Een 508 (qua gewicht vergelijkbaar met de Jetta?) zou 115 netto gaan kosten. Een V40 rond de 95. Volgens onze leasemaatschappij.
Wat vind je een normaal tarief? Afschrijving is voor een kort contract met een nieuwe auto relatief hoog en daardoor is het altijd duur. Waar heb je het voor nodig en weet je zeker dat leasen de beste oplossing is?Kecin schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 18:28:
Iemand enig idee waar je een beetje voor normale tarieven een leasewagen kan rijden voor persoonlijk gebruik? Dus prive lease, nieuwe auto (nja, max 2 jaar zeg maar), relatief veel km per jaar en voor maximaal een jaar?
Die shortleasers hebben volgens mij allemaal hele vreemde constructies.
vaak is prive lease extreem duur.. Je betaald de auto 1,5x in die 4 jaar. Daarnaast moet je de auto na 4 jaar kopen midde klasser kan dan nog ruim 9000 euro zijn. daarnaast een Megane (vrij populair nu) kost voor een werkgever 525 euro per maand ex brandstof inc pech hulp/winterbanden/reparaties e.d. de megane kost 29 duizend euro (gt line met wat opties)
Ik kom dan op 55 maanden mijn werkgever betaald dan 25000 euro op 4 jaar.. maar hij neemt misschien wel 20 of meer auto's af.. Jij neemt er 1 is groter risico voor de leasemaatschapij je zult dan eerder 600 tot 700 per maand kwijt zijn ex brandstof.. Dan kan je denk ik beter auto kopen met leen constructie ben je goedkoper uit zeker als je al een deel van het bedrag kan inleggen..
Ik kom dan op 55 maanden mijn werkgever betaald dan 25000 euro op 4 jaar.. maar hij neemt misschien wel 20 of meer auto's af.. Jij neemt er 1 is groter risico voor de leasemaatschapij je zult dan eerder 600 tot 700 per maand kwijt zijn ex brandstof.. Dan kan je denk ik beter auto kopen met leen constructie ben je goedkoper uit zeker als je al een deel van het bedrag kan inleggen..
A Soldiers manual and a pair of boots.
Inmiddels valt prive lease best te verdedigen, de prijzen zakken namelijk fors. Bestaande leasemaatschappijen storten zich er, soms onder ander label, ook op omdat de zakelijke markt afneemt en de prijzen onder druk staan.
Is het dan goedkoop? Nee, dat nog niet. Maar voor bijvoorbeeld een Peugeot 208 van 18.000,- betaal je 295,- per maand, wat neerkomt op 10.000,-. Hierin zit dus een stuk afschrijving, de 3 beurten, 1 set banden en de all-risk verzekering.
Dit is een all-in bedrag zonder slotsom. Dat is best te overzien.
Is het dan goedkoop? Nee, dat nog niet. Maar voor bijvoorbeeld een Peugeot 208 van 18.000,- betaal je 295,- per maand, wat neerkomt op 10.000,-. Hierin zit dus een stuk afschrijving, de 3 beurten, 1 set banden en de all-risk verzekering.
Als ik even op http://www.belastingdiens.../motorrijtuigenbelasting/ inklop kom ik nog steeds op nog geen 60 tientjes per maand uit?benchMarc schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:30:
[...]
Een paar tientjes? Dat ding weegt 1500kg. Een 1.4 gewone jetta kost al 6 tientjes per maand en die weegt zo'n 250kg minder.
Vaak zit het probleem dat je na die 10.000 niets meer hebt. Als je nu een auto koopt van 18.000 euro en je rijd daar 4 jaar mee heb je nog een een auto die 9 duizend waard (dealer) en in ruillen 7500?? Je kan dus je auto dan als aanbetaling je nieuwe auto kopen..PWM schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 10:08:
Inmiddels valt prive lease best te verdedigen, de prijzen zakken namelijk fors. Bestaande leasemaatschappijen storten zich er, soms onder ander label, ook op omdat de zakelijke markt afneemt en de prijzen onder druk staan.
Ik denk daarom dat prive lease nog steeds de duur is aangezien je gedwonen wordt na 4 jaar een andere auto te lease. stoppen betekend veel geld weg niets meer over. Je inverstering van 10.000 euro is dus weggegooid geld..
Die €7.500 heb je toch ook over als je nu €18.000 hebt en voor totaal €10.500 een auto least voor vier jaar? Het leasen zal natuurlijk wat meer kosten, maar het gaat even om het idee. Het voordeel van leasen is dan wel dat je maandelijks slechts €218,75 kwijt bent en je de rest beschikbaar hebt om iets anders mee te doen. Daarnaast heb je, mits OL, geen operationeel risico.To_Tall schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 19:15:
[...]
Vaak zit het probleem dat je na die 10.000 niets meer hebt. Als je nu een auto koopt van 18.000 euro en je rijd daar 4 jaar mee heb je nog een een auto die 9 duizend waard (dealer) en in ruillen 7500?? Je kan dus je auto dan als aanbetaling je nieuwe auto kopen..
Ik denk daarom dat prive lease nog steeds de duur is aangezien je gedwonen wordt na 4 jaar een andere auto te lease. stoppen betekend veel geld weg niets meer over. Je inverstering van 10.000 euro is dus weggegooid geld..
edit:
Dat er dan mensen zijn die de rest van die €18.000 over de balk smijten en er na vier jaar achter komen dat ze ook nog een auto nodig hebben is een ander verhaal.
Idd, die investering hoeft geen weggegooid geld te zijn, als je investeerde in vervoer voor een bepaalde periode ipv een auto.
Verder moet je appels met appels vergelijken, als je 18k klaar hebt staan, en je hebt vervoer nodig, is lease natuurlijk niet een optie. Maar als je moet regelen qua financiering wordt het al eerlijker. Vervolgens kan je voor die auto met financiering onderhoud e.d. afkopen, dan is lease bijna logisch. Helemaal als je betrouwbaar vervoer nodig hebt...
Begrijp me niet verkeerd, ik lease zakelijk en zou dit niet snel privé doen. Maar als ik een andere baan zonder auto zou krijgen, kan ik mijn zakken leeg kloppen, en een zo goed mogelijke auto uitzoeken voor t geld (3k?), maar als ik er netto genoeg op vooruit ga, waarom zou ik niet prive leasen? Betrouwbaar, een zuinig autootje met moderne motortechniek en veiligheid.
Verder moet je appels met appels vergelijken, als je 18k klaar hebt staan, en je hebt vervoer nodig, is lease natuurlijk niet een optie. Maar als je moet regelen qua financiering wordt het al eerlijker. Vervolgens kan je voor die auto met financiering onderhoud e.d. afkopen, dan is lease bijna logisch. Helemaal als je betrouwbaar vervoer nodig hebt...
Begrijp me niet verkeerd, ik lease zakelijk en zou dit niet snel privé doen. Maar als ik een andere baan zonder auto zou krijgen, kan ik mijn zakken leeg kloppen, en een zo goed mogelijke auto uitzoeken voor t geld (3k?), maar als ik er netto genoeg op vooruit ga, waarom zou ik niet prive leasen? Betrouwbaar, een zuinig autootje met moderne motortechniek en veiligheid.
Het priveleasen vroeg ik me zo af om het volgende, een kennis van me werkt momenteel bij een bedrijf en krijgt netto zo'n 1200 euro reiskostenvergoeding. Het OV is geen optie, maar hij heeft ook niet voldoende geld om een nieuwe auto te kopen (want om te sparen moet die dus de afstand overbruggen door te werken, terwijl die dus geen nieuwe auto kan betalen. De huidige wagen is een oude bak van 20 jaar oud waarbij het olie tanken is en benzine bijvullen bij wijze van spreken).
Prive lease zou dus een mooie oplossing kunnen zijn, bijvoorbeeld: auto leasen voor 700 euro per maand en voor 400 euro aan brandstof in gooien, daarbij een nieuwe auto (incl alles) te rijden.
Daarnaast vraag ik me af of bijtellingregels e.d. ook gelden voor privelease. Iemand een idee?
Prive lease zou dus een mooie oplossing kunnen zijn, bijvoorbeeld: auto leasen voor 700 euro per maand en voor 400 euro aan brandstof in gooien, daarbij een nieuwe auto (incl alles) te rijden.
Daarnaast vraag ik me af of bijtellingregels e.d. ook gelden voor privelease. Iemand een idee?
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Natuurlijk geld bijtelling niet voor prive leasen. Dat lijkt me vrij logisch aangezien bijtelling een belasting is voor het prive voordeel wat je krijgt uit een zakelijke auto.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Als je netto 1200 euro aan reiskostenvergoeding krijgt, moeten er wel heel wat kilometers worden gereden. Bij 19c/km vergoeding zouden dat er 75000 per jaar zijn.
Bij dat aantal kilometers kun je slechts een looptijd van 2 jaar kiezen (leasemaatschappijen willen auto's verkopen met max 150 a 180.000 km op de teller. Zelfs een Alfa Mito 1.3 JTDm zit al aan de 900 euro leasebedrag excl brandstof. Als je in de praktijk 1:20 rijdt komt er og 440 euro aan diesel bij.
Bij dat aantal kilometers kun je slechts een looptijd van 2 jaar kiezen (leasemaatschappijen willen auto's verkopen met max 150 a 180.000 km op de teller. Zelfs een Alfa Mito 1.3 JTDm zit al aan de 900 euro leasebedrag excl brandstof. Als je in de praktijk 1:20 rijdt komt er og 440 euro aan diesel bij.
1200 is denk ik ook maar tjdelijk.. Kan me niet voorstellen dat je vriend geen auto van de zaak kan krijgen.. 1200 per maand is het minimum loon bijna.. Het zou zelfs goedkoper zijn voor zijn baas hem een lease auto te geven al dan niet alleen zakkelijk gebruik..
kan dus eigenlijk niet geloven dat een werkgever 1200 netto extra aan reiskosten vergoeding geef.. Dat is diefstal van zijn eigen zak.
BTW Dat zal dus uitkomen op 6000 Km elke maand?? laten we zeggen 100 km is 1 uur 6000 is dus 60 uur in de maand in de auto?? Zou ik voor geen goud willen zo'n baas
kan dus eigenlijk niet geloven dat een werkgever 1200 netto extra aan reiskosten vergoeding geef.. Dat is diefstal van zijn eigen zak.
BTW Dat zal dus uitkomen op 6000 Km elke maand?? laten we zeggen 100 km is 1 uur 6000 is dus 60 uur in de maand in de auto?? Zou ik voor geen goud willen zo'n baas
Laat je niet misleiden door de leasetarieven die vaak op deze fora langskomen (800 voor een Golf ofzo). Die zijn namelijk gebaseerd op 35000 of 40000 km/jaar. De werknemer die meer moet rijden merkt daar niets van (de baas neemt de meerkosten van extra kilometers voor zijn rekening). Maar als je kijkt naar de echte kosten voor de werkgever dan zal hij aanzienlijk meer dan 1200 euro per maand kwijt zijn voor een leaseauto a 75.000 km/jaar.
Ik krijg ook een reiskostenvergoeding van tussen de 1000 en 1300 euro per maand. Ja, het is goedkoper voor de werkgever om mij een lease auto te geven, maar dit is minder rompslomp voor hem, en hij heeft het risico niet dat hij met een lease auto achterblijft als ik weg ga.
Living the American Dream
Wat zijn jouw kosten dan? Rij je echt zoveel kilometers? Openbaar vervoer vergoeding?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik rij tussen de 3000 en 5000 per maand. Deze krijg ik maal 0,19 uitgekeerd. Daarnaast krijg ik nog een vergoeding van een paar honderd euro (deze is bruto), deze 2 bij elkaar opgeteld is dus 1000 tot 1300 Euro.
Risico kan hij afkopen door een boete bedrag in te stellen bij de werknemer bij eerder weggaan dan lease termijn toestaat.Stampertje schreef op zondag 10 februari 2013 @ 15:20:
Ik krijg ook een reiskostenvergoeding van tussen de 1000 en 1300 euro per maand. Ja, het is goedkoper voor de werkgever om mij een lease auto te geven, maar dit is minder rompslomp voor hem, en hij heeft het risico niet dat hij met een lease auto achterblijft als ik weg ga.
Daarnaast is een lease auto voor een werkgever wel degelijk goedkoper.
1 de werkgever weet zeker dat werknemer vervoerheeft.. Bij defect een leen auto..
2 De werkgever krijgt de BTW terug van bezine en de lease auto. kosten zijn lager dan bij particulier
3 De werkgever heeft geen direct budget nodig voor reiskosten vergoedingen a 19ct per km..
Daarnaast knijpen werkgevers de leasemaatschapijen uit auto die prive 800 euro lease is. zal voor een werkgever 600 lease zijn. misschien minder zelfs ;-)
Mijn werkgever heeft het over 35000 km max per jaar.. en niet over 75000 km per jaar.. Ik zou dus volgens de papieren ongveer 3000 km per maand rijden gelukkig doe ik momenteel minder ;-) dus kosten zijn voor bezine e.d. nog lager!!
Nu heb ik ook vervoer, dat is namelijk mijn verantwoordelijkheid. Goedkoper is een lease auto zeker, maar dat vind mijn werkgever minder belangrijk.
Boetebedrag bij inleveren lease auto zou ik persoonlijk nooit mee akkoord gaan, en mijn collega's ook niet
Boetebedrag bij inleveren lease auto zou ik persoonlijk nooit mee akkoord gaan, en mijn collega's ook niet
Tja... dan gaat het bedrijf gewoon niet akkoord met een leaseauto. 
Ik heb ook getekend voor een boetebedrag; of voor het zelf overnemen van de auto. Ik mag hem geloof ik ook boetevrij onderbrengen bij een collega. Daar is m.i. niets mis mee: het is een duurzame investering in jou als persoon, en daar mag je zelf ook bewust van zijn. Als ik weg wil, vraag ik gewoon aan mijn volgende werkgever of mijn leaseauto meegenomen kan worden.
Ik heb ook getekend voor een boetebedrag; of voor het zelf overnemen van de auto. Ik mag hem geloof ik ook boetevrij onderbrengen bij een collega. Daar is m.i. niets mis mee: het is een duurzame investering in jou als persoon, en daar mag je zelf ook bewust van zijn. Als ik weg wil, vraag ik gewoon aan mijn volgende werkgever of mijn leaseauto meegenomen kan worden.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Hoe kom je aan die cijfers? Tenzij de privélease bij een maatschappij belachelijk duur is is dat echt onzin. Bedrijven met wagenparken van een paar honderd auto's kunnen kunnen vast wel kortingen krijgen, maar 25% is wel wat overdreven.To_Tall schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:57:
[...]Daarnaast knijpen werkgevers de leasemaatschapijen uit auto die prive 800 euro lease is. zal voor een werkgever 600 lease zijn. misschien minder zelfs ;-)
[ Voor 5% gewijzigd door Tjaps op 11-02-2013 08:51 ]
Das een mooie vergoeding, daar kom je wel goed mee uit denk ik? Das bij 5k per maand zo'n 500 euro aan brandstof (hoog geschat) en dan houd je zo'n 800 euro over voor de auto.Stampertje schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:41:
Ik rij tussen de 3000 en 5000 per maand. Deze krijg ik maal 0,19 uitgekeerd. Daarnaast krijg ik nog een vergoeding van een paar honderd euro (deze is bruto), deze 2 bij elkaar opgeteld is dus 1000 tot 1300 Euro.
Ik kan trouwens geheel boetevrij mijn leasebak inleveren. Alle auto's tot een x bedrag (vrij hoog bedrag) kunnen boetevrij ingeleverd worden en komen in de pool.
[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 11-02-2013 00:13 ]
Die reiskostenvergoeding waar ik het over had klopt in iedergeval wel. Woon/werk verkeer is minimaal 1000 km per week, dit brengt bij een maandloon zo'n 1000~1200 euro op.
Ga ik er even vanuit dat er qua kilometers ook privé zal worden gereden. Reken dus op minimaal 1200km per week. Een leaseauto zit er niet in omdat het een binnen de deurfunctie is. Verkopers e.d. krijgen wel een leasewagen maar eigen bijdrage is verschrikkelijk hoog. Dingen wijzigen daarin is amper mogelijk vanwege onmogelijk groot board of directors en heel veel mensen die ergens een plasje over moeten doen.
Het gaat dus om een werkgever met meer dan 5000 werknemers.
Privelease zou dus een goede mogelijkheid zijn die ook wat zekerheid biedt. Ik las ergens iets over leasecontracten overnemen. Wellicht toch eens mijn vriend meeslepen naar de dealer om wat informatie in te winnen.
Ga ik er even vanuit dat er qua kilometers ook privé zal worden gereden. Reken dus op minimaal 1200km per week. Een leaseauto zit er niet in omdat het een binnen de deurfunctie is. Verkopers e.d. krijgen wel een leasewagen maar eigen bijdrage is verschrikkelijk hoog. Dingen wijzigen daarin is amper mogelijk vanwege onmogelijk groot board of directors en heel veel mensen die ergens een plasje over moeten doen.
Privelease zou dus een goede mogelijkheid zijn die ook wat zekerheid biedt. Ik las ergens iets over leasecontracten overnemen. Wellicht toch eens mijn vriend meeslepen naar de dealer om wat informatie in te winnen.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Veel dealers en importeurs bieden zelf ook leaseservices aan. Volvo heeft bijvoorbeeld Volvo Lease.
Je zou ook kunnen denken aan een flexibele leaseconstructie, dan kan je 90% van de tijd een klein goedkoop auto'tje onder je kont hebben (als je dat überhaupt wil met zulke afstanden) en als het nodig is (voor vakantie of verhuizing ofzo) tijdelijk overstappen in iets groters.
Je zou ook kunnen denken aan een flexibele leaseconstructie, dan kan je 90% van de tijd een klein goedkoop auto'tje onder je kont hebben (als je dat überhaupt wil met zulke afstanden) en als het nodig is (voor vakantie of verhuizing ofzo) tijdelijk overstappen in iets groters.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
200 Km per dag?? Pff voor een binnendeurs functie zou ik niet zo ver willen rijden.. 50 km enkele reis ok.. Maar 100 pff..Kecin schreef op maandag 11 februari 2013 @ 09:44:
Die reiskostenvergoeding waar ik het over had klopt in iedergeval wel. Woon/werk verkeer is minimaal 1000 km per week, dit brengt bij een maandloon zo'n 1000~1200 euro op.
Anyway.. Je zult met een lease bak toch duurder uitkomen prive.. Lease bedrag + prive km/brandstof.. Je kan reparaties e.d. afkopen ook je verzekering. Maar denk wel dat deze toch op een of andere manier moet worden betaald!!
Kan iemand het volgende misschien eens uitleggen.
Een paar jaar geleden kwamen die Polo bluemotion diesels op de markt. Superpopulair, want geen wegenbelasting, dus iedereen die 5000km per jaar reed kocht zo'n ding. Maar vanaf 2014 moeten ze opeens wegenbelasting gaan betalen, want de co2 uitstoot word dan zo bijgesteld dat die polootjes niet meer vrijgesteld zijn. Je krijgt dus een heleboel goedkope polootjes op de markt straks
Anyway, ooit in 2009 is mijn huidige leaseauto op kenteken gezet en had toen een bijtellingspercentage van 20%. Echter als ik het vergelijk met de huidige bijtellingsnormen, die co2 gebaseerd zijn, zit ik niet meer in die 20% bijtellingscategorie. Maar ik betaal nog steeds bijtelling over de destijds geldende co2-normen.
Wat ik dus niet begrijp is dat mensen die prive een auto aanschaffen meer mogen gaan betalen op het moment dat hun auto niet meer in de co2-norm valt om wegenbelastingvrij te zijn. Maar voor zakelijke rijders telt kennelijk het argument dat de bijtellingswaarde telt die gold op het moment dat het contract werd afgesloten voor de duur van het contract. Of word er een onderscheid gemaakt tussen zakelijk en prive rijden?
Dit zou namelijk betekenen dat als ik morgen een 14% autootje lease dat wegenbelasting vrij is, en vanaf 2014 worden die normen aangepast, dat ik dan dus wel 14% bijtelling blijf betalen, maar dat de extra wegenbelastingkosten worden doorberekend naar mn baas - die het waarschijnlijk weer naar de berijder doorberekend.
Een paar jaar geleden kwamen die Polo bluemotion diesels op de markt. Superpopulair, want geen wegenbelasting, dus iedereen die 5000km per jaar reed kocht zo'n ding. Maar vanaf 2014 moeten ze opeens wegenbelasting gaan betalen, want de co2 uitstoot word dan zo bijgesteld dat die polootjes niet meer vrijgesteld zijn. Je krijgt dus een heleboel goedkope polootjes op de markt straks
Anyway, ooit in 2009 is mijn huidige leaseauto op kenteken gezet en had toen een bijtellingspercentage van 20%. Echter als ik het vergelijk met de huidige bijtellingsnormen, die co2 gebaseerd zijn, zit ik niet meer in die 20% bijtellingscategorie. Maar ik betaal nog steeds bijtelling over de destijds geldende co2-normen.
Wat ik dus niet begrijp is dat mensen die prive een auto aanschaffen meer mogen gaan betalen op het moment dat hun auto niet meer in de co2-norm valt om wegenbelastingvrij te zijn. Maar voor zakelijke rijders telt kennelijk het argument dat de bijtellingswaarde telt die gold op het moment dat het contract werd afgesloten voor de duur van het contract. Of word er een onderscheid gemaakt tussen zakelijk en prive rijden?
Dit zou namelijk betekenen dat als ik morgen een 14% autootje lease dat wegenbelasting vrij is, en vanaf 2014 worden die normen aangepast, dat ik dan dus wel 14% bijtelling blijf betalen, maar dat de extra wegenbelastingkosten worden doorberekend naar mn baas - die het waarschijnlijk weer naar de berijder doorberekend.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Wat is er aan uit de leggen? Bijtelling en wegenbelasting zijn twee andere vormen van belasting en worden anders uitgevoerd.
Dat snap ik maar beide zijn gebaseerd op co2 uitstoot. Het is toch raar dat voor wegenbelasting de op dat moment geldende norm word gehanteerd en voor bijtelling de waarde die is vastgesteld wanneer het leasecontract werd getekend?
Ik gok dat dit zo is omdat leasecontracten vaak voor 3-5 jaar afgesloten worden en de bijtelling een relatief korte termijn vast staat. De auto's zelf blijven nog jarenlang rond rijden en dat zou betekenen dat een auto wellicht wel 20 jaar dezelfde wegenbelasting blijft betalen. Daarnaast hebben zowel particulieren alsmede zakelijke rijders last van de verhoging van wegenbelasting en is er geen oneerlijk voordeel voor zakelijke rijders.
Klopt als een bus. Die wegenbelasting komt er ook voor leaserijders bij. De vraag is alleen of de leaserijder, de leasemaatschappij of de werkgever het betaald. Maar ergens gaat dat geld gewoon opgehoest moeten worden.Tsurany schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:52:
Daarnaast hebben zowel particulieren alsmede zakelijke rijders last van de verhoging van wegenbelasting en is er geen oneerlijk voordeel voor zakelijke rijders.
Dat komt omdat je als leaserijder een contract hebt met een vaste looptijd en ze mensen niet tussentijds willen verrassen met stijgende kosten. Een privé rijder kan "elk moment" zijn auto wegdoen voor iets nieuws. Dat is het argument. Natuurlijk is het niet zo zwart/wit maar zo wordt er wel naar gekeken.Widow schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:45:
Dat snap ik maar beide zijn gebaseerd op co2 uitstoot. Het is toch raar dat voor wegenbelasting de op dat moment geldende norm word gehanteerd en voor bijtelling de waarde die is vastgesteld wanneer het leasecontract werd getekend?
Dit laat ook wel een beetje het gebrek aan een meerjarig beleid zien. Waarom de staffels niet afschaffen en elk jaar de grenzen verlagen met xCO2 en zo een planning maken voor >5 jaar. Dan kan ook de leaserijder precies berekenen wat hij/zij kwijt is en is er niks aan de hand.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Bij mij zit het al berekend in het maandbedragBartjeh schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:48:
[...]
Klopt als een bus. Die wegenbelasting komt er ook voor leaserijders bij. De vraag is alleen of de leaserijder, de leasemaatschappij of de werkgever het betaald. Maar ergens gaat dat geld gewoon opgehoest moeten worden.
Ik ben bezig met de keuze voor een leaseauto. Op het moment heb ik een huurauto van de zaak totdat ik mijn vaste contract heb, en ik probeer te vergelijken wat dat ding me netto kost met wat een lease auto me netto kost, zodat ik inzicht heb of ik hoe ik er de maanden na de huur auto uit zie qua salaris.
De huur auto staat nu op mijn loonstrook voor 220 euro, ik neem aan dat dit bruto is, maar veel verder kom ik niet.
Hoe reken ik dat om naar netto; zitten er nog andere heffingen bij, haal ik er gewoon 42 procent af en heb ik dan de netto of...?
De huur auto staat nu op mijn loonstrook voor 220 euro, ik neem aan dat dit bruto is, maar veel verder kom ik niet.
Hoe reken ik dat om naar netto; zitten er nog andere heffingen bij, haal ik er gewoon 42 procent af en heb ik dan de netto of...?
Heeft een huur auto niet gewoon een netto huurprijs per dag?
Volgens mij bedoel je bijtelling wat je wilt berekenen. Op jouw loonstrook staat bruto bijtelling denk ik. In dat geval is 220 erg weinig, tenzij je in een 14% C1 ofzo rijdt. Ter vergelijking, mijn 25% Ibiza staat er voor 440 euro op.
Hoe je verder netto bijtelling kunt berekenen is erg eenvoudig via internet te vinden. Als je geen eigen bijdrage hebt:
Nieuwprijs auto x bijtellingspercentage = bruto bijtelling per jaar
Bruto bijtelling x belastingpercentage = netto bijtelling per jaar : 12 = netto per maand
Volgens mij bedoel je bijtelling wat je wilt berekenen. Op jouw loonstrook staat bruto bijtelling denk ik. In dat geval is 220 erg weinig, tenzij je in een 14% C1 ofzo rijdt. Ter vergelijking, mijn 25% Ibiza staat er voor 440 euro op.
Hoe je verder netto bijtelling kunt berekenen is erg eenvoudig via internet te vinden. Als je geen eigen bijdrage hebt:
Nieuwprijs auto x bijtellingspercentage = bruto bijtelling per jaar
Bruto bijtelling x belastingpercentage = netto bijtelling per jaar : 12 = netto per maand
[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 12-02-2013 19:50 ]
Aangezien het een huurauto betreft zal je geen EB (eigen bijdrage) hebben. Je betaalt dan in principe de bijtelling over de fiscale waarde.
stel de auto is op papier € 26.000,- waard. Hierover betaal je dan bijtelling, 14, 20 of 25%.
in het geval van 20% is het € 5.200,- per jaar.
Hierover draai je belasting af. Afhankelijk van je inkomen en de bijbehorende schijf waar je in valt. Over het algemeen de 42% schijf, zie hiervoor de belastingdienst website.
42% over 5200 = 2.184 per jaar, gedeeld door 12 = 182 euro Netto per maand.
stel de auto is op papier € 26.000,- waard. Hierover betaal je dan bijtelling, 14, 20 of 25%.
in het geval van 20% is het € 5.200,- per jaar.
Hierover draai je belasting af. Afhankelijk van je inkomen en de bijbehorende schijf waar je in valt. Over het algemeen de 42% schijf, zie hiervoor de belastingdienst website.
42% over 5200 = 2.184 per jaar, gedeeld door 12 = 182 euro Netto per maand.
Maar als op mijn loonstrook dus 220 staat dan zal dat naar bruto zijn omgezet?
Het is een Mazda 2, B label, ongeveer 11 a 12000 volgens de Mazda site.
Dus:
42% over 2400 = 1008, gedeeld door 12 is 84... gaan we dan er vanuit dat dat 42 % is en het dus ongeveer 200 bruto is, dan lijken we aardig rond..
Slaat het ergens op wat ik hier bereken?
Mijn nieuwe leaseauto zou komen (met HSB) op 220, dan zou ik er dus ten opzichte van nu netto 136 op achteruitgaan (maar wel een veel mooiere/betere/grotere auto rijden ;-))
Dus:
42% over 2400 = 1008, gedeeld door 12 is 84... gaan we dan er vanuit dat dat 42 % is en het dus ongeveer 200 bruto is, dan lijken we aardig rond..
Slaat het ergens op wat ik hier bereken?
Mijn nieuwe leaseauto zou komen (met HSB) op 220, dan zou ik er dus ten opzichte van nu netto 136 op achteruitgaan (maar wel een veel mooiere/betere/grotere auto rijden ;-))
220 zal de bijtelling zijn.
Wat ze in principe doen is de bijtelling over je auto als inkomsten zien, echter wordt dit niet meegeteld voor pensioen en zorg.
Een Mazda 2 kost afhangend van het model tussen de 12k en 15k met/zonder opties. Je kan je exacte fiscale waarde opvragen.
Bij 12000 kom je dus op 2400. Dit is 200 per maand bij je bruto salaris. Hier betaal je loonbelasting over, 42% dus 84 euro netto
Wat ze in principe doen is de bijtelling over je auto als inkomsten zien, echter wordt dit niet meegeteld voor pensioen en zorg.
Een Mazda 2 kost afhangend van het model tussen de 12k en 15k met/zonder opties. Je kan je exacte fiscale waarde opvragen.
Bij 12000 kom je dus op 2400. Dit is 200 per maand bij je bruto salaris. Hier betaal je loonbelasting over, 42% dus 84 euro netto
Het is handig als je de getallen even goed neer zet en aan geeft wat het is. Want als jij aangeeft dat iets 220 euro is met HSB dan vraag ik me af waar je het over hebt. Zet gewoon je eventuele eigen bijdrage, totale waarde auto en bijtellingspercentage neer.
Verwijderd
Bijtelling op loonstrook is bruto. Daarover betaal je loonbelatsting, bv 42% of 52%, en dat is dan je netto bijtelling. 220 EUR bruto bijtelling komt dus neer op auto met catalogus waarde van 13200,-. (Uitgaande van 20%)Maar als op mijn loonstrook dus 220 staat dan zal dat naar bruto zijn omgezet?
Als je 42% loonbelasting, dan is het dus netto 220 * 0.42 = ~ 93 EUR.
Berekenen kan bijvoorbeeld hier: http://www.leaseplan.nl/l...eel/fiscale_bijteller.asp
Die 220 is netto, berekend de lease applicatie voor me en daar had ik geen vragen over, ging me over vergelijk met de huidige leen auto; ik kwam er niet goed uit wat die me nou netto kostte, en wat dus het verschil tussen nu en dan in mijn netto salaris zou zijn.Tsurany schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:40:
Het is handig als je de getallen even goed neer zet en aan geeft wat het is. Want als jij aangeeft dat iets 220 euro is met HSB dan vraag ik me af waar je het over hebt. Zet gewoon je eventuele eigen bijdrage, totale waarde auto en bijtellingspercentage neer.
Excuses voor de onduidelijkheid, en ik denk dat mijn berekening zoals ik die hierboven neerzette wel klopt en ik het nu dus snap, bedankt voor de uitleg!
[ Voor 10% gewijzigd door datadevil op 12-02-2013 21:20 ]
Als ik jou was, zou ik even een berekening opvragen bij de HRM-afdeling van je werkgeverdatadevil schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:08:
[...]
Die 220 is netto, berekend de lease applicatie voor me en daar had ik geen vragen over, ging me over vergelijk met de huidige leen auto; ik kwam er niet goed uit wat die me nou netto kostte, en wat dus het verschil tussen nu en dan in mijn netto salaris zou zijn.
220 netto voor een Mazda2 vind ik namelijk best stevig...
Tot juli vorig jaar reed ik in de lease een Peugeot 308 1.6 diesel met de nodige opties. 25% bijtelling over een cataloguswaarde van 32K. Dat kostte me netto ongeveer 280 euro per maand. Gewoon in de 42%-schaal.
Nu rijd ik in de lease een Renault Mégane Estate 1.5 diesel full options. Nu echter slechts 14% bijtelling, maar wel weer over een cataloguswaarde van 32K. Netto maandlast is nu 160 euro. Wederom gewoon in de 42%-schaal.
220 netto per maand voor een Mazda2 lijkt me dus erg onwaarschijnlijk...
/edit: ik heb het hier alleen over de belasting over bijtelling. Een eventuele (al dan niet verplichte) eigen bijdrage heb ik buiten beschouwing gelaten.
[ Voor 6% gewijzigd door Wok op 12-02-2013 21:27 ]
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
De 220 netto gaat over een Focus Wagon Titanium van ongeveer 28000, de Mazda 2 moest ik juist de netto van weten aan de hand van de bruto van ongeveer 220, daar komt de verwarring ook vandaan.Wok schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:25:
[...]
Als ik jou was, zou ik even een berekening opvragen bij de HRM-afdeling van je werkgever
220 netto voor een Mazda2 vind ik namelijk best stevig...
Tot juli vorig jaar reed ik in de lease een Peugeot 308 1.6 diesel met de nodige opties. 25% bijtelling over een cataloguswaarde van 32K. Dat kostte me netto ongeveer 280 euro per maand. Gewoon in de 42%-schaal.
Nu rijd ik in de lease een Renault Mégane Estate 1.5 diesel full options. Nu echter slechts 14% bijtelling, maar wel weer over een cataloguswaarde van 32K. Netto maandlast is nu 160 euro. Wederom gewoon in de 42%-schaal.
220 netto per maand voor een Mazda2 lijkt me dus erg onwaarschijnlijk...
/edit: ik heb het hier alleen over de belasting over bijtelling. Een eventuele (al dan niet verplichte) eigen bijdrage heb ik buiten beschouwing gelaten.
160 voor jouw megane is wel wat goedkoper dan mijn 220 maar zal andere lease maatschappij zijn, wel of niet winterbanden, tankpas onbeperkt voor Nederland en dat soort dingen vermoed ik..?
Die 160 netto voor mijn Mégane is louter de belasting (42%) over de bijtelling (14%). Winterbanden en tankpas (NL, onbeperkt) worden door mijn werkgever betaald en ik heb geen eigen bijdrage
In mijn geval betaal ik dus ook echt alleen maar die 160 euro.
ah ja, dat is dan het verschil, een stukje eigen bijdrage.Wok schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:35:
Die 160 netto voor mijn Mégane is louter de belasting (42%) over de bijtelling (14%). Winterbanden en tankpas (NL, onbeperkt) worden door mijn werkgever betaald en ik heb geen eigen bijdrageIn mijn geval betaal ik dus ook echt alleen maar die 160 euro.
Verwijderd
Bijtelling heeft alleen met catalogus waarde te maken. Tankpas, winterbanden, carwash-pas en gouden rims na aflevering heeft allemaal geen enkele invloed op bijtelling. Alleen eigen bijdrage is van invloed op bruto/netto bijtelling.datadevil schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:29:
[...]
De 220 netto gaat over een Focus Wagon Titanium van ongeveer 28000, de Mazda 2 moest ik juist de netto van weten aan de hand van de bruto van ongeveer 220, daar komt de verwarring ook vandaan.
160 voor jouw megane is wel wat goedkoper dan mijn 220 maar zal andere lease maatschappij zijn, wel of niet winterbanden, tankpas onbeperkt voor Nederland en dat soort dingen vermoed ik..?
Verschil met jou en Wok zit hem in bijtellingspercentage van de auto. 14% vs 20%.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2013 21:51 ]
^^ Gamma.
Dat zeg ik dus....
Dat zeg ik dus....
Staat die eigen bijdrage ook op je loonstrook vermeld? Aangezien je die namelijk (uiteindelijk) netto betaalt zal die op een andere plek staan dan je bruto bijtelling.datadevil schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:38:
[...]
ah ja, dat is dan het verschil, een stukje eigen bijdrage.
Wellicht moet je jezelf inlezen in de materie of bij je werkgever vragen hoe en wat want volgens mij haal je eea door elkaar.
Eigen bijdrage is weer aftrekbaar van de bijtelling, vergeet dat ook niet.datadevil schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:38:
[...]
ah ja, dat is dan het verschil, een stukje eigen bijdrage.
Zelf betaal ik uiteindelijk netto iets van -5.
Zelf een Megane HB GT Line BJ2012 Met wat opties waarde is 29277 euro.. Op wat centen na ;-)
Anyway.. 42% schaal en 14% bijtelling is mijn auto netto 143 euro.. Als ik de berekening op 20% zet dan is dit 204 euro..
Ik zou idd dus aan je werkgever vragen of je niet nog extra eigen bijdragen betaal. Zo ja zal dit ook appart op je loonstrook moeten staan ;-)
220 euro voor een auto die nog geen 20k kost is best stevig aan de prijs..
Anyway.. 42% schaal en 14% bijtelling is mijn auto netto 143 euro.. Als ik de berekening op 20% zet dan is dit 204 euro..
Ik zou idd dus aan je werkgever vragen of je niet nog extra eigen bijdragen betaal. Zo ja zal dit ook appart op je loonstrook moeten staan ;-)
Eigen bijdrage is alleen aftrekbaar als je het gebruikt om privé km 'in te kopen' .Tsurany schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 23:03:
[...]
Eigen bijdrage is weer aftrekbaar van de bijtelling, vergeet dat ook niet.
Zelf betaal ik uiteindelijk netto iets van -5.
Eigen bijdrage voor lease budget overschrijding is niet aftrekbaar.
1 van de bronnen:
http://www.belastingtips....ijdrage_auto_van_de_zaak/
Grappig
Ik heb nog net van die regeling (of gebrek aan regelgeving, hoe je het wilt noemen) geprofiteerd
Officieel zelfs een jaar te lang als ik het zo lees.
UNOX: The worst operating system
Eigen bijdrage kan je zien als een bedrag dat je betaald aan je werkgever om een duurdere auto prive te mogen rijden, dan kan het nog steeds prima.royjn schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 08:22:
[...]
Eigen bijdrage is alleen aftrekbaar als je het gebruikt om privé km 'in te kopen' .
1 van de bronnen:
Ah, maar als je het artikel goed leest:royjn schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 08:22:
[...]
Eigen bijdrage is alleen aftrekbaar als je het gebruikt om privé km 'in te kopen' .
1 van de bronnen:
Een bijdrage vanwege het rijden met een duurdere auto is dus niet meer automatisch aftrekbaar, tenzij de eigen bijdrage enkel ziet op privégebruik en direct aan de werkgever wordt betaald.
In de praktijk zal een werkgever de eigen bijdrage zodanig opvoeren in de administratie dat het wel aftrekbaar wordt. Staat meestal ook zo geformuleerd in lease contract dat eigen bijdrage bij overschreiding lease budget tot "prive gebruik" hoort. Bij collega's die eigen bijdrage hadden in deze situatie EN voortijdig weggingen en dus de uitstaande eigen bijdrage van leasecontract moesten betalen konden dit aftrekken van bijtelling
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Formeel is er een onderscheid:
1. eigen bijdrage inzake privegebruik (waaronder een vaste eigen bijdrage voor privegebruik valt, maar ook bv een eigen bijdrage wegens overschrijding van de privekilometers)
2. eigen bijdrage voor een duurdere auto
De eerste soort is zonder meer aftrekbaar van de bijtelling.
De tweede soort moet eigenlijk worden gesplitst naar een zakelijk en een prive deel, bijvoorbeeld pro rato de kilometers. Het prive-deel van de EB is dan aftrekbaar (EB in relatie privegebruik), het zakelijk deel niet. Je zou echter kunnen aanvoeren dat juist dat zakelijke deel van die EB een bijdrage van de werknemer is aan zijn werkomgeving en eventueel als beroepskosten aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Nogal complex dus. De meeste werkgevers hebben echter een overeenkomst met de belastinginspecteur dat ook deze eigen bijdrage mag worden afgetrokken.
1. eigen bijdrage inzake privegebruik (waaronder een vaste eigen bijdrage voor privegebruik valt, maar ook bv een eigen bijdrage wegens overschrijding van de privekilometers)
2. eigen bijdrage voor een duurdere auto
De eerste soort is zonder meer aftrekbaar van de bijtelling.
De tweede soort moet eigenlijk worden gesplitst naar een zakelijk en een prive deel, bijvoorbeeld pro rato de kilometers. Het prive-deel van de EB is dan aftrekbaar (EB in relatie privegebruik), het zakelijk deel niet. Je zou echter kunnen aanvoeren dat juist dat zakelijke deel van die EB een bijdrage van de werknemer is aan zijn werkomgeving en eventueel als beroepskosten aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Nogal complex dus. De meeste werkgevers hebben echter een overeenkomst met de belastinginspecteur dat ook deze eigen bijdrage mag worden afgetrokken.
Klopt, maar niet ongebruikelijk... 25% (klasse) en bijvoorbeeld een bruto eigen bijdrage van € 100,-.To_Tall schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 01:15:
Er zijn zat werkgevers die gewoon een bijdrage willen als je de auto ook privé gebruikt (en soms ook terecht naar mijn mening).
Gisteren tegen sluitingstijd toch maar even snel bij de dealer binnegestapt om een klein kijkje te nemen naar de kandidaten op mijn leaselijstje. Initieel was ik van plan om tussen een V40 of A3 SB te kiezen, maar dat heb ik inmiddels laten varen. Hoewel ik het mooie auto's vind, zijn ze wmb niet praktisch genoeg voor mijn situatie (2 kinderen die bij ex wonen. Relatie waar over een paar jaar ongetwijfeld nog een kind bij komt kijken). Op dit moment staan er eigenlijk maar 2 modellen op de shortlist: Megane Estate en Auris Touring Sports (oid; wat een naam...).
Zo op het eerste gezicht beiden prima auto's. Het interieur van de Auris spreekt me wat meer aan, maar de materialen in de Megane leken wat beter. Qua opties zit het wel goed en de ruimte viel me ook niets tegen. Alleen jammer dat die Hybride niets mag trekken, maar dat heb ik in 16 jaar nog nooit met mijn privéwagen gedaan. Tijd voor een rijtestje, lijkt me
Zo op het eerste gezicht beiden prima auto's. Het interieur van de Auris spreekt me wat meer aan, maar de materialen in de Megane leken wat beter. Qua opties zit het wel goed en de ruimte viel me ook niets tegen. Alleen jammer dat die Hybride niets mag trekken, maar dat heb ik in 16 jaar nog nooit met mijn privéwagen gedaan. Tijd voor een rijtestje, lijkt me
Toch ligt het eraan... Zelf 2 kleine kinderen en een V40 > Het is best te doen, maar niet voor op vakantie. En met te doen bedoel ik: ze (4,5 en 1,5) zitten nog niet klem in het interieur. Ruim is anders. Overigens ook nog een jaar met een C30 gereden waar ze allebei in moesten: paste ook prima, handig is anders.Edmin schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:24:
Gisteren tegen sluitingstijd toch maar even snel bij de dealer binnegestapt om een klein kijkje te nemen naar de kandidaten op mijn leaselijstje. Initieel was ik van plan om tussen een V40 of A3 SB te kiezen, maar dat heb ik inmiddels laten varen. Hoewel ik het mooie auto's vind, zijn ze wmb niet praktisch genoeg voor mijn situatie (2 kinderen die bij ex wonen. Relatie waar over een paar jaar ongetwijfeld nog een kind bij komt kijken). Op dit moment staan er eigenlijk maar 2 modellen op de shortlist: Megane Estate en Auris Touring Sports (oid; wat een naam...).
Die Auris konden ze moeilijk Sports Tourer (Opel) noemen, maar denk wel dat het een nette auto is.
Het is geen eerste vereiste, maar een keer op je gemak een weekendje weg met wat koffers achterin zou toch wel fijn zijn. En aangezien mijn leasecontract een looptijd van 4 jaar gaat krijgen, kan ik maar beter voorbereid zijn op eventuele uitbreidingen. Dan maar een iets minder stoere auto; ik ben tenslotte geen 25 meer
Yup, het is een nadeel van kids dat iedere paar jaar terugkomt.
Ik rij nu een Avensis. De achterbank zit met de drie kids (8, 6 en 4) goed vol. Kleiner kan mijn volgende auto dus absoluut niet zijn. Voorlopig staat de Outlander hoog op de shortlist. Maar ook de Passat, A4 en Octavia blijven daar staan.
Ik rij nu een Avensis. De achterbank zit met de drie kids (8, 6 en 4) goed vol. Kleiner kan mijn volgende auto dus absoluut niet zijn. Voorlopig staat de Outlander hoog op de shortlist. Maar ook de Passat, A4 en Octavia blijven daar staan.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Wat is het leven toch mooi zonder kinderen
Het is een last die ik graag voor ze draag, Tsurany 
Overigens denk ik dat het probleem kleiner wordt naarmate de kids wat groter worden. Er zijn iets van drie of vier verschillende maten kinderstoeltjes en drie van die dingen naast elkaar lukt in maar weinig auto's. Mijn zwager heeft drie jongens van 6 maanden, 3 jaar en 5 jaar en hij heeft moeite om de boel netjes in zijn (lease) Avensis te stoppen. Hij rijdt er een S-max naast voor de gezinsdingetjes.
Overigens denk ik dat het probleem kleiner wordt naarmate de kids wat groter worden. Er zijn iets van drie of vier verschillende maten kinderstoeltjes en drie van die dingen naast elkaar lukt in maar weinig auto's. Mijn zwager heeft drie jongens van 6 maanden, 3 jaar en 5 jaar en hij heeft moeite om de boel netjes in zijn (lease) Avensis te stoppen. Hij rijdt er een S-max naast voor de gezinsdingetjes.
Ja ik geniet er nog even van, ben gelukkig nog jong. Uiteindelijk zullen er ook wel komen vrees ik 
Kinderstoeljes zijn een drama idd, dingen zijn idioot groot en een kind past er soms wel twee keer in. Zonder de randen van die stoeljes heb je een stuk meer ruimte. Is daar trouwens nog geen oplossing voor? Een enkele grote constructie die mee kan schalen ipv drie losse kinderstoeltjes?
Kinderstoeljes zijn een drama idd, dingen zijn idioot groot en een kind past er soms wel twee keer in. Zonder de randen van die stoeljes heb je een stuk meer ruimte. Is daar trouwens nog geen oplossing voor? Een enkele grote constructie die mee kan schalen ipv drie losse kinderstoeltjes?
Het was voor een collega de reden om 'maar' een 5 serie te gaan rijdenEdmin schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:46:
Het is een last die ik graag voor ze draag, Tsurany
Voor mij is dat echter ietwat boven budget (qua bijtelling, leasebedrag valt heel erg mee).
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
En aangezien ik de worden van een vriend ter harte neem, kies ik bewust voor een auto 'op de groei'. Die vriend van me zei: "Ik leasde altijd net de verkeerde auto, omdat ik niet keek naar mijn situatie over twee jaar."Tsurany schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:11:
Ja ik geniet er nog even van, ben gelukkig nog jong. Uiteindelijk zullen er ook wel komen vrees ik
Helaas...Kinderstoeljes zijn een drama idd, dingen zijn idioot groot en een kind past er soms wel twee keer in. Zonder de randen van die stoeljes heb je een stuk meer ruimte. Is daar trouwens nog geen oplossing voor? Een enkele grote constructie die mee kan schalen ipv drie losse kinderstoeltjes?
http://www.anwb.nl/auto/n...jes-per-auto-verschillend
Ja met 22 zie ik de komende 3 jaar nog geen kinderen verschijnen dus voorlopig nog een kleinere auto. En zolang mensen nog enigsinds op de achterbank passen zal een kinderstoel ook nog wel gaan, dus mocht een ongelukje de planning verstoren zit ik wat dat betreft nog wel redelijk safe.
Volgende auto zal idd goed geplanned moeten worden met groei in het oog, zal wel een Auris Touring Sports of Volkswagen Jetta achtige auto worden. Voorlopig nog even genieten van mijn kleine 14% monstertje die ik in de krapste plekken nog kan parkeren
Hoop dat autofabrikanten eens stoeltjes gaan ontwikkelen die perfect in hun auto passen, zeker voor leaserijders die toch 4 jaar met een auto doen is dat geen gek idee.
Volgende auto zal idd goed geplanned moeten worden met groei in het oog, zal wel een Auris Touring Sports of Volkswagen Jetta achtige auto worden. Voorlopig nog even genieten van mijn kleine 14% monstertje die ik in de krapste plekken nog kan parkeren
Hoop dat autofabrikanten eens stoeltjes gaan ontwikkelen die perfect in hun auto passen, zeker voor leaserijders die toch 4 jaar met een auto doen is dat geen gek idee.
[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 13-02-2013 13:31 ]
Ach er zijn veel bedrijven die lease rijders binnen het termijn laten aanpassen als de auto onverwacht ineens onvoldoende is.. lees wisselen van auto met collega, Auto naar de pool en nieuwe leasen..
Bij een auto van een jaar zal dat niet snel gebeuren maar als hij 2,5 3 jaar is zal een werkgever vaak niet lastig doen.. iig mijn ervaaring
Bij een auto van een jaar zal dat niet snel gebeuren maar als hij 2,5 3 jaar is zal een werkgever vaak niet lastig doen.. iig mijn ervaaring
Bij ons moet je hem dan aan een collega slijten. Wij hebben een lijst vol auto's die collega's niet meer willen, dat zijn 9/10 keer te dure auto's die ze niet meer kunnen/willen betalen.
Auto's zoals the QashQai, 320d, A4, C5, Passat. Vervelende is dat ze die auto's niet kwijtraken omdat een nieuwe auto uitzoeken aantrekkelijker is dan die van een collega overnemen.
Auto's zoals the QashQai, 320d, A4, C5, Passat. Vervelende is dat ze die auto's niet kwijtraken omdat een nieuwe auto uitzoeken aantrekkelijker is dan die van een collega overnemen.
Ja, maar dat moet maar net kunnen. Wij zijn maar met z'n achten en leasen acht verschillende automerkenTo_Tall schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:40:
Ach er zijn veel bedrijven die lease rijders binnen het termijn laten aanpassen als de auto onverwacht ineens onvoldoende is.. lees wisselen van auto met collega, Auto naar de pool en nieuwe leasen..
Dan rij je hem niet privéAllSeeyinEye schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:15:
[...]
Het was voor een collega de reden om 'maar' een 5 serie te gaan rijden![]()
Voor mij is dat echter ietwat boven budget (qua bijtelling, leasebedrag valt heel erg mee).
Met een 5 serie ga je niet filerijden, daar issie niet voor bedoeld. Juist prive lekker scheuren, stukje door de polder. VROOOOAAAAM!
Tjas, ik zie veel leuke dingen hier, maar ik rij zelf nu 6 jaar Skoda Octavia als lease, en moet zeggen, na 15 jaar golf rijden is dat geen verschil.
Met de skoda tot nu toe veel minder defecten als de golf. De businessline is vol opties en de prijs is erg netjes. ik ben onder de 27.000 gebleven, wel 20% maar goed, die paar % lekker belangrijk...
Tuurlijk Volvo V40 veel mooier, maar goed, als ik mijn opties in een V40 zet, dan ben ik 10.000 duurder uit. makkelijke keuze. Ik rij zelf de Hatchback, gezien de mega kofferbak, vond ik station niet meer nodig en veel been ruimte achter, altijd fijn. ( Skoda Octavia HB, 1.4TSI 122Pk) top snelheid 215 op de teller nog gehaald deze winter ;-) wel in duitsland hoor..
Met de skoda tot nu toe veel minder defecten als de golf. De businessline is vol opties en de prijs is erg netjes. ik ben onder de 27.000 gebleven, wel 20% maar goed, die paar % lekker belangrijk...
Tuurlijk Volvo V40 veel mooier, maar goed, als ik mijn opties in een V40 zet, dan ben ik 10.000 duurder uit. makkelijke keuze. Ik rij zelf de Hatchback, gezien de mega kofferbak, vond ik station niet meer nodig en veel been ruimte achter, altijd fijn. ( Skoda Octavia HB, 1.4TSI 122Pk) top snelheid 215 op de teller nog gehaald deze winter ;-) wel in duitsland hoor..
ehhh.. noppes
20% is toch juist gunstig?Thc_Nbl schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:21:
Nee 14% is gunstig, 20% is gemiddeld en 25% is ongunstig. Het nadeel van 20% met zo'n auto is dat de motor eigenlijk niks voorstelt en je wel 20% betaald maar daar qua motor niks voor terug krijgt, dat is wel zonde.
25% is het normale tarief. 20% is een korting voor zuinige auto's en 14% of nog minder is een premie voor natuurliefhebbers
Neehoor, is geen premie voor natuurliefhebbers, is een uitdaging voor typische zuinige Hollanders.t_captain schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 16:45:
25% is het normale tarief. 20% is een korting voor zuinige auto's en 14% of nog minder is een premie voor natuurliefhebbers
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Voor ruim €80/maand ga ik die uitdaging graag aan. Het is een vervoermiddel, meer niet.
Normaal gesproken zou dit de tijd zijn dat ik mooi voor een nieuwe auto zou gaan kijken, maar helaas, ook bij ons is er een bestelstop op auto's omdat we teveel poolauto's hebben. Ik zal er dus een van een collega moeten overnemen.
Op zich niet zo'n ramp, wij reorganiseren redelijk hard en komen er ook genoeg redelijke nieuwe auto's beschikbaar. Ik hoop zelf dat er een leuk station modelletje met 20% bijtelling uit 2012 beschikbaar komt, 3-serie, A4 of Passat. Qua bijtelling volgens mij dan misschien nog wel iets aantrekkelijker dan nu diezelfde auto's nieuw leasen...
Al heeft een nieuwe auto ook wel weer wat, maar goed. Eerst nog maar even doorrijden in mijn huidige auto dus...
Op zich niet zo'n ramp, wij reorganiseren redelijk hard en komen er ook genoeg redelijke nieuwe auto's beschikbaar. Ik hoop zelf dat er een leuk station modelletje met 20% bijtelling uit 2012 beschikbaar komt, 3-serie, A4 of Passat. Qua bijtelling volgens mij dan misschien nog wel iets aantrekkelijker dan nu diezelfde auto's nieuw leasen...
Al heeft een nieuwe auto ook wel weer wat, maar goed. Eerst nog maar even doorrijden in mijn huidige auto dus...
Aantrekkelijker, hoezo? Bijtelling wordt toch berekend over de nieuwwaarde?
Ja, maar voor zover ik weet worden de normen voor de bijtelling toegepast op het moment dat de auto op kenteken is gezet.
edit:
en dus aantrekkelijker omdat er in Q1/Q2 2012 nog veel meer 20% modelletjes zijn dan nu nieuw
en dus aantrekkelijker omdat er in Q1/Q2 2012 nog veel meer 20% modelletjes zijn dan nu nieuw
[ Voor 32% gewijzigd door ZieMaar! op 13-02-2013 17:10 ]
Nee. Helaas.t_captain schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 16:45:
Iemand ervaring met het wijzigen van je bestelling als je order al compleet is verwerkt bij leasemij en dealer? Wil eigenlijk nog een optie toe laten voegen en aangezien het om een verbetering van de speakerset gaat vermoed ik dat dit minder ingrijpend is dan een ander onderstel of automaat ipv handbak.
Mijn contactpersoon bij de dealer is er vandaag niet dus kan het morgen pas vragen, vandaar mijn vraag hier.
Mijn contactpersoon bij de dealer is er vandaag niet dus kan het morgen pas vragen, vandaar mijn vraag hier.
Het maakt toch niet uit wie je bij de dealer krijgt te spreken? Is een algemene vraag die iedereen moet kunnen beantwoorden lijkt mij 
Als het een optie is die achteraf door de dealer erop gezet kan worden moet het allemaal niet zo een probleem zijn. Alleen kans dat je er apart voor moet betalen maar zeker weten doe ik het niet
Als het een optie is die achteraf door de dealer erop gezet kan worden moet het allemaal niet zo een probleem zijn. Alleen kans dat je er apart voor moet betalen maar zeker weten doe ik het niet
De overheid heeft bepaald dat de vrijstelling van de Houderschapsbelasting (HSB) van zeer zuinige auto’s per 1 januari 2014 gaat wijzigen.
Tot 2014 vallen de volgende auto’s onder de HSB vrijstelling:
- Benzine voertuigen met een uitstoot < 110 gram CO2
- Diesel voertuigen met een uitstoot < 95 gram CO2
In 2014 en 2015 vallen de volgende voertuigen onder de HSB vrijstelling:
- Benzine en diesel voertuigen met een uitstoot < 50 gram C02
Na 2015 dient voor ieder voertuig weer HSB betaald te worden. Elektrische voertuigen worden dan eveneens HSB plichtig.
Als ik dit bericht goed begrijp wordt er vanaf 1-1-2014 houderschapsbelasting (ook wel wegenbelasting in de volksmond) berekend over een leaseauto. Naar alle waarschijnlijkheid zal de werkgever dit gaan doorbelasten aan de werknemer.
Ik sta nu voor de keuze om een nieuwe leaseauto te bestellen. Kan ik nu niet beter een leaseauto bestellen waar ik al houderschapsbelasting over betaal, zodat ik zeker weet dat ik vanaf 1-1-2014 niet meer ga betalen dan dat ik 2013 zal gaan doen? Houderschapsbelasting over een dieselauto met een gewicht van 1200 kilo zal namelijk niet goedkoop zijn en als dit wordt doorberekend, dan kan ik net zo goed een auto waar nu al houderschapsbelasting over betaald wordt gaan rijden? Ik zit namelijk te twijfelen tussen een 14% en een 20% bijtellingsauto. Over de 20% bijtellingsauto wordt al houderschapsbelasting betaald. Over de 14% nog niet. Als het betekent dat ik vanaf 1-1-2014 houderschapsbelasting moet gaan betalen over de 14% auto en netto evenveel kwijt ben als ik nu voor de 20% auto kwijt zou zijn, dan zou dat mijn keuze een stuk makkelijker maken.
Tot 2014 vallen de volgende auto’s onder de HSB vrijstelling:
- Benzine voertuigen met een uitstoot < 110 gram CO2
- Diesel voertuigen met een uitstoot < 95 gram CO2
In 2014 en 2015 vallen de volgende voertuigen onder de HSB vrijstelling:
- Benzine en diesel voertuigen met een uitstoot < 50 gram C02
Na 2015 dient voor ieder voertuig weer HSB betaald te worden. Elektrische voertuigen worden dan eveneens HSB plichtig.
Als ik dit bericht goed begrijp wordt er vanaf 1-1-2014 houderschapsbelasting (ook wel wegenbelasting in de volksmond) berekend over een leaseauto. Naar alle waarschijnlijkheid zal de werkgever dit gaan doorbelasten aan de werknemer.
Ik sta nu voor de keuze om een nieuwe leaseauto te bestellen. Kan ik nu niet beter een leaseauto bestellen waar ik al houderschapsbelasting over betaal, zodat ik zeker weet dat ik vanaf 1-1-2014 niet meer ga betalen dan dat ik 2013 zal gaan doen? Houderschapsbelasting over een dieselauto met een gewicht van 1200 kilo zal namelijk niet goedkoop zijn en als dit wordt doorberekend, dan kan ik net zo goed een auto waar nu al houderschapsbelasting over betaald wordt gaan rijden? Ik zit namelijk te twijfelen tussen een 14% en een 20% bijtellingsauto. Over de 20% bijtellingsauto wordt al houderschapsbelasting betaald. Over de 14% nog niet. Als het betekent dat ik vanaf 1-1-2014 houderschapsbelasting moet gaan betalen over de 14% auto en netto evenveel kwijt ben als ik nu voor de 20% auto kwijt zou zijn, dan zou dat mijn keuze een stuk makkelijker maken.
Hoe kun je netto gelijk uitkomen? In welke rekensom is 20%bijtelling + HSB evenveel als 14%bijtelling + HSB?
Zo is de rekensom niet. Ik kan nu kiezen voor een 20% bijtelling (waar de HSB al meeberekend is) of een 14% bijtelling waar ik vanaf 1-1-2014 HSB bij moet gaan betalen.
Stel dat ik nu voor de 20% leaseauto ga en nu bereken dat ik een netto bijtelling heb van €250,-. Ik kan ook kiezen voor een 14% leaseauto en bijvoorbeeld €200,- netto bijtelling gaan betalen. Nu passeert 1-1-2014 en krijg ik van mijn werkgever te horen dat ik €50,- meer bijtelling moet gaan betalen omdat de houdershapsbelasting doorberekend wordt. Als ik de 20% auto had gekozen betaal ik dit al dus zou er niks voor mij veranderen vanaf 1-1-2014.
Netto zou ik dan evenveel betalen. Of begrijp ik het bericht van de overheid dan verkeerd?
Stel dat ik nu voor de 20% leaseauto ga en nu bereken dat ik een netto bijtelling heb van €250,-. Ik kan ook kiezen voor een 14% leaseauto en bijvoorbeeld €200,- netto bijtelling gaan betalen. Nu passeert 1-1-2014 en krijg ik van mijn werkgever te horen dat ik €50,- meer bijtelling moet gaan betalen omdat de houdershapsbelasting doorberekend wordt. Als ik de 20% auto had gekozen betaal ik dit al dus zou er niks voor mij veranderen vanaf 1-1-2014.
Netto zou ik dan evenveel betalen. Of begrijp ik het bericht van de overheid dan verkeerd?
Ik mag nu ook een lease-auto uit gaan kiezen op het werk
mijn baas had een 1-serie in gedachte maar na wat offertes gekregen te hebben valt deze qua bijtelling toch net iets buiten mijn budget (20% op 32.000). Ben nu een lijstje aan het maken met andere opties:
- Volvo c30
- Renault Megane
- Citroen DS5
Iemand nog andere tips? Ben me echt nog aan het orienteren want weet niet welke kant het op gaat.. ik wil wel voor 14% gaan en een beetje zuinig is ook wel gewenst gezien de kilometers die ik maak (> 30.000).
We zijn maar met 2 personen thuis en een uitbreiding zit er in de verste verte niet aan te komen
maar een beetje ruimte is wel gewenst.
mijn baas had een 1-serie in gedachte maar na wat offertes gekregen te hebben valt deze qua bijtelling toch net iets buiten mijn budget (20% op 32.000). Ben nu een lijstje aan het maken met andere opties:
- Volvo c30
- Renault Megane
- Citroen DS5
Iemand nog andere tips? Ben me echt nog aan het orienteren want weet niet welke kant het op gaat.. ik wil wel voor 14% gaan en een beetje zuinig is ook wel gewenst gezien de kilometers die ik maak (> 30.000).
We zijn maar met 2 personen thuis en een uitbreiding zit er in de verste verte niet aan te komen
Een volvo v40 zit (volgens mij) niet meer in 20% bijtelling. Een Citroen DS5, Renault Megane, Peugeot 3008 of 508 en Ford Fiesta of Focus vallen wel in de 14%.
V40 zit in de 20% (afhankelijk van motor). Wel nog HSB vrij, volgend jaar niet meer.
Hoe weet je of de auto HSB vrij is of niet?
[ Voor 7% gewijzigd door Sonic1986 op 14-02-2013 12:23 ]
Uitstoot zoals jij zelf een paar posts terug vermeldde, volgens mij zit de v40 D2 op 94gr
Je hebt gelijk. Is het al duidelijk hoe je de HSB na 1-1-2014 kunt berekenen?
[ Voor 11% gewijzigd door Sonic1986 op 14-02-2013 09:52 ]
Maar als je daar nu een Personenauto CO2 zuinig kiest krijg je het bericht dat je wegenbelasting vrij bent. Ik wil graag weten hoeveel wegenbelasting er berekend gaat worden vanaf 1-1-2014 over een personenauto die nu al CO2 zuinig wordt beschouwd.
Dan kies je daar nu toch gewoon niet CO2 zuinig
Want dat is die auto dus vanaf 2014 niet meer.
Volgens 2 officiele dealers:
- V40 ongeveer 90 euro netto
- 508 ongeveer 115 euro netto
- Jetta ongeveer 115 euro netto
Stel je eisenpakket eerst goed samen en bepaal dan welk segment je auto komt. Kies dan wat je uit wilt geven en welke bijtelling daar bij hoort.
Je vergelijkt een auto uit 3 verschillende segmenten met elkaar. Je geeft aan voor 14% te willen gaan, waarom? Omdat het goedkoop is? Een 14% DS5 is veel duurder per maand dan een 20% Golf of Leon of iets dergelijks. Op basis waarvan kies je een auto? Ruimte? Dan is de C30 een vreemde keuze.El_V schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 09:37:
Ik mag nu ook een lease-auto uit gaan kiezen op het werk
- Volvo c30
- Renault Megane
- Citroen DS5
We zijn maar met 2 personen thuis en een uitbreiding zit er in de verste verte niet aan te komenmaar een beetje ruimte is wel gewenst.
Stel je eisenpakket eerst goed samen en bepaal dan welk segment je auto komt. Kies dan wat je uit wilt geven en welke bijtelling daar bij hoort.
Dan is mijn eerdere beredenering dus correct?
Ja, maar niet iedere 20% auto is veilig. Het gaat om uitstoot. De 20% V40 moet je namelijk voor gaan betalen. Je zult bij het opvragen van offertes/lease calculator dus moeten kijken of deze HSB al in het tarief zit of niet en niet uitgaan op bijtellingspercentage.
De 20% auto waar ik naar zit te kijken betreft een Seat Leon FR (110kw) met een CO2 emissie van 106. Dus dat zit wel goed dan
Wat is een beetje ruimte? Ik ben zelf voor een DS3 gegaan simpelweg omdat ik gedurende deze leaseperiode absoluut geen gezinsuitbreiding verwacht, deze alle luxe en comfort bied die ik wil hebben en de kofferbak groot genoeg is voor normale bagage en met de achterbanken plat groot genoeg voor grote koffers. Ik krijg dan wel geld terug als m'n leasebudget niet op gaat, dat helpt ook.El_V schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 09:37:
We zijn maar met 2 personen thuis en een uitbreiding zit er in de verste verte niet aan te komenmaar een beetje ruimte is wel gewenst.
Indien je dat niet krijgt moet je je afvragen hoeveel ruimte je nodig hebt. Een Megane Coupe vind ik een mooie wagen en dat gaat prima met 14% bijtelling. Minder ruimte dan de Estate maar oogt een stuk sportiever. Anders de Ford Focus, Auris Touring Sports of de Jetta? Allen 14%, prima degelijk en goed betaalbaar. De Jetta heeft zelfs nog zeer leuke prestaties met z'n 14% uitvoering, trekt lekker op met 0-100 onder de 9 seconde.
@ Sonic: Kijk wel goed naar de bijtelling per auto he. De auto's met een hogere bijtelling zijn vaak ook weer duurder omdat ze zwaardere motorisering hebben en duurdere auto's met hoger percentage is een stuk meer dan die 50 euro verschil.
[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 14-02-2013 10:06 ]
Die bedragen die je aangeeft, zijn die per maand of per kwartaal? Ik mag aannemen per maand maar even voor de zekerheid?Aghanim schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 09:57:
Volgens 2 officiele dealers:
[...]
Je vergelijkt een auto uit 3 verschillende segmenten met elkaar. Je geeft aan voor 14% te willen gaan, waarom? Omdat het goedkoop is? Een 14% DS5 is veel duurder per maand dan een 20% Golf of Leon of iets dergelijks. Op basis waarvan kies je een auto? Ruimte? Dan is de C30 een vreemde keuze.
Bijtelling is altijd per maand aangezien het op je salaris komt en die krijgt praktisch iedereen per maand.
Sorry, is de wegenbelasting zie ik nu.
Sorry, is de wegenbelasting zie ik nu.
[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 14-02-2013 10:10 ]
Dit topic is gesloten.