Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even wat verder in het shader verhaal gedoken. het blijkt dat een Radeon 7950 en een 7870 redelijk te vergelijken zijn met de shder discussie tussen de PS4 en de Xbox. De 7950 heeft 45% meer shaders, echter het GDDR5 draait op een hogere snelheid tov de 7870 dus grofweg kom je op 50% meer power :)

Beide kaarten getest op een gelijkwaardig systeem :

De 7950 is in de praktijk tussen de 8 en de 15% sneller dan de 7870. (afhankelijk uiteraard van welk spel etc, overigens zijn beide kaarten in staat alle spellen in full HD met alle eye candy weer te geven)

Als we uitgaan van aannames (want dat doen we tenslotte allemaal hier op dit moment) zou dit betekenen dat de PS4 puur op grafische kracht maximaal 15% sneller zou zijn dan de Xbox 1.

echter zitten er toch wat haken en ogen aan de rest van de consoles :

- Ram verschil, niemand weet wat dat in de praktijk gaat betekenen, GDDR5 is nu eenmaal niet gemaakt voor OS opdrachten maar puur ontworpen als grafisch geheugen.
- EDram op Xbox one, testen wijzen aan dat dit het hele gebeuren toch aardig versnelt (praktijktesten gehaald van 133GB/sec)
- Software, Xbox draait Direct X (11), PS4 open GL. dit kan best wel eens grote verschillen opleveren.

Komt verder nog bij dat het merendeel van console kopers dit ding onder de TV hangen, kijkafstand is gemiddeld tussen de 2.5 en 4 meter, en bij een 42/46 inch TV zie je op die afstand niet eens meer vershil tussen 720p en 1080p qua details.

Het zal er uiteindelijk dus op neerkomen welke console de beste spelervaring bied, het soepelste draait, en vooral welke exclusives er zijn voor beide consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb laatst al even gekeken of er tussen Direct X en OpenGL veel verschil zit als het aankomt op FPS. Bij de meeste vergelijkingen was het in ieder geval minimaal (waarbij Dx toch vaak net iets sneller was). In ieder geval zal dat het verschil niet zijn, maar misschien dat andere elementen van de SDK meer verschil gaan maken (hoe goed de hardware benut kan worden).

verder moet je niet vergeten de controller, het platform (OS) an sich en wat je omgeving (vrienden, clanmates e.d.) gaat halen. Als ik zo rondkijk wat de mensen gaan kiezen waar ik vaak mee speel, dan gaat het wel weer een X1 worden.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:39
Martinspire schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:03:
[...]

Je ontgaat mn punt totaal: Wat voor extra power is het dan? Voor zover ik weet, komt het grootst gedeelte van de power toch echt uit de CPU en GPU, niet uit het aantal shaders? Nu ben je namelijk ook niet meer aan het napraten dan wat de meesten hier al doen "hij heeft meer power, dus dat is automatisch beter". Niemand die me blijkbaar kan vertellen wat voor power er dan bij komt en wat voor effect dat heeft. De consoles zijn overigens ook de enige plek waar ze het blijkbaar hebben over tflops en shaders, waar het bij PC benchmarks toch vooral gaat om core-snelheid, kloksnelheid van het geheugen en het aantal fps dat het oplevert.

Zoals hierboven ook al gemeld wordt, is het uiteindelijk geen 50% extra fps wat je erbij krijgt.
Wat voor een extra hangt ook grotendeels af van de developers en drivers. Maar belangrijker is te onthouden dat dit soort FLOPS theoretische FLOPS zijn. De GPU wordt een serie onbenullige taken gevraagd uit te voeren. En zijn relevant indien je hardware kiest om ditzelfde te doen, denk hierbij bijv. aan distributed computing, bitcoin mining, etc. of een hogere score wilt winnen in benchmark software welk deels de score berekend aan de hand van FLOPS.

Maar in de praktijk? Speelt het nagenoeg geen rol. Er is namelijk vrijwel geen logische toepassing binnen een game waarin je de GPU meer van dit soort kleine taken wilt laten uitvoeren dan de rest. Het is voor een GPU dan ook veel belangrijker om de grotere taken efficiënt uit te kunnen voeren, en daarin zijn kloksnelheden veel belangrijker. Maar ook om textures adequaat te kunnen handelen waarin geheugen (snelheden) de belangrijkste rol spelen.

Kijk je bijv. naar PC gaming, dan heb je kaarten als de HD 6990 met 1.27 (double precision) teraflops (en zelfs meer dan 4 single precision teraflops) tegenover de GTX 690 met ca. 0.56 teraflops. De HD 6990 heeft dus meer dan 2x zoveel ruwe kracht. Maar toch legt de HD 6990 het al snel af tegen de GTX 690. De HD 7990 met meer dan 2 teraflops (en dus meer dan 4x zoveel als de GTX 690) heeft voldoende kracht om beter uit de benchmarks te komen. Maar ook daarin dient vermeld te worden dat naast de hogere teraflops het ook komt met hogere kloksnelheden.

Teraflops blijft dan ook een relatief zinloze parameter om performance mee in te schatten, voor wat gaming betreft i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martinspire schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:37:
[...]
Je vergelijk gaat krom. Het gaat eerder om een McLaren met 800 vs een McLaren met 1000 pk. Zoals Top Gear op hun testbaan al vaak hebben laten zien betekend meer PK niet automatisch een snellere ronde. Daarom staan er vooral lichte auto's met een hoog pk per kilo gehalte bovenaan dan een puur pk-monster.

Ik heb het overigens al eerder verkondigd: betere graphics gaan straks weer veel meer tijd kosten, waardoor je zult hebben dat er meer developers komen die er niet alles uit gaan halen, simpelweg omdat dat teveel tijd en geld kost.
Gelukkig snap je in ieder geval wat ik bedoel. Ik maak me in ieder geval nergens zorgen over en zie het zonnig in. Wat ik al eerder aangaf: Sony heeft intensief samengewerkt met een groot aantal devs om tot de ontwikkeling van de PS4 tot stand te komen. Dat zal wel niet voor niets geweest zijn, me dunkt. Of heeft MS dit toevallig ook gedaan? In dat geval heb ik het volledig gemist en heb ik niks gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 23:47
Kijk, daar heb ik wat aan, dat geeft een beter gevoel wat je kan verwachten dan alleen '50% meer power' roepen. Maar ja, 15% klinkt niet indrukwekkend natuurlijk dus je post zal wel snel vergeten zijn.
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Het grootste probleem met al deze 'analyses' voor de GPU van zowel de Xbox One als PlayStation 4 is dat we er eigenlijk bijna niets vanaf weten. Van de Xbox One weten we het meeste af omdat we al foto's van de componenten hebben gezien, maar bij de PS4 gaan we volledig af op wat Sony heeft gemeld (1.8 Tf performance en AMD Radeon) + geruchten.

Als iemand de tijd heeft, op IGN.com is een interview met Mark Cerny te vinden (lead architect PS4), waarin hij het o.a. heeft over hoe het een 'heavy customised GPU' is en hij praat ook kort over de 'power of the cloud' (volgens hem kan de PS4, maar kan cloud computing bijv. niet mooiere graphics bezorgen, vanwege latency en degelijke).

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bram1984 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:52:
[...]

Gelukkig snap je in ieder geval wat ik bedoel. Ik maak me in ieder geval nergens zorgen over en zie het zonnig in. Wat ik al eerder aangaf: Sony heeft intensief samengewerkt met een groot aantal devs om tot de ontwikkeling van de PS4 tot stand te komen. Dat zal wel niet voor niets geweest zijn, me dunkt. Of heeft MS dit toevallig ook gedaan? In dat geval heb ik het volledig gemist en heb ik niks gezegd.
Bram,

Ik verwacht dat beide console makers overleg hebben met developers en ze regelmatig kits sturen om te testen en mee te werken, het feit dat een er meer over schreeuwt dan de andere zegt niet dat de andere het niet doet. Om eerlijk te zijn heb ik de mensen van sony nog weinig concreets horen zeggen of laten zien, het blijven vaagheden. Misschien dat er op de comic con wat veranderd wat dat betreft, maar ik denk eerder dat we tot gamescon moeten wachten tot er echt duidelijkheid komt.

Tot die tijd is er natuurlijk niets mis met de geruchtenstroom uitpluizen en daar over te discussieren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We zullen het inderdaad zien. Ik verwacht op de CC niet veel nieuws omtrent de hardware, maar we wachten het rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uniciteit schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 14:01:

Als iemand de tijd heeft, op IGN.com is een interview met Mark Cerny te vinden (lead architect PS4), waarin hij het o.a. heeft over hoe het een 'heavy customised GPU' is en hij praat ook kort over de 'power of the cloud' (volgens hem kan de PS4, maar kan cloud computing bijv. niet mooiere graphics bezorgen, vanwege latency en degelijke).

:)
MS / developers hebben ook nooit aangegeven dat de cloud meer fps kan leveren, het gaat meer om het actiever en uitgebreider maken van de speelwereld en de A.I, die berekeningen kunnen namelijk wel in de cloud plaatsvinden. Miscrosoft heeft wat dat betreft wel een behoorlijke voorsprong op Sony met hun Azure cloud, niet in de laatste plaats puur om het feit dat ze er gigantisch veel geld tegenaan kunnen gooien omdat die ook wordt gebruikt voor hun andere diensten (niet alleen xbox, maar ook skydrive, office 365 etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:54
bram1984 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 14:05:
We zullen het inderdaad zien. Ik verwacht op de CC niet veel nieuws omtrent de hardware, maar we wachten het rustig af.
Nr. 1 op de lijst, release date van de PS4 :+

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SinergyX schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 14:28:
[...]

Nr. 1 op de lijst, release date van de PS4 :+
Als ik op Tweakers afga, nr. 2 bij Wehkamp. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psychodude schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:51:
[...]

Kijk je bijv. naar PC gaming, dan heb je kaarten als de HD 6990 met 1.27 (double precision) teraflops (en zelfs meer dan 4 single precision teraflops) tegenover de GTX 690 met ca. 0.56 teraflops. De HD 6990 heeft dus meer dan 2x zoveel ruwe kracht. Maar toch legt de HD 6990 het al snel af tegen de GTX 690. De HD 7990 met meer dan 2 teraflops (en dus meer dan 4x zoveel als de GTX 690) heeft voldoende kracht om beter uit de benchmarks te komen. Maar ook daarin dient vermeld te worden dat naast de hogere teraflops het ook komt met hogere kloksnelheden.

Teraflops blijft dan ook een relatief zinloze parameter om performance mee in te schatten, voor wat gaming betreft i.i.g.
Helaas gaat je vergelijking hier bij niet op omdat het deze keer gaat om 2 zelfde architecturen met alle bij hun custom ingrepen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:29
Martinspire schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:37:
[...]
Je vergelijk gaat krom. Het gaat eerder om een McLaren met 800 vs een McLaren met 1000 pk. Zoals Top Gear op hun testbaan al vaak hebben laten zien betekend meer PK niet automatisch een snellere ronde. Daarom staan er vooral lichte auto's met een hoog pk per kilo gehalte bovenaan dan een puur pk-monster.

Ik heb het overigens al eerder verkondigd: betere graphics gaan straks weer veel meer tijd kosten, waardoor je zult hebben dat er meer developers komen die er niet alles uit gaan halen, simpelweg omdat dat teveel tijd en geld kost.
Zowel MS als Sony hebben daar oplossingen voor. Zo heeft MS hun uitgebreide kennis op direct3D gebied, en Sony hun Team ICE in Santa Monica. Die zullen er wel voor zorgen dat alles wat mogelijk is uit de consoles gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
SeamusXanthus schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:29:
Kijk, dat was precies het zinnetje wat ik had weggelaten Martin :D

@SinergyX. Het wordt pas echt 'grappig' als je de meningen tussen generaties naast elkaar zet.

Playstation kamp:
PS3, it only does everything, woohoo! Vette films kijken op blu ray
X1, bah ik wil er alleen op gamen. Al die multimedia zut heb je niks aan.
...
Niet vergeten dat de PS3 in 2006 en 2007 de goedkoopste, snelste en beste BD speler was.
Er waren ook mensen die de PS3 puur als BD speler kochten.
Al die multimedia functies van de X1 zijn nu zat betaalbare alternatieven, of hebben de mensen al (Smart TV, Android stick, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 14:36:
Helaas gaat je vergelijking hier bij niet op omdat het deze keer gaat om 2 zelfde architecturen met alle bij hun custom ingrepen .
Ze zijn niet precies hetzelfde, GDDR5 vs DDR3, de ESRAM van Xbox etc. Plus dat PS4 18 CU's heeft en xbox maar 12, ze lijken erg op elkaar en gebaseerd op AMD's GPU, maar ze zijn niet hetzelfde :P

Al vraag ik me nog steeds af, heeft iemand al ooit een PS4 opengeschroeft zoals ze bij de xbox hebben gedaan? (al was die xbox een engineering sample.. natuurlijk nog geen 100% zekerheid :P).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Martinspire schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:57:
Maar zoals ik al zei: het is me nog niet helemaal duidelijk wat die extra teraflops nou precies toevoegen.
Betere graphics en hogere framerates.
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:00:
De PS4 heeft inderdaad 50% meer shaders op dezelfde kloksnelheid als de Xbox one. In theorie betekent dit dat de PS4 meer grafische kracht heeft (dit zal geen 50% sneller zijn in de praktijk, maar feit is wel dat de PS4 grafisch meer aankan). Trek je het door naar videokaarten (bijvoorbeeld een 7870 tegenover een 7870 XT, de XT heeft 30% meer shaders en het GDDR draait op 25% hogere snelheid dan de 7870, echter prestatie verschil in de praktijk (in games) is nog geen 10% in frames over het algemeen. Ik snap wel dat je dit niet een op en kunt doortrekken naar de consoles maar geeft wel aan dat 50% meer shaders niet automatisch 50% beter/sneller oplevert.
Zoals je in je laatste zin zegt kan je dit niet doortrekken naar de consoles. Als over enkele jaren devs elk beetje performance uit de consoles persen, denk ik dat men niet al te ver van die 50% zal zitten.

Daarnaast zeg je dat de Xbox1 dezelfde kloksnelheid heeft, maar dat is nog niet zeker. Ook is het nog niet zeker hoeveel resources beide consoles voor het OS beschikbaar zullen laten.
Het GDDR5 tegen DDR3 is nog niet helder of dat zo een groot voordeel oplevert voor de PS4, latency van GDDR5 is een stuk hoger dan DDR3, dus voor textures is GDDR beter, echter voor andere opdrachten (zeker OS opdrachten) is DDR3 beter, de Xbone heeft daarnaast nog 32MB EDram als buffer en cache om opdrachten te versnellen.
Dat ddr3 beter is voor andere opdrachten is volgens mij ook niet zo'n vaststaand feit. Ik heb gelezen dat de hogere kloksnelheid van de Ps4 dat zou kunnen goedmaken. Sowieso lijkt het mij dat ddr3 niet geschikt is voor games.

De quote inside deze quote:
4. The GPU is 50% more powerful, with a gigantic custom shader library (50% meer shaders != 50% powerfull zoals ik al zeg, verder shader library? huh?)
Als je reactie 'huh?' is, hoe kan je dan '50% meer shaders != 50% more powerful' stellen als feit?
Martinspire schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:24:
Ik heb je punten maar even bewerkt, want zoals gewoonlijk klopt er weer geen jota van.
Want een gerucht is per definitie onjuist?
Begrijp me niet verkeerd, meer power is inderdaad handig en het zal zeker effect hebben op de kwaliteit van de games, maar ik vraag me sterk af hoeveel % meer FPS je dan gaat krijgen en of de verschillen wel merkbaar gaan zijn.
Bij 50% zullen de Ps4-games er waarschijnlijk redelijk veel mooier uitzien. Bij third party devs valt dat af te wachten, maar waarschijnlijk minstens nog steeds een beetje mooier. Als de kloksnelheid ook lager is en het OS neemt meer resources in beslag, dan zal het verschil waarschijnlijk in 3rd party games al goed zichtbaar worden, schat ik, of het aantal fps verdubbelt naar 60 (niet omdat de Ps4 dubbel zo snel is maar omdat de X1 bv. nog maar 35fps haalt t.o.v. 60fps bij de Ps4, wat verlaagd wordt naar 30).
Daarnaast gaat het (als ik het goed lees) met de shaders dus blijkbaar vooral op het toepassen van effecten op pixels. Meer schaduwen, meer post processing, etc. De textures en hoeveelheid polygonen blijven dus gelijk, maar er kan meer op worden toegepast. Het gaat hem dus vooral in de details zitten, niet zozeer in de brute kracht. Volgens mij gaat een CPU of GPU die hoger geklokt is, meer verschil maken dan meer shaders.
De kloksnelheid is het andere deel van de optelsom om het aantal tflops te weten.

Nog een klein weetje: De kracht van de supercomputers en de ranglijst ervan van de TOP500 wordt bepaald door het aantal tflops van deze supercomputers. Dus doe het aantal tflop niet af als iets theoretisch dat niets zegt over de performance.

3x achter elkaar posten is onnodig.

[ Voor 88% gewijzigd door Uniciteit op 19-07-2013 13:47 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog even afgezien van je triplepost (edit al gevonden?) heb je nog steeds niet door dat 50% meer shaders geen 50% hogere performance is. Ja het zal zorgen voor mooiere graphics, maar niet ineens 50% mooiere games. Een auto van 200 pk is ook niet 2x zo snel als een auto van 100 pk. Er zijn meer zaken wat een systeem snel maken. Theoretische snelheid is leuk, maar je hebt meer aan praktijkvoorbeelden en dat is momenteel lasig.

Verder heeft een supercomputer hele andere taken dan een console. Bij een supercomputer gaat het ook vooral om eenduidige berekeningen en daarbij is de GPU maar van klein belang. Het lijkt me sterk dat het bij weermodellen gaat om het toepassen van shader-effecten bv.

Je lijkt nu niet meer te doen dan de rest na te praten met MOAR POWARRR, zonder dat je met een uitleg komt over wat tflops nou eigenlijk zijn en hoe de PS4 daar beter in gaat presteren.

En daarnaast ontbreekt ook het feit dat betere hardware nog geen enkele game-generatie de doorslag heeft gegeven voor het winnen ervan. Niet bij de eerste nintendo's, niet bij de tweede playstation en nu ook niet toen de Wii er met de winst vandoor ging. Het gaat vooral om het bieden van nieuwe, unieke en speciale ervaringen, waarbij momenteel MS een pluspuntje heeft met de Kinect en Sony met de nieuwe controller (touchpad). Beide profiteren van de betere graphics (welke mede door de hardwarestrijd van de PC verbeterd is), maar het zal toch vooral draaien om de gameplay.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinspire op 19-07-2013 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:38:
Als we uitgaan van aannames (want dat doen we tenslotte allemaal hier op dit moment) zou dit betekenen dat de PS4 puur op grafische kracht maximaal 15% sneller zou zijn dan de Xbox 1.
Als je op die manier zou redeneren zou je waarschijnlijk zien dat de nieuwe generatie amper 100% beter is ;). Dus de consoleversie (!) van Bf3/Crysis3/... zou op de nieuwe generatie consoles op 60fps kunnen draaien in plaats van 30fps :-(.

Wat jij doet zijn geen aannames, maar verkeerde analogieën, zoals Martinspire hier, en die, met alle conclusies, rechtstreeks toepassen op deze discussie.

- dubbelposten is onnodig
Martinspire schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 03:29:
Nog even afgezien van je triplepost (edit al gevonden?)
Ik vind dat 3 aparte posts beter leesbaar zijn dan 1 lange.
heb je nog steeds niet door dat 50% meer shaders geen 50% hogere performance is. Ja het zal zorgen voor mooiere graphics, maar niet ineens 50% mooiere games. Een auto van 200 pk is ook niet 2x zo snel als een auto van 100 pk. Er zijn meer zaken wat een systeem snel maken. Theoretische snelheid is leuk, maar je hebt meer aan praktijkvoorbeelden en dat is momenteel lasig.
Maar 200km/h is wel dubbel zo snel als 100km/h. Of de plaatjes lineair mooier worden hangt dus van je analogie af :+.
Verder heeft een supercomputer hele andere taken dan een console. Bij een supercomputer gaat het ook vooral om eenduidige berekeningen en daarbij is de GPU maar van klein belang. Het lijkt me sterk dat het bij weermodellen gaat om het toepassen van shader-effecten bv.
As de gpu maar van klein belang is, waarom is men dan sneller dan de wet van Moore aan het racen naar exascale computing? Meer nog, de term flops is ontwikkeld om de snelheid van supercomputers te kunnen vergelijken.
Je lijkt nu niet meer te doen dan de rest na te praten met MOAR POWARRR, zonder dat je met een uitleg komt over wat tflops nou eigenlijk zijn en hoe de PS4 daar beter in gaat presteren.
Wat jij wilt :).

Flops staat voor 'floating point operations per second', en het is een maatstaf voor de snelheid van een computer. Het is gelijkaardig aan het oudere, maar minder vreemd klinkende 'instructions per second', en dat is ook juist wat de term flops uitdrukt.

Het aantal flops bereken je door het aantal cores te vermenigvuldigen met de kloksnelheid te vermenigvuldigen met het aantal flops per cycle (1Hz). Een andere mogelijkheid is de Linpack-benchmark draaien.

De prijs van een gflops daalt exponentieel. Waar je in 2003 nog 82 dollar per gflops moest betalen, krijg je bij de Ps4 één gflops elke 0.22 dollar (van de 400 dollar); een daling in prijs van factor 372.

Een voorbeeld van een floating point operation is een wiskundige vergelijking.

De Ps4 kan meer tflops berekenen omdat die 50% meer cores heeft, en eventueel een hogere kloksnelheid.
En daarnaast ontbreekt ook het feit dat betere hardware nog geen enkele game-generatie de doorslag heeft gegeven voor het winnen ervan.
Dat doet er niet toe.

[ Voor 62% gewijzigd door Uniciteit op 19-07-2013 13:50 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
De 360 had 355 GFLOPS processing power, de PS3 2018(!) GFLOPS. Om maar aan te geven hoe speculatief dit allemaal is.
En zoals nitraM aangeeft in zijn rekenvoorbeeld op basis van bestaande hardware (en zoals ik voorspelde genegeerd zou worden) is 50% meer power ongelijk aan 50% meer performance, zoals jij probeert te suggereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 20:39

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

SeamusXanthus schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 08:00:
De 360 had 355 GFLOPS processing power, de PS3 2018(!) GFLOPS. Om maar aan te geven hoe speculatief dit allemaal is.
En zoals nitraM aangeeft in zijn rekenvoorbeeld op basis van bestaande hardware (en zoals ik voorspelde genegeerd zou worden) is 50% meer power ongelijk aan 50% meer performance, zoals jij probeert te suggereren.
Maar de 360 en de PS3 zijn ten opzichte van elkaar gebaseerd op een volledig andere architectuur en daar is het voor de PS3 'fout' gegaan, developers hebben de 360 veelal als uitgangspunt genomen en geport naar PS3. Daarnaast hebben veel developers niet voldoende de moeite genomen om zich echt te verdiepen in de PS3, iets dat de exclusive bouwers voor PS3 wel gedaan hebben.

De X1 en PS4 hebben een grotendeels gelijke architectuur. Hier kan je de rekenkracht dus wel / beter vergelijken.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemaal leuk en aardig die discussie over wat specs in theorie voor verschillen gaan zorgen, maar uiteindelijk gaat het er toch om wat de ontwikkelaars ermee klaar spelen. Jarenlange game-ervaring heeft ons immers wel geleerd dat de exclusives het verschil moeten gaan maken omdat de 3rd party er alles aan doet om zoveel mogelijk gelijkwaardige producten op de markt te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
strekie schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 08:26:
PS3 heeft dus meer FLOPS dan PS4?
Wikipedia: PlayStation 3 hardware
Fanboys van tegenwoordig.. doen zelfs niet meer de moeite om iets op te zoeken :)
Nee, Wikipedia als waarheid nemen gaat wel werken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:38

MeNTaL_TO

The future is not set

Martinspire schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 03:29:
Nog even afgezien van je triplepost (edit al gevonden?) heb je nog steeds niet door dat 50% meer shaders geen 50% hogere performance is. Ja het zal zorgen voor mooiere graphics, maar niet ineens 50% mooiere games. Een auto van 200 pk is ook niet 2x zo snel als een auto van 100 pk. Er zijn meer zaken wat een systeem snel maken. Theoretische snelheid is leuk, maar je hebt meer aan praktijkvoorbeelden en dat is momenteel lasig.

En daarnaast ontbreekt ook het feit dat betere hardware nog geen enkele game-generatie de doorslag heeft gegeven voor het winnen ervan. Niet bij de eerste nintendo's, niet bij de tweede playstation en nu ook niet toen de Wii er met de winst vandoor ging. Het gaat vooral om het bieden van nieuwe, unieke en speciale ervaringen, waarbij momenteel MS een pluspuntje heeft met de Kinect en Sony met de nieuwe controller (touchpad). Beide profiteren van de betere graphics (welke mede door de hardwarestrijd van de PC verbeterd is), maar het zal toch vooral draaien om de gameplay.
Nee, maar 50% meer shaders betekend wel dat als een spel afgesteld is op de xbox one, meer fps/ minder framedrops zullen hebben op de ps4.
De wii is een compleet verkeerd voorbeeld, een verkoopsucces qua hardware, maar niet qua software.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 10:22

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal ook vooral komen omdat de console veel meer gemeengoed is geworden ten opzichte van toen. Ik vind het wel opvallen dat die Hyrb zegt dat de X1 meer van tevoren verkocht is dan de 360 destijds. Vraag me af in hoeverre dit klopt en of het niet gewoon marketing bluf is. Bij de PS4 lijkt het me logisch, want dat kan niet veel slechter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1691
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 14:26

CR1691

Hero of Time

Zo gek is dat toch niet? Tegenwoordig kun je zo snel en makkelijk dingen via internet bestellen. Dat kon ik de tijd van de ps3 en 360 natuurlijk ook al maar mensen deden het toen veel minder.

PSN: Finally_Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Het pre orderen van producten is inderdaad ook heel gewoon geworden inmiddels, dus eigenlijk wel weer logisch. Ik vraag me af hoe de aantallen van beide consoles eruitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja er staan veel pre-orders waarvan het merendeel later weer geannuleerd gaat worden. Dat is ook de reden dat er nieuwe records zijn en dat ze een paar dagen terug het aantal mogelijke pre-orders verhoogd hebben, de verwachting is dat een groot deel toch niet doorgaat, dus dan kun je er makkelijk meer aannemen.

Verder Witeken, je hebt nu 5 reacties heel vlak naast of zelfs onder elkaar. Volgens de huisregels van GoT is dubbelposten niet toegestaan, dus ik denk dat je dat beter wel in een enkele post kan doen. Doe er dan desnoods een horizontal rule [ hr ] tussen.

Mijn anologie van die PK's was wel degelijk terecht. Een auto met 100 pk zal misschien geen 300 kmh rijden, maar het scheelt veel minder dan een verdubbeling. En 50% meer shaders betekend echt niet 100% meer FPS (je vergelijkt het tenslotte van X1 naar PS4. Die dan is het +50% en jij zegt meteen dat de FPS dan verdubbeld). Je kunt vervolgens wel alles gooien op "ja de architectuur is anders", maar dan nog zou je met een PS3 wel meer performance eruit moeten halen dan ze nu gedaan hebben. Onderdeel van de architectuur zijn de tools die de developers krijgen om games mee te maken en die waren blijkbaar ook niet toppie (en dat voor vele jaren blijkbaar). Nou is dat geen zekerheid dat het met de PS4 meteen beter zal gaan, maar het geeft wel aan wie er het snelst veel uit zijn machine kon halen en dat het voor developers minder belangrijk is om op een console de maximum eruit te persen. Omdat toch vooral 3rd party games verkocht worden, is dat dan ook belangrijker dan dat 1st party games er mooi uit zien. Ze zitten nu qua hardware wel dicht tegen pc aan, maar ook nu heb je afwijkingen. GDDR is bv nog nooit gebruikt voor een CPU en ga zo maar verder. Het blijft custom hardware waar ook custom software voor geschreven moet worden. Porten zal makkelijker gaan, maar nog niet meteen super gemakkelijk. En dat geld ook voor de X1.

Je verhaal over de gflops en tflops is overgens wel prima en het benadrukt tevens weer dat dat echt gaat om ruwe berekeningen. Voor supercomputers is dat prima, maar een gameconsole heeft toch andere eisen.

Maar om de discussie nu maar weer te stoppen: de performance blijft voorlopig nog wel even speculeren. De PS4 is sneller, dat ontken ik niet, maar moet zich wederom bewijzen (net als de X1)

[ Voor 26% gewijzigd door Martinspire op 19-07-2013 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

witeken schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 03:42:
[...]

Als je op die manier zou redeneren zou je waarschijnlijk zien dat de nieuwe generatie amper 100% beter is ;). Dus de consoleversie (!) van Bf3/Crysis3/... zou op de nieuwe generatie consoles op 60fps kunnen draaien in plaats van 30fps :-(.

Wat jij doet zijn geen aannames, maar verkeerde analogieën, zoals Martinspire hier, en die, met alle conclusies, rechtstreeks toepassen op deze discussie.
Waar is mijn redenatie fout? Ik pak twee gelijkwaardige videokaarten van hetzelfde merk van een zelfde generatie grafische chip die getest zijn op hetzelfde systeem door een gerenommeerde hardware site (anandtech) met praktijkvoorbeelden, vraag me toch echt af waar jij denkt dat scheef gaat?

Ik heb het niet over theoretische waardes van hardwarespecs. Ik vraag me ook af hoe jij komt op die amper 100% beter in vergelijk met oude consoles beredenering? De post ging over het (theoretische) verschil van 50% meer shaders in de GPU van de PS4 tov de Xbox one. Ik toon aan dat dit in de praktijk neer komt op een verschil van 15% max naar aanleiding van hardware testen met gelijkwaardige (redelijk recente) kaarten wat betreft specs. Nergens heb ik het over vergelijk met oude consoles, snap ook niet waarom je dat erbij haalt.

Dat de post misschien niet helemaal in jouw belevingswereld past wil niet zeggen dat de theorie of aannames fout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:+ Een PS3 met 2018 GFLOPS voor 600 euro in het jaar 2003...
Ik denk dat je wat beter onderzoek moet doen. want de PS4 zit op 1.7 Teraflops.

Dus de PS3 is gewoon sneller dan de PS4

Maar zoals gezegd beide zijn gebaseerd op de zelfde architectuur met een custom ontwerp maar als je 50% meer shaders kan je er echt wel automatisch van uit gaan dan het krachtiger hardware is hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad krachtiger, maar er wordt hier gedaan alsof het een I7 vs een 386 is of een Nvidia Titan vs een Nvidia 256. De verschillen tussen de beide machines zijn nu kleiner dan bij de huidige generatie en ook die daarvoor.
De PS4 is geen nasa-pc, net als dat de X1 geen Pentium 3 met cd-rom is.

Beiden gaan voor 1080p graphics met 60fps (wat alle 1st party games op de E3 die speelbaar waren, wel hadden dacht ik). Of de X1 dan wat meer framedrops gaat hebben of iets minder detail is mogelijk, maar een framedrop bij een normale fps van 60 is toch wat minder ernstig dan dat games op dit moment doen met 30 fps.

[ Voor 19% gewijzigd door Martinspire op 19-07-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha typisch dit. Komt net een collega binnen en hij deelt aan iedereen Forza Motorsport 4 uit. Blijkbaar over van een of andere promotie. Ik moest hardop lachen. En bedankt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 12:09:
[...]

:+ Een PS3 met 2018 GFLOPS voor 600 euro in het jaar 2003...
Ik denk dat je wat beter onderzoek moet doen. want de PS4 zit op 1.7 Teraflops.

Dus de PS3 is gewoon sneller dan de PS4

Maar zoals gezegd beide zijn gebaseerd op de zelfde architectuur met een custom ontwerp maar als je 50% meer shaders kan je er echt wel automatisch van uit gaan dan het krachtiger hardware is hoor!
Er werden bijna magische krachten toegekend aan de ps3 die rondjes zou gaan lopen om de 360. Die 2018 werd wel degelijk als theoretisch maximum gezien door verschillende bronnen.

Niemand ontkent hier dat de ps4 hoogstwaarschijnlijk krachtiger is, alleen gaat niet iedereen akkoord dat de ps4 50%krachtiger in de zin van meetbare waardes. 40fps tegen 60fps bijvoorbeeld. Of 720p tegen 1080p met dezelfde framerate.

En als je dat wel denkt kijk ik nu al uit naar de reacties volgend jaar dat het allemaal aan de devs ligt dat de xbox ongeveer hetzelfde presteert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sterker nog: multiplatform gaat waarschijnlijk (helaas) gewoon hetzelfde presteren. Wellicht dat het voordeel licht voor de PS4 kan uitvallen (hopende dat die, gezien de vergelijkbare architectuur, vaker als leadplatform gekozen wordt), zoals dat nu met de 360 het geval is. Maar ik verwacht wel degelijk dat de exclusives mooier zullen zijn. En ik verwacht ook dat first party devs die potentie er veel eerder uit gaan halen dan met de PS3 het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

bram1984 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 13:22:
Sterker nog: multiplatform gaat waarschijnlijk (helaas) gewoon hetzelfde presteren. Wellicht dat het voordeel licht voor de PS4 kan uitvallen (hopende dat die, gezien de vergelijkbare architectuur, vaker als leadplatform gekozen wordt), zoals dat nu met de 360 het geval is. Maar ik verwacht wel degelijk dat de exclusives mooier zullen zijn. En ik verwacht ook dat first party devs die potentie er veel eerder uit gaan halen dan met de PS3 het geval is.
Als het er gelijk uitziet en gelijk presteert, is de winst voor de PS4 waarschijnlijk te zoeken in een lager stroomverbruik en minder warmteontwikkeling en dus ook lagere geluidsontwikkeling.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Modbreak:Aantal posts verwijderd en een dubble- en triplepost samengevoegd.

[ Voor 54% gewijzigd door Uniciteit op 19-07-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 13:23:
Als het er gelijk uitziet en gelijk presteert, is de winst voor de PS4 waarschijnlijk te zoeken in een lager stroomverbruik en minder warmteontwikkeling en dus ook lagere geluidsontwikkeling.
Xbox kiest aan de andere kant weer voor aparte voeding, die trekt dus al deel van de warmte ontwikkeling uit de console. Ook op die 2 vlakken (geluid en warmte) kiezen ze voor andere methodes, maar zullen elkaar in de praktijk weinig verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SinergyX schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:10:
[...]

Xbox kiest aan de andere kant weer voor aparte voeding, die trekt dus al deel van de warmte ontwikkeling uit de console. Ook op die 2 vlakken (geluid en warmte) kiezen ze voor andere methodes, maar zullen elkaar in de praktijk weinig verschillen.
Die power brick blijf ik apart vinden anno 2013 (helemaal gezien de grootte van de X1). Ik moest van de week toevallig onze 360 naar beneden verhuizen, zodat mevrouw haar zumba beneden kon doen. Partij staan hannesen met dat blok zeg. Kreeg 'm amper goed weggewerkt met het kabel en stekkeroerwoud achter mijn TV meubel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijkt me ook wel overdreven. Verder zou ik graag de bevestiging willen zien dat Sony geen externe powerbrick heeft. Dat heb ik namelijk ook nog nergens gezien.

Zelf boeit het me vrij weinig hoe hij aan zijn power komt of hoe ie eruit ziet. Ik heb liever dat het gewoon goed werkt, dan dat het een designmeubel apparaat is met een warmteontwikkeling van heb ik jou daar.

[ Voor 40% gewijzigd door Martinspire op 19-07-2013 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:24

Edd

Martinspire schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:46:
Dat lijkt me ook wel overdreven. Verder zou ik graag de bevestiging willen zien dat Sony geen externe powerbrick heeft. Dat heb ik namelijk ook nog nergens gezien.

Zelf boeit het me vrij weinig hoe hij aan zijn power komt of hoe ie eruit ziet. Ik heb liever dat het gewoon goed werkt, dan dat het een designmeubel apparaat is met een warmteontwikkeling van heb ik jou daar.
http://lmgtfy.com/?q=does+the+ps4+have+a+power+brick&l=1

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Ja, google heeft de oplossing voor alles? Kom op zeg, reageer dan gewoon niet :/

Sony heeft gewoon nog steeds bizar veel te bevestigen in 'het eggie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1691

CR1691

Hero of Time

Hij vraagt en hij krijgt antwoord. Kom op he. En mag ik van jou nog even een lijstje met wat Sony moet bevestigen? Want zover ik weet is er al een hele hoop duidelijk.

[ Voor 57% gewijzigd door CR1691 op 19-07-2013 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:24

Edd

SinergyX schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:50:
[...]

Ja, google heeft de oplossing voor alles? Kom op zeg, reageer dan gewoon niet :/

Sony heeft gewoon nog steeds bizar veel te bevestigen in 'het eggie'.
Nee, ik zeg niet dat Google overal het antwoord op heeft.
Wel een mogelijkheid om snel achter informatie op andere sites te komen. Daarna is het aan Martin zelf om te bepalen of hij deze info betrouwbaar vind of niet.
Ik had ook het plaatje van de achterkant van de PS4 kunnen posten met een cirkel om de netvoeding aansluiting. Als je daarnaar kijkt zal je zien dat dit een standaard-aansluiting is voor 220v/110v, waar je dus uit kunt halen dat de PS4 geen brick heeft.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martinspire schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:46:

Pfff is toch allang bevestigd man. Moeten we overal een bronnetje voor je neer gaan kwakken?

Het boeit me verder ook weinig, maar een kleinere console met interne voeding is altijd mooi meegenomen, om het voorbeeld dat ik net gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik heb geen idee hoe jij aan die 2018gflops komt, maar, zoals anderen al zeiden, is dat gewoon onzin. Ik heb me niet zoveel in de Ps3-hardware verdiept, maar ik dacht dat men van de Ps3 vooral zei dat de cpu zo superieur is. De snelste cpu's tegenwoordig zijn amper 100gflops.
Best grappig dat je zegt dat 50% meer power ongelijk is aan 50% meer performance. Als jouw gpu 50% meer tflops heeft, heeft die per definitie 50% meer rekenkracht. Dus ja, 50% meer power = 50% meer performance ;).

Maar goed, wat jij bedoelt is eigenlijk dat die 50% meer rekenkracht 100% benut wordt en dus in 50% meer fps resulteert. Mijn gok, maar dit verklaar en heb ik niet verklaard als een feit, is dat, na enkele jaren wanneer men de consoles ontzettend goed optimaliseert, men waarschijnlijk niet ver van die 50% meer fps zal zitten.

Waar ik denk dat jouw denkfout is, is dat die 12CU's van de X1 volgens jou al 100% benut worden, en die 6 andere, die de Ps4 heeft minder, goed benut worden.

Stel dat een game voor de X1 en Ps4 apart geoptimaliseerd worden, om zo 80% van hun theoretische maximumkracht te benutten (dus als je 100tflops hebt zou je uitkomen op 80tflops uitkomen in een benchmark).
Dat wilt zeggen dat de Ps4 op 1.47tflops uitkomt, en de Xbox1 op 0.98tflops. Wat zie je? Een verschil van 50%.

Of dit waar is, weet ik niet, maar het lijkt me wel een waarschijnlijk scenario. Dat die 50%, bij gelijk optimalisatie, letterlijk in 50% meer fps resulteren denk ik ook niet, maar het toont wel aan dat het in theorie mogelijk is.

Het moraal van het verhaal is eigenlijk dat die CU's van de X1 ook niet 100% benut worden, en het theoretische verschil, na aftrek van optimalisatie, nog steeds gelijk blijft. Je kunt dus niet zeggen: De X1 heeft 1.23tflops, de Ps4 1.84tflops, maar omdat de hardware niet 100% benut wordt heeft de Ps4 bijvoorbeeld 1.60tflops, terwijl de X1 @1.23flops blijft.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De PC versie van Watch_Dogs krijgt overigens dus blijkbaar ook de extra content die ook voor de PS4 gepland staat (pardon me als dit al bekend was, ik wist het nog niet). De content bestaat uit 3 extra single player missies waar je in totaal een uur mee bezig zal zijn (uiteraard afhankelijk van je speelstijl).

Ik heb verder weinig met SE's, maar ze zien er wel fraai uit.

http://www.pu.nl/artikele...s-editions-op-een-rijtje/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
CR1691 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:51:
Hij vraagt en hij krijgt antwoord. Kom op he. En mag ik van jou nog even een lijstje met wat Sony moet bevestigen? Want zover ik weet is er al een hele hoop duidelijk.
Je mist mijn stuk 'in het eggie'. Maar toch een inkoppertje, releasedatum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SinergyX schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:14:
[...]

Je mist mijn stuk 'in het eggie'. Maar toch een inkoppertje, releasedatum :)
Haha het gaat over hardware en "bizar veel te bevestigen", en dan noemt hij één ding: de releasedatum. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
bram1984 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:23:
Haha het gaat over hardware en "bizar veel te bevestigen", en dan noemt hij één ding: de releasedatum. :+
Dat is het antwoord niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1691

CR1691

Hero of Time

Alleen de releasedatum? Die is van de Xbox ook nog niet eens officieel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
witeken schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:03:
[...]

Ik heb geen idee hoe jij aan die 2018gflops komt, maar, zoals anderen al zeiden, is dat gewoon onzin. Ik heb me niet zoveel in de Ps3-hardware verdiept, maar ik dacht dat men van de Ps3 vooral zei dat de cpu zo superieur is. De snelste cpu's tegenwoordig zijn amper 100gflops.

[...]

Best grappig dat je zegt dat 50% meer power ongelijk is aan 50% meer performance. Als jouw gpu 50% meer tflops heeft, heeft die per definitie 50% meer rekenkracht. Dus ja, 50% meer power = 50% meer performance ;).

Maar goed, wat jij bedoelt is eigenlijk dat die 50% meer rekenkracht 100% benut wordt en dus in 50% meer fps resulteert. Mijn gok, maar dit verklaar en heb ik niet verklaard als een feit, is dat, na enkele jaren wanneer men de consoles ontzettend goed optimaliseert, men waarschijnlijk niet ver van die 50% meer fps zal zitten.

Waar ik denk dat jouw denkfout is, is dat die 12CU's van de X1 volgens jou al 100% benut worden, en die 6 andere, die de Ps4 heeft minder, goed benut worden.

Stel dat een game voor de X1 en Ps4 apart geoptimaliseerd worden, om zo 80% van hun theoretische maximumkracht te benutten (dus als je 100tflops hebt zou je uitkomen op 80tflops uitkomen in een benchmark).
Dat wilt zeggen dat de Ps4 op 1.47tflops uitkomt, en de Xbox1 op 0.98tflops. Wat zie je? Een verschil van 50%.

Of dit waar is, weet ik niet, maar het lijkt me wel een waarschijnlijk scenario. Dat die 50%, bij gelijk optimalisatie, letterlijk in 50% meer fps resulteren denk ik ook niet, maar het toont wel aan dat het in theorie mogelijk is.

Het moraal van het verhaal is eigenlijk dat die CU's van de X1 ook niet 100% benut worden, en het theoretische verschil, na aftrek van optimalisatie, nog steeds gelijk blijft. Je kunt dus niet zeggen: De X1 heeft 1.23tflops, de Ps4 1.84tflops, maar omdat de hardware niet 100% benut wordt heeft de Ps4 bijvoorbeeld 1.60tflops, terwijl de X1 @1.23flops blijft.
1. Die 1.23 tflops geld niet meer nu die eSram beter gebruikt kan worden.
2. Ik heb het niet over theoretische performance maar over game performance. Dat een pc theoretisch 100 tflops heeft, wil niet zeggen dat die ook zichtbaar is in de benchmarks. Dat is wat ergens hierboven ook al werd bedoeld met de 15% extra en dat is ook precies wat velen met mij proberen uit te leggen.

Shaders worden niet 100% van de tijd voor de volle 100% benut. Dat zijn pieken die sporadisch voorkomen. Dat zegt niets over de daadwerkelijke algemene performance. Sure, je zult op de X1 dan sneller fps-drops krijgen, maar dat wil niet zeggen dat het afdoet aan de spelervaring. De FPS zal sowieso met de komende generatie al hoger liggen dan het huidige gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@witeken

Je vergeet optimalisatie van 10% over 1.74 teraflops tegen over 10% met 1.1 teraflops device
dan brengt sony het beter van af ;) bijvoorbeeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinspire schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:27:
[...]

1. Die 1.23 tflops geld niet meer nu die eSram beter gebruikt kan worden.
Sinds wanneer heeft geheugen bandbreedte te maken met rekenkracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
CR1691 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:25:
Alleen de releasedatum? Die is van de Xbox ook nog niet eens officieel :+
Vraag ik dat dan van de Xbox? Ik geef je enkel inkoppertje, zo moeilijk is dat toch niet?
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:29:
Sinds wanneer heeft geheugen bandbreedte te maken met rekenkracht?
Sinds een hele lange tijd mischien?

[ Voor 28% gewijzigd door SinergyX op 19-07-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1691

CR1691

Hero of Time

Je kunt toch ook gewoon duidelijk zijn, heel moeilijk is dat niet. ''Eggie'', what the hell moet dat betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SinergyX schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:31:
[...]

Vraag ik dat dan van de Xbox? Ik geef je enkel inkoppertje, zo moeilijk is dat toch niet?

[...]

Sinds een hele lange tijd mischien?
uhu.... de doorvoersnelheid heeft niks met rekenkracht te maken of heb je voor mij een artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

witeken schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:03:
[...]

[...]

Witeken, 50% meer shaders op dezelfde architectuur resulteert nooit in 50% meer fps !. Dit is overal te zien in elke grafische kaart review op het internet. je kunt optimaliseren tot je een ons weegt maar dit gebeurt gewoon niet.

50% shaders zorgt er WEL voor dat textures groter, ingewikkelder en gedetailleerder kunnen zijn zonder dat dat ten koste gaat van speelbare FPS. Wat ik dus al eerder probeerde te melden is dat exclusives op de PS4 (mits goed geprogrammeerd en goed gebruik makend van het GDDR5) er in theorie mooier uit zullen zien, dit zal zeker na een aantal jaren naar voren komen verwacht ik. (overigens zou dit zonder meer 100% gelden indien de rest van de consoles aan de binnenkant hetzelfde zouden zijn, wat niet zo is)

hetzelfde geld voor de Xbox one, indien programmeurs goed gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van DirectX 11.2 en het bufferram zullen ze er ook mooiere plaatjes uit kunnen persen dan multiplatform titels.

vervolgens is de discussie aangezien je toch op een paar meter van je tv af zit of je de verschillen wel merkt tijdens een potje intensieve multiplayer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 13:39
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 16:30:
[...]

uhu.... de doorvoersnelheid heeft niks met rekenkracht te maken of heb je voor mij een artikel.
Indirect heeft het er wel degelijk mee te maken. Snelle chip + lage doorvoersnelheid zorgt ervoor dat je chip continu aan het wachten is. Dus benut je niet de volledige capaciteit.

Mooi voorbeeld hiervan: Beetje oud artikel maar theorie is nog hetzelfde

[ Voor 14% gewijzigd door Meekoh op 19-07-2013 17:43 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 16:30:
Direct niet, daar heb je gelijk in, athans theoretisch. De flops die hier steeds vermeld worden zijn theoretische flops, core*clock*cycle. Maar in de werkelijkheid zit je ook met de effectieve doorvoersnelheid van die data, van en naar de chip. Hoeveel flops een chip kan doen is in de praktijk uiteindelijk afhankelijk hoe snel het kan worden aangeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik vind dat er soms nogal sterke uitspraken worden gedaan zonder bronvermelding. Let hier a.u.b. op ;).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Martinspire schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:06:
En 50% meer shaders betekend echt niet 100% meer FPS (je vergelijkt het tenslotte van X1 naar PS4. Die dan is het +50% en jij zegt meteen dat de FPS dan verdubbeld).
Die verdubbeling is een worst-case scenario. Als het aantal fps rechtlijnig zou schalen, en de Xbox is lager geklokt, dan kan het aantal fps dat de Xbox bij dezelfde instelling haalt zo laag zijn, rond de 35, en er wordt beslist om primair voor de Ps4 te ontwikkelen, dan kan bij de Xbox die overige paar fps gedropt worden zodat je op 30 vs 60fps uitkomt (zover ik weet wordt er enkel tussen die 2 framerates gekozen).

Wat er in de praktijk zal gebeuren qua framerates en graphics moeten we gewoon afwachten.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
witeken schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 17:28:
Ik vind dat er soms nogal sterke uitspraken worden gedaan zonder bronvermelding. Let hier a.u.b. op ;).
Als jij eens zou gaan letten op je dubbelposten, zal ik het in overweging nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meekoh schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 17:01:
[...]

Indirect heeft het er wel degelijk mee te maken. Snelle chip + lage doorvoersnelheid zorgt ervoor dat je chip continu aan het wachten is. Dus benut je niet de volledige capaciteit.

Mooi voorbeeld hiervan: Beetje oud artikel maar theorie is nog hetzelfde
ja dat weet ik, je moet het ook als een snelweg zien :) kwa analogie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:38

PBP

Interessant artikeltje over het porten van PC naar PS4
"We started off with a large codebase - there were about 12,000 source files. And we started with a 64-bit Windows version of the engine using D3D11," says Reflections' expert programmer (yes, that is an actual job title), Dr. Chris Jenner. [...] With the basic porting complete, the Ubisoft Reflections team is now ramping up its staff in order to complete the PS4 game ready for the Q1 2014 release, but the core engineering effort in moving The Crew across to PlayStation 4 was accomplished in six months with a team of just two to three people working on it. Overall, Reflections felt that the process of porting over the PC codebase was fairly simple and straightforward.
"The PS4's GPU is very programmable. There's a lot of power in there that we're just not using yet. So what we want to do are some PS4-specific things for our rendering but within reason - it's a cross-platform game so we can't do too much that's PS4-specific," he reveals.

"There are two things we want to look into: asynchronous compute where we can actually run compute jobs in parallel... We [also] have low-level access to the fragment-processing hardware which allows us to do some quite interesting things with anti-aliasing and a few other effects."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

En zo krijgen geruchten en speculatie vorm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Goed om te lezen. Eigenlijk exact wat Cerny ook meerdere keren aanhaalt. Time To Triangle is laag. Easy to learn, difficult to master.

Het Warframe team had hun game ook in 3 maanden draaiend op de PS4 en dat is maar een klein team. Belooft veel goeds voor de toekomst. Vooral de 2e en 3e generatie games gaan er denk ik spectaculair uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

kazuka schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 21:23:
[...]

Goed om te lezen. Eigenlijk exact wat Cerny ook meerdere keren aanhaalt. Time To Triangle is laag. Easy to learn, difficult to master.

Het Warframe team had hun game ook in 3 maanden draaiend op de PS4 en dat is maar een klein team. Belooft veel goeds voor de toekomst. Vooral de 2e en 3e generatie games gaan er denk ik spectaculair uitzien.
Recent interview met Cerny is ook wel interessant. Heb hem al hier een keer geplaats maar kreeg niet het idee dat mensen hem gekeken hebben :P. Hij doet daarin ook uitspraken over 'graphics boosten in the cloud' waar Microsoft het steeds over heeft.
"To the extent that it's possible to do computing in the cloud, PlayStation 4 can do computing in the cloud," he said. "We do some things today. Matchmaking is done in the cloud and it works very well. If we think about things that don't work well, trying to boost the quality of the graphics, that won't work well in the cloud."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Zeer interessant artikel inderdaad. Vooral dat ze de GCN memory controller hebben gemodificeerd om meer taken tegelijkertijd in parallel uit te kunnen voeren, iets waar playstations hardware technisch altijd om bekend staan. Wel apart dat het artikel bij extremetech kennelijk aangeeft dat men de PS4 apu kan zien als een opgevoerde Kaveri, terwijl de X1 apu blijkbaar eerder een opgevoerde llano is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik kan wel uren luisteren naar Cerny, het is net alsof ie een sprookjes verhaal voorleest maar dan over games en PS4 development :D

Ook mooi dat de GPU van de PS4 eigenlijk een GPGPU is, han kan ook taken als audio raytracing doen en processen die niet direct graphics gerelateerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Lijkt dus ook beetje PSSL vs HLSL te gaan worden, Xbox lijkt het voordeel van de PC kant te hebben maar de driver is ver van klaar, PS4 lijkt enorm breed in te zetten maar heeft nog wat PC->PS4 issues.

Maar per saldo ook goed nieuws voor de PC mensen, ze lijken native vanuit PC te werken, geen rare ports meer en middenwegen, maar op de 3 platformen gewoon raw power :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trishul schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 21:28:
Zeer interessant artikel inderdaad. Vooral dat ze de GCN memory controller hebben gemodificeerd om meer taken tegelijkertijd in parallel uit te kunnen voeren, iets waar playstations hardware technisch altijd om bekend staan. Wel apart dat het artikel bij extremetech kennelijk aangeeft dat men de PS4 apu kan zien als een opgevoerde Kaveri, terwijl de X1 apu blijkbaar eerder een opgevoerde llano is.
Even voor de duidelijkheid:
GCN = AMD’s Graphics Core Next GPU architecture (hereafter abbreviated to GCN)

Wat bedoel je verder met de dikgedrukte tekst?
SinergyX schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 21:40:
Lijkt dus ook beetje PSSL vs HLSL te gaan worden, Xbox lijkt het voordeel van de PC kant te hebben maar de driver is ver van klaar, PS4 lijkt enorm breed in te zetten maar heeft nog wat PC->PS4 issues.

Maar per saldo ook goed nieuws voor de PC mensen, ze lijken native vanuit PC te werken, geen rare ports meer en middenwegen, maar op de 3 platformen gewoon raw power :>
PSSL = PlayStation Shader Language
HLSL = High Level Shader Language

Via: Wikipedia: Shading language

Bedoel je daar eigenlijk niet gewoon OpenGL vs DirectX mee of zie ik dat verkeerd? Waarbij Zowel MS als Sony sommige zaken wel wat platform-specifiek hebben gemaakt natuurlijk, maar in grote lijnen is het wel vergelijkbaar.
kazuka schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 21:31:
Ik kan wel uren luisteren naar Cerny, het is net alsof ie een sprookjes verhaal voorleest maar dan over games en PS4 development :D

Ook mooi dat de GPU van de PS4 eigenlijk een GPGPU is, han kan ook taken als audio raytracing doen en processen die niet direct graphics gerelateerd zijn.
GPGPU = General-Purpose computing on Graphics Processing Units

Heren, ik vind het niet erg dat er met wat nieuwe termen wordt gesproken in berichten, maar bij sommigen lijkt het me handig om even aan te geven waar de afkorting voor staat of waar je precies naar refereert. Vind het zelf even wat lastig om alles direct te herkennen en heb dan ook even een korte google-actie gedaan naar de bijbehorende uitleg.

Verder voor de tweaker natuurlijk wel interessante materie :9

Edit, hier ook even de video's via IGN erbij:

offtopic:
Wie heeft er in hemelsnaam die cameraposities + zoom bepaald bij IGN 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 19-07-2013 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Dat stuk over DS4 is erg interessant (part 1). Eigenlijk alles :p.

[ Voor 17% gewijzigd door witeken op 20-07-2013 00:10 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
SinergyX schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 21:40:
Ik zie niet echt in hoe de xbox boven de PS4 voordeel haalt uit PC development. Heeft niets met 'drivers' te maken... de xbox 1 heeft echt geen PC achtige interface zodat je je pc code 1:1 kunt compilen naar de xbox. Dat had wel voordeliger geweest, maar console games hebben nu eenmaal een voordeel boven PC games: de hardware is direct beschikbaar zonder OS layers. Als je daar niet gebruik van maakt als developer, zal je game niet al te best lopen (tov de games van concurrenten). M.a.w.: pc -> console zal altijd werk inhouden en de ene console is niet beter af dan de ander.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EfBe schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 11:19:
[...]

Ik zie niet echt in hoe de xbox boven de PS4 voordeel haalt uit PC development. Heeft niets met 'drivers' te maken... de xbox 1 heeft echt geen PC achtige interface zodat je je pc code 1:1 kunt compilen naar de xbox. Dat had wel voordeliger geweest, maar console games hebben nu eenmaal een voordeel boven PC games: de hardware is direct beschikbaar zonder OS layers. Als je daar niet gebruik van maakt als developer, zal je game niet al te best lopen (tov de games van concurrenten). M.a.w.: pc -> console zal altijd werk inhouden en de ene console is niet beter af dan de ander.
Ik denk dat ie doelt op DirectX waar toch wel de meeste games mee worden gemaakt op de PC. Verder blijft het een Microsoft-machine waardoor het toch wel meer lijkt op programmeren voor Windows dan de PS4 doet (dat blijft op een Linux-variant draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montsubai
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-10-2024
Was er niet een bericht dat Ubisoft The Crew met 3 mensen naar de PS4 had geport in zes maanden tijd? Dat belooft natuurlijk ook (enorm) veel goeds, de gemakkelijkheid waarmee het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Montsubai schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:31:
Was er niet een bericht dat Ubisoft The Crew met 3 mensen naar de PS4 had geport in zes maanden tijd? Dat belooft natuurlijk ook (enorm) veel goeds, de gemakkelijkheid waarmee het kan.
Yep, "two to three people" - http://www.eurogamer.net/...s-ported-to-playstation-4. Interessant artikeltje om te lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swopdark
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 02:43

swopdark

ja doe maar...

Trishul schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 21:28:
Zeer interessant artikel inderdaad. Vooral dat ze de GCN memory controller hebben gemodificeerd om meer taken tegelijkertijd in parallel uit te kunnen voeren, iets waar playstations hardware technisch altijd om bekend staan. Wel apart dat het artikel bij extremetech kennelijk aangeeft dat men de PS4 apu kan zien als een opgevoerde Kaveri
Steamroller architecture (Kaveri)
The third generation of the platform, codenamed Kaveri, is expected in the second half of 2013. It is reported to contain Steamroller CPU cores,[32] a Graphics Core Next GPU,[33] an on-chip ARM Cortex-A5 MPCore
hmm interresant, Sony heeft tijdens de presentatie va de PS4 in februari al gesproken over een secondairy custom chip maar verder weten we niks. Dit zou heel goed deze Cortex A5 proccessor kunnen zijn? Deze chip is verantwoordelijk voor alle background proccessen zoals downloaden van patches, syncen met servers, maar ook decoderen van video voor de PVR en Vita als second screen naar ik begreep. Is de A5 daar wel krachtig genoeg voor of zullen ze een nieuwer ontwerp hebben toegepast?

Toch ook even over de xbox one vs PS4 qua horsepower:

Het is toch allang bekend dat de PS4 op vrijwel alle vlakken superieur is aan de xbox one? Het lijkt er nu zelfs op dat de sony drivers en tools ook nog eens beter zijn dan die van Microsoft (had ik iig niet verwacht) Het feit dat MS nieteens aan het beweren is dat ze de meeste krachtige hardware hebben zegt me genoeg aan te nemen dat de panic button is ingedrukt op het moment dat Mark Cerny de 8 gig Gddr5 had bekend gemaakt.

Microsoft praat niet meer over specifieke hardware maar over 5 billion transistors in the box, gaan een verhaal afsteken over de "cloud" als een limietloos powerhouse, upgraden last minute nog even de esram module op de APU en roepen dat vergelijken van hardware onbegonnen zaak is. Ja zou ik ook doen als ik wist dat ik de underdog was.

Wat een gelul, de PS4 gaat net zoals de 360 dat deed tov de ps3 gewoon betere plaatjes, betere AA en meer effecten, resolutie en framerate geven. Puur op architectuur. Als er geen verschil zou zitten in een radeon HD7850 vs een radeon HD7770 waarom koopt dan niet iedereen een radeon HD7770 want die is een stukje goedkoper. Als DDR3 geheugen voor GPU net zo goed was als dat gddr5 dat is waarom plakken videokaart bouwers dan geen ddr3 geheugen op hun high end kaart?

Je kan lullen tot je krom ligt maar specs wise wint de ps4 hands down van de xbox one. Als je wat verder kijkt dan de mayor nelson tweets dan lees je her en der dat devs reeds beweren meer te kunnen halen uit de ps4 dan de xbox one.

Daarbij nemende de bredere developer support voor de PS4, hij is goedkoper en ja kan ook nog eens je HDD verwisselen over een jaar of 3~4 wanneer het nodig wordt. NIks geen gerommel met externe HDD's
Tuurlijk, je hebt geen forza of halo maar je krijgt een hoop meer. Windows 8 RT en mobile flopt reeds keihard dus dat extra OS draaiend op dat dode platform is meer een last als een lust. netflix gaat ook heus wel draaien op de ps4. Kijk naar de vita en hoe je daar on the fly wisselt tussen game, brower en youtube... als het PS4 os slechts een beetje lijkt op het vita os dan zijn er al een hele hoop gamers gelukkig.

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
swopdark schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 23:32:
[...]

[...]

hmm interresant, Sony heeft tijdens de presentatie va de PS4 in februari al gesproken over een secondairy custom chip maar verder weten we niks. Dit zou heel goed deze Cortex A5 proccessor kunnen zijn? Deze chip is verantwoordelijk voor alle background proccessen zoals downloaden van patches, syncen met servers, maar ook decoderen van video voor de PVR en Vita als second screen naar ik begreep. Is de A5 daar wel krachtig genoeg voor of zullen ze een nieuwer ontwerp hebben toegepast?

Toch ook even over de xbox one vs PS4 qua horsepower:

Het is toch allang bekend dat de PS4 op vrijwel alle vlakken superieur is aan de xbox one? Het lijkt er nu zelfs op dat de sony drivers en tools ook nog eens beter zijn dan die van Microsoft (had ik iig niet verwacht) Het feit dat MS nieteens aan het beweren is dat ze de meeste krachtige hardware hebben zegt me genoeg aan te nemen dat de panic button is ingedrukt op het moment dat Mark Cerny de 8 gig Gddr5 had bekend gemaakt.
Heb je voor de schuine tekst ook nog een bron? Voor zover ik weet hebben we van de (grote) 3rd party ontwikkelaars alleen gehoord dat het krachtige hardware is en verdere nutteloze marketingpraat.

Panic buttons is meteen wel weer wat overdreven. MS heeft bij de 360 ook nooit aangegeven dat het de krachtigste hardware was. Net als nu melden ze gewoon dat het krachtige hardware is. Een ultra-specs pc is waarschijnlijk ook nu wel sneller dan wat ze uit de PS4 kunnen halen, dus wat dat betreft is dat ook wel wat larie.
Microsoft praat niet meer over specifieke hardware maar over 5 billion transistors in the box, gaan een verhaal afsteken over de "cloud" als een limietloos powerhouse, upgraden last minute nog even de esram module op de APU en roepen dat vergelijken van hardware onbegonnen zaak is. Ja zou ik ook doen als ik wist dat ik de underdog was.
De eSram is helemaal niet geupgrade, maar hij kan meer dan wat men had. Er waren waarschijnlijk wel wat aanwijzingen dat er meer in zat, maar men had dat er nog niet uitgehaald, wat wil duiden op de ontwikkeling van de SDK zelf.
Sony is qua specs verder ook nog helemaal niet duidelijk geweest. Op de 8GB DDR en de Jaguar na, weten we nog niet 100% zeker wat erin gaat zitten, daar waar MS al wel wat meer heeft laten zien. Daarnaast hadden ze veel meer gezeur over de DRM dan over de mindere specs.
Wat een gelul, de PS4 gaat net zoals de 360 dat deed tov de ps3 gewoon betere plaatjes, betere AA en meer effecten, resolutie en framerate geven. Puur op architectuur. Als er geen verschil zou zitten in een radeon HD7850 vs een radeon HD7770 waarom koopt dan niet iedereen een radeon HD7770 want die is een stukje goedkoper. Als DDR3 geheugen voor GPU net zo goed was als dat gddr5 dat is waarom plakken videokaart bouwers dan geen ddr3 geheugen op hun high end kaart?
Hoewel videokaarten altijd GDDR5 geheugen hebben, hebben SoC systemen nog altijd alleen DDR3 of een combinatie van beiden gehad. Er zijn al reeds wel systemen vergelijkbaar met de Xbox One (ook dat eSram is niet bepaald nieuw, de 360 heeft eDram als vergelijkbare methode), maar er is er nog geen waar alleen GDDR5 in zit, waardoor we dus nog niet goed weten wat voor effect dit op de CPU heeft.
Verder zijn sales van pc hardware altijd lastig te vergelijken aangezien er zoveel verschillende varianten zijn. Maar de tweaker zal al sneller een duurdere maar krachtigere versie kiezen. Prijs/prestatie is vaak ondergeschikt aan de wens om nog snellere hardware te kunnen gebruiken.
Je kan lullen tot je krom ligt maar specs wise wint de ps4 hands down van de xbox one. Als je wat verder kijkt dan de mayor nelson tweets dan lees je her en der dat devs reeds beweren meer te kunnen halen uit de ps4 dan de xbox one
Nogmaals, heb je daar een bron van? Ik kom alleen wat PS only of PS centered developers tegen die iets dergelijks roepen, geen 3rd party ontwikkelaars die dergelijke uitspraken doen.
Daarbij nemende de bredere developer support voor de PS4
Ow? Op wat indies na hebben we er nog weinig van vernomen. Verder moet MS (eigenlijk net als Sony) nog meer details bekend maken. Momenteel weten we alleen wat over self-publishing voor de PS4, maar verder ook niets.
, hij is goedkoper en ja kan ook nog eens je HDD verwisselen over een jaar of 3~4 wanneer het nodig wordt.
Iets wat de gemiddelde gamer ook vaak al niet doet
Niks geen gerommel met externe HDD's
Tuurlijk, je hebt geen forza of halo maar je krijgt een hoop meer.
Op betere hardware na is het anders evenveel voor minder?
Windows 8 RT en mobile flopt reeds keihard
Dat is lulkoek. Het doet het prima, alles zit nog in de plus. Alleen Windows RT heeft het lastig, maar verder heeft MS alles nog in de hand. Het is alleen lastiger dan een aantal jaar geleden op de smartphonemarkt omdat er meer verzadiging is en op de OS markt hebben ze er last van dat de meesten al op Windows 7 zijn overgestapt (waarbij de drang naar nieuwe hardware minder is en men dus ook minder snel aan een nieuw OS toe is. Wederom weer aardige speculatie zonder onderbouwing.
dus dat extra OS draaiend op dat dode platform is meer een last als een lust.
Een behoorlijke aanname wederom. Waarom kan Windows niet werken op de console als je nu al ziet dat het met het aanbod van Apps al niet onaardig is?
netflix gaat ook heus wel draaien op de ps4. Kijk naar de vita en hoe je daar on the fly wisselt tussen game, brower en youtube... als het PS4 os slechts een beetje lijkt op het vita os dan zijn er al een hele hoop gamers gelukkig.
Dat Vita OS is inderdaad erg nice, maar op een promo-video na hebben we er ook nog weinig van gezien bij de PS4.

Met sommige uitspraken die je doet mag je echter wel wat meer onderbouwing plaatsen, want nu lul je gewoon wat mensen na en je hebt daarbij ook een redelijk negatieve houding jegens de X1.

Niet dat je geen mening mag hebben of uitspraken mag doen, maar het stoort me al langer dat men net doet alsof de X1 een gehandicapte 386 is, om vervolgens ook hele luchtige conclusies te trekken die weinig hout snijden. Zeker ook omdat hier eigenlijk niemand nog iets met de consoles gedaan hebben. De ervaringen op Comic-Con zijn in ieder geval wel positief: http://www.techradar.com/...blic-play-through-1167234

[ Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 21-07-2013 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Het OS van de PS4 zal wel goedlopen. Daar maak ik me als Vita gebruiker absoluut geen zorgen over. Als je ziet wat een enorm soepel OS ze hebben weten te maken met slechts 512MB ram, en een arm cortex A9 quadcore, dan weet je al dat het op een AMD octocore icm 8GB ram minstens even goed gaat lopen. Misschien wel dat je met het touchpad op de DS4 kan swipen tussen de verschillende games en apps, net zoals ik dat doe op m'n Vita via het touchscreen.

De GPU heeft volledige toegang tot de 176GB/s bandbreedte, de CPU tot ongeveer 20GB/s. De CPU heeft namelijk dedicated lijnen lopen naar de unified pool van 8GB GDDR5. Immers, een CPU heeft helemaal geen 176GB/s geheugenbandbreedte nodig, althans, die Jaguar cores hebben daar een te lage IPC voor om dat echt goed te benutten. Dit staat overigens omschreven in het extremetech artikel, en ook op arstechnica.

En het is niet meer dan logisch dat MS voor DDR3 gekozen heeft, enkele redenen:
-Goedkoper; drukt de kosten ivm Kinect
-Niet echt noodzakelijk; de 768 GCN cores van de X1 hebben niet zoals de PS4 (1152 GCN cores) 176GB/s nodig; minder cores hebben genoeg aan minder bandbreedte.
-Makkelijker te krijgen in zeer grote volumes
-Wordt minder heet en heeft dus minder koeling nodig
-Focus van MS op de OS'en; ram wordt dan gebruikt als grote chache, waarbij DDR3 beter kan zijn

Het is natuurlijk logisch dat 768 cores geen 176GB/s bandbreedte nodig hebben. Ter vergelijking; de HD7790 met 896 cores heeft aan 96GB/s genoeg: http://www.cpu-world.com/...s_Radeon_HD_7790_GPU.html Terwijl de HD7850 alweer een bandbreedte heeft van 153.6GB/s. En dan moet je nog rekening houden dat de PS4 1152 shaders heeft, dus net wat meer dan de 1024 shaders van de HD7850. De PS4 zou dus gigantisch gebottlenecked worden als ze voor een unified pool van DDR3 ram waren gegaan.

Voor developers zal GDDR5 geen rare problemen opleveren voor de CPU, omdat die GDDR5 van de PS4 effectief @5.5GHz loopt, ofwel, het latency nadeel voor CPU icm GDDR wordt dan opgeheven. De X360 had ook een unified pool van GDDR3 voor zowel cpu als gpu, en daar zag je ook geen problemen. Alleen de PS3 was enorm exotisch met z'n XDR main ram en GDDR3 Vram en de ringbus ertussen.

Kanttekening is wel dat omdat de X1 maar 32MB ESram heeft, er bepaalde rendering methoden niet gebruikt kunnen worden, voornamelijk de geheugenintensieve texture rendering methoden.

[ Voor 3% gewijzigd door Trishul op 21-07-2013 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14
Wat een geneuzel weer om hardware :P.

Het gaat uiteindelijk om games...

Mensen, kijk en enjoy:): http://uk.ign.com/article...-parts-and-badass-weapons

Edit: link gefixt.

[ Voor 18% gewijzigd door uchiha tijntje op 21-07-2013 01:36 ]

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
Niemand ontkent hier dat PS4 meer theoretische kracht heeft, maar men gaat gewoon niet akkoord met de manier waarin dit nieuws (keer op keer op keer) gebracht wordt.

Echt ALLES is ruk aan de X1 (zelfs evidente voordelen worden als nadeel gezien). De PS4 is SUPERIEUR. 50% maar liefst (minstens)!!!! Sommigen doen net of we naar de Wii zitten te kijken tegenover een super computer die zijn tijd ver vooruit is.

Ik ben er nog helemaal niet uit wat ik ga kopen (liefst allebei, maar heb tegenwoordig met kinderen minder tijd), maar ik merk dat ik eigenlijk steeds meer pro xbox wordt vanwege het gezeik hier op het apparaat.

Ik kan hier zo een lijst maken met 10 objectieve voordelen van beide consoles, en je weet gewoon dat er mensen zijn die alle 10 voordelen van de xbox ontkrachten of naar een nadeel spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
SeamusXanthus schreef op zondag 21 juli 2013 @ 09:26:
[...]
Niemand ontkent hier dat PS4 meer theoretische kracht heeft, maar men gaat gewoon niet akkoord met de manier waarin dit nieuws (keer op keer op keer) gebracht wordt.

Echt ALLES is ruk aan de X1 (zelfs evidente voordelen worden als nadeel gezien). De PS4 is SUPERIEUR. 50% maar liefst (minstens)!!!! Sommigen doen net of we naar de Wii zitten te kijken tegenover een super computer die zijn tijd ver vooruit is.

Ik ben er nog helemaal niet uit wat ik ga kopen (liefst allebei, maar heb tegenwoordig met kinderen minder tijd), maar ik merk dat ik eigenlijk steeds meer pro xbox wordt vanwege het gezeik hier op het apparaat.

Ik kan hier zo een lijst maken met 10 objectieve voordelen van beide consoles, en je weet gewoon dat er mensen zijn die alle 10 voordelen van de xbox ontkrachten of naar een nadeel spinnen.
Omdat je die voordelen van de Xbox 1 zo goed kent, mag ik ze weten? Ik ben nl. oprecht benieuwd wat de voordelen zijn van de Xbox 1 tov de PS4.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
Ik noem 6 voor allebei (10 was toch te optimistisch zonder al te kleine verschillen te moeten noemen :) )

PS4 (bij alles telt: zoals het er nu naar uit ziet)
- goedkoper
- krachtiger
- extra focus op indies
- headset bijgeleverd
- specifieke exclusives
- Vita connectivity

X1 (bij alles telt: zoals het er nu naar uit ziet)
- bijgeleverde Kinect
- tv integratie
- extra focus op de cloud
- Multi OS potentie
- specifieke exclusives
- Smartglass connectivity

Zoals ik al een keer eerder heb aangegeven, de voordelen van de PS4 zijn meer tastbaar, waar de X1 voordelen vooral potentie hebben en nog niet concreet genoeg zijn gemaakt. De vraag is of dat gaat gebeuren, maar als dat zo is ruil ik graag een beetje kracht in hiervoor en betaal ik wat meer. In het andere geval is de PS4 de betere keuze voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SeamusXanthus schreef op zondag 21 juli 2013 @ 10:20:
Ik noem 6 voor allebei (10 was toch te optimistisch zonder al te kleine verschillen te moeten noemen :) )

- goedkoper
- krachtiger
- extra focus op indies
- headset bijgeleverd
- specifieke exclusives
- Vita connectivity

- bijgeleverde Kinect
- tv integratie
- Multi OS potentie
- specifieke exclusives

Zoals ik al een keer eerder heb aangegeven, de voordelen van de PS4 zijn meer tastbaar, waar de X1 voordelen vooral potentie hebben en nog niet concreet genoeg zijn gemaakt. De vraag is of dat gaat gebeuren, maar als dat zo is ruil ik graag een beetje kracht in hiervoor en betaal ik wat meer. In het andere geval is de PS4 de betere keuze voor mij.
Xbox one voordelen :

Xbox live + 300.000 servers (azure)
Focus op digitale content
Controller

PS4 voordelen :

first party developers
Ondersteund PS3 accessoires
Harddisk te wisselen

:) bijna 10 voor elk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Wablief? Het Vita-Os wordt hier heel positief afgeschilderd, maar in mijn eigen ervaring valt het toch tegen. Ja, het werkt soepel, maar snel is het niet, al helemaal als je weet dat er een heel krachtige processor in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 10:42:
[...]

Xbox one voordelen :

Controller

PS4 voordelen :

first party developers
Ondersteund PS3 accessoires
Harddisk te wisselen

:) bijna 10 voor elk
Pardon? De controller van de Xbox een pro? Ik heb dat ding veel te lomp gevonden tot nu toe, en absoluut onbruikbaar doordat de pookjes asymmetrisch geplaatst zijn. Dat is dus puur een kwestie van smaak.

Daarnaast heb je denk ik ook nog nooit in de Sony Play Store gekeken, want een fors deel van de fysiek verkrijgbare spellen is ook digitaal te krijgen. Digitale content hebben ze ~evenveel.

Wat betreft het 'voordeel' van TV integratie, wat wil je er mee doen dan? Je hebt een decoder staan van Ziggo of UPC en denk nou niet dat die dat vrijgeven en over de Xbox laten lopen! Of je hebt een CI+ module en dus juist geen behoefte aan een extra kastje. Zaken als Netflix, Music Unlimited en nog wat verschillende toepassingen voor video en muziek krijgen ze allebij (ok, Music Unlimited zal niet naar Xbox komen want dat is een Sony ding), net zo als dat de PS3 dat nu ook allemaal heeft.

Waar het imo echt om draait is de wil van developers om uit beide consoles het maximum te halen. En dat is, puur gebaseerd op de technische mogelijkheden, nou niet echt een rooskleurig vooruitzicht voor de Xbox. Ja, het zal ook heel mooi worden, maar de PS4 kan simpelweg meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 10:42:
[...]
Xbox one voordelen :

Controller
Maar dat zijn toch geen concrete voordelen? Dat zijn vage marketing-termen.

Wat heb ik aan 300k servers? Waarom niet 300M servers? Is gewoon een getal uit de lucht gegrepen, en niet boeiend.

Focus op digitale content... leuk en aardig, en nu het voordeel? (want tot dusver waren het voornamelijk nadelen: digitaal is altijd duurder (zie PSN en XBOX-shop) + monopolie ). Bovendien vind ik het niet erg om even naar de gameshop te lopen... hell, ik vind het zelfs leuk! Veel minder leuk om het digitaal en ook nog eens voor een hogere prijs aan te schaffen.

Controller: subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op zondag 21 juli 2013 @ 11:22:
[...]

Maar dat zijn toch geen concrete voordelen? Dat zijn vage marketing-termen.

Wat heb ik aan 300k servers? Waarom niet 300M servers? Is gewoon een getal uit de lucht gegrepen, en niet boeiend.

Focus op digitale content... leuk en aardig, en nu het voordeel? (want tot dusver waren het voornamelijk nadelen: digitaal is altijd duurder (zie PSN en XBOX-shop) + monopolie ). Bovendien vind ik het niet erg om even naar de gameshop te lopen... hell, ik vind het zelfs leuk! Veel minder leuk om het digitaal en ook nog eens voor een hogere prijs aan te schaffen.

Controller: subjectief.
De huidige xbox controller is toch de afgelopen jaren door de meeste gaming sites als de beste controller uitegroepen, kun je subjectief noemen maar de nieuwe is een evolutie op de oudere. De DS4 ziet er wel een stuk beter uit maar moet zich nog bewijzen.

300k servers is een plusplunt tegenover de 15k servers van PSN je kunt het noemen en draaien zo je wilt, maar het betekent oa dat elke multiplayer game op dedicated servers kan draaien. ik vind dat wel een pluspunt en dus een voordeel tov de PS4.

maar goed, het was in de post al opgemerkt :
beetje jammer dat fanboyism overheerst soms, terwijl er toch echt een poging wordt gedaan objectief te blijven en pluspunten van BEIDE consoles op te noemen. misschien ziet hier toch een kern van waarheid in: http://www.destructoid.co...re-the-worst-149259.phtml

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 11:35:
beetje jammer dat fanboyism overheerst soms, terwijl er toch echt een poging wordt gedaan objectief te blijven en pluspunten van BEIDE consoles op te noemen. misschien ziet hier toch een kern van waarheid in: http://www.destructoid.co...re-the-worst-149259.phtml
Beide 10 punten hebben grote kern van persoonlijke voorkeur, indie games, controller, (exclusieve) games, digitaal/disc, daar kan je geen zwart/wit lijst van maken.

TV integratie vervang ik zelf door HDMI ingang, mijn TV heeft er maar 2 aan achterzijde, dus dat is een erg grote plus voor mij. Daar zullen verder weinig features in mee komen, enige wat voor interessant zou zijn is een passthrough als die XB1 uitstaat (weet ik op dit moment niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 21:38

MeNTaL_TO

The future is not set

SeamusXanthus schreef op zondag 21 juli 2013 @ 10:20:

- goedkoper
- krachtiger
- extra focus op indies
- headset bijgeleverd
- specifieke exclusives
- Vita connectivity

- bijgeleverde Kinect
- tv integratie
- Multi OS potentie
- specifieke exclusives

Die ontwikkelaar van de ps4 (vergeet die dude zijn naam) heeft al gezegd wat MS met de cloud kan, kunnen wij ook, exlusive vind ik niet echt een goed iets, dus kan in mijn ogen bij beide weggehaald worden als voordeel. De tv integratie moeten we nog maar afwachten in Europa.
En denk dat Sony geen voordeel gaat hebben voor indies t.o.v. MS (als in die hebben de policy ook aardig veranderd).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

[...]

De huidige xbox controller is toch de afgelopen jaren door de meeste gaming sites als de beste controller uitegroepen, kun je subjectief noemen maar de nieuwe is een evolutie op de oudere. De DS4 ziet er wel een stuk beter uit maar moet zich nog bewijzen.

300k servers is een plusplunt tegenover de 15k servers van PSN je kunt het noemen en draaien zo je wilt, maar het betekent oa dat elke multiplayer game op dedicated servers kan draaien. ik vind dat wel een pluspunt en dus een voordeel tov de PS4.

[...]

;)
En de DualShock 4 word ook heel goed ontvangen door de pers. Sommige durven het al de beste controller ooit te noemen. Het punt is dat een controller gewoon geen pluspunt is. Het zijn beide prima controllers. Het is vaak gewoon een kwestie van smaak. Zo vond ik de triggers bij de Xbox controller veel fijner maar de Dpad en sticks op de DS3 weer fijner.

Zo'n lijstje met pluspunten heeft weinig nut. De helft van de dingen die erin staan kun je tegen elkaar wegstrepen of is een kwestie van smaak. Zoals de cloud wat PS4 ook gewoon heeft (+ in de toekomst Gaikai). Connectie met smartphones/tablets heeft PS4 ook via een app.

Fanboyism overheerst zeg je maar je doet zelf maar al te graag mee :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
[...]

[...]

;)
Dus wat je nu eigenlijk bewust of onbewust doet, is het toekomstige aantal servers van XBL vergelijken met het huidige aantal PSN servers. Of dacht je dat XBL nu al draait op 300.000 servers? Of dat PSN altijd zal blijven steken op 15.000 servers?

Beide consoles zullen wel toppers worden, met hun eigen karakterisitieke exclusives. Exclusives zijn precies de factor waarop ik mijn keuze baseer, en omdat ik gewoon altijd Killzone moet hebben, wordt dat dus een PS4 (Heb er zelfs alvast een Vita voor aangeschaft, voor Killzone Mercenary straks in september). Het heeft naar (mijn mening) niet echt veel zin om consoles te gaan kiezen op basis van raw power. Uiteindelijk draait het toch om de games, of meer specifiek, de exclusives. Ik ga voor de PS4 vanwege Killzone, de nieuwe Guerilla Games IP, de nieuwe Naughty Dog games en Santa Monica game. Kan me zo ook voorstellen dat een ander persoon voor de X1 kiest vanwege Halo bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trishul schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:07:
[...]

Dus wat je nu eigenlijk bewust of onbewust doet, is het toekomstige aantal servers van XBL vergelijken met het huidige aantal PSN servers. Of dacht je dat XBL nu al draait op 300.000 servers? Of dat PSN altijd zal blijven steken op 15.000 servers?

Beide consoles zullen wel toppers worden, met hun eigen karakterisitieke exclusives. Exclusives zijn precies de factor waarop ik mijn keuze baseer, en omdat ik gewoon altijd Killzone moet hebben, wordt dat dus een PS4 (Heb er zelfs alvast een Vita voor aangeschaft, voor Killzone Mercenary straks in september). Het heeft naar (mijn mening) niet echt veel zin om consoles te gaan kiezen op basis van raw power. Uiteindelijk draait het toch om de games, of meer specifiek, de exclusives. Ik ga voor de PS4 vanwege Killzone, de nieuwe Guerilla Games IP, de nieuwe Naughty Dog games en Santa Monica game. Kan me zo ook voorstellen dat een ander persoon voor de X1 kiest vanwege Halo bv.
Het toekomstige aantal servers voor XBL is erg nabije toekomst, dit draait voordat de xbox uit is. sony zegt ergens in 2014 GAIKAI gereed te hebben, dus ja, dat kan ik vergelijken en als pluspunt aanmerken. Dat het in een later stadium minder invloed zal hebben is een ander verhaal, maar feit blijft dat Miscrosoft meer geld tegen live en het serverpark kan aangooien dan sony.

oh en verder hierboven, ik fanboy? ;) heb zowel PS4 als Xbox one in preorder staan, puur omdat ik ook de exclusives op allebei wil spelen. Nu in huis een paar PC's, DS, 3DS, PS3 (2), Xbox 360 (4), Wii, tablets etc. Ik vind het Xbox one bashen wat op het moment populair schijnt te zijn gewoon onterecht, en als ik puur naar innovatie kijkt vind ik (dus ja dat is wel subjectief) de Xbox One het meeste next gen vanwege de opties , zeker voordat het DRM verhaal werd teruggedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De bovenstaande reacties zijn ook precies wat ie bedoelt. Hij noemt een (voor hem) lijstje van positieve zaken op voor beide consoles, waarna men alleen focussed op de X1 zaken die dan als negatief jegens de PS4 worden gezien.
Dat artikel van destructoid is misschien wel wat satire, maar er zit soms wel een kern in. Je merkt het hier op tweakers ook erg vaak dat je maar iets hoeft te zeggen over de PS4 en je krijgt een hele waslijst aan reacties erop over hoe dom je wel niet bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Lijstjes met voordelen maken voor beide consoles heeft niet echt veel zin, omdat ze voor een ieder verschillend kunnen zijn. Zo kan ik makkelijk een voordeel opnoemen van zowel de X1 als de PS4 respectievelijk die mij niks doen, zoals Kinect dat bijgeleverd zit en de extra focus op indies. Kunst voor sommigen is kennelijk wel om het met een objectievere kijk te benaderen, ook al heeft men een bepaalde voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Martinspire schreef op zondag 21 juli 2013 @ 13:37:
De bovenstaande reacties zijn ook precies wat ie bedoelt. Hij noemt een (voor hem) lijstje van positieve zaken op voor beide consoles, waarna men alleen focussed op de X1 zaken die dan als negatief jegens de PS4 worden gezien.
Dat artikel van destructoid is misschien wel wat satire, maar er zit soms wel een kern in. Je merkt het hier op tweakers ook erg vaak dat je maar iets hoeft te zeggen over de PS4 en je krijgt een hele waslijst aan reacties erop over hoe dom je wel niet bent.
Als je maar niet denkt dat jij de enige bent feitelijk bezig is. Nu nog klagen over de onzin ook? :w 8)7 Hahaha! ;)

Zeer hoog entertainment waarde in dit verpis topic. Ik schat totaal 6 actieve fanboys hier die deze thread beheersen. Het zou deze topic en de discussie goed doen als er meer over de features van de console worden gesproken Kinect, PS Cam, Controller, Indie games, PSN vs Live, etc. dan over b.v. het aan stream processors in een GPU, het aantal servers in de cloud, het aantal processors gereserveerd voor de OS, of geheugen, latencies, etc. Jullie blijven maar rondjes maken. Per iteratie haken steeds meer mensen af totdat de pure fans over blijven. ;-)

Ik begrijp dat alles zeer speculatief is, maar dat heeft meer te maken dat de 's werelds grootste marketing machines niet veel informatie hebben losgelaten. :)

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:34
SeamusXanthus schreef op zondag 21 juli 2013 @ 09:26:
[...]

Wat Arx ook al zegt: een aantal personen hier gaan steeds weer dezelfde 'discussies' aan (zijn het wel discussies als je niet open staat voor punten van de andere partij?). Doe jezelf dus een lol en blijf gewoon een beetje weg uit de next gen topics. Zeker als bepaalde personen je console keuze beginnen te bepalen in plaats van de console en de games zelf. Ik ben een tijdje geleden ook al afgehaakt. Leuk en gezellig is het allang niet meer. Af en toe kom ik even checken en ik blijf me verbazen dat ik steeds dezelfde verhalen weer langs zie komen :) Vooral de tech discussie was (weer) hilarisch, gedoe over shaders terwijl niemand er ook maar iets vanaf blijkt te weten :) De een heeft er meer dan de ander, verder moeten we het lekker aan de devs over laten.

Ik kijk echt uit naar gamescom, dan kunnen we het hopelijk weer lekker over (nieuwe) games gaan hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
nioz schreef op zondag 21 juli 2013 @ 22:44:
[...]

Doe jezelf dus een lol en blijf gewoon een beetje weg uit de next gen topics.
Gelijk heb je eigenlijk ook wel. Jammer genoeg beperkt het zich niet alleen hier maar eigenlijk op andere plekken is het nog erger. Gelukkig ben ik nergens anders actief wat dat betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Martinspire schreef op zondag 21 juli 2013 @ 00:34:
Sony is qua specs verder ook nog helemaal niet duidelijk geweest. Op de 8GB DDR en de Jaguar na, weten we nog niet 100% zeker wat erin gaat zitten, daar waar MS al wel wat meer heeft laten zien.
Er staat duidelijk en letterlijk in de specs '1.84tflops'. Van Jaguar weten we nog steeds niet precies wat de kloksnelheid is.

Sony is volgens mij toch het duidelijkst geweest over de hardware. Ms heeft alleen gezegd dat de apu 5 miljard transistors heeft en de cpu 8 cores heeft.

Tweakblog van de maand

Pagina: 1 ... 56 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Extra streng beleid
De sfeer verpesten, uitlokken of op de man spelen kan zeer snel tot een ban op Tweakers leiden. U bent gewaarschuwd.

Problemen in het topic? Rapporteer het door een Topic Report aan te maken. Reageer zelf niet op herriemakers!