Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Bedankt voor jullie reacties!
SnowDude schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:22:
Kan je dan vanuit de pi nog wel pingen? Of loopt hij helemaal vast?
Hij start automatisch Kodi op na het booten, de Kodi interface werkt nog wel gewoon prima. (Met muis / toetsenbord) Hoe kan ik vervolgens een ping uitvoeren?
Dat blokje is bij mij bekent. Maar heb ik niet gehad op deze Pi. De Pi is aangesloten met een 2A adapter van SOS solutions. Verder heeft de externe HDD een losse voeding en is er verder niks aangesloten. Zou voldoende moeten zijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:37
rens-br schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:54:
Bedankt voor jullie reacties!

[...]

Hij start automatisch Kodi op na het booten, de Kodi interface werkt nog wel gewoon prima. (Met muis / toetsenbord) Hoe kan ik vervolgens een ping uitvoeren?

[...]

Dat blokje is bij mij bekent. Maar heb ik niet gehad op deze Pi. De Pi is aangesloten met een 2A adapter van SOS solutions. Verder heeft de externe HDD een losse voeding en is er verder niks aangesloten. Zou voldoende moeten zijn dus.
volgens mij kan je met <crtl>+<alt>+<backspace> de grafische omgeving afsluiten

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

SnowDude schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:58:
[...]
volgens mij kan je met <crtl>+<alt>+<backspace> de grafische omgeving afsluiten
Ga ik dit thuis eens proberen. Bedankt !
Vervolgens kan ik dan ping 192.168.0.1 en zou ik zo de router kunnen pingen. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik had sinds enkele maanden het robotje de GoPiGo maar helaas door een ongelukje van tafel gevallen.
Robotje dus helemaal stuk. Opgestuurd naar SOSsolutions en inmiddels gewoon een nieuwe gekregen.
Wat een service! Wat mij betreft mag SOSsolutions een warme douche ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

verbatim schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:21:
Wat mij betreft mag SOSsolutions een warme douche ontvangen.
Laat ook een leuke shopreview voor ze achter. Zullen ze ook wel op prijs stellen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:46
Dat plaatje had ik ook al gezien. Op de NL wiki kwamen de getallen vandaan die ik had genoemd.

Als ik de getallen uit het plaatje bekijk, maar het eigenlijk niet eens zoveel uit en kan ik net zo goed nog een 2B erbij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 16:43
Zal ongetwijfeld al voorbij gekomen zijn, maar kon het niet zo gauw vinden :)
De behuizing van een B+ en 2B waren toch hetzelfde of heb ik het mis ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
MdO82 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:06:
Zal ongetwijfeld al voorbij gekomen zijn, maar kon het niet zo gauw vinden :)
De behuizing van een B+ en 2B waren toch hetzelfde of heb ik het mis ?
Uit mijn hoofd zijn die hetzelfde. B+ wijkt in ieder geval flink af van de B en mijn B+ heb ik een 2B behuizing voor. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 22-10-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Pizza_Boom schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:07:
[...]
Uit mijn hoofd zijn die hetzelfde. B+ wijkt in ieder geval flink af van de B en mijn B+ heb ik een 2B behuizing voor. :)
Bedankt voor je antwoord :)
Had namelijk al een case liggen uit China ;)

Toch nog even een vraag, bij de case zitten 4 schroefjes en 4 plastic dopjes.
Gebruiken jullie die ?

Heb even gekeken op YouTube, maar daar worden deze dingen niet gebruikt :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
MdO82 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 17:16:
[...]

Bedankt voor je antwoord :)
Had namelijk al een case liggen uit China ;)

Toch nog even een vraag, bij de case zitten 4 schroefjes en 4 plastic dopjes.
Gebruiken jullie die ?

Heb even gekeken op YouTube, maar daar worden deze dingen niet gebruikt :)
Ik heb mijn case nog in de verpakking (sinds januari), dus ik gebruik ze nog niet. Toevallig een transparante doorzichtige case die ik ook zou hebben, van DX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Pizza_Boom schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 19:18:
[...]
Ik heb mijn case nog in de verpakking (sinds januari), dus ik gebruik ze nog niet. Toevallig een transparante doorzichtige case die ik ook zou hebben, van DX?
Ik had hem via Banggood, maar er zal niet veel verschil tussen zitten ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
MdO82 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 19:20:
[...]

Deze?
http://www.dx.com/nl/p/ab...arent-347524#.VikbLSsvsWw
:P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Pizza_Boom schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 19:18:
[...]
Even een linkje van eBay om welke het gaat.

http://www.ebay.com/itm/P...00cf2f:g:7IQAAOSw~gRV6tN~
Even een dubbelpost zie ik :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
MdO82 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 19:28:
[...]

Even een linkje van eBay om welke het gast

http://www.ebay.com/itm/P...00cf2f:g:7IQAAOSw~gRV6tN~
Das dezelfde ja. Mijne ligt nog gewoon los en die bouw ik in en uit, dus ik heb nog geen schroefjes enzo gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:48
Iemand ervaring met een Raspberry Pi in te bouwen in een Auto? (Met bijhorende safe-shutdown als het contact uitgeschakeld wordt)
Een hele tijd geleden heb ik namelijk geprobeerd een dashcam te bouwen, maar dat project is in de diepvries beland. Ik zou hem nu verder willen afwerken, maar één van de problemen die ik nog heb is dat ik er voor wil zorgen dat hij altijd proper afsluit met een halt als het contact afgezet wordt.

In principe zou het simpel kunnen denk ik: een paar condensatortjes voor een spanningsbuffer te hebben, en een GPIO pin gebruiken om te detecteren als het contact afgezet wordt. Contact af --> interrupt routine met halt.
Maar ik ken niets van auto-elektronica, dusja... Ik wil het ook niet riskeren om iets aan mijn auto te knoeien, zonder zeker te zijn dat alles 100% failsafe is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Zo Rpi binnen en even lekker knutselen.

Start ik hem op geen netwerk :|
Tja dan moet je er natuurlijk wel eerst software opzetten 8)7

Raspbian erop gezet en werkt lekker :)
Maar ik loop tegen een probleem/uitdaging aan ;)

Ik ben bezig om via deze tutorial OpenVPN erop te zetten.

Tot stap 3 gaat alles eigenlijk voorspoedig.
Heb de Rpi voorzien van een static ip-adres.

Dan loop ik tegen het volgende probleem aan:

code:
1
sudo apt-get install openvpn
en
code:
1
sudo -s

Gaan goed, maar als ik daarna het volgende uitvoer:
code:
1
cp &#8211;r /usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/2.0 /etc/openvpn/easy-rsa

Krijg ik de melding:
code:
1
cp: target &#8216;/etc/openvpn/easy-rsa&#8217; is not a directory

Als ik even met ls kijk dan zie ik geen map easy-rsa/ staan in /usr/share/doc/openvpn/examples/

Als ik nog een keer
code:
1
sudo apt-get install openvpn

doe dan krijg ik de melding:

code:
1
openvpn is already the newest version.

Weet iemand hier een oplossing voor ?
Heb ik toch iets over het hoofd gezien ? :)

Daarnaast nog een vraag hoe kan ik het beste python installeren ?
Kan er helaas geen duidelijk tutorial van vinden.

Alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 23-10-2015 20:11 . Reden: python vraag ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 12:20

arie_papa

Running on Ubuntu

Herkenbaar probleem, ik heb het antwoord in een of ander Ubuntu forum gevonden, had iets met build keys oid voor /etc/openvpn/easy-rsa. Dat die examples niet aanwezig is is in principe niet belangrijk, maar dat je /easy-rsa map correct is wel voor de vervolg stappen, in die richting moet je het iig zoeken.

Ik kan de link zo niet 123 vinden, zal nog eens zoeken

Edit:
Filter dit sowieso uit je code:
code:
1
&#8217;

[ Voor 9% gewijzigd door arie_papa op 23-10-2015 21:27 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Dank voor je antwoord :)

Heb nu echter even een ander probleem en ik hoop dat iemand mij een goeie tip kan geven.

Ik wilde in plaats van de user pi een andere user aanmaken met gelijke rechten.
Ben helaas iets te snel geweest en heb een tikfout gemaakt in de file sudoers :X |:(

Krijg nu telkens de melding dat er iets niet klopt op regel 29 (klopt die heb ik aangepast) maar kan nu dus ook geen sudo doen en kan dus ook niet meer mijn sudoers file wijzigen :S

Heeft er iemand een goeie tip of is het gewoon jammer maar helaas en begin opnieuw ? :X
arie_papa schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:24:

Edit:
Filter dit sowieso uit je code:
code:
1
&#8217;
Dat gaat op een of andere manier fout als ik de code hier wil plaatsen.
Geen idee waar dat mis gaat ;)

[ Voor 21% gewijzigd door MdO82 op 23-10-2015 21:32 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
azziplekkus schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:58:
Iemand ervaring met een Raspberry Pi in te bouwen in een Auto? (Met bijhorende safe-shutdown als het contact uitgeschakeld wordt)
Een hele tijd geleden heb ik namelijk geprobeerd een dashcam te bouwen, maar dat project is in de diepvries beland. Ik zou hem nu verder willen afwerken, maar één van de problemen die ik nog heb is dat ik er voor wil zorgen dat hij altijd proper afsluit met een halt als het contact afgezet wordt.

In principe zou het simpel kunnen denk ik: een paar condensatortjes voor een spanningsbuffer te hebben, en een GPIO pin gebruiken om te detecteren als het contact afgezet wordt. Contact af --> interrupt routine met halt.
Maar ik ken niets van auto-elektronica, dusja... Ik wil het ook niet riskeren om iets aan mijn auto te knoeien, zonder zeker te zijn dat alles 100% failsafe is ;)
Zoek je misschien iets zoals dit?:

Deze video kwam ik kort geleden nog toevallig tegen en stond nog in mijn Youtube historie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05 15:12
azziplekkus schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:58:

Ik ben hier toevallig momenteel ook mee bezig en ga gebruik maken van een arduino voor het afschakelen.

Bij het starten van de raspberry kun je met een python scriptje een gpio pin hoog maken welke als de pi is afgesloten vanzelf weer laag wordt.

Overigens is er iemand die een mooi ups systeempje heeft ontworpen wat ook precies doet wat je wilt en gebruik maakt van oplaadbare batterijen:

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=50470

[ Voor 13% gewijzigd door jbhc op 23-10-2015 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MdO82 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:29:

Heb nu echter even een ander probleem en ik hoop dat iemand mij een goeie tip kan geven.

Ben helaas iets te snel geweest en heb een tikfout gemaakt in de file sudoers :X |:(

Krijg nu telkens de melding dat er iets niet klopt op regel 29 (klopt die heb ik aangepast) maar kan nu dus ook geen sudo doen en kan dus ook niet meer mijn sudoers file wijzigen :S

Heeft er iemand een goeie tip of is het gewoon jammer maar helaas en begin opnieuw ? :X

[...]

Om je sudoers file te herstellen kun je het sd-kaartje eruit halen en deze in een linux machine (live cd?) stoppen en de file aanpassen.
Er is een tool die je hoort te gebruiken (visudo), deze checkt de inhoud van de file bij het opslaan om dit te voorkomen.

Over die rare tekens: Ik herken het verschijnsel van knippen en plakken van commando's vanuit bijv. een Word document. Als het niet werkt, kun je beter de commando's even met de hand intypen.

Edit: En je hoeft ook helemaal geen wijzigingen in de sudoers file te maken, gewoon die nieuwe user toevoegen aan de sudo groep, en dan heeft hij alle rechten net als de user pi.

[ Voor 6% gewijzigd door u_nix_we_all op 24-10-2015 10:09 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik wil vanuit ssh van mijn raspberry pi wat code kopieren en dat plakken in een ms windows applicatie zoals word.
Maar dat doet ie dus niet. Weet iemand daar een trukje voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je op Windows met PuTTY verbinding maakt moet copy/paste werken.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

kraades schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:46:
Als je op Windows met PuTTY verbinding maakt moet copy/paste werken.
With ^, PuTTY doet automatisch een copy als je tekst selecteert.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 12:26
MdO82 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:29:

[...]

Inloggen als root, of su gebruiken om root te worden. En vervolgens visudo gebruiken om de sudoers file te editen.
Mocht je nano (of iets anders) als editor willen ipv vi kun je visudo voorafgaan door:
EDITOR=nano

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
u_nix_we_all schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 10:02:
[...]

Om je sudoers file te herstellen kun je het sd-kaartje eruit halen en deze in een linux machine (live cd?) stoppen en de file aanpassen.
Er is een tool die je hoort te gebruiken (visudo), deze checkt de inhoud van de file bij het opslaan om dit te voorkomen.

Over die rare tekens: Ik herken het verschijnsel van knippen en plakken van commando's vanuit bijv. een Word document. Als het niet werkt, kun je beter de commando's even met de hand intypen.

Edit: En je hoeft ook helemaal geen wijzigingen in de sudoers file te maken, gewoon die nieuwe user toevoegen aan de sudo groep, en dan heeft hij alle rechten net als de user pi.
WildeBeestje schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:53:
[...]

Inloggen als root, of su gebruiken om root te worden. En vervolgens visudo gebruiken om de sudoers file te editen.
Mocht je nano (of iets anders) als editor willen ipv vi kun je visudo voorafgaan door:
EDITOR=nano
Beide bedankt voor jullie reacties :)

Doormiddel van sudo adduser <username> sudo heb ik mezelf nu root rechten gegeven.
De oplossing van @WildeBeestje wilde niet lukken doordat mijn file corrupt was kon ik geen sudo meer uitvoeren omdat hij bleef melden dat er een fout zat in visudo.

Maar goed heb een kaartje even opnieuw gedaan en had gelukkig nog een andere liggen om verder te gaan :)

Ik had ook een linux boot usb gemaakt, maar kon geen files aanpassen omdat dit alleen lezen was
Maar goed van fouten leren we ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb het installeren van een vpn op de rpi ook weer even opgepakt.
Nu heb ik deze handleiding gevolgd.

Maar opnieuw loop ik vast bij het volgende commando:
cp -r /usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/2.0 /etc/openvpn/easy-rsa

Ik blijf de melding terugkrijgen:
cp: cannot stat '/usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/2.0': No such file or directory

Weet iemand daar een oplossing voor ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doe eens een
ls /usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/

Misschien is het inmiddels niet meer versie 2.0 maar 2.1 ofzo en kan hij daarom de bestanden niet vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
ThinkPadd schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:33:
Doe eens een
ls /usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/

Misschien is het inmiddels niet meer versie 2.0 maar 2.1 ofzo en kan hij daarom de bestanden niet vinden :)
Dat zou inderdaad nog wel eens kunnen ;)
Met dat commando wat je gat krijg ik het volgende:

cannot access /usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/: No such file or directory

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:58:
[...]

Dat zou inderdaad nog wel eens kunnen ;)
Met dat commando wat je gat krijg ik het volgende:

cannot access /usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/: No such file or directory
Welke versie OS draai je ? Op weezy wordt die directory gemaakt bij installatie van openvpn. Als je Jessie draait, heb je een /usr/share/doc/openvpn/examples/sample-config-files directory, maar dan kun je beter even gaan zoeken naar een andere handleiding misschien, daar zit die easy-rsa niet meer bij.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
u_nix_we_all schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:23:
[...]

Welke versie OS draai je ? Op weezy wordt die directory gemaakt bij installatie van openvpn. Als je Jessie draait, heb je een /usr/share/doc/openvpn/examples/sample-config-files directory, maar dan kun je beter even gaan zoeken naar een andere handleiding misschien, daar zit die easy-rsa niet meer bij.
Ik heb her noobs 1.4.2 opgezet
Ik weet niet of ik via putty nog gegevens kan achterhalen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:29:
[...]

Ik heb her noobs 1.4.2 opgezet
Ik weet niet of ik via putty nog gegevens kan achterhalen ?
Noobs is alleen de installer, ik neem aan dat je er raspbian op gezet hebt, ik weet alleen niet of noobs al de nieuwe raspbian jessie gebruikt. Ik denk het wel, omdat je die directory mist.

Je kunt even "cat /etc/debian-release" doen, als daar 7.x staat is het weezy, 8.x is jessie

EDIT:
Als ik het zo zie is easy-rsa een apart package in Jessie. En staan de files op een andere locatie.
Je kunt met "apt-get install easy-rsa" dat spul installeren, en de regel met de cp de bron veranderen in
code:
1
cp -R /usr/share/easy-rsa  /etc/openvpn/easy-rsa

[ Voor 21% gewijzigd door u_nix_we_all op 26-10-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
u_nix_we_all schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:35:
[...]

Noobs is alleen de installer, ik neem aan dat je er raspbian op gezet hebt, ik weet alleen niet of noobs al de nieuwe raspbian jessie gebruikt. Ik denk het wel, omdat je die directory mist.

Je kunt even "cat /etc/debian-release" doen, als daar 7.x staat is het weezy, 8.x is jessie
Helaas geeft hij aan dat het een ongeldige map is.
Ik heb even de release_notes.txt van de noobs installatie bekeken die ik overigens hiervandaan had.

In de release_notes.txt staat: "Based on Debian Jessie"

Edit: ik zie je edit staan zal het uitvoeren :)

Edit2: Met "apt-get install easy-rsa" kreeg ik de melding dat het package al geïnstalleerd was.
via cp -R /usr/share/easy-rsa /etc/openvpn/easy-rsa kreeg ik een extra map in de map easy-rsa genaamd easy-rsa met alle gegevens daarin.
Deze map easy-rsa verwijderd en via cp -R /usr/share/easy-rsa /etc/openvpn/ de boel in de juist map gezet.

Ik ga weer verder ;)

[ Voor 23% gewijzigd door MdO82 op 26-10-2015 17:52 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

MdO82 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:45:
Ik heb het installeren van een vpn op de rpi ook weer even opgepakt.
Nu heb ik deze handleiding gevolgd.

Maar opnieuw loop ik vast bij het volgende commando:
cp -r /usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/2.0 /etc/openvpn/easy-rsa

Ik blijf de melding terugkrijgen:
cp: cannot stat '/usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/2.0': No such file or directory

Weet iemand daar een oplossing voor ?
Volgens mij deed dit bij mij de truc
code:
1
2
sudo apt-get install easy-rsa
sudo make-cadir /etc/openvpn/easy-rsa

Maar kan helaas de link niet meer terugvinden, dit commando staat nog in het terugscrol lijstje en openvpn werkt bij mij ;)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:44:
[...]

Helaas geeft hij aan dat het een ongeldige map is.
Ik heb even de release_notes.txt van de noobs installatie bekeken die ik overigens hiervandaan had.

In de release_notes.txt staat: "Based on Debian Jessie"

Edit: ik zie je edit staan zal het uitvoeren :)
Foutje, dat moet /etc/debian-version zijn inderdaad. Ik krijg er wel het gevoel van dat je de basis nog een beetje mist, het zou handig zijn om met wat simpele commando's te leren werken zoals cd en ls, zodat je zelf kan zien dat die file ietsje anders heet etc.

Hoe dan ook, succes, misschien is deze link nog handig, hier wordt zowel Jessie als Weezy besproken, maar in principe kun je met de link waar je zelf mee kwam verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Jullie zijn snel :o

Had mijn bericht geëdit :+

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Palomar schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:25:
Ik was nog wel benieuwd of iemand hierop een reactie heeft:

[...]

Ik vind wel wat tutorials om samba etc. te installeren, maar heb liever iets kant-en-klaars. Liefst met een web interface e.d.
Samba zit standaard in Kodi, als dat alles is wat je nodig hebt als NAS ben je zo klaar ;)

Veel kabelmodems hebben ook een USB-poort. Als je daar een USBstick of hardeschijf inplugged dan wordt die ook benaderbaar via samba. Zo heb ik het zelf gedaan. Ook makkelijk om backups te maken vanaf de Pi en vanaf de laptops.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Hoe maken jullie het beste een backup van je sd-kaart.
Ik heb nu natuurlijk een aantal zaken op mijn rpi sd-kaart geinstalleerd en het zou zonde zijn om het opnieuw te moeten doen. (al leer je wel veel van het herhalen ;))

Maar een reserve kaartje is natuurlijk handig :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Laatst online: 24-04 21:24
MdO82 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:01:
Hoe maken jullie het beste een backup van je sd-kaart.
Ik heb nu natuurlijk een aantal zaken op mijn rpi sd-kaart geinstalleerd en het zou zonde zijn om het opnieuw te moeten doen. (al leer je wel veel van het herhalen ;))

Maar een reserve kaartje is natuurlijk handig :)
Je kunt een image van je kaartje maken, maar dat betekend downtime.

Ik run elke nacht een script met rsync.

Op deze pagina staat uitgelegd hoe je een volledige backup kunt maken. Je base image op een kaartje zetten, rsync de data weer terug en klaar.
https://wiki.archlinux.or..._system_backup_with_rsync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb een aantal websites bekeken op internet, maar ik krijg openvpn maar niet aan de praat.

Als ik netstat -a doe dan krijg ik het volgende te zien:

Active Internet connections (servers and established)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address           Foreign Address         State

udp        0      0 *:openvpn               *:*

Kan iemand mij vertellen wat ik nog meer kan testen om te zien of de rpi wel goed geconfigureerd is ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

MdO82 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 19:44:
Ik heb een aantal websites bekeken op internet, maar ik krijg openvpn maar niet aan de praat.

Als ik netstat -a doe dan krijg ik het volgende te zien:

Active Internet connections (servers and established)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address           Foreign Address         State

udp        0      0 *:openvpn               *:*

Kan iemand mij vertellen wat ik nog meer kan testen om te zien of de rpi wel goed geconfigureerd is ?
Ik heb deze tutorial gebruikt destijds.

Alleen het bekende probleem loop je natuurlijk tegenaan:
code:
1
sudo cp -r /usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/2.0/* /etc/openvpn/easy-rsa/

Kon je volgens mij oplossen met:
code:
1

Bij mij ziet netstat er overigens anders uit. Bij mij is het
code:
1
udp  0  0  <statisch ipadres van de RPi>:openvpn  *:*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
arie_papa schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:08:
[...]

Ik heb deze tutorial gebruikt destijds.

Alleen het bekende probleem loop je natuurlijk tegenaan:
code:
1
sudo cp -r /usr/share/doc/openvpn/examples/easy-rsa/2.0/* /etc/openvpn/easy-rsa/

Kon je volgens mij oplossen met:
code:
1

Bij mij ziet netstat er overigens anders uit. Bij mij is het
code:
1
udp  0  0  <statisch ipadres van de RPi>:openvpn  *:*
hmm, met die van huubmons kom ik inderdaad verder :)
Echter geeft hij de volgende melding in het log wat ik wat vreemd vindt ;)

Wed Oct 28 10:23:58 2015 TCP/UDP: Socket bind failed on local address [AF_INET]<ip-adres>:1194: Address already in use

Dat vind ik zelf vreemd van het ip-adres wat opgegeven wordt is van de rpi :S

Met het commando netstat -pnta zie ik de poort niet terugkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 28-10-2015 10:49 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:13
Ik zit een op internet te kijken/lezen wat ik het beste kan gebruiken als ik mijn Pi wil gebruiken als alternatief voor dropbox.

Nu kwam ik vooral ownCloud en Seafile tegen. Heeft iemand daar positieve of negatieve ervaring mee?

Tot slot kwam ik ook deze (https://arkos.io/) tegen, maar ik denk dat daar te veel functionaliteit in zit die ik niet ga gebruiken. Ziet er verder wel erg netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Frank!in schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 10:42:
Ik zit een op internet te kijken/lezen wat ik het beste kan gebruiken als ik mijn Pi wil gebruiken als alternatief voor dropbox.

Nu kwam ik vooral ownCloud en Seafile tegen. Heeft iemand daar positieve of negatieve ervaring mee?

Tot slot kwam ik ook deze (https://arkos.io/) tegen, maar ik denk dat daar te veel functionaliteit in zit die ik niet ga gebruiken. Ziet er verder wel erg netjes uit.
Ik heb een tijdje gespeeld met OwnCloud omdat ik toch al een webserver had draaien maar het laden van pagina's is gewoon heel erg traag. Daarnaast werkte het Webdav deel niet vanuit Windows 7 niet waardoor er externe tools nodig waren om vanuit Windows een drivemapping te maken.
De owncloud sync werkte bij mij ook niet lekker, maar dat was hoofdzakelijk omdat Owncloud bij mij alleen via het LAN toegankelijk was (niet aan te bevelen i.c.m. Owncloud app)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
VorCha schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:40:
[...]

Je kunt een image van je kaartje maken, maar dat betekend downtime.

Ik run elke nacht een script met rsync.

Op deze pagina staat uitgelegd hoe je een volledige backup kunt maken. Je base image op een kaartje zetten, rsync de data weer terug en klaar.
https://wiki.archlinux.or..._system_backup_with_rsync
Het is me inmiddels gelukt via deze handleiding
Het is even stoeien, maar er wordt nu elke avond om 20.00uur een backup gemaakt van de rpi d:)b
MdO82 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 10:30:
[...]

hmm, met die van huubmons kom ik inderdaad verder :)
Echter geeft hij de volgende melding in het log wat ik wat vreemd vindt ;)

Wed Oct 28 10:23:58 2015 TCP/UDP: Socket bind failed on local address [AF_INET]<ip-adres>:1194: Address already in use

Dat vind ik zelf vreemd van het ip-adres wat opgegeven wordt is van de rpi :S

Met het commando netstat -pnta zie ik de poort niet terugkomen.
Iemand nog een suggestie wat ik kan proberen ?

[ Voor 31% gewijzigd door MdO82 op 29-10-2015 14:16 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
MdO82 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:15:
[...]
Iemand nog een suggestie wat ik kan proberen ?
Ik denk dat met het kleine beetje info wat je geeft, niemand je verder kan helpen. Het enige wat we nu weten is dat er een listener is, dus je vpn-daemon draait en luistert op de rpi.
Heb je al eens in de logfiles gekeken ? Met wat voor client probeer je verbinding te maken ? Geeft die foutmeldingen, en zo ja welke ? Heeft de client een logfile waar wat in te zien is ? Heb je poortforwarding goed staan in je router ? Hoe ziet je netwerkconfig waar vanaf je dit test er uit ? En, last but not least, hoort dit nog wel in EL thuis ? >:)

Edit: de foutmelding lijkt te duiden op een process wat de poort al in gebruik heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door u_nix_we_all op 29-10-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
u_nix_we_all schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:30:
[...]

Ik denk dat met het kleine beetje info wat je geeft, niemand je verder kan helpen. Het enige wat we nu weten is dat er een listener is, dus je vpn-daemon draait en luistert op de rpi.
Heb je al eens in de logfiles gekeken ? Met wat voor client probeer je verbinding te maken ? Geeft die foutmeldingen, en zo ja welke ? Heeft de client een logfile waar wat in te zien is ? Heb je poortforwarding goed staan in je router ? Hoe ziet je netwerkconfig waar vanaf je dit test er uit ? En, last but not least, hoort dit nog wel in EL thuis ? >:)

Edit: de foutmelding lijkt te duiden op een process wat de poort al in gebruik heeft.
Aangezien het om de Raspberry betreft neem ik aan dat dit toch het juiste topic is ? :)
Wat ik aan het proberen ben is om openvpn erop te zetten.

Met de link van @arie_papa heb ik het voor elkaar dat openvpn erop staat.
Echter als ik de RPi reboot wordt openvpn niet gestart omdat het ip-adres van de rpi al in gebruik is.

Maar mocht dit hier niet thuis horen dan hoor ik wel waar wel ;)
via netstat -a komt de poort niet terug in de lijst

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
MdO82 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:36:
[...]

Aangezien het om de Raspberry betreft neem ik aan dat dit toch het juiste topic is ? :)
Wat ik aan het proberen ben is om openvpn erop te zetten.

Met de link van @arie_papa heb ik het voor elkaar dat openvpn erop staat.
Echter als ik de RPi reboot wordt openvpn niet gestart omdat het ip-adres van de rpi al in gebruik is.

Maar mocht dit hier niet thuis horen dan hoor ik wel waar wel ;)
via netstat -a komt de poort niet terug in de lijst
Hoe start je openvpn ? Bij een reboot zou het automatisch moeten starten, dus daarna met de hand starten zou deze melding kunnen opleveren. Maar dan zou de poort wel in netstat terug moeten komen, probeer eens (als je UDP poort 1194 gebruikt)
code:
1
netstat -an|grep 1194

Kun je zien of er een openvpn process draait ? met
code:
1
ps fax|grep vpn

Anders eens proberen alles te stoppen en dan dmv het initscript weer te starten ....
code:
1
2
3
4
sudo -i
service openvpn stop
killall openvpn     #voor de zekerheid
service openvpn start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
u_nix_we_all schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:57:
[...]

Hoe start je openvpn ? Bij een reboot zou het automatisch moeten starten, dus daarna met de hand starten zou deze melding kunnen opleveren. Maar dan zou de poort wel in netstat terug moeten komen, probeer eens (als je UDP poort 1194 gebruikt)
code:
1
netstat -an|grep 1194
Commando uitgevoerd en krijg volgende melding:
code:
1
udp        0      0 0.0.0.0:1194            0.0.0.0:*

Denk ik nou verkeerd dat ipv 0.0.0.0:1194 daar het ip-adres zou moeten staan van de rpi ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
MdO82 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 15:04:
[...]

Commando uitgevoerd en krijg volgende melding:
code:
1
udp        0      0 0.0.0.0:1194            0.0.0.0:*

Denk ik nou verkeerd dat ipv 0.0.0.0:1194 daar het ip-adres zou moeten staan van de rpi ?
0.0.0.0 is goed, het betekent dat de pi op alle adressen/interfaces luistert.
M.a.w., je openvpn server op de pi draait gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
u_nix_we_all schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 15:20:
[...]

0.0.0.0 is goed, het betekent dat de pi op alle adressen/interfaces luistert.
M.a.w., je openvpn server op de pi draait gewoon.
Goed dan ga ik even ruzie maken met dat modem van ziggo :D
Bedankt :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siegfried.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-05-2023
Geeft een USB-audio-interface echt een noemenswaardig beter geluid dan de jack-out van de Rp? Het geluid via de jack-out is namelijk om te janken.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-04 16:47

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met het gebruiken van de RPi als opslag apparaat voor Camera Streams?
Ik heb 2 Y-Cam Cube's in huis hangen, aangesloten op de RPi 2B welke beide een stream van 720px24.97FPS sturen indien er beweging is.
Echter lijkt op al de opgenomen filmpjes om de paar seconden een hapering aanwezig te zijn waardoor er steeds een 3-4 seconden footage mist in het filmpje. Dankzij de ingebouwde .x264 encoder in de Y-cam's is een filmpje van 1 minuut slechts zo'n 12 MB groot.
De beelden worden opgenomen op een USB stick welke in de Rpi zit (een recente Kingston 16GB stick die daadwerkelijk 30-32 MB/s haalt).
De Rpi doet verder geen additionele dingen en wordt momenteel enkel hiervoor gebruikt.
Zal het wegschrijven van de streams door de RPi toch een te I/O intensieve taak zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Da_maniaC op 02-11-2015 13:46 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
EDIT: Gefixed, eerst de update ophalen... :F

Iemand enig idee? Als ik drawtest.php maak, zoals hier wordt voorgedaan, krijg ik onderstaande melding. Goed, geen GD aanwezig dus.
code:
1
Fatal error: Call to undefined function imagecreate() in /var/www/drawtest.php on line 6

Probeer ik echter GD te installeren, dan krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/G1IPgo8.png

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 04-11-2015 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il_mostro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05 19:28
Pizza_Boom schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:50:
EDIT: Gefixed, eerst de update ophalen... :F

Iemand enig idee? Als ik drawtest.php maak, zoals hier wordt voorgedaan, krijg ik onderstaande melding. Goed, geen GD aanwezig dus.
code:
1
Fatal error: Call to undefined function imagecreate() in /var/www/drawtest.php on line 6

Probeer ik echter GD te installeren, dan krijg ik deze melding:
[afbeelding]
Heb je al geprobeerd om het commando uit te voeren dat onderaan de foutmelding gegeven wordt als suggestie?

code:
1
sudo apt-get update

en daarna opnieuw proberen php5-gd te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
il_mostro schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:16:
[...]

Heb je al geprobeerd om het commando uit te voeren dat onderaan de foutmelding gegeven wordt als suggestie?

code:
1
sudo apt-get update

en daarna opnieuw proberen php5-gd te installeren.
Zie mijn edit bovenaan... Daar kwam ik, dankzij een andere user (ik had hem ook in de kroeg staan), achter ja. Dacht dat dat niet nodig was, omdat ik van de week de update ook gebruikt had en daarna geupgrade had, dus dat die update er nog zou zijn. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Da_maniaC schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:51:
Zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met het gebruiken van de RPi als opslag apparaat voor Camera Streams?
Ik heb 2 Y-Cam Cube's in huis hangen, aangesloten op de RPi 2B welke beide een stream van 720px24.97FPS sturen indien er beweging is.
Echter lijkt op al de opgenomen filmpjes om de paar seconden een hapering aanwezig te zijn waardoor er steeds een 3-4 seconden footage mist in het filmpje. Dankzij de ingebouwde .x264 encoder in de Y-cam's is een filmpje van 1 minuut slechts zo'n 12 MB groot.
De beelden worden opgenomen op een USB stick welke in de Rpi zit (een recente Kingston 16GB stick die daadwerkelijk 30-32 MB/s haalt).
De Rpi doet verder geen additionele dingen en wordt momenteel enkel hiervoor gebruikt.
Zal het wegschrijven van de streams door de RPi toch een te I/O intensieve taak zijn?
Ik denk dat dat wel meevalt maar er zijn 2 dingen die meespelen:

Ten eerste zitten alle USB poorten en de ethernet allemaal samen op dezelfde interne USB 2.0 via een hub in de ethernet chip. Dus de bandbreedte moeten ze delen.

Ten tweede stokken ook snelle sticks wel eens omdat ze hun interne flash huishouding moeten doen. Een rpi 2 zou echter genoeg geheugen moeten hebben om dit te overbruggen.

Ik zou iotop installeren om eens live mee te kijken waar het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

GekkePrutser schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:29:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt maar er zijn 2 dingen die meespelen:

Ten eerste zitten alle USB poorten en de ethernet allemaal samen op dezelfde interne USB 2.0 via een hub in de ethernet chip. Dus de bandbreedte moeten ze delen.

Ten tweede stokken ook snelle sticks wel eens omdat ze hun interne flash huishouding moeten doen. Een rpi 2 zou echter genoeg geheugen moeten hebben om dit te overbruggen.

Ik zou iotop installeren om eens live mee te kijken waar het probleem ligt.
Hey, dank voor je reply.
Tenzij er een opname plaatsvind op de camera's lijkt de Rpi doodrustig:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
Total DISK READ:       0.00 B/s | Total DISK WRITE:       0.00 B/s
  TID  PRIO  USER     DISK READ  DISK WRITE  SWAPIN     IO>    COMMAND
13824 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % console-kit-daemon --no-daemon
    1 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % init [2]
    2 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [kthreadd]
    3 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [ksoftirqd/0]
13828 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % console-kit-daemon --no-daemon
    5 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [kworker/0:0H]
    7 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [rcu_preempt]
    8 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [rcu_sched]
    9 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [rcu_bh]
   10 rt/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [migration/0]
   11 rt/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [migration/1]
   12 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [ksoftirqd/1]
13826 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % console-kit-daemon --no-daemon
   14 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [kworker/1:0H]
   15 rt/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [migration/2]
   16 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [ksoftirqd/2]
   18 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [kworker/2:0H]
   19 rt/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [migration/3]
   20 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [ksoftirqd/3]
   22 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [kworker/3:0H]
   23 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [khelper]
   24 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [kdevtmpfs]
   25 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [netns]
   26 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [perf]
   27 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [khungtaskd]
   28 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [writeback]
   29 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [crypto]
   30 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [bioset]
   31 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [kblockd]
   33 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [rpciod]
   34 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [kswapd0]
   35 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [fsnotify_mark]
   36 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [nfsiod]
 2225 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % getty --noclear 38400 tty1
   42 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [kthrotld]
   43 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [VCHIQ-0]
   44 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [VCHIQr-0]
   45 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [VCHIQs-0]
   46 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [iscsi_eh]
   47 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [dwc_otg]
   48 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [DWC Notificatio]
 2097 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % cron
   50 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [VCHIQka-0]
   51 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [deferwq]
13877 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [kworker/2:2]
   54 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [mmcqd/0]
   55 be/3 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [jbd2/mmcblk0p2-]
   56 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [ext4-rsv-conver]
13834 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % polkitd --no-debug
  582 be/0 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [kworker/1:1H]
11851 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % sshd
13829 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % console-kit-daemon --no-daemon
13838 be/4 pi          0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % sshd: pi@pts/0
13911 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [kworker/3:1]
13839 be/4 pi          0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % -bash
 1631 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % ifplugd -i lo -q -f -u0 -d10 -w -I
 2145 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % nmbd -D
 1635 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % ifplugd -i eth0 -q -f -u0 -d10 -w -I

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Da_maniaC schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:30:
[...]
Hey, dank voor je reply.
Tenzij er een opname plaatsvind op de camera's lijkt de Rpi doodrustig:
Ja, dat is raar... Maar misschien ziet iotop alleen fysieke harddisks via SATA? Lijkt me niet echter..

Kan je het eens proberen terwijl je met DD een grote file aanmaakt?

( dd if=/dev/zero of=/<pad naar gemounte usb stick>/test.data bs=1024k )

PS: Pas op met dd, nooit direct naar dingen onder de /dev/ tree schrijven als je niet weet wat je aan het doen bent!

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 04-11-2015 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

GekkePrutser schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:40:
[...]

Ja, dat is raar... Maar misschien ziet iotop alleen fysieke harddisks via SATA? Lijkt me niet echter..

Kan je het eens proberen terwijl je met DD een grote file aanmaakt?

( dd if=/dev/zero of=/<pad naar gemounte usb stick>/test.data bs=1024k )

PS: Pas op met dd, nooit direct naar dingen onder de /dev/ tree schrijven als je niet weet wat je aan het doen bent!
Ben niet zo ontzettend skilled in Unix terminal, maar.... hoe ga ik gelijktijdig de test uitvoeren met dd en de resultaten bekijken via iotop?
Of zorgt bovenstaande ervoor dat er continu wat geschreven gaat worden naar de stick? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Da_maniaC schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:09:
[...]

Ben niet zo ontzettend skilled in Unix terminal, maar.... hoe ga ik gelijktijdig de test uitvoeren met dd en de resultaten bekijken via iotop?
Of zorgt bovenstaande ervoor dat er continu wat geschreven gaat worden naar de stick? :)
Gewoon een tweede ssh sessie starten, je kunt zoveel ssh-sessies openen als je wilt. (even aangenomen dat je met ssh op je pi zit).
Als je op de console (scherm en tobo direct op de pi) zit, kun je met alt-F2 (of crtl-alt-F2) switchen naar een 2e scherm.

Edit:
Als het binnen 1 scherm wil doen, kun je de dd in de achtergrond uitvoeren, door een "&" achter die commandoregel te zetten, dan loopt het in de achtergrond door. Om die te stoppen type je "fg" , dan loopt hij weer op de voorgrond, en dan kun je hem met crtl-c afbreken.

[ Voor 18% gewijzigd door u_nix_we_all op 05-11-2015 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Ik gebruik SSH inderdaad. Ik dacht dat een user maar een sessie tegelijk kon starten. Ik zal het eens proberen te testen zodra ik tijd heb, thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
Da_maniaC schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:01:
Ik gebruik SSH inderdaad. Ik dacht dat een user maar een sessie tegelijk kon starten. Ik zal het eens proberen te testen zodra ik tijd heb, thanks. :)
Je kunt het aantal sessie per user wel beperken, maar de default is het aantal toegestane sessies ongelimiteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje 085
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-04 16:45
Allen,

Ik heb een probleem waar ik niet uit kom, waarschijnlijk is de pi naar de eeuwige jachtvelden maar misschien heeft iemand nog een idee 8) .

Wat is er gebeurd; ik heb geprobeerd met domoticz een transmitter aan te sturen via de GPIO pins op het bord van de PI en waarschijnlijk is er daarbij kortsluiting ontstaan want op een gegeven moment ging alles uit en wilde de pi niet meer opstarten, het power lampje ging uit en hij deed niets meer.
Na verloop van tijd ging de voeding echter weer aan en leek het erop dat alles weer werkte, echter bij het inloggen bleek dat het toetsenbord en muis niet meer reageerden en dat is tot op heden nog steeds zo, ook het inloggen via putty lukt niet omdat de pi geen IP-adres krijgt toegewezen wat vermoedelijk wordt veroorzaakt doordat er niet ingelogd word en het opstart proces dus niet afgerond word????

Wat heb ik al geprobeerd;

-Raspian opnieuw geinstalleerd op 2 verschillende SD kaartjes
-Een andere voeding geprobeerd die 5V-2A max levert (de eerste levert max 9,5 2A dus dat zou geen probleem moeten geven maar goed).
-Een powered USB hub geprobeerd en deze op de PI aangesloten (eerder zat muis plus toetsenbord direct op de PI) maar dit maakte geen verschil.
-De GPIO pinnen nagemeten op 3.3 en 5 Volt punten die werken naar behoren.
-Als ik de PI opstart met de domoticz sd kaart loopt hij netjes door het boot proces totdat er word gevraagd om in te loggen met gebruikersnaam en wachtwoord maar dat lukt dus niet.
-Als ik de pi opstart met het raspbian sd kaartje start hij netjes op tot het scherm waar het OS te kiezen is en te installeren maar dat lukt dus ook niet.
-De power en activity led branden en knipperen zoals ze eerder ook deden hier zie ik geen verandering in.

Als laatste opmerking wil ik toevoegen dat als ik de pi aansluit met de originele voeding die ik altijd gebruikt hebt dat de pi na een minuut of 5 aangeeft dat hij te heet wordt (het rode vierkantje rechtsboven) waar ik eerder nog nooit last van heb gehad :|

Mijn gevoel zegt dat het een gevalletje jammer maar helaas is, maar misschien heeft iemand de gouden tip _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03:45
Gebeurd er nog wel iets van USB? Want de netwerkpoort zit intern ook aan de USB, dus als die is uitgefikt (oid) dan vrees ik dat het klaar is. Zolang er netwerk en DHCP is zou een default install altijd een IP moeten krijgen en is te bereiken via SSH.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje 085
Dannisi schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:50:
Gebeurd er nog wel iets van USB? Want de netwerkpoort zit intern ook aan de USB, dus als die is uitgefikt (oid) dan vrees ik dat het klaar is. Zolang er netwerk en DHCP is zou een default install altijd een IP moeten krijgen en is te bereiken via SSH.
nee ik denk het niet ook een usb stick krijg ik geen lampje op de usb poort en ook de lampjes op de RJ45 blijven zwart terwijl dezelfde kabel in mn laptop prima werkt... maar de pi krijgt niks qua dhcp/ip adres.....

Ik denk idd dat hij prima start maar dat dat stuk overleden is helaas :(

[ Voor 9% gewijzigd door Pietertje 085 op 11-11-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Pietertje 085 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:13:
[...]

nee ik denk het niet ook een usb stick krijg ik geen lampje op de usb poort en ook de lampjes op de RJ45 blijven zwart terwijl dezelfde kabel in mn laptop prima werkt... maar de pi krijgt niks qua dhcp/ip adres.....

Ik denk idd dat hij prima start maar dat dat stuk overleden is helaas :(
Ik ben dan wel geen dokter, maar uit je info haal ik wel dat je Pi zo dood als een pier is.
RIP Pi - 11-11-2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje 085
Dacuuu schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:36:
[...]

Ik ben dan wel geen dokter, maar uit je info haal ik wel dat je Pi zo dood als een pier is.
RIP Pi - 11-11-2015.
-Als ik de PI opstart met de domoticz sd kaart loopt hij netjes door het boot proces totdat er word gevraagd om in te loggen met gebruikersnaam en wachtwoord maar dat lukt dus niet.
-Als ik de pi opstart met het raspbian sd kaartje start hij netjes op tot het scherm waar het OS te kiezen is en te installeren maar dat lukt dus ook niet.
-De power en activity led branden en knipperen zoals ze eerder ook deden hier zie ik geen verandering in.
Mwah dood als een pier ben ik niet helemaal met je eens :P maar dat ie niet meer okselfris is tja....... ;)

Edit: ik zie dat ik toch spanning heb op mn usb poorten :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Pietertje 085 op 11-11-2015 17:08 ]

• MdO82
Het heeft meer met rsync te maken dan met de rpi, maar wellicht heeft iemand dit al voor elkaar ;)

Ik maak elke avond een backup van het sd-kaartje van mijn raspberry naar mijn synology met rsync.
Stel dat mijn sd-kaartje corrupt raakt is het dan simpel om de bestanden die in de rsync map staan op de synology te kopieren naar een nieuwe sd-kaart en die weer in je rpi te stoppen.

Of werkt het niet iets anders ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorickL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-04 11:37
MdO82 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 09:02:
Het heeft meer met rsync te maken dan met de rpi, maar wellicht heeft iemand dit al voor elkaar ;)

Ik maak elke avond een backup van het sd-kaartje van mijn raspberry naar mijn synology met rsync.
Stel dat mijn sd-kaartje corrupt raakt is het dan simpel om de bestanden die in de rsync map staan op de synology te kopieren naar een nieuwe sd-kaart en die weer in je rpi te stoppen.

Of werkt het niet iets anders ?
Wat ik heb gedaan voor het maken van een backup is het volgende:

Via deze link ben ik op onderstaand script gekomen. Op pagina 3 van genoemde link staat het één en ander uitgelegd, maar het is op zich ook wel vrij duidelijk wat er gebeurt. Dit script heb ik opgeslagen als 'backup_pi.sh' en die roep ik aan in een cronjob, in de nacht om 01:00 uur.

Bash: backup_pi.sh
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
#!/bin/bash
#Setting up backup directories
SUBDIR=Raspberry
DIR=/media/USBHDD1/shares/$SUBDIR

# Setting up echo fonts
red='\e[0;31m'
green='\e[0;32m'
cyan='\e[0;36m'
yellow='\e[1;33m'
purple='\e[0;35m'
NC='\e[0m' #No Color
bold=`tput bold`
normal=`tput sgr0`

#Screen clear
clear

echo -e "${green}${bold}Starting RaspberryPI backup process!${NC}${normal}"
echo ""
# First check if pv package is installed, if not, install it first
PACKAGESTATUS=`dpkg -s pv | grep Status`;

if [[ $PACKAGESTATUS == S* ]]
   then
      echo -e "${cyan}${bold}Package 'pv' is installed${NC}${normal}"
      echo ""
   else
      echo -e "${yellow}${bold}Package 'pv' is NOT installed${NC}${normal}"
      echo -e "${yellow}${bold}Installing package 'pv' + 'pv dialog'. Please wait...${NC}${normal}"
      echo ""
      sudo apt-get -y install pv && sudo apt-get -y install pv dialog
fi

# Check if backup directory exists
if [ ! -d "$DIR" ];
   then
      echo -e "${yellow}${bold}Backup directory $DIR doesn't exist, creating it now!${NC}${normal}"
      sudo mkdir $DIR

fi

# Create a filename with datestamp for our current backup (without .img suffix)
OFILE="$DIR/backup_$(date +%Y%m%d_%H%M%S)"

# Create final filename, with suffix
OFILEFINAL=$OFILE.img

# First sync disks
sync; sync

# Shut down some services before starting backup process
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Stopping services before backup${NC}${normal}"
sudo service cron stop

# Begin the backup process, should take about 45 minutes hour from 8Gb SD card to HDD
echo ""
echo -e "${green}${bold}Backing up SD card to img file on HDD${NC}${normal}"
SDSIZE=`sudo blockdev --getsize64 /dev/mmcblk0`;
sudo pv -tpreb /dev/mmcblk0 -s $SDSIZE | dd of=$OFILE bs=1M conv=sync,noerror iflag=fullblock

# Wait for DD to finish and catch result
RESULT=$?

# Start services again that where shutdown before backup process
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Starting the stopped services${NC}${normal}"
sudo service cron start

# If command has completed successfully, if not, delete created files
if [ $RESULT = 0 ];
   then
     sudo mv $OFILE $OFILEFINAL
      echo ""
      echo -e "${green}${bold}RaspberryPI backup process completed! FILE: $OFILEFINAL${NC}${normal}"
      echo -e "${yellow}Removing backups older than 5 days${NC}"
     sudo find $DIR -maxdepth 1 -name "*.img" -mtime +5 -exec rm {} \;
      echo -e "${cyan}If any backups older than 5 days were found, they were deleted${NC}"
      exit 0
# Else remove attempted backup file
   else
      echo ""
      echo -e "${red}${bold}Backup failed!${NC}${normal}"
     sudo rm -f $OFILE
      echo ""
      echo -e "${purple}Last backups on HDD:${NC}"
     sudo find $DIR -maxdepth 1 -name "*.img" -exec ls {} \;
      echo ""
      echo -e "${red}${bold}RaspberryPI backup process failed!${NC}${normal}"
      exit 1
fi

Regel 3 en 4 zal je ff moeten aanpassen naar de juiste bestemmingen op jouw Pi. Maar, de clou: dit script maakt een .img bestand en die kan je met de daarvoor bestemde software (Win32DiskImager bijvoorbeeld) gewoon weer naar je SD-kaart (of je nieuwe SD-kaart) flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Nice. Maar waarom al die fancy schermoutput met kleurtjes en progress in een cronjob ?
En bij halfvolle SD-kaartjes zit er nogal wat lege ruimte in je img bestand, wellicht is het efficienter er een gzip tussen te gooien. Allen moet je dan bij een restore eerst je img unzippen, maar als het goed is hoeft dat natuurlijk niet zo vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorickL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-04 11:37
Ja, die fancy kleurtjes waren ook niet mijn idee :> Maar ziet er wel leuk uit bij proefdraaien.

GZip is nog wel een leuke toevoeging inderdaad, misschien maar eens naar kijken om dat er zelf in te knutselen als het *.img bestand gemaakt is.

Ik kom nog maar net kijken in de wondere wereld van Linux, maar dit is een mooie zelfstudie case om wat verder aan te rommelen... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Heb je geen problemen met dit image omdat het van een draaiend systeem gemaakt wordt? Het kan natuurlijk zijn dat het filesystem aangepast wordt terwijl het image gedraaid wordt. Ik neem aan dat het de services stopt om dit probleem wat te verminderen?

Het is jammer dat Linux niet iets heeft als Volume Shadow Copy van Windows, waarmee je een snapshot van je filesystem kan maken. Tenminste, ext2/3/4 heeft het niet voor zover ik weet, ik geloof dat btrfs het al wel heeft maar dat draai ik niet op mijn Pi's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
GekkePrutser schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:48:
Heb je geen problemen met dit image omdat het van een draaiend systeem gemaakt wordt? Het kan natuurlijk zijn dat het filesystem aangepast wordt terwijl het image gedraaid wordt. Ik neem aan dat het de services stopt om dit probleem wat te verminderen?

Het is jammer dat Linux niet iets heeft als Volume Shadow Copy van Windows, waarmee je een snapshot van je filesystem kan maken. Tenminste, ext2/3/4 heeft het niet voor zover ik weet, ik geloof dat btrfs het al wel heeft maar dat draai ik niet op mijn Pi's.
Linux heeft al heel lang volume snapshots, maar dat zit in LVM (Logical Volume Management) en niet in het filesystem. Als je je root filesystem op een LVM logical volume wilt hebben kan dat, maar dan moet je werken met een initrd.img waarmee je eerst de support voor LVM laad, voordat je kernel geladen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:58:
[...]

Linux heeft al heel lang volume snapshots, maar dat zit in LVM (Logical Volume Management) en niet in het filesystem. Als je je root filesystem op een LVM logical volume wilt hebben kan dat, maar dan moet je werken met een initrd.img waarmee je eerst de support voor LVM laad, voordat je kernel geladen kan worden.
Aha dat wist ik niet, ik gebruik ook niet zo vaak LVM omdat ik de meeste features niet nodig heb.

Draai je dit dan ook op je pi bij het maken van een backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
GekkePrutser schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:07:
[...]

Aha dat wist ik niet, ik gebruik ook niet zo vaak LVM omdat ik de meeste features niet nodig heb.

Draai je dit dan ook op je pi bij het maken van een backup?
Nee, ik draai het niet op mijn pi, en ik doe niet zo veel aan backups daarvan. Af en toe maak ik een kopie van de sd-kaart (als ik veel gewijzigd heb), gewoon op een andere PC (dus de pi even uit en het kaartje eruit). Ik heb niet zo veel variabele data (alleen wat grafiek-data in rrd-files) en die rsync ik af en toe (handmatig) naar mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Wellicht zocht ik niet goed, maar misschien dat iemand mij een goeie kant op kan sturen :)

Ik wil op mijn rpi een database gaan draaien.
Echter wat is een goeie methode om deze te backuppen elke nacht ?

Wie kan mij een hint geven :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
MdO82 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 20:24:
Wellicht zocht ik niet goed, maar misschien dat iemand mij een goeie kant op kan sturen :)

Ik wil op mijn rpi een database gaan draaien.
Echter wat is een goeie methode om deze te backuppen elke nacht ?

Wie kan mij een hint geven :)
Het is niet perse alleen voor een Raspberry maar dit scriptje gebruik ik voor al mijn eigen databaseserver.

#!/bin/bash

DB_BACKUP="/var/sql-backup/"
DB_USER="root"
DB_PASSWD="o_wat_voel_ik_me_dom"
# HN=`hostname | awk -F. '{print $1}'`

# (the following section is part of the original script, but has no purpose in my set up)
# Create the backup directory
# mkdir -p $DB_BACKUP
# Remove backups older than 10 days
# find /backups/mysql_backup/ -maxdepth 1 -type d -mtime +10 -exec rm -rf {} \;

# Option 1: Backup each database on the system using a root username and password
for db in $(mysql --user=$DB_USER --password=$DB_PASSWD -e 'show databases' -s --skip-column-names|grep -vi information_schema|grep -vi mysql|grep -vi performance_schema);
do mysqldump --user=$DB_USER --password=$DB_PASSWD --opt $db > "$DB_BACKUP$db-bak";
done

Ik maak geen gebruik van snapshoting of history of iets dergelijks op de servers zelf. Dat wordt door een ander script geregeld, daarom is het stukje dat oudere backup's verwijderd gehashed.
Wil je meerder oude versies bewaren gebruik dan het volgende;
"$DB_BACKUP/mysqldump-$HN-$db-$(date +%Y-%m-%d).gz"

in plaats van
"$DB_BACKUP$db-bak"

mijn crontab entry is
0 */1 * * * /usr/local/bin/mysql_backup.sh

en voert dus ieder uur een backup uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il_mostro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05 19:28
VorCha schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:36:
[...]

Het is niet perse alleen voor een Raspberry maar dit scriptje gebruik ik voor al mijn eigen databaseserver.

#!/bin/bash

(KNIP)

Ik maak geen gebruik van snapshoting of history of iets dergelijks op de servers zelf. Dat wordt door een ander script geregeld, daarom is het stukje dat oudere backup's verwijderd gehashed.
Wil je meerder oude versies bewaren gebruik dan het volgende;
"$DB_BACKUP/mysqldump-$HN-$db-$(date +%Y-%m-%d).gz"

in plaats van
"$DB_BACKUP$db-bak"

mijn crontab entry is
0 */1 * * * /usr/local/bin/mysql_backup.sh

en voert dus ieder uur een backup uit
Ik zou je wachtwoord even weghalen uit je voorbeeld. Neem aan dat root niet extern kan inloggen, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
il_mostro schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:46:
[...]

Ik zou je wachtwoord even weghalen uit je voorbeeld. Neem aan dat root niet extern kan inloggen, maar toch.
Done, en nee root kan zeker niet extern inloggen. Geen database server is uberhaupt vanaf het internet benaderbaar. |:( 8)7 |:( 8)7 |:(

• MdO82
Ik ben vanavond even wezen klooien met mijn rpi.
Ik wil namelijk een bestand kopiëren naar mijn synology als deze aangemaakt is via crontab.

Ik probeer het op de volgende manier:

scp sourceuser@sourcehost:/path/to/source/file destinationuser@destinationhost:/path/to/destination/

Maar ik blijf een access denied houden.
Ik gebruik de juiste users, maar toch wil het mij niet lukken.

Heeft iemand een idee waar ik wellicht de mist in ga ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Als je dit in een crontab hebt, hoe wil je dan het paswoord invoeren?

Meestal wordt dan private key authenticatie gebruikt, zonder een paswoord op de key. Maar zorg wel dat die op een veilige plek staat. Want als iemand die in handen krijgt kan hij altijd op je pi inloggen.

Wellicht is het beter om vanuit de machine waar hij op staat hem de andere kant op te sturen via iets als http upload. Zo doe ik het met backups van sommige applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
GekkePrutser schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 00:57:
Als je dit in een crontab hebt, hoe wil je dan het paswoord invoeren?

Meestal wordt dan private key authenticatie gebruikt, zonder een paswoord op de key. Maar zorg wel dat die op een veilige plek staat. Want als iemand die in handen krijgt kan hij altijd op je pi inloggen.
Wellicht is het beter om vanuit de machine waar hij op staat hem de andere kant op te sturen via iets als http upload. Zo doe ik het met backups van sommige applicaties.
Het password staat gedefineerd in het script, ik gebruik hier de user root wat misschien netter zou kunnen. Door er een backup user voor te gebruiken, maar dat veranderd niets aan de werking van het script.

Het script runt ook lokaal dus er hoeft geen ssh verbinding gemaakt te worden of iets dergelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door VorCha op 20-11-2015 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
VorCha schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 08:37:
[...]
Het script runt ook lokaal dus er hoeft geen ssh verbinding gemaakt te worden of iets dergelijks.
Maar scp is onderdeel van de SSH suite, dat kan je niet gebruiken zonder SSH verbinding. Als je het lokaal wil doen dan gebruik je de gewone cp. Eventueel in combinatie met sudo als je het met root rechten wil runnen. Met het commando visudo kan je sudo dan de rechten geven om dat specifieke commando te draaien zonder om paswoorden te vragen.

Ook kan je scp niet gebruiken met een hardcoded paswoord tenzij je een extra tool gebruikt zoals sshpass. En dan nog is het niet aan te bevelen, zeker niet voor root!

[ Voor 33% gewijzigd door GekkePrutser op 20-11-2015 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
GekkePrutser schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:54:
[...]

Maar scp is onderdeel van de SSH suite, dat kan je niet gebruiken zonder SSH verbinding. Als je het lokaal wil doen dan gebruik je de gewone cp. Eventueel in combinatie met sudo als je het met root rechten wil runnen. Met het commando visudo kan je sudo dan de rechten geven om dat specifieke commando te draaien zonder om paswoorden te vragen.

Ook kan je scp niet gebruiken met een hardcoded paswoord tenzij je een extra tool gebruikt zoals sshpass. En dan nog is het niet aan te bevelen, zeker niet voor root!
Dit gelezen te hebben kan ik dus beter handmatig van de folder waar mijn bestanden staan kopiëren naar een map op mijn synology.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Even kort tussendoor, dit topic is actiever en dit is niet specifiek GPIO: Ik ben met GPIO bezig, maar moet een library rebuilden. Ik kan alleen het commando om te rebuilden niet vinden. Nou ben ik nogal een RPi noob, dus wellicht kijk ik ergens overheen, maar iemand hier een idee hoe het rebuild commando heet? Of is dat gewoon sudo apt-get install xxx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-05 22:43
Pizza_Boom schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:34:
Even kort tussendoor, dit topic is actiever en dit is niet specifiek GPIO: Ik ben met GPIO bezig, maar moet een library rebuilden. Ik kan alleen het commando om te rebuilden niet vinden. Nou ben ik nogal een RPi noob, dus wellicht kijk ik ergens overheen, maar iemand hier een idee hoe het rebuild commando heet? Of is dat gewoon sudo apt-get install xxx?
sudo apt-get install build-essential(s?)
dan iets van make clean in de build directory van je library?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
MdO82 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:43:
[...]
Dit gelezen te hebben kan ik dus beter handmatig van de folder waar mijn bestanden staan kopiëren naar een map op mijn synology.
Dat hoeft niet handmatig, je zou een map van de synology kunnen mounten op je raspberry, desnoods in het script en daarna weer netjes unmounten. En dan in die mount de database dumps plaatsen.

Er zijn legio manieren om de dumps van lokaal naar remote weg te brengen. Ik gebruik een rsync script dat actief is op een ander systeem.

De reden dat ik de dumps in eerste instantie lokaal maak is dat 1 van de disaster/recovery scenarios waar ik rekening mee houdt is dat 1 database een foutje bevat wat opgelost kan worden met een dump van max een uur terug. Dan staat er dus altijd een lokale kopie voor klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
lordprimoz schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:03:
[...]

sudo apt-get install build-essential(s?)
dan iets van make clean in de build directory van je library?
Ga ik eens proberen. Gaat trouwens om de I2C library die ik aan WiringPi toegevoegd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-05 22:43
Pizza_Boom schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:08:
[...]
Ga ik eens proberen. Gaat trouwens om de I2C library die ik aan WiringPi toegevoegd heb.
je bedoeld de simplified i2c handling library?
https://projects.drogon.n...-pi/wiringpi/i2c-library/

de rebuild voer je uit door in de directory van je wiringPi het build script uit te voeren.
$ ./build

je kan trouwens best wel een kijkje nemen in dat script: $ nano build
daar zal ook iets vergelijkbaars als $ make clean & make staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
lordprimoz schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:14:
[...]

je bedoeld de simplified i2c handling library?
https://projects.drogon.n...-pi/wiringpi/i2c-library/

de rebuild voer je uit door in de directory van je wiringPi het build script uit te voeren.
$ ./build

je kan trouwens best wel een kijkje nemen in dat script: $ nano build
daar zal ook iets vergelijkbaars als $ make clean & make staan.
Thanks. Ik zag uninstall en install langs komen, dus neem even aan dat het wel gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
VorCha schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:08:
[...]

Dat hoeft niet handmatig, je zou een map van de synology kunnen mounten op je raspberry, desnoods in het script en daarna weer netjes unmounten. En dan in die mount de database dumps plaatsen.

Er zijn legio manieren om de dumps van lokaal naar remote weg te brengen. Ik gebruik een rsync script dat actief is op een ander systeem.

De reden dat ik de dumps in eerste instantie lokaal maak is dat 1 van de disaster/recovery scenarios waar ik rekening mee houdt is dat 1 database een foutje bevat wat opgelost kan worden met een dump van max een uur terug. Dan staat er dus altijd een lokale kopie voor klaar.
Mounten werkt inderdaad goed d:)b
Ik ga er verder mee aan de slag :)

Edit: ik heb een website gevonden waarop aangeven wordt dat dit als permanente mount gemaakt kan worden.

Is er ook een mogelijkheid om de share op een x tijd te mounten en te unmounten?
Of ga ik dan iets onmogelijks proberen ?

Het is namelijk zo dat de NAS waar het bestand weggeschreven wordt 's nachts uitgezet word :)
Ben benieuwd of daar nog een truc voor is

[ Voor 21% gewijzigd door MdO82 op 20-11-2015 13:58 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
MdO82 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:37:
[...]
Is er ook een mogelijkheid om de share op een x tijd te mounten en te unmounten?
Of ga ik dan iets onmogelijks proberen ?
Geef het mount commando aan het begin van het script en een umount aan het einde van het script.
Dan is de mount er dus alleen als dit script wordt uitgevoerd. :+

Er kan vast ook iets met autofs, maar daar ben ik totaal niet bedreven in :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
VorCha schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 14:08:
[...]

Geef het mount commando aan het begin van het script en een umount aan het einde van het script.
Dan is de mount er dus alleen als dit script wordt uitgevoerd. :+

Er kan vast ook iets met autofs, maar daar ben ik totaal niet bedreven in :X
Thanks.
Ik ga eens op me gemak kijken van het weekend :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

434365

Auw, kan niemand die eerste post aanpassen? een Raspberry PI is een usbstick die lijkt op de iPad, juist ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
434365 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:44:
Auw, kan niemand die eerste post aanpassen? een Raspberry PI is een usbstick die lijkt op de iPad, juist ja...
Wellicht dat iemand eens zin heeft om een nieuwe topicstart te maken ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

434365

Misschien wel een idee ja :P

Ik bedoel hier verder trouwens niets lulligs mee hoor, klikte vanaf de frontpage door en zag het staan, en was een beetje verbaast, verder natuurlijk alsnog fijn dat dit topic er uberhaupt is/dat Andea er destijds aan heeft gedacht er 1 te beginnen.

Maarja, de beschrijving doet wel een beetje afbreuk aan het product, en verder zou het ook goed zijn om de verschillende versies (en de verschillen daartussen) in de eerste post te hebben staan

[ Voor 52% gewijzigd door 434365 op 20-11-2015 16:08 . Reden: meer uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
434365 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:44:
Als je het eerste filmpje bekijkt, lijkt het inderdaad nog een USB-stick. En de vergelijking met de iPad is dat het om een klein bordje gaat met een enkele SOC. Natuurlijk geldt dat voor veel meer devices en ik vind het vooral wat populistisch gekozen, maar ik snap hem wel, zeker in die tijd en met de kennis van toen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9oBaMik.png

Maar inderdaad is de OP zwaar achterhaald en biedt totaal geen info voor de nieuweling. De Pi zou wel een betere verdienen. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Zullen we hier: Raspberry Pi - deel 2 verder gaan :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dat lijkt me een goed idee. :)

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1 ... 53 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]