Gewoon raspberrypi@rswww.com
en je hebt die gestuurd naar het adres op dat rma formulier?
Heeft iemand deze usb hub al eens geprobeerd? Hij heeft een 4A 5V voeding. Dus krachtig zat voor de Pi, extra hdd, dvb-t stick en nog wat meuk
Ik wil nog eens mijn muziekcollectie op de Pi zetten (either op de 32GB MicroSDHC voor zover dat past, of op USB), en deze kunnen benaderen vanaf elk apparaat in huis en het liefst ook extern. Daarom leek me dit een gepast moment om ervaring in Linux, HTML5/CSS3 en PHP en mySQL samen te brengen. Die laatste twee zijn nieuw voor me, dus dit belooft een leerzaam project te worden 
Ik heb zojuist mijn eerste ontwerp afgerond voor de pagina zelf, morgen ga ik aan de slag met indexering van bestanden om de lijst van albums snel op te kunnen halen, en daarna zie ik wel weer verder hoe het loopt
Ik heb zojuist mijn eerste ontwerp afgerond voor de pagina zelf, morgen ga ik aan de slag met indexering van bestanden om de lijst van albums snel op te kunnen halen, en daarna zie ik wel weer verder hoe het loopt
Waarom niet gewoon een DLNA servertje installeren?
Ik ben sinds gisteren ook trotse bezitter trouwens. Ik denk dat'ie binnenkort bij mijn ouders achter de TV komt te hangen.
Ik ben sinds gisteren ook trotse bezitter trouwens. Ik denk dat'ie binnenkort bij mijn ouders achter de TV komt te hangen.
Denk dat je hier wel wat aan hebt. Check deze url.Linux, HTML5/CSS3 en PHP en mySQL samen te brengen. Die laatste twee zijn nieuw voor me, dus dit belooft een leerzaam project te worden
Zoiets als MPD? Daar zijn ook php frontends voor.iChaos schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:10:
Ik wil nog eens mijn muziekcollectie op de Pi zetten (either op de 32GB MicroSDHC voor zover dat past, of op USB), en deze kunnen benaderen vanaf elk apparaat in huis en het liefst ook extern. Daarom leek me dit een gepast moment om ervaring in Linux, HTML5/CSS3 en PHP en mySQL samen te brengen. Die laatste twee zijn nieuw voor me, dus dit belooft een leerzaam project te worden
http://mpd.wikia.com/wiki/Clients
MPD heeft als deamon ook vrij veel moeglijkheden, zowel voor lokaal afspelen als streamen. Via (ssh en) portforwards ook prima van buitenshuis te gebruiken.iChaos schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:10:
EDIT: hoezo de woorden worden me uit het toetsenbord genomen.
[ Voor 3% gewijzigd door ovigo op 16-11-2012 14:26 ]
Zo eindelijk mijn RPi binnen en meteen al wat vraagjes...
- Die van mij heeft geen normale power-in-mini-usb (alla usb-hub/externe 2,5inch hdd)... klopt dit? Want nu heb ik alleen een samsung lader van 0,7A van de phone van mn vrouw die wel past, micro usb?....(en ja die moet dus terug
) Ah ik lees het al, micro-usb dus 
- Daarnaast hoor ik dat de RPi prima via de normale USB via een powered usb hub moet starten, maar bij ik heb er een 2,4A lader aanhangen (opstelling RPi <> USB < kabel > mini USB <> hub <> voeding) en hij start niet
?
Zie ik wat over het hoofd of denk ik dat onmogelijke dingen mogelijk zijn
- Die van mij heeft geen normale power-in-mini-usb (alla usb-hub/externe 2,5inch hdd)... klopt dit? Want nu heb ik alleen een samsung lader van 0,7A van de phone van mn vrouw die wel past, micro usb?....(en ja die moet dus terug
- Daarnaast hoor ik dat de RPi prima via de normale USB via een powered usb hub moet starten, maar bij ik heb er een 2,4A lader aanhangen (opstelling RPi <> USB < kabel > mini USB <> hub <> voeding) en hij start niet
Zie ik wat over het hoofd of denk ik dat onmogelijke dingen mogelijk zijn
[ Voor 3% gewijzigd door arie_papa op 16-11-2012 17:42 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Gaat er helemaal niets branden?skinlee78 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:28:
Zo eindelijk mijn RPi binnen en meteen al wat vraagjes...
- Die van mij heeft geen normale power-in-mini-usb (alla usb-hub/externe 2,5inch hdd)... klopt dit? Want nu heb ik alleen een samsung lader van 0,7A van de phone van mn vrouw die wel past, micro usb?....(en ja die moet dus terug) Ah ik lees het al, micro-usb dus
- Daarnaast hoor ik dat de RPi prima via de normale USB via een powered usb hub moet starten, maar bij ik heb er een 2,4A lader aanhangen (opstelling RPi <> USB < kabel > mini USB <> hub <> voeding) en hij start niet?
Zie ik wat over het hoofd of denk ik dat o
[...]
nmogelijke dingen mogelijk zijn
Heb je met dd het Raspbian OS op een SD-kaartje gezet, zoals uitgelegd in deze tutorial? Die lader van je vrouw zou hem ook moeten kunnen voeden, je hebt dat wel geprobeerd neem ik aan?
Als hij echt helemaal niets doet is hij kapot en kan je hem denk ik weer terugsturen naar je leverancier.
Voeden vanuit de powered hub dan doet de RPi dus helemaal niets. Moet wel zeggen dat het een nogal gedateerde hub is dus misschien heeft hij geen voedinglijn terug? Als ik de micro-usb erbij gebruik start het hele zaakje in ieder geval wel op. Intussen al ff kunnen stoeien met Raspbian en RaspbmcSPT schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 23:43:
[...]
Gaat er helemaal niets branden?
Heb je met dd het Raspbian OS op een SD-kaartje gezet, zoals uitgelegd in deze tutorial? Die lader van je vrouw zou hem ook moeten kunnen voeden, je hebt dat wel geprobeerd neem ik aan?
Als hij echt helemaal niets doet is hij kapot en kan je hem denk ik weer terugsturen naar je leverancier.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
voeden via de usb schijnt wel te kunnen maar is een ongedocumenteerde functie, via micro USB lijkt me veiliger.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Je kan hem dan beter via micro usb kabeltje in de hub hangen. Dan weet je zeker dat het goed werkt. Ik neem aan dat je de nieuwe versie hebt zonder de polyfuses en 512mb ram. Dus dan zou hij in principe vanuit de usb poort gevoed kunnen worden.
Ik heb nog een eerste versie en de polyfuses overbrugd met een draadje, alleen als ik die van mij vanuit mijn hub voed dan doet de nic het op de een of andere manier niet. Maar dat kan misschien liggen aan de voeding van die hub. Dat is maar een 1A voeding. Maar de nieuwe hub is onderweg met 4A voeding.
Ik heb nog een eerste versie en de polyfuses overbrugd met een draadje, alleen als ik die van mij vanuit mijn hub voed dan doet de nic het op de een of andere manier niet. Maar dat kan misschien liggen aan de voeding van die hub. Dat is maar een 1A voeding. Maar de nieuwe hub is onderweg met 4A voeding.
Je kunt 'm ook op de normale manier voeden, puur om te kijken of het werkt:
Powered USB hub met 2 kabels naar je PI.
- Data van normale USB poort op de PI naar de input van de hub
- Power van USB hub poortje naar micro-USB van de PI.
Maar inderdaad, een 1A voeding van de hub kan ietwat krap zijn, al was het alleen al omdat die voedingen meestal niet echt geweldig presteren op >500 mA, omdat op elke cent bezuinigd wordt.
Powered USB hub met 2 kabels naar je PI.
- Data van normale USB poort op de PI naar de input van de hub
- Power van USB hub poortje naar micro-USB van de PI.
Maar inderdaad, een 1A voeding van de hub kan ietwat krap zijn, al was het alleen al omdat die voedingen meestal niet echt geweldig presteren op >500 mA, omdat op elke cent bezuinigd wordt.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb een 3TB USB schijf aan de pi hangen, die met behulp van deze tutorial prima lijkt te werken als NTFS-share (NTFS zodat ik makkelijk backups kan maken vanaf diverse windows computers, maar ook voor video's > 4GB). Na al deze instructies vind de pi het allemaal prima:
Maar Windows 7 ziet maar 1,75 GB. Rechtstreeks aansluiten werkt wel prima.

Maak ik een obvious beginnersfout als Linux-noob?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Disk /dev/sda: 3000.6 GB, 3000592982016 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 45600 cylinders, total 732566646 sectors Units = sectors of 1 * 4096 = 4096 bytes Sector size (logical/physical): 4096 bytes / 4096 bytes I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes Disk identifier: 0x275617c5 Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sda1 256 732563999 2930254976 7 HPFS/NTFS/exFAT |

Misschien ook even je mount points en samba configuratie tonen?Chillosophy schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 15:22:
Ik heb een 3TB USB schijf aan de pi hangen, die met behulp van deze tutorial prima lijkt te werken als NTFS-share (NTFS zodat ik makkelijk backups kan maken vanaf diverse windows computers, maar ook voor video's > 4GB). Na al deze instructies vind de pi het allemaal prima:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 Disk /dev/sda: 3000.6 GB, 3000592982016 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 45600 cylinders, total 732566646 sectors Units = sectors of 1 * 4096 = 4096 bytes Sector size (logical/physical): 4096 bytes / 4096 bytes I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes Disk identifier: 0x275617c5 Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sda1 256 732563999 2930254976 7 HPFS/NTFS/exFAT
[afbeelding]
edit: Als je schijf niet goed gemount is, krijg je gewoon de schijfruimte te zien welke nog vrij is op je root filesystem, ik gok dat dat een 2GB SD kaartje is waar nog 151mb van vrij is?
[ Voor 7% gewijzigd door Harrie op 17-11-2012 15:31 ]
Harrie schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 15:26:
[...]
Misschien ook even je mount points en samba configuratie tonen?
code:
1
2
3
4
| proc /proc proc defaults 0 0 /dev/mmcblk0p1 /boot vfat defaults 0 2 /dev/mmcblk0p2 / ext4 defaults,noatime 0 1 /dev/sda1 /mnt/disk1 ntfs-3g defaults 0 0 |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| [usb] comment = USB Share path = /mnt/disk1 writeable = Yes only guest = Yes create mask = 0777 directory mask = 0777 browseable = Yes public = yes |
-edit-
SD kaart is inderdaad 2gb met ongeveer 154mb vrij. Ik zie de fout nog niet direct, maar ik denk dat je me in de goede richting hebt gestuurd. Dank
[ Voor 10% gewijzigd door Chillosophy op 17-11-2012 15:33 ]
Ik vermoed dat je schijf gewoon nog niet gemount is, in dat geval zie je in windows gewoon de size en vrije ruimte van je root filesystem (je SD kaartje), omdat wanneer je nog niet gemount hebt, /mnt/disk1 gewoon een directory is.Chillosophy schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 15:30:
[...]
code:
1 2 3 4 proc /proc proc defaults 0 0 /dev/mmcblk0p1 /boot vfat defaults 0 2 /dev/mmcblk0p2 / ext4 defaults,noatime 0 1 /dev/sda1 /mnt/disk1 ntfs-3g defaults 0 0
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 [usb] comment = USB Share path = /mnt/disk1 writeable = Yes only guest = Yes create mask = 0777 directory mask = 0777 browseable = Yes public = yes
Probeer eens manueel te mounten: mount /dev/sda1 /mnt/disk1 -t ntfs
Staat er al data op de schijf? Ik heb wel eens gehad dat hij de schijf pas wilde mounten nadat ik hem via linux had geformateerd.... Maar dat was niet op een raspberry
[ Voor 8% gewijzigd door Harrie op 17-11-2012 15:38 ]
Toon anders ook even de output van het commando "df"
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| pi@raspberrypi /mnt/disk1 $ df Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on rootfs 1838936 1590564 154984 92% / /dev/root 1838936 1590564 154984 92% / devtmpfs 224436 0 224436 0% /dev tmpfs 44900 508 44392 2% /run tmpfs 5120 0 5120 0% /run/lock tmpfs 89780 0 89780 0% /run/shm /dev/mmcblk0p1 57288 16872 40416 30% /boot /dev/sda1 2930254972 177976 2930076996 1% /mnt/disk1 pi@raspberrypi /mnt/disk1 $ sudo mount /dev/sda1 /mnt/disk1 -t ntfs Mount is denied because the NTFS volume is already exclusively opened. The volume may be already mounted, or another software may use it which could be identified for example by the help of the 'fuser' command. |
Inhoud lijkt wel te kloppen, recycle.bin is ontstaan na het formatteren op windows gok ik?
code:
1
2
3
4
5
6
| pi@raspberrypi /mnt/disk1 $ cd /mnt/disk1 pi@raspberrypi /mnt/disk1 $ ls -lah total 4.0K drwxrwxrwx 1 root root 0 Nov 17 14:52 . drwxr-xr-x 3 root root 4.0K Nov 17 14:56 .. drwxrwxrwx 1 root root 0 Nov 17 14:52 $RECYCLE.BIN |
Inderdaad, dat lijkt allemaal in orde. Trouwens, als je df -h doet, krijg je de getallen in getallen welke voor mensen (Human) beter te lezen zijn. Heb je de share al eens geopend in windows? Dan refreshed hij in windows zijn info over die share.Chillosophy schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 15:38:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 pi@raspberrypi /mnt/disk1 $ df Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on rootfs 1838936 1590564 154984 92% / /dev/root 1838936 1590564 154984 92% / devtmpfs 224436 0 224436 0% /dev tmpfs 44900 508 44392 2% /run tmpfs 5120 0 5120 0% /run/lock tmpfs 89780 0 89780 0% /run/shm /dev/mmcblk0p1 57288 16872 40416 30% /boot /dev/sda1 2930254972 177976 2930076996 1% /mnt/disk1 pi@raspberrypi /mnt/disk1 $ sudo mount /dev/sda1 /mnt/disk1 -t ntfs Mount is denied because the NTFS volume is already exclusively opened. The volume may be already mounted, or another software may use it which could be identified for example by the help of the 'fuser' command.
Inhoud lijkt wel te kloppen, recycle.bin is ontstaan na het formatteren op windows gok ik?
code:
1 2 3 4 5 6 pi@raspberrypi /mnt/disk1 $ cd /mnt/disk1 pi@raspberrypi /mnt/disk1 $ ls -lah total 4.0K drwxrwxrwx 1 root root 0 Nov 17 14:52 . drwxr-xr-x 3 root root 4.0K Nov 17 14:56 .. drwxrwxrwx 1 root root 0 Nov 17 14:52 $RECYCLE.BIN
[ Voor 3% gewijzigd door Harrie op 17-11-2012 15:42 ]
In Windows openen deed niet zoveel, bij een map aanmaken kreeg ik een read-only fout. Op basis van dit twijfelachtige advies fstab aangepast (umask=000 0 0 ipv defaults), maar dat leek ook niet te werken. Volgende onlogische stap was chmod 755 op /mnt/disk1 (volgens mij stond dat al zo
). Na nogmaals sudo mount -a werkt het nu opeens wel.
Ik heb ondertussen ook zowel de pi als Windows opnieuw opgestart, dus vervelend genoeg weet ik niet wat uiteindelijk de oplossing is geweest. Dat is wel jammer, wil graag meer leren van linux en dit soort problemen zijn daar perfect voor.
Maar aan de andere kant maakt dit weer een hoop goed:

Bedankt voor alle hulp!
Ik heb ondertussen ook zowel de pi als Windows opnieuw opgestart, dus vervelend genoeg weet ik niet wat uiteindelijk de oplossing is geweest. Dat is wel jammer, wil graag meer leren van linux en dit soort problemen zijn daar perfect voor.
Maar aan de andere kant maakt dit weer een hoop goed:

Bedankt voor alle hulp!
De oplossing is heel simpel.
Je had via Samba geen rechten op de die directory /mnt/disk1/
Met dit soort zaken werk ik vaak ook met een subdir die ik dan via Samba aanbiedt als root van de export.
Maar voordat je gaat beginnen die schijf als NAS te gebruiken...
NTFS kost redelijk wat CPU-kracht, dus als het je niet te doen is om die schijf onder Windows (via USB dus, dus niet via Samba/netwerk) te benaderen zou ik willen adviseren een ander filesysteem te gebruiken.
Bijvoorbeeld Ext3.
Je had via Samba geen rechten op de die directory /mnt/disk1/
Met dit soort zaken werk ik vaak ook met een subdir die ik dan via Samba aanbiedt als root van de export.
Maar voordat je gaat beginnen die schijf als NAS te gebruiken...
NTFS kost redelijk wat CPU-kracht, dus als het je niet te doen is om die schijf onder Windows (via USB dus, dus niet via Samba/netwerk) te benaderen zou ik willen adviseren een ander filesysteem te gebruiken.
Bijvoorbeeld Ext3.
Ik heb gekeken naar kant-en-klare oplossingen zoals MPD, maar kwam tot de conclusie dat MPD geen webclient heeft die me echt bevalt, los van de configuratiebestanden waar ik best lang in heb zitten wroeten eer een HTTP stream voor het geluid zou werken, waarna Client175 weer problemen ging vertonen. Al met al dus 3 uur gewerkt om het werkend te krijgen, sed frustra. Daarna Subsonic geprobeerd, maar daar voelde de UI weer heel spartaans aan en viel de performance wat tegen. Daarom toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een begin gemaakt aan de code voor een kleine setup die in de /www map wordt geplaatst en vanaf daar de muziek via een webpagina kan presenteren
Momenteel bezig met de databaseopzet en een python script dat de hele muziekcollectie afspeurt om een tekstbestand op te stellen met ID3 tags en bijbehorende bestanden, waarna een PHP script die weer uitleest en het naar de database schrijft.
Met wat motivatie, gelijk in het diepe duiken, en wat speurwerk in 2 dagen al redelijk wat PHP en Python geleerd, werd wel eens tijd na tot nu toe alleen met ontwerp bezig te zijn
Met wat motivatie, gelijk in het diepe duiken, en wat speurwerk in 2 dagen al redelijk wat PHP en Python geleerd, werd wel eens tijd na tot nu toe alleen met ontwerp bezig te zijn
In de regel is dat prima advies, maar ik had problemen met ext3 en ext4 op de Raspberry Pi. Hier hangt een 2TB WD Elements disk aan de Pi en wanneer ik deze voorzag van een ext-filesystem was de mount-time erg lang. Makkelijk 20-30 seconden om de disk te mounten.TD-er schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 16:07:
Bijvoorbeeld Ext3.
Aan de PC deed de disk het wel vlot, dus vermoedde een bug.
Toen ben ik eens gaan kijken of XFS wel goed ging, en ja; dat mountte wel met een seconde.
Echter is XFS gebruiken op de Pi geen goed idee. Het is ontworpen voor machines met meer processorkracht en geheugen, en ik heb het dan ook meerdere malen corrupt gekregen. Wel repareerbaar corrupt, maar fijn is anders.
Ik ben daarop overgestapt naar JFS. Ik had het nog niet eerder gebruikt, maar het staat bekend als stabiel en zuinig met processorkracht. Dat werkt nu al enkele weken uitstekend.
Als je ext3/4 goed werkt voor je op een volume groter dan 1TB zou ik daar lekker bij blijven. Mocht je echter ook lange mount times ervaren of gewoon iets anders willen problemen, dan kan ik JFS aanraden
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ik begreep uit zijn eerdere posts dat hij juist voor NTFS had gekozen, omdat hij dan af en toe de schijf aan zijn (windows) pc kan hangen om een backup te maken, of om er snel wat grote video files op te zetten.
Anders zou hij inderdaad beter af zijn met ext3 of JFS.
Dat hij NTFS gebruikt had ik ook gelezen. Mijn reactie was dan ook bedoeld om het advies van TD-er wat uit te breidenHarrie schreef op zondag 18 november 2012 @ 12:20:
Ik begreep uit zijn eerdere posts dat hij juist voor NTFS had gekozen, omdat hij dan af en toe de schijf aan zijn (windows) pc kan hangen om een backup te maken, of om er snel wat grote video files op te zetten.
NTFS onder Linux gebruiken is af te raden, zeker als je weinig resources hebt.
Zelf kopieer ik mijn files via netwerk naar de disk die aan de Pi hangt. Middels een script synchroniseert de Pi zichzelf met data van mijn server. Op het moment draai ik dat nog met de hand, maar zodra de Pi een wat minder fragiele en brandbare behuizinig (zit hier nog in een eierdoosje) wil ik daar een nachtelijke cronjob van maken zodat het automatisch gebeurd. Wellicht is dat wat te hoog gegrepen in dit geval.
Voorheen deed ik het handmatig middels FTP, dat is prima te doen. Als de snelheid tegenvalt adviseer ik om XBMC tijdelijk uit te schakelen (vreet idle immers makkelijk 70% CPU) met sudo initctl xbmc stop. Dat kwam de performance hier vaak ten goede opdat tussen de 5-6MB/s te doen is.
Vervolgens XBMC vanaf de console (ssh) weer aanzetten: sudo initctl xbmc start
[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 18-11-2012 12:27 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Bij mijn RPI is de SD-card connector gebroken, en ik ben niet de enige zo blijkt. Ik zou er graag een metalen connector op solderen maar ben niet zeker welk type ik best zou nemen ?
En waar kun je die best bestellen ?
En waar kun je die best bestellen ?
Even een vraagje, ik draai hier de 2012-10-28-wheezy-raspbian op een 512 mb ram pi. Hoek kan ik met putty zien wat de ram verdeling is tussen de gpu en niet-gpu?
Dacuuu schreef op maandag 19 november 2012 @ 11:48:
Even een vraagje, ik draai hier de 2012-10-28-wheezy-raspbian op een 512 mb ram pi. Hoek kan ik met putty zien wat de ram verdeling is tussen de gpu en niet-gpu?
code:
1
| free -m |
Wat staat onder "total" is het aantal mb's voor het systeem.
De rest is gereserveerd voor je GPU.
frankivo schreef op maandag 19 november 2012 @ 14:08:
[...]
code:
1 free -m
Wat staat onder "total" is het aantal mb's voor het systeem.
De rest is gereserveerd voor je GPU.

Ah dat werkt idd ideaal. Ik heb nu 1 4poorts hub met 2,4A voeding en zoals je zei zowel datakabel naar de miniusb in de hub als voedingskabel in een van de 4 usb poorten in de hub. Momenteel met toetsenbord, muis en ext 2,5 inch hdd start het zaakje prima op (ook de ext hdd). Ik zit nu beetje te prutsen met Raspbian, maar helaas weinig tijd ervoor... (tja nagebroedsel is een eigen keus geweest)Lieuwe15 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 11:06:
Je kan hem dan beter via micro usb kabeltje in de hub hangen. Dan weet je zeker dat het goed werkt. Ik neem aan dat je de nieuwe versie hebt zonder de polyfuses en 512mb ram. Dus dan zou hij in principe vanuit de usb poort gevoed kunnen worden.
Edit:
Hmm, bij belasting (filmpje,mp4) valt die ext hdd uit
[ Voor 17% gewijzigd door arie_papa op 19-11-2012 16:53 ]
@iChaos: Ik heb van de week squeezeplug op mijn RPI gezet en dan heb je de optie om er een Logitech Media Server met een Squeezeslave op te zetten.
Dit werk ook behoolijk goed, zeker nu ook de problemen me de audio jack opgelost zijn.
Dit werk ook behoolijk goed, zeker nu ook de problemen me de audio jack opgelost zijn.
Ik ga vanmiddag die hub ophalen en zal mijn bevindingen hier posten vanavondskinlee78 schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:39:
[...]
Ah dat werkt idd ideaal. Ik heb nu 1 4poorts hub met 2,4A voeding en zoals je zei zowel datakabel naar de miniusb in de hub als voedingskabel in een van de 4 usb poorten in de hub. Momenteel met toetsenbord, muis en ext 2,5 inch hdd start het zaakje prima op (ook de ext hdd). Ik zit nu beetje te prutsen met Raspbian, maar helaas weinig tijd ervoor... (tja nagebroedsel is een eigen keus geweest)
Edit:
Hmm, bij belasting (filmpje,mp4) valt die ext hdd uittoch maar ff op zoek naar een nieuwe usb hub. Bij mp3'tjes doet hij het een tijd langer maar valt uiteindelijk ook uit (terwijl hij wel blijft spinnen) dus mogelijk is mijn ext hdd ook een beetje brak. Ik las hier dat er een mooie 4 poort 4A hub gevonden was, maar iemand ook met meerdere poorten + fijne voeding al gevonden + een net prijsje?? 7 / 8 poorten zou helemaal geweldig zijn.
Bij deze de bevindingen:
Oplichters daar bij ICIDU, koop je hem voor een mooie 4A voeding, blijkt er maar een 2,5A voeding in te zitten
Naja iig wel getest en werkt uitstekend. Hij geeft geen stroom terug in de host poort. Dus voeden via de host kabel wil niet. Maar gewoon een micro-usb kabel van de hub naar de Pi werkt prima.
Hij werkt iig beter dan mijn andere hubs, aangezien ik nu wel mijn HID in de hub kan stoppen en dat ze ook echt werken. Bij mijn andere hubs deden het toetsenbord en afstandsbediening niet. Bij deze wel.
Het betreft de ICIDU AI-707943: http://www.icidu.com/en/u...-booster-hub-4-ports.html
[ Voor 23% gewijzigd door Lieuwe15 op 20-11-2012 20:34 ]
Verwijderd
Mijn RPI heeft als naam (=hostname) rpiserver maar als ik verbinding wil maken met putty of via de webserver kan dit alleen maar met zijn ip. Nu weet ik dit ip-adres wel maar wil de rpi toch graag benaderen met rpiserver ipv ip adres. Wat extra info:
- zowel /etc/hostname als /etc/hosts bevatten de hostname rpiserver
- Als ik putty gebruik staat er ook pi@rpiserver
- De router geeft ook aan dat de rpiserver (dus met naam) is aangesloten
De DNS op de computer waarvandaan je wilt verbinden moet die naam ook kennen.
Dat kan soms door de router als DNS-server te gebruiken en daar de hostname op te nemen. Bijvoorbeeld de routers/modems van Fritzbox doen dat standaard.
Andere methode is om in de hosts-file van je lokale computer aan te passen. Nadeel is wel dat je dat dus voor alle computers moet doen die de vertaalslag moeten kunnen maken van naam naar IP-adres.
3e methode is een DNS-server in je netwerk te draaien en dan wijs je in de DHCP-server van je netwerk als DNS-server naar de computer die die DNS-service draait.
De minst goedkope oplossing is een domein registreren en dat laten wijzen naar je R'pi.
Bijv. als je domein qwyrp.nl hebt, dat je dan rpi.qwyrp.nl gebruikt.
Dat kan soms door de router als DNS-server te gebruiken en daar de hostname op te nemen. Bijvoorbeeld de routers/modems van Fritzbox doen dat standaard.
Andere methode is om in de hosts-file van je lokale computer aan te passen. Nadeel is wel dat je dat dus voor alle computers moet doen die de vertaalslag moeten kunnen maken van naam naar IP-adres.
3e methode is een DNS-server in je netwerk te draaien en dan wijs je in de DHCP-server van je netwerk als DNS-server naar de computer die die DNS-service draait.
De minst goedkope oplossing is een domein registreren en dat laten wijzen naar je R'pi.
Klopt. Nog een methode zou netBIOS zijn trouwens.TD-er schreef op woensdag 21 november 2012 @ 20:42:
De DNS op de computer waarvandaan je wilt verbinden moet die naam ook kennen.
Jup, maar voor dit doeleinde overkill.3e methode is een DNS-server in je netwerk te draaien en dan wijs je in de DHCP-server van je netwerk als DNS-server naar de computer die die DNS-service draait.
Dat gaat niet werken (aangenomen dat je NAT gebruikt). Je kunt namelijk een domein namelijk alleen je externe IP laten verwijzen.De minst goedkope oplossing is een domein registreren en dat laten wijzen naar je R'pi.
Of ja, je kunt hem ook wel naar 192.168.x.x laten verwijzen, maar dat zou een beetje vreemd zijn. Dat domein is namelijk over de hele wereld te bereiken en dat IP niet.
Vraag me af of het überhaupt toegestaan is volgens de DNS-standaard.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Zijn jullie ook allemaal (ten minste de mensen die via Farnell besteld hadden) gespamt met een of andere enquite?
Jup. direct verwijderd.Mr_gadget schreef op woensdag 21 november 2012 @ 21:53:
Zijn jullie ook allemaal (ten minste de mensen die via Farnell besteld hadden) gespamt met een of andere enquite?
Crosspost: ReTechNL in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC"
Ik heb een probleem met me nieuwe Pi, 512MB, het beeld blijft steeds flikkeren. In de eerste instantie dacht ik, dat zal wel aan de voeding liggen. Maar dat was niet het geval.
Een ander SD kaartje had ook geen nut. Er staan geen overclock waardes in. ook niet met de images van xbian, deze heb ik ook zonder overclock getest.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=rhfE9Njw1Jg]
Ik heb inmiddels de volgende images geprobeerd: (xbmc images)
Xbian 1.0 Alpha 2
Xbian 0.83
Openelec 12506
Nu dacht ik, kan het ook aan het bordje liggen?
Edit: Met Raspbian “wheezy” heb ik dit probleem niet...
Edit: met Raspbian wheezy heb ik dit probleem alleen als ik hem een beetje stress, zoals het installeren van een package...
Ik heb een probleem met me nieuwe Pi, 512MB, het beeld blijft steeds flikkeren. In de eerste instantie dacht ik, dat zal wel aan de voeding liggen. Maar dat was niet het geval.
Een ander SD kaartje had ook geen nut. Er staan geen overclock waardes in. ook niet met de images van xbian, deze heb ik ook zonder overclock getest.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=rhfE9Njw1Jg]
Ik heb inmiddels de volgende images geprobeerd: (xbmc images)
Xbian 1.0 Alpha 2
Xbian 0.83
Openelec 12506
Nu dacht ik, kan het ook aan het bordje liggen?
Edit: met Raspbian wheezy heb ik dit probleem alleen als ik hem een beetje stress, zoals het installeren van een package...
[ Voor 20% gewijzigd door ReTechNL op 22-11-2012 01:23 ]
Ik zou niet weten waarom het niet volgens de DNS-standaard zou zijn. Dat er een domein-entry wijst naar een adres wat niet voor iedereen te bereiken is, wil niet zeggen dat het niet valide is.Compizfox schreef op woensdag 21 november 2012 @ 21:41:
[...]
Dat gaat niet werken (aangenomen dat je NAT gebruikt). Je kunt namelijk een domein namelijk alleen je externe IP laten verwijzen.
Of ja, je kunt hem ook wel naar 192.168.x.x laten verwijzen, maar dat zou een beetje vreemd zijn. Dat domein is namelijk over de hele wereld te bereiken en dat IP niet.
Vraag me af of het überhaupt toegestaan is volgens de DNS-standaard.
Kan je met een tweede ssh window eens je processor snelheid pollen + de temperatuur. Beide voor wanneer het probleem wel en niet optreedt.ReTechNL schreef op donderdag 22 november 2012 @ 00:27:
code:
1
| yes "echo \"$(cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpuinfo_cur_freq) $(/opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp | cut -f 2 -d=)\"; sleep 1;" | /bin/bash |
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb mijn Pi ook binnen, het is wel weer even wennen, ik heb in geen jaren iets van linux aangeraakt dus het ging even wat moeizaam allemaal
. Leuk apparaatje. Het zal voor mij een uitprobeerdoosje worden, primair puur vanwege de shell en om Pwnpi te proberen, secundair zal ik zeker XBMC er eens op gaan zetten.
Ik ben benieuwd wanneer ik de tweede ga bestellen
Ik ben benieuwd wanneer ik de tweede ga bestellen
Daarom vroeg ik het me ook afTD-er schreef op donderdag 22 november 2012 @ 06:20:
[...]
Ik zou niet weten waarom het niet volgens de DNS-standaard zou zijn. Dat er een domein-entry wijst naar een adres wat niet voor iedereen te bereiken is, wil niet zeggen dat het niet valide is.
Verwijderd
Wat doet
Wat kan je nu precies met Pwnpi? Veiligheid testen van de pi of .....Jheroun schreef op donderdag 22 november 2012 @ 14:51:
IHet zal voor mij een uitprobeerdoosje worden, primair puur vanwege de shell en om Pwnpi te proberen,
CurlyMo schreef op donderdag 22 november 2012 @ 10:36:
[...]
Kan je met een tweede ssh window eens je processor snelheid pollen + de temperatuur. Beide voor wanneer het probleem wel en niet optreedt.
code:
1 yes "echo \"$(cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpuinfo_cur_freq) $(/opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp | cut -f 2 -d=)\"; sleep 1;" | /bin/bash
code:
1
| yes "echo \"$(sudo cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpuinfo_cur_freq) $(/opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp | cut -f 2 -d=)\"; sleep 1;" | /bin/bash |
Idle en stressed
700000 44.9'C
Zou je eens van kernel kunnen wisselen. Dat kan je instellen in xbian-config.
Als ik xbian start dan kan ik niet eens de ssh connecten.CurlyMo schreef op donderdag 22 november 2012 @ 20:01:
Zou je eens van kernel kunnen wisselen. Dat kan je instellen in xbian-config.
dat lukt alleen als ik raspbian wheezy start.
Connection timeout?ReTechNL schreef op donderdag 22 november 2012 @ 20:08:
[...]
Als ik xbian start dan kan ik niet eens de ssh connecten.
dat lukt alleen als ik raspbian wheezy start.
Ja, en het IP is gekoppeld aan het MAC adres in de router. Dus dat klopt allemaal wel.
code:
1
| telnet x.x.x.x 22 |
Doet dit het wel?
Heb hem ook eindelijk binnen. Helaas heb ik geen tobo dat wil werken op minder dan 100mA -.-
Nop
code:
1
2
3
| C:\Users\Jan>telnet 10.0.0.8 22 Er wordt verbinding gemaakt met 10.0.0.8...Kan geen verbinding met de host maken , op poort 22: Het maken van de verbinding is mislukt |
Het zou natuurlijk ook gewoon een gevalletje RMA/DOA kunnen zijn. (maandag ochtend bordje)
[ Voor 12% gewijzigd door ReTechNL op 22-11-2012 20:34 ]
Da's raar, ik heb er op mijn samsung phone voeding met gemak een USB-wifi stick, apple toetsenbord en muis met teveel led lampjes op werken. Kan je ergens anders een USB toetsenbord lenen anders? Zou sowieso geen 100ma moeten pakken lijkt me?Crazyanz schreef op donderdag 22 november 2012 @ 20:23:
Heb hem ook eindelijk binnen. Helaas heb ik geen tobo dat wil werken op minder dan 100mA -.-
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb mijn Nokia oplader eraan gehangen en nu doet alles het primafranssie schreef op donderdag 22 november 2012 @ 20:52:
[...]
Da's raar, ik heb er op mijn samsung phone voeding met gemak een USB-wifi stick, apple toetsenbord en muis met teveel led lampjes op werken. Kan je ergens anders een USB toetsenbord lenen anders? Zou sowieso geen 100ma moeten pakken lijkt me?
mooi dat dat opgelost is - veel plezier!
--Wrong topic. I'm off to XBMC on Pi topic--
[ Voor 88% gewijzigd door Firesphere op 22-11-2012 21:35 ]
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ik zat met hetzelfde, ik begrijp ook niet helemaal waarom je niet via hostname.local naar de Raspberry toe kan. Bij mijn andere debian systemen kan dat wel gewoon. Wat ik heb gedaan is bind9 geïnstalleerd, en in mijn router als dns server van het netwerk ingesteld. Vervolgens heb ik voor elk systeem op het netwerk een eigen domeinnaam aangemaakt waarmee die te bereiken zijn. Het leuke is dat je dan ook je eigen website vanaf het locale netwerk kan bereiken.Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 19:33:
Mijn RPI heeft als naam (=hostname) rpiserver maar als ik verbinding wil maken met putty of via de webserver kan dit alleen maar met zijn ip. Nu weet ik dit ip-adres wel maar wil de rpi toch graag benaderen met rpiserver ipv ip adres. Wat extra info:Wie kan me verder helpen?
- zowel /etc/hostname als /etc/hosts bevatten de hostname rpiserver
- Als ik putty gebruik staat er ook pi@rpiserver
- De router geeft ook aan dat de rpiserver (dus met naam) is aangesloten
is er ergens een overzicht van beschikbare OS?
Ik heb er nu xbian op staan, lache als media center maar mij te beperkt. Zoek meer een linux distro maar ik beetje kan klooien met opzetten van webservices.
Ik heb er nu xbian op staan, lache als media center maar mij te beperkt. Zoek meer een linux distro maar ik beetje kan klooien met opzetten van webservices.
Ik zou dan persoonlijk voor Raspbian (officiële Debian-variant voor de RPi) gaan.
Maar met Xbian kan dat ook best hoor, aangezien dat op Raspbian gebaseerd is.
Maar met Xbian kan dat ook best hoor, aangezien dat op Raspbian gebaseerd is.
Log eens in op SSH en installeer devtoolsCrazyanz schreef op donderdag 22 november 2012 @ 22:31:
is er ergens een overzicht van beschikbare OS?
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ik heb Xbian 1.0alpha2 geprobeerd en het werkt goed.
Ik kan via tv remote mijn xbmc bedienen. werkt verder goed.
Het enige probleem wat ik heb is wanneer de tv in standby staat en xbian reboot, hij de tv aanzet.
nu kan je een optie
ignore_cec_init=1
toevoegen aan /boot/config.txt wat het moet tegengaan maar het werkt niet.
Iemand dit wel werkend gekregen?
[edit]
Inmiddels gedeeltelijk gevonden. Er zit een bugje in xbian.
de correcte optie moet zijn:
hdmi_ignore_cec_init=1
Nu wordt de tv pas wakker wanneer ik in xbmc ben ipv tijdens booten.
Xbmc maakt de tv dus nu wakker. bij system / input devices kan je instellen wat xbmc moet wakeuppen.
Hij staat op none, maar toch wordt de TV wakker.
Iemand?
Ik kan via tv remote mijn xbmc bedienen. werkt verder goed.
Het enige probleem wat ik heb is wanneer de tv in standby staat en xbian reboot, hij de tv aanzet.
nu kan je een optie
ignore_cec_init=1
toevoegen aan /boot/config.txt wat het moet tegengaan maar het werkt niet.
Iemand dit wel werkend gekregen?
[edit]
Inmiddels gedeeltelijk gevonden. Er zit een bugje in xbian.
de correcte optie moet zijn:
hdmi_ignore_cec_init=1
Nu wordt de tv pas wakker wanneer ik in xbmc ben ipv tijdens booten.
Xbmc maakt de tv dus nu wakker. bij system / input devices kan je instellen wat xbmc moet wakeuppen.
Hij staat op none, maar toch wordt de TV wakker.
Iemand?
[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 24-11-2012 12:44 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Geen idee of het hier al eens is gepost, maar ik gebruik Roadkil's DiskImage v1.6 om m'n sd-cards te lezen en schrijven, heel wat gemakkelijker dan die commando's die je in moet voeren 
http://www.roadkil.net/program.php/P12/Disk%20Image
http://www.roadkil.net/program.php/P12/Disk%20Image
Welke commando's bedoel je. Volgens mij wordt overal win32diskimager gebruikt....
Het is een security testomgeving, de hoofdreden dat ik weer in Linux dingen aan het duiken ben ligt in de securitycertificering waar ik mee bezig ben. Daar heb ik an sich geen praktische kennis voor nodig maar het land allemaal wat beter in de grijze massa als je weer eens wat dingen kan bekijken.Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:07:
Wat doet
[...]
Wat kan je nu precies met Pwnpi? Veiligheid testen van de pi of .....
Ik zal Pwnpi los gaan laten op mijn eigen spullen, puur om te kijken hoe dicht dat zit. En wellicht dat ik een tweede pi als slachtoffer zal gaan inrichten
Scriptkiddies die dingen willen gaan lopen frustreren kunnen beter meteen met backtrack aan de slag gaan op een PC ofzo.
Ik las hier op het forum dat je voor xbmc voor raspberry pi een licentie nodig hebt om dvd bestanden af te spelen. Is dit nog steeds het geval, als ik OpenElec een dvd probeer af te spelen hoor ik wel geluid, maar krijg geen beeld. Ik snap het niet, op mijn zotac zbox staat ook OpenElec en daar heb ik geen licentie voor het afspelen voor dvd's nodig. Nog iets: is dat probleem met dvd menu's al opgelost,
Edit:
Oeps verkeerde topic, sorry ik ga hier heen.
Edit:
Oeps verkeerde topic, sorry ik ga hier heen.
[ Voor 14% gewijzigd door aegieles op 24-11-2012 20:44 ]
Voor hardwarematig Mpeg 2 afspelen heb je inderdaad een licentiefile nodig, te bestellen bij R'pi zelf.
Wat wel vervelend is, is dat wanneer je bijv xbmc restart, je tv source naar xbmc gaat. ook al was je even tv aan het kijken. Weet iemand hoe je kan instellen dat xbmc niet gaat switchen (behalve dan CEC uitzetten)?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Voor de mensen die een tijd terug wilden weten of ze de code van het LCD wat ik aan de R-Pi gehangen had, ergens konden krijgen: ik heb het artikel erover af. Code en schema's staan er ook op; je kan het namaken als je wilt.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
@Sprite_tm: En nog steeds de vraag of je die in het betreffende GPIO topic wil plaatsen.
Daarnaast mag je dan gelijk de Let op: bijwerken met dit betreffende topic.
[GPIO] Raspberry Pi
Daarnaast mag je dan gelijk de Let op: bijwerken met dit betreffende topic.
[GPIO] Raspberry Pi
Vrijdag mn Pi binnen gehad en vandaag maar eens aan het spelen geweest. Met Berryboot debian geinstalleerd en na alle updates shairport helemaal werkend gekregen!
Heerlijk om nou met Airfoil muziek van mn pc, iphone en ipad naar de Pi te streamen en te luisteren via mn versterker. Heb hem toch met hdmi aangesloten wat de beste geluidskwalteit oplevert!
Ter info: Deze handleiding heb ik gebruikt.
En berryboot is trouwens ook ideaal! Gewoon uitpakken op een sd kaart, booten en het OS kiezen. Wat je ook kiest, het image wordt automatisch gedownload en geinstalleerd.
Ook mulitboot is standaard een optie. Hier te krijgen: http://www.berryterminal.com/doku.php/berryboot
Heerlijk om nou met Airfoil muziek van mn pc, iphone en ipad naar de Pi te streamen en te luisteren via mn versterker. Heb hem toch met hdmi aangesloten wat de beste geluidskwalteit oplevert!
Ter info: Deze handleiding heb ik gebruikt.
En berryboot is trouwens ook ideaal! Gewoon uitpakken op een sd kaart, booten en het OS kiezen. Wat je ook kiest, het image wordt automatisch gedownload en geinstalleerd.
Ook mulitboot is standaard een optie. Hier te krijgen: http://www.berryterminal.com/doku.php/berryboot
Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso
Ik kwam toevallig dit tegen (link)xoror schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 20:54:
Wat wel vervelend is, is dat wanneer je bijv xbmc restart, je tv source naar xbmc gaat. ook al was je even tv aan het kijken. Weet iemand hoe je kan instellen dat xbmc niet gaat switchen (behalve dan CEC uitzetten)?
To anyone who still has this problem, you can fix this by adding hdmi_ignore_cec_init=1 in the config.txt, AND by going to XBMC and then system>setting>system>input devices>peripherals>raspberry pi cec adapter and in here un-tick "make XBMC the active source".
The combination of these two changes disables the autoswitch.
Misschien hadden de meeste het al gelezen.
Minecraft komt naar de raspberry pi.
Het is dan zelfs mogelijk om verschillende programmeer talen te gebruiken om de wereld te beinvloeden.
De makers hebben tot nu toe 40fps weten te krijgen (en dus vloeiend speelbaar).
Kan niet wachten om een minecraft server op de raspberry pi op te zetten.
Minecraft komt naar de raspberry pi.
Het is dan zelfs mogelijk om verschillende programmeer talen te gebruiken om de wereld te beinvloeden.
De makers hebben tot nu toe 40fps weten te krijgen (en dus vloeiend speelbaar).
Kan niet wachten om een minecraft server op de raspberry pi op te zetten.
hmm ik probeer een ftp op te zetten. Ik heb xbian geinstaleerd dus dat is gewoon een verkapte raspbian.
Maar om een één of andere duistere reden vind ie niet dat mijn wachtwoord correct is... (zou toch gewoon standaard root moeten zijn?)
Maar om een één of andere duistere reden vind ie niet dat mijn wachtwoord correct is... (zou toch gewoon standaard root moeten zijn?)
Maak eens een gewone user aan en probeer het dan nog eens.
Menig distro staat default root niet toe voor remote login, als root al uberhaupt een wachtwoord heeft.
En gebruik voor de zekerheid ook een FTP-client zoals FileZilla. Die kan goed omgaan met bijv. passive-FTP, wat tegenwoordig ook vaker standaard is.
Menig distro staat default root niet toe voor remote login, als root al uberhaupt een wachtwoord heeft.
En gebruik voor de zekerheid ook een FTP-client zoals FileZilla. Die kan goed omgaan met bijv. passive-FTP, wat tegenwoordig ook vaker standaard is.
FTP heeft doorgaans een eigen username en/of werkt niet met root. Vertel eerst maar eens welke FTP server je gebruikt (en zoek meteen even naar de default username en password).
Als je trouwens toch alleen maar als root of 1 gebruiker bestanden over wil zetten kan je net zo goed SCP gebruiken (winSCP client), dat zijn filetransfers over SSH (wat je als het goed is al hebt, en anders is het heel makkelijk op te zetten).
Als je trouwens toch alleen maar als root of 1 gebruiker bestanden over wil zetten kan je net zo goed SCP gebruiken (winSCP client), dat zijn filetransfers over SSH (wat je als het goed is al hebt, en anders is het heel makkelijk op te zetten).
Nadeel van SCP is dat het nogal wat CPU-power vraagt, zeker vergeleken met FTP.
Dus met grotere files is dat niet echt altijd een optie.
Dus met grotere files is dat niet echt altijd een optie.
Ik heb 2 weken terug een commando ergens gezien die je in putty kan invoeren om de temperatuur te zien. Weet iemand dit? ik ben het kwijt.
Edit: Heb ik altijd, uren zoeken. Dan toch maar vragen op Tweakers. Erna zelf gevonden
Edit: Heb ik altijd, uren zoeken. Dan toch maar vragen op Tweakers. Erna zelf gevonden
code:
1
| /opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp |
[ Voor 34% gewijzigd door Dacuuu op 28-11-2012 10:37 ]
http://www.duncanjauncey.com/blog/archives/143
Let op! Voor de Temperatuur "instructies" moet ook een nieuwe datastream worden opgezet, en dus ook de titel van deze datastream aangepast worden in de upload-file!
Heb net zelf per ongeluk de temperatuur in de load gepusht... Geeft een beetje een vreemd beeld. Ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat datapoint verwijder, maargoed, die verdwijnt vanzelf.
wil ik een nieuwe SD kaart gebruiken om wheezy erop te zetten zie ik hem niet meer op me laptop met windows 7
5 minuten geleden nog wel.
Stop ik de SD kaart in mijn NAS herkend die hem wel
iemand een suggestie?
Stop ik de SD kaart in mijn NAS herkend die hem wel
Kan het apparaatstuurprogramma voor dit apparaat niet in het geheugen laden omdat er nog een vorige instantie van dit apparaatstuurprogramma in het geheugen bevindt. (Code 38)
[ Voor 30% gewijzigd door Paulus07 op 01-12-2012 17:25 ]
Lijkt mij dan een windows gerelateerd problem - al opnieuw opgestart?Paulus07 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 17:14:
wil ik een nieuwe SD kaart gebruiken om wheezy erop te zetten zie ik hem niet meer op me laptop met windows 75 minuten geleden nog wel.
Stop ik de SD kaart in mijn NAS herkend die hem weliemand een suggestie?
[...]
Zet anders een ubuntu op een partitie op je machine en kijk wat er dan gebeurd?
Of de ubuntu live cd...
windows zat weer te bitchen. na een herstart met de sd kaart erin werkt het. en heb gewoon xbmc draaien nu 

Voor zover ik begrijp gebruiken de meeste mensen gewoon de afstandsbediening van hun televisie. Zo lang de televisie HDMI CEC ondersteund zou dit moeten werken.
Ik zit er zelf ook sterk aan te denken om een Raspberry Pi te halen, XBMC is een geweldig programma en voor zover ik zie draait het redelijk soepel op de Pi. Is het ook een beetje bruikbaar voor daily use of is het daar echt nog wat te vroeg voor?
Ik zit er zelf ook sterk aan te denken om een Raspberry Pi te halen, XBMC is een geweldig programma en voor zover ik zie draait het redelijk soepel op de Pi. Is het ook een beetje bruikbaar voor daily use of is het daar echt nog wat te vroeg voor?
zit even te kijken wat er zoal mogelijk is. want had vanmiddag even via de xbmc remote op me ipod uitgeschakeld (tv ging ook op standby). maar zat nu dus ff te kijken, hoe zet ik het weer aan zonder steeds met de stroom te klooien 
en zie dat de taal nu ook weer op NL staat ipv engels. had dit wel aangepast
andere settings zijn wel goed gebleven.
en zie dat de taal nu ook weer op NL staat ipv engels. had dit wel aangepast
Ik gebruik gewoon het shutdown commando, via remote terminal of remote deskop, sowieso draait de mijne meestal headless.
Mocht je XBMC specifiek willen weten, zie dat topic (in de warning) - niet om te zeuren maar dan houden we alle relevante info een beetje bij elkaar.
Mocht je XBMC specifiek willen weten, zie dat topic (in de warning) - niet om te zeuren maar dan houden we alle relevante info een beetje bij elkaar.
[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 01-12-2012 20:08 ]
Let op de topic warning hieronder. Voor XBMC hebben we een apart topic.
De RPi koppelen aan cosm-grafiekjes.
Een heel erg rudimentaire eerste versie hier:
http://www.casa-laguna.net/view/282
Feedback welkom. Morgen even een github opzetten.
Ik weet, heel archaisch gescript. Maar het was even in een paar uurtjes iets grappigs maken boven effectief en efficient scripten. Als ik er de tijd voor had genomen was't wel netter geweest, maar dit is meer een try-out.
Een heel erg rudimentaire eerste versie hier:
http://www.casa-laguna.net/view/282
Feedback welkom. Morgen even een github opzetten.
Ik weet, heel archaisch gescript. Maar het was even in een paar uurtjes iets grappigs maken boven effectief en efficient scripten. Als ik er de tijd voor had genomen was't wel netter geweest, maar dit is meer een try-out.
Ik gebruik Constellation op de iPad en Yatse op m'n telefoon(android). Beide werken heel erg fijn. Constellation werkt het fijnst, omdat deze een groter scherm tot zijn beschikking heeft. Gewoon de info zoeken in de app, klik op afspelen en de rest gaat vanzelf.Paulus07 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 19:58:
wat gebruiken jullie trouwens voor de pi als remote en/of om die Pi aan/uit te zetten om bijvoorbeeld een film te gaan kijken?
Ik zit zo wat te kloten en aan het proberen om van m'n RPi een thin/zeroclient te maken, daar heb ik ook de images voor gevonden (http://rpitc.blogspot.nl/), maar helaas werkt mijn draadloze Logitech K400 toetsenbord niet in die omgeving... Is er een mogelijkheid dat ik dit toetsenbord wel kan gebruiken?
Als de RPi start, zie ik wel staan: USB Receiver, en Manufactorer: Logitech. Dus hij ziet wel dat een Logitech receiver aan hangt, maar ik kan met m'n toetsenbord doen wat ik wil, het werkt gewoon niet...
Nee, ik heb geen losse muis/toetsenbord aan een draadje, anders had ik dat allang geprobeerd.
Ja, het toetsenbord werkt in Raspbmc, Wheezy, Sugar, Squeezed Puppy en nog wat andere images die ik heb geprobeerd...
Als de RPi start, zie ik wel staan: USB Receiver, en Manufactorer: Logitech. Dus hij ziet wel dat een Logitech receiver aan hangt, maar ik kan met m'n toetsenbord doen wat ik wil, het werkt gewoon niet...
Nee, ik heb geen losse muis/toetsenbord aan een draadje, anders had ik dat allang geprobeerd.
Ja, het toetsenbord werkt in Raspbmc, Wheezy, Sugar, Squeezed Puppy en nog wat andere images die ik heb geprobeerd...
Welke modules zijn er geladen?
Je zou ook eens de xbian kernel kunnen proberen (maar wel eerst even een backup van /boot/kernel.img en /lib/modules/*):
Als dit ook niet werkt, haal dan de xbian lijn weer uit sources.list, verwijder de package (vervang x.x voor de juiste nummers):
en zet de backup van je oude kernel weer terug.
code:
1
| lsmod |
Je zou ook eens de xbian kernel kunnen proberen (maar wel eerst even een backup van /boot/kernel.img en /lib/modules/*):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| sudo echo "deb http://apt.xbian.org/ wheezy main" >> /etc/apt/sources.list sudo apt-get update sudo apt-get install xbian-package-kernel3.2.27 #of sudo apt-get install xbian-package-kernel3.6.1 #of sudo apt-get install xbian-package-kernel3.6.7 sudo depmod -a sudo modprobe evdev |
Als dit ook niet werkt, haal dan de xbian lijn weer uit sources.list, verwijder de package (vervang x.x voor de juiste nummers):
code:
1
| sudo apt-get remove xbian-package-kernel3.x.x |
en zet de backup van je oude kernel weer terug.
Ik heb gisteren en vandaag een simpele site gemaakt met wat RaspberryPi tutorials, en wat handige download links. Ben zelf een zware linux noob, en sprokkel de tutorials hier en daar vandaan (met bron vermelding)
Layout etc nog lekker joomla basic
http://raspberrypi.host56.com/
Layout etc nog lekker joomla basic
http://raspberrypi.host56.com/
[ Voor 5% gewijzigd door Dacuuu op 03-12-2012 15:21 ]
@Dacuuu: Eerder heb ik in dit forum een openVPN tutorial-site aangegeven en verder je nog van aanvullende info voorzien. Nu pomp je alles in een website maar zie daar geen bronvermelding staan. Hiermee bedoel ik niet mijn eigen inbreng maar wel de site waar de tut staat is niet zo netjes ..... credits for makers not for copiers
!

[ Voor 77% gewijzigd door qwyrp2 op 03-12-2012 19:10 ]
Ook aan gedacht een dergelijke (Nederlandse) site op te zetten, maar verder dan't concept ben ik eigenlijk nooit gekomen
Onderaan de tut staat toch Source: http://geeksandtweaks.com...n-server-on-ubuntu-12-04/.qwyrp2 schreef op maandag 03 december 2012 @ 19:06:
@Dacuuu: Eerder heb ik in dit forum een openVPN tutorial-site aangegeven en verder je nog van aanvullende info voorzien. Nu pomp je alles in een website maar zie daar geen bronvermelding staan. Hiermee bedoel ik niet mijn eigen inbreng maar wel de site waar de tut staat is niet zo netjes ..... credits for makers not for copiers!
Of begrijp ik het verkeerd? Het is mijn bedoeling om de tuts die ik zelf nuttig vind te bundelen voor andere mensen. Ik wil zelf niet met de eer er vandoor gaan.
In de dropbox .pfd versie die ik had gemaakt had ik je vermeld maar niet met je naam. Heb dat op de site nu even aangepast. Met link naar je GoT account, Vind je dat goed? Zo niet, dan verwijder ik hem weer.
Edit: Er staat een tutje bij, Auto-sub installeren!
Zelf ook een hoop geleerd
[ Voor 20% gewijzigd door Dacuuu op 03-12-2012 21:45 ]
Ik ben kwa het beheren van operating systems de laatste tijd heel erg perfectionistisch. De Raspberry Pi is naar mijn smaak een leuke box voor mij om een aantal cron-jobs uit te voeren en een lokale webserver in het netwerk te hebben om websites te kunnen ontwikkelen (Denk aan Ruby, PHP, etc).
De Debian distributie is naar mijn smaak vol gegoten met bloatware, een desktop die ik niet gebruik, en nog wat andere pakketten die ik totaal niet gebruik. De Pi heeft in mijn situatie alleen maar een LAN kabel in zijn poepert zitten en de stroomkabel.
Graag zou ik willen weten of er iemand is die dezelfde situatie heeft als ik en of diegene tips heeft of een kale Debian distributie die geschikt is voor de Raspberry Pi?
De Debian distributie is naar mijn smaak vol gegoten met bloatware, een desktop die ik niet gebruik, en nog wat andere pakketten die ik totaal niet gebruik. De Pi heeft in mijn situatie alleen maar een LAN kabel in zijn poepert zitten en de stroomkabel.
Graag zou ik willen weten of er iemand is die dezelfde situatie heeft als ik en of diegene tips heeft of een kale Debian distributie die geschikt is voor de Raspberry Pi?
Ik zou zeggen probeer de Arch Linux versie eens.iRicardo schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 07:32:
Ik ben kwa het beheren van operating systems de laatste tijd heel erg perfectionistisch. De Raspberry Pi is naar mijn smaak een leuke box voor mij om een aantal cron-jobs uit te voeren en een lokale webserver in het netwerk te hebben om websites te kunnen ontwikkelen (Denk aan Ruby, PHP, etc).
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]