Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Topicstarter
Dit topic is afgesplist van Lage spaarrente, alternatieven? - Deel2

Heb weer een wijze les geleerd..afgelopen week was er een fout opgetreden mbt salarisuitbetaling, dus het salaris kwam na het weekend.
Waarom was het lullig: Had namelijk alles naar MoneYou gezet en de Toprekening van ING (waarbij overschrijven naar betaalrekening direct is) niet meer aangevuld. Was niks aan de hand verder, had alleen mijn maandelijkse bak gezamelijke kosten wat later overgemaakt dan normaal en alles zat ruim qua afschrijfdatum.

Meteen buffertje aangelegd zodra salaris binnenkwam, met toch nog 2,1% rente. Kan niet van mijn euro's die overblijven aan het eind van de maand de gezamelijk kosten (waaronder hypotheek) ophoesten :+

Wat houden jullie eigenlijk aan als noodbuffer, 2x maandsalaris bijvoorbeeld?

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 21-04-2011 20:58 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
2Dutch schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:10:
Als je met noodbuffer 'real-time' bedoelt, dan heb ik ongeveer één maandsalaris. Ook ING klant, ook toprekening. Over de rest van de vrij opneembare rekeningen kan ik binnen 1 à 2 dagen (??) beschikken (moneyou, SNS, ASN).
Let wel op dat er eventueel een bank kan omvallen, al zie ik dat in de huidige situatie niet zo snel gebeuren. Maar àls het gebeurt, duurt het ca. 3 maanden voordat via DGS wordt uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
2Dutch schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:10:

Ik hou graag 40k liquide, dus op een spaarrekening of een goed verhandelbare belegging. De eerste 10k wil ik zonder koersverliezen kunnen vrijmaken.

Heeft te maken met het feit dat ik geen vast inkomen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 13:48
t_captain schreef op woensdag 20 april 2011 @ 17:29:
[...]

Ik hou graag 40k liquide, dus op een spaarrekening of een goed verhandelbare belegging. De eerste 10k wil ik zonder koersverliezen kunnen vrijmaken.

Heeft te maken met het feit dat ik geen vast inkomen heb :)
Waarom wil je zo'n groot bedrag liquide houden? Met welke omstandigheden hou je dan rekening?

Gewoon nieuwsgierig hoor, niet perse onverstandig als je bijvoorbeeld gewend bent aan hoog maandinkomen en/of hoge maandlasten hebt. Geen vast inkomen is op zichzelf natuurlijk niet perse een reden. Neem aan dat je wel inkomsten hebt dus dat je over algemeen alleen dipjes daarin moet opvangen. Arbeidsongeschiktheid is iets wat je kan verzekeren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 21:40

Naboo

#WINNING!! DUH!

Volgens mij geeft hij aan geen vast inkomen te hebben.... Dan kan ik het mij goed voorstellen om zo'n bedrag makkelijk bij de hand te hebben... :)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

I had altijd 15K direct bij de hand (half jaar), maarja dat heb ik dus opgegeten (keuze om onbetaald een tijd aan mijn proefschrift te besteden).
Momenteel heeft net mijn verloofde een baan begonnen \o/, dus maar weer opbouwen.

Einde van de maand geen buffer hebben zuigt, ik moet er veel dingen door laten.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

betaalrekening paar honderd euro, (300-500 houden we eind van de maand over)
Vrij opneembare spaar rekening 10k als bodem (als we eronder komen vervalt al het luxe en gaan we als een donder sparen)
Daarnaast nog een rekening vast staan voor 1 jaar (ong 4k)
Daarnaast begonnen met beleggen (1k ingestopt)
Daarnaast nog een spaar rekening waar elke maand 50 euro in gaat voor over 10 jaar.

Totaal vermogen zit nu rond de 16-17k

Laatste jaar ongeveer 15-16k uigegeven, dus behoorlijke impact op mijn spaar vermogen gehad (kosten voor me bruiloft, kleine geboren, 2e auto, nieuwe inboedel).
Daarnaast wel flink kunnen besparen. dus ook alweer wat opgebouwd.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 21-04-2011 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Naboo schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:02:
Volgens mij geeft hij aan geen vast inkomen te hebben.... Dan kan ik het mij goed voorstellen om zo'n bedrag makkelijk bij de hand te hebben... :)
Dat hangt dus nogal af van de aard van het inkomen wat er wel is. Ik heb ook geen vast inkomen want ik ben zelfstandig, maar dat betekent niet dat ik niet regelmatig inkomen heb ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Doe je goed :)

Overigens moet ik misschien voor de volledigheid vermelden dat ik nog 15K heb staan in niet vrij op te nemen beleggingen. Kan wel opnemen, maar dat kost fors knaken vanwege de daling in de achterliggende aandelen de laatste jaren. Terwijl de inleg eruitkomt als ik wacht tot het het vanzelf afloopt.

Maarja, als ik dat ga uitgeven aan een bruiloft ofzo is er dus niets meer. Bewaar het liever voor echte noodgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8733

10k als buffer voor onvoorziene zaken (10k ook als ondergrens rekenen, wanneer dit bedrag lager wordt asap weer sparen tot dit bedrag)

3k in fondsbeleggingen (geen idee wat ik er mee wil nog, ze renderen atm nog lekker :))

100k in diverse depositos en spaarrekeningen (ook voor later, vastgezet in de gunstige periode (2007/2008) toen je voor 5,5-6% kon vastzetten voor de periode van 10 jaar) Dit bedrag is zo hoog omdat ik er van overtuigd ben dat tegen de tijd dat ik met pensioen kan mensen zelf hun broek omhoog moeten houden (AOW afgeschaft?! en die pensioenfondsen en lijfrente constructies vertrouw ik voor geen meter). Mijn hele pensioenopbouw regel ik dus zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:55
Ik heb één maandsalaris aan spaargeld ongeveer... maar wel veel spullen.
Dus als ik uit nood mijn buffer moet aanspreken steek ik gewoon mijn spullen in de fik om warm te blijven :)
Anoniem: 8733 schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:41:
100k in diverse depositos en spaarrekeningen
Mag ik vragen hoe jij aan een ton vermogen komt voor je dertigste?

[ Voor 38% gewijzigd door ebia op 21-04-2011 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb ongeveer 40 maandsalarissen aan vermogen waar ik direct bij kan komen. De rest zit in aandelen/opties/turbo's of is uitgeleend (zakelijke leningen @ redelijk percentage).

Waarom zoveel liquide? Omdat mijn leven de laatste tijd nogal veranderingen door heeft gemaakt en ik absoluut niet weet of ik het in een huis stop, opeens een jaar op vakantie ga of opeens extreem veel wil beleggen. Daarom zit het niet vast in deposito's.
ebia schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:42:
In mijn geval (op mijn 24e dat bedrag binnen): veel werken, veel freelance werken, goed beleggen/investeren, goedkoop thuis wonen. En veel werken, had ik dat al gezegd? :)

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 21-04-2011 21:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 11:20
Onze buffer gaat er hard door heen...

19.000 euro

Nieuw kunstof kozijnen (3200 euro)
Dakkapel (6000 Euro)
Aircopomp Opel Astra (700 euro)
CV ketel begeven (1600 Euro)
Wasmachine begint kuren te vertonen...

etc...

:(

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een dakkapel betaal je natuurlijk niet uit een buffer, teminste ik neem even aan dat je vorige dakkapel niet "opeens stuk ging" evenals nieuwe kozijnen, die komen natuurlijk uit een potje die je opbouwd voor onderhoud aan je huis. dat zijn dingen waarvoor je spaart

Een buffer vind ik, is voor (on)voorziene financieele tegenslagen.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8733

ebia schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:42:
Ik heb één maandsalaris aan spaargeld ongeveer... maar wel veel spullen.
Dus als ik uit nood mijn buffer moet aanspreken steek ik gewoon mijn spullen in de fik om warm te blijven :)

[...]

Ja dat mag. Veel werken door naast mijn gewone werk freelance klussen uit te voeren. Deel van deze inkomsten ook gunstig weten te beleggen en de winst op deze beleggingen op tijd weten te pakken :)

Dit geld heb ik nu grotendeelds in deposito's weggezet, en elk jaar wordt dit vermogen wat meer door de rente. Dit geld wil ik gaan gebruiken voor mijn oude dag zoals net aangegeven. Hoop alleen dat dit lukt, omdat over een deel van dit geld VRH (vermogen rendement heffing) betaald moet worden en de inflatie de laatste tijd toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:30
Mijn standaard buffer is minimaal een half jaarinkomen. Dit omdat ik bjivoorbeeld standaard de optie wil hebben om per direct mijn baan op te zeggen zonder daar financieel over na te denken.

Daarnaast minder flexibel kapitaal wat binnen een jaar of wat gewoon 50% van huis moet zijn.

Verder staat er genoeg op de lopende rekening om aan het eind van elke maand 300-500 euro over te houden. Komt wel eens voor dat de credit card op het verkeerde moment afgeschreven wordt en ik dan contant moet betalen in de supermarkt, maar meestal is dit voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Ik heb als noodbuffer ongeveer 3 maandinkomens, mede omdat ik een arbeidsongeschiktheidsverzekering heb die pas na 2 maanden ziekte uit gaat betalen.

Maar de rest van mijn spaargeld/vermogen staat ook gewoon op een spaarrekening. Omdat ik dit jaar wil verhuizen en nog niet weet hoeveel vermogen ik daarvoor wil of ga aanspreken. Als dat achter de rug is ga ik misschien eens kijken naar hoe ik hoger rendement kan behalen (betekent namelijk meestal dat het sowieso minder liquide/flexibel wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Ik heb niet echt een zeker bedrag wat ik beschouw als noodbuffer. Heb meestal rond de 2K op betaal/spaarrekening bij de Rabo staan waar ik direct bij kan, en als het moet zou ik prima een paar jaar kunnen overleven op mijn huidige reserves, maar dat is natuurlijk absoluut niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:19

SmartDoDo

Woeptiedoe

Na aftrek van de maandelijkse vaste lasten resteert er doorgaans een buffer van 300 tot 400 euro op de betaalrekening. Daarnaast hanteer ik een direct benaderbare spaarbuffer van ruim 6 maandsalarissen.

Daarnaast heb ik de nodige potjes auto, kleding, hobby etc. zodat ik ook bij onverwachte uitgaven in die hoek altijd wel een greep in een toepasselijke pot kan doen.

Stress hier overigens zodra de buffer op de betaalrekening minder dan zo'n 150 euro wordt, dan ga ik echt geld van de spaarrekening overmaken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
Wauw NL'ers sparen echt te graag! Amazing... is mij nou nooit gelukt ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Hoe zit het eigenlijk met 'rood staan'?
Bij de ING heb ik 'kwartaalkrediet' , waarbij je tot een bepaald bedrag in de min mag staan, mits je per kwartaal tenminste één dag positief staat. De rente is fors (14%/jaar), maar ik heb het alleen just-in-case; nog nooit gebruik van hoeven maken, dan kost het dus niets.
Een enkele keer is mijn saldo per ongeluk onder nul gezakt door een slecht geplande afschrijving, maar omdat ik steeds dezelfde dag aanvulde van de spaarrekening, hoefde ik geen debetrente te betalen.
Mijn vraag is nu deze: geldt dit bij alle banken? Maw, is minder dan 24u rood staan gratis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:28

Matis

Rubber Rocket

teh_twisted schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:16:
Hope for the best, prepare for the worst ;)

Ikzelf woon ook nog thuis, heb een fulltime baan en houd elke maand ruim 1500 euro netto over. Al dat geld gaat nu op mijn ING Toprekening. Daarnaast heb ik nog een ASN-rekening lopen waar zowel ik als mijn ouders elke maand een X-aantal euro's in stoppen. Dat geld is nu nog niet opneembaar, maar mag opgenomen worden voor de aanschaf/inrichting van een huis.
Ook heb ik nog spaarloonregeling, dat is geen vetpot, maar jaarlijks toch weer 613 euro die ik "vergeten" was :P

Al met al zit ik nu al ver boven de vermogensbelasting-grens, maar elke euro die je nu spaart, verdien je later dubbel en dwars terug bij het afsluiten van een hypotheek.

Ik heb overigens makkelijk praten, zowel mijn ouders als hun ouders hebben het financieel altijd behoorlijk ruim gehad. Daardoor zijn mijn ouders met een mooie zak geld begonnen toen ze uit huis gingen en mijn ouders zijn dat nu ook voor mij (en mijn zusje) aan het voorbereiden.

Wat betreft het rood staan. Ik kan maximaal 1000 euro rood staan (komt nog van mijn studentenrekening). Ik sta incidenteel rood, maar ik probeer dat tot een minimum te beperken. Ik moest afgelopen jaar 89 cent creditrente betalen :P

Tevens heb ik nog een CC waar ik (volgens mij) ook 1000 euro per maand mee kan opnemen. Dit is overigens hetzelfde bedrag, wat nog voortvloeit uit mijn studentenrekening.

Met een telefoontje zal het wel verhoogd kunnen worden, maar ik vind het wel prima zo :)

[ Voor 8% gewijzigd door Matis op 21-04-2011 22:26 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Hangt misschien beetje samen met je sig ;). Je kan simpel beginnen he, gewoon klein bedrag elke maand opzij zetten (bijvoorbeeld 100 euro). Heb je aan einde van het jaar toch €1200 gespaard ;).

Maar ik verbaas me ook over de bedragen die hier genoemd worden hoor. Dacht dat ik zelf wel aardig goed kon sparen maar stelt niet zoveel voor als je sommige bedragen hier leest :X ;).

[ Voor 19% gewijzigd door McVirusS op 21-04-2011 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Matis schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:24:
[...]
Tevens heb ik nog een CC waar ik (volgens mij) ook 1000 euro per maand mee kan opnemen. Dit is overigens hetzelfde bedrag, wat nog voortvloeit uit mijn studentenrekening.

Met een telefoontje zal het wel verhoogd kunnen worden, maar ik vind het wel prima zo :)
Niet met telefoontje (althans niet bij de Rabobank). Werkt allemaal zeer krom, ik wou CC limiet verlagen maar dat kon niet zonder weer door de kredietwaardigheidscontrole heen te gaan (lees: loonstrookjescontrole :P).

Dus nu heb ik een CC met 5k limiet omdat ik 'm ooit heb verhoogd voor vakantie naar USA en kan 'm niet (makkelijk) omlaag veranderen omdat ik ondertussen een minder vast inkomen heb (zal vast wel kunnen maar dat kost dan wel aardig wat moeite). Gelukkig is het CC met directe aflossing en daardoor niet geregistreerd bij BKR (heb ik begrepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Hier ook buffer van een jaarsalaris, maar moet zeggen dat het met kinderen in het gezin minder snel groeit. Maandelijks zetten we een bedrag varierend tussen 800 en 900 apart. Waarom zoveel liquide; ik zou niet weten waar ik het aan uit moet geven.

Er zijn ook van die maanden dat we minder sparen, kom je per ongeluk opeens die kast, lamp, etc. Tegen die ook nog eens allemaal tegelijk in de uitverkoop staan, dan houdt je dus niets meer over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 31-05 10:31
McVirusS schreef op donderdag 21 april 2011 @ 20:47:
[...]

Waarom wil je zo'n groot bedrag liquide houden? Met welke omstandigheden hou je dan rekening?
Vooral de situatie dat ik een tijd zonder werk zou zitten. In de huidige markt niet zo waarschijnlijk, maar je hebt nu eenmaal pieken en dalen in de economie.
Ook ziekte/arbeidsongeschiktheid zou aardig in de buffer hakken, al heb ik daarvoor wel een AOV verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Hielko schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:03:
Ik heb niet echt een zeker bedrag wat ik beschouw als noodbuffer. Heb meestal rond de 2K op betaal/spaarrekening bij de Rabo staan waar ik direct bij kan,
Dat is geen buffer, maar werkkapitaal :)
en als het moet zou ik prima een paar jaar kunnen overleven op mijn huidige reserves, maar dat is natuurlijk absoluut niet de bedoeling.
Idem. Het vrij beschikbare gezinsvermogen (girale tegoeden + direct opeisbare beleggingen) is ca gelijk aan het bruto jaarlijks gezinsinkomen. Vanuit het perspectief van een buffer is het mogelijk om 5 jaar de bruto hypotheeklasten te betalen of twee a drie jaar te overleven zonder inkomen.

Maar natuurlijk heeft dit weinig met een noodbuffer te maken. Het betekent alleen dat als ik op een dag besluit dat het tijd is om de kozijnen te vervangen, een auto te kopen, of nog een keer een half modaal jaarsalaris aan een feestje uit te geven, een gebitsrenovatie van 5k te doen, etc., dat dat kan :) Tevens is het een aardig begin voor een toekomstige pensioenbuffer.

Bij minder dan 6 maanden levensonderhoud plus reserveringen voor alle bekende uitgaven plus dekking van de onderwaarde van m'n woning zou ik me niet prettig vinden :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 21-04-2011 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Zo'n drie netto maandsalarissen, rond de 11k. In de loop van de jaren heb ik ontdekt dat ik eigenlijk de meeste grote(re) uitgaven vaak van de lopende rekening doe. Daarmee is de noodzaak van spaargeld eigenlijk vervallen, terwijl ik bovendien van mooie spulletjes hou. Geld moet toch een beetje rollen, en zonder kinderen en koophuis heb je aan zo'n buffer al snel genoeg.

[ Voor 38% gewijzigd door nare man op 21-04-2011 23:46 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mijn buffer is de bestedingsruimte op een doorlopend krediet, 15.000 euro.
Heb nooit een buffer gehad. Wel toen ik net begonnen was met werken binnen 3 jaar 3 huizen gekocht, eentje moeten uitkopen en eentje verkocht. Daartussen nog een vaste baan opgezegd en een jaar alleen parttime gewerkt (en m'n doctoraal gehaald) en de hypotheek betaald van een persoonlijke lening. Die heb ik later afbetaald met de overwaarde van m'n eerste huis.
Nu gaat alles op aan vaste lasten en leuke dingen. Ik hecht niet aan financiële zekerheid of spaargeld. Iets te vaak ingrijpende dingen van dichtbij meegemaakt, waardoor ik liever nu al van het geld geniet. Geld op de bank garandeert geen gezondheid of immuniteit tegen ongelukken. De investering weegt mijns inziens niet op tegen de fractie gemak die het in geval van nood scheelt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Ik hanteer geen vast bedrag als buffer. Ik spaar wat ik sparen kan, maar ik ben momenteel niet in de positie om honderden euro's per maand weg te zetten dus echt hard groeit het niet. Er staat iets van 1200 euro op mijn spaarrekening en meer heb ik gewoon niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 03:43

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Canaria schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 00:30:
Mijn buffer is de bestedingsruimte op een doorlopend krediet, 15.000 euro.
Heb nooit een buffer gehad. Wel toen ik net begonnen was met werken binnen 3 jaar 3 huizen gekocht, eentje moeten uitkopen en eentje verkocht. Daartussen nog een vaste baan opgezegd en een jaar alleen parttime gewerkt (en m'n doctoraal gehaald) en de hypotheek betaald van een persoonlijke lening. Die heb ik later afbetaald met de overwaarde van m'n eerste huis.
Nu gaat alles op aan vaste lasten en leuke dingen. Ik hecht niet aan financiële zekerheid of spaargeld. Iets te vaak ingrijpende dingen van dichtbij meegemaakt, waardoor ik liever nu al van het geld geniet. Geld op de bank garandeert geen gezondheid of immuniteit tegen ongelukken. De investering weegt mijns inziens niet op tegen de fractie gemak die het in geval van nood scheelt.
Da's een heel andere insteek, en mijns inziens ook wel bewonderenswaardig dat je daar vrij open over bent in een topic dat m.i. financiele moraalridderij aantrekt.

Zelf ben ik momenteel gezegend met een fatsoenlijk inkomen en ben ik nu in de fase aan het komen dat ik de meeste speeltjes wel in huis heb, dus de reserves beginnen toe te nemen. Momenteel nog niet echt heel schokkend, maar het is aan het komen. Ik merk wel dat ik het prettig vind als ik iets in reserve heb staan. Ook voor de aanschaf van een huis is het hier (VS) handig om een deel cash aan te betalen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

McVirusS schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:32:
Niet met telefoontje (althans niet bij de Rabobank). Werkt allemaal zeer krom, ik wou CC limiet verlagen maar dat kon niet zonder weer door de kredietwaardigheidscontrole heen te gaan (lees: loonstrookjescontrole :P).
Ik ontvang mijn loon sowieso op die rekening, dus via die weg kunnen ze ook mijn loon achterhalen.
Dus nu heb ik een CC met 5k limiet omdat ik 'm ooit heb verhoogd voor vakantie naar USA en kan 'm niet (makkelijk) omlaag veranderen omdat ik ondertussen een minder vast inkomen heb (zal vast wel kunnen maar dat kost dan wel aardig wat moeite). Gelukkig is het CC met directe aflossing en daardoor niet geregistreerd bij BKR (heb ik begrepen).
IK heb mijn CC voornamelijk voor vakanties en (toentertijd) voor aankopen via het internet. Tegenswoordig met PayPal en Ideal, is die laatste noodzaak er niet meer.
Voor vakanties e.d. is een CC echt retehandig. Vooral omdat je al wel kunt reserveren met je CC, omdat de tegenpartij weet dat hij het geld kan claimen, maar pas op het moment dat je het hotel bezoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Op de betaalrekening varieert ons saldo van -500 tot +5000, op de spaarrekening minimaal 25k. Alhoewel dat de afgelopen maand is gedaald tot 15k ivm aanschaf motor en schilderen huis :X Daarnaast nog een deposito van 25k. We sparen iets van 1500 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 22:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Salaris komt op de 21e, eind van de maand is de standaard periode voor grotere periodieke afboekingen en de hypotheek wordt op de 1e afgeboekt. Ik werk bij een betrouwbaar bedrijf en heb het ook in mijn eerdere carrière nog niet meegemaakt dat het salaris te laat kwam, dus na de 1e van de maand ga ik eens kijken hoeveel ik naar de spaarrekening kan overboeken (dat is in principe hoeveel er op de rekening stond voordat ik salaris kreeg).
Als het ooit mocht gebeuren dat het salaris niet op tijd is dan heb ik nog een spaarrekening waar meer dan voldoende op staat om een paar maanden geen salaris te krijgen. Op de betaalrekening staat nooit "te veel".
Ik heb een paar jaar via een uitzendbureau gewerkt, en dan krijg je salaris elke 4 weken. Dus dan leer je wel je geld te managen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij mij is de maand te lang om een buffer op te sparen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McVirusS schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:27:
[...]

Hangt misschien beetje samen met je sig ;). Je kan simpel beginnen he, gewoon klein bedrag elke maand opzij zetten (bijvoorbeeld 100 euro). Heb je aan einde van het jaar toch €1200 gespaard ;).

Maar ik verbaas me ook over de bedragen die hier genoemd worden hoor. Dacht dat ik zelf wel aardig goed kon sparen maar stelt niet zoveel voor als je sommige bedragen hier leest :X ;).
We hebben jaren op een flatje gewoon met 300 euro huur. totale kosten incl eten en drinken waren net 800 euro. er kwam bijna 2800 netto binnen, dan gaat sparen hard hoor. we hebben zo 4 jaar kunnen sparen en toen hebben we een huis gekocht, KK voor eigen rekening genomen, en wat opknap werkzaamheden. toen was de helft op. en hadden we nog 35k over ofzo. in ons koophuis konden we wat minder sparen, maar nog steeds ruim 800 euro minimaal.
Sinds een half jaar een kleine en de vrouw is minder gaan werken, dus nu gaat sparen helemaal weer minder, zitten nu gemidddeld op 400 per maand.
Ik ben nog bezig met een opleiding, verwacht deze in 2012 af te ronden en dan kan ik ook weer een stap maken met salaris en hoop ik 300-400 nettto er op vooruit te gaan. en kunnen we weer flink sparen.
Daarnaast wil mijn vrouw wat thuis werk gaan doen, en zo nog een paar 100 per maand bij te verdienen, maar dat is nog niet zeker..

1 ding is zeker, wil je goed geld sparen moet je tegenwoordig 2 inkomens hebben. (of nogbij je ouders wonen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:14

Melkaz

Melkazar

Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 09:44:
[...]

1 ding is zeker, wil je goed geld sparen moet je tegenwoordig 2 inkomens hebben. (of nogbij je ouders wonen)
Die ervaring heb ik dus ook. Ik ben inmiddels twee jaar afgestudeerd en werk al bijna twee jaar fulltime. Het eerste half jaar woonde ik nog thuis en spaarde ik ruim 1000 euro per maand. Toen ben ik gaan samenwonen en werd het sparen maximaal 500 per maand. Sinds kort is mijn vriendin gestopt met haar goedbetaalde baan en volgt ze een nieuwe opleiding + deeltijd werk waardoor haar inkomen bijna gehalveerd is. Veel repareren vanaf mijn kant dus en zo heb ik deze maand niets kunnen wegleggen omdat ik zo nodig een IPad2 moest kopen :D

Kortom, ik werk pas twee jaar fulltime en ben van -1000 euro rood naar 10k gegaan maar sinds kort kan ik echt maximaal 200 tot 500 euro opzij leggen.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 19:19

Gerco

Professional Newbie

Ik ben na mijn scheiding weer helemaal op 0 begonnen. Helaas nog wel lasten van het oude huis (wat in de verkoop staat, zie sig) dus sparen gaat niet zo hard als ik zou willen. Momenteel heb ik ongeveer 3 netto maandsalarissen staan als buffer, maar dat vind ik veel te weinig.

Zo'n buffer is voor mij een stukje zekerheid, iets waar ik me geen zorgen over hoef te maken. Niet dat ik verwacht dat mijn werkgever binnenkort failliet gaat oid, maar dat kan zomaar gebeuren en dan is het wel handig om wat geld achter de hand te hebben.

Deze buffer is niet bedoeld voor "leuke dingen". Die betaal ik allemaal van de lopende rekening (maar niet tot mijn buffer tot minimaal 5 maandsalarissen is gegroeid). Puur voor de noodzakelijke uitgaven en 5 salarissen telt dan ook als bodem. Alles daarboven is voor aanpassingen aan mijn huis (mits ik dat tegen die tijd weer heb) en andere grote zaken. Een mooie TV of nieuwe computer is leuk, maar daar "spaar" ik voor op mijn lopende rekening.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
[...]

We hebben jaren op een flatje gewoon met 300 euro huur. totale kosten incl eten en drinken waren net 800 euro. er kwam bijna 2800 netto binnen, dan gaat sparen hard hoor.
Is een flatje van 300 euro huur niet sociale woningbouw? Is 2800 euro netto binnenkrijgen niet fors bovenmodaal? Was er dan niet gewoon sprake van scheefwonen?

[ Voor 48% gewijzigd door nare man op 22-04-2011 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:48

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Noodbuffer 1000 eur, dat is voldoende voor alle onverwachte uitgaven die per direct betaald moeten worden en voldoende als het salaris te laat betaald zou worden. De rest van mijn spaargeld staat wat lastiger op spaarrekeningen en in deposito's. Mocht ik dat nodig hebben kan ik daar binnen een maand wel bij.

Verder zijn heel veel uitgaven redelijk te plannen en daar heb ik dan ook apparte spaarpotjes voor. Vandaar dat ik het onzinnig vind om een hele grote noodbuffer aan te houden. Geld moet rollen of met een specifiek doel weggezet worden om op termijn ook echt uit te gaan geven, vind ik.

(Zo vind ik de pensioen spaarpot van sommige tweakers een prima doel voor spaargeld, maar dat is in mijn ogen absoluut geen noodbuffer, daar wil je immers tot je 60-70ste van af blijven als het even kan)

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
nare man schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:03:
Is een flatje van 300 euro huur niet sociale woningbouw? Is 2800 euro netto binnenkrijgen niet fors bovenmodaal? Was er dan niet gewoon sprake van scheefwonen?
2800 euro is voor 1 persoon wel bovenmodaal, maar volgens mij verdienden ze het met z'n 2en dus dan valt het reuze mee ;).

Lijkt me wel scheefwonen ja; maar zoiets kan nou eenmaal ontstaan (als je bijvoorbeeld laag begint of samen gaat wonen). Snap best dat je dan van die situatie gebruik maakt om even flink te sparen (als je niet meer ruimte nodig hebt/wilt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:34

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Heb een reserve van ongeveer een netto jaarsalaris. Aangezien ik in een redelijk goedkoop huurhuis woon zou ik daar meer dan een jaar van rond kunnen komen, echter moet ik dan wel iets rustiger aan doen met leuke dingen. (ja ik woon ook scheef, maar ben er met laag salaris ingekomen en niet de behoefte gehad om groter te gaan wonen aangezien ik de ruimte niet nodig heb...)

Maar het is niet echt een speciaal noodbuffer. Spaar eigenlijk niets per maand, naast spaarloon. Zorg er alleen voor dat vakantiegeld en 13e maand op de spaarrekening terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik streef naar 10.000 op de spaarrekening, deze maand een auto gekocht dus we hebben de helft ervan over maar we krijgen weerk vakantiegeld en HRA van de belastingdienst terug en dan hebben we t weer bij elkaar :) Daarnaast houden we per maand ruim 500e over om te sparen dus dat gaat wel weer prima vollopen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:33
Hmm heel het spaargeld / de noodbuffer is afgelopen jaar al opgegaan. Auto kapot, zodanig dat er een nieuwe most komen+ nieuw huis + 2e kleine erbij. Nieuwe baan en van weekloon terug naar maandloon (halverwege een periode) met iets lager salaris. "Nieuwe" ex lease auto ook nog eens wat stukken en nieuwe (winter)banden nodig. En meer van dat soort spul.
Dan heb je in een keer geen buffer meer en wil je hem snel terug :'(
Bedoeling is ongeveer 6 tot 10k nood te houden en proberen de rest te gaan sparen, maar ja moet weer op 0 beginnen nu dus dat duurt nog ff.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
djlinsen schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:11:
(Zo vind ik de pensioen spaarpot van sommige tweakers een prima doel voor spaargeld, maar dat is in mijn ogen absoluut geen noodbuffer, daar wil je immers tot je 60-70ste van af blijven als het even kan)
Het verbaast mij echt te lezen hoeveel geld sommige mensen opzij leggen inderdaad. In de orde van grootte van een jaarsalaris: het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je verdient, maar je praat dan al snel over 25.000-30.000 euro netto denk ik. Als noodbuffer (kapotte auto, kapotte wasmachine, etc.) lijkt me dat buitengewoon veel. Ik richt mijn buffer niet in op de situatie waarin ik mijn baan kwijtraak: ik ga ervan uit dat ik mijn baan niet kwijtraak, daarvoor is er teveel werk in mijn sector en heb ik een te gunstige uitgangspositie. Zoniet, soît, dat zien we dan wel weer. Het is voor mij toch advocatuur of niets. Geld moet ook een beetje rollen: als ik zie dat het saldo teveel oploopt dan is het gewoon weer lekker shoppen in Parijs :)

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 22-04-2011 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

nare man schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:33:
[...]

Het verbaast mij echt te lezen hoeveel geld sommige mensen opzij leggen inderdaad. In de orde van grootte van een jaarsalaris: het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je verdient, maar je praat dan al snel over 25.000-30.000 euro netto denk ik. Als noodbuffer (kapotte auto, kapotte wasmachine, etc.) lijkt me dat buitengewoon veel. Ik richt mijn buffer niet in op de situatie waarin ik mijn baan kwijtraak: ik ga ervan uit dat ik mijn baan niet kwijtraak, daarvoor is er teveel werk in mijn sector en heb ik een te gunstige uitgangspositie. Zoniet, soît, dat zien we dan wel weer. Het is voor mij toch advocatuur of niets. Geld moet ook een beetje rollen: als ik zie dat het saldo teveel oploopt dan is het gewoon weer lekker shoppen in Parijs :)
Voor mij zou ik gewoon echt niet weten wat ik anders met het geld moet doen. Zou ook wel kunnen shoppen, maar ik geef nu eenmaal weinig om bijvoorbeeld mooie nieuwe kleding. Thuis heb ik alles wat ik wil. Ga veel stappen met vrienden, veel uit eten, en paar keer per jaar op vakantie. Dat zijn mijn grote uitgaven. En alles wat ik dan overhoud, tja, dat eindigt op een spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:51
Ik zie hier toch wel meer vermogende jongelingen dan ik zou verwachten. Doen jullie goed!

Wij zorgen ervoor dat er aan het einde van iedere maand zo'n 3K euro op de betaalrekening staat. (Dit geven we gemiddeld over het jaar genomen zo'n beetje uit per maand). Alles daarboven gaat naar spaar- en/of beleggingsrekening, waar inmiddels een 'buffer' van een kleine 10jr is opgebouwd. Vooralsnog dus alleen maar een luxe probleem: wat gaan we met dit geld doen? eerder stoppen met werken, lange wereldreis, huis aflossen, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 12:07
je doet er verstandig aan om dat niet te doen zo lang er HRA bestaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
ceelcoumans schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:50:
[...]

Want het is beter om eerst iets te betalen en daar ca. 50% van terug te krijgen, dan in het geheel geen betalingsverplichtingen meer te hebben? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Haha, als NL'ers (even generaliseren) een ding niet doen, is het sparen. Sterker nog, we hebben de grootste hypotheekschuld ter wereld (>600 mld and counting...). Als we ons spaar geld nou eens zouden gaan gebruiken voor het aflossen van een huis... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 111703 op 22-04-2011 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Het gaat natuurlijk om 'consumptief' sparen, duh. In het normaal spraakgebruik noem je iemand mét hypotheekschuld, maar die tevens een groot deel van zijn inkomen opzij zet, gewoon spaarzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 12:07
Je mist waarschijnlijk een heel groot deel van je vermogen door de aflossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:51
[...]
Dat is wel erg kort door de bocht, HRA is niet de heilige graal. Je betaalt een bepaalde rente, je ontvangt een bepaalde rente, betaalt VRH en betaalt eigen woning forfait (laatste vervalt bijv. als je je hyp aflost). Het kan dus zomaar zijn dat in sommige gevallen aflossen effectief goedkoper is. Zeker als je daarnaast ook nog eens stopt met werken (geen inkomsten dus ook geen aftrek). Kortom, genoeg variabelen om er niet een eenduidige uitspraak over te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313723

Aangezien ik overstap naar een deeltijd opleiding, kan ik weer gewoon gaan werken, op het moment heb ik weinig, een paar honderd €, misschien (26jr). Momenteel hebben m'n vriendin in totaal een buffer van € 0,- (en dat terwijl ze accountant is, 30jr). Nooit problemen mee gehad, maar nu onze relatie wel serieus begint te worden is het tijd om te beginnen met het planten van een geldboompje.

Als het goed is, heb ik per 1 mei weer een vaste baan (gelukkig geen software ontwikkeling meer ;) ), met een redelijk goed salaris (2.5-2.8k), voor iemand die eigenlijk onervaren is in die tak van sport (meer commercieel/productmanagement).
Echt veel uitgaan doe ik niet meer en zinloze maandlasten heb ik ook niet meer. Daarnaast woont m'n vriendin in sociale huur, dus daar gaat ook niet erg veel geld aan op.

Wat we momenteel voor ogen hebben is het blijven wonen in dit appartement, totdat het blok gesloopt wordt, over een jaar of 4. Uitgaande van een salaris van 2.5k, krijg ik ongeveer €1700 netto, daarvan gaat 700 op aan samenwonen, wat vaste lasten en vrije tijd, de rest zet ik op een internetrekening van de Rabo (idem voor haar).

Op een gegeven moment staat daar dus een euro of 12k op, maar wat dan? Het is volgens mij niet zo zinvol meer dan dat als directe buffer te alloceren. Welke onvoorziene uitgave kost nou 12k? Misschien een auto, maar we wonen allebei op ~2km van onze (in mijn geval toekomstige) werkgevers vandaan.
Wat is nou verstandig om te doen met alles wat meer is? Voorzichtig beleggen? Het hoeft allemaal niet overdreven risicovol belegd te worden, maar een beetje spielerij lijkt me wel leuk.
Hoe kan ik dat geld een beetje laten leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSynn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 16:06
Net na mijn studententijd wonende op mijn studentenkamertje kon ik 1k+ sparen per maand. Dat heb ik een jaar gedaan en toen heb ik een huis + auto gekocht. Toen hield ik zo'n 4k over.
Als ik mijn best zou doen, zou ik 700e per maand opzij kunnen leggen. Maar ja, kwestie van levensstijl he ;). Ik heb nu een gemiddelde van 3k, maar dit vind ik veels te weinig. Ik zou zo'n 10k+ willen/moeten hebben...Maar goed, ik ben nu 1verdiener en mijn vriendin zal van de zomer gaan beginnen, dus verwacht ik hier binnen een jaar wel op te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Anoniem: 313723 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:00:
- Dure horloges en sieraden voor jezelf en je vriendin
- Mooie kleren
- Lekker shoppen in de grote wereldsteden
- Een kunstcollectie aanleggen om je vrienden te imponeren
- Etc.

Alhoewel, dat is meer jezelf laten leven, waartoe je geld je in staat stelt :)

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 22-04-2011 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 22:51
[...]
Sinds een half jaar een kleine en de vrouw is minder gaan werken, dus nu gaat sparen helemaal weer minder, zitten nu gemidddeld op 400 per maand.
Same here, kleine meid (die veel te hard groeit, 5mnd 9kg, kleertjes vliegen er door). En de vrouw die minder werkt.
Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 09:44:1 ding is zeker, wil je goed geld sparen moet je tegenwoordig 2 inkomens hebben. (of nogbij je ouders wonen)
En zelfs dan is het nog moeilijk. Op dit moment gaat er weinig naar de spaar rekening en het meeste op aan alle vaste lasten e.d. Ik krijg 3x per jaar exta geld (mei: vakantiegeld, september: tantieme, december: einde jaarsbonus), en dat geld gaat naar de spaarrekening.

Wij proberen de spaarrekening op 10k te houden als buffer.

Wij hebben nooit een buffer op kunnen bouwen. Ik moest nog een half jaar naar school, toen zijn we gaan samenwonen (huur). Mn (toen nog) vriendin werkte al wel fulltime. Anderhalf jaar later hebben we onze huidige woning gekocht. Nooit dus de kans gehad om flink te sparen (thuiswonend + fulltime).
Anoniem: 111703 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:54:
[...]
Als we ons spaar geld nou eens zouden gaan gebruiken voor het aflossen van een huis... ;)
Dat vraag ik mij dus af, de mensen die zeg maar +20k buffer hebben, hebben die hun huis afgelost? Of een deel er van? Ik heb een deel spaarhypotheek en een deel aflossingsvrij. Als de mogelijkheid er is wil ik graag een deel van de aflossingsvrije hypotheek aflossen = minder rente = lagere maandlasten = meer sparen... of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nare man schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:03:
[...]

In het begin zeer zeker niet.
Ik ben op mijn eigen gaan wonen (alleen) en verdiende toen 1500 euro bruto.
Na een jaar ben ik samen gaan wonen en ondertussen had ik flinke sprongen gemaakt met mijn salaris. ook mijn vriendin had een full-time baan. zodoende harkten we 2800 euro netto naar binnen.

Na 4 jaar samenwonen hebben we een huis gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nare man schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:10:
[...]

- Mooie kleren
- Etc.

Haha, nee dat bedoelde ik niet helemaal, ik ben uitstekend in staat geld op die manier te laten leven >:)
Ik bedoelde het meer in de zin van beleggingen of andere financiele dingetjes die ik nog moet leren kennen, om het mogelijk te kunnen vermeerderen.
Don't worry, snoepreisjes en andere dingetjes werden, worden en zullen nog zeer regelmatig ondernomen worden (vandaar waarschijnlijk ook steeds onze prachtige saldi ;)).

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 313723 op 22-04-2011 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:55
Anoniem: 313723 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:00:
Wat is nou verstandig om te doen met alles wat meer is? Voorzichtig beleggen? Het hoeft allemaal niet overdreven risicovol belegd te worden, maar een beetje spielerij lijkt me wel leuk.
Verstandig is gewoon alles op een rentegevende spaarrekening... Beleggen zou ik nooit met al m'n geld doen (het kan immers ook fout gaan), dus doe je dat met een deel. Bijvoobeeld 5K in jou geval. In plaats van 3% rendement van een spaarrekening haal je misschien 5% met een defensieve beleggingsstrategie. Dan maak je per saldo 100 euro per jaar meer winst dan met een spaarrekening.

De vraag is alleen of die baten wel opwegen tegen de extra stress (bijvoorbeeld) die je hebt als de beurzen wat wobly zijn. Blijf je sterk en laat je je geld staan, of haal je het terug of koop je een ander aandeel of stop je het in een ander fonds? Vergeet niet dat al die transacties ook nog eens geld kosten, waardoor je netto nog minder winst maakt met je beleggingen.

Al met al, tenzij het een hobby is, zie ik niet in waarom mensen dus met dergelijke kleine bedragen zouden beleggen.. waardoor je weer helemaal terugkomt op de optie sparen... je kunt ook spullen kopen waarvan je hoopt/denkt dat het in waarde zal toenemen op termijn, kunst of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

verkeerd gelezen

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 313723 op 22-04-2011 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21
Het is ook altijd hetzelfde hier, of het nu salaris, spaargeld of blunders met je vriendin is, ik halveer alles maar wat ik lees want ik geloof er niks van :P Het komt ook totaal niet overeen met mensen in mijn omgeving, en dat gaat ook van wajong tot bankwezen...

Ik denk dat na de eerste paar miljonairs de rest zich niet meer durft te melden of zo? Of niet de behoefte voelt te koop te lopen met de financiële situatie :) Ik ook niet echt, maar om wat tegendruk te bieden: Ik heb geen noodbuffer, geen potje 'motor', potje 'kozijnen' en potje 'wasmachine', ik heb een betaalrekening en een spaarrekening, en samen staat daar op het laagste punt van de maand ~3x mijn netto maandsalaris op.

Ik heb 50 euro spaarloon en maak 200 euro per maand over naar de spaarrekening. Heb net vanwege de aanbetaling op de zomervakantie wat van spaar naar betaal overgemaakt, maar dat komt met het vakantiegeld weer goed :)

Ik ben alleenstaand, en inderdaad, sparen ging heel wat beter toen ik nog bij mijn ouders woonde :P Maar ik zit in een leuk huis, kan mijn hobby's betalen en ga regelmatig wat leuks doen met vrienden, en zolang ik nog kan sparen vind ik het wel best :) Tuurlijk zie ik liever wat meer geld op de spaarrekening, maar ik ga er niet van alles voor laten om dat doel eerder te bereiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Paul op 22-04-2011 11:34 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

[...]

Niet mee eens. Ik betaal nu elke maand 480 euro rente NETTO. Doe dat 360 keer en je komt op 172800. Dat is al ruim meer dan dat mijn hypotheek hoog is.... Dus nee dank je.... Ik los liever snel af, want als ik dit 30 jaar blijf doen betaal ik dus al 2x mijn hypotheek......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

LinkinTED schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:15:
Dat vraag ik mij dus af, de mensen die zeg maar +20k buffer hebben, hebben die hun huis afgelost? Of een deel er van? Ik heb een deel spaarhypotheek en een deel aflossingsvrij. Als de mogelijkheid er is wil ik graag een deel van de aflossingsvrije hypotheek aflossen = minder rente = lagere maandlasten = meer sparen... of zie ik dat verkeerd?
Vast niet, en precies om de reden die jij aanhaalt: lekker sparen met een (gedeeltelijke) aflossingsvrije hypotheek, dankzij lage maandlasten. Gek genoeg wordt het versneld aflossen van een hypotheek erg onaantrekkelijk gemaakt (paar procent aan "administratiekosten", en weg is je geld), en het afsluiten van een zo hoog mogelijke hypotheek juist zo aantrekkelijk mogelijk (HRA).
Dat er nog ergens een tonnetje of twee á drie aan schuld openstaat mag niet baten. :+

Maargoed, deze discussie hoort meer in het huizenbubble-topic. :)

Mijn contributie aan het onderwerp hier: ik heb geen buffer. :P
Heb het afgelopen jaar scheefgewoond (en niet op de winstgevende manier) en kan nu pas lekker sparen omdat ik recentelijk eindelijk sociaal huur. Ik wil graag één maandsalaris als noodbuffer aanhouden.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 111703 op 22-04-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Anoniem: 111703 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:34:
[...]

Vast niet, en precies om de reden die jij aanhaalt: lekker sparen met een (gedeeltelijke) aflossingsvrije hypotheek, dankzij lage maandlasten. Gek genoeg wordt het versneld aflossen van een hypotheek erg onaantrekkelijk gemaakt (paar procent aan "administratiekosten", en weg is je geld), en het afsluiten van een zo hoog mogelijke hypotheek juist zo aantrekkelijk mogelijk (HRA).
Dat er nog ergens een tonnetje of twee á drie aan schuld openstaat mag niet baten. :+

Maargoed, deze discussie hoort meer in het huizenbubble-topic. :P
Je mag jaarlijks een percentage gratis aflossen....Percentage verschilt per bank en per hypotheeksoort. Bij de ING kan dit 10% of zelfs 25% zijn. Dus nergens wordt het onaantrekkelijk gemaakt...aangezien dat best leuke bedragen kunnen zijn.... :)

[ Voor 7% gewijzigd door Naboo op 22-04-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

ebia schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:17:
Verstandig is gewoon alles op een rentegevende spaarrekening...
Spaarrekeningen leveren vrij weinig rendement. We hebben toch een aardig buffer staan maar als er vervolgens maar 1,5k aan rente wordt uitgekeerd sta je wel even te kijken. Maar ze doen het tegenwoordig heel slim, met een deel vaste rente, en een deel variabel. En dat vaste deel is altijd erg laag.

In beleggingen ga je nog steeds meer rendement halen mits je je fondsen met spreiding maar goed uitkiest. Beleggingen hebben een negatieve lading gekregen de laatste jaren die mijnziens niet geheel terecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:52
Ik ben op dit moment nog jong (17 jaar) en ik vraag me af wat mijn leeftijdgenoten eigenlijk gespaard hebben zo in hun leventje. Ik heb op dit moment zo'n 8000 euro gespaard en dat is vooral door redelijk veel te werken naast school (circa 15 uur per week). Heb ook nog 1000 euro in een fonds zitten, maar de waarde is net zoveel als toen mijn ouders dit voor mij belegden zo'n 10 jaar terug. Reëel gezien ben ik er dus op achteruitgegaan.
De spaarcent probeer ik de komende jaren zo veel mogelijk in stand te houden, ondanks dat ik op kamers ga en dat dat een dure tijd gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Anoniem: 313723 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:16:
[...]

Haha, nee dat bedoelde ik niet helemaal, ik ben uitstekend in staat geld op die manier te laten leven >:)
Ik bedoelde het meer in de zin van beleggingen of andere financiele dingetjes die ik nog moet leren kennen, om het mogelijk te kunnen vermeerderen.
Don't worry, snoepreisjes en andere dingetjes werden, worden en zullen nog zeer regelmatig ondernomen worden (vandaar waarschijnlijk ook steeds onze prachtige saldi ;)).
Het ligt er een beetje aan hoe lang je het geld kwijt wilt zijn, hoe belangrijk het is dat je inleg 100% terugkomt en wat voor persoonlijkheid je hebt. Denk dat aandelen een prima optie kunnen zijn afhankelijk van hoe je de voorgaande vragen beantwoord, maar denk dat dit meer iets is voor het beleggingstopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:32:
Het is ook altijd hetzelfde hier, of het nu salaris, spaargeld of blunders met je vriendin is, ik halveer alles maar wat ik lees want ik geloof er niks van :P Het komt ook totaal niet overeen met mensen in mijn omgeving, en dat gaat ook van wajong tot bankwezen...
Nou, ik geloof best dat mensen 50+k op de bank of in een depot hebben staan (er zitten hier immers ook veel mensen die al 10+ jaar fulltime werken), maar ik vraag me gewoon af wat voor levensstijl die mensen er dan op nahouden. Ik realiseer me dat ik wellicht niet maatgevend ben, maar als ik kijk wat er maandelijks binnenkomt (zo'n 4500 netto, vriendin krijgt nog stufi), wat er uitgaat en wat überhaupt de kosten van wonen en leven in een grote stad zijn, dan vraag ik me af of deze lieden niet gewoon een zeer reformatorische levensstijl hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Ik ben ook een zelfstandige, en probeer nu 1 jaar aan 'leeftlasten' als buffer aan te houden. Dat komt neer op iets van 15k, en dat is op zich wel goed te doen.

Momenteel staat er meer, maar dat wat meer is is dus ook investeerbaar. Het groeit nu wel snel, omdat ik een leuke en lucratieve opdracht heb.

Nu heb ik wel moeite om geld uit te geven (zoals nare man ook aangeeft dat wel eens een probleem kan zijn). Dat heb ik mezelf aan moeten leren tijdens de periode dat ik gewoon nog in loondienst was, en dat is op zich geen kwalijke levensstijl denk ik zelf. Op zich ben ik nu aan het sparen om over een jaar of twee een leuk huis te kopen, dat dan maar gedeeltelijk belast is met een hypotheek. Ik zie dat dan ook als pensioenvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leefstijl is idd bepalend voor je spaargedrag.

Ik en mijn vrouw geven heel weinig uit aan ons zelf.
Enigste waar ik niet op bezuinig zijn boodschappen, als ik zin heb in biefstuk dan komt er gewoon biefstuk op tafel. Ik kijk heus wel naar aanbiedingen, maar als ik ergens zin in heb neem ik het gewoon mee.

Kleren koop ik bijna nooit, hooguit 2-3 broeken per jaar en wat shirtjes. (als ik 200 euro per jaar uitgeef aan kleding is het veel)
Mijn vrouw geeft wel iets meer uit aan kleding maar zal ook niet meer zijn dan 500 euro per jaar.

Luxe deden we veel aan, gingen geregeld uit eten (soms elke week), sauna/wellness of naar een terrasje..
Dit doen we laatste 1,5 jaar stuk minder en scheelt echt veel geld per maand.

Gadgets geef ik niets om,

Inboedel heb ik net nieuw dus kan weer 10 jaar mee, tv etc gaat net zolang mee tot die kapot is.

Ik denk dat we nu ongeveer 100 euro per maand aan ons zelf besteden (gezamenlijk) voor alle luxe etc. dus valt wel reuze mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:32:
Het is ook altijd hetzelfde hier, of het nu salaris, spaargeld of blunders met je vriendin is, ik halveer alles maar wat ik lees want ik geloof er niks van :P

Ik denk dat na de eerste paar miljonairs de rest zich niet meer durft te melden of zo?
Ik heb nog geen miljonairs gezien, maar misschien lees ik eroverheen?

Overigens is mensen indirect voor leugenaar uitmaken ook niet echt chique, we zitten niet in de HK of zo.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 12:46:
Ik denk dat we nu ongeveer 100 euro per maand aan ons zelf besteden (gezamenlijk) voor alle luxe etc. dus valt wel reuze mee..
Dat vind ik zelfs echt rock bottom, zonder daaraan een waardeoordeel te verbinden uiteraard. Ik ben bang dat mijn levensstijl dan aardig verpest is :P

[ Voor 40% gewijzigd door nare man op 22-04-2011 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

nare man schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 13:09:
[...]

Dat vind ik zelfs echt rock bottom, zonder daaraan een waardeoordeel te verbinden uiteraard. Ik ben bang dat mijn levensstijl dan aardig verpest is :P
Tja met een netto inkomen van 4500 euro ben je dan ook redelijk verwend, mijn brutto inkomen haalt dat bedrag niet eens, en ik verdien redelijk veel in verhouding met iedereen om mij heen...

Maar als je het krijgt mag / kun je er ook naar leven. Ik geef ook velen malen meer geld uit als toen ik jonger was. Ook in verhouding, mijn ouders hebben me namelijk geleerd om altijd te sparen als je kan en niets uit te geven wat je niet nodig heb. Nu ik meer verdien spaar ik dus niet bewust, maar zet alles opzij wat ik 'overhoud'. En ja, omdat ik nu eenmaal niet kick op dure kleding of dingen die ik niet nodig heb (zie leerschool van mijn ouders) dan bouw ik automatisch wat spaargeld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Voor mezelf hanteer ik het volgende criterium: "Zo lang ik in de supermarkt nog gewoon alles mee kan nemen waar ik zin in heb en bij de kassa pas hoor wat het kost heb ik genoeg geld." Dat zorgt ervoor dat ik gewoon lekker doe waar ik zin in heb en aan het eind van de maand schuif ik al het geld wat nog over is naar mijn spaarrekening. Ik ga weinig (privé) uit eten omdat ik dat zakelijk al veel te vaak moet doen en voor andere dingen heb ik gewoon geen tijd.

Misschien dat dat patroon de komende tijd gaat veranderen (single hè. dus uitgaan en wat leuke nieuwe kleding kopen. Bovendien kost daten ook geld), maar eigenlijk bevalt het me prima. Ik heb niet het idee dat ik extreem aan het besparen ben en ik mis, volgens mij, ook niets. Een weekendje shoppen in Parijs of Londen doet me ook niets, shoppen vind ik sowieso eigenlijk weinig aan :)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 20:49
LinkinTED schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:15:
[...]

Same here, kleine meid (die veel te hard groeit, 5mnd 9kg, kleertjes vliegen er door). En de vrouw die minder werkt.

[...]

Wij proberen de spaarrekening op 10k te houden als buffer.

[...]

Wij doen exact het zelfde, hebben alleen geen kinderen maar op onze spaar rekening gezamelijk houden we 10k als reserve.
En op de Rekening waar alle lasten vanaf getrokken worden staat standaard 1000 meer als nodig is.
Voor het geval dat.
We sparen ook elke maand 400 euro wat ik zelf best veel vindt, maar goed we wonen net samen dus we moeten nog voor alles een potje maken als ik het maar zo moet zeggen ;)
Maar dat zal wel minder gaan worden, want wat ruimer leven is ook wel fijn.

edit : geen koop maar particuliere huur woning 110m2

[ Voor 23% gewijzigd door Mektheb op 22-04-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

majoh schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 13:20:
Tja met een netto inkomen van 4500 euro ben je dan ook redelijk verwend, mijn brutto inkomen haalt dat bedrag niet eens, en ik verdien redelijk veel in verhouding met iedereen om mij heen...
Precies. Ik kom pas net kijken in de "grote mensen wereld", maar probeer nu al een startkapitaal op te bouwen, zodat ik over een paar jaar minder hypotheek hoef te nemen.
Dat neemt overigens niet weg dat ik gierig / spartaans leef, integendeel. Ik kietel mezelf met regelmaat, maar ik overweeg wel elke (grote) aanschaf.
Dat is ook een levensstijl die ik van thuisuit heb meegekregen en redelijk succesvol is gebleken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

[...]

Eens.

Wij zijn behoorlijk zuinig (want meer middelen zijn er nu eenmaal niet ;) ) maar met zijn twee-en gaat er toch wel snel 400-500 aan (nodige, maar niet primaire behoefte) dingen per maand uit.
Misschien raar, maar wij lopen liever in kwalitatief goede kleding, en vooral kwalitatief goede schoenen.
En tjah, dat is helaas vrij prijzig soms.*)

Mijn verloofde maakt ook zelf veel van haar eigen kleding, maar goede stof is ook al snel 25 euro of meer per meter, dus dat gaat ook hard :)
Overigens maakt die hobbie van haar ons een stuk kieskeuriger als het gaat om kleding uit de winkel, qua kwaliteit van stof en stiksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21
Gizz schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 12:57:
Ik heb nog geen miljonairs gezien, maar misschien lees ik eroverheen?
Een ton, een miljoen, als je 100 euro per maand kunt sparen, what's the difference? Je zou ook naar de strekking ervan kunnen kijken...
Overigens is mensen indirect voor leugenaar uitmaken ook niet echt chique
Houdt de getallen hier (of die in het salaris-topic) eens naast de getallen van het Nibud, no way dat dit 'de gemiddelde Nederlander' is...
http://mijngeld.blog.nl/s.../14/spaargeld-is-een-must
http://www.spaarbaak.nl/N...en_financiele_risicos.txt
http://www.volkskrant.nl/...rs-sparen-te-weinig.dhtml

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 13:52:
Houdt de getallen hier (of die in het salaris-topic) eens naast de getallen van het Nibud, no way dat dit 'de gemiddelde Nederlander' is...
De "gemiddelde Nederlander" zit dan ook niet op tweakers. Op tweakers komt een subset van de samenleving die volgens mij bovengemiddeld vaak heeft gestudeerd en een IT-achtige baan heeft. Dat soort mensen verdient nu eenmaal wat meer dan de gemiddelde Nederlander.

Dat er hier mensen zitten die een jaarsalaris of meer op hun spaarrekening hebben staan verbaasd me dan ook niet zo erg. Als ik andere keuzes had gemaakt een jaar of 10 geleden had ik dat wellicht ook kunnen hebben. Tot je 30e bij je ouders blijven wonen bijvoorbeeld, dan gaat sparen opeens heel erg hard wanneer je wel een normaal inkomen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

[...]
Een ton, een miljoen, als je 100 euro per maand kunt sparen, what's the difference? Je zou ook naar de strekking ervan kunnen kijken...

[...]
http://mijngeld.blog.nl/s.../14/spaargeld-is-een-must
http://www.spaarbaak.nl/N...en_financiele_risicos.txt
http://www.volkskrant.nl/...rs-sparen-te-weinig.dhtml
Je gaat Tweakers nu toch niet met "de gemiddelde Nederlander" over een kam scheren?
Over het algemeen zijn er binnen het forum mensen met een hogere opleiding/baan/salaris dan de gemiddelde Nederlander. Daarnaast moet je alles wat op het internet staat met een korrel zout nemen, maar om nu meteen iemand niet te geloven omdat het (in jouw ogen) een onbevattelijk bedrag is, vind ik zelf erg kortzichtig,

Edit; Precies wat hierboven gezegd wordt; Daarnaast heeft de helft van de Tweakers ook geen vrouw/vriendin die veel geld claimt :+

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 22-04-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Van een Tweaker wordt verwacht dat deze met zelfstudie op een antwoord kan komen (zie veel slechte topic starts die dichtgegooid worden). En die kwaliteit bezit de gemiddelde Nederlander gewoon niet. Misschien simpel gesteld, maar de helft van de Nederlanders zou een IQ onder de 100 moeten hebben, aangezien IQ ook een gemiddelde is. En ik durf met zekerheid te zeggen dat het merendeel wat hier lange tijd rondhangt dit IQ overstijgt, wat meestal resulteert in een betere baan...

Ik ook niets vreemds terug in deze posts. Alleen een paar mensen die extreem verdienen of gespaard hebben. Maar ja IRL ken ik er ook een paar die dat hebben.

Sorry voor offtopic geblaat. Verder met de opsomming ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
't Is natuurlijk wel zo dat topics als deze een bepaald publiek aantrekken. Sterker nog, ik herken een flink deel van de vaste bezoekers van W&I en dat is sowieso al geen dwarsdoorsnede van de bevolking.

Hoewel de resultaten gemiddeld weinig waard zijn laat het wel mooi de verdeling zien van mensen die als buffer een 15k kredietfacilliteit hebben en degenen met 100+k10 jaarsalarissen op de bank :)
nare man schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:10:
[...]

- Mooie kleren
- Etc.

Ik kan niet gelukkiger worden van het kopen van willekeurige goederen. Aan de 4 a 5 weken vakantie per jaar heb ik genoeg. Ik moet nog een consumptiegoed vinden om m'n geld aan kwijt te willen. Het lijstje wat je hier schetst doet me niks echter :)
nare man schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 12:13:
[...]

Nou, ik geloof best dat mensen 50+k op de bank of in een depot hebben staan (er zitten hier immers ook veel mensen die al 10+ jaar fulltime werken), maar ik vraag me gewoon af wat voor levensstijl die mensen er dan op nahouden. Ik realiseer me dat ik wellicht niet maatgevend ben, maar als ik kijk wat er maandelijks binnenkomt (zo'n 4500 netto, vriendin krijgt nog stufi), wat er uitgaat en wat überhaupt de kosten van wonen en leven in een grote stad zijn, dan vraag ik me af of deze lieden niet gewoon een zeer reformatorische levensstijl hebben.
Ach, 100+k voor iemand die bijna 10 jaar werkt is ook maar 10+k per jaar.

Wat is een reformatorische levensstijl? Met 2x modaal en hoger en een niet uitgemaxte hypotheek kun je aardig wat consumeren en toch nog een boel overhouden naar mijn mening. Zeker bij tweeverdieners.

Door 10% a 20% van je salaris niet direct uit te geven kun je al na een jaar of 10 een jaarsalaris op de bank hebben staan. En zeg nou zelf, zou je het concreet merken als je 10% van je maandelijkse inkomen (of bijvoorbeeld je vakantiegeld) niet uit zou geven? Ik zou het niet doorhebben. Op die manier ben ik er helemaal niet mee bezig (alleen de directe inhoudingen op m'n salaris voor (spaar)regelingen zijn waarschijnlijk al zo groot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

SmartDoDo schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:10:
Stress hier overigens zodra de buffer op de betaalrekening minder dan zo'n 150 euro wordt, dan ga ik echt geld van de spaarrekening overmaken :X
Ik sta dan zelf leiver even rood, dan rem ik wat meer af op uitgaven (maar komt nooit voor... )
nare man schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 12:13:
maar als ik kijk wat er maandelijks binnenkomt (zo'n 4500 netto, vriendin krijgt nog stufi), wat er uitgaat en wat überhaupt de kosten van wonen en leven in een grote stad zijn, dan vraag ik me af of deze lieden niet gewoon een zeer reformatorische levensstijl hebben.
Als jullie 4500 per maand uitgeven, leef je wat mij betreft toch op behoorlijk grote voet. Das wel erg veel.
Gezien de hoeveelheid die jij werkt (wat ik uit je postings altijd opmaak), vind ik het knap je uberhaupt tijd hebt om het uit te geven, dat heb ik al bijna niet.

En ja, ik ben z'n lulhannes met aardig wat op de bank, maar vind mijn levenstijl niet reformatorisch. Echter ik merk de afgelopen jaren dat ik gewoon klaar ben. Ja, mijn laptop is 3 jaar oud, maar was toen een goed model en werkt nog goed. Dus waarom een nieuwe? Idem met auto. Diverse auto's gereden, voor wat ik uit wilde geven en toen eentje gekocht. Klaar, kan weer 5+ jaar mee. Maar at was geen dure. Dat boeit me eenvoudig gewoon niet.

Wat ik heb is gewoon goed en van nieuwe spullen word ik maar heeeel kort vrolijk merk ik. Nieuwigheid is er in 1 a 2 dagen vanaf. Spullen laten me een beetje koud, wellicht juist omdat ik weet dat ik de luxe heb dat ik het zo kan kopen als ik het echt nodig heb, maar heb het blijkbaar niet nodig.

Dan maak je dus ook niet zo super veel op. En opmaken om het opmaken kan ik al uberhuapt niet.
Heb me eigen al een paar keer voorgenomen dat een buffer van 6x maandsalaris wel genoeg is. Maar ja, waar moet ik het dan uitgeven. Ik wil wel genieten van was ik uitgeef. En van een horloge van 2700 euro geniet ik niet meer als een mooie horloge van 100 euro. En nee, ik vind een horloge van 2700 euro niet altijd mooier als een horloge van 100 euro. Sterker nog de meeste dure horloges vind ik vaak lelijker worden als mooier. En dan zit ik ook nog met het probleem dat ik spullen graag verslijt en een dure horloge verslijt vaak wat minder.. En dingen die nog goed zijn weggooien, dan kan ik weer niet. Niet vanuit het geld aspect, maar dat ik het gewoon verkwisting vind.. Als ik het echt beu ben, geef ik het nog eerder weg als dat ik het verkoop (te veel moeite) of weggooi.

Maar werk wel dat ik nu toch wel een dusdanig vermogen begin op te bouwen, dat ik eens ga kijken naar nalaten.nl. Alles naar een goed doel als ik dood ga.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Cyberpope schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:20:
[...]
Als jullie 4500 per maand uitgeven, leef je wat mij betreft toch op behoorlijk grote voet. Das wel erg veel.
Gezien de hoeveelheid die jij werktwat ik uit je postings altijd opmaak, vind ik het knap je uberhaupt tijd hebt om het uit te geven, dat heb ik al bijna niet.
Nouja, er gaat geen 4500 uit, maar wel een significant deel daarvan. Misschien krijg je door stressvol en redelijk veeleisend werk ook wel de neiging om dan in je vrije tijd vrij excessief te leven (alhoewel ik mijn levensstijl niet direct excessief zou noemen - huren in de vrije sector in het centrum van een grote stad is gewoon heel erg duur, lekker eten is ook duur, etc.). Beetje het 'work hard, play hard'-idee, waarvan ik mijzelf overigens nooit als proponent heb beschouwd, maar misschien is het er stiekem toch wel ingeslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

nare man schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:25:
[...]

Nouja, er gaat geen 4500 uit, maar wel een significant deel daarvan. Misschien krijg je door stressvol en redelijk veeleisend werk ook wel de neiging om dan in je vrije tijd vrij excessief te leven (alhoewel ik mijn levensstijl niet direct excessief zou noemen - huren in de vrije sector in het centrum van een grote stad is gewoon heel erg duur, lekker eten is ook duur, etc.). Beetje het 'work hard, play hard'-idee, waarvan ik mijzelf overigens nooit als proponent heb beschouwd, maar misschien is het er stiekem toch wel ingeslopen.
Ik herken het wel hoor. Ik heb het zelf ook wel een beetje. Ook ik leef op veel grotere voet als vroeger. En zeker als ik zie waar clienten van ons mee rond moeten komen (en dan nog met een heel gezin) vraag ik me wel eens af van "waar blijft het..." als het dan om mijn eigen salaris gaat...

En als ik echt iets zie wat ik wil, dan koop ik het gewoon. Maar ja, zoveel dure dingen wil ik blijkbaar niet.
Op een of andere manier krijg ik meer een "kick" of fijn gevoel van een goede prijs/kwaliteit verhouding, als dure dingen.

Dit levert ook het rare gebeuren op, dat ik ooit meer lol en plezier heb ik het uitzoeken van het beste apparaat voor wat ik wil, om het daarna zo goed als nooit te gebruiken dan wel slechts 10% van de mogelijkheden die ik vond dat het moest hebben....... Dus soms beperkt ik me ook dat uit uitzoeken, zonder ooit te aanschaf over te gaan 8)7 8)7 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Cyberpope op 22-04-2011 14:46 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij mij schommelt de 'vaste buffer' zo rond de 1,5 a 2 maandsalarissen, ruim voldoende om de vaste lasten een paar maanden op te vangen als dat nodig blijkt te zijn. En daarnaast geven we best wel veel uit aan uit eten, kroegen, vakanties, etc.
Kan nu wel als een gek gaan sparen (1000-1250 per maand moet wel lukken als het écht nodig is), maar dan wordt het elke dag naar de Lidl/Aldi, auto niet meer gebruiken etc. :P.

Ik vind zelf ook dat ik best hard werk + avondschool O-) en dan heb je in het weekend gewoon de neiging om wat luxe te leven :). (zoals hierboven, alleen is het bij mij een fractie van die € 4500 8)7 )

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 22-04-2011 14:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Sport_Life schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:44:
Kan nu wel als een gek gaan sparen (1000-1250 per maand moet wel lukken als het écht nodig is), maar dan wordt het elke dag naar de Lidl/Aldi, auto niet meer gebruiken etc. :P.
Sparen is leuk, maar je moet ondertussen ook nog wel een beetje comfortabel kunnen leven. Sommige mensen vinden Grafenwalder en Best bier erg lekker, maar ik betwijfel of ze nog zo veel zouden verkopen als het niet zo vreselijk goedkoop was :)

Moraal van het verhaal: "Later" is leuk, maar je moet "nu" ook niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Cyberpope schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:30:
[...]

En als ik echt iets zie wat ik wil, dan koop ik het gewoon. Maar ja, zoveel dure dingen wil ik blijkbaar niet.
Op een of andere manier krijg ik meer een "kick" of fijn gevoel van een goede prijs/kwaliteit verhouding, als dure dingen.
True true.

Probleem met kleding is (in mijn ervaring) dat het goedkopere spul vrij prut is helaas :(
Zowel in kwaliteit als uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Tja, ik moet bekennen dat wij ook een 'te' kleine buffer aanhouden. Aan de andere kant, als de CV het begeeft hebben we wel ruim voldoende om meteen een nieuwe te kunnen kopen. Maar boven de 10k komen we echt niet uit.
We leven dan ook op de foute manier dat we kopen wat we willen, en als we aan het eind van de maand nog maar steeds kunnen eten wat we willen is het goed.
Sparen doen we wel, 400 euro per maand, maar we gaan ook graag met vakantie en af en toe eens een stedentrip in het weekend en daar gaat toch een groot deel spaargeld inzitten. (niet die weekendjes weg, maar bijv. 2,5 week in Amerika rondtrekken gaat in de papieren lopen, zeker als je daarnaast ook nog in de gewone zomervakantie in Europa weg wil...)
Maar mocht de nood hoog worden, ik weet precies waar we ons geld aan uitgeven en hoe en waar we evt kunnen besparen als het moet. Als het echt zou moeten zouden we namelijk rond de 1000 euro per maand kunnen sparen. En zelfs op 1 inkomen zouden we het redden.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

qadn schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:59:
Probleem met kleding is (in mijn ervaring) dat het goedkopere spul vrij prut is helaas :(
Zowel in kwaliteit als uitstraling.
Ik zeg niet voor niets, goede prijs/kwaliteit verhouding.. Schoenen van 30 euro zijn Kwalitatief Uiterst Teleurstellend. Maar ja, hele dure schoenen (E200+) zijn aan mij ook niet besteed. Ik gebruik dingen waarvoor ze bedoeld zijn en verslijt dus nogal snel dingen :P. Als neefje wil voetballen, gaan we voetballen. Als schoenen daar niet tegen kunnen, hadden ze maar geen schoenen moeten worden.

Dus hele dure dingen zijn aan mij ook niet besteed.. Dat is parels voro de zwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

In mijn studententijd was het een potje geld om het academiejaar uit te kunnen houden (uitgedrukt in aantal maanden kothuur en weekrantsoenen aan Aldi-voer) en liefst de volgende academiejaar kunnen starten.

Om de pieken in de uitgaven op te vangen, anders ging ik weer elke avond uitzendwerk grinden en rekeningen maximaal uitstellen. 2009 begin met in elkaar gezakte consumptie zodat het logistiek apparaat ook minder personeel nodig hebt. Ik kon destijds gemakkelijk meten hoe de consumptie in het land was, terwijl de pers maanden achterloopt. Toen werd afstuderen terug een prioriteit en anderhalf jaar later heb ik mijn diploma.

Ik wou niet meer met een lege bankrekening afstuderen (dat had ik met mijn bachelor gedaan zodat ik kon gaan grinden om een master te starten) zodat er iets meer dan 1000 euro als buffertje ligt.

Ik woon nu thuis bij de ouders, maar wil niet een maand toiletten poetsen voordat ik een pak of eender welke benodigdheid kan kopen om de transitie van student naar werkmens te maken. Dus het buffertje laat ik staan.

Als kostgeld doe ik het lastige, technische, administratieve werk in de winkel van mijn ouders en ben ook een inkoper die rondtoert. Het gevaar is dat ik teveel in het bedrijf van mijn ouders veranker zodat er weinig van het solliciteren overblijft.

Voor mij is een buffer niet uitgedrukt in hoeveel geld, maar hoeveel maanden kan ik verder met huidig uitgavenpatroon en met een neergeschaald uitgavenpatroon. Bij de keuze van een auto zorg ik ervoor dat de vaste lasten laag zijn en brandstofkosten mogen wat hoger. Bij het neerschalen blijft er 120 euro per jaar belasting, beperkte bedrag aan verzekering en zelf eraan sleutelen als onderhoud over.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 22-04-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Gerco schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 14:58:
[...]

Sparen is leuk, maar je moet ondertussen ook nog wel een beetje comfortabel kunnen leven. Sommige mensen vinden Grafenwalder en Best bier erg lekker, maar ik betwijfel of ze nog zo veel zouden verkopen als het niet zo vreselijk goedkoop was :)

Moraal van het verhaal: "Later" is leuk, maar je moet "nu" ook niet vergeten.
Eens en daarom vindt ik het makkelijk om het dubbele aan "buffer te hebben op de vaste betaal rekening"
Mochten we in eens zin in uit eten hebben of iets kan dat.

Mocht ik mevrouwtje een ipod cadeau doen kan dat, mocht ik met familie of vrienden iets wil doen of voor ze kopen dan kan dat.
Als ik ergens een hekel aan heb is het op de Cent leven, maar geld over de brug gooien doe ik ook niet, wel koop ik gewoon "kleding wat ik mooi vindt of die nou 100 euro is of 300 euro is " je kan het maar 1keer uitgeven.
Fatsoenlijk met je geld om gaan en dan kom je al een heel eind is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
Een ton, een miljoen, als je 100 euro per maand kunt sparen, what's the difference?
Volgens mij hebben degene met wat meer geld gewoon uitgelegd waarom ze meer an €100 per maand konden sparen. Ik in ieder geval wel.
Waarom moeten mensen op GoT overeenkomen met de gemiddelde Nederlander? En ga je bij mensen die iets lagers dan de gemiddelde Nederlander noemen x2 doen? Degene die erboven zitten halveer je ook, dus wel consequent blijven ;)

Het is heel simpel hoor. Ik kreeg ongeveer €2500 tot €3000 netto binnen (bijna structureel 38 uur per week freelancen, geen verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid), woonde thuis en had nauwelijks vaste lasten (zorgverzekering + mobiel + eten +kleding). Dan is het toch niet zo gek als je na een paar jaar iets meer op je rekening hebt staan dan 5K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Gezeur altijd als mensen meer geld hebben.... Als ik, toen ik nog thuis woonde, een groot deel gespaard had, dan had ik ook rustig meer dan 200.000 euro op mijn rekening kunnen hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Naboo schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 15:18:
Gezeur altijd als mensen meer geld hebben.... Als ik, toen ik nog thuis woonde, een groot deel gespaard had, dan had ik ook rustig meer dan 200.000 euro op mijn rekening kunnen hebben.....
Zo denk ik er ook over, maar goed nog altijd geld maakt niet gelukkig het maakt het alleen makkelijk.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Mektheb schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 15:21:
Zo denk ik er ook over, maar goed nog altijd geld maakt niet gelukkig het maakt het alleen makkelijk.
:)
Eensch.
De mensen die geen spaargeld hebben, vinden dat mensen met een jaarsalaris op de bank praktisch miljonair zijn.
Mensen met het geld op de bank, snappen de mensen zonder liquide buffer niet.

Volgens mij gaat dit topic voornamelijk over de grootte (positief, dan wel negatief) van de noodbuffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuk voorbeeldje van mijn schoonzusje,
Mijn schoonzusje woont samen met een vage kerel en hebben totaal geen benul van geld.
Vaste lasten betalen lukt nog wel, en ze hebben de halve inboedel op afbetaling (wehkamp etc) omdat als ze iets willen hebben het geld niet ervoor hebben en dus het maar op afbetaling kopen.
Schatting is dat ze ruim 10k aan afbetalingen hebben openstaan. |:(

Ze hebben geen auto en vorig jaar toen ze in het ziekenhuis in Velthoven lag (wonen in Breda) vanwege complicaties met zwangerschap kon haar man moeilijk bij haar komen (OV koste teveel tijd).
Mijn schoonouders hebben aangeboden om 2x per week te rijden.
Nu wisten mijn schoonouders dat hun dochter geld terug konden krijgen van het ziekenfonds vanwege vervoer etc. in die 6 weken dat ze in het ziekenhuis lag liep het op naar ruim 300 euro wat ze terug konden krijgen.

Toen de kleine geboren was en iedereen weer thuis gesettled was vroegen mijn schoonouders of ze dat geld al hadden terug gevraagd.
Volmondig zeiden ze Ja, het is wachten tot het gestort zou worden. (dit was in oktober)
Ze konden het niet voorschieten omdat ze zelf geen geld achter de hand hadden
Mijn schoonouders hebben het ook niet breed en konden het geld wel zeer goed gebruiken.
Na een week of 4 (eind november) vroegen ze of ze het geld al ontvangen hadden.
Ja zeiden ze en vroegen of ze het over 2 weken mochten over maken want dan zou ook het salaris binnen komen.

3 weken later komen ze weer bij me schoonzusje en zien ze een nieuw WII + allerlei games staan.. en vroegen nogmaals of ze het geld een keer konden krijgen.
1x raden waar het geld aan op was gegaan.. |:(

Ondertussen is het april en hebben ze nog geen cent ontvangen.

Echt hoe sommige mensen met geld omgaan?? 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:49

polthemol

Moderator General Chat
ik hanteer hier geen vast bedrag als noodbuffer. Ik spaar wat ik over heb, begin van de maand gaat standaard het grootste gedeelte naar mijn spaarrekening en wanneer ik wat nodig meen te hebben bedenk ik me dan wel of het financieel past of niet. Alles wat aan het einde van de maand over is, vliegt ook de spaarrekening op.

De ene maand spaar je dan serieus veel, de andere maand niets, maar all in all groeit het allemaal wel lekker gestaag nu.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Pagina: 1 2 3 Laatste