Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-08 22:53
JohnQnl schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 12:39:
[...]

Ik gebruik al best lang zo'n converter van eBay (http://www.ebay.nl/itm/HD...pters&hash=item2c6477199d = 8 euro) en dat werkt prima met mijn RaspberryPi en beamer die alleen VGA heeft.

(Er staan er heel veel op, ik had hem gekocht van koper 2008buyeu maar neem aan dat de rest allemaal hetzelfde is...)
Goed om te horen van iemand dat die dingen daadwerkelijk werken :) Ik heb er nu ook een besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Polen schreef op zondag 30 december 2012 @ 00:09:
Ik ben inmiddels wat verder en heb het een en ander werkend gekregen.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of het mogelijk is om op een manier Sport1 streams (en evt. NFL Game Pass) werkend te krijgen. Heb voor beide een internetaccount, dus is gewoon legaal.
Apps zijn er niet zie ik, maar zijn er geen browsers die dit ondersteunen?
In principe is dat toch gewoon flash of canvas? Dat zou chromium gewoon moeten kunnen draaien lijkt me.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
JohnQnl schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 12:39:
[...]

Ik gebruik al best lang zo'n converter van eBay (http://www.ebay.nl/itm/HD...pters&hash=item2c6477199d = 8 euro) en dat werkt prima met mijn RaspberryPi en beamer die alleen VGA heeft.

(Er staan er heel veel op, ik had hem gekocht van koper 2008buyeu maar neem aan dat de rest allemaal hetzelfde is...)
Ah bijzonder, die dingen kosten hier meestal wel enkele tientjes, maar dat komt ook omdat ik zelf heb ervaren dat sommige Aziatische bedrijven/groothandels alles verkopen wat er te verkopen valt, of het nu werkt of niet :P Maar fijn dus inderdaad om te horen dat het werkt. Hoe is de conversie kwaliteit?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 11:51
Firesphere schreef op zondag 30 december 2012 @ 11:32:
[...]

In principe is dat toch gewoon flash of canvas? Dat zou chromium gewoon moeten kunnen draaien lijkt me.
Hm, Sport1 werkt met Silverlight. Lijkt het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Polen schreef op zondag 30 december 2012 @ 13:07:
[...]

Hm, Sport1 werkt met Silverlight. Lijkt het niet te doen.
Silverlight :F
Dat is voor een linux-pc sowieso een hel. Je kan moonlight proberen, maar een echte oplossing is er dan helaas niet. Je zou kunnen proberen de root-url van de stream te achterhalen en die in een mediaplayer plakken, maar dat is't wel zo'n beetje. En dat is wel redelijk wat werk trouwens.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:03

iChaos

It's Lupus.

Moonlight heeft het ook nooit echt degelijk gedaan voor mij. Godzijdank heb ik het alleen nodig voor Magister voor het cijfersysteem van school, maar zelfs dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 16:27
wat is een van de goedkoopste wifi adapters die werkt? ik kan er wel blind een kopen maar ik denk dat niet alle werken?

http://www.mycom.nl/Products/View/245403.aspx zou deze werken???

en ondersteunt de pi wpa2 gewoon?

ik gebruik raspbian XBMC.

[ Voor 37% gewijzigd door Tiduz op 31-12-2012 12:26 ]

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

E-Rick

I love it :7

Tiduz schreef op maandag 31 december 2012 @ 12:14:
wat is een van de goedkoopste wifi adapters die werkt? ik kan er wel blind een kopen maar ik denk dat niet alle werken?

http://www.mycom.nl/Products/View/245403.aspx zou deze werken???

en ondersteunt de pi wpa2 gewoon?

ik gebruik raspbian XBMC.
Adapters die zeker werken: http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#USB_Wi-Fi_Adapters

en WPA2 werkt inderdaad gewoon.

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 16:21
Ik heb zelf inmiddels een setu met een raspberry pi, usb 433 ontvanger om daarmee een Domotica setup te maken.
In deze blog heb ik de stappen geef ik wat uitleg: http://www.stolk.eu/index...met-rfxcom433-installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 16:27
http://www.mycom.nl/Produ...-USB-Adapter-150N/1234217

Deze werkt met een script vond ik in dit topic, alleen krijg ik met raspbian gelijk xbmc als ik opstart, ik wil niet als iemand klinken die lui is maar dit is allemaal nieuw voor mij, heb hem voor me pa gekocht en heb alles werkend.

Alleen weet niet hoe ik dat scriptje straks moet gaan draaien als ik het stickje opgehaald heb, ik heb het .sh bestandje op de SD kaart gezet maar wat er dan verder moet gebeuren weet ik niet.

tot mijn verbazing zat er in xbmc al een wireless connection wizard, nix hoeven installeren deed het meteen :D

[ Voor 10% gewijzigd door Tiduz op 31-12-2012 14:11 ]

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tiduz.
Ik heb bij Conrad "Logilink WLAN USB 2.0 nano adapter" besteld (voor € 10).
Werkt out-of-the-box met Raspian-wheezy.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboticPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 14:18
Ik heb een vraag ik zit er aan te denken om ook een RPi te kopen maar mijn vraag is als ik een case
ontwerp hoe zet je hem netjes vast?

Forum Lurker, Reageer weinig, lees veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:58
RoboticPro schreef op maandag 31 december 2012 @ 19:03:
Ik heb een vraag ik zit er aan te denken om ook een RPi te kopen maar mijn vraag is als ik een case
ontwerp hoe zet je hem netjes vast?
Ik heb de laatste tijd de ontwikkelingen niet zo gevolgd. Maar AFAIK hebben de rev. 2 bordjes 2 gaatjes in om hem mee vast te zetten. Je zou dus twee pinnetjes kunnen gebruiken waar je de RPi overheen schuift of gewoon erop zetten en dan schroefjes erdoor (geen idee of dat daadwerkelijk kan, of dat niet gaat geleiden of zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jjbstolk schreef op maandag 31 december 2012 @ 12:40:
Ik heb zelf inmiddels een setu met een raspberry pi, usb 433 ontvanger om daarmee een Domotica setup te maken.
In deze blog heb ik de stappen geef ik wat uitleg: http://www.stolk.eu/index...met-rfxcom433-installatie
Waarom zo'n duur en lomp setje als het prima met een ebay zender/ontvanger kan voor 10 euro op de GPIO pinnen: CurlyMo in "[GPIO] Raspberry Pi"

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 07:31
Voor een projectje zoek ik een manier om de RPi op een/meerdere batterij(en) aan te sluiten. Ik zal dus iets met een DC-DC converter die naar 5V gaat moeten doen, maar ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat hiervoor het beste werkt. Is die 5V die de RPi nodig heeft echt precies 5,0V of doet ie 't nog tussen 4,5 en 5,5? Ik zou natuurlijk ook zo'n duracell extended smartphone batterij kunnen kopen, maar ik vind het leuk om zelf iets te maken. Iemand ervaring/tips/ideeen?

[ Voor 15% gewijzigd door wjvds op 02-01-2013 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

E-Rick

I love it :7

wjvds schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:03:
Voor een projectje zoek ik een manier om de RPi op een/meerdere batterij(en) aan te sluiten. Ik zal dus iets met een DC-DC converter die naar 5V gaat moeten doen, maar ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat hiervoor het beste werkt. Is die 5V die de RPi nodig heeft echt precies 5,0V of doet ie 't nog tussen 4,5 en 5,5? Ik zou natuurlijk ook zo'n duracell extended smartphone batterij kunnen kopen, maar ik vind het leuk om zelf iets te maken. Iemand ervaring/tips/ideeen?
Over het algemeen wordt gezegd dat de RPi tussen de 4,75 en 5,25 volt moet hebben. Het kan zijn dat ie daarbuiten ook werkt maar dat is niet gegarandeerd. Je zal de spanning dus op een of andere manier moeten reguleren.
Misschien kan je hier nog wat inspiratie opdoen.

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 08:26
Ik heb ook een probleempje , ik hoop dat iemand me hier kan helpen.

Ik probeer via de pi - usb to serial - com-link - nikobus syteem mijn domotica te besturen.

Mijn grootste probleem is dat ik geen tot zeer weinig kennis van linux heb.

Wat is zelf gedaan heb. Via een laptop (windows) en het nikobusprogramma en een serial monitor programma weet ik welke commando's er naar de comlink van de nikobus moet worden gestuurd. Dit lukt dan ook via een serial programmaatje op de pc.

Maar als ik het probeer op de pi gebeurt er niks. Het probleem is echter dat ik te weinig kennis heb om te checken of de seriele poort ook echt wat uit stuurt.

Wie wil me daar mee eens helpen, via putty inloggen op mijn pi om het eea te checken/proberen ?

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@klein_kipje
Je kunt aan de usb een rs232-usb convertor hangen bijv. deze van Conrad: 971791 USB 2.0 Serieel Adapter USB 2.0 stekker A / Sub-D stekker 9-pol. Zwart 0 m (€ 16).
Werkt onder raspian.
Daarna kun je in een ssh terminal met cu of minicom (wel eerst installeren) communiceren met /dev/ttyUSB0.
Leest eerst goed de handleidingen van cu of minicom. Dat kan ik niet voor je doen.
Je kunt alles eerst handmatig uitproberen. Daarna kun je het programmeren via bash, python of wat je maar leuk vindt.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
@KC27

Ik heb een USB-Serial, vervolgens minicom geinstalleerd. Dit schijnt te werken alleen er gebeurt niks, dus de vraag was hoe kan ik dat controleren.

Ten eerste of de instellingen goed staan en ten twee of er wat uit de poort komt.

Is het een idee om nog een usb-serial aan mijn pc te hangen , deze met een male-male aan de pi te hangen en dan via een serial monitor op de pc te kijken of er wat uit de pi komt ?

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jjbstolk schreef op maandag 31 december 2012 @ 12:40:
Top, goed stuk. Het meeste komt mij bekend voor, behalve dat ik de rfx433 nog niet aangeschaft heb :P

Ik heb je blog al een aantal keer bekeken en je video aan mn GF laten zien, maar ik kan niet kiezen tussen simpel KaKu of Z-wave (met bijvoorbeeld de Vera of de komende Zipato). Van mn rPI's heb ik iig al veel lol.

Als je nog is een blogje schrijft ben ik benieuwd naar domotiga zelf met wat screenshot; bijv het instellen van een lichtshakelaar / dimmer en/of tijdstip.

anyway ik wilde je laten weten dat je blog gewaardeerd wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Klein_Kipje
Je kunt eerst kijken of de usb-connector goed werkt:
Haal de usb-connector eruit en stop hem weer terug.
Dan zou je met
dmesg
informatie moeten zien en ook moeten zien dat de nieuwe seriele poort is aangemaakt met waarschijnlijk de naam "/dev/ttyUSB0"
Vervolgens checken of je lees- en schrijfrechten hebt naar /dev/ttyUSB0:
bijv met
ls -la /dev/ttyUSB*
Dan krijg je bijv retour:
crw-rw---T 1 root dialout 188, 0 jan  1  1970 /dev/ttyUSB0

In principe heeft dus alleen root en dialout toegang.
Je kunt iedereen (en dus ook jezelf) toegang geven met bijvoorbeeld:
sudo chmod 666 /dev/ttyUSB0

Als je dan weer
ls -la /dev/ttyUSB*
ingeeft komt ie terug met:
crw-rw-rw- 1 root dialout 188, 0 jan  1  1970 /dev/ttyUSB0

Nu kun je er een apparaat aan hangen dat serieel van alles uitkraamt.
Let op dat je de goede pinnen met elkaar verbindt: pin2 en pin 3 moeten ergens worden "gekruist". De transmit van de een wordt de receive van de andere en vice versa.
Ook moet je weten welke communicatieparameters dat apparaat gebruikt:
baudrate, hoeveel bits, parity, aantal stopbits
Als je dat weet moet je dat eerst instellen.
Het beste (als je weinig weet van Linux) kun je werken met minicom.
Deze start je dan op met
minicom -s
zodat je in je terminal menu-georienteerd alles netjes kunt instellen en uitproberen.
Succes.

[ Voor 4% gewijzigd door KC27 op 04-01-2013 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@KC27, het kan aan mij liggen, maar dit is vrij onleesbaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@CurlyMo
Ik reageer op een nogal technische vraag.
Misschien had ik het bericht in een dm moeten sturen naar klein_kipje, zodat anderen hier niet mee lastig worden gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee hoor, als main-dev van XBian ben ik wel wat technische antwoorden gewend. Het probleem is het totale gemis van alinea's, code tags, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Je hebt gelijk, ik had alle commando's en de "uitvoer" in code-tags op kunnen nemen. Wil je dat ik het alsnog redigeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik laat het aan jou over wat je met mijn feedback doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

KC27 schreef op maandag 31 december 2012 @ 16:28:
@Tiduz.
Ik heb bij Conrad "Logilink WLAN USB 2.0 nano adapter" besteld (voor € 10).
Werkt out-of-the-box met Raspian-wheezy.
Heb je voor een van deze twee een powered USB-hub nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Opl
Volgens mij trekken ze weinig stroom. Een goede rechtstreekse voeding van minimaal 700 mA moet volstaan (bij mij doet die Conrad het in ieder geval ermee). In de spec's staat nergens iets over het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Merci, dan ga ik daar ook eens mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
voor mij is het leesbaar hoor, dus ik ga er mee aan de slag, bedankt

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een vraagje

Ik heb een Apple USB Ethernet adapter aan mn PI gehangen om 2 nic's te hebben. Vervolgens met BRCTL een bridge gemaakt over die 2 nics heen.. Dat werkt prima.

Nou wil ik aan 1 nic een webservertje hangen en aan de andere een client. Vervolgens met EBTABLES en IPTABLES het verkeer wat de webserver terugstuurt aan de client op de Raspberry redirecten naar een andere poort op de PI zelf. Kan dit ?

Ik wil dan namelijk zelf een tooltje schrijven die op een bepaalde poort (10000 bv) luisterd en het verkeer wat terugkomt "filtert". Denk aan vertalen, ad-removal en dat soort zaken en het vervolgens weer doorsturen aan de "originele" client..

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Na een script wat iedere minuut een bestand verwijderde en opnieuw aanmaakte op de HDD om hem niet te laten slapen heb ik nu wat aanpassingen gedaan om hem 's nachts wel op spindown te zetten, en 's ochtends weer op te pikken. Als hij uit zichzelf een spindown doet krijg je de HDD alleen maar werkend door de Raspberry Pi te rebooten, dus heb ik het nu als volgt:

Om 1 uur 's nachts wordt het bestand awake verwijderd op de SD-kaart. Het script wat iedere minuut een bestand wegschrijft via cron controleert of awake bestaat, en om 1 uur 's nachts stopt die handeling dus. Om 7 uur 's ochtends wordt awake weer aangemaakt, worden permissies gecorrigeerd, en enkele logbestanden weggeschreven. Vervolgens wordt de RPi 5 minuten later gereboot, en omdat awake nu wel bestaat blijft hij overdag actief.

Maw: 1 uur snachts doet de HDD niks meer tenzij hij nog iets aan het downloaden is, in de ochtend reboot hij en wordt een spindown voorkomen :) Op deze manier hoeft hij 's nachts niet te blijven draaien en mij te storen en hoef ik hem ook niet iedere ochtend te rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 20:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Opi schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 09:25:
[...]

[...]

Heb je voor een van deze twee een powered USB-hub nodig?
Ik heb een vergelijkbaar stickje maar met XBMC leidt het wel tot frequente crashes bij mij (700mA adaptertje). Maar dat is als ik film probeer te streamen, wat natuurlijk tot een hoog verbruik voor de cpu en wifi zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:15

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wilde schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:58:
Een vraagje

Ik heb een Apple USB Ethernet adapter aan mn PI gehangen om 2 nic's te hebben. Vervolgens met BRCTL een bridge gemaakt over die 2 nics heen.. Dat werkt prima.

Nou wil ik aan 1 nic een webservertje hangen en aan de andere een client. Vervolgens met EBTABLES en IPTABLES het verkeer wat de webserver terugstuurt aan de client op de Raspberry redirecten naar een andere poort op de PI zelf. Kan dit ?
Dat kan wel, maar niet meer als je de NIC's gebridged hebt ;)

Stel je hebt eth0 en eth1 gebridged in br0.

Het OS interfacet dan alleen nog maar met de bridge br0, en niet meer met de losse NIC's. Het resultaat is dus eigenlijk hetzelfde als een enkele NIC met daarachter een 3-ports switch (waardoor je dus 2 poorten overhoudt)
Een bridge is dus een soort van softwarematige switch :)
Ik wil dan namelijk zelf een tooltje schrijven die op een bepaalde poort (10000 bv) luisterd en het verkeer wat terugkomt "filtert". Denk aan vertalen, ad-removal en dat soort zaken en het vervolgens weer doorsturen aan de "originele" client..

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Dat klinkt als een firewall. Ten eerste moet je de 2 NIC's niet bridgen, daardoor komen ze in hetzelfde LAN terecht wat je juist niet wil met een firewall.

Verder kan ik je iets aanraden als pfsense of zo :)

EDIT: Je hebt het over een enkele poort, en vertalen? Dat doet me eigenlijk meer denken aan een proxy :P
Ik zou dan eens kijken naar squid, al weet ik niet of die ook kan vertalen. Je zou misschien alle requests kunnen rewriten naar http://translate.google.nl/u=url .

[ Voor 10% gewijzigd door Compizfox op 06-01-2013 18:38 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -?!-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-09 23:55
Beste Tweakers,

Vooralsnog heb ik nog niks kunnen vinden over (digitale) tv op de RPi. Mij lijkt dit echter wel mogelijk om te realiseren. Ik zou graag willen weten of dit inderdaad zo is, of dat er al bekende problemen zijn.

Allereerst heb ik natuurlijk een linux compatible 'tv-kaart' voor DVB-C nodig, met een kaartlezer. Voor mij wordt het hier al lastig, want ik weet niet precies welke kaart ik kan gebruiken. Ik heb nu twee kaarten op het oog, de Anysee E30(T)CPlus of de CT-3650 CI. Heb ik nog iets extras nodig om een Ziggo smartcard hier mee te laten werken?

Nou zijn deze twee kaarten volgens deze site compatible met linux en wat ik heb begrepen van deze instructies is dat ik zelf een kernel moet compilen. Kan ik er dan ook van uit gaan dat de juiste juiste drivers mee worden gecompileerd?

Vooralsnog lijkt het me een vrij rechtoe-rechtaan verhaal:
1. Koop een compatible tv-kaart
2. Compileer je eigen kernel
3. Installeer Tvheadend
4. Kijk TV, pauzeer TV en neem TV op via de RPi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Kijk een naar XBMC op de Pi:
[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC
Daar zit al een TV headend in met de benodigde functionaliteit, blijft alleen het gedeelte "compatible tv-kaart" over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Op mijn kamer (zolder) heb ik amper draadloos internet.
Wel heb ik een internetkabel op zolder in mijn Raspberry Pi.
Ik heb nog een wireless adapter van mijn Popcorn Hour die ik niet gebruik. (WN-150)
Is het mogelijk de adapter in mijn RPi te stoppen en ik op mijn iPad via de wireless adapter naar Raspberry Pi, kabel en dan router kom? Zodat ik een goed wireless signaal boven heb?
Dus eigenlijk dat de adapter niet ontvangt, maar een hotspot uitgooit...
Ik draai Xbian alpha 4?

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Natuurlijk kan dat! http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?t=14100

Wil ik tzt ook gaan doen om XBMC via wifi te kunnen aansturen op de boot en andere plekken waar geen netwerk is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
franssie schreef op maandag 07 januari 2013 @ 11:49:
Natuurlijk kan dat! http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?t=14100

Wil ik tzt ook gaan doen om XBMC via wifi te kunnen aansturen op de boot en andere plekken waar geen netwerk is.
Weet jij of er ook ergens een video tutorial staat, vind ik altijd makkelijker.
Dit is allemaal mogelijk onder Xbian?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -?!-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-09 23:55
Firesphere schreef op zondag 06 januari 2013 @ 23:03:
Kijk een naar XBMC op de Pi:
[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC
Daar zit al een TV headend in met de benodigde functionaliteit, blijft alleen het gedeelte "compatible tv-kaart" over.
Fijn om te horen dat TV headend al in XMBC zit, dat wist ik nog niet. Ik heb al wel XBMC draaien en ben van plan om dat te gebruiken. Wat ik nog graag wil weten is of de tv=kaarten die ik noemde, al direct werken met een smartcard van Ziggo. Als dat zo is, durf ik de gok wel te wagen om zo'n kaart te kopen en werkend te krijgen. Misschien kan ik dit beter vragen op een ander topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Dat kun je beter in een ander topic vragen. Ik heb in ieder geval geen flauw idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 06 januari 2013 @ 18:33:
[...]
Dat kan wel, maar niet meer als je de NIC's gebridged hebt ;)

Stel je hebt eth0 en eth1 gebridged in br0.

Het OS interfacet dan alleen nog maar met de bridge br0, en niet meer met de losse NIC's. Het resultaat is dus eigenlijk hetzelfde als een enkele NIC met daarachter een 3-ports switch (waardoor je dus 2 poorten overhoudt)
Een bridge is dus een soort van softwarematige switch :)

[...]

Dat klinkt als een firewall. Ten eerste moet je de 2 NIC's niet bridgen, daardoor komen ze in hetzelfde LAN terecht wat je juist niet wil met een firewall.

Verder kan ik je iets aanraden als pfsense of zo :)

EDIT: Je hebt het over een enkele poort, en vertalen? Dat doet me eigenlijk meer denken aan een proxy :P
Ik zou dan eens kijken naar squid, al weet ik niet of die ook kan vertalen. Je zou misschien alle requests kunnen rewriten naar http://translate.google.nl/u=url .
Bedankt voor t meedenken. Ik heb het nu met squid voor elkaar, werkt super! Squid ondersteund ICAP, dus ik kan daar lekker voor toolen :)

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterwhite
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 12:54
Vraag; is het mogelijk een externe HD zonder power supply (dus gewoon usb) aan te sluiten op de raspberry pi, of trekt hij dit niet qua stroom?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

walterwhite schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:03:
Vraag; is het mogelijk een externe HD zonder power supply (dus gewoon usb) aan te sluiten op de raspberry pi, of trekt hij dit niet qua stroom?

Thanks!
Zeer waarschijnlijk niet. Misschien als je er een hele dikke voeding aanhangt en een exemplaar hebt zonder fuses. Maar een powered usb hub werkt het zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterwhite
Mr_gadget schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:05:
[...]

Zeer waarschijnlijk niet. Misschien als je er een hele dikke voeding aanhangt en een exemplaar hebt zonder fuses. Maar een powered usb hub werkt het zeker wel.
Thanks. Dus dan plug ik de RBpi en mijn externe HDD in de hub, en dan kan de RBpi de externe HDD wel vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
walterwhite schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 16:24:
[...]

Thanks. Dus dan plug ik de RBpi en mijn externe HDD in de hub, en dan kan de RBpi de externe HDD wel vinden?
Afbeeldingslocatie: http://img585.imageshack.us/img585/8738/46842800.jpg

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Op deze manier zal het alsnog een hele stevige voeding moeten zijn, minstens 1,5A ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Kijk even op je externe HDD welk Ampèrage er op staat. Op mijn Samsung S2 staat 0,85A. Tel daar de 700mA voor de Rpi bij op en je zit inderdaad zo al aan de 1,5A.
Dus: doe de RPi aan een oplader en de powered hub aan een aparte, of zorg voor een deftige 2A adapter.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BTW
De hub op de foto is deze: http://www.belkin.com/IWC...process?Product_Id=661178
2,5A en €10,-- destijds.

Werkt voor mij maar staat blijkbaar op de lijst met problem usb hubs dus misschien kun je beter een andere kopen.
http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#Problem_USB_Hubs

[ Voor 42% gewijzigd door technorabilia op 17-01-2013 19:34 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 00:56
Ik zit net met wat USB laders en een verbruikersmeter te spelen.

Ik heb een travel charger van blue star, op de verbruiksmeter geeft deze 3W aan bij idle en full-load (cpu benchmarkje). Ik zag hier ook de lader van een Samsung Galaxy SIII liggen. 1A output, dus mooi om te gebruiken.
Deze zit bij idle ONDER de drempelwaarde die hij kan meten en onder load 2W. De powerfactor tussen de verschillende adapters is hetzelfde.

Ik vind het verschil groot eigenlijk voor zulke kleine waardes. Ik vroeg me eigenlijk af of er met goede meetaparatuur verschillende USB laders vergeleken zijn. :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Het probleem met de meeste energiemeters is dat ze heel onnauwkeurig zijn bij lage belastingen.
Je zou er een constante belasting parallel naast kunnen zetten die je dan mee meet, zoals een 60W gloeilamp.
Die gloeilamp heeft dan een perfecte Ohmse belasting, dus een powerfactor van 1.

Maar met gewone huis-tuin-en-keuken meters kun je het wel vergeten om zo'n lage belasting nauwkeurig te meten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 00:56
TD-er schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 21:57:
Het probleem met de meeste energiemeters is dat ze heel onnauwkeurig zijn bij lage belastingen.
Je zou er een constante belasting parallel naast kunnen zetten die je dan mee meet, zoals een 60W gloeilamp.
Die gloeilamp heeft dan een perfecte Ohmse belasting, dus een powerfactor van 1.

Maar met gewone huis-tuin-en-keuken meters kun je het wel vergeten om zo'n lage belasting nauwkeurig te meten.
Het liefst zou ik ook zien dat alle aparatuur zoveel mogelijk naar een powerfactor 1 toewerkt. Is het niet zo als je met een onnauwkeurige meter meet, maar wel consistente resultaten krijgt dat ik wel zou kunnen zeggen dat de ene adapter zuiniger werkt dan de andere? (de 'onzuinige' adapter wordt warmer, waardoor ik de meetwaardes beter geloof)

-edit-

Ik heb de vergelijking van wattmeters tov een geijkte meter gevonden:

http://nl.hardware.info/n...en-energieverbruiksmeters

Die cresta is vrij nauwkeurig :)

[ Voor 10% gewijzigd door Keiichi op 12-01-2013 22:14 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Let wel op dat die test nogal wat commentaar heeft gehad over de manier van testen.
Je kunt wel stellen dat er erg weinig meters zijn die überhaupt goed meten met een afwijkende cos-phi.
Dus het beste kun je de cos-phi zoveel mogelijk naar de 1 trekken en zodoende de minste meetfouten hebben.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 12:49
Heeft iemand al uitgevonden of de USB poorten van de UPC Horizon mediabox goed genoeg zijn als voeding voor de RP?

[ Voor 5% gewijzigd door wheeler op 13-01-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
wheeler schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:10:
Heeft iemand al uitgevonden of de USB poorten van de UPC Horizon mediabox goed genoeg zijn als voeding voor de RP?
het gewone (niet-horizon) UPC-kastje doet het hier prima als voeding voor de RP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Nu online
Ik kan geen verbinding meer maken met de Pi via Putty en winscp. Als ik vebinding wil maken kan ik wel inloggen, hij pakt het wachtwoord ook want als ik een verkeerde invoer geeft hij access denied. Maar dan komt er niets meer in beeld bij putty na het scherm op het plaatje en kan ik dus ook geen commando's invoeren. Ik heb er sickbeard en sabnzbd opdraaien evenals een harde schijf eraan hangen en die werken gewoon. Iemand een idee? Want de stekker eruit trekken vind ik maar niets eigenlijk :P

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/43154360/rpiraar.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid0o
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

Bartske schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:43:
Ik kan geen verbinding meer maken met de Pi via Putty en winscp. Als ik vebinding wil maken kan ik wel inloggen, hij pakt het wachtwoord ook want als ik een verkeerde invoer geeft hij access denied. Maar dan komt er niets meer in beeld bij putty na het scherm op het plaatje en kan ik dus ook geen commando's invoeren. Ik heb er sickbeard en sabnzbd opdraaien evenals een harde schijf eraan hangen en die werken gewoon. Iemand een idee? Want de stekker eruit trekken vind ik maar niets eigenlijk :P
Ik heb ook wel eens dat SSH met putty naar me server faalt. Wat ik dan doe is rechtermuis klikken op de balk bovenin en vervolgens op "Duplicate Session" en op magische wijze werkt het dan ineens wel als ik daar inlog. Misschien een poging waard om te proberen?

Ooh en anders helpt "have you tried turning it off and on again?" ook best goed. Maarjah dat is ook niet alles, zoals je zelf ook al zegt.

[ Voor 7% gewijzigd door guid0o op 16-01-2013 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 21:36

Garyu

WW

Ik zit te denken om mijn oudere Freecom-netwerk-MP3-player te vervangen door een RPi met XBMC met remote-control op mijn mobiel. Is dit een beetje een acceptabele setup? Of is de RPi+XBMC-combinatie te instabiel om "headless" bediend te worden? Het gaat me alleen om audio, geen video, en wil ook niet de hele tijd mijn TV aan hebben staan als ik wat muziek of internet-radio wil luisteren.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
XBMC-remote werkt prima. Ik kan me alleen wel voorstellen dat je sommige geavanceerde functies misschien gaat missen als je echt alleen maar via je mobieltje kunt besturen.

Blader even een paar pagina's terug voor een link naar een beta van XBMC-remote die XBMC 12 ondersteunt (waar alle RPi-XBMC-distro's op draaien)

@bartske, ik zou als eerste PuTTY verdenken, werkt toch een stuk minder stabiel dan een echte linux-shell. En je hoeft je lokale IP's niet te censureren hoor :P

[ Voor 20% gewijzigd door mcDavid op 16-01-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 18:58
1 woord: Yatse!! Die werkt echt uitstekend!

[ Voor 7% gewijzigd door Lieuwe15 op 16-01-2013 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Nu online
mcDavid schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:16:
XBMC-remote werkt prima. Ik kan me alleen wel voorstellen dat je sommige geavanceerde functies misschien gaat missen als je echt alleen maar via je mobieltje kunt besturen.

Blader even een paar pagina's terug voor een link naar een beta van XBMC-remote die XBMC 12 ondersteunt (waar alle RPi-XBMC-distro's op draaien)

@bartske, ik zou als eerste PuTTY verdenken, werkt toch een stuk minder stabiel dan een echte linux-shell. En je hoeft je lokale IP's niet te censureren hoor :P
Wat voor 'echte linux-shell' zou ik dan moeten gebruiken? Ik ben niet echt bekend met Linux dus ik zou een linkje zeer waarderen :). Bedankt iig, en ik censureer liever iets teveel dan iets te weinig ;) (ik lijk wel China haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Cygwin ooit wel eens gebruikt dacht ik, en je hebt nu ook linux distros die je gewoon op (ipv naast) windows kan installeren? * franssie gebruikt al een tijd geen windows meer.
Voor grote bestanden kan je evt een webservertje op je windows machine draaien en daarvandaan getten?

maar een terminal moet toch te vinden zijn, desnoods /cmd.exe > telnet naar je rPi? of zoiets? Wikipedia: OpenSSH

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertjj
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:27
Ik heb dus sinds kort ook een raspberry pi, alleen sinds kort heb ik er enkele problemen mee..
Omdat ik het eerst wilde testen heb ik een oud SD-kaartje uit de kast gevist (lijkt verdacht veel op deze, maar dan een 2 gb versie). Ik heb Raspbmc erop gezet dmv de windows installer en het werkt perfect.
Maar, ik heb bij sossolutions besteld, en ik heb er meteen een Kingston X100 - 16GB bij besteld. Ik heb daar dus alles op gezet, en nu krijg ik allemaal errors, van "mmc0: timeout waiting for hardware interrupt cmd18" tot "Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown block(179,3)".
Op google wordt ik er ook niet echt wijzer van, ik heb namelijk veel zitten testen, en vaak komt het uit op de kernel.img en start.elf vervangen, maar dit werkt dus niet..

Is er iemand die mij kan helpen? Ik wil namelijk wel graag de Kingston SD-kaart gaan gebruiken..

robertbo.es

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passeridae
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08-2020
Als ik vebinding wil maken kan ik wel inloggen, hij pakt het wachtwoord ook want als ik een verkeerde invoer geeft hij access denied.
Klinkt niet bijzonder onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Bartske schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:15:
[...]

Wat voor 'echte linux-shell' zou ik dan moeten gebruiken? Ik ben niet echt bekend met Linux dus ik zou een linkje zeer waarderen :). Bedankt iig, en ik censureer liever iets teveel dan iets te weinig ;) (ik lijk wel China haha)
www.ubuntu.com www.linuxmint.com www.opensuse.com www.fedoraproject.org www.debian.org
Ik zou zeggen kies maar wat uit :P Voor een beginner zou ik Ubuntu adviseren.
franssie schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 20:10:
Cygwin ooit wel eens gebruikt dacht ik, en je hebt nu ook linux distros die je gewoon op (ipv naast) windows kan installeren? * franssie gebruikt al een tijd geen windows meer.
Kan ja (met Ubuntu iig), maar wat het praktisch nut is ontgaat me. Je levert prestaties in en het is niets makkelijker ofzo.

[ Voor 29% gewijzigd door mcDavid op 16-01-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Mooi dat hij wel werkt bij jou :) Hij staat namelijk bij de problematische hubs:
F5U404 Hi-Speed USB 2.0 4-Port Mobile Hub. Faulty/bad design; Leaks current back up the cable to the Raspberry Pi.
Is voeden via de I/O pinnen nou eigenlijk verstandig of niet? Het enige is toch dat je de fuse omzeilt? Maar die zou je zelf ook weer kunnen toevoegen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je voedt niet via GPIO pinnen, maar je voedt via de voedingspinnen. Een belangrijk onderscheidt. Er zijn er genoeg die het zo doen. Zoek maar eens in Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 18:58
Scheelt je wel weer een kabeltje naar de rpi toe, mits je de versie hebt zonder de polyfuses op de usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Garyu schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:00:
Ik zit te denken om mijn oudere Freecom-netwerk-MP3-player te vervangen door een RPi met XBMC met remote-control op mijn mobiel. Is dit een beetje een acceptabele setup? Of is de RPi+XBMC-combinatie te instabiel om "headless" bediend te worden? Het gaat me alleen om audio, geen video, en wil ook niet de hele tijd mijn TV aan hebben staan als ik wat muziek of internet-radio wil luisteren.
Heb dezelfde setup nu, met daarnaast nog flexget+transmission voor het bijhouden van series. Werkt als een tierelier.

Overigens geloof ik dat de XBMC remote van Android niet meer compatibel is met de laatste XBMC versies. Yatse is een bijzonder goed alternatief.

Voor internet radio weet ik overigens nog niet of XBMC heel geschikt is. Ik had tot voor twee dagen terug Logitech Media Server + Squeezelite draaien, dat werkte ook als een tierelier en als je alleen geïnteresseerd in audio bent is dat misschien wel een betere optie.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:04:
[...]

Mooi dat hij wel werkt bij jou :) Hij staat namelijk bij de problematische hubs:
Ik heb de post aangepast. Ik heb er twee in gebruik zonder problemen, maar misschien kun je beter een andere kopen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 21:36

Garyu

WW

marrk schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 17:07:
[...]

Heb dezelfde setup nu, met daarnaast nog flexget+transmission voor het bijhouden van series. Werkt als een tierelier.

Overigens geloof ik dat de XBMC remote van Android niet meer compatibel is met de laatste XBMC versies. Yatse is een bijzonder goed alternatief.

Voor internet radio weet ik overigens nog niet of XBMC heel geschikt is. Ik had tot voor twee dagen terug Logitech Media Server + Squeezelite draaien, dat werkte ook als een tierelier en als je alleen geïnteresseerd in audio bent is dat misschien wel een betere optie.
Het gaat me vooral om mp3-streaming, minder om internetradio. Logitech Media Server moet ik dan ook op mijn NAS aan de praat zien te krijgen, en Squeezelite als ik het goed zie op de RPi. Hoe kan je dat bedienen? Met Squeezebox Remote gewoon? Lijkt me ook wel een interessante optie in ieder geval.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Heb nu ook de Raspberry Pi binnen en ben er al mee gaan spelen. Heb er een webcam aangehangen die ik had liggen, en wat werkt het makkelijk zeg!

Door de volgende paketten te installeren met apt-get kun je al leuke dingen doen:
- motion
- streamer
- ffmpeg, maar die krijg je automatisch mee

Met streamer kun je filmpjes of foto's maken met de webcam. Timelapse wordt zo ook erg makkelijk.

En met motion kun je heel makkelijk een deamon draaien die alleen foto's en filmpjes maakt als hij beweging ziet. Erg makkelijk op te zetten, en heb je dus eigenlijk al een beveiligingscamera die gewoon op beweging gaat.

Wel moet ik zeggen dat de Pi nooit filmpjes zal maken van 24fps (of hoger), daar is hij niet snel genoeg voor. Maar op lagere resoluties kun je wel enigzins wat fps halen, dat je nog een idee hebt dat er sprake is van een video. Precieze fps weet ik niet, maar vrij laag dus.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Die webcam software lijkt me wel leuk - zal het er ook eens op zetten, heb net van DX.xom een waterdicht superdun usb cammetje binnen met 5 meter kabel, om in leidingen etc te kijken, maar als ik die niet gebruik kan ie wel als beveiliging dienst doen.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 19-01-2013 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
  • Laatst online: 08-09 18:59
Garyu schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:00:
Als het je alleen om Headless muziek gaat is mpd wellicht ook een optie. Heb ik hier al een paar weken naar tevredenheid draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
!null schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 01:12:
[...]
Wel moet ik zeggen dat de Pi nooit filmpjes zal maken van 24fps (of hoger), daar is hij niet snel genoeg voor. Maar op lagere resoluties kun je wel enigzins wat fps halen, dat je nog een idee hebt dat er sprake is van een video. Precieze fps weet ik niet, maar vrij laag dus.
Er zijn ook beeldsensoren die zelf elk plaatje comprimeren tot Jpeg, dus daarmee zou je in principe MJpeg video kunnen maken door alleen maar de data te kopieren.
Geen idee of die sensoren (Bijv. van Aptina) in commercieel verkrijgbare webcams zitten, maar het moet dus wel mogelijk zijn.
En volgens mij kan de Mpeg4 decoder van de Broadcom chip niet alleen full-HD decoderen, maar ook encoderen.
Alleen dan moet je wel de onboard header gebruiken voor de beeldsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 12:49
Ik had iets geks het weekend: Rasperry Pi startte gewoon op maar zodra die helemaal opgestart was vloog netwerk en USB eruit. In eerste instantie dacht ik aan een corrupte image maar dat bleek het niet te zijn.

Na wat gepuzzel bleek micro USB kabeltje van Deal Extreme plotseling niet meer voldoende stroom te geven. Lijkt het er toch op dat ze voor $1,60 geen fatsoenlijk kabeltje kunnen maken. Nu op zoek naar goede prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:46
Recentelijk heb ik een raspberry pi gekocht. Ik gebruik deze als mediaspeler met raspbmc. Dit werkt zeer goed op met een installatie op een usb stick. Ik gebruik een sweex powered usb-hub voor voeding naar de raspberry en natuurlijk als usb-hub. Mijn files staan op een NTFS 1TB externe hardeschijf. Omdat de pi toch weinig stroom gebruikt wil ik hem ook in gaan zetten als always-on downloadserver. Ik heb met ssh transmission geinstalleerd en zo geconfigureerd dat hij via de webserver werkt. Als ik echter probeer te downloaden naar /dev/sdb1 waar mijn hardeschijf is gemount zegt hij na een aantal mb dat er te weinig ruimte is. De schijf is nog lang niet vol! Heeft iemand een idee wat dit zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
  • Laatst online: 08-09 18:59
zsiebe schreef op maandag 21 januari 2013 @ 17:52:
Als ik echter probeer te downloaden naar /dev/sdb1 waar mijn hardeschijf is gemount zegt hij na een aantal mb dat er te weinig ruimte is. De schijf is nog lang niet vol! Heeft iemand een idee wat dit zou zijn?
Ja ik herken het probleem. Ooit ook gehad. 2 mogelijkheden die me te binnen schieten:
Heeft Transmission schrijfrechten? (Waarschijnlijk wel, NTFS wordt standaard 777 gemount afaik)
Is je schijf daadwerkelijk gemount? :X
Controleer ook nog een keer in bijvoorbeeld de webinterface van transmission dat de downloaddirectory correct ingevuld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
Allemaal geprobeerd. Schrijfrechten was eerst een probleem maar ik heb transmission ingesteld om als user pi te werken. Hierna verdween ook de foutmelding die ik had over schrijfrechten. Ook de directory moet echt kloppen. Na het nogmaals geprobeerd te hebben zie ik nu dat de transmission daemon zichzelf heeft afgesloten...

[ Voor 18% gewijzigd door zsiebe op 21-01-2013 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
heb je de ntfs-3g driver geprobeerd? Weet niet of het uitmaakt.
apt-get install ntfs-3g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
Zat blijkbaar standaard bij raspbmc. Ik kreeg de melding dat ik de nieuwste versie al had.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Probleem is denk ik gevonden. Ik moest de directory in het settings.json bestand aanpassen, anders veranderde hij steeds. nu krijg ik echter de mededeling no such directory vooor /dev/sdb1/naamdownload

[ Voor 65% gewijzigd door zsiebe op 21-01-2013 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterwhite
Gisteren mijn raspberry pi + xbmc aan de praat gekregen.

Via wifi een film gestreamd maar wifi is zooo langzaam.

Ik ga vanavond een powered USB hub kopen, misschien dat dit scheelt.

Iemand anders nog suggesties? We hebben 100 mbit internet en met mijn laptop kan ik draadloos genoeg downloaden. Wifi dongle is een half jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 22:19

CeesKees

I rest my Kees

Ja, een HUB gaat niets oplossen. Een LAN kabel van je router naar de Pi, at is de oplossing.

(Full)HD en draadloos streamen dat is een absolute no-go

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-08 11:47
Weet er iemand een HDMI -> VGA converter met Europese power supply? Ik vind er enkel met zon'n domme Britse stekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolique
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-07 17:44
roel0 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:06:
Weet er iemand een HDMI -> VGA converter met Europese power supply? Ik vind er enkel met zon'n domme Britse stekker :)
Misschien heb je hier wat aan. Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-08 11:47
Bolique schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:10:
[...]

Misschien heb je hier wat aan. Link
Bedankt maar die link had ik al :)
Ik was vergeten dat ik hier nog verschillende UK -> EU adapters had, weeral wat kost bespaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
zsiebe schreef op maandag 21 januari 2013 @ 19:09:
Zat blijkbaar standaard bij raspbmc. Ik kreeg de melding dat ik de nieuwste versie al had.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Probleem is denk ik gevonden. Ik moest de directory in het settings.json bestand aanpassen, anders veranderde hij steeds. nu krijg ik echter de mededeling no such directory vooor /dev/sdb1/naamdownload
Ik ben nu tegen hetzelfde probleem aangelopen met raspbmc + transmission-deamon. Na 4 hele megabytes geeft hij 'permission denied'. Toen ik hem als user pi draaide gaf hij me een warning en werkte hij helemaal niet.
Nu heb ik hem als root gedraaid, en nu werkt hij zonder problemen. Er zit dus nog een rechten probleem bij mij, want ik wil hem natuurlijk niet altijd als root draaien ;(

Als ik jouw berichten zie, dan zie ik je bezig met /dev/sdb1 achtige dirs, maar dat kan niet. Dat is het device zelf, als een groot block. Het device is echter ook netjes gemount op een directory, waar je hem normaal kunt aanspreken. Kijk hiervoor onder /media/ directory. Dan zul je daar je USB schijf zien zoals hij gemount is met een geldige directory waar je naar kunt downloaden.

Wel zie ik dat m'n NTFS schijf (wil hem toch op NTFS houden ivm met makkelijk swappen naar Windows, dus geen EXT) gemount is onder 700 rechten, maar als ik een chmod 777 doe verandert dat niks aan de rechten. Volgens mij komt dit omdat het een NTFS mount is, wat standaard op 700 weergeeft maar eigenlijk iedereen kan schrijven? Hij wordt iig onder user pi gemount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Een NTFS mount..staat de umask=000 goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSeb
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:00
!null schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:21:
[...]

Ik ben nu tegen hetzelfde probleem aangelopen met raspbmc + transmission-deamon. Na 4 hele megabytes geeft hij 'permission denied'. Toen ik hem als user pi draaide gaf hij me een warning en werkte hij helemaal niet.
Nu heb ik hem als root gedraaid, en nu werkt hij zonder problemen. Er zit dus nog een rechten probleem bij mij, want ik wil hem natuurlijk niet altijd als root draaien ;(

Als ik jouw berichten zie, dan zie ik je bezig met /dev/sdb1 achtige dirs, maar dat kan niet. Dat is het device zelf, als een groot block. Het device is echter ook netjes gemount op een directory, waar je hem normaal kunt aanspreken. Kijk hiervoor onder /media/ directory. Dan zul je daar je USB schijf zien zoals hij gemount is met een geldige directory waar je naar kunt downloaden.

Wel zie ik dat m'n NTFS schijf (wil hem toch op NTFS houden ivm met makkelijk swappen naar Windows, dus geen EXT) gemount is onder 700 rechten, maar als ik een chmod 777 doe verandert dat niks aan de rechten. Volgens mij komt dit omdat het een NTFS mount is, wat standaard op 700 weergeeft maar eigenlijk iedereen kan schrijven? Hij wordt iig onder user pi gemount.
Heb dezelfde configuratie en had hetzelfde probleem. Ik heb uiteindelijk een nieuwe usergroup aangemaakt waarin alle users zitten die lees/schrijfrechten nodig hebben op m'n usb-stick, dus in jouw geval tenminste transmission-daemon en pi. Daarna mount je de stick (ntfs-3g) met optie -o gid=<group id van de groep>. Stel je gid is 1000 en je usb-stick is sda1, dan wordt het dus zoiets:
 sudo mount -t ntfs-3g -o gid=1000 /dev/sda1 /media/stick 

Je stick is dan gemount in /media/stick.

-o umask=000 als argument aan mount meegeven ipv de gid werkt ook en is makkelijker, maar geeft alle users alle rechten op je stick (hetzelfde als wat je met chmod 777 wilde doen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ik wilde ook naar zo'n oplossing. Of user transmission-daemon aan de groep pi toevoegen. Want met dat raspbmc moet je even graven waar dat automatisch mounten gebeurt. Dat wil ik wel in stand houden namelijk. Als ik dat aan kan maken met umask=000 (in mijn geval de prettigere oplossing dan met group id) in de automatisch mount scriptjes is dat ook mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Heb een Calibre server draaien op 192.168.0.102:8080, nu wil ik deze vanaf een externe ip benaderen, dat is 217.123.xx.xxx:8080, maar dan krijg ik een foutmelding, kan geen verbinding maken. Poort 8080 is geopend in de router. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

mcDavid schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:16:

Ik kan hem met de search niet vinden, kan je nog een keer een link naar de beta posten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hier misschien? [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 23-01-2013 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Ik zit er over te denken een Raspberry Pi te halen als mediaspeler. Nu gebruik ik m'n PS3 en die is niet heel zuinig, wordt erg warm en staat zo te loeien.

Nu heb ik een beetje op internet rondgekeken en zie ik dat Openelec een goeie naam heeft als XBMC voor Rpi.
  • Wat zijn jullie ervaringen en raden jullie Openelec aan of is er een andere variant die sneller/beter draait?
  • Is een heatsink aan te raden, of valt het wel mee met de warmte?
  • Heeft iemand ervaring met de XBMC remote voor Android? Werkt dat goed? Zie net dat deze net beantwoord is
Het gaat mij vooral om wat jullie ervaringen zijn, zodat ik weet wat ik ongeveer kan verwachten als ik er een aanschaf.

[ Voor 3% gewijzigd door Framoes op 23-01-2013 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Framoes
Vergeet overigens ook XBian en Raspbmc niet.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 23-01-2013 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Framoes, check dat topic, of raspbmc.com. Heb het gister geprobeerd, en werkt nu al beter dan m'n PS3 :) (want je kunt er gewoon een MKV in duwen en speelt soepel)

Bij mij werkt trouwens de afstandsbediening van de TV gewoon, komt gewoon door via het HDMI protocol naar de raspberry.

[ Voor 27% gewijzigd door !null op 23-01-2013 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
!null schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:41:
@Framoes, check dat topic, of raspbmc.com. Heb het gister geprobeerd, en werkt nu al beter dan m'n PS3 :) (want je kunt er gewoon een MKV in duwen en speelt soepel)

Bij mij werkt trouwens de afstandsbediening van de TV gewoon, komt gewoon door via het HDMI protocol naar de raspberry.
Thanks (ook aan CurlyMo), ik ga er even naar kijken.

Ziet er naar uit dat mijn tv ook CEC/Easylink heeft, dus zou mooi zijn als ik m'n gewone ab kan gebruiken.
Pagina: 1 ... 30 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]