Royz schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:36:
Als je de electrische motor bewust niet gebruikt, dan zorg je bewust voor een hogere uitstoot dan fabrieksaf gemeten. Dan fraudeer je toch in feite? Je bent ingedeeld in een categorie waar je eigenlijk niet in thuishoort?
Maar electrisch rijden is er nog lang niet klaar voor en wat mij betreft gaat dat het nooit worden.
Laden duurt lang, rendement is laag, vooral in de winter dramatisch...
Het gaat pas echt werken als de auto zelf elektriciteit gaat opwekken met een groene brandstof die je kunt tanken in maximaal 5 minuten.
Ga nu eens met een elektrische auto op vakantie naar zuid Frankrijk... Stel dat er al overal laadpalen staan, dan ben je een week bezig er te komen!
Geen enkele auto die ik heb gehad doet dat, met mijn rijstijl. Maar dat boeit ook helemaal niet, als de verhoudingen maar ongeveer kloppen...
Mijn 25% diesel deed 7.5l/100km terwijl de opgave zei dat hij 4,5l/100km moest doen...
Mijn huidige 14% diesel doet 5l/100km terwijl dat 3l/100km zou moeten zijn...
Ik ben dus fors zuiniger gaan rijden ten opzichte van mijn 25% diesel! Daarom betaal ik nu minder, zo zie ik het.
Als ik heel erg mijn best doe, kom ik best in de buurt van die 3l/100km. Maar ik rijd liever 140 op de snelweg dan 90... Dat deed ik met mijn 25% bak ook...
Stampertje schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:48:
Daarom wordt het hoog tijd voor een bijtellingsmechanisme wat kijkt naar je daadwerkelijk verbruik/uitstoot. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen die een V60 plug in hybrid heeft besteld daadwerkelijk 1 op 30 gaat rijden (fabrieksopgave is i op 48). De D5 die erin zit verbruikt in een lichteren V70 ongveer 1 op 12. Dus al die mensen in hun V60 PIH straks lekker 1 op 10/15 rijden en lekker 0% bijtelling. Dan schiet zo'n regeling duidelijk zijn doel voorbij, en mag je mijns inziens spreken van oplichterij door de bestuurder.
Hoe wil je ooit daadwerkelijk verbruik gaan testen!?
Verschilt nogal van wat je met de auto doet! Stad/snelweg/B-wegen/rijstijl
Tsurany schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:50:
Nee, jij fraudeert niet. De fabrikant fraudeert ook niet. Alles gaat volgens de regels die er voor gesteld zijn. Deze regels zijn gruwelijk krom, maar zolang ze gevolgd worden is er geen fraude. Ik stoot bijna het dubbele uit dan wat mijn auto zou moeten doen, maar er is getest zoals de wet het voorschrijft en aan de auto is verder niks veranderd waardoor er nooit een nieuwe test heeft moeten plaatsvinden.
Zo lang iedere fabrikant dezelfde test volgt, is het toch gewoon eerlijk?
Ik zie het probleem echt niet.
Door iedere auto anders te gaan beoordelen wordt het juist oneerlijk.
Dat ik voor mijn werk veel in de stad moet zijn, maakt mijn auto niet onzuiniger. Dat jij toevallig alleen B-wegen rijdt maakt je auto niet zuiniger, want iedere auto heeft datzelfde probleem. B-wegen zuiniger dan stad.
Let goed op het doel! Wat is je doel? Niemand meer 0% of 14% bijtelling?
Want vergeet niet dat als ik geen 14% zou kunnen rijden, ik lekker voor een 200pk bak kies! Als uitstoot toch niet meer uitmaakt...
Met mijn 50k per jaar draagt dat lekker bij aan de uitstoot
Nu haal ik weliswaar mijn 1:30 niet, maar wel 1:20, terwijl ik in mijn 25% bak altijd 1:12 reed...
AllSeeyinEye schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:21:
Idd. Gewoon terug naar het oude systeem: 22,5% voor iedereen, tenzij je een km registratie bijhoudt (max 500km prive), dan 0%.
Gelijk geen reden meer voor fabrikanten om te motoren te laten krimpen om maar aan de uitstoot normen te voldoen, gewoon dikke motoren met veel vermogen!
Ja dat is het gevolg idd... Ook prima!
Ik merk steeds meer dat "men" anderen een goedkope leaseauto niet gunt!
Dan nog zijn die dingen zuiniger dan een 25% bak...
Ik merk het heel erg met mijn huidige 1.2TDI. plankgas in Duitsland, kan hij gewoon niet onder de 1:10 komen. bij 9l/100km houdt het op. Meer diesel kan er gewoon niet in...
Mijn 25% 1.6D ging makkelijk naar de 13l/100km plankgas...
Dus alsnog is hij gewoon zuiniger met dezelfde rijstijl...
Ik reed met mijn 1.6D ook altijd 140, doe ik nu nog steeds...
Dat is het verschil tussen 7,5l/100km en 5l/100km.
Ik rijd dus wel degelijk een stuk zuiniger. Daarom betaal ik minder.
Ik rijd geen leaseauto omdat ik quitte wil spelen, dan laat ik mijn leasebudget wel uitbetalen en ga ik privé rijden. Maar dan is het ook weer niet eerlijk volgens velen, omdat ik 9,5k extra salaris krijg per jaar en zij niet...
Mensen gunnen anderen gewoon niets. Ze willen liever dat iedereen 25% betaalt, want ze krijgen al een leasebak. En daar mogen ze lekker voor lappen. Dat is gewoon de tendens.