EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ook dat is persoonlijk.AllSeeyinEye schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 10:38:
En een slechte naam heeft Skoda al lang niet meer, hoor.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Dat is maar net hoeveel waarde je er aan hecht. Als jij meer uit wil geven om in een andere auto te rijden, dan is dat uiteraard je eigen keuze. Maar dan moet je niet de goedkopere merken 'slecht' noemen, omdat jij ze eventueel minderwaardig vindt. Het zijn gewoon goede, goedkope en ruime auto's.DennusB schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 10:35:
[...]
Design is ook smaak, maar ik vind dat Ford geen "slechte" naam heeft. Bij Skoda moet ik gewoon altijd denken aan goedkope, saaie rommel. M'n pa ook, is toen wezen kijken naar de SuperB, super ruim en zag er opzich nog wel oke uit ook toen. Maar no way dat hij in een Skoda gaat rijden, dus is het maar een Passat geworden...
Het klinkt toch anders als je zegt "Ik rijd een Skoda" dan "Ik rijd een VW"... vind ik.
En nee, eind deze maand. Ze hadden de verkeerde geleverd
Ik heb ook collega's die rijden vrijwillig in een 107/C1/Aygo, terwijl ze budget hebben voor een A3/1 serie/A-klasse. Dan houden ze gewoon veel geld over, dat ze extra bruto boven op het salaris krijgen. Zij vinden het financiële aspect een stuk belangrijker dan of het merk/model een bepaalde (hogere) status heeft. Maar dan rijden ze wel in voertuigen dat (imo) de naam auto nauwelijks kan dragen (
Ik geef ook wel wat om auto's, daarom betaal ik juist wat meer voor een V40. Dan hoef ik niet in een Polo/Ibiza/DS3/208/Clio/Fiesta of één van die andere kleine autootjes hoef te rijden. Maar dat is per persoon verschillend
[ Voor 10% gewijzigd door Tankiej op 10-07-2013 10:45 ]
Toen ik de C30 koos waren mijn prioriteiten veranderd. Ruim hoefde niet meer en ik wilde best wat meer uit gaan geven om in een mooie auto (lees: Volvo) te rijden. En toen bleek dat dat niet eens meer hoefde te kosten.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dan heeft Dacia het beter voor elkaar met de no-nonsense auto's. Maar de naam brengt voor de sommige een zure spruitjeslucht met zich mee. Totdat iemand een kast moet verhuizen en deze niet past in een Passat station
Maar wel in een mooie oude 960 station.vhal schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:12:
Totdat iemand een kast moet verhuizen en deze niet past in een Passat station
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Verwijderd
dus je pa betaalt ettelijke duizenden euros meer voor een gelijke auto?DennusB schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 10:35:
[...]
Design is ook smaak, maar ik vind dat Ford geen "slechte" naam heeft. Bij Skoda moet ik gewoon altijd denken aan goedkope, saaie rommel. M'n pa ook, is toen wezen kijken naar de SuperB, super ruim en zag er opzich nog wel oke uit ook toen. Maar no way dat hij in een Skoda gaat rijden, dus is het maar een Passat geworden...
Het klinkt toch anders als je zegt "Ik rijd een Skoda" dan "Ik rijd een VW"... vind ik.
En nee, eind deze maand. Ze hadden de verkeerde geleverd
Ik rij skoda, of ik rij VW, of ik rij seat of ik rij ford ... klinkt allemaal hetzelfde
Middenklasse wagens.
Dat je nou denkt het klinkt anders, ik rij een skoda of ik rij een audi a6 of Bmw 5, ja dan wel
Sinds skoda deel uitmaakt van de VAG group, kan je ze gewoon gelijkstellen aan een volkswagen hoor.
Design terzijde gelaten
De superb staat namelijk op het chassis van de passat, heeft letterlijk exact dezelfde motoren
& materialen aan boord als de passat & heeft nog een pak meer ruimte in de wagen
De Superb heeft helemaal niet dezelfde materialen aan boord als de Passat... ik zou voor de grap eens een proefritje in beide gaan makenVerwijderd schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:42:
[...]
dus je pa betaalt ettelijke duizenden euros meer voor een gelijke auto?
Ik rij skoda, of ik rij VW, of ik rij seat of ik rij ford ... klinkt allemaal hetzelfde
Middenklasse wagens.
Dat je nou denkt het klinkt anders, ik rij een skoda of ik rij een audi a6 of Bmw 5, ja dan wel
Sinds skoda deel uitmaakt van de VAG group, kan je ze gewoon gelijkstellen aan een volkswagen hoor.
Design terzijde gelaten
De superb staat namelijk op het chassis van de passat, heeft letterlijk exact dezelfde motoren
& materialen aan boord als de passat & heeft nog een pak meer ruimte in de wagen
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Verwijderd
Configuratie:
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD S Tronic Pro Line S
Kleur: Daytona grijs, pareleffect lak
Extra opties buiten het al zeer volledige Pro Line S pakket:
- Wielbouten, diefstal beveiligd
- Alu optiek in interieur
- Parkeerhulp Plus met selectieve weergave
- Licht- en regensensor incl. dimmende binnenspiegel
- Glazen panoramadak
- Wegrijassistent
- Raamlijsten blank
- Sportstuurwiel, multifunctioneel in leder, schakelpaddels.
Voor degene die geïnteresseerd zijn wat zoiets nou per maand moet kosten:
Fiscale waarde: € 40.986
Looptijd: 36 maanden
Km per jaar: 20.000
Lease bedrag: 615 excl. BTW
Zin in!!

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ik heb het idee dat de rek er redelijk uit is als je auto door de leasemaatschappij besteld wordt. Klopt dat, of krijgen de leaserijders onder ons er toch wel wat meer uitgesleept?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Leasemaatschappijen hebben sowieso een aantal procenten korting besproken met PON.
[ Voor 38% gewijzigd door AllSeeyinEye op 10-07-2013 12:32 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Leasemaatschappijen (en dan zelfs soms nog icm het bedrijf waar je werkt) hebben vaak al regelingen met de dealers, maar je kan altijd zelf nog wel onderhandelen.
Zo had ik vrije dealerkeuze bij Volvo. Dat kan trouwens ook nog wel eens helpen als je dat hebt, dan kan je namelijk zo bij een andere dealer naar binnen lopen als een dealer je naar jouw mening niet genoeg bied
Ik zou er ook nooit een kopen, in tegenstelling tot mijn collega's, er staan er hier een stuk of 15 in de parkeergarage. Toch is het een fijn rijdende auto.
De afwerking is (was?) minder dan VW, maar heel veel scheelt dat niet.
Mijn zwager heeft een A5 (wou ik leasen) dus aardig wat in (proef)gereden, hele prima mooie auto, maar ik vond de afwerking nou niet zo enorm verschillen met de Golf van mijn broer (zegt wellicht ook iets over de Golf)
Misschien vloek ik wel in de kerk als ik zeg dat Audi gewoon een dure VW is.
Ik heb bijvoorbeeld helemaal niks met Renault en Ford, bij die twee kan ik het interieur absoluut niet waarderen. Weer smaak dus. Ik heb net 4 jaar in een Qashqai gereden en had besloten om weer eens iets europees te gaan rijden. Het was echt een prima auto, nooit problemen, maar het interieur voelde nogal japans aan en de stoelen zaten niet lekker.
Nu ging het om Audi vs. Volvo. Het is Volvo geworden, maar daar hoor ik ook veel mensen klagen over het interieur (saai), maar ik vond het strakker dan Audi.
Het draait allemaal om beleving en smaak, zeker bij een leaseauto (onderhoud boeit toch niet)
Allemaal fijn rijdende auto's (met dezelfde motoren) overigens. Voel me er altijd wel meteen in thuis.
En dan heb je nog Seat..Mx. Alba schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:13:
Tja, 't is VAG. Skoda is een goedkope VW en Audi is een dure VW.
Maar over interieurs gesproken: ik reed laatst met een collega mee in zijn Giuiletta. Ik had toch echt wel een beter interieur verwacht voor +/- 33k. Allemaal hard plastic, het kraakt als je het aanraakt. Zelfs de handgreep om de deur dicht te trekken kraakt als je hem vast pakt. Zo'n Alfa mag dan geweldig rijden, met zo'n interieur kan je die prijs toch nooit verantwoorden

Verwijderd
Heb ik ook gedaan, vandaag mijn commentDennusB schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:45:
[...]
De Superb heeft helemaal niet dezelfde materialen aan boord als de Passat... ik zou voor de grap eens een proefritje in beide gaan maken
Klopt ja, ik heb een week zo'n Giuiletta gehad. Leuke auto, maar ik had het gevoel dat alles uit elkaar viel.Tankiej schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:16:
[...]
En dan heb je nog Seat..
Maar over interieurs gesproken: ik reed laatst met een collega mee in zijn Giuiletta. Ik had toch echt wel een beter interieur verwacht voor +/- 33k. Allemaal hard plastic, het kraakt als je het aanraakt. Zelfs de handgreep om de deur dicht te trekken kraakt als je hem vast pakt. Zo'n Alfa mag dan geweldig rijden, met zo'n interieur kan je die prijs toch nooit verantwoorden
Seat was ik idd even vergeten. Ik heb 4 jaar een Leon gereden, voor de Nissan. Dat was beter bevallen dan de Nissan, dus vandaar dat ik weer iets europees wou.
[ Voor 50% gewijzigd door rinkel op 10-07-2013 13:20 ]
Dat is toch standaard bij Fiat?rinkel schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:19:
Klopt ja, ik heb een week zo'n Giuiletta gehad. Leuke auto, maar ik had het gevoel dat alles uit elkaar viel.
Reputatie en autokeuze zijn voor een groot stuk subjectief en persoonlijk ja. Maar imho heeft Skoda onterecht een slechte naam bij velen door het verleden van het merk.DennusB schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 10:41:
Ook dat is persoonlijk.
Natuurlijk zijn het saaiere auto's (en in het geval van de Fabia: lelijke
Klopt, de Seat en Skoda hebben veel algemene VAG onderdelen aan boord. Trek je de motorkap open of de bekleding eruit, dan zie je veel onderdelen met een Audi of een Volkwagen label.
Daar doet iedereen altijd een beetje minachtend over, maar in 7 jaar heb ik geen enkel probleem gehad met mijn Leon buiten een klein lek in de radiator onlangs, ws. door steenslag veroorzaakt.
Ik heb nu een Volvo in bestelling staan. Ik had blijkbaar toch nog ergens het idee dat Volvo premium is (lees: doet alsof), maar ik hou mijn hart vast dat de bumpers niet al direct na levering overgespoten moeten worden door een lakprobleem dat al 6mnd+ bekend is, de dure touchnavigatie wel degelijk GPS-ontvangst heeft en dat er niet allerhande electronische problemen op gaan treden.
Volvo, premium my ass! Mijn eerste Volvo en vrij zeker ook mijn laatste.
D.w.z. als ie ooit geleverd wordt
Was een beetje sarcastisch bedoeltstefijn schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:43:
[...]
Daar doet iedereen altijd een beetje minachtend over, maar in 7 jaar heb ik geen enkel probleem gehad met mijn Leon buiten een klein lek in de radiator onlangs, ws. door steenslag veroorzaakt.
Seat maakt de mooiste auto's van al die merken bij elkaar (VW, Audi, Skoda & Seat) imo. Daarnaast is het gewoon hetzelfde spul als bij die andere merken dus kwalitatief wel goed
Dat lakprobleem ben ik ook wel benieuwd naar, of de mijne ook geleverd gaat worden met datzelfde probleem of dat het dan wel verholpen is. Ik verwacht dat de beperkte GPS ontvangst van een user op het Volvo forum (ik denk dat je het over dezelfde hebt) niet aan het systeem zelf ligt, maar aan gebrekkige installatie. Wellicht is de antenne niet helemaal goed vast gezet..Ik heb nu een Volvo in bestelling staan. Ik had blijkbaar toch nog ergens het idee dat Volvo premium is (lees: doet alsof), maar ik hou mijn hart vast dat de bumpers niet al direct na levering overgespoten moeten worden door een lakprobleem dat al 6mnd+ bekend is, de dure touchnavigatie wel degelijk GPS-ontvangst heeft en dat er niet allerhande electronische problemen op gaan treden.
Volvo, premium my ass! Mijn eerste Volvo en vrij zeker ook mijn laatste.
D.w.z. als ie ooit geleverd wordt
Premium of niet ligt niet aan het feit of alles 100% goed gaat met productie, maar hoe het opgelost wordt en hoe snel. Als zij vervolgens een productieprobleem goed oplossen en zsm, dan ben ik nog steeds tevreden. Als ze het gaan ontkennen dat het een productieprobleem is, terwijl de meerderheid van de geleverde auto's het probleem hebben, dan is het een heel ander verhaal.
Bepaalde merken 'premium' noemen vind ik sowieso wat achterhaald, maar ok
Je kan niet geheel ontkennen dat de V40 wel aardig wat 'nonpremium' lakdingetjes heeft. Geconfronteerd worden met dit nieuws is nooit leuk als je nog op je auto aan het wachten ben.Mx. Alba schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:57:
Je hebt 'm nog niet eens maar je weet nu al dat 't niks wordt?
Dat snap ik ook niet zo goed eigenlijk...Mx. Alba schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:57:
Ik rij nu een half jaar in de Volvo, erg tevreden eigenlijk. Al is het nog wat kort om er een goed oordeel over te geven.
GPS problemen heb ik echt nog nooit gehad. Wel dat Sensus traag is.
[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 10-07-2013 14:13 ]
Mensen met een slechte ervaring met een product vertellen dat 9/10 keer aan een ander, waardoor het een heel groot probleem lijkt.
If it aint fixed, it's broken.
Hij heeft het over het nieuwe Sensus Connected Touch (SCT) systeem met iGo navigatie, jij hebt Volvo's eigen RTI systeem lijkt mij (aangezien SCT een halfjaar geleden nog niet geleverd werd). Dus je ervaringen op dat gebied kunnen zeker anders zijnrinkel schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 14:12:
[...]
Dat snap ik ook niet zo goed eigenlijk...
Ik rij nu een half jaar in de Volvo, erg tevreden eigenlijk. Al is het nog wat kort om er een goed oordeel over te geven.
GPS problemen heb ik echt nog nooit gehad. Wel dat Sensus traag is.
Vriend van me kreeg afgelopen week zijn D2 R-Design (vhal schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 14:07:
[...]
Je kan niet geheel ontkennen dat de V40 wel aardig wat 'nonpremium' lakdingetjes heeft. Geconfronteerd worden met dit nieuws is nooit leuk als je nog op je auto aan het wachten ben.
Denk jij dat ik behoefte heb om mijn nieuwe zelf betaald auto direct al terug te brengen om te laten overspuiten? Terwijl dit probleem al maanden bekend is? Dat het bestaat dat auto's zo langer dan een paar maanden uitgeleverd worden anno 2013...Dergelijke spanning heb ik niet nodig als ik net 37000 euro aftik.Mx. Alba schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:57:
Ik zeg dat niet dat ik het weet...ik maak me ernstig zorgen. Ik heb geen enkele binding met het merk Volvo, en die zal er op deze manier ook niet komen. Volvo-adepten zullen zoiets ongetwijfeld door de vingers kunnen zien, maar ik doe dat niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 10-07-2013 14:36 ]
Check. Doet me denken aan mijn ervaring bij de Philips PC Peripherals helpdesk in '99-'00. De 3610 was een zeer populaire CD-brander, wereldwijd miljoenen van verkocht (zowel als Philips en als OEM). Verreweg de meestverkochte brander op dat moment - en dus ook verreweg het meeste geklaag. Terwijl het gewoon een heel goede brander was. Al die miljoenen eigenaren die geen problemen hadden, doe hoorde je natuurlijk niet.Tjebakka schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 14:14:
Goed om weer even de verhouding van het doorvertellen van slechte danwel goede ervaringen te laten zien:
Over het algemeen kan je er inderdaad vanuit gaan dat de kans dat iemand slechte ervaringen deelt over product x tientallen malen hoger is dan de kans dat iemand er goede ervaringen mee heeft. Tel daarbij op dat de V40 niet voor niets "leaseauto van het jaar" is (er zijn er al meer dan 50.000 verkocht als ik me niet vergis) waardoor eventuele problemen vermenigvuldigd worden met een hoog volume en je kan al snel een slechte indruk krijgen...
[edit]
Sorry hoor, maar je schreeuwt voor je geslagen wordt. Uiteraard zit niemand te wachten op welk defect dan ook in een nieuwe auto, maar feit is dat productiefoutjes toch wel eens voorkomen. Daar heb je niet voor niets garantie voor. Ik geef toe dat ik het fijne niet weet van de lakproblemen van de V40, maar het probleem zal zich vast slechts bij een klein percentage voordoen. Maar 0,5% van 50.000 auto's, dat zijn er al 250, en dus veel geklaag op Internet...
[ Voor 17% gewijzigd door Mx. Alba op 10-07-2013 14:40 ]
Maar inderdaad, het wordt inderdaad allemaal verholpen onder garantie. Ik ben overigens wel blij dat ze niet gelijk de productie stopzetten en eerst de oorzaak en oplossing van dit probleem gaan opzoeken. Dan kan ik nog langer wachten op m'n V40 en hij is nu al een maand vertraagd

[ Voor 3% gewijzigd door Tankiej op 10-07-2013 14:49 ]
Om hier trouwens nog even op terug te komen:Blik1984 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:44:
[...]
[...]
Uiteraard ligt dat aan je budget, maar voor een aardig grote Mercedes (qua bagageruimte is die groter van een V60) is die 40k niet duur. Overigens is die 40k ook al met het meest uitgebreide pakket erbij (prestige-pakket). Bijtelling is dan ook nog te doen met 20% bijtelling
De opgegeven liters bagegeruimte van de CLA is inderdaad groter tov de V60, maar zijn ze wel op dezelfde manier gemeten? Ik lees namelijk dat daar nog wel eens verschil in kan zitten. Zo wordt er gezegd dat er soms alleen de ruimte onder de hoedenplank gemeten wordt, het ene bedrijf gebruikt blokken van een bepaalde afmeting om het te berekenen, de andere weer een andere methode etc.
Ik kan mij voorstellen dat de V60 er minder goed uit komt als alleen de ruimte onder de hoedenplank berekend wordt als bagageruimte. Aangezien dat een station is, zal die effectief toch echt wel meer bagageruimte hebben dan een CLA
V60
Bagageruimte
ISO V211-2 / ISO V211-1 / ISO V214-1
310 / 606 / 1131
Correctie:
Bagageruimte ISO V211-2 / ISO V211-1 / ISO V214-15) 430 / 690 / 1241
ISO V211-2 Met achterbank opgeklapt, laadhoogte gelijk aan bovenzijde achterbank
ISO V211-1 Met achterbank neergeklapt, laadhoogte gelijk aan bovenzijde voorstoelen (excl. hoofdsteunen)
ISO V214-1 Met achterbank neergeklapt, laadhoogte gelijk aan plafond
Bron: http://www.volvocars.com/...60-MY2014-13-mei-2013.pdf
CLA = 470
[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 10-07-2013 16:19 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Tankiej op 10-07-2013 16:08 ]
Opgegeven laadruimte voor de V60 is 435 liter. Dat is dan neem ik aan bagageruimte tot plafond aangezien bagageruimte tot stoelhoogte 310 is.Tankiej schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:07:
Ik ben juist benieuwd naar de inhoud met achterbank opgeklapt en laadhoogte gelijk aan het dak. Maar die staat er uiteraard niet tussen
CLA is 470, aanname is ook tot plafond. In ieder geval niet met stoelen ingeklapt.
Edit: Wijziging wegens onjuiste data van Get!em
[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 10-07-2013 16:22 ]
http://viewer.zmags.com/publication/20e92223#/20e92223/34
edit: eerdere post ge-edit, ivm verkeerde pdf versie met andere maten...
[ Voor 26% gewijzigd door Get!em op 10-07-2013 16:19 ]
Kan alsnog optreden volgens mij, ik heb het probleem ook en het lijkt steeds meer op te vallen/erger te worden. Moet ik nog laten verhelpen.Aghanim schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 14:30:
[...]
Vriend van me kreeg afgelopen week zijn D2 R-Design () en we hebben de lak op de bekende plekken nagekeken en was prima in orde. Niet iedere V40 heeft per definitie lak problemen gelukkig
Blijkbaar klopt jouw data niet. Uit de brochure van de V60 komt 430 liter tot aan de stoelhoogte. De activehybrid geeft 305 liter.Get!em schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:16:
Met een beetje rekenen kom je misschien in de buurt:
http://viewer.zmags.com/publication/20e92223#/20e92223/34
Bagageruimte ISO V211-2 / ISO V211-1 / ISO V214-1
430 / 690 / 1241
Ik weet dan niet wat de bagageruimte is van de CLA, of die tot dak of tot stoelhoogte is.
Maar het klinkt zo onlogisch in mijn ogen dat de bagageruimte van de V60 tot het plafond kleiner is dan die van een CLA. Die laatste is namelijk een sedan en de V60 een station. Misschien klopt het wel, dat de bagageruimte van de CLA langer/breder is ofzo.Blik1984 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:15:
[...]
Opgegeven laadruimte voor de V60 is 435 liter. Dat is dan neem ik aan bagageruimte tot plafond aangezien bagageruimte tot stoelhoogte 310 is.
CLA is 470, aanname is ook tot plafond. In ieder geval niet met stoelen ingeklapt.
Ik zal er thuis eens naar kijken, de helft van de links die je hier post werken toch niet vanwege een webfilter
De CLA is een sedan, dus ik denk dat van de bagageruimte tot dak of stoelhoogte hetzelfde is (met de stoelen omhoog)Blik1984 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:21:
[...]
Blijkbaar klopt jouw data niet. Uit de brochure van de V60 komt 430 liter tot aan de stoelhoogte. De activehybrid geeft 305 liter.
Bagageruimte ISO V211-2 / ISO V211-1 / ISO V214-1
430 / 690 / 1241
Ik weet dan niet wat de bagageruimte is van de CLA, of die tot dak of tot stoelhoogte is.
[ Voor 27% gewijzigd door Tankiej op 10-07-2013 16:23 ]
Ik denk dat de ruimte tot aan het dak idd ruimer is bij de V60. De opgegeven waardes op de websites zijn denk ik allemaal hetzelfde berekend, dus tot de stoelhoogte.Tankiej schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:22:
[...]
Maar het klinkt zo onlogisch in mijn ogen dat de bagageruimte van de V60 tot het plafond kleiner is dan die van een CLA. Die laatste is namelijk een sedan en de V60 een station. Misschien klopt het wel, dat de bagageruimte van de CLA langer/breder is ofzo.
Ik zal er thuis eens naar kijken, de helft van de links die je hier post werken toch niet vanwege een webfilter
[...]
De CLA is een sedan, dus ik denk dat van de bagageruimte tot dak of stoelhoogte hetzelfde is (met de stoelen omhoog)
De config is als volgt:
R-Design
Business Pack Pro
Premium Sound
Black Sapphire Metallic
Kantelbare stoel met lendesteun
automatisch dimmende binnenspiegel
getinte ramen achter
zonder motor en type aanduiding
Wordt medio september geleverd, aldus leasemaatschappij... ben benieuwd!
¯\_(ツ)_/¯
Dat vind ik dan eigenlijk wel apart, dat ze bij stations dezelfde meetmethode gebruiken en dus niet de ruimte tussen de stoelhoogte en het dak er bij tellen. Dat is juist wat een station de grote bagageruimte geeft, maar nu lijkt het een stuk kleiner als je alleen naar de liters bagageruimte kijktBlik1984 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:26:
[...]
Ik denk dat de ruimte tot aan het dak idd ruimer is bij de V60. De opgegeven waardes op de websites zijn denk ik allemaal hetzelfde berekend, dus tot de stoelhoogte.
Nice! Kan wel merken dat de V40 D2 14% een hele goede zet was van Volvo. Stond in de eerste week al in de top 3 van bestelde auto's bij Alphabet en heeft zelfs een redelijke periode op nummer 1 gestaan. Staat nu op nummer 3 en bij de 5-deurs hatchbacks zelfs nog steeds op 1!beschuitfluiter schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:34:
Na lang wikken en wegen is het bij mij dan toch de V40 D2 geworden. De 14% gaf uiteindelijk de doorslag.
De config is als volgt:
R-Design
Business Pack Pro
Premium Sound
Black Sapphire Metallic
Kantelbare stoel met lendesteun
automatisch dimmende binnenspiegel
getinte ramen achter
zonder motor en type aanduiding
Wordt medio september geleverd, aldus leasemaatschappij... ben benieuwd!
Aan de ene kant wel jammer, dan is mijn V40 R-Design straks niet heel erg uniek. Maar dan heb ik nog wel de kleur; Rebel Blue
Ik begrijp ook wel dat lang niet iedereen iets geeft om rijgenot, maar toch...
In het geval van de Volvo's, dan is een T4, T6 of D5 toch gewoon leuker?!
[ Voor 9% gewijzigd door AllSeeyinEye op 11-07-2013 11:04 ]
Enneh, een D2 kan nog steeds wel rijgenot hebben. Rijgenot is niet alleen maar mogelijk met veel pk's. Het comfort van het intereur en onderstel hebben ook een grote bijdrage aan het rijgenot imo
Voor snel/vlot rijden heb ik wel een motor. Dat hoeft niet zo nodig met de auto wat mij betreft
[ Voor 11% gewijzigd door Tankiej op 11-07-2013 11:09 ]
Verwijderd
Mensen met bijvoorbeeld het budget voor een V60 T5/6 leasen wel iets anders. XC60/5-serie/A6 etc. (Oh, muv plug-in.
Mwah, ik heb nu een 1.6TDI met 105 PK in mijn A3 en ondanks dat de auto heerlijk rijdt is er niet bepaald lol te beleven met dit aantal PK's. Dan zit deze blijkbaar nog 1.5 seconden sneller aan de 100 dan de D2 van Volvo dus zul je voor meer lol inderdaad de D3 of hoger moeten nemen. Wil je goedkoop rijden dan is de D2 uitstekend maar dan weet je wel (net als met mijn 1.6TDI) dat de beleving vooral relaxt is. Daarom vind ik ook nog steeds dat er geen R-Design voor een D2 zou moeten zijn of een S-Line voor een 1.6 .Tankiej schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:08:
Tja, als ik een hoger budget/meer geld had dan was ik ook wel voor een T3, T4, T5 gegaan icm de V40. Maar dat is er nu eenmaal niet.. Juist die 14% maakt de V40 bereikbaar voor een hoop mensen.
Enneh, een D2 kan nog steeds wel rijgenot hebben. Rijgenot is niet alleen maar mogelijk met veel pk's. Het comfort van het intereur en onderstel hebben ook een grote bijdrage aan het rijgenot imo
Voor snel/vlot rijden heb ik wel een motor. Dat hoeft niet zo nodig met de auto wat mij betreft
idem. Ik heb jaren een Delta Integrale EVO2 gehad als hobby auto, naast mijn Seat Leon 2.0FSI. Ik had ook een TFSI kunnen kopen destijds, maar ik vond dat gewoon too much voor dagelijks verkeer náást een Delta. Sinds ik de Delta weg heb gedaan en een beetje op het verbruik let rij ik gewoon superrelaxed, 95% op de cruisecontrol (echt waar, ook in bebouwde kom), lekker op de rechterbaan, geen last van al die opgefokte gasten op de linkerbaan. Heerlijk.... Een T5 is leuk maar heeft voor mij geen enkele toegevoegde waarde of het moet de pats-factor zijn... Ik zou in de praktijk namelijk alleen maar cruisen op de rechterbaan. Kan met een D2 prima. Daarom heb ik die een, met zoveel opties als toelaatbaar was.Tankiej schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:08:
Tja, als ik een hoger budget/meer geld had dan was ik ook wel voor een T3, T4, T5 gegaan icm de V40. Maar dat is er nu eenmaal niet.. Juist die 14% maakt de V40 bereikbaar voor een hoop mensen.
Een niet R-design V40 vind ik echter gewoon té saai uitzien.
[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 11-07-2013 11:56 ]
Wat doe je dan in dit topic?!
Idem hier. Wat ik gewoon doe is kijken naar de beschikbare auto's in de klasse die ik wil leasen. En dan ga ik vergelijken op leasebudget en prijs + bijtelling. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de Hyundai i40 en de Volvo V60/Mercedes CLA. Bij de Volvo/Mercedes kan ik een 20% variant kiezen. Daardoor wordt de Hyundai eigenlijk al direct niet interessant meer met zijn 25% bijtelling. Is misschien wel 8k goedkoper, maar qua bijtelling scheelt het helemaal niks. Ik ga dan liever voor een premium-merk als Volvo/Mercedes.Tankiej schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 11:08:
Maar als jij zelf de keuze zou hebben tussen een V40 D2 voor €120 per maand netto bijtelling of een V40 D4 voor €300 netto per maand - is het dat grote verschil waard?
Voor mij niet.
Ik rij wel zakelijk (zzper) dus zaken als bijtelling en zo zijn wel van toepassing
Mijn vader heeft altijd de leasevergoeding gepakt omdat die niet in 4 jaar tijd zijn auto wilde terugbetalen aan de fiscus. Was voor hem voordeliger. Hij kocht een nieuwe auto en reed die 8 tot 10 jaar. In de tussentijd cashte die gewoon zijn leasevergoedingAllSeeyinEye schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:00:
We zitten toch niet en masse aan de onderkant van de markt? Wat leasede iedereen die nu een 14% Prius, Megane, V40 rijdt dan voor 2008 (toen je nog altijd 22% en daarvoor 25% bij moest tellen)? Ik ben door de jaren heen wel duurder gaan rijden, maar qua motorisering eigenlijk nooit veranderd. Nooit de snelste motor genomen, maar zeker niet de langzaamste.
Dat is wel heel kort door de bocht.Blik1984 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:06:
Mijn vader heeft altijd de leasevergoeding gepakt omdat die niet in 4 jaar tijd zijn auto wilde terugbetalen aan de fiscus.
Je betaalt belasting over de bijtelling. Dus zelfs met 25% bijtelling, betaal je je auto aan de fiscus in 8-10 jaar afhankelijk van je belastingschijf.
En dan nog, heb je alleen de auto betaald. Niet de verzekering, brandstof, onderhoud, MRB, etc.
Tuurlijk wil ik het niet zo gek maken zoals anderen in mijn bedrijf, zo rijdt er een een A5 Cabrio 3.0 Pro Line TDI met alles erop en eraan en twee met een 530d met alles erop. Ik heb geen trek in de 700 tot 900 euro bijtelling die daar maandelijks bijhoort.
Wat leaseden jullie voorheen dan?
[ Voor 49% gewijzigd door AllSeeyinEye op 11-07-2013 12:13 ]
Ik vertel het misschien een beetje kort door de bocht. Maar mijn vader is redelijk op de centen en heeft wel in detail uitgerekend wat financieel voor hem beter uitpakt. Dat was dus in zijn geval de lease-vergoeding pakken en zelf een auto kopen.Mx. Alba schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:08:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht.
Je betaalt belasting over de bijtelling. Dus zelfs met 25% bijtelling, betaal je je auto aan de fiscus in 8-10 jaar afhankelijk van je belastingschijf.
En dan nog, heb je alleen de auto betaald. Niet de verzekering, brandstof, onderhoud, MRB, etc.
[ Voor 80% gewijzigd door Stefke op 11-07-2013 12:15 ]
Maar dat geldt alleen bij werkgevers die je leasevergoeding bruto uitbetalen als je geen leaseauto neemt. Wat sowieso heel vreemd is, want dan komt het er eigenlijk op neer dat wanneer je wel een leaseauto hebt, je die helemaal zelf betaalt uit je brutosalaris. Dat wat je daar aan netto-kosten aan overhoudt zou dan dus eigenlijk als eigen bijdrage aangemerkt moeten worden en van de bijtelling afgetrokken.Blik1984 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:11:
[...]
Ik vertel het misschien een beetje kort door de bocht. Maar mijn vader is redelijk op de centen en heeft wel in detail uitgerekend wat financieel voor hem beter uitpakt. Dat was dus in zijn geval de lease-vergoeding pakken en zelf een auto kopen.
De fiscus gaat er namelijk van uit dat de werknemer zelf geen kosten heeft aan de leasewagen. Als je via zo'n constructie dus eigenlijk verkapt wel kosten hebt, klopt er gewoon iets niet.
AllSeein, als alles 22% was dan zou ik nu waarschijnlijk een C30 T4 automaat rijden ipv een D2 6-bak.
[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 11-07-2013 12:16 ]
Mijn huidige A3, er van uitgaande dat de budgetten wel gelijk blijven en enkel de bijtelling naar 22% gaat.AllSeeyinEye schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:13:
Laat ik het anders zeggen. Als per direct alle bijtelling weer naar 22% zou gaan, wat zou je dan leasen?
[ Voor 16% gewijzigd door Aghanim op 11-07-2013 12:16 ]
- N=1 casus alert.Blik1984 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:11:
[...]Ik vertel het misschien een beetje kort door de bocht. Maar mijn vader is redelijk op de centen en heeft wel in detail uitgerekend wat financieel voor hem beter uitpakt. Dat was dus in zijn geval de lease-vergoeding pakken en zelf een auto kopen.
- Maar weinig mensen hebben het bedrag voor een nieuwe auto op de plank liggen
- Als je dat niet hebt zul je dus moeten financieren, met alle extra kosten / risico's van dien.
Een issue is dat "de markt" zoals jij dat hier omschrijft, dat die steeds omhoog gaat.AllSeeyinEye schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:00:
We zitten toch niet en masse aan de onderkant van de markt? Wat leasede iedereen die nu een 14% Prius, Megane, V40 rijdt dan voor 2008 (toen je nog altijd 22% en daarvoor 25% bij moest tellen)? Ik ben door de jaren heen wel duurder gaan rijden, maar qua motorisering eigenlijk nooit veranderd. Nooit de snelste motor genomen, maar zeker niet de langzaamste.
De autofabrikanten waarderen hun modellen steeds maar weer op terwijl ze aan de onderkant nieuwe modellen introduceren. En als jij alleen maar bij je merk/model blijft dan ga je vanzelf steeds hoger in "de markt" rijden.
Ik heb al lang geleden besloten dat ik niet meer mee doe aan deze rat-race die je door de fabrikanten opgedrongen wordt. Dus ben ik zo'n 10 jaar geleden van een Passat overgestapt naar een Mondeo, en daarna naar een Focus. Oftewel - een auto gehouden met dezelfde hoeveelheid comfort.
Wellicht ga ik over een x aantal jaren een Fiesta rijden, die zal dan ook wel weer geupgrade zijn tot het nivo wat nu een Focus is en wat vroeger een Mondeo was.
[ Voor 18% gewijzigd door joopv op 11-07-2013 12:35 ]
Mijn huidige werkgever keert ook gewoon het bedrag bruto uit als je geen lease-auto hebt, en mijn vorige werkgever ook. Dus zo heel vreemd is het nou ook weer niet. Er zijn veel meer bedrijven die je een budget geven, en alles wat je eronder zit krijg je als salaris terug.Mx. Alba schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:14:
[...]
Maar dat geldt alleen bij werkgevers die je leasevergoeding bruto uitbetalen als je geen leaseauto neemt. Wat sowieso heel vreemd is, want dan komt het er eigenlijk op neer dat wanneer je wel een leaseauto hebt, je die helemaal zelf betaalt uit je brutosalaris. Dat wat je daar aan netto-kosten aan overhoudt zou dan dus eigenlijk als eigen bijdrage aangemerkt moeten worden en van de bijtelling afgetrokken.
De fiscus gaat er namelijk van uit dat de werknemer zelf geen kosten heeft aan de leasewagen. Als je via zo'n constructie dus eigenlijk verkapt wel kosten hebt, klopt er gewoon iets niet.
AllSeein, als alles 22% was dan zou ik nu waarschijnlijk een C30 T4 automaat rijden ipv een D2 6-bak.
En het is een secundaire arbeidsvoorwaarde van de werkgever, dus heeft niks met kosten te maken. Je hebt de keuze voor een lease-auto, of het als bruto-salaris uit laten betalen.
Dan is die overstap toch wel flink, als je ineens naar 105pk moet. Al is dat niet onoverkomelijk.
Vervolgens had ik mijn zinnen gezet op een V40, die was helaas te klein, dus dan maar de V60.
Vervolgens de keus: D2 of D4. Beide waren 25%....
De keus was daardoor erg makkelijk.
D4 dus, neem ik aan?rinkel schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:01:
Ik heb flink wat proefgereden in eco-diesels van collega's. Ik kwam uit een auto van eerst 140pk, daarna 150 pk (gechipped naar 180pk).
Dan is die overstap toch wel flink, als je ineens naar 105pk moet. Al is dat niet onoverkomelijk.
Vervolgens had ik mijn zinnen gezet op een V40, die was helaas te klein, dus dan maar de V60.
Waarom? Als je het als bruto salaris krijgt dan betaal je er toch ook inkomstenbelasting over? Je hebt pas bijtelling zodra je de auto ook prive gaat rijden.Mx. Alba schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:00:
Ja maar dan komt het er dus in principe op neer dat je brutosalaris eigenlijk hoger is (namlijk inclusief leasebudget), en dat je het leasebedrag betaalt uit je brutoloon. Ik snap niet dat daar niet al lang eens een stokje voor is gestoken. Ik blijf erbij dat het nettobedrag dat je dan "kwijt" bent voor je leaseauto aangemerkt zou moeten worden als eigen bijdrage en dus van de bijtelling afgetrokken.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Hoeveel scheelde dat qua leasebudget/kosten per maand bij jou dan? Want bij mij was de 2.0TDI ipv 1.6TDI qua bijtelling ook gelijk, echter waren de kosten (wij hebben inclusief brandstof) ongeveer 100 euro bruto hoger per maand qua leasebudget en dan ook nog eens de extra bijtelling omdat een 2.0 duurder is dan een 1.6.rinkel schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:01:
Ik heb flink wat proefgereden in eco-diesels van collega's. Ik kwam uit een auto van eerst 140pk, daarna 150 pk (gechipped naar 180pk).
Stel, bruto salaris €3.000
Lease-budget €800
Als je dus geen leaseauto neemt, krijg je bruto €3800. Dus eigenlijk is dat het echte brutosalaris. En je betaalt dus belasting over €3800.
Nu neem je een leasewagen à €800 leasebudget. Je krijgt nu een brutosalaris van €3000. Dit is alsof de €800 leasebudget wordt ingehouden op je brutosalaris - immers, als je geen leaseauto zou hebben dan zou je dat erbij krijgen. Vervolgens komt de bijtelling erbij, stel dat die €800 is. Je krijgt dan bruto €3000 maar je betaalt belasting over bruto €3800.
Het probleem dat ik hiermee heb is dat de fiscus ervan uitgaat dat de werknemer in principe geen kosten heeft aan de leasewagen. En als hij wel kosten heeft aan de leasewagen, dan worden die als eigen bijdrage van de bijtelling afgetrokken.
Als iemand zonder leasewagen €3800 bruto krijgt, en iemand met leasewagen €3000, dan heb je dus gewoon verkapte kosten aan je leasewagen, namelijk €800 bruto oftewel ~€464 netto. Dat zou dan dus eigenlijk van je bijtelling afgehaald moeten worden maar dan wordt het heel ingewikkeld allemaal.
- Comfort: veel km, dus goed comfort (stoel, rij eigenschappen etc) is voorwaarde
- Ruimte: globale behoefte komende lease periode, daarop de inhoud van de auto afstemmen. Nu geen kinderen, dus stationwagon is niet perse noodzakelijk, maar zal ook niet uitgesloten worden. Trekkracht kan hier dus ook meespelen om ruimte (bijv kar of caravan) mee te nemen.
- Betrouwbaarheid: ondanks zorgeloos lease, wil ik niet elke maand bij de garage hoeven te staan.
Primair zijn er natuurlijk nog wat voorwaarden die de werkgever/leasemaatschappij meetelt:
- specifieke merken beperking
- budget en bruto uitkeren van overschot.
De kosten variabelen zijn op dit moment verdeelt over meerdere zaken:
- Bijtellingspercentage
- Catalogusprijs
- Maandprijs volgens lease maatschappij (BMW is bijv ten opzichte van een andere auto met dezelfde catalogus prijs veel goedkoper te leasen..)
- Extra houderschapsbelasting in komende jaar.
Onder andere de 14% heeft bij mij hier de V40 uit laten komen. Ondanks dat de Megane Estate ook dicht in de buurt zat op alle genoemde punten. Echter de Leasemaatschappij heeft de V40 ook gepromoot door die lager in de maandelijkse kosten te bereken, en dus meer van mijn leasebudget over te houden.
Zou alles nu 22% zijn, dan zou de keuze anders vallen, maar wederom op budget. De meest invloedrijke variabele, het bijtellingspercentage, vervalt dan. Die daarna bepalend wordt is dus de cataloguswaarde.
Bij mij is al een paar keer wat geopperd over een lease-wagen, maar als ik kijk hoe ik nu qua kosten zit, vind ik dat niet de moeite. Het grote voordeel zou zijn dat ik een nieuwe auto zou rijden ipv een 10 jaar oude, een tankpas zou krijgen en dat alle onderhoud/schade gewoon in het bedrag zit. Nu kan ik geluk hebben met onderhoud, maar ook een keer pech waardoor de auto ineens afgeschreven is....
Ik krijg nu €500 reiskostenvergoeding, en zit qua totale kosten over de afgelopen 4 jaar / 160000 km op € 160 per maand aan extra kosten. Als ik zou gaan leasen, zou ik kijken naar een Mégane station, Auris station, Volvo V40 of Honda Civic. Allevier zitten tussen € 150 en € 190 per maand netto bijtelling volgens mij.
Ik weet niet precies hoe de lease-regeling bij ons is. De laatste keer dat het geopperd is, had ik net een andere auto gekocht. Toen werd gezegd "zoek maar wat uit, dan kijken we wel of we het goed vinden". Geen strak budget qua leasebedrag (in/ex brandstof), grootte, merk of cataloguswaarde.
Het voordeel van een eigen auto vind ik dat ik nu makkelijker af en toe de trein pak als mijn vrouw de auto nodig heeft of ik geen zin heb om auto/file te rijden en dat ik niet aan een lease-contract vast zit als ik binnen de leasetermijn weg zou gaan (lease-auto moet meegenomen worden).
Al met al blijft het een onoverzichtelijke afweging met zowel een financiele als emotionele kant. Het is erg verleidelijk om in een nieuwe glimmende auto rond te rijden, maar aan de andere kant gaat die na 2 jaar ook vervelen, en dan moet je nog2 à 3 jaar. Bij een eigen auto kan je in principe op elk moment een andere kopen als de omstandigheden daar om vragen of je daar zin in hebt.
Ik rijd nu een Fiat Stilo MW diesel met 80 pk uit 2003. Dat is uiteraard niet de snelste bak, maar ik kom er niet echt mee te kort, ook niet op vakantie. Hij is lekker ruim en comfortabel genoeg uitgerust. Met de huidige 105-110 pk diesels ga ik er qua opties of snelheid niet echt op vooruit volgens mij.
[ Voor 22% gewijzigd door gwystyl op 11-07-2013 13:41 ]
Mijn verhaaltje was ook wel wat kort door de bocht.Aghanim schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:06:
[...]
Hoeveel scheelde dat qua leasebudget/kosten per maand bij jou dan? Want bij mij was de 2.0TDI ipv 1.6TDI qua bijtelling ook gelijk, echter waren de kosten (wij hebben inclusief brandstof) ongeveer 100 euro bruto hoger per maand qua leasebudget en dan ook nog eens de extra bijtelling omdat een 2.0 duurder is dan een 1.6.
Ik keek eerst naar een V60 D2 Momentum en later pas naar een V60 D4 Kinetic Business Pro.
Dus een ander uitrustingsniveau. Waarbij in bovenstaand geval de D2 ook nog eens duurder was dan de D4, door het optiepakket. De D2 was 50 euro per maand duurder dan de D4. Hierbij gaat het om het leasebedrag, dat kan ook wel eens raar verschillen met de aanschafprijs, de D2 zou dan alsnog wel eens goedkoper in aanschafprijs kunnen zijn, dus wat het effect van de bijtelling zou zijn geweest weet ik niet meer.
Uiteindelijk ben ik gevallen voor de 5 cylinder en het grotere vermogen tov de opties. Tuurlijk had ik liever een D4 Momentum gehad, maar daar had ik het geld niet meer voor.
Business pakket gaf mij voldoende opties, bijna alles wat ik wou.
Wij leasen excl brandstof.
Je leest idd erg vaak dat mensen kiezen voor de lagere kosten.
Dat was mijn alternatief geweest als ik de V60 niet had kunnen rijden.
Maar een leuke rappere auto rijden vind ik ook wel wat waard, ieder zn ding natuurlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 11-07-2013 13:43 ]
Niks. Ik ben vorig jaar afgestudeerd, sinds dit jaar aan het werk en een leaseauto. De V40 wordt mijn eerste leaseauto. Lijkt me een prima auto voor een starter met mijn leeftijdAllSeeyinEye schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:09:
Een V40 is voor mij te klein, dus ik hoef die keuze niet te maken. Al zou ik m overigens zeker overwegen, mijn huidige bijtelling is immers ook 300 euro.
Tuurlijk wil ik het niet zo gek maken zoals anderen in mijn bedrijf, zo rijdt er een een A5 Cabrio 3.0 Pro Line TDI met alles erop en eraan en twee met een 530d met alles erop. Ik heb geen trek in de 700 tot 900 euro bijtelling die daar maandelijks bijhoort.
Wat leaseden jullie voorheen dan?
Verwijderd
Mag ik vragen wat je doet? Een 530D kost 70/75k met wat opties? Dat kun je normaal gesproken pas leasen als je 100k+ per jaar hebt. Of kun je het leasebedrag verdubbelen door salaris in te leveren?Aghanim schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 15:38:
Ligt er natuurlijk ook wel aan wat je er voor moet doen en hoeveel je verder verdient. Ik had nu een 530D kunnen leasen en had dan een vrij dikke bak gehad op mijn 28e maar dan was ik wel een enorm deel van mijn salaris kwijt. Nu vind ik een A3 ook niet verkeerd voor mezelf en een V40 is zeker een nette auto voor een starter maar je snapt mijn punt denk ik wel
Natuurlijk is dat ook wel belangrijk. Maar als ik om me heen kijk wat mensen met mijn leeftijd, ervaring en/of functie leasen, dan is de V40 zeker wel een auto die boven het gemiddelde uitkomt. De meesten zitten toch bij een Polo, Corsa, 208, Clio, DS3, Ibiza, Mito, Fiesta (of wat ik dan nog ben vergeten). Terwijl de V40 D2 met 14% helemaal niet zoveel duurder is dan één van die auto's, en (imo) is de V40 zeker wel een klasse (of meer) hoger dan eerder genoemde modellen.Aghanim schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 15:38:
Ligt er natuurlijk ook wel aan wat je er voor moet doen en hoeveel je verder verdient. Ik had nu een 530D kunnen leasen en had dan een vrij dikke bak gehad op mijn 28e maar dan was ik wel een enorm deel van mijn salaris kwijt. Nu vind ik een A3 ook niet verkeerd voor mezelf en een V40 is zeker een nette auto voor een starter maar je snapt mijn punt denk ik wel
Er zijn ook enkele uitzonderingen met veel dikkere auto's, maar die leveren dan inderdaad een groot deel in hun van salaris (als ik naar mijn collega's kijk).
Ik had inderdaad een nog dikkere auto kunnen kiezen. Maar ik lever nu geen groot deel van mijn salaris in, naar mijn mening tenminste. Natuurlijk zijn er ook altijd mensen die elke euro die ze boven hun leasevergoeding uitgeven al te veel vinden..
Wij mogen inderdaad ons leasebudget uitbreiden met salaris (volgens mij 45% boven budget) dus als je bijvoorbeeld 1050 budget hebt kun je daar 1500 van maken. Betaal je zelf wel enorm veel bij inderdaad, daarom is dat ook geen logische optie.Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 15:44:
[...]
Mag ik vragen wat je doet? Een 530D kost 70/75k met wat opties? Dat kun je normaal gesproken pas leasen als je 100k+ per jaar hebt. Of kun je het leasebedrag verdubbelen door salaris in te leveren?
@Tankiej: V40 is zeker een klasse hoger dan die auto's. Goede keuze!
Een 530d kost rond de 1600 euro / maand bij 4 jr 40.000 km. Da's bij private leasing, dus via je bedrijf zal het gunstiger zijn. Dat zijn geen hele bijzondere leasebedragen, hoor.Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 15:44:
[...]
Mag ik vragen wat je doet? Een 530D kost 70/75k met wat opties? Dat kun je normaal gesproken pas leasen als je 100k+ per jaar hebt. Of kun je het leasebedrag verdubbelen door salaris in te leveren?
Dat is ook een groot deel van het verschil, he, leeftijd en functie.Tankiej schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 15:51:
[...]
Natuurlijk is dat ook wel belangrijk. Maar als ik om me heen kijk wat mensen met mijn leeftijd, ervaring en/of functie leasen, dan is de V40 zeker wel een auto die boven het gemiddelde uitkomt. De meesten zitten toch bij een Polo, Corsa, 208, Clio, DS3, Ibiza, Mito, Fiesta (of wat ik dan nog ben vergeten). Terwijl de V40 D2 met 14% helemaal niet zoveel duurder is dan één van die auto's, en (imo) is de V40 zeker wel een klasse (of meer) hoger dan eerder genoemde modellen.
Er zijn ook enkele uitzonderingen met veel dikkere auto's, maar die leveren dan inderdaad een groot deel in hun van salaris (als ik naar mijn collega's kijk).
In mijn vak wordt ik met 7 jr ervaring op mijn 35e (hiervoor 7 jr semi-relevante ervaring) gezien als 'jonkie'. Mijn leasebudget zit ergens tussen 900 en 1000 euro/maand (ex brandstof). Er wordt bij ons gezegd: zoek maar een auto uit en als hij representatief is en de kosten zijn acceptabel, dan is het wel goed.
Het kleinste dat bij ons gereden wordt is een Leon (secretaresses niet meegerekend). Dat is bij andere bureau's die hetzelfde werk doen overigens ook zo.
Verwijderd
Nou, 1600 EUR ex brandstof vind ik toch echt wel serieus. Bij ons bedrijf zijn dat toch echt de senior managers en directeuren.AllSeeyinEye schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 15:57:
[...]
Een 530d kost rond de 1600 euro / maand bij 4 jr 40.000 km. Da's bij private leasing, dus via je bedrijf zal het gunstiger zijn. Dat zijn geen hele bijzondere leasebedragen, hoor.
@ Albantar, ik begrijp wel wat je bedoelt maar ik ben het gewoon niet helemaal met je eens in het geval je die keuze hebt. Immers: als je de keuze hebt dan maak je zelf een keuze om voor lease auto te kiezen.
In het geval je niet echt een keuze hebt tussen meer bruto salaris of lease auto, daar heb je wellicht een punt maar bekijk het ook vanuit werkgever oogpunt. Voor werkgever is een leasebudget geven goedkoper dan hetzelfde bedrag is bruto salaris.
Echter gaat de fiscus er vanuit dat de werknemer zelf geen kosten heeft aan de leasewagen, dat is ook de reden waarom bijkomende kosten voor privégebruik afgetrokken kunnen worden van de bijtelling. Het feit dat je wegens het feit dat je een leaseauto hebt gekort wordt op je bruto inkomen ter hoogte van het leasebedrag, dat zijn toch ook (verkapte) kosten die de werknemer maakt? Zo'n regeling maakt een leasewagen dus voor de werknemer duurder. Het kromme eraan is dat een werknemer die bewust een goedkope leasewagen neemt om zo een stukje budget over te houden wat hij bruto krijgt uitgekeerd, het gevoel krijgt dat hij goedkoper uit is, terwijl hij dus eigenlijk duurder uit is...

Ik begrijp zeker de redenen achter zo'n regeling wel. Maar feit blijft dat de fiscus daar geen rekening mee houdt, die gaan er m.b.t. de bijtelling gewoon van uit dat de werknemer die auto van de werkgever krijgt zonder bijkomende kosten en dat is dus bij zo'n regeling eigenlijk niet zo...
[ Voor 16% gewijzigd door Mx. Alba op 11-07-2013 16:22 ]
/edit: laten we gaan klagen bij de overheid dat we potverdomme veel meer geld kwijt zijn aan onze lease auto!! Dat gaat vast veel medeleven oproepen bij de bevolking....
[ Voor 29% gewijzigd door Chief op 11-07-2013 16:33 ]
Verwijderd
Ik doelde op leasebudget dat de werknemer heeft. Niet uitzonderlijke gevallen waar iemand uiteindelijk amper salaris over houdt, maar wel een 5-serie kan rijden.Chief-XL schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:17:
Vaak mag je boven leasetarief leasen. Dat heet dan eigen bijdrage. Zo kan je dus een 5-serie rijden terwijl je budget maar voor een Golf is bijvoorbeeld. Kost je gewoon aan netto salaris. Bij ons zit formeel geen plafond aan budgetoverschijding wat je dan zelf mag lappen
Hier is het, globaal gezien, als volgt:Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:13:
[...]
Nou, 1600 EUR ex brandstof vind ik toch echt wel serieus. Bij ons bedrijf zijn dat toch echt de senior managers en directeuren.
aandeelhouders / directeuren: 5 serie (ca € 1600)
Oprichter (aandelen verkocht): A5 cabrio (ca € 1600)
Senioren: C Klasse, A6, Passat, A4 (parttimer), Superb, A3 Cabrio (ca € 1000 - 1200)
Rest: A3, A4, Leon, Avensis, DS5, 508, Octavia (ca € 800 - € 1000)
Secretaresses: 107, Twingo, Ceed, Mini Cabrio (vrouw van de baas), 207, C1
[ Voor 6% gewijzigd door AllSeeyinEye op 11-07-2013 16:40 ]
Ook dat is een reden om niet veel boven je budget te gaan.
Groei van je functie/salaris (inkomsten) hoeft toch niet tot gevolg te hebben dat je uitgaven aan de auto groeien? Dat is een keus die je zelf maakt.AllSeeyinEye schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:22:
Ik begrijp jouw visie en ik hoor die van meerdere mensen, waarbij er twee een aantal jaren terug van altijd Golfjes naar nu Polo's gegaan zijn. Maar tegelijk met het opwaarderen van de auto's, groei je doorgaans ook in je functie en salaris. En als het goed is, gaat jouw eigen groei harder dan die van de automarkt, lijkt me.
Groei van inkomsten nastreven is iets anders dan een groei van uitgaven nastreven, lijkt me.
Maf, ik schat de A6 in als zelfde prijsklasse als de 5-serie. Wellicht dat die senior een A6 wilde rijdenAllSeeyinEye schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:38:
[...]
Hier is het, globaal gezien, als volgt:
aandeelhouders / directeuren: 5 serie (ca € 1600)
Oprichter (aandelen verkocht): A5 cabrio (ca € 1600)
Senioren: C Klasse, A6, Passat, A4 (parttimer), Superb, A3 Cabrio (ca € 1000 - 1200)
Rest: A3, A4, Leon, Avensis, DS5, 508, Octavia (ca € 800 - € 1000)
Secretaresses: 107, Twingo, Ceed, Mini Cabrio (vrouw van de baas), 207, C1
Yup, dat hebben wij ook. Tenzij je je auto mee kan nemen naar je volgende werkgever. Dus het risico is niet erg groot, maar het worden wel snel hoge bedragen. € 50,- x 48 maanden is toch bijna €2500,-. Zonde, want je krijgt er dan niets meer voor terug.Aghanim schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 17:18:
Als je bij ons boven je budget least en vroegtijdig vertrekt moet je het resterend aantal maanden in je contract afkopen. Je betaalt dan het bedrag boven budget x het aantal maanden contract terug.
Ook dat is een reden om niet veel boven je budget te gaan.
Overigens rolt mijn auto volgende week de fabriek (in Gent, wist niet dat ze daar Volvo's maakten
Hoe kom je erbij dat de fiscus daar geen rekening mee houdt? De werkgever geeft een werknemer eigenlijk 2 keuzes bij een mobiliteitsbudget (dat is wat anders als een lease-auto krijgen):Mx. Alba schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:21:
Natuurlijk maak je zelf die keuze.
Echter gaat de fiscus er vanuit dat de werknemer zelf geen kosten heeft aan de leasewagen, dat is ook de reden waarom bijkomende kosten voor privégebruik afgetrokken kunnen worden van de bijtelling. Het feit dat je wegens het feit dat je een leaseauto hebt gekort wordt op je bruto inkomen ter hoogte van het leasebedrag, dat zijn toch ook (verkapte) kosten die de werknemer maakt? Zo'n regeling maakt een leasewagen dus voor de werknemer duurder. Het kromme eraan is dat een werknemer die bewust een goedkope leasewagen neemt om zo een stukje budget over te houden wat hij bruto krijgt uitgekeerd, het gevoel krijgt dat hij goedkoper uit is, terwijl hij dus eigenlijk duurder uit is...
Ik begrijp zeker de redenen achter zo'n regeling wel. Maar feit blijft dat de fiscus daar geen rekening mee houdt, die gaan er m.b.t. de bijtelling gewoon van uit dat de werknemer die auto van de werkgever krijgt zonder bijkomende kosten en dat is dus bij zo'n regeling eigenlijk niet zo...
Keuze 1 is een lease-auto nemen, en dan betaald die werknemer daar bijtelling over.
Bij keuze 2 kiest de werknemer ervoor om het uit te keren als extra salaris. Daar betaald de medewerker, afhankelijk van de schaal waar die inzit, belasting over van 37%, 42% of 52%. Dan zal de werknemer wel zelf voor vervoer moeten zorgen.
Je gaat er vanuit dat de werknemer eigenlijk loon inlevert door een lease-auto te kiezen. Maar dat is natuurlijk niet zo. Door geen lease-auto te nemen krijg je misschien wel meer brutoloon, maar daar betaal je ook meer belasting over. Tevens zijn de reiskosten (privé en zakelijk) voor eigen rekening, in plaats van dat de baas die betaald d.m.v. de lease-auto. Ook is het zo dat bijvoorbeeld een hypotheekverstrekker het additionele loon niet ziet als brutoloon, maar als lease-auto. Het telt dus niet mee als inkomen voor het krijgen van een hypotheek. Ook is het gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde, die je een stuk makkelijker kwijt kunt raken dan je brutoloon.
Dit topic is gesloten.