Keuze leaseauto Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 103 Laatste
Acties:
  • 440.694 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Shunt schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 14:16:
[...]

Ik heb nu bijna een jaar mijn Megane 1.5dci hatchback bose editie in het rood en tot nu niet echt klachten behalve een probleempje met de CC soms als ik optrek tot bvb 130 (140 op de teller O-) ) en de cc dan aan zet met + dan valt hij terug tot bvb 120 voor hij zelf gas gaat geven hier moet ik nog even voor naar de dealer maar dat zal waarschijnlijk een bugje zijn. Verder echt een heerlijke auto. Vooral het interieur van de directe concurentie heeft mij naar de megane gejaagd ik weet niet wie het interieur van fort ontwerpt maar volgens mij leeft die in de jaren 90 met een sifi / knopjes fetish.
Ah, is het een bug. :P Vind het wel lastig, maar er valt mee te leveren. Ook met de stoelen overigens: heb de Bose-stoelen (wel met leer) en die zitten prima imo (ben 1,96). Enig nadeel is dat de stoelen kort zijn (maar dat valt nog in het niet met eetkamerstoelen die te laag zijn).

Het dashboard van de Megane begint ten opzichte van de concurrentie wel te verouderen. Ik ben (uitgaande van de foto's) met name onder de indruk van de nieuwe 308 die in de tweede helft van dit jaar leverbaar wordt. Die schijnt ook in een 14% editie uit te komen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:21
Krisp schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:47:
[...]

Ah, is het een bug. :P Vind het wel lastig, maar er valt mee te leveren. Ook met de stoelen overigens: heb de Bose-stoelen (wel met leer) en die zitten prima imo (ben 1,96). Enig nadeel is dat de stoelen kort zijn (maar dat valt nog in het niet met eetkamerstoelen die te laag zijn).

Het dashboard van de Megane begint ten opzichte van de concurrentie wel te verouderen. Ik ben (uitgaande van de foto's) met name onder de indruk van de nieuwe 308 die in de tweede helft van dit jaar leverbaar wordt. Die schijnt ook in een 14% editie uit te komen. :)
Och, kvind het dashbord toch wel prima eigenlijk, vooral als je het naast de "concurent" focus zet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:46

RvL

bord4kop schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:58:
[...]

Ha!, Thanks!

* bord4kop leest net over de megane en de focus.. gaat toch ook nog maar eens overwegen..

Focus; gunstige prijs, station.. Interieur is echt om te huilen, mijn god wat een lelijkheid zeg!
Megane; gunstige prijs, station.. technische problemen? Goed, het kost me dan misschien niets, maar ik heb echt geen zin om iedere keer weer naar de garage te moeten (tijd & ergernis)
Welke technische problemen? Ik heb nu ruim 163k op de teller van m'n 2011 Mégane staan zonder een enkel aan de auto zelf te wijten mankement.

Een storing in de voorste parkeersensoren, wat werd veroorzaakt door een door steenslag verminkte sensor. Hier was een heel stuk uit en daar kon hij niet zo goed tegen. Maar dat kun je Renault moeilijk aanmerken.

Dashboard doet misschien wat verouderd aan, maar is een heerlijke rust t.o.v. de knoppenparade in b.v. de Focus.

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 03-06-2013 13:55 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:21
En zo blijft Renault nog jaren plezier houden qua slecht image door de slechte productiejaren van 2004-2006!

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:46

RvL

Inderdaad. Het is een stigma waar ze niet snel van af komen, hoewel de problemen letterlijk verleden tijd zijn. Iedereen die verstand dacht te hebben van auto's verklaarde me voor gek toen ik een Mégane ging leasen. 'Krijg je daar een strippenkaart voor de garage bij?', 'Ik zie je wel langs de A2!' en meer van dat soort opmerkingen. Saillant detail: degene met de grootste mond heeft z'n Volkswagen vaker naar de dealer gebracht dan ik en ik kom er twee keer per jaar voor regulier onderhoud.

De huidige reeks Renaults zijn gewoon goede auto's en het verbaast me nog steeds hoe soepel die 1.5dCi loopt en met welke betrekkelijke rust je over de snelweg kan.

[ Voor 9% gewijzigd door RvL op 03-06-2013 14:41 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Bartjeh schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:49:
Och, kvind het dashbord toch wel prima eigenlijk, vooral als je het naast de "concurent" focus zet :D
Tja het is het beide net niet...

Megane oogt dash verouderd en redelijk goedkoop plastic..
Focus heeft erg rommelig dash... Te veel knoppen...

Toch is het bij ons de Focus geworden, 18 juni wordt hij geleverd!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 17:15
Deze week ontvang ik mijn leasecodes en mag ik eindelijk een auto bestellen. Momenteel rij ik een 20% B segmenter en ik neig nu naar een auto uit het C-segment aangezien ik 5 jaar aan de volgende auto vast zit. Bij mijn werkgever is het echter zo dat de leasebudgetten vast staan en als ik een 14% auto neem, ik zelf de MRB/houderschapsbelasting moet betalen. Als het goed is, komt dit dan bovenop de leaseprijs (waardoor ik dus veel eerder mijn budget overschrijd) Dit wordt voor mij dan wel een dure grap en mijn vraagt luidt dan ook: Of de MRB vast staat voor de 5 jaar dat jij de auto rijdt?

Stel ik ga na twee jaar uit dienst, moet ik dan de MRB van de overige 3 jaar af betalen? Bij mijn werkgever is het namelijk zo dat je het hogere verschil tussen je leasebudget en de auto die je least zelf moet betalen als je uit dienst gaat. Nou valt dit nog te overzien als ik een auto neem die 10-20€ boven mijn budget zit. Maar op het moment dat de MRB ook daarbij wordt opgeteld dan is het al gauw 36 x € 120 en daar sta ik niet op te wachten.

Ik vroeg mij dus af of de MRB een kostenpost is, die alleen ontstaat op het moment dat er daadwerkelijk met de auto wordt gereden. Ik begrijp dat ik mijn eigen luxe accesoires etc moet af betalen bij eerdere uit diensttreding, maar wegenbelasting betalen voor een auto die je niet meer rijdt (en waarschijnlijk een aantal maanden bij de leasemaatschappij blijft staan) vind ik vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 19:06

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Zelf de MRB betalen??? Dat is echt pure onzin.

MRB is houderschapsbelasting. Wie is de houder van het kenteken? De leasemaatschappij. Die factureert het door aan de werkgever in het leasebedrag. Waarom zou een werkgever het deel "MRB" in het leasebedrag aan de werknemer doorberekenen???

Stel dat dat toch zo is, dan is het een eigen bijdrage voor privé-gebruik en kan het dus worden afgetrokken van de bruto bijtelling zodat je die eigen bijdrage in wezen uit je brutosalaris betaalt ipv uit je nettosalaris.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
FatalZero schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:35:
[...]

Mijn V40 wordt over een maand afgeleverd, het is een V40 D2 Summum (14% bijtelling) geworden.
Sure? Ik heb ook een V40 D2 in bestelling staan, die zou eind juni geleverd worden (3x geverifieerd!), daarna 2e week juli en nu al eind juli. Volgens de dealer heb ik de 10e 14% D2 besteld...

(D2 R-design, wit, Businesspack, R-designpluspack en nog wat dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:29:

MRB is houderschapsbelasting. Wie is de houder van het kenteken? De leasemaatschappij. Die factureert het door aan de werkgever in het leasebedrag. Waarom zou een werkgever het deel "MRB" in het leasebedrag aan de werknemer doorberekenen???
Je kunt de vraag ook andersom stellen. Waarom zou de werkgever dat moeten betalen? Jij doet de aanname dat hij het betaald, maar het is een bedrag dat jij als werknemer normaalgesproken in het leasebedrag zou betalen. Omdat dat per datum X ook weer van kracht wordt, moet je dat ook gewoon betalen. Of heet jouw werkgever Barmhartige Samaritaan B.V.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
Mx. Alba schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:29:

Stel dat dat toch zo is, dan is het een eigen bijdrage voor privé-gebruik en kan het dus worden afgetrokken van de bruto bijtelling zodat je die eigen bijdrage in wezen uit je brutosalaris betaalt ipv uit je nettosalaris.
Ja dit is dan ook precies wat gebeurd 2013: Auto X staat nu voor het leasebedrag van € 600 in het systeem. (mijn budget is € 550 met een EB van € 100) Als ik auto X wil leasen dan wordt mijn eigen bijdrage netto €150, want ik zit € 50 boven mijn budget. (dit mag ik dan wel van de bijtelling aftrekken).

Nieuwe situatie Auto X 2014: Ze zetten diezelfde auto voor € 700 in het systeem (door MRB) nu is mijn EB opeens € 250 netto voor dezelfde dit mag dan wel van de bijtelling worden afgetrokken. Maar het is toch € 100 netto die zij extra inhouden.

Is dit wel eerlijk dan? of betaal ik veels te veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De werkgever zou dat moeten betalen omdat de werkgever die auto least en deze aan de werknemer ter beschikking stelt. Vergeet niet dat wettelijk gezien die leasewagen gewoon een arbeidsmiddel is, net zoals de laptop, de telefoon en enig ander materieel dat je van je werkgever "krijgt" om je werk mee te doen. Waarom zou je als werknemer een enkele cent moeten betalen voor het materieel waarmee je je werk moet doen?

Het gekke aan leaseauto's is dat je er ook privé mee mag rijden. Het is dus niet alleen voor zakelijk gebruik, maar wel primair voor zakelijk gebruik.

De gehele MRB doorberekenen aan de werknemer is gewoon heel vreemd. De auto is primair voor zakelijk gebruik en voor dat zakelijk gebruik mag de werkgever niets doorberekenen aan de werknemer. Dus wellicht zou de werkgever een bepaald percentage van de MRB kunnen doorberekenen, maar niet het geheel. Stel dat de werknemer niet privé zou rijden, dan zou de werkgever het volledige bedrag voor zijn kiezen krijgen. Als er wel (secundair) privé mee wordt gereden dan gaat het opeens voor het volle pond naar de werknemer? Dat lijkt me zeer onevenredig...

Mijn auto was ook onderhavig aan zo'n MRB-invoering. Gekregen op 1-7-2012, per 1-1-2013 moest er MRB betaald gaan worden. De leasemaatschappij heeft gewoon het totale MRB-bedrag over de gehele looptijd gemiddeld en in de leaseprijs verwerkt.

[edit]

Als dat niet zo gedaan wordt en dus per x datum het leasebedrag omhoog gaat i.v.m. de toegenomen MRB, vind ik dat in de eerste plaats nogal knullig. Maar als dat toch zo is, dan zou je uit moeten gaan van de hogere prijs vanaf x datum voor de selectie van een auto en de "winst" van een half jaar of een jaar geen MRB betalen als "kado'tje" aan de werknemer doorspelen.

[ Voor 36% gewijzigd door Mx. Alba op 03-06-2013 15:43 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier staan de auto's met HSB gewoon aangegeven met uitroepteken. Deze auto's staan nu zonder de HSB verrekend in het maandbedrag (en dus relatief laag) in de catalogus. Alle auto's die in 2014 HSB erbij krijgen gaan in januari dus in maandbedrag omhoog. Gaat dat daarna over je leasebudget heen, dan is dat vervolgens EB.
Let op, zowel alle 14% auto's als een aantal 20% auto's hebben dit!

Toch zijn in mijn geval de 14% auto's meestal voordeliger in netto kosten, ook na HSB ingreep.

Over de verrekening:
Doordat de HSB eerst niet meegerekend wordt, en het maandbedrag dus laag is, wordt het restant van het leasebudget bruto bij het inkomen bijgeschreven dit jaar in mijn geval. Daarna gaat het maandbedrag dus omhoog en is het restant dus lager, of zelfs negatief en dus eigen bijdrage.. Ze hebben dit bij mij heel netjes aangegeven en je kunt je hier er goed op voorbereiden bij bestelling.
Je ziet het ook goed aan de leasetarieven van de verschillende auto's, het gat tussen een 14% auto zonder HSB en een 20% auto waar HSB al in zit, is relatief groot op dit moment.

[ Voor 37% gewijzigd door Get!em op 03-06-2013 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
Get!em schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:44:
Hier staan de auto's met HSB gewoon aangegeven met uitroepteken. Deze auto's staan nu zonder de HSB verrekend in het maandbedrag (en dus relatief laag) in de catalogus. Alle auto's die in 2014 HSB erbij krijgen gaan in januari dus in maandbedrag omhoog. Gaat dat daarna over je leasebudget heen, dan is dat vervolgens EB.
Let op, zowel alle 14% auto's als een aantal 20% auto's hebben dit!

Toch zijn in mijn geval de 14% auto's meestal voordeliger in netto kosten, ook na HSB ingreep.
Ja dit komt overeen met ons systeem. Ze staan gewoon zonder HSB in de lijst maar er is sinds kort een kolom opgenomen met HSB correctie en dan bedragen rond de € 4.000 / 5.500 voor normale B/C segmenters. Maar ik heb nog niet kunnen achterhalen hoe zij dit dan verwerken, een dame op de leasehelpdesk zei dat ik deze bedragen moet delen door de looptijd en dan bovenop het leasebudget moet optellen. Dit wordt dan al gauw € 70 tot € 100 per maand extra. Komt dit jouw bekend voor? Of kan je wel gelijk de verhoging in het maandbedrag zien? (bij ons is het nog angstvallig stil, waarschijnlijk zijn ze zelf aan het puzzelen, hoe dit op een nette manier te verwerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:38:
De werkgever zou dat moeten betalen omdat de werkgever die auto least en deze aan de werknemer ter beschikking stelt. Vergeet niet dat wettelijk gezien die leasewagen gewoon een arbeidsmiddel is, net zoals de laptop, de telefoon en enig ander materieel dat je van je werkgever "krijgt" om je werk mee te doen. Waarom zou je als werknemer een enkele cent moeten betalen voor het materieel waarmee je je werk moet doen?
Je kiest toch zelf voor een auto zonder MRB? Je leasebedrag is lager en MRB is gewoon component van het leasebedrag. Komt er MRB bij, lijkt me dat niet meer dan logisch dat je dan MRB moet gaan betalen. Iemand met een 20 of 25% auto moet toch ook gewoon MRB betalen, dat zit in het leasebedrag, dus iemand met een 14% auto ook. Dat door de tussentijdse wijziging de werkgever kan kiezen om dit te betalen is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
J0YR1D3R schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:52:
[...]

Je kiest toch zelf voor een auto zonder MRB? Je leasebedrag is lager en MRB is gewoon component van het leasebedrag. Komt er MRB bij, lijkt me dat niet meer dan logisch dat je dan MRB moet gaan betalen. Iemand met een 20 of 25% auto moet toch ook gewoon MRB betalen, dat zit in het leasebedrag, dus iemand met een 14% auto ook. Dat door de tussentijdse wijziging de werkgever kan kiezen om dit te betalen is iets anders.
Ja maar wordt het milieutechnische aspect dan niet teniet gedaan met deze regeling? Ik denk dat ik en vele andere leasers nu geneigd zullen zijn om een (snellere) 20% auto en die 14% autotjes zijn toch juist in het leven geroepen om het milieu te ontzien en een groener wagenpark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja, voor beide kanten van het verhaal is inderdaad wat te zeggen.

Feit blijft dat de beste oplossing gewoon is om het totale MRB-bedrag te middelen en te verwerken in het leasebedrag over de gehele periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Freshnub schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:52:
[...]
Dit wordt dan al gauw € 70 tot € 100 per maand extra. Komt dit jouw bekend voor? Of kan je wel gelijk de verhoging in het maandbedrag zien?
Hier staat gewoon netjes:
Leasebedrag =
X = brandstof component
Y = auto component
Z = eventuele HSB component per <datum>

Jouw leasebudget = <iets>
EB = <iets> - XYZ
Het EB bedrag is dus voor 1-1-2014 anders dan na 1-1-2014.
Zorg je ervoor dat de EB voor 1-1-2014 op -100euro staat, dan is hij na 1-1-2014 exact 0 euro

Bij een diesel is de HSB rond de 100 euro, bij veel van de bekeken auto's.
Mx. Alba schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:13:
Tja, voor beide kanten van het verhaal is inderdaad wat te zeggen.

Feit blijft dat de beste oplossing gewoon is om het totale MRB-bedrag te middelen en te verwerken in het leasebedrag over de gehele periode.
Omdat een lease periode om wat voor redenen dat ook korter/langer kan zijn, is de calculatie per datum makkelijker te verwerken in het bedrag.
Freshnub schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:12:
[...]

Ja maar wordt het milieutechnische aspect dan niet teniet gedaan met deze regeling? Ik denk dat ik en vele andere leasers nu geneigd zullen zijn om een (snellere) 20% auto en die 14% autotjes zijn toch juist in het leven geroepen om het milieu te ontzien en een groener wagenpark?
Zoals gezegd, het gat tussen de 14% en de 20% auto's in het huidige maandbedrag is vrij groot. Als die HSB wordt toegevoegd is het maandbedrag weer een stuk gelijker. Echter is de bijtelling nog steeds 6% verschil, dus verschil in netto kosten blijft aanwezig, maar is dan ineens gewoon weer een stuk kleiner.

Zou je de lease auto alleen zakelijk rijden, en dus niet naar de bijtelling kijken, dan kies je inderdaad sneller voor een 20% auto, omdat het verschil in maandbedrag door de HSB weer gelijk getrokken wordt.

[ Voor 54% gewijzigd door Get!em op 03-06-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Freshnub schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:12:
[...]

Hoezo, een 14% auto is toch altijd nog een milieubewuste en goedkopere keuze? Je CO2 uitstoot is ook lager, lagere brandstofcomponent, lagere BPM, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inderdaad. Ondanks dat het leasebedrag voor dat soort auto's hoger wordt door de herinvoering van de MRB, blijft de bijtelling respectievelijk 14% en 20%, dus dat voordeel hou je sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
J0YR1D3R schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:23:
[...]

Hoezo, een 14% auto is toch altijd nog een milieubewuste en goedkopere keuze? Je CO2 uitstoot is ook lager, lagere brandstofcomponent, lagere BPM, etc.
Ja maar minder aantrekkelijk nu, veel mensen kiezen een 14% auto vanwege de fiscale voordelen en niet zozeer het milieu. Als een 14% fiscaal nu minder interessant wordt, dan zullen mensen geneigd zijn om dan toch voor dat ene scheurijzer te kiezen. Deze vlieger gaat echter niet op voor de treehuggers die uit zichzelf een Prius zouden rijden, maar ik denk (vooral de jongere leaserijders, zoals ik) die kiezen een 14% auto, met in hun achterhoofd hun portemonnee en zouden liever een auto met een dikker motorblok willen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Freshnub schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:29:
[...]

Ja maar minder aantrekkelijk nu, veel mensen kiezen een 14% auto vanwege de fiscale voordelen en niet zozeer het milieu. Als een 14% fiscaal nu minder interessant wordt, dan zullen mensen geneigd zijn om dan toch voor dat ene scheurijzer te kiezen. Deze vlieger gaat echter niet op voor de treehuggers die uit zichzelf een Prius zouden rijden, maar ik denk (vooral de jongere leaserijders, zoals ik) die kiezen een 14% auto, met in hun achterhoofd hun portemonnee en zouden liever een auto met een dikker motorblok willen rijden.
20% bijtelling van auto van 25000 euro (175 euro) is toch nog steeds ongeveer net zoveel als 14% van 35000 euro (171,5)? Dan kun je toch steeds bijvoorbeeld een goed aangeklede V40 D2 kiezen voor een relatief schijntje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Freshnub schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:29:
Klopt, maar dat bijtellingsverschil hou je toch.

Toen ik vorig jaar een nieuwe auto mocht uitkiezen liep ik bij de Volvo-dealer naar binnen met het idee dat ik 20% bijtelling voor lief zou nemen - ik had het ervoor over om wat meer te gaan betalen om Volvo te rijden, liefst zo'n mooie nieuwe V40.

Toen bleek dat de V40 pas aan het eind van het jaar leverbaar was - en dat de C30 op dat moment ook in een 14%-uitvoering leverbaar was. Ik kon dus ook goedkoop Volvo rijden. Uiteindelijk bleek de C30 met alles erop en eraan zelfs goedkoper dan een vrij kale Prius - keuze snel gemaakt dus. :D

Maar als die optie er niet geweest zou zijn, dan zou ik voor wat meer motor gegaan zijn, gewoon zo veel mogelijk auto uit mijn leasebudget halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
J0YR1D3R schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:36:
[...]

20% bijtelling van auto van 25000 euro (175 euro) is toch nog steeds ongeveer net zoveel als 14% van 35000 euro (171,5)? Dan kun je toch steeds bijvoorbeeld een goed aangeklede V40 D2 kiezen voor een relatief schijntje?
Ja klopt, maar bovenop die volvo komt dan gewoon netto een slag van € 100 en voor mijn gevoel, voel ik dat meer in mijn portemonnee dan een 25k 20% bijtellert. Ik moet gewoon even uitvogelen of het onder de streep veel uitmaakt en hoe het zit als ik eerder uit dienst ga.
Mx. Alba schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:40:
[...]

Toen ik vorig jaar een nieuwe auto mocht uitkiezen liep ik bij de Volvo-dealer naar binnen met het idee dat ik 20% bijtelling voor lief zou nemen - ik had het ervoor over om wat meer te gaan betalen om Volvo te rijden, liefst zo'n mooie nieuwe V40.

Toen bleek dat de V40 pas aan het eind van het jaar leverbaar was - en dat de C30 op dat moment ook in een 14%-uitvoering leverbaar was. Ik kon dus ook goedkoop Volvo rijden. Uiteindelijk bleek de C30 met alles erop en eraan zelfs goedkoper dan een vrij kale Prius - keuze snel gemaakt dus. :D

Maar als die optie er niet geweest zou zijn, dan zou ik voor wat meer motor gegaan zijn, gewoon zo veel mogelijk auto uit mijn leasebudget halen...
Ja ik hoop ook tegen een soortgelijke deal aan te lopen. Ik zou het opzich niet erg vinden om een goed aangekleed ouder model te kunnen rijden. Ik wil ook het beste uit mijn leasebudget halen. Iemand aanraders?

Met mijn budget kan ik een dik aangeklede B segmenter rijden en zou ik (voor de MRB) nog geld toe krijgen ook of een C segment auto, maar dan niet het dikste model. Een Volvo d2 base valt nog binnen het budget een momentum is 3 tientjes meer betalen per maand. Deze valt dus € 30 boven mijn budget, wat ik als extra EB moet ophoesten. (MRB nog niet meegerekend). Zoals je ziet zit ik dus een beetje tussen twee segmenten in, maar ik heb periodes waar ik best wat kilometers maak en neig daarom naar wat meer luxe. Maar of dat € 100 netto minder te besteden hebben waard is, weet ik niet. Dilemma's dilemma's :/

*Edit* Ow ja ik heb ook al twee proefritjes gehad, 1 met de nieuwe renault Clio. Prima auto, maar vergelijkbaar met mijn huidige B-segmenter. En een Volvo V40 kinectic. Die laatste was wel echt een wereld van verschil kwa luxe, rijgedrag etc. Mijn vriendin is helemaal gek op de Volvo en hoopt dat dat de keuze wordt. Of in ieder geval in het C-segment. Zijn er nog andere auto's aan te raden om proefritjes mee te maken? De nieuwe Seat lijkt me ook wel gaaf. Golf is een beetje saai, tenzij dik aangekleed. Nieuwe Focus vind ik niets, vond ze vroeger wel mooi. *Edit*

[ Voor 11% gewijzigd door Freshnub op 03-06-2013 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Freshnub schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:47:
Met mijn budget kan ik een dik aangeklede B segmenter rijden en zou ik (voor de MRB) nog geld toe krijgen ook of een C segment auto, maar dan niet het dikste model. Een Volvo d2 base valt nog binnen het budget een momentum is 3 tientjes meer betalen per maand. Deze valt dus € 30 boven mijn budget, wat ik als extra EB moet ophoesten. (MRB nog niet meegerekend). Zoals je ziet zit ik dus een beetje tussen twee segmenten in, maar ik heb periodes waar ik best wat kilometers maak en neig daarom naar wat meer luxe. Maar of dat € 100 netto minder te besteden hebben waard is, weet ik niet. Dilemma's dilemma's :/
Voordeligste in jouw geval is (uitgaande dat je hem ook prive rijdt):
14% auto waar na verrekening HSB dus de EB 0 is.
Alles daarboven ga je dus voelen in extra EB of in extra bijtelling (>=20%)

Letop, er zijn ook 20% auto's (bijv de Peugeot 308) die 20% hebben en toch ook nog de HSB moeten verrekenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
Get!em schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:53:
[...]

Voordeligste in jouw geval is (uitgaande dat je hem ook prive rijdt):
14% auto waar na verrekening HSB dus de EB 0 is.
Alles daarboven ga je dus voelen in extra EB of in extra bijtelling (>=20%)

Letop, er zijn ook 20% auto's (bijv de Peugeot 308) die 20% hebben en toch ook nog de HSB moeten verrekenen!
Ja maar dan rij ik nog minder auto dan ik nu al rij. Bij een Volkwagen Up! speel ik zo ongeveer quitte, misschien moet ik die optie maar overwegen. En klopt idd wat jij zegt, ik zag in de lijst dat er ook 20% auto's met HSB. Dit moet ik dan ook in overweging nemen. De nieuwe 308 lijkt me ook wel wat, maar die komt pas in 2014 en zolang wil ik niet wachten. Weten jullie wanneer leasemaatschappijen ongeveer een halt toe roepen als het gaat om nieuwe bestellingen? Ik wil de auto namelijk wel in 2013 op naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Freshnub schreef op maandag 03 juni 2013 @ 17:00:
[...]

Ja maar dan rij ik nog minder auto dan ik nu al rij. Bij een Volkwagen Up! speel ik zo ongeveer quitte, misschien moet ik die optie maar overwegen. En klopt idd wat jij zegt, ik zag in de lijst dat er ook 20% auto's met HSB. Dit moet ik dan ook in overweging nemen. De nieuwe 308 lijkt me ook wel wat, maar die komt pas in 2014 en zolang wil ik niet wachten. Weten jullie wanneer leasemaatschappijen ongeveer een halt toe roepen als het gaat om nieuwe bestellingen? Ik wil de auto namelijk wel in 2013 op naam.
Als ik jou zo hoor qua budget dan geef ik je het advies om eens door te rekenen hoeveel het je kost om een prive auto te rijden en dan KM declaraties te doen. Zeker bij weinig prive km kan dat voordeliger zijn als je leasebudget niet al te hoog is. Je zou dan kunnen kijken naar bijv de serie met 1.2 diesel motor van VAG ( Seat Ibiza, Skoda Fabia, Polo), die heeft bij een relatief jonge auto een lage prijs/km, terwijl de Ibiza bijv een sportonderstel standaard heeft en daardoor een goede wegligging. Je moet wel van de motor houden (relatief traag, maar zeer relaxed rijdend).

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 03-06-2013 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 17:00
stefijn schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:32:
[...]

Sure? Ik heb ook een V40 D2 in bestelling staan, die zou eind juni geleverd worden (3x geverifieerd!), daarna 2e week juli en nu al eind juli. Volgens de dealer heb ik de 10e 14% D2 besteld...

(D2 R-design, wit, Businesspack, R-designpluspack en nog wat dingen)
Ja behoorlijk zeker, heb afgelopen vrijdag nog contact gehad met de dealer. Die wist mij te vertellen dat mijn V40 in week 24 wordt geproduceerd. Waarschijnlijke afleverdatum zal in week 26 vallen zoals het er nu naar uitziet.

We zien het vanzelf wel :)

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat verhaal kreeg ik eerst ook, week 24. Wanneer heb jij besteld? Ik ga hem eens even aan zijn neus trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
Poeh even denken hoor!
Ik heb mijn D2 Summum, Business Pack Pro, Premium Audio, Summum Line Plus + extra speelgoed besteld in de eerste week van april.

Maar op het Volvo forum hoor ik ook al dat de R-Design vertraging op loopt. Was ook met MY13. Sommige hebben 5 maanden moeten wachten op hun V40 D2 R-Design.

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat is niet gek, volgens mij is dat de enige V40 die sinds de 14% invoering nog besteld wordt. 5 Maanden vind ik overigens nog best acceptabel, zijn veel modellen die zo lange levertijd kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Aghanim schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 00:02:
Dat is niet gek, volgens mij is dat de enige V40 die sinds de 14% invoering nog besteld wordt. 5 Maanden vind ik overigens nog best acceptabel, zijn veel modellen die zo lange levertijd kennen.
Ik heb ooit 10 maanden op een Golf Variant moeten wachten. Was de eerste lichting van de 1.4 TSI motoren, in de tijd dat je nog goedkoop was met een 20% bijteller :+

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Aghanim schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 00:02:
Ik niet als de dealer voor de derde keer bevestigd dat de levertijd week 24 is, zéker niet later, om daarna om de twee weken de levertijd met 2 weken te verlengen.

En dan nam ie t nog extra ruim, want hoe vervelend is het als het later wordt...

En hij heeft me laten zien op de computer dat ik "pas" de 10e 14% auto besteld zou hebben.

Misschien zit ie uit zijn nek te kletsen :F

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 05-06-2013 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
J0YR1D3R schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:23:
- CO2 boeit me geen fluit
- Brandstofcomponent zit niet in mijn leasebudget, of leaseprijs verwerkt. We krijgen een aparte tankpas van de baas, ongeacht welke auto.
- Lagere BPM rekent VAG bijvoorbeeld helemaal niet door (de Fabia greenline was duurder dan de diesel tegenhanger, waar wel BPM over betaald moest worden, PON moet toch wel geld blijven verdienen he). Volvo heeft het destijds bij de C30 volledig doorberekend aan de klant, waardoor de vanaf prijs van 24k zakte naar 19k... Verder is er bij mijn weten geen enkel merk dat het volledig ten voordele van de klant laat komen. Ook de huidige V40 is wel iets goedkoper dan de V40- voorheen, maar ook Volvo rekent het niet meer volledig door...

De enige reden dat ik voor 14% kies is geld... Kan mijn geld beter uitgeven aan andere zaken, de belastingdienst hoort daar niet bij, gooi het nog liever op straat...
Mx. Alba schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:40:

Ja en ik maar rondrijden in mijn C30 sport 1.6D, voor 29k en 25% bijtelling ;)
Toen kwam de 20% versie en daarna zelfs 14% :(
Get!em schreef op maandag 03 juni 2013 @ 21:13:
Als ik jou zo hoor qua budget dan geef ik je het advies om eens door te rekenen hoeveel het je kost om een prive auto te rijden en dan KM declaraties te doen. Zeker bij weinig prive km kan dat voordeliger zijn als je leasebudget niet al te hoog is. Je zou dan kunnen kijken naar bijv de serie met 1.2 diesel motor van VAG ( Seat Ibiza, Skoda Fabia, Polo), die heeft bij een relatief jonge auto een lage prijs/km, terwijl de Ibiza bijv een sportonderstel standaard heeft en daardoor een goede wegligging. Je moet wel van de motor houden (relatief traag, maar zeer relaxed rijdend).
Behalve bij starten, rauwe ratel alsof hij zonder olie loopt.
Ik beschouw de 1.2TDI niet als erg betrouwbaar, zoals de 1.9TDI wel altijd was, maar dat zou incidenteel kunnen zijn. Als staat bijvoorbeeld het Skoda forum wel vol over zaken als ERG klep, die om de havenklap kapot gaat. Ik heb zelf af en toe geen vermogen meer, wat op datzelfde probleem zou kunnen duiden. Dealer kan uiteraard niets vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dfrenner schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:27:
Behalve bij starten, rauwe ratel alsof hij zonder olie loopt.
Ik beschouw de 1.2TDI niet als erg betrouwbaar, zoals de 1.9TDI wel altijd was, maar dat zou incidenteel kunnen zijn. Als staat bijvoorbeeld het Skoda forum wel vol over zaken als ERG klep, die om de havenklap kapot gaat. Ik heb zelf af en toe geen vermogen meer, wat op datzelfde probleem zou kunnen duiden. Dealer kan uiteraard niets vinden ;)
Ahja, ik heb er zelf al 2 van die motoren over de 100.000km gereden, prive. Enige problemen die ik heb gehad: Waterpomp stuk, licht zwetende pakking. Beide onder garantie gerepareerd.

Iemand die er de maximale snelheden uithaalde omdat het "toch een lease auto is": die motor haalt de 120.000 niet. Hij start nu al nauwelijks meer. Echter diegene heeft ook het onderhoud laten verslonzen onder druk van de LM (alleen de verplichte zaken en verder nergens naar gekeken, dus ook de zaken waarvan je prive zou zeggen, laat nou maar checken/maken uit voorzorg.)

Conclusie, het gebruik kan de levensduur beinvloeden.
Ik heb er mijn mijn auto echter geen enkel probleem mee gehad om bijv in -30 graden celsius te starten/rijden. Hier lieten andere auto's het toch afweten. Ook het koppel is zeer krachtig door de 3 cilinders (meer volume per cilinder!), dus Alpen rijden was heerlijk op de snelweg. Bij bochtige weggetjes is het dan wel lastig dat de versnellingsverhoudingen zo lang zijn, maar daar leer je wel mee rijden. 2200toeren bij 120km/u in zn 5. Dat is het zelfde wat veel huidige auto's halen in zn 6 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

offtopic:
Wel grappig dat de 1.2 TDI in de Lupo 3L lag, behoorlijk onverwoestbaar was. Die auto kende ook de nodige zwakheden, de motor was er niet 1 van. Die van mij haalde ook probleemloos de 180.000 km voordat ik hem inruilde.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Volgens mij was dat nog de 1.4 TDI (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:08:
Volgens mij was dat nog de 1.4 TDI (?)
Volgens google niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Get!em schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:45:
Ahja, ik heb er zelf al 2 van die motoren over de 100.000km gereden, prive. Enige problemen die ik heb gehad: Waterpomp stuk, licht zwetende pakking. Beide onder garantie gerepareerd.

Iemand die er de maximale snelheden uithaalde omdat het "toch een lease auto is": die motor haalt de 120.000 niet. Hij start nu al nauwelijks meer. Echter diegene heeft ook het onderhoud laten verslonzen onder druk van de LM (alleen de verplichte zaken en verder nergens naar gekeken, dus ook de zaken waarvan je prive zou zeggen, laat nou maar checken/maken uit voorzorg.)

Conclusie, het gebruik kan de levensduur beinvloeden.
Ik heb er mijn mijn auto echter geen enkel probleem mee gehad om bijv in -30 graden celsius te starten/rijden. Hier lieten andere auto's het toch afweten. Ook het koppel is zeer krachtig door de 3 cilinders (meer volume per cilinder!), dus Alpen rijden was heerlijk op de snelweg. Bij bochtige weggetjes is het dan wel lastig dat de versnellingsverhoudingen zo lang zijn, maar daar leer je wel mee rijden. 2200toeren bij 120km/u in zn 5. Dat is het zelfde wat veel huidige auto's halen in zn 6 8)
Ik geef ook aan dat dit prima incidenteel kan zijn...
Mijn motor was in het eerste jaar twee keer niet meer te starten.

Een keer bij de dealer na onderhoud aan de airco...
Een keer in Frankrijk op vakantie, viel in een bocht opeens stil en deed niets meer.

Nu heb ik af en toe terugvallend motorvermogen, alsof de turbo wegvalt ofzo...

Staat bijna 80k op de teller.

De airco deed het vanaf dag 1 niet echt lekker, na 7 maanden op en aan bij de dealer is dat eindelijk wel gerepareerd...

Maar goed, stil staan op vakantie is nooit leuk met 30 graden in de zon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dfrenner schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:28:
[...]
Onvergeeflijk inderdaad, zeker met kinderen erbij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Get!em schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:32:
Onvergeeflijk inderdaad, zeker met kinderen erbij..
Gelukkig was ik brood halen en waren vrouw en kind in het vakantiehuisje...
Maar de strandplannen voor die dag konden in de ijskast... Ben een dag bezig geweest met regelen. Vervolgens moet je een vervangende auto ophalen in een andere stad...

2 dagen heeft het gekost... Maar goed uiteindelijk wel heel de vakantie in een IX35 rondgereden :)
Maakt een hoop goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
[...]

Een keer in Frankrijk op vakantie, viel in een bocht opeens stil en deed niets meer.

De airco deed het vanaf dag 1 niet echt lekker, na 7 maanden op en aan bij de dealer is dat eindelijk wel gerepareerd...

Vorig jaar ook gehad op vakantie, 2x zelfs :X Eerst in Italie, paar dagen gezeur gehad op vakantie, auto 3-4 garages gezien, uiteindelijk gemaakt. Na een week kreeg ik de auto terug en heb ik in de tussentijd in een Clio gereden. In Noord Italie/Oostenrijk hetzelfde gedoe weer gehad met marterschade. Is sinds die tijd ook niet meer goedgekomen.

Maar goed, dat is allemaal geweest en hopelijk blijft hij het over een tijdje overleven in Duitsland met de nieuwe kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
J0YR1D3R schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:57:
Vorig jaar ook gehad op vakantie, 2x zelfs :X Eerst in Italie, paar dagen gezeur gehad op vakantie, auto 3-4 garages gezien, uiteindelijk gemaakt. Na een week kreeg ik de auto terug en heb ik in de tussentijd in een Clio gereden. In Noord Italie/Oostenrijk hetzelfde gedoe weer gehad met marterschade. Is sinds die tijd ook niet meer goedgekomen.

Maar goed, dat is allemaal geweest en hopelijk blijft hij het over een tijdje overleven in Duitsland met de nieuwe kabels.
He marters, waar heb ik die eerder gehoord...
Met het wegvallen van moter vermogen. Uiteindelijk bleek het gewoon de ERG klep of NGR, of iets in die trend.

Iedere keer krijgen die arme marters de schuld. Bij mij waren ook kabels vervangen, maar het probleem was er nog...

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 05-06-2013 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
[...]

Ik geef ook aan dat dit prima incidenteel kan zijn...
Mijn motor was in het eerste jaar twee keer niet meer te starten.

Een keer bij de dealer na onderhoud aan de airco...

Ook in een jaar tijd veel gedoe gehad met de 1.2 tdi (2 keer EGR, 1 keer wat anders, viel zelfs stil).
Voor wat betreft koppel van dat ding... dat is gewoon totaal afwezig tot 2200 toeren en daarna houdt het ook niet over. Dan kan het wel meer volume per cilinder zijn je merkt er bar weinig van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:22:
[...]

He marters, waar heb ik die eerder gehoord...
Met het wegvallen van moter vermogen. Uiteindelijk bleek het gewoon de ERG klep of NGR, of iets in die trend.

Iedere keer krijgen die arme marters de schuld. Bij mij waren ook kabels vervangen, maar het probleem was er nog...
Jij kreeg dat te horen bij je diesel? Beste garage heb je dan, ze pakken namelijk de bougiekabels en de eerste diesel met bougies moet ik nog zien :P

Bij mij was het ook gewoon zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/14009460/20120929-IMG_3158.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zat nog even te kijken naar de Auris Touring Sports die nu ook leverbaar is in diesel... werd eerder op 20% gezet, maar dat is alleen de "comfort" uitvoering (niet in onderstaande link zichtbaar, wel in mijn bestelmodule als 20%).
De business uitvoering is al 25%.

http://data.toyota.nl/hom...n/auris_leasetarieven.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

De Outlander PHEV wordt ook niet meer 0% geadverteerd, maar 7%. Netjes vind ik dat van Mitsubishi, dat ze openlijk erkennen dat de levering bij nu bestellen in 2014 wordt.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Eindelijk de bestelcode ontvangen. Nu nog definitieve keuze maken.

Op 1) staat qua rijeigenschappen, kosten, functies,veiligheid:
V40 momentum met enkele pakketten en opties. R-design kan ook, maar die is weer 25 euro in de maand duurder als ik dezelfde opties neem die al standaard in momentum zitten. Rijdt prima, zit als een vorst en heeft ruimte voor mij genoeg. Smoelt lekker.

2) BMW116d EDE Executive
Ik moet er nog in proefrijden, maar BMW rijdt over het algemeen prima. Om hem op het zelfde optieniveau te krijgen als de V40, kost uiteindelijk 35 euro netto per maand extra ten opzichte van de Volvo. (maandbedrag is vrij gunstig om zodoende de 20% gedeeltelijk te compenseren t.o.v. 14%)

3) Renaul Megane station
In proefgereden (bose edition). Viel me niet mee. Heel zweverig rijden. Motor was daarentegen pittig, ruimte enorm. De hogere vloer voor de subwoofer bij passagier viel me tegen, je moet als langere passagier je stoel bijna in ligstand zetten. Ik heb de ruimte niet perse nodig. Nadeel, hij gaat (itt de eerste twee) over leasebudget heen als ik hetzelfde optieniveau kies als de volvo, dus EB verschuldigd. Bij eventuele wissel/ruil/ander werk zal ik die EB moeten afbetalen. Qua netto kosten per maand zit hij tussen BMW en Volvo in.
Ik wil de GT-line nog rijden ivm strakkere vering en sportstoelen, mogelijk dat dat nog andere conclusies geeft. EB is wel te voorkomen door bepaalde keuzes te maken mbt de gekozen opties (is Xenon bijv nodig? ik vind van wel, maar kan het ook weglaten, dan zit hij er al snel onder...)

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 14-06-2013 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Get!em schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 10:27:
Eindelijk de bestelcode ontvangen. Nu nog definitieve keuze maken.

Op 1) staat qua rijeigenschappen, kosten, functies,veiligheid:
V40 momentum met enkele pakketten en opties. R-design kan ook, maar die is weer 25 euro in de maand duurder als ik dezelfde opties neem die al standaard in momentum zitten. Rijdt prima, zit als een vorst en heeft ruimte voor mij genoeg. Smoelt lekker.

2) BMW116d EDE Executive
Ik moet er nog in proefrijden, maar BMW rijdt over het algemeen prima. Om hem op het zelfde optieniveau te krijgen als de V40, kost uiteindelijk 35 euro netto per maand extra ten opzichte van de Volvo. (maandbedrag is vrij gunstig om zodoende de 20% gedeeltelijk te compenseren t.o.v. 14%)

3) Renaul Megane station
In proefgereden (bose edition). Viel me niet mee. Heel zweverig rijden. Motor was daarentegen pittig, ruimte enorm. De hogere vloer voor de subwoofer bij passagier viel me tegen, je moet als langere passagier je stoel bijna in ligstand zetten. Ik heb de ruimte niet perse nodig. Nadeel, hij gaat (itt de eerste twee) over leasebudget heen als ik hetzelfde optieniveau kies als de volvo, dus EB verschuldigd. Bij eventuele wissel/ruil/ander werk zal ik die EB moeten afbetalen. Qua netto kosten per maand zit hij tussen BMW en Volvo in.
Ik wil de GT-line nog rijden ivm strakkere vering en sportstoelen, mogelijk dat dat nog andere conclusies geeft. EB is wel te voorkomen door bepaalde keuzes te maken mbt de gekozen opties (is Xenon bijv nodig? ik vind van wel, maar kan het ook weglaten, dan zit hij er al snel onder...)
De GT-line heeft toch echt een ander onderstel (sport)?
Focus nog een optie?

Bij mij gingen het tussen de Megane en de Focus, omdat de V40 (helaas) en 1 serie te klein zijn voor mij...
Uiteindelijk kon ik de Focus veel meer aankleden en stuurde ook een stuk directer naar mijn mening. Wel veel knopjes in het interieur, maar de Megane kwam weer verouderd op mij over.

Wat betreft interieur vind ik de V40 absolute top op dit moment!

Nog een paar daagjes, dinsdag ophalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:01
In NL heb je Xenon niet 'nodig'. Als je vaak 's nachts op onverlichte lokale wegen rijd is het wel lekker, maar als je vooral snelweg doet in de randstad is het zeker niet nodig (zelfs zonder licht aan zie je al genoeg op een verlichte snelweg).

Ziet er wel leuk uit natuurlijk, maar ik vind het zelf een te dure optie waar je (in mijn geval met vrijwel alleen randstad snelweg kilometers) weinig voor terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 19:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zou ook goed kijken hoe lang je in die auto moet rijden en wat je te wachten staat in die tijd.

Klein (V40/1-serie) hoeft natuurlijk niet erg te zijn, helemaal als je bijvoorbeeld komende tijd toch geen kinderen wil, niet gaat wintersporten (met eigen materiaal), een partner hebt met een grote auto of gewoon luxe en goedkoop wil rijden.

Het zijn wel alledrie modellen die je echt heeeeeeeeel erg veel ziet. Mij zou dat niet heel veel boeien (rij nu een Passat, die je zie tenslotte bijna niet :)), maar er zijn mensen voor wie het belangrijk is om geen massa auto te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zit door het hele land heen, en ook veel op de noordelijke en oostelijke snelwegen waar ze de lantaarnpalen na de spits uitzetten. Vandaar mijn keuze voor Xenon. Het is geen MUST have, maar wel eentje die hoger staat dan veel andere opties.

De Focus heb ik overwogen:
- Zit niet lekker en zijn geen andere stoelen voor te bestellen als standaard opties, dus moet via custom.
- Rijdt wel lekker
- Interieur is zozo
- Ruimte is super
Al met al is hij nu al naar plaats 4 of 5 verschoven. Het is overigens wel de goedkoopste in deze klasse.

De megane GT-line is blijkbaar dus echt anders dan die andere subtypes. Toch maar snel een afspraak maken dus.

Ruimte heb ik al over beslist. Indien nodig is de V40 ruim genoeg voor 1 baby, maar verwachting is niet dat die binnen de leasetermijn zich aandient. Wintersport neem ik mijn materiaal alleen lokaal mee en het gaat om relatief korte snowboards die bij de 1serie en de v40 ook door middenluik passen en anders nog diagonaal over de achterbank.

Of een model massa is of niet, maakt me echt niks uit. Ik moet erin rijden en als dat lekker is en mij niet heel veel kost, dan beslist dat boven de massa.
Ter indicatie, ik heb zelfs overwogen voor budget te kiezen door naar de nieuwe Clio te kijken. Die viel overigens meteen af vanwege de hoofdruimte voor de bestuurder, maar voor de passagiersstoel was het helemaal drama, daar kon ik dus gewoon niet zitten, want je kunt geen in hoogte verstelbare passagiersstoel bestellen 8)7 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Get!em op 14-06-2013 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een Megane GT rijder..
Zit gewoon goed. en lekker luxe uitgerust..
En inderdaad 10x beter dan de Bose uitvoering.

Xenon is een nice to have.. zou hier echt niet je keuze op laten afhangen.. 90-95% van alle autos rijden zonder en knallen ook niet tegen een boom omdat ze te weinig licht hebben..
Ja het geeft meer en beter zicht, maar om nou te zeggen dat het de nacht in dag veranderd.. nee..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:20:
Ik zit door het hele land heen, en ook veel op de noordelijke en oostelijke snelwegen waar ze de lantaarnpalen na de spits uitzetten. Vandaar mijn keuze voor Xenon. Het is geen MUST have, maar wel eentje die hoger staat dan veel andere opties.

De Focus heb ik overwogen:
- Zit niet lekker en zijn geen andere stoelen voor te bestellen als standaard opties, dus moet via custom.
- Rijdt wel lekker
- Interieur is zozo
- Ruimte is super
Al met al is hij nu al naar plaats 4 of 5 verschoven. Het is overigens wel de goedkoopste in deze klasse.

De megane GT-line is blijkbaar dus echt anders dan die andere subtypes. Toch maar snel een afspraak maken dus.
Sta nu ook voor ongeveer dezelfde keuze, maar ben juist wel op zoek naar zo veel mogelijk ruimte ivm gezin.
Heb nu als voorloop auto de Focus maar vind de ruimte helemaal niet super. Qua rijen is de Focus echt wel prima.
Nummer 1 op mijn lijst is nu de nieuwe Octavia, echt heel veel ruimte en nog eens heel praktisch ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Exocet schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:24:
[...]
Nummer 1 op mijn lijst is nu de nieuwe Octavia, echt heel veel ruimte en nog eens heel praktisch ook.
Merk Skoda en Seat is bij mij niet mogelijk...anders had ik die ook nog overwogen, rij al jaren in Seat.

Ruimte Focus is relatief. Ik heb het niet nodig, dus is het voor mij al super ruim :)

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 14-06-2013 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Exocet schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:24:
Sta nu ook voor ongeveer dezelfde keuze, maar ben juist wel op zoek naar zo veel mogelijk ruimte ivm gezin.
Heb nu als voorloop auto de Focus maar vind de ruimte helemaal niet super. Qua rijen is de Focus echt wel prima.
Alleen als je 14% op je lijstje hebt staan wordt het krap...
Focus en Megane zijn al een tijdje goed leverbaar.

Octavia 14% wordt naar verwachting geleverd in november... Ten eerste wil ik niet wachten tot november en ten tweede zijn er geen garanties.

Mijn huidige Skoda is 1,5 jaar oud en gezien de problemen niet echt betrouwbaar te noemen. Veel van de problemen zijn algemeen bekend, anderen lijk ik gewoon ongeluk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dfrenner schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:48:
[...]
Veel van de problemen zijn algemeen bekend
Vind ik ook nog steeds raar trouwens van VAG. Er zijn inderdaad problemen die algemeen bekend zijn, maar niet of nauwelijks opgelost worden, of alleen op individuele basis. Terwijl sommige van die problemen zich gewoon voordoen bij zowel VW, Seat als Skoda, vanwege het gebruik van exact dezelfde onderdelen/motor etc.

Als je dan bij bijv Seat de achterbank eruit trekt of dieper onder de motorkap kijkt, verbaas je je over de hoeveelheid Audi onderdelen die er inzitten.. die dan beter lijken te zijn, want die onderdelen heb ik nog niet stuk zien gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
FatalZero schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:04:
Poeh even denken hoor!
Ik heb mijn D2 Summum, Business Pack Pro, Premium Audio, Summum Line Plus + extra speelgoed besteld in de eerste week van april.

Maar op het Volvo forum hoor ik ook al dat de R-Design vertraging op loopt. Was ook met MY13. Sommige hebben 5 maanden moeten wachten op hun V40 D2 R-Design.
Ik heb op 6-4 besteld. Krijg je hem nog steeds in week 24?? :) (oke, week 24 levering, week 25 uitlevering vanaf dealer was me verteld)

Ik ga er vanuit dat het nog 3 a 4 weken duurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
@stefijn

Nee, dat zei ik niet in mijn post. Dealer vertelde dat de productie in week 24 zou zijn en de aflevering rond week 26. Hoe groot mijn hekel ook is aan de auto die ik nu rijd maken mij een weekje of twee meer niet heel veel uit.

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:48:
[...]

Alleen als je 14% op je lijstje hebt staan wordt het krap...
Focus en Megane zijn al een tijdje goed leverbaar.

Octavia 14% wordt naar verwachting geleverd in november... Ten eerste wil ik niet wachten tot november en ten tweede zijn er geen garanties.

Mijn huidige Skoda is 1,5 jaar oud en gezien de problemen niet echt betrouwbaar te noemen. Veel van de problemen zijn algemeen bekend, anderen lijk ik gewoon ongeluk te hebben.
Mijn keuze is sowieso beperkt vanwege mijn eisen. Dus al genoemd ruimte, maar ook een automaat en de auto moet een vouwwagen kunnen trekken. Dus 14% is onhaalbaar.
Dus zit in de 20% te zoeken en dan is de Skoda Octavia voor mij een goede keuze. Dat van de betrouwbaarheid brengt me wel aan het twijfelen, maar ik weet zo ook geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Exocet schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:29:
Mijn keuze is sowieso beperkt vanwege mijn eisen. Dus al genoemd ruimte, maar ook een automaat en de auto moet een vouwwagen kunnen trekken. Dus 14% is onhaalbaar.
Dus zit in de 20% te zoeken en dan is de Skoda Octavia voor mij een goede keuze. Dat van de betrouwbaarheid brengt me wel aan het twijfelen, maar ik weet zo ook geen alternatief.
Waarom is 14% dan onhaalbaar?
De Focus mag weliswaar slechts 300kg trekken maar de megane niet...

Automaat blijft dan wel staan, al vind ik een DSG erg irritant (schokkerig) schakelen, dus wat dat betreft wil ik best een automaat, maar niet een ding dat zo goedkoop mogelijk wordt geproduceerd en so-so is... Het enige voordeel van de DSG: hij is snel, maar daar is dan ook alles wel mee gezegd. Geef mij maar de conventionele Volvo automaten, puur comfort! Pure klasse. (alleen niet zo snel, maar ja...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

14% automaten zijn voor zover ik weet allemaal hybride en die mogen niks trekken. De Lexus RS450h o.i.d. is hybride en mag wel wat trekken, maar is weer geen 14%. Daarom is het onhaalbaar.

edit: Zie nu dat er wel wat auto's zijn met 14% en automaat die geen hybride zijn, maar dat zijn allemaal hele kleine auto's. Niet in de klasse van de Focus, Megane en V40.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2013 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:41:
14% automaten zijn voor zover ik weet allemaal hybride en die mogen niks trekken. De Lexus RS450h o.i.d. is hybride en mag wel wat trekken, maar is weer geen 14%. Daarom is het onhaalbaar.

edit: Zie nu dat er wel wat auto's zijn met 14% en automaat die geen hybride zijn, maar dat zijn allemaal hele kleine auto's. Niet in de klasse van de Focus, Megane en V40.
Want de Focus, Megane en V40 zijn grote auto's? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeleken met de Citroen DS3 en Fiat 500, ja.

edit: Ik zeg ook nergens dat ze groot zijn, ik impliceer dat ze niet klein zijn. Is toch wel wat anders.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Peug 508 hybrid is 14% , automaat, groot en mag 775kg trekken, oftewel een kleine vouwwagen.

:)

Where's the catch.....

Nou in het treingewicht:

Leeggewicht kg 1635
Totaal toegestaan belast gewicht kg 2265
Max. aanhangergewicht geremd* kg 775
Max. toegestaan treingewicht kg 2765

Bij volle bepakking in de auto, mag je slechts 500 kg trekken :)

*overigens bij de nieuwe Clio ook het geval. Mag 1100kg trekken, maar met een vrij laag treingewicht.. wat wil je ook met een 0.9 diesel...

[ Voor 73% gewijzigd door Get!em op 14-06-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die valt voor mij flink buiten budget, maar ik wist niet dat de Hybrid4 wel gewicht mocht trekken. Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

De 1.6 TDI (110pk, 14%) Golf mag ook 1100 kg trekken, meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle Golfjes met automaat vallen in 20% of 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ah ja, het moet een automaat zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:41:
Die is wel een tijdje 20% geweest. Vind ik nog steeds een grootse prestatie om een full size SUV in een verlaagde bijtelling te krijgen _/-\o_

En ook in absolute omvang is de besparing is niet misselijk. 20% i.p.v. 25% over een bedrag van 70k scheelt je toch zomaar 150 euro per maand netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Get!em schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 15:06:
Peug 508 hybrid is 14% , automaat, groot en mag 775kg trekken, oftewel een kleine vouwwagen.

:)

Where's the catch.....

Nou in het treingewicht:

Leeggewicht kg 1635
Totaal toegestaan belast gewicht kg 2265
Max. aanhangergewicht geremd* kg 775
Max. toegestaan treingewicht kg 2765

Bij volle bepakking in de auto, mag je slechts 500 kg trekken :)

*overigens bij de nieuwe Clio ook het geval. Mag 1100kg trekken, maar met een vrij laag treingewicht.. wat wil je ook met een 0.9 diesel...
Maar is dat een milieu issue? of een technisch issue?

Anders zou je het risico kunnen nemen om een normale caravan te trekken, geen ID of hier vaak op wordt gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 23:01

Wok

Dakloos...

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 20:20:
Maakt niet uit. De auto is gewoon niet gespecificeerd om meer kg te trekken, ook als zou-ie dat technisch/fysiek wel kunnen.
Anders zou je het risico kunnen nemen om een normale caravan te trekken, geen ID of hier vaak op wordt gecontroleerd.
:X :X :X

Anders ga je er even aan voorbij dat je simpelweg onverzekerd rijdt als je een aanhanger aankoppelt waarmee je de geremde maximum massa fors overschrijdt. :X Buiten een eventuele (politie)controle ben je gewoon keihard de sjaak als je betrokken raakt bij een ongeval als je rijdt met een combinatie die je volgens je autopapieren niet mag rijden...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Daar komt nog bij dat je niet wil dat je bij een beetje heuvelachtig terrein meteen verliest van je aanhanger (niet meer voorruit komen omhoog of juist van de weg af wordt gedrukt bij afdalen).

Houdt vervolgens ook nog rekening mee met vermogensverlies in trekkracht van zo'n 10% per 1000m hoogte! Dus als je de alpen eens wilt doorrijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een turbomotor heeft toch geen last van hoogte? De inlaatdruk is immers geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

t_captain schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 23:31:
Een turbomotor heeft toch geen last van hoogte? De inlaatdruk is immers geregeld.
Klopt, toch treed er in de praktijk nog enig verlies op meen ik. Zal t eens nazoeken. Theoretisch zou het opgelost zijn met turbo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Als het een milieu issue is zou het alleen in Nederland moeten gelden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
Een turbo motor verliest 2% tot 4% van zijn vermogen bij een stijging van 5000 meter, een atmosferische motor 50%. Een turbo motor zal de inlaatdruk gelijk houden, dat compenseert grotendeels voor de ijlere lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
[...]

Nog afgezien van het feit dat een zware aanhanger de controle neemt over de auto. Ik heb wel eens een Opel Kadett station op de vangrail zien liggen, met daarachter, op kop, een dubbelasser met een BWM 7. De bestuurders kwamen net uit het zijraam van de Kadett gekropen.
Lekker slim, een auto van 1000 (?) kg met een aanhanger van 2500-3000kg..

Denk niet dat de verzekering iets uitgekeerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Ga vanmiddag eens rustig kijken naar een opvolger van mijn A3 SB uit 2010. Eerste stop: de Volvo dealer voor een V60 of V70... times change (haha)

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Jij hebt een flink leasebudget... :D

Past een V60 D6 PIH erin? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Dat is wel ver boven mijn budget... Zoek een grote ruime auto tussen de 35-45k met een zo laag mogelijke bijtelling. Lever is al duur genoeg.

A4 Avant en 3-serie station zijn veel te klein voor het geld. Budget gaat niet ver genoeg voor een A6 Avant met S-tronic...

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Zware Unit schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 12:33:
Dat is wel ver boven mijn budget... Zoek een grote ruime auto tussen de 35-45k met een zo laag mogelijke bijtelling. Lever is al duur genoeg.

A4 Avant en 3-serie station zijn veel te klein voor het geld. Budget gaat niet ver genoeg voor een A6 Avant met S-tronic...
Past een XC60 nog (net)?

Valt me overigens op dat niemand de Mercedes A-klasse noemt in het lijstje met mogelijke auto's. Wij mochten enkel VAG, Peugeot en Volvo kiezen dus voor mij was de A3 vrijwel direct de logische keuze, maar als Mercedes had gemogen had ik die toch zeer zeker overwogen :9

[ Voor 43% gewijzigd door Aghanim op 15-06-2013 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 23:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Peugeot 508 SW Hybrid4 of Citroen DS5 Hybrid4 :). De ruimte in de DS5 viel me erg tegen door de rare ronde vormen en aflopende daklijn, maar hij zit wel lekker. Misschien valt de Mitsubishi Outlander PHEV ook wel binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Is de 508 hybrid4 er als station? Ik dacht alleen sedan. De ds5 heb ik ook op mijn keuzelijstje gehad, maar die is niet ruim. Wel qua zitplaats, maar niet voor bagage.

Je bent dan redelijk in dezelfde pool aan t shoppen als ik. Mijn shortlist bevatte ook de V60, die het geworden is, de Passat (die is wel echt ruim en niet duur) en de DS5. A4 Avant had geen 20% bijtelling en de 3-serie heb ik bewust laten zitten. Die was relatief duur en eigenlijk gewoon niet nodig :).

De V70 heb ik niet bekeken, omdat ik het geen mooie auto vind, maar goed, ruim is hij wel. Ik rij nu een Passat en ik denk dat de V70 iets ruimer is. De V60 is wel kleiner.

Ik denk dat je de Passat eens serieus moet bekijken. Misschien als outsider de Ford Mondeo? Super compleet voor 35k, terwijl een V60 met een vergelijkbaar uitrustingsniveau richting de 42k gaat. Passat zo'n 38k denk ik en de DS5 met Xenon en leer gaat over de 45k (hybrid4 dan). De DS5 heeft door de toekomstige houderschapsbelasting ook een flink leasebedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 12:46
Lastige keuze allemaal, ben zelf nu ook aan het dubben tussen de Golf 1.6 BM Highline en de V40 D2 R-Design, andere auto's op de Leon na al bij voorbaat laten vallen (te oud, te oudbollig of gewoon niet mooi :P) en de Leon ziet er van buiten beter uit als de Golf, maar de laatste is kwa interieur duidelijk de betere.

Ik had voor ik ging rijden eigenlijk al beslist dat het de V40 zou moeten worden, maar na een proefrit in beide ben ik toch aan het twijfelen geslagen. De motor van de Golf pakt een stuk prettiger op en kwa bediening klopt die auto voor mijn gevoel ook beter. Ook vond ik de V40 wel erg stuiterig, meer dan een Golf op 17" met sportonderstel, ben vooral daar bang voor dat het tegen gaat staan.
Volgende week maar eens een dealer opzoeken die een Momentum op 17" heeft staan om te rijden, wellicht gaat het comfort dan ver genoeg omhoog al blijft het jammer dat Rebel Blue dan geen optie meer is :D

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ZieMaar! schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 13:45:
Is de 508 hybrid4 er als station? Ik dacht alleen sedan. De ds5 heb ik ook op mijn keuzelijstje gehad, maar die is niet ruim. Wel qua zitplaats, maar niet voor bagage.

Je bent dan redelijk in dezelfde pool aan t shoppen als ik. Mijn shortlist bevatte ook de V60, die het geworden is, de Passat (die is wel echt ruim en niet duur) en de DS5. A4 Avant had geen 20% bijtelling en de 3-serie heb ik bewust laten zitten. Die was relatief duur en eigenlijk gewoon niet nodig :).

De V70 heb ik niet bekeken, omdat ik het geen mooie auto vind, maar goed, ruim is hij wel. Ik rij nu een Passat en ik denk dat de V70 iets ruimer is. De V60 is wel kleiner.

Ik denk dat je de Passat eens serieus moet bekijken. Misschien als outsider de Ford Mondeo? Super compleet voor 35k, terwijl een V60 met een vergelijkbaar uitrustingsniveau richting de 42k gaat. Passat zo'n 38k denk ik en de DS5 met Xenon en leer gaat over de 45k (hybrid4 dan). De DS5 heeft door de toekomstige houderschapsbelasting ook een flink leasebedrag.
Skoda SuperB is er vanaf 28k en die is ruimer dan een passat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31

Sick Nick

Drop the top!

Lol, de 1.6 TDI beter op vinden pakken. Dat blok is net zo lui en traag als de D2 of elke andere eco diesel. Heb zelf het blok in een A3 sportback maar wat is het toch een langzaam hok, elke keer als ik in de SLK stap snap ik niet dat ik het dagelijks red in het muesli mobiel. Maar goed, hij rijd zo goed als gratis dus dan maar traag en goedkoop erbij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 12:46
Sick Nick schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 16:36:
Lol, de 1.6 TDI beter op vinden pakken. Dat blok is net zo lui en traag als de D2 of elke andere eco diesel. Heb zelf het blok in een A3 sportback maar wat is het toch een langzaam hok, elke keer als ik in de SLK stap snap ik niet dat ik het dagelijks red in het muesli mobiel. Maar goed, hij rijd zo goed als gratis dus dan maar traag en goedkoop erbij :+
Ik vergelijk ook de 2 blokken met elkaar 8)7 vergeleken bij de 2.0TDI die ik nu rijd is het idd maar tam, maar dan zit je in de Golf gelijk op 20% bijtelling ... toch 80e netto in de maand. Ook op papier is de Golf de vlottere (minder langzaam als je wil :P).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Ik zou tussen die 2 iig wel de golf kiezen, al is het maar omdat je in het eco segment toch geen spannende auto gaat krijgen qua sturen/vermogen. Dan maar eentje die degelijk is en doet wat ie moet doen. Vandaar de A3 sportback hier, genoeg ruimte, goed audio systeem (met center en subwoofer), redelijk navigatie systeem (nog steeds niet zo goed als een tomtom) en relatief comfortabel en leuke opties erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik had dezelfde ervaring in de V40, vooral het aantal knoppen en de (in mijn ogen) onlogische positie daarvan maakte me aan het twijfelen. De D2 is ook tergend traag, zelfs vergeleken met de 1.6 TDI van VAG (die overigens ook rete traag is, maar wel sneller reageert voor mijn gevoel). Overigens vind ik de Golf wel dat het multimedia scherm te ver naar beneden zit, waardoor je meer in je auto kijkt dan op de weg let als je met je multimedia systeem bezig bent. Beide auto's stelden mij toch enigszins teleur tijdens de proefrit. Dat een R-Design hobbelt is niet zo gek overigens, die is bedoeld om sportief te zijn met een sport onderstel en grote velgen met dunne banden. Daar was ik na 4 jaar een Seat FR te hebben gehad ook meer dan klaar mee. Ziet er gaaf uit maar rijdt als een Vespa Ciao, lekker als je 40.000km per jaar moet rijden :)

@ Sick Nick: Audi MMI is echt een heel stuk beter dan de navigatie in de V40 qua intuïtie en logisch in elkaar zitten. Weet niet of je de nieuwe Sportback hebt of het vorige model, maar bij mij werkt MMI prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Aghanim op 15-06-2013 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Moet nog een jaartje met deze doen, is het vorige model. Het werkt allemaal ook wel maar bijvoorbeeld snelheids afhankelijke zoom-positie van de kaart doet ie niet (alleen automatische close-up beeld bij aanwijzingen). Iets wat naar mijn idee toch wel standaard zou moeten zijn bij navigatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Aghanim schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 17:15:
Ik had dezelfde ervaring in de V40, vooral het aantal knoppen en de (in mijn ogen) onlogische positie daarvan maakte me aan het twijfelen. De D2 is ook tergend traag, zelfs vergeleken met de 1.6 TDI van VAG (die overigens ook rete traag is, maar wel sneller reageert voor mijn gevoel). Overigens vind ik de Golf wel dat het multimedia scherm te ver naar beneden zit, waardoor je meer in je auto kijkt dan op de weg let als je met je multimedia systeem bezig bent. Beide auto's stelden mij toch enigszins teleur tijdens de proefrit. Dat een R-Design hobbelt is niet zo gek overigens, die is bedoeld om sportief te zijn met een sport onderstel en grote velgen met dunne banden. Daar was ik na 4 jaar een Seat FR te hebben gehad ook meer dan klaar mee. Ziet er gaaf uit maar rijdt als een Vespa Ciao, lekker als je 40.000km per jaar moet rijden :)

@ Sick Nick: Audi MMI is echt een heel stuk beter dan de navigatie in de V40 qua intuïtie en logisch in elkaar zitten. Weet niet of je de nieuwe Sportback hebt of het vorige model, maar bij mij werkt MMI prima.
Nou...ik vind een D2 R-design juist erg comfortabel na 6 jaar een Seat Leon 2.0 Sportup, zelfs in R-design D2 met 18" wielen (vorige week nog even in gereden om te ervaren hoe 18" inch rijdt). Die Seat van mij is echt knetterhard (met ook veel bandenruis door het harde onderstel), waarschijnlijk vergelijkbaar met je FR, dat hoeft van mij ook niet meer.
En ja, de D2 is geen snelheidsmonster. Ik heb ook proefgereden in een Mercedes Aklasse 180CDI en die was (wel met "DSG") een flink stuk pittiger. Ergens een beetje spijt dat ik daar niet voor gegaan ben, maar die was er niet in 14% (terwijl hij in de praktijk volgens mij zuiniger rijdt dan een D2). Van de nieuwe Leon met 1.6TDI was ik ook niet echt onder de indruk.
Maar goed...ik ben ook een erg rustige rijder tegenwoordig. Dan is een D2 voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 15-06-2013 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Aghanim schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 12:43:
[...]
Past een XC60 nog (net)?
Heb van de winter een XC60 D5 AWD meegenomen op de skivakantie. Is een grote auto, maar ruimte (voornamelijk de achterbak) valt enorm tegen. Tevens is de auto 8k duurder dan een vergelijkbare V70.

Denk dat het een leuk aangeklede V60 D2 of T3 wordt. Ze hadden in Utrecht een mooie versie staan met bruin lederen sportstoelen.

DS5 is echt veeeeels te klein. 508 hybride rijdt voor geen meter (mijn mening). Vooral niet als je een A3 met S-tronic bent gewend. A4 Avant is momenteel nog niet in 20%. Enkel de sedan is (TFSIe) in 20%.

Skoda heeft wel veel ruimte, maar zo oud ben ik nu ook weer niet... :+

Volvo V70 vind ik een top auto en past binnen budget, maar ons kleine gezin is het eens dat dat misschien de opvolger is van de auto die we nu aan het uitzoeken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Sick Nick schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 17:35:
Moet nog een jaartje met deze doen, is het vorige model. Het werkt allemaal ook wel maar bijvoorbeeld snelheids afhankelijke zoom-positie van de kaart doet ie niet (alleen automatische close-up beeld bij aanwijzingen). Iets wat naar mijn idee toch wel standaard zou moeten zijn bij navigatie :P
Bij mij, nieuwe A3 Sportback, lijkt dat wel te werken. Althans ,als ik op de snelweg rijd dan zit ik geloof ik op 5KM schaal, terwijl ik op een 50 weg op de 500 meter ofzo zit. Weet alleen niet of het afhankelijk is van je snelheid, maar kan me niet voorstellen dat ze per weg handmatig gekozen hebben. Weet niet of jouw MMI dezelfde is als de mijne, volgens mij wel, maar wellicht is dit dan in een update ingebouwd die je niet hebt gekregen?
Zware Unit schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:22:
[...]

Heb van de winter een XC60 D5 AWD meegenomen op de skivakantie. Is een grote auto, maar ruimte (voornamelijk de achterbak) valt enorm tegen. Tevens is de auto 8k duurder dan een vergelijkbare V70.
Is het niet zo dat iedere auto met wintersport, zeker met eigen gear, al snel klein is? Wij gaan ook ieder jaar met de auto skiën met 3 personen met eigen ski's en snowboard en dat past ook eigenlijk nergens echt goed in. Zelfs niet in de XC90 die we vorig jaar mee hadden. Ook daar moest de stoel plat waardoor de persoon op de achterbank niet super fijn zat, al is dat natuurlijk relatief en kun jij dat zelf het beste inschatten natuurlijk.

Volgens mij is de A4 Avant TFSI weliswaar 25% bijtelling maar is deze bijna fully loaded (Xenon, 17", Navi) nog maar zo'n 35K, waardoor je onder de streep redelijk vergelijkbaar uit komt met een 20% auto van 45K. Precies om die reden heeft een collega deze A4 verkozen boven een BMW 3 met 20% bijtelling.

Gaat wel volgend jaar nieuw model van komen. Maar blijkbaar ben ik hier de enige die liever in het nieuwste model rond rijdt :P

[ Voor 71% gewijzigd door Aghanim op 15-06-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zware Unit schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:22:
[...]

Denk dat het een leuk aangeklede V60 D2 of T3 wordt. Ze hadden in Utrecht een mooie versie staan met bruin lederen sportstoelen.

DS5 is echt veeeeels te klein. 508 hybride rijdt voor geen meter (mijn mening). Vooral niet als je een A3 met S-tronic bent gewend. A4 Avant is momenteel nog niet in 20%. Enkel de sedan is (TFSIe) in 20%.

Skoda heeft wel veel ruimte, maar zo oud ben ik nu ook weer niet... :+

Volvo V70 vind ik een top auto en past binnen budget, maar ons kleine gezin is het eens dat dat misschien de opvolger is van de auto die we nu aan het uitzoeken zijn.
En de Passat variant? Qua suf/hipheid vergelijkbaar met een V70 maar wel wat goedkoper...en misschien iets kleiner...

Ik ben zeld btw uiteindelijk voor een V60 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Aghanim schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 19:29:
[...]
Volgens mij is de A4 Avant TFSI weliswaar 25% bijtelling maar is deze bijna fully loaded (Xenon, 17", Navi) nog maar zo'n 35K, waardoor je onder de streep redelijk vergelijkbaar uit komt met een 20% auto van 45K. Precies om die reden heeft een collega deze A4 verkozen boven een BMW 3 met 20% bijtelling.
De A4 is gewoon te duur op basis van 25% bijtelling. De Business Edition plus enkele opties komt op ~39k. 25% versus 20% is bijna 100 euro netto per maand. Audi A4 vind ik persoonlijk gewoon niet een hele mooie auto. Wordt pas leuk met S-pakket en S-tronic, maar dat is momenteel niet realistisch...

Momenteel twee Volvo's op het lijstje:
V60 D2 Kinetic met lange lijst met opties voor ~38k
V60 D2 Summum met business pack en sportstoelen voor ~40k

Summum heeft een aantal 'nice to have' opties, maar op zich niet noodzakelijk. Is uiteindelijk afhankelijk van de leaseprijs van beide configuraties. Kwa bijtelling maakt het weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Lexus IS300H?

Afbeeldingslocatie: http://media.caranddriver.com/images/13q1/506402/2014-lexus-is300h-photo-506409-s-1280x782.jpg

200+ pk
0-100 in 8 seconden
Standaard al ruim uitgerust
20% bijtelling
Vanaf 36k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vergeet de Skoda Superb combi niet te checken. Zelfde motorisering als je Audi, lage bijtelling, binnen budget en een hoop opties :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Als een A4 Avant en 508SW te klein zijn........wat zou de Lexus dan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zware Unit schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 20:51:
[...]

De A4 is gewoon te duur op basis van 25% bijtelling. De Business Edition plus enkele opties komt op ~39k. 25% versus 20% is bijna 100 euro netto per maand. Audi A4 vind ik persoonlijk gewoon niet een hele mooie auto. Wordt pas leuk met S-pakket en S-tronic, maar dat is momenteel niet realistisch...

Momenteel twee Volvo's op het lijstje:
V60 D2 Kinetic met lange lijst met opties voor ~38k
V60 D2 Summum met business pack en sportstoelen voor ~40k

Summum heeft een aantal 'nice to have' opties, maar op zich niet noodzakelijk. Is uiteindelijk afhankelijk van de leaseprijs van beide configuraties. Kwa bijtelling maakt het weinig uit.
Let op met die Kinetic he, in heel veel gevallen is de Momentum veel voordeliger. Als je metallic lak en business pro pakket wil, ben je volgens mij al voordeliger uit? En zelf vind ik de chromen raamomlijsting wel een must, maar dat is zwaar persoonlijk natuurlijk.
Pagina: 1 ... 27 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.