Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

De buffer die ik aanhoud is minimaal de nieuwwaarde het duurste apparaat wat ik in bezit heb, maar niet heb verzekerd. Op dit moment is dat mijn laptop, dus heb ik minimaal 1500 euro beschikbaar. Op dit moment is dat meer, maar dat is niet noodzakelijk. het bufferen gaat nu ik (betaald) afstudeer een stuk makkelijk dan voordat ik afstudeerde, aangezien ik het daardoor een stuk breder heb gekregen. Daarom ben ik nu ook aan het sparen voor een huis/auto, afhankelijk van het aanbod wat ik bij een werkgever krijg.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-06 22:15

Armada

-Wat wil je weten?-

nare man schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:37:
[...]

Persoonlijk voel ik me er niet senang bij om erop te gokken dat de financiële en fiscale situatie over 30 jaar precies hetzelfde zal zijn als nu. Geef mij maar gewoon een schuld in box 3 die iedere maand minder wordt doordat je direct aflost (lees: lineaire- of annuuïtaire hypotheek).
Ik snap de argumentatie niet erg. Op het moment dat de duur van de aftrekbaarheid wordt teruggebracht, of andere restricties gaan gelden, dan zijn deze altijd gedempt voor de reeds van toepassing zijnde regelingen. Bovendien, op het moment dat dit wel een acuut probleem gaat worden, dan kan je het altijd nog als een lineaire hypotheek behandelen. Ik ken geen hypotheek die niet minimaal tien procent aflossing toestaat per jaar, dus dan staat het wel niet op papier, maar werkt het in de praktijk nog wel als een lineaire hypotheek. En dus tot die tijd: gebruik maken van de faciliteiten die je ter beschikking staan.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:00

lonkhuijzen

100% ADH

Normaal gezien rond de 10k als buffer (4x netto maandsalaris) nu vanwege aanstaande koop van een nieuwe woning flink gespaard en zal ik iets boven budget kopen... Daarna mijn volledige buffer weg.

Ik verwacht binnen een 3-4 maanden weer een buffer te hebben en in de tussentijds heb ik mijn mams als buffer. Klinkt gemakkelijk maar als dat het verschil maakt tussen een droonhuis en just a place dan maak ik daar zeer dankbaar gebruik van.

Zo zou ik het later ook met mijn eigen kinderen doen, dus schuldig voel ik me niet. Je hoeft niet altijd alles zelf op te lossen.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-06 22:12
Armada schreef op zondag 24 april 2011 @ 08:08:
Ik ken geen hypotheek die niet minimaal tien procent aflossing toestaat per jaar
Bij spaarhypotheken en varianten daarop geldt een minimale looptijd van 15 of 20 jaar. En tot die tijd kun je niet ongestraft (fiscus) het geleende bedrag tot nul reduceren.
Door het (relatieve) voordeel van HRA lopen hele volksstammen met aan de ene kant een lening (met bijbehorende vaste maandelijkse last) en daarnaast een dijk van een spaarbuffer. Absurd eigenlijk.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 02:26
Krisp schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 22:41:
De buffer die ik aanhoud is minimaal de nieuwwaarde het duurste apparaat wat ik in bezit heb, maar niet heb verzekerd. Op dit moment is dat mijn laptop, dus heb ik minimaal 1500 euro beschikbaar. Op dit moment is dat meer, maar dat is niet noodzakelijk. het bufferen gaat nu ik (betaald) afstudeer een stuk makkelijk dan voordat ik afstudeerde, aangezien ik het daardoor een stuk breder heb gekregen. Daarom ben ik nu ook aan het sparen voor een huis/auto, afhankelijk van het aanbod wat ik bij een werkgever krijg.
Idem.

Zelf houd ik een buffer aan van €2500 euro. Dit is bij mij het duurste dat kapot kan gaan (de televisie). Daarnaast kan ik moeilijk sparen omdat ik een enorme materialist ben ;).

Als er twee dingen kapot gaan (tegenlijk) dan heb ik wel een uitdaging, maar als de televisie en iets anders tegenlijk kapot gaan dan kan ik wel gaan strepen. Zo heb ik twee televisies en dan kan dat wel even wachten.

Mijn auto is lease, dus de kosten hiervan zijn hooguit het eigen risico (€136).

Voor de rest heb je WW en andere sociale dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Metro2002 schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 20:12:
[...]
En voor je dat krijgt moet je nog wel even een maandje of misschien wel 2 maanden voorschieten, het CWI / UWVis nooit zo snel kan ik uit ervaring vertellen.
Mijn ervaring is dat ze juist netjes op je tijd zijn, mits jij ook op tijd en van te voren hebt aangegeven dat je werkzoekend/werkloos raakt (en dus niet al bent). En dat je zelfs een voorschot krijgt mochten zij de complete berekening nog niet klaar hebben (http://www.uwv.nl/Werkloo...en_voorschot_krijgen.aspx).

Dit probleem is natuurlijk ernstiger wanneer je alleenstaande bent. Echter verdient mijn vriendin genoeg om in d'r eentje alle vaste lasten te dragen, zodat het voor mij geen probleem is om geen inkomen te hebben en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

mekkieboek schreef op zondag 24 april 2011 @ 10:25:
[...]

Bij spaarhypotheken en varianten daarop geldt een minimale looptijd van 15 of 20 jaar. En tot die tijd kun je niet ongestraft (fiscus) het geleende bedrag tot nul reduceren.
Door het (relatieve) voordeel van HRA lopen hele volksstammen met aan de ene kant een lening (met bijbehorende vaste maandelijkse last) en daarnaast een dijk van een spaarbuffer. Absurd eigenlijk.
Volgens mij is er alleen een minimale looptijd voor de duur van bijvoorbeeld in mijn geval de Rabo opbouwspaarrekening. Maar kan je de lening in ieder geval terugbrengen tot de waarde van de spaarrekening ( en die kan je premievrij maken). Een vergoeding voor de opname is in ieder geval niet nodig indien deze aangewend wordt voor de aflossing van de lening. De minimale duur van de rekening is alleen om te zorgen dat je niet tijdelijk gelden in een spaarhypotheek steekt om de VRH te omzeilen, als je die grenzen niet raakt, dan heb je überhaupt geen issue.
Bovendien zou een evt. aanslag van de belastingdienst de hoogte van een VRH aanslag kunnen bereiken, veel minder dan de impact die het heeft als vandaag op morgen de HRA compleet weg zou vallen. En tot die tijd geniet je van volledige HRA. Ik zie het grote risico dus nog steeds niet van het aangaan van een spaarhypotheek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-06 16:36

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb de afgelopen tijd gemerkt dat het absoluut noodzakelijk is een noodbuffer te hebben. Na tien jaar zijn mijn ex en ik nu uitelkaar, maar dat gaat niet zonder financiele slag of stoot. Je hebt wel spullen, maar die moeten toch worden verdeeld. Dat geldt ook voor een auto, bijvoorbeeld. Daarnaast moest het huis worden verkocht en de aflossing+opbrengst was niet voldoende om de schuld volledig af te dekken. We hadden samen altijd een buffer van ruim 20K, maar het zou me verbazen als daar in de loop van de komende drie maanden nog iets van over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 11-06 22:12
Is eigenlijk voor een ander topic maar goed...
Armada schreef op zondag 24 april 2011 @ 11:27:
Maar kan je de lening in ieder geval terugbrengen tot de waarde van de spaarrekening ( en die kan je premievrij maken).
Zo kun je de impact minimaliseren, zolang het spaardeel niet meteen is volgestort wat bij sommige hypo's maximaal wordt gedaan in de eerste jaren.
Bovendien zou een evt. aanslag van de belastingdienst de hoogte van een VRH aanslag kunnen bereiken, veel minder dan de impact die het heeft als vandaag op morgen de HRA compleet weg zou vallen. En tot die tijd geniet je van volledige HRA. Ik zie het grote risico dus nog steeds niet van het aangaan van een spaarhypotheek niet.
Nee, het wordt belast als extra inkomen. Het zit immers in box1. Zie ook hier onderaan.

Overigens is het al vaker gezegd, het voordeel van HRA is op zijn minst twijfelachtig. Je moet best goed kunnen beleggen om over 30 jaar een overall rendement (minus VRH) te halen van (hyporente x IB) minus eig. won. forfait. Een spaarrekening is niet genoeg, zeker nu niet.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-06 12:22
mekkieboek schreef op zondag 24 april 2011 @ 12:23:
Is eigenlijk voor een ander topic maar goed...

[...]

Zo kun je de impact minimaliseren, zolang het spaardeel niet meteen is volgestort wat bij sommige hypo's maximaal wordt gedaan in de eerste jaren.

[...]

Nee, het wordt belast als extra inkomen. Het zit immers in box1. Zie ook hier onderaan.

Overigens is het al vaker gezegd, het voordeel van HRA is op zijn minst twijfelachtig. Je moet best goed kunnen beleggen om over 30 jaar een overall rendement (minus VRH) te halen van (hyporente x IB) minus eig. won. forfait. Een spaarrekening is niet genoeg, zeker nu niet.
Hmm. Ik zal alles nog een keer goed doorrekenen voordat ik een huis ga kopen. Jammer dat alles zo nodeloos ingewikkeld gemaakt wordt in Nederland door die vervelende HRA.

Ik denk dat voor voor heel veel Nederlanders dit systeem veel te ingewikkeld is om te begrijpen. Als de huidige regering het belastingsstelsel wil vereenvoudigen lijkt die mij een uitstekende plek om te beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 12:27

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik probeer een buffer van minimaal 25 - 30k aan te houden. Dit omdat ik zelfstandig ondernemer ben, mochten de zaken slecht lopen dan kunnen we tenminste nog eten en het huis betalen. Ik probeer dit geld te verdelen tussen privé (voor "luxe" artikelen en dure privé uitgaven) en mijn holding (zodat er iedere maand nog salaris uitgekeerd kan worden).

Daarnaast hebben we een vakantiewoning wat verkocht kan worden zodra we geld nodig hebben. Is ook wel noodzakelijk in zo'n geval, aangezien de vaste lasten van dat huis (VVE, Electriciteit, belastingen) zo rond de 4-5k op jaarbasis liggen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:33

rapture

Zelfs daar netwerken?

_starbuck_ schreef op zondag 24 april 2011 @ 12:49:
Hmm. Ik zal alles nog een keer goed doorrekenen voordat ik een huis ga kopen. Jammer dat alles zo nodeloos ingewikkeld gemaakt wordt in Nederland door die vervelende HRA.

Ik denk dat voor voor heel veel Nederlanders dit systeem veel te ingewikkeld is om te begrijpen. Als de huidige regering het belastingsstelsel wil vereenvoudigen lijkt die mij een uitstekende plek om te beginnen!
In België werd de HRA in 2005 tot een forfaitair bedrag van ongeveer 2000 euro gereduceerd. Kleine en grote woningen worden even weinig of veel gesponsord. Er was geen kabaal in de Belgische pers en niemand merkte er iets van. In Nederland zou het een horrorbeeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 13:19
Lars93 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:55:
Ik ben op dit moment nog jong (17 jaar) en ik vraag me af wat mijn leeftijdgenoten eigenlijk gespaard hebben zo in hun leventje. Ik heb op dit moment zo'n 8000 euro gespaard en dat is vooral door redelijk veel te werken naast school (circa 15 uur per week). Heb ook nog 1000 euro in een fonds zitten, maar de waarde is net zoveel als toen mijn ouders dit voor mij belegden zo'n 10 jaar terug. Reëel gezien ben ik er dus op achteruitgegaan.
De spaarcent probeer ik de komende jaren zo veel mogelijk in stand te houden, ondanks dat ik op kamers ga en dat dat een dure tijd gaat worden...
Mag ik vragen hoe jij aan 8000 euro komt?, ik heb zelf nu iets van 1500 euro in totaal (lopende en spaarrekening), ook als ik kijk naar wat ik de laatste jaren hebben uitgegeven aan electronica en vervoersmiddelen kom ik ongeveer uit op 4000 euro (zou ik niks hebben gekocht kon er 5500 euro op m'n bankrekening staan) maar ik ga er van uit dat de slaapkamer van jou vast niet alleen een bed en een kledingkast staat. ;)

Ook ik werk iets ongeveer 15 uur in de week (kan verschillen soms meer, soms minder), ook heb in elke vakantie nog gewerkt (vanaf begin juni de hele zomervakantie gewerkt).
Mijn inkomen is in nu ook rond de 170 euro per maand (zakgeld en loon) waarvan elke maand dan nog benzine kosten, Abonnement van mobiel en soms wat voedsel :) af gaan, kost iets van 90 euro per maand waar dus 80 euro van over blijft die naar m'n spaarrekening gaat.

Ben heel erg benieuwd hoe jij aan zoon bedrag komt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 17:40

Cybje

First Post!

Ik heb meer schuld dan bezittingen (aan consumptief krediet). Door een accountant die, toen ik een eenmanszaak had, compleet verkeerd aangaf hoeveel belasting ik moest betalen (schatting van 5k euro geven en dan dat ik dat jaar 25k moet betalen - daar kun je bijna niet tegenaan bufferen) heb ik eigenlijk teveel uitgegeven. In 2007/2008 moest ik zo dus ineens heel veel gaan bijbetalen over de jaren 2005 t/m 2007.

Gezien ik ook geen zin heb om me 100% te focussen op aflossen, want ik wil nog wel een beetje een leuk leven hebben, accepteer ik maar dat ik een stuk rente betaal in mijn leven. Als ik me echt heel erg zou focussen op aflossen, zou ik op zich na 5 tot 8 jaar van mijn schuld af kunnen zijn. Maar dan moet ik die gehele periode echt geen leuke dingen doen en kopen.

Dat betekent dus dat ik in principe geen buffer heb. Mocht ik mijn baan kwijtraken om de een of andere reden, dan zou ik echt zo snel mogelijk een andere baan moeten hebben, eventueel maar iets ver onder mijn niveau, zolang er maar gewoon geld binnenkomt...

Ik probeer vooral de maandlasten zo laag mogelijk te houden, zodat er zoveel mogelijk geld overblijft voor aflossing en ook leuke dingen. En zo kort mogelijke contracten (zoals bijv. Ziggo die per maand opzegbaar is), zodat er bij een probleem toch heel veel direct opzegbaar is. Verder twee keer per jaar even de verzekeringen enzo nalopen, of dat toch niet goedkoper kan (met dezelfde kwaliteit) en controleren of abonnementen (bijv. mobiel) niet verlengd/opgezegd moeten worden. Maar ja, veel goedkoper kan vaak niet, want bijv. het mobiel abonnement van mijn vriendin is nog geen 12 euro per maand incl onbeperkt internet.

Al met al heb ik ondanks de schuld wel een leuk leven :) Maar echt geld over hebben en geen schuld hebben zou veel beter zijn natuurlijk. Als ik echt een buffer zou nemen, zou ik denk ik 3 maanden volledig op de buffer willen kunnen leven. Binnen die tijd moet het gewoon mogelijk zijn een andere baan te vinden, evt. met een iets lager salaris.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Slim dat de meeste mensen hier net een huis hebben aangeschaft, je weet toch dat we in een 'dalende markt' zitten. Per dag worden er meer en meer huizen aangeboden voor een lagere prijs omdat mensen de financiering niet meer rond krijgen of er zoals sommige mensen er vanaf moeten. Dus wacht ff want de huizenmarkt moet eerst uitzieken.

Ten tweede, volgens mij zijn Tweakers niet per definitie de gemiddelde Nederlander. Grosso modo verdient de Tweaker boven modaal en zelfs wanneer ze dat niet doen door één of andere autistische of sociologische reden dan nog denk ik dat ze beter geld kunnen managen dan andere mensen.

De meeste normale mensen die ik ken leven op de pof, kredietje hier en kredietje daar. Even je pas uitmaxen en rood staan. Oh, geen rente te hoeven betalen bij Neckerman of dat soort toko's. Dat is mooi, bestellen maar. Dan flikkeren ze dingen die zelfs ongebruikt of niet kapot zijn gewoon weg en dan kopen ze een nieuw product wat dus totaal nutteloos is.

Die mensen leren het nooit en zullen voor zover ik het in kan schatten altijd relatief arm blijven omdat ze gewoon niet met geld kunnen omgaan. Het is echt geen levensstijl, het is geen keuze van deze mensen, ze weten gewoon niet beter. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 07:09
Ik ben eigenlijk helemaal niet tegen consumptief geld lenen. Als je het kan terugbetalen en je op de lopende rekening geen geld hebt, kan ik me voorstellen dat je een lening inzet om een wasmachine, nieuwe televisie of computer te kopen. Dit zijn al snel fikse bedragen die een groot deel van de bevolking niet zo snel heeft liggen. Als je een werkende computer hebt, en wil upgraden omdat je 'de computer te traag vind', of wanneer je een 32" flatscreen wilt vervangen wegens 'te klein', en daarvoor geld leent, ben je gewoon imho dom bezig.

Zelfde geld overigens ook voor lenen om de vaste lasten te kunnen bekostigen. In mijn omgeving zag ik dat vooral dit scenario er toe zal leiden dat je in een spiraal van problemen en ellende terecht komt. Waneer dit soort scenario's optreden is het namelijk nodig dat mensen toch echt hulp moeten gaan krijgen hun financiën op orde te krijgen.

Belangrijk is vooral te berekenen wat het lenen voor een product oplevert. Leen je voor een splinternieuwe auto die 24/7 op de oprit staat te pronken, dan is het een fikse kostenpost, en moet je tot een selecte groep horen die daar gelukkig van wordt. Is je auto van belang voor je inkomen, en je leent geld voor een auto om mee naar je werk te komen, dan kan ik begrijpen waarom je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Arsenius schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:44:
Slim dat de meeste mensen hier net een huis hebben aangeschaft, je weet toch dat we in een 'dalende markt' zitten. Per dag worden er meer en meer huizen aangeboden voor een lagere prijs omdat mensen de financiering niet meer rond krijgen of er zoals sommige mensen er vanaf moeten. Dus wacht ff want de huizenmarkt moet eerst uitzieken.

Ten tweede, volgens mij zijn Tweakers niet per definitie de gemiddelde Nederlander. Grosso modo verdient de Tweaker boven modaal en zelfs wanneer ze dat niet doen door één of andere autistische of sociologische reden dan nog denk ik dat ze beter geld kunnen managen dan andere mensen.

De meeste normale mensen die ik ken leven op de pof, kredietje hier en kredietje daar. Even je pas uitmaxen en rood staan. Oh, geen rente te hoeven betalen bij Neckerman of dat soort toko's. Dat is mooi, bestellen maar. Dan flikkeren ze dingen die zelfs ongebruikt of niet kapot zijn gewoon weg en dan kopen ze een nieuw product wat dus totaal nutteloos is.

Die mensen leren het nooit en zullen voor zover ik het in kan schatten altijd relatief arm blijven omdat ze gewoon niet met geld kunnen omgaan. Het is echt geen levensstijl, het is geen keuze van deze mensen, ze weten gewoon niet beter. :/
Mja, hoe lang moet je dan gaan wachten om een huis te kopen? Maanden?

Als je ergens lang wil gaan wonen, dan maken die paar duizend euro ook niks uit hoor.... En daarbij, ik heb mijn huis eind 2008 gekocht... eigenlijk vlak voor het instorten van de huizenmarkt.... maar ja, als ik nu mijn huis te koop zet, dan kan ik er 26.000 euro aan over houden.... Dus het zegt ECHT NIKS!

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Wachten op wel of niet een huis, dat is wat ieder voor zich zelf moet beslissen. Als ik morgen voor een juiste prijs mijn droomhuis vind doe ik het ook, ondanks het gespeculeer op de woningmarkt.

Wat ik wel zou doen in deze tijd, is aflossen. Ik zie namelijk de komende tijd de prijzen namelijk nog verder kelderen. Elke euro die je nu aflost neem je straks namelijk niet mee als restschuld, of zorgt bij de herwaardering van de hypotheek voor een lager maandbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Biemold schreef op zondag 24 april 2011 @ 19:33:
[...]

Mag ik vragen hoe jij aan 8000 euro komt?, ik heb zelf nu iets van 1500 euro in totaal (lopende en spaarrekening), ook als ik kijk naar wat ik de laatste jaren hebben uitgegeven aan electronica en vervoersmiddelen kom ik ongeveer uit op 4000 euro (zou ik niks hebben gekocht kon er 5500 euro op m'n bankrekening staan) maar ik ga er van uit dat de slaapkamer van jou vast niet alleen een bed en een kledingkast staat. ;)

Ook ik werk iets ongeveer 15 uur in de week (kan verschillen soms meer, soms minder), ook heb in elke vakantie nog gewerkt (vanaf begin juni de hele zomervakantie gewerkt).
Mijn inkomen is in nu ook rond de 170 euro per maand (zakgeld en loon) waarvan elke maand dan nog benzine kosten, Abonnement van mobiel en soms wat voedsel :) af gaan, kost iets van 90 euro per maand waar dus 80 euro van over blijft die naar m'n spaarrekening gaat.

Op mijn 17de had ik ook iets in die orde grootte. Sowieso geen abbo op mobiel toen (en nu zit ik met een abbo van 2.50 per maand, dus dat kan genegeerd worden). Geen scooter ofzo, dus geen benzine kosten.
Jij zegt dat je 170 euro per maand krijgt, zakgeld+loon. Als ik jouw inkomsten terugreken naar uurloon zit je onder het minimumloon, dat lijkt me dus vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:19
Biemold schreef op zondag 24 april 2011 @ 19:33:
[...]

Beetje bijklussen met computers repareren komt er nog bij moet ik zeggen. Mijn gemiddelde inkomen ligt rond de €200,-. Ik werk echter al drie jaar op dezelfde plek en heb dus al 36 x 200 = 7200,- verdiend. Daarvoor heb ik nog krantjes gedaan maar dat is niet echt een vetpot geweest. Ik krijg wel iedere maand een bijdrage van de ouders van €25,-. Dit is al vanaf mijn geboorte en dan gaat dat dus redelijk aantikken.

Ik betaal het abonnement van mijn telefoon zelf, circa €35 per maand. Daarnaast geef ik nog €40 uit aan drank/eten/andere leuke bezigheden. Zo spaar ik iedere maand toch wel €150 en dan kom je vanzelf wel aan zo'n bedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:12
Zelf heb ik een paar jaar geleden een huis gekocht. De markt was toen al aan het 'zakken'.

Je kunt nog wel langer wachten, maar elke maand dure huur(huurde particulier, via woningbouw geen kans) is ook 'weggehgooid' geld.

Zelf heb ik het huis niet gekocht als echte investering. Maar ik zie de hypotheek als een bedrag dat ik over heb voor mijn 'woongenot'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Een discussie over de huizenmarkt en of het nu kopen wel/niet verstandig is is hier offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06 15:09

MicroWhale

The problem is choice

Op dit moment 0,0. Alles uitgegeven aan trouwen, reizen en nu een flinke verbouwing.

Normaal houden we een maandsalaris op onze lopende rekening en alles wat we niet uitgeven op onze spaarrekeningen. Dat kan flink oplopen en ook op nul staan, zoals nu. :)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-06 21:35

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

MrWilliams schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 09:42:
Op dit moment 0,0. Alles uitgegeven aan trouwen, reizen en nu een flinke verbouwing.

Normaal houden we een maandsalaris op onze lopende rekening en alles wat we niet uitgeven op onze spaarrekeningen. Dat kan flink oplopen en ook op nul staan, zoals nu. :)
Idem. Had wel een aantal maandsalarissen staan + wat extra geld maar door een aankoop van een woning en een aankomend trouwerij is alles er doorheen. Straks na de trouwerij is mijn eerste stap weer een buffer van minimum 3 maanden op te bouwen waarna we weer kunnen sparen voor de leukere dingen.

Ook ik houd er van gewoon te kopen wat ik wil en wanneer ik het wil maar zonder spaargeld begin ik daar niet aan, tenzij het niet anders kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

Hmmm...heb eigenlijk niet echt iets van een noodbuffer, maar dat is wel verstandig ja. Ik denk dat ik richting de €5000,- zou willen wegzetten. (2x netto maandsalaris).
Meer sparen heb ik geen zin in. Pensioen loopt, rekeningen worden betaald, een beetje geld op zij zetten, de rest moet gewoon uitgegeven worden. Kan het niet meenemen in m'n graf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Noodbuffer: 1 maand vaste lasten.
Dat is voor als er iets misgaat bij betalingen, de wasmachine het begeeft of we extra gas & electra moeten lappen. Echt groot hoeft die niet te zijn als je zoals wij een betrouwbare werkgever hebt en de vaste lasten automatisch en gespreid worden afgeschreven.

Met een (koop)huis moet je een iets grotere, extra buffer aan gaan leggen. Bij ons is die nu groot genoeg om een uitvaart, kapotte CV en lekkend dak te betalen. Eventueel te gebruiken als hier aangehaald 'fuck you money' of steeds een beetje hypotheekaflossing.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik probeer boven de 20k te blijven, maar mocht ik het nodig hebben, dan geef ik het wel uit (dat is natuurlijk ook een beetje de definitie...) Ik heb namelijk bij het inrichten van m'n nieuwe flat gezien hoe snel je er 20k doorheen kan jagen. Als ik dat uitgaven patroon aanhoud ben ik over 6 maanden blut...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:14
Ik heb een hele tijd 50k+ als buffer gehad. Huis gekocht en nu is vrijwel alles op. Op dit moment heb ik ongeveer 1 maand salaris als buffer en daar heb ik wel even aan moeten wennen. In het huis is alles klaar, alleen de tuin moet nog helemaal, maar dat moet toch even wachten. Ik wil mijn buffer niet verder verkleinen en aangezien ik in een nieuwbouw wijk woon, waar nog niemand echt iets aan de tuin heeft gedaan, boeit dat ook niet heel erg veel.

Ik heb een lease auto en dat maakt het wat makkelijker om het met een kleine buffer te doen.

Sparen doe ik niet echt, maar ik bras ook niet alles op. Voorheen vond ik het wel heel erg fijn dat ik vrijwel alles kon kopen wat ik wilde. Het is uiteindelijk ook weer de bedoeling om 10k+ te sparen. Maar ik ga denk ik eerst naar 5k en ga dan langzaam extra aflossen van mijn hypotheek.

[ Voor 30% gewijzigd door Abom op 26-04-2011 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:12

polthemol

Moderator General Chat
Abom schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 12:28:
Ik heb een hele tijd 50k+ als buffer gehad. Huis gekocht en nu is vrijwel alles op. Op dit moment heb ik ongeveer 1 maand salaris als buffer en daar heb ik wel even aan moeten wennen. In het huis is alles klaar, alleen de tuin moet nog helemaal, maar dat moet toch even wachten. Ik wil mijn buffer niet verder verkleinen en aangezien ik in een nieuwbouw wijk woon, waar nog niemand echt iets aan de tuin heeft gedaan, boeit dat ook niet heel erg veel.

Ik heb een lease auto en dat maakt het wat makkelijker om het met een kleine buffer te doen.

Sparen doe ik niet echt, maar ik bras ook niet alles op. Voorheen vond ik het wel heel erg fijn dat ik vrijwel alles kon kopen wat ik wilde. Het is uiteindelijk ook weer de bedoeling om 10k+ te sparen. Maar ik ga denk ik eerst naar 5k en ga dan langzaam extra aflossen van mijn hypotheek.
een tuin is nog wel simpel te doen met een minimaal budget, als je er zelf maar wat manuren in steekt ;) Paar planten kopen, zelf stekken, enz. kom je al een heel end.

Wat ik me trouwens afvraag: is er ergens zeg maar een soort adviesbedrag met wat ze verstandig achten op je rekening te hebben / achter de hand te houden ? Lijkt me wel interessant om eens te weten.

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 26-04-2011 13:49 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Laatst online: 03:14
polthemol schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:48:
[...]
een tuin is nog wel simpel te doen met een minimaal budget, als je er zelf maar wat manuren in steekt ;) Paar planten kopen, zelf stekken, enz. kom je al een heel end.
Ik heb familie die in de bloemen en planten zitten, dus dat is helemaal het probleem niet. Het probleem zit hem in de tegels, schutting, tuinset, buitenkeuken ;) etc. Dat kun je ook goedkoop doen, maar dan mag het over een paar jaar weer over...
Wat ik me trouwens afvraag: is er ergens zeg maar een soort adviesbedrag met wat ze verstandig achten op je rekening te hebben / achter de hand te houden ? Lijkt me wel interessant om eens te weten.
Het nibud heeft een bufferberekenaar: https://service.nibud.nl/bufferberekenaar/default.aspx
Deze is echter heel erg basaal en houdt alleen rekening met netto inkomen en de gezinssamenstelling. Hier wordt geen rekening gehouden of je in een nieuwbouw huis woont of eventueel een lease auto hebt.
Wat ik verder mis is de vraag wat je vaste lasten zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Abom op 26-04-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:50

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

polthemol schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:48:
[...]
Ik weet niet wie 'ze' is ;) Maar er loopt een topic over een site die advies geeft voor buffers:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Abom schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:51:
[...]

Ik heb familie die in de bloemen en planten zitten, dus dat is helemaal het probleem niet. Het probleem zit hem in de tegels, schutting, tuinset, buitenkeuken ;) etc. Dat kun je ook goedkoop doen, maar dan mag het over een paar jaar weer over...
zelfde hier, gaat wel, maar je moet weten wat je doet en een mazzeltje hebben :) (en familie die in de bloemen en planten zitten ? hebben ze geen huis ? :( ;P ).

En bedankt voor de link :) Nibud heeft blijkbaar een andere visie op minimumbuffer dan ik heb. Al is dat misschien ook wel de luxe van momenteel eigenlij kniet echt iets te kunnen verzinnen van wat ik perse nodig heb, dan "pleur" je maar maandelijks je zakje centen bij de bank neer.

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 26-04-2011 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 12:27

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Tja, ik heb niet recent een huis gekocht (half 2007), alleen onze vakantiewoning maar dat staat in een dorp waar al behoorlijk wat klappen zijn gevallen. Daarnaast is de dalende waarde van je huis pas een probleem als je kleiner gaat wonen. De meeste mensen hier zullen na verloop van tijd naar een duurder/groter huis verhuizen. Deze huizen zijn nog harder in prijs gedaald dan starterswoningen en dus levert het je netto toch nog meer op.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
6 netto maandweddes op spaarrekening, onmiddellijk en zonder kosten opvraagbaar.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42323

329K op me spaarrekening, ben aan het sparen voor een leuke vrijstaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 09:29
Anoniem: 42323 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 16:17:
329K op me spaarrekening, ben aan het sparen voor een leuke vrijstaande woning.
Ik mag aannemen dat zoiets niet op een standaard toprekening staat?

Zonder je profiel bekeken te hebben ben ik ben best benieuwd hoe je aan zo'n klap geld komt op je 27e. ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:13
Ik probeer 6 maanden aan spaargeld te hebben om van te leven. Maar eerst mijn betaalrekening laten groeien totdat ik niet merk dat ik salaris heb gekregen. Lees: 1 tot 2 duizend euro altijd erop hebben staan. Best lastig, net een nieuw (huur)huis. Ging van bijna 5k naar <1k spaargeld :( Verhuizen is tering duur zeker als je nieuwe huis 3x zo groot is.

Ik verbaas mij erover dat veel Tweakers op jonge leeftijd al zoveel spaargeld hebben. Altijd thuis gewoond? Eigen bedrijf?
Huren in de vrije sector is echt killing voor je maandelijkse uitgaven...

[ Voor 22% gewijzigd door Loev op 27-04-2011 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 13:27
Heb altijd zo rond de €500 op betaalrekening staan en wil ook niet meer uitgeven per maand aan abbo's en leuke dingen. Spaar daarmee zo rond de €1000 per maand. (Wil een nieuwe auto).

Woon nog bij me ouders thuis en heb een fulltime baan dus sparen gaat hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-06 14:34

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb zelf als 19 jarige een bedrag van 3000 gehouden om te blijven sparen voor ongewenste uitgaven en om op kamers te gaan. Maar vanwege overlijden van mijn moeder heb ik nu ineens voor mijn doen heel erg veel geld, doe er alsnog niet zoveel mee maar het is toch wel een grote verandering. Met het verkoop van het huis heb ik helemaal een groot vermogen dus ik hoef me geen zorgen te maken om rond te komen in de studententijd. Ik ga denk ik wel bij het werken een huis kopen met flink deel van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:42
Loev schreef op woensdag 27 april 2011 @ 16:41:
Ik probeer 6 maanden aan spaargeld te hebben om van te leven. Maar eerst mijn betaalrekening laten groeien totdat ik niet merk dat ik salaris heb gekregen. Lees: 1 tot 2 duizend euro altijd erop hebben staan. Best lastig, net een nieuw (huur)huis. Ging van bijna 5k naar <1k spaargeld :( Verhuizen is tering duur zeker als je nieuwe huis 3x zo groot is.

Ik verbaas mij erover dat veel Tweakers op jonge leeftijd al zoveel spaargeld hebben. Altijd thuis gewoond? Eigen bedrijf?
Huren in de vrije sector is echt killing voor je maandelijkse uitgaven...
Kwestie van prioriteiten lijkt me. Je kunt elk jaar een nieuwe PC kopen, of elke 5 jaar. En dan evenzo voor een hoop andere zaken. Goedkoop eten/kleding, niet te gek doen op stap of niet te vaak. 1000 euro per maand sparen kan al gauw bijvoorbeeld. Zeker als je ook nog een partner hebt die geld binnen brengt.

Ik had zelf een kleine 25k gespaard toen ik klaar was met studeren. En zit nu 5 jaar later rond een ton oid, en ik verwacht dat dat rap doorgroeit. Straks maar eens een huisje gaan kopen. Zodra der kids komen zal het wel afgelopen zijn met de spaarwoede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 11-06 18:27

Metro2002

Memento mori

merauder schreef op maandag 25 april 2011 @ 23:07:
Ik ben eigenlijk helemaal niet tegen consumptief geld lenen. Als je het kan terugbetalen en je op de lopende rekening geen geld hebt, kan ik me voorstellen dat je een lening inzet om een wasmachine, nieuwe televisie of computer te kopen. Dit zijn al snel fikse bedragen die een groot deel van de bevolking niet zo snel heeft liggen.
:/ als je geen 300 euro kunt sparen voor een wasmachine of 500 euro voor een televisie / computer ... waarom denk je dat je dat dan wel kunt terugbetalen + de rente.
Bovendien zijn het geen 'fikse bedragen'

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 27-04-2011 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KillaZ schreef op woensdag 27 april 2011 @ 16:31:
[...]

Ik mag aannemen dat zoiets niet op een standaard toprekening staat?

Zonder je profiel bekeken te hebben ben ik ben best benieuwd hoe je aan zo'n klap geld komt op je 27e. ;)
Als ik dat vertel gaat iedereen het doen en ben ik mijn handeltje kwijt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Laatst online: 29-05 14:13
//edit nvm :)

[ Voor 97% gewijzigd door Loev op 27-04-2011 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Metro2002 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:12:
[...]

:/ als je geen 300 euro kunt sparen voor een wasmachine of 500 euro voor een televisie / computer ... waarom denk je dat je dat dan wel kunt terugbetalen + de rente.
Bovendien zijn het geen 'fikse bedragen'
300 en 500 euro zijn helaas niet bedragen die iedereen heeft liggen. Ik heb het liggen, jij misschien ook, maar er zijn genoeg mensen die dan onwijs in de stress kunnen schieten. Vaak is het ook puur psychologisch. 30x 10 euro klinkt vaak als minder geld dan 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
maar als je dat gaat lenen zul je niet 10x30 terugbetalen, maar eerder iets van 10x45 ofzo.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Dat is waar, maar het gros van de mensen denkt helaas in het bedrag wat ze op dat moment afgeschreven zien worden. Denk maar aan de auto, velen trappen in de valkuil van een lage aanschafwaarde. Dat er benzine/diesel in moet, dat er het nodige onderhouden moet worden, en dat verzekering nodig is, daar staan ze vaak niet bij stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06 22:31

Gerco

Professional Newbie

merauder schreef op donderdag 28 april 2011 @ 07:26:
Denk maar aan de auto, velen trappen in de valkuil van een lage aanschafwaarde. Dat er benzine/diesel in moet, dat er het nodige onderhouden moet worden, en dat verzekering nodig is, daar staan ze vaak niet bij stil.
Er zijn ook flinke groepen mensen die elk jaar weer schrikken van de aanslag voor de gemeentelijke belastingen, die hadden ze *echt* niet verwacht. Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen :)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 09:29
Anoniem: 42323 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:28:
[...]

Fraude.....I knew it! >:) :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Anoniem: 42323 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:28:
Flauw hoor ;)

Wij hebben rond de 5000 als buffer op dit moment, maar dat is gewoon de spaarrekening die we hebben. Daar kopen we ook regelmatig zaken van.
We doen ook niet echt ons best om deze aan te vullen. Ook nog nooit echt nodig gehad, meer voor de handigheid als je een grotere aanschaf wil doen.

Ook ik heb een leaseauto, dus waar heb ik eigenlijk een buffer voor nodig?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
dfrenner schreef op donderdag 28 april 2011 @ 08:50:
[...]

Inboedel of apparatuur die onverwacht kapot gaat, onverzekerde schades, inkomensterugval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
[...]

Flauw hoor ;)

Wij hebben rond de 5000 als buffer op dit moment, maar dat is gewoon de spaarrekening die we hebben. Daar kopen we ook regelmatig zaken van.
We doen ook niet echt ons best om deze aan te vullen. Ook nog nooit echt nodig gehad, meer voor de handigheid als je een grotere aanschaf wil doen.

offtopic:
Voor een dakkapel en een vliering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 23:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

t_captain schreef op donderdag 28 april 2011 @ 08:52:
[...]

Inboedel of apparatuur die onverwacht kapot gaat, onverzekerde schades, inkomensterugval.
Toevoeging: En zelfs als schade verzekerd is; hoe lang duurt het voordat de verzekering uitkeert? Die periode zul je zelf moeten overbruggen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Voor als de overheid je een aantal voordeeltjes af gaat pakken die je nu wel hebt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
NiaX schreef op donderdag 28 april 2011 @ 08:57:
offtopic:
Voor een dakkapel en een vliering?
Hahaha, ja die staan even in de ijskast :)
Maar ik ga op basis van mijn nieuwe leaseauto wat meer per maand overhouden (250 euro per maand) en dit wil ik eigenlijk helemaal apart zetten op een andere rekening, met als doel de vliering en dakkapel ;)

Dus deze buffer gaat niet daarvoor gebruikt worden, wel voor andere dingetjes, zoals een rolluikje, woonhuisventilatie, printer, en andere zaken die vervangen moeten worden.
Cyberpope schreef op donderdag 28 april 2011 @ 09:03:
Voor als de overheid je een aantal voordeeltjes af gaat pakken die je nu wel hebt.
Ik heb (nog) geen voordeeltjes....

[ Voor 16% gewijzigd door BlakHawk op 28-04-2011 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
merauder schreef op woensdag 27 april 2011 @ 22:28:
[...]

300 en 500 euro zijn helaas niet bedragen die iedereen heeft liggen. Ik heb het liggen, jij misschien ook, maar er zijn genoeg mensen die dan onwijs in de stress kunnen schieten. Vaak is het ook puur psychologisch. 30x 10 euro klinkt vaak als minder geld dan 300 euro.
dan hebben ze het in veel gevallen stom geregeld. In de gevallen waar mensen er echt niets aan kunnen doen, zoekt een groot deel zelf wel naar een andere oplossing (en die is in veel van die gevallen niet meer geld lenen).

Consumptief lenen is gewoon achterlijk tot en met. Je geeft geld uit wat je nog niet hebt, voor iets waar je gewoon voor kunt sparen en als mooiste dok je ook nog eens een 10% of meer voor het artikel dat bij het verlaten van de winkel in feite al 20% minder waard is . Het komt erop neer dat met een beetje sparen ik veel meer kan kopen ook nog als ik perse vanalles wil halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Wie kan er geen 300 tot 500 euro sparen dan? Dat lukt volgens mij zelfs nog wel als je in de bijstand zit :/
Dat niet iedereen ze heeft liggen zal inderdaad best maar dan is het risico inderdaad dat je ineens geen TV meer hebt als ie stuk gaat en dat je de was in de wastobbe moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Metro2002 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:15:
[...]

Wie kan er geen 300 tot 500 euro sparen dan? Dat lukt volgens mij zelfs nog wel als je in de bijstand zit :/
Jij kent duidelijk niemand die in de bijstand zit.

Laat de VVD het overigens maar niet horen dat je 300 tot 500 euro kunt sparen als je in de bijstand zit, want dan gaan binnenkort de bijstandsuitkeringen vast met 300 tot 500 euro omlaag.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nare man schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:36:
[...]

Jij kent duidelijk niemand die in de bijstand zit.

Laat de VVD het overigens maar niet horen dat je 300 tot 500 euro kunt sparen als je in de bijstand zit, want dan gaan binnenkort de bijstandsuitkeringen vast met 300 tot 500 euro omlaag.
Ik bedoel dan ook niet per maand, maar als je bv elke maand 25 euro ofzo spaart dan heb je na een jaar wel die 300 euro bij elkaar gespaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 16:50

SmartDoDo

Woeptiedoe

Metro2002 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:53:
[...]

Ik bedoel dan ook niet per maand, maar als je bv elke maand 25 euro ofzo spaart dan heb je na een jaar wel die 300 euro bij elkaar gespaard :)
In theorie kan het en is dat bedrag wat men moet kunnen sparen zelfs nog iets hoger. In de praktijk wisselt het nogal, soms haalt iemand dat bedrag makkelijk en anderen komen daar nooit aan. Maargoed, daar zijn ook weer minimaregelingen voor (denk aan de langdurigheidstoeslag) die aangewend kunnen worden voor vervanging van een kapotte wasmachine/koelkast etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Metro2002 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:53:
[...]

OK my bad, dan had ik het verkeerd gelezen :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:10
[...]

30 x 10 euro (aflossing plus rente, 30 maanden aflossen) klinkt als meer geld dan 25 x 10 euro (aanschafwaarde, 25 maanden sparen) en is ook meer geld maar dat is wel waar het mis gaat.
Om een of andere vreemde reden zijn er mensen die geen 10 euro per maand apart kunnen leggen om te sparen maar dezelfde 10 euro per maand wel kunnen missen zodra er iets op afbetaling gekocht wordt.
Waar het volgens mij om gaat is prioriteiten stellen, zolang er niets kapot gaat/is geeft men liever die 10 euro uit om net wat luxer te kunnen leven dan te denken aan iets wat zich mogelijk in de toekomst gaat afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Wat ik me trouwens afvraag.

Is het bij de meeste een buffer ala Spaargeld, of een Buffer zo van ik vindt het fijn om geld op me betaal rekening te hebben voor het geval van een onverwachtse rekening ( belasting of w/e )

Ik zelf heb namelijk me eigenrekening en het vrouwtje ook en we hebben een rekening samen.
Op onze gezamelijke rekening zorgen we altijd dat er 1/2 maanden buffer op staat.

En onze eigen rekening hebben we gewoon ons Spaargeld staan, die we gebruiken voor dingen zoals het huis en auto of dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Mektheb schreef op donderdag 28 april 2011 @ 11:56:

Is het bij de meeste een buffer ala Spaargeld, of een Buffer zo van ik vindt het fijn om geld op me betaal rekening te hebben voor het geval van een onverwachtse rekening ( belasting of w/e )

Ik zelf heb namelijk me eigenrekening en het vrouwtje ook en we hebben een rekening samen.
Op onze gezamelijke rekening zorgen we altijd dat er 1/2 maanden buffer op staat.

En onze eigen rekening hebben we gewoon ons Spaargeld staan, die we gebruiken voor dingen zoals het huis en auto of dat soort dingen.
Mijn buffer staat op een spaarrekening...
Ik zit bij de rabobank en met mijn rabobank app, heb ik binnen 3 seconden geld overgeschreven naar mijn betaalrekening! Dus ik zie het nu niet van een buffer op mijn betaalrekening.
Wij kunnen ook niet rood staan en dat werkt eigenlijk wel prima zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
dfrenner schreef op donderdag 28 april 2011 @ 12:02:
[...]

Mijn buffer staat op een spaarrekening...
Ik zit bij de rabobank en met mijn rabobank app, heb ik binnen 3 seconden geld overgeschreven naar mijn betaalrekening! Dus ik zie het nu niet van een buffer op mijn betaalrekening.
Wij kunnen ook niet rood staan en dat werkt eigenlijk wel prima zo...
Dat is zeker het 1e wat ik al had toen ik jong was niet rood kunnen staan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zoals iemand al eerder noemde: je hebt een buffer (bijvoorbeeld een spaarrekening, kluis, oude sok) en werkkapitaal: het bedrag wat je op je lopende rekening laat staan zodat je er direct over kunt beschikken. Hier kun je natuurlijk voor jezelf ook een marge op aanhouden.

Ik woon nog thuis, dus 0,25 maandloon aan vaste lasten. Maximaal (maar meestal minder) 0,25 maandloon aan variabele uitgaven. Als werkkapitaal houd ik een half maandsalaris aan.
Alles dat na uitbetaling van mijn loon daarover gaat, boek ik direct over naar mijn spaarrekening. Zo spaar ik dus 0,5 - 0,75 maandloon per maand. Het doel is ook duidelijk: een eigen woning.

Ik kan wel rood staan op mijn spaarrekening, maar dat heb ik nog nooit gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door DrivinUCrazy op 28-04-2011 12:47 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat

betaalrekening staat bij mij altijd vrij min op. Alleen grofweg het bedrag dat elke maand op gaat aan vaste lasten (gsm abbo, verzekering en die ongein) en nog een beetje extra om smorgens eens een bak koffie te pakken op het station als ikd aar zin in heb en de kleine geneugtes des levens. Al de rest gaat meteen naar de spaarrekening (overzetten kost me een paar minuten hooguit en gaat tegenwoordig ubergemakkelijk via de telefoon).

Toch onzin om meer dan direct nodig op een betaalrekening te houden. Op mijn spaarrekening brengt het tenminste nog iets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
polthemol schreef op donderdag 28 april 2011 @ 12:49:
[...]

betaalrekening staat bij mij altijd vrij min op. Alleen grofweg het bedrag dat elke maand op gaat aan vaste lasten (gsm abbo, verzekering en die ongein) en nog een beetje extra om smorgens eens een bak koffie te pakken op het station als ikd aar zin in heb en de kleine geneugtes des levens. Al de rest gaat meteen naar de spaarrekening (overzetten kost me een paar minuten hooguit en gaat tegenwoordig ubergemakkelijk via de telefoon).

Toch onzin om meer dan direct nodig op een betaalrekening te houden. Op mijn spaarrekening brengt het tenminste nog iets op.
Ja en nee, voor je gevoel is het makkelijk dat je niet constant moet kijken of er wel genoeg op staat.
En het is makkelijk en als je een keer voor een gekke rekening staat hoef je ook niet moeilijk te doen, ja het is het zelfde als een spaar rekening maar voor mij en me vrouwtje werkt het.
Misschien komen we daar op terug maar we wonen nu pas sinds december samen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
ik zorg eigenlijk dat er altijd 1000 euro op de lopende rekeningen blijft staan. Wat over is gaat naar een spaarrekening waar een x bedrag staat. Buffer is groot genoeg om me geen zorgen over financiën te hoeven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 14:56
Wat wordt er verstaan onder noodbuffer?

Ikzelf heb de nodige buffers

Op mijn betaalrekening staat ongeveer 1000/1500 euro. Hiervan worden de lasten betaald door de maand heen en staat er genoeg geld op om de leuke dingen te doen/kopen. De reden dat dit een hoog bedrag is, komt omdat ik niet de hele tijd op mijn saldo moet letten, mocht ik iets willen kopen.
De 2e buffer is de spaarrekening met 2 tot 3 maandsalarissen, puur om snel geld te hebben mocht ik iets duurs willen aanschaffen maar ook om het feit dat er spreiding is tussen de banken. Deze spaarrekening zit bij dezelfde bank als mijn betaalrekening.

Buffer 3 is een papieren buffer en is ter grootte van de spullen die ik gekocht heb (auto bijvoorbeeld), hierop spaar ik een bedrag zodat ik bij een probleem (kapotte auto etc) direct een nieuwe kan kopen. Dit bedrag volgt een fictieve 3% inflatie per jaar. Deze buffer staat overigens op een spaarrekening met de hoogtste rente en hiermee wordt dus ook geschoven mocht de rekening niet meer de hoogste rente geven (vrij opneembaar/zonder voorwaarden). Met papieren buffer bedoel ik dat ik het geld dat ik ter beschikbaar stel aan een doel (wasmachine bijvoorbeeld) kan wisselen naar een doel dat ik nu nodig heb (ivm kapotte auto). Het doel is om deze buffer op op alle doelen op 100% te houden natuurlijk.
Buffer 4 is de overige buffer voor mijn spaardoelen (op dit moment een huis) en wordt ook gebruikt voor leuke dingen (PC/game/vakantie etc). Deze buffer staat op de spaarrekening met de hoogste rente.

P.s. ik heb bedrijfseconomie gestudeerd dus financieën zit goed in het bloed en ik sla af en toe door hierin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
EnerQi schreef op donderdag 28 april 2011 @ 16:48:

P.s. ik heb bedrijfseconomie gestudeerd dus financieën zit goed in het bloed en ik sla af en toe door hierin ;)
Dat lees ik, geweldig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EnerQi schreef op donderdag 28 april 2011 @ 16:48:
Dan zou je moeten weten dat rente niet echt een effectieve investering is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hij heeft het hier dan ook niet over zijn investeringen, maar over zijn buffers. En het idee van een buffer is dat je die op ieder moment kunt aanspreken. Een spaarrekening is daar een goed voorbeeld van. Natuurlijk zijn er andere manieren om meer rendement uit je spaargeld te halen, maar dat is hier niet de intentie met dit geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een kenmerk van een buffer is dat deze iets onvoorziens moet afdekken. Daarom moet je hem op ieder moment kunnen aanspreken, maar dat betekent niet perse dat de hele buffer direct opneembaar moet zijn.

Als je bijvoorbeeld een buffer tegen inkomensverlies hebt, waarbij je een inkomensverlies van 1000 euro gedurende een jaar wilt afdekken, heb je een buffer van 12000 euro nodig. De eerste 3000 moet liquide zijn, 3000 kan op eenkwartaaldeposito vast staan, 3000 op een halfjaarsdeposito de laatste 3000 op een 9-maanden deposito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:03
t_captain schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 07:51:
Als je bijvoorbeeld een buffer tegen inkomensverlies hebt, waarbij je een inkomensverlies van 1000 euro gedurende een jaar wilt afdekken, heb je een buffer van 12000 euro nodig. De eerste 3000 moet liquide zijn, 3000 kan op eenkwartaaldeposito vast staan, 3000 op een halfjaarsdeposito de laatste 3000 op een 9-maanden deposito.
Zo is het precies, maar nu de vraag of dat verstandig is... Probeer maar eens met afgelopen kwartalen van lage korte rentestanden een mooie kwartaaldeposito te vinden die meer oplevert dan een spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

t_captain schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 07:51:
Een kenmerk van een buffer is dat deze iets onvoorziens moet afdekken. Daarom moet je hem op ieder moment kunnen aanspreken, maar dat betekent niet perse dat de hele buffer direct opneembaar moet zijn.

Onzin.. Je kunt zeker als je buffer langer denkt niet direct nodig te hebben gewoon ook langer wegzetten, waarbij je de kosten van het eerder opnemen afzet tegen het hogere rendement dat je denkt te gaan maken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Black Sparrow schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 07:59:
[...]

Zo is het precies, maar nu de vraag of dat verstandig is... Probeer maar eens met afgelopen kwartalen van lage korte rentestanden een mooie kwartaaldeposito te vinden die meer oplevert dan een spaarrekening.
In de huidige situatie heb je gelijk, een geldmarktdeposito levert niet meer op dan een variabele rente. In andere jaren kan dat andere liggen.
Cyberpope schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 08:24:
[...]

Onzin.. Je kunt zeker als je buffer langer denkt niet direct nodig te hebben gewoon ook langer wegzetten, waarbij je de kosten van het eerder opnemen afzet tegen het hogere rendement dat je denkt te gaan maken.
Als er een mogelijkheid is om eerder op te nemen staat je geld niet echt vast :) Niet ieder depositio heeft die mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 10:08

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb al jarenlang (helaas) geen noodbuffer gehad. Komt vooral door kleinere en grotere schulden links en rechts en het is algemeen bekend dat het beter is om schulden af te lossen dan om te sparen wanneer je schulden hebt. Ondertussen zijn twee van de schulden met de hoogste maandaflossingen (€125 en €128 respectievelijk) afgelost en kan ik dus denken aan sparen of versneld aflossen van de overige schulden. Een buffertje zou inderdaad wel handig zijn... :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Hier ook geen noodbuffer, wel een doorlopend krediet dat in de jaren sinds mijn studententijd uitgegroeid is tot 3000 EUR, waarbij ik de maandelijkse rentelasten als gegeven heb genomen. Ik heb sinds ik van de uni afkwam altijd een goede baan gehad, in een branche waar geen tekort aan banen is, dus nooit de noodzaak gevoeld om een noodbuffer te hebben. Als je een wasmachine nodig hebt, dan gebruik je wat meer roodstand en dat betaal ik wel weer terug met een paar maanden. En ja dat is misschien zonde van de rentelasten, maar als je spaargeld gebruikt dan heb je ook weer gederfde renteopbrengsten (natuurlijk niet in dezelfde verhouding, maar het maakt de netto-impact relatief beperkt).
Anyhoe, sinds wij twee kinderen thuis hebben rondlopen voel ik de drang (niet de noodzaak) om toch maar een potje op te bouwen. Voor de kinderen doen we dat al in kinderspaarrekeningen en als je toch ziet hoe dat aardig aangroeit met een beperkte maandelijkse inleg, dan begint dat wel te kriebelen. Bovendien merk ik dat een bepaalde drang naar nieuwe gadgets, pc upgrades etc af begint te nemen. De roodstand is dus ondertussen tot nul teruggebracht en we beginnen langzaam aan wat op te bouwen, maar nog niets in termen van maandsalarissen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Laatst online: 10:03
Armada schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 10:37:
En ja dat is misschien zonde van de rentelasten, maar als je spaargeld gebruikt dan heb je ook weer gederfde renteopbrengsten (natuurlijk niet in dezelfde verhouding, maar het maakt de netto-impact relatief beperkt).
Het verschil tussen sparen en roodstaan is het verschil tussen 2-3% en 12-18%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Black Sparrow schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 10:47:
Het verschil tussen sparen en roodstaan is het verschil tussen 2-3% en 12-18%...
Oftewel 1 euro per 1000 euro per maand... Een wasmachine kost 400 euro, in 4 maanden je roodstand wegwerken, dus dan heeft het je 40 + 30 + 20 +10 ct = 1 euro aan rente gekost.

Ik heb al lang geleden opgegeven op rentes te letten. Goed, een hypotheek of een lening die lang loopt is het een ander verhaal maar bij dit soort dingen (en zelfs op spaarrekeningen) allemaal genuil in de marge.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

[...]

Nee joh, ik laat me niet bestelen. Ik heb een roodstand met hypothecaire zekerheid. Dus ik sta voor 4,4 % rood. Meer dan je op een spaarrekening krijgt, maar geen dramatisch hoge tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Tijdens mijn studentenperiode stond ik heel regelmatig rood, maar ook een aardige spaarrekening (5000 gld.). Ik was nogal bezig met Ebay en Marktplaats en kon het daarom wel hebben om rood te staan. Ik wilde niet zomaar mijn buffers gaan gebruiken voor mijn shop-drang.

Tegenwoordig hebben we twee betaalrekeningen, een voor de hypotheek en vaste lasten met twee maanden buffer en een betaalrekening met drie maanden netto salaris. Aan beide rekeningen hangt ook een spaarrekening, voor de vaste lasten genoeg om een jaar door te komen, en aan de lopende rekening een veelvoud.

Dan hebben wij het wel behoorlijk luxe hoor, twee verdieners en geen top hypotheek. Mijn neef heeft een bijstanduitkering (geestelijk gehandicapt, inwonend zorgcentrum), dit was in 2000 dusdanig (te) veel dat hij iedere maand bijna 800 euro kon sparen.
Tegenwoordig moet hij zijn spaargeld aanspreken, vanwege toegenomen zorgkosten en afgebouwde uitkering. Probeer dan maar eens uit te leggen dat hij geen DVD's meer kan kopen of knuffels mag verzamelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mx. Alba schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 09:29:
Ik heb al jarenlang (helaas) geen noodbuffer gehad. Komt vooral door kleinere en grotere schulden links en rechts en het is algemeen bekend dat het beter is om schulden af te lossen dan om te sparen wanneer je schulden hebt. Ondertussen zijn twee van de schulden met de hoogste maandaflossingen (€125 en €128 respectievelijk) afgelost en kan ik dus denken aan sparen of versneld aflossen van de overige schulden. Een buffertje zou inderdaad wel handig zijn... :)
Ligt eraan wat je met je geld doet, met geld maak je meer geld. Ik heb nooit schulden gehad maar als ik ze zou hebben zou ik niet alles direct in het afbetalen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 07:39
Ik spaar nu per maand 1000 EUR, woon gelukkig nog bij mijn vader, handig, volle bak sparen... Heb dus nu een buffer van rond de 9K (ben nog maar pas aan het werk). Hoop daar nog 2 jaar te blijven wonen en op het einde toch ZEKER 20K gespaard te hebben... Zelfde afspraak met mijn vriendin, we doen in principe niets voor dat we allebei 20K hebben :)

Misschien nog beetje beleggen in veilige beleggingen... Gaat goed voorlopig :)

[ Voor 23% gewijzigd door HyperBart op 29-04-2011 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
HyperBart schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:20:

Er zijn geen veilige beleggingen :)

Belangrijkste vragen bij beleggen zijn:

- hoe erg is het als je een deel van de inleg kwijt raakt
- welk deel kun je missen
- heb je eventueel de tijd om herstel van de koersen af te wachten

Als je in de 'veilige beleggingen' zit, zijn de tijden helemaal niet zo goed. Staatsobligaties staan onder druk door de lage maar oplopende rente (weinig yield die aan de koers toevoegt, wel rentestijging die de koers drukt en natuurlijk de europese schuldencrisis).
De best renderende beleggingen gedurende de afgelopen 9 maanden zijn juist vrij offensief. Aandelen in emerging markets en alternatieve beleggingen (mn futures op grondstoffen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:00:
[...]
Oftewel 1 euro per 1000 euro per maand... Een wasmachine kost 400 euro, in 4 maanden je roodstand wegwerken, dus dan heeft het je 40 + 30 + 20 +10 ct = 1 euro aan rente gekost.
Als het zo goedkoop was stond iedereen een miljoen rood. Dit klopt wel :
400 x 1 maand x 16% = 5,33 Euro
300 x 1 maand x 16% = 4 Euro
200 x 1 maand x 16% = 2,66 euro
100 x 1 maand x 16% = 1,33 Euro

Samen al 13,32 Euro oftewel 13x zoveel als dat je berekend hebt.
Er zijn geen veilige beleggingen
Obligaties die je nu koopt en waarvan je de rit uitzit, zijn behoorlijk veilig. Voorbeeldje van een leuke :
RBS 5% Aex 200 2016 : Elk jaar 5% mits de aex hoger is dan 200. Aan het eind natuurlijk je centen terug.
Als je gedurende de rit niet je geld nodig hebt is je koersrisico bij obligaties in principe 0.

[ Voor 34% gewijzigd door HaseMike op 29-04-2011 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Hmm, ik ben een nul vergeten bij het hoofdrekenen :P
HaseMike schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:57:
Waar je de 1 euro vandaan haalt is mij een raadsel
Deel 10 eens door 10? Komt wel heel erg netjes rond uit :P

[ Voor 92% gewijzigd door Paul op 29-04-2011 14:58 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:55:
[...]
Rentes gaan op jaarbasis, niet maandbasis ;) En voor het gemak heb ik gerekend met 12% ipv 16%, dat geeft een ronder getal :P
Natuurlijk gaat rente per jaar, als je even meerekend zie je dat ik netjes de 16% door 12 gedeeld hebt...
Als je met 12% rekend zit je rond de 10 Euro voor je wasmachine in 4 maanden.
Waar je de 1 euro vandaan haalt is mij een raadsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik ben op het moment aan het verhuizen en heb er in 2 maanden tijd zo'n 15000 euro doorheen gejaagd aan meubels, vloer, muurbedekking (verf in mijn geval) en honderden losse dingetjes die je dan nodig hebt. Ik heb niet op een euro meer of minder gekeken, ik heb liever mooie spullen die ik een paar jaar kan gebruiken dan bijvoorbeeld een bank die na een jaar weer lelijk is van een paar honderd euro minder.

Wel heb ik zo links en rechts behoorlijk onderhandeld. Mijn bed ging van 3300 naar 1400 euro, meubels worden allemaal gratis bezorgt terwijl de verste winkel toch zo'n 100km moet rijden en het dan nog 2 verdiepingen omhoog moet sjouwen, onderhandeling over de wasmachine leverde ook 50% korting op, etc.

Aan het einde van de rit verwacht ik nog zo'n 5 à 6000 euro over te houden en dat ga ik zo snel mogelijk weer aanvullen richting de 15000, dat is zo'n beetje de liquide buffer die ik aanhoud.

[edit]
24 jaar oud, 2 jaar werkzaam trouwens. Toen ik afstudeerde had ik 8000 euro spaargeld, en geen schulden (studie zelf betaald btw), maar dat ging voor een groot gedeelte op aan de auto die ik toen heb gekocht.

[edit2]
Geen schulden trouwens, dus dat hoef ik niet van mijn 'vermogen' af te trekken.

[ Voor 14% gewijzigd door AtleX op 29-04-2011 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
HyperBart schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:20:
Ik spaar nu per maand 1000 EUR, woon gelukkig nog bij mijn vader, handig, volle bak sparen... Heb dus nu een buffer van rond de 9K (ben nog maar pas aan het werk). Hoop daar nog 2 jaar te blijven wonen en op het einde toch ZEKER 20K gespaard te hebben... Zelfde afspraak met mijn vriendin, we doen in principe niets voor dat we allebei 20K hebben :)

:Y

En nu we samen wonen en de hele inboedel en alles gekocht hebben is er van beide nog de helft over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
HaseMike schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:53:
[...]

Obligaties die je nu koopt en waarvan je de rit uitzit, zijn behoorlijk veilig. Voorbeeldje van een leuke :
RBS 5% Aex 200 2016 : Elk jaar 5% mits de aex hoger is dan 200. Aan het eind natuurlijk je centen terug.
Als je gedurende de rit niet je geld nodig hebt is je koersrisico bij obligaties in principe 0.
Uit de FAQ:
10. Kan ik mijn geld verliezen met een RBS AEX Obligatie?

U loopt kredietrisico op de uitgevende instelling, in dit geval The Royal Bank of Scotland N.V. (A2 / A+ / AA-, d.d. 27 december 2010), een groepsonderneming van The Royal Bank of Scotland Group plc. In het geval dat de uitgevende instelling niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen is het mogelijk dat u een gedeelte van of zelfs uw gehele inleg kwijtraakt. RBS AEX Obligaties vallen niet onder het depositogarantiestelsel of de beleggerscompensatieregeling.
Dat noem ik niet risicoloos. Dit topic gaat over noodbuffers en die beleg ik liever niet in risicodragende assets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Henk007 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:02:
Dat noem ik niet risicoloos. Dit topic gaat over noodbuffers en die beleg ik liever niet in risicodragende assets.
Ik heb geschreven dat ze behoorlijk veilig zijn, niet risicoloos. Er zijn geen risicoloze investeringen ook een spaarrekening is niet zonder risico namelijk. Als de regering niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen, is ook je spaargeld foets. De RBS is voor een groot deel in handen van de Britse staat, dus lood om oud ijzer. Zelfde met de ABN Amro en meer van dat soort "syteem banken"

Maar goed we raken offtopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:55:
[...]
Hmm, ik ben een nul vergeten bij het hoofdrekenen :P

[...]
Deel 10 eens door 10? Komt wel heel erg netjes rond uit :P
die nul scheelt wel heel veel geld he ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Wceend op 29-04-2011 15:21 . Reden: typen is moeilijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 21:33
Had 15k buffer, kan makkelijk in een jaar dat weer opbouwen. Maar kwam tot de conclusie dat je er veel beter van kan leven (sterfgevallen meegemaakt van extreem dichtbij) en dat je vooral niet te bang moet zijn voor morgen.

Dus ik ga op vakantie naar Amerika voor een maand, heb vorig jaar een motor gekocht en motor rijbewijs gehaald, en ga vooral voor veel plezier in mn leven. Nu is het wel zo dat ik maandelijks 1000+ kan sparen, dus als er iets gerepareerd moet worden hoef ik daar niet echt voor te sparen.

Bij baanverlies heb je WW, 70% is meer dan genoeg. Enige wat je moet opvangen is periode van ontslag t/m ontvangen WW.

Pensioen: Wij verpatsen ons huis die we nu volledig aflossen, en gaan dan rondtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Mwoa, factor 10 :P Bij zulke percentages snap je dat het geld kost, vind het nog niet heel schokkend, geld lenen kost geld :) Mijn standpunt 'niet druk maken over rentes want het levert toch niks op' komt uit mij spaar-hoek :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:42:
Mwoa, factor 10 :P Bij zulke percentages snap je dat het geld kost, vind het nog niet heel schokkend, geld lenen kost geld :) Mijn standpunt 'niet druk maken over rentes want het levert toch niks op' komt uit mij spaar-hoek :P
dat verklaard veel want in de leenhoek scheelt het echt wel flink. vooral als je met bedrijven als saldodipje in zee gaat of wehkamp op afbetaling. reken het maar eens na dan schrik je pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tasma schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:28:

Bij baanverlies heb je WW, 70% is meer dan genoeg. Enige wat je moet opvangen is periode van ontslag t/m ontvangen WW.
Kortlopende WW heb je alleen als je voldoet aan de wekeneis, voor langer lopende WW moet je ook voldoen aan de jareneis. En dan nog is het geen eeuwigdurend fenomeen. Als je bijvoorbeeld sinds 2007 aan het werk bent, heb je 4 maanden WW opgebouwd. In he algemeen moet het genoeg zijn om een nieuwe baan te vinden, maar je zou een paar maanden over de uitkeringsperiode heen kunnen gaan. Voor deze maanden zou je kunnen overwegen om het uitlopen van een WW uitkering af te dekken met een buffer.

Verder moet er niets spaaklopen in de beoordeling van je werkloosheid door het UWV. Een voorbeeld: als een werkgever je buiten de regels ontslaat (bv geen ontslagvergunning aanvraagt of geen vonnis van de kantonrechter) dan kun je ook aardig in de knel komen. Je baas weigert je te laten werken of uit te betalen en het UWV zegt dat je helemaal niet ontslagen bent dus niet in aanmerking komt voor WW. Uiteindelijk trek je aan het langste eind, maar er kan tijd overheen gaan.
Pensioen: Wij verpatsen ons huis die we nu volledig aflossen, en gaan dan rondtrekken.
Volledig aflossen van je huis is een verstandig onderdeel van een financieel langetermijnplan. Er zitten wel twee risico's aan die ik wil benoemen:

1. wat is je huis t.z.t. waard? denk aan demografische langetermijn trends: afvlakking van bevolkingsgroei richting 2040, bevolkingskrimp na 2040, vergrijzing, urbanisatie. De verkooopbaarheid en waarde van eeen woning zullen sterk afhangen van de locatie en soort woning.

2. hoe dek je je in tegen de voor de hand liggende mogelijkheid dat ons belastingstelsel hogere lasten zal gaan neerleggen bij rijkere bejaarden? spreiding van vermogen over landsgrenzen kan van belang worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[...]

Ik weet niet waar jij roodstaat, maar ik betaal momenteel 6,6% rente op m'n doorlopende krediet.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Canaria schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 18:03:

Ik weet niet waar jij roodstaat, maar ik betaal momenteel 6,6% rente op m'n doorlopende krediet.
Juist je geeft zelf het antwoord al, je hebt een doorlopend krediet. Dat is een afgesproken lening, geen roodstand. De bank rekend daar compleet andere tarieven voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 21:00

Matis

Rubber Rocket

HaseMike schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:16:
Juist je geeft zelf het antwoord al, je hebt een doorlopend krediet. Dat is een afgesproken lening, geen roodstand. De bank rekend daar compleet andere tarieven voor.
De bank rekent in mijn geval 7,2% debetrente.
Voordelige rente over het bedrag dat je rood staat: 7,2% (debetrentevoet)
Ik maak er overigens geen gebruik van, maar ik zal toch maar eens overwegen om een andere bank voor dat soort grappen te zoeken, mocht je regelmatig rood staan.

Edit; Ik zie overigens dat het voor een reguliere betaalrekening wel een stuk hoger ligt (15%): http://www.ing.nl/particu...kwartaallimiet/index.aspx

[ Voor 11% gewijzigd door Matis op 29-04-2011 20:20 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1 2 3 Laatste