Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Als je een goedkope maar kwalitatief goede case zoekt: http://www.banggood.com/A...Transparent-p-960218.html

Voor 2,50 euro een betere case dan die van SOS imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 17:50:
Ik ben aan het proberen om een soort van weer logger te maken waarbij een Pi via usb gegevens krijgt van een arduino, dat is geen probleem en gaat vrij vlot. Nu zou ik die gegevens die de Pi ontvangt willen doorzenden naar een webserver aan de hand van een querystring, nu weet ik wel hoe ik die data kan ontvangen en in een database zetten, maar hoe moet ik die url "openen" op de Pi waarin de querystring zich bevind. Is dit mogelijk in python of zal ik php moeten gebruiken op de Pi?
Ik ben met Python nog niet zo bekend, maar daar zal het ongetwijfeld mee kunnen. Het kan ook in bash met wget en in PHP met fsockopen, curl, etc. Is maar net waar je voorkeur naar uit gaat en in welke programmmeertaal de scriptjes van de datalogger zijn gemaakt denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan met alle talen wanneer je gewoon direct een HTTP verzoek script. Dat is makkelijker dan je denkt. Via meer high-level talen zijn er genoeg libraries die die verzoeken voor je opbouwen.

Hier heb ik zelf een simpele http scriptje geschreven voor C, omdat ik curl véél te bloated vond:
https://github.com/piligh.../libs/pilight/core/http.c

[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 17-05-2015 23:42 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-02-2024
Ik wil retropi wel eens proberen. Kan ik op de rpi bijvoorbeeld wii en ps2 spellen spelen of heb ik daar meer power voor nodig, bijv een rpi2. Is dit uberhaubt te doen op een rpi of moet ik toch kijken naar een pc'tje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
aegieles schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:37:
Ik wil retropi wel eens proberen. Kan ik op de rpi bijvoorbeeld wii en ps2 spellen spelen of heb ik daar meer power voor nodig, bijv een rpi2. Is dit uberhaubt te doen op een rpi of moet ik toch kijken naar een pc'tje?
http://blog.petrockblock....me-computers-in-retropie/

Kom, Beetje eigen inzet is wel zo gezellig. Dat houdt het niveau een beetje op peil.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:05

Goner

What can I do you for ?

Zijn er Tweakers die een Rii mini i8 Plus (Multi-Touch) hebben ? Helaas geen reviews te vinden hier.
Of evt. alternatieven ...
Heb er nu een bekabelde keyboard/mouse aan hangen, maar dat is verre van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

GekkePrutser schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:57:
[...]

Ik vraag me af of dit wel in de logs te vinden is.. Het klinkt eigenlijk meer als dat de webcam te veel stroom trekt en de pi een brownout veroorzaakt. Dan gaat hij gewoon hangen (elke keer op een beetje andere manier).

Ik zou proberen de webcam in een powered hub te drukken, als het dan wel werkt dan ligt het daar aan. Vooral bij de oude Model B was dit een probleem. Bij de B+ en B 2 wat minder omdat de polyfuses veel ruimer bemeten zijn.
Je had gelijk, heb de camera nu aan een powered USB Hub hangen en de Pi start goed door. Thanks! :)

Webcam control pagina is nu ook beschikbaar! De stream van de webcam zelf wil het echter helaas nog niet doen. :-(

Zodra ik test met uvccapture krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/hMuTK17D62rnc37DixqVg01s/full.jpg

De instelling volgens motion.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
Thread 0
daemon = on
process_id_file = /var/run/motion/motion.pid
setup_mode = off
videodevice = /dev/video0
v4l2_palette = 8
input = 8
norm = 0
frequency = 0
rotate = 0
width = 320
height = 240
framerate = 2
minimum_frame_time = 5
netcam_url = (not defined)
netcam_userpass = (not defined)
netcam_http = 1.0
netcam_proxy = (not defined)
netcam_tolerant_check = off
auto_brightness = off
brightness = 0
contrast = 0
saturation = 0
hue = 0
roundrobin_frames = 1
roundrobin_skip = 1
switchfilter = off
threshold = 1500
threshold_tune = off
noise_level = 32
noise_tune = on
despeckle = EedDl
area_detect = (not defined)
mask_file = (not defined)
smart_mask_speed = 0
lightswitch = 0
minimum_motion_frames = 1
pre_capture = 2
post_capture = 2
gap = 60
max_mpeg_time = 0
output_all = off
output_normal = on
output_motion = off
quality = 100
ppm = off
ffmpeg_cap_new = on
ffmpeg_cap_motion = off
ffmpeg_timelapse = 30
ffmpeg_timelapse_mode = daily
ffmpeg_bps = 500000
ffmpeg_variable_bitrate = 2
ffmpeg_video_codec = swf
ffmpeg_deinterlace = off
snapshot_interval = 0
locate = off
text_right = %Y-%m-%d\n%T-%q
text_left = (not defined)
text_changes = off
text_event = %Y%m%d%H%M%S
text_double = off
target_dir = /tmp/motion
snapshot_filename = %v-%Y%m%d%H%M%S-snapshot
jpeg_filename = %v-%Y%m%d%H%M%S-%q
movie_filename = %v-%Y%m%d%H%M%S
timelapse_filename = %Y%m%d-timelapse
webcam_port = 8081
webcam_quality = 50
webcam_motion = off
webcam_maxrate = 1
webcam_localhost = off
webcam_limit = 0
control_port = 8082
control_localhost = off
control_html_output = on
control_authentication = (not defined)
track_type = 0
track_auto = off
track_port = (not defined)
track_motorx = 0
track_motory = 0
track_maxx = 0
track_maxy = 0
track_iomojo_id = 0
track_step_angle_x = 10
track_step_angle_y = 10
track_move_wait = 10
track_speed = 255
track_stepsize = 40
quiet = on
on_event_start = (not defined)
on_event_end = (not defined)
on_picture_save = (not defined)
on_motion_detected = (not defined)
on_area_detected = (not defined)
on_movie_start = (not defined)
on_movie_end = (not defined)
on_camera_lost = (not defined)
sql_log_image = on
sql_log_snapshot = on
sql_log_mpeg = off
sql_log_timelapse = off
sql_query = insert into security(camera, filename, frame, file_type, time_stamp, event_time_stamp) values('%t', '%f', '%q', '%n', '%Y-%m-%d %T', '%C')
mysql_db = (not defined)
mysql_host = localhost
mysql_user = (not defined)
mysql_password = (not defined)
pgsql_db = (not defined)
pgsql_host = localhost
pgsql_user = (not defined)
pgsql_password = (not defined)
pgsql_port = 5432
video_pipe = (not defined)
motion_video_pipe = (not defined)
thread = No threads

Iemand enig idee wat er verkeerd kan gaan?

De camera kan snapshots maken op 640x480 maar filmen op slechts 320x240 (dus vandaar deze settings).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na flink wat gestoeid te hebben met de Pi2 lijkt dit kleine wonderdoosje netjes up en running te blijven.

Het enige wat nog opvalt is dat m'n 64gb usb stick geen constante schrijfsnelheid houdt:

dd if=/dev/zero bs=512KB count=1000 | pv | dd of=big

Ik zie hiermee dat de snelheid schommelt van circa 15MB tot dalen van enkele KBs, waarna het daarna weer aantrekt. Dit gaat continu op en neer, waarbij 'top' laat zien dat er veel IO wait is.

Het is nu ext3 fs, wellicht heb ik meer hoop met een ander fs, of wellicht andere mount options. Nu heb ik dit:
ext3 (rw,noatime,data=ordered)

Of trekt de usb stick teveel stroom? Dat zal toch niet? (Het is een usb3 disk die in usb2 mode zal draaien, dunkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is een buffering probleem. Je kan een kijken naar mbuffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:11:
Dat is een buffering probleem. Je kan een kijken naar mbuffer.
Zou je dit kunnen toelichten? Ik begrijp het nog niet volledig.

edit: Daar kan ik wel wat mee. Bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2015 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat google startpage dat beter kan dan ik ;)

Als je de diepte in wil hier wat leesvoer:
tvwes in "Het grote ZFS topic"

[ Voor 50% gewijzigd door CurlyMo op 20-05-2015 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:40

OMX2000

By any means necessary...

Marzman schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:19:
[...]

Die case heb ik ook :p Had niet het idee dat er iets wringde bij de sdkaart trouwens (al heb ik wel problemen met de sdkaart die soms corrupt raakt of niet te lezen is. Toch maar eens goed kijken bij de uitsparing voor de sdkaart of alles goed zit dan :) )
Ik heb het ook een paar keer gehad dat mijn RPi 2 niet wilde booten met de melding dat er iets mis was met SDcard. Ik heb de mijne ook bij SOS gekocht met die gelaagde behuizing. Ik verdacht eigenlijk de sd card die meegeleverd is. Had ook beter een tried en tested SANdisk moeten kopen...

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Eigenlijk verwacht ik dat als iets als bundel verkocht wordt dat het ook compatible met elkaar (oftewel tried en tested) is,

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:36

Rincewind

Take me in your arms tonight

Noob-vraag: ik heb een losse 7"TFT die ik aansluit aan mijn Raspberry Pi 2 via HDMI. De Pi doet het goed maar ik krijg geen beeld op die TFT. Als ik de Pi koppel aan een andere TV met HDMI koppel dan krijg ik wel beeld. Waar/wat moet ik aanpassen om dat scherm wel gewoon te kunnen gebruiken?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Rincewind schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:42:
Noob-vraag: ik heb een losse 7"TFT die ik aansluit aan mijn Raspberry Pi 2 via HDMI. De Pi doet het goed maar ik krijg geen beeld op die TFT. Als ik de Pi koppel aan een andere TV met HDMI koppel dan krijg ik wel beeld. Waar/wat moet ik aanpassen om dat scherm wel gewoon te kunnen gebruiken?
Heb je hem aangesloten tijdens boot?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Rincewind schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:42:
HDMI mode juist instellen in /boot/config.txt
Zie http://elinux.org/RPiconfig voor de juiste waarde, afhankelijk van wat jou 7" TFT aankan.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Room42 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:33:
[...]

Heb je hem aangesloten tijdens boot?
Ja. Aan de ledjes te zien boot-ie ook gewoon door. Alleen zie ik dus niets op het scherm.
u_nix_we_all schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:18:
[...]
Zie http://elinux.org/RPiconfig voor de juiste waarde, afhankelijk van wat jou 7" TFT aankan.
Dat had ik ook gelezen alleen maak ik in dit geval gebruik van een pre-configured image (RetroPie) die op een normale tv wel gewoon werkt. Koppel ik hem daarna aan dat 7" tft-tje dan zie ik helemaal niets meer. ESC drukken tijdens het booten levert ook geen boot-progress-window op. Hoe kan/moet ik dan de config.txt instellen als ik niets zie? Helaas ook geen commandline/window o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15
Rincewind schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:48:
[...]
Hoe kan/moet ik dan de config.txt instellen als ik niets zie? Helaas ook geen commandline/window o.i.d.
De disk even mounten in een ander systeem en dan de file aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Rincewind schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:48:
[...]

Ja. Aan de ledjes te zien boot-ie ook gewoon door. Alleen zie ik dus niets op het scherm.

[...]
Dat had ik ook gelezen alleen maak ik in dit geval gebruik van een pre-configured image (RetroPie) die op een normale tv wel gewoon werkt. Koppel ik hem daarna aan dat 7" tft-tje dan zie ik helemaal niets meer. ESC drukken tijdens het booten levert ook geen boot-progress-window op. Hoe kan/moet ik dan de config.txt instellen als ik niets zie? Helaas ook geen commandline/window o.i.d.
Als je het IP-adres weet, kun je via SSH inloggen. Als het IP-adres niet weet, zou je de DHCP-server kunnen checken of met een network scanner zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Zie anders hier: http://www.libregeek.org/...ide-for-the-raspberry-pi/
Bij 6.1 No HDMI TV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Joen schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:35:
[...]

Die optie was ik nog vergeten te noteren ja. Ik wilde nog een andere kleinere SD-kaart icm een USB-stick voor de volledige image van Raspbian gaan testen.

Ik kom er net achter dat mijn LED-lampjes boven het bureau er ook niet mee te maken hebben. Bij een volledige koude start (dus direct bij de 1e keer aanzetten vandaag) en een sudo reboot wordt /dev weer langzaam geladen en treden daarna weer diverse leesfouten op.
Inmiddels lijken de leesfouten tijdens het opstarten van Raspbian op de Raspberry Pi 2 B opgelost te zijn.
Ik heb gisteren een 16GB MicroSDHC UHS-1 gekocht. Sinds plm. 16:00 draait de Raspberry Pi 2 B onafgebroken inclusief diverse reboots gewoon door.

Ter info: het andere MicroSD kaartje was een 32GB UHS-1 van Transcend. Eerder had ik al veel positieve ervaringen met geheugen-producten van Sandisk dus vandaar dat ik bij deze problemen even specifiek Sandisk heb aangeschaft.

Qua stroomvoorziening gebruik ik nu de Velleman 3,1A adapter en een goede AWG kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

He! Die site/pagina kende ik nog niet. Vanavond even doorlezen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 16:33
Iemand een idee waarom cron niet start op een raspbmc, ook al heb ik heb ik in de directory "/home/pi/.xbmc/userdata/addon_data/script.raspbmc.settings/ " de fiile "settings.xml" aangepast. Daar de regel " <setting id="sys.service.cron" value="false" />" opgezocht en aangepast in "<setting id="sys.service.cron" value="true" />"

Na een herstart wordt cron niet automatisch gestart, terwijl dit blijkbaar de standaard manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is me niet duidelijk wat de relatie is tussen cron en xbmc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hij maakt een cron in Raspbmc.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zou ik beginnen met een cron in gewoon cron te maken. Daar ben je sneller mee klaar dan dit te debuggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
u_nix_we_all schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:18:
[...]

In aanvulling hierop:
Ik heb toen de uitleg van Raspberry Pi zelf gebruikt om na te gaan welke hdmi group en hdmi mode mijn monitoren ondersteunen. Ik heb voor mij zelf in al mijn config.txt bestanden dus een lijstje staan met welke hdmi group en hdmi mode bij welke monitor te gebruiken is en afhankelijk van welke monitor ik aansluit uncomment ik dan de juiste regels.
Deze uitleg heb ik gevolgd (vanaf "hdmi_mode" t-m "Which values are valid for my monitor?"): https://www.raspberrypi.o...nfiguration/config-txt.md

[ Voor 4% gewijzigd door Joen op 23-05-2015 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Da_maniaC schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:40:
[...]

Je had gelijk, heb de camera nu aan een powered USB Hub hangen en de Pi start goed door. Thanks! :)

Webcam control pagina is nu ook beschikbaar! De stream van de webcam zelf wil het echter helaas nog niet doen. :-(

Zodra ik test met uvccapture krijg ik dit:
[afbeelding]

De instelling volgens motion.conf:
code:
1
[....]

Iemand enig idee wat er verkeerd kan gaan?

De camera kan snapshots maken op 640x480 maar filmen op slechts 320x240 (dus vandaar deze settings).
Iemand die me hier mee kan helpen toevallig? :) (wil het erg graag fixen!).

- - -

Nog een tweede vraag;

Zou ik een enkele 32 GB USB stick op de Pi aan kunnen sluiten en deze in kunnen richten met 2 partities van verschillende filesystems?

Ik zou graag een 20 GB NTFS partitie aanmaken toegankelijk als networkshare en een ~12GB (ext4?) partitie voor de Pi zodat deze hier onder andere Domoticz logs kan wegschrijven enzo.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Da_maniaC schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 02:06:
[...]
Ik zou graag een 20 GB NTFS partitie aanmaken toegankelijk als networkshare en een ~12GB (ext4?) partitie voor de Pi zodat deze hier onder andere Domoticz logs kan wegschrijven enzo.
Waarom NTFS :? Je Pi draait Linux, geen Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Room42 schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:56:
[...]

Waarom NTFS :? Je Pi draait Linux, geen Windows.
Ik wil er naartoe schrijven met een IP camera, die ondersteund geen Unix partities. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkEetBijen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:20
Voor een project gebruik ik de RC522 RFID module. Helaas krijg ik hem niet werkend op mijn Raspberry 2 model B, terwijl hij wel werkt bij een vriend op zijn Raspberry pi B. Weet hier iemand hoe ik de RC522 werkend kan krijgen op mijn Pi 2? Google biedt helaas weinig oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Da_maniaC schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 15:33:
[...]

Ik wil er naartoe schrijven met een IP camera, die ondersteund geen Unix partities. :)
...je wilt de USB-stick ook in die camera zelf prikken? Die heeft een USB-aansluiting?

Volgens mij heb ik dat nog nooit gezien en het lijkt me bijzonder als zo'n camera dan wél NTFS zou ondersteunen maar geen EXT2 ofzo. Zo'n ding draait echt geen windows.

[ Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 23-05-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Da_maniaC schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 15:33:
[...]

Jamaar...
Da_maniaC schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 02:06:
[...] toegankelijk als networkshare [...]
Je wilt dus een netwerkshare maken (ik neem maar even Samba aan) en daar de camera naar laten schrijven. Dan heeft die camera toch niks te maken met het filesytem 8)7 Die camera ziet alleen "SMB", het protocol om de share aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand al geëxperimenteerd met de MiniDLNA transcode patch ? http://sourceforge.net/p/minidlna/patches/32/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

@Evanescent:
Kennelijk is er iets niet goed met mijn Samba installatie. Ik ga hier eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cancun
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-04 18:46
Sinds kort ook een Raspberry Pi 2. Prima ding en erg tevreden over. Heb hem nu tijdelijk aan mijn bedrade netwerk (internet) hangen maar dit kabeltje is eigenlijk voor de PS4.

Ik heb een vrij goedkope WiFi dongle van Maxter bij Action gekocht. Alleen het lijkt erop dat de Raspberry deze niet herkend.

Iemand een idee of ik dit kan oplossen?

Voor de volledigheid. Ik draai OpenElec > KODI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:34
Cancun schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:27:
Sinds kort ook een Raspberry Pi 2. Prima ding en erg tevreden over. Heb hem nu tijdelijk aan mijn bedrade netwerk (internet) hangen maar dit kabeltje is eigenlijk voor de PS4.

Ik heb een vrij goedkope WiFi dongle van Maxter bij Action gekocht. Alleen het lijkt erop dat de Raspberry deze niet herkend.

Iemand een idee of ik dit kan oplossen?

Voor de volledigheid. Ik draai OpenElec > KODI.
Niet doen zou ik zeggen.

Koop een eenvoudige switch en laat hem bedraad aangesloten.

Ben zelf ook met USB Wifi adapters bezig geweest, maar dat is het toch net niet (mijn mening :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cancun
Nee ik denk dat je inderdaad aardig wat snelheid verliest.

Heb je nog suggesties voor een goede switch? En dan bedoel ik eigenlijk gewoon een degelijke..

http://tweakers.net/price...3/tp-link-tl-sf1005d.html

Zoiets?

[ Voor 22% gewijzigd door Cancun op 28-05-2015 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik ben zelf erg tevreden met de TP-Link spullen, goed spul voor weinig geld.

Ze hebben ook een metalen versie als je daar van houdt: pricewatch: TP-Link TL-SG105 en een versie die "managed" is, helaas niet met een web interface maar met een programma dat alleen onder Windows werkt, maar niettemin kan je daar wel veel dingen mee instellen zoals VLANs en bijv. monitor mode (handig voor packet sniffen om te debuggen).: pricewatch: TP-Link TL-SG105E

Ik heb zelf de 105e en de 108e (8-poorts versie) en ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:34
GekkePrutser schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:48:
[...]

Ik ben zelf erg tevreden met de TP-Link spullen, goed spul voor weinig geld.

Ze hebben ook een metalen versie als je daar van houdt: pricewatch: TP-Link TL-SG105 en een versie die "managed" is, helaas niet met een web interface maar met een programma dat alleen onder Windows werkt, maar niettemin kan je daar wel veel dingen mee instellen zoals VLANs en bijv. monitor mode (handig voor packet sniffen om te debuggen).: pricewatch: TP-Link TL-SG105E

Ik heb zelf de 105e en de 108e (8-poorts versie) en ben er erg tevreden over.
Die heb ik zelf ook achter mijn TV kast hangen. Ik zou altijd voor een Gigabit switch gaan. Wellicht heb je het niet nodig, maar kwaad kan het niet. Ik heb steeds meer apparaten rond mijn tv meubel die graag een UTP verbinding willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 13:32
Cancun schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:43:
Nee ik denk dat je inderdaad aardig wat snelheid verliest.

Heb je nog suggesties voor een goede switch? En dan bedoel ik eigenlijk gewoon een degelijke..

http://tweakers.net/price...3/tp-link-tl-sf1005d.html

Zoiets?
Kijk eens hier:

http://www.wehkamp.nl/Win...G1005D%20gigabit%20switch

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:48
Heb hier een raspberry pi 2 met daarop een externe hardeschijf van 500Gb.
Draai hier owncloud op en samba voor tijdelijk als backup van mijn server die defect is.
Nu draait het opzich allemaal prima maar ik zie toch regelmatig het rode ledje aan/uit gaan of knipperen.
Vooral bij veel schijfactiviteit naar de usb schijf.
Is dit nu stroom/spanning te kort?
Heb er een 5v 3A voeding opzitten. (12V 5A met omvormer 5V 3A).

Afbeeldingslocatie: http://83.83.52.118/forumafbeeldingen/2015-05-31%2014.20.48.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Google, eerste hit:
http://elinux.org/R-Pi_Tr...Red_power_LED_is_blinking
On model B+ (and presumably also the A+), the circuit has been improved to give a much more reliable warning of poor power quality. The red power LED is wired to an APX803 supervisor[2] which kicks in when the 5V power supply drops below 4.63V[3]. If it does, the LED will blink. Check your connections, cable, and power supply.
Maar voor de werking van je RPi zelf (USB-apparatuur uitgezonderd) kan het geen kwaad als de spanning zakt tot een volt of 4 of zelfs nog wat lager, dus of het daadwerkelijk een probleem is moet je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Zojuist mijn setup op de rpi eens nagelopen maar ik loop nog tegen een probleem aan.

-Ik heb een 16GB USB flashdrive in de Pi zitten gemount op /media/usb0/ middels usbmount
-Ik heb samba geïnstalleerd en een networkshare gemaakt van de map /media/usb0/gegevens/
-Ik heb een user toegevoegd voor samba genaamd 'pi'.
-Ik kan via Windows nu de map /gegevens/ benaderen via het adres \\RPI\data\gegevens\
-Bij het benaderen van de share werd ik gevraagd om credentials en ben ik ingelogd met de user genaamd 'pi'
-Ik mag niet schrijven naar de locatie (niet gemachtigd / toegang geweigerd).

Ik vermoed dat dit simpelweg een rechten kwestie is voor rw(x) rechten op de /usb0/ map maar wanneer ik ingelogd ben als 'pi' op de raspberry en 'sudo chmod +rwx /media/usb0/' wordt dit commando gewoon uitgevoerd. Ik heb echter nog steeds geen rechten om via windows te schrijven naar de gedeelde map.
Doe ik iets verkeerd? Moet ik ergens nog Samba rechten instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Ik heb iets gelezen over smb.conf.

Misschien heb je daar iets aan?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:40

arie_papa

Running on Ubuntu

Da_maniaC schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:05:
Zojuist mijn setup op de rpi eens nagelopen maar ik loop nog tegen een probleem aan.

-Ik heb een 16GB USB flashdrive in de Pi zitten gemount op /media/usb0/ middels usbmount
-Ik heb samba geïnstalleerd en een networkshare gemaakt van de map /media/usb0/gegevens/
-Ik heb een user toegevoegd voor samba genaamd 'pi'.
-Ik kan via Windows nu de map /gegevens/ benaderen via het adres \\RPI\data\gegevens\
-Bij het benaderen van de share werd ik gevraagd om credentials en ben ik ingelogd met de user genaamd 'pi'
-Ik mag niet schrijven naar de locatie (niet gemachtigd / toegang geweigerd).

Ik vermoed dat dit simpelweg een rechten kwestie is voor rw(x) rechten op de /usb0/ map maar wanneer ik ingelogd ben als 'pi' op de raspberry en 'sudo chmod +rwx /media/usb0/' wordt dit commando gewoon uitgevoerd. Ik heb echter nog steeds geen rechten om via windows te schrijven naar de gedeelde map.
Doe ik iets verkeerd? Moet ik ergens nog Samba rechten instellen?
Hoe zijn de rechten op je share in smb geregeld? Jij bent namelijk aan het rommelen geweest met de schrijfrechten van je lokale users, dat is wat anders dan je smb users.

maw /etc/samba/smb.conf bekijken/googlen

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

arie_papa schreef op maandag 01 juni 2015 @ 20:56:
[...]

Hoe zijn de rechten op je share in smb geregeld? Jij bent namelijk aan het rommelen geweest met de schrijfrechten van je lokale users, dat is wat anders dan je smb users.

maw /etc/samba/smb.conf bekijken/googlen
Het lijkt erop dat het toch in de schrijfrechten zit en niet in de samba rechten.
Ik heb in smb.conf een create mask en directory mask ingesteld staan voor de share en middels smbpasswd -a de user 'pi' toegevoegd.

Wanneer ik echter naar de map toe ga in SSH en het volgende commando wil uitvoeren krijg ik geen toegang:
code:
1
2
pi@rpi ~ $ sudo chown pi: /media/usb0/
chown: changing ownership of `/media/usb0/': Operation not permitted

Enkel root heeft momenteel nog maar rechten op de map zo te zien:
code:
1
2
3
4
pi@rpi /media/usb0 $ ls -l /media/usb0/
total 32
drwxr-xr-x 2 root root 16384 May 31 11:43 Gegevens
drwxr-xr-x 2 root root 16384 May 28 23:01 System Volume Information

Enig idee hoe ik als gebruiker 'pi' toch lees/schrijf rechten kan krijgen op deze map?

[ Voor 13% gewijzigd door Da_maniaC op 01-06-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wat voor filesystem staat er op de USB-stick? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Da_maniaC schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:29:
...
Enig idee hoe ik als gebruiker 'pi' toch lees/schrijf rechten kan krijgen op deze map?
Kan je de mountscripts niet aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Room42 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 06:49:
[...]

Wat voor filesystem staat er op de USB-stick? ;)
FAT32
begintmeta schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 07:49:
[...]

Kan je de mountscripts niet aanpassen?
USBMount heeft volgens mij wel een config, maar zover ik weet worden hier geen user rechten ingesteld?

[ Voor 43% gewijzigd door Da_maniaC op 02-06-2015 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Da_maniaC schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 08:29:
...

USBMount heeft volgens mij wel een config, maar zover ik weet worden hier geen user rechten ingesteld?
Per udev en usbmount zijn vast en zeker ergens de rechten te configureren, dat kan eigenlijk niet anders toch? Ik zou even de configbestanden en scripts bekijken, of op internet naar meer info hierover zoeken, net bij vluchtig zoeken al het een en ander gevonden.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 02-06-2015 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
ComTech schreef op zondag 31 mei 2015 @ 14:24:

Heb er een 5v 3A voeding opzitten. (12V 5A met omvormer 5V 3A).

[afbeelding]
waar heb je die 12>>5volt omvormer vandaan als ik vragen mag?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Ik heb sinds vrijdag een midi controller met een Burr-Brown DAC erin, en het werk perfect i.c.m. OpenElec Kodi. Dit weekend nog testen met RPi MusicBox.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0cciqHNl.jpg

Eigenlijk is die controler bedoeld voor Software Defined Radio...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MrJ1px0l.jpg
voor dat geld kon ik deze niet laten liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

begintmeta schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 08:50:
[...]

Per udev en usbmount zijn vast en zeker ergens de rechten te configureren, dat kan eigenlijk niet anders toch? Ik zou even de configbestanden en scripts bekijken, of op internet naar meer info hierover zoeken, net bij vluchtig zoeken al het een en ander gevonden.
In de usbmount.conf staat wel het volgende:
code:
1
FS_MOUNTOPTIONS="uid=1000,gid=1000"

User 'Pi' is user 1000 en lid van group 1000. Ik zou volledige rechten moeten hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deluge lijkt na enige tijd gewoon te crashen op m'n Raspbian installatie. (De logs laten verder niks zien, geen segfault of iets dergelijks). Ik lees veel soortgelijke ervaringen op internet, maar geen concrete oplossingen.

Het is een eigen gecompileerde versie 0.3.11 van de officiele source. Ik draai 'm niet met bijzondere instellingen.

Is er reden om over te stappen op bijvoorbeeld Transmission? Werkt deze even goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 22:25:
Deluge lijkt na enige tijd gewoon te crashen op m'n Raspbian installatie. (De logs laten verder niks zien, geen segfault of iets dergelijks). Ik lees veel soortgelijke ervaringen op internet, maar geen concrete oplossingen.

Het is een eigen gecompileerde versie 0.3.11 van de officiele source. Ik draai 'm niet met bijzondere instellingen.

Is er reden om over te stappen op bijvoorbeeld Transmission? Werkt deze even goed?
Ik heb dit probleem ook gehad bij transmission en deluge op een rpi 2. De downloadsnelheden waren traag en de applicaties crashte minimaal 1x per dag. Raspbian gebruikt een oude libtorrent versie wat niet lekker werkt. Transmission maakt hier ook gebruik van en zal wss ook crashen. Je kan libtorrent updaten, maar schijnt lang te duren (moet je compilen). Ik ben over gegaan op xbian en daar werkt het prima op. Heb nu ook volle snelheid wat ik op raspbian niet had (zolang deluge of transmission niet crashte). Draai nu een week zonder crash :)

[ Voor 13% gewijzigd door ProfaNe op 05-06-2015 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-08 20:43
Na flink wat zoeken toch maar besloten hier een bericht voor te plaatsen:
Er is, zowel op dit forum als op Google weinig te vinden over het inzetten van de Raspberry Pi als DAB+ radio. Aan informatie over SDR geen gebrek met het topic van de allesontvanger, maar specifiek op het gebied van DAB+ en software waarmee DAB+ verwerkt kan worden is er weinig te vinden.

sdr-j heb ik al flink wat mee zitten stoeien, maar krijg die niet op de juiste wijze gecompileerd lijkt het. Ondanks dat wel de benodigde libaries aanwezig zijn (Qmake/libc/etc).

Het betreft een RTL2832u stick met firmware die al reeds in de recente versie van Rasbian zit en daarmee herkend wordt, het uiteindelijke doel is om de Raspberry pi in de auto te leggen met deze stick erin en het geluid via de jack naar de autospeakers te laten lopen (radio met AUX ondersteuning).

Iemand die ervaring heeft met sdr-j op de Raspberry Pi en mij eventueel hiermee op weg zou kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik zou haast zeggen dat je beter een eigen topic kan starten. Ik zou de titel dan groots maken als "Raspberry Pi als DAB+-ontvanger in de auto". Je zou daar jouw gebruikte methode moeten uitleggen en leg ook uit waar je de RTL2832u goed kunt kopen en hoe je die aan de praat gekregen hebt. Vertel vervolgens wat er misgaat bij het compileren van sdr-j en vertel precies wat je gedaan hebt (welke apt-get's) en wat de compile errors zijn.

Ik denk namelijk wel dat dat op zich een populair topic kan worden. Ik zou het, nu je erover begint, ook wel willen ;) In de vorm van een eigen topic kan er dan ook meegedacht worden over de beste manier van ontvangen (antenne en zo) en uitvoer (de analoge audio van de Pi(2) is, ja, hoe zeg je dat netjes... slecht).

Het is even meer werk, maar je maakt de community wel een stuk sterker.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 06-06-2015 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:27
Iemand anders heeft een printje gemaakt voor de Rpi: http://www.mikrocontroller.net/topic/342689

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:48
shure-fan schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:20:
[...]

waar heb je die 12>>5volt omvormer vandaan als ik vragen mag?
Ergens op eBay gekocht ooit bij welke verkoper weet ik niet meer.
Gewoon zoeken op 12v 5v converter .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-08 20:43
Room42 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 09:24:
[...]

Ik zou haast zeggen dat je beter een eigen topic kan starten. Ik zou de titel dan groots maken als "Raspberry Pi als DAB+-ontvanger in de auto". Je zou daar jouw gebruikte methode moeten uitleggen en leg ook uit waar je de RTL2832u goed kunt kopen en hoe je die aan de praat gekregen hebt. Vertel vervolgens wat er misgaat bij het compileren van sdr-j en vertel precies wat je gedaan hebt (welke apt-get's) en wat de compile errors zijn.

Ik denk namelijk wel dat dat op zich een populair topic kan worden. Ik zou het, nu je erover begint, ook wel willen ;) In de vorm van een eigen topic kan er dan ook meegedacht worden over de beste manier van ontvangen (antenne en zo) en uitvoer (de analoge audio van de Pi(2) is, ja, hoe zeg je dat netjes... slecht).

Het is even meer werk, maar je maakt de community wel een stuk sterker.
Zeker een goed idee ja, dacht al dat ik niet de enige zou zijn met een idee zoals deze.
Ik ga hier rustig mee aan de slag.
Heb ik gezien inderdaad, daarnaast is er ook een creatie van monkeyboard.org alleen loopt die qua kosten al gauw boven de €50,- terwijl ik het idee heb dat die simpele USB sticks prima het vergelijkbare kunnen. Als voorbeeld: tvheadend voor dvb-t uitzendingen streamen heb ik in het verleden met succes kunnen doen, dus het zou alleen een kwestie zijn van een andere frequentie & compressietechniek toepassen (maar kan weinig vinden over de combinatie tvheadend met dab+, volgens mij focust die zich echt alleen op dvb-t).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cancun
Iemand een idee of er een soort van photo slideshow add-on is voor KODI.

Het liefst zoals die van Apple TV bijvoorbeeld:

YouTube: Foto slideshow on Apple TV

Mocht het bestaan. Is het dan handig om de foto's op de microSD kaart te zetten of gaat dat mis met het besturingssysteem dan? Of is het beter ze gewoon vanaf een USB te laden?

(of misschien moet ik dit toch in het XBMC draadje zetten ;p)

[ Voor 7% gewijzigd door Cancun op 07-06-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deadterrorist22 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:11:
[...]

Ik heb dit probleem ook gehad bij transmission en deluge op een rpi 2. De downloadsnelheden waren traag en de applicaties crashte minimaal 1x per dag. Raspbian gebruikt een oude libtorrent versie wat niet lekker werkt. Transmission maakt hier ook gebruik van en zal wss ook crashen. Je kan libtorrent updaten, maar schijnt lang te duren (moet je compilen). Ik ben over gegaan op xbian en daar werkt het prima op. Heb nu ook volle snelheid wat ik op raspbian niet had (zolang deluge of transmission niet crashte). Draai nu een week zonder crash :)
Transmission ben ik nu aan het uitproberen. Eigenlijk werkt dit net zo goed als Deluge (qua functionaliteit), wellicht nog iets beter aangezien Transmission start scripts (in /etc/init.d) meelevert. Ik ben benieuwd hoe lang het blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kleine followup:

Transmission lijkt wel up en running te blijven. Draait nu enkele dagen zonder problemen, waarbij er af en toe een torrent doorheen gaat. (Snelheid is nog niet 100%, maar ik ben al lang blij dat de crashes weg zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:49
Hoe zou een ultra-budget x86 cpu on board zoals bijvoorbeeld deze pricewatch: ASRock PV530A zich verhouden tot een Raspberry Pi?

Uiteraard gebruik het een factor 2 à 3 meer energie, maar je hebt wel meteen 2 sata aansluitingen en uitbreidbaar RAM.

Ik zou bijvoorbeeld een weerstation, een NAS of webcam willen hosten (voor privégebruik).

[ Voor 12% gewijzigd door HallonRubus op 09-06-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
sdk16420 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:28:
Hoe zou een ultra-budget x86 cpu on board zoals bijvoorbeeld deze pricewatch: ASRock PV530A zich verhouden tot een Raspberry Pi?

Uiteraard gebruik het een factor 2 à 3 meer energie, maar je hebt wel meteen 2 sata aansluitingen en uitbreidbaar RAM.

Ik zou bijvoorbeeld een weerstation, een NAS of webcam willen hosten (voor privégebruik).
Ik vermoed dat de PV530A iets sneller is dan de C7 die ik ooit had.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 09-06-2015 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToniW
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:19
Ik heb twee devices die op een RS232 poort status informatie spuien. Omdat het 3.3V is kan ik ze rechtstreeks aan de UART op de Pi hangen. Met ééntje lukt dat prima. Nu wil ik de tweede er ook aan hangen, maar de Pi heeft maar één UART. Ik wil de twee devices nu gaan multiplexen: eerst 10 seonden naar het ene device luisteren, daarna 10 seconden naar het andere. Ik hoef geen info terug te sturen, het is RX only. Wat ik zoek is een simpel (!) schakelingetje waarmee ik via een GPIO pin kan kiezen naar welk device ik wil luisteren. Iemand een goed idee of een pointer?
(Nee, ik zoek geen RS232->USB converter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ToniW schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 19:43:
Ik heb twee devices die op een RS232 poort status informatie spuien. Omdat het 3.3V is kan ik ze rechtstreeks aan de UART op de Pi hangen. Met ééntje lukt dat prima. Nu wil ik de tweede er ook aan hangen, maar de Pi heeft maar één UART. Ik wil de twee devices nu gaan multiplexen: eerst 10 seonden naar het ene device luisteren, daarna 10 seconden naar het andere. Ik hoef geen info terug te sturen, het is RX only. Wat ik zoek is een simpel (!) schakelingetje waarmee ik via een GPIO pin kan kiezen naar welk device ik wil luisteren. Iemand een goed idee of een pointer?
(Nee, ik zoek geen RS232->USB converter)
Met 2 AND gates en een OR gate ben je er al. Bijv. de 7400 chips. Want de rs232 is al op TTL niveau (zij het 3.3V). Als je wil kan ik wel even de datasheets er bij zoeken? Je hebt ze met meerdere gates op een chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToniW
GekkePrutser schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 21:30:
[...]
Met 2 AND gates en een OR gate ben je er al. Bijv. de 7400 chips. Want de rs232 is al op TTL niveau (zij het 3.3V). Als je wil kan ik wel even de datasheets er bij zoeken? Je hebt ze met meerdere gates op een chip.
Als je wat meer gedetailleerde info hebt graag. Ik kan prima een soldeerbout hanteren, maar schakelingen verzinnen is niet mijn kopje thee. Kun je het voor me tekenen? Much appreciated!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09 10:52
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2pqtcfr.png

Met de selectie pin kunnen je kiezen tussen RS232 #1(=selectie pin laag) en RS232 #2 (=selectie pin hoog). Eventueel kan je de inverter weglaten en er twee aparte selectie/enable ingangen van maken.

En andere optie is een 4051 multiplexer, dan heb je maar 1 chip nodig(vergeet de pull-ups niet!).

[ Voor 16% gewijzigd door 1337aldi op 10-06-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToniW
1337aldi schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 22:00:
[afbeelding]

Met de selectie pin kunnen je kiezen tussen RS232 #1(=selectie pin laag) en RS232 #2 (=selectie pin hoog). Eventueel kan je de inverter weglaten en er twee aparte selectie/enable ingangen van maken.

En andere optie is een 4051 multiplexer, dan heb je maar 1 chip nodig(vergeet de pull-ups niet!).
Googlend op 4051 zie ik dat die veel wordt gebruikt in Arduino projectjes. 8 analoog in kiesbaar naar 1 anloog uit. 0-5V. Klinkt prima. Alleen: ik wil best de pull-ups niet vergeten, maar heb geen idee wat dat zijn. En waar moeten die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09 10:52
Neem een 10k weerstand tussen de voeding(=3,3V?) en de UART ingang van de raspberry. Dit zorgt dat de ingang altijd hoog is als de uitgang van de multiplexer "zweeft", dit voorkomt dat je rommel ontvangt zodra je bijvoorbeeld geen ingang van de multiplexer actief hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47
sdk16420 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:28:

ik heb hiervoor een Wyse S10 (600MHz) en een C10LE (1GHz) gebruikt, als je per MHz rekent zit er weinig verschil tussen de Pi2 en de Via Eden CPU's en ik vermoed dat dit voor de meeste x86 CPU's ook zo zal zijn.
Overigens heb ik m'n oude SSD via USB aangesloten (hiervoor ook op de Wyse), dat maakt wel een veel groter verschil in performance :P

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Da_maniaC schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:47:
[...]

In de usbmount.conf staat wel het volgende:
code:
1
FS_MOUNTOPTIONS="uid=1000,gid=1000"

User 'Pi' is user 1000 en lid van group 1000. Ik zou volledige rechten moeten hebben toch?
Zit nog steeds te worstelen met het bovenstaande share probleem.
Het lijkt erop dat de file permissions simpelweg niet goed staan en dat enkel 'root' toegang heeft om te mogen schrijven (en/of lezen).

Als ik nu ls - l doe op de mounted directories zie ik het volgende:

code:
1
2
3
4
pi@raspberry $ ls -l /media/

lrwxrwxrwx 1 root root     4 May 31 11:21 usb -> usb0
drwxr-xr-x 4 root root 16384 Jan  1  1970 usb0

Kan ik middels chmod of chown de user 'pi' ook volledige rechten geven op deze folder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-09 09:32
Nee want fat32 ondersteunt dat niet. Je moet die opties meegeven met het mounten.
Ik gebruik zelf nooit fat32, dus weet niet zeker of het volgende werkt.

Probeer eens dit toe te voegen aan de FS_MOUNTOPTIONS: umask=111,dmask=000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

WildeBeestje schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:52:
[...]

Nee want fat32 ondersteunt dat niet. Je moet die opties meegeven met het mounten.
Ik gebruik zelf nooit fat32, dus weet niet zeker of het volgende werkt.

Probeer eens dit toe te voegen aan de FS_MOUNTOPTIONS: umask=111,dmask=000
Hey, bedankt voor je reactie.

Bovenstaande ook geprobeerd, helaas nog steeds no-go. :-(
Dat permissions niet werkte op een FAT drive ben ik inderdaad met een hoop lezen ook gisteren pas achter gekomen.
Ik heb nog wat verder gekeken naar wat andere settings maar ik krijg het nog steeds niet aan de gang.

Mijn USB mount config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
ENABLED=1
MOUNTPOINTS="/media/usb0 /media/usb1 /media/usb2 /media/usb3
             /media/usb4 /media/usb5 /media/usb6 /media/usb7"
FILESYSTEMS="vfat ext2 ext3 ext4 hfsplus"
MOUNTOPTIONS="sync,noexec,nodev,noatime,nodiratime"
FS_MOUNTOPTIONS="uid=1000,gid=1000,umask=111,dmask=000"
VERBOSE=no

Mijn Samba config voor de share:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
#Standaard parms:
   workgroup = WORKGROUP
   server string = %h server
   dns proxy = no
   log file = /var/log/samba/log.%m
   max log size = 1000
   syslog = 0
   panic action = /usr/share/samba/panic-action %d
   encrypt passwords = true
   passdb backend = tdbsam
   obey pam restrictions = yes
   unix password sync = yes
   passwd program = /usr/bin/passwd %u
   passwd chat = *Enter\snew\s*\spassword:* %n\n *Retype\snew\s*\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* .
   pam password change = yes
   map to guest = bad user
   usershare allow guests = yes
   valid users = %S

#Mijn share:
comment = Raspberry Pi Network Share
path = /media/usb0
only guest = no
guest ok = yes
browseable = yes
read only = no
writeable = yes
create mask = 0777
directory mask = 0777
valid users = pi
force user = pi

Onderstaande settings in de samba config zijn reboot na reboot toegevoegd na een hoop ge-google enkel in de hoop om te kijken of het dan wel zou werken.

[Edit]
Zojuist nog wat meer getest... wanneer ik, ingelogd als user 'pi' zonder een sudo commando een file probeer te maken/weg te schrijven op de flashdrive (/media/usb0) krijg ik al de melding 'Permission denied'.
Dit zou betekenen dat er vanuit Usbmount al niet de juiste mask/rechten worden toegekend toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Da_maniaC op 16-06-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Ik volg altijd deze tutotorial voor het mounten: http://elinux.org/RPi_Adding_USB_Drives (met de nadruk op het gedeelte "Robust mounting of multiple USB flash drives")
En deze tutorial voor de Samba shares: http://theurbanpenguin.com/wp/?p=2415
Tot dusver altijd zonder problemen.

Als ik dan een USB-stick wil benaderen zorg ik er voor dat die op bijvoorbeeld /data/sandiskrond is gemount (ik heb een USB-stickje van Sandisk met een een beetje een ronde vorm).

Ik meen mij te herinneren ergens te hebben gelezen dat apparaten automatisch in /media/<apparaatnaam> verschijnen, maar daarmee nog niet gemount zijn.

Misschien dat je dus eens kan proberen een mountpoint op een andere plek aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

@Joen: Bedankt voor je reply!

Ik wilde echter vanwege de 'versatility' heel graag de USBMount package gebruiken.

[Edit]
Zojuist heb ik het eindelijk aan de praat gekregen met de gouden tip van iemand op raspberrypi.org!
Wanneer je een flashdrive gebruikt met een FAT filesystem dan dien je persé de
FS_MOUNTOPTIONS="-fstype=vfat,umask=0000" te gebruiken. :)

umask (ergo, permissies) is nader te beperken mocht je dit willen natuurlijk, maar sinds het een lokale mount is mag deze van mij alle mogelijke rechten hebben...vandaar 0000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 10:19
Mijn wat oudere RPi B heeft een poosje stof lopen happen, maar ik wil hem nu weer tot leven wekken als OpenTherm Gateway controller. Nu had ik een SD kaartje wat prima werkte (een Transcend 8GB SDHC ding). Ik dacht met een schone lei te beginnen, dus ik heb even een nieuwe Arch Linux d'r op gezet.

Maar nu boot hij niet door, want de ACT LED blijft heel zwak branden. Nu weet ik dat dit doelt op het feit dat de SoC de SD kaart niet kan lezen, of de bootloader niet kan vinden. Dus heb ik de allernieuwste tree vanuit Github gebruikt, maar dan boot hij nog niet. Ik heb ook al gevonden dat er een paar dagen geleden een fix is geweest voor de detectie van oude model B boards, maar die fix lijkt niet te werken. En badblocks heb ik ook al geprobeerd, maar ook geen resultaat.

Nu is mijn Google-Fu helemaal op, en vraag ik mij af of er hier meer mensen zijn die dat probleem hebben. Let wel: de SD kaart werkte voorheen gewoon prima. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
Heb je al geprobeerd NOOB op de SD te zetten, dan kan je kiezen wat je op je Pi wilt draaien en test je gelijk of tie het nog doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Vuikie schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:59:
Heb je al geprobeerd NOOB op de SD te zetten, dan kan je kiezen wat je op je Pi wilt draaien en test je gelijk of tie het nog doet.
Ja, maar ik kwam er zojuist achter dat het waarschijnlijk de connector van de SD kaart is. Met wat gepruts heb ik de contactjes wat omhoog gezet, en zowaar: ding boot weer. Zucht 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:00
gibraltar schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 23:17:
[...]

Ja, maar ik kwam er zojuist achter dat het waarschijnlijk de connector van de SD kaart is. Met wat gepruts heb ik de contactjes wat omhoog gezet, en zowaar: ding boot weer. Zucht 8)7.
Kromme SD kaart? Dit komt vaker voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Dacuuu schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 08:20:
[...]
Kromme SD kaart? Dit komt vaker voor :)
Wat ik in ieder geval zeker weet is dat het opgelost is door middel van een stukje draad tussen de SD kaart en de socket. Die drukt de contactpinnen blijkbaar genoeg aan om goed contact te kunnen maken. Zou heel goed een kromme SD kaart kunnen zijn inderdaad O-).

Ik was niet slim genoeg om het probleem in de hardware te zoeken. De meeste zoekresultaten gingen over mensen die problemen hebben door slecht gepartitioneerde SD kaarten, niet compatible SD kaarten of problemen met de bootloader. De kaart werkte gewoon prima in een kaartlezer, dus hardware kon het niet zijn dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
gibraltar schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 11:42:
[...]

Wat ik in ieder geval zeker weet is dat het opgelost is door middel van een stukje draad tussen de SD kaart en de socket. Die drukt de contactpinnen blijkbaar genoeg aan om goed contact te kunnen maken. Zou heel goed een kromme SD kaart kunnen zijn inderdaad O-).

Ik was niet slim genoeg om het probleem in de hardware te zoeken. De meeste zoekresultaten gingen over mensen die problemen hebben door slecht gepartitioneerde SD kaarten, niet compatible SD kaarten of problemen met de bootloader. De kaart werkte gewoon prima in een kaartlezer, dus hardware kon het niet zijn dacht ik.
http://raspberrypihelp.ne...spberry-pi-bended-sd-card ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
Welke 'desktop' werkt nu eigenlijk het snelste op de RPi 2 ? Ik heb dat ding initieel gekocht om wat oude games op te spelen (wat prima werkt), maar aangezien mijn vriendin de TV hijacked voor Netflix was dat feest ook snel voorbij.

Nu wil ik hem in mijn garage gaan gebruiken om wat te internetten (browsen, youtube, muziek streamen) terwijl ik aan een auto aan het prutsen ben... maar kan dat wel goed? Ik las bijv. dat de Ubuntu desktop helemaal niet zo snel zou zijn. Win10 Desktop is volgens mij nog helemaal niet werkend ivm ARM cpu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
De_Bastaard schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:19:
Welke 'desktop' werkt nu eigenlijk het snelste op de RPi 2 ? Ik heb dat ding initieel gekocht om wat oude games op te spelen (wat prima werkt), maar aangezien mijn vriendin de TV hijacked voor Netflix was dat feest ook snel voorbij.

code:
1
Whuut? Hack dr terug!

Nu wil ik hem in mijn garage gaan gebruiken om wat te internetten (browsen, youtube, muziek streamen) terwijl ik aan een auto aan het prutsen ben... maar kan dat wel goed? Ik las bijv. dat de Ubuntu desktop helemaal niet zo snel zou zijn. Win10 Desktop is volgens mij nog helemaal niet werkend ivm ARM cpu....
code:
1
 Win10 desktop gaat er ook niet komen..Youtube en muziek streamen gaat lekker in Kodi. Je zal daar ook wel een browser voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Gewoon raspbian gebruiken, heeft een prima desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben toevallig:
http://xmodulo.com/sync-microsoft-onedrive-linux.html
(onedrive-d | raspberry pi connectiviteit met MS Onedrive geven).
Ik ga hier binnenkort mee experimenteren, maar ik vroeg mij af of meer mensen hier al ervaring mee hadden?

Ik zoek een betrouwbare cloud en methode om mijn raspberry pi via commandline mappen te laten syncen.

[ Voor 15% gewijzigd door Da_maniaC op 22-06-2015 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Megasync! Werkt als een malle en heeft ook een CLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
syncthing niet helemaal wat je zoekt? (kan tussen apparaten syncen, werkt heel goed maar niet naar cloud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59

B2

wa' seggie?

Heeft er iemand ervaring met een Pi 2 als NAS? Ik zit er aan te denken om er een low power nas van te maken die alleen data hoeft op te slaan. Geen services ala sabnzbd, sickrage, plex e.d.
Welke doorvoer snelheid zou ik kunnen verwachten vanaf mijn VPS naar de Pi 2 (met USB powered harde schijven eraan) via SSH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Ik gebruik 1 van mijn Pi's (de oude) met een powered USB harddisk. De doorvoer snelheid is acceptabel over samba. Tuurlijk werk jij met een Pi2 en een niet powered harddisk, maar als je met niet te veel mensen ermee werkt en niet verwacht dat je gigabytes binnen seconden overgezet zijn, dan is het een goede oplossing.

Hier heb je iemand die het getest heeft:
http://www.mikronauts.com...i-2-nas-experiment-howto/
De_Bastaard schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:19:

Ik denk dat je het beste knt kijken naar een HTPC installatie als bv OSMC. Met de goede plugins en apps kun je ermee doen wat je wilt.

[ Voor 62% gewijzigd door ge-flopt op 26-06-2015 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

ge-flopt schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:54:
Ik gebruik 1 van mijn Pi's (de oude) met een powered USB harddisk. De doorvoer snelheid is acceptabel over samba. Tuurlijk werk jij met een Pi2 en een niet powered harddisk, maar als je met niet te veel mensen ermee werkt en niet verwacht dat je gigabytes binnen seconden overgezet zijn, dan is het een goede oplossing.

Hier heb je iemand die het getest heeft:
http://www.mikronauts.com...i-2-nas-experiment-howto/
Theoretische max van 11.5MB/s, Stel dat je dan 9MB/s haalt. Op zich zou het genoeg zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:29
B2 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:22:
Heeft er iemand ervaring met een Pi 2 als NAS? Ik zit er aan te denken om er een low power nas van te maken die alleen data hoeft op te slaan. Geen services ala sabnzbd, sickrage, plex e.d.
Welke doorvoer snelheid zou ik kunnen verwachten vanaf mijn VPS naar de Pi 2 (met USB powered harde schijven eraan) via SSH?
Ik heb hier nog een Qnap TS-119 liggen zonder behuizing. Als je interesse hebt mag je deze wel hebben voor de verzendkosten, heb hem zelf ook gekregen en heeft zo'n 2 jaar hier gedraaid zonder problemen :) Dus als je een goedkope en goede NAS zoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

sweebee schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:44:
[...]

Ik heb hier nog een Qnap TS-119 liggen zonder behuizing. Als je interesse hebt mag je deze wel hebben voor de verzendkosten, heb hem zelf ook gekregen en heeft zo'n 2 jaar hier gedraaid zonder problemen :) Dus als je een goedkope en goede NAS zoekt :)
Neuh, ik heb nu ook al een DIY NAS staan. Het ging mij er vooral om dat of de Raspberry Pi 2 inmiddels rond de 100Mbit trok met SSH/SCP zodat ik die pc, die toch zo'n 20-25W trekt de deur uit kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Ik zou wel kijken naar een distributie die specifiek op nas doeleinden gericht zijn. Ik weet niet of deze er zijn, maar ik denk het wel. Dit omdat zij meestal de disto zo getuned hebben dat ze het maximale uit het apparaat halen voor dit doel.

Voorbeeld: http://www.techradar.com/...pberry-pi-distros-1292537

[ Voor 17% gewijzigd door ge-flopt op 26-06-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo tweakers,

Ik ben van plan een raspberry pi 2b in te gaan zetten als server.

Wat ik me dan afvraag is hoe het zit qua voeding aangezien het voor 24/7 gebruik is.

Zou elke beetje kwaliteit voeding die ik koop en geen chinees spul goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2015 @ 17:55:
Hallo tweakers,

Ik ben van plan een raspberry pi 2b in te gaan zetten als server.

Wat ik me dan afvraag is hoe het zit qua voeding aangezien het voor 24/7 gebruik is.

Zou elke beetje kwaliteit voeding die ik koop en geen chinees spul goed zijn?
Gewoon een 2 Amphere voeding kopen van een merk (of misschien heb je wat liggen). Dat maakt niet zo veel verschil, ik denk dat 95 procent van de raspberry's trouwens 24/7 aan staat want ze hebben geen aan- of uitknop.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Marzman schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:12:
[...]

Gewoon een 2 Amphere voeding kopen van een merk (of misschien heb je wat liggen). Dat maakt niet zo veel verschil, ik denk dat 95 procent van de raspberry's trouwens 24/7 aan staat want ze hebben geen aan- of uitknop.
Inderdaad, mijn oude raspberry draait ook 24/7. Had wat problemen met de bijgeleverde voeding, maar met een namaak iPad voeding doet ie het prima. Al 2 jaar of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Iemand een idee hoe ik GCC4.7 kan installeren op Raspbian :( 4.5 tot 4.9 is beschikbaar maar 4.7 niet.
Pagina: 1 ... 49 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]