Lage spaarrente, alternatieven? - Deel2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste
Acties:
  • 129.034 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04-2024

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Geen matches
Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/4131/sparen.jpg

Lage spaarrente, alternatieven? - Deel 2
Vorige delen:
Handige Links:
  • www.spaarinformatie.nl:

Site met niet alleen de meest recente rentestanden, maar ook de wijzigingen in rente en het verloop van de spaarrente van een bepaalde spaarrekening over de afgelopen jaren afgezet tegen het gemiddelde verloop van spaarrente van vergelijkbare spaarrekeningen.
  • www.e-rente.nl:

Site met overzichten van spaarrekeningen en spaarrentes met en zonder beperkende voorwaarden. Je kan je ook opgeven voor een "rente-alarm" per email.
  • www.renteplaza.nl

Site met overzichten van de hoogste spaarrentes, columns etc.
Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/1791/mediaxl150586.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img848.imageshack.us/img848/4568/icesavelogo.jpg

Depositogarantiestelsel

Het depositogarantiestelsel garandeert bepaalde tegoeden van rekeninghouders van een bank die haar verplichtingen niet meer kan nakomen. Rekeninghouders kunnen hun deposito’s tot een maximum vergoed krijgen, als aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

De voorwaarden zijn onder andere:
  • u bent een rekeninghouder die gedekt wordt door het deposito- garantiestelsel;
  • uw bank valt onder het depositogarantiestelsel;
  • het product valt onder het depositogarantiestelsel.
    De regeling kent een maximum van € 100.000 per rekeninghouder per bank.
Het Nederlandse depositogarantiestelsel is geregeld in de Wet op het financieel toezicht, welke op 1 januari 2007 van kracht werd, waarmee de Collectieve Garantieregeling (met een dekking van € 20.000) kwam te vervallen. Sinds het in werking treden van de Wet op het financieel toezicht is de bescherming als volgt geregeld:
  • Tot oktober 2008:

De eerste € 20.000 was voor 100% gegarandeerd;

De volgende € 20.000 voor 90%;

Effectief betekent dit bij een tegoed boven € 40.000 dat € 38.000 was gegarandeerd.
  • Met ingang van oktober 2008 (tijdelijk):

De eerste € 100.000 is voor 100% gegarandeerd.

Let op: deze regeling was in principe tijdelijk en in afwachting van een Europees garantiestelsel verlengd tot 31 december 2010.
  • Met ingang van 31 december 2010 (nog nader uit te zoeken):

Op 31 december 2010 zou een Europees stelsel in werking moeten zijn getreden, dat een zelfde dekking zou moeten geven. Een nadere bevestigende tekst hierover wordt nog opgezocht.
Deze bedragen gelden per (rechts)persoon, voor alle bankrekeningen tezamen die iemand bij de betreffende bank heeft. Als men zijn spaargeld spreidt over meerdere banken om per bank niet boven het gegarandeerde maximum uit te komen kan men bij fusie van banken hier toch boven komen. Dit knelt vooral als het geld niet vrij opneembaar is.

Let op dat banken die niet onder toezicht van De Nederlandse Bank staan, maar wel een spaarrekening in Nederland aanbieden, onder een afwijkend garantiestelsel vallen.

Voorbeelden:
  • Argenta valt onder het Belgische Garantiestelsel. Ook in België wordt nu 100.000 euro volledig gegarandeerd door de Belgische overheid.
  • Bank of Scotland valt onder het Britse depositogarantiestelsel. De maximale dekking per 31 december 2010 is 85.000 pond. Deze limiet is gebaseerd op de limiet die geldt in de Eurozone (100.000 euro) en wordt in 2015 opnieuw bepaald op basis van de dan geldende wisselkoersen, waarbij omgerekend het garantiebedrag circa 100.000 euro moet zijn. Als de koers van het Britse pond tussentijds daalt, is de garantie omgerekend in euro's lager. Als de koers van het pond stijgt is de garantie omgerekend in euro's hoger.
  • In het verleden: IceSave...
Handige Links:

Still Under Construction

[ Voor 19% gewijzigd door The_Sukkel op 08-04-2011 18:50 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Geen matches
Afbeeldingslocatie: http://img694.imageshack.us/img694/5264/dagobertduck599.jpg

Alternatieven?
In deel 1 werd niet alleen gesproken over de verschillende spaarrekeningen met de verschillende spaarrentes. Er werd ook druk gediscussieerd over de haken en ogen bij het sparen, de betrouwbaarheid van aanbieders, de risico's, en - voor zover het binnen de grenzen van het topic viel - de alternatieven.

Hoewel men af en toe iets te veel leek af te dwalen, en dan werd teruggefloten door de mods, werden onderwerpen als deze niet geschuwd:
  • In hoeverre "loont" het de moeite om over te stappen naar een andere spaarrekening vanwege een "iets" hogere rente?
  • Vermogensrendementsheffing, vrijstellingen en andere belastinggerelateerde zaken.
  • Kredietcrisis in Europa en impact op rentestanden
  • Hoe fair, betaalbaar en houdbaarheid is het Depositogarantiesstelsel?
  • Inflatie, waarde van de euro, valutarisico's etc.
  • Spaarstrategieën: korte inleg versus lange inleg, risicoloos versus risicovol, doelsparen etc.
  • Hoe wordt de rente precies berekend, hoeveel rentedagen zitten er in één jaar, wat zijn valuteringsdagen?
  • Spaarverzekeringen, lijfrentes, overlijdensverzekeringen etc.
  • Speciale acties waar we ons voordeel mee kunnen doen
  • Let op sterfhuisspaarrekeningen: telkens weer nieuwe spaarvorm met hoge rente starten en langzaam volgens plan laten dalen
  • Groen sparen, deposito's, clickfondsen, beleggingsfondsen etc.
  • Etc. etc. etc.
Ik stel daarom voor om dit illustere topic deel 1 vooral eer aan te doen door in dit deel 2 vrolijk verder te gaan op de ingeslagen weg! ;)

Still Under Construction

[ Voor 99% gewijzigd door The_Sukkel op 08-04-2011 18:47 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-05 10:25
Geen matches
complimenten voor de topicstart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Geen matches
Mooie topicstart...maarre, moet dat lachende hoofd van die Scheringa nu echt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:54
Geen matches
Mooie startpost inderdaad :)

Nu de mooie rente nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:13
Geen matches
Tonkey schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 17:59:
Mooie startpost inderdaad :)

Nu de mooie rente nog...
Haha, inderdaad. De rente krabbelt inmiddels weer een klein beetje op maar het is nog erg mager. :P

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:36
Geen matches
Iemand hier wel eens zaken gedaan met Holland Immo (vastgoed CV's)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Geen matches
Mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Geen matches
Dank voor de complimenten :)

Ik probeerde nog de belangrijkste conclusies, opvallendste zaken etc. samen te vatten uit deel 1, maar met >3900 posts was dat niet echt te doen... Mochten jullie nog belangrijke info/links etc. weten om toe te voegen, dan hoor ik dat graag!

edit: dat lachende hoofd van Scheringa met dat (ver)vage(nde) DSB-logo op de achtergrond, samen met die vrolijke regenboogletters van Icesave vond ik eigenlijk wel een vrolijke knipoog naar het misschien wel saaie stukje tekst over het DSG. Heeft iemand misschien ergens een bevestiging kunnen vinden dat vanaf 31-12-2010 daadwerkelijk vanuit Europese richtlijnen een DSG van EUR 100.000 is verplicht gesteld voor alle lidstaten? Ik kon er zo snel geen nadere info over vinden...

[ Voor 46% gewijzigd door The_Sukkel op 09-04-2011 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-05 14:21
Geen matches
Eindelijk een nieuw topic, en opgeknapt. Ben zelf tevreden met LPB :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Matched: moneyou
TS ziet er idd prima uit!

Ben zelf ook nog altijd erg te spreken bij LPB. Aangezien zij de hoogste rente hebben (vrij opneembaar, that is) voorlopig ook nog geen plannen om er te vertrekken.

Houd nog een klein noodvoorraadje geld aan bij Rabo, voor onvoorziene zaken, maar verder staat alles bij LPB. Heb nog wel een MoneYou-rekening, maar die is leeg ivm te lage rente.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

wildhagen schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 12:07:

Ben zelf ook nog altijd erg te spreken bij LPB. Aangezien zij de hoogste rente hebben (vrij opneembaar, that is) voorlopig ook nog geen plannen om er te vertrekken.

Houd nog een klein noodvoorraadje geld aan bij Rabo, voor onvoorziene zaken, maar verder staat alles bij LPB. Heb nog wel een MoneYou-rekening, maar die is leeg ivm te lage rente.
Rente bij MoneYou 2,45% is hoger dan bij de Rabo 2,3%.....

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Naboo schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 12:24:
[...]

Rente bij MoneYou 2,45% is hoger dan bij de Rabo 2,3%.....
Ja, maar zoals ik al zei gaat om een noodvoorraad. Stel, ik heb zaterdag opeens onvoorzien geld nodig en te weinig saldo op mijn Rabo-betaalrekening.

MoneYou en LPB kan je dan vergeten, want in het weekend worden geen inter-bancaire transacties uitgevoerd, dus dan staat het er pas maandag op.

Als het bij de Rabo zelf staat (Internetplussparen in dit geval), word de transactie wél uitgevoerd, en staat het er dus binnen enkele seconden op.

De rente die ik misloop is verwaarloosbaar, want het gaat om een bedrag van 500 euro. Dat is dus enkele centen, maximaal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Geen matches
Misschien een tip voor mensen die in de toekomst toch een huis gaan kopen en tot die tijd een aardige rente willen hebben : Sluit een 10 jaar deposito af, daar krijg je 4,25 tot 4,5% rente op. Er zijn een aantal banken waar je het geld boete vrij weer kunt opnemen bij aankoop van een huis.

Net zelf gebruikt, geld heeft 1,5 jaar leuk opgebracht en zonderk kosten de hoofdsom weer terug gehad. Scheelt toch aardig 2,5 of 4,5. Maar nogmaals, alleen als je van plan bent om in de toekomst een woning te kopen, anders zit je stevig vast, of krijg je een forse boete bij opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Geen matches
Iemand ervaring met crowdfunding zoals bijvoorbeeld https://www.geldvoorelkaar.nl? Een soort 'micro' krediet dienst maar dan voor projecten in ons eigen land. Levert uiteraard meer risico op, maar dus ook meer rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Cabo schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 12:02:
Eindelijk een nieuw topic, en opgeknapt. Ben zelf tevreden met LPB :).
wildhagen schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 12:07:

Dank jullie wel :)

Ik had op tijd een rekening moeten openen bij LPB, helaas niet gedaan en nu is het te laat. We (mijn vrouw en ik) hebben ieder een MNY rekening (kwartaalsparen met 2.5% rente). Vergeleken met LPB (2.71%) is dat 0.21% minder. Vergeleken met ING spaarrekeningen (Profijt 2.3%, Top 2.1%) waar we ook behoorlijk wat hebben staan, is het verschil zelfs 0.41% en 0.61%. Zonder nu in te gaan op de preciese bedragen mag ik wel zeggen dat het ons per jaar ruim EUR 900 zou schelen als we al het spaargeld op LPB zouden hebben gezet. Niet dat we dat ooit zouden doen i.v.m. risicospreiding, maar desondanks ook voor de helft van dat bedrag zeer de moeite waard van een paar extra handelingen...

Ik heb me nu maar ingeschreven voor een nieuwsbrief van LPB, dan krijg je een seintje als ze weer nieuwe spaarders aannemen...

* LPB: Lease Plan Bank, http://www.leaseplanbank.nl/
* MNY: MoneYou, http://www.moneyou.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen matches
Roenie schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:23:
Iemand ervaring met crowdfunding zoals bijvoorbeeld https://www.geldvoorelkaar.nl? Een soort 'micro' krediet dienst maar dan voor projecten in ons eigen land. Levert uiteraard meer risico op, maar dus ook meer rente.
ik kan me boober nog herinneren. Verzamelplaats voor alle leners die door BKR registraties of andere blacklistings niet meer bij de bank terecht konden. En op het forum almaar meer berichten over wanbetaling.

Crowdfunden zou ik i.h.a. alleen doen met bekenden en bij voorkeur in de zakelijke sfeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Lol, my thoughts too. Bestemd voor stupid people :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Laatst online: 18-05 09:16

Cis

Geen matches
Anoniem: 87302 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 18:51:
[...]

Lol, my thoughts too. Bestemd voor stupid people :)
Valt een beetje onder de categorie: if it sounds too good to be true...

Ik zie een bericht over iemand die 10.000 euro nodig heeft voor een auto en een keuken. Rente: 9%.
Die persoon zou dus veel beter een PL kunnen nemen. Maarja, er zullen redenen zijn waarom die persoon dat niet doet / kan doen. :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:25
Geen matches
HaseMike schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:37:
Misschien een tip voor mensen die in de toekomst toch een huis gaan kopen en tot die tijd een aardige rente willen hebben : Sluit een 10 jaar deposito af, daar krijg je 4,25 tot 4,5% rente op. Er zijn een aantal banken waar je het geld boete vrij weer kunt opnemen bij aankoop van een huis.
Dat is wel een goeie ja, nooit zo bij stilgestaan dat het zo ook kon. 10jr vast voor 4,5% is me op zich veel te laag, maar als het dan slechts vaststaat tot je een ander huis koopt (voor mij nog 1-3jr schat ik zo) is het wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Geen matches
Off topic, maar ik vind die lachende smoel van Scheringa echt storend... doe dan gewoon dat omgevallen schaatslogo ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Geen matches
Ik heb een andere in de aanbieding...
Afbeeldingslocatie: http://img822.imageshack.us/img822/1511/mediaxl184113.jpg
Persoonlijk vind ik die andere sprekender met zo'n scheve vage DSB logo die lijkt ten onder te gaan terwijl Scheringa er nog vrolijk bij lijkt te lachen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Geen matches
HaseMike schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:37:
Misschien een tip voor mensen die in de toekomst toch een huis gaan kopen en tot die tijd een aardige rente willen hebben : Sluit een 10 jaar deposito af, daar krijg je 4,25 tot 4,5% rente op. Er zijn een aantal banken waar je het geld boete vrij weer kunt opnemen bij aankoop van een huis....
Een aantal doen dit ook in geval van WW, WIA en scheiding. Niet dat je daar op moet speculeren natuurlijk :X
The_Sukkel schreef op zondag 10 april 2011 @ 01:01:
Ik heb een andere in de aanbieding...
[afbeelding]
Persoonlijk vind ik die andere sprekender met zo'n scheve vage DSB logo die lijkt ten onder te gaan terwijl Scheringa er nog vrolijk bij lijkt te lachen...
Eens met Naboo, als ik die vent zijn kop zie wordt ik onpasselijk :r

[ Voor 31% gewijzigd door Roenie op 10-04-2011 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 09:00:
[...]
Linksom of rechtsom krijgen we dat geld terug.... Ik hoor ze nu nog lachen daar in Reykjavic. Binnenkort gaan ze weer een dikke vinger naar ons opsteken bij dat referendum.. :)

[...]

Valt denkt ik wel mee, merendeel van de IJslandse bevolking zal vermoedelijk vóór dit akkoord gaan
Zoals ik voorspelde: die Ijslanders lachen ons keihard in ons gezicht uit, want we zijn een stelletje slapjanussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Geen matches
In het vorige topic gaf ik op 7 april het volgende antwoord op de vraag van Exx
Kijken hoe lang het duurt voordat de spaarders er wat van gaan merken.
Hypotheekgevers vrij snel en rentebeurders langzaam.

Al jaren een feit.
En jawel
Obvion verhoogt per 11 april 2011, als gevolg van de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt, het tarief voor hypotheken met een rentevaste periode van 2 jaar t/m 10 jaar met 0,1%. Hypotheken met een rentevaste periode van 12 jaar t/m 30 jaar worden 0,2% duurder.
Zijn er al banken die al een hogere spaarrente bieden?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Geen matches
Er zijn al een paar die afgelopen maand de spaarrente met 0.2% verhoogd hebben. Ik heb het meeste op dit moment bij Centraal Beheer staan, gaven destijds 2.5% rente zonder voorwaarden, is een tijdje 2.3% geweest en sinds afgelopen maand weer 2.5%.
Je hebt alleen nog genoeg banken die het geen zak interesseert en de rente gewoon laag houdt. Aegon heeft op Eigen Stijl Sparen ook nog steeds een basisrente van 2.0%, met spaarafspraken zoals opnamekosten over de 1100 euro die ik daar nog heb staan is dat wel wat omhoog te krijgen, maar voor mij heeft Aegon allang afgedaan als spaarbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Socx
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-04-2023
Geen matches
Heren, ik hoop dat jullie mij in deze van advies kunnen voorzien. Als student kan ik via DUO vrij goedkoop lenen tegen een rente van 1,5% op jaarbasis. Stel nu dat ik dit geld op een spaarrekening zet waar ik 2,5% rente op jaarbasis krijg. Aan het eind los ik netjes het bedrag af - kan ik het renteverschil dan in mijn eigen zak steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:31

Brons

Fail!

Geen matches
Ja. Let wel op de renteschommelingen van de DUO en je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Geen matches
Yep, dat kan zonder probleem. Die rente van 1,5% geldt echter op dit moment, het zou best kunnen dat deze op jouw moment van afstuderen een stuk hoger staat (1,5% is een historisch dieptepunt). Voor afgestudeerden uit 2008 geldt bijv. 3,2%, voor 2009 2,4%.

Overigens heb ik hetzelfde gedaan als jij: lenen tegen 2,4% en dit vervolgens op een spaarrekening zetten met max. 5,25%.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Socx
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-04-2023
Geen matches
Lening is aangevraagd; bedankt voor de snelle reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen matches
Socx schreef op maandag 11 april 2011 @ 11:34:
Heren, ik hoop dat jullie mij in deze van advies kunnen voorzien. Als student kan ik via DUO vrij goedkoop lenen tegen een rente van 1,5% op jaarbasis. Stel nu dat ik dit geld op een spaarrekening zet waar ik 2,5% rente op jaarbasis krijg. Aan het eind los ik netjes het bedrag af - kan ik het renteverschil dan in mijn eigen zak steken?
Zolang je spaargeld onder de vrijstelling in box 3 zit kan deze constructie zinvol zijn. Boven de vrijstelling krijg je te maken met de drempel voor schulden, waardoor het plaatje minder interessant wordt (1.2% van 2900 euro per jaar wordt hierdoor van je netto winst afgehaald).

Zitten er tegenwoordig nog limieten aan hoeveel je kunt lenen?

--> Zo niet, ik wil graag 400.000 euro van je lenen tegen 2% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen matches
RAILGUNNER schreef op maandag 11 april 2011 @ 11:44:
Yep, dat kan zonder probleem. Die rente van 1,5% geldt echter op dit moment, het zou best kunnen dat deze op jouw moment van afstuderen een stuk hoger staat (1,5% is een historisch dieptepunt). Voor afgestudeerden uit 2008 geldt bijv. 3,2%, voor 2009 2,4%.

Overigens heb ik hetzelfde gedaan als jij: lenen tegen 2,4% en dit vervolgens op een spaarrekening zetten met max. 5,25%.
5.25%? Toch niet IceSave? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Geen matches
t_captain schreef op maandag 11 april 2011 @ 11:54:
[...]

5.25%? Toch niet IceSave? ;)
Uiteraard niet, ik had wel goed onderzoek gedaan naar IceSave :). Het betrof toentertijd Credit Europe Bank.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
RAILGUNNER schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:32:
[...]

Uiteraard niet, ik had wel goed onderzoek gedaan naar IceSave :). Het betrof toentertijd Credit Europe Bank.
Ik had ook goed onderzoek gedaan naar Icesave en geld gestald. 20K garantie is 20K garantie, linksom of rechtsom. Had mijn geld overigens wel weggehaald toen de 3e bank van Ijsland failliet ging, ha ha ha. 4 dagen later volgde Icesave >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
Geen matches
Anoniem: 87302 schreef op maandag 11 april 2011 @ 21:06:
[...]

Ik had ook goed onderzoek gedaan naar Icesave en geld gestald. 20K garantie is 20K garantie, linksom of rechtsom. Had mijn geld overigens wel weggehaald toen de 3e bank van Ijsland failliet ging, ha ha ha. 4 dagen later volgde Icesave >:)
De vraag is alleen wie de garantie geeft, en of die partij wel kredietwaardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Geen matches
als euribor op deze manier blijft doorstijgen kunnen we nog een paar verhogingen verwachten over een maandje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Geen matches
Hielko schreef op maandag 11 april 2011 @ 23:29:
[...]

De vraag is alleen wie de garantie geeft, en of die partij wel kredietwaardig is.
Plus het feit dat je zelf eigenlijk voor je garantie in IJsland moest aankloppen. De mensen mogen in hun handjes klappen dat de overheid dit heeft voorgeschoten, en nu maar hopen dat IJsland het ooit gaat terugbetalen....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Geen matches
Hielko schreef op maandag 11 april 2011 @ 23:29:
[...]

Precies, als iemand mij een garantie geeft ter grootte van een bedrag dat hij niet vrij te besteden heeft, is die garantie weinig waard. In het draadje over Icesave is al op de eerste pagina te lezen waarom je je geld niet bij Icesave had moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Geen matches
Hoewel ik inging op een vraag over IseSave, ben ik er een groot voorstander van om die discussie niet (verder) op te starten. Laten we het vooral over de rentes anno 2011 hebben en niet langer over de rentes anno 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen matches
Wat vinden jullie van de "floored floater" die Kempen&Co op de markt brengt? 10 jaar, 5% rente tenzij de 1-jaars Euribor hoger is (dan ontvang je de Euribor), verhandelbaar via Euronext notering.

Ik vind hem wel interessant: 5% is al een tikje meer is dan op een 10-jaars bancair deposito en daarbij ben je beschermd tegen scenario's met een sterk oplopende inflatie en rente. Ik vraag me alleen af hoe jullie het tegenpartij-risico inschatten, 10 jaar in Van Lanschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:25
Geen matches
Goeie startpost! Is het misschien een idee om een actuele Top X spaarrentes / deposito's bovenin de openingspost te zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 19-05 11:31

Brons

Fail!

Geen matches
t_captain schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 18:56:
Wat vinden jullie van de "floored floater" die Kempen&Co op de markt brengt? 10 jaar, 5% rente tenzij de 1-jaars Euribor hoger is (dan ontvang je de Euribor), verhandelbaar via Euronext notering.

Ik vind hem wel interessant: 5% is al een tikje meer is dan op een 10-jaars bancair deposito en daarbij ben je beschermd tegen scenario's met een sterk oplopende inflatie en rente. Ik vraag me alleen af hoe jullie het tegenpartij-risico inschatten, 10 jaar in Van Lanschot.
Ik heb de prospectus van dit product ook in mijn handen gehad. De coupon klinkt nogal laag. Ik kwam dit bericht toevallig tegen: http://www.fd.nl/artikel/...-institutionele-beleggers

3-jaars obligatie met een coupon van 4,625% (ze vermelden jammer genoeg de yield niet). Natuurlijk heb je een beetje inflatiebescherming maar dat begint pas als de 1-jaars Euribor boven de 5% komt, dus de eerste paar procent inflatie krijg je niets extra.

Met korter lopende obligaties lever je waarschijnlijk een beetje rendement in maar je inflatiebescherming is veel hoger. Ik zou dan ook voor korter lopende obligaties gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Geen matches
SeeS schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 19:24:
Goeie startpost! Is het misschien een idee om een actuele Top X spaarrentes / deposito's bovenin de openingspost te zetten ?
Een heidens karwei terwijl er veel andere bronnen zijn waar die informatie zo is te vinden.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Geen matches
http://www.spaarrente.nl/

Is volgens mij vrij overzichtelijk allemaal. Minpuntje is dat die site alleen banken meeneemt die nog klanten aanneemt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen matches
Brons schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 19:54:
[...]

3-jaars obligatie met een coupon van 4,625% (ze vermelden jammer genoeg de yield niet). Natuurlijk heb je een beetje inflatiebescherming maar dat begint pas als de 1-jaars Euribor boven de 5% komt, dus de eerste paar procent inflatie krijg je niets extra.

Met korter lopende obligaties lever je waarschijnlijk een beetje rendement in maar je inflatiebescherming is veel hoger. Ik zou dan ook voor korter lopende obligaties gaan.
Deze serie noteert niet aan de beurs en ik kan ook geen uitgoftekoers vinden. De yield zal ik dus waarschijnlijk niet te weten komen.

Probleem met korte obligaties is dat bij goede tegenpartijen de yield erg laag ligt. Bij staatsobligaties is het zo erg dat er bijna geen opwaarts risico meer is en alleen maar neerwaarts. Bedrijfsobligaties waren de afgelopen tijd relatief aantrekkelijk omdat er in de crisis een enorme risicoopslag is ontstaan, die obligaties in de "betere" bedrijven erg interessant maakte. Maar de laatste tijd gaat er flink geld van overheidspapier naar bedrijfspapier, waardoor de kansen in deze markt een beetje aan het vervagen zijn.

Ik heb besloten om in te tekenen op het nieuwe fonds van Holland Immo (Duits Winkelvastgoed 4). Heb het zaakje helemaal dooorgerekend en ook in een nogal pessimistisch scenario kwam ik op een gemiddeld rendement boven de 4% IRR, dus vergelijkbaar met een deposito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:01
Geen matches
wildhagen schreef op woensdag 13 april 2011 @ 04:32:
http://www.spaarrente.nl/

Is volgens mij vrij overzichtelijk allemaal. Minpuntje is dat die site alleen banken meeneemt die nog klanten aanneemt.
www.spaarinformatie.nl

Vermeldt ook de banken met een klantenstop, tevens bij iedere spaarrekening een info als er bijzonderheden zijn tav bijvoorbeeld garantiestelsel. Goed alternatief lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:25
Geen matches
Sempy schreef op woensdag 13 april 2011 @ 08:30:
[...]

www.spaarinformatie.nl

Vermeldt ook de banken met een klantenstop, tevens bij iedere spaarrekening een info als er bijzonderheden zijn tav bijvoorbeeld garantiestelsel. Goed alternatief lijkt me.
Indd, deze site over het hoofd gezien. Die site en het topic maar ff in de gaten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Geen matches
SeeS schreef op woensdag 13 april 2011 @ 17:19:
[...]
Indd, deze site over het hoofd gezien. Die site en het topic maar ff in de gaten houden :)
Deze link had ik nog wel als eerste link opgenomen in de startpost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geen matches
@degenen hierboven die geld lenen van de staat om er geld mee te verdienen: waar zit jullie geweten? Dat geld groeit niet aan de boom, het komt ergens vandaan: het onderwijsbudget, staatsleningen, belastingbetalers.

Over spaarsites:
spaarrente.nl is commercieel, spaarinformatie.nl ziet er een stuk betrouwbaarder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Geen matches
mrmrmr schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:14:
...Over spaarsites:
spaarrente.nl is commercieel, spaarinformatie.nl ziet er een stuk betrouwbaarder uit.
Dat maakt toch niet uit? De info zal toch wel kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Geen matches
@degenen hierboven die geld lenen van de staat om er geld mee te verdienen: waar zit jullie geweten? Dat geld groeit niet aan de boom, het komt ergens vandaan: het onderwijsbudget, staatsleningen, belastingbetalers.
Het rendement was niet mijn drijfveer, maar wel een leuke bijkomstigheid. Waarom ik last van mijn geweten zou moeten hebben, is mij een raadsel. Zolang het een lening inclusief rente (en geen gift) is, zie ik het probleem niet.

Wat het onderwijsbudget hiermee te maken heeft, is mij dan ook niet duidelijk :?. Het lenen van geld aan studenten gaat vziw niet ten koste van het budget voor onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen matches
@degenen hierboven die geld lenen van de staat om er geld mee te verdienen: waar zit jullie geweten?
Als je iemand een krediet aanbiedt tegen een lagere-dan-marktrente, moet je niet gek kijken als hij er gebruik van maakt. De een om een PS3 te kopen, de ander om z'n collegegeld te betalen en de derde om mee te gaan beleggen. Dat valt binnen de handelsvrijheid en persoonlijke levenssfeer dus eigenlijk hebben we er niet zoveel mee te maken of iemand leent, hoeveel en waarvoor.

De leenfaciliteiten voor studenten zijn het gevolg van politieke beslissingen. We hadden met z'n allen ook kunnen kiezen om het geld anders te gebruiken, bijvoorbeeld door een fractie hogere of langere basisbeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geen matches
@Roenie
Deze spaarrente site is in het verleden tamelijk "onvolledig" geweest. Typisch voor dergelijke sites.

@RAILGUNNER
De staat moet aan geld komen om geld te kunnen uitlenen, dat komt niet uit de hoge hoed. Geld uitlenen kost geld. Dat gaat ten koste van een of meer van de genoemde geldbronnen (uiteindelijk de belastingbetaler).

Het kabinet heeft plannen om de studiefinanciering in te perken.

@t_captain
Het is vooral bedoeld voor financiering van levensonderhoud en studiekosten van studenten en net afgestudeerden, niet voor een PS3 of beleggingen. De doelgroep zijn studenten die moeite hebben om op andere manier rond te komen. Zodoende krijgen niet alleen "rijke" studenten een kans te studeren.

Natuurlijk heeft misbruik invloed op beleidsbepaling van het kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen matches
mrmrmr schreef op donderdag 14 april 2011 @ 14:08:

@t_captain
Het is met vooral bedoeld voor financiering van levensonderhoud en studiekosten van studenten en net afgestudeerden, niet voor een PS3 of beleggingen. De doelgroep zijn studenten die moeite hebben om op andere manier rond te komen. Zodoende krijgen niet alleen "rijke" studenten een kans te studeren.
Dan hadden we met z'n allen niet moeten kiezen om een leenstelsen in te stellen maar voor een hogere basisbeurs, of we hadden het leenstelsel anders moet inrichten. Als je de mogelijkheid schept (en ook nog binnen de wet), kun je mensen niet kwalijk nemen als ze die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geen matches
Dat de kans voor misbruik in de wettelijke regeling zit is duidelijk, maar alles wat mag volgens de wet is niet om die reden ook moreel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

Geen matches
@t_captain
Het is vooral bedoeld voor financiering van levensonderhoud en studiekosten van studenten en net afgestudeerden, niet voor een PS3 of beleggingen. De doelgroep zijn studenten die moeite hebben om op andere manier rond te komen. Zodoende krijgen niet alleen "rijke" studenten een kans te studeren.
Mooi! Je geeft hierboven de oplossing voor het "probleem": zorg dat je alleen een lening krijgt als je facturen / stukken kunt overdragen waaruit blijkt dat je het geld nodig hebt! Als je 15.000 euro op je rekening hebt staan, heb je geen reden om te lenen. Als je een Xbox wil kopen, krijg je hier geen lening voor, omdat DUO alleen leningen mag verstrekken na overleg van orginele facturen van studieboeken.

Ik zie niet in waarom studenten niet hun creativiteit mogen gebruiken om er een slaatje uit te slaan. Hetzelfde gebeurde namelijk ook enkele jaren geleden met de bril (chronisch zieken die winst behaalden door een bril van 100 euro te kopen en 850 euro van de Bdienst terug te krijgen).

Dat de 1 het wel moreel ok vindt en de ander niet, is 100% persoonlijk. Ik vind het bijvoorbeeld niet moreel OK dat mensen mij in de file op de linkerrijbaan inhalen en vervolgens aan het einde snel invoegen. Is het legaal? ja. Stoor ik me eraan? Ja. Maar ik accepteer het wel, omdat het mag. En ik zal de laatste zijn die de mensen ongelijk geeft dat ze op deze manier 10 minuten eerder thuis kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Geen matches
@Roenie
Deze spaarrente site is in het verleden tamelijk "onvolledig" geweest. Typisch voor dergelijke sites.

@RAILGUNNER
De staat moet aan geld komen om geld te kunnen uitlenen, dat komt niet uit de hoge hoed. Geld uitlenen kost geld. Dat gaat ten koste van een of meer van de genoemde geldbronnen (uiteindelijk de belastingbetaler).

Het kabinet heeft plannen om de studiefinanciering in te perken.

@t_captain

Natuurlijk heeft misbruik invloed op beleidsbepaling van het kabinet.
Ik snap je probleem niet? Het geld wordt toch terugbetaald met rente? Dus het kost niks... En trouwens, ik denk dat procentueel gezien het wel meevalt met creatievelingen die dit soort stunts uithalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Geen matches
De staat mag er dan wel rente voor krijgen, maar dat geld kunnen ze ook steken in het aflossen van de staatsschuld. Zelfde idee als tig duizend op je spaarrekening hebben staan en een hypotheek hebben als de HRA er niet zou zijn geweest: 5.5% lenen, 2.5% sparen.

Maargoed, je kunt het oneerlijk vinden, maar er zijn genoeg studenten die een prestatiebeurs genieten terwijl ze die helemaal niet nodig hebben om financieel rond te komen. Als je dan gaat controleren of die lening wel voor de studie gebruikt wordt, moet je ook controleren of die prestatiebeurs wel naar de studie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 10:52
Geen matches
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met obligaties? Ik zag van het weekend een reclame langskomen van ECC Investment die bezig zijn met projecten in Azië. Wat ik zo snel zag is dat er obligaties uitgegeven worden v.a. 15.000eu met een looptijd van 3 jaar tegen een vergoeding van 10% rente (uiteraard worden er wel emissiekosten in rekening gebracht). Er zullen natuurlijk de nodige risico's aanziten, maar na wat gegoogle en lezen van wat analyses lijkt het op zich allemaal wel goed in elkaar te steken. Is er iemand die met dit soort projecten ervaring heeft en zijn ervaringen hiermee wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Geen matches
_JGC_ schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:47:
De staat mag er dan wel rente voor krijgen, maar dat geld kunnen ze ook steken in het aflossen van de staatsschuld. Zelfde idee als tig duizend op je spaarrekening hebben staan en een hypotheek hebben als de HRA er niet zou zijn geweest: 5.5% lenen, 2.5% sparen.

Maargoed, je kunt het oneerlijk vinden, maar er zijn genoeg studenten die een prestatiebeurs genieten terwijl ze die helemaal niet nodig hebben om financieel rond te komen. Als je dan gaat controleren of die lening wel voor de studie gebruikt wordt, moet je ook controleren of die prestatiebeurs wel naar de studie gaat.
Mja, zo kan ik nog wel 100 dingen verzinnen waar de overheid de staatsschuld mee af kan lossen... en dat zijn dan nog eens flink grotere bedragen dan die paar figuren die misbruik maken van het systeem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen matches
Roncom schreef op maandag 18 april 2011 @ 13:33:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met obligaties? Ik zag van het weekend een reclame langskomen van ECC Investment die bezig zijn met projecten in Azië. Wat ik zo snel zag is dat er obligaties uitgegeven worden v.a. 15.000eu met een looptijd van 3 jaar tegen een vergoeding van 10% rente (uiteraard worden er wel emissiekosten in rekening gebracht). Er zullen natuurlijk de nodige risico's aanziten, maar na wat gegoogle en lezen van wat analyses lijkt het op zich allemaal wel goed in elkaar te steken. Is er iemand die met dit soort projecten ervaring heeft en zijn ervaringen hiermee wil delen?
Oppassen.

Van de site:
Looptijd : 3 jaar
Totale fondsinvestering: € 4.200.000,-
Obligatielening: 150 obligaties van € 15.000 ,- en 78 obligaties van € 25.000,-
Betaling: per kwartaal, achteraf
Couponrente: 10% voor Obligatie II A en 11% voor Obligatie II B
Aflossingskoers: 100%
Totaal effectief rendement: 10% en 11%
Zekerheid: Zekerheid d.m.v. tweede hypothecaire inschrijving op de grond en opstallen van ECC Chiang Mai Project 1 Ltd
Ook is obligatiehouder preferent aan de eigen vermogensverschaffer
Ficaliteit: Fiscaal gunstige behandeling: de obligatie valt in Box III
Emissie II: Promenada CNX Invest II B.V., via ECC Chiang Mai Project I Ltd, eigenaar 82.800 m2 bouwgrond gelegen te Chiang Mai, Thailand
Promenada Concept: Bewezen succesvol concept voor de exploitatie van winkel- en entrtainment centra

ECC Invest is voor het aanbieden van deze rechten van deelneming niet vergunningplichtig ingevolgde de Wet op het financieel toezicht en staat niet onder toezicht van de AFM.
De vetgedrukte regels:
(1) twee emissies van 150*15.000 = 2.25M en 78*25.000 = 1.95M vallen beiden onder de grens van 2.5M waarbij een AFM-goedgekeurde prospectus vereist is
(2) aanbieder geeft zelf aan dat er geen AFM vergunning of toezicht van toepassing is

Waarom betalen ze 10 of 11%? Omdat ze je geld in Azie beleggen, waar de inflatie en rente veel hoger staan dan hier. Klinkt natuurlijk interessant, geld ophalen in EU tegen betrekkelijk lage vergoeding en vervolgens uitzetten in Azie. Maar je hebt wel een enorm valutarisico in de boeken. Flinke devaluatie van de Thaise Bath en je hebt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Geen matches
Sowieso hebben dergelijke (vastgoed)obligaties veelal meer de kenmerken van aandelenbeleggingen dan klassieke obligatiebeleggingen, laat staan dat het ook maar iets van doen heeft met sparen. De hoeveelheid eigen vermogen dat typisch in deze constructies zit is vrijwel nul waardoor er met de obligatie wel alle risico gelopen wordt, maar het rendement begrenst (100% potentieel verlies, 10% winst). De hypothecaire zekerheden worden veelal aan banken verstrekt die ook in de constructie deelnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 18-04-2011 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Geen matches
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met obligaties? Ik zag van het weekend een reclame langskomen van ECC Investment die bezig zijn met projecten in Azië.
Dan gaan bij mij al alle alarmen rinkelen. Een belegging die reclame moet maken in mainstream media deugt per definitie niet. Anders zou ze wel voldoende kapitaal kunnen aantrekken in de reguliere kanalen. Vergelijk het met die reclames voor scheeps-CV's e.d.
Iets met 'If it sounds too good to be true, it probably is..'
Bovendien gaat dit topic over sparen, niet over beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 10:52
Geen matches
Ja, ik meen dat de reclame rondom het programma Business Clas werd vertoond. Hmm, ja misschien had ik mijn vraag beter in het beleggingstopic kunnen stellen, ondanks het alternatief op het sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen matches
t_captain schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 18:56:

Lees vandaag dat de coupon is verhoogd naar 5.25%. Kennelijk werd de obligatie niet volgeschreven tegen 5%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

Geen matches
Henk007 schreef op maandag 18 april 2011 @ 15:02:
Bovendien gaat dit topic over sparen, niet over beleggen.
-1

Dit topic gaat over de alternatieven voor sparen middels een spaarrekening. Met risico's in overweging nemende, kan ook beleggen als alternatief worden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Geen matches
Cis schreef op maandag 18 april 2011 @ 21:51:
[...]

-1

Dit topic gaat over de alternatieven voor sparen middels een spaarrekening. Met risico's in overweging nemende, kan ook beleggen als alternatief worden gezien.
Voor beleggen loopt er al een ander topic. Volgens mij is de discussie in het vorige deel ook beperkt gebleven tot alternatieven waarbij terugbetaling van de inleg gegarandeerd was (muv failissement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Geen matches
Sempy schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 08:07:
[...]
Voor beleggen loopt er al een ander topic. Volgens mij is de discussie in het vorige deel ook beperkt gebleven tot alternatieven waarbij terugbetaling van de inleg gegarandeerd was (muv failissement).
Persoonlijk vind ik beleggen in vastrentende waarden een vorm van beleggen die wel heel erg dicht tegen sparen aan ligt. Het verschil is looptijd, vorm van coupon (rente) en omvalrisico. Sparen bij een bank is een vorm van vastrentend beleggen met een heel korte duur (of langer als je een deposito neemt met een duur van zoveel jaar), coupon is meestal per kwartaal of jaar, omvalrisico is aanwezig, echter al dan niet garantie van 100.000. Andere vastrentende beleggingen (obligaties, onderhandse leningen etc. etc.) kan je ook op deze manier bekijken... alleen is er meestal geen sprake van een garantie, maar wel een hogere coupon naarmate het omvalrisico groter is etc.

Een CV (commanditaire vennootschap) lijkt me daarentegen toch wel wat anders van karakter dan een vastrentende belegging als bijvoorbeeld een obligatie: het is het beschikbaar stellen van geld aan een vennootschap, risicodragend en met als vergoeding een aandeel in de winst. Ik heb er echter niet genoeg verstand van om het aan te kunnen raden of af te kunnen schieten...

[ Voor 15% gewijzigd door The_Sukkel op 19-04-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Geen matches
Cis schreef op maandag 18 april 2011 @ 21:51:
Dit topic gaat over de alternatieven voor sparen middels een spaarrekening.
Nee, zie de start van deel 1 wat zich in context afspeeld van laagrentende ING spaarrekeningen. 'Alternatieven' moet in de eerste plaats gelezen worden als 'spaarrekeningen met hoge rente'. De topictitel is na enige tijd neutraler gemaakt.
The_Sukkel schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 21:29:
[...]

Persoonlijk vind ik beleggen in vastrentende waarden een vorm van beleggen die wel heel erg dicht tegen sparen aan ligt. Het verschil is looptijd, vorm van coupon (rente) en omvalrisico. Sparen bij een bank is een vorm van vastrentend beleggen met een heel korte duur (of langer als je een deposito neemt met een duur van zoveel jaar), coupon is meestal per kwartaal of jaar, omvalrisico is aanwezig, echter al dan niet garantie van 100.000. Andere vastrentende beleggingen (obligaties, onderhandse leningen etc. etc.) kan je ook op deze manier bekijken... alleen is er meestal geen sprake van een garantie, maar wel een hogere coupon naarmate het omvalrisico groter is etc.
Je maakt hier of een klassieke fout, of je legt het zodanig uit dat iemand met weinig kennis het verkeerd kan interpreteren. Vastrentend zegt namelijk helemaal niets. Zelfs 'omvalrisico' is onvolledig. Het echt belangrijke is hoeveel kapitaal eerder in de rij staat om geslachtofferd te worden bij omvallen. Bij banken is dat duidelijk: dat is het risicodragende kapitaal (tier 1, etc.) voor bedragen boven de 100k, het risico dragende kapitaal van alle banken + DNB + overheid voor bedragen onder de 100k. Bij andere uitleners moet je je verdiepen in de financiele verslaglegging.

Bij sparen (en ook beleggen trouwens, maar dat vergeten velen) is het hoofdzaak om de hoofdsom te behouden.

Ik zou willen voorstellen dat al het niet standaard spul aangeboden door reguliere banken in Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 besproken wordt. Spul dat niet onder toezicht van de AFM valt zou ik gezien het publiek in dit topic in het geheel niet in dit topic bespreken.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 19-04-2011 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:52
Geen matches
Spaarrente SNS plussparen vanaf morgen omhoog naar 2,6%

Enige voorwaarde: minimaal 10k

Ook een aantal deposito's en de klimrente is gewijzigd.

Ben benieuwd of de ASNbank ook mee omhoog gaat, want gat tussen die twee wordt steeds groter 2,6 vs 2,3, en we hebben bij allebei een rekening. (En per slot van rekening is de ASN onderdeel van SNS)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Mistraller schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:45:
Ben benieuwd of de ASNbank ook mee omhoog gaat, want gat tussen die twee wordt steeds groter 2,6 vs 2,3, en we hebben bij allebei een rekening. (En per slot van rekening is de ASN onderdeel van SNS)
Hier dezelfde situatie. SNS Plus, Moneyou (kwartaal en normaal), ASN Ideaal, en een klein beetje ING, omdat ik daar mijn betaalrekening heb.
Ik ben al enige tijd aan het overwegen om ASN er helemaal uit te gooien als het verschil steeds groter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen matches
Mistraller schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:45:
Spaarrente SNS plussparen vanaf morgen omhoog naar 2,6%

Enige voorwaarde: minimaal 10k

Ook een aantal deposito's en de klimrente is gewijzigd.

2.6% vanaf 10k is zeker interessant. Rabobank betaalt bijvoorbeeld 2.3 (vanaf 100k, anders 2.2). Met 2.6 zitten ze in dezelfde orde als BOS etc.

Deposito's 3.1% voor 3 jaar, 3.5% voor 5 jaar vind ik vrij laag. Naar mijn mening moet een deposito van 1 jaar al 0.9% meer rente geven als een spaarrekening, zo liggen tenminste de verhoudingen op de geldmarkt.
En met 3.1 of 3.5% dek je imho niet de risico's van oplopende inflatie en rente. Ik vermoed dat voor het eind van het jaar al 3% haalbaar is op een gewone spaarrekening, en afhankelijk van hoe de economie zich ontwikkelt zou de rente in 2012 / 2013 kunnen doorstijgen.

Bovendien hebben ze de stilzwijgende verlenging in de voorwaarden staan. Voor mij persoonlijk een afknapper.
3.3 De looptijd van het Overeenkomst bedraagt minimaal
twaalf en maximaal 120 maanden, waarna de Overeenkomst
automatisch wordt verlengd voor dezelfde
termijn, tegen de rente die op dat moment geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Geen matches
Ik snap niet waarom een stilzwijgende verlenging een afknapper zou zijn. Je moet er bij dit soort zaken gewoonte van maken om direct na het afsluiten al een opzegging te doen. Er is namelijk geen enkel voordeel te behalen om dit af te wachten aangezien je tegen die tijd toch de dan geldende rente krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Geen matches
Zelfs dan zijn er nog bezwaren te bedenken: overleeft die opzegging de 10 jarige looptijd in de administratie van de bank en jijzelf? En hoeveel moeite moet je doen om op te zeggen: uit ervaring weet ik dat de wijze van opzeggen (adres, etc.) typisch niet bij afsluiten gecommuniceerd wordt en soms zelfs in het geheel zelf uitgevonden moet worden door te bellen/mailen.

Allemaal extra onzekerheden en handelingen die volstrekt overbodig zijn.

Banken stellen met dit soort voorwaarden nog steeds de klant niet voorop. In gevallen waar het de bank zelf uitkomt laat men het verlengen zo vallen (bij de overgang van Postbank naar ING in elk geval wel).

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2011 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen matches
Sempy schreef op woensdag 20 april 2011 @ 08:18:
Ik snap niet waarom een stilzwijgende verlenging een afknapper zou zijn. Je moet er bij dit soort zaken gewoonte van maken om direct na het afsluiten al een opzegging te doen.
Als je dit gewoon via internetbankieren kan regelen, niets aan de hand. Dat is immers de omgeving waarin ik het geld beheer dus daar verwacht ik die mogelijkheden.
Brieven schrijven, waarop dan weer geen antwoord komt dus je moet maar gokken of ze het hebben verwerkt, daar bedank ik voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Geen matches
Ik moet zeggen dat ik die ervaring niet deel. Niet specifiek voor banken dan, maar gelijk een briefje om op te zeggen met het verzoek om een bevestiging werkt best. De overgrote meerderheid van de organisaties doet dit ook.

Uiteraard is het klantvriendelijker dat de aanbieder van de dienst dit doet, maar zolang dat niet het geval is werkt direct opzeggen best goed. Voor ieder de keus of hij/zij het de moeite waard vindt voor die aanbieding of dat halve procentje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Geen matches
t_captain schreef op woensdag 20 april 2011 @ 07:50:
2.6% vanaf 10k is zeker interessant. Rabobank betaalt bijvoorbeeld 2.3 (vanaf 100k, anders 2.2). Met 2.6 zitten ze in dezelfde orde als BOS etc.
Volgens mij geldt bij de Rabo 2,2% pas vanaf € 20.000, daaronder geldt 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Geen matches
Heeft iemand ervaring met Westland Utrecht Internetsparen?
http://www.westlandutrechtbank.nl/sparen
Zoals ik zie: 2.60% zonder beperkende voorwaarden.
Alles online te regelen als het goed is, geen minimale of verplichte maandelijkse inleg en vrij opneembaar zonder kosten.

Ik vraag me af of ze snel zijn met overschrijven en hoe vaak de rente wordt bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 14:33
The_Sukkel schreef op donderdag 21 april 2011 @ 19:25:
Heeft iemand ervaring met Westland Utrecht Internetsparen?
http://www.westlandutrechtbank.nl/sparen
Zoals ik zie: 2.60% zonder beperkende voorwaarden.
Alles online te regelen als het goed is, geen minimale of verplichte maandelijkse inleg en vrij opneembaar zonder kosten.

Ik vraag me af of ze snel zijn met overschrijven en hoe vaak de rente wordt bijgeschreven.
Geen ervaring mee, lijkt me ook wel interessant om te horen :).

Valt me op dat de renteverschillen tussen banken behoorlijk klein zijn. Heb nu meeste van mijn geld op MoneYou kwartaalrekening staan, dan scheelt het maar 0,1%. Dat is voor 50k wel 50 euro per jaar, dus op zich wel de moeite waard :P. Alleen is het voor zelfde geld is morgen weer andersom :P. Ben zelf zeer tevreden met MoneYou, is ook erg relaxed dat ze een iPad en iPhone app hebben.

Toch even overwegen, 2,6% is wel relaxed zonder voorwaarden. Zou alleen wel gemak van MoneYou en de apps missen.

Maar goed, dat was je vraag niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Geen matches
Een aantal offtopic reacties zijn afgesplist naar Wat houd je aan als noodbuffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
McVirusS schreef op donderdag 21 april 2011 @ 20:55:
[...]
Geen ervaring mee, lijkt me ook wel interessant om te horen :).

Valt me op dat de renteverschillen tussen banken behoorlijk klein zijn. Heb nu meeste van mijn geld op MoneYou kwartaalrekening staan, dan scheelt het maar 0,1%. Dat is voor 50k wel 50 euro per jaar, dus op zich wel de moeite waard :P. Alleen is het voor zelfde geld is morgen weer andersom :P. Ben zelf zeer tevreden met MoneYou, is ook erg relaxed dat ze een iPad en iPhone app hebben.

Toch even overwegen, 2,6% is wel relaxed zonder voorwaarden. Zou alleen wel gemak van MoneYou en de apps missen.

Maar goed, dat was je vraag niet :P.
Ik heb nu ook MNY kwartaalrekening, maar in principe heb je daar beperkingen (2% basisrente en 0.50% bonus etc.) én is het lager. Zowel mijn vrouw als ik hebben MNY als een extra rekening naast ING profijtsparen. Voor ons samen scheelt het toch wel redelijk wat bioskoopkaartjes per jaar als we zouden overstappen, laat ik het zo maar zeggen. Gezien de trackrecord lijkt WU namelijk vrijwel constant aan de bovenkant te zitten qua spaarrente (m.u.v. de hausse ten tijde van Icesave) en MNY toch net wat minder:
http://www.spaarinformati...stlandUtrecht-SpaarOnline
Afbeeldingslocatie: http://www.spaarinformatie.nl/images/graphs/362.png?1303395386
http://www.spaarinformati...ou-Kwartaal-Spaarrekening
Afbeeldingslocatie: http://www.spaarinformatie.nl/images/graphs/494.png?1303397923

Ik vraag me alleen af wat je bedoelt met het gemak van MNY en de apps...

edit: wacht... nu ik de plaatjes zo strak onder elkaar kan vergelijken, zie ik dat de blauwe benchmark voor beide rekeningsvormen anders is en dat MNY kwartaal in het recente verleden juist niet onderdeed voor WU...

[ Voor 6% gewijzigd door The_Sukkel op 21-04-2011 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Geen matches
Ik krijg sinds gisteren dit bericht op de inlog-pagina van MNY:
Graag een ogenblik geduld.

Er is een aantal keer foutief ingelogd in deze applicatie vanaf deze internetaansluiting. In verband met de bescherming van je gegevens dien je nu even te wachten, voordat je opnieuw kunt proberen in te loggen.

Met behulp van onderstaande link kun je het aanlogscherm opnieuw oproepen.
Uiteindelijk kan ik dan op een gegeven moment wel weer inloggen, maar ik snap niet hoe dit komt (voor zover ik weet heeft niemand anders proberen in te loggen)
Wie heeft dit ook?

Als niemand anders dit probleem heeft, dan probeert misschien iemand anders toch in te loggen en dan moet ik misschien toch wel gaan oppassen... (even checken hoe makkelijk is om eenmaal ingelogd de tegenrekening aan te passen)

edit: het wijzigen van je tegenrekeningnummer gaat volgens mij niet 1-2-3, want ik kan niet ontdekken waar dat kan...lijkt dus redelijk safe te zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door The_Sukkel op 22-04-2011 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Geen matches
The_Sukkel schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 16:49:

[...]

Uiteindelijk kan ik dan op een gegeven moment wel weer inloggen, maar ik snap niet hoe dit komt (voor zover ik weet heeft niemand anders proberen in te loggen)
Wie heeft dit ook?

Als niemand anders dit probleem heeft, dan probeert misschien iemand anders toch in te loggen en dan moet ik misschien toch wel gaan oppassen... (even checken hoe makkelijk is om eenmaal ingelogd de tegenrekening aan te passen)

edit: het wijzigen van je tegenrekeningnummer gaat volgens mij niet 1-2-3, want ik kan niet ontdekken waar dat kan...lijkt dus redelijk safe te zijn...
Mja, kan ook iemand zijn die een bijna gelijke loginnaam heeft en zich vergist heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:25
Geen matches
The_Sukkel schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 16:49:
[...]
Wie heeft dit ook?
Had ik vorige week ook ineens, kan ook een storing zijn geweest. Ik heb het vooralsnog maar genegeerd, ook gezien de tegenrekening toch vast staat en niet zomaar aan te passen is (niet online in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Geen matches
Sempy schreef op woensdag 20 april 2011 @ 08:18:
Ik snap niet waarom een stilzwijgende verlenging een afknapper zou zijn. Je moet er bij dit soort zaken gewoonte van maken om direct na het afsluiten al een opzegging te doen. Er is namelijk geen enkel voordeel te behalen om dit af te wachten aangezien je tegen die tijd toch de dan geldende rente krijgt.
Juist omdat er momenteel genoeg aanbieders zijn die geen stilzwijgende verlenging uitvoeren, gaat daar mijn voorkeur naar uit. Gewoon een mailtje een maand vantevoren, ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-05 08:05
Geen matches
zonder verstand te hebben van obligaties: niet doen, tenzij jezelf enorm veel vertrouwen hebt in dit specifieke project.

Wil je op een wat meer verantwoorde manier in obligaties beleggen: zoek een leuk obligatiefonds op SNS-fundcoach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:29

Cheezus

Luiaard

Geen matches
Net een mailtje van ASN gekregen, ideaalsparen gaat vanaf morgen (29 april) van 2,3% naar 2,4% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 09:54
Geen matches
Stel ik heb bij een bepaalde bank een half jaar 10 000 euro staan tegen 2.5% rente en die is nog niet uitbetaald.
De bank gaat failliet.

Wat krijg ik dan terug van het depositogarantie stelsel? 10 000 of 10 000 met opgebouwde rente? dus ongeveer 10 125?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Geen matches
De opgebouwde rente valt, voor zover het deposito of de rekening rentedragend is, tot het moment van het verklaren van de betalingsonmacht van een bank (conform art 3:260 Wft) onder de dekking van het Depositogarantiestelsel. Over de periode tussen het verklaren van de betalingsonmacht en het uitkeren van uw tegoed (maximaal 3 maanden) wordt geen rente vergoed.
Zie http://www.vanspaarbankveranderen.nl/taxonomy/term/7

Dus de rente die is opgebouwd vóór de bank omviel is wel door de DGS gedekt, maar de rente die zit tussen het omvallen en het uitkeren van je tegoed is, uiteraard, niet gedekt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Geen matches
primusz schreef op donderdag 28 april 2011 @ 09:55:
Net een mailtje van ASN gekregen, ideaalsparen gaat vanaf morgen (29 april) van 2,3% naar 2,4% :)
Verhoging naar 2,4 valt me dan toch weer tegen.1 tiende terwijl euribor veel harder aan het stijgen is en iedereen op 2.6 zit. Ik weet het: gaat maar om 0,02 maar toch. Sinds het samenvoegen van de rekeningen bij asn zijn ze niet echt aan het concurreren met rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
Geen matches
Zo, LPB nu 2.98%

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Geen matches
Mooi :)

Ik zag dat geen van de andere banken dit haalt en het maximaal haalbare blijft steken op 2,6%.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Geen matches
Hoezo opeens van 2.71 naar 2.98 procent? Is de Euribor zo hard gestegen, of is de opslag verhoogd?

Beetje vaag dat ze geen mails meer sturen over renteverhoging, wat ze eerst altijd nog wel deden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geen matches
wildhagen schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 06:37:
Hoezo opeens van 2.71 naar 2.98 procent? Is de Euribor zo hard gestegen, of is de opslag verhoogd?
De 1-maands euribor is -relatief- flink gestegen. Leaseplanbank zet er een per kwartaal variabele opslag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
In een maand van 0,97 naar 1,24, opslag zal dus wel gelijk blijven.

de trend is omhoog en wat doen de andere banken?

110330: 0,960
110331: 0,968
110401: 0,984
110404: 0,993
110405: 1,003
110406: 1,014
110407: 1,039
110408: 1,077
110411: 1,116
110412: 1,136
110413: 1,149
110414: 1,156
110415: 1,161
110418: 1,166
110419: 1,172
110420: 1,183
110421: 1,191
110426: 1,200
110427: 1,211
110428: 1,227
110429: 1,237

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 30-04-2011 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
Geen matches
wildhagen schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 06:37:

Beetje vaag dat ze geen mails meer sturen over renteverhoging, wat ze eerst altijd nog wel deden.
Inmiddels de mail wel ontvangen, maar dat weet je nu vast ook al :)

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Geen matches
Anoniem: 87302 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 08:23:
[...]

In een maand van 0,97 naar 1,24, opslag zal dus wel gelijk blijven.

de trend is omhoog en wat doen de andere banken?

110330: 0,960
110331: 0,968
110401: 0,984
110404: 0,993
110405: 1,003
110406: 1,014
110407: 1,039
110408: 1,077
110411: 1,116
110412: 1,136
110413: 1,149
110414: 1,156
110415: 1,161
110418: 1,166
110419: 1,172
110420: 1,183
110421: 1,191
110426: 1,200
110427: 1,211
110428: 1,227
110429: 1,237
Die verhogen rentes met 0,01% terwijl euribor 3x zo hard stijgt......en vergroten hiermee dus de marges :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 11:29
Geen matches
Ik wil ook een rekening bij LPB :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Geen matches
paella schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 09:57:
[...]

Inmiddels de mail wel ontvangen, maar dat weet je nu vast ook al :)
Jep, kwam net (11:15) pas binnen. Beter laat dan nooit :P
Cubic X schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:34:
Ik wil ook een rekening bij LPB :'( :'(
Dan had je er één moeten openen toen dat nog kon ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen matches
Inflatie Eurozone opgelopen naar 2.8% in april. 0.8 boven target en snel oplopend (30 a 40 basispunten per maand). Euribor stijgt 30 basispunten in een maand.

De ECB kan niet langer achterblijven. Als de ECB rente onder de vergelijkbare Euribor zakt komt er een enorme run van de banken op ECB gelden, dat kan het systeem niet aan.

Ik ga me wagen aan een paar voorspellingen:
- de komende maanden tot aan de zomer zal de ECB de rente tenminste 1 maar waarschijnlijk 2 maal verhogen. Ik verwacht in de zomer 1.75% en tegen het eind van het jaar 2.25% of 2.5% (ruw geschat).
- dekkingsgraad van pensioenfondsen loopt door de stijgende rente, i.c.m. de positieve ontwikkeling van aandelen en grondstoffen en de genomen maatregelen over indexatie en premies, zeer snel op. de pensioencrisis is voorlopig voorbij.
- inflatie blijft hoog en blijft oplopen tot in de zomer of iets daarna. kan in de zomer een niveau van 3.5% bereiken, mogelijk zelfs 4% in de maanden daarna, als de ECB blijf weifelen.
- schulden van Griekenland worden afgestempeld. door de oplopende rente stijgt het water tot boven de lippen.

Mijn positie:
- geen deposito's maar alles op een spaarrekening. de huidige deposito-rentes zijn niet interessant in verhouding et de oplopende variabele rente.
- wel instappen in vastgoed (winkelpanden levensmiddelen Duitsland). vastgoedobligaties bieden de combinatie van een vrij redelijke rentevergoeding met daarbij een zekere bescherming tegen inflatie.
- aan de uitgavenkant alles proberen vast te zetten (denk aan gas en stroomprijs).
Pagina: 1 2 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.