Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:29:
[...]

Ah thanks, daar heb ik wat aan!

Maar hoe kom je telkens op 1.9A? Is dat het maximale dat je S4 vraagt?
Ja, volgens mij kan de S4 idd maar 1.9A trekken. Zal wel een bewuste marge zijn.

Mocht je het zelf gaan meten, let er dan wel op dat de S4 niet altijd het maximale vraagt. Zeker bij een lege accu begint hij rustig aan en loopt dan langzaam naar 1900mA, en op het eind zakt ie juist weer.
Thanks ;)
Overigens heb ik ook een kabeltje met aan/uit schakelaar van Banggood voor weinig, maar dat leverde direct het bekende regenboogje op helaas.
Mocht iemand een lader/kabeltje combi weten die wel werkt, ik wil het graag weten.
Nee, die heb ik nog niet getest. Maar dat is inderdaad wel een punt, ja. Als je er wat tussen zet, kan dat de stroomdoorvoer ook weer beinvloeden. Wel eens interessant om te testen, met wat van die bordjes.

[ Voor 61% gewijzigd door Room42 op 05-08-2015 21:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:19

Daniel36

vernieuwde formule

Dat is wel een beetje een punt bij de rpi van elk type imho, laat je hem 24 uur/dag aan staan of schakel je hem soms uit?
In principe hoeft hij voor verbruik eigenlijk niet uit want hij heeft een laag verbruik, maar toch wel ik hem soms wel uitzetten, bv. als hij eens vastloopt.
Stekker eruit is misschien beter maar zo onelegant imho |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:16
Room42 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:44:
[...]

Ja, volgens mij kan de S4 idd maar 1.9A trekken. Zal wel een bewuste marge zijn.

Mocht je het zelf gaan meten, let er dan wel op dat de S4 niet altijd het maximale vraagt. Zeker bij een lege accu begint hij rustig aan en loopt dan langzaam naar 1900mA, en op het eind zakt ie juist weer.

[...]
Het gaat me niet zozeer om het testen ;) Ik moet gewoon een kabel die sowieso 2.0A kan leveren. Heb gisteren dus maar een 24 AWG besteld op eBay. Hopen dat ze dat ook waarmaken :)
Daniel36 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:33:
[...]
Overigens heb ik ook een kabeltje met aan/uit schakelaar van Banggood voor weinig, maar dat leverde direct het bekende regenboogje op helaas.
Mocht iemand een lader/kabeltje combi weten die wel werkt, ik wil het graag weten.
Bovenstaand kabeltje ga ik zelf een schakelaar aan hangen. Ik weet niet wat je toepassing is, maar zo moeilijk is het natuurlijk niet. Als het alleen voor power is (mijn toepassing wel) zijn het alleen + en -.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Banggood heeft een Nillkin USB-lader die 2A kan leveren, kost €6 en werkt hier goed met een v1 model B
Kabeltje heb ik zo 123 geen advies voor. Zou niet een al te lange halen, 3 meter krijg je een behoorlijke spanningsval mee waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:50

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hey, ik heb even een paar vraagjes. Ik wil een Pi 2 gaan aanschaffen om te gaan gebruiken als HTPC.
- heeft het zin om in plaats van een 'gewone' class 10 microsdhc een UHD class 3 kaartje erin te zetten? Ik wil er als dat kan 1080P 3D games mee gaan renderen gerenderde 3D games naartoe streamen dus elke snelheidswinst is prettig.
- wat werkt sneller: een bekabelde 100Mbit verbinding via de Ethernetpoort of een 300Mbit Wifi dongle in één van de USB 2.0 poorten zetten? Ik las dat ook de ethernetpoort op de USB 2.0 controller is aangesloten, dus qua snelheid zit hij daar ook aan gelimiteerd en sowieso is de max van USB 2.0 480Mbit, dus de Wifi dongle is in dit geval de snelste optie? Ik kom er nergens uit met deze vraag dus hoop dat iemand me kan helpen.

[ Voor 2% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-08-2015 11:50 . Reden: ;) ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:37:
Hey, ik heb even een paar vraagjes. Ik wil een Pi 2 gaan aanschaffen om te gaan gebruiken als HTPC.
- heeft het zin om in plaats van een 'gewone' class 10 microsdhc een UHD class 3 kaartje erin te zetten? Ik wil er als dat kan 1080P 3D games mee gaan renderen dus elke snelheidswinst is prettig.
- wat werkt sneller: een bekabelde 100Mbit verbinding via de Ethernetpoort of een 300Mbit Wifi dongle in één van de USB 2.0 poorten zetten? Ik las dat ook de ethernetpoort op de USB 2.0 controller is aangesloten, dus qua snelheid zit hij daar ook aan gelimiteerd en sowieso is de max van USB 2.0 480Mbit, dus de Wifi dongle is in dit geval de snelste optie? Ik kom er nergens uit met deze vraag dus hoop dat iemand me kan helpen.
3D games renderen met een Raspberry Pi? 8)7 8)7

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Eh sorry, ik bedoel 3D games die op mijn desktop gerenderd worden naar de RPI 2 streamen ;-)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Microsoft brengt Windows-versie voor internet of things uit
http://nu.nl/gadgets/4104...e-internet-of-things.html

Edit:
Meer info:
https://dev.windows.com/en-us/iot
Downloads:
http://ms-iot.github.io/content/en-US/Downloads.htm

[ Voor 29% gewijzigd door technorabilia op 11-08-2015 12:16 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:11

Martinspire

Awesomeness

Zijn er dan al leuke projecten te draaien met Windows 10 IoT?

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:43

Convoy

g44p

Martinspire schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:13:
Ja, bekijk de links eens die je bovenbuurman post O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:26
Martinspire schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:13:
https://microsoft.hackster.io/en-US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:11

Martinspire

Awesomeness

Ja dat zag ik al, maar dat zijn vooral hardware-experimenten waar je dus ook extra hardware voor nodig hebt.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Ook een leuk speeltje, de Orange Pi 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik vind het wel een beetje flauw dat ze zo overduidelijk mee proberen te liften op het succes van de raspberry pi. Zelfs de naam is nageaapt.

Ik vind de meerwaarde ook wel marginaal, iets snellere CPU, wat extra poortjes, onboard wifi..

Met import kosten er bij is hij duurder dan de raspberry 2 en heeft niet de goede support fora omdat er geen miljoenen van in omloop zijn.

Op zich leuk spul maar als je een concurrent in de markt wil zetten, doe dan iets radicaal beter in plaats van een 'me too' bordje.

Maargoed, niets houdt ze tegen natuurlijk..

Edit: Niet als kritiek op jou bedoeld trouwens, puur op het bordje :) Op zich goed om te zien dat het bestaat voor het geval iemand er het er over heeft, of deze wel bekend gaat worden.

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 11-08-2015 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:05
GekkePrutser schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:38:
[...]

Ik vind het wel een beetje flauw dat ze zo overduidelijk mee proberen te liften op het succes van de raspberry pi. Zelfs de naam is nageaapt.

Ik vind de meerwaarde ook wel marginaal, iets snellere CPU, wat extra poortjes, onboard wifi..

Met import kosten er bij is hij duurder dan de raspberry 2 en heeft niet de goede support fora omdat er geen miljoenen van in omloop zijn.

Op zich leuk spul maar als je een concurrent in de markt wil zetten, doe dan iets radicaal beter in plaats van een 'me too' bordje.

Maargoed, niets houdt ze tegen natuurlijk..

Edit: Niet als kritiek op jou bedoeld trouwens, puur op het bordje :) Op zich goed om te zien dat het bestaat voor het geval iemand er het er over heeft, of deze wel bekend gaat worden.
Als ik de website zo bekijk zou ik bijna zeggen dat het een chinese tegenhanger van de raspberry is.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

franssie

Save the albatross

pi is toch net zoals arduino een open platform juist om dit te bevorderen? Ik snap de kritiek niet zo.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach ja, AllWinner SoC met een Mali GPU. Snel verder kijken dus:
CurlyMo in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2"

Niet dat ik dit niet vaker heb aangeven :p

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 11-08-2015 22:59 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 12:46
DeNachtwacht schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:37:
- heeft het zin om in plaats van een 'gewone' class 10 microsdhc een UHD class 3 kaartje erin te zetten? Ik wil er als dat kan 1080P 3D games mee gaan renderen gerenderde 3D games naartoe streamen dus elke snelheidswinst is prettig.
Ik heb een aantal wifi dongles geprobeerd op raspbian, maar deze waren allen een drama. Niet alleen kon de pi ze niet allemaal goed voeden, ook het signaal was niet zo goed. Wellicht is er veel wifi op kantoor, maar toen ik de kabel er in stak ging het allemaal vele malen sneller en vooral stabieler.
Ik zou dus persoonlijk voor een kabel gaan, 100mbit is toch snel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Denk inderdaad na wat rondzoeken dat dat toch het slimst is. Dank voor het meedenken en het advies. Enige is dat die kabel leggen niet het makkelijkste verhaal wordt. Maar goed, van oplossingen zoeken wordt je creatief ;-)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 13:14

stuffer

Ondertietel

DeNachtwacht schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:39:
Denk inderdaad na wat rondzoeken dat dat toch het slimst is. Dank voor het meedenken en het advies. Enige is dat die kabel leggen niet het makkelijkste verhaal wordt. Maar goed, van oplossingen zoeken wordt je creatief ;-)
Moet zeggen dat ik een asus wifi dongle in de pi heb (weet typenr even niet zo) maar dat werkt prima. Kwam van een oude pi bekabeld en heb een nieuwe gekocht (pi2) die nu veel sneller voelt. Gebruik hem voor domoticz en de webserver geageerd er goed op.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 13:19
Ivm een Zwave sitck en een Rfxcom transceiver heb ik gekozen voor een PiHub aan de raspberry.
Deze zorgt tevens nu ook voor de stroomtoevoer naar de Raspberry en werkt allemaal prima.

Echter ineens stond mijn Raspberry uit.
Daarna kreeg ik hem ook niet meer aan dus toen de Raspberry maar eigen voeding gegeven en het werkte weer.

Alleen wanneer ik nu een signaal uit stuur met mijn Zwave stick die nog via de hub hangt crasht direct mijn pi weer.
Kan dit iets met de backpower te maken hebben? Zou mijn PiHub defect zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

stuffer schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 07:02:
[...]

Moet zeggen dat ik een asus wifi dongle in de pi heb (weet typenr even niet zo) maar dat werkt prima. Kwam van een oude pi bekabeld en heb een nieuwe gekocht (pi2) die nu veel sneller voelt. Gebruik hem voor domoticz en de webserver geageerd er goed op.
Is toch anders met bekabeld. Kwam er gister met installatie van nieuw adsl modem ook weer achter dat je op 1cm van je modem dus de "volle" 45Mbit via wifi krijgt, zit je in de woonkamer nog geen 7 meter verder, terwijl mac os x aangeeft dat het bereik 100%, en ineens heb je met dezelfde laptop een score van 13-16Mbit op speedtest.net. Ik ga het wifi verhaal dus maar niet proberen.

Ander ding; heeft iemand ervaring met de Raxda Rock2? Ik kwam die tegen als een veel krachtiger alternatief dan de Pi, en precies mooi voor mijn wensen. Wél gigabit LAN, HDMI 2.0 en 4K support, bluetooth 4.0, onboard 4GB ram en 32GB emmc storage en een 1,6Ghz quad core. Minder zuinig maar voor mijn wensen zou het misschien beter zijn dan de pi. Alleen vroeg ik me af of bijv. OpenELEC en Kodi hier net zo simpel op draait.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdm391
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 22:23
DeNachtwacht schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:53:
[...]

Ander ding; heeft iemand ervaring met de Raxda Rock2? Ik kwam die tegen als een veel krachtiger alternatief dan de Pi, en precies mooi voor mijn wensen. Wél gigabit LAN, HDMI 2.0 en 4K support, bluetooth 4.0, onboard 4GB ram en 32GB emmc storage en een 1,6Ghz quad core. Minder zuinig maar voor mijn wensen zou het misschien beter zijn dan de pi. Alleen vroeg ik me af of bijv. OpenELEC en Kodi hier net zo simpel op draait.
Ik ben wel benieuwd naar wat voor wensen je dan hebt waaraan de Pi 2 niet voldoet? (ik gok op hdd support en/of spdif ?)
Aangezien je het hebt over OpenELEC, lees dit maar eens: http://openelec.tv/forum/...devices-ever-see-openelec

Dus je zult moeten hopen op dat er iemand is die openelec wil supporten voor die rockchip die in dat raxda bordje zit. Of je moet dat zelf doen natuurlijk :) Er zijn vast wel wat developers bezig kodi op een of andere manier te draaien op die chip, maar voorlopig lijken dat er nog niet veel te zijn (zie bijv http://www.minimachines.n...-du-rockchip-rk3288-32285 - wel in het frans overigens :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

-4K en H.265 support, HDMI 2.0. Kortom veel meer 4K ready.
-gigabit lan (klein pluspuntje)
-emmc opslaggeheugen wat SSD snelheden benadert
-SPDIF audio onboard vanuit de fabriek.

verder heeft ie sowieso veel krachtigere hardware (1.6Ghz QC, 2GB RAM) wat voor encoden/decoden toch fijn is.

Ook qua prijs ligt hij mooi met 129 dollar. Dan moet je alleen een kastje kopen en ben je ongeveer klaar. Voor dat zelfde geld heb je ook ongeveer een pi met wifi en spdif, microsd etc uitgerust. maar dan heb je nog wel de minder krachtige hardware.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe is het met de support; toch één van de grootse pré's van de Pi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:59:
Ach ja, AllWinner SoC met een Mali GPU. Snel verder kijken dus:
CurlyMo in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2"

Niet dat ik dit niet vaker heb aangeven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdm391
DeNachtwacht schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:50:
-4K en H.265 support, HDMI 2.0. Kortom veel meer 4K ready.
-gigabit lan (klein pluspuntje)
-emmc opslaggeheugen wat SSD snelheden benadert
-SPDIF audio onboard vanuit de fabriek.

verder heeft ie sowieso veel krachtigere hardware (1.6Ghz QC, 2GB RAM) wat voor encoden/decoden toch fijn is.

Ook qua prijs ligt hij mooi met 129 dollar. Dan moet je alleen een kastje kopen en ben je ongeveer klaar. Voor dat zelfde geld heb je ook ongeveer een pi met wifi en spdif, microsd etc uitgerust. maar dan heb je nog wel de minder krachtige hardware.
De vraag is denk ik of die 4K support in de praktijk wel werkt. Een eerlijkere prijsvergelijking minus de 4K is lijkt mij een Pi2 met een HiFiBerry voor de spdif en een sd kaartje. Als je namelijk gigabit lan als een pluspluntje ziet dan zou je de Pi ook gewoon met kabel kunnen gebruiken. SD kaart is snel genoeg voor Kodi, emmc zie ik dan ook niet echt het voordeel van in. Dan zit je dus nog onder de 80 euro voor iets dat hetzelfde kan minus de 4K/H.265, waarvan ook maar de vraag is of dat uberhaupt (goed genoeg) gaat werken op die rock2.

nu is 129 dollar wel 115 euro, maar ik betwijfel of je er eentje voor dat geld hier kan krijgen (verzendkosten, invoerrechten als je pech hebt, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Goed punt =) ik ga weer naar de pi2 kijken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Net de Windows 10 image proberen te draaien op mijn raspberry... Zie ik dat het beeld echt pixelig is en verdraaid... Zou mijn raspberry al na een maand stuk kunnen zijn?

Consultant - Autogek

• fdm391
matthewk schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:27:
Net de Windows 10 image proberen te draaien op mijn raspberry... Zie ik dat het beeld echt pixelig is en verdraaid... Zou mijn raspberry al na een maand stuk kunnen zijn?
Heb je hem al gereboot? Na een reboot was de resolutie bij mij in ieder geval veranderd

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

fdm391 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:19:
[...]

Heb je hem al gereboot? Na een reboot was de resolutie bij mij in ieder geval veranderd
Reboot gedaan, andere HDMI plug biedt ook geen soelaas...

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vraagje; loont het de moeite om een UHS-II microSD kaart in een R-Pi 2 te zetten? En dan bedoel ik dus of de snelheid ervan gebruikt wordt of dat deze door de (USB?) bus wordt gelimiteerd.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 13:35

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb sinds een week een rpi2 maar het werken via de command line is niet altijd even handig, helemaal niet als je Total Commander gewend bent. Op mijn werk hebben we Midnight Commander op onze linux machines maar als ik probeer dat op mijn pi te installeren (Wheezy):

sudo apt-get install mc

Maar ik krijg een foutmelding dat er packages ontbreken. Hoe krijg ik dit aan de praat?

Edit: opmaak

[ Voor 4% gewijzigd door P_Tingen op 18-08-2015 13:23 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien eerst updaten?

sudo apt-get update

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
P_Tingen schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:56:
Ik heb sinds een week een rpi2 maar het werken via de command line is niet altijd even handig, helemaal niet als je Total Commander gewend bent. Op mijn werk hebben we Midnight Commander op onze linux machines maar als ik probeer dat op mijn pi te installeren (Wheezy):

code:
1
sudo apt-get install mc

Maar ik krijg een foutmelding dat er packages ontbreken. Hoe krijg ik dit aan de praat?
De ontbrekende packages eerst installeren?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Smultie schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:09:
[...]

De ontbrekende packages eerst installeren?!
Dat gebeurt normaal gesproken automatisch bij apt-get install, ik vermoed dat kraades het juist heeft. Als je dat commando een tijdje niet uitgevoerd hebt, dan kun je dit soort problemen krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 18-08-2015 11:19 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Raven schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:18:
[...]

Dat gebeurt normaal gesproken automatisch bij apt-get install, ik vermoed dat kraades het juist heeft. Als je dat commando een tijdje niet uitgevoerd hebt, dan kun je dit soort problemen krijgen.
Ik heb een image geïnstalleerd en daarna inderdaad
sudo apt-get update

gedraaid. Ik vermoed dat er andere packages ontbreken.

Edit: StackExchange zegt dat er wellicht iets mankeert aan mijn sources.lst. Ik zal het thuis even proberen

[ Voor 19% gewijzigd door P_Tingen op 18-08-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkt prima hier:

Jessie
# apt-get install mc
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
The following extra packages will be installed:
  libgpm2 mc-data
Suggested packages:
  gpm arj catdvi texlive-binaries dbview djvulibre-bin file genisoimage gv
  imagemagick links w3m lynx odt2txt poppler-utils python-boto python-tz xpdf
  pdf-viewer zip
Recommended packages:
  unzip
The following NEW packages will be installed:
  libgpm2 mc mc-data
0 upgraded, 3 newly installed, 0 to remove and 6 not upgraded.
Need to get 1,702 kB of archives.
After this operation, 6,694 kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue? [Y/n] y
Get:1 http://ftp.us.debian.org/debian/ jessie/main libgpm2 armhf 1.20.4-6.1+b2 [                                   33.0 kB]
Get:2 http://ftp.us.debian.org/debian/ jessie/main mc-data all 3:4.8.13-3 [1,212                                    kB]
Get:3 http://ftp.us.debian.org/debian/ jessie/main mc armhf 3:4.8.13-3 [457 kB]
Fetched 1,702 kB in 1s (1,169 kB/s)
Selecting previously unselected package libgpm2:armhf.
(Reading database ... 40411 files and directories currently installed.)
Preparing to unpack .../libgpm2_1.20.4-6.1+b2_armhf.deb ...
Progress: [  0%]
Progress: [ 14%]
Unpacking libgpm2:armhf (1.20.4-6.1+b2) ...
Progress: [ 28%]
Selecting previously unselected package mc-data.
Preparing to unpack .../mc-data_3%3a4.8.13-3_all.deb ...
Progress: [ 42%]
Unpacking mc-data (3:4.8.13-3) ...
Progress: [ 57%]
Selecting previously unselected package mc.
Preparing to unpack .../mc_3%3a4.8.13-3_armhf.deb ...
Progress: [ 71%]
Unpacking mc (3:4.8.13-3) ...
Progress: [ 85%]
Processing triggers for mime-support (3.58) ...
Setting up libgpm2:armhf (1.20.4-6.1+b2) ...
Setting up mc-data (3:4.8.13-3) ...
Setting up mc (3:4.8.13-3) ...
update-alternatives: using /usr/bin/mcview to provide /usr/bin/view (view) in auto mode
Processing triggers for man-db (2.7.0.2-5) ...
Processing triggers for libc-bin (2.19-18) ...

Wheezy
# apt-get install mc
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
The following extra packages will be installed:
  libgpm2 mc-data
Suggested packages:
  gpm zip bzip2 links w3m lynx arj file xpdf pdf-viewer dbview odt2txt gv catdvi djvulibre-bin imagemagick
  python-boto python-tz
Recommended packages:
  unzip
The following NEW packages will be installed:
  libgpm2 mc mc-data
0 upgraded, 3 newly installed, 0 to remove and 11 not upgraded.
Need to get 1,525 kB of archives.
After this operation, 6,157 kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]? y
Get:1 http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ wheezy/main libgpm2 armhf 1.20.4-6 [34.9 kB]
Get:2 http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ wheezy/main mc-data all 3:4.8.3-10 [1,086 kB]
Get:3 http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ wheezy/main mc armhf 3:4.8.3-10 [405 kB]
Fetched 1,525 kB in 0s (1,763 kB/s)
Selecting previously unselected package libgpm2:armhf.
(Reading database ... 25373 files and directories currently installed.)
Unpacking libgpm2:armhf (from .../libgpm2_1.20.4-6_armhf.deb) ...
Selecting previously unselected package mc-data.
Unpacking mc-data (from .../mc-data_3%3a4.8.3-10_all.deb) ...
Selecting previously unselected package mc.
Unpacking mc (from .../mc_3%3a4.8.3-10_armhf.deb) ...
Processing triggers for man-db ...
Setting up libgpm2:armhf (1.20.4-6) ...
Setting up mc-data (3:4.8.3-10) ...
Setting up mc (3:4.8.3-10) ...
update-alternatives: using /usr/bin/mcview to provide /usr/bin/view (view) in auto mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Straks komt er als het goed is een Pi 2 :) en nou ben ik van plan de geheugenkaart van de Pi B (niet +) te klonen naar de geheugenkaart voor de Pi 2. Raspbian is al bijgewerkt voor ondersteuning van de Pi 2, alleen kan ik geen betrouwbare bron vinden voor Win32DiskImager die her en der op Raspberry sites staat vermeld. Sourceforge begin ik niet meer aan :/

Heeft iemand Win32DiskImager nog zonder adware liggen ergens?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 23:16
Raven schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:53:

Heeft iemand nog zonder adware liggen ergens?
Win32DiskImager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:53:
, alleen kan ik geen betrouwbare bron vinden voor Win32DiskImager die her en der op Raspberry sites staat vermeld. Sourceforge begin ik niet meer aan :/
Waarom niet even een Linux live-cd gebruiken, daar zijn vast zat betrouwbare bronnen voor.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

u_nix_we_all schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:12:
[...]

Waarom niet even een Linux live-cd gebruiken, daar zijn vast zat betrouwbare bronnen voor.
Eerder genoemde tooltje kende ik al, dat scheelt, met dd heb ik helaas (bij mijn weten) geen ervaring :P

edit: Na een onderbreking de gekloonde installatie getest en werkt prima, het enige dat opvalt is dat de LXDE balk nu bovenaan zit en er nu 4 cores in top staan. Morgen maar eens kijken of het bijwerken van Wheezy naar Jessie net zo makkelijk gaat :)

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 18-08-2015 22:43 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Vraagje ik wil tzt een rpi aanschaffen om mijn toekomstige slimme meter uit te lezen.
Echter zit ik met een vraag.
De rpi komt uiteraard in de meterkast te hangen in hoeverre is het een noodzaak om een case erbij te nemen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ter info: Deze USB-geluidskaart doet het zonder morren (plug and play) op de Pi, getest met RuneAudio:
LogiLink USB Soundkarte, voor nog geen 10 euro.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:02:
Vraagje ik wil tzt een rpi aanschaffen om mijn toekomstige slimme meter uit te lezen.
De rpi komt uiteraard in de meterkast te hangen in hoeverre is het een noodzaak om een case erbij te nemen ?
Nee. Nog een specifieke reden?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Noodzaak niet, maar het lijkt me toch wel handig. Het beschermt je pi tegen stof, aanraking met metalen dingen (stofzuigerslang bijv), en statische ontlading door aanraking met de handen.

Ik zou gewoon de goedkoopste case met wandmontagegaten nemen.

[ Voor 23% gewijzigd door GekkePrutser op 19-08-2015 14:51 . Reden: Verkeerde persoon gequote, sorry! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:16
Voor 1-2 euro heb je al een case uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik las wat verschillende verhalen waarom wel en waarom niet, maar voor stof we lijkt het mij inderdaad wel beter.
Net even bij SOS gekeken, maar kan voor de €8 extra net zo goed een compleet setje nemen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
MdO82 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:53:
Ik las wat verschillende verhalen waarom wel en waarom niet, maar voor stof we lijkt het mij inderdaad wel beter.
Net even bij SOS gekeken, maar kan voor de €8 extra net zo goed een compleet setje nemen
http://www.banggood.com/A...Transparent-p-960218.html

Perfecte case voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Hmm. Net een apt-get update gedaan en nog een keer geprobeerd en nu gaat het als een speer.

Toch te weinig koffie gehad denk ik. Afijn, met dank. Het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 16:20
Heeft er iemand ervaring met de pi2 en Hikvision bewaking camera's? Ik wil een camera buiten ophangen en dan de beelden opnemen via de pi2 en de aangesloten usb hdd. Kom ik dan uit op 'motion' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:07
De camera is echt fantastisch heb de 2032 opgehangen van de week, maar bij mij streamt hij naar de Synology dus over het inhoudelijke Pi stuk kan ik geen antwoord geven.

• Tristan
stormfly schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 20:33:
De camera is echt fantastisch heb de 2032 opgehangen van de week, maar bij mij streamt hij naar de Synology dus over het inhoudelijke Pi stuk kan ik geen antwoord geven.
Offtopic: Kan je me een test stukje sturen van het beeldmateriaal?

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 22:54
Is er ook een mogelijkheid om met de Pi2 een live stream te kijken van de Formule 1 nu dit niet meer op NL zenders wordt uitgezonden? Een addon of iets anders?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig hoeveel mA de 3.3v lijn kan leveren op de Pi 2? Kan daar niet zo gauw iets over vinden.

Oscar Wilde

• u_nix_we_all
  • Niet online
Tristan schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 20:18:
Heeft er iemand ervaring met de pi2 en Hikvision bewaking camera's? Ik wil een camera buiten ophangen en dan de beelden opnemen via de pi2 en de aangesloten usb hdd. Kom ik dan uit op 'motion' ?
Voor motion is er een fijn front-end: motioneye Dat scheelt een hoop gedoe met config files.

De Hikvision (H264 stream?) lijkt alleen wel een speciale build van motion nodig te hebben, zie: http://askubuntu.com/ques...-my-ip-camera-with-motion

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Tristan
u_nix_we_all schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 10:17:
[...]

Voor motion is er een fijn front-end: motioneye Dat scheelt een hoop gedoe met config files.

De Hikvision (H264 stream?) lijkt alleen wel een speciale build van motion nodig te hebben, zie: http://askubuntu.com/ques...-my-ip-camera-with-motion
Hmm ok dat wordt een leuk project 8) Die Motion frontend, motioneye is wel cool _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Als ik mijn raspberry heb dan wil ik deze gebruiken om de opbrengsten van mijn zonnepanelen te meten en tevens om de slimme meter uit te lezen.

Daarnaast wil ik de rpi ook gaan gebruiken als vpn voor als ik niet thuis ben dat ik dan toch via de vpn van de rpi bij mijn NAS kan.

Nu zat ik mij het volgende te bedenken, ik heb op dit moment wat te weinig stroompunten in de meterkast, kan dit wel oplossen, maar in hoeverre is een rpi te voeden via een usb-poort van bijvoorbeeld het modem ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MdO82 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 12:59:
Nu zat ik mij het volgende te bedenken, ik heb op dit moment wat te weinig stroompunten in de meterkast, kan dit wel oplossen, maar in hoeverre is een rpi te voeden via een usb-poort van bijvoorbeeld het modem ?
Een standaard USB(2.0)-poort doet standaard max. 500mA, dat is te weinig voor een Pi en dat is als die poort op je modem al geactiveerd is, wat niet altijd het geval is. Voor een RPi moet je 1A, liefst ietsje meer, hebben om problemen te voorkomen. Vooral als er randapparatuur aanzit.

Zelf ben ik aan het wachten op spulletjes voor http://imgur.com/a/MLCbN , stroom via de netwerkkabel. Eens kijken hoe goed dat werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 23-08-2015 13:17 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Raven schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 13:15:
[...]

Een standaard USB(2.0)-poort doet standaard max. 500mA, dat is te weinig voor een Pi en dat is als die poort op je modem al geactiveerd is, wat niet altijd het geval is. Voor een RPi moet je 1A, liefst wat meer, hebben om problemen te voorkomen.

Zelf ben ik aan het wachten op spulletjes voor http://imgur.com/a/MLCbN , stroom via de netwerkkabel. Eens kijken hoe goed dat werkt.
Ziet er ook interessant uit, ben benieuwd of het gaat werken ;)
Zal je link eens doorlezen.

Overigens is een PicoPSU (hebben we het al eerder over gehad) natuurlijk ook nog een oplossing, maar dat is ook een duurdere oplossing :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Denk het wel, het is vrij simpel: DC-spanning over de ongebruikte aders van een netwerkkabel (bij 100Mb zijn 4 aders ongebruikt), hogere spanning (dan 5V) om lagere stroom door die dunne aders te laten gaan en om de spanningsval op te vangen, aan het andere eind iets met een wide-input dat 5V uitpoept ongeacht wat je erin stopt. That's it :)

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 23-08-2015 13:28 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:54

arie_papa

Running on Ubuntu

MdO82 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 12:59:
[...]

Modemspecifiek durf ik niet te zeggen, maar ik voed mijn B2 gewoon via de usb poort van mijn router (TL-WR1043ND). Ik doe verder niks met gpio, dus wellicht kan dat nog problemen opleveren

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-01 11:15

Anthirian

In Trance We Trust

Excuses, verkeerde topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Anthirian op 23-08-2015 14:16 ]

Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

iemand advies voor mij? Ik heb een Raspberry Pi B+. Die heeft altijd goed gewerkt, maar is maar weinig gebruikt.

Gisteren heb ik 'm weer tevoorschijn gehaald. SD kaartje met software gevuld en aangesloten. Echter geen beeld, TV geeft aan dat er geen signaal is... Het rode en groene ledje gaan direct aan as je er stroom op zet (originele adapter, ook andere adapter geprobeerd),

Ook zonder SD kaartje en zonder verdere aangesloten apparatuur zoals keyboard gebeurd er niets.

Heeft iemand een tip, voordat ik een nieuwe ga bestellen?

PS heb ook een andere HDMI kabel geprobeerd en getest met mijn KPN box. Die kabels zijn ook in orde.

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 23-08-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Fairy schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:00:
iemand advies voor mij? Ik heb een Raspberry Pi B+. Die heeft altijd goed gewerkt, maar is maar weinig gebruikt.

Gisteren heb ik 'm weer tevoorschijn gehaald. SD kaartje met software gevuld en aangesloten. Echter geen beeld, TV geeft aan dat er geen signaal is... Het rode en groene ledje gaan direct aan as je er stroom op zet (originele adapter, ook andere adapter geprobeerd),

Ook zonder SD kaartje en zonder verdere aangesloten apparatuur zoals keyboard gebeurd er niets.

Heeft iemand een tip, voordat ik een nieuwe ga bestellen?

PS heb ook een andere HDMI kabel geprobeerd en getest met mijn KPN box. Die kabels zijn ook in orde.
Kijk eens in je modem of router of hij wel een ip heeft gekregen.. Misschien leeft hij wel en heeft hij connectie maar geeft hij gewoon geen beeld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tristan schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:13:
[...]

Kijk eens in je modem of router of hij wel een ip heeft gekregen.. Misschien leeft hij wel en heeft hij connectie maar geeft hij gewoon geen beeld :?
Lan poort gaat niet eens aan. Hij is helemaal dood. Alleen de power en ACT led branden direct bij aanzetten, verder gebeurd er niets. Heb ook een hele andere TV aangesloten en dat heeft ook niets uitgebracht.

Zonder SD kaart erin moet je toch iets van beeld krijgen?

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 23-08-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Branden ze constant en even fel? Ik zie berichten waarbij rood normaal brand en groen zwakjes. Dan moet je het bij de SD-card zoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 23-08-2015 15:32 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Raven schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:31:
Branden ze constant en even fel? Ik zie berichten waarbij rood normaal brand en groen zwakjes. Dan moet je het bij de SD-card zoeken.
Branden beiden even fel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=58151
No Video without Booting
In contrast to other computing systems you might be used to using, the Raspberry Pi does have any built-in software (firmware). Notably, it doesn't have any form of Basic Input/Output System (BIOS). All the software needed to run the Pi must be loaded from the SD card. On a PC, the BIOS allows it to generate a video signal immediately, even when you have no operating system installed, and no storage device is connected. The Pi works differently. Without access to its storage device it cannot load any software at all, and then it does absolutely nothing! Your job is to provide it with a completely up-to-date and correctly imaged SD card. Using an SD card containing an obsolete version of the operating system can cause some functions not to work, or worse.
Dus geen beeld zonder SD-card klopt. Klinkt ook wel logisch, in tegenstelling tot een pc/laptop heeft een RPi geen BIOS of iets vergelijkbaars dat al iets op het scherm laat zien.

En de ACT LED:
Check the ACT LED to determine if the Pi is booting
The ACT LED is essential in determining if the Pi can actually read from the card. If the ACT LED doesn't blink quickly in an irregular pattern for at least twenty seconds, this indicates that the Pi cannot read from the SD card, and that booting is not taking place. It doesn't matter if the ACT LED initially starts on or off. It is only the blinking of the ACT LED is significant. A dim ACT LED also has no significance beyond the fact that you are using a B. From the model B+ onwards, the LED is driven differently, and is brighter.

With no SD card inserted, note how the ACT LED behaves. Now insert a programmed card: that behaviour should change, and, if it does not, this indicates that Pi cannot see the necessary files on the SD card. For a demonstration, watch this video of a model B: the ACT LED is the one on the left-hand side. Note that on later models the ACT LED will start on on power up, instead as off like the model B.

With working firmware the ACT LED will flicker intermittently for 20-30 seconds. The LED is actually driven by a dedicated GPIO pin turning it on whenever the card is read. It can also blink in a regular "Morse" pattern, which usually indicates an error condition. See the Additional Information section at the end of this post for details.

If the Pi seems to boot, but there is no video output, one way to tell it has booted is if the Pi's ethernet system is activated: if you have a ethernet cable connected, the ethernet LEDs on the Pi should light up. If they do, it's a sure sign that booting has succeeded, there must be a different reason why there is no video output.
Denk dat je het bij de geheugenkaart en/of slot daarvan moet zoeken.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Net toch even de SD kaart opnieuw beschreven, nog voor ik je reactie las. Inderdaad bleek de SD kaart niet goed beschreven te zijn :) Ik heb weer beeld :)

Ik ging er van uit dat ik zonder SD kaart op zijn minst iets van een foutmelding zou krijgen.

Toch bedankt voor de moeite allemaal en |:( van mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het kan ook op een andere manier aan de SD-kaart liggen: http://raspberrypi.stacke...apply-pressure-to-sd-card

Maar gelukkig doet ie het :D

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 23-08-2015 15:42 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Raven schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:42:
Het kan ook op een andere manier aan de SD-kaart liggen: http://raspberrypi.stacke...apply-pressure-to-sd-card

Maar gelukkig doet ie het :D
Thanks, maar ik had een kodi image er op gezet. Daarna volumio er weer op en die deed het wel, dus ik ga zo kijken waarom die kodi het niet deed, mogelijk is die image brak of de verkeerde ofzo :)

Edit:

Ik heb de x86 image op SD gezet in plaats van de rbpi versie O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 23-08-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

_O-

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubinhoD
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-03-2023
Ik heb me met Windows 10 IoT wat beziggehouden en een auto'tje gemaakt.
Verslagje & filmpje kan je hier bekijken: http://progressive.be/blog-cases/auto-op-afstandsbediening-met-windows-10-iot-en-raspberry-pi-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Vraagje met waarschijnlijk een simpel antwoord.

Bij een Raspberry lijkt het mij ook zo hoe meer geheugen hoe vlotter de zaken lopen?

Ik ben erg aan het twijfelen tussen de B+ en 2B.

Wat ben ik ermee van plan

Voorlopig:

- logging slimme meter
- logging PV's
- geregeld een vpn connectie opzetten

In de verloop van tijd zal er vast nog wat zaken bijkomen.
Ik dacht eerst aan de B+, maar bedacht mij ook van wellicht voor als je er meer mee wilt doen dan is extra geheugen ook makkelijk.

Iemand advies hierin ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
MdO82 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:28:
Vraagje met waarschijnlijk een simpel antwoord.

Bij een Raspberry lijkt het mij ook zo hoe meer geheugen hoe vlotter de zaken lopen?

Ik ben erg aan het twijfelen tussen de B+ en 2B.

Wat ben ik ermee van plan

Voorlopig:

- logging slimme meter
- logging PV's
- geregeld een vpn connectie opzetten

In de verloop van tijd zal er vast nog wat zaken bijkomen.
Ik dacht eerst aan de B+, maar bedacht mij ook van wellicht voor als je er meer mee wilt doen dan is extra geheugen ook makkelijk.

Iemand advies hierin ?
Voor die paar euro extra niet twijfelen en gewoon de 2 nemen, wie weet wat je nog bedenkt als je er eenmaal mee aan het spelen bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Tristan schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:33:
[...]

Voor die paar euro extra niet twijfelen en gewoon de 2 nemen, wie weet wat je nog bedenkt als je er eenmaal mee aan het spelen bent :)
Reactie van mij was inderdaad om de bevestiging :)
De kosten zijn niet zo denderend, en denk dat ik spijt ga krijgen als je er steeds meer mee wil doen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ja en een VPN vereist best wel wat rekenkracht. Ik denk dat je daar ook wel een voordeel gaat hebben aan een quadcore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Single thread vind ik de 'oude' pi net wat sterker naar mijn gevoel. Ik heb een tijd nxserver op zowel de oude als de nieuwe gedraaid. Op beide wil een proces nog wel eens de boel dicht laten slippen. Gevoelsmatig kwam de oude net iets sneller weer terug.

Toch zou ik zeker voor de 2 gaan. In geheugen + processor kracht is hij de sterkere broer.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Dat zou bijzonder zijn want ook de single core performance van de Pi2 is een stuk hoger dan die van de Pi1.

In benchmarks, dan.

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 27-08-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Damn, en toen was mijn micro-sd kaartje naar het gortje.
Image opnieuw teruggeflashed maar de volgende dag weer hetzelfde euvel.

Nu zag ik dat ze bij SOS zelf kaartjes laten maken. Iemand daar ervaring mee? Zou graag mijn servertje weer up willen hebben.
mcDavid schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:56:
Dat zou bijzonder zijn want ook de single core performance van de Pi2 is een stuk hoger dan die van de Pi1.

In benchmarks, dan.
Ik denk dat ik met de Pi1 gewoon veel meer geduld had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
arie_papa schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:23:
Damn, en toen was mijn micro-sd kaartje naar het gortje.
Image opnieuw teruggeflashed maar de volgende dag weer hetzelfde euvel.

Nu zag ik dat ze bij SOS zelf kaartjes laten maken. Iemand daar ervaring mee? Zou graag mijn servertje weer up willen hebben.[...]
Dit euvel heb ik juist met de kaartjes van SOS (16GB). Ik heb nu alleen maar Samsung MicroSDHC EVO UHS-1-kaartjes en die werken vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen problemen met mijn SOS kaartje maar ik denk dat SOS verschillende batches koopt van verschillende merken en hier SOS op laat zetten.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik moet nog maar even kijken wat ik ga doen met bestellen.

Ik draaide er ook een SQL database (kodi) op en het was een b-merk kaartje.
Nu maar even opgelost met een verse installatie met een 2 gb micro-sd kaartje als /boot en 2 usb sticks van 8 gb, die ik nog had rondslingeren, voor / en /home. Tot nu toe werkt het prima, maar de duurtest moet nog gedaan worden ;).
En dit alles gevoed vanaf 1 usb poort op mijn router :)

[ Voor 3% gewijzigd door arie_papa op 03-09-2015 07:32 ]

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:11

SebasFM

BOFH

Dav1d schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:18:
Voor wie een veilige en gekeurde voedingsadapter zoekt: Ikea verkoopt sinds kort een KOPPLA 3-poorts USB lader voor € 7,99.
Per poort max. 2400mA, totaal max. 3400mA.

[afbeelding]
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00291891/
In navolging daarvan zelf een Koppla stekkerblok met 2 USB poorten gekocht. Kan totaal max 2600mA leveren, maar voldoet in principe prima om twee Raspberry's te voeden. De 'USB Charge Doctor' vertelt me dat het belast ongeveer 5,2 Volt uitspuugt. Het stekkerblok kan met de Signum houder aan het bureau worden vastgemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/koppla-verdeeldoos-voudig-m-usb-poort__0373635_PE552313_S4.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah crap. Na een paar reboots van de nog niet zo oude Pi2 en TS32GUSDU1 geheugenkaart kreeg ik ineens een shitload aan errors waar onder andere /sbin/getty syntax error in staat, na uit en aangezet te hebben krijg ik nu
code:
1
PANIC: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(179,6)

En nu blijkt die geheugenkaart als niet goed werkend op http://elinux.org/RPi_SD_cards te staan :/ , https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=28&t=47286 nog gevonden, werkt hier helaas niet.

Daarnaast kwam ik https://github.com/raspberrypi/firmware/issues/397 en https://github.com/raspberrypi/firmware/issues/372 tegen, toch maar weer Sandisk(?).

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Raven schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:20:
Ah crap. Na een paar reboots van de nog niet zo oude Pi2 en TS32GUSDU1 geheugenkaart kreeg ik ineens een shitload aan errors waar onder andere /sbin/getty syntax error in staat, na uit en aangezet te hebben krijg ik nu
code:
1
PANIC: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(179,6)

En nu blijkt die geheugenkaart als niet goed werkend op http://elinux.org/RPi_SD_cards te staan :/ , https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=28&t=47286 nog gevonden, werkt hier helaas niet.

Daarnaast kwam ik https://github.com/raspberrypi/firmware/issues/397 en https://github.com/raspberrypi/firmware/issues/372 tegen, toch maar weer Sandisk(?).
Dan hoop ik dat mijn naamloze geen problemen gaat opleveren als ik tzt een RPi binnen heb :D
Maar ik lees inderdaad dat de Raspberry wat kieskeurig is in de kaarten

Welke Sandisk kaarten gebruik je meestal ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:28:
[...]

Ik heb nu verschillende van deze succesvol in "productie" draaien: pricewatch: Samsung Evo microSDHC 32GB + SD-adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MdO82 schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:28:
[...]

Dan hoop ik dat mijn naamloze geen problemen gaat opleveren als ik tzt een RPi binnen heb :D
Maar ik lees inderdaad dat de Raspberry wat kieskeurig is in de kaarten

Op de Pi's geen (tot nu toe), Pi B (niet +) heeft altijd vanaf een pricewatch: Kingston SD10V/4GB gedraaid, de Pi 2 korte tijd op een pricewatch: Transcend 32GB microSDHC Class 10 + SD adapter .

Maar vond een rondslingerend kaartje van Sandisk, deze: pricewatch: Sandisk microSDHC 8GB Class 2

Eens kijken hoelang die het uithoud :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:42
Ik ben op zoek naar een USB lader voor mijn smartphone, iPad, bluetooth hoofdtelefoon en Denon envaya mini bluetooth speaker. Ik wil eigenlijk ene lader waarmee ik al mijn apparaten op kan laden, 2 uitgangen zijn genoeg. Ik zat te denken aan de Blitzwolf 2 poorts lader.

In de handleiding van mijn speaker staat het volgende: Het vermogen van een adapter moet minder zijn dan DC 5 V, 2,4 A.

Even 2 quotes uit dit topic:
florizla schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:25:
[...]

de BlitzWolf en Anker 40W chargers hebben 5 USB poorten die allemaal evenwaardig zijn en 'intelligente' stroomindicatie hebben (heet 'iQ' technologie of Power3S of smart[whatever]).
Dav1d schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:18:
Voor wie een veilige en gekeurde voedingsadapter zoekt: Ikea verkoopt sinds kort een KOPPLA 3-poorts USB lader voor € 7,99.
Per poort max. 2400mA, totaal max. 3400mA.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FSTtSA7.png
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00291891/
Heeft de Ikea ook dergelijke slimme laadstroomaanpassing? Blijkbaar mag die Denon niet met 2,4 A geladen worden, het lijkt me handig als ik een lader heb die zelf de juiste laadstroom kiest.
Bij mijn Sony smartphone zit een lader die 1,5 A levert. Wat gebeurt er eigenlijk als je die die oplaad met een hoger aantal ampere? Een 'domme lader' schakelt niet terug neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:11

SebasFM

BOFH

musicfreak schreef op woensdag 09 september 2015 @ 09:06:
Heeft de Ikea ook dergelijke slimme laadstroomaanpassing? Blijkbaar mag die Denon niet met 2,4 A geladen worden, het lijkt me handig als ik een lader heb die zelf de juiste laadstroom kiest.
Bij mijn Sony smartphone zit een lader die 1,5 A levert. Wat gebeurt er eigenlijk als je die die oplaad met een hoger aantal ampere? Een 'domme lader' schakelt niet terug neem ik aan.
Offtopic:
Hoort de laadstroomregulatie niet in het op te laden device te zitten? Ik heb een Dumpert Powerbank die max met 1,0 A mag/kan opladen en die trekt altijd netjes 1,0A volgens de USB Charger dokter, ondanks dat mijn lader 2,6A kan leveren. Maar ik weet natuurlijk niet of jouw Denon een laadstroombeperking in zich heeft zitten. Zou niet weten waarom een lader die meer zou kunnen leveren dan 2,4A een probleem zou kunnen zijn als het vermogen sowieso niet wordt afgenomen. Ik zou me eerder zorgen maken om een te hoog voltage, want dat is echt killing voor je device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Waar het laadcircuit zit maakt op zich niet zoveel uit (bij scheerapparaten e.d. zit deze volgens mij vaak in de lader), maar hij moet er sowieso zijn. Met alleen een (domme) 5V voeding kun je geen batterij opladen en zéker geen lithium batterij, dat wordt geheid vuurwerk.
Als je je apparaat oplaadt met een domme 5V voeding mag je er dus vanuit gaan dat het laadcircuit erin zit. Anders was'ie al wel geëxplodeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Laatst online: 23:22
Een lader levert in principe spanning. Het is de gebruiker (dus je Denon) speaker die bepaalt hoeveel stroom hij afneemt en in zijn batterij stuurt.

Het systeem van dedicated USB chargers is dat zij op de data pinnen van de USB connector geen data communicatie doen, maar een vast voltage hebben dat als een soort 'identificatie' dient. 1 bepaald voltage betekent "Samsung charger, kan tot 2A leveren". Als je Samsung telefoon dit ziet, weet die dat de lader het niet gaat begeven (of brakke voltages gaat geven) onder de 2 Ampere. Als de telefoon dit niet ziet, houdt hij het veilig en neemt maar 0.5 A af.

De 'slimme' laders van Anker, BlitzWolf en anderen hebben een *variabel* 'indicator' voltage op de data pinnen. Waarschijnlijk proberen ze verschillende spanningen uit, en kiezen ze dan degene die het beste werkte (waarbij de device het meeste stroom opneemt).

In de praktijk zijn er heel weinig laders die maar stroom zullen leveren dan 2.4 A. Om zeker te zijn kan je de reviews bekijken op http://www.lygte-info.dk/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:42
Dank voor de info, ook al is mijn vraag off-topic (had het per ongeluk hier geplaatst).

Weten jullie of de Ikea lader met per poort max. 2400mA ook slim is?

Mijn Sony Xperia Z1 compact heeft een lader die 1500 mAh levert. Stel ik gooi daar zo'n slimme lader aan, en de Sony blijkt met een hoger amperage ook goed op te laden, dan wordt waarschijnlijk gebruikt. Klinkt goed. Ben alleen wel benieuwd hoeveel waarden zo'n slimme lader test.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

En toen deed de Pi server weer poef. Niet meer bereikbaar via ssh. Net even de vrouw gevraagd een harde reboot te geven wat meestal wel helpt, maar ding komt weer niet op. Gisteren wel op RPi2 overclock (1000 Mhz) gezet, dus wellicht zit daar de oorzaak.

Nu kwam ik gisteren minibian tegen, wat mij wel interessant lijkt om eens mee te gaan testen. Andere mensen hier al mee zitten stoeien?

512MB OS is niet echt mini vind ik.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

512 is inderdaad niet minimaal, maar het is in ieder geval een erg kale installatie.
Ik ben hem nu aan het testen. Wat direct opvalt is dat de standaardgebruiker in ieder geval de normale root gebruiker is. Apt-get werkt verder prima en nu maar eerst een basis upgrade naar jessie doen om dan verder te testen en de nodige software te installeren. Hoop in ieder geval dat vanavond mijn mysql database weer aanwezig is ivm kodi. Mijn clients zijn aan het zeuren....

@hieronder
Thanks, ga ik ook naar kijken :)

[ Voor 4% gewijzigd door arie_papa op 10-09-2015 19:47 ]

• Kek
  • Laatst online: 05-06 13:07

Kek

3flix

als je een minimaal osop je RPi wil, kijk dan eens naar dezeminimal unattended netinstall die gebruik ik geregeld, en is ook nog eens aan te passen naar speciale wensen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Zojuist het officiele display binnen gekregen!

Eerste indruk: Zeer professioneel en veilig verpakt. Display zat ook nog in een bubbelwrap zakje. Het display is erg grijzig, niet mooi diepzwart zoals een goed IPS scherm, het lijkt meer op de kwaliteit "bart smit tablet van 30 euro". Maar ik zal meer zien als ik hem aanzet.

Ik vind de "tabletrand" er omheen niet erg handig, ik had liever gewoon alleen het display gehad. Het lijkt erg makkelijk te beschadigen zo.

Foto's zijn klikbaar voor een grote versie! Sorry voor de slechte kwaliteit van sommige foto's, focus zat er een beetje naast denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/958bfTO5Jy8XrpkutiV11mZh/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ssIjAFPYdUJoGIJkFx3ri6OP/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Ddjt0cdlYMdBcyCE3oYlQ19X/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/H8FMtIy9ocbDi0kIooY3NSAx/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/wT1ei2gScoJJzaX0qL2jWAf0/thumb.png

Meer informatie zodra ik hem heb aangesloten!

Edit: Okee, hij draait!

Montage was makkelijk, maar ik moet wel zeggen dat de lintkabels (of eigenlijk flex-PCB's, die van de touchscreen heeft zelfs een BGA chip er op zitten) ontzettend fragiel zijn. Die gaan geheid een keer stuk bij de montage dus het is een goed idee dat ze hem binnenkort geassembleerd gaan leveren. Ik raspte er al langs toen ik de USB stekker er uit trok. Als je een oude A of B hebt moet je 2 extra draadjes aansluiten voor de i2c omdat die niet op de DSI connector zat.

De schermrand is inderdaad nogal fragiel en ik heb er spijt van dat ik hem niet bij de Swag store besteld heb, omdat je er daar een mooie perspex houder bij krijgt (voor 10 pond extra) die bovendien het scherm verstevigt. Deze is dat:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0188/6794/products/noir_1024x1024.jpg?v=1441887864

De uitstekende randen zijn heel erg dun, een verkeerde tik en het breekt af, zo lijkt het in elk geval. Die perspex houder is echt een MUST wat mij betreft. En ik heb nog niet gezien waar je hem los kan verkrijgen dus dat is een beetje onhandig. Edit2: Ik heb de raspberry pi swag store gemaild en ze hebben het nu mogelijk gemaakt om hem los te bestellen: link. _/-\o_

De kijkhoeken zijn iets beter dan de "bart smit" kwaliteit, wat beter dan verwacht maar niet geweldig.. IPS is het zeker niet. Ik heb er verder nog niks mee gedaan omdat hij op een een of andere manier mijn Apple USB keyboard niet lust, en ik heb geen andere bij de hand.

Hier wat foto's om de kijkhoeken in te kunnen schatten. De kijkhoeken van onderen lijken een stuk beter dan van boven (van boven krijg je sneller inversie en een grijze achtergrond)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/evpKfnZBPEfwiowodLMhyog7/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/b0C5Yt8bilPOVCjQKyQO8aNU/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/U2o6nnMRRZQfw4VPgcEeFvZu/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/xMld8C8cgfWcQa4CVJi4PqeK/thumb.png

[ Voor 47% gewijzigd door GekkePrutser op 11-09-2015 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Hoe test (gemakkelijk) je of je Raspberry Pi 2 stabiel is? Ik vond een site over stress testen, maar dan krijg je iets wat je zelf moet compileren en met scripts aan de slag moet. Ik heb even genoeg linux console gedoe gezien de afgelopen week. ;)
Pagina: 1 ... 51 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]