Martinspire schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 02:00:
[...] Er zit misschien wel verschil tussen, maar de consoles gaan er op performance al gigantisch op vooruit. Als je dan kijkt wat ze op dit moment met die oude hardware neerzetten, dan denk ik dat het verschil eerder zit in de moeite die een ontwikkelaar in een omgeving steekt, dan de daadwerkelijke performance die de console kan leveren. Daar merk je gewoon weinig van.
Vooral dit ja, de sprong van deze generatie naar de volgende is voor beide consoles best groot te noemen. Met name op multiplatform gebied verwacht ik niet al te veel verschillen. Performanceverschillen op papier vertalen zich uiteraard niet automatisch naar performanceverschillen in real-life. Dat gezegd vind ik wel dat sommigen hier iets te hard hun best doen om het beeld te schetsen dat beide consoles wat (theoretische) performance gelijkwaardig zijn. Zoals ik in de regel hiervoor al schreef: "Performanceverschillen op papier vertalen zich uiteraard niet automatisch naar performanceverschillen in real-life.", maar dit betekent niet dat er geen theoretische performance verschillen zijn die zich
mogelijk wel vertalen naar real-world performance. De architectuur van beide apparaten komt ten slotte redelijk overeen.
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 01:20:
Ik krijg het idee dat er een beetje voorop wordt gelopen op de zaken...
Ten eerste, ik zie mensen beweren dat de GPU in de PS4 50% krachtiger is dan die in de XONE. Het is klinkklare onzin om dat op basis van specs alleen te beweren. Ik heb toevallig vanmiddag nog 2 grafische kaarten vergeleken: een met ~500 FLOPS, een met ~1850 FLOPS en 2x zoveel memory bandwidth. Het verschil in concrete benchmarks: 60%. Oeps.
Natuurlijk kan er wel enig verband worden getrokken omdat de architectuur gelijk is, als ik deze presentatie van killzone doorlees lijkt het alsof er punten bestaan die memory bottlenecked zijn. Wat heb je dan aan die extra shaders? Worst case scenario: niets. Daarnaast zal het sowieso niet met 50% schalen vanwege
Wikipedia: Amdahl's law.
Ik snap dat je hier een worst case scenario schetst, maar het is toch redelijk absurd om te beweren dat die extra shaders geheel niet gebruikt zullen of kunnen worden. En dat baseer je dan ook op een presentatie over de ontwikkeling van een spel dat nog niet af is, waarin de devs hun tot nu toe geleerde lessen delen. De presentatie sluiten ze ook nog eens af met de woorden "We've only scratched the surface".
Je hebt uiteraard gelijk dat het performance voordeel van 1 component niet hetzelfde schaalt als de performance van het apparaat als geheel (Amdahl's law). Dat is een goed en waar argument, maar kom niet met een hypothetisch worst case situatie waarin die extra shaders niet gebruikt kunnen worden

Verder zie ik ook veel gepraat over bandwidth. De PS4 heeft 176.0 GB/s aan bandwidth, de XONE ~170/102 GB/s bandwidth.volgens
geruchten, RAM en eSRAM bij elkaar opgeteld.
Het eSRAM van 32mb heeft (op basis van geruchten inderdaad) 102GB/s bandwidth.
De 8GB aan DDR3 heeft 68.3GB/s bandwidth (Niet op basis van geruchten, maar dat is uit de teardown van wired gebleken. Zoals op anandtech verwoord: "Die size dictates memory interface width, so the 256-bit interface remains but Microsoft chose to go for DDR3 memory instead. A look at Wired’s excellent high-res teardown photo of the motherboard reveals Micron DDR3-2133 DRAM on board (16 x 16-bit DDR3 devices to be exact). A little math gives us 68.3GB/s of bandwidth to system memory."
http://www.anandtech.com/...mpared-to-playstation-4/3 )
Dat is een andere situatie dan de unified 8GB GDDR5 met 176GB/s aan bandwidth die de PS4 heeft, maar afhankelijk van de implementatie zou het inderdaad het gat in bandwidth kunnen dichten.
"Depending on how the eSRAM is managed, it’s very possible that the Xbox One could have comparable effective memory bandwidth to the PlayStation 4. If the eSRAM isn’t managed as a cache however, this all gets much more complicated." (Bron: anandtech)
Alleen wordt daarbij vergeten dat eSRAM ook latency voordelen bied. De lagere latency betekent potentieel dat je meer cache per shader kan toewijzen. (
http://s08.idav.ucdavis.edu/fatahalian-gpu-architecture.pdf, sheet 38-41). Om maar even met cijfers te gooien: In specifieke OpenGL applicaties neemt de performance met 20% toe als ik een CPU pak met meer cache. Puur omdat je het trage main memory minder hoeft aan te spreken. En dat is op een achterlijk trage intel HD 3000.
Ten slotte, DDR3 heeft een lagere latency dan DDR5. Dat heeft invloed op de CPU, de CPU is in tegenstelling tot de GPU erg gevoelig voor latency's. Hierom
zou het zo
kunnen zijn dat de XONE op CPU gebied stukken beter presteert. Of juist niet.
Ja, de Xbox one heeft inderdaad een latency voordeel in CPU gerelateerde taken.
tldr: zonder dat beide systemen beschikbaar zijn valt er geen fluit te zeggen over de eventuele performance. Er zijn simpelweg te veel variabelen.
En dan toch:
Natuurlijk kan er wel enig verband worden getrokken omdat de architectuur gelijk is,
?
Anyway, het punt dat ik wil maken: Op basis van wat er nu bekend is, kan gesteld worden dat de PS4 een theoretisch performance voordeel heeft voor games dankzij de krachtigere GPU en de hogere memory bandwidth. Dat betekent echter niet dat PS4 fanboys moeten doen alsof Xbox One games straks op 30fps draaien en PS4 games op 60fps. Realworld performance is namelijk een ander verhaal. Dat betekent echter ook niet gelijk dat we de specs totaal kunnen/moeten negeren en doen alsof de apparaten totaal gelijkwaardig zullen zijn wat performance betreft.
p.s.
Voor mij is performance niet zo'n dealbreaker. De 'exotische' PS3 architectuur heeft er (met name de eerste jaren van) deze generatie voor gezorgd dat de PS3 multiplatform titels kreeg die onder de maat presteerden. Daar ben ik komende generatie niet bang voor. Vanwege de overeenkomsten in beide apparaten verwacht ik voor multiplatform games gelijkwaardige prestaties en worstcase een Xbox One versie die 1 of 2 effecten minder heeft (die toch niet opvallen tenzij je gaat pixelpeepen

). Exclusives vind ik interessanter en daarom is er grote kans dat ze uiteindelijk beide in huis komen, de grote vraag is welke ik eerst koop.