Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik ben niet echt thuis in dat wereldje.. Maar ik wil omgevingsgeluid opnemen en realtime verwerken.DurkVell schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:29:
"Het geluid van een microfoon"?
[ Voor 4% gewijzigd door acemoo op 02-07-2015 17:17 ]
Kan je hier iets meer over vertellen?br men schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:04:
Ik heb een mooi programma gemaakt dat iets met geluid doet [...]
Ok, kijk hier eens: https://learn.adafruit.co...with-the-raspberry-pi.pdfbr men schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 17:17:
[...]
Ik ben niet echt thuis in dat wereldje.. Maar ik wil omgevingsgeluid opnemen en realtime verwerken.
zoiets als http://tweakers.net/price...-3d-sound-controller.html misschien?
Signature
Het analoge geluid is brak, HDMI valt wel mee, toch?basssi3 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 08:42:
het standaard geluid is om te huilen op een raspi ., het beste is idd een usb soundkaart zoals Nick_haak aangeeft of een DAC die je op de gpio pinnen prikt
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
HDMI is prima, maar dan moet je die wel ergens op kunnen aansluiten. zelf heb ik de https://www.hifiberry.com/digiplus/Room42 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 09:43:
[...]
Het analoge geluid is brak, HDMI valt wel mee, toch?
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Per poort max. 2400mA, totaal max. 3400mA.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00291891/
[ Voor 10% gewijzigd door Dav1d op 11-07-2015 20:19 ]
Exact waar ik naar op zoek was! Thnx voor de tipDav1d schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:18:
Voor wie een veilige en gekeurde voedingsadapter zoekt: Ikea verkoopt sinds kort een KOPPLA 3-poorts USB lader voor € 7,99.
[afbeelding]
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
max. 3400mA is denk ik ruim voldoende voor twee, maar te weinig voor 3.Dacuuu schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 22:40:
[...]
Vlot 3 pi's. Binnenkort ook eens naar de Ikea, de 1e keer dat ik vrijwillig naar de ikea wil..
/▌
Ik voed de pi2 regelmatig met de pc usb poort (500 mah) en dat gaat goed. De ssh connectie blijft het doenMarzman schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 22:42:
[...]
max. 3400mA is denk ik ruim voldoende voor twee, maar te weinig voor 3.
/▌
Nu had ik een kabeltje besteld met daarin een aan/uit schakelaar en die had ik eraan gehangen op een andere voeding, gelijk het bekende vierkantje in beeld natuurlijk.
Ik zal dus binnenkort ook maar die van de Ikea gaan kopen denk ik.
Klopt! Eerst nog eens proberen met standaard kabeltje.Joen schreef op zondag 12 juli 2015 @ 15:51:
Of het kabeltje is niet goed genoeg en dan heb je niets aan die Ikea adapter.
Ad hoc foto's en video opnemen gaat perfect (goede kwaliteit ook), het opnemen van video op basis van gedetecteerde beweging werkt ook, maar de kwaliteit van die filmpjes laten nog wat te wensen over. Met name de framerate is erg laag.
Kom op internet wel wat berichten tegen over tegenvallende performace op een RPi 2 (niet sneller dan op een RPi 1, ondanks snellere hardware), maar weinig gelukte pogingen dit echt te verbeteren. Toevallig hier mensen met dezelfde configuratie en ervaring op dit vlak?
Toevallig al naar Motionpie gekeken ?JBS schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:30:
Na een succesvol domotica projectje met pimatic op een Raspberry heb ik op een andere RPi 2 Motion met MotionEye geïnstalleerd. Dit in combinatie met de Raspberry camera module.
Ad hoc foto's en video opnemen gaat perfect (goede kwaliteit ook), het opnemen van video op basis van gedetecteerde beweging werkt ook, maar de kwaliteit van die filmpjes laten nog wat te wensen over. Met name de framerate is erg laag.
Kom op internet wel wat berichten tegen over tegenvallende performace op een RPi 2 (niet sneller dan op een RPi 1, ondanks snellere hardware), maar weinig gelukte pogingen dit echt te verbeteren. Toevallig hier mensen met dezelfde configuratie en ervaring op dit vlak?
Werkt ook icm surveillance station op een Synology nas.
Wel bedraad aansluiten. Wifi is brak (bij mij althans)
Voor zover ik kan zien is motionpie een distro met motion en motionEye, en geen los software pakket. Ik zie er ook geen software voor Synology bijstaan ?Noppesnada schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:52:
[...]
Toevallig al naar Motionpie gekeken ?
Werkt ook icm surveillance station op een Synology nas.
Wel bedraad aansluiten. Wifi is brak (bij mij althans)
Als je je pi dus ook voor andere dingen wilt gebruiken, zul je waarschijnlijk niet ontkomen aan installatie van motionEye. Ik wil dit tzt ook gaan gebruiken, maar vroeg me af of er nog verschillen of optimalistaties zitten in motionpie, die ook bruikbaar zijn als je motionEye zelf op de pi installeert.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Klopt wat je zegt volgens mij.u_nix_we_all schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:08:
[...]
Voor zover ik kan zien is motionpie een distro met motion en motionEye, en geen los software pakket. Ik zie er ook geen software voor Synology bijstaan ?
Als je je pi dus ook voor andere dingen wilt gebruiken, zul je waarschijnlijk niet ontkomen aan installatie van motionEye. Ik wil dit tzt ook gaan gebruiken, maar vroeg me af of er nog verschillen of optimalistaties zitten in motionpie, die ook bruikbaar zijn als je motionEye zelf op de pi installeert.
Motionpie doet maar 1 ding, maar is het enige wat ik fatsoenlijk aan de gang heb gekregen op de eerste generatie Pi.
Bovendien is hij toe te voegen als camera op mijn surveillance station op mijn Synology NAS. Ik snap jouw vraag over software voor Synology dan ook niet helemaal.
Ik heb geen andere distro's gevonden die out of the box werken.
- In de crontab een lijntje sudo shutdown -h now elke dag om 23:00 ofzo.
- Voeding van de Pi op een tijdschakelaar die om 23:05 de stroom eraf gooit.
- 's ochtends om 6:00 stroom er weer op.
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2015 08:58 ]
Ik denk dat de winst die je hebt zo marginaal is dat het eigenlijk weinig tot geen zin heeft, maar je plan ziet er verder goed doordacht uit.ThinkPadd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 08:56:
Heb een Raspberry draaien, nu 24/7, maar 's nachts hoeft hij van mij niet aan te staan (ik probeer waar mogelijk sluipverbruik in m'n huis te drukken).
....
Zou dat werken of mis ik iets in dit plaatje?
Volgens mij kan het sluipverbruik van een tijdschakelaar rond de 3 watt liggen + aanschaf van het ding ben je misschien nog wel duurder uit dan de RPi 24/7 aan te laten staan.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
De Pi gebruikt 4-5W heb ik gemeten (De Z-Wave plug die de apparatuur (NAS, router e.d.) in m'n meterkast meet gaf ineens 5W meer aan). Schakelklok is een digitale dus gebruikt erg weinig. En was heel goedkoop (2 stuks voor 3 euro). Dus ja, hoe klein de besparing ook is, het kan in mijn geval wel uitarie_papa schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:15:
[...]
Ik denk dat de winst die je hebt zo marginaal is dat het eigenlijk weinig tot geen zin heeft, maar je plan ziet er verder goed doordacht uit.
Volgens mij kan het sluipverbruik van een tijdschakelaar rond de 3 watt liggen + aanschaf van het ding ben je misschien nog wel duurder uit dan de RPi 24/7 aan te laten staan.
Zuinige koelkast heb jijThinkPadd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:23:
[...]
De Pi gebruikt 4-5W heb ik gemeten (De Z-Wave plug die de apparatuur (NAS, router e.d.) in m'n meterkast meet gaf ineens 5W meer aan). Schakelklok is een digitale dus gebruikt erg weinig. En was heel goedkoop (2 stuks voor 3 euro). Dus ja, hoe klein de besparing ook is, het kan in mijn geval wel uit5W is toch bijna 10% van m'n idleverbruik 's nachts (65W).
@ hieronder: haha mooi dat je dat uitgerekend hebt. Maar verder weer OT
[ Voor 5% gewijzigd door Bartske op 15-07-2015 09:29 ]
A+ en niet zo heel vaak nee. En ja, ik ben een freak wat sluipverbruik betreftBartske schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:25:
[...]
Zuinige koelkast heb jij, of slaat die s nachts nooit aan

Maar genoeg daarover, over stroom besparen is al een heel topic. Ik ga het plan met de schakelklok eens proberen.
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2015 09:28 ]
Lijkt me geen probleem. Die Pi start wel op als er weer power op komt.ThinkPadd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 08:56:
Heb een Raspberry draaien, nu 24/7, maar 's nachts hoeft hij van mij niet aan te staan (ik probeer waar mogelijk sluipverbruik in m'n huis te drukken). Omdat je bij een Pi geen scheduled boot/shutdown kunt doen zoals in de BIOS van een PC had ik dit bedacht:Zou dat werken of mis ik iets in dit plaatje?
Zoiets doe ik voor m'n NAS (die automatisch opstart als er power opkomt), alleen i.p.v. een tijdschakelaar heb ik KAKU-switch. Zowel de shutdown, als de powerup regel ik via Domoticz.
KAKU-switch gaat automatisch uit als de NAS (een tijdje) niet meer te pingen is.
[ Voor 3% gewijzigd door RudolfR op 15-07-2015 09:56 ]
Zo doe ik het ook met m'n bureaulamp (ook via Domoticz). Als het donker is (schemersensor in Domoticz) en PC staat aan (elke 10s ping) dan moet bureaulamp aan. PC uit en lamp nog aan? > lamp uit.RudolfR schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:55:
[...]
Lijkt me geen probleem. Die Pi start wel op als er weer power op komt.
Zoiets doe ik voor m'n NAS (die automatisch opstart als er power opkomt), alleen i.p.v. een tijdschakelaar heb ik KAKU-switch. Zowel de shutdown, als de powerup regel ik via Domoticz.
KAKU-switch gaat automatisch uit als de NAS (een tijdje) niet meer te pingen is.
Werkt perfect. Maar heb voor de Pi geen KAKU plug meer over, maar nog wel een tijdschakelaar. En de tijden staan toch vast.
Ja, dat werkt. Mijn PI draait al maanden zoThinkPadd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 08:56:
Heb een Raspberry draaien, nu 24/7, maar 's nachts hoeft hij van mij niet aan te staan (ik probeer waar mogelijk sluipverbruik in m'n huis te drukken). Omdat je bij een Pi geen scheduled boot/shutdown kunt doen zoals in de BIOS van een PC had ik dit bedacht:Zou dat werken of mis ik iets in dit plaatje?
RTC en sheduled shutdown en bootThinkPadd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 08:56:
http://www.uugear.com/wit...agement-for-raspberry-pi/
cd /pub && more beer
20 euro voor een extension board om 2 euro stroom per jaar te besparen....ny-hardcore schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:09:
[...]
RTC en sheduled shutdown en boot
http://www.uugear.com/wit...agement-for-raspberry-pi/
Dan loop je dus na 10 jaar binnen!Smultie schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 20:35:
[...]
20 euro voor een extension board om 2 euro stroom per jaar te besparen....
En dan nog de tijd die de pi heeft aangestaan in die 10 jaar. Dat kan dus zomaar 11 jaar worden
Stroomverbruik was niet mijn enige reden om de Raspberry PI uit te schakelen...
Er staat OpenVPN op, en 's nachts log ik daar toch nooit op in. Als mijn Raspberry PI dan ook nog uit staat, dan loop ik minder kans gehackt te worden (misschien niet zo'n grote kans, maar toch...).
Overigens schakel ik heel veel apparaten uit als ik ze niet gebruik, ook de TV en TV decoder. Alle kleine beetjes helpen, mijn gemiddelde stroom verbruik is 25kWh per week (wel enkele zonnepanelen op het dak)...
En brand is nog een laatste reden. Het huis van een collega is ooit eens afgebrand door een apparaat dat op standby stond.
Ach, ik krijg elk jaar geld terug van mijn Energie maatschappijDan loop je dus na 10 jaar binnen!
[ Voor 7% gewijzigd door HuMon op 15-07-2015 21:07 ]
Kan je dan niet beter een cronjob draaien die OpenVPN aan- en uitzet? Daarnaast wil ik de persoon wel eens ontmoeten die het voor elkaar krijgt om OpenVPN te hacken.HuMon schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 21:05:
Er staat OpenVPN op, en 's nachts log ik daar toch nooit op in. Als mijn Raspberry PI dan ook nog uit staat, dan loop ik minder kans gehackt te worden (misschien niet zo'n grote kans, maar toch...).
Password brute-force heet datCurlyMo schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 21:08:
[...] Daarnaast wil ik de persoon wel eens ontmoeten die het voor elkaar krijgt om OpenVPN te hacken.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Op een (tenminste) 1024bit key zeker
Na jou post heb ik hem gehaald, maar ik krijg steeds het regenboogblokje rechts boven in beeld. Ook blijft er een rood lampje branden op de pi. Volgens dit topic is dat niet goedDav1d schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:18:
Voor wie een veilige en gekeurde voedingsadapter zoekt: Ikea verkoopt sinds kort een KOPPLA 3-poorts USB lader voor € 7,99.
[afbeelding]
Verwijderd
Hoe zit het met de kabel die je gebruikt.grote_oever schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 21:11:
[...]
Na jou post heb ik hem gehaald, maar ik krijg steeds het regenboogblokje rechts boven in beeld. Ook blijft er een rood lampje branden op de pi. Volgens dit topic is dat niet goed
Twijfel zelf nu een beetje of ik het ook koop.
Ja, hoe moet ik dat kabeltje omschrijvenVerwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 21:13:
[...]
Hoe zit het met de kabel die je gebruikt.
https://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=674562
Verwijderd
Denk niet dat die kabel voor 2A of meer gemaakt is. Staat niks van vermeld.grote_oever schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 21:18:
[...]
Ja, hoe moet ik dat kabeltje omschrijvenKad geen idee dat er verschil in zat. Hier de link:
Ik zie eigenlijk nergens iets staan over het aantal ampere. Ook niet op andere sites, zoals : http://www.allekabels.nl/.../usb-2.0-micro-kabel.htmlVerwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 21:20:
[...]
Denk niet dat die kabel voor 2A of meer gemaakt is. Staat niks van vermeld.
Ben wel benieuwd of er mensen zijn die de ikea adapter wel werkend hebben. En welk kabel ze hiervoor gebruiken.
https://www.wentronic.com/de-en/index/artikel/93181grote_oever schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 21:18:
Ja, hoe moet ik dat kabeltje omschrijvenKad geen idee dat er verschil in zat. Hier de link:
AWG28 power pair... veel te dun! Dat werkt mischien bij 10cm, maar niet bij 1,8m.
Zo snel mogelijk weggooien.
Met die Ikea lader is niets mis.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 21:13:
Oke, welke kabel is wel aan te raden dan?Dav1d schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:35:
[...]
https://www.wentronic.com/de-en/index/artikel/93181
AWG28 power pair... veel te dun! Dat werkt mischien bij 10cm, maar niet bij 1,8m.
Zo snel mogelijk weggooien.
[...]
Met die Ikea lader is niets mis.
Ik denk eerder zo iets: http://www.allekabels.nl/...-micro-kabel-1-meter.htmlgrote_oever schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:36:
[...]
Oke, welke kabel is wel aan te raden dan?
Die dikkere AWG kabels met ferriet kern laden mijn telefoon ook altijd veel rapper op dan die dunne kabels.
Ik heb er alleen wel een wat meer bescheiden ferriet kern aan zitten dan op dit plaatje. Ik weer ook niet zeker of exact deze kabel bij hun had gekocht.
Dat houdt een keertje op natuurlijk zonder je maandbedrag te verhogen.HuMon schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 21:05:
[...]
Ach, ik krijg elk jaar geld terug van mijn Energie maatschappij

tnx, ben nog wel even benieuwd welk kabel Dav1d heeft. Gezien hij de ikealader wel gebruikt.Joen schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:42:
[...]
Ik denk eerder zo iets: http://www.allekabels.nl/...-micro-kabel-1-meter.html
Die dikkere AWG kabels met ferriet kern laden mijn telefoon ook altijd veel rapper op dan die dunne kabels.
Ik heb er alleen wel een wat meer bescheiden ferriet kern aan zitten dan op dit plaatje. Ik weer ook niet zeker of exact deze kabel bij hun had gekocht.
Zie inderdaad dat je een lage AWG kabel moet hebben. Had nooit verwacht dat zoiets zoveel invloed had op een low energy raspberry pi.
Ik ook niet totdat ik ooit zo'n kabel kocht. Een grote ergernis verdween als sneeuw voor de zon.grote_oever schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:01:
[...]
tnx, ben nog wel even benieuwd welk kabel Dav1d heeft. Gezien hij de ikealader wel gebruikt.
Zie inderdaad dat je een lage AWG kabel moet hebben. Had nooit verwacht dat zoiets zoveel invloed had op een low energy raspberry pi.
Als oplaadkabel voor de telefoon of tablet vind ik dat soort kabels niet zo ideaal: door het gewicht van de kabel verbuigen de haakjes in de micro-usb-stekker wat en daar door blijft dat niet goed in je telefoon/tablet zitten en valt het er steeds uit. Leg je je toestel op een kast of tafel neer om te laden dan is er niet zo veel aan de hand. Dit is althans mijn ervaring.
AmazonBasics bijvoorbeeld: http://www.amazon.de/dp/B003ES5ZSWgrote_oever schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:36:
Oke, welke kabel is wel aan te raden dan?
Toch niet, is ook AWG28.
[ Voor 7% gewijzigd door Dav1d op 22-07-2015 10:12 ]
Het gaat om de AWG waarde en dus min of meer dikte. Wist alleen niet meer hoe het zat, maar ik begreep uit een reactie even terug hoe lager hoe beter.ThinkPadd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:10:
Die dikke ferrietkraal heeft niks met de laadsnelheid te maken, dat hadden jullie hopelijk wel door toch? Het is voor ontstoring.
Die ferrietkraal heeft inderdaad niet echt veel met de laadsnelheid te maken en ik besef mij nu ook net dat ik ook wat van die dikkere kabels zonder ferrietkraal heb.
Ik hou je op de hoogte. Keb de kabel die jij aandroeg besteld. Mocht deze niet werken dan neem ik die van Amazon. (laatste had langer levertijd)Joen schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 01:03:
[...]
Het gaat om de AWG waarde en dus min of meer dikte. Wist alleen niet meer hoe het zat, maar ik begreep uit een reactie even terug hoe lager hoe beter.
Die ferrietkraal heeft inderdaad niet echt veel met de laadsnelheid te maken en ik besef mij nu ook net dat ik ook wat van die dikkere kabels zonder ferrietkraal heb.
Als ik naar het plaatje kijk bij het artikel heeft de kabel 28AWG. Zou toch eerder kiezen voor max 24 AWG.Dav1d schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:13:
[...]
AmazonBasics bijvoorbeeld: http://www.amazon.de/dp/B003ES5ZSW
Hij gebruikt deze powerbank van de HEMA.
Waar je namelijk op moet letten is dat:
- De powerbank volledig geladen kan worden en ondertussen een aangesloten verbruiker kan voeden
- De powerbank bij het loskoppelen van de lader, de gebruiker blijft voeden, zonder onderbrekingen.
Blijkbaar doet de HEMA powerbank dat. Mijn Xiaomi 10400mAh helaas niet (eerste punt wel, tweede niet).
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2015 11:54 ]
Ziet er goed uit, en dan heb je wellicht minder kans op corrupte data indien de RPi zich netjes kan afsluiten.ThinkPadd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:52:
Ik zag op Domoticz iemand een powerbank als UPS gebruiken, met deze software: upsd. Best cool, met een berekening (stroomverbruik delen door batterijcapaciteit) berekend de software hoeveel runtime er nog over is. Detectie van wegvallen van de stroom gebeurt door te kijken of de LAN-verbinding is weggevallen.
- De powerbank volledig geladen kan worden en ondertussen een aangesloten verbruiker kan voeden
- De powerbank bij het loskoppelen van de lader, de gebruiker blijft voeden, zonder onderbrekingen.
Blijkbaar doet de HEMA powerbank dat. Mijn Xiaomi 10400mAh helaas niet (eerste punt wel, tweede niet).
Dat lieten ze niet zien in de video, maar ik denk dat er wel iets te knutselen is met scripts om ervoor te zorgen zodra de stroom wegvalt (want hij merkt op dat de stroom is weggevallen met zijn tool) dat de RPi indien de capaciteit op begint te raken wellicht een shutdown kan krijgen
2250 WP Zuid PVoutput
Dan moet je gewoon een Hema Powerbank voor je Xiaomi zetten, heb je de voordelen van de Hema & de capaciteit van de Xiaomi te gelijk !ThinkPadd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:52:

Ben net naar de lokale HEMA geweest en daar was hij niet meer te krijgen ondanks dat er op de website stond dat hij daar nog voorradig was.ThinkPadd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:52:
Ik zag op Domoticz iemand een powerbank als UPS gebruiken, met deze software: upsd. Best cool, met een berekening (stroomverbruik delen door batterijcapaciteit) berekend de software hoeveel runtime er nog over is. Detectie van wegvallen van de stroom gebeurt door te kijken of de LAN-verbinding is weggevallen.
De medewerker van de HEMA vertelde me (na informatie opgevraagd te hebben) dat ze de powerbanks hebben moeten weghalen omdat er explosiegevaar zou zijn.
Interessant idee. Ik speelde een paar dagen geleden ook nog met dat idee in mijn hoofd.ThinkPadd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:52:
Ik zou misschien mijn Dumpert Powerbank daar voor kunnen gebruiken: http://www.dealdumpert.nl...powerbank-13-000-mah.html (nog steeds te koop)
In de beschrijving stond ook dat hij tegelijkertijd kan opladen en stroom kan blijven afgeven aan een aangesloten USB-apparaat. Ik heb alleen mijn Raspberry Pi nog niet op die manier er op getest. Al wel een keer met mijn HTC One M7 en die leek geen onderbreking aan te geven.
Edit:
Gaat voor mij niet werken dus. Bij een stroomuitval wil ik mijn netwerkverbinding ook kunnen blijven gebruiken. Het deel van mijn netwerk dat ik gebruik naar mijn Raspberry Pi beschikt namelijk ook over noodstroom.
Maar wel een leuk idee verder.
[ Voor 7% gewijzigd door Joen op 22-07-2015 23:09 ]
Zou dat eventueel echt een oplossing zijn? Dan werkt het een beetje als een condensator ofzo?_trickster_ schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:15:
[...]
Dan moet je gewoon een Hema Powerbank voor je Xiaomi zetten, heb je de voordelen van de Hema & de capaciteit van de Xiaomi te gelijk !
Mag ik je uit nieuwsgierigheid vragen waar je deze netwerkverbinding dan voor gebruikt?Joen schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:58:
[...]
Edit:
Gaat voor mij niet werken dus. Bij een stroomuitval wil ik mijn netwerkverbinding ook kunnen blijven gebruiken. Het deel van mijn netwerk dat ik gebruik naar mijn Raspberry Pi beschikt namelijk ook over noodstroom.
Want als er een stroomstoring is dan kan je ook niet naar buiten met je verbinding.
Dat je een noodstroom gebruikt voor een RP lijkt me wel handig
2250 WP Zuid PVoutput
Dan kun je nog steeds een powerbank als UPS gebruiken hoor, alleen zal je Pi dan geen safe shutdown doen, voor wat dat uberhaupt waard is op een Pi.Joen schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:58:
[...]
Edit:
De methode van de geschatte capaciteit delen door het geschatte verbruik lijkt me trouwens ook niet bijster betrouwbaar.
http://thepihut.com/colle...pi-universal-power-supply
Heb zelf goede ervaringen met de 1 pond goedkopere
http://thepihut.com/colle...pply-for-the-raspberry-pi
Komt nog 2,88 verzendkosten bij.
Ik gebruik mijn PI's (1B, 1B+ en 2B) momenteel niet erg intensief. Wanneer ik mij zelf meer heb aangeleerd over Raspbian/Debian wil ik er uiteindelijk een kleine webserver op laten draaien. En als ik mij zelf nog meer heb aangeleerd wil ik er allerlei apparatuur, sensors, knopjes, etc. op aansluiten.MdO82 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:28:
[...]
Mag ik je uit nieuwsgierigheid vragen waar je deze netwerkverbinding dan voor gebruikt?
Want als er een stroomstoring is dan kan je ook niet naar buiten met je verbinding.
Dat je een noodstroom gebruikt voor een RP lijkt me wel handig
Mijn ADSL-modem (Fritzbox) en een switch zijn beiden aangesloten op een UPS. In de telefooncentrale wordt de telefoonlijn ook nog korte tijd in stand gehouden dankzij een noodstroomvoorziening.
Lang leve de verplichtingen van de telecomaanbieder uit het verleden!
Ik heb mijn Raspberry Pi 1B+ met gemak zo'n 15 uren laten draaien op een 13000 mAh powerbank. Wel tamelijk idle. In die tussentijd is vaak de stroomvoorziening al wel weer herstel inderdaad.mcDavid schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:40:
[...]
Dan kun je nog steeds een powerbank als UPS gebruiken hoor, alleen zal je Pi dan geen safe shutdown doen, voor wat dat uberhaupt waard is op een Pi.
De methode van de geschatte capaciteit delen door het geschatte verbruik lijkt me trouwens ook niet bijster betrouwbaar.
De berekening van het energieniveau is inderdaad denk ik ook niet helemaal betrouwbaar te noemen. Dan zijn er wel UPS voorzieningen die met de GPIO pinnen van de Pi verbonden kunnen worden en dus veel accurater hun energieniveau door kunnen geven.
Dan zou ik voor die eerste gaan, die is gemaakt door het bekende DVE, staat ook in de TÜV database.Freakster86 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:47:
Voor degene die altijd opzoek zijn naar een goede poweradapter: The Pi Hut heeft nu een officiële raspberry voeding
http://thepihut.com/colle...pi-universal-power-supply
Heb zelf goede ervaringen met de 1 pond goedkopere
http://thepihut.com/colle...pply-for-the-raspberry-pi
Komt nog 2,88 verzendkosten bij.
Zo te zien deze, maar dan met micro-usb:
http://www.deevan.com.tw/...0230&cat=38&prodid=121323
https://www.certipedia.co...3&locale=en&q=DSA-12CA-05
Of de Ikea adapter van 8 euro natuurlijk.
Hoe weet je dat? Ik kan die informatie niet van hun site halen i.i.g. (of ik kijk verkeerd). Ik heb zelf nog 2 adapters nodig en ik vind die witte lelijkDav1d schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 17:03:
[...]
Dan zou ik voor die eerste gaan, die is gemaakt door het bekende DVE, staat ook in de TÜV database.
Zo te zien deze, maar dan met micro-usb:
http://www.deevan.com.tw/...0230&cat=38&prodid=121323
https://www.certipedia.co...3&locale=en&q=DSA-12CA-05
Of de Ikea adapter van 8 euro natuurlijk.
Voor die Ikea adapter moet je weer een extra (en goede) kabel zien te vinden. Ik heb liever een dedicated adapter voor de rpi. Hij draait toch 24/7.
ThinkPadd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:52:
powerbank als UPS
Staat inderdaad op de site van Hema:Mediacj schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 15:09:
De medewerker van de HEMA vertelde me (na informatie opgevraagd te hebben) dat ze de powerbanks hebben moeten weghalen omdat er explosiegevaar zou zijn.
Vastgesteld is dat de onderdelen of de batterij oververhit kunnen raken waardoor de behuizing kan smelten of de batterij kan exploderen. Dit kan brand- en/of letselschade veroorzaken.
Staat op de achterkant.Freakster86 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 17:13:
Hoe weet je dat?
Klopt... en een vaste (gesoldeerde) kabel heeft ook minder contact resistance.Freakster86 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 17:13:
Voor die Ikea adapter moet je weer een extra (en goede) kabel zien te vinden. Ik heb liever een dedicated adapter voor de rpi. Hij draait toch 24/7.
Zelfs voor de China shoppers zijn goede kabels relatief duur, zie voorbeelden in TS van [Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 2a
Dav1d schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:18:
[afbeelding]
Inmiddels de kabel binnen gekregen die Joen linkte. En inderdaad, het regenboogblokje is weg. Nooit verwacht dat dit zo'n groot verschil zou maken.Joen schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:42:
[...]
Ik denk eerder zo iets: http://www.allekabels.nl/...-micro-kabel-1-meter.html
Dus de Ikea lader werkt in combinatie met deze USB kabel: http://www.allekabels.nl/...-micro-kabel-1-meter.html
Bedankt voor het meedenken!
[ Voor 6% gewijzigd door grote_oever op 24-07-2015 19:52 ]
Ik sloot de Pi aan en deze bootte niet, maar werd wel belachelijk heet rondom de micro USB aansluiting. Direct stroom eraf gehaald, vervolgens multimeter erbij gepakt, kort aangesloten op de stroom en ik meette dus 7,4V op het bordje. Nu zal er wel iets mis zijn met de voeding aangezien deze ineens 7,4V geeft, maar hoe controleer ik of de zekeringen op het bord niet doorgebrand zijn, waar moet ik meten?
Het betreft een Pi2
Remove all the things plugged into your Raspberry Pi, including SD card.
Locate the TP2 test point on the top of the board.
Turn your board over and find the TP2 test point on the bottom of the board. One lead of your multi-meter will always be on the TP2 point on the bottom of the board for all tests.
Plug your power supply into the micro usb port and power your board.
Place one lead of your multi-meter on the TP2 point on the bottom of the board and one lead on the side of the F3 fuse closest to the edge of the board. Note the voltage. This is the voltage coming into your RPi from your power supply.
Keeping one lead on TP2, move the other lead to the side of F3 closest to the SD card slot. This is the voltage coming out of the F3 fuse. If the voltage is different by more than about 0.3v you probably have an issue with the F3 fuse.
Hier kan je er meer over lezen: elinux.org/R-Pi_Troubleshooting#Troubleshooting_power_problems
Op internet heb ik ook gelezen dat de zekering zichzelf soms reset na een tijdje.
[ Voor 4% gewijzigd door dabor op 25-07-2015 13:04 ]
Helemaal top! Ik ben blij voor je dat het heeft geholpen!grote_oever schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 19:51:
[...]
[...]
Inmiddels de kabel binnen gekregen die Joen linkte. En inderdaad, het regenboogblokje is weg. Nooit verwacht dat dit zo'n groot verschil zou maken.
Dus de Ikea lader werkt in combinatie met deze USB kabel: http://www.allekabels.nl/...-micro-kabel-1-meter.html
Bedankt voor het meedenken!
Probeer anders om te testen je rpi 2 op je pc aan te sluiten. Als ie dan gewoon werkt (buiten dat ie ws te weinig stroom krijgt) denk ik dat er niet zoveel aan het handje is.Loderunner schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 13:43:
Voltage op PP1/PP2 (voor de zekering) is 5.07V, na de zekering op PP7 geloof ik, 5.02V. Dit zou in principe geen probleem moeten zijn toch. Het enige wat ik hier ontbreek is een voeding met voldoende ampère om het bord lopend te krijgen. Ik wil graag zeker weten of hij stuk is voordat ik em opstuur, of dat ik met alleen een nieuwe voeding wel toe kan.
Zo lang je dat alleen op de 5v testpunen gemeten hebt is er waarschijnlijk niets aan de hand. De RPi zelf draait op lagere spanningen, dat kan de on-board voeding prima regelen. Die zal alleen veel warmer worden dan, maar dat heb je gemerkt.Loderunner schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 12:38:
Okay vraagje/probleem,
Ik sloot de Pi aan en deze bootte niet, maar werd wel belachelijk heet rondom de micro USB aansluiting. Direct stroom eraf gehaald, vervolgens multimeter erbij gepakt, kort aangesloten op de stroom en ik meette dus 7,4V op het bordje. Nu zal er wel iets mis zijn met de voeding aangezien deze ineens 7,4V geeft, maar hoe controleer ik of de zekeringen op het bord niet doorgebrand zijn, waar moet ik meten?
Het betreft een Pi2
Ik heb melding van het probleem met de voeding gemaakt bij SOS Solutions, waar deze vandaan kwam en ze hebben direct toegezegd een nieuwe op te sturen, dus niets dan lof voor de service! Als deze binnen is geef ik het weer een poging.
Er zit ook een rode power led op de pi2, die gaat uit als de voedingsspanning onder de 4,7 v zakt. Al zegt dat niet alles, want met 4 volt draait 'ie ook nog prima.
Maar je hebt toch vast wel ergens een goeie voeding + usb-kabel die je kunt gebruiken om te testen? De originele kabels van een smartphone bijvoorbeeld...
Misschien de voeding van de ThePiHut.com? Goedkoper en je weet zeker dat het werkt. Bij jouw voedingen moet je alsnog een kabel aanschaffen.BounceMeister schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 15:25:
Weet iemand of een Raspberry Pi 2 op deze voeding goed werkt?
Het is een 2 poorts USB lader van Anker, met "IQ" poorten.
Of is een Nillkin dan de betere optie?
Voor dat geld kun je net zo goed bij de ikea de adapter halen en een micro USB kabel erbij kopen: http://www.allekabels.nl/...-micro-kabel-1-meter.htmlBounceMeister schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 15:25:
Weet iemand of een Raspberry Pi 2 op deze voeding goed werkt?
Het is een 2 poorts USB lader van Anker, met "IQ" poorten.
Of is een Nillkin dan de betere optie?
Weet niet wat een IQ poort is overigens..
[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 31-07-2015 16:31 ]
Vanaf woensdag heeft Aldi een Grixx micro-usb kabel voor € 2,49.
Volgens de helpdesk AWG24. Lengte is 1 meter. Dus zou geschikt moeten zijn voor 2A.

http://www.aldi.nl/aldi_m...bel_48_5_16151_26820.html
http://grixx-optimum.eu/misc/cables/
Ik heb mijn Pi + display urenlang achter een Xiaomi Powerbank gehad en dat was geen enkel probleem. Ik heb er meerdere, geen van allen vormen echt een issue.barrymossel schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:57:
Ik heb mijn RPi2 aangesloten op een Xiaomi Powerbank die 2.1A zou moeten kunnen leveren. Toch krijg ik zo nu en dan een regenboog-icoontje te zien. Zou dit dan liggen aan de powerbank, of het kabeltje dat ik gebruik? Of kan het liggen aan de apparaten die ik aan de USB van de RPi heb hangen (die extra stroom vragen)?
Is je powerbank wel een originele Xiaomi vraag ik me dan vooral af
Bedoeling is om elk LCD scherm een eigen Pi te geven met eigen filmpjes.
Waar ik even mee zit is het aan en uit zetten van de pi. Ik wil niet dat deze oneindig op de accu blijft draaien. Ik zat te denken om de Pi te voeden via de constante voeding van de auto en een relay aan de geschakelde spanning. Het relay moet dan een GPIO maken.verbreken. Via python de stand van de GPIO uitlezen. Waneer deze low is (relay is los omdat de sleutel niet op IGN staat) een scriptje draaien welke eerst direct een pause naar Kodi stuurt. Als binnen 5 minuten de GPIO niet meer op high komt een power down geven.
Het liefst zou ik ook nog een automatische powerup doe via de P6 header, maar deze zal pas aan gaan wanneer de P6 ná verbinden weer vrij komt - via een relay op de ignition gaat dan dus niet lukken.
Iemand een idee hoe dat simpel en goedkoop zou kunnen ?
Tijd voor een nieuwe sig..
Ik heb zo'n idee dat je er niet aan ontkomt om een powerbank ofzo te gebruiken, bij het starten van de auto zakt de permanente voeding ook behoorlijk in (<12V), dus een brownout is te verwachten voor de Raspberry als je geen buffertje hebt.
Ik zou het zo doen: 12V pakken van de geschakelde voeding, hiermee een powerbank voeden (die pass-through charging ondersteund en de load NIET loskoppelt als de oplader wegvalt, een Xiaomi kan dit helaas niet overigens) en daarmee de Raspberries voeden. Dan met een optocoupler/relais o.i.d. kijken of de geschakelde voeding aanwezig is en als dat niet zo is de film op pauze zetten en na 5 min de Pi's afsluiten. Dit kan prima met een optocoupler omdat je alleen maar hoeft te 'voelen' of de spanning aanwezig is, je hoeft niet echt dingen te schakelen.
[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2015 09:28 ]
Via Banggood. En als ik alle vergelijkingen van fake/echt moet geloven heb ik een echte.ksborg schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:11:
[...]
Ik heb mijn Pi + display urenlang achter een Xiaomi Powerbank gehad en dat was geen enkel probleem. Ik heb er meerdere, geen van allen vormen echt een issue.
Is je powerbank wel een originele Xiaomi vraag ik me dan vooral af. Of probeer het eens met een ander kabeltje.
Ander kabeltje kan ik proberen, geen idee of het met het originele kabeltje ook zo was. Hmm, nu begin ik te twijfelen.
Thx voor de infoThinkPadd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:23:
RaspBerry Pi ipv DVD speler in auto succes
Ik heb zo'n idee dat je er niet aan ontkomt om een powerbank ofzo te gebruiken, bij het starten van de auto zakt de permanente voeding ook behoorlijk in (<12V), dus een brownout is te verwachten voor de Raspberry als je geen buffertje hebt.
Ik zou het zo doen: 12V pakken van de geschakelde voeding, hiermee een powerbank voeden (die pass-through charging ondersteund en de load NIET loskoppelt als de oplader wegvalt, een Xiaomi kan dit helaas niet overigens) en daarmee de Raspberries voeden. Dan met een optocoupler/relais o.i.d. kijken of de geschakelde voeding aanwezig is en als dat niet zo is de film op pauze zetten en na 5 min de Pi's afsluiten. Dit kan prima met een optocoupler omdat je alleen maar hoeft te 'voelen' of de spanning aanwezig is, je hoeft niet echt dingen te schakelen.
Ik ben een eigenwijze lul en denk dat het best mee valt bij het starten - zeker als ze uit staan.
Daar gaat het dan ook juist om : de Pi aanzetten wanneer deze niet aan staat en de geschakelde voeding aanwezig is.
Je wil niet die P6 verbinden als de Pi al aanstaat (omdat je binnen 5 minuten weer de auto start).
Als het me teveel onderdelen kost laat ik het automatisch starten vallen, drukken de kinderen maar op een knoppie
Tijd voor een nieuwe sig..
Ik heb er een installatie van xbmc op staan. Maar mijn z5500 set herkend em ook niet als 6 channel sound.
En nog meer:
Build Highlights
http://forum.kodi.tv/show...01&pid=1963545#pid1963545
[ Voor 95% gewijzigd door technorabilia op 05-08-2015 11:10 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
USB-kabels
De kabel is bijzonder van belang. Ik heb verschillende kabels getest en ook veel gelezen. Het gaat erom dat de aders een bepaalde (minimale) dikte moeten hebben om genoeg stroom te kunnen 'trekken'. Deze dikte wordt uitgedrukt in AWG (Wikipedia: American wire gauge). De meeste kabels, zeker de goedkopere, hebben een dikte van 28AWG, terwijl je voor 2A 24AWG nodig hebt. (Lager is dus dikker.)barrymossel schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:57:
Ik heb mijn RPi2 aangesloten op een Xiaomi Powerbank die 2.1A zou moeten kunnen leveren. Toch krijg ik zo nu en dan een regenboog-icoontje te zien. Zou dit dan liggen aan de powerbank, of het kabeltje dat ik gebruik? Of kan het liggen aan de apparaten die ik aan de USB van de RPi heb hangen (die extra stroom vragen)?
Ik kon het verschil met een app heel goed zien op de Samsung Galaxy S4. Met een niet-24AWG-kabel haalde ik soms maar 460mA, terwijl met een 24AWG-kabel netjes ruim 1900mA gehaald werd.
De kabel die hier eerder genoemd werd, is een goede. Deze laadt netjes op 1900mA. Ik heb de volgende kabels getest en behalen allemaal minimaal 1.9A:
• 1 meter
• 2 meter
• 3 meter
Ook de stopcontactlader met vaste kabel van SOS Solutions haalt netjes de 1.9A. Hun losse USB-kabel heb ik niet getest!
Nog meer leesvoer:
Not all Micro USB cables are equal: if you have a tablet, watch out for 28/28 AWG vs. 28/24 AWG
Ah thanks, daar heb ik wat aan!Room42 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:13:USB-kabels
[...]
De kabel is bijzonder van belang. Ik heb verschillende kabels getest en ook veel gelezen. Het gaat erom dat de aders een bepaalde (minimale) dikte moeten hebben om genoeg stroom te kunnen 'trekken'. Deze dikte wordt uitgedrukt in AWG (Wikipedia: American wire gauge). De meeste kabels, zeker de goedkopere, hebben een dikte van 28AWG, terwijl je voor 2A 24AWG nodig hebt. (Lager is dus dikker.)
Ik kon het verschil met een app heel goed zien op de Samsung Galaxy S4. Met een niet-24AWG-kabel haalde ik soms maar 460mA, terwijl met een 24AWG-kabel netjes ruim 1900mA gehaald werd.
De kabel die hier eerder genoemd werd, is een goede. Deze laadt netjes op 1900mA. Ik heb de volgende kabels getest en behalen allemaal minimaal 1.9A:
• 1 meter
• 2 meter
• 3 meter
Ook de stopcontactlader met vaste kabel van SOS Solutions haalt netjes de 1.9A. Hun losse USB-kabel heb ik niet getest!
Nog meer leesvoer:
Not all Micro USB cables are equal: if you have a tablet, watch out for 28/28 AWG vs. 28/24 AWG
Maar hoe kom je telkens op 1.9A? Is dat het maximale dat je S4 vraagt?
Met de stopcontactlader van SOS (ik maak geen reclame btw) geen probleem, maar met andere losse lader met daarin een losse kabel, krijg ik bij allemaal het bekende regenboog vierkantje.
Het belang van een goede lader met een goede kabel mag duidelijk zijn dus.
Overigens heb ik ook een kabeltje met aan/uit schakelaar van Banggood voor weinig, maar dat leverde direct het bekende regenboogje op helaas.
Mocht iemand een lader/kabeltje combi weten die wel werkt, ik wil het graag weten.
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]