Voor de intelligente mens altijd al een probleem/zorg geweest, echter door alle openbaringen is een naïeve hoop ontstaan dat het klootjesvolk ook enige vorm van scepsis zou ontwikkelen... dit is helaas een grove overschatting geweest.
Als MS van in het begin had gecommuniceerd dat ze een model zoals Steam wilden, hadden ze dit beter direct gezegd. Op zich zou een 24u check dan misschien wel aanvaard worden, maar alleen als de prijzen van digital content naar beneden gaan en er sales zijn zoals op Steam.
Maar de vraag is of ze in werkelijkheid zulke prijzen zouden aanbieden: voor hetzelfde geld nemen ze gewoon grotere winstmarges.
Want was het niet zo dat consoles zo laag geprijsd zijn omdat Sony en MS verwachten dat ze een deel terugverdienen via games?
Dat probleem heb je natuurlijk niet op PC.
Dusja, Sony en MS... take note:
Maar de vraag is of ze in werkelijkheid zulke prijzen zouden aanbieden: voor hetzelfde geld nemen ze gewoon grotere winstmarges.
Consoles zullen altijd dezelfde prijs of hoger hebben voor de digitale versie, je trapt als Sony/MS gewoon bizar hard tussen de benen voor alle retailers in de hele wereld. Kijk maar naar PSN, gemiddelde game is minimaal 5-10euro duurder dan normale winkelprijs (Mediamarkt/gamemania etc).
Heel veel steam games zijn gewoon begonnen vanuit digitale distrubutie, noem een PC spel die niet online te koop is...
Heel veel steam games zijn gewoon begonnen vanuit digitale distrubutie, noem een PC spel die niet online te koop is...
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Verwijderd
Xbox dev aan het woord.
http://gematsu.com/2013/0...t-to-answer-fan-questions
http://gematsu.com/2013/0...t-to-answer-fan-questions
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2013 20:34 ]
Verwijderd
De vraag is of Microsoft al niet begonnen is met aanpassing. Van wat ik ervan heb meegekregen, wilde de ontwikkelaar van Fez de game niet patchen vanwege de kosten die het met zich meebracht. Dat is iets wat ook de ontwikkelaar van Awesomenauts heeft aangegeven. Patches kosten geld op de consoles (ook op PS3) en dat weegt op een console vaak niet op tegen de kosten, terwijl Awesomenauts op de PC al tig uitbreidingen en patches heeft gekregen.PWM schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 12:28:
[...]
Hihi, "geschoffeerd" kan je niet op je brood leggenFez heeft 200.000+ keer verkocht op de 360, wat hem zo'n 1.500.000,- opleverde.
Als MS zijn policy aanpast, staat hij vooraan.
Over Fez: heb ook al een gerucht gelezen dat de patch toch waarschijnlijk in de pijplijn zit vanwege het schrappen van de kosten door Microsoft.
Btw, voor diegene, die niet precies begrijpen wat een indiegame zo speciaal maakt. Ik zie het zo. Ik heb al tig games gespeeld, waarbij bepaalde principes of verhaallijnen steeds weer terugkeren. Indiegames zijn vaak minder voorspelbaar, maken afwijkende keuzes omdat er geen uitgever achter zit, die vooraf bekijkt of een product kans van slagen heeft. De ontwikkelaars hebben ook meer de vrijheid om naar hun achterban te luisteren. Natuurlijk geldt natuurlijk wel dat er van de tien games waarschijnlijk slechts 1 is die je echt gespeeld moet hebben, maar dat geldt voor retailgames natuurlijk ook.
De uitgevers bepalen de prijs, niet Steam. Steam pakt alleen een percentage waarschijnlijk. En ik kan me voorstellen dat Valve regelingen met de uitgevers treffen zodat het tijdens de Summer Sale relatief goedkoper is om je game in de aanbieding te doen.Asgaro schreef op zondag 14 juli 2013 @ 12:30:
Als MS van in het begin had gecommuniceerd dat ze een model zoals Steam wilden, hadden ze dit beter direct gezegd. Op zich zou een 24u check dan misschien wel aanvaard worden, maar alleen als de prijzen van digital content naar beneden gaan en er sales zijn zoals op Steam.
Maar de vraag is of ze in werkelijkheid zulke prijzen zouden aanbieden: voor hetzelfde geld nemen ze gewoon grotere winstmarges.Want was het niet zo dat consoles zo laag geprijsd zijn omdat Sony en MS verwachten dat ze een deel terugverdienen via games?
[video]
Op de 360 is de digitale content eigenlijk altijd boven de winkelprijs, waarschijnlijk om de retailers te vriend te houden (die ook de HW verkopen...). Valve hoeft niemand te vriend te houden.
Met het nieuwe (geschrapte) xbox model zou je wel degelijk gelijksoortige aanbiedingen kunnen verwachten als in de gewone winkels omdat ze eigenlijk de digitale versie als leading beschouwden en de disc als niets meer als een product code met een hoesje (wel iets hoger gemiddeld waarschijnlijk dan Steam omdat evt verlies op HW terug verdiend moet worden). Maar dat zullen we nu waarschijnlijk nooit weten.
Wat we wel weten is dat op vrijwel alle bestaande puur digitale stores de prijzen wel degelijk laag kunnen zijn.
Dus je kan op een andere PS4 inloggen en een spel spelen. Hetzelfde spel kan je tegelijk ook spelen op de hoofd PS4, zolang je maar uitgelogd blijft? Of mis ik iets?Uniciteit schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 14:55:
- Je games en andere aankopen zijn op elke PS4 beschikbaar zolang je bent ingelogd, als je uitlogt is die content weer van die PS4 af
- Één PS4 is je "hoofd PS4", alle content blijft daarop beschikbaar (zelfs als je bent uitgelogd). Andere gamers op die "hoofd PS4" kunnen ook van jouw content genieten, inclusief PlayStation Plus.
Volgens mij gaat dit over digitale aankopen, maar dat lijkt er wel op ja. Al zou het me niet verbazen als je een game via internet vrij moet geven voor een nieuwe installatie.Rudey schreef op maandag 15 juli 2013 @ 10:14:
[...]
Dus je kan op een andere PS4 inloggen en een spel spelen. Hetzelfde spel kan je tegelijk ook spelen op de hoofd PS4, zolang je maar uitgelogd blijft? Of mis ik iets?
Of het is zo (als het wel over disc-games gaat) dat je nog wel een schijf nodig hebt in je console, waardoor het hele feest niet doorgaat
[ Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 15-07-2013 10:18 ]
We zullen zien of de Fez creator nog naar Xbox Live terugkeert voor een volgende game, maar dit weten we zeker: hij heeft op Twitter niets dan lof over Steam en postte deze screen:PWM schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 12:28:
[...]
Hihi, "geschoffeerd" kan je niet op je brood leggenFez heeft 200.000+ keer verkocht op de 360, wat hem zo'n 1.500.000,- opleverde.
https://pbs.twimg.com/media/BPJ5TKOCMAEUih5.jpg

Zijn de sales van Fez in de Steam Summer Sale. (de game was -50%)
In 48 uur verkocht hij 105.000 games. Dit is meer dan hij op XBLA in 1 maand verkocht...
http://www.vg247.com/2013...es-in-steam-getaway-sale/
[ Voor 11% gewijzigd door Asgaro op 15-07-2013 10:34 ]
Blijft hij toch lekker op Steam, ik zal hem niet missen op de console
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ja, daar heb je wel allemaal gelijk in.SinergyX schreef op zondag 14 juli 2013 @ 12:34:
Consoles zullen altijd dezelfde prijs of hoger hebben voor de digitale versie, je trapt als Sony/MS gewoon bizar hard tussen de benen voor alle retailers in de hele wereld. Kijk maar naar PSN, gemiddelde game is minimaal 5-10euro duurder dan normale winkelprijs (Mediamarkt/gamemania etc).
Ik hoop alleen dat die gehele "situatie" ooit doorbroken wordt... Muziek en films zijn al eenvoudig goedkoop online te krijgen (hoewel Netflix nog in Europa al wal moet komen maar dat lijkt een kwestie van tijd).
En dan vallen er nu eenmaal slachtoffers: videotheken.
Betreffende games zit het PC platform al goed, maar bij de consoles blijft het retail-model duidelijk belangrijk.
Haha, in die XBLA maand had hij de prijs natuurlijk niet met 50% laten zakken. En in die maand heeft hij meer verkocht dan tijdens de launch op Steam zo te zien.Asgaro schreef op maandag 15 juli 2013 @ 10:33:
[...]
Zijn de sales van Fez in de Steam Summer Sale. (de game was -50%)
In 48 uur verkocht hij 105.000 games. Dit is meer dan hij op XBLA in 1 maand verkocht...
http://www.vg247.com/2013...es-in-steam-getaway-sale/
Zegt dit niet meer dat je geen droog brood kan verdienen op Steam tenzij je je spellen tegen dumpprijzen verkoopt? Iedereen weet dat Steam twee keer per jaar sale heeft, en iedereen met een flinke backlog zal daar keurig op wachten.
(disclaimer: I love Steam, wil alleen maar aangeven dat je dit soort dingen op meerdere manieren kan interpreteren.)
Hier nog even op terugkomend. Dit zou ik niet te hard roepen. Een indie dev is niet voor niets een indie dev.PWM schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 12:28:
[...]
Kom op zeg, die Fish is een ... insert slechte woorden, loopt alles van vandaag de dag aan games af te kraken om vervolgens even te vertellen hoe goed hij het met Fez heeft gedaan. Enige reden waarom hij een indie is, niemand wil zo'n gast in dienst hebben. Nee, hij is het perfecte voorbeeld waarom indie's gewoon zo'n hippie-art-cult is om 'het anders zijn'.bram1984 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:53:
Hier nog even op terugkomend. Dit zou ik niet te hard roepen. Een indie dev is niet voor niets een indie dev.
Dus jij speelt liever een blockbuster zonder eigen smoelwerk? Ik vind ''hippie-art-cult'' wel heer erg overtrokken.SinergyX schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:10:
[...]
Kom op zeg, die Fish is een ... insert slechte woorden, loopt alles van vandaag de dag aan games af te kraken om vervolgens even te vertellen hoe goed hij het met Fez heeft gedaan. Enige reden waarom hij een indie is, niemand wil zo'n gast in dienst hebben. Nee, hij is het perfecte voorbeeld waarom indie's gewoon zo'n hippie-art-cult is om 'het anders zijn'.
PSN: Finally_Chris
Feit blijft dat indies wel vaker moeilijke personen zijn. Er zijn inderdaad meer devs die niet zo'n hoge pet van MS op hebben, maar er zijn er ook zat die het prima vonden.CR1691 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:19:
[...]
Dus jij speelt liever een blockbuster zonder eigen smoelwerk? Ik vind ''hippie-art-cult'' wel heer erg overtrokken.
Het zal hem vooral dwars zitten dat ie niet makkelijk heeft kunnen patchen, maar je hoort hem inderdaad meer klagen dan positief zijn over dingen.
Maar vaak maken deze moeilijke personen wel de mooiste dingen. Ze zien bepaalde zaken anders en kunnen daarom verassen. De Fez ontwikkelaar zal best een zeikerd zijn maar hij heeft wel een geweldige game gemaakt.Martinspire schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:20:
[...]
Feit blijft dat indies wel vaker moeilijke personen zijn. Er zijn inderdaad meer devs die niet zo'n hoge pet van MS op hebben, maar er zijn er ook zat die het prima vonden.
Het zal hem vooral dwars zitten dat ie niet makkelijk heeft kunnen patchen, maar je hoort hem inderdaad meer klagen dan positief zijn over dingen.
Ik heb liever een goede mix tussen Indie games en AAA games dan alleen maar AAA games die veel te veel op elkaar lijken. Die tendens is eindelijk een beetje aan het afbrokkelen. Je ziet steeds vaker dat mensen geld uitgeven aan een leuke Indie game dan de zoveelste CoD of Fifa.
Ik zeg ook niet dat Fez slecht is. Zulke games moeten er zeker zijn, maar ik vind dat zijn mening nogal groots wordt verkondigd, terwijl ie maar 1 bekende game heeft afgeleverd wat ook nog eens behoorlijk wat (destructieve) bugs bevatte.
Ik speel op de PC ook zat pareltjes (Crashtastic is een goed voorbeeld), maar voor de handvol parels die elk jaar uitkomen, heb je ook aardig wat bagger er tegenover.
Ik speel op de PC ook zat pareltjes (Crashtastic is een goed voorbeeld), maar voor de handvol parels die elk jaar uitkomen, heb je ook aardig wat bagger er tegenover.
Er zit een HEEEL grote ruimte tussen AAA developers (blizzard, EA, Ubi) en indie's.CR1691 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:19:
Dus jij speelt liever een blockbuster zonder eigen smoelwerk? Ik vind ''hippie-art-cult'' wel heer erg overtrokken.
Niet elke game wordt uitgekwakt door een AAA bedrijf, genoeg top games die door de kleinere studio's gemaakt worden en zich kunnen meten met het niveau van deze jongens en vér voorbij die indie's gaan.
Om de prijs, duh. Geen enkele indie kan zomaar 50-60 vragen voor een game, indie markt is niet meer dan een opgeleukte app-store waar games toch wel gekocht worden omdat ze juist zo goedkoop zijn. En dan kom je al snel bij zulke 'art mensen' die alles anders willen doen, de enige reden dat ze gekocht worden is vanwege de prijs. Zou jij 50-60 euro neerleggen voor Fez?CR1691 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:27:
Ik heb liever een goede mix tussen Indie games en AAA games dan alleen maar AAA games die veel te veel op elkaar lijken. Die tendens is eindelijk een beetje aan het afbrokkelen. Je ziet steeds vaker dat mensen geld uitgeven aan een leuke Indie game dan de zoveelste CoD of Fifa.
Het is niet meer dan een grappig artistiek stukje software, grappig maar daar houd het op. Concepten zijn grappig, maar enkel binnen die artistieke style die ze hebben gekozen, naast dat mensen ze altijd 'uniek' noemen of innoverend noemen.. Zegmaar beetje de TellSell/Teleshop afdeling van de gamewereld.
Sorry hoor maar jij hebt echt oogkleppen opSinergyX schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:33:
[...]
Om de prijs, duh. Geen enkele indie kan zomaar 50-60 vragen voor een game, indie markt is niet meer dan een opgeleukte app-store waar games toch wel gekocht worden omdat ze juist zo goedkoop zijn. En dan kom je al snel bij zulke 'art mensen' die alles anders willen doen, de enige reden dat ze gekocht worden is vanwege de prijs. Zou jij 50-60 euro neerleggen voor Fez?
Het is niet meer dan een grappig artistiek stukje software, grappig maar daar houd het op. Concepten zijn grappig, maar enkel binnen die artistieke style die ze hebben gekozen, naast dat mensen ze altijd 'uniek' noemen of innoverend noemen.. Zegmaar beetje de TellSell/Teleshop afdeling van de gamewereld.
Fez en Journey werden wereldwijd met open armen ontvangen. Misschien zou je zelfs The Walking Dead van Tell Tale hier ook nog bij kunnen rekenen, in 2012 Game of the Year
Oja dan heb je ook nog Minecraft. In principe de game die de hele Indie markt eindelijk op gang bracht en nog steeds mateloos populair is. Mag jij eens raden waar MS een hoop geld in gestoken heeft
Ja er zit een bak ellende tussen maar de kunst is om de pareltjes te ontdekken. En anders heb je altijd nog de media. Als iets goed is weet je dat vaak al binnen 2 minuten.
[ Voor 24% gewijzigd door CR1691 op 15-07-2013 13:49 ]
Klopt, op zich moet je dan het aantal verkochte exemplaren /2 doen. Maar toch blijft het een groot aantal.SeamusXanthus schreef op maandag 15 juli 2013 @ 11:13:
[...]
Haha, in die XBLA maand had hij de prijs natuurlijk niet met 50% laten zakken. En in die maand heeft hij meer verkocht dan tijdens de launch op Steam zo te zien.
Zegt dit niet meer dat je geen droog brood kan verdienen op Steam tenzij je je spellen tegen dumpprijzen verkoopt? Iedereen weet dat Steam twee keer per jaar sale heeft, en iedereen met een flinke backlog zal daar keurig op wachten.
(disclaimer: I love Steam, wil alleen maar aangeven dat je dit soort dingen op meerdere manieren kan interpreteren.)
Ik vind niet dat Steam cheap is met die sales, het is net slim. Kijk naar het nut van Black Friday in Amerika.
(ik weet dat je dat niet bedoelde, maar wil het even benadrukken)
Maar MS en Sony zijn echt schuw als het gratis / goedkope content betreft:
heeft iemand zich ooit afgevraagd waarom Team Fortress 2 of CS GO niet van de grond zijn gekomen op de 360 terwijl het zo populair is op PC? Valve wou op de console ook maandelijks gratis grote content updates brengen, maar MS liet het gewoon niet toe! MS eist een minimumprijs van de consument voor eender welke content en Valve is daar volledig tegen.
(gelukkig heeft MS de prijs voor patches verwijderd of gereduceerd)
Als gamedeveloper zou ik wel weten welke ik zou kiezen als de keuze tussen Steam of Live/PSN lag.
- Live/PSN: je plaatst je game op de store, hoopt op goeie portie sales. En daarna dalen de sales met de tijd.
- Steam: je plaatst je game. En door middel van sales krijgt je game om de zoveel maanden terug die nieuwe boost van publiciteit en sales.
Zelfs MS en anderen hebben dit ingezien: remake van Age of Empires 2, remake van een oude Final Fantasy, ...
Het is net door sales dat je game terug op de frontpage van de bepaalde store komt. Steam is zo groot dat je jammer genoeg niet eenvoudig te vinden bent.
Kijk naar GTA IV sales bv: je merkt duidelijk wanneer er sales zijn en welk effect dit heeft:
http://steamcharts.com/app/12210#All
Of voor indie games dus ook, bv FTL:
http://steamcharts.com/app/212680#All
Betreffende je 2de vetgedrukte zin: dat kan inderdaad een mogelijk indruk zijn, en daar heb je deels gelijk. Ikzelf bijvoorbeeld koop enkel games in sales. Maar dit komt omdat er gewoon zoveel games zijn die ik wil spelen, terwijl ik te weinig tijd heb. Daardoor heeft het geen nut om games at release te kopen, als je een jaar wacht tot wanneer je ermee begint.
Ik denk dat zéér veel Steam users dit probleem hebben, en velen blijven zelfs kopen: kijk naar het aantal memes rond dit luxe probleem en de hoeveelheid mensen die echt meer dan 200+ games op Steam hebben.
De drempel om games te kopen is gewoon te gemakkelijk bij Steam:
je kan van in je luie zetel topgames zoals Fallout New Vegas kopen voor 5 euro! Dan gaat er een nieuwe wereld voor je open en doordat de prijzen zo laag zijn, blijf je games vinden die te rechtvaardigen zijn wegens de toch lage prijs.
Maar toch: het is niet echt zo dat je game enkel verkoopt als het cheap is. Anders zouden developers niet echt de moeite willen doen om hun game op Steam te zetten.
Daarnaast is indie games development op PC geboren, en geloof me: als je je indie game niet op Steam zet, mis je veel inkomsten.
Ook hoor ik niets anders dan succesverhalen over indie games op PC: het succes van Kickstarter, succes van alpha/beta versies tegen een lagere prijs terwijl je continu feedbackgeeft, etc.
Dus ik geef je zeker gelijk dat je Steam's succes op meerdere manieren kan interpreteren.
[ Voor 9% gewijzigd door Asgaro op 15-07-2013 13:52 ]
Gelukkig zijn lang niet alle indie developers zoals Fish.SinergyX schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:10:
[...]
Kom op zeg, die Fish is een ... insert slechte woorden, loopt alles van vandaag de dag aan games af te kraken om vervolgens even te vertellen hoe goed hij het met Fez heeft gedaan. Enige reden waarom hij een indie is, niemand wil zo'n gast in dienst hebben. Nee, hij is het perfecte voorbeeld waarom indie's gewoon zo'n hippie-art-cult is om 'het anders zijn'.
Verwijderd
Is Fish niet die gast die de WiiU af zat te zeiken om vervolgens wel Nintendo aan te bieden om een gamecharacter van hem in de nieuwe Smash Brawl te gebruiken?
Ik denk dat jij wel een vertekenend beeld hebt van indie games... Misschien heb je in het verleden een slechte ervaring gehad met een brakke indie game, en denk je dat elke indie game daaraan voldoet?SinergyX schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:33:
[...]
Om de prijs, duh. Geen enkele indie kan zomaar 50-60 vragen voor een game, indie markt is niet meer dan een opgeleukte app-store waar games toch wel gekocht worden omdat ze juist zo goedkoop zijn. En dan kom je al snel bij zulke 'art mensen' die alles anders willen doen, de enige reden dat ze gekocht worden is vanwege de prijs. Zou jij 50-60 euro neerleggen voor Fez?
edit: Ik zou zeggen: koop eens Limbo, Bastion of Mark Of The Ninja op XBLA en dan zal je mening misschien veranderen.
Ik vind net dat de kwaliteit van indie games duidelijk toeneemt met de jaren. Vroeger gaf ik ook niet om indie games, maar sinds een jaar of twee zijn velen op een punt gekomen dat ik indie games even graag als AAA games speel.
En een 10-15 eur versus 50-60 prijs beïnvloedt mij helemaal niet. Dan zou je ook Free-to-play games allemaal als "brol" moeten bekijken omdat die zelfs gratis weg worden gegegeven.
edit: en 50-60 eur zou ik niet neerleggen voor die games, omdat de meeste inderdaad niet de hoeveelheid gametime geven zoals AAA's doen.
Toch zou ik indies niet willen missen omdat zij net die unieke ervaringen geven die je zelden nog ziet in AAA's. Gewoon een uur of 6 genieten, voor een kleine prijs.
[ Voor 14% gewijzigd door Asgaro op 15-07-2013 14:00 ]
Alsof prijs iets over kwaliteit zegt inderaad. Not! Waarom kost een schijtgame als The Walking Dead: Survival Instinct bij release 60 euro
? Voor dat geld koop je Fez en Journey. Evenveel tijd die je erin kunt steken en heel veel meer speelplezier.
Nu je het hebt over "The Walking Dead", er is ook een andere gelijknamige game. "The Walking Dead" door Telltale Games (soort indie-developer, maar groeit aardig). Adviesprijs is €29.99, maar je hebt 'm al voor een tientje minder op X360/PS3, voor de PC heb je 'm al voor rond de €15.CR1691 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:02:
Alsof prijs iets over kwaliteit zegt inderaad. Not! Waarom kost een schijtgame als The Walking Dead: Survival Instinct bij release 60 euro? Voor dat geld koop je Fez en Journey. Evenveel tijd die je erin kunt steken en heel veel meer speelplezier.
Als je de kans krijgt, of 'm ooit tegenkomt, dan zou ik echt The Walking Dead (van Telltale Games) aanraden. Ik vond de game een erg sterk verhaal hebben.
Ja die van Tell Tale heb ik, 400 days (de uitbreiding van seizoen 1) staat ook al klaar op men 360 maar ben nog even bezig met de laatste missies van Mass Effect 3. Seizoen 2 komt overigens eind dit jaar uit, can't wait
!
Niet alleen Indies, ook AAA ontwikkelaars. Hoe verklaar je anders dat games als Xcom Enemy Unknown naar de iPad gaat? Voor Indies is het misschien interessanter ja maar bepaalde games van AAA ontwikkelaars zullen op een tablet ook prima werken. En waarom zouden ze dat geld willen mislopen? Genoeg mensen die zo'n game dan ook nog naast hun console of pc versie zullen kopen om ook onderweg te kunnen spelen.Martinspire schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:12:
Toch is de kans groot dat (veel) indies overgaan naar tablets en smartphones. Niet alleen omdat daar een groter casual-gamer doelwit te bereiken is, maar omdat de prijs en verwachtingen daar vaak ook lager liggen.
Nu haal je een businessmodel erbij die daar compleet los van staat, free 2 play, welke binnen bepaald soort game juist dé oplossing is tov vaste prijs van de game (microtransacties en een doorlopende gameplay). Wil je die qua prijs wegzetten tegen AAA of indie's, zou je gemiddelde uitgave per persoon moeten meten in een vaste periode van gameplay (PS2 zit voor mij ook al bijna 100 euro in).Asgaro schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:55:
En een 10-15 eur versus 50-60 prijs beïnvloedt mij helemaal niet. Dan zou je ook Free-to-play games allemaal als "brol" moeten bekijken omdat die zelfs gratis weg worden gegegeven.Maar games zoals Planetside 2, TF2, Blacklight Retribution, Heroes & Generals bewijzen dat een lage prijs - of gratis - niet direct slechte kwaliteit betekent.
Zullen beste grappige spellen zijn, maar ze zijn simpelweg niet interessant voor mij, net zo dat andere helemaal niets hebben met MMO games (TPS, RPG of Moba/Moas variant).
[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 15-07-2013 14:17 ]
Phil Fish en in mindere mate Jonathan Blow denken vaak hardop via hun Twitter account. Die Fish lijkt me af en toe ook wel een erg irritante oetlul maar moet wel zeggen dat games zoals Fez een aangename verassing was tussen al het AAA-budget 13-in-een-dozijn shooters en racers. Zij maken vaak games die ze zelf graag willen en hun creatieve geest de vrije loop laten gaan. Had Journey bijvoorbeeld voor geen goud willen missen. De markt ervoor is kleiner, echter die markt is wel sterk groeiende de afgelopen maanden. Zie met name Steam sales van Indie titels. Denk dat het straks op de PS4 en XB1 ook weer erg susscesvol gaat zijn.
Kijk bijvoorbeeld naar Blow's The Witness, ziet er erg veelbelovend uit: http://the-witness.net/news/
Doet me erg denken aan Myst en Riven. Zo'n soort game op de next-gen consoles lijkt me fantastisch.
Kijk bijvoorbeeld naar Blow's The Witness, ziet er erg veelbelovend uit: http://the-witness.net/news/
Doet me erg denken aan Myst en Riven. Zo'n soort game op de next-gen consoles lijkt me fantastisch.
Aangezien de Wii U er ook bij staat even een kleine (misschien offtopic) vraag:
Mijn neefje van 7 wil ook graag een console kopen. Voor zijn leeftijd lijkt een Wii U wel een goeie keuze, maar ik lees toch vrij veel dat de verkopen daarvan enorm tegenvallen. Zou hij beter voor een gewone Wii gaan of wordt dat systeem niet echt goed meer ondersteund qua nieuwe spellen?
Een PS4 aanraden lijkt me al helemaal geen goed idee. Hmmm, misschien dat een PS3 geen slecht idee is..
Ik heb gisteren ook eens de prijs opgezocht van een Wii U en ik vind m persoonlijk vrij duur. Ik verwacht eigenlijk wel een prijsdaling binnen nu en een aantal maanden? Wat denken jullie?
Mijn neefje van 7 wil ook graag een console kopen. Voor zijn leeftijd lijkt een Wii U wel een goeie keuze, maar ik lees toch vrij veel dat de verkopen daarvan enorm tegenvallen. Zou hij beter voor een gewone Wii gaan of wordt dat systeem niet echt goed meer ondersteund qua nieuwe spellen?
Een PS4 aanraden lijkt me al helemaal geen goed idee. Hmmm, misschien dat een PS3 geen slecht idee is..
Ik heb gisteren ook eens de prijs opgezocht van een Wii U en ik vind m persoonlijk vrij duur. Ik verwacht eigenlijk wel een prijsdaling binnen nu en een aantal maanden? Wat denken jullie?
[ Voor 16% gewijzigd door SToRM666 op 15-07-2013 14:26 ]
PSN id: NL_SToRM
Verwijderd
Voor de Wii is nog genoeg te krijgen aan games, vooral tweedehands dus hem een Wii geven is voor zijn leeftijd helemaal niet slecht. Groeit ie vanzelf door naar een Wii U, Xbox of PS als ie een paar jaar ouder is.
Ik zou op dit moment de normale Wii aan willen raden. Het aantal games voor die console is gigantisch en bovendien kun je de console + games voor niet zoveel geld al aanschaffen (vanuit ons perspectief dan).SToRM666 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:24:
Aangezien de Wii U er ook bij staat even een kleine (misschien offtopic) vraag: Mijn neefje van 7 wil ook graag een console kopen. Voor zijn leeftijd lijkt een Wii U wel een goeie keuze, maar ik lees toch vrij veel dat de verkopen daarvan enorm tegenvallen. Zou hij nou beter voor een gewone Wii zou gaan? Of wordt dat systeem niet echt goed meer ondersteund qua nieuwe spellen.
De Wii U heeft op dit moment maar een handjevol games en de meeste die nog uit moeten komen, komen pas in 2014. Vraag is of hij daar op wil wachten.
Bedankt voor de snelle reacties! Ik vind die touch controller trouwens ook wat breekbaar voor iemand van die leeftijd. Die gaat geheid een aantal keer tegen de grond.
De Wii mote is al door vele televisies heen gevlogen dus leer hem direct aan dat hij altijd het touwtje om zijn pols doet en vastmaakt. Anders zijn er nog condooms te koop die je om dat ding heen kunt doen
Haha, dat is een goeie ja. Ik heb dat zelf al eens zien gebeuren met een Move controller. Die hebben dan wel zo'n mooie rubberen bol, maar de achterkant komt toch behoorlijk hard aan
Wil hij bewegen voor de TV? Wii.SToRM666 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:24:
Aangezien de Wii U er ook bij staat even een kleine (misschien offtopic) vraag:
Wil hij toffe games en dito exclusives spelen? PS3
Heeft hij geld zat? PS4
De Wii U wordt steeds minder ondersteund, heb ik het idee. Die zou ik sowieso niet halen.
Voor een 7 jarige is een Nintendo systeem veel interessanter. Ook op de Wii zijn er genoeg toffe games verkrijgbaar, zeker voor zijn leeftijd.
Verwijderd
Bewegen voor de tv > Xbox. Ik heb alle 2 de consoles (Wii gehad) en Kinect werkt zoveel beter dan zijn tegenhangers en ook veel leuke games voor de kleine aapjes onder ons zoals Kinectimals etc.
Mijn 9 jarige heeft een Wii (en DS)CR1691 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 16:15:
Voor een 7 jarige is een Nintendo systeem veel interessanter. Ook op de Wii zijn er genoeg toffe games verkrijgbaar, zeker voor zijn leeftijd.
Mijn 7 en 5 jarigen doen niets met de Wii (alleen Mario vinden ze leuk), maar vermaken zich uitstekend met de PS3 en hun PSP's.
Nu speelt wellicht mee dat de 9 jarige een meisje is en de andere twee jongens zijn.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Wat ik op verjaardagen en feestjes zie, kan de PS3 move ook nog behoorlijk meekomen. Goed, stuk minder 'kids focused' (maar het lukt ze wel aardig), maar PS3 was op diverse feestjes aanzienlijk populairder dan de Wii.Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 16:16:
Bewegen voor de tv > Xbox. Ik heb alle 2 de consoles (Wii gehad) en Kinect werkt zoveel beter dan zijn tegenhangers en ook veel leuke games voor de kleine aapjes onder ons zoals Kinectimals etc.
Verwijderd
PS3 Move heb ik 1 dag gehad, direct teruggebracht. Sensor reageert veel minder snel en accuraat dan de Kinect. Tevens heb je daarbij altijd iets in je hangen wat vrij onhandig is bij sommige games.SinergyX schreef op maandag 15 juli 2013 @ 16:31:
[...]
Wat ik op verjaardagen en feestjes zie, kan de PS3 move ook nog behoorlijk meekomen. Goed, stuk minder 'kids focused' (maar het lukt ze wel aardig), maar PS3 was op diverse feestjes aanzienlijk populairder dan de Wii.
Ach misschien overschat ik Nintendo nu welAllSeeyinEye schreef op maandag 15 juli 2013 @ 16:17:
[...]
Mijn 9 jarige heeft een Wii (en DS)
Mijn 7 en 5 jarigen doen niets met de Wii (alleen Mario vinden ze leuk), maar vermaken zich uitstekend met de PS3 en hun PSP's.
Nu speelt wellicht mee dat de 9 jarige een meisje is en de andere twee jongens zijn.
Van Gamer.nl:
'Remote play voor PS4 werkt ook met meerdere Vita's'
16 jul. 2013 13:57 / Gewijzigd 16 jul. 2013 14:29 / Door: Michel Musters / 24 reacties / Bron: The Guardian
De remote play-functie, waardoor spelers van PS4-games direct naar een Vita kunnen streamen, werkt op meerdere Vita's tegelijk. Dat blijkt uit informatie die The Guardian op Develop 2013 heeft opgedaan.
De PlayStation 4 zou namelijk een multi-user lobby krijgen waardoor vier spelers tegelijk een lokale multiplayersessie op hun eigen Vita kunnen afspelen.
De remote play-functie zorgt ervoor dat de PlayStation 4 en Vita functioneren zoals een Wii U en GamePad. Zolang spelers in de buurt zijn van de console, kunnen PS4-games op de Vita gespeeld worden zonder dat er een televisiescherm voor nodig is. Nu blijkt dat dit dus ook werkt voor multiplayergames, al blijft dit hoogstwaarschijnlijk beperkt tot de lokale multiplayer.
Ik kan me hier wel in vinden. Het helpt natuurlijk ook niet dat die PS Eye in principe gewoon dezelfde was als uit de PS2 tijd. Best wel mooi om te horen dat de PS4 Eye (schijnbaar) accurater is dan Kinect en zowel PS Move als 'handsfree' ondersteunt. Ik ben benieuwd hoe de PS4 Eye het doet tegenover Kinect 2.0 (maar ik vermoed dat Microsoft daar een voorsprong heeft vanwege de ervaring die ze de afgelopen 3 jaar hebben opgedaan).Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 16:33:
[...]
PS3 Move heb ik 1 dag gehad, direct teruggebracht. Sensor reageert veel minder snel en accuraat dan de Kinect. Tevens heb je daarbij altijd iets in je hangen wat vrij onhandig is bij sommige games.
[ Voor 17% gewijzigd door Uniciteit op 16-07-2013 21:39 ]
Maar een controller geeft je wel de mogelijkheid om meerdere buttons te gebruiken. Anders loop je het risico op statische spellen of on-rails.Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 16:33:
[...]
PS3 Move heb ik 1 dag gehad, direct teruggebracht. Sensor reageert veel minder snel en accuraat dan de Kinect. Tevens heb je daarbij altijd iets in je hangen wat vrij onhandig is bij sommige games.
Twee interessante berichten via Engadget (toch altijd wel een betrouwbare tech-site):
Vooral die max clock frequency is een beetje vaag (al is het goed mogelijk dat er een andere CPU in zit die wel sneller draait dan een standaard Jaguar voor overhead (linux OS?) en debug).
Hoewel dit natuurlijk de dev-kit is (specs zijn altijd anders) ziet het er wel uit dat ie lekker koel en stil is. Vraag me af hoe ze dat gedaan hebben.
Anyways, volgens mij de eerste keer dat we info over de PS4 dev-kit tegenkomen.
Iemand die dit bericht wat kan verduidelijken?Sony PS4 dev kit FCC filing shows off extra ports, 2.75GHz max clock frequency
Sony proudly showed off its PlayStation 4 hardware for the first time at E3, and now we're getting a peek at what developers are working with this generation thanks to the FCC. The DUH-D1000AA prototype Development Kit for PS4 is listed in these documents, tested for its Bluetooth and 802.11 b/g/n WiFi radios. As one would expect, the diagrams show it eschews the sleek design of the consumer model for extra cooling, a shape made for rack mounts plus extra indicator lights and ports. Also of note is a "max clock frequency" listing of 2.75GHz, and although we don't know how fast the game system will run by default, it's interesting to hear what all that silicon may be capable of (as a commenter points out below, that may relate to the system's 8GB of GDDR5 RAM) while maintaining a temperature between 5 and 35 degrees celsius. Hit the link below to check out the documents for yourself, after seeing this and the system's controller become a part of the FCC's database all we're left waiting for is Mark Cerny's baby.
Vooral die max clock frequency is een beetje vaag (al is het goed mogelijk dat er een andere CPU in zit die wel sneller draait dan een standaard Jaguar voor overhead (linux OS?) en debug).
Hoewel dit natuurlijk de dev-kit is (specs zijn altijd anders) ziet het er wel uit dat ie lekker koel en stil is. Vraag me af hoe ze dat gedaan hebben.
Bron is dus een officiële statement richting Engadget. In ieder geval goed nieuwsXbox One has play as you download functionality similar to PlayStation 4
Sony's PlayStation 4 isn't the only next-gen console that claims to offer near-instant access to digital games -- Microsoft's Xbox One apparently does as well, according to a statement issue by Redmond to Engadget today. "Consumers will be able to sign on to any Xbox One console and have access to all their digital games. Once the required data -– a fraction of the entire game -– is on their hard drive, they can jump into the action while the rest of the game finishes downloading in the background," the statement reads. It also notes that you can already enjoy much of that proposed functionality on the Xbox 360, though it requires significantly more effort than we're hoping will be required on the Xbox One.
The Xbox One supports similar functionality with disc-based games, allowing you to immediately jump in and play while the game is installed to the HDD. Of course, you'll still need the disc in the drive for it to play; at least that's the case now, after Microsoft walked back its Xbox One DRM strategy. Microsoft also teased today's news in its original Xbox One announcement PR: "Unleashing the virtually unlimited power of the cloud makes everything more convenient and accessible, from allowing games to be installed in segments so that gameplay can start quickly to updates downloading in the background."
We've yet to see Sony or Microsoft's play while you download functionality in action on their respective next-gen game consoles, but we've got a smattering of major press events sprinkled across the next several months leading up to this holiday when the consoles launch. But hey, we understand your suspicion -- if we don't get a chance to see it in action soon, then we'll start to worry.
Dit risico is bij veel Kinect games nieteens een risico maar meer een gegeven. Ik denk dat je kinect goed kan gebruiken bij navigatie in menu's of statische sportgames. adventures etc zijn al vaak erg saai zonder zelf te hoeven bewegen.Supremo schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 21:51:
Maar een controller geeft je wel de mogelijkheid om meerdere buttons te gebruiken. Anders loop je het risico op statische spellen of on-rails.
Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop
Die 'play as you download' functionaliteit gaat natuurlijk alleen werken als developers dit stuk apart programmeren. De vraag is of dat gaat gebeuren voor een éénmalige tijdbesparing.
Er zal namelijk denk ik niemand een spel laat liggen vanwege het ontbreken van deze functionaliteit en dan zal het low-prio krijgen
Er zal namelijk denk ik niemand een spel laat liggen vanwege het ontbreken van deze functionaliteit en dan zal het low-prio krijgen
Het zal er om hangen hoe het precies uit gaat pakken, maar als het gewoon in de SDK komt te zitten, is het geen probleem lijkt me. Wat eerder van belang is, is hoeveel impact het heeft op de performance en hoe lang je moet wachten voordat je kunt beginnen (je moet tenslotte eerst wat gedownload hebben lijkt mij)SeamusXanthus schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:40:
Die 'play as you download' functionaliteit gaat natuurlijk alleen werken als developers dit stuk apart programmeren. De vraag is of dat gaat gebeuren voor een éénmalige tijdbesparing.
Qua performance zal het niet zoveel uit moeten maken een download op de achtergrond? Tenminste als ze ervoor zorgen dat een "part 1" gedeelte eerst volledig binnen moet zijn. Hoe lang je moet wachten is natuurlijk afhankelijk van hoe groot de games worden (en daar hebben we weinig info over), van hoe snel je eigen connectie is en hoe snel de servers zijn.Martinspire schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:41:
[...]
Het zal er om hangen hoe het precies uit gaat pakken, maar als het gewoon in de SDK komt te zitten, is het geen probleem lijkt me. Wat eerder van belang is, is hoeveel impact het heeft op de performance en hoe lang je moet wachten voordat je kunt beginnen (je moet tenslotte eerst wat gedownload hebben lijkt mij)
True. Ik ben zelf 100% onbekend met de werking van Kinect in de praktijk. Kan iemand die die ervaring wel heeft uitleggen hoe je bijvoorbeeld spellen als Harry Potter of Sorcery speelt met de Kinect? Dit waren beiden namelijk erg leuke spellen om met de Move te spelen.swopdark schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:27:
[...]
Dit risico is bij veel Kinect games nieteens een risico maar meer een gegeven. Ik denk dat je kinect goed kan gebruiken bij navigatie in menu's of statische sportgames. adventures etc zijn al vaak erg saai zonder zelf te hoeven bewegen.
En ook Kinect met shooters is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik mis namelijk de factor in Kinect waarmee er geregistreerd wordt dat / hoe je loopt.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Performance impact is minimaal, maar je game moet wel vanaf grond af progressief worden opgebouwd.Martinspire schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:41:
Het zal er om hangen hoe het precies uit gaat pakken, maar als het gewoon in de SDK komt te zitten, is het geen probleem lijkt me. Wat eerder van belang is, is hoeveel impact het heeft op de performance en hoe lang je moet wachten voordat je kunt beginnen (je moet tenslotte eerst wat gedownload hebben lijkt mij)
Guildwars is 1 van de perfecte voorbeelden (je begint met een game van paar MB, totale client is tegen de 4-5GB) die dit systeem vanaf begin zo heeft gemaakt, maar ik vraag me af of je voor dat beetje eerder kunnen spelen wel zoveel moeite wil gaan doen om dit systeem in te bouwen.
Zelfs als je maar 2-3GB vooraf moet downloaden en in de background komt de overige 20-30GB binnen, zie ik de meerwaarde er niet echt van in. Dan liever de focus op 'scheduled downloads', berg downloads in de queue en deze om bv 1 uur 'snachts te laten beginnen.
[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 17-07-2013 09:56 ]
Het gaat er vooral om dat Sjonnie meteen kan spelen en niet eerst een uur hoeft te wachten totdat alles klaar is. Qua performance zal het wel meevallen, maar alle beetjes zullen wel meewegen natuurlijk. Al is de kans groot dat dit door het OS gaat waardoor het die cores en geheugen inneemt.SinergyX schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:56:
[...]
Performance impact is minimaal, maar je game moet wel vanaf grond af progressief worden opgebouwd.
Guildwars is 1 van de perfecte voorbeelden (je begint met een game van paar MB, totale client is tegen de 4-5GB) die dit systeem vanaf begin zo heeft gemaakt, maar ik vraag me af of je voor dat beetje eerder kunnen spelen wel zoveel moeite wil gaan doen om dit systeem in te bouwen.
Zelfs als je maar 2-3GB vooraf moet downloaden en in de background komt de overige 20-30GB binnen, zie ik de meerwaarde er niet echt van in. Dan liever de focus op 'scheduled downloads', berg downloads in de queue en deze om bv 1 uur 'snachts te laten beginnen.
En zoals ik al zei: hoe moeilijk of makkelijk het is, hangt helemaal af van de SDK en de support vanuit de engines. De grote fabrikanten zullen het wel vrij snel toevoegen lijkt me.
Hoop overigens wel dat ze voor disc-games gewoon de data van de disc af gaan halen en niet als Steam vaak doet het gewoon lekker via internet binnentrekken.
Vraag me overigens af of dit ook voor downloaded games geld.
[ Voor 14% gewijzigd door Martinspire op 17-07-2013 10:00 ]
Er waren toch al langer foto's van de dev kit op internet aan het rondgaan:Martinspire schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:22:
Twee interessante berichten via Engadget (toch altijd wel een betrouwbare tech-site):
[...]
Iemand die dit bericht wat kan verduidelijken?

Deze versie heeft echter slechts 2 usb ports en de versie van jou heeft er 3... er zijn wel meer dev kit fotos in omloop.
Duid die hogere clocksnelheid niet op de frequentie van de wifi? Of misschien zegt ie iets over de clock van de secondairy custom chip? Daar is nog niks van bekend behalve dat ie erin zit.
Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop
Een aanradertje om met de move te spelen is ook OKAMI HD.AllSeeyinEye schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:54:
True. Ik ben zelf 100% onbekend met de werking van Kinect in de praktijk. Kan iemand die die ervaring wel heeft uitleggen hoe je bijvoorbeeld spellen als Harry Potter of Sorcery speelt met de Kinect? Dit waren beiden namelijk erg leuke spellen om met de Move te spelen.
En ook Kinect met shooters is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik mis namelijk de factor in Kinect waarmee er geregistreerd wordt dat / hoe je loopt.
Precies.....SinergyX schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:38:
[...]
Zegt nog zo weinig icm software en OS, MS kan een flinke voorsprong hebben met optimalisatie van drivers en OS, dat heel die 'voorsprong' per saldo marginaal klein is.
Iets snellere hardware op details zegt helemaal niets.... Het is precies zoals je schrijft, door o.a. softwareoptimalisatie kan een Xbox One nog steeds sneller aanvoelen/zijn dan een PS4
Beetje jammer dat we deze discussie weer opnieuw moeten voeren.
Terugkoppelende aan de Xbox 360/PS3.... Een PS3 is op pure cpu power ook iets sneller, in de praktijk zie je het er niet aan af!
Cogitationis poenam nemo patitur
Oh ok, ik wist niet dat er ook al foto's van waren. Heb ze hier niet voorbij zien komen namelijk.swopdark schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:03:
[...]
Er waren toch al langer foto's van de dev kit op internet aan het rondgaan:
[afbeelding]
Deze versie heeft echter slechts 2 usb ports en de versie van jou heeft er 3... er zijn wel meer dev kit fotos in omloop.
Duid die hogere clocksnelheid niet op de frequentie van de wifi? Of misschien zegt ie iets over de clock van de secondairy custom chip? Daar is nog niks van bekend behalve dat ie erin zit.
Maar die specs zeggen mij verder ook weinig, dus ik denk dat iemand anders daar even duidelijkheid in moet scheppen.
Een 360 heeft ook geen 3 OS'en voor zover ik weet, en menig PS3 exclusive ziet er toch gemiddeld fraaier uit dan menig 360 exclusive.
Verwijderd
Hier staat een mooie vergelijking (nog steeds uiteraard veel speculatie maar ze hebben ze in ieder geval allebei open gehad)witeken schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 18:51:
[...]
AMD heeft niet gezegd dat 1.6GHz de ideale snelheid is. AnandTech is tot die conclusie gekomen aangezien het verhogen van de kloksnelheid naar 2.0GHz een onevenredige tdp-verhoging tot gevolg heeft.
[...]
Dus je spreekt hier over de gpu, maar je betrekt Jaguar erbij? Jaguar is de cpu. En heb je ook een bron dat Sony een standaard gpu gebruikt en MS een custom ontwerp? Dit is de eerste keer dat ik dat hoor...
http://www.anandtech.com/...compared-to-playstation-4
volledige vergelijking van specs op IGN :
http://uk.ign.com/wikis/x...%20U%20Comparison%20Chart
De CPU in de Xbox one is (semi) custom, de PS4 gebruikt het off-the-shelf product met minder aanpassingen. De GPU is ook vergelijkbaar tussen de twee, behalve dat de PS4 meer shader units heeft wat dus in theorie een hogere computing power voor de graphics voor de PS4 betekent.
Nee, je schrijft het verkeerd..... Jij vindt dat mening PS3 exclusieve er beter uit ziet, dit beteken niet direct dat dit zo is. Gezien je constante stroom van negatieve berichten m.b.t. de Xbox (One) zal ik jouw mening hier dan ook maar met een korreltje zout nemen.bram1984 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:18:
Een 360 heeft ook geen 3 OS'en voor zover ik weet, en menig PS3 exclusive ziet er toch gemiddeld fraaier uit dan menig 360 exclusive.
Cogitationis poenam nemo patitur
Verwijderd
Die kun je beter een beetje nuancerenbram1984 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:18:
Overigens is dit het Xbox one topic, dus deze discussie kan beter ergens anders
Haha, dus de grafische schoonheid van game is nu ook objectief? Tja, zo kun je Tetris grafisch ook mooier noemen dan Crysis 3. Het is maar net wat je vindt hè.Bullet NL schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:46:
[...]
Nee, je schrijft het verkeerd..... Jij vindt dat mening PS3 exclusieve er beter uit ziet, dit beteken niet direct dat dit zo is. Gezien je constante stroom van negatieve berichten m.b.t. de Xbox (One) zal ik jouw mening hier dan ook maar met een korreltje zout nemen.
Uiteraard, aan al die games mankeert wel iets, zeker. Mijn reactie is echter puur bedoeld op de post van Bullet NL, die in de praktijk blijkbaar geen verschil ziet. Dan is er blijkbaar iets mis met je ogen, of mijn TV geeft bij PS3 exclusives op onverklaarbare wijze mooiere plaatjes weer dan bij X360 exclusives. Als hij multiplatform bedoelt, geef ik hem groot gelijk. Sterker nog: die zien er meestal zelfs beter uit op de 360. Maar de exclusives, nee.Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:48:
[...]
Die kun je beter een beetje nuancerenik ben het met je eens dat exclusives van naughty dog er erg goed uit zien op de PS3, maar je kunt toch ook zien dat ze concessies moeten doen, zeker bij de last of us (af en toe blurry textures, framedrops in drukke stukken en soms low resolution textures in de omgeving), dit is logisch aangezien ze nu echt het uiterste uit de PS3 trekken. (Zelfde voor Gears 3 en 4 op de Xbox, omgevingen, AI en textures zijn constant, maar je hebt in drukke secties gewoon merkbaar framedrops). Je kunt gewoon merken dat er grapfisch bij beiden niet veel meer te halen valt.
Overigens is dit het Xbox one topic, dus deze discussie kan beter ergens anders
[ Voor 4% gewijzigd door bram1984 op 17-07-2013 11:00 ]
Verwijderd
Helaas geld dat inderdaad ook voor beide consoles. X1 en PS4 haal ik zowieso in huis, maar inderdaad controllers (heb er nu een stuk of 7 liggen), headsets, etc zal ik voor beiden opnieuw moeten aanschaffen. Is een dure business, heb ook altijd de regel gesteld dat ik het haal als ik het nodig heb, dus voorlopig blijft het bij een extra controller voor allebei, dan zien we later wel verder. Denk dat mijn ega zowieso ff schrikt als ik voor dik 1000 pond aan consoles en accessoires in huis haal in november
Offtopic, maar je hebt DM uit staan:Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:55:
Helaas geld dat inderdaad ook voor beide consoles. X1 en PS4 haal ik zowieso in huis, maar inderdaad controllers (heb er nu een stuk of 7 liggen), headsets, etc zal ik voor beiden opnieuw moeten aanschaffen. Is een dure business, heb ook altijd de regel gesteld dat ik het haal als ik het nodig heb, dus voorlopig blijft het bij een extra controller voor allebei, dan zien we later wel verder. Denk dat mijn ega zowieso ff schrikt als ik voor dik 1000 pond aan consoles en accessoires in huis haal in november
Ik weet niet hoe het met de X1 zit, maar er is al bevestigd dat stuurtjes en ik meen in ieder geval de Turtlebeach PS3 headsets gaan werken op PS4. Ik ga er vanuit dat Sony z'n eigen 7.1 set ook werkt, mocht je die hebben. Die dingen werken gewoon via USB/Bluetooth (ja, de DS4 ook, maar die heeft andere buttons door de touchpad).
[ Voor 5% gewijzigd door bram1984 op 17-07-2013 13:04 ]
Goed interview met Mark Cerny, ook over power in the cloud
Nee. Wifi is 2.4GHz of 5.0GHz. In die quote van martinspire stond dat het zou kunnen gaan om de kloksnelheid van het gddr5-ram.swopdark schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:03:
'iets' sneller is minstens 50%, wat een enorm verschil is. Als de kloksnelheid nog lager is en de Xbox1 meer gpu-resources inneemt kan het verschil nog hoger worden. Ik ben ook erg benieuwd wat dat ddr3-geheugen met de prestaties van de Xbox gaan doen. Zelfs de meest low-end gpu's hebben tegenwoordig gddr5, en bij tests van Anandtech is gebleken dat ddr3 vs. gddr5 toch wel een verschil kan maken.Bullet NL schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:07:
[...]
Precies.....
Iets snellere hardware op details zegt helemaal niets.... Het is precies zoals je schrijft, door o.a. softwareoptimalisatie kan een Xbox One nog steeds sneller aanvoelen/zijn dan een PS4
Beetje jammer dat we deze discussie weer opnieuw moeten voeren.
Terugkoppelende aan de Xbox 360/PS3.... Een PS3 is op pure cpu power ook iets sneller, in de praktijk zie je het er niet aan af!
Hoe dan ook, de verschillen zullen we waarschijnlijk pas na een tijdje zien. En tegen dan heeft Sony waarschijnlijk de hypothetische (!) softwarevoorsprong van MS bijgebeend (al zag het OS van MS er toch niet zo snel uit in de real life test, dus MS heeft zeker ook nog veel te doen).
De vergelijking met de huidige generatie consoles gaat niet op. Dat is al tientallen keren gezegd.
Edit: Mijn excuses om met de Ps4 te vergelijken. Ik dacht dat dit het Ps4-WiiU-X1-topic was. / Reactie (samen met een aantal andere reacties) verplaatst naar PS4/XBO/WiiU topic.
Heb je Jurians hands-on van Beyond: Two Souls gelezen/gezien? Volgens hem kan Beyond zich netjes meten met next-gen games (qua graphics).Bullet NL schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:46:
[...]
Nee, je schrijft het verkeerd..... Jij vindt dat mening PS3 exclusieve er beter uit ziet, dit beteken niet direct dat dit zo is. Gezien je constante stroom van negatieve berichten m.b.t. de Xbox (One) zal ik jouw mening hier dan ook maar met een korreltje zout nemen.
Drie reacties samengevoegd (i.v.m. verplaatsen van reactie vanuit Xbox One / PlayStation 4 topic naar dit algemene topic, anders had je 3 posts achter elkaar).
[ Voor 31% gewijzigd door Uniciteit op 17-07-2013 21:13 ]
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Verwijderd
witeken schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:44:
[...]
Heb je Jurians hands-on van Beyond: Two Souls gelezen/gezien. Volgens hem kan Beyond zich netjes meten met next-gen games (qua graphics).
Waar staat dat ze beide consoles hebben open gehad? van de xbox one zijn daar plaatjes van en daarom wist men ook vrij snel dat de power adapter weer buiten de console zou komen. Van de PS4 zijn voor zover ik weet geen foto's gemaakt en zijn alle info gekomen van leaks, bevestigingen van officials en officiele info.Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:24:
Hier staat een mooie vergelijking (nog steeds uiteraard veel speculatie maar ze hebben ze in ieder geval allebei open gehad)
Mooi om te zien dat de PS4 de one dus verpletterd qua specs.... Ook mooi om te lezen dat er steeds een nuancering wordt aangebracht na iedere doffe dreun op de neus van de one. Als voorbeeld de lagere geheugen bandbreedte en zwakkere GPU van de one... waarna wordt geschreven dat de zwakkere GPU in zekere zin ook minder geheugen bandbreedte nodig heeft vergeleken met de ps4. "all is well"
Ik vind het vreemd dat ze de specs van de wii u ook meenemen. Dit is een console van een geheel andere klasse en doelgroep. Toch hoop ik dat Nintendo de verkopen vlak kan trekken, want ik zou het een verlies van deze generatie vinden als Nintendo te vroeg uit de ring wordt geslagen.volledige vergelijking van specs op IGN :
http://uk.ign.com/wikis/x...%20U%20Comparison%20Chart
De CPU in de Xbox one is (semi) custom, de PS4 gebruikt het off-the-shelf product met minder aanpassingen. De GPU is ook vergelijkbaar tussen de twee, behalve dat de PS4 meer shader units heeft wat dus in theorie een hogere computing power voor de graphics voor de PS4 betekent.
een interresant stukje uit het anandTech artikel:
Dit gaat misschien in sommige gevallen wel op maar wanneer de architecturen zodanig gelijk zijn tussen de xbox one en de PS4 mag je toch aannemen dat de PS4 er juist in multiplatform games beter vanaf gaat komen. De verschillen in performance tussen PS3 en 360 waren ook soms (relatief) vrij groot maar dit kwam niet omdat de xbox 360 zwakker was op papier dan de ps3 maar gewoon veel gemakkelijker om de power uit te halen. Nu is dit verschil in het voordeel van de ps4 waarbij gelijkwaardige code out the box beter zal draaien op de ps4. De toekomst zal het zeggen maar als ik naar de afgelopen 7 jaar kijk dan zie ik een toekomst moet hogere resoluties, betere effecten en hogere framerates voor de PS4. Exclusives daarbuitengelaten want die zullen op beide systemen "shinen"Sony gave the PS4 50% more raw shader performance, plain and simple (768 SPs @ 800MHz vs. 1152 SPs & 800MHz). Unlike last generation, you don't need to be some sort of Jedi to extract the PS4's potential here. The Xbox One and PS4 architectures are quite similar, Sony just has more hardware under the hood. We’ll have to wait and see how this hardware delta gets exposed in games over time, but the gap is definitely there. The funny thing about game consoles is that it’s usually the lowest common denominator that determines the bulk of the experience across all platforms.
Nope, het wordt waarschijnlijk zoals het er staat, Quality is determined by the lowest common denominator. Waarom zou je namelijk meer ontwikkelkosten voor het product maken dan strikt noodzakelijk? Het voordeel dat de PS4 dan zal hebben is dat er geen maximale performance van het apparaat gevraagd wordt, zodat warmteontwikkeling lager blijft, geluidsniveau (fans) beperkter blijft en het stroomverbruik lager zal liggen (dan wanneer het maximale van de hardware gevraagd wordt).swopdark schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 08:56:
Dit gaat misschien in sommige gevallen wel op maar wanneer de architecturen zodanig gelijk zijn tussen de xbox one en de PS4 mag je toch aannemen dat de PS4 er juist in multiplatform games beter vanaf gaat komen. De verschillen in performance tussen PS3 en 360 waren ook soms (relatief) vrij groot maar dit kwam niet omdat de xbox 360 zwakker was op papier dan de ps3 maar gewoon veel gemakkelijker om de power uit te halen. Nu is dit verschil in het voordeel van de ps4 waarbij gelijkwaardige code out the box beter zal draaien op de ps4. De toekomst zal het zeggen maar als ik naar de afgelopen 7 jaar kijk dan zie ik een toekomst moet hogere resoluties, betere effecten en hogere framerates voor de PS4. Exclusives daarbuitengelaten want die zullen op beide systemen "shinen"
Hahaha.Unlike last generation, you don't need to be some sort of Jedi to extract the PS4's potential here.
Ik zie niet in waarom dit zou moeten zijn. De 360 is op papier toch ook de zwakkere ten opzichte van de PS3? Juist doordat het veel eenvoudiger is om voor de 360 te programmeren, blinkt deze uit bij multiplatform titels. Als je als dev de keuze hebt tussen twee vrijwel identieke architecturen, waarvan de 1 een stuk krachtiger is (en dus grafisch meer toeters en bellen kan uitpoepen) en waarvan de verwachting is (dit zeg ik op basis van de PS3 verkopen en de huidige aantallen pre-orders) dat deze hoogstwaarschijnlijk de komende jaren gaat domineren, dan denk ik eerlijk gezegd dat de keuze niet zo snel op de X1 zal gaan vallen, als het om multiplatform gaat.AllSeeyinEye schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 09:01:
[...]
Nope, het wordt waarschijnlijk zoals het er staat, Quality is determined by the lowest common denominator. Waarom zou je namelijk meer ontwikkelkosten voor het product maken dan strikt noodzakelijk? Het voordeel dat de PS4 dan zal hebben is dat er geen maximale performance van het apparaat gevraagd wordt, zodat warmteontwikkeling lager blijft, geluidsniveau (fans) beperkter blijft en het stroomverbruik lager zal liggen (dan wanneer het maximale van de hardware gevraagd wordt).
Even serieuze vraag, want ik weet het echt niet. Waarom vertaalt iederen 50% meer shader performance met 'meer dan 50% krachtiger'. Is dat omdat shader performance de enige belangrijke factor is als het gaat om games of is het wishfull thinking?
http://www.anandtech.com/...mpared-to-playstation-4/2SeamusXanthus schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 10:01:
Even serieuze vraag, want ik weet het echt niet. Waarom vertaalt iederen 50% meer shader performance met 'meer dan 50% krachtiger'. Is dat omdat shader performance de enige belangrijke factor is als het gaat om games of is het wishfull thinking?
Ach, die discussie is al 100x langs geweest, zijn genoeg voorbeelden van gelijke architectuur maar verschil in performance is niet te zien of juist andersom, de 10 andere factoren die meespelen, einde van de rit weet je pas wat alles kan als er geoptimaliseerde cross-platforms uitkomen en die naast elkaar zet. Einde van de rit is er voor mij maar 1 interessant aspect, hoe presteren ze tov de PC.SeamusXanthus schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 10:01:
MS heeft al 2x laten zien dat ze met relatief weinig power dezelfde ervaring kunnen bereiken, we zullen het wel zien over maand of wat (of volgend jaar, als Sony toch Europa maandje of 2 gaat uitstellen
[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 18-07-2013 10:13 ]
edit: ik neem mijn post terug, ik weet nu al dat we eindeloze discussies gaan krijgen
[ Voor 82% gewijzigd door SeamusXanthus op 18-07-2013 10:40 ]
Zolang beargumenteerd is er geen probleem toch? Met een discussie is niks mis.SeamusXanthus schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 10:39:
edit: ik neem mijn post terug, ik weet nu al dat we eindeloze discussies gaan krijgen
Beargumenteerd komt in deze situaties niet verder dan theorie-gokken en aannames.bram1984 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 10:46:
Zolang beargumenteerd is er geen probleem toch? Met een discussie is niks mis.
Ik heb geen idee wat hij zei. En aangezien de consoles nog niet uit zijn, heb je niet veel meer keuze, tenzij keihard bevestigd door MS/Sony (hoewel we zelfs daar niet vanuit kunnen gaan, zoals bekend).SinergyX schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 10:55:
[...]
Beargumenteerd komt in deze situaties niet verder dan theorie-gokken en aannames.
We kunnen ook gewoon afwachten?bram1984 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:25:
[...]
Ik heb geen idee wat hij zei. En aangezien de consoles nog niet uit zijn, heb je niet veel meer keuze, tenzij keihard bevestigd door MS/Sony (hoewel we zelfs daar niet vanuit kunnen gaan, zoals bekend).
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Kan ook, gooi het topic dan maar dicht.

Ging over hele hardware/performance discussie, dat is al iets te vaak herhaald.bram1984 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:25:
Ik heb geen idee wat hij zei. En aangezien de consoles nog niet uit zijn, heb je niet veel meer keuze, tenzij keihard bevestigd door MS/Sony (hoewel we zelfs daar niet vanuit kunnen gaan, zoals bekend).
Ik als PS4 enthousiast (dat was volgens mij wel duidelijk, niet?) kan dergelijke mooie berichten niet vaak genoeg langs zien komenSinergyX schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:54:
[...]
Ging over hele hardware/performance discussie, dat is al iets te vaak herhaald.
Had ik ook al voorgesteld
Comic Con is in ieder geval begonnen, wellicht krijgen we wat meer helderheid in het geheel.
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Er zit welk stuk humor in, als je de 3 grote discussies bij elkaar plak, dat dan weer welAllSeeyinEye schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:56:
Ik als PS4 enthousiast (dat was volgens mij wel duidelijk, niet?) kan dergelijke mooie berichten niet vaak genoeg langs zien komen
(kinect, graphics en indie)
Daar staat niet aangegeven wat het effect is van meer shaders, alleen dat het meer is.
Kijk, dat was precies het zinnetje wat ik had weggelaten Martin
@SinergyX. Het wordt pas echt 'grappig' als je de meningen tussen generaties naast elkaar zet.
Playstation kamp:
PS3, it only does everything, woohoo! Vette films kijken op blu ray
X1, bah ik wil er alleen op gamen. Al die multimedia zut heb je niks aan.
Xbox kamp:
360, vette shit die XBLA titels
PS4, niet zo belangrijk hoor, die indies.
etc...
@SinergyX. Het wordt pas echt 'grappig' als je de meningen tussen generaties naast elkaar zet.
Playstation kamp:
PS3, it only does everything, woohoo! Vette films kijken op blu ray
X1, bah ik wil er alleen op gamen. Al die multimedia zut heb je niks aan.
Xbox kamp:
360, vette shit die XBLA titels
PS4, niet zo belangrijk hoor, die indies.
etc...
Verwijderd
En meer is gewoon zowiezo meer power.Martinspire schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:06:
[...]
Daar staat niet aangegeven wat het effect is van meer shaders, alleen dat het meer is.
Blijkbaar is het verschil in shaders uit te drukken in 5x een Xbox 360. Het lijkt me niet moeilijk te raden wat het effect is, vooralsnog uiteraard alleen van toepassing op exclusieve titels.Martinspire schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:06:
[...]
Nog afgezien van het feit dat ik nog steeds wacht op het antwoord, kun je best meer shaders hebben, maar hoeft dat helemaal niet van nut te zijn. Een auto met 10 wielen is wat dat betreft ook niet bijster bruikbaar.bram1984 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:51:
[...]
Blijkbaar is het verschil in shaders uit te drukken in 5x een Xbox 360. Het lijkt me niet moeilijk te raden wat het effect is, vooralsnog uiteraard alleen van toepassing op exclusieve titels.
Veel Amerikaanse bakken hebben ook vaak vele pk's maar bij de eerste bocht gaan ze het al niet redden (al valt dat tegenwoordig wel mee bij de meeste consumenten-auto's), dus het is maar de vraag of het ook daadwerkelijk nut gaat hebben. Het lijkt me dat je met een gelijke kloksnelheid van de GPU weinig zult hebben aan meer shaders, puur omdat het meer werk moet verrichten met dezelfde snelheid. Maar zoals ik al zei: het is me nog niet helemaal duidelijk wat die extra teraflops nou precies toevoegen.
Verwijderd
De PS4 heeft inderdaad 50% meer shaders op dezelfde kloksnelheid als de Xbox one. In theorie betekent dit dat de PS4 meer grafische kracht heeft (dit zal geen 50% sneller zijn in de praktijk, maar feit is wel dat de PS4 grafisch meer aankan). Trek je het door naar videokaarten (bijvoorbeeld een 7870 tegenover een 7870 XT, de XT heeft 30% meer shaders en het GDDR draait op 25% hogere snelheid dan de 7870, echter prestatie verschil in de praktijk (in games) is nog geen 10% in frames over het algemeen. Ik snap wel dat je dit niet een op en kunt doortrekken naar de consoles maar geeft wel aan dat 50% meer shaders niet automatisch 50% beter/sneller oplevert.Martinspire schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:06:
[...]
Het GDDR5 tegen DDR3 is nog niet helder of dat zo een groot voordeel oplevert voor de PS4, latency van GDDR5 is een stuk hoger dan DDR3, dus voor textures is GDDR beter, echter voor andere opdrachten (zeker OS opdrachten) is DDR3 beter, de Xbone heeft daarnaast nog 32MB EDram als buffer en cache om opdrachten te versnellen. Veel websites/developers zeggen dan ook dat het verschil in RAM in de praktijk niet veel zal uitmaken (wederom is dat gissen aangezien we nog niets concreets gezien hebben van de consoles in dit geval). Op het moment dat er verder ontwikkeld wordt voor de consoles heb je best kans dat exclusives voor de PS3 meer toegespitst worden op het gebruik van GDDR en er dus dan wel een voordeel te halen is grafisch tegenover de Xbox. (zie wat naughty dog bijvoorbeeld nu uit de PS3 weet te persen)
Martin, een wiel zit dan ook niet onder de motorkap, dus dat is wel een beetje een slechte vergelijking.
De PS4 kan het alleen nog verprutsen als het OS onnodig zwaar gaat worden t.o.v. de X1, maar daar ziet het vooralsnog niet naar uit. Op dit moment is het speculatie, maar we kunnen er op basis van wat we nu weten stilaan vanuit gaan dat de extra power straks wel degelijk verschil op gaat leveren.
De PS4 kan het alleen nog verprutsen als het OS onnodig zwaar gaat worden t.o.v. de X1, maar daar ziet het vooralsnog niet naar uit. Op dit moment is het speculatie, maar we kunnen er op basis van wat we nu weten stilaan vanuit gaan dat de extra power straks wel degelijk verschil op gaat leveren.
Je ontgaat mn punt totaal: Wat voor extra power is het dan? Voor zover ik weet, komt het grootst gedeelte van de power toch echt uit de CPU en GPU, niet uit het aantal shaders? Nu ben je namelijk ook niet meer aan het napraten dan wat de meesten hier al doen "hij heeft meer power, dus dat is automatisch beter". Niemand die me blijkbaar kan vertellen wat voor power er dan bij komt en wat voor effect dat heeft. De consoles zijn overigens ook de enige plek waar ze het blijkbaar hebben over tflops en shaders, waar het bij PC benchmarks toch vooral gaat om core-snelheid, kloksnelheid van het geheugen en het aantal fps dat het oplevert.bram1984 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:02:
Martin, een wiel zit dan ook niet onder de motorkap, dus dat is wel een beetje een slechte vergelijking.
Zoals hierboven ook al gemeld wordt, is het uiteindelijk geen 50% extra fps wat je erbij krijgt.
[ Voor 28% gewijzigd door Martinspire op 18-07-2013 13:06 ]
Een GPU bestaat voor het grootste deel uit shadersMartinspire schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:03:
[...]
Je ontgaat mn punt totaal: Wat voor extra power is het dan? Voor zover ik weet, komt het grootst gedeelte van de power toch echt uit de CPU en GPU, niet uit het aantal shaders? Nu ben je namelijk ook niet meer aan het napraten dan wat de meesten hier al doen "hij heeft meer power, dus dat is automatisch beter". Niemand die me blijkbaar kan vertellen wat voor power er dan bij komt en wat voor effect dat heeft. De consoles zijn overigens ook de enige plek waar ze het blijkbaar hebben over tflops en shaders, waar het bij PC benchmarks toch vooral gaat om core-snelheid, kloksnelheid van het geheugen en het aantal fps dat het oplevert.
Zoals hierboven ook al gemeld wordt, is het uiteindelijk geen 50% extra fps wat je erbij krijgt.
edit:
Even over je edit
Wil je echt weten waar het om gaat bij shaders dan kan ik je aanraden om even op B3D te kijken.
Bij Consoles heeft men het er net zoveel over als op de PC hoor. Alleen we kijken nu vanuit een hardware perspectief naar de consoles. Als je in het ATI en Nvidia topic hier kijkt dan zie je ook dat het op hardware niveau gaat over Shaders (AMD) en CUDA cores (Nvidia). Zie het als een van de cores die in een GPU zitten, GPU's bevatten doorgaans een grote hoeveelheid kleine cores. Zo'n core noemt AMD een Shader, dat is nogal verwarrend omdat jij denk ik shaders (SM 4.0 bijv.) uit de Software wereld bedoeld, correct?
[ Voor 27% gewijzigd door Meekoh op 18-07-2013 13:19 ]
Computer says no
En daar zit imho de kernvraag, niet zozeer hoeveel 'power' die PS4 meer heeft, maar waar ga je deze power zien?Martinspire schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:03:
Je ontgaat mn punt totaal: Wat voor extra power is het dan? Voor zover ik weet, komt het grootst gedeelte van de power toch echt uit de CPU en GPU, niet uit het aantal shaders?
Gaat Sony toch voor 3D gaming en gebruiken ze die 'power' om een game in 3D 60fps te laten draaien (120fps effectief), of gaan ze voor wat extra AA/effecten? Kunnen ze zelfs voor 60 ipv 30 gaan? Of extremer, gaan ze juist voor 4K gaming? (waar 1080p nog de standaard is).
Neem nu GT5, noemen ze wel 1080p, maar PS3 had gewoon grafisch de kracht niet om dit echt 1920x1080 neer te zetten en werd gewoon upscaled.
Daar zit het volgens mij ook wel goed mee.
1. The PS4 APU is clocked faster, about 33% faster
2. The PS4 is using a full 8 core architecture
3. The PS4 8GB GDDR5 is about 33% faster than DDR3
4. The GPU is 50% more powerful, with a gigantic custom shader library
5. The OS is smaller and faster plus being primarily a Game OS, not a business application OS
Op Wikipedia staat het een en ander. Lijkt me dat je weinig anders kan concluderen dat hoe meer shaders hoe beter is. Wat dat uiteindelijk gaat betekenen voor de graphics, dat moeten we inderdaad nog zien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shader
5. The OS is smaller and faster plus being primarily a Game OS, not a business application OS
Op Wikipedia staat het een en ander. Lijkt me dat je weinig anders kan concluderen dat hoe meer shaders hoe beter is. Wat dat uiteindelijk gaat betekenen voor de graphics, dat moeten we inderdaad nog zien.
Dat zijn niet de shaders waarover we het hebben bij de PS4.bram1984 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:14:
Je wikipedia artikel refereert naar de Software kant van Shaders (zoals bijv. gebruikt in SM4.0). AMD gebruikt Shaders als term om de cores van een GPU te beschrijven in simpele taal. Net zoals Nvidia CUDA cores heeft.
Zie mijn edit een paar posts hierboven
Computer says no
Ik heb je punten maar even bewerkt, want zoals gewoonlijk klopt er weer geen jota van.bram1984 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:14:
1. The PS4 APU is clocked faster, about 33% faster (gerucht)
2. The PS4 is using a full 8 core architecture (gerucht plus waarom zou de x1 niet alle cores gebruiken?)
3. The PS4 8GB GDDR5 is about 33% faster than DDR3 Theoretisch gezien wel ja
4. The GPU is 50% more powerful, with a gigantic custom shader library (50% meer shaders != 50% powerfull zoals ik al zeg, verder shader library? huh?)
5. The OS is smaller and faster plus being primarily a Game OS, not a business application OS (gerucht plus speculatie)
Verder vind ik het ook daar niet echt duidelijkheid over wat het effect is van meer shaders met gelijke kloksnelheid.
Begrijp me niet verkeerd, meer power is inderdaad handig en het zal zeker effect hebben op de kwaliteit van de games, maar ik vraag me sterk af hoeveel % meer FPS je dan gaat krijgen en of de verschillen wel merkbaar gaan zijn.
Daarnaast gaat het (als ik het goed lees) met de shaders dus blijkbaar vooral op het toepassen van effecten op pixels. Meer schaduwen, meer post processing, etc. De textures en hoeveelheid polygonen blijven dus gelijk, maar er kan meer op worden toegepast. Het gaat hem dus vooral in de details zitten, niet zozeer in de brute kracht. Volgens mij gaat een CPU of GPU die hoger geklokt is, meer verschil maken dan meer shaders.
Anyways, het blijft allemaal nog vrij theoretisch, waardoor we hier eigenlijk niet echt veel conclusies kunnen trekken. De enige op dit moment is dat het erop lijkt (nog niet alles is definitief of helemaal duidelijk zoals welke chipsets ze gebruiken) dat de PS4 inderdaad krachtiger is.
Mijn excuses in dat geval.Meekoh schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:21:
[...]
Dat zijn niet de shaders waarover we het hebben bij de PS4.
Je wikipedia artikel refereert naar de Software kant van Shaders (zoals bijv. gebruikt in SM4.0). AMD gebruikt Shaders als term om de cores van een GPU te beschrijven in simpele taal. Net zoals Nvidia CUDA cores heeft.
Zie mijn edit een paar posts hierboven

Mijn punt is echter dat een consolebouwer niet bewust veel van iets (want meer specs = meer kosten) in zijn console gaat stoppen als het uiteidenlijk toch niet gebruikt gaat worden of effect gaat geven. Helemaal niet als dezelfde consolebouwer al een jaar of 5 met allerlei devs in gesprek is over hoe de hardware het beste in elkaar kan steken.
Dank je wel Martin. Zie verder mijn punt hierboven. Als McClaren een formule 1 auto met 1000 pk aankondigt en Fiat een nieuwe Panda met 10 pk, dan kun jij het volgens mij nog zo krom lullen dat we van tevoren niet weten welke auto sneller gaat zijn.Martinspire schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:24:
[...]
Ik heb je punten maar even bewerkt, want zoals gewoonlijk klopt er weer geen jota van.
Verder vind ik het ook daar niet echt duidelijkheid over wat het effect is van meer shaders met gelijke kloksnelheid.
Begrijp me niet verkeerd, meer power is inderdaad handig en het zal zeker effect hebben op de kwaliteit van de games, maar ik vraag me sterk af hoeveel % meer FPS je dan gaat krijgen en of de verschillen wel merkbaar gaan zijn.
Daarnaast gaat het (als ik het goed lees) met de shaders dus blijkbaar vooral op het toepassen van effecten op pixels. Meer schaduwen, meer post processing, etc. De textures en hoeveelheid polygonen blijven dus gelijk, maar er kan meer op worden toegepast. Het gaat hem dus vooral in de details zitten, niet zozeer in de brute kracht. Volgens mij gaat een CPU of GPU die hoger geklokt is, meer verschil maken dan meer shaders.
Anyways, het blijft allemaal nog vrij theoretisch, waardoor we hier eigenlijk niet echt veel conclusies kunnen trekken. De enige op dit moment is dat het erop lijkt (nog niet alles is definitief of helemaal duidelijk zoals welke chipsets ze gebruiken) dat de PS4 inderdaad krachtiger is.
Je vergelijk gaat krom. Het gaat eerder om een McLaren met 800 vs een McLaren met 1000 pk. Zoals Top Gear op hun testbaan al vaak hebben laten zien betekend meer PK niet automatisch een snellere ronde. Daarom staan er vooral lichte auto's met een hoog pk per kilo gehalte bovenaan dan een puur pk-monster.bram1984 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:35:
[...]
Mijn excuses in dat geval.![]()
Mijn punt is echter dat een consolebouwer niet bewust veel van iets (want meer specs = meer kosten) in zijn console gaat stoppen als het uiteidenlijk toch niet gebruikt gaat worden of effect gaat geven. Helemaal niet als dezelfde consolebouwer al een jaar of 5 met allerlei devs in gesprek is over hoe de hardware het beste in elkaar kan steken.
[...]
Dank je wel Martin. Zie verder mijn punt hierboven. Als McClaren een formule 1 auto met 1000 pk aankondigt en Fiat een nieuwe Panda met 10 pk, dan kun jij het volgens mij nog zo krom lullen dat we van tevoren niet weten welke auto sneller gaat zijn.
Ik heb het overigens al eerder verkondigd: betere graphics gaan straks weer veel meer tijd kosten, waardoor je zult hebben dat er meer developers komen die er niet alles uit gaan halen, simpelweg omdat dat teveel tijd en geld kost.
[ Voor 9% gewijzigd door Martinspire op 18-07-2013 13:38 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Extra streng beleid
De sfeer verpesten, uitlokken of op de man spelen kan zeer snel tot een ban op Tweakers leiden. U bent gewaarschuwd.
Problemen in het topic? Rapporteer het door een Topic Report aan te maken. Reageer zelf niet op herriemakers!
Extra streng beleid
De sfeer verpesten, uitlokken of op de man spelen kan zeer snel tot een ban op Tweakers leiden. U bent gewaarschuwd.
Problemen in het topic? Rapporteer het door een Topic Report aan te maken. Reageer zelf niet op herriemakers!