Ik ben trouwens benieuwd hoe Sony het 'multimedia' aspect gaat aanpakken. De markt staat er compleet anders voor dan 8 jaar geleden toen de PlayStation 3 voor het eerst werd aangekondigd. Naast gamen, lijkt mij, moet ook het (mobiele) multimedia aspect centraal moet staan.
Ik verwacht niet dat waar ik het nu over ga hebben echt gaat gebeuren, maar ik zou het wel heel tof vinden.
Stel je voor:
Games + de nieuwe controller
PlayStation 4 speelt uiteraard games af. Dankzij nieuwe, modernere hardware is het apparaat in staat om - voor Sony een redelijke prijs - toch mooie games in Full HD-resolutie af te spelen, of op z'n minst op 720p HD (daar waar er nu nog Xbox 360 en PS3 games zijn die zelfs ONDER 720p zitten en dan worden ge-upscaled).
Sony is ook bezig met een controller met nieuwe functionaliteit als we de gelekte prototypes mogen geloven. Het wordt afwachten of deze extra functionaliteit nuttig zal zijn, maar hopelijk zullen ontwikkelaars iets moois doen met de nieuwe functionaliteit.
Games kopen: prijs
Ik verwacht dat de generatie ná de PlayStation 4 en Xbox 3 digital-only zal zijn. Op het moment is de standaard adviesprijs in de Verenigde Staten $59.
Ik betwijfel of dit een goede prijs is - zeker in een tijd waar je steeds meer gewent raakt aan goedkope, mobiele apps, maar laten we er even vanuitgaan dat de volgende generatie console games net zo duur zullen zijn: $59.
Sony zou bijvoorbeeld in een vernieuwde online winkel ook games kunnen aanbieden, maar dan voor $49.
Games kopen: digital-only
$49. De verloren winst zal niet zo groot zijn, aangezien er zal worden bespaard op de materialen voor games (denk aan de doosjes, kleine boekjes, het schijfje) zelf. Daarnaast hoeven de games ook niet wereldwijd verscheept te worden en vallen ook andere kosten weg zoals de kosten voor het produceren van de kosten + eventueel arbeidskosten. Er zullen wel grote servers moeten worden onderhouden, maar of dit echt zo veel duurder zal zijn is de vraag: veel PS3 games zijn nu ook al digitaal beschikbaar.
Eventueel zou Sony digital-only titels nog kunnen linken aan een PSN account: het voordeel als gebruiker is dat je het spel altijd opnieuw kan downloaden, maar je kan een digital-only game niet doorverkopen.
Games kopen: physical
$59. De prijs ligt $10 dan bij een digital-only versie, maar je hebt de game fysiek in handen en als je wilt kan je het spel doorverkopen. Daarnaast heb je misschien eventuele, fysieke extra's (zoals je bij GTA vaak een poster krijgt) of een Limited Edition.
----------------------------------------
Multimedia
Sony zou ook maandelijkse abonnement kunnen aanbieden, zoals ze nu al doen met PlayStation+. Dit is natuurlijk allemaal om ook de niet-gamers of casual gamers binnen te halen.
Multimedia: PlayStation Network + (PSN+)
Iedereen heeft een PlayStation Network account. Het lijkt veel op de huidige variant waarmee je nog steeds gratis kan. Daarnaast is er PSN+: dit is vrijwel identiek aan het huidge PlayStation+, maar dankzij de naamsverandering is het duidelijker verbonden met het PSN.
PSN+ biedt je gratis games, kortingen en cloud opslag voor je savegames. De automatische software updates zijn voortaan gratis.
Prijs van PSN+: €9,99 per maand.
Multimedia: iOS app/integratie en Android app/integratie (+ Windows Phone app?)
Sony brengt ook een
PlayStation-app uit voor zowel iOS als Android voor handige functionaliteiten.
Multimedia: streaming muziek
Sony heeft een immense bibliotheek aan muziek en Sony zou een dienst als spotify kunnen opzetten. Onbeperkt muziek streamen naar je PS4 - of je iOS-apparaten en Android-apparaten via de PlayStation--app, zolang je maar een abonnement hebt afgesloten.
Indien mogelijk zou Sony zelfs nog een deal met Apple kunnen aangaan. Binnen Apple is (was?) er altijd veel aanzien voor Sony; tijdens de rechtszaak tussen Samsung en Apple bleek zelfs dat er iPhone-prototypes bestonden met een logo "JONY" (verwijzing naar Sony en de hoofddesigner bij Apple Johnathan Ive).
Prijs: €9,99 per maand.
Multimedia: streaming video
Zelfde idee als bij muziek, maar dan met films. Full HD (1080p) films of 720p HD films kun je overal naar streamen: ook op je iOS- of Android-apparaat, zolang je maar een abonnement hebt afgesloten.
Sony zou eventueel deals kunnen sluiten om zo een grotere film-bibliotheek kunnen aan te bieden. Daarnaast zou je eventueel een limiet kunnen instellen wat betreft aantal films per dag/week/maand.
Deze dienst werkt ook over 3G netwerken, maar dan maximaal 720 of lager (tot 360p). Er wordt onder andere gebruik gemaakt van de H.265-codec om bandbreedte te besparen.
Prijs: €9,99 tot €19,99 per maand.
Multimedia: apps
Ik weet nog niet echt hoe ik me dit moet voorstellen, maar het zou niet raar zijn als Sony met een eigen "App Store" kwam voor ontwikkelaars. App-prijzen variëren, net zoals in de echte App Store, en kosten maximaal €9,99.
----------------------------------------
Gaikai: streamen van games op PS4
Gaikai, het bedrijf dat Sony vorig jaar kocht, heeft technologie om games tot 720p HD te streamen. Sony zou dit voor meerdere dingen kunnen gebruiken: bijvoorbeeld 2-uur durende demo's (volledige games). Of als een game geinstalleerd moet worden, dat je tijdens de installatie al het spel kan streamen.
Gaikai: PS3-games (backward compatibility).
Daarnaast kan op deze manier backwards compatibility met PlayStation 3 games worden aangeboden zonder extra hoge kosten.
Ik verwacht dat de hardware van de PlayStation 4 krachtig genoeg is om PS1 en PS2 games native te kunnen afspelen.
Hoe werkt deze dienst? Simpel: je stopt je PS3-game in de PlayStation 4, de PS4 herkent deze en de game zal worden gestreamd. Eventueel kan er nog een kleine prijs voor worden gevraagd (maar hopelijk niet

).
Prijs: €0,00 tot €9,99 per maand.
Gaikai: streamen van PS3 of PS4 games naar je iOS-apparaat of Android-apparaat
Alle games die je digital-only koopt worden standaard gelinkt aan jouw PSN-account. Alle games die je physical koopt kan je ook linken aan je account (en eventueel later weer 'unlinken').
Games die gelinkt zijn aan jouw account kun je benaderen in de PlayStation-app. Via bluetooth kan je vervolgens de PlayStation 4 controller verbinden met je iOS/Android-apparaat en kan je PS3 of PS4 games spelen.
Je kan alleen games streamen naar je iOS/Android-apparaat als een game gelinkt is aan je PSN-account. Daarnaast kan er maar één stream tegelijk worden opgezet: je kunt dus niet even simpel je PSN-account details delen zodat iedereen gratis games kan spelen.
Games streamen kan ook over 3G/4G netwerken - onder andere dankzij compressie + de vernieuwde H.265-codec. Kwaliteit zal waarschijnlijk wel maximaal 720p zijn, of lager als je data uit je bundel wilt besparen.
Eventueel kost deze dienst een tientje per maand.
Prijs: €0,00 tot €9,99 per maand.
Eventueel:
Games kopen: onafhankelijke ontwikkelaars
Als we er vanuit gaan dat PS4-games weer $59 gaan kosten (voor de fysieke versie) en mogelijk $49 voor de digital-only versie, dan zou het niet raar zijn als nieuwe PS3-games richting de $39 gaan.
Sony zou nog een 'onafhankelijk' platform kunnen aanbieden waar kleine ontwikkelaars, met een veel kleiner budget, hun games kunnen aanbieden voor $19-$29.
De vraag is echter of dat wel succesvol zal zijn; zeker als er ook een App Store komt met nog goedkopere apps. Het lijkt mij verstandig om het gescheiden te houden: kleine, goedkope apps variërend van €0,00 tot €9,99 en pas vanaf $39 de echte 'grote' console PS3-games en $49 voor PS4-games.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit zou naar mijn mening echt de ultieme console zijn. Het is onwaarschijnlijk dat hier ook maar iets van uitkomt, maar het lijkt me niet onmogelijk met de hedendaagse technologie.
Daarnaast zouden de prijzen niet onredelijk zijn en zijn het mogelijk extra inkomstenbronnen voor Sony.
Ik denk bijvoorbeeld dat veel consumenten niet eens meer de moeite zouden doen om films te downloaden als ze voor 10/15/20 euro per maand Full HD films kunnen kijken via PS4 op de TV + al hun mobiele apparaten (iOS/Android).
Als Sony de kosten laag weet te houden (wat betreft hardware) deze generatie en daarnaast goede diensten kan aanbieden (zoals onbeperkt muziek luisteren voor een tientje per maand) én,
wellicht het meest belangrijke, goed en veel reclame maakt, dan heeft Sony met de PS4 echt een succes in handen.