Keuze leaseauto Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 103 Laatste
Acties:
  • 441.256 views

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 19:30
Mx. Alba schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:05:
[...]

Nee, de 14%-goedkeuring is gebaseerd op de CO2-emissies van de typegoedkeuring die ook op het kentekenbewijs staan. Die typegoedkeuring verandert niet als je er andere velgen onder doet.

Inderdaad, door andere velgen en banden kan het verbruik veranderen, vooral wanneer de totale bandomtrek verandert. Maar ze zeuren toch ook niet over winterbanden? Want die zorgen ook voor een hoger verbruik. Het punt is dat het om het wettelijk kader gaat. De wetgever heeft bepaald dat de bijtellingscategorie bepaald wordt door de CO2-waarden die op de typegoedkeuring staan. De wetgever heeft ook bepaald dat de typegoedkeuring nog steeds geldt als je after market (dus niet als fabrieksoptie maar als dealeroptie) andere velgen en banden monteert (of andere after market wijzigingen die het vermogen van de auto niet meer dan 20% aanpassen, iirc). Dus je zou er gewoon andere velgen onder moeten kunnen doen.
Nou ja, Ford wil er blijkbaar haar vingers niet aan branden, de dealer moet het achteraf verbouwen (en die wil wel op zich). Kost het dus alleen ineens 1000, en dan kom ik toch wel in de knoop met de andere paketten die ik wilde.

Wij hebben overigens ook (bij Alphabet) een systeem waar je alles moet invoeren, geen idee hoe dat met BPM werkt echter..

Verwijderd

Ja ik heb inderdaad ook Alphabet.
datadevil schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:09:
[...]

Nou ja, Ford wil er blijkbaar haar vingers niet aan branden, de dealer moet het achteraf verbouwen (en die wil wel op zich). Kost het dus alleen ineens 1000, en dan kom ik toch wel in de knoop met de andere paketten die ik wilde.

Wij hebben overigens ook (bij Alphabet) een systeem waar je alles moet invoeren, geen idee hoe dat met BPM werkt echter..
Waar ik benieuwd naar ben, en de dealer kon dit niet beantwoorden, is wat er gebeurt als je op je 14% Focus velgen monteert, waardoor de uitstoot toeneemt, en je wordt aangehouden door bijvoorbeeld zo'n mobiele controle inclusief fiscus. Heb je dan problemen of maakt het niks uit wat je met je auto doet nadat deze op kenteken staat?

• datadevil
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:15:
Ja ik heb inderdaad ook Alphabet.

[...]

Waar ik benieuwd naar ben, en de dealer kon dit niet beantwoorden, is wat er gebeurt als je op je 14% Focus velgen monteert, waardoor de uitstoot toeneemt, en je wordt aangehouden door bijvoorbeeld zo'n mobiele controle inclusief fiscus. Heb je dan problemen of maakt het niks uit wat je met je auto doet nadat deze op kenteken staat?
Mijn dealer dacht dat de belastingdienst dat niet zou weten wat er wel en niet precies bij hoort..ik vraag me af of ze dat echt niet weten, RDW weet ook veel volgens mij als je iets importeert bv.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-12 22:01

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:08:
[...]

Ik zou graag op deze manier bestellen, dan worden sommige accessoires misschien interessant om te overwegen. Al scheelt het ook wel of je veel losse opties/accessoires neemt of voornamelijk pakketten bestelt. Bij Audi heb je bijvoorbeeld een aantal optiepakketten die in pakketvorm een stuk goedkoper zijn dan los. In mijn geval heb ik dan ook zeer weinig tot geen losse accessores/opties omdat ik een aantal pakketten neem.
De meeste dealers doen maar wat graag de inhoud van die pakketten zelf monteren hoor. Als er iets stuk gaat moeten ze het tenslotte ook zelf vervangen, dus mogelijk is het en de kennis is er ook. Veel dealers zijn daarom wel bereid om een dealtje te sluiten ;)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Een 508 station is toch geen 14% bijtelling voor zover ik weet? Never mind, die is ook 12.000 goedkoper dan de 14% hybrid4 waardoor jouw bijtelling berekening wel klopt.
Klopt, maar voor een mooie grote auto wil ik misschien wel een uitzondering maken.
Misschien...
Een 508 station is toch geen 14% bijtelling voor zover ik weet? Never mind, die is ook 12.000 goedkoper dan de 14% hybrid4 waardoor jouw bijtelling berekening wel klopt.
Klopt de hybrid4 is duurder en wel weer 14%.
Die zou rond de 180 euro bijtelling uitkomen en de 508 station met 20% bijtelling op 214 euro, met die verschillen dat de hybrid4 enkel in sedan te leveren is, maar de 508 ook in station...

Youtube: DashcamNL

Verwijderd

datadevil schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:17:
[...]

Mijn dealer dacht dat de belastingdienst dat niet zou weten wat er wel en niet precies bij hoort..ik vraag me af of ze dat echt niet weten, RDW weet ook veel volgens mij als je iets importeert bv.
Over het algemeen niet, maar bij zoveel van dit soort trucs zijn er natuurlijk niet dat je dat niet kunt onthouden. Volgens mij geldt het enkel voor de Focus. Is het 14%? Zo ja, zitten er velgen op? Zo ja, dan <insert maatregel>.
dfrenner schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:18:
Klopt de hybrid4 is duurder en wel weer 14%.
Die zou rond de 180 euro bijtelling uitkomen en de 508 station met 20% bijtelling op 214 euro, met die verschillen dat de hybrid4 enkel in sedan te leveren is, maar de 508 ook in station...
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als je het kunt missen (en het verschil in opties voor jou niet veel boeit) dan is een categorie groter toch wel lekker. Zou sowieso een proefrit maken, misschien merk je direct het verschil.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 10:20 ]

• datadevil
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:19:
[...]

Over het algemeen niet, maar bij zoveel van dit soort trucs zijn er natuurlijk niet dat je dat niet kunt onthouden. Volgens mij geldt het enkel voor de Focus. Is het 14%? Zo ja, zitten er velgen op? Zo ja, dan <insert maatregel>.

[...]

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als je het kunt missen (en het verschil in opties voor jou niet veel boeit) dan is een categorie groter toch wel lekker. Zou sowieso een proefrit maken, misschien merk je direct het verschil.
Dus andere doppen zou al een probleem zijn dan, en dat wilde ik toch wel graag...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mwah, even met de dealer onderhandelen. Daar kan vaak wel wat geregeld worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• datadevil
Tsurany schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:27:
Mwah, even met de dealer onderhandelen. Daar kan vaak wel wat geregeld worden.
Misschien maar eens brutaal zijn; bestel de verder volledige titanium econetic, zouden gratis velgen er dan in zitten?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gratis lijkt me lastig, de marge van de dealer is niet zo groot dat hij deze velgen er gratis bij kan leveren. Leasemaatschappij eist standaard al vrij veel korting waardoor de marge welliswaar prima is maar ik denk niet zo groot dat je gratis velgen krijgt.

Maar.... wie niet waagt die niet wint. Nee heb je, ja kan je krijgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• BlakHawk
datadevil schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:33:
Misschien maar eens brutaal zijn; bestel de verder volledige titanium econetic, zouden gratis velgen er dan in zitten?
Is de titanium econetic lease niet veel voordeliger, dan de normale titanium? De eerste is er al voor 26.795

Dan zou ik er zeker de light upgrade pack erbij doen voor 900 euro
En de KIeyless entry/privacy glass/electrisch inklapbare buitenspiegels voor 350 euro

Totaal voor 28.045 euro.... Dat is wel leuk...

Verwijderd

dfrenner schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:41:
[...]
En de KIeyless entry/privacy glass/electrisch inklapbare buitenspiegels voor 350 euro
Is dit een combo voor 350€? Bij de A3 kost dit ongeveer 600/300/?? . Eigenlijk niet normaal dat verschil. Focus is overigens een zeer fijne en mooie auto. Je moet wel door het dashboard/cockpit heen kunnen kijken. Dat schijnt even wennen te zijn.

• datadevil
dfrenner schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:41:
[...]

Is de titanium econetic lease niet veel voordeliger, dan de normale titanium? De eerste is er al voor 26.795

Dan zou ik er zeker de light upgrade pack erbij doen voor 900 euro

Totaal voor 28.045 euro.... Dat is wel leuk...
Ja sorry, die neem ik ook, en het idee is dan met light upgrade pack, die keyless entry/privacy glass/electrisch inklapbare buitenspiegels, Driver Assistant Pack, Dakreling Satin Silver en metallic lak.

Twijfel nog wel ernstig over dat assistant pack, of dat nou zoveel toegevoegde waarde biedt..

• BlakHawk
datadevil schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:59:
Ja sorry, die neem ik ook, en het idee is dan met light upgrade pack, die keyless entry/privacy glass/electrisch inklapbare buitenspiegels, Driver Assistant Pack, Dakreling Satin Silver en metallic lak.

Twijfel nog wel ernstig over dat assistant pack, of dat nou zoveel toegevoegde waarde biedt..
Mijn huidige auto is zo goedkoop, dat ik blindelings alle opties heb aangevinkt, maar dat sloeg achteraf nergens op...

Dus alles wat ik niet nodig heb doe ik niet. Restant leasebedrag krijg ik gewoon terug, dus scheelt me direct geld.

1100 euro voor dat pack, wordt meestal 1 op 1 doorberekend in de leaseprijs. Dus als ik dat niet neem, krijg ik die 1100 meer als salaris.

Wat houden al die zaken in in dat pakket?
- Active City Stop
- Automatisch dim- / grootlicht systeem
- Blind Spot Information System (BLIS)
- Driver Alert System
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels
- Lane Departure Warning / Lane Keeping Aid
- Traffic Sign Recognition

Automatische dim/grootlicht, is dat handig als ik al Xeon wil?
Electrisch inklapbare buitenspiegels zitten al in dat andere pakket wat ik wil...

Verder vind ik op het eerste gezicht 1100 euro veel geld voor dingen waar ik geen flauw idee heb van wat ze doen ;)

Ik neig op papier heel erg naar de Focus, maar heb zojuist de volgende offertes aangevraagd:
- Peugeot 3008 - Blue lease (14%)
- Peugeot 508 - Blue lease (14%)
- Renault Megane - Bose (14%)
- Renault Megane - GT-line (14%)
- Ford Focus - Titanium Econetic lease (14%) (met als opties: Light upgrade pack (900 euro) en Keyless entry/Privacy glass/electrisch inklapbare buitenspiegels (350 euro)).

Dit weekend eens gaan kijken waar ik wil gaan proefrijden...

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 20-02-2013 11:27 ]

• datadevil
dfrenner schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:20:
[...]

Mijn huidige auto is zo goedkoop, dat ik blindelings alle opties heb aangevinkt, maar dat sloeg achteraf nergens op...

Dus alles wat ik niet nodig heb doe ik niet. Restant leasebedrag krijg ik gewoon terug, dus scheelt me direct geld.

1100 euro voor dat pack, wordt meestal 1 op 1 doorberekend in de leaseprijs. Dus als ik dat niet neem, krijg ik die 1100 meer als salaris.

Wat houden al die zaken in in dat pakket?
- Active City Stop
- Driver Alert System

Automatische dim/grootlicht, is dat handig als ik al Xeon wil?
Electrisch inklapbare buitenspiegels zitten al in dat andere pakket wat ik wil...

Verder vind ik op het eerste gezicht 1100 euro veel geld voor dingen waar ik geen flauw idee heb van wat ze doen ;)
Ik weet wel wat de opties doen, of ze echt nuttig gaan zijn is een tweede:

- Active city stop: stopt bij snelheden lager dan 30 km/u de auto als hij herkent dat de auto voor je te dichtbij komt
- Automatisch dimlicht/grootlicht: als er geen straatlantaarns zijn en geen tegenliggers schakelt hij naar grootlicht
- BLIS: dode hoek waarschuwing dmv lampje wat gaat branden in de hoek van je spiegel
- Driver alert systeem: als je veel stuurcorrecties doet duidt dat op vermoeidheid, auto geeft met kopje koffie aan dat je beter kan rusten
- lane keeping aid: gaat trillen als je uit je baan dreigt te gaan, kan terugsturen als je echt gaat
- traffic sign recognition : hij herkent verkeersborden (50, einde snelheids aanpassing dat soort dingen) en geeft die aan in een schermpje bij je klokken.

Wat betreft de spiegels heb je gelijk, die zitten ook in dat andere pakket wat ik sowieso wil. Dat is sowieso wel een probleem, dat je veel items hebt die overlappen maar waar je geen korting voor krijgt, jammer..

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

- Active City Stop
Voorkomt ongevallen met lage snelheid, ideaal als je nooit op let en niet kan rijden.
Zet grootlicht aan en uit op basis van de omgeving. Leuk als je continu in het donker rijd op verlaten weggetjes maar ik zie hier echt geen nut in.
Handig als je je nek niet kan draaien of roekeloos wilt rijden. Verteld als iemand in de dode hoek zit, die je normaal zou zijn als je naast je kijkt.
- Driver Alert System
Handig als je geen zelfkennis hebt en zelf niet door hebt dat je te vermoeid bent. Verteld wanneer je in slaap gaat vallen zodat je weet dat je niet meer moet rijden.
Ideaal op krappe parkeerplaatsen. Spiegels worden r ook een stuk minder snel afgelopen in garages.
Ideaal als je niet fatsoenlijk kan rijden. Verteld je wanneer je over de strepen van de weg heen rijd. Onnodig als je gewoon normaal kan rijden.
Herkend verkeersborden. Kan handig zijn als je nooit op zit te letten of niet snel kan nadenken. Maar lever dan liever je rijbewijs in.

• datadevil
Tsurany schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:26:
- Active City Stop
Voorkomt ongevallen met lage snelheid, ideaal als je nooit op let en niet kan rijden.
Zet grootlicht aan en uit op basis van de omgeving. Leuk als je continu in het donker rijd op verlaten weggetjes maar ik zie hier echt geen nut in.
Handig als je je nek niet kan draaien of roekeloos wilt rijden. Verteld als iemand in de dode hoek zit, die je normaal zou zijn als je naast je kijkt.
- Driver Alert System
Handig als je geen zelfkennis hebt en zelf niet door hebt dat je te vermoeid bent. Verteld wanneer je in slaap gaat vallen zodat je weet dat je niet meer moet rijden.
Ideaal op krappe parkeerplaatsen. Spiegels worden r ook een stuk minder snel afgelopen in garages.
Ideaal als je niet fatsoenlijk kan rijden. Verteld je wanneer je over de strepen van de weg heen rijd. Onnodig als je gewoon normaal kan rijden.
Herkend verkeersborden. Kan handig zijn als je nooit op zit te letten of niet snel kan nadenken. Maar lever dan liever je rijbewijs in.
Goeie samenvatting, hoewel ik moet zeggen dat ik die verkeersborden echt nog wel eens mis, of het zijn weer van die suffe snelheidsaanduidingen op het wegdek geweest die je niet zag omdat er iemand op reed...en daar helpt dat ding dan ook weer niet aan

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

@ Lane departure systemen:

Mijn ervaring is dat nagenoeg iedereen die dit heeft, binnen een maand bij de dealer staat om dit uit te laten zetten (voor zover je dat zelf niet kan doen). Het systeem treedt namelijk bij ieder streepje op de weg in werking, dus ook bij de rechter lijnmarkering.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

datadevil schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:28:
[...]

Goeie samenvatting, hoewel ik moet zeggen dat ik die verkeersborden echt nog wel eens mis, of het zijn weer van die suffe snelheidsaanduidingen op het wegdek geweest die je niet zag omdat er iemand op reed...en daar helpt dat ding dan ook weer niet aan
De belangrijke verkeersborden mis je niet mag ik hopen? De meeste verkeersborden zie je vaak onbewust wel maar negeer je omdat ze niet relevant zijn. Borden zoals snelheid hoor je wel te zien, als je die mist gaat zo'n systeem niet helpen. Dan ga je er teveel op vertrouwen.

• datadevil
Nou snelheidsborden mis ik soms wel eens als ik een weg inrij waar je ondertussen op het verkeer moet letten, maar goed, dan rij je met het verkeer mee en komt het ook wel goed. Soms zijn die krengen gewoon onnozel geplaatst...

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:20

Royz

Kleurenblind!!

Wat gebeurt er eigenlijk met plug-in autos en je altijd alleen puur op benzine rijdt? Vraag me af of dat geen fraude in de hand werkt want volgens mij is er geen controle.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Royz schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:31:
Wat gebeurt er eigenlijk met plug-in autos en je altijd alleen puur op benzine rijdt? Vraag me af of dat geen fraude in de hand werkt want volgens mij is er geen controle.
Hoezo zou dat fraude in de hand werken? Je betaalt voor je benzine/diesel en je bijtelling is bepaald aan de hand van de CO2 uitstoot die in tests gerealiseerd wordt.

Je kan het hooguit hypocriet noemen, maar fraude? Nee!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

AllSeeyinEye schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:34:
[...]

Hoezo zou dat fraude in de hand werken? Je betaalt voor je benzine/diesel en je bijtelling is bepaald aan de hand van de CO2 uitstoot die in tests gerealiseerd wordt.

Je kan het hooguit hypocriet noemen, maar fraude? Nee!
Als je de electrische motor bewust niet gebruikt, dan zorg je bewust voor een hogere uitstoot dan fabrieksaf gemeten. Dan fraudeer je toch in feite? Je bent ingedeeld in een categorie waar je eigenlijk niet in thuishoort?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• datadevil
Royz schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:36:
[...]

Als je de electrische motor bewust niet gebruikt, dan zorg je bewust voor een hogere uitstoot dan fabrieksaf gemeten. Dan fraudeer je toch in feite? Je bent ingedeeld in een categorie waar je eigenlijk niet in thuishoort?
tis gewoon meer bedoelt voor mensen die geen tankpas hebben, die zullen niet zo denken als jij doet..

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

[...]

En jij denkt dat een 20% diesel de tijdens fabriekstests geregistreerde CO2 uitstoot wel haalt?

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

datadevil schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:37:
[...]

tis gewoon meer bedoelt voor mensen die geen tankpas hebben, die zullen niet zo denken als jij doet..
0% bijtelling is anders behoorlijk aantrekkelijk voor de zakelijke rijder.

• datadevil
Royz schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:40:
[...]

0% bijtelling is anders behoorlijk aantrekkelijk voor de zakelijke rijder.
ja, maar kwa keuze van het al dan niet echt electrisch rijden als je eenmaal zo'n auto hebt bedoelde ik

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik snap het probleem niet.

Je least zakelijk een auto. Dus je betaalt bijtelling en brandstof (even daargelaten dat de baas dat laatste meestal betaalt).
Die auto kies je op basis van argumenten:
- emotie
- ruimte
- bijtelling

De factor bijtelling is bepaald door een testje in een fabriek.

Iemand die een plug-in hybride rijdt om de techniek, heeft sterk gekozen op basis van emotie. Iemand die kiest voor zo'n auto op basis van de bijtelling, boeit het wellicht niet of hij wel of niet elektrisch rijdt. Het gaat immers puur om de prijs.

Er is geen sprake van fraude of iets dergelijks, noch gebeurt er iets dat niet kan of mag. Het is simpelweg een keuze die de berijder kan en mag maken!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Daarom wordt het hoog tijd voor een bijtellingsmechanisme wat kijkt naar je daadwerkelijk verbruik/uitstoot. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen die een V60 plug in hybrid heeft besteld daadwerkelijk 1 op 30 gaat rijden (fabrieksopgave is i op 48). De D5 die erin zit verbruikt in een lichteren V70 ongveer 1 op 12. Dus al die mensen in hun V60 PIH straks lekker 1 op 10/15 rijden en lekker 0% bijtelling. Dan schiet zo'n regeling duidelijk zijn doel voorbij, en mag je mijns inziens spreken van oplichterij door de bestuurder.

Living the American Dream

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Nee, jij fraudeert niet. De fabrikant fraudeert ook niet. Alles gaat volgens de regels die er voor gesteld zijn. Deze regels zijn gruwelijk krom, maar zolang ze gevolgd worden is er geen fraude. Ik stoot bijna het dubbele uit dan wat mijn auto zou moeten doen, maar er is getest zoals de wet het voorschrijft en aan de auto is verder niks veranderd waardoor er nooit een nieuwe test heeft moeten plaatsvinden.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Stampertje schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:48:
Daarom wordt het hoog tijd voor een bijtellingsmechanisme wat kijkt naar je daadwerkelijk verbruik/uitstoot. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen die een V60 plug in hybrid heeft besteld daadwerkelijk 1 op 30 gaat rijden (fabrieksopgave is i op 48). De D5 die erin zit verbruikt in een lichteren V70 ongveer 1 op 12. Dus al die mensen in hun V60 PIH straks lekker 1 op 10/15 rijden en lekker 0% bijtelling. Dan schiet zo'n regeling duidelijk zijn doel voorbij, en mag je mijns inziens spreken van oplichterij door de bestuurder.
Dat is geen oplichterij. Dat die auto 0% bijtelling heeft, ligt aan de CO2 test. Er bestaat nergens een verplichting dat die waarde ook in de praktijk gehaald moet worden. En al helemaal geen verplichting dat dit bij de bestuurder zou liggen!

Overigens, los van de bijtelling discussie, zou er m.i. een (morele) verplichting moeten komen bij alle plug-in bouwers dat die elektromotoren alleen in de modellen met de sterkste motoren geplaatst wordt, om nog wat extra vermogen eruit te persen en de (in dit systeem) bijtelling naar beneden te krijgen. Is ook goed voor de omzet van de fabrikanten, aangezien de meeste Plug-In modellen voor zo'n 20k meer verkocht worden.

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Het ligt ook aan de regeling die dit soort gedrag stimuleert. Deze mag ook flink op de schop.

Living the American Dream

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Stampertje schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:16:
Het ligt ook aan de regeling die dit soort gedrag stimuleert. Deze mag ook flink op de schop.
Idd. Gewoon terug naar het oude systeem: 22,5% voor iedereen, tenzij je een km registratie bijhoudt (max 500km prive), dan 0%.
Gelijk geen reden meer voor fabrikanten om te motoren te laten krimpen om maar aan de uitstoot normen te voldoen, gewoon dikke motoren met veel vermogen!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een systeem waarbij zuinigheid enkel nog gestimuleerd wordt als de werknemer de brandstofkosten mee krijgt in zijn leasebudget, dat lijkt me ook niet wenselijk.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12 13:40

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Alsof het huidige systeem zuinigheid stimuleert? Hoe vaak ik wel niet hybrides met 150km/u langs zie stuiven... Maar ja, het is inderdaad beter dan niets. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• BlakHawk
Maar electrisch rijden is er nog lang niet klaar voor en wat mij betreft gaat dat het nooit worden.
Laden duurt lang, rendement is laag, vooral in de winter dramatisch...

Het gaat pas echt werken als de auto zelf elektriciteit gaat opwekken met een groene brandstof die je kunt tanken in maximaal 5 minuten.

Ga nu eens met een elektrische auto op vakantie naar zuid Frankrijk... Stel dat er al overal laadpalen staan, dan ben je een week bezig er te komen!
AllSeeyinEye schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:37:
En jij denkt dat een 20% diesel de tijdens fabriekstests geregistreerde CO2 uitstoot wel haalt?
Geen enkele auto die ik heb gehad doet dat, met mijn rijstijl. Maar dat boeit ook helemaal niet, als de verhoudingen maar ongeveer kloppen...

Mijn 25% diesel deed 7.5l/100km terwijl de opgave zei dat hij 4,5l/100km moest doen...
Mijn huidige 14% diesel doet 5l/100km terwijl dat 3l/100km zou moeten zijn...

Ik ben dus fors zuiniger gaan rijden ten opzichte van mijn 25% diesel! Daarom betaal ik nu minder, zo zie ik het.

Als ik heel erg mijn best doe, kom ik best in de buurt van die 3l/100km. Maar ik rijd liever 140 op de snelweg dan 90... Dat deed ik met mijn 25% bak ook...
Stampertje schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:48:
Hoe wil je ooit daadwerkelijk verbruik gaan testen!?
Verschilt nogal van wat je met de auto doet! Stad/snelweg/B-wegen/rijstijl
Tsurany schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:50:
Nee, jij fraudeert niet. De fabrikant fraudeert ook niet. Alles gaat volgens de regels die er voor gesteld zijn. Deze regels zijn gruwelijk krom, maar zolang ze gevolgd worden is er geen fraude. Ik stoot bijna het dubbele uit dan wat mijn auto zou moeten doen, maar er is getest zoals de wet het voorschrijft en aan de auto is verder niks veranderd waardoor er nooit een nieuwe test heeft moeten plaatsvinden.
Zo lang iedere fabrikant dezelfde test volgt, is het toch gewoon eerlijk?
Ik zie het probleem echt niet.

Door iedere auto anders te gaan beoordelen wordt het juist oneerlijk.
Dat ik voor mijn werk veel in de stad moet zijn, maakt mijn auto niet onzuiniger. Dat jij toevallig alleen B-wegen rijdt maakt je auto niet zuiniger, want iedere auto heeft datzelfde probleem. B-wegen zuiniger dan stad.

Let goed op het doel! Wat is je doel? Niemand meer 0% of 14% bijtelling?
Want vergeet niet dat als ik geen 14% zou kunnen rijden, ik lekker voor een 200pk bak kies! Als uitstoot toch niet meer uitmaakt...

Met mijn 50k per jaar draagt dat lekker bij aan de uitstoot ;)

Nu haal ik weliswaar mijn 1:30 niet, maar wel 1:20, terwijl ik in mijn 25% bak altijd 1:12 reed...
AllSeeyinEye schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:21:
Idd. Gewoon terug naar het oude systeem: 22,5% voor iedereen, tenzij je een km registratie bijhoudt (max 500km prive), dan 0%.
Gelijk geen reden meer voor fabrikanten om te motoren te laten krimpen om maar aan de uitstoot normen te voldoen, gewoon dikke motoren met veel vermogen!
Ja dat is het gevolg idd... Ook prima!

Ik merk steeds meer dat "men" anderen een goedkope leaseauto niet gunt!
Mx. Alba schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:41:
Alsof het huidige systeem zuinigheid stimuleert? Hoe vaak ik wel niet hybrides met 150km/u langs zie stuiven... Maar ja, het is inderdaad beter dan niets. :)
Dan nog zijn die dingen zuiniger dan een 25% bak...

Ik merk het heel erg met mijn huidige 1.2TDI. plankgas in Duitsland, kan hij gewoon niet onder de 1:10 komen. bij 9l/100km houdt het op. Meer diesel kan er gewoon niet in...

Mijn 25% 1.6D ging makkelijk naar de 13l/100km plankgas...

Dus alsnog is hij gewoon zuiniger met dezelfde rijstijl...

Ik reed met mijn 1.6D ook altijd 140, doe ik nu nog steeds...
Dat is het verschil tussen 7,5l/100km en 5l/100km.

Ik rijd dus wel degelijk een stuk zuiniger. Daarom betaal ik minder.

Ik rijd geen leaseauto omdat ik quitte wil spelen, dan laat ik mijn leasebudget wel uitbetalen en ga ik privé rijden. Maar dan is het ook weer niet eerlijk volgens velen, omdat ik 9,5k extra salaris krijg per jaar en zij niet...

Mensen gunnen anderen gewoon niets. Ze willen liever dat iedereen 25% betaalt, want ze krijgen al een leasebak. En daar mogen ze lekker voor lappen. Dat is gewoon de tendens.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ik kan me nog herinneren dat je bij bepaalde 14% autos geen 17 inch wielen mocht nemen omdat hij dan niet meer in 14% zou vallen. Vandaar dat het me opvalt dat je blijkbaar dus wel mag kiezen om geen gebruik te maken van de plug-in optie ondanks dat dat uitmaakt voor het verbruik
dfrenner schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:50:

waar ligt de grens dan? een electromotor die in staat is op zichzelf te rijden en ernaast een 200pk motor en vervolgens die electromotor nooit aanspreken maar ondertussen wel 0% rijden. Is dat eerlijk? Iemand die gewoon een 200pk benzine auto koopt betaalt namelijk wel de volle laag. Maar goed, misschien ga je dit soort trucjes wel krijgen... ik ben volgend jaar aan de beurt voor een nieuwe :)

[ Voor 52% gewijzigd door Royz op 20-02-2013 12:53 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 14:16
[...]

Want vergeet niet dat als ik geen 14% zou kunnen rijden, ik lekker voor een 200pk bak kies! Als uitstoot toch niet meer uitmaakt...
Waarmee ons straatbeeld weer iets aantrekkelijker zou worden 8)
Met mijn 50k per jaar draagt dat lekker bij aan de uitstoot ;)
Laat het verschil 100 g/km extra CO2 bedragen. Vijf ton extra CO2 in de lucht. Koop voor 20 euro aan certificaten en je staat quitte. Tot op heden win-win ;)
Nu haal ik weliswaar mijn 1:30 niet, maar wel 1:20, terwijl ik in mijn 25% bak altijd 1:12 reed...
Daar zit ook de weerstand. Het echte verschil in CO2 uitstoot is vaak veel kleiner dan op papier. Aan de andere kant worden betrekkelijk kleine verschillen in papieren uitstoot fiscaal juist erg uitvergroot (een auto met 90 of 150 g/km scheelt totaal een factor 5 aan autobelastingen ofzo.) Tel deze twee factoren bij elkaar en dan heb je een systeem wat nergens op slaat.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-12 12:08

Griffin

Is mythical

Royz schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:50:
een electromotor die in staat is op zichzelf te rijden en ernaast een 200pk motor en vervolgens die electromotor nooit aanspreken maar ondertussen wel 0% rijden. Is dat eerlijk? Iemand die gewoon een 200pk benzine auto koopt betaalt namelijk wel de volle laag. Maar goed, misschien ga je dit soort trucjes wel krijgen... ik ben volgend jaar aan de beurt voor een nieuwe :)
Hoezo ga? De Toyota Hybride auto's doen dit toch al. Er ligt bij de Prius en Auris een 1.8l benzine naar een electromotor. Deze electromotor zorgt ervoor dat de gemiddelde uitstoot laag genoeg is voor de 14% klassering. Zonder de electromotor zou de uitstoot hoger liggen en dus andere bijtelling.

Een leuk voorbeeld is de McLaren P1. Deze heeft een 3.8l V8 biturbo, en een electromotor. Hierdoor heb je in totaal 916pk (737 + 179) en is de uitstoot 'minder dan 200g/km'. Terwijl de non hybride versie de uitstoot ongeveer 280g/km is. Autoweek leesvoer over de P1

[ Voor 6% gewijzigd door Griffin op 20-02-2013 13:01 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Of wat dacht je van de V60 Plug-In Hybrid. 200+ PK dieselhybride, 0% bijtelling.

Het probleem zit hem erin (wat betreft de discussie over velgen en banden) dat de wetgever enerzijds fiscale voordelen hangt aan de CO2-waarden op de typegoedkeuring, en anderzijds stilt dat een voertuig niet opnieuw gekeurd hoeft te worden als er wijzigingen worden aangebracht die het vermogen van de auto niet meer dan 20% van de typegoedkeuring laten afwijken.

Waar de dealers het dus mis hebben is dat het best zo kan zijn dat een auto dankzij die velgen een voordelige typegoedkeuring heeft gekregen en dat die auto met andere velgen die typegoedkeuring niet zou hebben gekregen. Maar als je andere velgen onder een auto doet is daar geen nieuwe typegoedkeuring voor nodig want dat zorgt niet voor een vermogenstoename van meer dan 20%.

Als je die zelfde redenatie zou hanteren dan zou je onder een 14%-auto ook geen winterbanden mogen doen want die zorgen ook voor een toename van het verbruik...

Krom? Ja. Maar dat is wetgeving altijd. ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mx. Alba schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:41:
Nee, niet genoeg. Maar dat komt voornamelijk omdat leaserijders niet aangesproken worden op het verbruik en de brandstof kosten. Of je nou echt zuinig rijd of plankgas rijd en constant op 4000 toeren zit maakt voor jou portemonnee niet uit en dat is een krom systeem.
Maar electrisch rijden is er nog lang niet klaar voor en wat mij betreft gaat dat het nooit worden.
Laden duurt lang, rendement is laag, vooral in de winter dramatisch...

Het gaat pas echt werken als de auto zelf elektriciteit gaat opwekken met een groene brandstof die je kunt tanken in maximaal 5 minuten.

Ga nu eens met een elektrische auto op vakantie naar zuid Frankrijk... Stel dat er al overal laadpalen staan, dan ben je een week bezig er te komen!
Het wordt zeker niet geholpen door mensen die een enorm talent voor idiote overdrijvingen hebben. Elektrisch rijden gaat er hoe dan ook komen, de vraag is vooral op welk termijn.
Hoe wil je ooit daadwerkelijk verbruik gaan testen!?
Verschilt nogal van wat je met de auto doet! Stad/snelweg/B-wegen/rijstijl
Standaard test track waar een auto een bepaalde waarde moet scoren.
De test zelf is totaal niet representatief voor werkelijk gebruik en fabrikanten komen weg met wieldoppen ivm lichtmetalen velgen terwijl die uiteindelijk wel gemonteerd gaan worden door dealers.
Door iedere auto anders te gaan beoordelen wordt het juist oneerlijk.
Dat ik voor mijn werk veel in de stad moet zijn, maakt mijn auto niet onzuiniger. Dat jij toevallig alleen B-wegen rijdt maakt je auto niet zuiniger, want iedere auto heeft datzelfde probleem. B-wegen zuiniger dan stad.
Ik zeg toch niet dat iedere auto anders beoordeeld moet worden?
Een bijtelling die daadwerkelijk in verhouding staat met verbruik en uitstoot waarbij de vervuiler betaald.
Ja dat is het gevolg idd... Ook prima!
Dan is de incentive voor zuinige auto's weg, dat is in de huidige wereld niet mogelijk.
Ik merk steeds meer dat "men" anderen een goedkope leaseauto niet gunt!
Waar merk je dat dan?
Mensen gunnen anderen gewoon niets. Ze willen liever dat iedereen 25% betaalt, want ze krijgen al een leasebak. En daar mogen ze lekker voor lappen. Dat is gewoon de tendens.
Waar heb jij het over? 8)7
Mx. Alba schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:07:
Krom? Ja. Maar dat is wetgeving altijd. ;)
Dat betekent niet dat de wetgeving niet een stuk rechter kan.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Dat niet-leaserijders de leaserijders hun leasebak misgunnen is van alle tijden. Wat de niet leasers simpelweg niet willen begrijpen, is dat de leaserijders inleveren op salaris én een extra belasting dokken om te kunnen rijden.

Ik ben ook tegen het huidige systeem met een gedifferentieerd bijtellingspercentage. Maar zo lang het er is, zal ik er gebruik van maken.

Mijn voorkeur gaat uit naar het oude systeem. Waarbij het dus niet uit maakt of je auto zuinig is of niet. Maar goed, dat zal met al die milieu lobbies waarschijnlijk nooit meer gebeuren. Er is echter simpelweg geen systeem waar iedereen mee tevreden is.

En voor iedereen die nu naar 'betalen per kilometer of per liter brandstof' neigt: reken maar dat er dan opeens heel veel meer 0% kilometer registratie 3.0l diesels bij gaan komen voor het zakelijke gebruik én 10 jaar oude bakken voor prive gebruik ;)

• BlakHawk
Tsurany schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:11:
Nee, niet genoeg. Maar dat komt voornamelijk omdat leaserijders niet aangesproken worden op het verbruik en de brandstof kosten. Of je nou echt zuinig rijd of plankgas rijd en constant op 4000 toeren zit maakt voor jou portemonnee niet uit en dat is een krom systeem.
Mijn baas is al lang blij dat ik 1:20 rijd ipv 1:12 hiervoor...
Het wordt zeker niet geholpen door mensen die een enorm talent voor idiote overdrijvingen hebben. Elektrisch rijden gaat er hoe dan ook komen, de vraag is vooral op welk termijn.
De nieuwe Golf E heeft ideaal 180km elektrisch en moet in 6 uur opgeladen worden. Denk dat je van de 180km maximaal tot 120 komt op de snelwegen... Maar laat het 150 zijn.

Zuid Frankrijk is maximaal 1500km rijden... Dus je moet 10 keer laden voordat je er bent.
10*6 uur laden = 60 uur laadtijd... 2,5 dag laadtijd, daarnaast doe je er ongeveer een uur of 15 over...

Dus op de vierde dag kom je aan...
In de winter is rendement van accu's veel dramatischer en kun je zo aan het dubbele aan laadtijd zitten. Dan is een week dus niet ondenkbaar...

Snel laden kan natuurlijk ook, maar komt de accu absoluut niet ten goede... Met een 3 jaar oude accu, zou ik sowieso niet meer op vakantie gaan.

En nee ik denk dat elektrisch rijden helemaal niet het antwoord is... Ten eerste is het niet groen. 2012 is het eerst jaar dat kolen nummer 1 brandstof is, boven voorheen olie...
Daarnaast zie ik veel meer in de brandstofcel.

Je rijdt elektrisch op de brandstof waterstof. Je stoot 100% water uit, maar probleem 1 blijft. Hoe wordt stroom/waterstof opgewekt... Weer door die kolencentrale en je bent terug bij af.
Standaard test track waar een auto een bepaalde waarde moet scoren.
Doet men nu toch ook... Alleen gesimuleerd op een rollerbank.
De rollerbank is juist ideaal omdat je beter kunt vergelijken. Anders gaat een fabrikant met windkracht 10 in de rug testen... Of met een andere auto ervoor rijden... of....

Het blijft hoe dan ook zo dat men testen ideaal blijft uitvoeren en logisch.
Een bijtelling die daadwerkelijk in verhouding staat met verbruik en uitstoot waarbij de vervuiler betaald.
Wat jij dus nu eigenlijk wil is een andere test, maar de huidige marges, dus geen enkele (diesel) auto komt meer voor 0% of 14% in aanmerking.
Waar merk je dat dan?
Dat iedereen roept dat het niet eerlijk is, terwijl de de auto's wel degelijk zuiniger zijn dan andere auto's.
Dat iedereen die 0% of 14% niet eerlijk vindt...
AllSeeyinEye schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:23:
Dat niet-leaserijders de leaserijders hun leasebak misgunnen is van alle tijden. Wat de niet leasers simpelweg niet willen begrijpen, is dat de leaserijders inleveren op salaris én een extra belasting dokken om te kunnen rijden.

Ik ben ook tegen het huidige systeem met een gedifferentieerd bijtellingspercentage. Maar zo lang het er is, zal ik er gebruik van maken.

Mijn voorkeur gaat uit naar het oude systeem. Waarbij het dus niet uit maakt of je auto zuinig is of niet. Maar goed, dat zal met al die milieu lobbies waarschijnlijk nooit meer gebeuren. Er is echter simpelweg geen systeem waar iedereen mee tevreden is.

En voor iedereen die nu naar 'betalen per kilometer of per liter brandstof' neigt: reken maar dat er dan opeens heel veel meer 0% kilometer registratie 3.0l diesels bij gaan komen voor het zakelijke gebruik én 10 jaar oude bakken voor prive gebruik ;)
klopt...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dfrenner schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:33:
Mijn baas is al lang blij dat ik 1:20 rijd ipv 1:12 hiervoor...
En wat als jij 1:12 rijd, wat gebeurt er dan? In de meeste gevallen helemaal niks, de leaserijder merkt daar in het algemeen niks van.
Snel laden kan natuurlijk ook, maar komt de accu absoluut niet ten goede... Met een 3 jaar oude accu, zou ik sowieso niet meer op vakantie gaan.
Precies, met snelladen zal het prima kunnen. De accu van Hybrides verslechterd amper gedurende gebruik terwijl die constant worden ontlaten en geladen, dan zullen die keren snelladen ook geen probleem zijn.
En nee ik denk dat elektrisch rijden helemaal niet het antwoord is... Ten eerste is het niet groen. 2012 is het eerst jaar dat kolen nummer 1 brandstof is, boven voorheen olie...
Daarnaast zie ik veel meer in de brandstofcel.

Je rijdt elektrisch op de brandstof waterstof. Je stoot 100% water uit, maar probleem 1 blijft. Hoe wordt stroom/waterstof opgewekt... Weer door die kolencentrale en je bent terug bij af.
Er zit een verschil tussen groen en groener. Rendement van een kolencentrale kan een stuk hoger zijn dan die van een motor in een auto. Daarnaast zal een enkele windmolen al direct bijdragen aan het groener zijn van alle auto's. Je kan dus telkens de nieuwste groene technieken gebruiken zonder dat je alle auto's hoeft te vervangen. Centraliseren van energieproductie.
Doet men nu toch ook... Alleen gesimuleerd op een rollerbank.
De rollerbank is juist ideaal omdat je beter kunt vergelijken. Anders gaat een fabrikant met windkracht 10 in de rug testen... Of met een andere auto ervoor rijden... of....

Het blijft hoe dan ook zo dat men testen ideaal blijft uitvoeren en logisch.
Indoor testtrack met gecontroleerde omstandigheden die uitgevoerd worden door een centrale organisatie en niet door fabrikanten. Een fabrikant levert een auto af en krijgt een keuringsresultaat.
Wat jij dus nu eigenlijk wil is een andere test, maar de huidige marges, dus geen enkele (diesel) auto komt meer voor 0% of 14% in aanmerking.
En dat laat dus zien dat het systeem krom is, waardes hanteren die in de praktijk niet gehaald worden. Bovendien zeg ik nergens dat de huidige marges gehanteerd moeten worden.
Dat iedereen roept dat het niet eerlijk is, terwijl de de auto's wel degelijk zuiniger zijn dan andere auto's.
Dat iedereen die 0% of 14% niet eerlijk vindt...
Grappig, ik heb nog nooit iemand dat horen zeggen. Denk dat er maar weinig mensen zijn die echt zo beperkt denken.
klopt...
Ik ken ze niet.

• BlakHawk
Tsurany schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:46:
En wat als jij 1:12 rijd, wat gebeurt er dan? In de meeste gevallen helemaal niks, de leaserijder merkt daar in het algemeen niks van.
Klopt, maar hoe zie je dat anders?
Precies, met snelladen zal het prima kunnen. De accu van Hybrides verslechterd amper gedurende gebruik terwijl die constant worden ontlaten en geladen, dan zullen die keren snelladen ook geen probleem zijn.
Hybride kan ervoor zorgen dat een accu niet te veel ontlaadt, dat is funest voor accu's...
Als je volledig op accu gaat rijden, moet dit wel om je actieradius te behalen.
Er zit een verschil tussen groen en groener. Rendement van een kolencentrale kan een stuk hoger zijn dan die van een motor in een auto. Daarnaast zal een enkele windmolen al direct bijdragen aan het groener zijn van alle auto's. Je kan dus telkens de nieuwste groene technieken gebruiken zonder dat je alle auto's hoeft te vervangen. Centraliseren van energieproductie.
Een windmolen hoeft helemaal niets bij te dragen aan groenere energie...
Handiger voorbeeld is zonneenergie.

Leuk dat men met zon energie kan opwekken, in de praktijk kan die kolencentrale geen kw minder opwekken, door de lange opstarttijden van die centrale. Stel het duurt 7 uur voordat een kolencentrale op vermogen draait. Je kunt een kolencentrale namelijk niet met één druk op de knop aan of uit zetten...

Als er maar één wolkje voor de zon komt drijven, houdt dit dus in dat die centrale vrolijk door moet draaien en geen kw minder kan op gaan wekken. Nu is het in Nederland vake zo dat de bewolking komt en gaat. Leuk dat je in theorie lekker zelf aan het opwekken bent, maar om problemen op het net te voorkomen, moet die kolencentrale de verwachte piek op een dag kunnen opvangen.

De realiteit is dus gewoon dat er evenveel wordt opgewekt... En dan zonnecellen leuk zijn voor de portemonnee, maar niets bijdragen aan een beter milieu.

Bij wind zal dat in mindere mate zijn, maar op dit moment kan een windmolen niet zonder subsidie overleven.
Indoor testtrack met gecontroleerde omstandigheden die uitgevoerd worden door een centrale organisatie en niet door fabrikanten. Een fabrikant levert een auto af en krijgt een keuringsresultaat.
Ik ben het eens met die organisatie, maar de track boeit niets. Alles is met een rollerbank te controleren.
En dat laat dus zien dat het systeem krom is, waardes hanteren die in de praktijk niet gehaald worden. Bovendien zeg ik nergens dat de huidige marges gehanteerd moeten worden.
Okee, dan had ik dat verkeerd begrepen. Feit blijft wel, dat ik waardes nooit zal gaan halen met mijn rijstijl...
Grappig, ik heb nog nooit iemand dat horen zeggen. Denk dat er maar weinig mensen zijn die echt zo beperkt denken.
Men zegt inderdaad dat de metingen nergens op slaan en dat leaserijders onterecht in 14% rijden...
Ik trek daar mijn conclusie uit...
Ik ken ze niet.
Ik zie het zat terugkomen. Kijk het commentaar op artikelen op autoweek alleen al...

• BlakHawk
Nou ik heb wat offertes binnen van leaseplan:

Leaseplan:
3008: 692
508: 792
Megane Estate Bose: 572
Megane Estate GT line: 583
Focus Wagon lease titanium + xeon en extra opties: 593

Athlon heeft alleen de Megane en Focus Hatchback prijzen geleverd, dus de Estate en Wagon krijg ik nog:
3008: 651
508: 741

De 508 valt dus helemaal af...
3008 bij athlon is een optie en ik neig nog steeds een beetje naar de Focus... Dit weekend maar eens echt gaan kijken.

Verwijderd

Waarom is de GT line bijna 200 euro goedkoper dan de Bose?

• BlakHawk
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:26:
Waarom is de GT line bijna 200 euro goedkoper dan de Bose?
sorry typefoutje, aangepast...

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Volgens mij zijn dat prijzen, uitgaand van een 3 jarig contract, bij (schrikbarend) weinig kilometers, of vergis ik me daarin?

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 12:32
Of je wacht op de golf 7. Die komt binnenkort uit in variant uitvoering, 140pk met 14% bijtelling.

http://www.autoweek.nl/ni...ant-duikt-voor-t-eerst-op

[ Voor 3% gewijzigd door muppet99 op 20-02-2013 16:45 ]

Carpe Diem

• BlakHawk
AllSeeyinEye schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:37:
Volgens mij zijn dat prijzen, uitgaand van een 3 jarig contract, bij (schrikbarend) weinig kilometers, of vergis ik me daarin?
4 jaar/35000

Ik heb ook prijzen van 2 jaar/35000, maar dan komen de Megane en focus erg dicht bij de 700... 3008 is 2 jaar te duur.
muppet99 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:45:
Of je wacht op de golf 7. Die komt binnenkort uit in station uitvoering, 140pk met 14% bijtelling.

http://www.autoweek.nl/ni...ant-duikt-voor-t-eerst-op
Is dat hard?
Ik ben eigenlijk een beetje klaar met VAG.

Mijn huidige VAG heeft zo vaak stil gestaan het eerste jaar... Ben blij dat ik er straks vanaf ben.

Het is dat het lease is en de dealer wel mee moet werken, want ik laat hem gewoon achter. Maar de hele houding. Als ik een particulier was had ik naar mijn airco kunnen fluiten...

Die deed het soms wel en soms niet en dat is heel vervelend in de zomer met 30 graden...

De dealer zegt gewoon, ja toen we testte deed hij het gewoon...
Doordat het lease is, laat ik hem gewoon achter bij de dealer en regel ik een vervangende auto met de leasemij, waardoor de leasemij weer druk zet op de dealer...

Maar het gedoe, ik ben helemaal klaar met VAG... Daarnaast moet hij in juni voor de deur staan...
Daarnaast is een Golf nu ook niet echt je van het... Het gaat te snel rechtdoor in de bochten... Het is en niet sportief, maar ook niet comfortabel...

Dus hij moet wel heel goedkoop worden wil ik daarvoor kiezen. Een Golfje en goedkoop gaan niet echt samen naar mijn idee.

Verwijderd

Zo duur is de nieuwe Golf niet, zeker niet met 14% bijtelling. Al kannibaliseert dit wel volledig de 1.2 en 1.4 TSI's. Die koopt dan niemand meer als de 14% versie ook nog eens meer PK heeft.

• BlakHawk
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 17:17:
Zo duur is de nieuwe Golf niet, zeker niet met 14% bijtelling. Al kannibaliseert dit wel volledig de 1.2 en 1.4 TSI's. Die koopt dan niemand meer als de 14% versie ook nog eens meer PK heeft.
Maar ik lees nergens iets over 14%...
De octavia gaan ze het proberen met de 1.6TDI, maar waarschijnlijk wordt dat pas november...

Dus de 2.0TDI gaat echt niet voor november 14% worden...

Dus ben wel benieuwd naar je bron.

Maar goed, zag vandaag de nieuwe Golf 7 rijden en dat vind ik echt niets...

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-12 12:08

Griffin

Is mythical

dfrenner schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:23:

Leaseplan:

Athlon heeft alleen de Megane en Focus Hatchback prijzen geleverd, dus de Estate en Wagon krijg ik nog:

3008 bij athlon is een optie en ik neig nog steeds een beetje naar de Focus... Dit weekend maar eens echt gaan kijken.
Als je voor ruimte + bijtelling wilt gaat zou je ook bij Toyota kunnen kijken. Ikzelf heb de Auris Sports Tourer besteld. Rijd heerlijk en in mijn ogen net wat anders dan de megane die er extreem veel rijden.
Of je moet natuurlijk geen bezine mogen rijden, dan houd het op.

• BlakHawk
Dat laatste is het geval :(

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Als je nog even de tijd hebt, wacht dan op de Golf Variant, wellicht dat die er ook als 20% GTD (184PK) komt, of op de Octavia Combi. Zijn in jouw prijsklasse sowieso erg interessant.

edit:
Hmmm beter lezen voortaan:
dfrenner schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 19:02:
[...]
Maar goed, zag vandaag de nieuwe Golf 7 rijden en dat vind ik echt niets...

[ Voor 26% gewijzigd door AllSeeyinEye op 21-02-2013 10:03 ]

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-12 17:02
Wicked-Game schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 10:07:
[...]

Ben ik compleet met je eens, helaas vinden leasemaatschappijen dit helaas niet. En zodra die merken dat het model op zijn einde loopt zie je plots de leaseprijzen stijgen.

Even terug naar keuze van leasewagen:

Qua auto's heb ik in iedergeval al 3 proefgereden, aankomend weekend de stap maken naar BMW voor een proefrit in de 116iEDE Business Sport. Het lijstje wat ik nu heb qua kanshebbers:

- Audi A4 1.8TFSI Business Edition (25%) (Proefgereden)
- Audi A3 SB 1.4 TFSI Proline S Stronic (20%) (3drs Proefgereden)
- Audi A3 SB 1.4 TFSI Proline S 6-bak (20%)
- BMW 116iEDE Business Sportline (20%)
- Volvo V40 T3 Summum (20%) (Proefgereden)

Afgevallen:

- Lexus CT200h (14%) leuk die bijtelling maar wat een kleine kofferbak en geen fijne automaat.

Twijfelgevallen:

- Alfa Guillieta
- Mercedes A-Klasse (A180 Blue Efficiency komt met 20%)

Ik vind het wel lastig om te kiezen, enerzijds voor opties moet ik bij Volvo zijn, die summum zit bomvol en reed erg prettig. De Audi 1.4 TFSI is mij bekend, en met Proline S juist heel erg op sportiviteit gericht. De A4 is meer de keus voor toekomst, gezinnetje, kids (je rijdt er toch 4 jaar mee) en is ruimer maar je hebt wel weer 25% bijtelling.

Lastige keuzes.
De Audi A4 en de BMW 3-Serie vallen af. In de lease mij iets te gortig uiteindelijk qua maandbedrag wat ik er voor over heb. Maar nu de keuzes die over blijven die wijzigen her en der ook ivm gunstigere leasebedragen:

BMW 116i gaat worden 116D Business Sport met de volgende config:

- Zwart metallic of donkergrijs
- M Sportstuurwiel
- Sport Line inclusief
- Navigatiesysteem Business inclusief
- Akoestische waarschuwing veiligheidsgordel inclusief
- Xenon verlichtingspakket inclusief
- Business inclusief
- Dynamic Cruise Control (DCC) inclusief
- Mistlampen voor inclusief
- Middenarmsteun voor, verschuifbaar inclusief
- Uitbreiding instrumentenpaneel inclusief
- Deactivering Passagiers Airbag inclusief
- Xenon lampen voor dim- en grootlicht inclusief Koplampsproeiers

Extra Opties:

- Individual hemelbekleding zwart
- Volautomatische airconditioning
- Lichtpakket
- Licht/-Regensensor
- Hifi actief luidsprekersysteem
- Elektrisch schuif/kanteldak
- Extra getintglas achter
- Sportstoelen (behoort tot sportline)

Accesoires:
- 17" ipv 16" (Achteraf door dealer)
- M Performance Nieren

Audi A3 Sportback Ambition Proline S 1.4TFSI

Proline S bevat de volgende opties:

S-line exterieur pakket
- Voorbumper sportief
- Diffusor
- S-line sideskirts
- Dakspoiler

S-line sport pakket
- Sportstoelen bekleed met stof en halfleder
- Zwarte hemel
- S-line accenten
- Afgevlakt MF sportstuur
- Dorpellijsten met s-line opschrift
- 18 inch 5-parallelspaak s-line velgen

Overige opties in Proline S pakket:
- Comfort airconditioning
- Xenon Plus (xenon + Led DRL)
- Licht pakket
- Opberg pakket
- Audi Sound System
- Audi music interface
- Audi drive select
- BIS kleurenscherm
- Verwarmbare ruitensproeiers
- Telefoonvoorbereiding bluetooth
- Licht & regensensor
- IsoFix
- Mistlampen
- Led achterlichten
- Interieurelementen mono.pur (leder afwerking rondom middenconsole en in deuren)

Bovenop het Proline S pakket heb ik de volgende opties af-fabriek in gedachten:
- Aluminium optiek in het interieur
- Blanke sierlijsten
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Zonder type/-motor aanduiding

Dealer regeling:
- Wielbouten diefstalbeveiligd
- Privacy shades

Volvo V40 D2 Summum

Hier nog niet overuit, heb vraag uitstaan bij leasemaatschappij omtrent de MRB vanaf 1 januari 2014. Als het de prijs blijft zoals nu dan met de extra's:

- Introline pakket
- Dynamicline pakket
- Panorama dak
- Stoelverwarming voor
- Premium Sound Multimedia

Maar dat is nu even afwachten. Het aparte is dat de Audi in benzine uitvoering goedkoper was dan in diesel. Terwijl de BMW en Volvo in diesel gunstiger zijn in de lease. Vandaar de keuzes. Mag beiden varianten leasen dus dat biedt uitkomst.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• El_V
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-12 12:53
welke prijzen heb je daarbij? en wat is de bijtelling?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is de BMW met 118d motor een stuk duurder? Prestaties van die 116d zijn, naar wat ik hoor, erg teleurstellend. Met de 118d moet hij een stuk rapper zijn.

• Wicked-Game
El_V schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:05:
welke prijzen heb je daarbij? en wat is de bijtelling?
BMW 116D is met deze opties: 34590,- euro
Audi met de opties: 35086,-
Volvo: ruime 37K

Lease technisch:
BMW met 900 p/mnd
Audi met 945 p/mnd
Volvo met 889 p/mnd

Heb een bedrag van 875,- stuk te slaan, leg dus op alles iets toe maar heb daar niet zo'n probleem mee. De audi is wel het duurst maar heeft vooral te maken met de 18" velgen en onze winterbanden regeling. De Volvo is gunstig vanwege de MRB vrijstelling, vandaar de vraag bij de leasemaatschappij wat er gebeurt na 1 januari 2014.
Tsurany schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:15:
Is de BMW met 118d motor een stuk duurder? Prestaties van die 116d zijn, naar wat ik hoor, erg teleurstellend. Met de 118d moet hij een stuk rapper zijn.
Helaas is de 118D veel duurder in de lease en ook geen optie voor mij.

• BlakHawk
dfrenner schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:23:

Leaseplan:

Nou Athlon heeft zijn prijzen ook compleet:
Megane Estate GT line: 544
Focus Wagon lease titanium + xeon en extra opties: 567

Athlon is dus in alle wagens goedkoper dan Leaseplan...

Verwijderd

Wicked-Game schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:27:
De Volvo is gunstig vanwege de MRB vrijstelling, vandaar de vraag bij de leasemaatschappij wat er gebeurt na 1 januari 2014.
In 2014 moet je MRB betalen voor de D2 V40. Volgens de dealer ongeveer 90 euro per maand.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wicked-Game schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:27:
Helaas is de 118D veel duurder in de lease en ook geen optie voor mij.
Ah das jammer, wist niet dat die verschillen zo groot waren.

• Wicked-Game
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:15:
[...]

In 2014 moet je MRB betalen voor de D2 V40. Volgens de dealer ongeveer 90 euro per maand.
Hangt af wanneer de Volvo operationeel ingezet gaat worden. Maar had al bedragen tot 107 euro p/mnd te horen gekregen. Daarbij optellend wat de Volvo in de lease doet gaat de Volvo het hem niet worden.
Tsurany schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 09:29:
[...]

Ah das jammer, wist niet dat die verschillen zo groot waren.
Verschillen tussen de 116D en 118D waren bij ons erg groot, best spijtig. Maar ook de BMW is afgevallen vanwege toch ruimte en design.

Heb as we speak de order voor een Audi A3 Sportback Proline S 1.4TFSI geplaatst.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ga je volgens mij geen spijt van krijgen! Welk kleurtje?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-12 14:31

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Griffin schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 08:04:
[...]

Als je voor ruimte + bijtelling wilt gaat zou je ook bij Toyota kunnen kijken. Ikzelf heb de Auris Sports Tourer besteld. Rijd heerlijk en in mijn ogen net wat anders dan de megane die er extreem veel rijden.
Of je moet natuurlijk geen bezine mogen rijden, dan houd het op.
Gisteren proefritje gedaan in zowel de Megane als de Auris. Wat is die laatste me tegengevallen zeg... De automaat is wennen, maar daar moet je van houden. Remkracht is matigjes. Materiaalgebruik is echt slecht. Ding was net een speelgoedwagentje. Die is dus snel van de lijst gehaald.

Verwijderd

Wicked-Game schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:07:

Heb as we speak de order voor een Audi A3 Sportback Proline S 1.4TFSI geplaatst.
Welkom bij de club :) nog 3 mnd wachten :(

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-12 23:30
Vandaag de dealer maar weer eens gebeld om te vragen wanneer die jetta hybrid nou eens bij hun geleverd wordt om een proefrit te kunnen maken. Ze hadden in januari "ergens in februari" beloofd en nu wordt het dus alweer half maart.

• datadevil
Ik zit nog te twijfelen over het light upgrade pack op de Ford Focus Titanium. Ik zou het vooral nemen om de xenon lampen, de andere elementen uit dat pack boeien minder (kleurtjes sfeer verlichting in de auto zelf....?) maar is dat 900 euro waard in jullie ogen?
Volgens mij is het wel fijn dat betere licht als je wat vermoeide ogen hebt zoals ik als beeldscherm slaaf regelmatig heb, of scheelt het niet zo veel?

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12 14:52
Enkel de Xenon is dat al waard ;) dus ik zou het nemen (sowieso als het een leaseauto is)

• LightStar
  • Laatst online: 17-12 14:52
dfrenner schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:44:
[...]

Nou Athlon heeft zijn prijzen ook compleet:
Megane Estate GT line: 544
Focus Wagon lease titanium + xeon en extra opties: 567

Athlon is dus in alle wagens goedkoper dan Leaseplan...
Bij ons kun je kiezen voor Alphabet en Athlon, en tot nu toe is in bijna alle gevallen Alphabet nog goedkoper!

• BlakHawk
datadevil schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 20:02:
Ik zit nog te twijfelen over het light upgrade pack op de Ford Focus Titanium. Ik zou het vooral nemen om de xenon lampen, de andere elementen uit dat pack boeien minder (kleurtjes sfeer verlichting in de auto zelf....?) maar is dat 900 euro waard in jullie ogen?
Volgens mij is het wel fijn dat betere licht als je wat vermoeide ogen hebt zoals ik als beeldscherm slaaf regelmatig heb, of scheelt het niet zo veel?
Kijk ook even naar de titanium lease uitvoering, bijna 2000 euro goedkoper dan de titanium. Heb je je light upgrade pack al terugverdiend ;)

• datadevil
dfrenner schreef op zondag 24 februari 2013 @ 10:31:
[...]

Kijk ook even naar de titanium lease uitvoering, bijna 2000 euro goedkoper dan de titanium. Heb je je light upgrade pack al terugverdiend ;)
Ja bedankt, om die versie gaat het ook. Maar goed, alles wat ik niet extra hoef bij te betalen (ik werk part time dus mijn lease budget is iets lager) is ook een belangrijke overweging.

Weet iemand trouwens of in de 14% versie de prijzen van die extras (light pack, reservewiel etc) ook goedkoper zouden moeten zijn? Ik heb 2 verschillende prijslijsten voor me liggen, en bij de ene staat een kolom prijzen met 14% bijtelling. Scheelt toch een paar tientjes per item, maar in de Alphabet berekening gaan die zaken allemaal voor de prijzen uit de algemene kolom.

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-12 16:11
datadevil schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:35:
[...]

Ja bedankt, om die versie gaat het ook. Maar goed, alles wat ik niet extra hoef bij te betalen (ik werk part time dus mijn lease budget is iets lager) is ook een belangrijke overweging.

Weet iemand trouwens of in de 14% versie de prijzen van die extras (light pack, reservewiel etc) ook goedkoper zouden moeten zijn? Ik heb 2 verschillende prijslijsten voor me liggen, en bij de ene staat een kolom prijzen met 14% bijtelling. Scheelt toch een paar tientjes per item, maar in de Alphabet berekening gaan die zaken allemaal voor de prijzen uit de algemene kolom.
Ik begreep van onze locale Ford dealer dat voor de lease je specifiek de Titanium Lease moet hebben.
De basisprijs is daarvan gunstiger --> nog aantrekkelijker bijtelling. Er zitten wel wat verschillen tussen Titanium en Titanium Lease!

Hier is trouwens de balans doorgeslagen richting Megane.

www.steamloco.info

• datadevil
Spoetnik385 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 14:43:
[...]

Ik begreep van onze locale Ford dealer dat voor de lease je specifiek de Titanium Lease moet hebben.
De basisprijs is daarvan gunstiger --> nog aantrekkelijker bijtelling. Er zitten wel wat verschillen tussen Titanium en Titanium Lease!

Ik ben echt een Ford fan, dus wordt wel de titanium lease, en dan heb je het denk ik over de econetic lease variant met een 1.6 77kw, dat is met een standaard business pakket erop waardoor je echt veel er al in/op hebt zitten.
Ben dus alleen de details nog aan het uitzoeken

• BlakHawk
Spoetnik385 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 14:43:

Titanium lease = titanium + business pack II (voordeel iets van 3200 euro)

Bij mij is dit weekend de balans doorgeslagen naar de Ford...

Megane vind ik de GT line van buiten absoluut mooier. Maar de Ford stuurt directer.
Daarnaast komt de vloer bij de passagier wat omhoog bij de Megane, waardoor je erg ongemakkelijk zit als je wat langer bent... Oh ja en mijn vrouw vond het dash verouderd ogen in verhouding tot de Focus...
datadevil schreef op zondag 24 februari 2013 @ 14:48:
Ik ben echt een Ford fan, dus wordt wel de titanium lease, en dan heb je het denk ik over de econetic lease variant met een 1.6 77kw, dat is met een standaard business pakket erop waardoor je echt veel er al in/op hebt zitten.
Ben dus alleen de details nog aan het uitzoeken
Wat ik wel jammer vind is dat er nog redelijk wat bij komt... De wieldoppen zijn echt lelijk...
Dus ze hadden een pakketje in de aanbieding 16 inch LM (zelfde bandenmaat als staal) + zwart leer voor 995.
Dakrailing kost extra 350 euro
Dan zijn dragers ook wel makkelijk = 199 euro
En dan nog kleurtje 700 euro
Xeon (900 euro) en dat andere pakketje met keyless drive en privacyglass van 350 euro...

Toch weer een optelsom van 3500 euro...
Als ik iets moet gaan laten schieten, weet ik nog niet wat precies... Eigenlijk wil ik niets laten schieten...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hangt er vanaf waar je veel zal rijden. Ik zou dakrailing laten schieten als je dat zeer sporadisch gebruikt, 550 euro om af en toe wat mee te nemen is vrij duur. Echter gebruik je dit weer heel vaak is het natuurlijk die 550 euro wel waard.
En Xenon verlichting, is leuk maar is het die 900 euro waard? Wellicht wel als je veel op donkere weren rijdt maar als je meestal op verlichte wegen rijdt of overdag rijdt hoeft het niet zo nuttig te zijn.

En anders gewoon alles nemen!

• BlakHawk
Tsurany schreef op maandag 25 februari 2013 @ 09:33:
Hangt er vanaf waar je veel zal rijden. Ik zou dakrailing laten schieten als je dat zeer sporadisch gebruikt, 550 euro om af en toe wat mee te nemen is vrij duur. Echter gebruik je dit weer heel vaak is het natuurlijk die 550 euro wel waard.
En Xenon verlichting, is leuk maar is het die 900 euro waard? Wellicht wel als je veel op donkere weren rijdt maar als je meestal op verlichte wegen rijdt of overdag rijdt hoeft het niet zo nuttig te zijn.

En anders gewoon alles nemen!
Ik heb vorig jaar net een dakkoffer gekocht en dat is echt ideaal voor op vakantie!
Vooral als de kinderwagen ook mee moet. Maar ook even een kerstboompje halen ofzo. Altijd makkelijk die dragers.

Tja ik denk dat als ik moet kiezen om iets te laten vallen of xenon wordt of de velgen en leer.
Nadeel is dat ik eigenlijk wel echt xenon wilde. Maar de wieldoppen staan ook niet echt en daar zit nu redelijk goedkoop ook leer bij...
Privacyglass is ook wel erg mooi en voor 350 euro ook keyless entry en elc. inklapb. buitenspiegels erbij.

Dan heb je nog de kleur... Voor 500 euro minder heb je frozen white, maar de bumper wordt dan achter wel een stuk zwart (plastic), dat valt met panther black een stuk minder op...

• Widow
  • Laatst online: 01-12 14:47
dfrenner schreef op maandag 25 februari 2013 @ 09:42:
[...]

Ik heb vorig jaar net een dakkoffer gekocht en dat is echt ideaal voor op vakantie!
Vooral als de kinderwagen ook mee moet. Maar ook even een kerstboompje halen ofzo. Altijd makkelijk die dragers.

Tja ik denk dat als ik moet kiezen om iets te laten vallen of xenon wordt of de velgen en leer.
Nadeel is dat ik eigenlijk wel echt xenon wilde. Maar de wieldoppen staan ook niet echt en daar zit nu redelijk goedkoop ook leer bij...
Privacyglass is ook wel erg mooi en voor 350 euro ook keyless entry en elc. inklapb. buitenspiegels erbij.

Dan heb je nog de kleur... Voor 500 euro minder heb je frozen white, maar de bumper wordt dan achter wel een stuk zwart (plastic), dat valt met panther black een stuk minder op...
Ik zou het wel weten, je zit 99% van de tijd ín de auto en niet er buiten, dus ik zou voor xenon kiezen. Wieldoppen en andere tierelantijntjes zijn leuk, maar ik heb liever 's nachts goed zicht dan dat mn auto er overdag goed uitziet :)

edit: en leer, ik had dat in een auto vroeger, maar dat is eigenlijk best waardeloos. In de zomer is het loeiheet, in de winter koud, en als je hard door de bocht gaat glij je weg in je stoel.

[ Voor 8% gewijzigd door Widow op 25-02-2013 09:48 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja precies, het is echt waar jij de prioriteit plaatst, als er inderdaad wat af moet. Zelf vind ik leer erg fijn en zou ik dat niet willen missen, dan liever geen Xenon. Liefst zou ik ze allebei willen maar dat is niet altijd een optie. Zo zou ik ook liever keyless entry en privacyglass willen dan Xenon.

Het is keuzes maken! Waar zal je tijdens gebruik het meeste aan hebben en waar zal je minder aan hebben? Ik rij meestal overdag of 's nachts op verlichte wegen, dan heb ik voor die paar keer dat ik op onverlichte wegen rijdt niet perse Xenon nodig. Keyless entry lijkt mij ideaal (heb het zelf niet) op elk moment dat je de auto in stapt, dat is iets waar je echt elke rit van kan profiteren.
Lederen stoelen zitten bij mij zo heerlijk, dat is voor mij iets waar ik elke rit van kan genieten.

Keuzes keuzes... luxe problemen :+

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Keyless Entry is alleen écht handig in combinatie met Keyless Drive, anders moet je namelijk toch je sleutel al pakken/heb je sleutel in je hand bij het uitstappen. Ik weet niet hoe dat bij Ford zit?

[ Voor 12% gewijzigd door MrAcid op 25-02-2013 09:52 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vind het vooral handig als ik met m'n handen vol aan kom lopen en niet naar de sleutel hoef te graven. Dacht dat keyless entry bij Ford enkel het unlocken is, het startbutton pakket is volgens mij weer extra.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Widow schreef op maandag 25 februari 2013 @ 09:47:
[...]

edit: en leer, ik had dat in een auto vroeger, maar dat is eigenlijk best waardeloos. In de zomer is het loeiheet, in de winter koud, en als je hard door de bocht gaat glij je weg in je stoel.
In de winter maakt je stoelverwarming het in een minuut lekker warm. In de zomer is het warm, maar niet loeiheet. Mijn stuur is aanzienlijk warmer. Verder is het is vuil afstotend en goed / snel schoon te maken, slijt niet zo hard als stoffen bekleding en met goede stoelen blijf je keurig op je plek zitten :+

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat is inderdaad wat ik in mijn C30 het meeste mis: keyless entry en keyless drive. Dat had ik op mijn Prius wel en was echt geweldig. Gewoon lekker de sleutel in je zak laten zitten, geen gegraaf en gezoek naar de sleutels als je je handen vol hebt.

Dingen als roof bars en trekhaak heb je inderdaad weinig nodig, maar het is wel verdomd handig. Bij de Prius had ik een setje roof bars gekocht, geweldig voor de vakantie met zo'n grote baggagebak bovenop. En op de C30 heb ik nu een trekhaak, kan ik dus voor de vakantie een klein karretje achter hangen.

Mis je het echt als je het niet hebt? Nee, 95% van de tijd niet. Maar als je het wel hebt is het wel heel handig.

Ik moet trouwens zeggen dat ik de active xenon van mijn C30 wel geweldig vind. Geeft echt bakken meer licht dan de "gewone" koplampen van de Prius en stuurt mee in de bochten zodat in een flauwe bocht tegenliggers niet verblind worden en je perfect zicht op de weg houdt.

Wat betreft leer: deze C30 is mijn eerste auto met volledig leren bekleding (in mijn V40 phase 2 had ik halfleer) en ik weet nu al dat ik eigenlijk niets anders wil. Inderdaad heel comfortabel en heel goed schoon te maken. In de Prius had ik al vrij snel een chocolademelkvlek op de achterbank en die is er nooit meer helemaal uit gegaan... :/

Maar als ik echt een lijstje musts zou moeten maken zijn dat:

- climate control
- cruise control
- bluetooth
- navigatie

Waarom navigatie? Zodat je die gewoon altijd bij de hand hebt. Geen gedoe met losse navigatiegear, gewoon een druk op een knop op het stuur en je hebt navigatie. Nadeel van built-in is natuurlijk dat het op den duur niet meer up to date is... Maar in de praktijk bleek dat je zelfs aan een 5 jaar oude kaart nog heel veel hebt. Wel op de borden blijven letten natuurlijk maar dat moet je toch ook met een up-to-date navigatie, helemaal foutloos is zo'n kaart nooit natuurlijk.

[ Voor 34% gewijzigd door Mx. Alba op 25-02-2013 10:04 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 14:05
Ik ben er achter gekomen dat leeftijd ook van invloed is op de prioriteitenvolgorde van de opties :P Met de jaren is mijn nachtzicht minder geworden; als twintiger had ik nog nachtkijkers in mijn oogkassen, nu doen die het iets minder (nog steeds goed, maar niet meer van dat niveau als ze geweest zijn). Xenon is daardoor wel naar mijn korte lijstje van must haves gekropen :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Navigatie vind ik juist geen must have, heb altijd mijn telefoon bij me en de navigatie daarvan is een stuk beter. Oplader zit standaard in de auto dus kan altijd opladen wanneer ik wil :)

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Must haves:

Navi / bluetooth carkit
Climate control (liefst dual zone)
Cruisecontrol (is dat tegenwoordig niet standaard?)
Lederen bekleding
Achteruitrij camera (als je er ooit een hebt gehad wil je nooit meer zonder)
Sportstoelen (met verwarming, maar da's evenals leer zo achteraf ingebouwd)

Hoog op de lijst:

Xenon
Privacy glass
18" LM
Trekhaak (wegklapbaar)
Goed / beter geluid

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tsurany schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:27:
Navigatie vind ik juist geen must have, heb altijd mijn telefoon bij me en de navigatie daarvan is een stuk beter. Oplader zit standaard in de auto dus kan altijd opladen wanneer ik wil :)
Maar dan ga je naar het buitenland en dan wordt het een dure zaak om met je telefoon te navigeren... ;)

Ik heb uiteraard mijn telefoon ook altijd bij me maar die gebruik ik als backup voor als de ingebouwde navigatie het onverhoopt niet (goed) zou doen. Is me eigenlijk alleen een keer voorgekomen met mijn vorige auto, toen ik ergens in een nieuwe wijk moest zijn die niet in de verouderde kaart stond.

Overigens lukt het Google Maps niet het adres van mijn zusje te vinden, maar de navigatie van mijn Volvo wel.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:10
Grappig die lijstjes met optie-must-haves, dit is natuurlijk voor iedereen anders.
Ik ga grotendeels met Albantar mee (misschien omdat ik ook volvo rij?)

Voor mij zijn de musthaves:
- Climate control
- Cruise control
- Bluetooth
- Parkeerpieper achter
- Automatische ruitenwisser
- Goeie radio

Navigatie heb ik nu voor t eerst, gebruikte altijd mn telefoon. Maar nu ik het in mn auto heb vind ik dat toch wel fijn.

Ik had geen ruimte meer voor xenon, maar staat wel hoog op de wensenlijst.

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 25-02-2013 10:35 ]

Verwijderd

Mx. Alba schreef op maandag 25 februari 2013 @ 09:59:
- climate control
- cruise control
- bluetooth
- navigatie

Waarom navigatie? Zodat je die gewoon altijd bij de hand hebt. Geen gedoe met losse navigatiegear, gewoon een druk op een knop op het stuur en je hebt navigatie. Nadeel van built-in is natuurlijk dat het op den duur niet meer up to date is... Maar in de praktijk bleek dat je zelfs aan een 5 jaar oude kaart nog heel veel hebt. Wel op de borden blijven letten natuurlijk maar dat moet je toch ook met een up-to-date navigatie, helemaal foutloos is zo'n kaart nooit natuurlijk.
Bij mijn V40 heb ik 2x mapcare, jij neem ik aan toch ook wel? de navi is bij aflevering up-to-date dus dan kan je hem bv na 1,5 en 3 jaar updaten.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2013 10:37 ]

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ow shit ja, automatische verlichting en ruitenwissers! Had ik niet aan gedacht omdat ik eigenlijk altijd een licht/zicht pakket erbij neem (waar dat in zit).

• MrAcid
  • Niet online
Ingebouwde navigatie (van hoge kwaliteit) is voor mij één van de opties die een auto kan maken of breken. De Volvo navigatie is wat mij betreft een voorbeeld van hoe het NIET moet. Ik zou alleen op dat punt al eerder voor een Golf VII dan een V40 gaan bijvoorbeeld. Ik heb ook eigenlijk liever een ingebouwde TomTom (dus wel netjes in het dashboard/weggewerkt weggewerkt) dan een oplossing van automerk X. De oplossingen van autofabrikanten zijn mijns inziens tot nu toe altijd nog inferieur aan wat de markt ontwikkelt. De ideale oplossing zou zijn: een scherm in de middenconsole waarmee je je telefoon bedient. Soort grote iPad, maar dan alleen een extern schem met touchinput direct zoals je dat op je telefoon zou doen. Dus geen logica meer in de auto: dat komt allemaal uit je telefoon.

Prioriteitenlijstjes van opties zijn alleen zinvol als iemand hier eerst even een standaardlijst neerplempt die we kunnen rangschikken, anders gaat iedereen uit van andere standaard/optie uitrustingen. ;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

MrAcid schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:38:
De ideale oplossing zou zijn: een scherm in de middenconsole waarmee je je telefoon bedient. Soort grote iPad, maar dan alleen een extern schem met touchinput direct zoals je dat op je telefoon zou doen. Dus geen logica meer in de auto: dat komt allemaal uit je telefoon.
Dan moet je een Infiniti kopen. Laatst een interview op de radio gehoord met de importeur van dat merk, de nieuwe Infiniti Q50 (BMW 3-serie-concurrent die vanaf medio dit jaar in Nederland leverbaar wordt) gaat zo'n systeem krijgen. Qua luxe, formaat en uitrusting komt die Q50 tussen de 3- en de 5-serie te zitten, qua prijs onder de 3-serie.

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2013/01/002-2014-infiniti-q50-1358178420-opt.jpg

(Maar ja, 't is wel een Nissan...)

Ik vind de navigatie van Volvo in mijn C30 trouwens best goed werken. Een touchscreen zou veel handiger zijn misschien maar dat pookje aan het stuur is eigenlijk wel zo veilig zodat je de navi kan bedienen zonder je handen van het stuur te halen.

[ Voor 35% gewijzigd door Mx. Alba op 25-02-2013 10:46 ]

• rinkel
@MrAcid
Ik ben het grotendeels met je eens dat ingebouwde navigatie zwaar onderdoet aan losse navigatie als TomTom.
Ik moet zeggen dat ik toch redelijk tevreden ben over die van Volvo, heel af en toe laat ie me in de steek en gebruik ik TomTom. Ik moet zeggen dat systemen in andere auto's vaak nog slechter zijn.
Heb jij zulke slechte ervaringen met de Volvo navigatie ?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 14:05
Mijn vorige TomTom heb ik enkele malen in een woedebui door de auto gegooid (op de cruciale momenten raakte die telkens de verbinding kwijt, net als mijn TomTom daarvoor. Dat roept onversneden toorn bij mij op). Qua interface was ik er wel tevreden over. Maar nu ik ingebouwde navi heb wil ik niet meer zonder; doet het gewoon altijd. En de interface en bediening vind ik zelfs nog iets beter dan die van TomTom, dat heeft Audi goed voorelkaar vind ik :)

Verder is voor mij een must-have een volledig automatische climate control, goed instelbare stoelen met neigverstelling (zonder neigverstelling valt de auto subiet af) en fatsoenlijk geluid met media-interface. De rest is icing on the cake.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BlakHawk
MrAcid schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:38:
Ingebouwde navigatie (van hoge kwaliteit) is voor mij één van de opties die een auto kan maken of breken. De Volvo navigatie is wat mij betreft een voorbeeld van hoe het NIET moet. Ik zou alleen op dat punt al eerder voor een Golf VII dan een V40 gaan bijvoorbeeld. Ik heb ook eigenlijk liever een ingebouwde TomTom (dus wel netjes in het dashboard/weggewerkt weggewerkt) dan een oplossing van automerk X. De oplossingen van autofabrikanten zijn mijns inziens tot nu toe altijd nog inferieur aan wat de markt ontwikkelt. De ideale oplossing zou zijn: een scherm in de middenconsole waarmee je je telefoon bedient. Soort grote iPad, maar dan alleen een extern schem met touchinput direct zoals je dat op je telefoon zou doen. Dus geen logica meer in de auto: dat komt allemaal uit je telefoon.

Prioriteitenlijstjes van opties zijn alleen zinvol als iemand hier eerst even een standaardlijst neerplempt die we kunnen rangschikken, anders gaat iedereen uit van andere standaard/optie uitrustingen. ;)
Wat grappig, ik heb de RNS 315 en vanaf dag 1 mis ik mijn Volvo navigatie...
Je kunt helemaal niets instellen in de RNS, hij kiest vreemde routes, VAG brengt geen updates uit die goed zijn. We hebben hier al 4 jaar een weg liggen, en de RNS ziet hem niet, terwijl de auto nu 1,5 jaar oud is...

Maar de Ford navigatie vond ik een minpunt ten opzichte van de Renault...
Renault gebruikt gewoon TomTom en dat zou VAG en Ford ook moeten doen.

Volvo gebruikte destijds Garmin, werkte ook prima.

• MrAcid
  • Niet online
rinkel schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:45:
@MrAcid
Ik ben het grotendeels met je eens dat ingebouwde navigatie zwaar onderdoet aan losse navigatie als TomTom.
Ik moet zeggen dat ik toch redelijk tevreden ben over die van Volvo, heel af en toe laat ie me in de steek en gebruik ik TomTom. Ik moet zeggen dat systemen in andere auto's vaak nog slechter zijn.
Heb jij zulke slechte ervaringen met de Volvo navigatie ?
Qua betrouwbaarheid is de navigatie van Volvo prima, daarover geen klachten. Ook de weergave van "ingewikkelde" rotondes/kruispunten is behoorlijk goed doordat je bijna een exact weergave krijgt van de verschillende wegen die op het kruispunt uitkomen.

Minpunten wat mij betreft (persoonlijk, wellicht):
- Route onduidelijk op de kaart (qua kleurstelling), gaat met gele pijltjes geloof ik?;
- Traag met invoeren adressen, met berekenen routes, met bladeren door het menu;
- Spraakbesturing (ok, dat is altijd wennen): huisnummer "236" moet je invoeren als "2" "3" "6";
- Geen automatische zoom op basis van snelheid, handmatig zoomen naar gewenste schaal;
- Onduidelijke kleurstelling qua type wegen (doorgaand, snelweg, binnenwegen);
- Verkeersinformatie waar je van gaat huilen - totaal onbruikbare alternatieve routes omdat je niet kunt inschatten wat je winst is (of er überhaupt winst te behalen valt).

Mijn ervaring is met dit systeem in de huidige XC60, de "vorige" XC60 (amper verschil) en de V70 uit 2006 (?):
Afbeeldingslocatie: http://media.autokopen.nl/auto/5257183-11-640.jpg

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mx. Alba schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:32:
[...]

Maar dan ga je naar het buitenland en dan wordt het een dure zaak om met je telefoon te navigeren... ;)
Nope, genoeg offline apps, zowel gratis als betaald :)

Maar als er dan toch lijstjes komen :9

- Climate Control
- Bluetooth mét streaming audio
- Cruise Control mét speedlimiter
- Goede stoelen met liefst leer
- Automatische ruitenwissers
- Lichtsensoren
- Parkeersensoren achter*

* Meestal niet nodig maar de parkeergarage bij kantoor heeft te korte vakken, lange auto's moeten met hun neus/kont in het andere vak staan.

Ik heb gewoon nog geen echt goed ingebouwd navigatiesysteem gezien waar ik echt van overtuigd was. Dat was helaas wel erg jammer. Zou het liefst een Android tablet ingebouwd zien, dat zou voor mij echt #winning zijn.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Abbadon schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:48:
Mijn vorige TomTom heb ik enkele malen in een woedebui door de auto gegooid (op de cruciale momenten raakte die telkens de verbinding kwijt, net als mijn TomTom daarvoor. Dat roept onversneden toorn bij mij op).
Dat is dus het voordeel van ingebouwde navigatie t.o.v. een losse PND of telefoon. Als een ingebouwde navigatie de verbinding met de satellieten kwijtraakt (bijvoorbeeld in een tunnel) dan kan die nog e.e.a. redelijk extrapoleren a.d.h.v. de voertuiggegevens (snelheid, stuurrichting) waardoor de positie nog redelijk goed bepaald kan worden totdat de verbinding terug is.
MrAcid schreef op maandag 25 februari 2013 @ 11:05:
- Verkeersinformatie waar je van gaat huilen - totaal onbruikbare alternatieve routes omdat je niet kunt inschatten wat je winst is (of er überhaupt winst te behalen valt).
De verkeersinformatie is inderdaad niet altijd even bruikbaar omdat er vaak een flinke lag is en omdat er vaak geen verkeersinformatie is van het secundaire net. Maar als er een alternatieve route wordt aangeboden zegt die van mij (C30 2012) wel degelijk hoeveel de nieuwe route korter/langer in km en sneller in minuten is en je kan ervoor kiezen de nieuwe route t.o.v. de oude route op de kaart te zien voordat je ervoor kiest om die alternatieve route wel of niet te nemen.

[ Voor 35% gewijzigd door Mx. Alba op 25-02-2013 11:23 ]

• rinkel
Maar een ingebouwde navigatie is wat lastig om door de auto te gooien...

Ik geef meteen toe dat sensus op de volvo wat traag is.
Het zoomen komt aan de linkerkant, ook als je in bijvoorbeeld de radio zit.
Spraakherkenning vind ik eigenlijk juist wel goed, herkent mijn stem eigenlijk altijd, heb wel eens anders gezien.

Ik geef echter toe dat het zeker niet perfect is.
Pagina: 1 ... 18 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.