I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Google translate:Blik1984 schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:27:
Pool is in dit geval de enige juiste benaming, te verduidelijken door er 'lease-pool" van te maken. Zo heet het tenminste bij ons in het bedrijf
poule [FR]
--> pool (piscine, bassin, réservoir, mare, poule, groupement)
Naast andere vertalingen zoals hen (poule, femelle, cocotte)
Volgens mij kun je zo'n stoel in bijpassend leer laten bekleden als je wilt. Als je de zit erg belangrijk vind is het echt geen gekke optie.The Eagle schreef op maandag 15 april 2013 @ 10:21:
[...]
Ik zou hem tot sept 2016 moeten rijden. Andere stoel heb ik ook al aan gedacht, maar dan zit je met 1 stoffen stoel en de rest leer.
Ik zat ook al te kijken, welke debiel bedenkt dit uit, heeft dit getest?GoldenSample schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:08:
Een overzichtskaart op Zn kop, hoe bedenk je t.
Waarom vraag je dit?Kecin schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:23:
Hypothetisch gezien; zouden jullie een Polo 1.2 TSI ruilen tegen een Lexus CT200H (beide "full" option, zelfde kmérs, zelfde bj)? Onafhankelijk van bijtelling oid (blijft in principe hetzelfde door eigen bijdrages).
Daar zou ik geen 0,0001 seconden over na hoeven denken...
Het lijkt net een oude FabiaAllSeeyinEye schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:38:
Mocht je nog tijd hebben en een auto uit het B segment moeten kiezen:
Deze Skoda Rapid station / crossover / whatever ziet er op de brakke pics toch best goed uit.

Negative.Blik1984 schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:27:
Pool is in dit geval de enige juiste benaming, te verduidelijken door er 'lease-pool" van te maken. Zo heet het tenminste bij ons in het bedrijf
Er is geen enkele regel die zegt dat je barbarismen niet met / door elkaar mag gebruiken.
Pool komt vanuit het Engels, Poule vanuit het Frans, en ze betekenen het zelfde. Dus ik zie het probleem niet
/ameisenficker
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Poule is namelijk hen (kip). De betekenis van het Engelse "pool" is er ook bij gekomen omdat de woorden het zelfde klinken.
(Ik heb 7 jaar in Frankrijk gewoond en heb daar nooit het woord "poule" horen of zien gebruiken in de zin van "zwembad, bassin, reservoir" zoals bij de eerder aangehaalde definitie staat

Maar wat heeft poule vs pool te maken met de keuze van een leaseauto?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Bij grotere bedrijven heb je vaak een lease-pool/poule. Vaak krijg je korting op de auto als je er één neemt uit de pool ipv een nieuwe lease-auto besteld.Mx. Alba schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:30:
Poule komt inderdaad vanuit het Frans. Maar is in het Frans in die betekenis een anglicisme.
Poule is namelijk hen (kip). De betekenis van het Engelse "pool" is er ook bij gekomen omdat de woorden het zelfde klinken.
(Ik heb 7 jaar in Frankrijk gewoond en heb daar nooit het woord "poule" horen of zien gebruiken in de zin van "zwembad, bassin, reservoir" zoals bij de eerder aangehaalde definitie staat)
Maar wat heeft poule vs pool te maken met de keuze van een leaseauto?
UNOX: The worst operating system
En anders evt een andere stoel, maar dat ziet er ook niet uit als de rest leer is en de bestuurdersstoel niet. Gelukkig een hoop aanvragen de laatste tijd dus met een beetje mazzel ontsping ik de dans en mag ik alsnog zelf kiezen. We gaan het merken, eerst even aankijken hoe ie nou echt blijkt te zittemn
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Lendensteun maximaal naar voren, en dan je kont zo ver mogelijk naar achter duwen.
Gaat net, hopelijk gaat de stoel na verloop van tijd meer in de vorm staan. Ik heb overigens een Recaro stoel die in mijn vorige 2 auto's zat nog op zolder staan, maar vind m niet mooi genoeg (stof idd tegen half TEP leer nu).
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Maar zo gaat het wel aardig... en mocht de houding iets inslijten dan wordt t dus steeds beter.
Heb dus geen last, hooguit is het lastig dat je je kont zo achterin moet zetten...
Mag/moet dit jaar weer een nieuwe auto bestellen. Ik heb altijd gezegd dat mijn volgende auto weer een Mégane wordt, bevalt me erg goed. Totdat ik kennis maakte met de nieuwe radio (rijdt zelf nog het 'oude', 20%/106gr. model). Wat een enorme misser om de stuurbediening zo ver uit te kleden zodat je bijna alles via de radio zelf moet doen.
Dus eens verder gaan kijken. Eisen zijn: minimaal 1200kg trekgewicht, station, kleine middenklasse. Gekeken naar de Focus 1.0 125pk, en dat is toch ook wel een erg mooie auto. Maar ja, wel een stukje duurder want hij is 20% bijtelling.
Daarom ben ik op zoek naar wat ervaringen met de radio (r-plug heet dat ding geloof ik?) van de Mégane: is het echt zo'n tegenvaller? Dat de interface niet alles is weet ik, dat is in mijn Mégane niet anders. Maar ik lees ook berichten over vastlopen, slechte ondersteuning van telefoons/usb stick e.d.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Qua kosten zal dat allicht meevallen. Ten eerste benzine dus minder wegenbelasting. Daarbij de is 1.0 EB ff goedkoper, dus netto zal het niet zoveel uitmaken denk ik.RvL schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:54:
Hmm lastige keuze hier.
Mag/moet dit jaar weer een nieuwe auto bestellen. Ik heb altijd gezegd dat mijn volgende auto weer een Mégane wordt, bevalt me erg goed. Totdat ik kennis maakte met de nieuwe radio (rijdt zelf nog het 'oude', 20%/106gr. model). Wat een enorme misser om de stuurbediening zo ver uit te kleden zodat je bijna alles via de radio zelf moet doen.
Dus eens verder gaan kijken. Eisen zijn: minimaal 1200kg trekgewicht, station, kleine middenklasse. Gekeken naar de Focus 1.0 125pk, en dat is toch ook wel een erg mooie auto. Maar ja, wel een stukje duurder want hij is 20% bijtelling.
Daarom ben ik op zoek naar wat ervaringen met de radio (r-plug heet dat ding geloof ik?) van de Mégane: is het echt zo'n tegenvaller? Dat de interface niet alles is weet ik, dat is in mijn Mégane niet anders. Maar ik lees ook berichten over vastlopen, slechte ondersteuning van telefoons/usb stick e.d.
Wat betreft de interface, ga ik volgende week achterkomen
Ten eerste die 1.0 daar heb ik even in gereden en dat ding was trager dan de voorloop polo 1.2 die ik had op dat moment. In een woord verschrikkelijk. Kan je daar mee leven is het een leuke auto ligt heerlijk op de weg fijne stoelen. Voor mij is de keuze de megane geworden (bose editie) Een van de redenen tot de megane was ook dat ik in de toekomst er een sleur hut achter kon hangen wat bij alle andere eco hokjes niet mogelijk was. Verder was het interieur voor mij ook zeer belangrijk ik vond de fortjes allemaal nogal wat schreeuwerig van binnen met IK BEN EEN RUIMTE SCHIP VIND MIJ TRENDY VIND MIJ TRENDY. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.RvL schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:54:
Hmm lastige keuze hier.
MBT de radio en usb van stick ja ik heb hier in het begin veel problemen mee gehad na een update bij de dealer speelde mijn radio de mp3 bestanden niet meer af waar hij was in het bestand (wat meteen volgens mij ook het probleem was) Iedere keer als je de radio uit zette hield hij bij waar in welk nummer hij was met afspelen gebruikte je alleen bluetooth heb je nergens last van. De laatste maanden gebruik ik ook alleen nog maar bluetooth voordat ik op vakantie ga wil ik nog eens goed testen of hij het nu met de nieuwste firmware helemaal niet meer heeft.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Is dat dezelfde radio als in de nieuwe Clio? Als dat zo is, het is misschien niet de beste radio ooit geproduceerd, maar ik erger me er niet aan. Duurt alleen even voordat ie is opgestart in het begin, en als je meteen naar de navi wilt is ie traag. Maar verder doet ie gewoon zn ding.RvL schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:54:
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Valt tegen. Als ik de Focus 1.0 125pk min of meer hetzelfde aankleed als de Mégane komt hij ook op een dikke 28k. Het verschil tussen de Focus en de Mégane is netto dan zo'n €90 in het voordeel van de Mégane.Bartjeh schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:26:
[...]
Qua kosten zal dat allicht meevallen. Ten eerste benzine dus minder wegenbelasting. Daarbij de is 1.0 EB ff goedkoper, dus netto zal het niet zoveel uitmaken denk ik.
Wat betreft de interface, ga ik volgende week achterkomen
Aan de andere kant scheelt het t.o.v. mijn huidige 20% Mégane maar 2 tot 3 tientjes.
Heb je in de 100pk versie of de 125pk versie gereden? Ik heb sowieso de 125pk versie op het oog.Shunt schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:36:
[...]
Ten eerste die 1.0 daar heb ik even in gereden en dat ding was trager dan de voorloop polo 1.2 die ik had op dat moment. In een woord verschrikkelijk. Kan je daar mee leven is het een leuke auto ligt heerlijk op de weg fijne stoelen.
Het trekken van een sleurhut is bij mij inderdaad ook de reden om een auto te nemen die mag trekken. In de 14% categorie ben je dan snel klaar met zoeken, zeker als je ook nog een station wil. Het interieur van de Focus vond ik wel meevallen, maar zoals je als zegt is dat erg persoonlijk.Voor mij is de keuze de megane geworden (bose editie) Een van de redenen tot de megane was ook dat ik in de toekomst er een sleur hut achter kon hangen wat bij alle andere eco hokjes niet mogelijk was. Verder was het interieur voor mij ook zeer belangrijk ik vond de fortjes allemaal nogal wat schreeuwerig van binnen met IK BEN EEN RUIMTE SCHIP VIND MIJ TRENDY VIND MIJ TRENDY. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Ik heb tijdens het vorige onderhoud een nieuwe Mégane meegekregen en het eerste wat me opviel is dat Bluetooth met mijn telefoon (HTC Sensation) niet werkte: steeds disconnect en audio werd helemaal niet ondersteunt. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat er een oude softwareversie op die radio stond, dus ik wil nog een keer naar de dealer om het daar met de laatste versie te proberen.MBT de radio en usb van stick ja ik heb hier in het begin veel problemen mee gehad na een update bij de dealer speelde mijn radio de mp3 bestanden niet meer af waar hij was in het bestand (wat meteen volgens mij ook het probleem was) Iedere keer als je de radio uit zette hield hij bij waar in welk nummer hij was met afspelen gebruikte je alleen bluetooth heb je nergens last van. De laatste maanden gebruik ik ook alleen nog maar bluetooth voordat ik op vakantie ga wil ik nog eens goed testen of hij het nu met de nieuwste firmware helemaal niet meer heeft.
Bedoel je nu dat de radio niet onthoud waar je bent gebleven in een MP3? Of juist wel? Het laatste vind ik persoonlijk erg prettig omdat ik nog wel eens naar een audioboek wil luisteren.
Nee volgens mij niet. Volgens mij is de radio in de Clio een compleet ander apparaat.Widow schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:56:
[...]
Is dat dezelfde radio als in de nieuwe Clio? Als dat zo is, het is misschien niet de beste radio ooit geproduceerd, maar ik erger me er niet aan. Duurt alleen even voordat ie is opgestart in het begin, en als je meteen naar de navi wilt is ie traag. Maar verder doet ie gewoon zn ding.
Nu de dekens nog...
De 125pk versie het blijft wel een 1.0 heel leuk dat die flink geblazen is en ergens 125pk verstopt heeft maar dat was nergens maar dan ook nergens te voelen.RvL schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:20:
[...]
Valt tegen. Als ik de Focus 1.0 125pk min of meer hetzelfde aankleed als de Mégane komt hij ook op een dikke 28k. Het verschil tussen de Focus en de Mégane is netto dan zo'n €90 in het voordeel van de Mégane.
Aan de andere kant scheelt het t.o.v. mijn huidige 20% Mégane maar 2 tot 3 tientjes.
Heb je in de 100pk versie of de 125pk versie gereden? Ik heb sowieso de 125pk versie op het oog.
Volgens mij mag de 14% bijtelling 1.0 van fort ook helemaal niets trekken. Ik zou mij persoonlijk ook niet veilig voelen in een 1.0 met een grote sleurhut er achter. Beeld je eens in een bergje op te moeten met dat ding en een aanhanger.Het trekken van een sleurhut is bij mij inderdaad ook de reden om een auto te nemen die mag trekken. In de 14% categorie ben je dan snel klaar met zoeken, zeker als je ook nog een station wil. Het interieur van de Focus vond ik wel meevallen, maar zoals je als zegt is dat erg persoonlijk.
De laatste keer dat ik het heb geprobeerd onthield hij NIET meer waar hij gebleven was in het mp3'tje. (De oude software liep volgens mij juist vast omdat hij te veel data vast hield ofzo in ieders geval was dit het enige verschil met de oude naar de nieuwe software.)Ik heb tijdens het vorige onderhoud een nieuwe Mégane meegekregen en het eerste wat me opviel is dat Bluetooth met mijn telefoon (HTC Sensation) niet werkte: steeds disconnect en audio werd helemaal niet ondersteunt. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat er een oude softwareversie op die radio stond, dus ik wil nog een keer naar de dealer om het daar met de laatste versie te proberen.
Bedoel je nu dat de radio niet onthoud waar je bent gebleven in een MP3? Of juist wel? Het laatste vind ik persoonlijk erg prettig omdat ik nog wel eens naar een audioboek wil luisteren.
Game PC
Binnenkort toch maar eens een proefritje maken dan.Shunt schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:33:
De 125pk versie het blijft wel een 1.0 heel leuk dat die flink geblazen is en ergens 125pk verstopt heeft maar dat was nergens maar dan ook nergens te voelen.
Er is geen 14% bijtelling 1.0 meer, zijn beide 20%. Sowieso was alleen de 100pk 14%.Volgens mij mag de 14% bijtelling 1.0 van fort ook helemaal niets trekken. Ik zou mij persoonlijk ook niet veilig voelen in een 1.0 met een grote sleurhut er achter. Beeld je eens in een bergje op te moeten met dat ding en een aanhanger.
Ik zie het probleem niet zo om met een 1.0 een caravan te trekken, als het vermogen/koppel er maar naar is en de bak een beetje normale verhoudingen heeft.
Dat is gewoon razend irritant.De laatste keer dat ik het heb geprobeerd onthield hij NIET meer waar hij gebleven was in het mp3'tje. (De oude software liep volgens mij juist vast omdat hij te veel data vast hield ofzo in ieders geval was dit het enige verschil met de oude naar de nieuwe software.)
Nu de dekens nog...
Dat jij het geen probleem vind om een caravan te trekken met een 1.0 wil nog niet zeggen dat het ook mag. Als jouw auto op kenteken niet meer mag trekken dna een paat 100 kilo, dan ben je nat als ze je met een caravan pakken. Bovendien staan me er iets bij dat die nieuwe Ford Focus niet eens met trekhaak te leveren was.Zo stom zijn ze bij Ford nou ook weer nietRvL schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:54:
[...]
Binnenkort toch maar eens een proefritje maken dan.
[...]
Er is geen 14% bijtelling 1.0 meer, zijn beide 20%. Sowieso was alleen de 100pk 14%.
Ik zie het probleem niet zo om met een 1.0 een caravan te trekken, als het vermogen/koppel er maar naar is en de bak een beetje normale verhoudingen heeft.
[...]
Dat is gewoon razend irritant.
En ja, hij is gewoon leverbaar met trekhaak
Daarom kies ik, als het de Focus al wordt, ook voor de 1.0 benzinemotor met 125pk want deze mag wel iets trekken. De overige dieselmotors mogen ook trekken maar zijn kostentechnisch (bij ons) niet interessant.
[ Voor 35% gewijzigd door RvL op 17-04-2013 17:25 ]
Nu de dekens nog...
Game PC
Het zal ook een kwestie van gewenning zijn, zoveel vermogen uit zo'n kleine motor. Als je een kleine 20 jaar geleden zou hebben verteld dat je met een 1.5 dieselmotor op pad ging met een beladen auto en sleurhut, dan hadden ze je ook voor gek verklaard. Immers, uit de 1.9TD van Volkswagen kwam maar 75pk.
Nu doen we in principe weer hetzelfde, maar dan met kleine benzinemotoren.
[ Voor 45% gewijzigd door RvL op 17-04-2013 18:00 ]
Nu de dekens nog...
Mijn ervaring is dat benzine niet aangenaam rijd bij die moderne zuinige motoren die volledig afhankelijk zijn van de turbo.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
De 1.6 diesel met 105pk is juist degene die niets mag trekken (14% bijtelling). De 115pk diesel is (bij ons) een knap stuk duurder (standaard voor de prijs van de compleet aangeklede benzine. En de 95pk diesel vind ik te weinig vermogen hebben.
Ik denk dat ik gewoon maar eens moet gaan proefrijden en moet gaan kijken wat ik er zelf van vind.
Nu de dekens nog...
Vandaag spoiler laten monteren.
Inmiddels alweer ruim 45.000km op de teller in een goed jaar en nog steeds super tevreden!!
[ Voor 24% gewijzigd door Rivanov op 17-04-2013 20:04 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
En is dat een DS3 die ik hierboven zie? Das een mooi karretje
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hier nog zonder spoiler.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Mijne is zonder velgen
Winter set:
Dit is m'n interieur:

Foto's gemaakt destijds bij de aflevering van de auto.
[ Voor 10% gewijzigd door Rivanov op 17-04-2013 20:21 ]
Als je naar een 20% auto aan het kijken bent is de Honda Civic 1.6 i-DTEC misschien wat? Die staat op het punt van uitkomen. De 2.2 diesel is daardoor in de aanbieding, dus dan kan je misschien nog wat meer trekken (weet ik niet zeker). Voor een hatchback is hij erg ruim, al is het niet helemaal te vergelijken met een station natuurlijk.RvL schreef op woensdag 17 april 2013 @ 17:23:
De Ford Focus met 1.6 dieselmotor (105pk 14% bijtelling) mag inderdaad niets trekken, maar de 1.0 125PK (20% bijtelling) met 1200kg trekken.
En ja, hij is gewoon leverbaar met trekhaak
Daarom kies ik, als het de Focus al wordt, ook voor de 1.0 benzinemotor met 125pk want deze mag wel iets trekken. De overige dieselmotors mogen ook trekken maar zijn kostentechnisch (bij ons) niet interessant.
De Citroën C4 is ook verrassend ruim en heeft lekker brede stoelen. Ik paste niet in de sportstoelen van de Mégane GT-Line en vond die van de Bose uitvoering ook niet zo prettig. Toen ik tien minuten later bij de overburen in de C4 stapte was dat echt een verademing. Ik heb met beide niet gereden, maar in de showroom was het verschil erg duidelijk. De eerder genoemde Toyota Prius heeft ook bredere stoelen, en die van de Auris zaten ook vrij goed.
[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 17-04-2013 20:36 ]
Ik ben zelf ook bij citroen wezen kijken voor de DS4. Ik weet zeker of dat nu nog zo is maar met een gunstige bijtelling zit je vast aan de meest beroerde automaat die ik in me leven gereden heb. Zelfs de dsg was een verademing. Dat ding schokt en doet, je kunt zelf 100x beter schakelen. Na het eerste blokje rijden was ik er al klaar mee. Mijn kortste proefrit ooitgwystyl schreef op woensdag 17 april 2013 @ 20:34:
[...]
Als je naar een 20% auto aan het kijken bent is de Honda Civic 1.6 i-DTEC misschien wat? Die staat op het punt van uitkomen. De 2.2 diesel is daardoor in de aanbieding, dus dan kan je misschien nog wat meer trekken (weet ik niet zeker). Voor een hatchback is hij erg ruim, al is het niet helemaal te vergelijken met een station natuurlijk.
De Citroën C4 is ook verrassend ruim en heeft lekker brede stoelen. Ik paste niet in de sportstoelen van de Mégane GT-Line en vond die van de Bose uitvoering ook niet zo prettig. Toen ik tien minuten later bij de overburen in de C4 stapte was dat echt een verademing. Ik heb met beide niet gereden, maar in de showroom was het verschil erg duidelijk. De eerder genoemde Toyota Prius heeft ook bredere stoelen, en die van de Auris zaten ook vrij goed.
Zo zie je dat smaken verschillen, de stoel van GT-Line is super, zit er perfect in. De stoel is goed gevormd waardoor de randen omhoog staan. De prius stoel is plat dus heb je minder steun maar wel een groter echt zitvlak. de sportstoel van de megane is in ieder geval beter dan die uit de passat cc en dat is toch een andere klasse wagen, dus doen ze bij renault best goed. Maar ja als het 100% om stoel gaat dan moet je even bij Volvo langs en je bent verkocht.
Het blok is ontworpen om zuinig om te gaan met brandstof en heeft bij 1500 toeren praktisch maximum koppel beschikbaar en dat wordt gerealiseerd door een kleine turbo op het blok te schroeven. Nadeel van een kleine turbo is dat bij hogere toerentallen deze juist de prestaties afvlakt. Bij 4500 toeren loopt het beschikbare koppel vlot terug, terwijl rond de 6000 toeren alle pks pas loskomen.Shunt schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:33:
[...]
De 125pk versie het blijft wel een 1.0 heel leuk dat die flink geblazen is en ergens 125pk verstopt heeft maar dat was nergens maar dan ook nergens te voelen.
De kleine turbo maakt het karakteristiek van deze motor dat deze in een redelijk constant tempo door de toeren gaat zonder die spreekwoordelijke schop in je rug, voorbeeldje. Gecombineerd met de redelijk lange versnellingen maakt dat de motor gevoelsmatig erg traag is terwijl als je 0 tot 100 score vergelijkt met de 1.6 blok van de vorige generatie dat het verschil helemaal niet zo groot is als je zou vermoeden.
Ik heb mn vrachtwagen rijbewijs en ben ook meermaals in het buitenland geweest en dus ook in de bergen met de vrachtwagen. Een van de vrachtwagens waar mee ik op stap ben geweest had 11L slagvolume, 6 cilinders, 320 pk en ongeveer 2500 nm op een toegestaan maximum massa van iets meer dan 46 ton. Dan heeft in verhouding een Ford Focus 1.0 L met een 1200 kg zware aanhangwagen meer pk en koppel per kg dan mijn vrachtwagen.Shunt schreef op woensdag 17 april 2013 @ 17:41:
Ik kan me op geen enkele manier voor stellen dat je bijvoorbeeld de bergen in durft met een 1.0 en aanhanger.
Rijden in de bergen vereist simpelweg een andere manier van rijden van de bestuurder. Wel of niet boven komen hangt in mijn opinie meer af van het geen wat er tussen het stuur en de stoel bevind dan het blok in het vooronder. Hier een voorbeeldje van een Australische 170 ton zware roadtrain die moet klimmen en zonder incidenten naar boven kruipt. Het belangrijkste wat je ziet is dat op tijd naar een lagere versnelling wordt geschakeld om de motor hoog in toeren te houden.
Bij het dalen zal de drie cilinder minder remmend vermogen hebben dan een vier cilinder motor.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Ik ben juist het tegenovergestelde gewend op motoren? Hoe meer cilinders, hoe minder remmend vermogen op de motor.squaddie schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:40:
[...]
Bij het dalen zal de drie cilinder minder remmend vermogen hebben dan een vier cilinder motor.
Hehe, dat zal zo'n gerobotiseerde handbak zijn. Zo'n zelfde ding heb ik nu in mijn 107 zitten, vre-se-lijk. Ik ben een groot fan van automatische versnellingsbakken, maar dat men zulke gedrochten op de markt zet... ongelofelijk. Snap wel waarom mensen een hekel aan automaten krijgenthefox154 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:15:
[...]
Ik ben zelf ook bij citroen wezen kijken voor de DS4. Ik weet zeker of dat nu nog zo is maar met een gunstige bijtelling zit je vast aan de meest beroerde automaat die ik in me leven gereden heb. Zelfs de dsg was een verademing. Dat ding schokt en doet, je kunt zelf 100x beter schakelen. Na het eerste blokje rijden was ik er al klaar mee. Mijn kortste proefrit ooit
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Is het niet meer de cilinderinhoud? met 0.9 / 1.0 /1.2 l zal het remmend vermogen niet al te groot zijn (en meestal zijn dat soort motortjes 3-pitters. Een 1.5 of groter lijkt me dan een stuk beter remmen en dan zit je dus aan de 4 pitters (of meer).Widow schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:08:
[...]
Ik ben juist het tegenovergestelde gewend op motoren? Hoe meer cilinders, hoe minder remmend vermogen op de motor.
Voor een motor zal een 1 liter 2 cilinder flink zwaar zijn en dus goed remmen (ik ben geen motorrijder)...
Ik vond de DS4 er van buiten leuk uit zien, maar erg klein van binnen. Net als de DS5, die heeft echt belachelijk weinig ruimte voor zo'n sloep van een auto. Erg jammer, want hij is wel ergthefox154 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:15:
[...]
Ik ben zelf ook bij citroen wezen kijken voor de DS4. Ik weet zeker of dat nu nog zo is maar met een gunstige bijtelling zit je vast aan de meest beroerde automaat die ik in me leven gereden heb. Zelfs de dsg was een verademing. Dat ding schokt en doet, je kunt zelf 100x beter schakelen. Na het eerste blokje rijden was ik er al klaar mee. Mijn kortste proefrit ooit![]()
Zo zie je dat smaken verschillen, de stoel van GT-Line is super, zit er perfect in. De stoel is goed gevormd waardoor de randen omhoog staan. De prius stoel is plat dus heb je minder steun maar wel een groter echt zitvlak. de sportstoel van de megane is in ieder geval beter dan die uit de passat cc en dat is toch een andere klasse wagen, dus doen ze bij renault best goed. Maar ja als het 100% om stoel gaat dan moet je even bij Volvo langs en je bent verkocht.
Ik ben zo'n 1,85m en 110 kg, dus redelijk breed. De sportstoelen van de Mégane waren dus te smal voor mij. Vandaar dat ik de bredere stoelen van de Toyota's en Citroëns zo fijn vind, en jij blijkbaar niet
Over Volvo hoor ik ook goede verhalen, maar ik heb alleen nog maar in de C30 gezeten. Ik wil nog graag de V40 proberen, maar dan niet de sportstoelen maar gewone.
[ Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 18-04-2013 20:55 ]
Hmm ik weet niet of het veel te maken heeft met inhoud. Ik had een 800cc 4 cilinder en dat remde gewoon net zoals een auto op de motor. Nu rij ik een 1000cc 2 cilinder en als ik daar iets the enthousiast terugschakel blokkeerd mn achterwiel gewoon.bigfoot1942 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 18:37:
[...]
Is het niet meer de cilinderinhoud? met 0.9 / 1.0 /1.2 l zal het remmend vermogen niet al te groot zijn (en meestal zijn dat soort motortjes 3-pitters. Een 1.5 of groter lijkt me dan een stuk beter remmen en dan zit je dus aan de 4 pitters (of meer).
Voor een motor zal een 1 liter 2 cilinder flink zwaar zijn en dus goed remmen (ik ben geen motorrijder)...
Maar misschien is dit niet al te boeiend voor een topic over leaseauto's
Seat Leon 2.0 TDI FR 184 pk nevada wit
Opties:
- Intropakket (LED lampen, navigatie, parkeer-/licht-/regensensoren)
- Sound upgrade (subwoofer)
- 18 inch performance velgen
- Alcantara bekleding
Ik heb de megane gt-line. En in het begin vond ik de stoelen ook minder...bigfoot1942 schreef op maandag 15 april 2013 @ 19:38:
True, true. Als t echt niets was, was het een no-brainer.
Maar zo gaat het wel aardig... en mocht de houding iets inslijten dan wordt t dus steeds beter.
Heb dus geen last, hooguit is het lastig dat je je kont zo achterin moet zetten...
Vond ze na een rit van 40+ km minder prettig zitten.
Maar 10k km verder en zet zitten nu beter. Laatst op wintersport geweest en nergens last van.
Natuurlijk zijn er betere stoelen, maar het gaat nu prima.
*meldt* zich! Rij in de DS4 van inmiddels m'n vrouw (na baanwissel niet meer mijn auto) en zelf een jaar met plezier in gereden en nu nog elk weekend. Robotbak vergt gewenning, na week of 2 heeft ie zich pas aan de bestuurder aangepast. Proefritjes in zo'n ding gaan altijd belabberd, omdat ze dan nogal hakkelig lijken te schakelen. Mijn DS4 doet op papier 12s naar de 100, in de praktijk iets meer dan 10 seconden. Blijkbaar issie bij mij vlotter. Vond de flippers ook erg leuk, zeker met de sneeuw. Schakelt in manuele flippermodus een stuk vlotter dan in auto modus en ook eco-stand kan uit. Maargoed, binnen voor zit je als een koning, achter is het te doen, kofferbak is gewoontjes. We hebben een baby en kinderwagen, bagage en alles voor een weekendje weg ging er met gemak in. Gaan er van de zomer gewoon mee op vakantie, dus waar een wil is..gwystyl schreef op donderdag 18 april 2013 @ 20:54:
[...]
Ik vond de DS4 er van buiten leuk uit zien, maar erg klein van binnen. Net als de DS5, die heeft echt belachelijk weinig ruimte voor zo'n sloep van een auto. Erg jammer, want hij is wel erg. Volgens mij heeft de 1.6 e-HDi inderdaad ook die robotbak; daar heb ik nog niemand positief over gehoord....
Ik ben zo'n 1,85m en 110 kg, dus redelijk breed. De sportstoelen van de Mégane waren dus te smal voor mij. Vandaar dat ik de bredere stoelen van de Toyota's en Citroëns zo fijn vind, en jij blijkbaar niet.
Over Volvo hoor ik ook goede verhalen, maar ik heb alleen nog maar in de C30 gezeten. Ik wil nog graag de V40 proberen, maar dan niet de sportstoelen maar gewone.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
er worden dus nog wel echte auto's besteld!Rudey schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:26:
Nu officieel besteld:
Seat Leon 2.0 TDI FR 184 pk nevada wit
Opties:
- Intropakket (LED lampen, navigatie, parkeer-/licht-/regensensoren)
- Sound upgrade (subwoofer)
- 18 inch performance velgen
- Alcantara bekleding
mooi wagen!
Mijn nep wagen komt de 13e, en ik ben er toch wel blij meewd200 schreef op zondag 21 april 2013 @ 12:02:
[...]
er worden dus nog wel echte auto's besteld!
mooi wagen!

Het is maar net wat je wilt uitgeven.... ik kan ook een BMW 318i kiezen als leaseauto met het beschikbare budget met 20 of 25% bijtelling maar dat is mij het geld gewoon niet waard...wd200 schreef op zondag 21 april 2013 @ 12:02:
[...]
er worden dus nog wel echte auto's besteld!
mooi wagen!
dan betaal je het dubbele aan bijtelling, heb je een veel sportievere auto maar of ie ook echt praktisch is... voor mij niet.
Wel grappig overigens ik rijd op het moment dus tijdelijk in zo een Seat leon 2.0 turbo rond. Heerlijk scheuren
Dat is natuurlijk het andere uiterste (BMW). De Leon is dezelfde prijsklasse als de Megane en Focus, maar dan 20% bijtelling. Je betaalt dus niet het dubbele, maar ongeveer 43-50% meer. Ik kom zelf van een Prius af, dus ik begrijp mensen die kiezen voor een auto vanwege de kostenbesparing. Nu zit ik iets ruimer, vandaar de keuze voor meer bijtelling betalen.sedatje schreef op woensdag 24 april 2013 @ 15:16:
[...]
Het is maar net wat je wilt uitgeven.... ik kan ook een BMW 318i kiezen als leaseauto met het beschikbare budget met 20 of 25% bijtelling maar dat is mij het geld gewoon niet waard...
dan betaal je het dubbele aan bijtelling, heb je een veel sportievere auto maar of ie ook echt praktisch is... voor mij niet.
Wel grappig overigens ik rijd op het moment dus tijdelijk in zo een Seat leon 2.0 turbo rond. Heerlijk scheuren
Vind je de Leon overigens niet praktisch? Ik heb juist de Leon gekozen, omdat deze naast sportief ook praktisch/comfortabel is. Hij moet ook dienen als gezinsauto namelijk.
Ik vind het wel een fijne auto om veel in te rijden (ben consultant) en je zit er wel ok in. Voor mij geld alleen dat ik pappa ben van een heel lief meisje van 10 maanden oud. Dit lieve meisje heeft een hoop spullen.....Rudey schreef op woensdag 24 april 2013 @ 15:36:
[...]
Dat is natuurlijk het andere uiterste (BMW). De Leon is dezelfde prijsklasse als de Megane en Focus, maar dan 20% bijtelling. Je betaalt dus niet het dubbele, maar ongeveer 43-50% meer. Ik kom zelf van een Prius af, dus ik begrijp mensen die kiezen voor een auto vanwege de kostenbesparing. Nu zit ik iets ruimer, vandaar de keuze voor meer bijtelling betalen.
Vind je de Leon overigens niet praktisch? Ik heb juist de Leon gekozen, omdat deze naast sportief ook praktisch/comfortabel is. Hij moet ook dienen als gezinsauto namelijk.
Als ik het onderstel van de kinderwagen en de buggy seat in de kofferbak doe is deze zo goed als vol. We zijn nogal van de weekendjes weg en van vakanties met de auto en dan is een station ala de megane estate gewoon erg fijn.
ik ga de 140 pk van de Leon wel missen hoor
Ach hij kan er maar zijn toch!? misschien besluit de leasemaatschappij wel dat ze de auto eerder uit de lease halen? (bij mij eens gebeurd, ze konden de auto kennelijk voordelig slijten)Aghanim schreef op woensdag 24 april 2013 @ 15:53:
Vandaag gebeld door de dealer dat mijn A3 Sportback veel sneller dan verwacht al in Nederland aankomt, namelijk komende vrijdag! 5 weken sneller dan verwacht! Jammer dat mijn leasecontract nog tot juni loopt
Mijn bestelde auto komt ook eerder
erg fijn want dan is ie er ruim voor de vakantie.
Ik vind een Leon helemaal niet praktisch... Daarnaast is het naar mijn mening kwalitatief wat minder, dan de Megane en Focus...Rudey schreef op woensdag 24 april 2013 @ 15:36:
Dat is natuurlijk het andere uiterste (BMW). De Leon is dezelfde prijsklasse als de Megane en Focus, maar dan 20% bijtelling. Je betaalt dus niet het dubbele, maar ongeveer 43-50% meer. Ik kom zelf van een Prius af, dus ik begrijp mensen die kiezen voor een auto vanwege de kostenbesparing. Nu zit ik iets ruimer, vandaar de keuze voor meer bijtelling betalen.
Dan baseer ik mijn mening op het model van een jaar geleden.
De ruimte is niet meer dan in een Golfje, dus erg karig. Op vakantie met een gezin wordt een lastige opgave.
Vervelende is dat er geen station variant beschikbaar is. Focus en Megane beide goedkoper, kwalitatief hoger, beter afgewerkt, 14% bijtelling, Focus is minstens zo sportief als een Leon.
Als ik een Leon zou overwegen, zou ik hem zeker overslaan en doorgaan voor de V40... Dan heb je en het sportieve gevoel, alleen is de V40 een stuk comfortabeler en een trapje hoger dan een Leon. BMW is weer een trapje hoger...
Dan snap ik het inderdaad. Ik heb een dochtertje van 2 en ik hoef eigenlijk niets mee te nemen. Als baby was het inderdaad een ander verhaal.sedatje schreef op woensdag 24 april 2013 @ 15:50:
[...]
Ik vind het wel een fijne auto om veel in te rijden (ben consultant) en je zit er wel ok in. Voor mij geld alleen dat ik pappa ben van een heel lief meisje van 10 maanden oud. Dit lieve meisje heeft een hoop spullen.....
Als ik het onderstel van de kinderwagen en de buggy seat in de kofferbak doe is deze zo goed als vol. We zijn nogal van de weekendjes weg en van vakanties met de auto en dan is een station ala de megane estate gewoon erg fijn.
ik ga de 140 pk van de Leon wel missen hoor
Het vorige model Leon heeft niets te maken met de huidige. Zo zie je maar weer dat mensen vaak vasthouden aan ervaringen op eerdere modellen. Ik snap ook niet wat jij onder sportief verstaat als jij een Focus minstens net zo sportief noemt als een Leon. Of heb je het over de Focus ST die in een compleet andere categorie valt? Vergelijk 'm in dat geval dan met de aankomende Cupra. En V40 sportief? Ik heb 'm zelf niet gereden hoor, maar de Volvo's die ik gereden heb vind ik weinig sportief. Zou kunnen dat Volvo met de V40 daar verandering in brengt, maar ik betwijfel het.dfrenner schreef op woensdag 24 april 2013 @ 16:19:
[...]
Ik vind een Leon helemaal niet praktisch... Daarnaast is het naar mijn mening kwalitatief wat minder, dan de Megane en Focus...
Dan baseer ik mijn mening op het model van een jaar geleden.
De ruimte is niet meer dan in een Golfje, dus erg karig. Op vakantie met een gezin wordt een lastige opgave.
Vervelende is dat er geen station variant beschikbaar is. Focus en Megane beide goedkoper, kwalitatief hoger, beter afgewerkt, 14% bijtelling, Focus is minstens zo sportief als een Leon.
Als ik een Leon zou overwegen, zou ik hem zeker overslaan en doorgaan voor de V40... Dan heb je en het sportieve gevoel, alleen is de V40 een stuk comfortabeler en een trapje hoger dan een Leon. BMW is weer een trapje hoger...
Heb je de auto's die je noemt overigens zelf bestuurd, of is het internetwijsheid?
Edit: De nieuwe Leon is overigens goedkoper dan de Focus en Megane.
[ Voor 50% gewijzigd door Rudey op 24-04-2013 17:13 ]
BMW 116d
Metalic blauw
Metalen velgen
Geblindeerde ruiten
Navigatie Business
BT/usb ready
Multi leer stuur
Regen/licht sensor
Zetelverwarming
Nu nog heel lang wachten waarschijnlijk..
Dan heb je een heel klein gezin of jullie zijn smurfenRudey schreef op woensdag 24 april 2013 @ 15:36:
[...]Vind je de Leon overigens niet praktisch? Ik heb juist de Leon gekozen, omdat deze naast sportief ook praktisch/comfortabel is. Hij moet ook dienen als gezinsauto namelijk.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Twee koffers is het enige wat ik mee moet nemen als ik op autovakantie ga... Je hebt gelijk, laat ik maar voor die ene autovakantie die ik de komende 4 jaar ga maken speciaal een station bestellen...AllSeeyinEye schreef op woensdag 24 april 2013 @ 19:13:
[...]
Dan heb je een heel klein gezin of jullie zijn smurfen

Nogmaals, als je een baby hebt/verwacht of meer dan één kind hebt snap ik het. Zodra je kind niet meer in de buggy wilt, heb je echt niet zoveel ruimte meer nodig.
- Zwart leren bekleding met verwarming op de voorstoelen (winterpakket)
- Executive pakket
- Alarm plus
- Schuif-/kanteldak
- Getinte ramen achter
- Navigatie
- Parkeersensoren + achteruitrij camera
- Keyless entry
Voor de rest konden er geen opties meer op. Ik wilde graag comfort stoelen, maar dat was niet mogelijk.
Even een bestaande jetta gesoept naar hoe hij precies wordt (vergeef mijn slechte soep, gaat om het idee):

Oja, en misschien ga ik er naderhand nog een gewone Jetta Highline grill inleggen, ipv de dichte bluemotion/hybrid grill.
[ Voor 7% gewijzigd door benchMarc op 24-04-2013 21:27 ]
Klopt, alleen de zijkanten vond ik wat minder. Maar zo heel slecht vond ik het nou ook weer niet, en maakt me vrij weinig uit. Voor de rest vond ik het erg veel op mijn Golf 6 lijken. En ik ben zelf ook lekker saai, dus een perfecte keus voor mijAghanim schreef op woensdag 24 april 2013 @ 21:31:
Veel auto voor relatief weinig geld. Ik vind alleen de binnenkant erg matig afgewerkt.
Ik heb diverse auto's tegen elkaar afgestreept, maar voor wat je hier idd krijgt (170pk en automaat niet te vergeten) is er geen enkele auto die daarbij in de buurt komt voor die prijs.
Dat hoor ik al sinds de Golf 5 bij iedere nieuwe Golf weer gezegd worden. Maar uiteindelijk verandert er weinig.Rudey schreef op woensdag 24 april 2013 @ 16:23:
Het vorige model Leon heeft niets te maken met de huidige.
Focus onderstel wordt toch wel als beste in zijn klasse gezien (al jaren lang), vooral door de directe en sportieve wegligging.Zo zie je maar weer dat mensen vaak vasthouden aan ervaringen op eerdere modellen. Ik snap ook niet wat jij onder sportief verstaat als jij een Focus minstens net zo sportief noemt als een Leon. Of heb je het over de Focus ST die in een compleet andere categorie valt?
Raad eens op welk onderstel de C30 en V40 staan... Juist dat Focus onderstel. Na 2 jaar een C30 gereden te hebben, heb ik een maand of 6 een Leon gereden. De C30 kon een stukje sportiever door de bochten, dan de Leon. De Leon had echt een goed onderstel, begrijp me niet verkeerd, maar het kan niet tippen aan sommige concurrenten. Veel ook wel, maar de Focus en Megane GT-line met sportonderstel absoluut niet.Vergelijk 'm in dat geval dan met de aankomende Cupra. En V40 sportief? Ik heb 'm zelf niet gereden hoor, maar de Volvo's die ik gereden heb vind ik weinig sportief. Zou kunnen dat Volvo met de V40 daar verandering in brengt, maar ik betwijfel het.
Maar praktisch is hij zeker niet, dan moet je gewoon een station hebben...
C30, Focus, Megane, V40, Leon, Golf 5, Golf 6, 3 serie, allemaal meermalen gereden.Heb je de auto's die je noemt overigens zelf bestuurd, of is het internetwijsheid?
Maar de Focus, C30, Leon heb ik ook echt zelf gehad.
Dat heeft mijns inziens een reden. Past precies bij mijn beeld van de Leon.Edit: De nieuwe Leon is overigens goedkoper dan de Focus en Megane.
Nice!interp schreef op woensdag 24 april 2013 @ 18:11:
Ook officeel besteld nu:
BMW 116d
Metalic blauw
Metalen velgen
Geblindeerde ruiten
Navigatie Business
BT/usb ready
Multi leer stuur
Regen/licht sensor
Zetelverwarming
Nu nog heel lang wachten waarschijnlijk..
Vind jouw uitvoering er ook goed uitzien! Mooie velgen!benchMarc schreef op woensdag 24 april 2013 @ 21:33:
[...]
Klopt, alleen de zijkanten vond ik wat minder. Maar zo heel slecht vond ik het nou ook weer niet, en maakt me vrij weinig uit. Voor de rest vond ik het erg veel op mijn Golf 6 lijken. En ik ben zelf ook lekker saai, dus een perfecte keus voor mij
Ik heb diverse auto's tegen elkaar afgestreept, maar voor wat je hier idd krijgt (170pk en automaat niet te vergeten) is er geen enkele auto die daarbij in de buurt komt voor die prijs.
Volgens mij is het ook niet zo gek dat bijvoorbeeld een Ford beter afgewerkt is dan een Seat, over het algemeen zijn dat ook wat luxere auto's natuurlijk. De verschillen zijn klein, maar voor mijn gevoel is het een beetje zo qua luxe:dfrenner schreef op woensdag 24 april 2013 @ 16:19:
Focus en Megane beide goedkoper, kwalitatief hoger, beter afgewerkt, 14% bijtelling, Focus is minstens zo sportief als een Leon.
Renault - Peugeot - Seat - Skoda
Ford - Volvo - Volkswagen
Audi - BMW - Mercedes
Schaar je nu een VW boven een Volvo?!?!?!Aghanim schreef op woensdag 24 april 2013 @ 23:21:
Volgens mij is het ook niet zo gek dat bijvoorbeeld een Ford beter afgewerkt is dan een Seat, over het algemeen zijn dat ook wat luxere auto's natuurlijk. De verschillen zijn klein, maar voor mijn gevoel is het een beetje zo qua luxe:
Audi - BMW - Mercedes
Zelfs de Volvo''s van 10 jaar geleden toen ik studentchauffeur was zitten een stuk luxer in elkaar dan de hedendaagse VW's.
Om de motoriseringen van Volvo niet te vergeten. Er zijn weinig motoren zo soepel als de D5/T5/6 van Volvo.
Daarnaast staan vooral de lederen zetels bij Volvo bekend om hun klasse.
Ik zet Audi en Volvo op gelijke hoogte, waar Audi het sportief wint, maar Volvo absoluut op comfort. Daarboven idd BMW en Mercedes, maar wederom op gelijke hoogte mer BMW sportief en MB op comfort.
Ook vind ik mijn huidige Skoda wel lager staan dan de Renault variant. Mijn Skoda kraakte vanaf dag 1 al...
Zelfs Renault heeft dat niet...
Nou voila, alleen een sportief onderstel bepaalt de sportiviteit.dfrenner schreef op woensdag 24 april 2013 @ 22:57:
[...]
Focus onderstel wordt toch wel als beste in zijn klasse gezien (al jaren lang), vooral door de directe en sportieve wegligging.
[...]
Raad eens op welk onderstel de C30 en V40 staan... Juist dat Focus onderstel. Na 2 jaar een C30 gereden te hebben, heb ik een maand of 6 een Leon gereden. De C30 kon een stukje sportiever door de bochten, dan de Leon. De Leon had echt een goed onderstel, begrijp me niet verkeerd, maar het kan niet tippen aan sommige concurrenten. Veel ook wel, maar de Focus en Megane GT-line met sportonderstel absoluut niet.
Maar praktisch is hij zeker niet, dan moet je gewoon een station hebben...

Ben het wel met je eens dat de Focus een fantastisch onderstel heeft en lekker stuurgedrag. Maar het totaalplaatje kan de Leon zeker niet overtreffen. Verschil van mening dan maar.
Wat heeft de evolutie van een Golf nou met de Leon te maken.dfrenner schreef op woensdag 24 april 2013 @ 22:57:
[...]
Dat hoor ik al sinds de Golf 5 bij iedere nieuwe Golf weer gezegd worden. Maar uiteindelijk verandert er weinig.

[ Voor 18% gewijzigd door Rudey op 25-04-2013 00:26 ]
Stuurgedrag kun je in zekere mate aan het onderstel wijten.Rudey schreef op donderdag 25 april 2013 @ 00:21:
Nou voila, alleen een sportief onderstel bepaalt de sportiviteit.Laten voor het gemak direct stuurgedrag, stuurgevoel, snelle soepele motor, uitstraling, gasrespons en motorgeluid vergeten...
Snelle motor is een beetje flauw, want iedere auto kun je bijna wel met een lekkere motor bestellen. Als je wil kun je een Focus ook in de RS variant bestellen...
Of gaan we nu een Focus econetic 105PK met een Leon 2.0TDI 150PK vergelijken en vertellen dat de Leon sportiever is? Je kunt beide auto''s op onderstel (geen sportonderstel in beide) prima vergelijken. Maar laat de motor er dan wel aub uit... Ja de Leon oog misschien iets sportiever, maar ik vind hem ook heel goedkoop ogen. Het motorgeluid doet niets met hoe sportief een auto rijdt natuurlijk! Of ben jij ook van mening dat race stickers de sportiviteit ten goede komen?
Plezier in het rijden dan weer wel natuurlijk.
Daar verschillen we dan zeker van in mening, maar dat geeft niet.Ben het wel met je eens dat de Focus een fantastisch onderstel heeft en lekker stuurgedrag. Maar het totaalplaatje kan de Leon zeker niet overtreffen. Verschil van mening dan maar.
Gelukkig kiest niet iedereen een Focus.
Het is dat ik per se 14% bijtelling wil, want anders was ik zeker terug gegaan naar Volvo.
Ik heb het helemaal niet over uiterlijk, maar puur over de rijeigenschappen.Wat heeft de evolutie van een Golf nou met de Leon te maken.Als je kijkt naar de evolutie van de Leon, dan was de Leon II compleet anders dan de Leon I. En de Leon III is compleet anders dan de Leon II. Ik vind de Leon III zelfs nog meer weg hebben van de Leon I dan de Leon II.
Het ging over kwaliteit en afwerking. Vervolgens betrok jij de Golf erbij. Maar dan nog de Leon III rijdt heel anders dan de Leon II. Maak zelf een proefrit zou ik zeggen.dfrenner schreef op donderdag 25 april 2013 @ 00:33:
[...]
Ik heb het helemaal niet over uiterlijk, maar puur over de rijeigenschappen.
Kan toch? Met de nieuwe V40dfrenner schreef op donderdag 25 april 2013 @ 00:33:
[...]
Het is dat ik per se 14% bijtelling wil, want anders was ik zeker terug gegaan naar Volvo.
Net? De V40 is simpelweg een kleine auto. In niets lijkt dat meer op de S40 die je voorheen had, laat staan de oude V40.
Ik snap ook niet goed waarom de V50 is komen te vervallen. Dat was een mooie auto met veel ruimte (ik gok zelfs dat die ruimer was dan de V60 is. If so, here's my reason...).
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Nee, ik zet ze op gelijk niveau. Misschien had Volvo nog 1 trapje hoger gemoeten, maar niet net zo hoog als BMW en Audi qua afwerking en luxe. Je geeft zelf al aan dat BMW een stapje hoger staat als Volvo, dan geldt dat voor Audi (met over het algemeen een betere afwerking dan BMW) natuurlijk helemaal. Dat een Volvo (in dit geval een V40) misschien een beter onderstel heeft dan een Audi A3 in het C-segment is wellicht waar, maar dat betekent niet dat de V40 per definitie sportiever rijdt.dfrenner schreef op woensdag 24 april 2013 @ 23:50:
Schaar je nu een VW boven een Volvo?!?!?!
Zelfs de Volvo''s van 10 jaar geleden toen ik studentchauffeur was zitten een stuk luxer in elkaar dan de hedendaagse VW's.
Om de motoriseringen van Volvo niet te vergeten. Er zijn weinig motoren zo soepel als de D5/T5/6 van Volvo.
Daarnaast staan vooral de lederen zetels bij Volvo bekend om hun klasse.
Ik zet Audi en Volvo op gelijke hoogte, waar Audi het sportief wint, maar Volvo absoluut op comfort. Daarboven idd BMW en Mercedes, maar wederom op gelijke hoogte mer BMW sportief en MB op comfort.
Ook vind ik mijn huidige Skoda wel lager staan dan de Renault variant. Mijn Skoda kraakte vanaf dag 1 al...
Zelfs Renault heeft dat niet...
Het is allemaal persoonlijk natuurlijk, maar het gevoel van king of the hill had ik niet toen ik binnen in de Volvo
ging zitten.
Hebben we het over beenruimte, afwerking etc. dan is het verschil natuurlijk mijlengroot in het voordeel van de V60. (al vind ik onze 1.2TSI DSG een fijnere motor als die instap DRIVe die erin ligt).
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ik denk dat onderstaand lijstje tegenwoordig beter met de werkelijkheid overeenkomt:Aghanim schreef op woensdag 24 april 2013 @ 23:21:
Audi - BMW - Mercedes
Renault - Peugeot - Citroen - Seat - Toyota
Ford - Skoda - VW - Volvo
Audi - Lexus - BMW - Mercedes
Hierbij laat ik Skoda's kleiner dan de Octavia voor wat ze zijn. Eigenlijk slaat dit hele lijstje nergens op, want je moet het per segment bekijken. Dan zou het er zo ongeveer uitzien (met de meest voorkomende auto's):
B-segment:
Clio
208
Yaris
C3
Rapid
Fiesta
Polo
C30
A1
A klasse
C-segment:
Megane
30(0)8
C4
Prius/Auris
Leon/Altea
Focus
Octavia
Golf/Jetta
V40
A3
IS200h
1 serie
B klasse
D-segment:
Laguna
50(0)8
Alhambra
Mondeo
Avensis
Suberb
Mazda6
S/V60
A4
IS220
3 serie
C klasse
[ Voor 9% gewijzigd door AllSeeyinEye op 25-04-2013 09:15 ]
Ik heb zelf totaal geen hoge pet op van Audi. Of ik nu in de Huidige A4 rijd of een Passat, het is beide emotieloos. Het rijdt niet geweldig (het gevoel wat je bij BMW wel hebt). Het is een beetje van hetzelfde...Aghanim schreef op donderdag 25 april 2013 @ 08:46:
Nee, ik zet ze op gelijk niveau. Misschien had Volvo nog 1 trapje hoger gemoeten, maar niet net zo hoog als BMW en Audi qua afwerking en luxe. Je geeft zelf al aan dat BMW een stapje hoger staat als Volvo, dan geldt dat voor Audi (met over het algemeen een betere afwerking dan BMW) natuurlijk helemaal. Dat een Volvo (in dit geval een V40) misschien een beter onderstel heeft dan een Audi A3 in het C-segment is wellicht waar, maar dat betekent niet dat de V40 per definitie sportiever rijdt.
Ik had het gevoel een stuk meer in de C30 dan de A3...Het is allemaal persoonlijk natuurlijk, maar het gevoel van king of the hill had ik niet toen ik binnen in de Volvo
ging zitten.
Ik was er ook helemaal uit, ik wilde de A3 en kwam bij de dealer voor een proefrit en hem samen te stellen. Doordat de dealer zo stom was om tijdens mijn afspraak voor de proefrit de auto aan iemand anders mee te geven, kon ik een uur tijd doden. Daardoor ben ik bij de buren langs gelopen (Volvo). Helemaal niet de intentie om voor een Volvo te kiezen, want ik wilde echt een A3. Totdat ik ik de C30 had bereden en daarna de A3. Absoluut C30, strak interieur, betere wegligging, sportiever door de bochten en comfortabeler. De lederen zetels van Volvo zijn echt super!
Tja de nadelen: 3 deurs, kleinere koffer en geen 140PK, wat ik bij de A3 wel zou hebben heb ik direct zonder twijfel voor lief genomen!
Waarom Skoda zo hoog?AllSeeyinEye schreef op donderdag 25 april 2013 @ 09:11:
Ik denk dat onderstaand lijstje tegenwoordig beter met de werkelijkheid overeenkomt:
Renault - Peugeot - Seat
Ford - Skoda - VW - Volvo
Audi - Lexus - BMW - Mercedes
Hierbij laat ik Skoda's kleiner dan de Octavia voor wat ze zijn. Eigenlijk slaat dit hele lijstje nergens op, want je moet het per segment bekijken. Dan zou het er zo ongeveer uitzien (met de meest voorkomende auto's:
B-segment: Clio - 208 - Yaris - C3 - Rapid - Fiesta - Polo - C30 - A1 - A klasse
C-segment: Megane - 30(0)8 - C4 - Prius/Auris - Leon/Altea - Focus - Octavia - Golf/Jetta - V40 - A3 - IS200h - 1 serie - B klasse
D-segment: Laguna - 50(0)8 - Alhambra - Mondeo - Avensis - Suberb - Mazda6 - S/V60 - A4 - IS220 - 3 serie - C klasse
Waarom Renault zo laag?
Ik rijd toch echt liever/lekkerder in een Renault dan een Seat of Skoda... Vooral in het C en D segment...
C30 is absoluut geen B segment, kijk eens naar de maten en binnenmaten, groter dan een Golf.
De Rapid is absoluut geen B segment, maar C segment, Octavia is ook eerder D segment en de Superb is van binnen zelfs groter dan een A6, dus ook helemaal geen D segment.
De huidige Skoda's zou ik qua afwerking persoonlijk zelfs boven de VW's zetten.dfrenner schreef op donderdag 25 april 2013 @ 09:53:
Waarom Skoda zo hoog?
Waarom Renault zo laag?
Ik rijd toch echt liever/lekkerder in een Renault dan een Seat of Skoda... Vooral in het C en D segment...
En toch worden ze wel zo gepresenteerd. De Octavia, Golf, Leon en A3 delen het onderstel en vallen daarmee in dezelfde klasse. En omdat de Rapid kleiner is dan de Octavia, is dat dus de B, en de nog kleinere Fabia is dus een A segment auto. De V40 is een C segmenter. Dus de C30 een B....C30 is absoluut geen B segment, kijk eens naar de maten en binnenmaten, groter dan een Golf.
De Rapid is absoluut geen B segment, maar C segment, Octavia is ook eerder D segment en de Superb is van binnen zelfs groter dan een A6, dus ook helemaal geen D segment.
Zelfde geldt voor Mercedes. De A klasse is een B segment auto. Simpelweg omdat de grotere B-klasse hun C-segment auto is.
De V40 wordt trouwens door Volvo zelf in het B-segment geplaatst, echt niet in het C-segment. Qua formaat is de V40 vrijwel gelijk aan de C30. Eigenlijk is het qua type auto (los van het platform) een 5-deurs evolutie van de C30, dat zie je heel duidelijk als je ze een V40 en een C30 naast elkaar zet.
[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 25-04-2013 10:06 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autoklasse
En daar heb ik juist moeite mee, "zelfs boven VW"... Net alsof VW zo goed in elkaar zit...AllSeeyinEye schreef op donderdag 25 april 2013 @ 10:02:
De huidige Skoda's zou ik qua afwerking persoonlijk zelfs boven de VW's zetten.
Of ik nou de Focus of een Golf pak... De afwerking is echt niet zo geweldig van de Golf. Vooral niet de trendline... Het is gewoon goed, net als de rest.
En toch worden ze wel zo gepresenteerd. De Octavia, Golf, Leon en A3 delen het onderstel en vallen daarmee in dezelfde klasse. En omdat de Rapid kleiner is dan de Octavia, is dat dus de B, en de nog kleinere Fabia is dus een A segment auto. De V40 is een C segmenter. Dus de C30 een B....
Zelfde geldt voor Mercedes. De A klasse is een B segment auto. Simpelweg omdat de grotere B-klasse hun C-segment auto is.
Ja de Golf is eenvoudig, de Ford zit zo veel in dat het rommelig wordt en de Megane doet een beetje verouderd aan van binnen...
Maar goed, waar ik me meer aan irriteer zijn de kraakjes in mijn dash vanaf dag 1 in mijn Skoda, de airco die af-fabriek niet werkte en waar de dealer 7 maanden over heeft gedaan voordat deze naar behoren werkte, de parkeersensoren die ze waren vergeten, waardoor ik nooit meer mijn afstandsbepalingen in mijn RNS scherm te zien krijg, de keren dat de motor uitgevallen is en niet meer te starten is door elektrische verstoringen...
Sober? Dat vind ik een verkeerd woord, dan lijkt het alsof het goedkoop oogt, dat vind ik absoluut niet.Mx. Alba schreef op donderdag 25 april 2013 @ 10:04:
Eens met dfrenner. Uiteraard, de C30 is het "Kleintje Volvo" dus echt "king of the hill" ben je niet als je wordt omgeven door V70s, V60s, XC70s en XC60s, maar als ik de C30 vergelijk met auto's van het zelfde formaat (Polo, Golf, Ibiza, Focus, etc.) dan voel ik me echt wel "king of the hill". Er is nu zo'n reclame van de Giulietta zo van "yes, deze beauty is van mij" - dat gevoel heb ik dus steeds bij mijn C30. Gewoon een geweldig staaltje vormgeving dat veel sportiviteit en klasse uitstraalt. Inderdaad, het interieur is sober maar dat ben ik wel gewend van Volvo. Ik hoef niet in een ruimteschip te zitten, doe mij maar een auto.
Het is gewoon erg strak, ik had de alu inleg en dat ziet er gewoon strak, degelijk en zakelijk uit. Vooral de dunne middenconsole (achter open) geeft een dure look die je bijna nergens ziet. Design, toch strak en gemakkelijk in gebruik.
Draai aan de knopjes en je begrijpt waarom ik Volvo op dat gebied boven Audi schaar. De souplesse waarmee je bijvoorbeeld de blower knopjes laat draaien in tegen stelling tot het harde plastic bij VAG...
Dat neemt niet weg dat over all Audi best iets hoger kan staan dan Volvo, maar wat mij betreft zit Volvo dichter bij Audi dan Audi bij BMW en Mercedes.
Het is ook wel typerend dat in de tijden dat ik studentchaufeur was al die directieleden een S80 reden. 80% van de ritjes was in een S80. Vanwege het comfort... Dan heb ik het over oud ministers, managers van TNT, RVB van de VU etc.
Maar een niet werkende airco, de parkeersensoren en storingen zijn geen structurele zaken die op iedere Skoda van toepassing zijn, maar dit zijn incidenten. Dit heeft afbreuk gedaan aan jouw gebruikservaring.dfrenner schreef op donderdag 25 april 2013 @ 10:29:
[...]
Maar goed, waar ik me meer aan irriteer zijn de kraakjes in mijn dash vanaf dag 1 in mijn Skoda, de airco die af-fabriek niet werkte en waar de dealer 7 maanden over heeft gedaan voordat deze naar behoren werkte, de parkeersensoren die ze waren vergeten, waardoor ik nooit meer mijn afstandsbepalingen in mijn RNS scherm te zien krijg, de keren dat de motor uitgevallen is en niet meer te starten is door elektrische verstoringen...
Vergelijk het met de veel gehoorde klachten over de motoren van de Golf. Ik heb jaren met diverse Golfjes gereden, maar heb dus werkelijk nooit bij de garage gestaan met een klacht voor de motor. Alleen de periodieke onderhoudsbeurten en mijn eigen wensen (gordelsensoren uit laten zetten, automatische verlichting en wissers strakker af laten stellen etc) hebben mij bij de dealer gebracht.
Verwijderd
Dat vind ik ronduit een belediging voor Volvo. Dat je audi/bmw net iets beter vind, daar kan ik me wel een beetje in vinden, maar een klasse minder dan bmw is volvo zeker niet.
De Rapid vind ik wel een B segment auto met de ruimte van een C segmenter.
Volvo heeft geprobeerd de C30 in het C segment te zetten, dit is niet zo heel goed gelukt, maar dat ligt niet aan de grootte van de auto, meer aan het gebrek aan achter deuren en de kleine kofferbak.
Dus een gebrek aan ruimte ?Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 10:52:
Volvo zelfde niveau als Ford?
Dat vind ik ronduit een belediging voor Volvo. Dat je audi/bmw net iets beter vind, daar kan ik me wel een beetje in vinden, maar een klasse minder dan bmw is volvo zeker niet.
Volvo heeft geprobeerd de C30 in het C segment te zetten, dit is niet zo heel goed gelukt, maar dat ligt niet aan de grootte van de auto, meer aan het gebrek aan achter deuren en de kleine kofferbak.

Heb je wel eens achter in de C30 gezeten of in moeten stappen? In een woord verschrikkelijk maar dat is in mijn mening zo met nagenoeg alle 3 deurs. Vandaar ook mijn keuze voor een Megane hatchback.
Game PC
En zo heeft de Octavia de ruimte van een D segmenterVerwijderd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 10:52:
En zo heeft de Suberb de ruimte van een E segmenter (waar hij volgens Wikipedia ook is ingedeeld, maar qua afwerkingsniveau en uitstraling kan ik me daarin niet vinden)
[quote]
Eens.Rudey schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:07:
Wat maakt het nou eigenlijk uit. Kies gewoon een auto die praktisch voor jou is en/of waarbij je een bepaalde emotie voelt. Of dat nou een Toyota Yaris of een Volvo V40 is.
Fixed that for youIk ben stiekem wel blij dat er zoveel kritiek op de Seat Leon is. Dan rijden er dadelijk minder van rond, wat weer bijdraagt aan de emotión.
De instap naar achteren bij de C30 is beter dan bij menig andere 3-deurs auto. Als je het vergelijkt met een 5-deurs dan is het inderdaad k*t. Maar 90% van de tijd zit ik alleen in die auto en dan is juist de brede instap voorin heel handig. De overige 10% is met mijn dochter, die klimt heel makkelijk achterin maar zit ook meestal voorin (uiteraard met een stoelverhoger en met de airbag uitgeschakeld) en de keren dat we met meer dan 2 personen in mijn auto hebben gezeten zijn op de vingers van twee handen te tellen. En de beperkte bagageruimte? Alles wat ik tot nu toe mee heb willen nemen paste erin, eventueel met een of beide achterstoelen neergeklapt, zelfs alle benodigdheden voor een kampeervakantie met mijn dochter (inclusief flinke tent) ging moeiteloos achterin en ik had zelfs nog zicht naar achteren. 2x per week Aikido maar waarom zou ik mijn wapens overdwars in de auto kwijt moeten kunnen? In de lengte tussen de achterstoelen door werkt net zo goed. 1x per week muziek - zoek maar eens een auto waar je een baritonsax overdwars in kwijt kunt? Een achterstoel vlak en gaan met die banaan. Meer ruimte heb ik dus echt niet nodig in mijn auto.Shunt schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:02:
[...]
Dus een gebrek aan ruimte ?![]()
Heb je wel eens achter in de C30 gezeten of in moeten stappen? In een woord verschrikkelijk maar dat is in mijn mening zo met nagenoeg alle 3 deurs. Vandaar ook mijn keuze voor een Megane hatchback.
Zie mijn samenvatting van jouw post.
En uit eerdere posts maak ik ook op dat je heel gepassioneerd en vol emotie kan spreken over jouw C30. En dat is ook je goed recht (en ook leuk om te lezen!). Maar het maakt niet dat de auto daardoor in een hoger segment terecht komt, en dat is net de discussie hier
Dat is ook helemaal mijn doel niet.AllSeeyinEye schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:39:
En uit eerdere posts maak ik ook op dat je heel gepassioneerd en vol emotie kan spreken over jouw C30. En dat is ook je goed recht (en ook leuk om te lezen!). Maar het maakt niet dat de auto daardoor in een hoger segment terecht komt, en dat is net de discussie hier
Volgens Wikipedia zitten de C30 en de V40 in de C-klasse. Maar Volvo profileert zelf de V40 als een B-klasse en ik vind zelf ook dat de C30 en de V40 daarin thuishoren. Van een C-klasse verwacht je toch meer binnenruimte dan de C30 en de V40 bieden. Een B-klasse auto met Volvo-klasse.
Het zal je verbazen dat een C30 achterin juist meer ruimte heeft dan een Golf of A3 SB...Shunt schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:02:
Dus een gebrek aan ruimte ?![]()
Die cijfers heb ik in dit topic al meermalen gepost...
Daarbij zit je achterin echt lekker doordat het gewoon twee stoelen zijn in plaats van een platte bank...
Nou ja, kritiek... Het is wel een beetje flauw, omdat je er net één hebt... Natuurlijk ben je er blij mee!Rudey schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:07:
Wat maakt het nou eigenlijk uit. Kies gewoon een auto die praktisch voor jou is en/of waarbij je een bepaalde emotie voelt. Of dat nou een Toyota Yaris of een Volvo V40 is. Ik ben stiekem wel blij dat er zoveel kritiek op de Seat Leon is. Dan rijden er dadelijk minder van rond, wat weer bijdraagt aan de emotie.
Ik mis in de Leon een station variant, verder is er gewoon niet heel veel ruimte, ik snap ook niet dat hele volksstammen in een Golfje rondrijden... Ik kan me echt niet voorstellen dat dat een vrijwillige keuze is, maar gelukkig verschillen smaken.
Gradaties tussen een VW, Seat, Renault, Peogot opstellen, vind ik niet juist. De ene is een klein beetje beter op punt A, en de ander op punt B. Wat mij betreft gelul in de marge.
Het zijn allemaal prima auto's, maar je kunt niet zeggen dat een Leon hoger op de ladder staat dan een Megane... De Leon is iets sportiever (al kun je dat zelfs met de Megane GT-line met sport onderstel betwijfelen). De Megane is standaard rijker uitgerust,. maar wel weer iets duurder. Vooral de GT line van Megane, zou ik weer boven een Leon stellen op ieder vlak, maar is dat wel eerlijk aangezien die uitvoering gauw richting de 30k gaat... Beetje appels met peren vergelijken...
Ik ben juist door de geboorte van onze zoon uit de C30 gestapt De kinderwagen past net in de achterbak, maar vakantie kan dus echt niet. Toen dus met de geboorte in de Leon. Op dat moment ook direct de Fabia combi besteld. De Leon heeft meer diepte dan de C30, maar hel veel extra tassen, moeten gewoon bovenop de kinderwagen en dat is erg onhandig. Ik houd wel van ruimte heb ik gemerkt (ik heb met mijn huidige Fabia Combi met 505 liter bagage ruimte nog een dakkoffer nodig met 3 personen als we op vakantie naar Frankrijk gaanMx. Alba schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:24:
De instap naar achteren bij de C30 is beter dan bij menig andere 3-deurs auto. Als je het vergelijkt met een 5-deurs dan is het inderdaad k*t. Maar 90% van de tijd zit ik alleen in die auto en dan is juist de brede instap voorin heel handig. De overige 10% is met mijn dochter, die klimt heel makkelijk achterin maar zit ook meestal voorin (uiteraard met een stoelverhoger en met de airbag uitgeschakeld) en de keren dat we met meer dan 2 personen in mijn auto hebben gezeten zijn op de vingers van twee handen te tellen. En de beperkte bagageruimte? Alles wat ik tot nu toe mee heb willen nemen paste erin, eventueel met een of beide achterstoelen neergeklapt, zelfs alle benodigdheden voor een kampeervakantie met mijn dochter (inclusief flinke tent) ging moeiteloos achterin en ik had zelfs nog zicht naar achteren. 2x per week Aikido maar waarom zou ik mijn wapens overdwars in de auto kwijt moeten kunnen? In de lengte tussen de stoelen door werkt net zo goed. 1x per week muziek - zoek maar eens een auto waar je een baritonsax overdwars in kwijt kunt? Een achterstoel vlak en gaan met die banaan. Meer ruimte heb ik dus echt niet nodig in mijn auto.

Nu naar de Focus in juni en qua ruimte kan ik niet wachten
De auto stuurt rete direct en ligt lekker op de weg, nadeel van de Focus neem ik voor lief: rommelige middenconsole door de vele knopjes.
Maar ja de Focus biedt 14% en een relatief lage aanschaf, waardoor je lekker wat opties kunt nemen. Zoals Xenon en bumpers mee laten spuiten en keyless entry enzo, bovenop de al rijke titanium uitvoering met business pack II...
Het is wel grappig dat ik van iedereen die ooit meereed met mij uitsluitend positief commentaar heb gehad.AllSeeyinEye schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:39:
Door wat leuke niet fabriek opties (bumperkit en T5 uitlaten) dachten veel mensen dat het een T5 was. Geen R-design dus, maar gewoon losse opties, is wat duurder, maar je hebt hem bijna 1 op 1
De MRB betaal jij niet, die wordt gewoon betaald door de leasemaatschappij natuurlijk en wordt verwerkt in de leaseprijs. Het probleem met auto's waarvoor "opeens" MRB betaald moet worden is in het geval er in de leaseprijs daarmee nog geen rekening is gehouden en de leaseprijs dus tijdens een lopend contract opeens wordt verhoogd. Als je nu een auto besteld, is bekend dat er MRB over betaald moet (gaan) worden en wordt daarmee dus rekening gehouden in de leaseprijs. Toen ik mijn huidige auto bestelde was die nog MRB-vrij maar toen was al bekend dat vanaf 1-1-'13 MRB betaald zou moeten gaan worden, de leasemaatschappij heeft dus gewoon die MRB vanaf 1-1-'13 meeberekend en over de hele looptijd gemiddeld.Freshnub schreef op donderdag 25 april 2013 @ 12:18:
Binnenkort mag ik mijn nieuwe leasebak aanschaffen. Ik zit nu in een 20% Punto met een fiscale waarde van 18/19k. Zelf ben ik geneigd naar een Volvo V40 14% rond de 25-27k. Dit zou mij dan netto niet eens zoveel schelen. Alleen nu de MRB ook op 14% auto's vanaf 2014 zal worden geheven is het volgens mij niet meer interessant om die klasse te leasen? (ervan uitgaande dat ik de MRB zelf moet dragen en niet mijn werkgever). Zou iemand hier zijn licht op kunnen laten schijnen? Waarom zou ik niet blijven zitten in een 20% autotje a 21k? (dan betaal ik geen MRB toch?)
Oke dan zal het waarschijnlijk nog worden verwerkt in de leaseprijs. Maar zijn werkgevers dan ook niet verplicht het leasebudget te verhogen/ aan te passen? Het betekent dat ik nu met hetzelfde leasebudget, minder kan krijgen. En uiteindelijk rij je de auto toch voornamelijk voor je werk. In mijn geval zou ik bijv een goed aangeklede 14% clio/polo etc. kunnen rijden met mijn budget (en dan nog geld overhouden). Als de leaseprijs echter wordt verhoogd dan val ik met hetzelfde budget nu in de categorie Volkswagen UP! bij wijze van spreken. Dan is het toch niet meer interessant om te leasen? (in de 14% categorie)Mx. Alba schreef op donderdag 25 april 2013 @ 12:25:
[...]
De MRB betaal jij niet, die wordt gewoon betaald door de leasemaatschappij natuurlijk en wordt verwerkt in de leaseprijs. Het probleem met auto's waarvoor "opeens" MRB betaald moet worden is in het geval er in de leaseprijs daarmee nog geen rekening is gehouden en de leaseprijs dus tijdens een lopend contract opeens wordt verhoogd. Als je nu een auto besteld, is bekend dat er MRB over betaald moet (gaan) worden en wordt daarmee dus rekening gehouden in de leaseprijs. Toen ik mijn huidige auto bestelde was die nog MRB-vrij maar toen was al bekend dat vanaf 1-1-'13 MRB betaald zou moeten gaan worden, de leasemaatschappij heeft dus gewoon die MRB vanaf 1-1-'13 meeberekend en over de hele looptijd gemiddeld.
Nee, het is juist andersom. Dankzij de MRB-vrijstelling van bepaalde auto's kon je door een slimme keuze te maken meer auto rijden voor je budget. Dat is nu weer gelijkgetrokken.Freshnub schreef op donderdag 25 april 2013 @ 13:24:
[...]
Oke dan zal het waarschijnlijk nog worden verwerkt in de leaseprijs. Maar zijn werkgevers dan ook niet verplicht het leasebudget te verhogen/ aan te passen? Het betekent dat ik nu met hetzelfde leasebudget, minder kan krijgen. En uiteindelijk rij je de auto toch voornamelijk voor je werk. In mijn geval zou ik bijv een goed aangeklede 14% clio/polo etc. kunnen rijden met mijn budget (en dan nog geld overhouden). Als de leaseprijs echter wordt verhoogd dan val ik met hetzelfde budget nu in de categorie Volkswagen UP! bij wijze van spreken. Dan is het toch niet meer interessant om te leasen? (in de 14% categorie)
Haha oke, ach ja dan kan ik de V40 uit mijn hoofd zetten en mij opmaken voor de klasse clio/punto etc. Is er ergens een overzicht van de leaseprijs aanpassingen? Of hanteren alle leasemaatschappijen nu nog de 2013 prijzen (die dus in 2014 sterk zullen veranderen)Mx. Alba schreef op donderdag 25 april 2013 @ 13:27:
[...]
Nee, het is juist andersom. Dankzij de MRB-vrijstelling van bepaalde auto's kon je door een slimme keuze te maken meer auto rijden voor je budget. Dat is nu weer gelijkgetrokken.
Waar geeft Volvo dat volgens jou aan? Ik denk dat je in de war bent want de V40 (en daarvoor ook de C30) zijn echte C-segmentersMx. Alba schreef op donderdag 25 april 2013 @ 10:04:
De V40 wordt trouwens door Volvo zelf in het B-segment geplaatst, echt niet in het C-segment.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Toen ik mijn C30 bestelde zei de dealer dat tegen me, dat de V40 door de dealers geprofileerd moet worden als een B-klasse auto om te concurreren met bijv. de Polo en de A1.Abbadon schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:05:
Waar geeft Volvo dat volgens jou aan? Ik denk dat je in de war bent want de V40 (en daarvoor ook de C30) zijn echte C-segmentersOverigens, de Volvo R&D-baas gaf begin dit jaar nog letterlijk aan dat ze voorlopig geen B-segmentauto's gaan bouwen (dit n.a.v. de Duitse concurrenten die dit wel doen of daar mee bezig zijn), want de prio's liggen ergens anders.
Dat lijkt me vreemd de v40 met lichtste motor weegt al gauw 250kg meer dan een polo. is een flink stuk groter en een beetje aangekleed 2x zo duur.Mx. Alba schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:09:
[...]
Toen ik mijn C30 bestelde zei de dealer dat tegen me, dat de V40 door de dealers geprofileerd moet worden als een B-klasse auto om te concurreren met bijv. de Polo en de A1.
Dingen!
Binnen is de ruimte ook niet slecht, op de kofferbak na. Maar dat komt (aldus de verkoper) doordat ze de achterbank wat verder naar achteren hebben geplaatst om zo achterin meer beenruimte te hebben. En ik moet zeggen dat je achter mij als bestuurder inderdaad best riant kan zitten.
Nu de dekens nog...
Opgelost:Mx. Alba schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:09:
[...]
Toen ik mijn C30 bestelde zei de dealer dat tegen me, dat de V40 door de dealers geprofileerd moet worden als een B-klasse auto om te concurreren met bijv. de Polo en de A1.
Een V40 is geen concurrent voor een Polo of A1. De V40 zit gewoon in de A3/1-Serie/A-Klasse/Focus/Megane/Golf/Leon/Astra vijver te vissen. Vergelijk wielbasis, lengte, gewicht, motoren, prijs, etc maar eens.De nieuwe V40 is een compleet nieuw ontworpen vijfdeurs compacte middenklasse-hatchback en zal zich zodanig roeren in het segment van de BMW 1-serie, de Audi A3 en de Mercedes-Benz A-klasse. De V40 vervangt de Volvo S40 en de Volvo V50
De C30 zat dat ook, dat is namelijk ook gewoon een S40 zonder kont:
The car is a hatchback version of the S40/V50/C70 range, and uses the same Ford C1 (or Volvo P1) platform
[ Voor 8% gewijzigd door J0YR1D3R op 25-04-2013 14:53 ]
Ah, maar verkopers roepen wel vaker iets om hun waar te verkopenMx. Alba schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:09:
[...]
Nu, vijftien jaar later, zet Volvo met de nieuwe V40 Cross Country - met een unieke combinatie van stoere robuustheid en expressieve elegantie - een nieuwe maatstaf door het Cross Country-concept in het premium C-segment te introduceren.
Bron
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Dit topic is gesloten.