EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Zou even kijken wat de auto's die je wilt rijden gaan doen, kijken wat dat scheelt. Maar die 20% en 25% moeten toch ook wegenbelasting gaan betalen? Of waren die nooit vrijgesteld?
[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 11-01-2013 11:06 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
De meeste leasemaatschappijen hebben een voorwaarde in hun contracten met werkgever staan omtrent verhogingen vanuit overheidswege. Die gaan ze dus doorberekenen, wat de werkgever daar vervolgens mee doet is dan weer afhankelijk van de leaseovereenkomst die de werknemer heeft met de werkgever. Mijn verwachting is dat hier ook weer een clausule voor is opgenomen (dat was bij mij in het verleden wel zo)bastichelaar schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:05:
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Wie weet hier meer over? Zit zelf ook te twijfelen tussen een slimme keus (Megane Estate 14%) en een leuke keus (BMW 116d 20%). Maar als de Megane duurder wordt, is deze keus opeens niet meer zo slim...
Maar, het is dus echt even in de contracten kijken wat er staat.
De wegenbelasting vrijstelling is gekoppeld aan de co2/gr uitstoot, niet aan de bijtelling categorie. Sommige 20% bijtellers voldeden dus aan de wegenbelasting vrijstelling. Voor die auto's gaat het leasebedrag omhoog. Voor de 20% bijtellers die al wegenbelasting betalen, blijft dit hetzelfde.Tsurany schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:06:
Als het legaal kan zullen ze dat proberen door te belasten in veel gevallen.
Zou even kijken wat de auto's die je wilt rijden gaan doen, kijken wat dat scheelt. Maar die 20% en 25% moeten toch ook wegenbelasting gaan betalen? Of waren die nooit vrijgesteld?
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Hier ook 1..AllSeeyinEye schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:11:
Gelijk even gevraagd hoe het hier zit. Kosten komen voor de werkgever. Wij hebben een beleid dat de werkgever alle autogerelateerde kosten betaalt, met uitzondering van de bijtelling
Alleen buiteland tanken is voor mijn eigen rekening als ik prive rij
A Soldiers manual and a pair of boots.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Waar kan ik de grenzen hiervan vinden en wat de kosten zijn. Zit zelf nog te twijfelen tussen een 1.6 TDI A3 sportback of een V40 D2.Rudey schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:09:
[...]
De wegenbelasting vrijstelling is gekoppeld aan de co2/gr uitstoot, niet aan de bijtelling categorie. Sommige 20% bijtellers voldeden dus aan de wegenbelasting vrijstelling. Voor die auto's gaat het leasebedrag omhoog. Voor de 20% bijtellers die al wegenbelasting betalen, blijft dit hetzelfde.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Andersom kan ook. Ik kan me de opmerkingen nog herinneren, als men destijds hoorde dat de A3 die ik reed een voorloopauto was voor een Golf IV (actie van de leasemij; de Golf had toen een dik half jaar levertijd). Heb er zelf nooit last van gehad; enige echte pluspunt van de A3 was de iets stevigere demping... Maar een hoop mensen dachten serieus dat de A3 een betere auto was.Aghanim schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:33:
Ik denk dat je dat altijd wel blijft houden. Dat je bij een auto uit de klasse onder jouw klasse goed merkt waarom het een lagere klasse is. Ik heb dat nu met mijn Ibiza DSG (ik krijg meestal een Twingo mee) en ben dan enorm blij om weer in mijn Ibiza te stappen. Nu heb ik een A3 besteld, dus als ik straks een Ibiza mee krijg bij een beurt dan vind ik dat ongetwijfeld ook een crappy auto.
Is net wat je gewend bent
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
[ Voor 10% gewijzigd door Aghanim op 11-01-2013 20:05 ]
Klopt. Bij mijn bestelling stond netjes gemeld dat voor de Golf 7 de HSB erbij inbegrepen zit. Heb geen zin om over 12 maanden nog is extra kaal geplukt te worden.Aghanim schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:08:
Bij de leaserijder in 99% van de gevallen. En inderdaad, Alphabet geeft dit prima aan. Daarom is bijvoorbeeld qua maandbedrag een V40 ongeveer 80 euro goedkoper dan een Golf (waar de HSB al in toegevoegd zit heb ik begrepen). De V40 wordt in 2014 dus een stuk duurder.
Qua puur rijden was de Focus zoveel beter dan beiden dat het niet eens een competitie was.
[ Voor 16% gewijzigd door ijdod op 11-01-2013 20:23 ]
Je hebt tot die tijd juist voordeel, niet andersom...Nyazzin schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 20:07:
[...]
Klopt. Bij mijn bestelling stond netjes gemeld dat voor de Golf 7 de HSB erbij inbegrepen zit. Heb geen zin om over 12 maanden nog is extra kaal geplukt te worden.

www.google.nl
Het gaat voor iedereen om het totaalplaatje denk ik, daardoor kiezen mensen gelukkig voor verschillende auto's. Ik hoor regelmatig dat de Focus enorm goed rijdt maar als je dan dat ruimteschip dashboard ziet....ijdod schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 20:10:
Feit is dat Audi veel moet hebben van imago, wat niet per se het zelfde is als daadwerkelijke kwaliteit. De A3 (mk1) was niet een betere auto als de Golf IV. Hij zat niet beter in elkaar, de stoelen waren hetzelfde. Er zaten wat detailverschillen in (dashboard verlichting (rood vs rood/blauw), portiervakken in de VW vs onpraktische klepjes in de A3), dat soort zaken). De Golf reed zeker niet slechter, maar was iets weker geveerd wat je vooral op drempels merkte. Gratis extra bijtelling, zeg maar.
Qua puur rijden was de Focus zoveel beter dan beiden dat het niet eens een competitie was.Da's overigens niet eens heel veel veranderd tegenwoordig, hoewel de verschillen wel kleiner geworden zijn, 's mijns inziens.
Geef mij dan maar het minimalistische design van Audi of BMW.
Zelf overigens al weer jaren leaseloos, en zie daar voorlopig geen verandering in komen. Woon/werk doe ik met een Bombardier, prive rijden met een MX5.
[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 11-01-2013 20:30 ]
Alleen idd dat dashboard van Ford, dat heeft me nooit kunnen bekoren, het lijkt wel die rommel bij de Hyundai, echt verschrikkelijk.
Wat ik overigens het allerlelijkst vind is plastic in aluminium-kleur, daar ben ik echt allergisch voor.
Echt heel jammer, want de Focus is verder echt een fijne auto, al hebben we nu een mooie Focus: de V40.
Ik vind Audi wel een heel erg fijne auto (2 A5's in de familie) maar ik heb toch altijd het gevoel dat ik in een volkswagen rij, misschien net een tikkie beter. Overigens vind ik daarvan juist de wegligging wat tegenvallen. Maar dat kan komen omdat ik er dan wat hogere verwachtingen van heb. BMW is dan toch een stuk beter, en daar mag je het toch wel mee vergelijken.ijdod schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 20:28:
Uiteraard, en dat moet ieder voor zich bepalen. Ik vind zelf wegligging daarin zwaar wegen. Moet dus soms wel lachen als mensen een Ford afserveren met 'dat rijdt beroerd'. Da's nu net het enige waar je ze niet op kan pakken. BMW stuurt overigens ook erg goed, Mini idem. Peug is niet meer wat het geweest is. Alfa heb ik altijd wat overhyped gevonden. Ik heb het overigens wel over 'modale' versies, niet de uitvoeringen waar men iets nadrukkelijker naar zaken als wegligging heeft gekeken.
Zelf overigens al weer jaren leaseloos, en zie daar voorlopig geen verandering in komen. Woon/werk doe ik met een Bombardier, prive rijden met een MX5.
Mijn oude Leon had overigens het interieur van de oude A3.
Een MX5 is natuurlijk helemaal geweldig, ik heb ze ook jarenlang gereden.
[ Voor 55% gewijzigd door rinkel op 12-01-2013 13:11 ]
De Ford heeft een goede weglegging in z'n klasse. Maar dat zegt weinig: In het land der blinden is éénoog koning.ijdod schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 20:28:
Uiteraard, en dat moet ieder voor zich bepalen. Ik vind zelf wegligging daarin zwaar wegen. Moet dus soms wel lachen als mensen een Ford afserveren met 'dat rijdt beroerd'. Da's nu net het enige waar je ze niet op kan pakken. BMW stuurt overigens ook erg goed, Mini idem. Peug is niet meer wat het geweest is. Alfa heb ik altijd wat overhyped gevonden. Ik heb het overigens wel over 'modale' versies, niet de uitvoeringen waar men iets nadrukkelijker naar zaken als wegligging heeft gekeken.
Leuk om van A naar B te rijden maar bochten moet je er niet mee nemen.
Blijft persoonlijk, maar ik vind em beter bochten nemen dan bv een A3 of Golf.
Ik heb ook een MX5 gehad, en ja, dat is een veel betere bochtenauto dan Ford.
Zo kun je natuurlijk wel doorgaan en moet je auto in zn klasse vergelijken.
Wat een onzin, alsof wegligging klasse-afhankelijk is. Mijn ervaring is dat je met nagenoeg _elke_ doorsnee auto lol kunt hebben in de bochten. Als je die lol niet hebt ga je niet ver genoeg met de desbetreffende auto. Een Focus kun je erg snel een scherpe bocht doorjagen (zelfs sneller dan een BMW 1-serie, maar laat dat de BMW-adepten niet horenVerwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 18:46:
[...]
De Ford heeft een goede weglegging in z'n klasse. Maar dat zegt weinig: In het land der blinden is éénoog koning.
Leuk om van A naar B te rijden maar bochten moet je er niet mee nemen.
Als een kleine lichte RWD, zoals een MX5, alleen voldoende is voor lol in de bochten, beperk je jezelf wel in ernstige mate.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
en de kenners zijn het met me eens; http://www.autogetest.nl/...115-pk-first-edition.htmldatadevil schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:42:
Je moet mij inderdaad met mijn Focus station (ouder model) eens de rotondes zien nemen...gemiddelde snelle bak is veel eerder bij de rotonde dan ik, vervolgens kom ik veel eerder de rotonde weer uit, zelfs al heb ik de binnenste baan..
Puur uit nieuwsgierigheid, hoe kom jij er achter dat een focus 'sneller door de bochten kan' dan een 1-serie (of welke andere auto dan ook)?Abbadon schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:11:
[...]
Een Focus kun je erg snel een scherpe bocht doorjagen (zelfs sneller dan een BMW 1-serie, maar laat dat de BMW-adepten niet horen) Echter, snelheid is maar een deel van de fun.
En heb je het effect van banden en de vaardigheden van de bestuurder daarin meegenomen?
[ Voor 9% gewijzigd door THIJZEL op 13-01-2013 18:50 ]
Maar is dit zo wereldschokkend dat je er zo specifiek naar vraagt? Een BMW is niet iets magisch hoor. Ze hebben een speciaal gevoel door het RWD, dat zeker (hoewel dat met de nieuwste versies imo een stuk minder is) maar dat maakt ze niet per definitie sneller. Met een beetje oefenen is er wel extra fun mee mogelijk, dat dan weer wel.
De Focus rijdt inderdaad beroerd, maar dat maakt niet uit, want het is een familiewagen.
Vandaar dat het vergelijken van wegligging in deze klasse gelijk staat aan het vergelijken van het brandstofverbruik tussen een Lamborghini Aventador en een Ferrari F12 Berlinetta.
Het enige voordeel wat achterwielaandrijving heeft is dat het vermogen beter op de weg overgedragen kan worden zonder te slippen.
Voor het bochtenwerk op de weg doet het er niet zoveel toe omdat je in NL niet slippend door de bocht mag, net als de handrem aantrekken.
Je krijgt dan weg een onderstuur vs overstuur discussie, waarbij overstuur idd wat prettiger is dan onderstuur voor het weggedrag.
Tuurlijk hangt het er vanaf met welke auto je het vergelijkt, maar als je het in zn eigen prijsklasse vergelijkt (Golf, Megane, 308, Astra, etc) komt de Focus toch wel aan de bovenkant.
Edit
Maar goed, we dwalen af naar een, welke auto is beter discussie.
Misschien verstandig dat op een andere plek te doen.
[ Voor 17% gewijzigd door rinkel op 13-01-2013 21:53 ]
Dat is volgens mij juist waar dit topic om draait.rinkel schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:27:
Edit
Maar goed, we dwalen af naar een, welke auto is beter discussie.
Misschien verstandig dat op een andere plek te doen.
Wat jij wilVerwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:59:
Auto's in de klasse van de Focus zijn gemaakt om van A naar B te rijden voor zo min mogelijk geld met zoveel mogelijk bagage, niet voor leuke bochtjes. Daar heb je minstens achterwielaandrijving voor nodig, als het even kan een sperdifferentieel, power om de kont los te krijgen, een schakelbak met de juiste verzetten en beter gevoel in de pook.
De Focus rijdt inderdaad beroerd, maar dat maakt niet uit, want het is een familiewagen.
Vandaar dat het vergelijken van wegligging in deze klasse gelijk staat aan het vergelijken van het brandstofverbruik tussen een Lamborghini Aventador en een Ferrari F12 Berlinetta.
Ligt er maar net aan wat je referentiekader is natuurlijk, als je gewend bent om powerslides te maken met een M3 dan kan ik me voorstellen dat een Focus belabberd door de bocht glijdt, of eerder eruit, achterkant zet zich niet eens.Abbadon schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:31:
[...]
Wat jij wilAls jij niet leuke bochtjes kan maken in een Focus ligt dat aan jou, niet aan de Focus
[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 13-01-2013 22:44 ]
Hmm, ja, idd...Het Fantoom schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:19:
[...]
Dat is volgens mij juist waar dit topic om draait.
Even de essentie gemist in mijn slaperigheid

Jouw idee van leuke bochtjes is dus overal dwars de bocht doorgaan. Mijn idee is meer strak en vertrouwd een bocht omgaan. Zonder asociaal bandengepiep en zwarte sporen op de wegVerwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:59:
Auto's in de klasse van de Focus zijn gemaakt om van A naar B te rijden voor zo min mogelijk geld met zoveel mogelijk bagage, niet voor leuke bochtjes. Daar heb je minstens achterwielaandrijving voor nodig, als het even kan een sperdifferentieel, power om de kont los te krijgen, een schakelbak met de juiste verzetten en beter gevoel in de pook.
Ik vermoed dat je nog nooit een Focus hebt gereden. Autojournalisten zijn het hier volgens mij toch over eens: die wagen rijdt erg goed.De Focus rijdt inderdaad beroerd, maar dat maakt niet uit, want het is een familiewagen.
Wat Abbadon al zegt: je doet jezelf tekort met deze gedachtengang. Weggedrag heeft in principe geen enkele relatie met het bedrag dat je besteedt aan je auto.Vandaar dat het vergelijken van wegligging in deze klasse gelijk staat aan het vergelijken van het brandstofverbruik tussen een Lamborghini Aventador en een Ferrari F12 Berlinetta.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
De tijd dat achterwielaandrijving gelijk staat een sportieve auto ligt al een tijdje achter ons. De focus heeft gewoon een goede wegligging, daar kun je niet om heen. De focus met de letters RS is zelfs sneller dan behoorlijk wat achterwielaandrijvers. (dan noem ik nog maar niet even een andere voorwielaangedreven auto die een 1M en een M3 achter zich laat).
Inderdaad, waarschijnlijk het laatste. Serieus kunnen dit soort opmerkingen niet zijn omdat we het hier over lease-auto's hebben voor op de openbare weg en niet over race/rally wagens.melcon schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:02:
Ik snap even niet waarom er zo serieus ingegaan wordt op de reacties van b_smulders, zijn stellingen zijn zo extreem dat hij of gewoon een gigantische loden plaat voor zijn hoofd heeft of gewoon reacties aan het uitlokken is.
De focus is inderdaad een heel leuke auto. Ik heb er tot een jaar geleden eentje gehad en ik heb maar weinig auto's gehad die me in bochten bij konden houden. En dat is voor een auto die voor gewoon gezinsgebruik is bedoeld toch wel een leuke prestatieDe tijd dat achterwielaandrijving gelijk staat een sportieve auto ligt al een tijdje achter ons. De focus heeft gewoon een goede wegligging, daar kun je niet om heen. De focus met de letters RS is zelfs sneller dan behoorlijk wat achterwielaandrijvers. (dan noem ik nog maar niet even een andere voorwielaangedreven auto die een 1M en een M3 achter zich laat).
[removed]
Ik heb in de 14% diesel wagon versie proef gereden en dat reed prima en alles voelde goed aan. De binnenkant is niet mijn smaak en ook de bijrijder heeft niet echt heel veel beenruimte (wel in de lengte maar het oogt een beetje 'vierkantig en boxig' (lastig uit te leggen)).
Toen stapte ik echter in de Mégane (beide 2012 model) en ik vond dit persoonlijk beter rijden. Hij is misschien wat losser met de vering maar het gevoel tijdens het rijden vond ik persoonlijk beter (vooral gevoel van de koppeling).
Zo zie je maar weer dat 'rijgevoel' en 'rijplezier (/rijgenot)' per persoon anders kan zijn.
[ Voor 1% gewijzigd door AllSeeyinEye op 14-01-2013 09:40 . Reden: swipen in de auto = autocorrect.... ]
Gelukkig welAllSeeyinEye schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:55:
En ik vind allebij doe auto's lelijk... Smaken verschillen nu eenmaal.
Hier in Korea zie je b.v. alleen maar witte/zwarte/grijze auto's en gecombineerd met dat 95% ook nog eens Hyundai, Kia of Samsung is maakt het toch wel erg saai.
[removed]
Ik wist niet dat Samsung auto's maakte, weer iets geleerdredwing schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:04:
[...]
Gelukkig wel
Hier in Korea zie je b.v. alleen maar witte/zwarte/grijze auto's en gecombineerd met dat 95% ook nog eens Hyundai, Kia of Samsung is maakt het toch wel erg saai.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Bospa01 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:34:
[...]
Ik wist niet dat Samsung auto's maakte, weer iets geleerd
Je weet dat Samsung ook vliegtuigen ed. bouwt?
Als je dat denkt weet je vrij weinig van achterwielaandrijving. Het grote voordeel is rijgevoel een stuk beter is. Duwen versus trekken.rinkel schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:27:
Het enige voordeel wat achterwielaandrijving heeft is dat het vermogen beter op de weg overgedragen kan worden zonder te slippen.
De Focus RS heeft misschien een leuk Quaife differentieel, maar 300+ PK op de voorwielen is niet mijn kopje thee.melcon schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:02:
Ik snap even niet waarom er zo serieus ingegaan wordt op de reacties van b_smulders, zijn stellingen zijn zo extreem dat hij of gewoon een gigantische loden plaat voor zijn hoofd heeft of gewoon reacties aan het uitlokken is.
De tijd dat achterwielaandrijving gelijk staat een sportieve auto ligt al een tijdje achter ons. De focus heeft gewoon een goede wegligging, daar kun je niet om heen. De focus met de letters RS is zelfs sneller dan behoorlijk wat achterwielaandrijvers. (dan noem ik nog maar niet even een andere voorwielaangedreven auto die een 1M en een M3 achter zich laat).
Dat vind ik ook, vandaar dat wegligging een redelijk onbelangrijk punt is.redwing schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:23:
[...]
Inderdaad, waarschijnlijk het laatste. Serieus kunnen dit soort opmerkingen niet zijn omdat we het hier over lease-auto's hebben voor op de openbare weg en niet over race/rally wagens.
Exact zoals ik eerder al zei: Één van de betere in zijn klasse, maar dat is niets anders dan een Scania truck die een Volvo truck op de snelweg inhaalt. Dat maakt de Scania een betere truck, maar om nou te zeggen dat het leuk is om mee te rijden...De focus is inderdaad een heel leuke auto. Ik heb er tot een jaar geleden eentje gehad en ik heb maar weinig auto's gehad die me in bochten bij konden houden. En dat is voor een auto die voor gewoon gezinsgebruik is bedoeld toch wel een leuke prestatie
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Renault-Samsung is het officieel en ze worden volgens mij alleen voor de eigen markt gemaakt. Op zich zijn het geen verkeerde auto's dus waarom ze niet meer exporteren weet ik niet.Bospa01 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:34:
[...]
Ik wist niet dat Samsung auto's maakte, weer iets geleerd
Wat is dit voor onzin ?? Omdat er betere (veel duurdere) auto's zijn hoef je nergens meer naar te kijken want dat heeft toch geen zin ?Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:47:
[...]
Exact zoals ik eerder al zei: Één van de betere in zijn klasse, maar dat is niets anders dan een Scania truck die een Volvo truck op de snelweg inhaalt. Dat maakt de Scania een betere truck, maar om nou te zeggen dat het leuk is om mee te rijden...
Maar om ontopic te gaan, ik ben nu wel erg benieuwd waar jij een leasebak dan op uit zou zoeken. Vanwege wat je mag kiezen zul je geen supersportscar krijgen dus kom je toch in het normale segment terecht. Dus waar baseer jij je keuze dan op aangezien wegligging je dus niet interesseert maar wat dan wel : brandstof verbruik (er zijn vast wel zuinigere auto's te vinden), looks (F40 ziet er toch mooier uit), achterwielaandrijving (AWD is toch veel beter) ?
[ Voor 57% gewijzigd door redwing op 14-01-2013 13:25 ]
[removed]
Ik vergelijk het nergens mee. Ik vind het alleen een beetje vreemd om lease auto's te vergelijken op wegligging.ijdod schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:00:
Je hebt nog steeds niet beantwoord waar je het dan wel mee vergelijkt. Je komt in feite niet verder dan 'alle middenklassers sturen kut, de ene wat kutter dan de andere, maar daar blijft het bij'.
Zelf rij ik geen leasebak omdat ik geen zin heb om verplicht een gezinsauto te moeten rijden. Ik rij op kilometervergoeding zodat ik tenminste wat leuks kan rijden en nog een beetje geld over heb om op vakantie te gaan.
Ofwel: Als je wegligging echt belangrijk vind kun je beter overschakelen op kilometervergoeding en iets als een Mazda MX5 rijden.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2013 14:24 ]
En ook leaseauto's zijn er in niet gezinsautovariant te krijgen. Het rijdt doorgaans een stuk voordeliger en vooral zonder zorgen dan een priveáuto. Die kan je altijd nog aanschaffen, houdt de prive km met de leaseauto beperkt (<500km) en je budget om wat leuks te rijden is nog groter.
Ik heb slecht nieuws voor je.... de Mazda MX5 is ook een lease auto. Oh snap!Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:22:
[...]
Ik vergelijk het nergens mee. Ik vind het alleen een beetje vreemd om lease auto's te vergelijken op wegligging.
Zelf rij ik geen leasebak omdat ik geen zin heb om verplicht een gezinsauto te moeten rijden. Ik rij op kilometervergoeding zodat ik tenminste wat leuks kan rijden en nog een beetje geld over heb om op vakantie te gaan.
Ofwel: Als je wegligging echt belangrijk vind kun je beter overschakelen op kilometervergoeding en iets als een Mazda MX5 rijden.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Naar mijn weten is leasen nog altijd pakken duurder dan een privé-auto rijden. Zelf hou ik aan de kilometervergoeding een paar honderd euro per jaar over, terwijl mijn collega's zich blauw betalen aan bijtelling en eigen bijdrage. Om maar te zwijgen van het lagere salaris omdat die auto ergens van betaald moet worden. En die lease maatschappijen zijn ook geen charitatieve instellingen, die willen ook de nodige centen.Lucky-Shirt schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:27:
Een auto vergelijken op wegligging, tsja, je hebt er inderdaad wereldvreemde tussen zitten
En ook leaseauto's zijn er in niet gezinsautovariant te krijgen. Het rijdt doorgaans een stuk voordeliger en vooral zonder zorgen dan een priveáuto. Die kan je altijd nog aanschaffen, houdt de prive km met de leaseauto beperkt (<500km) en je budget om wat leuks te rijden is nog groter.
Er zijn denk ik maar weinig bedrijven waar je een MX5 mag leasen...Tsurany schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:34:
[...]
Ik heb slecht nieuws voor je.... de Mazda MX5 is ook een lease auto. Oh snap!
Punt is dat jij de wereld erg zwart-wit wilt zien en dat is gewoon niet zo. En gok zomaar dat jij geen nieuwe auto rijd maar een tweede hands goedkoop gekocht hebt en dat vergelijkt met leaseauto's?
Nu ben je appels en peren aan het vergelijken.Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:38:
[...]
Naar mijn weten is leasen nog altijd pakken duurder dan een privé-auto rijden. Zelf hou ik aan de kilometervergoeding een paar honderd euro per jaar over, terwijl mijn collega's zich blauw betalen aan bijtelling en eigen bijdrage. Om maar te zwijgen van het lagere salaris omdat die auto ergens van betaald moet worden. En die lease maatschappijen zijn ook geen charitatieve instellingen, die willen ook de nodige centen.
Stel dat je als particulier het geld hebt liggen dan zou je vergelijking als uitgangspunt moeten hebben dat zowel de leaserijder als de niet-leaserijder beiden een, laten we voor het gemak zeggen, Passat gaan rijden van 45k.
De leaserijder heeft hierdoor een lager salaris van ongeveer € 800 (al valt vraag ik me af of de werkgever daadwerkelijk het volledige leasebedrag aan salaris erbij zal geven...) en een bijtelling van € 350 per maand. That's it.
De niet leaserijder mag uit eigen vermogen 45k aftikken. Onderhoud, winterbanden, bandenwissels en reparaties zelf betalen. Laat dat 1000 euro / jaar zijn? Verder moet er een verzekering betaald worden. Geen idee wat dat kost (all risk), zal een 250/maand zijn? Wegenbelasting uiteraard ook niet vergeten.
De auto kan na 3 jaar, als er nieuwe auto's gekocht gaan worden, uiteraard wel verkocht worden. De waarde van de auto is dan ongeveer (gemiddelde prijs, naar boven afgerond) op de eerste twee auto sites die Google me bood), 20k. bij km stand tussen de 90.000 en 120.000. Dus per jaar rij je doorgaans 30 tot 40k km.
Per saldo zal de niet leaserijder slechts marginaal goedkoper uit zijn, waarbij er vanuit gegaan moet worden dat én de niet leaserijder daadwerkelijk 800 euro meer loon krijgt én er geen reparaties/onderhoud uitgevoerd hoeven worden boven het begrote budget.
[ Voor 3% gewijzigd door AllSeeyinEye op 14-01-2013 14:56 ]
Ik rij auto en motor, beide gekocht bij anderhalf jaar oud. Kilometerstand voor beide < 5000km. Vergelijkbaar met nieuw. En die betaal ik beide met kilometervergoeding, waarbij ik nog over hou.Tsurany schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:42:
Als ik wil heb ik morgen een MX5 besteldBMW Z4? Leasebak. Porsche 911 Carrera? Leasebak.
Punt is dat jij de wereld erg zwart-wit wilt zien en dat is gewoon niet zo. En gok zomaar dat jij geen nieuwe auto rijd maar een tweede hands goedkoop gekocht hebt en dat vergelijkt met leaseauto's?
Dan is de vergelijking nog mank.Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:50:
beide gekocht bij anderhalf jaar oud.
En als je nou vertelde wat je rijd, hoeveel kilometer je zakelijk rijd en hoeveel kilometer je prive rijd viel er nog wat zinnigs te zeggen.Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:50:
Ik rij auto en motor, beide gekocht bij anderhalf jaar oud. Kilometerstand voor beide < 5000km. Vergelijkbaar met nieuw. En die betaal ik beide met kilometervergoeding, waarbij ik nog over hou.
Autokosten van eigen auto (Alfa 147 JTD), inclusief onderhoud, afschrijving, brandstof, verzekering en mrb, is 600 euro.
Netto salaris met reiskostenvergoeding 2380 euro. Na aftrek autokosten blijft over een besteedbaar salaris van 1780 euro.
Momenteel ben ik met mijn werkgever in gesprek over een lease-auto (VW Polo highline). Ik zou met de lease-auto na bijltellingnetto 1930 verdienen. Een lease-auto scheelt mij dus 150 euro netto per maand, terwijl ik vind ik echt geen slechte reiskostenvergoeding heb.
Overigens is leasen goedkoper/voordeliger als je kilometervreter bent. Omslagpunt ligt geloof ik bij de 20k per jaar oid. Verder is het natuurlijk gewoon de blitz kunnen spelen met een auto die je nieuw waarschijnlijk niet zelf zou of kan kopen
Ik heb recht op een leaseauto, maar als ik een auto wil die aan mijn eisen voldoet (met name; auto die 5 man comfortabele kan vervoeren) ben ik per maand een dikke 1000 euro kwijt. Als ik 2de hands kijk: 350/400 euro (erg ruim genomen) (ok, dan heb je wel een nieuwe vs oudere auto, maar gaat om het idee)
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 14-01-2013 15:42 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Abbadon op 14-01-2013 15:45 ]
Dat ben je wel kwijt want als je een eigen auto rijdt moet je eens in de zoveel tijd een nieuwe auto kopen. Daar ben je dus eens in de zoveel jaar een paar duizend euro aan kwijt. Het is best wel logisch om dat om te slaan naar kosten per maand om het eerlijk te kunnen vergelijken met leasen, waarbij je alleen maandelijkse kosten hebt.Notna schreef op maandag 14 januari 2013 @ 15:40:
Waarom rekenen mensen met afschrijving per maand? Dat ben je toch niet kwijt? Vind dat altijd een rare gewoonteOnderhoud ben je ook niet elke maand kwijt, dus waarom dat per maand rekenen?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ja ok, vergeleken met leasen snap ik het op zich wel. Maar op zichzelf staand niet echt tbh. Je bent niet elke maand dat bedrag echt kwijt uit je zak. Je merkt het pas als je de auto weg doet en een 'nieuwe' kooptMx. Alba schreef op maandag 14 januari 2013 @ 15:42:
[...]
Dat ben je wel kwijt want als je een eigen auto rijdt moet je eens in de zoveel tijd een nieuwe auto kopen. Daar ben je dus eens in de zoveel jaar een paar duizend euro aan kwijt. Het is best wel logisch om dat om te slaan naar kosten per maand om het eerlijk te kunnen vergelijken met leasen, waarbij je alleen maandelijkse kosten hebt.
Je wilt toch appels met appels vergelijken... Zoals al eerder vermeld, moet je de afschrijvingskosten wel meenemen in je berekening.Notna schreef op maandag 14 januari 2013 @ 15:44:
[...]
Ja ok, vergeleken met leasen snap ik het op zich wel. Maar op zichzelf staand niet echt tbh. Je bent niet elke maand dat bedrag echt kwijt uit je zak. Je merkt het pas als je de auto weg doet en een 'nieuwe' koopt
In de praktijk ben je dat bedrag inderdaad niet maandelijks kwijt, maar goed...
Het is juist een zeer normale berekening en wordt overal in bedrijven gebruikt juist om kosten inzichtelijk te krijgen. Zo kan je een eenmalige aanschaf aan een tijdsperiode koppelen waardoor duidelijk wordt wat iets nou echt per maand kost.
En dus doe je er goed aan om dat bedrag per maand te sparen zodat je t.z.t. een potje hebt waaruit je die nieuwe auto kunt betalen, en zo ben je dat geld dus toch "kwijt". Hoewel je het natuurlijk in een noodgeval wel beschikbaar hebt en er dan dus voor kunt kiezen om nog even geen nieuw vehikel te kopen... Het blijft appels met peren vergelijken inderdaad.Notna schreef op maandag 14 januari 2013 @ 15:44:
Ja ok, vergeleken met leasen snap ik het op zich wel. Maar op zichzelf staand niet echt tbh. Je bent niet elke maand dat bedrag echt kwijt uit je zak. Je merkt het pas als je de auto weg doet en een 'nieuwe' koopt
Maar aan de andere kant worden dat soort voordelen van leasen ook niet meegerekend:
- Casco verzekering inbegrepen dus alles is gedekt.
- Geen onverwachtse onderhouds- of reparatiekosten want dat is allemaal inbegrepen.
- Mobiliteitsgarantie: auto stuk? Andere (tijdelijke) auto onder je kont.
- Bescherming tegen fluctuaties van de brandstofprijs (want meestal zit er bij een leasewagen ook een tankpas).
- Redelijke bescherming tegen rare sprongen van Den Haag: verhoging van MRB zal je niet direct raken, pas wanneer je een nieuwe leasewagen mag uitzoeken. (Over het algemeen worden bestaande leasecontracten ontzien wanneer er aan fiscale zaken wordt gemorreld - geen totale bescherming overigens, want resultaten uit het verleden.......)
Daardoor zou leasen zelfs interessant kunnen zijn als het in zijn totaliteit beschouwd wat duurder zou zijn dan met je eigen auto rijden. Maar in de meeste gevallen is het een stuk goedkoper, vooral als je je leasewagen erop uitzoekt om goedkoop te zijn.
Zo rij dus ik lekker 5 jaar lang voor €120 netto per maand in een Volvo C30 "full options". De laatste eigen auto die ik had (een toen 8 jaar oude Volvo V40 met 3 ton op de teller - ook een heerlijke wagen trouwens) kostte dat al aan wegenbelasting en (WA) verzekering en dan had ik er nog niet eens een druppel diesel in gegooid...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Zou ik je toch eens willen aanraden een ritje te maken in de nieuwe Megane met 17inch velgjes... dat is echt een kart op wielenredwing schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:23:
[...]
De focus is inderdaad een heel leuke auto. Ik heb er tot een jaar geleden eentje gehad en ik heb maar weinig auto's gehad die me in bochten bij konden houden. En dat is voor een auto die voor gewoon gezinsgebruik is bedoeld toch wel een leuke prestatie
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Indien je een leasebudget ook uitbetaald krijgt is dat niet helemaal waar natuurlijk. Ik kan leasen voor 950 euro per maand, maar als ik die niet gebruik om te leasen; krijg ik het als salaris erbij. Dus je bent wel netto in dit geval 120 euro kwijt, maar ook dat extra stuk salaris.Mx. Alba schreef op maandag 14 januari 2013 @ 15:53:
[...]
Zo rij dus ik lekker 5 jaar lang voor €120 netto per maand in een Volvo C30 "full options". De laatste eigen auto die ik had (een toen 8 jaar oude Volvo V40 met 3 ton op de teller - ook een heerlijke wagen trouwens) kostte dat al aan wegenbelasting en (WA) verzekering en dan had ik er nog niet eens een druppel diesel in gegooid...
Ik snap de appeal van leasen echt complet; begrijp mij niet verkeerd. Ik zou ook graag leasen, maar op dit moment is dat extra stuk salaris verantwoordelijk voor mijn nieuwe kunstof kozijnen halverwege dit jaar
[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 14-01-2013 16:07 ]
Maarja, auto rijden is wel handig
"Bij ons" is dat dus niet zo. Er is een bepaald leasebudget beschikbaar afhankelijk van je functie. Eigen rijders krijgen alleen kilometervergoeding, die krijgen het leasebudget niet uitgekeerd. Ook als je het leasebudget niet volledig gebruikt, krijg je niet het restant uitgekeerd - als dat namelijk zo was zat ik nog goedkoper want deze C30 zit ruim onder mijn maximale leasebudget. Dan zou ik hem waarschijnlijk "kaal" genomen hebben ipv "full options" en dan zou ik zowat gratis kunnen rijden.Notna schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:02:
Indien je een leasebudget ook uitbetaald krijgt is dat niet helemaal waar natuurlijk. Ik kan leasen voor 950 euro per maand, maar als ik die niet gebruik om te leasen; krijg ik het als salaris erbij. Dus je bent wel netto in dit geval 120 euro kwijt, maar ook dat extra stuk salaris.
Ik snap de appeal van leasen echt complet; begrijp mij niet verkeerd. Ik zou ook graag leasen, maar op dit moment is dat extra stuk salaris verantwoordelijk voor mijn nieuwe kunstof kozijnen halverwege dit jaar. Daarna ga ik door sparen voor een 2de hands auto omdat ik amper 10k per jaar (denk te gaan ) rijd(en); leasen zou dan echt niet handig zijn?. Zeker niet omdat ik opzoek moet naar een 7 zitter ivm de gezinssamenstelling
[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 14-01-2013 16:11 ]
Ah, dan is het dus een ander verhaal. Hier krijg je dat wel, ook als je onder budget leased krijg je het bij je maand salaris verrekend. Daardoor is de keuze ook weer anders. Als ik niet rijd in een leasebak, krijg ik 950 bruto - reiskostenvergoeding (netto) = restant bruto uitbetaald (in mijn geval; 400 euro reiskosten vergoeding (netto) + (550-95 (10% inleveren ook al rijd ik geen leaseMx. Alba schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:10:
[...]
"Bij ons" is dat dus niet zo. Er is een bepaald leasebudget beschikbaar afhankelijk van je functie. Eigen rijders krijgen alleen kilometervergoeding, die krijgen het leasebudget niet uitgekeerd. Ook als je het leasebudget niet volledig gebruikt, krijg je niet het restant uitgekeerd - als dat namelijk zo was zat ik nog goedkoper want deze C30 zit ruim onder mijn maximale leasebudget.

Anyway; lekker lease rijden, alleen voor mij is het niet rendabel en op dit moment heb ik niet eens een auto nodig; dus lekker sparen en over 2 jaar een 2de hands voor de vakanties en de weekend boodschappen
In theory zou ik een Prius Wagon van 35k voor 90 euro netto eigen bijdrage kunnen betalen; Een Megane Estate/GT (fully loaded) zou ik 20 euro toe krijgenTsurany schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:12:
Ha ik hou genoeg over van mijn DS3 om mijn bijtelling van te betalen
[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 14-01-2013 16:19 ]
Idd, bij "ons" ook niet.Mx. Alba schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:10:
[...]
"Bij ons" is dat dus niet zo. Er is een bepaald leasebudget beschikbaar afhankelijk van je functie. Eigen rijders krijgen alleen kilometervergoeding, die krijgen het leasebudget niet uitgekeerd. Ook als je het leasebudget niet volledig gebruikt, krijg je niet het restant uitgekeerd - als dat namelijk zo was zat ik nog goedkoper want deze C30 zit ruim onder mijn maximale leasebudget. Dan zou ik hem waarschijnlijk "kaal" genomen hebben ipv "full options" en dan zou ik zowat gratis kunnen rijden.
Als je prive rijdt, of met het OV gaat, dan krijg je het leasebedrag niet bruto bij je salaris, maar ben je gewoon kwijt.
Dan is het totaal niet meer interessant om prive te gaan rijden iig
Als je dat wel hebt, dan moet je idd ff goed rekenen, en zelf bepalen wat je wilt.
Das het verschil tussen theorie en praktijk. In theorie kan je een Prius Wagon voor 90 euro eigen bijdrage kunnen rijden. In de praktijk wil je nog niet dood gevonden worden in een Prius Wagon.Notna schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:13:
In theory zou ik een Prius Wagon van 35k voor 90 euro netto eigen bijdrage kunnen betalen; Een Megane Estate/GT (fully loaded) zou ik 20 euro toe krijgen
Ik zou er puur in rijden omdat het een grote auto is die niet heel veel eigen bijdrage kost + ik er 3 kinderen op kinderstoel in kwijt kan + baggage. Andere autos waar dat kan zitten vaak in de 20 tot 25% categorie en dan wordt het al heel snel heel duur. Die Megane kan je geen 3 kinderen in kinderstoelen in kwijt + bijrijderTsurany schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:24:
[...]
Das het verschil tussen theorie en praktijk. In theorie kan je een Prius Wagon voor 90 euro eigen bijdrage kunnen rijden. In de praktijk wil je nog niet dood gevonden worden in een Prius Wagon.
Overigens een prima auto hoor; paar keer in proef gereden alleen die CVT maakt wat lawaai.
[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 14-01-2013 16:27 ]
Auris hybrid wagon. Ook hier wil ik overigens niet dood in gevonden worden. Maar in een 1 op 1 vergelijking met de Prius, zou ik dan liever dood gevonden worden in de Auris....
Weet je dat zeker? Ik rijd nu in een Avensis. Ook 3 kids, waarvan 2 met een zittingverkleiner. Dat past nog maar net. Een volwassene zou er niet tussen passen. Ik ga er zomaar vanuit dat een Auris smaller is. Natuurlijk is het ieders eigen keuze, maar ik zou het wel bij een proefrit even mét stoeltjes testenEdmin schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:36:
Nou... eigenlijk zat ik daarop te wachten. Lijkt mij, als leasende vader van 2 kinderen met hoogste waarschijnlijk binnen drie jaar nummer 3 op komst, een heel verstandige keuze.
Je zal alleen moeten afwachten of er dan 3 kinderen naast elkaar passen (met stoeltjes); niet alle autos kunnen dat (de Prius Wagon kon dat wel, easy, alsmede de Verso)Edmin schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:36:
Nou... eigenlijk zat ik daarop te wachten. Lijkt mij, als leasende vader van 2 kinderen met hoogste waarschijnlijk binnen drie jaar nummer 3 op komst, een heel verstandige keuze.
Is, kijkende naar die eisen, een Volkswagen Jetta geen optie? Of is die beduidend minder groot?Notna schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:26:
[...]
Ik zou er puur in rijden omdat het een grote auto is die niet heel veel eigen bijdrage kost + ik er 3 kinderen op kinderstoel in kwijt kan + baggage. Andere autos waar dat kan zitten vaak in de 20 tot 25% categorie en dan wordt het al heel snel heel duur. Die Megane kan je geen 3 kinderen in kinderstoelen in kwijt + bijrijder
Overigens een prima auto hoor; paar keer in proef gereden alleen die CVT maakt wat lawaai.(dat, of ik kan niet met die CVT overweg. Dat kan ook
)
En kap anders eens met al die kinderen, kan je een leukere auto nemen
[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 14-01-2013 16:51 ]
Als ik zo kijk denk ik dat het een net wel/net niet geval is, maar geen idee. Zoals ik al zie; ik ga hoe dan ook niet leasen. Over 2 jaar ga ik wel kijken naar een Opel Zafira (7 zitter) welke 2de hands uit 2008 rond de 10k kost en per maand ook niet heel duur is
Also; ik wil wel kappen, maar vrouwlief niet
[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 14-01-2013 16:55 ]
AllSeeyinEye schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:45:
[...]
Weet je dat zeker? Ik rijd nu in een Avensis. Ook 3 kids, waarvan 2 met een zittingverkleiner. Dat past nog maar net. Een volwassene zou er niet tussen passen. Ik ga er zomaar vanuit dat een Auris smaller is. Natuurlijk is het ieders eigen keuze, maar ik zou het wel bij een proefrit even mét stoeltjes testen
Hoho, jullie praten nu wel met de man die vriendin (1,85m) 2 babies in kinderstoel en een tweelingkinderwagen in een bj. 2000 VW Polo propte he...Notna schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:45:
[...]
Je zal alleen moeten afwachten of er dan 3 kinderen naast elkaar passen (met stoeltjes); niet alle autos kunnen dat (de Prius Wagon kon dat wel, easy, alsmede de Verso)
Maar serieus, mijn dochters zijn nu allebei 5. Tegen de tijd dat knd 3 er is, is dat verhaal met stoeltjes geen issue meer. Bovendien valt er in deze categorie eigenlijk voor mij niets groters te leasen, i.v.m. merkbepalingen. Het is VAG, Peugeot, Renault, Volvo, Mini of Toyota.
Fixed that for youTsurany schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:56:
Waar is de tijd dat kinderen nog in de achterkattenbak konden en niemand het raar vond?

[ Voor 32% gewijzigd door Edmin op 14-01-2013 17:00 ]
Rond de tijd dat dit niet meer mocht middels de wet?Tsurany schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:56:
Waar is de tijd dat kinderen nog in de achterbak konden en niemand het raar vond?
En wat betreft kinderen achter in de auto... Ik kan me nog de kinderfeestjes herinneren dat mams gewoon de hele kinderschare in de Volvo 245 propte: een op de bijrijdersstoel, vier op de achterbank en een stuk of vijf in het laadruim.
[ Voor 34% gewijzigd door Mx. Alba op 14-01-2013 17:09 ]
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Allereerst maar weer eens een leugen debunken: Toyota claimde in het persbericht dat de Auris Hybrid een zelfde kofferbak heeft als een non-hybrid versie.
Deze bewering is: Niet waar
Ook de nieuwe Auris heeft gewoon een opgehoogde kofferbak als Hybride.
Rijden in de auto is gewoon prima om van A naar B te gaan. Mijn vader van 60+ zal het zelfs gewoon een fijne auto vinden. Ik zoek er meer in. Ik wil bijvoorbeeld voelen dat mijn stuur iets met de voorwielen doet, bochtjes pakken, etc. etc. Dat soort zaken vind je bijvoorbeeld wel in de Focus, niet in de Auris.
Maar, de Prius heeft uitgewezen dat de doelgroep meer dan groot genoeg is voor Toyoya, dus het zal wel een lease topper worden.
Tsja, persoonlijk vind ik het wat vreemd dat iemand een station koopt om zich vervolgens druk te maken over rij-eigenschappen i.r.t. plezier. Zo'n auto kies ik toch voor het functionele aspect.PWM schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:23:
Rijden in de auto is gewoon prima om van A naar B te gaan. Mijn vader van 60+ zal het zelfs gewoon een fijne auto vinden. Ik zoek er meer in. Ik wil bijvoorbeeld voelen dat mijn stuur iets met de voorwielen doet, bochtjes pakken, etc. etc. Dat soort zaken vind je bijvoorbeeld wel in de Focus, niet in de Auris.
Ik zit heus met plezier in de auto en ook voor mijn plezier in de auto, maar het sturen zelf is nooit de reden.
Dat jij dat wel doet is prima, maar ik vind het dan weel apart dat je specifiek aan moet geven dat je vader 60+ is. M.a.w. 'alleen een ouwe lul kiest voor een dergelijke auto'. Ik denk dat ik gewoon een wat nuchterder kijk op verkeer heb dan de meeste 'plezierrijders'.
Dit topic is gesloten.