Correct. Het grootste nadeel van de perps t.o.v. de Friesland Bank obligaties is het koersrisico wat vanaf nu voornamelijk bepaald wordt door de rentestand: een stijgende rente op de kapitaalmarkt kan druk geven op de koersen.HaseMike schreef op maandag 01 maart 2010 @ 12:00:
De perps zijn voor zover ik juist begrepen heb, geheel afhankelijk qua koers van de markt omdat er immers geen vaststaande afloop datum is waar de waarde gegarandeerd 100 zal zijn. (?)
Het is misschien wel verstandig om obligaties met een beperkte looptijd te kopen. Je rente is dan natuurlijk wel lager.Rukapul schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:35:
[...]
Correct. Het grootste nadeel van de perps t.o.v. de Friesland Bank obligaties is het koersrisico wat vanaf nu voornamelijk bepaald wordt door de rentestand: een stijgende rente op de kapitaalmarkt kan druk geven op de koersen.
Obligaties met een korte looptijd hebben schrikwekkend lage rente opbrengsten, veelal <3% dan is het interessanter om met de hele poet naar de SNS te lopen en daar de 10 jaars 4,25% termijndeposito te nemen met de "als ik een huis koop krijg ik alles terug optie".Brons schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:39:
Het is misschien wel verstandig om obligaties met een beperkte looptijd te kopen. Je rente is dan natuurlijk wel lager.
Je kan ook naar een looptijd van 10 jaar kijken bijvoorbeeld. Het nadeel van perps is dat ze in principe oneindig zijn. De 10% rente die je daar nu op krijgt klinkt nu misschien wel interessant. Maar als de inflatie straks op 10% staat en de rente op je spaarrekening 13% is baal je wel van je aankoop. Zeker aangezien je dan ook een gigantisch koersverlies hebt.
Het voordeel van een obligatie met een einde is dat je minder last hebt van verandering van de rentestand.
Het voordeel van een obligatie met een einde is dat je minder last hebt van verandering van de rentestand.
In alle eerlijkheid: als je binnen een paar jaar verwacht van het geld een huis te gaan kopen dan kun je beter het op een spaarrekening zetten. Met de huidige lage inflatie en dalende huizenprijzen zie ik het bezwaar niet.
Inderdaad die 4,25% "tot je een huis koopt" is makkelijk en gezien de huidige rentes, aantrekkelijk. Offtopic : Nu nog iemand die mijn luxe villa wilt hebben voor slechts 379k. Op maar 2 uurtjes van AmsterdamRukapul schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:55:
In alle eerlijkheid: als je binnen een paar jaar verwacht van het geld een huis te gaan kopen dan kun je beter het op een spaarrekening zetten. Met de huidige lage inflatie en dalende huizenprijzen zie ik het bezwaar niet.
Vreemd dan toch dat landsbanki een AA rating had. Wist de gewone mens meer dan de kredietbeoordelaars destijds? Friesland bank kan ook in een dag kapot als het er echt op aankomt.HaseMike schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:09:
[...]
Jazekers, icesave was al tijden bekend als niet pluis, en de dsb is moedwillig door de media omzeep geholpen.
Goed, laten we de historie voor wat het is, ik heb al helemaal geen zin in een icesave discussie, maar je argumenten snijden in elk geval geen hout als het gaat om redenen waarom je de Friesland bank als veilige haven zou beschouwen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Kan je de SNS bank als een too-big-to-fail bank beschouwen ? Gezien hun grappige voorwaarden voor het 10j deposito zou ik er graag meer dan het garantiestelsel willen parkeren.
@hierboven : de frieslandbank al denkzij de uitleg alhier over b.v. perp obligaties alweer passé.
@hierboven : de frieslandbank al denkzij de uitleg alhier over b.v. perp obligaties alweer passé.
De ING bestaat sinds 1991...Brons schreef op maandag 01 maart 2010 @ 12:52:
[...]
De ING bestaat ook al meer dan 100 jaar.
[...]
http://www.ing.com/group/...docid=074177_NLNL&lang=nl
(verder wel eens met de opmerking dat je je nooit moet blindvaren op het aantal jaren dat een bank bestaat)
[ Voor 31% gewijzigd door The_Sukkel op 02-03-2010 08:23 ]
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Ik kan dit maar met 1 tegenvraag beantwoorden: waarom zou je voor nog geen procent meer rendement uberhaupt risico t.o.v. een bank willen lopen?HaseMike schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 07:01:
Kan je de SNS bank als een too-big-to-fail bank beschouwen ? Gezien hun grappige voorwaarden voor het 10j deposito zou ik er graag meer dan het garantiestelsel willen parkeren.
(Of vanuit een ander perspectief: voor het bedrag dat boven het garantiestelsel uitkomt zou je van SNS eigenlijk nog een hogere rente moeten ontvangen.)
Ik herken een beetje een patroon dat ook bij de klanten van IceSave en DSB te herkennen was namelijk dat er heel erg op (zachte) garanties gefocused werd zonder concreet de afweging met het risico te (kunnen) maken.
Tja, ik begrijp je vraagstelling maar al te goed, ik zal even mijn denkwijze proberen duidelijk te maken : Op een normale, dagelijks opvraagbare, spaarrekening krijg je nu rond de 2,5%. Op een 10jaars deposito krijg je 4,25 - 4,5%. Dit is een verschil van 1,75 tot 2%, of beter : 70 tot 88% meer rendement ! Kort lopende deposito's brengen vrijwel niets.Rukapul schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 08:21:
Ik kan dit maar met 1 tegenvraag beantwoorden: waarom zou je voor nog geen procent meer rendement uberhaupt risico t.o.v. een bank willen lopen?
Daarbij wil ik mijn geld niet voor 10 jaar vastzetten, maar bij de sns kan je het geld weer zonder boete opnemen bij aankoop van een huis. Op zo'n manier heb ik dus 4,25% "tot ik een huis koop". Zeer aantrekkelijk voor mij.
Het is dus niet "1 procent meer rendement" maar 70% extra.. Als het inderdaad maar 1% was, hoor je me niet. Natuurlijk heb je gelijk m.b.t. de risico's. Alternatief kan ik een ton per bank neerzetten, maar bij de anderen kom je alleen met stevige boetes weer onder die 10 jaar uit. Overigens is het nog niet duidelijk of het DSG na 01-01-2011 nog wel 1 ton p.p. per bank is (?)
[ Voor 16% gewijzigd door HaseMike op 02-03-2010 09:01 ]
De voorlopers van de ING bestaan al ruim meer dan 100 jaar.The_Sukkel schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 08:20:
[...]
De ING bestaat sinds 1991...
http://www.ing.com/group/...docid=074177_NLNL&lang=nl
Dat was inderdaad mijn punt.(verder wel eens met de opmerking dat je je nooit moet blindvaren op het aantal jaren dat een bank bestaat)
@HaseMike
Als je rekening houdt met 1.2% "vermogensrendementsheffing" (IB over box 3 vermogen boven de vrijstelling), dan is het verschil nog veel groter
Verder zou je een ton bij SNS bank, en een ton bij SNS regio bank kunnen parkeren, die hebben aparte bankvergunningen.
Van der Hoop bank werd opgericht in 1895 en ging in 2005 bankroet.
Als je rekening houdt met 1.2% "vermogensrendementsheffing" (IB over box 3 vermogen boven de vrijstelling), dan is het verschil nog veel groter
Verder zou je een ton bij SNS bank, en een ton bij SNS regio bank kunnen parkeren, die hebben aparte bankvergunningen.
[ Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 02-03-2010 11:44 ]
Inderdaad met die 1,2 zit je aan : 2,5-1,2 = 1,3 of 4,25-1,2=3,05 : Percentage meer rente = 134,6% (!)Henk007 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 11:42:
@HaseMike
Als je rekening houdt met 1.2% "vermogensrendementsheffing" (IB over box 3 vermogen boven de vrijstelling), dan is het verschil nog veel groter![]()
Misschein leuk als info : Ik zit in Duitsland, hier heb je een heffing van 26,25% op de werkelijk rente, aangezien ik nog wat aftrekposten heb en er een stukje vrijstelling is, kom ik zo uit op rond de 15% belasting op rente. Niet alles is rozegeur hier, want hetzelfde geldt bij winst op aandelen e.d. Overigens is de rente bij duitse banken helemaal absurd laag, vandaar dat de centjes weer naar NL komen.
Ik heb vrijdag een afspraak bij de sns, en ik zal direct even vragen naar de regio bank mogelijkheid. Thx.
[ Voor 8% gewijzigd door HaseMike op 02-03-2010 13:24 ]
Er zit al overheidsgeld in, dus ik denk niet dat men dat zomaar laat schieten. Wat is er grappig eigenlijk aan die voorwaarden? Die veranderen toch niet bij meerdere jaren?HaseMike schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 07:01:
Over het afbreken van de looptijd; check wel goed of er geen addertjes zijn...misschien mag dat alleen als je de hypotheek ook bij SNS onderbrengt. (Een verzekering kan je immers ook niet afsluiten op een schadepost die al bekend is.)
Regiobank is een compleet andere bank in feite. Dus dan zal je gewoon naar een ander kantoor moeten.
[ Voor 33% gewijzigd door Mistraller op 02-03-2010 23:35 ]
---------------
Inderdaad er zit al geld in, en op iex.nl wordt de bank onder de "too big too fail" gerekend. Daarmee bedoelend, dat in geval van problemen de overheid wel weer zal bijspringen. Maar goed als er een regio bank is dan ben ik onder de pannen, omdat ook de Credit Europe bank dezelfde "indien je een huis koopt" voorwaarde heeft. Dan heb ik er al 3, zonder een centje risico.Mistraller schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 23:30:
Er zit al overheidsgeld in, dus ik denk niet dat men dat zomaar laat schieten. Wat is er grappig eigenlijk aan die voorwaarden? Die veranderen toch niet bij meerdere jaren?
Over het afbreken van de looptijd; check wel goed of er geen addertjes zijn...misschien mag dat alleen als je de hypotheek ook bij SNS onderbrengt. (Een verzekering kan je immers ook niet afsluiten op een schadepost die al bekend is.)
Die voorwaarden zijn in zoverre grappig dat je 10 jaars rente krijgt voor een periode die, mits je een huis kopen in gedachten hebt, veel korter kan zijn. Er zitten geen adders, het geldt ook voor huizen in het buitenland, mits hoofdverblijf. Hier een stukje uit de voorwaarden van b.v. de regiobank
15.2 De opnamekorting wordt niet toegepast bij
a Aankoop woning bestemd voor eigen
bewoning, indien het bedrag binnen driemaanden
na ondertekening van de koopovereenkomst wordt
opgevraagd.
De rekeninghouder dient hiertoe het voorlopig
koopcontract te overleggen.
b Aankoop grond ten behoeve van bouw woning
bestemd voor eigen bewoning, indien het bedrag
binnen driemaanden na afgifte van de
bouwvergunning dan wel ondertekening van het
koopcontract wordt opgevraagd.
De rekeninghouder dient hiervoor de
bouwvergunning, alsmede het koopcontract van de
grond te overleggen.
Lehmann Brothers bestond vanaf 1850 en was een stuk groter dan Van der Hoop bank... maar toch niet groot genoeg blijkbaar.Henk007 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 11:42:
@HaseMike
Ik wil nu graag een internet spaarrekening openen om de zaken met mijn vriendin beter te regelen, maar heeft iemand enig idee waar nu de meeste rente op te krijgen is? ABN doet maar 1,5%
voor een flexibele spaarrente zou je moneyou kunnen nemen. Zijn iig een stuk hoger (2,4% geloof ik nu)
De hoogste: www.google.nl en dan hoogste spaarrente invullen? Er zijn tientallen sites, dus dat zou op zich zo te vinden moeten zijn.
De hoogste: www.google.nl en dan hoogste spaarrente invullen? Er zijn tientallen sites, dus dat zou op zich zo te vinden moeten zijn.
Al honderd keer gespamd in dit topic, maar voor jou nog maar een keer dan:Night-Reveller schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 10:41:
[...]
Ik wil nu graag een internet spaarrekening openen om de zaken met mijn vriendin beter te regelen, maar heeft iemand enig idee waar nu de meeste rente op te krijgen is? ABN doet maar 1,5%
spaarinformatie.nl
haha, Rabo Groen Sparen : 0,50% (en dan staat je geld ook nog eens een jaar vast).Henk007 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 11:07:
[...]
Al honderd keer gespamd in dit topic, maar voor jou nog maar een keer dan:
spaarinformatie.nl
Zit daar geen belastingvoordeel aan?sverzijl schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 11:29:
[...]
haha, Rabo Groen Sparen : 0,50% (en dan staat je geld ook nog eens een jaar vast).
Allianz Pro is ook wel interessant nu 2.6% en volgens mij ook per dag opneembaar zonder boete?
Iemand ervaringen?
Iemand ervaringen?
Anderhalve maand geleden net mijn SpaarComfort omgezet naar Eigen Stijl sparen, verlagen ze de rente weer met 0.2%. Kijken hoe lang dit doorgaat, die Euribor rente zal uiteindelijk toch wel weer eens omhoog gaan lijkt me?
Bij mijn weten geen boete bij het terugstorten naar je tegenrekening. Ik heb wel gemerkt dat er vaak een paar dagen overheen gaat voordat het geld op de spaarrekening gestort is (vanaf je tegenrekening). Bij NIBC, Moneyou, Anadolubank, etc. staat het er vrijwel altijd de volgende dag op, maar bij Allianz zit er meestal een dag of 3 (soms meer) tussen. Op zich geen probleem, maar het kan beter natuurlijk...Mr_gadget schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 12:11:
Allianz Pro is ook wel interessant nu 2.6% en volgens mij ook per dag opneembaar zonder boete?
Iemand ervaringen?
[ Voor 4% gewijzigd door priens op 03-03-2010 15:37 ]
Ja, maar dan zit je dus nog op 0,5+1,2=1,7% max. En de Rabo is de lachende derde, die pakt die 1,2% eigenlijk gewoon van de belastingbetaler.
Je vergeet voor het gemak de heffingskorting van 1,3% (die alleen naar rato geldt van de termijn dat het geld op een dergelijke rekening staat, maar dat lijkt me ook reeel)sverzijl schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 16:43:
[...]
Ja, maar dan zit je dus nog op 0,5+1,2=1,7% max. En de Rabo is de lachende derde, die pakt die 1,2% eigenlijk gewoon van de belastingbetaler.
Als je het op 1/1 erop zet, heb je dus gewoon rendement van 3% vergeleken met een normale rekening. Aangezien er allerlei eisen gesteld worden aan de projecten waar het geld in gaat zitten, is het natuurlijk ook logisch dat er minder rendement gemaakt kan worden.
Wij hebben groenobligaties, dat werkt hetzelfde. (In 2008 ingestapt op 3%, 2,5% fiscaal voordeel, dus rendement van 5,5%, looptijd tot 2011
[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 03-03-2010 23:46 ]
---------------
Ah die vergat ik inderdaad ja.Mistraller schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:44:
[...]
Je vergeet voor het gemak de heffingskorting van 1,3% (die alleen naar rato geldt van de termijn dat het geld op een dergelijke rekening staat, maar dat lijkt me ook reeel)
Dus voor de rekenaars onder ons: Wat is nu handiger? 30.000 op een groene rekening van 0.5% plaatsen of bij SNS voor 2.6% zetten?
Dit dus.
Bij de SNS krijg je over de eerste 20.000 2.6%, over de laatste 10.000 effectief 1.4% door de belasting. Gemiddeld is dat 2.2%.FunkyTrip schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:10:
Dus voor de rekenaars onder ons: Wat is nu handiger? 30.000 op een groene rekening van 0.5% plaatsen of bij SNS voor 2.6% zetten?
Bij groensparen krijg je 0.5% en nog 1.3% die je bespaart op je belastingheffing. De 1.2% speelt niet mee. Dus dat komt neer of effectief 1.8%.
Als je de eerste 20.000 wegzet bij SNS (2.6%) en de laatste 10.000 bij rabo groen (1.8% effectief), kom je op gemiddeld 2.33%.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Hmm, voor die 0.13% 2 rekeningen openen en nadenken bij het invullen van mijn belastingen zet ik het maar zolang bij SNS dan.
Dit dus.
Heb nu ook net de Leaseplan bank ontdekt. Zij geven 3% rente op een deposito van 1 jaar, verreweg het hoogst. Een leaseauto-bedrijf dat ook bankiert. Het moet niet gekker worden natuurlijk, maar zolang het onder het garantiestelsel valt lijkt mij het vrij risicoloos. Morgen maar eens beslissen.
Dit dus.
Die 'gekke' weg zijn we al lang ingeslagen. Wat te denken van een Hema waar je verzekeringen kan afsluiten. Of nog erger, Kruidvat waar je zowel verzekeringen als leningen af kan sluiten. Vraag me dan toch echt af of er daadwerkelijk gebruik gemaakt van wordt, maar goed dat is een andere discussie:)FunkyTrip schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 14:58:
Heb nu ook net de Leaseplan bank ontdekt. Zij geven 3% rente op een deposito van 1 jaar, verreweg het hoogst. Een leaseauto-bedrijf dat ook bankiert. Het moet niet gekker worden natuurlijk
Het onder een ander label verkopen van financiele producten hoeft natuurlijk niet zo vreemd of risicovol te zijn. Voor leningen is het zo dat de klant het geld in handen heeft en dus geen risico loopt. Voor verzekeringen verschilt dat van geval tot geval, maar sommige schadeverzekeringen met korte looptijd (bv auto WA) zouden geen bezwaar moeten vormen.sverzijl schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 16:00:
[...]
Die 'gekke' weg zijn we al lang ingeslagen. Wat te denken van een Hema waar je verzekeringen kan afsluiten. Of nog erger, Kruidvat waar je zowel verzekeringen als leningen af kan sluiten. Vraag me dan toch echt af of er daadwerkelijk gebruik gemaakt van wordt, maar goed dat is een andere discussie:)
(niet dat ik ooit een product op dergelijke wijze zou aanschaffen)
ga dan max voor de 9 maanden variant! aan het einde van het jaar bekijken ze opnieuw het garantiestelsel en dan moet je toch echt niet bij dit soort banken zitten met je geld vast......FunkyTrip schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 14:58:
Heb nu ook net de Leaseplan bank ontdekt. Zij geven 3% rente op een deposito van 1 jaar, verreweg het hoogst. Een leaseauto-bedrijf dat ook bankiert. Het moet niet gekker worden natuurlijk, maar zolang het onder het garantiestelsel valt lijkt mij het vrij risicoloos. Morgen maar eens beslissen.
Tja, ik heb toch zoiets van schoenmaker blijf bij je leest. Maar ik ben daar misschien wel erg ouderwets inRukapul schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 16:04:
[...]
Het onder een ander label verkopen van financiele producten hoeft natuurlijk niet zo vreemd of risicovol te zijn.
Ik kan het mis hebben, maar is het niet net besloten door de EU om het voor heel Europa op 100.000 te zetten vanaf 01-01-2011 ?xxxMaverick schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 19:12:
ga dan max voor de 9 maanden variant! aan het einde van het jaar bekijken ze opnieuw het garantiestelsel en dan moet je toch echt niet bij dit soort banken zitten met je geld vast......
Wat zijn de verwachtingen hier over dit concept? Wat mij betreft zou dit volledig moeten verdwijnen, Albert Heijn is ook niet "too big to fail", waarom dan wel voor banken?"too big to fail"
M.a.w.: de overheid zou opsplintsingen moeten bevorderen, i.p.v. fusies toestaan.
Dit is al een tijdje terug besloten ja, of Maverick moet nieuws hebben dat dit is teruggedraaid? (ik hoop het niet!)HaseMike schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 19:39:
[...]
Ik kan het mis hebben, maar is het niet net besloten door de EU om het voor heel Europa op 100.000 te zetten vanaf 01-01-2011 ?
Rabo Groen bank kan niet lukraak rekeningen openen. Er moeten van de fiscus wel projecten zijn waar je dat geld in kan stoppen.FunkyTrip schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:10:
Op dit moment is er volgens mij geen mogelijkheid. Het handigste is om je op een bellijst te laten zetten, zodat er contact opgenomen wordt als er weer ruimte is voor groene spaarvormen.
Ze bellen ons ook altijd als er weer een uitgifte komt voor groenobligaties. Omdat die nogal in trek zijn, moet je daar vervolgens snel op reageren, de pot zit meestal snel weer vol, vanwege de belastingvoordelen.
---------------
Als de AH omvalt zijn er genoeg supermarkten die het over kunnen nemen. Als de Rabobank omvalt zit half Nederland zonder betaalrekening. Het is economisch meer verantwoord om een paar miljoen in zo'n grote bank te steken dan het betalingsverkeer van half Nederland plat te leggen.RemcoDelft schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 20:12:
[...]
Wat zijn de verwachtingen hier over dit concept? Wat mij betreft zou dit volledig moeten verdwijnen, Albert Heijn is ook niet "too big to fail", waarom dan wel voor banken?
M.a.w.: de overheid zou opsplintsingen moeten bevorderen, i.p.v. fusies toestaan.
Waarom is het zo gek dan? Leasen is gewoon een vorm van financieren en past dus perfect in het werk van een bank. Er zijn ook banken die leaseproducten aanbieden. Als je de ING binnenstapt kan je waarschijnlijk zo het meubilair van je kantoor leasen.FunkyTrip schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 14:58:
Heb nu ook net de Leaseplan bank ontdekt. Zij geven 3% rente op een deposito van 1 jaar, verreweg het hoogst. Een leaseauto-bedrijf dat ook bankiert. Het moet niet gekker worden natuurlijk
Sterker nog: alle grootbanken in Nederland hebben direct of indirect een belang in een autoleasemaatschappij.Brons schreef op zondag 07 maart 2010 @ 15:28:
[...]
Waarom is het zo gek dan? Leasen is gewoon een vorm van financieren en past dus perfect in het werk van een bank. Er zijn ook banken die leaseproducten aanbieden.
Groot verschil is natuurlijk wel dat het risicoprofiel van een pure autoleasebank volstrekt anders is. In combinatie met het depositogarantiestelsel kom je dan op een situatie uit waarvan de wenselijkheid best ter discussie gesteld kan worden.
Het leasen van auto's op zich is helemaal niet gek (en daar reageerde ik dus op). Je kan je inderdaad wel afvragen of het specialiseren op 1 tak van sport (wat de regering dus wil met ABN) verstandig is. Aan de andere kant: bijna alle grote gediversifieerde banken zijn bijna (zouden zijn) omgevallen omdat ze direct of indirect exposure op Amerikaans vastgoed hadden.
Leaseplan heeft zich op de spaarmarkt gestort om relatief goedkoop geld aan te trekken, omdat door de crisis de herfinanciering van de auto's nogal lastig geworden is. Door diezelfde crisis is de restwaarde van het wagenpark namelijk aanzienlijk gedaald. Er zitten dus forse afschrijvingen aan te komen in de toekomst.
In Duitsland schuiven de autobanken (duits verschijnsel) de verliezen ook al naar de toekomst : Zo kan je hier nieuwe bmw's 730D financieel leasen voor zo 750 euro inclusief btw (!). Alleen de rente is al hoger bij wijze van spreken.
Alles onder de noemer van "it works until it doesn't".
In Duitsland schuiven de autobanken (duits verschijnsel) de verliezen ook al naar de toekomst : Zo kan je hier nieuwe bmw's 730D financieel leasen voor zo 750 euro inclusief btw (!). Alleen de rente is al hoger bij wijze van spreken.
Alles onder de noemer van "it works until it doesn't".
Anoniem: 349618
Leasplan bank wil nu zoveel mogelijk kapitaal aantrekken. Dat doe natuurlijk door een hoge spaarrente te bieden. Er is een risico dat de spaarrente naar beneden wordt bijgesteld (bij de internetspaarrekening met variabele rente) wanneer er genoeg geld is binnengehaald. Aan de andere kant is een switch naar een andere spaarbank zo gemaakt.
Het houdt ook hier niet over inderdaad... jammer._JGC_ schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 14:49:
Anderhalve maand geleden net mijn SpaarComfort omgezet naar Eigen Stijl sparen, verlagen ze de rente weer met 0.2%.
Hoe heb je het trouwens overgezet?
ESS als tegenrekening bij SC ingesteld, en toen alles overgepompt? Of via je normale tegenrekening?
Kon zelf nog geen makkelijkere weg vinden... mailen leverde weinig info op.
Anoniem: 349956
De "koop een huis" clausule is door credit europe aangepast. Dit was inderdaad zo, nu is dat alleen de eerste 180 dagen na afsluiting het geval. Uiteraard niet gecommuniceerd door de dieven en met "terugwerkende kracht". Wat natuurlijk niet houdbaar is, maar ja 99% van de rekeninghouders zal het laten rusten.HaseMike schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 07:15:
[...]
Inderdaad er zit al geld in, en op iex.nl wordt de bank onder de "too big too fail" gerekend. Daarmee bedoelend, dat in geval van problemen de overheid wel weer zal bijspringen. Maar goed als er een regio bank is dan ben ik onder de pannen, omdat ook de Credit Europe bank dezelfde "indien je een huis koopt" voorwaarde heeft. Dan heb ik er al 3, zonder een centje risico.
http://www.crediteurope.n...orwaarden_TopInterest.pdf
Nee wat je schrijft is niet correct, je hebt het verkeerd gelezen. Er staat :Anoniem: 349956 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 18:04:
De "koop een huis" clausule is door credit europe aangepast. Dit was inderdaad zo, nu is dat alleen de eerste 180 dagen na afsluiting het geval. Uiteraard niet gecommuniceerd door de dieven en met "terugwerkende kracht". Wat natuurlijk niet houdbaar is, maar ja 99% van de rekeninghouders zal het laten rusten.
-------------
binnen 180 kalenderdagen nadat zich tijdens de Contractuele
looptijd één van de onderstaande gevallen heeft voorgedaan:
• bij huwelijk/geregistreerd partnerschap van (één van) de
Rekeninghouder(s);
• bij aankoop ‘eigen woning’ door (één van) de
Rekeninghouder(s). Onder een ‘eigen woning’ wordt een
woning verstaan die eigendom is van de Rekeninghouder
en die de Rekeninghouder als hoofdverblijf gaat gebruiken;
--------------------------
Dat houdt dus in dat je binnen 180 dagen na tekening van het koopcontract met de bank contact moet opnemen om je geld terug te krijgen.
Volgens mij staat daar duidelijk dat 180 dagen na het aangaan van je deposito je het geld terug kan krijgen onder deze voorwaarden.
Nee, er staat 180 dagen nadat zich één van die dingen heeft voorgedaan, tijdens de contractuele looptijd.
Of dat aan het begin, halverwege of aan het eind is maakt dus niet uit.
Waarom? Omdat het kan!!
Juistem, lezen schijnt een kunst te zijn tegenwoordigLolhozer schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:50:
Nee, er staat 180 dagen nadat zich één van die dingen heeft voorgedaan, tijdens de contractuele looptijd.
NIBC gaat weer los hoor:
Op vrijdag 26 maart past NIBC Direct het rentetarief op de vrij opneembare Internetspaarrekening aan, van 2,4% naar 2,25%. De rentetarieven van de deposito's blijven ongewijzigd.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Anoniem: 36704
Let op: is dit niet dat je dus het koopcontract al moet overleggen en dus de financiering al rond moet hebben ?HaseMike schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 07:15:
[...]
b Aankoop grond ten behoeve van bouw woning
bestemd voor eigen bewoning, indien het bedrag
binnen driemaanden na afgifte van de
bouwvergunning dan wel ondertekening van het
koopcontract wordt opgevraagd.
De rekeninghouder dient hiervoor de
bouwvergunning, alsmede het koopcontract van de
grond te overleggen.
Het spaargeld kan dan je dus niet meer in de hypotheek stoppen.
Ik heb zo'n gevalletje gehad met de Direktbank en ons spaarloon hierop. Het geld werd pas gestort nadat het koopcontract getekend was..
Misschien wat aan de late kant, maar je kunt gewoon je saldo overboeken en de rekening opheffen:Gast1981 schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 12:39:
[...]
Het houdt ook hier niet over inderdaad... jammer.
Hoe heb je het trouwens overgezet?
ESS als tegenrekening bij SC ingesteld, en toen alles overgepompt? Of via je normale tegenrekening?
Kon zelf nog geen makkelijkere weg vinden... mailen leverde weinig info op.
http://www.aegonbank.nl/overboeken/
Let wel even op dat je een spaarpot met afspraken maakt en vervolgens het hele saldo overzet naar die spaarpot, na het opheffen van je SC staat je geld nml normaal op de rekening tegen basisrente.
Overigens kan je elke maand een beetje spelen met de spaarafspraken voor minimumstorting. Ik stort nu elke maand 1000 euro, maar als ik straks hypotheekrente moet gaan betalen is dat snel afgelopen.
Zo, ik heb de stap genomen en een flink deel van mijn spaargeld in een 1-jaarsdeposito van Leasespaarbank geplaatst a 3% rente. Toch weer een paar honderd euro 'gratis' binnengehaald op deze wijze.
Dit dus.
niet zo heel slim. Ik zou max een 9 maand periode pakken, immers , aan het eind van het jaar gaat het deposito garantiestelling wellicht op te schop...FunkyTrip schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 10:13:
Zo, ik heb de stap genomen en een flink deel van mijn spaargeld in een 1-jaarsdeposito van Leasespaarbank geplaatst a 3% rente. Toch weer een paar honderd euro 'gratis' binnengehaald op deze wijze.
Dat lijkt me sterk. Een dergelijk besluit zou tot enorme onrust in de markt leiden, omdat spaarders dan massaal aanzienlijke bedragen gaan schuiven van de ene naar de andere bank. Mede in het licht van wat Wellink vandaag vertelde, kan het financiële stelsel een dergelijk schok niet verdragen.
Vanaf 31 december 2010 zijn alle Europese lidstaten verplicht een dekking te bieden tot 100.000 euro. Hooguit gaat de betalingsstructuur voor banken aan deze garantieregeling veranderen.xxxMaverick schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:14:
[...]
niet zo heel slim. Ik zou max een 9 maand periode pakken, immers , aan het eind van het jaar gaat het deposito garantiestelling wellicht op te schop...
Denk dat ik mijn ATbank interspaarrekening ga opheffen. Baggerrente, merkte ook ineens dat het overboeken naar mijn lopende rekening een dag langer kost. Dus binnenkort maar eens een net ophefformuliertje downloaden en opsturen, kan die paar euro rente weer in de nieuwe spaarpot 
MoneYou bevalt me wel, zie tzt vanzelf wel of ik weer ga spreiden, bv bij mijn eigen bank, ING biedt 2,25% (toprenterekening) wat niet huge is, maar beter dan de 1,5% van ATB. Gezien de rest van de rekeningen met geen gekke voorwaarden is het rente% van de ING niet slecht.
Misschien dat ik een deposito afsluit als het vakantiegeld + bonus binnen is. Kan best een paar k tijdelijk missen.
MoneYou bevalt me wel, zie tzt vanzelf wel of ik weer ga spreiden, bv bij mijn eigen bank, ING biedt 2,25% (toprenterekening) wat niet huge is, maar beter dan de 1,5% van ATB. Gezien de rest van de rekeningen met geen gekke voorwaarden is het rente% van de ING niet slecht.
Misschien dat ik een deposito afsluit als het vakantiegeld + bonus binnen is. Kan best een paar k tijdelijk missen.
[ Voor 14% gewijzigd door 2Dutch op 25-03-2010 20:39 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Wat vertelde Wellink?Henk007 schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:25:
Dat lijkt me sterk. Een dergelijk besluit zou tot enorme onrust in de markt leiden, omdat spaarders dan massaal aanzienlijke bedragen gaan schuiven van de ene naar de andere bank. Mede in het licht van wat Wellink vandaag vertelde, kan het financiële stelsel een dergelijk schok niet verdragen.
Het elementaire probleem blijft natuurlijk dat banken vrijwel niets kunnen hebben... Helaas is de financiele wereld grotendeels gebouwd op "lucht", en zorgt die "lucht" voor een aanzienlijk deel van de economie.
Die hele depositogarantie is toch een wassen neus, als er een grote bank instort gaan we gewoon IJsland achterna (maar dan zonder ruige natuur).
DNB: nieuwe economische dip dreigt (en de videolinks daarin)
Helemaal mee eens: fractional reserve bankingHet elementaire probleem blijft natuurlijk dat banken vrijwel niets kunnen hebben... Helaas is de financiele wereld grotendeels gebouwd op "lucht", en zorgt die "lucht" voor een aanzienlijk deel van de economie.
SNS plussparen / maxisparen, ASN ideaalsparen zitten nog altijd op 2,5%. Ideetje wellicht?2Dutch schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:37:
Denk dat ik mijn ATbank interspaarrekening ga opheffen. Baggerrente, merkte ook ineens dat het overboeken naar mijn lopende rekening een dag langer kost. Dus binnenkort maar eens een net ophefformuliertje downloaden en opsturen, kan die paar euro rente weer in de nieuwe spaarpot
---------------
binnen 2 weken zal asn en sns ook naar beneden gaan schat ik zo in!Mistraller schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:36:
[...]
SNS plussparen / maxisparen, ASN ideaalsparen zitten nog altijd op 2,5%. Ideetje wellicht?
Ik zeg geen spaarekeningen op. Maar heb al geld bij de akbank, atbank, en nibc weggehaald.
Leaseplanbank ftw!
Leaseplanbank ftw!

Bij de ING is de rofijtrekening 2,75% voor de eerste 3 maanden, daarna 2,4%. Voorwaarde is wel dat je 25.000 euro minimaal op je rekening moet hebben.2Dutch schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:37:
Nee, SNS is juist afgelopen week van 2,6% naar 2,5% gegaan. En hij heeft maanden op 2.6 gestaan, dus ik verwacht eigenlijk niet dat het verder zal dalen binnen korte tijd.xxxMaverick schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 12:14:
[...]
binnen 2 weken zal asn en sns ook naar beneden gaan schat ik zo in!
---------------
Maar zo te zien alleen te openen als je al klant bij ING bent?mierenfokker schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 17:16:
Bij de ING is de rofijtrekening 2,75% voor de eerste 3 maanden, daarna 2,4%. Voorwaarde is wel dat je 25.000 euro minimaal op je rekening moet hebben.
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Help het je hopen, maar blijft onvoorspelbaar. Dat een prijsvechter als NIBC zo blijft zakken geeft ook aan dat ze genoeg klanten hebben blijkbaar........ Naja, deposito's lopen daar bijna af. Kan ik het net zo goed naar abn boekenMistraller schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 23:39:
[...]
Nee, SNS is juist afgelopen week van 2,6% naar 2,5% gegaan. En hij heeft maanden op 2.6 gestaan, dus ik verwacht eigenlijk niet dat het verder zal dalen binnen korte tijd.
Nee hoor. Van de ING website:Whizzer schreef op maandag 29 maart 2010 @ 09:58:
[...]
Maar zo te zien alleen te openen als je al klant bij ING bent?
Heeft u geen Mijn ING, vraag dan de Profijtrekening aan via het aanvraagformulier. Uw spaarrekening zal binnen enkele werkdagen worden geopend.
Dus via een aanvraagformulier
Volgens mij heb je wel degelijk een betaalrekening bij ING nodig. Want je kunt geen andere tegenrekening koppelen aan een Profijt/Top/Internetspaar/bonus- rekening.
Dat klopt, sorry. Je moet idd een betaalrekening hebben waaraan je diverse spaarrekeningen kunt koppelenHenk007 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 00:15:
Volgens mij heb je wel degelijk een betaalrekening bij ING nodig. Want je kunt geen andere tegenrekening koppelen aan een Profijt/Top/Internetspaar/bonus- rekening.
Anoniem: 287936
Hierbij nog een leuk grafiek van het verloop van de diverse spaarrentes http://www.wijzersparen.nl/spaarrente-spaarrekening-zvw.html
SNS heeft afgedaan na schofterige behandeling/niet werkende gezamelijke rekening die ons veel moeite en ellende heeft gekostMistraller schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:36:
[...]
SNS plussparen / maxisparen, ASN ideaalsparen zitten nog altijd op 2,5%. Ideetje wellicht?

Heb nog een MoneYou rekening, 2,3%. Mijn saldo is niet zo hoog dat die paar procentpunten heel erg veel boeit, maar 1,5 vs 2,3% vond ik genoeg reden om ATB vaarwel te zeggen. Snelle klantenservice btw: per mail opzegformulier ingestuurd en vandaag de brief waarin de opzegging wordt bevestigd. Even kijken wanneer de rente op mijn INGrekening komt aanwaaien
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Een alternatief hierop is eventueel de Aegon eigen stijl rekening. Daar kan je opgeven dat je elke maand minimaal je saldo met bedrag X laat stijgen, maar dat mag je in meerdere stortingen doen en/of mag ook meer zijn. Je zou dan kunnen opgeven dat je, bijvoorbeeld, 50 euro per maand minimaal doet, maar af en toe 200 euro extra over kunnen maken. Mocht je het een keer niet redden in een maand, dan verlies je alleen het rente-aandeel van die specifieke afspraak voor die maand.2Dutch schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:42:
ASN ideaalsparen valt af omdat je een vast bedrag moet sparen: de ene maand heb ik weinig tot geen geld "over" en de andere maand sluis ik wat weg: geen vaste verplichte overboeking per maand dus voor mij op dit moment
Ik zou veel over leaseplan bank verwachten op dit forum met 2,55% of wordt er getwijfeld aan de betrouwbaarheid?
denk dat het renteverschil met de 'grote betrouwbare' partijen te laag isAnoniem: 287936 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 20:20:
Ik zou veel over leaseplan bank verwachten op dit forum met 2,55% of wordt er getwijfeld aan de betrouwbaarheid?
Daarnaast is hun rente per maand, daardoor is de reële rente lager.xxxMaverick schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:16:
[...]
denk dat het renteverschil met de 'grote betrouwbare' partijen te laag is
No one can predict the market! - Who the hell knows!
Een rentepercentage zegt weinig over daadwerkelijke risico's, zeker in de consumentenmarkt en zeker wanneer de absolute verschillen eigenlijk miniem zijn.
Zelfs op de professionele markten is rente op korte termijn regelmatig niet een perfecte indicator van risico (op lange termijn klopt het meestal wel). Tenslotte is rente een indicator van wat men in de markt denkt wat de risico's zijn, niet wat de risico's objectief zijn. Naar analogie van de aandelenmarkt: het verschil tussen prijs en waarde. Zie bijvoorbeeld ook de creditratings die veelal volstrekt bogus zijn om voor wat voor een doel dan ook te gebruiken.
Zelfs op de professionele markten is rente op korte termijn regelmatig niet een perfecte indicator van risico (op lange termijn klopt het meestal wel). Tenslotte is rente een indicator van wat men in de markt denkt wat de risico's zijn, niet wat de risico's objectief zijn. Naar analogie van de aandelenmarkt: het verschil tussen prijs en waarde. Zie bijvoorbeeld ook de creditratings die veelal volstrekt bogus zijn om voor wat voor een doel dan ook te gebruiken.
Voor die mensen die nu hun geld spreidden tussen ABN-Amro en MoneYou het volgende:
Als klant van MoneYou willen we je graag informeren over een wijziging in de ondernemingsstructuur van MoneYou B.V.
Dochter van ABN Amro Bank N.V.
Vanaf 2001 was MoneYou een dochteronderneming van ABN Amro Hypotheken Groep. Deze organisatie is op haar beurt weer een dochter van ABN Amro Bank N.V.
De ABN Amro Hypotheken Groep richt zich vooral op hypotheekproducten en daaraan verwante producten. MoneYou richt zich echter ook op andere producten zoals sparen, verzekeren en lenen. Bovendien is MoneYou van plan dit assortiment in de nabije toekomst verder uit te breiden. De activiteiten van MoneYou passen dus beter bij die van ABN Amro Bank N.V.
MoneYou is daarom vanaf heden een directe dochteronderneming geworden van ABN Amro Bank N.V. De werkzaamheden die MoneYou vanaf dat moment verricht, verricht zij onder de bankvergunning van ABN Amro Bank N.V.
Wat verandert er?
De dienstverlening van MoneYou zal niet veranderen. Wel zijn de spaarrekeningen van MoneYou overgedragen van ABN Amro Hypotheken Groep aan ABN Amro Bank N.V. Op het spaargeld bij ABN Amro is het depositogarantiestelsel van toepassing.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Schandalig dat dit per direct geldt en niet vooraf is aangekondigd. Voor iets essentieels als het depositogarantiestelsel mag je dat toch wel verwachten.
Je bedoelt voor het geval dat de staats-/systeembank AAB valt en het depositogarantiestelsel gaat uitbetalen? Die kans lijkt me afgerond zo'n 0 (depositogarantiestelsel kan dat niet eens aan).Rukapul schreef op donderdag 01 april 2010 @ 17:11:
Schandalig dat dit per direct geldt en niet vooraf is aangekondigd. Voor iets essentieels als het depositogarantiestelsel mag je dat toch wel verwachten.
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Niet m'n express weggelaten "niet dat...." intypen he 
Het gaat om het principe. Dat dat principe ook nog enige praktische relevantie heeft toont de communicatie zelf al aan doordat het DSG daarin expliciet wordt aangehaald.
Het gaat om het principe. Dat dat principe ook nog enige praktische relevantie heeft toont de communicatie zelf al aan doordat het DSG daarin expliciet wordt aangehaald.
Bij de vergelijking moet je naar de effectieve rente kijken, meestal is dat op jaar basis, bij moneyou is dit op kwartaal basis en bij leaseplan bank dus op maand basis. Door het rente-op-rente effect is de effectieve rente van leaseplan bank juist hoger namelijk 2,53 % (effectief op jaar basis) ipv 2,50% (nominaal op maandbasis)Coldcat schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:20:
[...]
Daarnaast is hun rente per maand, daardoor is de reële rente lager.
Ik las net ook die Moneyou mail in mijn mailbox. Inderdaad schandalig, zoals hierboven aangehaald. Niet dat ABN, enz..., maar het het gaat om het vertrouwen van de spaarder in zijn bank en het banksysteem. Op het moment dat een partij van de ene op de andere dag de spelregels gaat veranderen, voel je je op zijn minst ongemakkelijk.
In mijn geval was het verder niet relevant omdat ik geen klant ben/was (?) van ABN-Amro, alleen van MY
In mijn geval was het verder niet relevant omdat ik geen klant ben/was (?) van ABN-Amro, alleen van MY
Voor mensen die het DGS willen spreiden tussen meerdere banken, en voor dat doel hun spaargeld hadden gespreid over MY en ABN, is dit inderdaad een relevant bericht. Voor mij niet, omdat ik toch geen geld op een ABN rekening had staan (nu MY over is wel...).
Iets zegt me dat het voor de hypotheekdochter van ABN het aantrekkelijker was om spaargeld tegen een relatief hoge rente aan te trekken om de uit te geven hypotheekleningen te kunnen financieren. Aangezien er een behoorlijk verschil zit tussen spaarrente en hypotheekrente bleef dat wel een redelijk lucratieve business. Echter... zolang je voldoende hypotheken verstrekt... zodra je meer spaargeld aantrekt dan hypotheken kunt verstrekken, dan slaat de balans om. ABN-AMRO zal zelf een totaal ander risicoprofiel hebben, andere targets en een ander spaarrentebeleid. Ik vermoed daarom dat de (relatief) hoge positie van MY op de spaarrenteladder nu voorbij zullen zijn...
Toch wel jammer... het is weer tijd voor een rentestunter...
Iets zegt me dat het voor de hypotheekdochter van ABN het aantrekkelijker was om spaargeld tegen een relatief hoge rente aan te trekken om de uit te geven hypotheekleningen te kunnen financieren. Aangezien er een behoorlijk verschil zit tussen spaarrente en hypotheekrente bleef dat wel een redelijk lucratieve business. Echter... zolang je voldoende hypotheken verstrekt... zodra je meer spaargeld aantrekt dan hypotheken kunt verstrekken, dan slaat de balans om. ABN-AMRO zal zelf een totaal ander risicoprofiel hebben, andere targets en een ander spaarrentebeleid. Ik vermoed daarom dat de (relatief) hoge positie van MY op de spaarrenteladder nu voorbij zullen zijn...
Toch wel jammer... het is weer tijd voor een rentestunter...
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
zoals ik al verwacht had: staat nu op 2.4Mistraller schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 23:39:
[...]
Nee, SNS is juist afgelopen week van 2,6% naar 2,5% gegaan. En hij heeft maanden op 2.6 gestaan, dus ik verwacht eigenlijk niet dat het verder zal dalen binnen korte tijd.
/edit maxisparen dan he
[ Voor 3% gewijzigd door xxxMaverick op 04-04-2010 23:54 ]
Leuk, ben geen echte tweaker en kom niet zoveel op dit forum, maar dit is wel een interessant topic.
Heb zelf vrijwel al mijn spaargeld in januari 2008 naar AKBank gestuurd, een rekening zonder voorwaarden (vrij opneembaar, geen minimumbedrag, geen vaste storting, etc.) met toen 4,55% rente! Dat was wel zo'n beetje de hoogste rente zonder voorwaarden mogelijk, samen met enkele andere, volgens mij toen NIBC, ATBank en Credit Europe. Enige die toen hoger was was Icesave, maar een korte blik op de voorwaarden leerde dat die niet onder het NL garantstelsel viel, dus dat leek me niet raadzaam.
Inimddels is de rente van AKBank gezakt tot een niveau gelijk met de Top rekening van ING, die ook vrijwel geen voorwaarden heeft. Nu ontvang ik straks 2,25% (eerst nog even 2,75% lokrente 6 maanden lang) , gaat niet echt zoden aan de dijk zetten. Wat spaarrente betreft zijn er eigenlijk nauwelijks alternatieven. Misschien dat lang zoeken en weer een vage bankrekening openen met nog een kwart procentje extra oplevert, maar i.c.m. mijn salde is dat lood om oud ijzer.
Vraag me af hoe lang bedrijven als AKbank, ATBank, etc. nog in Nederland kunnen opereren. Met dergelijke weinig concurrerende rentes zullen ze niet veel nieuwe klanten binnenhalen. Veel mensen zullen toch kiezen voor het gemak van een aan hun betaalrekening gekoppelde spaarrekening. Maar goed, misschien als de economie aantrekt en bedrijven weer willen investeren dat de rente wel weer omhoog gaat.
Zojuist een hypotheek afgesloten met banksparen. Twijfel nu om daar alvast wat spaargeld op te storten, met 4,6 procent rente...
Heb zelf vrijwel al mijn spaargeld in januari 2008 naar AKBank gestuurd, een rekening zonder voorwaarden (vrij opneembaar, geen minimumbedrag, geen vaste storting, etc.) met toen 4,55% rente! Dat was wel zo'n beetje de hoogste rente zonder voorwaarden mogelijk, samen met enkele andere, volgens mij toen NIBC, ATBank en Credit Europe. Enige die toen hoger was was Icesave, maar een korte blik op de voorwaarden leerde dat die niet onder het NL garantstelsel viel, dus dat leek me niet raadzaam.
Inimddels is de rente van AKBank gezakt tot een niveau gelijk met de Top rekening van ING, die ook vrijwel geen voorwaarden heeft. Nu ontvang ik straks 2,25% (eerst nog even 2,75% lokrente 6 maanden lang) , gaat niet echt zoden aan de dijk zetten. Wat spaarrente betreft zijn er eigenlijk nauwelijks alternatieven. Misschien dat lang zoeken en weer een vage bankrekening openen met nog een kwart procentje extra oplevert, maar i.c.m. mijn salde is dat lood om oud ijzer.
Vraag me af hoe lang bedrijven als AKbank, ATBank, etc. nog in Nederland kunnen opereren. Met dergelijke weinig concurrerende rentes zullen ze niet veel nieuwe klanten binnenhalen. Veel mensen zullen toch kiezen voor het gemak van een aan hun betaalrekening gekoppelde spaarrekening. Maar goed, misschien als de economie aantrekt en bedrijven weer willen investeren dat de rente wel weer omhoog gaat.
Zojuist een hypotheek afgesloten met banksparen. Twijfel nu om daar alvast wat spaargeld op te storten, met 4,6 procent rente...
Ik zie net dat ING internetsparen 1,5% rente geeft, ik dacht dat ze nog op 2,5% zaten!
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Dat is de reden dat ik zelf naar Top-rekening ben gegaan, die zitten op 2,25 (na een half jaar 2,75). De rentes zijn overal gezakt het afgelopen jaar. De enige reden dat banken als AKbank en dergelijke wat minder snel zakte naar de +/- 2% is omdat een val van 4,5 a 5 procent naar 2 a 2,5 procent in een keer erg veel onrust zou kunnen veroorzaken waarbij klanten uit paniek weglopen. AKBank heeft zo'n beetje om de 2 maanden een kwart procent afgebouwd.Cobb schreef op maandag 05 april 2010 @ 13:01:
Ik zie net dat ING internetsparen 1,5% rente geeft, ik dacht dat ze nog op 2,5% zaten!
Enige voorwaarde van ING Toprekening is geloof ik 5.000 euro als minimaal saldo. Er is ook nog de profijtrekening, maar dan heb je 25K nodig ..
Leuk nieuws voor Moneyou-klanten:
Nu is 0.1 procent natuurlijk niet zóveel, maar toch weer een leuk extratje.Inmiddels sparen meer dan 100.000 klanten bij MoneYou en we zijn blij dat je spaarder bij MoneYou bent. Om je te bedanken voor de keuze voor MoneYou, willen we graag iets extra's doen.
Over het tweede kwartaal van 2010 vergoeden we op de MoneYou Spaarrekening 0,1% extra rente.
De extra rente:
Wordt automatisch bijgeschreven begin juli 2010, zelf actie ondernemen hoeft dus niet.
Geldt voor het hele kwartaal, van 1 april tot 1 juli aanstaande.
Geldt ook voor bijstortingen in dit kwartaal, zoals bijvoorbeeld het vakantiegeld.
De actie geldt voor bestaande klanten met een MoneYou Spaarrekening.
Let op: de extra rente geldt uitsluitend voor de MoneYou Spaarrekening, niet voor de MoneYou Kwartaal Spaarrekening.
Virussen? Scan ze hier!
~0,025% extra rente. Het heeft ze waarschijnlijk meer gekost om deze actie te bedenken dan de extra rente kost. Maar goed, iets met een gegeven paard.
Als je er tienduizend euro op hebt staan, krijg je €2,50 extra... Dat is niet eens 'niet zóveel', dat is gewoon ongelooflijk weinigwildhagen schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:37:
Nu is 0.1 procent natuurlijk niet zóveel, maar toch weer een leuk extratje.
Ik kon het dan ook niet nalaten even een e-mail te sturen met de vraag of het een grap was. Ben benieuwd naar de reactie.eamelink schreef op woensdag 21 april 2010 @ 17:02:
[...]
Als je er tienduizend euro op hebt staan, krijg je €2,50 extra... Dat is niet eens 'niet zóveel', dat is gewoon ongelooflijk weinig
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Toch even 2,05 verdiend!
[ Voor 8% gewijzigd door Cobb op 21-04-2010 18:29 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Jullie vergeten een belangrijk punt bij die 0,1% extra van MoneYou. Het lijkt misschien weinig, maar: de uitbetaling van die 0,1% vindt al plaats in juli! Dit betekent dat je rente-op-rente kan gaan trekken!! Best lucratief dus!!
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Ja over 10 jaar is die 2,5 euro misschien 20 euro geworden!!!Cis schreef op woensdag 21 april 2010 @ 18:33:
Jullie vergeten een belangrijk punt bij die 0,1% extra van MoneYou. Het lijkt misschien weinig, maar: de uitbetaling van die 0,1% vindt al plaats in juli! Dit betekent dat je rente-op-rente kan gaan trekken!! Best lucratief dus!!
Daar doe ik het voor. 11% rente.mierenfokker schreef op woensdag 21 april 2010 @ 19:05:
[...]
Ja over 10 jaar is die 2,5 euro misschien 20 euro geworden!!!
Ik zag die actie van Moneyou vandaag ook in mijn mailbox. Wel is het zo dat het grootste gedeelte van het bedrag dat ik daar heb staan al op de kwartaalrenterekening staat en daar geldt geen actie.
offtopic:
Dan zou ik mijn zakjapanner toch maar even laten nakijken, bij die van mij groeit 2,50 euro in 10 jaar naar 20 euro bij een rente van 23.1 %
Dan zou ik mijn zakjapanner toch maar even laten nakijken, bij die van mij groeit 2,50 euro in 10 jaar naar 20 euro bij een rente van 23.1 %
Dit topic is gesloten.