als je geen startx intypt heb je ook weinig last van die "bloatware" toch?
Ik bedoelde er meer mee te zeggen dat ik liever een kale Debian heb die ik zelf kan inrichten zoals ik wil zonder voor-geinstalleerde desktop en Python etc. Misschien had ik dat wat beter moeten vermelden in mijn post.mcDavid schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 08:56:
als je geen startx intypt heb je ook weinig last van die "bloatware" toch?
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
apt-get purge lxfce xserver-common gdmiRicardo schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:01:
[...]
Ik bedoelde er meer mee te zeggen dat ik liever een kale Debian heb die ik zelf kan inrichten zoals ik wil zonder voor-geinstalleerde desktop en Python etc. Misschien had ik dat wat beter moeten vermelden in mijn post.
apt-get autoclean --purge
Dan ben je al een heel end.
code:
1
| aptitude -F "%p" search \!~M~i~T |
Hiermee maak je een lijst van alle manueel geinstallerde packages. (Aptitude waarschijnlijk wel installeren waar je weer python voor nodig hebt
Dan kun je kijken wat je nog meer wilt verwijderen
-
[ Voor 100% gewijzigd door Sypher op 04-12-2012 12:22 ]
http://www.cnx-software.c...f-image-for-raspberry-pi/iRicardo schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:01:
[...]
Ik bedoelde er meer mee te zeggen dat ik liever een kale Debian heb die ik zelf kan inrichten zoals ik wil zonder voor-geinstalleerde desktop en Python etc. Misschien had ik dat wat beter moeten vermelden in mijn post.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zéér bedankt voor deze url. Ik ga dit vanavond uitproberen thuis.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Voor de volgende keer:iRicardo schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 11:39:
[...]
Zéér bedankt voor deze url. Ik ga dit vanavond uitproberen thuis.
https://www.google.nl/sea...ox-a&source=hp&channel=np
Gisteravond toch maar RS Online gemaild. Heb hier 2 pi's liggen 1 van farnell en 1 van rs. Die van RS Geeft mounting errors bij verschillende distro's als ik probeer op te starten met HDMI kabel aangesloten, en als ik een USB device hotplug reboot dat ding spontaan.
Hetzelfde kan ik wel allemaal met gemak doen bij die van Farnell, en ja verschillende SD kaarten geprobeerd en power supplies.
Ben nog niet echt te spreken over RS, hopelijk maken ze het goed met de aftersales.
Hetzelfde kan ik wel allemaal met gemak doen bij die van Farnell, en ja verschillende SD kaarten geprobeerd en power supplies.

Ben nog niet echt te spreken over RS, hopelijk maken ze het goed met de aftersales.

Raspberry Pi van een college overgenomen, de 512MB ram versie.
Gisteren deze case besteld + voeding. En die lag zojuist op de deurmat.
Ik ga er eerst eens arch linux op installeren, kijken hoe dat draait. Vervolgens wil ik hem gaan inzetten voor downloads. Heb al een mediaspeler, maar dat ondersteund hij niet. Vandaar deze aankoop.
Gisteren deze case besteld + voeding. En die lag zojuist op de deurmat.
Ik ga er eerst eens arch linux op installeren, kijken hoe dat draait. Vervolgens wil ik hem gaan inzetten voor downloads. Heb al een mediaspeler, maar dat ondersteund hij niet. Vandaar deze aankoop.
Deze gozer heeft een speciale web-editie van Raspian gemaakt. Zit (gelukkig) wel Python in maar probeer het eens. Werkt als een tierelier.iRicardo schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:01:
[...]
http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=36&t=19702
Ik heb een CONCEPTRONIC USB SOUND ADAPTER die ik wil gebruiken om aan te sluiten op mijn stereo.
Ik heb de USB kaart in de RPi gestoken en vlgs mij wordt die al herkend want als ik aplay -l geef dan jkrijg ik onderstaande:
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: ALSA [bcm2835 ALSA], device 0: bcm2835 ALSA [bcm2835 ALSA]
Subdevices: 8/8
Subdevice #0: subdevice #0
Subdevice #1: subdevice #1
Subdevice #2: subdevice #2
Subdevice #3: subdevice #3
Subdevice #4: subdevice #4
Subdevice #5: subdevice #5
Subdevice #6: subdevice #6
Subdevice #7: subdevice #7
card 1: Set [C-Media USB Headphone Set], device 0: USB Audio [USB Audio]
Subdevices: 1/1
Hoe kan ik nu geluid over de USB krijgen?
Ik heb de USB kaart in de RPi gestoken en vlgs mij wordt die al herkend want als ik aplay -l geef dan jkrijg ik onderstaande:
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: ALSA [bcm2835 ALSA], device 0: bcm2835 ALSA [bcm2835 ALSA]
Subdevices: 8/8
Subdevice #1: subdevice #1
Subdevice #2: subdevice #2
Subdevice #3: subdevice #3
Subdevice #4: subdevice #4
Subdevice #5: subdevice #5
Subdevice #6: subdevice #6
Subdevice #7: subdevice #7
card 1: Set [C-Media USB Headphone Set], device 0: USB Audio [USB Audio]
Subdevices: 1/1
Hoe kan ik nu geluid over de USB krijgen?
"Perfect NginX Debian Server" aan't installeren op m'n pi. Eens zien of het werkt naar wens
[ Voor 36% gewijzigd door Firesphere op 09-12-2012 16:28 ]
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Heeft iemand een idee waarom mijn PI-B 256mb telkens vastloopt? Symptonen: alleen PWR led brand, beeld valt weg (no signal). Ik heb verschillende SD kaarten gebruikt en heb als PSU zowel een Iphone als Ipad adapter geprobeerd. Als software heb ik dezelfde symptonen vernomen met raspbmc, openelec en darkelec.
Ik krijg het idee dat ie niet deugt. Ik moet nog even onderzoeken hoe ik een fatsoenlijke diagnose kan stellen.
Ik krijg het idee dat ie niet deugt. Ik moet nog even onderzoeken hoe ik een fatsoenlijke diagnose kan stellen.
[ Voor 9% gewijzigd door ownage maxim op 10-12-2012 00:38 ]
Probeer op te starten. Loopt'ie vast? Kaart er uit, in je PC en de logs uitlezen. Evt. via een Ubuntu live systeem.ownage maxim schreef op maandag 10 december 2012 @ 00:37:
Heeft iemand een idee waarom mijn PI-B 256mb telkens vastloopt? Symptonen: alleen PWR led brand, beeld valt weg (no signal). Ik heb verschillende SD kaarten gebruikt en heb als PSU zowel een Iphone als Ipad adapter geprobeerd. Als software heb ik dezelfde symptonen vernomen met raspbmc, openelec en darkelec.
PSU of beroerde kabel KAN het probleem zijn. Probeer eens een retail-voeding+kabel (Ik heb een logitech zelf, geen klachten daar over, kan een tip zijn)
Test eens een Raspbian minimal, zie wat die doet.
Zonder extra informatie is't best lastig om er iets zinnigs over te zeggen, eerste gok: Voedingskabel, tweede gok: DOA.
Inderdaad, probeer de USB-voedingskabel ook zeker even te vervangen.
Misschien ook handig om even te meten wat de spanning op de R'Pi is.
Eventueel kun je dit makkelijker meten bij de uitgaande USB-poort met een oud USB-kabeltje wat je doorknipt.
Dit moet niet te ver onder de 5V uitkomen.
Indien wel, dan is dat zeker iets om naar te kijken en dat kan komen door een beroerd contact in de USB-stekker, of dat de spanning op je adapters te ver ineen zakt onder belasting.
Misschien ook handig om even te meten wat de spanning op de R'Pi is.
Eventueel kun je dit makkelijker meten bij de uitgaande USB-poort met een oud USB-kabeltje wat je doorknipt.
Dit moet niet te ver onder de 5V uitkomen.
Indien wel, dan is dat zeker iets om naar te kijken en dat kan komen door een beroerd contact in de USB-stekker, of dat de spanning op je adapters te ver ineen zakt onder belasting.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Ik heb een RI met 528 MB (nieuwe versie) met Raspbmc erop. Tot nu toe bevalt het mij enorm. Echter heb ik een vraag.
Bij XBMC heb ik een addon van TuninFM. Het vervelende is dat mijn tv aan moet blijven staan om de muziek te horen. Nu zou ik graag de analoge audio uitgang (3,5 Jack) willen gebruiken om bij een radio alleen mijn boxen aan te hebben. Is het mogelijk om zowel HDMI + analoog tegelijkertijd werkend te krijgen? Ik heb een vermoeden dat er wat regeltjes toegevoegd moet worden bij de config.txt?
Bij XBMC heb ik een addon van TuninFM. Het vervelende is dat mijn tv aan moet blijven staan om de muziek te horen. Nu zou ik graag de analoge audio uitgang (3,5 Jack) willen gebruiken om bij een radio alleen mijn boxen aan te hebben. Is het mogelijk om zowel HDMI + analoog tegelijkertijd werkend te krijgen? Ik heb een vermoeden dat er wat regeltjes toegevoegd moet worden bij de config.txt?
[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMCVerwijderd schreef op maandag 10 december 2012 @ 22:14:
Ik heb een RI met 528 MB (nieuwe versie) met Raspbmc erop. Tot nu toe bevalt het mij enorm. Echter heb ik een vraag.
Verwijderd
@CurlyMo:
Het starttopic had ik al gelezen. Echter wordt er niet over gesproken dat je zowel HDMI als analoog gelijktijdig kan instellen. Bij mij werkt nu alleen de HDMI. Als ik de HDMI kabel niet op mijn tv aansluit, en daarna de PI opstart, gaat hij in de analoge uitgang. Maar als ik de HDMI weer aanzet op mijn tv, gaat de audio ook gelijk over de HDMI en is de analoge uitgang weer uit
Het starttopic had ik al gelezen. Echter wordt er niet over gesproken dat je zowel HDMI als analoog gelijktijdig kan instellen. Bij mij werkt nu alleen de HDMI. Als ik de HDMI kabel niet op mijn tv aansluit, en daarna de PI opstart, gaat hij in de analoge uitgang. Maar als ik de HDMI weer aanzet op mijn tv, gaat de audio ook gelijk over de HDMI en is de analoge uitgang weer uit
Het gaat er vooral om dat je daar je vraag steltVerwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 00:11:
@CurlyMo:
Verwijderd
Sorry.... had even niet in de gaten gehad dat ik in het verkeerde topic zat voor mijn vraag
Tnx voor je oplettendheid! Ik heb inmiddels mijn vraag daar al gepost.
Ik heb ook m'n Pi binnen. Zondagavond besteld bij SOS solutions en vandaag op de deurmat. Erg cool ding! Ik draai er nu een webserver op (http://pi.graus.nu/) en een domme twitterbot op (http://twitter.com/grausPi). Binnenkort wil ik gaan klooien met de GPIO pinnen, ik heb nog wat ledjes, LDR'etjes en een servomotor liggen van dagen dat ik met Arduino's fröbelde...
Hoe denken jullie over de toekomst van de Pi? Het begon allemaal als een klein project. Iedereen weet dat dat is uitgelopen naar een mega 'iets'. De 512 Pi is inmiddels ook al een tijdje uit. De camera module komt er aan. Hoe denken jullie dat aankomende jaren er uit gaan zien?
Ik zie in de toekomst wel datacenters die met alleen maar Pi's en stapels harddisks via USB+RAID0/1-controller o.i.d. werken.
Tenminste, ik heb wat testjes gedraaid, en een Pi is een prima hosting-platform.
Bijvoorbeeld.
Tenminste, ik heb wat testjes gedraaid, en een Pi is een prima hosting-platform.
Bijvoorbeeld.
Ik verwacht geen data centers die met Pi's werken. Dan zijn er wel betere embedded platformen speciaal daarvoor te ontwerpen die met een ARM werken.
De Pi blijft vooral leuk als hobby object voor mensen in de westerse wereld. En zal in ontwikkelingslanden goed ingezet kunnen worden om die mensen een computer ervaring te bieden (wat ook het uiteindelijke doel is). Bovendien kan het ingezet worden door scholen om kids op een leuke manier kennis te laten maken met electronica en programmeren.
De Pi blijft vooral leuk als hobby object voor mensen in de westerse wereld. En zal in ontwikkelingslanden goed ingezet kunnen worden om die mensen een computer ervaring te bieden (wat ook het uiteindelijke doel is). Bovendien kan het ingezet worden door scholen om kids op een leuke manier kennis te laten maken met electronica en programmeren.
"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."
In een datacenter zul je ze inderdaad niet terug gaan zien.
in elk geval niet in deze vorm.
* TD-er ziet nog wel gebeuren dat binnen niet al te lange tijd er multi-core ARM servers komen.
Voor colocatie betaal je namelijk een behoorlijk bedrag wat af hangt van het energieverbruik.
Ter indicatie; Mijn 1U server mag 0.5 Amp trekken en dat kost (incl 500 GB traffic) 40 euro per maand.
Als ik een energiezuinige server (0.25 Amp) ophang die evenveel traffic krijgt en ook 1U hoog is, dan kost dat 25 euro/maand.
De laatste 5 jaar is de prijs hiervoor ook al verhoogd van 25 euro naar 40 euro, telkens onder het mom van energie-kosten en dan kreeg ik daar wel steeds wat meer traffic voor terug.
Wat je ook ziet in dergelijke servers, is dat 512 MB geheugen echt helemaal niets is.
32 GB of meer is echt geen uitzondering.
in elk geval niet in deze vorm.
* TD-er ziet nog wel gebeuren dat binnen niet al te lange tijd er multi-core ARM servers komen.
Voor colocatie betaal je namelijk een behoorlijk bedrag wat af hangt van het energieverbruik.
Ter indicatie; Mijn 1U server mag 0.5 Amp trekken en dat kost (incl 500 GB traffic) 40 euro per maand.
Als ik een energiezuinige server (0.25 Amp) ophang die evenveel traffic krijgt en ook 1U hoog is, dan kost dat 25 euro/maand.
De laatste 5 jaar is de prijs hiervoor ook al verhoogd van 25 euro naar 40 euro, telkens onder het mom van energie-kosten en dan kreeg ik daar wel steeds wat meer traffic voor terug.
Wat je ook ziet in dergelijke servers, is dat 512 MB geheugen echt helemaal niets is.
32 GB of meer is echt geen uitzondering.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Misschien is een stapel RPi's in een 1U wel geschikt voor toepassingen waarbij een shared server absoluut niet wenselijk zou zijn, maar rekenkracht geen issue is.
-edit-
ik zie het wel voor me. stuk of 20 RPi's met 8GB SSD-kaartje, 100Mbit switch met gigabit uplink achterin en een stevige 5V voedingslijn erin, en dan gewoon 20 dedicated servers verkopen.
-edit-
ik zie het wel voor me. stuk of 20 RPi's met 8GB SSD-kaartje, 100Mbit switch met gigabit uplink achterin en een stevige 5V voedingslijn erin, en dan gewoon 20 dedicated servers verkopen.
[ Voor 37% gewijzigd door mcDavid op 12-12-2012 22:59 ]
Heeft iemand ervaring met deze dingen om de RPI op een vga monitor aan te sluiten?
http://www.ebay.com/itm/H...1080P-PC-ne-/350655570552
http://www.ebay.com/itm/H...1080P-PC-ne-/350655570552
Vandaag mijn raspberry pi ontvangen, maar wanneer ik hem op de televisie (sony bravia kdl46nx720) aansluit mbv HDMI (zonder de stroom te hebben aangesloten) valt het signaal van de digicorder opeens weg. Daarintegen blijft op de tv de hdmi uitgang op die van de digicorder staan.
Weet iemand wat de oorzaak hiervan is?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door stefve1 op 14-12-2012 16:50 ]
Awesome apparaatje, en zit er hard aan te denken mijn HTPC te vervangen, die momenteel wordt gebruikt als mediaplayer, download PC en tevens (via een mix van interne en externe schijven) files serveert aan het netwerk.
Ik zit er aan te denken 2 pi's te halen, eentje als mediaplayer en eentje als NAS. Ik heb wel ervaring met Linux, maar niet genoeg om achter het volgende te komen: qua overdracht, doet een raspberry Pi met Linux en USB NTFS schijven (achter hubs) ver (of zelfs uberhaupt) onder om vanaf te streamen via de kabel naar een Windows machine? De Windows machine doet het namelijk perfect, als de raspberry iets soortgelijks kan schaf ik de boel per direct aan.
Ik zit er aan te denken 2 pi's te halen, eentje als mediaplayer en eentje als NAS. Ik heb wel ervaring met Linux, maar niet genoeg om achter het volgende te komen: qua overdracht, doet een raspberry Pi met Linux en USB NTFS schijven (achter hubs) ver (of zelfs uberhaupt) onder om vanaf te streamen via de kabel naar een Windows machine? De Windows machine doet het namelijk perfect, als de raspberry iets soortgelijks kan schaf ik de boel per direct aan.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Je weet dat zo'n rPi echt niet vooruit te branden is, als je 'm als NAS gaat gebruiken. 10 MB/s, hooguit. En je schijven zul je dan aan de USB connector moeten hangen.LiquidT_NL schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 19:09:
Awesome apparaatje, en zit er hard aan te denken mijn HTPC te vervangen, die momenteel wordt gebruikt als mediaplayer, download PC en tevens (via een mix van interne en externe schijven) files serveert aan het netwerk.
Als media player fungeert het ding bij mijn ouders in ieder geval prima (wij hebben hier de media player ingebouwd in de tv).
Maargoed, als je het NAS apparaatje gaat gebruiken om te streamen zal het waarschijnlijk prima gaan. Een hogere bitrate dan 40Mb heb ik nog niet gezien.
[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 14-12-2012 19:39 ]
Ligt er maar aan wat je eisen qua NAS zijn. Als het om usb disks gaat dan lijkt me dan niet zo'n probleem omdat dat qua doorvoer toch al niet snel is. Zelf zou ik overigens nooit voor een RPi NAS gaan omdat ik daar mijn bestanden te belangrijk voor vindt. Hier staat een zelfbouw m-itx FreeBSD ZFS NAS. De enige reden dat ik een RPi NAS zou willen is het verbruik. Als zou dat niet veel schelen. Voor 3 externe disks + RPi = +/- 20w tegenover mijn NAS van 40w (waarvoor ik dan een hoop meer terug krijg).
Nou ja, mijn eisen zijn dus heel simpel uiteindelijk:
- moet met een stuk of 6 externe USB schijven werken (met eigen voeding) d.m.v. een powered USB hub
- moet gewoon BR rips kunnen streamen
Ik hoef dus geen supersnelle verbinding, het is PUUR voor video streamen (1080p h264 streams).
- moet met een stuk of 6 externe USB schijven werken (met eigen voeding) d.m.v. een powered USB hub
Ik hoef dus geen supersnelle verbinding, het is PUUR voor video streamen (1080p h264 streams).
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
En als laatste je budget?
Tja, 2x een Raspberry Pi. Nogmaals, ik wil mijn HTPC + NAS combi opsplitsen in een HTPC en een NAS. Eventuele kabels etc kan ik wel aan komen, de HTPC oplossing ben ik uit.
De rest heb ik al aan schijven. Zijn er soms dingen die ik over het hoofd zie gezien je het over budget hebt?
De rest heb ik al aan schijven. Zijn er soms dingen die ik over het hoofd zie gezien je het over budget hebt?
Behalve de vraag of je niet gewoon iets meer geld niet gewoon een zelfbouw mitx NAS moet bouwen. Daar haal je een hoop meer performance uit.
Vandaag mijn raspberry pi ontvangen, maar wanneer ik hem op de televisie (sony bravia kdl46nx720) aansluit mbv HDMI (zonder de stroom te hebben aangesloten) valt het signaal van de digicorder opeens weg. Daarintegen blijft op de tv de hdmi uitgang op die van de digicorder staan.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
stefve1 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 16:48:
Alvast bedankt!
stefve1 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 20:36:
Alvast bedankt!
@Stefve1 : geen idee, je kan de HDMI kabels eens omdraaien op de poorten (dus Pi op 1 ipv 2). Heb je zelf al iets getest?
Anders Sony bellen.
Anders Sony bellen.
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 14-12-2012 21:11 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
dat streamen zal nog wel lukken, maar grote bestanden snel up- of downloaden kun je wel schudden, dan loop je gewoon tegen de technische beperking aan dat alle data 2x (heen en weer) moet over die ene usb2-bus.LiquidT_NL schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 19:52:
Nou ja, mijn eisen zijn dus heel simpel uiteindelijk:
Er zit maar een 100Mbit/s netwerk aansluiting op een RPI, dus meer dan 10MB/s zul je niet halen. Tel daar de performance van de processor bij op en misschien dat het wel de helft wordt als je 'm ook nog dingen als usenet hengelen wil laten doen.
Maar voor vier tientjes kun je er natuurlijk ook geen bult aan vallen. Eventueel zijn die PI's ook weer te verkopen natuurlijk.
Maar voor vier tientjes kun je er natuurlijk ook geen bult aan vallen. Eventueel zijn die PI's ook weer te verkopen natuurlijk.
Het punt is dat je voor rond de 125 euro ook prima een mini-itx NAS kan bouwen (als je de schijven al hebt) met de simpelste componenten. Dan haal je alsnog een hele hoop meer performance.
pricewatch: Inter-Tech SL-500W
pricewatch: Asus AT4NM10T-I
pricewatch: PNY Premium S4GBN16M1066E-SB
pricewatch: Cooler Master Elite 120 Advanced
Een RPi + SD kaart + Behuizing + USB Hub = +/- 75 euro
Ik zou het qua NAS dus wel weten
Voor verdere informatie over specifiek de NAS toepassing kan je ook verder je vragen stellen in: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3. Je bent namelijk niet de eerste:
Verwijderd in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"
pricewatch: Inter-Tech SL-500W
pricewatch: Asus AT4NM10T-I
pricewatch: PNY Premium S4GBN16M1066E-SB
pricewatch: Cooler Master Elite 120 Advanced
Een RPi + SD kaart + Behuizing + USB Hub = +/- 75 euro
Ik zou het qua NAS dus wel weten
Voor verdere informatie over specifiek de NAS toepassing kan je ook verder je vragen stellen in: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3. Je bent namelijk niet de eerste:
Verwijderd in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"
[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 15-12-2012 10:46 ]
Bedankt voor de feedback heren. Ik had een NAS iets hoger ingeschat en het leek mij een leuk projectje. Ik ga mij nu nog even beraden wat ik het beste kan doen, maar denk dat ik sowieso 2 Pi's ga halen, de NAS Pi kan dan altijd nog als extra mediaplayer op mijn slaapkamer worden gebruikt.
Ik snap niet helemaal het nut want pakketten zoals LibreOffice, Asteriks, OpenTTD worden volgens mij gewoon al aangeboden via de apt:
Het is dus meer een GUI voor apt dan dat het echt een compleet nieuwe functionaliteit behelst. Het zou mij handiger lijken om dan de apt repo uit te breiden en daar dan een GUI port van Aptitude voor te maken zoals in Ubuntu.
code:
1
| sudo apt-get install libreoffice asterisk openttd |
Het is dus meer een GUI voor apt dan dat het echt een compleet nieuwe functionaliteit behelst. Het zou mij handiger lijken om dan de apt repo uit te breiden en daar dan een GUI port van Aptitude voor te maken zoals in Ubuntu.
[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 17-12-2012 19:39 ]
Verwijderd
Ok zit dus al een tijdje te denken aan een Raspberry Pi maar ik twijfel nog over iets.
Ik zou hem gebruiken als mediaspeler/computertje op de tv, maar dan is het niet ideaal om een toetsenbord en muis met kabel te gebruiken. Zoek dus zoiets als pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard of een afstandsbediening. Alleen vraag ik mij af of ik gewoon dat stickje in de PI kan steken (de ontvanger) en dat hij dan out-of-the-box werkt. Dezelfde vraag met een afstandsbediening.
Welke alternatieven (die werken) zijn er? Zowel toetsenborden met geïntegreerde mousepad als afstandsbedieningen. Zoek voornamelijk iets goedkoper want het is vrij absurd IMO om evenveel aan een toetsenbord te geven als aan de PI zelf
Ik zou hem gebruiken als mediaspeler/computertje op de tv, maar dan is het niet ideaal om een toetsenbord en muis met kabel te gebruiken. Zoek dus zoiets als pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard of een afstandsbediening. Alleen vraag ik mij af of ik gewoon dat stickje in de PI kan steken (de ontvanger) en dat hij dan out-of-the-box werkt. Dezelfde vraag met een afstandsbediening.
Welke alternatieven (die werken) zijn er? Zowel toetsenborden met geïntegreerde mousepad als afstandsbedieningen. Zoek voornamelijk iets goedkoper want het is vrij absurd IMO om evenveel aan een toetsenbord te geven als aan de PI zelf
Absurd? Bedenk eens hoeveel materiaal er in zo'n toetsenbord zit tov een kale RPi. Zo gek is het dan nog helemaal niet. En ja alle toetsenborden/muizen doen het gewoon out-of-the-box op alle moderne linux-distro's hoor, daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.
Is het niet meer een commercieel framework voor de foundation om wat bij te verdienen?CurlyMo schreef op maandag 17 december 2012 @ 19:38:
Ik snap niet helemaal het nut want pakketten zoals LibreOffice, Asteriks, OpenTTD worden volgens mij gewoon al aangeboden via de apt:
code:
1 sudo apt-get install libreoffice asterisk openttd
👉🏻 Blog 👈🏻
Gebruik je telefoon of tablet als afstandsbediening voor xbmc... ik gebruik Yatse. nog gratis ook :-)Verwijderd schreef op maandag 17 december 2012 @ 21:17:
Ok zit dus al een tijdje te denken aan een Raspberry Pi maar ik twijfel nog over iets.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Verwijderd
Maar om dat werkend te krijgen, moet ik eerst waarschijnlijk een toetsenbord aansluiten? Of staat dat ook standaard aan?GeeBee schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:48:
[...]
Gebruik je telefoon of tablet als afstandsbediening voor xbmc... ik gebruik Yatse. nog gratis ook :-)
Ja noob aan het werk ...
Of van te voren op je SD kaart in de file guisettings.xml het volgende zetten:
<webserver>true</webserver>
(Raspberry Pi met XBMC topic)
<webserver>true</webserver>
(Raspberry Pi met XBMC topic)
[ Voor 35% gewijzigd door technorabilia op 18-12-2012 08:41 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Bij mij werkte het via wifi zonder verdere instellingen geloof ik.Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 07:56:
[...]
Maar om dat werkend te krijgen, moet ik eerst waarschijnlijk een toetsenbord aansluiten? Of staat dat ook standaard aan?
Ja noob aan het werk ...
Je gebruikt gewoon het software/hardware toetsenbord van je phone/tab. Ik gebruik zelf ook vaak voor soortgelijke taken splashtop, die is geport naar ubuntu.Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 07:56:
[...]
Maar om dat werkend te krijgen, moet ik eerst waarschijnlijk een toetsenbord aansluiten? Of staat dat ook standaard aan?
Ja noob aan het werk ...
Als je wat geluk hebt werkt CEC en kan je je Pi met XBMC zelfs bedienen met de afstandsbediening van je PC.
Ik heb voor algemeen gebruik trouwens een Rii afstandsbediening (mini keyboard en trackpad) gekocht, voor rond de 20€ kan je daar echt geen buil aan vallen.
Ik heb voor algemeen gebruik trouwens een Rii afstandsbediening (mini keyboard en trackpad) gekocht, voor rond de 20€ kan je daar echt geen buil aan vallen.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Het grappige is, dat wanneer je nergens "een buil aan valt" het hele idee van de goedkope RPi weg is.
RPi € 40
AB € 20
Case € 15
SD kaart € 10
Adapter € 10
WLAN € 7,50
=
Totaal € 100
Daar zou je een Apple TV 2 of een Mede8er MED400X2 voor kunnen kopen..., daarom vind ik het een leuke sport om ook de componenten zo goedkoop mogelijk (IR receiver via GPIO) te krijgen of dingen te hergebruiken (bestaande AB, adapters, SD kaart).
RPi € 40
AB € 20
Case € 15
SD kaart € 10
Adapter € 10
WLAN € 7,50
=
Totaal € 100
Daar zou je een Apple TV 2 of een Mede8er MED400X2 voor kunnen kopen..., daarom vind ik het een leuke sport om ook de componenten zo goedkoop mogelijk (IR receiver via GPIO) te krijgen of dingen te hergebruiken (bestaande AB, adapters, SD kaart).
Idem, RPi met cheap ass case besteld. 1,56 ex btw voor een 1m hdmi kabel. Wat prehistorische usb hubjes, een oude sd kaart en gaan met de banaan.
Ook een tip voor Youtube. Ik heb nu de video add-on van Youtube geactiveerd en op een sporadische hapering lopen die filmpjes zonder problemen. Het laden van de menu's is wel erg traag (weet niet hoe dat op een krachtige pc werkt, geen ervaring mee), maar je kunt prima filmpjes van YT met de RPi streamen zonder tussenkomst van externe devices.
Verder ben ik gewoon erg tevreden. Ja, hij is minder snel met menu's laden enz, maar als mediaspeler zet je toch vaak of een film aan, of een muziekalbum.
Ik ga binnenkort denk ik ook eens met die GPIO eens stoeien om een IR ontvanger daarop aan te sluiten. Ik kan hem nu al prima bedienen via CEC op een nieuwere LG tv, maar CEC werkt weer niet op een Sony TV boven, dus wel eens interessant om te testen. Ik heb die rommel iig nog ergens op zolder liggen, dus kosten 0,0
Edit:
Ik draai trouwens Xbian A3 op een 512mb model.
Ook een tip voor Youtube. Ik heb nu de video add-on van Youtube geactiveerd en op een sporadische hapering lopen die filmpjes zonder problemen. Het laden van de menu's is wel erg traag (weet niet hoe dat op een krachtige pc werkt, geen ervaring mee), maar je kunt prima filmpjes van YT met de RPi streamen zonder tussenkomst van externe devices.
Verder ben ik gewoon erg tevreden. Ja, hij is minder snel met menu's laden enz, maar als mediaspeler zet je toch vaak of een film aan, of een muziekalbum.
Ik ga binnenkort denk ik ook eens met die GPIO eens stoeien om een IR ontvanger daarop aan te sluiten. Ik kan hem nu al prima bedienen via CEC op een nieuwere LG tv, maar CEC werkt weer niet op een Sony TV boven, dus wel eens interessant om te testen. Ik heb die rommel iig nog ergens op zolder liggen, dus kosten 0,0
Edit:
Ik draai trouwens Xbian A3 op een 512mb model.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Snelle search in het topic leverde niks op, ik veronderstel dus dat niemand deze al heeft gezien:
http://spritesmods.com/?art=rpi_arcade
http://spritesmods.com/?art=rpi_arcade
Fire69 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 21:07:
Snelle search in het topic leverde niks op, ik veronderstel dus dat niemand deze al heeft gezien:
Sprite_tm schreef op zondag 25 november 2012 @ 23:05:
Voor de mensen die een tijd terug wilden weten of ze de code van het LCD wat ik aan de R-Pi gehangen had, ergens konden krijgen: ik heb het artikel erover af. Code en schema's staan er ook op; je kan het namaken als je wilt.
echt wat een super implementatie van mame op de RPi - sweet!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Is het nu al mogelijk om audio af te spelen via de I2S of PCM uitgang van de R Pi?
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Vooral hergebruik hier.CurlyMo schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:14:
Het grappige is, dat wanneer je nergens "een buil aan valt" het hele idee van de goedkope RPi weg is.
RPi € 40
AB € 20
Case € 15
SD kaart € 10
Adapter € 10
WLAN € 7,50
=
Totaal € 100
RPI € 40,-
Case: € 11,-
SD Kaart: 0,- had ik nog liggen
Adapter 0,- had ik nog liggen
WLAN(heb toevallig vandaag 1 ontvangen uit china om het wifi groter te maken hier) €5,-
Totaal: € 51 / € 56
Ik las van 't weekend op een wiki-pagina over de pi (op Raspberrypi.org of op de wiki van xbmc.org) dat de analoge uitgangen verkeerd ontworpen zijn, waardoor er een DC-offset kan ontstaan op de uitgang.
Dus ofwel het klinkt waarschijnlijk voor geen meter, of je sloopt de input van de versterker, wanneer de ingang van de versterker geen condensatoren op de input hebben staan.
Wil je dus echt de analoge uitgang gebruiken?
Dus ofwel het klinkt waarschijnlijk voor geen meter, of je sloopt de input van de versterker, wanneer de ingang van de versterker geen condensatoren op de input hebben staan.
Wil je dus echt de analoge uitgang gebruiken?
Er is een user op ons forum die inderdaad aangeeft dat zijn receiver uitvalt zodra hij de analoge uitgang gebruikt.
Heb je trouwens een link?
Heb je trouwens een link?
[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 19-12-2012 22:42 ]
Toevallig misschien iemand die het hier weet.
Op mijn windows pc heb ik een map gedeeld, gewoon een samba share dus.
Deze map open ik op de raspberry pi met putty.
Ik mount de samba share met het volgende commando.
sudo mount -t cifs -o username=pi,password=password //192.168.178.22/Raspberrypinzb /home/pi/windowsmounts/
Username = het de username van mijn pi
password = het password van pi
Dit werkt. Maar zodra ik dit commando uitvoer, veranderd de eigenaar van de map /home/pi/windowsmounts/
Deze was eerst 'pi' en dat wordt root. Hoe kan ik voorkomen dat hij van eigenaar wisselt?
Op mijn windows pc heb ik een map gedeeld, gewoon een samba share dus.
Deze map open ik op de raspberry pi met putty.
Ik mount de samba share met het volgende commando.
sudo mount -t cifs -o username=pi,password=password //192.168.178.22/Raspberrypinzb /home/pi/windowsmounts/
Username = het de username van mijn pi
password = het password van pi
Dit werkt. Maar zodra ik dit commando uitvoer, veranderd de eigenaar van de map /home/pi/windowsmounts/
Deze was eerst 'pi' en dat wordt root. Hoe kan ik voorkomen dat hij van eigenaar wisselt?
Ik zou me persoonlijk niet zo druk maken over de eigenaar van de bestanden, zolang je er maar bij kunt toch?Dacuuu schreef op donderdag 20 december 2012 @ 08:27:
sudo mount -t cifs -o username=pi,password=password,rw,file_mode=0777,dir_mode=0777 //192.168.178.22/Raspberrypinzb /home/pi/windowsmounts/
Het werkt ook allemaal wel. Maar ik moet Sabnzbd met sudo uitvoeren. Anders heeft Sabnzbd geen rechten om de nzb te verwijderen uit de watchfolder(de samba share op mijn normale pc).CurlyMo schreef op donderdag 20 december 2012 @ 10:56:
[...]
Ik zou me persoonlijk niet zo druk maken over de eigenaar van de bestanden, zolang je er maar bij kunt toch?
Die rechten worden met mijn aanpassing gewoon op read/write gezet voor alle users.
Zie nu pas dat je de regel had ge-editCurlyMo schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:29:
Die rechten worden met mijn aanpassing gewoon op read/write gezet voor alle users.
Kijk anders ook even naar de ownership van de dir waarop je de SMB-mount probeert te mounten.
@Curlymo:
Ik heb zojuist nog even proberen te zoeken, maar kon helaas zosnel geen link vinden. Weet ook echt niet meer waar ik dat gelezen heb, aangezien ik van 't weekend echt veel gelezen heb hierover.
@Curlymo:
Ik heb zojuist nog even proberen te zoeken, maar kon helaas zosnel geen link vinden. Weet ook echt niet meer waar ik dat gelezen heb, aangezien ik van 't weekend echt veel gelezen heb hierover.
Verwijderd
Ik ben aan het twijfelen om ook een Raspberry Pi te kopen. Ik zou hem willen gebruiken als CVS (GIT). Denken jullie dat dit mogelijk is, of ga ik beter op zoek naar een alternatief?
Gaat prima, alleen wat langzamer dan een full blown server.Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:57:
Ik ben aan het twijfelen om ook een Raspberry Pi te kopen. Ik zou hem willen gebruiken als CVS (GIT). Denken jullie dat dit mogelijk is, of ga ik beter op zoek naar een alternatief?
Had ik ook maar uiteindelijk bij SOS Solutions een setje gekocht om mee te gaan pielen. AB is nog wel een dingetje. Was daar voor 66 euro klaar, zonder wifi en AB overigensCurlyMo schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:14:
RPi € 40
AB € 20
Case € 15
SD kaart € 10
Adapter € 10
WLAN € 7,50
=
Totaal € 100
AB's haal je voor 4 dollar van Ebay.
Crappy dingen, maargoed het eerste wat je doet is toch de knoppen overprogrammeren op je universele remote.
@curlymo hieronder: Goeie, ik ga eens kijken of die beschikbaar is op de pioneer-remote bij mijn ouders.
Crappy dingen, maargoed het eerste wat je doet is toch de knoppen overprogrammeren op je universele remote.
@curlymo hieronder: Goeie, ik ga eens kijken of die beschikbaar is op de pioneer-remote bij mijn ouders.
[ Voor 27% gewijzigd door mcDavid op 21-12-2012 15:20 ]
Stel dan je remote in als Microsoft MCE remote. Net zo effectief en waarschijnlijk betere ondersteuning.mcDavid schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:15:
AB's haal je voor 4 dollar van Ebay.
ik heb er net een van sos solutions binnen met xbmc voorgeinstalleerd, hij boot maar na een klein lijstje scrollende text vind die mn muis en toetsenbord en dan zegt die om de halve minuut ofzo ending discovery? iets in die geest? ik heb verder niets gedaan ermee alleen de overscan net veranderd maar nog steeds hetzelfde euvel.
edit: even foto bijgevoegd.
en me config.txt is nu:
arm_freq=800
force_turbo=1
gpu_mem_256=128
gpu_mem_512=256
disable_overscan=0
overscan_left=-30
overscan_right=-30
overscan_top=-20
overscan_bottom=-20
was eerst alles 20 maar zien of dit de text volledig geeft want die is links nog weggeknipt.
http://minus.com/ltxj6gdaiTayG
http://minus.com/lzbJshAP67mft
moet ik misschien een ethernet kabel aansluiten omdat die sending discover doet?
edit: even foto bijgevoegd.
en me config.txt is nu:
arm_freq=800
force_turbo=1
gpu_mem_256=128
gpu_mem_512=256
disable_overscan=0
overscan_left=-30
overscan_right=-30
overscan_top=-20
overscan_bottom=-20
was eerst alles 20 maar zien of dit de text volledig geeft want die is links nog weggeknipt.
http://minus.com/ltxj6gdaiTayG
http://minus.com/lzbJshAP67mft
moet ik misschien een ethernet kabel aansluiten omdat die sending discover doet?
[ Voor 41% gewijzigd door Tiduz op 22-12-2012 14:45 ]
CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i
Zo klinkt het wel.
Anders kan je nog proberen:
In XBMC vind ik die profiles maar raar. Steeds komt de master lock key er bij kijken, ook als je op een read only of limited accountje wilt inloggen.
Anders kan je nog proberen:
code:
1
| ifconfig eth0 down |
In XBMC vind ik die profiles maar raar. Steeds komt de master lock key er bij kijken, ook als je op een read only of limited accountje wilt inloggen.
[ Voor 49% gewijzigd door Saturnus op 22-12-2012 16:26 ]
toen ik het ethernet kabeltje aansloot ging die opeens alles installeren 
jammer dat die mn external usb hdd niet pakt maar usb stickje wel, denk dat ik een hub met voeding moet kopen.
jammer dat die mn external usb hdd niet pakt maar usb stickje wel, denk dat ik een hub met voeding moet kopen.
CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i
Ah op die manier. Ik dacht dat de installatie al klaar was.
Overscan op de TV uitzetten had ik eerder moeten bedenken...en maar prutsen in dat video settings menu.
Overscan op de TV uitzetten had ik eerder moeten bedenken...en maar prutsen in dat video settings menu.
Ik heb nog ergens zo'n ir-receiver-extender liggen, maar dan met 1 ir-ding.

Is het mogelijk om deze om te bouwen tot een rpi-compatible receiver?

Is het mogelijk om deze om te bouwen tot een rpi-compatible receiver?
Waarschijnlijk kan je hem op de GPIO poorten aansluiten.
Weet iemand of je trouwens ook goede usb voedingen in NL kan krijgen? Adafruit verkoopt een lader die 5.25 volt doet, wel handig om de spanningsval over de kabel te compenseren. Maar ze zijn weer duur met shipping..
Weet iemand of je trouwens ook goede usb voedingen in NL kan krijgen? Adafruit verkoopt een lader die 5.25 volt doet, wel handig om de spanningsval over de kabel te compenseren. Maar ze zijn weer duur met shipping..
[ Voor 6% gewijzigd door Mr_gadget op 28-12-2012 15:38 ]
Ik ben nu al een tijdje aan het denken om de raspberry te kopen.
Mijn enige struikelblok is, dat ik enkel nog over een vga monitor beschik.
HDMI monitors vallen me in prijs nogal zeer sterk tegen, wat voor monitor/scherm gebruiken jullie?
HDMI monitors vallen me in prijs nogal zeer sterk tegen, wat voor monitor/scherm gebruiken jullie?
Iedere telefoonoplader (van een telefoonmerk en gekocht in een NL winkel, dus geen namaak-troep van ebay) van minimaal 700mA voldoet. Zijn op iedere straathoek te kijgen.Mr_gadget schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 15:38:
Waarschijnlijk kan je hem op de GPIO poorten aansluiten.
Schermen en/of TV's zonder HDMI of DVI worden haast niet meer verkocht.roel0 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 16:19:
Ik ben nu al een tijdje aan het denken om de raspberry te kopen.
Afhankelijk waarvoor je hem wilt gebruiken kun je ook prima met SSH uit de voeten.
Ik wil een retro gaming systeem uitwerken dus ik vrees dat dat wat tekort gaat schietenmcDavid schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 16:22:
[...]
Iedere telefoonoplader (van een telefoonmerk en gekocht in een NL winkel, dus geen namaak-troep van ebay) van minimaal 700mA voldoet. Zijn op iedere straathoek te kijgen.
[...]
Schermen en/of TV's zonder HDMI of DVI worden haast niet meer verkocht.
Afhankelijk waarvoor je hem wilt gebruiken kun je ook prima met SSH uit de voeten.
Vga naar HDMI converteren wordt door heel wat mensen afgeraden , toch zie ik op youtube mensen die het met goedkope kabels toch doen, is dit dan toch aan te raden?
Dat kan niet. DVI -> VGA gaat wel mits het een DVI-I of DVI-A uitgang is, gezien die uitgangen een analoog signaal ondersteunen. Er bestaan geen goedkope VGA naar HDMI converters omdat het signaal MOET worden omgezet, ze kosten minstens een paar tientjes. Gewone verloopjes zijn er dus niet voor.roel0 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 16:27:
[...]
Ik wil een retro gaming systeem uitwerken dus ik vrees dat dat wat tekort gaat schieten![]()
Vga naar HDMI converteren wordt door heel wat mensen afgeraden , toch zie ik op youtube mensen die het met goedkope kabels toch doen, is dit dan toch aan te raden?
En tja, voor zo'n projectje kan je toch altijd een 2e hands dingetje halen?
[ Voor 4% gewijzigd door LiquidT_NL op 28-12-2012 16:45 ]
Dat gaat idd niet werken nee.roel0 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 16:27:
[...]
Ik wil een retro gaming systeem uitwerken dus ik vrees dat dat wat tekort gaat schieten![]()
Ik weet niet wat je onder "tegenvallen" verstaat, maar zelfs het allergoedkoopste beeldscherm uit de pricewatch heeft gewoon DVI-D.
Als student valt me dat nog tegen jamcDavid schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 16:56:
[...]
Dat gaat idd niet werken nee.
Ik weet niet wat je onder "tegenvallen" verstaat, maar zelfs het allergoedkoopste beeldscherm uit de pricewatch heeft gewoon DVI-D.
Maar het was mijn bedoeling om vooral oude spullen te herbruiken voor de PI dus ga ik eens rondhoren bij vrienden of ze nog iets op zolder hebben staan
Misschien dat ik beter voor een usb hub kan kijken aangezien het vooral door de wifi komt. Maar ik heb nu een XMBC setup die regelmatig crashed (met een 700mA adapter). Gekke was dat als ik een phidget interface bord (waarook 2 usb poorten op zitten) als voeding gebruikte de Rpi maar 1.8 volt kreeg..mcDavid schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 16:22:
[...]
Iedere telefoonoplader (van een telefoonmerk en gekocht in een NL winkel, dus geen namaak-troep van ebay) van minimaal 700mA voldoet. Zijn op iedere straathoek te kijgen.
[...]
Schermen en/of TV's zonder HDMI of DVI worden haast niet meer verkocht.
Er zit ook een composite out op hè.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Ik heb dit als kerstcadeau gekregen en heb hier verder heel weinig kennis van.
Een toetsenbord heb ik helaas niet, dus ik wilde via SSH in de Raspberry Pi komen maar dat gelukt niet echt.
Volgens mij heb ik het juiste IP adres (hoewel de LAN verbinding 'no connection' aangeeft), maar Putty geeft Connection Refused aan.
Moet ik SSH nog enablen? Zo ja, hoe kan ik dat doen?
Een toetsenbord heb ik helaas niet, dus ik wilde via SSH in de Raspberry Pi komen maar dat gelukt niet echt.
Volgens mij heb ik het juiste IP adres (hoewel de LAN verbinding 'no connection' aangeeft), maar Putty geeft Connection Refused aan.
Moet ik SSH nog enablen? Zo ja, hoe kan ik dat doen?
Welke distro staat erop? Rasbpian, XBian, Rasbpmc, OpenElec?
O sorry, Raspbian.
Ik vind bijv. wel dit:
To enable ssh at startup, backup boot.rc on the boot partition on the SD image and replace it with boot_enable_ssh.rc
Maar dat bestand staat er niet op, of ik weet niet hoe ik er bij moet komen.
Ik vind bijv. wel dit:
To enable ssh at startup, backup boot.rc on the boot partition on the SD image and replace it with boot_enable_ssh.rc
Maar dat bestand staat er niet op, of ik weet niet hoe ik er bij moet komen.
[ Voor 86% gewijzigd door Polen op 28-12-2012 21:48 ]
yep en dan koop je bij de kringloop een tv en een composiet > scart stekkertje, samen met een 3.5 jack naar 2* tulp kabeltje.Compizfox schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:13:
Er zit ook een composite out op hè.
Eigenlijk zou ik het liefst een OLinuXino bordje kopen, maar ik vrees dat dit voor een beginner wat te hoog gegrepen is omdat de community vrij klein is?
Wat wil je er mee doen? En hoeveel tijd wil je er in steken?roel0 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 22:18:
Eigenlijk zou ik het liefst een OLinuXino bordje kopen, maar ik vrees dat dit voor een beginner wat te hoog gegrepen is omdat de community vrij klein is?
Maar voor het geld kan je beter een Rpi kopen, die heeft een veel snellere processor en meer ram..
Bwa de nieuwste is er wel op voorruit gegaan: https://www.olimex.com/Pr...o/A13/A13-OLinuXino-WIFI/Mr_gadget schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 22:27:
[...]
Wat wil je er mee doen? En hoeveel tijd wil je er in steken?![]()
Maar voor het geld kan je beter een Rpi kopen, die heeft een veel snellere processor en meer ram..
Ik ga er wel veel tijd in steken, het is de bedoeling om veel bij te leren. Maar ik heb schrik om vast te komen en dan nergens antwoord te vinden
De bedoeling is om nadat ik er veel mee geoefend heb om een soort retro gaming kast te maken
Ik gebruik al best lang zo'n converter van eBay (http://www.ebay.nl/itm/HD...pters&hash=item2c6477199d = 8 euro) en dat werkt prima met mijn RaspberryPi en beamer die alleen VGA heeft.LiquidT_NL schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 16:44:
[...]
Dat kan niet. DVI -> VGA gaat wel mits het een DVI-I of DVI-A uitgang is, gezien die uitgangen een analoog signaal ondersteunen. Er bestaan geen goedkope VGA naar HDMI converters omdat het signaal MOET worden omgezet, ze kosten minstens een paar tientjes. Gewone verloopjes zijn er dus niet voor.
En tja, voor zo'n projectje kan je toch altijd een 2e hands dingetje halen?
(Er staan er heel veel op, ik had hem gekocht van koper 2008buyeu maar neem aan dat de rest allemaal hetzelfde is...)
Inmiddels draait de Raspberry Pi hier al weken met Transmission en MPD i.c.m. een SMB share om hem vanaf iedere PC te kunnen benaderen. Ik heb een externe USB HDD aan een USB Y-kabel gehangen, waarvan de stroom dus direct uit een HTC USB-plug voor het stopcontact komt. De Raspberry Pi krijgt zijn stroom over de microUSB die gekoppeld is aan de Xtreamer die toch altijd aan staat in dezelfde ruimte. Het valt me wel op dat als ik de microUSB afkoppel de Raspberry Pi aanblijft door de stroom die uit de Y-kabel komt. Ik heb nog niet gecontroleerd of dat ook genoeg is om goed te blijven functioneren, dus voorlopig laat ik het nog even zo
Wel een cronjob om iedere ochtend om 6.00 te rebooten en in de middag op een tijdstip dat ik nooit thuis ben, en tijdens het avondeten, want als ik niks te seeden heb, niks download en de HDD dus inactief is voor een langere periode begin ik I/O errors te krijgen wanneer ik de HDD wil openen op de Pi. Iedere paar minuten een bestandje wegschrijven om de harde schijf niet te laten stoppen met draaien vind ik weer wat overbodig, dus voorlopig laat ik hem gewoon drie keer per dag rebooten en dat gaat nu al tijden prima 
Oh, aan de persoon hierboven die met Putty connection refused kreeg: ik had er met de laatste Raspbian ook last van (die van 10-28 had het weer niet), dus gebruik ik nu ssh uit de terminal op Linux/Mac OS, en op Windows gebruik ik Bitvise SSH Client, die geeft je ook gelijk een SFTP browser erbij, wel zo makkelijk, en die gaf geen problemen
Oh, aan de persoon hierboven die met Putty connection refused kreeg: ik had er met de laatste Raspbian ook last van (die van 10-28 had het weer niet), dus gebruik ik nu ssh uit de terminal op Linux/Mac OS, en op Windows gebruik ik Bitvise SSH Client, die geeft je ook gelijk een SFTP browser erbij, wel zo makkelijk, en die gaf geen problemen
Ik ben inmiddels wat verder en heb het een en ander werkend gekregen.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of het mogelijk is om op een manier Sport1 streams (en evt. NFL Game Pass) werkend te krijgen. Heb voor beide een internetaccount, dus is gewoon legaal.
Apps zijn er niet zie ik, maar zijn er geen browsers die dit ondersteunen?
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of het mogelijk is om op een manier Sport1 streams (en evt. NFL Game Pass) werkend te krijgen. Heb voor beide een internetaccount, dus is gewoon legaal.
Apps zijn er niet zie ik, maar zijn er geen browsers die dit ondersteunen?
[ Voor 12% gewijzigd door Polen op 30-12-2012 00:20 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]