Krisp schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:27:
Ik ben je kwijt: je klaagt dat je veel moet betalen, maar wilt niet veranderen uit gemakszucht. Prima, maar dan moet je ook niet klagen dat je te veel betaalt.

Stemmen naar de overheid kun je nog altijd met de portemonnee: je hoeft geen bijtelling te betalen als je dat echt niet wilt!
Ja ja, dan lap ik dus bruto 700 euro per maand en dan geen bijtelling, daarnaast investeer ik veel tijd en daar krijg ik dan niets voor terug... Lijkt me geen goede deal. Ik heb -nogmaals- geen enkel probleem met het betalen van netto bijtelling.
Ik vind het tot nu toe prima genoeg om te betalen...
Ik zeg al vanaf mijn eerste post dat ik geen moeite heb met de bijtelling, maar wel met het feit dat alle toeslagen etc. worden berekend over het fictieve salaris, want zoveel verdien ik helemaal niet...
Uiteindelijk draait het om het geld waarmee je je lasten moet voldoen... Al heb ik een lease BMW M5 voor de deur, leuk dat dat ding salaris in natura is, maar ik kan er geen rekening mee betalen...
Dat deel vind ik krom... Dat is het enige wat ik zeg.
Daarna begint iedereen over het vergelijk met een prive auto. Dat doet er totaal niet toe...
Als ik geen leaseauto zou hebben, zou ik niet zo ver van mijn huis werken... Dan zou ik misschien iedere dag wel met de trein naar werk reizen... Dan zou ik nooit van me leven een nieuwe auto kopen... Dan zou ik denk ik nooit meer dan 5000 euro aan een auto uitgeven...
Ik vind het betalen ook niet erg....
Ik vind het krom dat je met een veel hoger bruto loon, waar vervolgens de rest van de berekeningen over worden gedaan, ik een veel lager nettoloon overhoud dan iemand zonder bijtelling.
Als ik een huis ga kopen, gaat men ook niet uit van je loon inclusief bijtelling, nee dan wordt er ook naar je brutosalaris gekeken. Logisch... Maar trek dan dan gewoon door.
Die 500 euro is zo op mijn duim op basis van ongeveer 70 euro wegenbelasting, 250 euro brandstof, 60 euro verzekering en dan nog wat reserveren voor onderhoud (ieder jaar grote beurt, zomer en winterbanden etc).
Ik vind het vrij veel voor 15k per jaar...
Dus voor 1250 km per maand betaal je 250 euro aan brandstof? Daar heb je met eeen benzineprijs van 1,80 euro dus 139 liter voor. Dan rijd je dus 1 op 8,9... Zuipt dan wel erg veel, dan snap ik dat het duur wordt.
Ik zou al nooit een auto kopen die 1 op 8,9 rijdt.
Ik rijd daar ongeveer 5000km per maand voor! (14% diesel ja)
Ow ja, je reistijd tussen woon en werk is zonde. Maar ik zie niet waarom jij daarom een belastingkorting moet krijgen?
Mag ik nu voor de laatste keer zeggen dat ik best de bijtelling wil betalen en dat gewoon eerlijk vind?
Wat ik niet eerlijk vind is dat er met een netto salaris van 2000 euro *uit de lucht gegrepen*, wel op je jaaropogave staat dat je 50.000 hebt verdient en daar de toeslagen etc. over berekend worden...
Tsja, voor 2 kids samen 1800 piek netto (dus na toeslag) ieder maand naar de opvang is bizar. Dat houd al 1 van die leidsters aan het werk. Houdt de economie ook aan de gang

(maar inderdaad, andere discussie).
Klopt.