renzo4000 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:50:
Tja, het mag wel duidelijk zijn dat je inderdaad geen fan bent van de Megane. Dat is niet erg, want smaken verschillen nou eenmaal. Echter als je dan punten benoemt waaraan de megane schort, zorg dan wel dat ze daadwerkelijk kracht bij zetten. Tevens maak je een vergelijk met de Avensis die een ander segment bedient (laguna, passat, etc)
- Navigatie: oude versie megane = 5.8" nieuwe versie (r-link) 7 " versus 6.5 inch van de octavia (oh oh ... ik zou de octavia niet nemen! veeeeeel te klein scherm

). Daarnaast staat het internet bordevol met slechte reviews over de RNS / columbus / etc navigatiesystemen ... relatief gezien is men over het Tomtom systeem zeer tevreden. Ik deel je mening dat het uiterlijk/resolutie niet meer van deze tijd is. Echter functionaliteit is gewoonweg goed geregeld bij Tomtom.
Waarom vergelijk je met een Octavia? Dat doe ik niet, ik vergelijk met mijn vorige auto, de Avensis. Maar als je graag met de Octavia wil vergelijken: die heeft een 8" scherm dat dichterbij geplaatst is dan het scherm in de Megane. Dat bij mij dus absoluut geen 7" is, nog los van dat 1/5 van het scherm (rechts) niet door de kaart gebruikt wordt en de resolutie zo laag is dat wegen 1 cm breed staan aangegeven.
- 12v aansluiting: volgens mij zit er gewoon 12v aansluiting in, echter bij de achterstoelen en in de kofferbak. Uiteraard ook bij de sigarettenaansteker ... hoeveel apparaten wil je aansluiten??
Ik gebruik doorgaans 1 aansluiting. Zodra mijn gezin meerijdt, zijn er standaard 2 in gebruik en op piekmomenten 4.
- Telefoonboek: bij mijn megane kan ik gewoonweg alles via de radio joystick achter het stuur bedienen, ik weet niet in hoeverre dat verschilt met jouw megane .. handleiding al geraadpleegd?
Ik heb achter het stuur (rechts) één extra knuppeltje met daarop 2 knoppen: vol + en vol -. Het draaiwieltje doet niets.
- Ruimte kofferbak: Renault, 524/1600l vs octavia 610/1740 ... inderdaad een verschil ... maar schokkend?? Nee.
En weer die vergelijking met een Octavia... Los daarvan, tel nu de ruimte onder het dekzeil, daarboven is niet praktisch, dan zie je niets meer door je achterruit. De Avensis heeft dan een bredere en diepere kofferbak, wat dus aanmerkelijk praktischer is. Liters duwt niemand in zijn auto.
- Dashboardkastje, naar mijn mening is die van de megane meer dan toereikend (behoorlijk diep vooral).
Tja... ik heb nu geen plek meer voor - fles water, spuitbus cockpitspray, opladers etc. Hij is inderdaad diep, maar erg laag, waardoor er bijna alleen papier in past.
Maar nogmaals, smaken verschillen en hopelijk kan jij je vinden in de nogal anonieme octavia welke een 1 op 1 kopie is van de audi a4 uit 2001

Gelukkig verschillen smaken. En good for you dat je een model vindt lijken op een oud model van een andere auto. Mij interesseert dat eerlijk gezegd vrij weinig. Mijn voorkeur gaat uit naar een strak, redelijk eenvoud vormgegeven, model, zonder teveel ronde vormen.