Arjan90 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 22:15:
Ik lees hier dat de PS4 meer futureproof is en langer meegaat. Dat hoorden we ook met de PS3 en uiteindelijk wordt die gelijktijdig met de X360 vervangen terwijl de X360 een jaar ouder is. Ofwel: klinkt leuk, maar ik denk dat Microsoft dat wel slimmer heeft aangepakt (of we het er mee eens zijn of niet).
Zij zijn uiteindelijk waarschijnlijk minder kosten kwijt aan de console terwijl de games er niet voor onder gaan doen (behalve misschien de exclusives) en over 5 jaar lanceren ze gewoon weer allebei een nieuwe console. EA zal echt geen onderscheid maken tussen de PS4 en XONE, die games zullen gewoon gelijk eruit zien en werken (afgezien van evt. move/kinect integratie)...
Dat is natuurlijk nogal kortzichtig gesteld, de eerste XBOX was redelijk EOL op het moment dat de 360 uitkwam terwijl de PS2 nog jaren meeging. Er worden op dit moment nog steeds grote titels voor de PS3 aangekondigd (met name GT6) en gezien het feit dat de PS2 pas net een paar maanden uit productie is zie ik voorlopig geen enkele reden waarom Sony dit deze generatie anders aan zou pakken, sterker nog: ik denk dat de PS3 en 360 nog een redelijke toekomst tegemoet gaan omdat ze moeiteloos vrijwel dezelfde games kunnen draaien als de Wii U en aangezien deze pas net uit is kan het voor ontwikkelaars voorlopig nog lang interessant blijven om ook juist de "oude" platforms te ondersteunen.
Voorlopig kunnen we dus nog niets zeggen over futureproofheid, al is wel gebleken dat de Blu-Ray Disc absoluut een goede keuze was. Ook denk ik dat alles bij elkaar de PS3 met het volledig benutten van CELL net iets krachtiger was dan de 360, althans: ik vind de grote exclusives als God of War 3 en Uncharted 1/2/3 net wat mooier dan de 360 exclusives. Het verschil is echter wel nihil.
Persoonlijk lijkt de PS4 voor mij de onbetwiste winnaar te worden van de komende generatie (en ja ik ben een Sony fanboy maar ik zal voor de zekerheid toch wat beargumentatie geven), waar de PS3 vaak niet kon profiteren van de betere (CPU) hardware door de enorme complexiteit is dit bij de PS4 absoluut niet het geval omdat de CPU's in beiden hetzelfde zijn en de GPU architectuur ook maar voorlopig 50% meer processing power lijkt te hebben + een bak aan extra bandbreedte. Simpelweg moet men volgens mij vrij eenvoudig in staat kunnen zijn de textures, effecten, resolutie of eventueel fps limit op te krikken zonder dat men daar bij de hele engine hoeft te verbouwen zoals bij de CELL het geval was. Het meest waaarschijnlijke is dat de PS4 het lead-platform wordt en er bij de XBOX One dingen uitgeschakeld worden/op een lagere resolutie gerenderd wordt. De 360 heeft lange tijd multi-platform een voordeel gehad als lead-platform en met relatief veel krachtigere hardware denk ik dat de PS4 komende generatie echt een gat kan slaan.
Als we verder kijken dan games dan moet ik heel eerlijk zijn, Sony moet gewoon uitgaan van zijn eigen kracht en enorme hoeveelheid content die men intern heeft: Music Unlimited, Video Unlimited en PlayStation Plus. Al dat TV gedoe van Microsoft klinkt leuk maar is volkomen nutteloos, waarom zou ik mijn XBOX als extra tussen station willen hebben? Uiteraard is er in Amerika wat extra content maar in Nederland gaat dat gewoon niet gebeuren en zelfs dan zie ik er nog weinig in (Google TV is ook nog nooit aangeslagen terwijl die wel degelijk content en alles hadden in Amerika). Niet dat Sony's ondersteuning voor Nederland beter is, maar meer dan Blu-Ray films kijken zou ik niet hoeven met mijn console want alle andere dingen (streaming, twitter, facebook, YouTube) zitten in elke moderne Smart TV (die ik niet heb want ik gebruik daar mijn smartphone wel voor). Ik zie mijzelf ook echt niet multi-tasken op mijn TV al is het leuk dat het kan (maar hoeveel geheugen kunnen we alvast weer wegstrepen?).
En dan nog die spraakherkenning... Ja het werkte goed, maar poe poe wat is dat toch moeilijk met zulke commando's en waarschijnlijk een volledig gescripte voorstelling

En denk je nou echt dat Sony dat niet toe zou kunnen voegen met die PS Eye als men dat later toch een goed idee zou vinden?
Eerlijk is eerlijk, Microsoft heeft zich het kaas van het brood laten eten. Het enige voordeel wat men zou hebben was die 8GB RAM, duidelijk is dat Sony bang was dat dit slecht zou zijn voor de marketing en op alle vlakken Microsoft wilde overtreffen of dat men simpelweg te trots was. Het is niet voor niets dat Microsoft helemaal niets vrij laat over details van RAM, CPU en GPU omdat alle details waarschijnlijk negatief uit zouden vallen in de vergelijkingen...
Sony heeft, volgens mij onbetwist, de beste game studio's in de industrie (niet om te zeggen dat ik mij ook niet uitstekend vermaak met Forza Motorsport want ik heb ook een 360) en in combinatie met betere hardware en een betere focus zie ik niet in hoe de XBOX One de komende generatie zou kunnen winnen.
Alleen die rumble in die triggers, dat is wel kicken

Maarja, zet er dan toch geen batterijen in maar een accu