Keuze leaseauto Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 103 Laatste
Acties:
  • 440.713 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Aghanim schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:12:
Andersom lijkt het me een probleem omdat je belasting ontduikt.
Dat is dus maar de vraag.

Wettelijk gezien wordt de bijtelling bepaald door wat er op het kentekenbewijs staat.

Als de auto wordt aangepast zodanig dat dat de waarden op het kentekenbewijs niet meer dan een bepaalt percentage verandert, dan blijft de typegoedkeuring geldig.

Binnen de letter van de wet mag het dus gewoon. Of het ook aan de geest van de wet voldoet betwijfel ik. ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is zoals je aangeeft inderdaad een vaag en grijs gebied. Zeker omdat het niet 100% duidelijk is kun je eigenlijk alle kanten nog op. Zo lees ik op het Volvo forum al mensen die de 14% V40 gaan laten tunen en zo rond de 135PK hebben tegen zeer lage kosten. Eigenlijk is dat te gek voor woorden want iedereen weet dat, ondanks dat het wellicht op papier niet zo is, de uitstoot toe gaat nemen.

Maar zo lang het niet zwart op wit is afgesproken snap ik dat mensen het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het plan was inderdaad ook om mijn 14% C30 op die manier te kietelen. Dat bleek alleen toch niet mogelijk met de nieuwe boordcomputer die ik erin heb zitten (die overigens de zelfde is als die ook in de V40 D2 zit dus daar zullen ze denk ik tegen het zelfde probleem aanlopen). En ik rij nu alweer bijna driekwart jaar rond met 115PK en dat blijkt gewoon ruim voldoende vermogen te zijn. (Ik heb ook 100.000km gereden in een V40 1.9D phase II met 115pk en heb bij die auto ook nooit vermogen gemist...)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:28:
Het plan was inderdaad ook om mijn 14% C30 op die manier te kietelen. Dat bleek alleen toch niet mogelijk met de nieuwe boordcomputer die ik erin heb zitten (die overigens de zelfde is als die ook in de V40 D2 zit dus daar zullen ze denk ik tegen het zelfde probleem aanlopen).
Lijkt mij geen probleem meer :)

http://chiptuning.nl/news.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou ja, uiteindelijk heb ik een afneembare trekhaak gekregen i.p.v. de chiptuning, daar ben ik ook happy mee en geen gedoe met grijze gebieden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Herkeuring bij het Rdw is alleen noodzakelijk wanneer:

•de motorcode of het motortype;
•het aantal cilinders;
•de cilinderinhoud;
•de brandstofsoort. Hieronder valt ook wijziging naar elektrische aandrijving (De RDW hoeft een LPG-nstallatie die is ingebouwd door een RDW-erkend bedrijf niet te keuren).
•het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen.
•het vermogen van overige voertuigen, als dit meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde.

Dus als je binnen 20% vermogingsstijging blijft met chiptunen hoeft die niet gekeurd te worden en houd je volgens je kenteken gewoon 14% of 20%.

Dat de daadwerkelijk co2 uitstoot misschien hoger is doet niet ter zake.

Menig hybride auto haalt ook niet zijn co2 uitstoot of verbruikscijfers.

Interessant stuk (wel al iets ouder): http://www.squadra-tuning.nl/de-grote-co2-hype.html

[ Voor 5% gewijzigd door Viper® op 08-03-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Viper® schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:22:
Menig hybride auto haalt ook niet zijn co2 uitstoot of verbruikscijfers.
Dat is sowieso volledig irrelevant. Geen enkele auto haalt in de praktijk de officiële verbruikscijfers. Die verbruikscijfers zijn namelijk gebaseerd op een gestandaardiseerde rollerbanktest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:30:
[...]

Dat is sowieso volledig irrelevant. Geen enkele auto haalt in de praktijk de officiële verbruikscijfers. Die verbruikscijfers zijn namelijk gebaseerd op een gestandaardiseerde rollerbanktest.
Irrelevant en toch ook weer niet. Hetzelfde geldt namelijk voor de Co2 uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Viper® schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:22:
Dat de daadwerkelijk co2 uitstoot misschien hoger is doet niet ter zake.
Naar de letter van de wet misschien niet, maar daarmee wordt de intentie van de wet toch zeker gebroken. Dat de uitstoot van je voertuig wordt beinvloed door wijze van gebruik is logisch en lijkt me binnen de intentie van de regelgeving vallen. Dat je uitstoot wordt beinvloed doordat je de daadwerkelijke karakteristieken van je voertuig verandert lijkt me daarbuiten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar wordt de uitstoot wel beïnvloed door het toevoegen van een paar paardjes d.m.v. chiptuning?

Het praktijkverbruik waarschijnlijk wel want die extra PK's worden natuurlijk gebruikt. Maar die extra PK's zouden waarschijnlijk een verwaarloosbare invloed hebben op het standaard testtraject want bij dat traject worden die extra PK's niet aangesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Falcon schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 09:49:
@Hari-Bo: De bijtelling die is bepaald in 2013, betalen voor de komende jaren daarna (tot max 5 jaar). Wel betaal je voor veel 14% auto's vanaf 2014 de MRB.
Klopt daarom ga ik niet voor een 14% model, want dan zit ik aan de top van mijn lease budget en dan kan ik volgend jaar ook nog eens MRB afdragen. Ik kies een 20% waarbij de MRB al inbegrepen is, waarschijnlijk een Skoda Rapid of iets in die richting.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Edmin schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:42:
[...]

Naar de letter van de wet misschien niet, maar daarmee wordt de intentie van de wet toch zeker gebroken. Dat de uitstoot van je voertuig wordt beinvloed door wijze van gebruik is logisch en lijkt me binnen de intentie van de regelgeving vallen. Dat je uitstoot wordt beinvloed doordat je de daadwerkelijke karakteristieken van je voertuig verandert lijkt me daarbuiten vallen.
Dat kan alleen maar bewezen worden door een gedegen test uit te voeren. Een test die er op dit moment niet is en er zeer waarschijnlijk ook niet gaat komen, zie stukje van autoweek.
Daarnaast is de co2 uitstoot afhankelijk van een aantal factoren, de vraag is of deze beïnvloedt worden door wijzigingen aan het motormanagement en/of rijstijl/gebruik.

Al met al ligt de bewijslast bij de overheid/belastingdienst en het valt op dit moment gewoon niet hard te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hari-Bo schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:57:
Klopt daarom ga ik niet voor een 14% model, want dan zit ik aan de top van mijn lease budget en dan kan ik volgend jaar ook nog eens MRB afdragen. Ik kies een 20% waarbij de MRB al inbegrepen is, waarschijnlijk een Skoda Rapid of iets in die richting.
:? Als je least betaal jij de MRB niet, maar de leasemaatschappij, want die zijn kentekenhouder.

De leasemaatschappij kan ook niet tijdens de looptijd zomaar het leasebedrag verhogen, toch? In geval van mijn auto bijvoorbeeld heeft de leasemaatschappij er rekening mee gehouden dat na een half jaar MRB betaald moest gaan worden. In plaats van 60 maanden MRB (gedurende de hele looptijd) hebben ze dus 54 maanden MRB verrekend in het leasebedrag.

Wat betreft tunen, de leasemaatschappij kan er wellicht wel iets op tegen hebben i.v.m. mogelijk verhoogde slijtage van bepaalde onderdelen (motor, koppeling, versnellingsbak) en de werkgever i.v.m. mogelijk hogere brandstofkosten...

[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 08-03-2013 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Falcon schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 09:45:
Voor de Tweakers met meer dan 1 kleine, ik heb nu sinds oktober de Prius Wagon.. maar wat een ruimte en toch een redelijk nette auto. En niet te vergeten 7-persoon voor het geval opa/oma of vriendjes mee willen rijden :)

Ik geef toe.. de aandrijflijn is niet altijd even leuk en het stuurgedrag had wat strakker gemogen.. maar verder voor lange einden (Net in de voorjaarsvakantie in 1 dag 1200 kilometer gereden) wat een top-auto.

Zuinig? Forget it :P Maar wel goedkoop in de lease en 14% _/-\o_
Cool, ik heb er toen in proef gereden omdat ik opzoek was naar een auto voor een familie met 3 kinderen en genoeg ruimte en 14% en het was een kei mooie auto voor weinig. Uiteindelijk voor meer salaris gegaan ipv een lease maar deze staat nog steeds hoog op het lijstje mocht ik er toch voor gaan :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online
Mx. Alba schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 14:03:
[...]

:? Als je least betaal jij de MRB niet, maar de leasemaatschappij, want die zijn kentekenhouder.

De leasemaatschappij kan ook niet tijdens de looptijd zomaar het leasebedrag verhogen, toch? In geval van mijn auto bijvoorbeeld heeft de leasemaatschappij er rekening mee gehouden dat na een half jaar MRB betaald moest gaan worden. In plaats van 60 maanden MRB (gedurende de hele looptijd) hebben ze dus 54 maanden MRB verrekend in het leasebedrag.

Wat betreft tunen, de leasemaatschappij kan er wellicht wel iets op tegen hebben i.v.m. mogelijk verhoogde slijtage van bepaalde onderdelen (motor, koppeling, versnellingsbak) en de werkgever i.v.m. mogelijk hogere brandstofkosten...
Ik heb net mijn lease maatschappij gebeld en aangegeven dat ik een 14% auto wil afnemen, en daarbij werd aangegeven dat na 1 januari 2014 de MRB doorberekend wordt naar de klant, want deze is momenteel niet inbegrepen in het bedrag omdat deze nog vrijgesteld is, en wel bij de 20% modellen.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Klopt, zo doen ze het bij onze leasemij ook. Auto's worden dus duurder in per maand vanaf 1-2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 22:06

Wok

Dakloos...

Hari-Bo schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 14:07:
[...]
Ik heb net mijn lease maatschappij gebeld en aangegeven dat ik een 14% auto wil afnemen, en daarbij werd aangegeven dat na 1 januari 2014 de MRB doorberekend wordt naar de klant, want deze is momenteel niet inbegrepen in het bedrag omdat deze nog vrijgesteld is, en wel bij de 20% modellen.
De klant van de leasemaatschappij is doorgaans je werkgever, niet jij. Het gaat er dus om welke afspraken er zijn tussen jou en je werkgever inzake deze verhoging. Mijn werkgever heeft bijvoorbeeld al laten weten dat zij bij de reeds lopende contracten deze verhoging niet door zal rekenen naar de werknemers. :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wok schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 14:22:
De klant van de leasemaatschappij is doorgaans je werkgever, niet jij. Het gaat er dus om welke afspraken er zijn tussen jou en je werkgever inzake deze verhoging. Mijn werkgever heeft bijvoorbeeld al laten weten dat zij bij de reeds lopende contracten deze verhoging niet door zal rekenen naar de werknemers. :)
Klopt. Bij ons staat ook duidelijk in de werknemers-leaseovereenkomst dat de werkgever verantwoordelijk is voor alle kosten m.b.t. belastingen (zoals mrb, bpm) en verzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vanuit mijn vriendengroep lijkt dat meer uitzondering dan regel. Hier moeten we allen dit zelf gaan betalen, de werkgever rekent dit door aan de berijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shippie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-03 09:28

shippie

Dussssssssss..

Feitelijk is het een tariefverhoging die de leasemaatschappij doorvoert. De werkgever kan dat m.i. pas doorberekenen als dezelfde werkgever je ook geld teruggeeft wanneer het lease tarief naar beneden wordt bijgesteld als de berijder (veel) minder kilometers rijdt dan het afgesproken jaarkilometrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Aghanim schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 15:39:
Vanuit mijn vriendengroep lijkt dat meer uitzondering dan regel. Hier moeten we allen dit zelf gaan betalen, de werkgever rekent dit door aan de berijder.
Het is maar de vraag in hoeverre dat überhaupt legaal is!

Wettelijk zit het namelijk zo dat de werkgever aan de werknemer een arbeidsmiddel overhandigt dat de werknemer ook privé mag gebruiken. Dat ziet de belastingdienst dan weer als inkomen in natura, vandaar de bijtelling.

Maar dat een arbeidsmiddel plotseling meer kost voor de werkgever, dat mag hij niet zomaar doorberekenen aan de werknemer...

Dan is er ook nog de vorm waarin die kosten zich voordoen. De leasemaatschappij moet inderdaad meer wegenbelasting betalen. Die berekent dat weer door aan de werkgever als een verhoogd leasebedrag. Maar mag de werkgever een door de leasemaatschappij verhoogd leasebedrag überhaupt wel doorberekenen aan de werknemer?

Het lijkt mij dat de werkgever dan gewoon hun contract met de leasemaatschappij niet goed heeft dichtgetimmerd als de leasemaatschappij "zomaar" het leasebedrag mag verhogen. En het risico daarvoor ligt dan dus ook bij de werkgever.

IANAL, misschien dat iemand die wel een legale achtergrond heeft er een lichtje op kan schijnen?

Zoals gezegd heeft mijn leasemaatschappij bij het berekenen van het leasebedrag gewoon rekening gehouden met het feit dat er vanaf 1 januari 2013 MRB betaald zou moeten gaan worden...

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 08-03-2013 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:37

BM

Moderator Spielerij
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 11:32:
[...]

Als dat zo zou zijn, waarom kan er andersom wel een probleem ontstaan als je een 14% auto laat chippen en er andere velgen op gooit?
Dat is toch niet zo? Als je achteraf zaken wijzigt die de uitstoot veranderd blijft het bijtellingstarief afaik ongewijzigd :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
momenteel erg in dubio over keuze van een leasewagen.
ik heb van mijn nieuwe werkgever te horen gekregen wat het max. te besteden bedrag is (cataloguswaarde)
in het kort komt het erop neer dat ik óf een lekkere aangeklede B segment, of een ietwat kale compacte C-segment auto mag kiezen.
enige voorwaarde die wordt gesteld is een benzine auto, en dat ie 4-deurs moet zijn.

zoals ik er nu tegenaankijk ga ik de komende weken shoppen voor: (in volgorde van voorkeur)

Opel Astra ST 1.4 100pk incl. Berlin+ pakket.(enige nadeel is geen 20% variant)
VW Golf 1.2 TSI (85 of 105pk) trendline. (wel 20% variant maar geen station --> wachten tot herfst?)
Seat Ibiza FR
VW polo

ik kom overigens uit een Ibiza ST E-ecomotive, waarbij ik nu kan zeggen dat ik absoluut geen bluemotion of andere eco ding meer wil, niet in het B-segment meer in elk geval.

eigenlijk is de hamvraag: weegt het rijden in een kale(re) C-segment auto op tegen het rijden in een kleinere B segement auto maar die wel is voorzien van veel luxe en extra's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[..]
eigenlijk is de hamvraag: weegt het rijden in een kale(re) C-segment auto op tegen het rijden in een kleinere B segement auto maar die wel is voorzien van veel luxe en extra's ?
Juist dat kan je toch enkel voor jezelf beslissen. Probeer gewoon te bepalen wat je wat lijkt en dan maar proefritten maken :)

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 14-03-2013 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hangt er vanaf, heb jij iets nodig wat in een C segment wel zit maar niet in een B segment? Je zegt nu wel wat je mag (al mist het bedrag) maar niet wat je wilt qua eigenschappen.
Een Astra Station of een VW Polo is wel een aardig verschil, dus wil je echt ruimte of hoeft dat niet?

Mijn ervaring is dat het B segment prima auto's zijn die ook op langere afstand prima te rijden zijn. Zeker omdat je ze luxe kan aankleden met goede stoelen, climate control,... alles wat je wilt.
Een van de auto's die ik op moment erg interessant vind is de Renault Clio Station. Een erg goedkope auto met aardig wat ruimte. Komt niet in de buurt van de C segment stations qua formaat maar wel een stuk meer ruimte dan de B segment hatchbacks. Je kan hem zeer uitgebreid aankleden zonder dat de prijs de lucht in schiet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
ik denk dat m'n keuze voor een B segment een beetje bevooroordeeld is, zoals ik al eerder schreef rijd ik in een eco 3 pitter, wellicht dat m'n beeld vertroebeld :P
daarbij heb ik het idee dat een C segmenter per definitie altijd beter rijd dan een B segment auto (waarom zou die anders in een bepaald segment zitten... toch ? )

ik ga de komende periode eens wat dealers af om wat proefritjes te doen, hopelijk hebben ze van beide segmenten wat keuzes staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De auto die je nu rijd is idd iets waar ik zelf ook absoluut niet voor zou kiezen. Die Ibiza heeft echt een matige motor als je dat vergelijkt met de wat sterkere B segment auto's zoals de DS3 of de Clio. Dan heb je 90pk ipv 75pken 0-100 in 11,8 seconde ipv 14,6 seconde. Dat scheelt qua rijgedrag, in mijn ervaring, een hoop.

En de auto segmenten zijn niet ingedeeld op basis van rijeigenschappen of prestaties maar op basis van formaat. Een B segment auto is een compacte auto waar een C segment auto een compacte middenklasser is. Hoeft absoluut niet beter te rijden. Dat is vaak wel zo omdat het ook om wat duurdere auto's gaat, maar het is niet zo dat ze per definitie beter rijden.

Jij bent bevooroordeeld door de motor uit de Ibiza, volgens mij heeft het vrij weinig met de verdere eigenschappen van de auto te maken en is het echt de motor die je tegen staat. En terecht, die motor is ook om te huilen.

Maar zolang jij puur blijft praten over segmenten en totaal geen eisenpakket geeft behalve vier deuren en benzine kunnen we verder weinig advies geven. Wat dat betreft past elke vier deurs benzine auto wel. Dus geef een budget, want voor hetzelfde geld kan je ook prima een C segment auto afladen met opties en daar een zeer leuke auto aan overhouden.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 15-03-2013 07:48 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 09:01
shameete schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 16:47:
ik heb van mijn nieuwe werkgever te horen gekregen wat het max. te besteden bedrag is (cataloguswaarde)
in het kort komt het erop neer dat ik óf een lekkere aangeklede B segment, of een ietwat kale compacte C-segment auto mag kiezen.
enige voorwaarde die wordt gesteld is een benzine auto, en dat ie 4-deurs moet zijn.

zoals ik er nu tegenaankijk ga ik de komende weken shoppen voor: (in volgorde van voorkeur)

VW Golf 1.2 TSI (85 of 105pk) trendline. (wel 20% variant maar geen station --> wachten tot herfst?)
Seat Ibiza FR
VW polo

ik kom overigens uit een Ibiza ST E-ecomotive, waarbij ik nu kan zeggen dat ik absoluut geen bluemotion of andere eco ding meer wil, niet in het B-segment meer in elk geval.

Ik zou voor een lekker uitgeruste B segmenter gaan, kun je tegenwoordig ook echt prima lange afstanden comfortabel mee afleggen. De nieuwe Clio bijvoorbeeld, die bij de veel recente testen als beste B segmenter uit de bus komt. Deze is ook vrij ruim voor dit segment, je kunt hem lekker aankleden zonder dat ie te duur wordt en hij heeft vlotte motoren die gunstig in de bijtelling zijn. Bovendien is het een nieuw model dat je nog niet zoveel ziet op de weg, ook wel leuk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor een C-segmenter gaan. Momenteel rijd ik in een Seat Ibiza DSG uit 2009 met cataloguswaarde 23K (zo ongeveer alle opties aangevinkt omdat ik ook voor dezelfde keuze stond als jij) en merk ik dat ik al die opties nooit gebruik en dat een C-segmenter over het algemeen ruimer en comfortabeler is. Om een voorbeeld te geven: mijn sportstoelen zitten minder lekker dan de standaard stoelen in de Audi A3 die ik nu besteld heb.

Waar het vooral aan ligt is denk ik welke opties/aankleding je gaat gebruiken. Als je zaken als climate control, DSG, sportonderstel, xenon, stoelverwarming, leer etc. belangrijk vindt dan zou je dat kunnen overwegen in een B-segmenter. Hecht je echter weinig waarde aan opties en vind je ruimte, veiligheid en comfort belangrijker dan is (de gemiddelde) C-segmenter daarin beter dan een B-segmenter. Mijn persoonlijke ervaring is dat al die extra opties leuk zijn als je het bestelt, maar gebruiken doe je amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Laatst online: 17-09 09:01
Comfort heeft dan ook wel weer te maken met de uitrusting. Ik zat in mijn luxe 207 (uit 2008) met sportstoelen stukken lekkerder dan de 2012 Astra station (basis uitvoering) die ik ook een tijdje gereden heb. En de turboloze 100 pk 1.4 benzine van Opel die daar in zat zou ik maar ver vandaan blijven, niet vooruit te branden. Een 90 pk turbo motortje rijd dan stukken lekkerder en nog 14% ook.

C segment is alleen overwegen waard als je de ruimte nodig hebt of je een bepaald model gewoon mooi vind. Comfort verschil tussen B of C segment is er niet echt meer en hangt meer af van de uitvoering, stoelen, onderstel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
shameete schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 16:47:

Seat Ibiza FR
VW polo

Op basis van dit lijstje absoluut de Astra :)
Maar waarom geen Megane of Focus?

V40 te duur? Dan heb je echt een super rijdende auto, waarbij de Golf een ondersturende zwabber is, met lelijk plastic afwerking (trendline).
Tsurany schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 07:46:
Hoeft absoluut niet beter te rijden. Dat is vaak wel zo omdat het ook om wat duurdere auto's gaat, maar het is niet zo dat ze per definitie beter rijden.
Over het algemeen rijdt een langere wielbasis toch wel lekkerder...

Ik rijd zelf nog altijd in een Fabia 1.2TDI. Het leuke ervan ik dat je de hele optielijst blindelings aanvink, vervolgens voor 2 jaar kunt leasen... Net een Ford Focus besteld, toch maar weer een stapje hoger gegaan...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
jap85 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 00:47:
C segment is alleen overwegen waard als je de ruimte nodig hebt of je een bepaald model gewoon mooi vind. Comfort verschil tussen B of C segment is er niet echt meer en hangt meer af van de uitvoering, stoelen, onderstel etc.
Ik ben het met je eens dat de verschillen kleiner zijn geworden en dat een B-segmenter zeer prima rijdt, maar er is wel degelijk een verschil in comfort.Dit merk je, naast eerder genoemde argumenten, vooral bij het rijden van lange afstanden, bouwkwaliteit (gooi maar eens een deur van een Ibiza of een A3 dicht) en omgevingsgeluid. Ga maar eens 150 en harder rijden in een B-segmenter en C-segmenter. Je merkt bij een B-segmenter aan alles dat je harder rijdt dan bij een C-segmenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:10
Ik mag over een aantal maandjes een leaseauto gaan uitzoeken en zit met de volgende situatie.

Leasebudget (op basis van 4 jaar, 40k km per jaar) €600. Ik kan tot €750, maar dan betaal ik alles boven de 600 sowieso zelf. Het moet verplicht een diesel worden.

Eigenlijk wil ik zo min mogelijk netto per maand gaan betalen (ook na 1-1-2014...), maar een aantal zaken vind ik wel belangrijk:

-1- Beenruimte achterin! Ik heb twee kinderen, nu nog 4 en 2, maar tegen het einde van het leasecontract zijn ze 8 en 7. Ik rijd nu in een 208 (huur) en daar merk ik nu al dat als ik mijn stoel in een prettige stand heb staan dat het achterin ietsjes krap is voor de kids. het gaat wel, maar als ze straks groter worden gaat dat hem niet worden. Hij moet ook gebruikt kunnen worden om op vakantie te gaan, dus lange(re) stukken moeten voor iedereen comfortable zijn.

-2- Bagageruimte.Zie hierboven. Minder belangrijk, want normaalgesproken hoeft de kofferbak eigenlijk alleen groot genoeg te zijn voor de weekboodschappen. Dus als er 4-5 van die grote shoppers in passen is het eigenlijk al goed. Voor een vakantie zou een grote ruimte wel fijn zijn, maar ik sta ook open voor bijvoorbeeld een dakkoffer. Zo vaak ga ik namelijk nou ook weer niet op vakantie...

-3- Automaat. Geen eis, maar wel een wens. Ik maak redelijk wat kms en sta nog wel eens in de file. Een automaat lijkt mij ideaal.

Verder moeten er in elk geval de standaard dingen zoals airco, elektrische ramen etc. opzitten. De stoelen moeten goed genoeg zijn om mij (1.85m, >100kg) comfortabel te laten zitten, ook op de wat langere afstanden.

Dingen als navigatie, elektrisch verwarmde voorruit en spiegels, fatsoenlijke geluidsinstallatie zijn zeker wensen, maar geen dealbreakers.

Nou zit ik bijvoorbeeld te kijken naar de Seat Leon 1.6 TDCI. Die kan ik behoorlijk aankleden en dan heb ik eigenlijk al mijn eisen en wensen gedekt. Alleen beenruimte weet ik niet zeker, en er zou dan een dakkoffer bij moeten, maar dat vind ik geen problem.

Een andere optie zou natuurlijk de Focus (evt station) zijn. Die is standard al vrij goed uitgerust en zou zker voldoende ruimte bieden. Ik heb alleen geen idee wat er na 1-1-2014 aan extra kosten bij komt. Bovendien vind ik het dashboard echt om te huilen, maar daar zou ik uiteindelijk wel overheen komen. Alleen niet leverbaar met automaat.

Ik heb ook nog even gekeken naar de Ford B-Max. Een beetje een bejaardenauto, maar wel ruim en die schuifdeuren lijken mij erg handig met de kids. Qua looks vind ik het wel serieus minder, en geen automaat.

Iemand die hier nog iets zinnigs over wil roepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Jorizzz schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 09:10:
Ik mag over een aantal maandjes een leaseauto gaan uitzoeken en zit met de volgende situatie.

Leasebudget (op basis van 4 jaar, 40k km per jaar) €600. Ik kan tot €750, maar dan betaal ik alles boven de 600 sowieso zelf. Het moet verplicht een diesel worden.

Eigenlijk wil ik zo min mogelijk netto per maand gaan betalen (ook na 1-1-2014...), maar een aantal zaken vind ik wel belangrijk:

-1- Beenruimte achterin! Ik heb twee kinderen, nu nog 4 en 2, maar tegen het einde van het leasecontract zijn ze 8 en 7. Ik rijd nu in een 208 (huur) en daar merk ik nu al dat als ik mijn stoel in een prettige stand heb staan dat het achterin ietsjes krap is voor de kids. het gaat wel, maar als ze straks groter worden gaat dat hem niet worden. Hij moet ook gebruikt kunnen worden om op vakantie te gaan, dus lange(re) stukken moeten voor iedereen comfortable zijn.

-2- Bagageruimte.Zie hierboven. Minder belangrijk, want normaalgesproken hoeft de kofferbak eigenlijk alleen groot genoeg te zijn voor de weekboodschappen. Dus als er 4-5 van die grote shoppers in passen is het eigenlijk al goed. Voor een vakantie zou een grote ruimte wel fijn zijn, maar ik sta ook open voor bijvoorbeeld een dakkoffer. Zo vaak ga ik namelijk nou ook weer niet op vakantie...

-3- Automaat. Geen eis, maar wel een wens. Ik maak redelijk wat kms en sta nog wel eens in de file. Een automaat lijkt mij ideaal.

Verder moeten er in elk geval de standaard dingen zoals airco, elektrische ramen etc. opzitten. De stoelen moeten goed genoeg zijn om mij (1.85m, >100kg) comfortabel te laten zitten, ook op de wat langere afstanden.

Dingen als navigatie, elektrisch verwarmde voorruit en spiegels, fatsoenlijke geluidsinstallatie zijn zeker wensen, maar geen dealbreakers.

Nou zit ik bijvoorbeeld te kijken naar de Seat Leon 1.6 TDCI. Die kan ik behoorlijk aankleden en dan heb ik eigenlijk al mijn eisen en wensen gedekt. Alleen beenruimte weet ik niet zeker, en er zou dan een dakkoffer bij moeten, maar dat vind ik geen problem.

Een andere optie zou natuurlijk de Focus (evt station) zijn. Die is standard al vrij goed uitgerust en zou zker voldoende ruimte bieden. Ik heb alleen geen idee wat er na 1-1-2014 aan extra kosten bij komt. Bovendien vind ik het dashboard echt om te huilen, maar daar zou ik uiteindelijk wel overheen komen. Alleen niet leverbaar met automaat.

Ik heb ook nog even gekeken naar de Ford B-Max. Een beetje een bejaardenauto, maar wel ruim en die schuifdeuren lijken mij erg handig met de kids. Qua looks vind ik het wel serieus minder, en geen automaat.

Automaat ga je binnen die prijzen niet heel snel redden ben ik bang. Maar de nieuwe Auris dan? Maar dat is geloof ik wel benzine.
Vul je eisen eens in bij www.directlease.nl
Zie je gelijk een heel overzicht :)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
De Leon zou met automaat net boven de 600 uitkomen begreep ik van een collega. Dat zou dus wel kunnen. Probleem met die websites is dat ik niet kan selecteren op automaat ja/nee en dat ik niet (makkelijk) kan zien hoeveel been- en bagageruimte je hebt. Comfort is subjectief natuurlijk, maar daar kan ik op zo'n site natuurlijk helemaal niets mee. Ben meer op zoek naar ideeën/ervaringen van mensen die al in andere auto's gereden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Focus heb ik zelf gekozen, vooral omdat het onderstel erg scherp is en hij stuurt ook belachelijk direct. Het blijft gewoon de maatstaf in zijn klasse (onderstel).

De Megane vond ik mooier, maar voorin een beetje minder ruimte voor de pagagier... Sportonderstel in de GT-line komt in de buurt van de Focus, maar hij stuurt een stuk minder direct.

Als je maandbedrag zo laag mogelijk moet blijven zou ik voor 14% gaan... Is de Leon wel 14%?

Ik heb het niet meer zo op VAG, na de problemen met mijn Leon en Fabia... Ik heb ze bij mijn keuzeronde dus niet eens meer serieus bekeken.

De B-max is toch ook geen 14%? Lijkt me wel praktisch. Houdt er even rekening mee dat als je bijvoorbeeld een B-Max kiest van 25k en 20% bijtelling en een leasebedrag van 600 euro, je aan bijtelling 175 euro kost.

Een 14% auto met een hoger leasetarief kan dan net zo duur worden, maar met meer opties bijvoorbeeld.
Neem dan bijvoorbeeld een Focus van 27500 met 14% bijtelling, kost je nog geen 135 euro per maand.

Dus al komt het leasebedrag over de 600 uit, kijk even wat het verschilt met bijtelling erbij...
Kecin schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 10:20:
Automaat ga je binnen die prijzen niet heel snel redden ben ik bang. Maar de nieuwe Auris dan? Maar dat is geloof ik wel benzine.
Vul je eisen eens in bij www.directlease.nl
Zie je gelijk een heel overzicht :)
Er staat verplicht diesel...
Er moeten meer diesel hybrides komen en dan hoeft dat echt geen 200pk te zijn!

Bij mij is de kogel in ieder geval door de kerk, ik ben nu in afwachting van de papieren die ik moet ondertekenen en dan hoop ik dat hij er in juni is:
- Ford Focus Wagon Econ. Titanium Lease
- Frozen white
- Light upgrade pack
- Dakrails silver
- Bumpers en sideskirts mee laten spuiten in de kleur frozen white

De dakdragers en velgen wil ik zelf nog kopen, buiten de leasemij om...

Juni zou hij er moeten zijn!

Edit:
Ik vergeet nog de :
- Ford keyless entry
- Privacy glass
- Elec. inklapb. buitenspiegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Komt er bij de Focus vanaf 1-12014 geen HSB bij? Ik weet niet hoe hoog die ligt, maar dat zou het verschil tussen de Focus (Wagon) en de Leon wel eens kunnen overbruggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Jorizzz schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 12:02:
Komt er bij de Focus vanaf 1-12014 geen HSB bij? Ik weet niet hoe hoog die ligt, maar dat zou het verschil tussen de Focus (Wagon) en de Leon wel eens kunnen overbruggen...
Tuurlijk niet, de Leon heeft toch ook MRB?
Tot 2014 is de Focus gewoon een stuk goedkoper...

Vanaf 2014 kost hij ongeveer even veel als de Leon...

Tenzij de ford een stuk zwaarder is, maar ik verwacht dat ze beide ongeveer even veel kosten in de wegenbelasting.

Even snel leasebedragen van directlease.nl:
Leon 24550 = 571
Focus 23755 = 476

Daar zal straks 80-90 euro per maand bijkomen. Zit je zelfs nog onder die Leon...
Nadeel Leon is dat er geen station mogelijk is...

Daarnaast betaal je bij de leon aan bijtelling: 24550*20%*0.42% belasting*4 jaar = 8248
Bij de Focus aan bijtelling: 23755*14%*0.42% belasting*4 jaar = 5587

Scheelt alleen aan netto bijtelling al 2661 euro... In het voorbeeld mag de Focus 55 euro duurder zijn in leasebedrag om toch nog goedkoper te blijven dan de Leon...

[ Voor 33% gewijzigd door BlakHawk op 16-03-2013 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Dat bedoelde ik me overbruggen, dat ze wellicht ongeveer even duur worden...
Mocht er een 14% Leon komen, dan wordt die wel erg aantrekkelijk denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Die kans lijkt me wel aanwezig, aangezien de Octavia en Golf 14% gaan worden maar dat geldt volgens mij alleen voor benzine. Je kunt naar de 508 Hybrid4 of DS5 kijken maar dan betaal je wel flink bij.

Een Leon is qua cataloguswaarde niet ontzettend duur dus (imo) goed betaalbaar met 20%. Overigens heb je ook de V40 D2 met 14%. Dat is wel een Diesel. Heb je een mooie auto voor weinig geld. Qua ruimte is het wel wat minder dan de Focus Wagon maar volgens mij niet veel kleiner dan een Leon.

(en je kunt zelfs de R-design met 14% nemen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Aghanim schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 12:36:
Die kans lijkt me wel aanwezig, aangezien de Octavia en Golf 14% gaan worden maar dat geldt volgens mij alleen voor benzine. Je kunt naar de 508 Hybrid4 of DS5 kijken maar dan betaal je wel flink bij.

Een Leon is qua cataloguswaarde niet ontzettend duur dus (imo) goed betaalbaar met 20%. Overigens heb je ook de V40 D2 met 14%. Dat is wel een Diesel. Heb je een mooie auto voor weinig geld. Qua ruimte is het wel wat minder dan de Focus Wagon maar volgens mij niet veel kleiner dan een Leon.

(en je kunt zelfs de R-design met 14% nemen :+ )
Probleem van de Octavia is dat hij pas vanaf oktober te bestellen wordt en ik heb begrepen dat ze hem in november/december uitleveren.... Lang wachten en geen zekerheid dat hij er echt in 2014 is.

Tja en heb de de Golf trend vanafprijzen gezien? Bijna 26k voor een trendline, nog niet eens station!
Ik weet niet of je ooit in een trendline hebt gezeten? Maar de hoge standaarden wat betreft afwerking hebben ze compleet laten varen, waarbij een Dacia nog beter afgewerkt is!

Ik heb nu een aantal keer een Golf meegekregen als vervangend vervoer. Het gaat dan welliswaar over een Golf 6, maar alles in de trendline is hard plastic, maar erger is het nog dat de overgang van middenconsole naar het deel van de pook, gewoon scherpe en oneffenheden bevatte. Erg slecht vond ik, dat heb ik nog nergens anders gezien... Hoe moeilijk kan het zijn om de randen even te schuren? De comfortline was een stuk beter, omdat het hard plastic achterwege blijft in die uitvoering.

Maar het blijft een bak zonder echt comfort en zeker niet sportief. Ik was een Volvo C30 gewend en de Golf is daarbij vergeleken echt een zwabber. Drempels neemt hij op hogere snelheid erg slecht en in de bochten heeft hij de neiging rechtdoor te gaan...

Nu staat de C30 op Focus onderstel en was dat deels wel te verwachten, maar dat het zo erg was had ik niet verwacht. De nieuwe Focus is erg scherp, het is een hele andere klasse dan een Megane bijvoorbeeld (veel meer comfort). Dus ja, wat wil je?

De V40 daarentegen :9~
Prachtbak!

Comfortabeler en sportiever dan de 14% concurrentie! Ja die twee gaan bij Volvo absoluut samen!
Helaas vind ik de ruimte niet afdoende... :(

Ik heb nog erg zitten twijffelen toch niet voor de V40 te gaan en dan inderdaad de R-design! Wat een stoelen :9~
Wat een prachtig uiterlijk _/-\o_

Maar ja het wordt een keuze voor 4 jaar... We hebben nu Eén zoon, de kans dat daar in 4 jaar tijd nog een kindje bijkomt is zeer aannemelijk. Daarom is de V40 niet een verstandige keuze... Helaas...

Die diffuser en dubbele eindpijpen, maken hem echt af:
Afbeeldingslocatie: http://www.volvocars.com/SiteCollectionImages/MY13/VolvoModels/V40/Gallery/R-Design/r-design-topbanner.jpg

En die stoelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.6thgear.nl/wp-content/uploads/2012/09/Volvo-V40-R-Design-06.jpg

Als je de ruimte niet nodig hebt, zou ik het wel weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb zelf de nieuwe A3 Sportback besteld na proefgereden te hebben in de Golf7 Highline, V40 Momentum en (hoe verrassend) de A3. De Golf was van deze 3 auto's de minste, maar wel veruit de goedkoopste dus daarom ook deze auto meegenomen in de vergelijking. Weet niet of de Highline afwijkt van de Trendline qua afwerking maar ik vond de afwerking van de Golf7 binnenin zeker niet verkeerd. De Golf reed wel onrustig en het schakelen voelde in de 2.0TDI anders dan in de 2.0TDI van de A3.

Toen ik de A3 bestelde was er nog geen 14% D2 al denk ik dat ik ook dan voor de A3 gekozen zou hebben. Kosten was voor mij geen (belangrijk) argument tot op zekere hoogte. Persoonlijk vond ik de V40 qua afwerking, ruimte en gebruiksvriendelijkheid (knoppen en multimedia) tegenvallen. Zie overigens mijn uitgebreide vergelijking een aantal pagina's terug, om en nabij 20-25 december.

De V40 14% is echt een killer voor merken als Seat, Audi, BMW en Mercedes. Deze merken zullen nu enkel nog verkopen aan mensen die bereid zijn meer te betalen omdat ze het merk/de specifieke auto per se willen. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat de R-Design ook 14% wordt. Enerzijds omdat de D2 niet op 18" wordt geleverd en dit in mijn ogen toch wel minimaal is voor een R-Design auto en anderzijds omdat er straks alleen nog maar R-Designs rondrijden en het daarom niet meer 'exclusief' is. En persoonlijk vind ik een schaap in wolfskleren ook afbreuk doen aan dit label van Volvo. Maar als het om keiharde euro's verdienen gaat dan snap ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Aghanim schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 13:08:
Ik heb zelf de nieuwe A3 Sportback besteld na proefgereden te hebben in de Golf7 Highline, V40 Momentum en (hoe verrassend) de A3. De Golf was van deze 3 auto's de minste, maar wel veruit de goedkoopste dus daarom ook deze auto meegenomen in de vergelijking. Weet niet of de Highline afwijkt van de Trendline qua afwerking maar ik vond de afwerking van de Golf7 binnenin zeker niet verkeerd. De Golf reed wel onrustig en het schakelen voelde in de 2.0TDI anders dan in de 2.0TDI van de A3.
Nee het was echt alleen de trendline, de comfortline ook meermalen gahad (dat krijg je als je continu problemen hebt met VAG auto''s, krijg je veel vervangende VAG auto''s als vervangend vervoer ;) ) en die had al geen hard plastic... MAar daarom vind ik 26k voor de trendline wel belachelijk veel geeld...
Toen ik de A3 bestelde was er nog geen 14% D2 al denk ik dat ik ook dan voor de A3 gekozen zou hebben. Kosten was voor mij geen (belangrijk) argument tot op zekere hoogte. Persoonlijk vond ik de V40 qua afwerking, ruimte en gebruiksvriendelijkheid (knoppen en multimedia) tegenvallen. Zie overigens mijn uitgebreide vergelijking een aantal pagina's terug, om en nabij 20-25 december.
Je vindt de knoppen in de V40 tegenvallen!?
Ik vind juist het hele dash heel goed ogen, helemaal geen plastic, maar metaal. Knoppen bij Volvo zijn veel zachter en voelen daarom veel prettiger aan. Neem bijvoorbeeld de schuifwiegen om de blowers harder of zachter te zetten.

Zonder je A3 direct af te zeiken, want daar ga je natuurlijk veel plezier van hebben, is het probleem van VAG dat alles gedeeld wordt... De VW Passat heeft dezelfde knoppen om de ramen te bedienen als mijn Fabia... Daar moeten ze eens mee stoppen. Daar irriteerde ik me rot aan in een nieuwe Passat.
De V40 14% is echt een killer voor merken als Seat, Audi, BMW en Mercedes. Deze merken zullen nu enkel nog verkopen aan mensen die bereid zijn meer te betalen omdat ze het merk/de specifieke auto per se willen. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat de R-Design ook 14% wordt. Enerzijds omdat de D2 niet op 18" wordt geleverd en dit in mijn ogen toch wel minimaal is voor een R-Design auto en anderzijds omdat er straks alleen nog maar R-Designs rondrijden en het daarom niet meer 'exclusief' is. En persoonlijk vind ik een schaap in wolfskleren ook afbreuk doen aan dit label van Volvo. Maar als het om keiharde euro's verdienen gaat dan snap ik het wel.
Ik heb daar persoonlijk geen probleem mee. Hetzelfde geldt voor de nieuwe S80 voor 35k met een D2 en 20% bijtelling.

Ik zou het zo doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 18:16
Afgelopen woensdag is mijn Peugeot 508 Hybrid4 geleverd. Ik heb voorheen jarenlang een Polo Bluemotion gereden en de afgelopen maanden een Mini Cooper (poolauto). Wat een ontzettend comfortabele auto is dit in vergelijking :). De meeste opties zitten er op (leren stoelen, stoelverwarming etc) en het frappante is dat hij nauwelijks meer kost dan de Mini Cooper die ik hier voor reed 8)7. De automaat is niet de meest vlotte, maar in sportstand kan hij mij prima bekoren. En natuurlijk lekker ruim van binnen.

Pica:

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/14vk40h.jpg

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
dfrenner schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 13:28:

Je vindt de knoppen in de V40 tegenvallen!?
Ik vind juist het hele dash heel goed ogen, helemaal geen plastic, maar metaal. Knoppen bij Volvo zijn veel zachter en voelen daarom veel prettiger aan. Neem bijvoorbeeld de schuifwiegen om de blowers harder of zachter te zetten.

Zonder je A3 direct af te zeiken, want daar ga je natuurlijk veel plezier van hebben, is het probleem van VAG dat alles gedeeld wordt... De VW Passat heeft dezelfde knoppen om de ramen te bedienen als mijn Fabia... Daar moeten ze eens mee stoppen. Daar irriteerde ik me rot aan in een nieuwe Passat.
Ik heb me niet juist uitgedrukt denk ik, de knoppen zelf zijn prima maar het gebruiksgemak viel me tegen. Na een proefrit van 2 uur moest ik nog steeds kijken/nadenken waar welke knop ook weer zit.

Afbeeldingslocatie: http://joosss.com/wp-content/uploads/2012/03/2013-Volvo-V40-Dashboard.jpg
Vooral de knoppen die achter de schakelpook zitten vind ik onhandig gesitueerd. Ook de navigatie vond ik niet fijn werken, het duurde bij mij best even voordat ik door had hoe de knoppen/instellingen achter de knoppen zitten. Verder vond ik de wijzerplaten (snelheid etc.) in de V40 niet fijn. Ondanks de 3 instellingen voelde het allemaal als net niet.

De A3 daarentegen is erg minimalistisch vanbinnen, wat ikzelf erg mooi vind maar waarvan ik kan begrijpen dat anderen dit erg saai vinden. Voor mij was dit ook wel 1 van de redenen om voor Audi te gaan. De afwerking in de nieuwe A3 is echt subliem.

Afbeeldingslocatie: http://www.carblogger.nl/wp-content/uploads/2012/09/audi-a3-sportback-dashboard.jpg

Via die grote ronde knop doe je eigenlijk alles en deze knop ligt precies in je hand als je met je arm op de armsteun hangt. (overigens is de foto van de V40 mooier dan van het A3 dashboard. In het echt is het beter te vergelijken).

De V40 viel mij enigszins tegen. Misschien speelde mee dat ik de V40 al wilde vanaf de eerste foto die ik zag en eigenlijk niet eens in de A3 proef wilde rijden. Toch gedaan om een betere review te kunnen doen. Ging er in zitten en waar de V40 voelde als een vliegtuig (qua cockpit), voelde de A3 als een huiskamer en ik was meteen verkocht. Misschien had ik te hoge verwachtingen van de V40 en viel het daarom enigszins tegen voor mij persoonlijk. Collega's rijden er in, het is een fantastische auto, zonder twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 07:46:
De auto die je nu rijd is idd iets waar ik zelf ook absoluut niet voor zou kiezen. Die Ibiza heeft echt een matige motor als je dat vergelijkt met de wat sterkere B segment auto's zoals de DS3 of de Clio. Dan heb je 90pk ipv 75pken 0-100 in 11,8 seconde ipv 14,6 seconde. Dat scheelt qua rijgedrag, in mijn ervaring, een hoop.

En de auto segmenten zijn niet ingedeeld op basis van rijeigenschappen of prestaties maar op basis van formaat. Een B segment auto is een compacte auto waar een C segment auto een compacte middenklasser is. Hoeft absoluut niet beter te rijden. Dat is vaak wel zo omdat het ook om wat duurdere auto's gaat, maar het is niet zo dat ze per definitie beter rijden.

Jij bent bevooroordeeld door de motor uit de Ibiza, volgens mij heeft het vrij weinig met de verdere eigenschappen van de auto te maken en is het echt de motor die je tegen staat. En terecht, die motor is ook om te huilen.

Maar zolang jij puur blijft praten over segmenten en totaal geen eisenpakket geeft behalve vier deuren en benzine kunnen we verder weinig advies geven. Wat dat betreft past elke vier deurs benzine auto wel. Dus geef een budget, want voor hetzelfde geld kan je ook prima een C segment auto afladen met opties en daar een zeer leuke auto aan overhouden.
de max is 22K, daarvoor kun je dus een leuke B segmenter uitzoeken of een kale(re) compacte C.
voor dat bedrag kom je bij VW dus niet hoger als een trendline incl. navigatie.
bij een astra kom je alweer iets verder, dit heb ik samengesteld (hopelijk doet de e-mail link het)

mijn voorkeur gaat eigenlijk toch wel uit naar een C, voor m'n gevoel is dat allemaal net ff wat meer auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
dfrenner schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 12:12:
[...]

Tuurlijk niet, de Leon heeft toch ook MRB?
Tot 2014 is de Focus gewoon een stuk goedkoper...

Vanaf 2014 kost hij ongeveer even veel als de Leon...

Tenzij de ford een stuk zwaarder is, maar ik verwacht dat ze beide ongeveer even veel kosten in de wegenbelasting.

Even snel leasebedragen van directlease.nl:
Leon 24550 = 571
Focus 23755 = 476

Daar zal straks 80-90 euro per maand bijkomen. Zit je zelfs nog onder die Leon...
Nadeel Leon is dat er geen station mogelijk is...

Daarnaast betaal je bij de leon aan bijtelling: 24550*20%*0.42% belasting*4 jaar = 8248
Bij de Focus aan bijtelling: 23755*14%*0.42% belasting*4 jaar = 5587

Scheelt alleen aan netto bijtelling al 2661 euro... In het voorbeeld mag de Focus 55 euro duurder zijn in leasebedrag om toch nog goedkoper te blijven dan de Leon...
Hmmz, ik zal eens kijken (bij collega's navragen) hoe dat bij Alphabet zit, maar ik had het idee dat de Focus en de Leon daar vrijwel gelijk ik leasebedragen waren. En dat je dus na 1-1-2014 met de HSB erbij rond hetzelfde bedrag uitkwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Jorizzz schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 14:30:
Hmmz, ik zal eens kijken (bij collega's navragen) hoe dat bij Alphabet zit, maar ik had het idee dat de Focus en de Leon daar vrijwel gelijk ik leasebedragen waren. En dat je dus na 1-1-2014 met de HSB erbij rond hetzelfde bedrag uitkwam...
Ik zie niet in waarom dat zo zou zijn...
MRB is MRB of dat nu voor een Leon of een Focus is, als het beide diesels zijn ontloopt dat elkaar nooit zo gek veel, want het gaat op gewicht...

Dus dan kan die bijtelling aardig meewegen...

Overigens zie je wel eens dat nieuwe modellen vaak iets goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dat klopt op zich wel, echter zijn de '14%-modellen' qua leasebedrag nu nog goedkoper per maand vanwege de MRB-vrijstelling. Bij Alphabet was dat toen ik mijn auto bestelde een behoorlijk verschil. Zo was de V40 D2 (20%) qua maandbedrag ongeveer 80 euro goedkoper dan de Leon en Golf. Volgens onze calculatie tool zou er vanaf 1-1-2014 rond de 90 euro bijkomen als MRB (bruto vermoed ik), waardoor de totaalprijs weer zo goed als gelijk getrokken wordt., (over de Golf en Leon betaal je nu al MRB omdat deze minder zuinig zijn dan de V40 D2). Betekent bij ons dat je, als je een momenteel MRB-vrije auto neemt, je die 90 euro bruto bij je salaris terug krijgt.

Per 1-1-2014 blijft dan het bijtellingsvoordeel over. Vermoedelijk betekent dit een grotere diversiteit aan auto verkopen omdat 6% meer betalen te overwegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

shameete schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 14:18:
[...]

de max is 22K, daarvoor kun je dus een leuke B segmenter uitzoeken of een kale(re) compacte C.
voor dat bedrag kom je bij VW dus niet hoger als een trendline incl. navigatie.
bij een astra kom je alweer iets verder, dit heb ik samengesteld (hopelijk doet de e-mail link het)

mijn voorkeur gaat eigenlijk toch wel uit naar een C, voor m'n gevoel is dat allemaal net ff wat meer auto.
Met die motor zou ik persoonlijk niet voor een Astra gaan, die motor is tergend traag, daar ga je denk ik niet gelukkig van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Aghanim schreef op zondag 17 maart 2013 @ 11:02:
Dat klopt op zich wel, echter zijn de '14%-modellen' qua leasebedrag nu nog goedkoper per maand vanwege de MRB-vrijstelling. Bij Alphabet was dat toen ik mijn auto bestelde een behoorlijk verschil. Zo was de V40 D2 (20%) qua maandbedrag ongeveer 80 euro goedkoper dan de Leon en Golf. Volgens onze calculatie tool zou er vanaf 1-1-2014 rond de 90 euro bijkomen als MRB (bruto vermoed ik), waardoor de totaalprijs weer zo goed als gelijk getrokken wordt., (over de Golf en Leon betaal je nu al MRB omdat deze minder zuinig zijn dan de V40 D2). Betekent bij ons dat je, als je een momenteel MRB-vrije auto neemt, je die 90 euro bruto bij je salaris terug krijgt.

Per 1-1-2014 blijft dan het bijtellingsvoordeel over. Vermoedelijk betekent dit een grotere diversiteit aan auto verkopen omdat 6% meer betalen te overwegen is.
Nou ja ik laat net zien dat we het hebben over 2661 euro netto voordeel, ook al is het leasebedrag gelijk...
Ik weet wel leuke dingen te doen van dat geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dat is ongeveer 55€ per maand netto. Stel dat je 2500 netto per maand verdient, dan is dat 2,2% van je inkomen extra. Persoonlijk vind ik dat niet erg hoog om in een (er van uitgaande dat degene die besluit voor de duurdere optie te gaan dit vindt) fijnere auto te rijden. Daarom heb ik ook een A3 besteld ipv een 14% auto.

Overigens geldt deze redenering natuurlijk ook voor het kopen van een huis, TV's, smartphones, merkkleding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
dfrenner schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 11:26:
[...]

Focus heb ik zelf gekozen, vooral omdat het onderstel erg scherp is en hij stuurt ook belachelijk direct. Het blijft gewoon de maatstaf in zijn klasse (onderstel).

De Megane vond ik mooier, maar voorin een beetje minder ruimte voor de pagagier... Sportonderstel in de GT-line komt in de buurt van de Focus, maar hij stuurt een stuk minder direct.

Als je maandbedrag zo laag mogelijk moet blijven zou ik voor 14% gaan... Is de Leon wel 14%?

Ik heb het niet meer zo op VAG, na de problemen met mijn Leon en Fabia... Ik heb ze bij mijn keuzeronde dus niet eens meer serieus bekeken.

De B-max is toch ook geen 14%? Lijkt me wel praktisch. Houdt er even rekening mee dat als je bijvoorbeeld een B-Max kiest van 25k en 20% bijtelling en een leasebedrag van 600 euro, je aan bijtelling 175 euro kost.

Een 14% auto met een hoger leasetarief kan dan net zo duur worden, maar met meer opties bijvoorbeeld.
Neem dan bijvoorbeeld een Focus van 27500 met 14% bijtelling, kost je nog geen 135 euro per maand.

Dus al komt het leasebedrag over de 600 uit, kijk even wat het verschilt met bijtelling erbij...

- Bumpers en sideskirts mee laten spuiten in de kleur frozen white
Dat is redelijk subjectief wat je hierboven zegt en niet correct. Een megane Gt-line stuurt wel een stuk directer als een Focus. De Focus was de maatstaf in de klasse, maar zoals je ook in de reviews (check bijv autoweek maar eens) kunt lezen stuurt de gt-line directer en sportiever. Zou ook raar zijn als dat niet zo is, een aangepast onderstel vs standaard. Door het hardere onderstel is de rijervaring sowieso sportiever en in mijn ogen beter (ik hou niet van hellende auto's in bochten). Heb dit zelf tijdens een aantal proefritten goed ervaren, en daarom voor de megane gekozen. Na een 3serie voorzien van sportonderstel kwam deze het dichtst in de buurt. De standaard megane is een ander verhaal, dan zou ik liever in een focus stappen.

Wel goed dat je bumpers enzo mee heb laten spuiten, toen ik vorig jaar ging bestellen konden ze nog geen glazendak leveren en alleen plastic bumpers. Echt een afknapper, verder is het namelijk een mooie wagen.

Maar voor 600 euro kom je nu net weg met een focus of megane. Als er volgend jaar MRB berekend gaat worden zal je leasem dat doorbereken en kom je rond de 700 uit. Dan hangt het van de afspaak met je werkgever af of je dit wel of niet zelf moet betalen. Anders denk ik dat je het in een andere klasse moet gaan zoeken maar dan zou ik toch eens met me werkgever praten 40k per jaar in b-segmenter is nou ook niet echt een feest

[ Voor 11% gewijzigd door thefox154 op 18-03-2013 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
thefox154 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 08:49:
Dat is redelijk subjectief wat je hierboven zegt en niet correct. Een megane Gt-line stuurt wel een stuk directer als een Focus. De Focus was de maatstaf in de klasse, maar zoals je ook in de reviews (check bijv autoweek maar eens) kunt lezen stuurt de gt-line directer en sportiever. Zou ook raar zijn als dat niet zo is, een aangepast onderstel vs standaard. Door het hardere onderstel is de rijervaring sowieso sportiever en in mijn ogen beter (ik hou niet van hellende auto's in bochten). Heb dit zelf tijdens een aantal proefritten goed ervaren, en daarom voor de megane gekozen. Na een 3serie voorzien van sportonderstel kwam deze het dichtst in de buurt. De standaard megane is een ander verhaal, dan zou ik liever in een focus stappen.
Heb je weleens in beide gereden? En het liefst direct na elkaar.
Het onderstel van de Megane komt naar mijn mening redelijk overeen en het kan best zo zijn dat deze sportiever is.

Maar het sturen gaat in Focus absoluut directer. En dan heb ik het niet over het hellen in bochten, wat inderdaad onderstel is. Maar daadwerkelijk het sturen! In de Mégane gaat dat veel wolliger. De Focus is echt een stuk directer met de vertaling van je stuurbeweging naar de wielen.

Iemand anders ervaring met beide?
Wel goed dat je bumpers enzo mee heb laten spuiten, toen ik vorig jaar ging bestellen konden ze nog geen glazendak leveren en alleen plastic bumpers. Echt een afknapper, verder is het namelijk een mooie wagen.
Dat vond ik ook echt lelijk die bumpers... De Bose heeft hetzelfde achter...
Ik vind de Megane GT-line ook echt een mooiere verschijning dan de Focus, alleen de passagier (mijn vrouw) zit in de Megane een stuk ongemakkelijker.

Heb je zelf eens plaats genomen op de bijrijdersstoel van een Megane? Ze hebben iets heel raars gedaan met de vloer. Lijkt omhoog te komen...
Maar voor 600 euro kom je nu net weg met een focus of megane. Als er volgend jaar MRB berekend gaat worden zal je leasem dat doorbereken en kom je rond de 700 uit. Dan hangt het van de afspaak met je werkgever af of je dit wel of niet zelf moet betalen. Anders denk ik dat je het in een andere klasse moet gaan zoeken maar dan zou ik toch eens met me werkgever praten 40k per jaar in b-segmenter is nou ook niet echt een feest
Die wagens zijn goedkoper dan je denkt...
Ik heb nu die Focus Wagon titanium lease besteld, met al die opties en het spuiten van bumpers...

590 per maand... Dan hebben we het over een auto met als waarde 31K.

Als ik een kale titanium lease had besteld (die al helemaal vol hangt), kwam ik op 530 euro uit...

Dus je moet wel juist vergelijken... Een trend uitvoering komt misschien nog wel onder de 500 uit. Zit je straks op 590 euro met MRB...

Er wordt namelijk ook geen BPM op 14% auto's betaald op dit moment. De importeur strijkt daar vaak het geld voor op (ten onrechte, want dit zou de consument moeten zijn). Maar leasemaatschappijen zijn wat groter, hebben daar denk ik nog wel wat in te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

dfrenner schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:41:
Ik vind de Megane GT-line ook echt een mooiere verschijning dan de Focus, alleen de passagier (mijn vrouw) zit in de Megane een stuk ongemakkelijker.

Heb je zelf eens plaats genomen op de bijrijdersstoel van een Megane? Ze hebben iets heel raars gedaan met de vloer. Lijkt omhoog te komen...
De vloer ligt bij de bijrijder inderdaad hoger. Dit is echter alleen zo als de Bose-installatie is gemonteerd! (want de subwoofer wordt dan daar geplaatst). Bij de GT-line is de Bose-installatie optioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Wok schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:58:
De vloer ligt bij de bijrijder inderdaad hoger. Dit is echter alleen zo als de Bose-installatie is gemonteerd! (want de subwoofer wordt dan daar geplaatst). Bij de GT-line is de Bose-installatie optioneel.
Hahaha, dat meen je niet!
Onze proefrit auto had inderdaad de Bose optie lol...

Maar goed, mijn vrouw was over de rest van het interieur ook niet zo te spreken in de megane. Ze vond het hele dash goedkoper en verouderd ogen.

Het verouderde kon ik deels inkomen en inderdaad de GT line met de rode lijn over het dash heen kon mij ook niet zo bekoren. Het pianozwart in de Bose daarentegen, vond ik weer wel mooi. Ook het zwarte hemeldak vond ik erg mooi... Blijft het verouderde dash overeind met de de verhoogde vloer bij de bijrijder.

De Ford vond ik het dash te veel knopjes bevatten, maar het ziet er inderdaad futuristischer uit..

Er moet gewoon een dikke GT-line komen met strak, tijdloos Volvo middenconsole _/-\o_

Het was voor mij om het even, Renault of Megane...
Maar mijn vrouw heeft de doorslag gegeven, voor de Ford.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:10:

Er moet gewoon een dikke GT-line komen met strak, tijdloos Volvo middenconsole _/-\o_
Die heeft ook te veel dashboardknopjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
die van de astra is anders ook niet mis, ik vind het in elk geval geen straf.
Afbeeldingslocatie: http://imagenes.km77.com/fotos/bbtcontent/clipping/KM7KPH20110324_0015/5.jpg
Tsurany schreef op maandag 18 maart 2013 @ 07:42:
[...]

Met die motor zou ik persoonlijk niet voor een Astra gaan, die motor is tergend traag, daar ga je denk ik niet gelukkig van worden.
zoiets zei m'n broertje ook al, die heeft het oude model astra gehad en die vertelde dat je grofweg -10pk kon doen.
zou de 1.4 turbo 120pk dan een betere optie zijn?

ik moet binnenkort toch eens vragen hoe dat zit met het limiet van de cataloguswaarde, want afaik is dat helemaal niet relevant voor een werkgever, die moet immers het leasebedrag ophoesten.
natuurlijk is een hogere cataloguswaarde ook verantwoordelijk voor een stijging in de leasetarieven, maar ik weet bijna zeker dat een golf een stuk goedkoper is in de lease dan een auto die na afloop van de leaseperiode een lagere restwaarde heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Shanquish op 18-03-2013 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Aghanim schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:22:
Die heeft ook te veel dashboardknopjes ;)
Afbeeldingslocatie: http://image.motortrend.com/f/23032649+w750/112_0907_11z+2009_volvo_c30_R-design+interior.jpg

Hoezo teveel knopjes?

Er zit alleen het noodzakelijke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Mx. Alba schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:44:
[afbeelding]

Hoezo teveel knopjes?

Inderdaad!
Strak, straalt klasse uit, ergonomisch en wat nou Duitse degelijkheid? Zweeds voelt een stuk fijner aan bij de bediening. Geen hard plastic draaiwielletjes die zelfs tot in de Audi A4 is doorgedrongen (vanaf A6 heb ik geen ervaring met de latere modellen)...

Ik mis mijn Volvo nog regelmatig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
dfrenner schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:41:
[...]

Heb je weleens in beide gereden? En het liefst direct na elkaar.
Het onderstel van de Megane komt naar mijn mening redelijk overeen en het kan best zo zijn dat deze sportiever is.

Maar het sturen gaat in Focus absoluut directer. En dan heb ik het niet over het hellen in bochten, wat inderdaad onderstel is. Maar daadwerkelijk het sturen! In de Mégane gaat dat veel wolliger. De Focus is echt een stuk directer met de vertaling van je stuurbeweging naar de wielen.

Iemand anders ervaring met beide?

[...]
Jups beide opdezelfde dag gereden. Megane nog een tweede keer omdat de 2012 motor/overbrenging ergens afweek ten opzichte van de 2011 en ze die net binnen hadden gehad toen ik wou bestellen. Wel alleen de gt-line gereden, de standaard heb ik laten staan omdat dat echt frans rijd ;) . De focus waarmee ik proefgereden heb stond wel op 15inch lm, ipv de 17inch van megane. Dit scheelt natuurlijk ook het een en ander in de vertaling naar het wegdek. Maar zodra je wat meer de grenzen opzoekt was er toch wel duidelijk verschil merkbaar en was de megane veel strakker op de weg. Me vriendin vond de focus fijner rijden, iets comfortabeler vs sportiever. Zo heeft ieder zijn ding :+ Die subwoofer is wel irritant nou rij ik zelf meestal, maar van het weekend was me vriendin de bob en je zit toch wel wat appart zeker als je lange benen hebt zoals ik.

Voordeel door BPM steken de importeurs volgens mij allemaal in de zak, ik heb 32k betaald voor een megane. Als je er overna denkt te ** voor woorden. Volvo is tot nu toe een van de enige die het 1:1 doorvertaalt. Maar goed het was voornamelijk een prijs keuze van 25 --> 14% in een 30k goedkopere auto. En in deze klasse maakt het allemaal ook niet de wereld, heb met een golf, a3 en astra gereden (allemaal 20%) en het is allemaal vergelijkbaar, met ieder zijn sterke en zwakke kant.
Het wordt in ieder geval veel extra vakantiepret dit jaar :9 Mede mogelijk gemaakt door het kromme beleid van de Nederlandse staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Persoonlijk zie ik dan 2 goede keuzes voor je:

- Outlander met 0% bijtelling (betaal je wel iets meer eigenbijdrage maar dus geen bijtelling (ALS je hem nog weet te bewachten binnen 2013, anders betaal je 7%)

- Prius Wagon met 14% bijtelling en een hele ruime kofferbak die ook nog eens makkelijk om te toveren is als een 7-zitter. Lees ook mijn ervaring eerder in dit topic.

- Auris Hybrid Sports Touring met 14% bijtelling als het wat kleiner mag. Maar ik denk dat de ruimte tussen de achterbank en je voorstoel je tegen gaat vallen. ;)

Neem in je berekening mee dat naast de Outlander, je vanaf 2014 MRB (of je werkgever is lief) mag gaan betalen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Falcon schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:13:
Persoonlijk zie ik dan 2 goede keuzes voor je:

- Outlander met 0% bijtelling (betaal je wel iets meer eigenbijdrage maar dus geen bijtelling (ALS je hem nog weet te bewachten binnen 2013, anders betaal je 7%)

- Prius Wagon met 14% bijtelling en een hele ruime kofferbak die ook nog eens makkelijk om te toveren is als een 7-zitter. Lees ook mijn ervaring eerder in dit topic.

- Auris Hybrid Sports Touring met 14% bijtelling als het wat kleiner mag. Maar ik denk dat de ruimte tussen de achterbank en je voorstoel je tegen gaat vallen. ;)

Neem in je berekening mee dat naast de Outlander, je vanaf 2014 MRB (of je werkgever is lief) mag gaan betalen.
Volgend mij lees je over de diesel verplichting heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
@hierboven (edit: 2e hierboven :P ): hij zegt: Verplicht Diesel......

Megane, focus, V40, Golf (bijna, misschien net op kenteken te krijgen eind van het jaar, weet niet of er een wagon komt in 14%).

Kale of Focus of megane past net in het budget denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door thefox154 op 18-03-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Mégane, Focus, V40 of Golf? Voor mij zou de keuze dan heel makkelijk zijn: V40. Maar ja ik ben een Volvo-fan dus ik ben niet echt onpartijdig... ;)

En als je meer ruimte nodig hebt, dan Mégane...

[ Voor 20% gewijzigd door Mx. Alba op 18-03-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Mx. Alba schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:26:
Mégane, Focus, V40 of Golf? Voor mij zou de keuze dan heel makkelijk zijn: V40. Maar ja ik ben een Volvo-fan dus ik ben niet echt onpartijdig... ;)

Jups voor mij ook een nobrainer :+

Alleen de standaard V40 zal op het rand van zijn budget zitten. Een focus/megane kan hij nog een klein beetje aankleden. V40 is dacht ik ook net iets zwaarder, dus komt volgend jaar meer MRB bij dan bij de andere twee. Golf is nieuw dit jaar in de 14% (einde van het jaar) maar ik weet niet hoe de prijzen etc zich verhouden.

[ Voor 8% gewijzigd door thefox154 op 18-03-2013 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Mx. Alba schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:26:

Ondanks dat ik voor de Focus ben gegaan, zeg ik absoluut Volvo!
Ik blijf een zwak hebben voor het merk.

Eén keer gereden 3 jaar lang en eigenlijk wil je nooit meer anders... Ware het niet dat ik iets meer ruimte nodig heb en een V60 te duur is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

shameete schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:26:
zoiets zei m'n broertje ook al, die heeft het oude model astra gehad en die vertelde dat je grofweg -10pk kon doen.
zou de 1.4 turbo 120pk dan een betere optie zijn?
Dat lijkt me inderdaad een betere optie. Dat scheelt toch een stukje in vermogen en dus rijcomfort. Anders zou je op het zelfde niveau zitten als je vorige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Bedankt voor alle tips. Gaat dus zoals ik al vermoedde vooral richting Focus of Megane. De V40 is een favoriet hier geloof ik, maar die heeft dus wel serieus minder beenruimte achterin?
Blijf ik de nieuwe Leon toch een stuk mooier vinden, dus die hou ik er zelf nog even als optie bij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb zelf de C30, die heeft inderdaad niet erg veel beenruimte achter maar het is voldoende. Je kunt er best comfortabel met zijn 4en in zitten...

Meer dan 90% van de tijd zit ik er toch alleen in, dan maakt beenruimte achter sowieso weinig uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Laatst online: 01-11-2024
comfortabel met 4 man in een C30?

Hoe groot zijn die 4 personen dan?

Mijn zwager heeft een C30, en afgelopen weekend reed hij toen we naar het casino gingen.
Manman, ik ben 1.99cm en heb letterlijk opgevouwen achterin gezeten nadat ik me door de gordel en naar voren geklapte stoel had gewringt... Daarnaast de hele weg met mijn kop tegen het dak gezeten..
Hij is 1.90 en zat met zijn knieen tegen het stuur, de andere twee personen waren wat kleiner en konden ook nauwelijks zitten. Helaas had er een een gebroken enkel, en daarom zat ik achterin, maar dat doe ik nooit meer.

[ Voor 5% gewijzigd door cypher21 op 18-03-2013 16:02 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
cypher21 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 16:00:
comfortabel met 4 man in een C30?

Hoe groot zijn die 4 personen dan?

Mijn zwager heeft een C30, en afgelopen weekend reed hij toen we naar het casino gingen.
Manman, ik ben 1.99cm en heb letterlijk opgevouwen achterin gezeten nadat ik me door de gordel en naar voren geklapte stoel had gewringt... Daarnaast de hele weg met mijn kop tegen het dak gezeten..
Hij is 1.90 en zat met zijn knieen tegen het stuur, de andere twee personen waren wat kleiner en konden ook nauwelijks zitten. Helaas had er een een gebroken enkel, en daarom zat ik achterin, maar dat doe ik nooit meer.
Huh, ik heb ook een C30 gehad en ja de 3 deuren zijn een nadeel, maar verder heb ik best lange benen, maar achterin zitten in de C30 ging altijd prima, door de vormgegeven stoelen die juist de knieën ruimte geven. Ik vond de beenruimte vergelijkbaar met een gemiddelde C segmenter. In ieder geval beter dan in een A3 bijvoorbeeld (die heb ik destijds vergeleken). Dus ik weet niet hoe de gene voor je zat, maar die zal wel helemaal naar achter hebben gezeten... Dan heb je in iedere auto geen ruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

1,99cm? Dat is wel heel klein! ;)

Je bedoelt zeker 1,99m, dan moet je sowieso niet achterin gaan zitten in de gemiddelde auto, van wat voor merk of type dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
lol, heel scherp :D idd 199cm of 1.99m

Mja, ik offerde me op voor de persoon met gips en krukken... Volgende keer iig niet meer :P

ik kan in mijn auto prima achter mezelf zitten (figuurlijk dan) maar hoef de bestuurdersstoel niet te verzetten als ik achterin ga zitten.
Komt idd zelden voor, en ik zit ook zelden achterin. Lastig is wel dat merendeel van mijn vrienden 1.90m of langer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
cypher21 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 16:10:
lol, heel scherp :D idd 199cm of 1.99m

Mja, ik offerde me op voor de persoon met gips en krukken... Volgende keer iig niet meer :P

ik kan in mijn auto prima achter mezelf zitten (figuurlijk dan) maar hoef de bestuurdersstoel niet te verzetten als ik achterin ga zitten.
Komt idd zelden voor, en ik zit ook zelden achterin. Lastig is wel dat merendeel van mijn vrienden 1.90m of langer zijn.
Nu is een CX-5 natuurlijk wel een andere klasse dan C segment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 18 maart 2013 @ 16:06:
1,99cm? Dat is wel heel klein! ;)

Je bedoelt zeker 1,99m, dan moet je sowieso niet achterin gaan zitten in de gemiddelde auto, van wat voor merk of type dan ook.
In mijn Golf kan ik anders, met een klein beetje inschikken, prima achter mezelf zitten. En ik tik net ook de 2 meter aan. In een C30 kunnen alleen mensen zonder benen zitten achter mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
dfrenner schreef op maandag 18 maart 2013 @ 16:14:
[...]

Nu is een CX-5 natuurlijk wel een andere klasse dan C segment ;)
Klopt, die vergelijking wil ik ook niet maken.
Maar (zoals hierboven vermeld) kan ik in een hoop auto's uit het C segment meestal nog wel redelijk zitten.
Golf is idd ruim, bijkomend probleem bij de meeste hatchbacks is dat het dak schuin afloopt, en ik qua benen wel kan zitten, maar met een stijve nek uitstap omdat ik niet rechtop kan zitten :p
maar goed, hoe vaak zit je achterin,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:44:
Hoezo teveel knopjes?

Dat er alleen het noodzakelijke zit maakt nog niet dat er dan ook niet direct (te) veel knoppen zijn. Het zijn er al snel 40 op de middenconsole (de ronde draaiknoppen hebben ook nog 2 knoppen maar dat zul je wel weten vanuit je C30 ervaring) en dan heb je vervolgens nog de knoppen op je stuur. Maakt verder ook niet uit, ik vind het persoonlijk nogal veel knoppen en kon er tijdens de proefrit van 2 uur niet voldoende aan wennen.
dfrenner schreef op maandag 18 maart 2013 @ 16:05:
Ik vond de beenruimte vergelijkbaar met een gemiddelde C segmenter. In ieder geval beter dan in een A3 bijvoorbeeld (die heb ik destijds vergeleken).
Grappig, aangezien wij met 2 collega's op het werk een C30 en een A3 uitwisselen. Voor mijn gevoel heb je de woorden C30 en A3 omgedraaid. Tenminste, ik ga er vanuit dat je beenruimte op de achterbank vergelijkt?
De C30 vind ik voorin erg ruim, maar dat gaat dan wel volledig ten koste van de achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Aghanim schreef op maandag 18 maart 2013 @ 19:20:
Dat er alleen het noodzakelijke zit maakt nog niet dat er dan ook niet direct (te) veel knoppen zijn. Het zijn er al snel 40 op de middenconsole (de ronde draaiknoppen hebben ook nog 2 knoppen maar dat zul je wel weten vanuit je C30 ervaring) en dan heb je vervolgens nog de knoppen op je stuur. Maakt verder ook niet uit, ik vind het persoonlijk nogal veel knoppen en kon er tijdens de proefrit van 2 uur niet voldoende aan wennen.
Bij de V40 zijn die ronde knoppen inderdaad gesplitst en zijn er ook meerknoppen op het stuur. Bij de C30 zijn die ronde knoppen enkel uitgevoerd. En minder knoppen op het stuur.

Op het stuur links de cc met 5 knoppen (aan/uit, plus, min, reset, pause) en rechts de audio met 6 knoppen (telefoon opnemen, telefoon neerleggen, volume en track/preset +/-) en een pookje voor de navigatie met 4 functies. Op het middenconsole ook alleen het noodzakelijke. Ik zie niet in hoe het moeilijk is om daaraan te wennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Aghanim schreef op maandag 18 maart 2013 @ 19:20:
Grappig, aangezien wij met 2 collega's op het werk een C30 en een A3 uitwisselen. Voor mijn gevoel heb je de woorden C30 en A3 omgedraaid. Tenminste, ik ga er vanuit dat je beenruimte op de achterbank vergelijkt?
De C30 vind ik voorin erg ruim, maar dat gaat dan wel volledig ten koste van de achterbank.
Nee hoor, zeker niet :)

De C30 is echt groter achterin (leuning tot leuning), de maten liegen er niet om:

C30:
afstand rugleuning voor/achter: 640-855 mm

A3 Sportback:
afstand rugleuning voor/achter: 600-830 mm

Maar dat is ook logisch aangezien de wielbasis van de C30 langer is...

Edit:
Nieuwe Golf 7: 610-860 mm
Scheelt niets met de C30...

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 19-03-2013 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Mx. Alba schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:41:
Bij de V40 zijn die ronde knoppen inderdaad gesplitst en zijn er ook meerknoppen op het stuur. Bij de C30 zijn die ronde knoppen enkel uitgevoerd. En minder knoppen op het stuur.

Op het stuur links de cc met 5 knoppen (aan/uit, plus, min, reset, pause) en rechts de audio met 6 knoppen (telefoon opnemen, telefoon neerleggen, volume en track/preset +/-) en een pookje voor de navigatie met 4 functies. Op het middenconsole ook alleen het noodzakelijke. Ik zie niet in hoe het moeilijk is om daaraan te wennen...
Dat hebben ze bij Volvo heel goed begrepen, precies op het stuur wat nodig is, niet meer en niet minder!
CC hoort aan het stuur, de Skoda die ik nu heb, heeft dat aan de knipperlichthendel zitten... Na anderhalf jaar kan ik er nog steeds niet aan wennen. Zo vervelend.

Als ik ooit een prive auto ga kopen: Volvo ;)
Nu toch maar voor de ruimte en 14% gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154

Kreeg net een mailing van skoda binnen:
http://www.skoda.nl/over-...cht&utm_content=leesmeer#

14% --> octavia is ongeveer naar de maten van de Passat gegroeid. Heb je ruimte en kwaliteit voor een goede prijs.Betere verhouding als een leon en 14% 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Betere verhouding als een leon en 14% wat doen?

;)

Maar 't is en blijft een Škoda...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Mx. Alba schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:32:
Point being? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
thefox154 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:22:
[...]

Kreeg net een mailing van skoda binnen:
http://www.skoda.nl/over-...cht&utm_content=leesmeer#

14% --> octavia is ongeveer naar de maten van de Passat gegroeid. Heb je ruimte en kwaliteit voor een goede prijs.Betere verhouding als een leon en 14% 8)
Zo, dat is ook best een mooie optie. Thanks, die houd ik in de gaten!
Skoda of niet, hij is wel echt lekker ruim!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Mx. Alba schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:32:
Betere verhouding als een leon en 14% wat doen?

;)

Het is en blijft VAG kun je beter zeggen ;)
Waar zal ik beginnen? Mijn Skoda is nu 1,5 jaar oud en gaat er gelukkig in juni uit :*)
Het begon vanaf dag 1 met airco problemen... Dit heeft bijna een jaar geduurd voordat het was opgelost...

Iedere keer weer terug naar de dealer, aangezien het een VAG dealer is waar alle VAG auto's staan, zullen ze bij iedere verkochte auto hetzelfde zeggen. Aanname van mijn kant.

De dealer zegt doodleuk: We hebben geen probleem kunnen vinden, hij doet het gewoon...
Doordat het een leaseauto kun je de auto wat makkelijker achterlaten en vervangend vervoer regelen. De leasemij ziet de teller van vervangend vervoer lopen en gaat druk zetten achter de dealer...

Uiteindelijk tijdens de reparatietijd van gaan en komen bij de dealer, nog motorproblemen gehad... De dealer zegt: airco is gemaakt en vervolgens start de auto niet meer 8)7

Toen op vakantie een volledig stilgevallen auto in Frankrijk, auto was nog steeds geen jaar oud... Heeft 1,5 week geduurd voordat hij weer werkte.

Nu laatste tijd niet meer stilgestaan gelukkig, maar alles kraakt piept en klinkt alsof het ieder moment uit elkaar kan vallen! Dashboard kraakt en piept bij de kleinste drempel. Veren rondom lijken te kraken...

Ik laat het lekker allemaal zitten, afgelopen zaterdag papieren voor mijn Ford Focus ondertekend, dus nu even afwachten :)

Nog voor de zomer de nieuwe auto en lekker daarmee op vakantie!

Mijn probleem is vooral dat de dealer een probleem afdoet als zijnde geen probleem, waar andere merken al lang terugroepacties zouden organiseren (NGR klep komt zo vaak voor bij de Skoda bijvoorbeeld, aangezien VW dezelfde motor gebruikt kan ik me niet voorstellen dat het daar anders is).

Kwalitatief is VAG gewoon ondermaats en PON doet niet aan terugroepacties... Je mag blij zijn met coulance... En dan maken ze wel even 22 miljard winst in 2012...

Als een Toyota een gaspedaal heeft dat bij één persoon mogelijk is blijven hangen, worden direct alle auto's teruggeroepen uit voorzorg.
Als bij VAG de 1.4TSI, ketting problemen NGR problemen bovengemiddeld voorkomen, doet men het af als incidenten...

Maar goed, als leaseauto is dat een minder groot probleem gelukkig. Toch is stilstaan best vervelend kan ik je vertellen! Vooral in Frankrijk met 30 graden en een zoon van 1 jaar achterin. Je mist zo 3 dagen vakantie door geregel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat verhaal komt praktisch overheen met dat van een collega, ook enorm veel problemen met zijn auto en dealer die weigert verantwoordelijkheid te nemen en hem gewoon door laat rijden waardoor nog meer schade ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Laatst online: 17-09 11:19
Ik heb dat gehad met mijn eigen auto (Audi) is destijds heel maar dan ook echt heel veel vervangen om hem goed te krijgen... ook heel vaak geweest omdat dingen niet in 1x opgelost werden, b.v.: de koelvin bleef draaien tot de accu leeg was auto heen gebracht vervangend vervoer mee gekregen en na een aantal dagen kon ik de auto weer ophalen met de mededeling dat het opgelost was, 1 maal weer thuis bleef de koelvin wederom constant draaien dus gelijk de auto weer teruggebracht gezien het niet goed was.. bij de 2e keer hebben ze hem maar vervangen.. zelfde verhaal gehad met de versnellingsbak (welke er ook onderweg klapte op de snelweg...) na veel gedoe is die ook vervangen...

Maar ik ben er wel voor mezelf uit dat er geen VAG auto meer komt... ben er wel een beetje klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Motoren van Audi zijn op dit moment ook zo'n beetje het slechtste wat je kan hebben qua betrouwbaarheid als ik de recente berichtgeving moet geloven. Ben je bij Volvo toch beter af statistisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

En toch blijf ik benieuwd of de GTD motor ook in de Octavia komt te liggen.... 20% voor een dikke diesel :9

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Laatst online: 17-09 11:19
@Tsurany dat wordt dan ook mijn volgende auto (nog een maandje en mijn nieuwe V40 is er)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Ik heb 1 jaar een Octavia gereden (rond 2008) en dit was een prima wagen. Skoda is het budget segment allang ontstegen. Zag er van binnen netter uit dan de gemiddelde golf hier op de zaak dus dat zegt denk ik genoeg. Auto was compleet storings vrij nooit wat mee gehad. In 2011 een jaar een passat cc gereden, en de service balie bij VW kende ik iedereen bij voornaam. Een na het ander kapot en regelmatig storingen waardoor deze in noodloop sprong en weet ik veel wat nog meer. Nog nooit zo'n ellende bak gehad. Vandaar dat ik er na een jaar ook echt klaar mee was. Dus sja, merk zegt niet zoveel binnen de VAGgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Komt redelijk overeen met mijn Golf die ik 5 maanden heb gereden, kon ook continue naar de dealer toe en werd regelmatig naar huis gestuurd met de mededeling dat het verholpen was, om een dag later weer met hetzelfde probleem op de stoep te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
LightStar schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:40:
Ik heb dat gehad met mijn eigen auto (Audi) is destijds heel maar dan ook echt heel veel vervangen om hem goed te krijgen... ook heel vaak geweest omdat dingen niet in 1x opgelost werden, b.v.: de koelvin bleef draaien tot de accu leeg was auto heen gebracht vervangend vervoer mee gekregen en na een aantal dagen kon ik de auto weer ophalen met de mededeling dat het opgelost was, 1 maal weer thuis bleef de koelvin wederom constant draaien dus gelijk de auto weer teruggebracht gezien het niet goed was.. bij de 2e keer hebben ze hem maar vervangen.. zelfde verhaal gehad met de versnellingsbak (welke er ook onderweg klapte op de snelweg...) na veel gedoe is die ook vervangen...

Maar ik ben er wel voor mezelf uit dat er geen VAG auto meer komt... ben er wel een beetje klaar mee.
Hahaha, hoe herkenbaar... Zo ben ik dus bijna een jaar bezig geweest voordat de airco het volledig naar behoren deed...
Tsurany schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:24:
Motoren van Audi zijn op dit moment ook zo'n beetje het slechtste wat je kan hebben qua betrouwbaarheid als ik de recente berichtgeving moet geloven. Ben je bij Volvo toch beter af statistisch gezien.
Volkswagen doet het slechter in de betrouwbaarheid als Renault... Ik denk dat het met twee zaken te maken heeft, Renault doet het een stuk beter en VAG een stuk slechter...
thefox154 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:22:
Ik heb 1 jaar een Octavia gereden (rond 2008) en dit was een prima wagen. Skoda is het budget segment allang ontstegen. Zag er van binnen netter uit dan de gemiddelde golf hier op de zaak dus dat zegt denk ik genoeg. Auto was compleet storings vrij nooit wat mee gehad. In 2011 een jaar een passat cc gereden, en de service balie bij VW kende ik iedereen bij voornaam. Een na het ander kapot en regelmatig storingen waardoor deze in noodloop sprong en weet ik veel wat nog meer. Nog nooit zo'n ellende bak gehad. Vandaar dat ik er na een jaar ook echt klaar mee was. Dus sja, merk zegt niet zoveel binnen de VAGgroep.
Skoda maakt voor VAG goede auto''s, goede prijs kwaliteit verhouding als het gaat om lease...
Prive zou ik het door de slechte betrouwbaarheid nooit doen... Als dat gezeur en vaervangend vervoer had me denk ik een vermogen gekost. Ook echt na bijna een jaar pas in je hoofd halen om eens wat te gaan vervangen aan de airco... Uiteindelijk iets van een airco pomp vervangen, toen ze doorhadden dat ik echt geen genoegen zou nemen met hun antwoorden. Dat bleek ook direct de oplossing!
Blik1984 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 17:06:
Komt redelijk overeen met mijn Golf die ik 5 maanden heb gereden, kon ook continue naar de dealer toe en werd regelmatig naar huis gestuurd met de mededeling dat het verholpen was, om een dag later weer met hetzelfde probleem op de stoep te staan
Zo herkenbaar... Probleem bij mij was dat je het pas echt op warme dagen merkt... Soms tussendoor, maar hij leek het wel te doen, maar dan werd het wat warmer en merk je snel genoeg dat de airco weer niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Mijn VAG-auto waar ik 120.000km in 4 jaar tijd in gereden heb (op 2 maanden te gaan nog) heeft tot heden enkel kapotte voorlichten gehad. De VAG-auto waar ik daarvoor in reed heeft in 2 jaar tijd alleen een lekke band gehad en mijn schoonouders hebben 10 jaar in hun Passat gereden zonder enig probleem.

Je kunt altijd pech hebben met een auto of juist geluk. Sommige merken hebben slechte bouwjaren/modellen maar om nu compleet VAG als onbetrouwbaar/kwalitatief slecht te bestempelen vind ik wel wat ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mijn Lupo 3l heeft me in 12 jaar tijd (180.000) km, 2x laten staan (natuurlijk weer net in het buitenland). Mijn Yaris FH heeft me in 4 maanden tijd (5.000 km) al 1x laten staan. Dus op basis van mijn steekproef is Toyota onbetrouwbaarder dan VW. Cijfers op het internet laten toch wat anders zien.
Nu vraag ik met de complexere techniek ook om problemen :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Aghanim schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 20:59:
Je kunt altijd pech hebben met een auto of juist geluk. Sommige merken hebben slechte bouwjaren/modellen maar om nu compleet VAG als onbetrouwbaar/kwalitatief slecht te bestempelen vind ik wel wat ver gaan.
Ga je de huidige problematiek bij VAG nu echt ontkennen!?

VAG levert de beruchte 1.4TSI nu eenmaal in al zijn auto's. Porsche en Bentley uitgezonderd...

Autoweek is afgelopen jaar een collectieve actie gestart om PON eindelijk eens over de brug te laten komen. Bij Skoda fora is men bezig het NGR probleem groots aan te pakken, omdat die dingen niet deugen de erop gezet worden. Er moet een terugroepactie worden gestart volgens veel mensen. Bij kassa staat het er vol mee...

Nog veel kwalijker is dat men bij PON vindt dat je tevreden moet zijn met een coulance regeling, terwijl het gewoon gaat om fabrieksfouten...

VAG is op dit moment gewoon bovengemiddeld onbetrouwbaar, dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedere auto problemen heeft, maar van Duitse degelijkheid is in elk geval geen sprake... Dat kun je niet ontkennen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 20-03-2013 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Als mijn auto (Golf VI 1.2 TSi) vorig jaar op vakantie niet 2x was stilgevallen door steenmarters die de bougiekabels eten had ik het nog een prima auto gevonden. Wat isolatie of bescherming om de kabels zou het heel makkelijk voorkomen kunnen hebben, maarja. Daarnaast wel wat gezeur gehad met de distributieketting, maar dat is door naar een andere dealer te gaan prima opgelost.

Helaas hebben die beesten wel blijvende schade achtergelaten, hij loopt nog steeds niet helemaal lekker namelijk (minder zuinig, haalt z'n top niet meer). Hij is wel goed stil en dus ook goed geisoleerd, het onderstel is comfortabel maar wel direct, het zicht rondom is goed en de ruimte binnen ook.
Wel zitten er meer rammels in dan eigenlijk zou moeten en kraken de voorveren alsof ik een oude houten kar rij :)

[ Voor 12% gewijzigd door J0YR1D3R op 20-03-2013 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 11:35:
[...]
Ga je de huidige problematiek bij VAG nu echt ontkennen!?
VAG levert de beruchte 1.4TSI nu eenmaal in al zijn auto's. Porsche en Bentley uitgezonderd...
Zijn de 1.2 TSI, 1.6 TDI, 2.0 TDI, 1.9TDI en alle andere VAG-motoren die in alle VAG-merken liggen van de laatste 10 jaren onbetrouwbaar? Volgens mij niet. Je hoort mij niets positiefs over de 1.4TSI zeggen maar jij bestempelt VAG als volledig onbetrouwbaar en kwalitatief ondermaats. Dat lijkt me nogal overdreven.

Maargoed, jij hebt een voorkeur voor Volvo/Ford en ik voor Audi dus we komen er toch niet uit :)

(is misschien ook wat minder relevant voor dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een probleem met een specifieke motor, dat kan natuurlijk bij elk merk voorkomen. Maar de manier waarop VAG omgaat met de problemen rondom de 1.4TSI is, als ik dat hier zo lees, ronduit schandelijk.

Waar gehakt wordt vallen spaanders, iedereen maakt fouten - het gaat erom hoe je die fouten vervolgens oplost. Het in de doofpot proberen te stoppen, het probleem ontkennen terwijl iedereen ziet dat het probleem er wel degelijk is, klanten afwimpelen met halfwassen oplossingen... De andere motoren kunnen nog zo goed zijn maar als dat de manier is waarop je omgaat met problemen dan heb je bij mij geen krediet meer over. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard... Of in het geval van VAG, het komt met de auto en gaat te voet omdat de auto niet meer rijdt! ;)

Pagina: 1 ... 20 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.