Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Interessante vraagstelling. Ik denk dat onze deurbuffer groter is dan onze noodbuffer.

Helaas ligt er ook nog een rekeningetje te wachten op vereffening, wat toch gestaag gaat, van bijna 15K. En omdat ik net een baan in mijn studierichting heb, en daarvoor toch 3* 160km in de week moet rijden, zou ik graag een auto willen aanschaffen van dat bedrag. Nadeel is dat er dan een rekening ligt van 30K die betaald moet worden.

Kortom het valt nog niet allemaal mee. Denk dat ik eerst eens een verwoede poging moet doen om alles inzichtelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:34

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Overigens lijkt het mij dat hier nu niet de gemiddelde tweaker heeft gepost, maar alleen diegene die redelijke/aanzienlijk pot geld acher de hand heeft. Het is namelijk veel leuker om te melden dat je een forse buffer hebt, in plaats van dat je dat niet hebt. Een gedeelte van de tweakers natuurlijk gewoon nog scholier of student, die momenteel nog niet bekend staan om hun sparend vermogen.

Ikzelf ben pas echt bewust mijn geld gaan beheren toen ik een huis heb gekocht. Daarvoor ca 5k standaard op de rekening en geen spaargeld. Toen ik het huis kocht wilde ik wat meer inzicht in alle af- en bijschrijvingen. Daarom elke maand al het salaris direct op de spaarrekening en dan zorgen dat er voldoende op de rekening staat voor de hypotheek, verzekeringen, energie etc en zorgen dat er een standaard €300 op de betaalrekening staat zodat er gewoon gepind kan worden bij de AH. Hierdoor werd ik gedwongen om bijna dagelijks even mijn bankrekening te checken op saldo. Hierdoor heb ik wel het inzicht wat er op mijn betaalrekening en spaarrekening zegt. Saldo betaalrekening weet ik bijv tot op de €50 nauwkeurig als je het me vraagt.

Meeste mensen die ik ken hebben dat gevoel dus totaal niet. En gelukkig de afgelopen 6 jaar nog niet met onvoldoende saldo gestaan, terwijl er wel ruim voldoende op de spaarrekening staat.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:05
2Dutch schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:10:
[mbr]
Wat houden jullie eigenlijk aan als noodbuffer, 2x maandsalaris bijvoorbeeld?
Geen noodbuffer hier.

Wel een flink aantal maandsalarissen op een spaarrekening, waar ik elk moment kan aankomen.
Daarnaast een aantal maandsalarissen bij SNS Fundcoach, die ik ook binnen een periode van ongeveer een week kan omzetten in cash.

[ Voor 5% gewijzigd door _starbuck_ op 22-04-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 10:01
Onze buffer is wat geslonken in omvang, we hebben pas een nieuwe auto gekocht. Het gedeelte noodbuffer zorg ik in ieder geval voor dat dat niet onder de 1,5 maandinkomsten komt. Voor de rest hebben wij nog niet heel veel dat kapot kan gaan, dus daar ga ik nog niet van uit. We wonen nu 1,5 jaar samen en hebben alles nieuw gekocht toen we hier kwamen wonen (TV's, wasmachine & droger met 5 jaar garantie, audio, pc's, nu dus ook auto met 3-4 jaar garantie, etc) en het is een huurappartement uit 2009 (de onderhoudskosten zijn laag en zijn voor grootste gedeelte voor de woningbouw).

Ik gebruik expres maandinkomsten, omdat ik momenteel niet naast mijn studie kan werken. Mijn vriendin en ik wonen samen, zij werkt 32 uur pw en ik werk 50-60 uur pw. Helaas zijn al mijn uren co-schappen, dus krijg er geen rooie cent voor en voor het onderzoek dat ik erna doe krijg ik ook niets. We hebben afgelopen 6 maanden 8500 euro gespaard doordat ik onderzoek heb kunnen doen voor mijn co-schappen. Nu sparen we per maand minimaal 250 euro. Dit valt bij ons onder het kopje vaste lasten, zodat dat geld sowieso wordt weggezet. Daarnaast zet ik aan het begin van de maand extra op de spaarrekening, het bedrag op de betaalrekening is dan kleiner en op de een of andere manier geven we dan toch minder uit :+ Verder sparen we het grootste gedeelte van ons vakantie geld, eindejaarsuitkering, energienota teruggave, belastingteruggave.

Over anderhalf jaar ben ik klaar en heb al een promotieplek, dan stijgt ons inkomen op zijn minst 400 euro per maand. Dan zal het sparen ook weer wat harder gaan.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik probeer minimaal 200 a 300 euro op mijn betaalrekening te hebben. Dat is zat aangezien ik als student weinig grote uitgaven hoef te doen. De rest staat op een spaarrekening en een bescheiden beleggingsrekening maar die gaan waarschijnlijk binnenkort geplunderd worden voor een motor :D

Verder probeer ik elke maand rond de 300 euro te sparen (leuk bijbaantje) maar dat zal dus ook wel wat minder worden door het scheurijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 21:03
We hebben niet een vaste buffer, maar hebben wel genoeg achter de hand.
Ik houd een paar 1000 euro op een spaarrekening bij mijn eigen bank, zodat ik hier altijd snel over kan beschikken, de rest heb ik bij moneyou staan.

Afgezien van een paar spaarpolissen spaar ik geen vast bedrag, alles wat ik overhoud aan het eind van de maand (soms 0 door een onvoorziene uitgave, de andere keer weer 700 euro) boek ik over naar mijn moneyou rekening.

Eens in de zoveel tijd hebben we eens een grote uitgave (tussen de 10 en 20k) zoals een auto, huwelijk en er zit nog een uitbouw aan te komen waarvoor ik niet mijn hypotheek ga verhogen. Tussendoor koop ik wel eens een nieuwe pc, van dat soort spul van ons spaargeld.

Verder gaat eigenlijk best wel wat geld wel op aan de boodschappen, dat vinden wij wel belangrijk, lekker eten en drinken. Hypotheekrente aftrek doe ik maar eens per jaar, das ook een leuke spaarpot.

Verreweg de meeste mensen in mijn omgeving hebben eigenlijk amper spaargeld, of 0, of leven op krediet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
_starbuck_ schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 16:30:
[...]

Geen noodbuffer hier.

Wel een flink aantal maandsalarissen op een spaarrekening, waar ik elk moment kan aankomen.
Geld op een spaarrekening noem ik noodbuffer :) En ik heb het nodig, werkgever loopt aardig achter met salarissen... :(
Mijn girorekening zelf probeer ik zo dicht mogelijk bij 0 te houden. Ik heb vrijwel nooit onverwachte uitgaven, zo wel, kan ik rood staan, en is het binnen een dag aangevuld van een spaarrekening.

[ Voor 21% gewijzigd door RemcoDelft op 22-04-2011 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Lolhozer schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 16:28:
Overigens lijkt het mij dat hier nu niet de gemiddelde tweaker heeft gepost, maar alleen diegene die redelijke/aanzienlijk pot geld acher de hand heeft. Het is namelijk veel leuker om te melden dat je een forse buffer hebt, in plaats van dat je dat niet hebt. Een gedeelte van de tweakers natuurlijk gewoon nog scholier of student, die momenteel nog niet bekend staan om hun sparend vermogen.
Buffer is natuurlijk altijd afhankelijk van je uitgave patroon. 1000 euro buffer als je 100 euro per maand kosten hebt, is meer als 100000 buffer als je maandelijks 25.000 kosten hebt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:36

Matis

Rubber Rocket

RemcoDelft schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:59:
Geld op een spaarrekening noem ik noodbuffer :) En ik heb het nodig, werkgever loopt aardig achter met salarissen... :(
Oei, das behoorlijk balen :/
Mijn girorekening zelf probeer ik zo dicht mogelijk bij 0 te houden. Ik heb vrijwel nooit onverwachte uitgaven, zo wel, kan ik rood staan, en is het binnen een dag aangevuld van een spaarrekening.
Ik doe het hetzelfde. Ik probeer mijn (voorheen) girorekening ook onder de 250 euro te houden. Indien nodig heb ik het binnen enkele minuten geregeld.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
RemcoDelft schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:59:
[...]

Moet je mee oppassen. Als de werkgever failliet gaat, dan betaald het UWV maximaal een bepaald aantal maandsalarissen (ik dacht 3) aan achterstallig loon uit.,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:28
_starbuck_ schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 18:33:
[...]

Moet je mee oppassen. Als de werkgever failliet gaat, dan betaald het UWV maximaal een bepaald aantal maandsalarissen (ik dacht 3) aan achterstallig loon uit.,,,
Naja als ik zo kijk heb ik het zelfde, mijn werkgever is ook vrij laat.

Maar daarmee bedoel ik dus dat ze van verschillende firma's al rond 25e beginnen af te trekken van de rekening en ik me salaris pas op de 29e 30e heb.
Wat voor mij dus "laat is"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
_starbuck_ schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 18:33:
[...]

En die 3 maanden komen heel hard in de buurt...
Ik weet niet wat het wordt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
RemcoDelft schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 18:56:
[...]

Tijd voor escalatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuMon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-06 12:32
LinkinTED schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:15:
Dat vraag ik mij dus af, de mensen die zeg maar +20k buffer hebben, hebben die hun huis afgelost? Of een deel er van? Ik heb een deel spaarhypotheek en een deel aflossingsvrij. Als de mogelijkheid er is wil ik graag een deel van de aflossingsvrije hypotheek aflossen = minder rente = lagere maandlasten = meer sparen... of zie ik dat verkeerd?
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, hoewel ik weinig mensen tegen kom die hun hypotheek aflossen.

Ik heb ook een spaarhypotheek en ik had een aflossingsvrije hypotheek. Een aflossingsvrije hypotheek lijkt leuk, maar na zo'n 30 jaar kun je geen hypotheek rente meer aftrekken (als dat dan nog bestaat).
Daarom heb ik een aantal jaren de belastingteruggaaf afgelost in het aflossingsvrije gedeelte (en nog wat spaargeld erin gestopt). In 8 jaar tijd was ik van mijn 21.500 euro aflossingsvrije hypotheek af. Vorig jaar heb ik hem afbetaald.

Het is ook mogelijk extra geld te storten op het spaardeel van de spaarhypotheek, daardoor worden de maandlasten een stuk minder.

Ik betaalde per maand: bruto 452 euro aan hypotheek, en nu nog 325 euro. Dat lijkt misschien niet veel verschil, maar het is wel elke maand, en dat nog jarenlang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
Tijd voor de rechtshulp/juridisch loket/belletje met UWV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Mijn buffer is al jaren rond de 0 euro. Ik ben niet zo spaarzaam.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 18:45

Metro2002

Memento mori

Als buffer is het momenteel een beetje karig vanwege verhuizing. Ongeveer 1 maandsalaris op mijn spaarrekening en nog 12.500 euro op een andere spaarrekening maar die is bedoeld om bij te leggen als ik mijn huis verkoop (gaat met verlies weg). Daarnaast heb ik nog iets van 5.000 aflossing op datzelfde huis staan. Komt gelukkig straks nog belastingteruggave aan en vakantiegeld, dat gaat direct de spaarrekening op :)

Bedoeling is om aan het einde van het jaar (als het huis dan nog niet verkocht is :/ ) 15k af te lossen op het huis en ongeveer 3000 euro op de spaarrekening te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 14:53
Mijn minimum die ik als buffer hanteer, is 2 maanden vaste lasten. Die zijn voor mij 900 * 2 = 1800 euro. In de praktijk is dit namelijk genoeg rek om bijvoorbeeld een werkeloosheidsuitkering te regelen. Ook heb ik het geluk dat ik veel zelf kan, dus voor die zelfde 1800 euro ben ik ook in staat erge tegenvallers zoals een kapotte motor in de auto te vervangen. Doel is wel om ten aller tijde die 1800 te hebben. Duik ik er onder dan wordt er accuut bezuinigt tot de buffer weer compleet is.

Voor noodgevallen die veel geld gaan kosten, zoals bijvoorbeeld een instortend huis, of een duur juridisch conflict, heb ik een verhoogde inschrijving op de hypotheek.

Die zelfde hypotheek is overigens de reden dat ik over vrij weinig geld beschik. Op dit moment woon ik in een recentelijk gerenoveerde woning met een hypotheek van 200 euro netto. Wat ik zou kunnen sparen investeer ik in aflossing en de puntjes op de i zetten van mijn woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324429

Geweldig al die grote buffers, die van mij is altijd rond het nulpunt.
Ik heb niet zoveel met sparen, zolang ik mijn vaste lasten kan betalen elke maand is het goed.
Mooie spullen kan ik vaak vrij direct kopen van de betaalrekening en dat doe ik dan ook vaak genoeg.
Ik heb een betrouwbare werkgever, goed toekomst perspectief etc. en ach...ik maak mij gewoon niet zo druk over wat er morgen wel niet allemaal eventueel zou kunnen gebeuren. Dat zien we dan wel weer namelijk.
Werkt voor mij heel fijn om gewoon zorgeloos te leven en alles op tijd te betalen i.p.v denken aan deposito en beleggingsrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 21:40

Naboo

#WINNING!! DUH!

RemcoDelft schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 18:56:
[...]

Is er al surseance van betaling aangevraagd? Want volgens mij las ik een tijdje terug in een ander topic dat het helemaal niet mag om salaris te laat uit te betalen.
En wat betreft UWV... Je krijgt de lopende maand plus je opzegtermijn... Vaak is dit 1 maand. Dus krijg je max. 2 maanden uitbetaald. En nu met de periode van vakantiegeld, moet je nog oppassen ook dat je niet gekort wordt ivm niet opgebouwd vakantiegeld etc. Mocht je al vakantiedagen opgenomen hebben.

Dus let daar ook op.

Mijn tip; snel een andere baan zoeken.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:47

Reinier

\o/

Ons buffer is nu wel ongeveer opgesoupeerd i.v.m. de aanschaf van een huis plus bijkomende dingen à een halve ton :D

Nu nog de nieuwe keuken en wat gerelateerde dingen betalen en dan willen we weer richting een buffer van een half jaarsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:13
Probeer op mijn betaalrekening rond de 1000 a 1500 euro te hebben, en alles daarboven af te romen naar een spaarrekening. Op de spaarrekening spreek ik niet direct over een noodbuffer. Dat is meer geld om eventueel eerder te stoppen met werken (evt. tussentijds) en zaken als het stoppen van de hypotheekrenteaftrek op te vangen (dwz in 1 keer een groot deel van de hypotheek aflossen).

Daarnaast nog wat "speelgeld" voor de beurs. Dat is bedoeld als lange termijn investering.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Sparen............

Uitgeven dat geld !
Beter voor de economie, beter voor jou !

Daarbij, uitgeven is leuker dan sparen.
Geld moet rollen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Anoniem: 324429 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 20:57:
Ik heb niet zoveel met sparen, zolang ik mijn vaste lasten kan betalen elke maand is het goed.
Mooie spullen kan ik vaak vrij direct kopen van de betaalrekening en dat doe ik dan ook vaak genoeg.
Ik heb een betrouwbare werkgever, goed toekomst perspectief etc. en ach...ik maak mij gewoon niet zo druk over wat er morgen wel niet allemaal eventueel zou kunnen gebeuren. Dat zien we dan wel weer namelijk.
Werkt voor mij heel fijn om gewoon zorgeloos te leven en alles op tijd te betalen i.p.v denken aan deposito en beleggingsrekeningen.
Ik kan ook rondkomen en heb ook geen buffer, maar toch zou ik graag wel een buffer hebben. Vanaf volgende maand ga ik weer meer verdienen, dan hoop ik af en toe toch wat geld te kunnen beleggen. Want zoals iemand anders in dit topic al had aangegeven, zo heb ik ook geen vertrouwen in de pensioensvoorzieningen van Nederland.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
Lasteraar schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 22:01:
Sparen............

Uitgeven dat geld !

Geld moet rollen !
Wat een onzin. Waarom moet ik nu geld uitgeven aan zaken die ik niet nodig heb? Het is niet zo dat ik hier op een houtje zit te bijten..

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Je moet niks.
Maar als je spaart, kun je het beter stoppen in leuke dingen ipv een spaarfonds.
Dan kun je er, net als bij een spaarfons , ook niet bij, maar dan kun je er wellicht nog wat van genieten.

Mijn geld gaat of:
- Naar een groter huis
- Naar een stuk grond, ivm paardenhobby's
- Naar een 2e (vakantie)huis
- Naar mijn 2e zaak

Mijn geld gaat niet naar:
- Extra pensioenfonds
- Spaarfonds
- Beleggingen
- Aandelen
- Financieel experts

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, dat vraag ik ook niet.
Dit is echter hoe ik het doe, en wat de rest doet moeten ze zelf maar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 10:11
Lasteraar schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 22:44:
...
Mijn geld gaat of:
- Naar een groter huis
- Naar mijn 2e zaak
...
Ik dacht eerst, troll, never mind. Maar je hebt wel een punt, zo is je geld niet weg (hoewel je over rendement nog kunt twisten) en je hebt er toch nu plezier van. Als schat ik zo in dat je met paarden en huizen toch niet aan een spaarrekening ontkomt. Wie betaalt b.v. de dierenarts als je die onverhoopt nodig hebt? Of als je dak lekt?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
McVirusS schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:27:
[...]

Hangt misschien beetje samen met je sig ;). Je kan simpel beginnen he, gewoon klein bedrag elke maand opzij zetten (bijvoorbeeld 100 euro). Heb je aan einde van het jaar toch €1200 gespaard ;).

Maar ik verbaas me ook over de bedragen die hier genoemd worden hoor. Dacht dat ik zelf wel aardig goed kon sparen maar stelt niet zoveel voor als je sommige bedragen hier leest :X ;).
Heb dat vorig jaar gedaan, ook idd flink wat opgebouwd maar toen besloten een vriend uit de brand te helpen en het bedrag nog niet terug gezien...
Maar idd, ik koop gewoon wat los en vast zit en als'k geld nodig heb klus ik evt wat bij :)

Alleen sparen an-sich voor dingen als buffers enzo heb ik tot nu toe niet echt nodig gehad sinds er meestal wel genoeg geld was voor de 'buffer'-momenten. En sparen voor inboedel hoef ik niet (heb alles al staan wat ik nodig heb, excl TV) dus dat is ook voor mezelf geen argument meer.
Hypotheek lijkt me wel handig, dat wel ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
Je moet niks.
Maar als je spaart, kun je het beter stoppen in leuke dingen ipv een spaarfonds.
Dan kun je er, net als bij een spaarfons , ook niet bij, maar dan kun je er wellicht nog wat van genieten.

Mijn geld gaat of:
- Naar een groter huis
- Naar mijn 2e zaak
Maar hoe dan precies?

Je kunt als je 5000 euro over hebt dat niet eventjes stoppen in een groter huis of een vakantiehuis. Dat zijn zaken die je 1 keer in de tientallen jaren aankoopt. (Je kunt natuurlijk aflossen op een hypotheek op je (vakantie)huis. Maar in Nederland is dat door de HRA niet verstandig, waardoor je toch weer in een soort spaarhypotheek-constructie terechtkomt, en dus toch eigenlijk weer aan het sparen bent (voor de uiteindelijke aflossing)).

Ben je dus eigenlijk stiekem toch niet aan het sparen?

[ Voor 8% gewijzigd door _starbuck_ op 22-04-2011 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
Je moet niks.

Mijn geld gaat of:
- Naar een groter huis
- Naar mijn 2e zaak

Mijn geld gaat niet naar:
- Extra pensioenfonds
- Spaarfonds
- Beleggingen
- Aandelen
- Financieel experts

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, dat vraag ik ook niet.
Dit is echter hoe ik het doe, en wat de rest doet moeten ze zelf maar zien.
Dat is een stuk genuanceerder en te begrijpen dan "uitgeven, dat is goed voor de economie". Nog steeds niet met alles eens, maar dat hoeft ook niet

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:32

Osxy

Holy crap on a cracker

Lars93 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:55:
Ik ben op dit moment nog jong (17 jaar) en ik vraag me af wat mijn leeftijdgenoten eigenlijk gespaard hebben zo in hun leventje. Ik heb op dit moment zo'n 8000 euro gespaard en dat is vooral door redelijk veel te werken naast school (circa 15 uur per week). Heb ook nog 1000 euro in een fonds zitten, maar de waarde is net zoveel als toen mijn ouders dit voor mij belegden zo'n 10 jaar terug. Reëel gezien ben ik er dus op achteruitgegaan.
De spaarcent probeer ik de komende jaren zo veel mogelijk in stand te houden, ondanks dat ik op kamers ga en dat dat een dure tijd gaat worden...
Ik ben bijna 23 en spaargeld is nu een 1500 euro. (Hoewel dit wel 5x me maandinkomen is atm)

Per maand komt er nu wel 150 euro bij, dus groeit wel. Gaat vast percentage van inkomen naar bepaalde potjes, dus groeit me inkomen groeit ook het sparen.

Ben aangezien ik thuis woon voornamelijk aan het leven en investeren in luxe die ik als ik op mezelf woon minder snel/niet zal komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Osxy op 22-04-2011 23:58 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Topicstarter
Grappig en leuk om te zien dat mijn vraag een eigen topic waardig is :)
Kom er nog even op terug mbt eigen situatie: Zelf ben ik altijd wel een goede spaarster geweest.
Had theoretisch meer kunnen sparen toen ik nog bij mijn ouders woonde, maar ben een dropout en ben dus niet bepaald gestart met een goed salaris. Inmiddels woonhuis met de bijbehorende dure zaken (onderhoud, verbetering, inrichting) + een wankele baan die me alleen maar aanspoort om veel te sparen. Ik haat het om in de problemen te komen qua geld, want het levert zoveel stress op. Mooie term voor een buffer die al vaker genoemd is om je baas vaarwel te zeggen: "fuck you money" ;)

Mijn regels:
- rood staan doe ik niet aan: onnodig + duur
- 1 maandsalaris permanent beschikbaar, minimaal, in geval van directe nood (salaris niet uitbetaald :P )
- spaarrekening prive, afroming aan einde van maand + alles wat niet gebruikt wordt van bonus, vakantiegeld e.d.
- gezamelijke spaarrekening: alles wat weggezet kan worden. Pas recent serieus ivm dure jaren (koopwoning en vriendin zonder enig spaarsaldo die nu heropgevoed wordt qua geld :P )
- bij salarisverhoging het "meer"salaris altijd wegboeken naar spaarrekening. Hiermee voorkom je het steeds meer per maand uitgeven omdat je salaris stijgt. Je ziet het niet meer, dus blijf je er sneller vanaf.
- vooruit plannen: wat wil ik nog aanschaffen, is dat verantwoord of kan het nog uitgesteld worden

Ben zeker niet superzuinig: hou van gadgets en leuke dingen, maar geef geld niet graag uit voor zaken die niet nodig zijn. Ben snel tevreden, gezondheid en plezier met de dingen die ik heb of doe doen me meer :) Heb ook geen auto bijvoorbeeld, dat scheelt toch al snel honderden euro's per maand.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:07
nare man schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:33:
[...]

Het verbaast mij echt te lezen hoeveel geld sommige mensen opzij leggen inderdaad. In de orde van grootte van een jaarsalaris: het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je verdient, maar je praat dan al snel over 25.000-30.000 euro netto denk ik. Als noodbuffer (kapotte auto, kapotte wasmachine, etc.) lijkt me dat buitengewoon veel. Ik richt mijn buffer niet in op de situatie waarin ik mijn baan kwijtraak: ik ga ervan uit dat ik mijn baan niet kwijtraak, daarvoor is er teveel werk in mijn sector en heb ik een te gunstige uitgangspositie. Zoniet, soît, dat zien we dan wel weer. Het is voor mij toch advocatuur of niets. Geld moet ook een beetje rollen: als ik zie dat het saldo teveel oploopt dan is het gewoon weer lekker shoppen in Parijs :)
Mensen met veel geld op de spaarrekening/aandelen doen dat - om maar even te generaliseren - vast niet om een noodbuffer aan te leggen omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Maar misschien omdat ze over een aantal jaar willen gaan kijken naar een huis, eerder willen stoppen met werken of wat dan ook. Zelf heb ik ook een redelijk bedrag op mijn bankrekening staan/in aandelen zitten, maar als ik niet in staat zou zijn dat op te bouwen dan zou ik ook achter mijn oren moeten krabben over hetgeen waarmee ik momenteel mijn geld verdien. Wat ik momenteel doe wil ik absoluut niet mijn hele leven doen, en het zal ongetwijfeld mijn kansen op de arbeidsmarkt negatief beinvloeden als ik iets anders wil, maar op het moment rolt het geld wel lekker binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 324429 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 20:57:
Ik denk dat het weinig mensen stress bezorgt aan hun spaartegoeden van een paar tienduizenden euro's te denken :P
Voor af en toe wat grotere uitgaven zoals een mooie auto bijv. is het imo wel handig om wat opzij te hebben staan, maar dat is natuurlijk voor iedereen zelf om te kiezen.

Zelf heb ik van jongs af aan altijd veel gewerkt en een stuk meer gespaard dan uitgegeven. Op die manier ook een mooie buffer opgebouwd. Dat heb ik voor de helft op spaarrekeningen en voor de andere helft beleg ik het met verschillende risico's. Ik vind het een prettig idee om als ik er zoals nu bijvoorbeeld over nadenk een stage te lopen in de VS me iig geen zorgen hoef te maken om zoiets te financieren. Ook heb ik vorig jaar een (voor mijn leeftijd) vrij dure auto gekocht zonder dat ik daarbij m'n vermogen zag verdampen. Als je zoals sommige van m'n studiegenoten van stufi tot stufi leeft zou ik toch een stuk minder rustig slapen :P

(ook al zou het wel af en toe wel wat onnodige uitgaven schelen als je het geld simpelweg niet op je rekening hebt staan :P )

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 23-04-2011 00:32 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Osxy schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 23:53:
[...]

Ik ben bijna 23 en spaargeld is nu een 1500 euro. (Hoewel dit wel 5x me maandinkomen is atm)

Per maand komt er nu wel 150 euro bij, dus groeit wel. Gaat vast percentage van inkomen naar bepaalde potjes, dus groeit me inkomen groeit ook het sparen.

Ben aangezien ik thuis woon voornamelijk aan het leven en investeren in luxe die ik als ik op mezelf woon minder snel/niet zal komen.
Toen ik studeerde had ik het ook redelijk ruim en had ik ongeveer 5000 gulden spaargeld. Dat is niet veel, maar ik woonde dan ook al in VWO 6 zelfstandig (dus niet op kamers in een studentenhuis met gedeelde toestanden) en betaalde alles zelf en van de ongeveer 2000 gulden die er toen per maand binnenkwamen, ging een groot deel dus op aan vaste lasten.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
nare man schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:51:
[...]

Want het is beter om eerst iets te betalen en daar ca. 50% van terug te krijgen, dan in het geheel geen betalingsverplichtingen meer te hebben? :?
Wel als je onder aan de streep meer geld over houdt. Door de HRA, is het in Nederland vaak het geval dat het voordeliger is om NIET af te lossen, maar tegelijkertijd te sparen om uiteindelijk aan het einde van de looptijd af te lossen.

Op die manier betaalt de overheid (= de rest van Nederland) maximaal mee aan jouw huis.

Let wel: ik vind dit systeem bijzonder verdervelijk (want het is een soort subsidie aan mensen die het eigenlijk niet nodig hebben), maar neem mensen die er gebruik van maken niks kwalijk. Sterker nog: wanneer ik zelf een huis ga kopen, ga ik precies het zelfde doen: lekker niks aflossen zodat je maximaal geld terug krijgt van de overheid, en daarnaast nog zonder vermogensredementheffing sparen. Dubbel winst!

De plannen van de Jager veranderen hier niks aan. De aflossingsvrije hypotheek is dan wel aan banden gelegd, maar met een spaarhypotheek los je in feite de eerste 30 jaar ook niks af, waardoor je maximaal recht op aftrek blijft behouden,.

[ Voor 35% gewijzigd door _starbuck_ op 23-04-2011 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hmm ik zou mezelf kunnen voorhouden dat ik zo'n 2500 euro spaargeld heb, echter is zo'n €1700 daarvan over een paar maanden weer weg als ik m'n collegeld over mag maken... Ik probeer momenteel zo'n €800-1000 achter de hand te hebben, echt nodig als noodbuffer is het niet (thuiswonende student), maar m'n geld uitgeven totdat ik echt blut ben doe ik niet meer.

Verder zou ik wel graag sparen om alvast wat aan eigen vermogen te hebben als ik zelf een huis ga kopen. Echter zijn de inkomsten momenteel zo laag dat ik dan echt bijna niets meer kan kopen. Zodra ik met m'n eigen (zeer kleine) bedrijfje weer eens een leuke order binnenkrijg gaat daarvan wel een groter gedeelte naar het sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
ik had 2000,- buffer (ing kwartaal krediet). Toen volgenden een serie verwachte en minder verwachte aanslagen en kosten waardoor ik al enige tijd in de roodstand ben blijven hangen. En dat is een neerwaartse spiraal met 14% debetrente die de ING toucheert.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Probeer die schuld onder te brengen in een persoonlijke lening, dat is een stuk goedkoper (rentepercentage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 00:17
In direct op te nemen cash ongeveer 3 maanden netto maandinkomen. Dan is er nog 10k die wat vaster zit en wachten we nog op een fikse afrekening met de fiscus (autoaanpassing). Daarbij tel ik niet de prive pensioenreserve op, die liquide maken is gekkenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sparen............

Uitgeven dat geld !

Geld moet rollen !
Waarom moet ik geld uitgeven? Ik heb alles wat ik wil hebben en ben tevreden met de spullen die ik heb :). Bovendien vind ik het leuker om te sparen dan om geld uit te geven ;) Geeft me meer een kick om een hoog bedrag op de spaarrekening te hebben dan om de zoveelste gadget te kopen. Sterker nog, ik had eind vorig jaar bedacht dat ik wel wat geld mocht uitgeven van mezelf. De gadgets die ik toen gekocht heb gebruik ik nauwelijks ;( beetje zonde van het geld dus en het gaf ook helemaal geen voldoening verder.

Verder is een buffer aanhouden natuurlijk gewoon altijd verstandig. Als ik mijn buffer niet had had ik mijn huis nooit te koop kunnen zetten omdat het in waarde is gedaald om maar wat te noemen. En toen ik 3 jaar geleden mijn auto in een vangrail parkeerde tijdens gladheid stond er niet lang daarna toch echt een andere auto voor de deur zonder te hoeven lenen.

En het is ook de sport om zo handig mogelijk met je geld om te gaan. Een paar jaar geleden ging mijn televisie stuk en heb diezelfde avond een andere tv gehaald, 2e hands van marktplaats. En dat ding staat er nu nog ! (6 jaar later :o )

Ook kun je je het bv permiteren om een wat hoger eigen risico te nemen voor je zorgverzekering wat weer korting oplevert op je premie en als ik straks een stukje aflos op mijn hypotheek scheelt dat weer in de maandlasten.
Geld maakt meer geld :)

[ Voor 52% gewijzigd door Metro2002 op 23-04-2011 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tja.. noodbuffer..

Wat is "nood"? Dat is voor iedereen verschillend natuurlijk. Mijn vrouw en ik zijn beiden baanzeker, dus een salarisbuffer denken we niet over. Maar de auto, wasmachine, droger, vaatwasser, koelkast, tv's, laptops kunnen vandaag stuk gaan en dan staan er morgen nieuwe. (nouja, geen nieuwe auto, maar wel een andere dan ;) ). Dat lijkt mij een noodbuffer.

Verder sparen we natuurlijk gewoon: 2 jaar geleden een opknaphuis gekocht en daar moet nog flink wat aan gebeuren. Ook willen we een stuk hypotheek vervroegd aflossen; we zijn nooit zo van de schulden geweest en in vind een hypotheek dus helemaal niks.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
_starbuck_ schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 08:34:
[...]

De plannen van de Jager veranderen hier niks aan. De aflossingsvrije hypotheek is dan wel aan banden gelegd, maar met een spaarhypotheek los je in feite de eerste 30 jaar ook niks af, waardoor je maximaal recht op aftrek blijft behouden,.
Mits de regels rond bankspaarhypotheken (en dan bedoel ik in het bijzonder ook de fiscale regels, zoals de vrijstelling bij uitkering) 30 jaar lang intact blijven. Aangezien de HRA stevig ter discussie staat, en aangezien de bankspaarhypotheek door zijn opzet de meest 'HRA-minded' hypotheek is (30 jaar lang maximale aftrek) staat die het meest bloot aan dezelfde kritiek.

Persoonlijk voel ik me er niet senang bij om erop te gokken dat de financiële en fiscale situatie over 30 jaar precies hetzelfde zal zijn als nu. Geef mij maar gewoon een schuld in box 3 die iedere maand minder wordt doordat je direct aflost (lees: lineaire- of annuuïtaire hypotheek). Fiscaal inderdaad minder gunstig, maar helaas heeft de absurde situatie op de huizenmarkt het nodig gemaakt dat we onze toevlucht zoeken tot 'truucjes' als de bankspaarhypotheek, omdat het anders niet meer mogelijk is voor veel mensen om überhaupt een huis te kopen met acceptabele maandlasten.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
nare man schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:37:
[...]

Mits de regels rond bankspaarhypotheken (en dan bedoel ik in het bijzonder ook de fiscale regels, zoals de vrijstelling bij uitkering) 30 jaar lang intact blijven. Aangezien de HRA stevig ter discussie staat, en aangezien de bankspaarhypotheek door zijn opzet de meest 'HRA-minded' hypotheek is (30 jaar lang maximale aftrek) staat die het meest bloot aan dezelfde kritiek.

Persoonlijk voel ik me er niet senang bij om erop te gokken dat de financiële en fiscale situatie over 30 jaar precies hetzelfde zal zijn als nu. Geef mij maar gewoon een schuld in box 3 die iedere maand minder wordt doordat je direct aflost (lees: lineaire- of annuuïtaire hypotheek). Fiscaal inderdaad minder gunstig, maar helaas heeft de absurde situatie op de huizenmarkt het nodig gemaakt dat we onze toevlucht zoeken tot 'truucjes' als de bankspaarhypotheek, omdat het anders niet meer mogelijk is voor veel mensen om überhaupt een huis te kopen met acceptabele maandlasten.
Inderdaad erg jammer dat het zo moet. Ik zou het liefst ook zelf een huis kopen zonder al die trukjes met spaarhypotheken met bijbehorende regels zoals 1:10 verhouding aflossen, minimale looptijd, etc. Gewoon lekker aflossen lijkt me zo veel simpeler. Jammer dat het -idd zoals het NU lijkt- momenteel voor veel mensen duurder is om te aflossen dan vage spaarhypotheekconstructies aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Sparen............

Uitgeven dat geld !

Geld moet rollen !
En toen ging je wasmachine kapot. Of je auto. Of je raakt onverhoop je baan kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Edmin schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 14:49:
[...]

En toen ging je wasmachine kapot. Of je auto. Of je raakt onverhoop je baan kwijt.
Als je veel spullen koopt is de kans ook groter dat het nog onder garantie valt, en dan is het niet zo belangrijk als het stuk gaat ;)

Daarnaast zou ik gewoon een WW aanvragen als ik mijn baan 'kwijt' raak... voor die verzekering heb ik immers ook jarenlang forse premie voor moeten betalen, dat ga ik echt niet uit eigen zak doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:52
Ik heb samen met mn vriendin +- 6000 euro, niet erg veel maar we wonen samen en ik ben nog student ( en zij is net afgestudeerd). Omdat we huren vind het ik het aanleggen van een hoger spaarbedrag onnodig. Worst case gaat de auto stuk of raak ik mijn bijbaan kwijt. Mochten wij overgaan tot het kopen van een huis wil ik +- 20.000 aanleggen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Laatst online: 06:00
Ik ben een uitwonende student. Heb momenteel een buffer van 1k a 2k, opgebouwd mbv lening bij het DUO (voorheen IBG) Niet ideaal natuurlijk, vooral omdat het eigenlijk geleend geld is, maar mocht mijn laptop een keer stuk gaan, dan kan ik tenminste zonder problemen een nieuwe kopen.

Ook is het wel een voordeel ivm toenemende vaste lasten. Erg leuk als de huisoudste ineens om 100 euro vraagt, wegens vaste lasten die ineens betaald moeten worden. Zeker als je maar 300E hebt voor kleding en dergelijke.

Overigens heb ik dat geld ook op mijn spaarrekening staan, zodat ik niet met een crimineel figuur naar een pinautomaat hoef te gaan om vervolgens mijn hele bankrekening leeg te pinnen. :P

[ Voor 15% gewijzigd door AMD1800 op 23-04-2011 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

En moet je maandelijks 1000 aan hypotheek betalen, 600 aan kinderopvang, 300 aan eten en drinken, 130 aan gas/water/elektra. Dan heb vervoer, kleding, internet/telefonie/tv, belastingen, en die kapotte wasmachine nog niet meegerekend.

Ik heb tweemaal een faillisement van een werkgever meegemaakt waarvan één vrij onverwacht en het Uwv is niet de meest snelle uitbetaler zeg maar. Daar hebben we van geleerd, we hebben de verantwoording over kinderen, kortom; geld achter de hand.

Het geeft daarnaast veel rust in het huis met de wetenschap dat je een jaar kunt leven op de spaarcenten als er stront aan de knikker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

ebia schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 15:46:
Daarnaast zou ik gewoon een WW aanvragen als ik mijn baan 'kwijt' raak...
De WW heb je uiteraard dan recht op, maar vergis je niet hoe laag die uitkeringen daarvan zijn. Je valt keihard naar beneden qua inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Anoniem: 14124 schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 15:53:
[...]

De WW heb je uiteraard dan recht op, maar vergis je niet hoe laag die uitkeringen daarvan zijn. Je valt keihard naar beneden qua inkomsten.
Ik weet het, maar 1) het is voor een korte duur dus dan valt de schade wel te overzien of 2) het duurt lang, maar daar kun je dan je levensstijl op aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
AMD1800 schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 15:50:
Ik ben een uitwonende student. Heb momenteel een buffer van 1k a 2k, opgebouwd mbv lening bij het DUO (voorheen IBG)
Een buffer waar een even grote schuld tegenover staat is niet echt een buffer ;)

Het enige wat je wint is liquiditeit: dit geld kun je sneller beschikbaar hebben als dat je nu een aanvraag voor een lening zou moeten doen. Het beetje zoals het erop nahouden van een dorlopend krediet waarvan geen geld is opgenomen. Je hebt een buffer, maar wel een die bij gebruik een restschuld nalaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Laatst online: 06:00
t_captain schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 17:06:
[...]

Een buffer waar een even grote schuld tegenover staat is niet echt een buffer ;)

Het enige wat je wint is liquiditeit: dit geld kun je sneller beschikbaar hebben als dat je nu een aanvraag voor een lening zou moeten doen. Het beetje zoals het erop nahouden van een dorlopend krediet waarvan geen geld is opgenomen. Je hebt een buffer, maar wel een die bij gebruik een restschuld nalaat.
Daar heb je wel gelijk in. Maar goed, ik werk niet dus dan zou ik nooit een buffer kunnen hebben. Het is gewoon iets waar ik op terug kan vallen als er ineens wat duurs vervangen moet worden. Dus, een soort van buffer maar ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 16:02
Ik heb altijd 10k ongeveer op mijn rekening gehad vanaf ongeveer mijn 18e, als student zijn heb ik niet veel aan buffer nodig gehad (weinig echt dure dingen die stuk konden). Na mijn opleiding heb ik al mijn spaargeld opgemaakt (motor gekocht, reis naar Nieuw Zeeland, doe je niet snel als je werkt) Hierna ben ik als een gek mijn buffer weer op gaan bouwen.

Op dit moment zit ik op bijna 15k, maar ik ben bezig met een huis kopen waarvoor ik dit bedrag wil inzetten. Als echte noodbuffer om op te starten met uit-huis-gaan wil ik 3000 "overhouden" en snel weer gaan sparen.

Ik heb geen auto (wel lease auto) dus daar hoef ik nu geen rekening mee te houden. Mijn streefbedrag is 10k directe middelen (aka spaargeld) en 300/500 op mijn spaarrekening (al heb ik ook een Credit Card)

Ik vind wel dat sommige in mijn ogen een extreme buffer hebben opgebouwd, echter denk ik dat met gelijkblijvende lasten en weinig interesse in veel spullen kopen je idd veel kunt sparen!

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ebia schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 15:46:
[...]

Als je veel spullen koopt is de kans ook groter dat het nog onder garantie valt, en dan is het niet zo belangrijk als het stuk gaat ;)

Daarnaast zou ik gewoon een WW aanvragen als ik mijn baan 'kwijt' raak... voor die verzekering heb ik immers ook jarenlang forse premie voor moeten betalen, dat ga ik echt niet uit eigen zak doen...
En voor je dat krijgt moet je nog wel even een maandje of misschien wel 2 maanden voorschieten, het CWI / UWVis nooit zo snel kan ik uit ervaring vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

De buffer die ik aanhoud is minimaal de nieuwwaarde het duurste apparaat wat ik in bezit heb, maar niet heb verzekerd. Op dit moment is dat mijn laptop, dus heb ik minimaal 1500 euro beschikbaar. Op dit moment is dat meer, maar dat is niet noodzakelijk. het bufferen gaat nu ik (betaald) afstudeer een stuk makkelijk dan voordat ik afstudeerde, aangezien ik het daardoor een stuk breder heb gekregen. Daarom ben ik nu ook aan het sparen voor een huis/auto, afhankelijk van het aanbod wat ik bij een werkgever krijg.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-06 22:15

Armada

-Wat wil je weten?-

nare man schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:37:
[...]

Persoonlijk voel ik me er niet senang bij om erop te gokken dat de financiële en fiscale situatie over 30 jaar precies hetzelfde zal zijn als nu. Geef mij maar gewoon een schuld in box 3 die iedere maand minder wordt doordat je direct aflost (lees: lineaire- of annuuïtaire hypotheek).
Ik snap de argumentatie niet erg. Op het moment dat de duur van de aftrekbaarheid wordt teruggebracht, of andere restricties gaan gelden, dan zijn deze altijd gedempt voor de reeds van toepassing zijnde regelingen. Bovendien, op het moment dat dit wel een acuut probleem gaat worden, dan kan je het altijd nog als een lineaire hypotheek behandelen. Ik ken geen hypotheek die niet minimaal tien procent aflossing toestaat per jaar, dus dan staat het wel niet op papier, maar werkt het in de praktijk nog wel als een lineaire hypotheek. En dus tot die tijd: gebruik maken van de faciliteiten die je ter beschikking staan.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001

lonkhuijzen

100% ADH

Normaal gezien rond de 10k als buffer (4x netto maandsalaris) nu vanwege aanstaande koop van een nieuwe woning flink gespaard en zal ik iets boven budget kopen... Daarna mijn volledige buffer weg.

Ik verwacht binnen een 3-4 maanden weer een buffer te hebben en in de tussentijds heb ik mijn mams als buffer. Klinkt gemakkelijk maar als dat het verschil maakt tussen een droonhuis en just a place dan maak ik daar zeer dankbaar gebruik van.

Zo zou ik het later ook met mijn eigen kinderen doen, dus schuldig voel ik me niet. Je hoeft niet altijd alles zelf op te lossen.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Armada schreef op zondag 24 april 2011 @ 08:08:
Ik ken geen hypotheek die niet minimaal tien procent aflossing toestaat per jaar
Bij spaarhypotheken en varianten daarop geldt een minimale looptijd van 15 of 20 jaar. En tot die tijd kun je niet ongestraft (fiscus) het geleende bedrag tot nul reduceren.
Door het (relatieve) voordeel van HRA lopen hele volksstammen met aan de ene kant een lening (met bijbehorende vaste maandelijkse last) en daarnaast een dijk van een spaarbuffer. Absurd eigenlijk.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 02:26
Krisp schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 22:41:
De buffer die ik aanhoud is minimaal de nieuwwaarde het duurste apparaat wat ik in bezit heb, maar niet heb verzekerd. Op dit moment is dat mijn laptop, dus heb ik minimaal 1500 euro beschikbaar. Op dit moment is dat meer, maar dat is niet noodzakelijk. het bufferen gaat nu ik (betaald) afstudeer een stuk makkelijk dan voordat ik afstudeerde, aangezien ik het daardoor een stuk breder heb gekregen. Daarom ben ik nu ook aan het sparen voor een huis/auto, afhankelijk van het aanbod wat ik bij een werkgever krijg.
Idem.

Zelf houd ik een buffer aan van €2500 euro. Dit is bij mij het duurste dat kapot kan gaan (de televisie). Daarnaast kan ik moeilijk sparen omdat ik een enorme materialist ben ;).

Als er twee dingen kapot gaan (tegenlijk) dan heb ik wel een uitdaging, maar als de televisie en iets anders tegenlijk kapot gaan dan kan ik wel gaan strepen. Zo heb ik twee televisies en dan kan dat wel even wachten.

Mijn auto is lease, dus de kosten hiervan zijn hooguit het eigen risico (€136).

Voor de rest heb je WW en andere sociale dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Metro2002 schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 20:12:
[...]
En voor je dat krijgt moet je nog wel even een maandje of misschien wel 2 maanden voorschieten, het CWI / UWVis nooit zo snel kan ik uit ervaring vertellen.
Mijn ervaring is dat ze juist netjes op je tijd zijn, mits jij ook op tijd en van te voren hebt aangegeven dat je werkzoekend/werkloos raakt (en dus niet al bent). En dat je zelfs een voorschot krijgt mochten zij de complete berekening nog niet klaar hebben (http://www.uwv.nl/Werkloo...en_voorschot_krijgen.aspx).

Dit probleem is natuurlijk ernstiger wanneer je alleenstaande bent. Echter verdient mijn vriendin genoeg om in d'r eentje alle vaste lasten te dragen, zodat het voor mij geen probleem is om geen inkomen te hebben en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-06 22:15

Armada

-Wat wil je weten?-

mekkieboek schreef op zondag 24 april 2011 @ 10:25:
[...]

Bij spaarhypotheken en varianten daarop geldt een minimale looptijd van 15 of 20 jaar. En tot die tijd kun je niet ongestraft (fiscus) het geleende bedrag tot nul reduceren.
Door het (relatieve) voordeel van HRA lopen hele volksstammen met aan de ene kant een lening (met bijbehorende vaste maandelijkse last) en daarnaast een dijk van een spaarbuffer. Absurd eigenlijk.
Volgens mij is er alleen een minimale looptijd voor de duur van bijvoorbeeld in mijn geval de Rabo opbouwspaarrekening. Maar kan je de lening in ieder geval terugbrengen tot de waarde van de spaarrekening ( en die kan je premievrij maken). Een vergoeding voor de opname is in ieder geval niet nodig indien deze aangewend wordt voor de aflossing van de lening. De minimale duur van de rekening is alleen om te zorgen dat je niet tijdelijk gelden in een spaarhypotheek steekt om de VRH te omzeilen, als je die grenzen niet raakt, dan heb je überhaupt geen issue.
Bovendien zou een evt. aanslag van de belastingdienst de hoogte van een VRH aanslag kunnen bereiken, veel minder dan de impact die het heeft als vandaag op morgen de HRA compleet weg zou vallen. En tot die tijd geniet je van volledige HRA. Ik zie het grote risico dus nog steeds niet van het aangaan van een spaarhypotheek niet.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb de afgelopen tijd gemerkt dat het absoluut noodzakelijk is een noodbuffer te hebben. Na tien jaar zijn mijn ex en ik nu uitelkaar, maar dat gaat niet zonder financiele slag of stoot. Je hebt wel spullen, maar die moeten toch worden verdeeld. Dat geldt ook voor een auto, bijvoorbeeld. Daarnaast moest het huis worden verkocht en de aflossing+opbrengst was niet voldoende om de schuld volledig af te dekken. We hadden samen altijd een buffer van ruim 20K, maar het zou me verbazen als daar in de loop van de komende drie maanden nog iets van over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Is eigenlijk voor een ander topic maar goed...
Armada schreef op zondag 24 april 2011 @ 11:27:
Maar kan je de lening in ieder geval terugbrengen tot de waarde van de spaarrekening ( en die kan je premievrij maken).
Zo kun je de impact minimaliseren, zolang het spaardeel niet meteen is volgestort wat bij sommige hypo's maximaal wordt gedaan in de eerste jaren.
Bovendien zou een evt. aanslag van de belastingdienst de hoogte van een VRH aanslag kunnen bereiken, veel minder dan de impact die het heeft als vandaag op morgen de HRA compleet weg zou vallen. En tot die tijd geniet je van volledige HRA. Ik zie het grote risico dus nog steeds niet van het aangaan van een spaarhypotheek niet.
Nee, het wordt belast als extra inkomen. Het zit immers in box1. Zie ook hier onderaan.

Overigens is het al vaker gezegd, het voordeel van HRA is op zijn minst twijfelachtig. Je moet best goed kunnen beleggen om over 30 jaar een overall rendement (minus VRH) te halen van (hyporente x IB) minus eig. won. forfait. Een spaarrekening is niet genoeg, zeker nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
mekkieboek schreef op zondag 24 april 2011 @ 12:23:
Is eigenlijk voor een ander topic maar goed...

[...]

Zo kun je de impact minimaliseren, zolang het spaardeel niet meteen is volgestort wat bij sommige hypo's maximaal wordt gedaan in de eerste jaren.

[...]

Nee, het wordt belast als extra inkomen. Het zit immers in box1. Zie ook hier onderaan.

Overigens is het al vaker gezegd, het voordeel van HRA is op zijn minst twijfelachtig. Je moet best goed kunnen beleggen om over 30 jaar een overall rendement (minus VRH) te halen van (hyporente x IB) minus eig. won. forfait. Een spaarrekening is niet genoeg, zeker nu niet.
Hmm. Ik zal alles nog een keer goed doorrekenen voordat ik een huis ga kopen. Jammer dat alles zo nodeloos ingewikkeld gemaakt wordt in Nederland door die vervelende HRA.

Ik denk dat voor voor heel veel Nederlanders dit systeem veel te ingewikkeld is om te begrijpen. Als de huidige regering het belastingsstelsel wil vereenvoudigen lijkt die mij een uitstekende plek om te beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 13:00

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik probeer een buffer van minimaal 25 - 30k aan te houden. Dit omdat ik zelfstandig ondernemer ben, mochten de zaken slecht lopen dan kunnen we tenminste nog eten en het huis betalen. Ik probeer dit geld te verdelen tussen privé (voor "luxe" artikelen en dure privé uitgaven) en mijn holding (zodat er iedere maand nog salaris uitgekeerd kan worden).

Daarnaast hebben we een vakantiewoning wat verkocht kan worden zodra we geld nodig hebben. Is ook wel noodzakelijk in zo'n geval, aangezien de vaste lasten van dat huis (VVE, Electriciteit, belastingen) zo rond de 4-5k op jaarbasis liggen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:02

rapture

Zelfs daar netwerken?

_starbuck_ schreef op zondag 24 april 2011 @ 12:49:
Hmm. Ik zal alles nog een keer goed doorrekenen voordat ik een huis ga kopen. Jammer dat alles zo nodeloos ingewikkeld gemaakt wordt in Nederland door die vervelende HRA.

Ik denk dat voor voor heel veel Nederlanders dit systeem veel te ingewikkeld is om te begrijpen. Als de huidige regering het belastingsstelsel wil vereenvoudigen lijkt die mij een uitstekende plek om te beginnen!
In België werd de HRA in 2005 tot een forfaitair bedrag van ongeveer 2000 euro gereduceerd. Kleine en grote woningen worden even weinig of veel gesponsord. Er was geen kabaal in de Belgische pers en niemand merkte er iets van. In Nederland zou het een horrorbeeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
  • Laatst online: 29-05 13:19
Lars93 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:55:
Ik ben op dit moment nog jong (17 jaar) en ik vraag me af wat mijn leeftijdgenoten eigenlijk gespaard hebben zo in hun leventje. Ik heb op dit moment zo'n 8000 euro gespaard en dat is vooral door redelijk veel te werken naast school (circa 15 uur per week). Heb ook nog 1000 euro in een fonds zitten, maar de waarde is net zoveel als toen mijn ouders dit voor mij belegden zo'n 10 jaar terug. Reëel gezien ben ik er dus op achteruitgegaan.
De spaarcent probeer ik de komende jaren zo veel mogelijk in stand te houden, ondanks dat ik op kamers ga en dat dat een dure tijd gaat worden...
Mag ik vragen hoe jij aan 8000 euro komt?, ik heb zelf nu iets van 1500 euro in totaal (lopende en spaarrekening), ook als ik kijk naar wat ik de laatste jaren hebben uitgegeven aan electronica en vervoersmiddelen kom ik ongeveer uit op 4000 euro (zou ik niks hebben gekocht kon er 5500 euro op m'n bankrekening staan) maar ik ga er van uit dat de slaapkamer van jou vast niet alleen een bed en een kledingkast staat. ;)

Ook ik werk iets ongeveer 15 uur in de week (kan verschillen soms meer, soms minder), ook heb in elke vakantie nog gewerkt (vanaf begin juni de hele zomervakantie gewerkt).
Mijn inkomen is in nu ook rond de 170 euro per maand (zakgeld en loon) waarvan elke maand dan nog benzine kosten, Abonnement van mobiel en soms wat voedsel :) af gaan, kost iets van 90 euro per maand waar dus 80 euro van over blijft die naar m'n spaarrekening gaat.

Ben heel erg benieuwd hoe jij aan zoon bedrag komt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 09:10

Cybje

First Post!

Ik heb meer schuld dan bezittingen (aan consumptief krediet). Door een accountant die, toen ik een eenmanszaak had, compleet verkeerd aangaf hoeveel belasting ik moest betalen (schatting van 5k euro geven en dan dat ik dat jaar 25k moet betalen - daar kun je bijna niet tegenaan bufferen) heb ik eigenlijk teveel uitgegeven. In 2007/2008 moest ik zo dus ineens heel veel gaan bijbetalen over de jaren 2005 t/m 2007.

Gezien ik ook geen zin heb om me 100% te focussen op aflossen, want ik wil nog wel een beetje een leuk leven hebben, accepteer ik maar dat ik een stuk rente betaal in mijn leven. Als ik me echt heel erg zou focussen op aflossen, zou ik op zich na 5 tot 8 jaar van mijn schuld af kunnen zijn. Maar dan moet ik die gehele periode echt geen leuke dingen doen en kopen.

Dat betekent dus dat ik in principe geen buffer heb. Mocht ik mijn baan kwijtraken om de een of andere reden, dan zou ik echt zo snel mogelijk een andere baan moeten hebben, eventueel maar iets ver onder mijn niveau, zolang er maar gewoon geld binnenkomt...

Ik probeer vooral de maandlasten zo laag mogelijk te houden, zodat er zoveel mogelijk geld overblijft voor aflossing en ook leuke dingen. En zo kort mogelijke contracten (zoals bijv. Ziggo die per maand opzegbaar is), zodat er bij een probleem toch heel veel direct opzegbaar is. Verder twee keer per jaar even de verzekeringen enzo nalopen, of dat toch niet goedkoper kan (met dezelfde kwaliteit) en controleren of abonnementen (bijv. mobiel) niet verlengd/opgezegd moeten worden. Maar ja, veel goedkoper kan vaak niet, want bijv. het mobiel abonnement van mijn vriendin is nog geen 12 euro per maand incl onbeperkt internet.

Al met al heb ik ondanks de schuld wel een leuk leven :) Maar echt geld over hebben en geen schuld hebben zou veel beter zijn natuurlijk. Als ik echt een buffer zou nemen, zou ik denk ik 3 maanden volledig op de buffer willen kunnen leven. Binnen die tijd moet het gewoon mogelijk zijn een andere baan te vinden, evt. met een iets lager salaris.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Slim dat de meeste mensen hier net een huis hebben aangeschaft, je weet toch dat we in een 'dalende markt' zitten. Per dag worden er meer en meer huizen aangeboden voor een lagere prijs omdat mensen de financiering niet meer rond krijgen of er zoals sommige mensen er vanaf moeten. Dus wacht ff want de huizenmarkt moet eerst uitzieken.

Ten tweede, volgens mij zijn Tweakers niet per definitie de gemiddelde Nederlander. Grosso modo verdient de Tweaker boven modaal en zelfs wanneer ze dat niet doen door één of andere autistische of sociologische reden dan nog denk ik dat ze beter geld kunnen managen dan andere mensen.

De meeste normale mensen die ik ken leven op de pof, kredietje hier en kredietje daar. Even je pas uitmaxen en rood staan. Oh, geen rente te hoeven betalen bij Neckerman of dat soort toko's. Dat is mooi, bestellen maar. Dan flikkeren ze dingen die zelfs ongebruikt of niet kapot zijn gewoon weg en dan kopen ze een nieuw product wat dus totaal nutteloos is.

Die mensen leren het nooit en zullen voor zover ik het in kan schatten altijd relatief arm blijven omdat ze gewoon niet met geld kunnen omgaan. Het is echt geen levensstijl, het is geen keuze van deze mensen, ze weten gewoon niet beter. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Ik ben eigenlijk helemaal niet tegen consumptief geld lenen. Als je het kan terugbetalen en je op de lopende rekening geen geld hebt, kan ik me voorstellen dat je een lening inzet om een wasmachine, nieuwe televisie of computer te kopen. Dit zijn al snel fikse bedragen die een groot deel van de bevolking niet zo snel heeft liggen. Als je een werkende computer hebt, en wil upgraden omdat je 'de computer te traag vind', of wanneer je een 32" flatscreen wilt vervangen wegens 'te klein', en daarvoor geld leent, ben je gewoon imho dom bezig.

Zelfde geld overigens ook voor lenen om de vaste lasten te kunnen bekostigen. In mijn omgeving zag ik dat vooral dit scenario er toe zal leiden dat je in een spiraal van problemen en ellende terecht komt. Waneer dit soort scenario's optreden is het namelijk nodig dat mensen toch echt hulp moeten gaan krijgen hun financiën op orde te krijgen.

Belangrijk is vooral te berekenen wat het lenen voor een product oplevert. Leen je voor een splinternieuwe auto die 24/7 op de oprit staat te pronken, dan is het een fikse kostenpost, en moet je tot een selecte groep horen die daar gelukkig van wordt. Is je auto van belang voor je inkomen, en je leent geld voor een auto om mee naar je werk te komen, dan kan ik begrijpen waarom je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 21:40

Naboo

#WINNING!! DUH!

Arsenius schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:44:
Slim dat de meeste mensen hier net een huis hebben aangeschaft, je weet toch dat we in een 'dalende markt' zitten. Per dag worden er meer en meer huizen aangeboden voor een lagere prijs omdat mensen de financiering niet meer rond krijgen of er zoals sommige mensen er vanaf moeten. Dus wacht ff want de huizenmarkt moet eerst uitzieken.

Ten tweede, volgens mij zijn Tweakers niet per definitie de gemiddelde Nederlander. Grosso modo verdient de Tweaker boven modaal en zelfs wanneer ze dat niet doen door één of andere autistische of sociologische reden dan nog denk ik dat ze beter geld kunnen managen dan andere mensen.

De meeste normale mensen die ik ken leven op de pof, kredietje hier en kredietje daar. Even je pas uitmaxen en rood staan. Oh, geen rente te hoeven betalen bij Neckerman of dat soort toko's. Dat is mooi, bestellen maar. Dan flikkeren ze dingen die zelfs ongebruikt of niet kapot zijn gewoon weg en dan kopen ze een nieuw product wat dus totaal nutteloos is.

Die mensen leren het nooit en zullen voor zover ik het in kan schatten altijd relatief arm blijven omdat ze gewoon niet met geld kunnen omgaan. Het is echt geen levensstijl, het is geen keuze van deze mensen, ze weten gewoon niet beter. :/
Mja, hoe lang moet je dan gaan wachten om een huis te kopen? Maanden?

Als je ergens lang wil gaan wonen, dan maken die paar duizend euro ook niks uit hoor.... En daarbij, ik heb mijn huis eind 2008 gekocht... eigenlijk vlak voor het instorten van de huizenmarkt.... maar ja, als ik nu mijn huis te koop zet, dan kan ik er 26.000 euro aan over houden.... Dus het zegt ECHT NIKS!

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Wachten op wel of niet een huis, dat is wat ieder voor zich zelf moet beslissen. Als ik morgen voor een juiste prijs mijn droomhuis vind doe ik het ook, ondanks het gespeculeer op de woningmarkt.

Wat ik wel zou doen in deze tijd, is aflossen. Ik zie namelijk de komende tijd de prijzen namelijk nog verder kelderen. Elke euro die je nu aflost neem je straks namelijk niet mee als restschuld, of zorgt bij de herwaardering van de hypotheek voor een lager maandbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Biemold schreef op zondag 24 april 2011 @ 19:33:
[...]

Mag ik vragen hoe jij aan 8000 euro komt?, ik heb zelf nu iets van 1500 euro in totaal (lopende en spaarrekening), ook als ik kijk naar wat ik de laatste jaren hebben uitgegeven aan electronica en vervoersmiddelen kom ik ongeveer uit op 4000 euro (zou ik niks hebben gekocht kon er 5500 euro op m'n bankrekening staan) maar ik ga er van uit dat de slaapkamer van jou vast niet alleen een bed en een kledingkast staat. ;)

Ook ik werk iets ongeveer 15 uur in de week (kan verschillen soms meer, soms minder), ook heb in elke vakantie nog gewerkt (vanaf begin juni de hele zomervakantie gewerkt).
Mijn inkomen is in nu ook rond de 170 euro per maand (zakgeld en loon) waarvan elke maand dan nog benzine kosten, Abonnement van mobiel en soms wat voedsel :) af gaan, kost iets van 90 euro per maand waar dus 80 euro van over blijft die naar m'n spaarrekening gaat.

Op mijn 17de had ik ook iets in die orde grootte. Sowieso geen abbo op mobiel toen (en nu zit ik met een abbo van 2.50 per maand, dus dat kan genegeerd worden). Geen scooter ofzo, dus geen benzine kosten.
Jij zegt dat je 170 euro per maand krijgt, zakgeld+loon. Als ik jouw inkomsten terugreken naar uurloon zit je onder het minimumloon, dat lijkt me dus vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Biemold schreef op zondag 24 april 2011 @ 19:33:
[...]

Beetje bijklussen met computers repareren komt er nog bij moet ik zeggen. Mijn gemiddelde inkomen ligt rond de €200,-. Ik werk echter al drie jaar op dezelfde plek en heb dus al 36 x 200 = 7200,- verdiend. Daarvoor heb ik nog krantjes gedaan maar dat is niet echt een vetpot geweest. Ik krijg wel iedere maand een bijdrage van de ouders van €25,-. Dit is al vanaf mijn geboorte en dan gaat dat dus redelijk aantikken.

Ik betaal het abonnement van mijn telefoon zelf, circa €35 per maand. Daarnaast geef ik nog €40 uit aan drank/eten/andere leuke bezigheden. Zo spaar ik iedere maand toch wel €150 en dan kom je vanzelf wel aan zo'n bedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06
Zelf heb ik een paar jaar geleden een huis gekocht. De markt was toen al aan het 'zakken'.

Je kunt nog wel langer wachten, maar elke maand dure huur(huurde particulier, via woningbouw geen kans) is ook 'weggehgooid' geld.

Zelf heb ik het huis niet gekocht als echte investering. Maar ik zie de hypotheek als een bedrag dat ik over heb voor mijn 'woongenot'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 09:04
Een discussie over de huizenmarkt en of het nu kopen wel/niet verstandig is is hier offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 07-06 15:09

MicroWhale

The problem is choice

Op dit moment 0,0. Alles uitgegeven aan trouwen, reizen en nu een flinke verbouwing.

Normaal houden we een maandsalaris op onze lopende rekening en alles wat we niet uitgeven op onze spaarrekeningen. Dat kan flink oplopen en ook op nul staan, zoals nu. :)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-06 21:35

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

MrWilliams schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 09:42:
Op dit moment 0,0. Alles uitgegeven aan trouwen, reizen en nu een flinke verbouwing.

Normaal houden we een maandsalaris op onze lopende rekening en alles wat we niet uitgeven op onze spaarrekeningen. Dat kan flink oplopen en ook op nul staan, zoals nu. :)
Idem. Had wel een aantal maandsalarissen staan + wat extra geld maar door een aankoop van een woning en een aankomend trouwerij is alles er doorheen. Straks na de trouwerij is mijn eerste stap weer een buffer van minimum 3 maanden op te bouwen waarna we weer kunnen sparen voor de leukere dingen.

Ook ik houd er van gewoon te kopen wat ik wil en wanneer ik het wil maar zonder spaargeld begin ik daar niet aan, tenzij het niet anders kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

Hmmm...heb eigenlijk niet echt iets van een noodbuffer, maar dat is wel verstandig ja. Ik denk dat ik richting de €5000,- zou willen wegzetten. (2x netto maandsalaris).
Meer sparen heb ik geen zin in. Pensioen loopt, rekeningen worden betaald, een beetje geld op zij zetten, de rest moet gewoon uitgegeven worden. Kan het niet meenemen in m'n graf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Noodbuffer: 1 maand vaste lasten.
Dat is voor als er iets misgaat bij betalingen, de wasmachine het begeeft of we extra gas & electra moeten lappen. Echt groot hoeft die niet te zijn als je zoals wij een betrouwbare werkgever hebt en de vaste lasten automatisch en gespreid worden afgeschreven.

Met een (koop)huis moet je een iets grotere, extra buffer aan gaan leggen. Bij ons is die nu groot genoeg om een uitvaart, kapotte CV en lekkend dak te betalen. Eventueel te gebruiken als hier aangehaald 'fuck you money' of steeds een beetje hypotheekaflossing.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik probeer boven de 20k te blijven, maar mocht ik het nodig hebben, dan geef ik het wel uit (dat is natuurlijk ook een beetje de definitie...) Ik heb namelijk bij het inrichten van m'n nieuwe flat gezien hoe snel je er 20k doorheen kan jagen. Als ik dat uitgaven patroon aanhoud ben ik over 6 maanden blut...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 21:27
Ik heb een hele tijd 50k+ als buffer gehad. Huis gekocht en nu is vrijwel alles op. Op dit moment heb ik ongeveer 1 maand salaris als buffer en daar heb ik wel even aan moeten wennen. In het huis is alles klaar, alleen de tuin moet nog helemaal, maar dat moet toch even wachten. Ik wil mijn buffer niet verder verkleinen en aangezien ik in een nieuwbouw wijk woon, waar nog niemand echt iets aan de tuin heeft gedaan, boeit dat ook niet heel erg veel.

Ik heb een lease auto en dat maakt het wat makkelijker om het met een kleine buffer te doen.

Sparen doe ik niet echt, maar ik bras ook niet alles op. Voorheen vond ik het wel heel erg fijn dat ik vrijwel alles kon kopen wat ik wilde. Het is uiteindelijk ook weer de bedoeling om 10k+ te sparen. Maar ik ga denk ik eerst naar 5k en ga dan langzaam extra aflossen van mijn hypotheek.

[ Voor 30% gewijzigd door Abom op 26-04-2011 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:19

polthemol

Moderator General Chat
Abom schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 12:28:
Ik heb een hele tijd 50k+ als buffer gehad. Huis gekocht en nu is vrijwel alles op. Op dit moment heb ik ongeveer 1 maand salaris als buffer en daar heb ik wel even aan moeten wennen. In het huis is alles klaar, alleen de tuin moet nog helemaal, maar dat moet toch even wachten. Ik wil mijn buffer niet verder verkleinen en aangezien ik in een nieuwbouw wijk woon, waar nog niemand echt iets aan de tuin heeft gedaan, boeit dat ook niet heel erg veel.

Ik heb een lease auto en dat maakt het wat makkelijker om het met een kleine buffer te doen.

Sparen doe ik niet echt, maar ik bras ook niet alles op. Voorheen vond ik het wel heel erg fijn dat ik vrijwel alles kon kopen wat ik wilde. Het is uiteindelijk ook weer de bedoeling om 10k+ te sparen. Maar ik ga denk ik eerst naar 5k en ga dan langzaam extra aflossen van mijn hypotheek.
een tuin is nog wel simpel te doen met een minimaal budget, als je er zelf maar wat manuren in steekt ;) Paar planten kopen, zelf stekken, enz. kom je al een heel end.

Wat ik me trouwens afvraag: is er ergens zeg maar een soort adviesbedrag met wat ze verstandig achten op je rekening te hebben / achter de hand te houden ? Lijkt me wel interessant om eens te weten.

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 26-04-2011 13:49 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 21:27
polthemol schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:48:
[...]
een tuin is nog wel simpel te doen met een minimaal budget, als je er zelf maar wat manuren in steekt ;) Paar planten kopen, zelf stekken, enz. kom je al een heel end.
Ik heb familie die in de bloemen en planten zitten, dus dat is helemaal het probleem niet. Het probleem zit hem in de tegels, schutting, tuinset, buitenkeuken ;) etc. Dat kun je ook goedkoop doen, maar dan mag het over een paar jaar weer over...
Wat ik me trouwens afvraag: is er ergens zeg maar een soort adviesbedrag met wat ze verstandig achten op je rekening te hebben / achter de hand te houden ? Lijkt me wel interessant om eens te weten.
Het nibud heeft een bufferberekenaar: https://service.nibud.nl/bufferberekenaar/default.aspx
Deze is echter heel erg basaal en houdt alleen rekening met netto inkomen en de gezinssamenstelling. Hier wordt geen rekening gehouden of je in een nieuwbouw huis woont of eventueel een lease auto hebt.
Wat ik verder mis is de vraag wat je vaste lasten zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Abom op 26-04-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Laatst online: 07-06 22:43

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

polthemol schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:48:
[...]
Ik weet niet wie 'ze' is ;) Maar er loopt een topic over een site die advies geeft voor buffers:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:19

polthemol

Moderator General Chat
Abom schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:51:
[...]

Ik heb familie die in de bloemen en planten zitten, dus dat is helemaal het probleem niet. Het probleem zit hem in de tegels, schutting, tuinset, buitenkeuken ;) etc. Dat kun je ook goedkoop doen, maar dan mag het over een paar jaar weer over...
zelfde hier, gaat wel, maar je moet weten wat je doet en een mazzeltje hebben :) (en familie die in de bloemen en planten zitten ? hebben ze geen huis ? :( ;P ).

En bedankt voor de link :) Nibud heeft blijkbaar een andere visie op minimumbuffer dan ik heb. Al is dat misschien ook wel de luxe van momenteel eigenlij kniet echt iets te kunnen verzinnen van wat ik perse nodig heb, dan "pleur" je maar maandelijks je zakje centen bij de bank neer.

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 26-04-2011 14:10 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 13:00

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Tja, ik heb niet recent een huis gekocht (half 2007), alleen onze vakantiewoning maar dat staat in een dorp waar al behoorlijk wat klappen zijn gevallen. Daarnaast is de dalende waarde van je huis pas een probleem als je kleiner gaat wonen. De meeste mensen hier zullen na verloop van tijd naar een duurder/groter huis verhuizen. Deze huizen zijn nog harder in prijs gedaald dan starterswoningen en dus levert het je netto toch nog meer op.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Laatst online: 05-02-2024
6 netto maandweddes op spaarrekening, onmiddellijk en zonder kosten opvraagbaar.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42323

329K op me spaarrekening, ben aan het sparen voor een leuke vrijstaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
Anoniem: 42323 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 16:17:
329K op me spaarrekening, ben aan het sparen voor een leuke vrijstaande woning.
Ik mag aannemen dat zoiets niet op een standaard toprekening staat?

Zonder je profiel bekeken te hebben ben ik ben best benieuwd hoe je aan zo'n klap geld komt op je 27e. ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:13
Ik probeer 6 maanden aan spaargeld te hebben om van te leven. Maar eerst mijn betaalrekening laten groeien totdat ik niet merk dat ik salaris heb gekregen. Lees: 1 tot 2 duizend euro altijd erop hebben staan. Best lastig, net een nieuw (huur)huis. Ging van bijna 5k naar <1k spaargeld :( Verhuizen is tering duur zeker als je nieuwe huis 3x zo groot is.

Ik verbaas mij erover dat veel Tweakers op jonge leeftijd al zoveel spaargeld hebben. Altijd thuis gewoond? Eigen bedrijf?
Huren in de vrije sector is echt killing voor je maandelijkse uitgaven...

[ Voor 22% gewijzigd door Loev op 27-04-2011 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 13:27
Heb altijd zo rond de €500 op betaalrekening staan en wil ook niet meer uitgeven per maand aan abbo's en leuke dingen. Spaar daarmee zo rond de €1000 per maand. (Wil een nieuwe auto).

Woon nog bij me ouders thuis en heb een fulltime baan dus sparen gaat hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 13:19

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb zelf als 19 jarige een bedrag van 3000 gehouden om te blijven sparen voor ongewenste uitgaven en om op kamers te gaan. Maar vanwege overlijden van mijn moeder heb ik nu ineens voor mijn doen heel erg veel geld, doe er alsnog niet zoveel mee maar het is toch wel een grote verandering. Met het verkoop van het huis heb ik helemaal een groot vermogen dus ik hoef me geen zorgen te maken om rond te komen in de studententijd. Ik ga denk ik wel bij het werken een huis kopen met flink deel van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Laatst online: 08:44
Loev schreef op woensdag 27 april 2011 @ 16:41:
Ik probeer 6 maanden aan spaargeld te hebben om van te leven. Maar eerst mijn betaalrekening laten groeien totdat ik niet merk dat ik salaris heb gekregen. Lees: 1 tot 2 duizend euro altijd erop hebben staan. Best lastig, net een nieuw (huur)huis. Ging van bijna 5k naar <1k spaargeld :( Verhuizen is tering duur zeker als je nieuwe huis 3x zo groot is.

Ik verbaas mij erover dat veel Tweakers op jonge leeftijd al zoveel spaargeld hebben. Altijd thuis gewoond? Eigen bedrijf?
Huren in de vrije sector is echt killing voor je maandelijkse uitgaven...
Kwestie van prioriteiten lijkt me. Je kunt elk jaar een nieuwe PC kopen, of elke 5 jaar. En dan evenzo voor een hoop andere zaken. Goedkoop eten/kleding, niet te gek doen op stap of niet te vaak. 1000 euro per maand sparen kan al gauw bijvoorbeeld. Zeker als je ook nog een partner hebt die geld binnen brengt.

Ik had zelf een kleine 25k gespaard toen ik klaar was met studeren. En zit nu 5 jaar later rond een ton oid, en ik verwacht dat dat rap doorgroeit. Straks maar eens een huisje gaan kopen. Zodra der kids komen zal het wel afgelopen zijn met de spaarwoede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

merauder schreef op maandag 25 april 2011 @ 23:07:
Ik ben eigenlijk helemaal niet tegen consumptief geld lenen. Als je het kan terugbetalen en je op de lopende rekening geen geld hebt, kan ik me voorstellen dat je een lening inzet om een wasmachine, nieuwe televisie of computer te kopen. Dit zijn al snel fikse bedragen die een groot deel van de bevolking niet zo snel heeft liggen.
:/ als je geen 300 euro kunt sparen voor een wasmachine of 500 euro voor een televisie / computer ... waarom denk je dat je dat dan wel kunt terugbetalen + de rente.
Bovendien zijn het geen 'fikse bedragen'

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 27-04-2011 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42323

KillaZ schreef op woensdag 27 april 2011 @ 16:31:
[...]

Ik mag aannemen dat zoiets niet op een standaard toprekening staat?

Zonder je profiel bekeken te hebben ben ik ben best benieuwd hoe je aan zo'n klap geld komt op je 27e. ;)
Als ik dat vertel gaat iedereen het doen en ben ik mijn handeltje kwijt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:13
//edit nvm :)

[ Voor 97% gewijzigd door Loev op 27-04-2011 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Metro2002 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:12:
[...]

:/ als je geen 300 euro kunt sparen voor een wasmachine of 500 euro voor een televisie / computer ... waarom denk je dat je dat dan wel kunt terugbetalen + de rente.
Bovendien zijn het geen 'fikse bedragen'
300 en 500 euro zijn helaas niet bedragen die iedereen heeft liggen. Ik heb het liggen, jij misschien ook, maar er zijn genoeg mensen die dan onwijs in de stress kunnen schieten. Vaak is het ook puur psychologisch. 30x 10 euro klinkt vaak als minder geld dan 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
maar als je dat gaat lenen zul je niet 10x30 terugbetalen, maar eerder iets van 10x45 ofzo.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1 2 3 Laatste