Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.610 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Vermogen gaat tegenwoordig toch niet meer om 31-12, maar 1 januari van het jaar van aangifte?
Maar partijen zoals Plus500 moet je ook gewoon niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Zenix schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:54:
Vermogen gaat tegenwoordig toch niet meer om 31-12, maar 1 januari van het jaar van aangifte?
Maar partijen zoals Plus500 moet je ook gewoon niet aan beginnen.
Volgens de belastingdienst moet je de slotkoers van 31dec aanhouden.
Nu viel oud/nieuw dit jaar op zaterdag/zondag. Dus maakt het niets uit :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoxorr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 16:42
RocketKoen schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:33:
[...]

De belastingdienst wil alleen je vermogen weten op 31 dec.

Dat je geen overzicht krijgt van de waarde van je portefeuille op 31 dec is wel erg amateuristisch. Ik zou ze hier over aanspreken en/of een andere broker zoeken.

Maar je moet opgeven wat de waarde was na sluiting op 31 dec. Dus ook de huidige waarde van al je lopende contracten. Dat wordt dus op internet terug gaan zoeken wat al je aandelen op dat moment waard waren. En dan gaan rekenen wat dat betekent voor de waarde van je CDF's.op dat moment.
Ai dit is bijna onmogelijk. Daarnaast als het al lukt heb je nog geen bewijs om toe te voegen aan de aangifte. Ik zou liever een te hoog bedrag opgeven en iets meer belasting betalen dan dat ik dit ga uitzoeken maar dat is ook weer zoiets..

Ik weet gelukkig nog ongeveer het bedrag uit mijn hoofd. Volgend jaar maar even een screenshotje maken ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door knoxorr op 16-03-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
knoxorr schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 17:13:
[...]

Ai dit is bijna onmogelijk. Daarnaast als het al lukt heb je nog geen bewijs om toe te voegen aan de aangifte. Ik zou liever een te hoog bedrag opgeven en iets meer belasting betalen dan dat ik dit ga uitzoeken maar dat is ook weer zoiets..

Ik weet gelukkig nog ongeveer het bedrag uit mijn hoofd. Volgend jaar maar even een screenshotje maken ofzo.
Je hoeft geen bewijs toe te voegen aan je aangifte.
Je moet het bewijs alleen 5 jaar bewaren voor als de belastingdienst je eruit pikt voor een controle.
Als je dat overzicht van je transacties bewaart en het excel documentje waarin je straks je berekening maakt. Dan is dat genoeg.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:07
En je hoeft het ook niet te hoog te schatten. Gewoon naar eer en geweten uitrekenen/schatten en documenteren.

Ik moet soms hetzelfde doen maar dan met wisselkoersen voor dividend bronheffing. Ik pak dan gewoon de koers van Google op de dag van inhouding, maar één van mijn brokers telt het eerst op en converteert dan tegen de koers van 31 december.

Overigens is het verschil tussen 31 december en 1 jan niet bestaand. De intentie lijkt mij immers einde jaar en begin jaar dus 23:59 en 00:00. Daarbuiten is 1 jan op bijna de hele wereld een vrije dag met dus geen wijziging van koersen waardoor zelfs 1 jan 23:59 nog geen verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoxorr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 16:42
Thanks voor de reacties, kan ik zeker wat mee!

Ik hoorde trouwens kritiek richting de genoemde broker, ik zelf als beginnend trader vind het juist wel fijn. Ik heb wel eens anderen geprobeerd maar wat ik erg fijn vind zijn de automatische rollovers. Zelf ben ik geen daytrader maar heb ik soms posities open voor weken of maanden, ik zou erg slechte resultaten behalen met de huidige tactiek als mijn posities gesloten zouden worden op het einde van het contract. Ik werk veel met grondstoffen. Zijn er nog meer brokers die dergelijke rollovers hebben? Ik heb ze nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:20
Overname fintechbedrijf Pritle moet BinckBank vooruit helpen in EU

BinckBank wil verder groeien in Europa en heeft daarom het Nederlandse fintechbedrijf Pritle gekocht voor 12,5 miljoen euro. Pritle is behalve in Nederland ook al actief in België, Oostenrijk en Zwitserland.

Pritle Holding werd in 2014 opgericht en nam in 2015 Fundix over. Die online dienst voor het beleggen van je vermogen werd omgevormd tot de geautomatiseerde online vermogensbeheerder Pritle.

Pritle stelt gebruikers in staat om te starten met beleggen vanaf 10 euro. Zo kun je bijvoorbeeld kleine bedragen investeren om een bedrag bij elkaar te krijgen voor een wereldreis, scholingskosten voor je kinderen of een vervroegd pensioen.
http://www.rtlz.nl/busine...bank-vooruit-helpen-in-eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:51
Rukapul schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:46:
Het lijkt erop dat SAPEC wat eerder hier is besproken toch eindelijk wat omhoog begint te kruipen.
Vandaag +5%, heb een pluk verkocht. Was mijn grootste positie. We zullen zien of wat mensen met voorkennis de boel op zitten kopen :)

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 20-03-2017 14:57 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
writser schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:57:
[...]

Vandaag +5%, heb een pluk verkocht. Was mijn grootste positie. We zullen zien of wat mensen met voorkennis de boel op zitten kopen :)
Join the club. Ik had bij 2 brokers gekocht per ongeluk en mijn doorlopende verkooporder is vandaag geraakt. Ik kan niet klagen :) De rest ben ik van plan uit te zitten tot e.e.a. afgewikkeld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Ik zit erover te denken om te starten met beleggen, maar weet niet goed hoe ik het het beste kan aanpakken en daarbij komt dat een hele summiere kennis op dit gebied heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 20:03
Raverty schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:15:
Ik zit erover te denken om te starten met beleggen, maar weet niet goed hoe ik het het beste kan aanpakken en daarbij komt dat een hele summiere kennis op dit gebied heb.
Dan weet je wat je te doen staat.

Jesse gaf de volgende tip: "een leestip om mee te beginnen: Jasper in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7""

[ Voor 11% gewijzigd door Crasheeee op 20-03-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:46
Rukapul schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:56:
[...]

Join the club. Ik had bij 2 brokers gekocht per ongeluk en mijn doorlopende verkooporder is vandaag geraakt. Ik kan niet klagen :) De rest ben ik van plan uit te zitten tot e.e.a. afgewikkeld gaat worden.
Ik heb net mijn volledige positie verkocht. Op de huidige prijs bereken ik een marginaal rendement met mijn waardering van Sapec, en je zit wel met verrekenen van belasting in NL en belasting terugvragen uit BE. Dat laatste kost tijd en geld, en dat eerste is iets wat beperkt kan. Ook fijn om wat ruimte over te houden voor een evt andere deal die dat goed kan gebruiken in dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Raverty schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:15:
Als je passief wilt beleggen met ETF's wat de meerderheid hier doet kan je veel leren door het trefwoord ETF te gebruiken in dit topic. Met aanvullend deze bronnen:
https://www.bogleheads.org/wiki/Getting_started
http://www.trackerbelegger.nl/
https://thinketfs.nl/academy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:26
Rukapul schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 18:34:
Overigens is het verschil tussen 31 december en 1 jan niet bestaand. De intentie lijkt mij immers einde jaar en begin jaar dus 23:59 en 00:00. Daarbuiten is 1 jan op bijna de hele wereld een vrije dag met dus geen wijziging van koersen waardoor zelfs 1 jan 23:59 nog geen verschil maakt.
Het verschil tussen 1 januari en 31 december is vooral het jaartal. Je betaalt vermogensbelasting over je vermogen aan het begin van het jaar, niet dat aan het einde van het jaar. Gunstig zolang het groeit, ongunstig wanneer het slinkt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 14:32
Na een lange tijd gedacht te hebben nooit te gaan beleggen heb ik nu toch (mentaal in ieder geval) de knoop doorgehakt.

Ik wil me er in gaan verdiepen en ik heb inmiddels een simpel plannetje opgesteld als beleggings strategie. Ik ben in eerste instantie vooral geïnteresseerd om lange termijn te beleggen en ieder halfjaar ofzo aanpassingen te maken.

Ik wil om te beginnen 10k gebruiken voor beleggen. Mijn geld wil ik verdelen over ETF's en aandelen, met ongeveer de volgende verhoudingen.

3x ETF a 2000.-
4x aandelen a 1000,-

Zit op dit moment te kijken naar ThinkETF's en IShares. Vanguard hoor ik ook veel over, dus ik moet mij er nog wat meer in verdiepen. Als ik het goed begrijp vragen brokers voor fondsen meestal een vast percentage per jaar en komt daar bovenop ook nog de kosten binnen de ETF zelf, dus de TER waarde.

Heb een info pakketje bij Binck aangevraagd en wil waarschijnlijk dit weekend het formulier in gaan vullen en zit te denken aan Binck Basic.

Kunnen jullie me helpen met wat extra tips, of dingen waar ik op moet letten of wat ik mogelijk anders zou kunnen doen? Ik vind het prima wat risico te nemen, ik heb redelijk wat spaargeld hiernaast over, dus als ik wat verlies vind ik niet erg. Ik speel wel liever op redelijk safe en ben niet geinteresseerd zo veel mogelijk rendement te halen. Als het boven de 5% is ben ik al tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-09 15:48
Hallo, kan iemand mij vertellen of de belasting op daytraden (full time) hetzelfde is als bij lange termijnbeleggen? Ik kan hier geen duidelijke informatie over vinden op internet. Heb het aan de Belastingdienst op Twitter gevraagd maar hier wordt gezegd dat ik een schriftelijke brief moet sturen, dat ga ik binnenkort doen. Maar misschien is hier iemand die t antwoord weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:29
superpolm schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:51:
Hallo, kan iemand mij vertellen of de belasting op daytraden (full time) hetzelfde is als bij lange termijnbeleggen? Ik kan hier geen duidelijke informatie over vinden op internet. Heb het aan de Belastingdienst op Twitter gevraagd maar hier wordt gezegd dat ik een schriftelijke brief moet sturen, dat ga ik binnenkort doen. Maar misschien is hier iemand die t antwoord weet?
Nee valt onder inkomen belasting. De volle pond dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
bulletproof93 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 13:23:
[...]

Nee valt onder inkomen belasting. De volle pond dus.
Heb je hier een link van toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Als je met je eigen geld handelt is het zover ik weet gewoon box3.
Als je met je andermans geld handelt en commissie oid vraagt is dat box1.
Let wel op dat geld dat in jouw BV of andere rechtspersoon zit, niet telt als eigen vermogen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
superpolm schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:51:
Ik zou absoluut geen brief sturen naar de belastingdienst, en het gewoon keurig opgeven in box 3. Voor je het weet is er een overijverige ambtenaar die stelt dat het inkomen uit arbeid is, en dan ben je de pineut (ga er even vanuit dat je wel winst maakt). Maak je verlies, dan zou het juist super mooi zijn als je het als je dat in box 1 zou kunnen verrekenen, maar dat kan je waarschijnlijk wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
Hielko schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 18:18:
[...]

Ik zou absoluut geen brief sturen naar de belastingdienst, en het gewoon keurig opgeven in box 3. Voor je het weet is er een overijverige ambtenaar die stelt dat het inkomen uit arbeid is, en dan ben je de pineut (ga er even vanuit dat je wel winst maakt). Maak je verlies, dan zou het juist super mooi zijn als je het als je dat in box 1 zou kunnen verrekenen, maar dat kan je waarschijnlijk wel vergeten.
Ik heb het aan mn broker gevraagd en die zegt idd ook dat t in box 3 valt. Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Iemand ervaring met peaks.nl? Lijkt me een vrij leuk concept. Je pinbedragen worden naar boven afgerond en met het "wisselgeld" ga je dan indexbeleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik bepaal liever zelf wanneer en hoeveel ik precies stort op mijn beleggingsrekening. Beleggen met 'wisselgeld' is, net als pinsparen van ABN AMRO, alleen handig voor iemand die niet wil (of kan) nadenken over geld.

'Ervaring met Peaks' bestaat trouwens ook niet want ze zijn nog niet live. Over kosten wordt op hun site ook nog nergens gesproken.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 27-03-2017 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Oké, niet doen dus.. ;)

Ben vrij nieuw in het beleggers wereldje, maar ga me maar eens verdiepen in meesman index beleggen, want daar lees ik wel vrij veel goede dingen over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Shodan schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:05:
Na een lange tijd gedacht te hebben nooit te gaan beleggen heb ik nu toch (mentaal in ieder geval) de knoop doorgehakt.

Ik wil me er in gaan verdiepen en ik heb inmiddels een simpel plannetje opgesteld als beleggings strategie. Ik ben in eerste instantie vooral geïnteresseerd om lange termijn te beleggen en ieder halfjaar ofzo aanpassingen te maken.

Ik wil om te beginnen 10k gebruiken voor beleggen. Mijn geld wil ik verdelen over ETF's en aandelen, met ongeveer de volgende verhoudingen.

3x ETF a 2000.-
4x aandelen a 1000,-

Zit op dit moment te kijken naar ThinkETF's en IShares. Vanguard hoor ik ook veel over, dus ik moet mij er nog wat meer in verdiepen. Als ik het goed begrijp vragen brokers voor fondsen meestal een vast percentage per jaar en komt daar bovenop ook nog de kosten binnen de ETF zelf, dus de TER waarde.

Heb een info pakketje bij Binck aangevraagd en wil waarschijnlijk dit weekend het formulier in gaan vullen en zit te denken aan Binck Basic.

Kunnen jullie me helpen met wat extra tips, of dingen waar ik op moet letten of wat ik mogelijk anders zou kunnen doen? Ik vind het prima wat risico te nemen, ik heb redelijk wat spaargeld hiernaast over, dus als ik wat verlies vind ik niet erg. Ik speel wel liever op redelijk safe en ben niet geinteresseerd zo veel mogelijk rendement te halen. Als het boven de 5% is ben ik al tevreden :)
Als je net begint, zou ik even naar DeGiro kijken. Die rekenen geen percentage over je belegde geld als premie.

Wat ETF's betreft. Kijk inderdaad eens naar Vanguard. Maar ook Schwab heeft hele lage TER ETF's.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
RocketKoen schreef op maandag 27 maart 2017 @ 08:59:
[...]

Als je net begint, zou ik even naar DeGiro kijken. Die rekenen geen percentage over je belegde geld als premie.

Wat ETF's betreft. Kijk inderdaad eens naar Vanguard. Maar ook Schwab heeft hele lage TER ETF's.
Bedankt voor de info, ik ga het bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 01:11
RocketKoen schreef op maandag 27 maart 2017 @ 08:59:
[...]

Bij Morningstar staat veel info over fondsen. Tevens kun je voor aandelen eens op Beleggersbelangen een proef abo afsluiten daar staan tips etc op over aankopen van losse aandelen.

Hou er wel rekening mee als je bijv. een USD aandeel hebt je in feite ook afhankelijk bent van de USD --> EUR koers.

[ Voor 10% gewijzigd door KoRnboy112 op 27-03-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

3x ETF a 2000.-
4x aandelen a 1000,-

Waarom zou je naast ETFs in aandelen willen gaan zitten? Als je liever "op safe" speelt kun je veel beter uitsluitend in brede ETFs gaan zitten, dat maakt de volatiliteit een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:14
ehoutgast schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:41:
[...]

Waarom zou je naast ETFs in aandelen willen gaan zitten? Als je liever "op safe" speelt kun je veel beter uitsluitend in brede ETFs gaan zitten, dat maakt de volatiliteit een stuk kleiner.
Zoiets ja,
het probleem van de aandelenselectie is dat als daar een "Imtech" in zit, een "super solide" kwaliteitsaandeel, dan haalt dat je TOTALE rendement vreselijk onderuit (Imtech ging ietwat onderuit). 1 rotte appel doet meer kwaad dan dat je voordeel hebt van een goudappeltje (extremen daargelaten).
Welke aandelen je ook selecteert, schandalen laten zich niet voorspellen (niet bij Imtech, niet bij Unilever). En of een bedrijf op tijd kan transformeren of re-organiseren ook niet.

Vind je het gewoon leuk, en kun je dit dragen, prima, doen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Doe ik ook.
Mijn ETF's zijn de "veilige" belegging met lage kosten.
Aandelen koop ik om te speculeren. Bijvoorbeeld door aandelen te kopen van een bedrijf dat in mijn ogen solide is, maar net enorm gezakt is op de beurs door wat slechte publiciteit.
Ondanks dat ik maar 1/6 van mijn geld daarvoor gebruik, heeft dat tot nu toe 80% van mijn winst opgeleverd.
Al heb ik ook momenten gehad waar ik aandelen kocht, en dat het aandeel daarna bleef zakken. Dan ben je het geld ook zo weer kwijt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 01:11
Wellicht handig als je ook een termijn en een doel hebt waarvoor je het wil gebruiken uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:50:
[...]

Doe ik ook.
Mijn ETF's zijn de "veilige" belegging met lage kosten.
Aandelen koop ik om te speculeren. Bijvoorbeeld door aandelen te kopen van een bedrijf dat in mijn ogen solide is, maar net enorm gezakt is op de beurs door wat slechte publiciteit.
Ondanks dat ik maar 1/6 van mijn geld daarvoor gebruik, heeft dat tot nu toe 80% van mijn winst opgeleverd.
Al heb ik ook momenten gehad waar ik aandelen kocht, en dat het aandeel daarna bleef zakken. Dan ben je het geld ook zo weer kwijt.
Als je het leuk vindt om te speculeren kun je dat inderdaad doen (of omdat je het tof vindt om bijvoorbeeld wat aandelen Tesla of Apple te hebben). Maar ik zou er niet op vertrouwen dat je het beter weet dan de markt. In mijn optiek is dat meer geluk dan wijsheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
[...]

Puur voor de ervaring en er van te leren, mijn verdeling zou ik nog wat kunnen aanpassen, zodat ik meer in ETF's steek en nog iets minder in aandelen. Ik zou bijvoorbeeld 75/25 kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Shodan schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:47:
[...]

Puur voor de ervaring en er van te leren, mijn verdeling zou ik nog wat kunnen aanpassen, zodat ik meer in ETF's steek en nog iets minder in aandelen. Ik zou bijvoorbeeld 75/25 kunnen doen.
Maar wat hoop je ervan te leren?
(dit is niet negatief bedoeld overigens, maar ik geloof niet in het outperformen van de markt, dus dan kun je beter maar zo goed en goedkoop mogelijk de markt volgen => ETF)

[ Voor 20% gewijzigd door ErnstH op 27-03-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ehoutgast schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:24:
[...]

Als je het leuk vindt om te speculeren kun je dat inderdaad doen (of omdat je het tof vindt om bijvoorbeeld wat aandelen Tesla of Apple te hebben). Maar ik zou er niet op vertrouwen dat je het beter weet dan de markt. In mijn optiek is dat meer geluk dan wijsheid..
Er zijn gewoon een aantal bedrijven die ik intensief volg en in mijn hoekje van de techniek zitten.
Vooral met Tesla heb ik veel plezier. Daar is een enorm verschil van mening tussen de bulls en de bears. De bulls publiceren constant positieve berichten. De bears proberen negatieve berichten zo bekend mogelijk te maken.
Zodra 1 van die berichten opgepikt wordt door de (internationale) media zie je het aandeel in een paar dagen 10 tot 20% veranderen.
Soms zijn die berichten terecht en dan heb je er niks aan. Maar regelmatig wordt er veel te heftig op een stukje nieuws gereageerd.
Bijvoorbeeld aan analist die voorspelt dat de nieuwe productielijn nooit op tijd af kan zijn. En die als enige bron noemt dat vorige modellen ook vertraging hadden. Boem, aandeel -15%. (buy)
3 dagen later post Elon Musk een filmpje van de nieuwe auto op twitter, Boem +10%. (sell)
Al heb ik de kans van dat voorbeeld gemist omdat mijn geld al vast stond.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
ehoutgast schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:55:
[...]

Maar wat hoop je ervan te leren?
(dit is niet negatief bedoeld overigens, maar ik geloof niet in het outperformen van de markt, dus dan kun je beter maar zo goed en goedkoop mogelijk de markt volgen => ETF)
Geen probleem, het lijkt me leuk om te investeren in groeiende technologische bedrijven, kijken of ik kan speculeren op winst. Maar ik zal er zeker eens goed over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Shodan schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:16:
[...]

Geen probleem, het lijkt me leuk om te investeren in groeiende technologische bedrijven, kijken of ik kan speculeren op winst. Maar ik zal er zeker eens goed over nadenken.
Red flag alert!

Serieus investeren doe je om er iets aan te verdienen. "het lijkt me leuk" is in die context een gevaarlijke opmerking. Datzelfde geldt voor je vooraf beperken tot "groeiende technologische bedrijven". Tenslotte is er de interne inconsistentie tussen "investeren" en "speculeren".

Het lijkt me goed om eerst eens een zelfanalyse uit te voeren van interesse, kennis en vaardigheden en daaruit een solide investeringsstrategie te maken.

Voor de leuk kun je beter naar het casino. Is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Shodan schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:16:
[...]

Mocht je interesse hebben in technologiebedrijven kun je altijd alsnog investeren in een ETF die een index met technologiebedrijven volgt, dat is nog altijd wat meer gespreid dan een specifiek bedrijf. Bijvoorbeeld:
https://www.stoxx.com/index-details?symbol=SX8P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Rukapul schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:26:
[...]

Red flag alert!

Serieus investeren doe je om er iets aan te verdienen. "het lijkt me leuk" is in die context een gevaarlijke opmerking. Datzelfde geldt voor je vooraf beperken tot "groeiende technologische bedrijven". Tenslotte is er de interne inconsistentie tussen "investeren" en "speculeren".

Het lijkt me goed om eerst eens een zelfanalyse uit te voeren van interesse, kennis en vaardigheden en daaruit een solide investeringsstrategie te maken.

Voor de leuk kun je beter naar het casino. Is goedkoper.
:) Je hebt gelijk natuurlijk, maar dat is ook de reden dat ik het gros van het geld in ETF's zal stoppen. Maar ik wil ook leren van speculeren en kijken of daar ook iets te halen valt. Ik zal na openen van een rekening goed bedenken wat voor strategie ik precies zal volgen.

Mogelijk dat ik mij uiteindelijk puur op trackers richt, maar wat ik bedoel met iets leren is kijken of ik met het volgen van nieuws en het bijhouden van de koersen en de reacties op het nieuws de aandelenmarkt voor zover dat mogelijk is een beetje kan leren begrijpen. Daarbij wat geld verliezen vind ik geen probleem.
ehoutgast schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:31:
[...]

Mocht je interesse hebben in technologiebedrijven kun je altijd alsnog investeren in een ETF die een index met technologiebedrijven volgt, dat is nog altijd wat meer gespreid dan een specifiek bedrijf. Bijvoorbeeld:
https://www.stoxx.com/index-details?symbol=SX8P
Thanks!

[ Voor 15% gewijzigd door Shodan op 27-03-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Shodan schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:37:
[...]
Mogelijk dat ik mij uiteindelijk puur op trackers richt, maar wat ik bedoel met iets leren is kijken of ik met het volgen van nieuws en het bijhouden van de koersen en de reacties op het nieuws de aandelenmarkt voor zover dat mogelijk is een beetje kan leren begrijpen. Daarbij wat geld verliezen vind ik geen probleem.
Er zijn 999.999 mensen die het nieuws volgen om te reacties op de beurs te voorspellen + nog een hoop (waarschijnlijk slimmere en sowieso snellere) algoritmes. Ik vermoed niet dat jij hier een edge gaat hebben. Je kunt veel en veel beter gewoon al het nieuws negeren, aangezien dit toch al "in de markt" geprijsd zit, investeren in een brede portefeuille (bijv bestaande uit ETFs, kan op zich ook met aandelen maar dan moet je wel echt veel investeren om een goede spreiding te halen), buy-en-hold toepassen en na 30 jaar een mooi rendement behalen. Scheelt je enorm veel tijd, stress en moeite, en meest belangrijk, misgelopen rendement door de markt proberen te outperformen. Maar dat is mijn visie hierop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ehoutgast schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:50:
[...]

Er zijn 999.999 mensen die het nieuws volgen om te reacties op de beurs te voorspellen + nog een hoop (waarschijnlijk slimmere en sowieso snellere) algoritmes. Ik vermoed niet dat jij hier een edge gaat hebben. Je kunt veel en veel beter gewoon al het nieuws negeren, aangezien dit toch al "in de markt" geprijsd zit, investeren in een brede portefeuille (bijv bestaande uit ETFs, kan op zich ook met aandelen maar dan moet je wel echt veel investeren om een goede spreiding te halen), buy-en-hold toepassen en na 30 jaar een mooi rendement behalen. Scheelt je enorm veel tijd, stress en moeite, en meest belangrijk, misgelopen rendement door de markt proberen te outperformen. Maar dat is mijn visie hierop. :)
Tegen de tijd dat je als particulier het nieuws ziet ben je inderdaad al te laat om er nog voordeel uit te halen.
Daarnaast is het ook lastig om te voorspellen wat nieuws met de koers doet. Soms kan een bedrijf geweldige jaarcijfers publiceren, waarna de koers enorm daalt. En omgekeerd.

Analisten en experts hebben namelijk al lang voordat het nieuws bekend wordt bepaalde verwachtingen. En ze handelen op die verwachtingen. Het aandeel is dus geprijsd op basis van de verwachtingen. Als het nieuws dan goed is, maar niet zo goed als verwacht, dan zakt het aandeel.

Daarnaast zijn er inderdaad de algoritmes. Die hebben het nieuws al gelezen en de aandelen gekocht of verkocht voordat jij je browser kan refreshen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 09:44
Ik heb zojuist wat weer wat aankopen gedaan via DeGiro. Nu is mijn order (12 stuks) opgesplitst in twee transacties (8 en 4). Echter zijn beide transacties uitgevoerd tegen dezelfde prijs op hetzelde tijdstip...

Heeft iemand dit wel eens eerder gehad?
Ik heb nu wat extra transactiekosten. Het gaat om een paar centen omdat het een tracker uit de kernselectie betrof maar dit wil je niet hebben bij producten met hogere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Opsplitsen gebeurt zo vaak (bij elke broker). Wat niet normaal is dat de klant voor extra kosten opdraait tenzij een deel van de order op een andere dag wordt ingevuld.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 27-03-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Ernie schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:37:
Ik heb zojuist wat weer wat aankopen gedaan via DeGiro. Nu is mijn order (12 stuks) opgesplitst in twee transacties (8 en 4). Echter zijn beide transacties uitgevoerd tegen dezelfde prijs op hetzelde tijdstip...

Heeft iemand dit wel eens eerder gehad?
Ik heb nu wat extra transactiekosten. Het gaat om een paar centen omdat het een tracker uit de kernselectie betrof maar dit wil je niet hebben bij producten met hogere kosten.
Hangt denk ik af van hoe het orderbook opgebouwd is. Misschien lag er een kleine offer met prioriteit en werd je daarna aan het volgende offer gematcht (op dezelfde prijs)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:09
Ik heb op 1 mei 2017 5 jaar een beleggingsrekening bij Brand New Day.
Een paar weken terug ontving ik mijn financiële jaaroverzicht van deze rekening:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is dit voor 2016 een goed resultaat?

Nu vroeg ik me sowieso of de rekening een net rendement geeft.
Members only:

De risico verdeling van de huidige beleggingen is 42% obligaties en 58% aandelen. Deze percentage wisselen wel eens een klein beetje (wie pas dit aan?). Ik kan dit zelf aanpassen sinds mijn financieel adviseur 2 jaar geleden is gestopt met zijn bedrijfje, maar heb dit niet gedaan.

Zelf heb ik geen verstand van dit soort zaken. Daarom vroeg ik mij af of deze beleggingsrekening na 5 jaar nog goed 'loopt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 19:32
Binnetie schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:08:
De risico verdeling van de huidige beleggingen is 42% obligaties en 58% aandelen. Deze percentage wisselen wel eens een klein beetje (wie pas dit aan?).
Deze schommelingen worden veroorzaakt door de koersen van de onderliggende fondsen. Stel dat je vandaag precies 50/50 verdeling hebt en de waarde van je aandelen stijgen hard EN de waarde van je obligaties dalen erg hard kan de verdeling morgen (bij wijze van spreken zomaar 60/40 zijn terwijl het aantal aandelen enrgn obligaties niet veranderd zijn.

Verder lijkt me prama te lopen, persoonlijk vind ik de risicoverswling erg defensief maar zonder achtergrond info e.d. valt er weinig zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:51
Je behaalde rendement is niet super maar je hebt inderdaad een zeer defensieve portfolio. 40% van je vermogen zit in kortlopende staatsobligaties. Dat is, even kort door de bocht, vergelijkbaar met je geld op een spaarrekening zetten.

Members only:

[ Voor 85% gewijzigd door writser op 27-03-2017 23:12 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:58

Kid Buu

Huh, Pietje?

Het is inderdaad ronduit lachwekkend, een kwart van je inleg als kosten. Had het random ergens in gestopt en je was altijd beter af geweest.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Binnetie schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:08:
Ik heb op 1 mei 2017 5 jaar een beleggingsrekening bij Brand New Day.
Een paar weken terug ontving ik mijn financiële jaaroverzicht van deze rekening:

***members only***

Is dit voor 2016 een goed resultaat?

Nu vroeg ik me sowieso of de rekening een net rendement geeft.

***members only***

De risico verdeling van de huidige beleggingen is 42% obligaties en 58% aandelen. Deze percentage wisselen wel eens een klein beetje (wie pas dit aan?). Ik kan dit zelf aanpassen sinds mijn financieel adviseur 2 jaar geleden is gestopt met zijn bedrijfje, maar heb dit niet gedaan.

Zelf heb ik geen verstand van dit soort zaken. Daarom vroeg ik mij af of deze beleggingsrekening na 5 jaar nog goed 'loopt'.
Je hebt eerst een woekerpolis gehad en daarna 25% premie betaald aan een financieel adviseur?
Ik denk dat jij beter een spaarrekening met 0,1% rente kan nemen. Er wordt aan alle kanten misbruik van je gemaakt.

De meest simpele veilige belegging, VTI/VXUS 50/50 heeft vorig jaar 8.8% rendement gehaald. Je belegging heeft het dus enorm slecht gedaan. Vooral door het grote deel obligaties. Even aangenomen dat je nu rond de 30 bent, is dat deel van je portefeuille veel te zwaar. Een simpele vuistregel is (je leeftijd - 20) procent in obligaties.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
  • Laatst online: 08-09 15:39
RocketKoen schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 00:47:
[...]
Je hebt eerst een woekerpolis gehad en daarna 25% premie betaald aan een financieel adviseur?
Ik denk dat jij beter een spaarrekening met 0,1% rente kan nemen. Er wordt aan alle kanten misbruik van je gemaakt.

De meest simpele veilige belegging, VTI/VXUS 50/50 heeft vorig jaar 8.8% rendement gehaald. Je belegging heeft het dus enorm slecht gedaan. Vooral door het grote deel obligaties. Even aangenomen dat je nu rond de 30 bent, is dat deel van je portefeuille veel te zwaar. Een simpele vuistregel is (je leeftijd - 20) procent in obligaties.
We weten niet welke diensten de financiele adviseur voor de Tweaker heeft gedaan voor dat bedrag. Is dat puur en alleen voor het beleggen van die ~3k dan is dat inderdaad absurd veel maar dat is een aanname en alleen de Tweaker zelf weet hier de hoed van de rand.

"De meest simpele veilige belegging, VTI/VXUS 50/50" spreekt zichzelf tegen. Dit is dus een beleggingsportefeuille dat
a) 100% in aandelen belegt
b) Valutarisico versus de euro heeft
Je moet aardig ballen hebben om dit als veilige belegging te bestempelen.

" Je belegging heeft het dus enorm slecht gedaan" en vervolgens vergelijk je een portefeuille dat 50% in aandelen belegt en 50% in staatsobligaties met een portefeuille dat 100% in aandelen belegt. Did you see what you just did here?!

@Binnetie Laat ik voorop stellen dat ik imho het heel verstandig vind dat je maandelijks geld opzij zet en dit probeert te laten renderen door te beleggen. Sparen is sowieso goed en je spaargeld proberen laten te renderen, daar kan weinig op tegen zijn.
Neem dit aub niet verkeerd op maar weet je eigenlijk wel waarin je belegd? De vragen die je stelt suggereren namelijk dat je er heel weinig verstand van hebt. Het is namelijk wel belangrijk dat ALS je belegt dat je ook weet waarin! Ik heb even voor je gekeken:

BND Wereld Indexfonds Hedged
https://www.brandnewday.n...eld-Indexfonds-Hedged.pdf
Dit fonds belegt 100% in een ander fonds, namelijk het Vanguard FTSE Developed World II Common Contractual fonds. Dit fonds belegt 100% in aandelen en volgt de FTSE Deleloped Index. Dit Vanguards fonds is een zogenaamde index fonds. Dat wil zeggen dat het fonds in dezelfde verhouding aandelen koopt als de genoemde index. Het fonds zelf zal het dus nauwelijks beter/slechter doen dan de index. Daar tegenover staan de lage kosten: 0.05%
De index bestaat uit aandelen wereldwijd. Op dit moment iets meer dan 57% in de US, 9% in Japan etc etc. Dat kan je zelf ook opzoeken met Google.
Het BND berekent 0.59% aan kosten. Het VG fonds waarin het belegt rekent 0.05% aan kosten dus BND berekent ongeveer 0.54% aan kosten voor het afdekken aan het valutarisico (BND claimt namelijk dat het niet 2x beheerkosten in rekening brengt). Dit klinkt niet absurd.

Wat ik wel typisch vind is dat het fonds het "te goed" doet versus de index:
Even BBG
Sinds oprichting in 2016 heeft het fonds 2.56% meer rendement gehaald dan de index. Voor een indexfonds is dat eigenlijk teveel want het zou veel dichter op de index moeten liggen. Nou kan het zijn dat de getoonde index excl dividend en rendement op dividend is maar daar heb ik even niet naar gekeken.

BND Staatsobligaties kort
https://www.brandnewday.n...tsobligatiefonds-Kort.pdf
Dit fonds belegt in veilige staatsobligaties dus leningen uitgegeven door landen met een hoge kredietwaardigheid. Per 31/12/2016 was dit 90% leningen uitgegeven door Nederland en 10% uitgegeven door Duitsland. Veel veiliger kan niet.
Het fonds had een duratie van 3.97. Dat is een maatstaf voor de rentegevoeligheid van het fonds. Als handvaten: hoe hoger de duratie, hoe hoger de rente (bij een rentecurve die omhoog loopt met looptijd wat in >90% van de gevallen zo is) maar ook hoe harder het fonds reageert op veranderingen in de rente.

Op dit moment staat de rente op 5j staatsobligaties op -0.22% voor Nederland en -0.31% voor Duitsland dus dat is dan zo'n beetje het rendement wat je kan verwachten voor dit jaar (mits rente niet al te gek beweegt). Niet helemaal waar omdat het ook afhangt van de rente op de obligaties op het moment dat he instapte maar ga even van deze minnen uit. Op de lange termijn zou je een hoger rendement moeten kunnen halen in dit fonds omdat de lange termijns gemiddelde rente op deze leningen hoger liggen maar reken niet op meer dan 1%-3%. Dat is prima, zolang
a) je beseft dat dit dus lange termijn gemiddeld rendement zal zijn
b) dat daar tegenover een erg laag risico tegenover staat

Of je meer of minder in aandelen moet beleggen ligt aan jou risicoprofiel. Bedenk dat negatieve rendementen als -20% op aandelen voor kunnen komen. Kan je daar mee omgaan?

Heel simpel geredeneerd:

Aandelen: lange termijn ~8% rendement minus 0.6% kosten = 7.4%
Staatsobligaties: lange termijn ~2% minus 0.50% kosten = 1.5%

50% x 7.4% + 50% x 1.5% = 4.45% na kosten. Dit is ongeveer wat je op de lange termijn mag verwachten van deze portefeuille.

/edit de 4.45% is natuurlijk schijn nauwkeurigheid. Je lange termijnsverwachting zou daar wel in de buurt van moeten zijn

My 2 cents.

[ Voor 4% gewijzigd door Chief op 28-03-2017 07:37 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
  • Laatst online: 29-07 13:44
Merk dat er veel tweakers toch fan zijn van ETF's (en terrecht). Ben dus heel benieuwd naar jullie antwoorden op de volgende hypothetische situatie, misschien levert het nieuwe ideeën op.

Situatie: Stel je krijgt 100.000 euro, maar je mag dit alleen uitgeven aan 4 ETF's.

1) Welke 4 ETF's kies je?

2) hoeveel besteed je per ETF?

En voor het kennis deel aspect/nieuwe inzichten:

3) Om welke reden kies je die ETF's en die specifieke verdeling?

Hier staat mijn handtekening, als het goed is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Chief schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 04:03:
[...]

We weten niet welke diensten de financiele adviseur voor de Tweaker heeft gedaan voor dat bedrag. Is dat puur en alleen voor het beleggen van die ~3k dan is dat inderdaad absurd veel maar dat is een aanname en alleen de Tweaker zelf weet hier de hoed van de rand.

"De meest simpele veilige belegging, VTI/VXUS 50/50" spreekt zichzelf tegen. Dit is dus een beleggingsportefeuille dat
a) 100% in aandelen belegt
b) Valutarisico versus de euro heeft
Je moet aardig ballen hebben om dit als veilige belegging te bestempelen.

" Je belegging heeft het dus enorm slecht gedaan" en vervolgens vergelijk je een portefeuille dat 50% in aandelen belegt en 50% in staatsobligaties met een portefeuille dat 100% in aandelen belegt. Did you see what you just did here?!
De VTI/VXUS was even een benchmark om te kijken hoe de wereldwijde markt het deed vorig jaar.
En het zijn dan wel ETF's in dollars, maar het overgrote deel van de aandelen van VXUS is in andere valuta. En ik noem het een veilige belegging omdat het een enorme spreiding heeft. In geografie, valuta, aantal bedrijven en sectoren. Voor aandelen is dat enorm veilig.
Als ik de leeftijd van de TS zo rond de 30 schat is 100% aandelen niet eens een slecht idee. Beter dan 50/50 met obligaties in ieder geval.
AceAlpha schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:01:
Merk dat er veel tweakers toch fan zijn van ETF's (en terrecht). Ben dus heel benieuwd naar jullie antwoorden op de volgende hypothetische situatie, misschien levert het nieuwe ideeën op.

Situatie: Stel je krijgt 100.000 euro, maar je mag dit alleen uitgeven aan 4 ETF's.

40k SCHX - Amerikaanse markt
40k VXUS - Samen met SCHX een goede spreiding over de wereldwijde markt voor een enorm lage TER
10k IAEX - Stukje home bias
10k BND - Het aan te raden stukje obligaties voor mijn leeftijd.

[ Voor 22% gewijzigd door RocketKoen op 28-03-2017 08:50 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-07 23:32

SPT

RocketKoen schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:46:
[...]

De VTI/VXUS was even een benchmark om te kijken hoe de wereldwijde markt het deed vorig jaar.
En het zijn dan wel ETF's in dollars, maar het overgrote deel van de aandelen van VXUS is in andere valuta. En ik noem het een veilige belegging omdat het een enorme spreiding heeft. In geografie, valuta, aantal bedrijven en sectoren. Voor aandelen is dat enorm veilig.
Als ik de leeftijd van de TS zo rond de 30 schat is 100% aandelen niet eens een slecht idee. Beter dan 50/50 met obligaties in ieder geval.
Volgens mij is het door de kunstmatig lage rentestand überhaupt geen goed idee om in staatsobligaties te beleggen, ongeacht leeftijd. De rente kan bijna alleen nog maar omhoog, en dan verlies je daar dus flink op. Risicovrij is het zelfs negatief. Het is dus beter om alleen in aandelen te beleggen, en dan een iets groter deel op een spaarrekening aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
SPT schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:52:
[...]

Volgens mij is het door de kunstmatig lage rentestand überhaupt geen goed idee om in staatsobligaties te beleggen, ongeacht leeftijd. De rente kan bijna alleen nog maar omhoog, en dan verlies je daar dus flink op. Risicovrij is het zelfs negatief. Het is dus beter om alleen in aandelen te beleggen, en dan een iets groter deel op een spaarrekening aan te houden.
De meeste Nederlanders kunnen op het moment beter hun hypotheek aflossen. Zo zitten mijn ouders (60) nog met een aflossingsvrij hypotheekdeel met 6% rente. Die stoppen het geld dat ze over hebben daar in. Dat levert meer op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
[...]

Je vergelijkt 100% aandelen vs 50%/50% aandelen/obligaties. Appels en peren.
Kan je met droge ogen zeggen dat de VT/VTX veiliger is dan Nederlandse/Duitse staatsobligaties?

VTX heeft ~40% allocatie naar Europa dus met de VT/VTX mix heb je 80% non-euro. De US$ is zwaar vertegenwoordigd door de mix. Niet alleen door US aandelen maar ook in currencies die een sterke correlatie met USD hebben (denk bv aan HKD, SGD) of aandelen uit oliesector.

"Beter dan 50%/50%" is vanuit jou perspectief. Je zoekt daarmee nl naar hoger verwacht rendement tegen een hogere volatiliteit. Staatsobligaties zijn een diversificatie voor aandelen. Als er klappen komen op de de aandelen dat worden aandelen verkocht en (veilige) obligaties gekocht. De totale portefeuille heeft dus een lagere volatiliteit dan 100% aandelen. Obligaties hebben dan ook een ander profiel dan spaargeld.

Zonder het risicoprofiel van de Tweaker in kwestie te weten is het moeilijk in te schatten of hij/zij de juiste beleggingsmix heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha

40k SCHX - Amerikaanse markt
40k VXUS - Samen met SCHX een goede spreiding over de wereldwijde markt voor een enorm lage TER
10k IAEX - Stukje home bias
10k BND - Het aan te raden stukje obligaties voor mijn leeftijd.
Hoezo de SCHX (van schwab) en niet de iShares variant of VTI bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
SPT schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:52:
[...]

Ik snap je punt en "experts" roepen al jaren dat de rente eindelijk weer eens omhoog moest. Ik had die mening ook, Werkelijkheid was dat de rente alleen maar omlaag ging. Dit is Nederlandse 10jr rente op staatsobligaties sinds 1999 (langere historie niet zo snel aanwezig)
Nederland 10j

Dit is de Amerikaanse tegenhanger waar de rente eigenlijk sinds begin 80'er jaren alleen maar omlaag ging:

US 10j

Ik kan argumenten noemen dat de rente omhoog zou moeten maar ook argumenten dat de nieuwe norm lager is dan vroeger......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:51
Chief schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:59:
[...]

Je vergelijkt 100% aandelen vs 50%/50% aandelen/obligaties. Appels en peren.
*knip*

Zonder het risicoprofiel van de Tweaker in kwestie te weten is het moeilijk in te schatten of hij/zij de juiste beleggingsmix heeft.
Dit wil ik wel graag even onderstrepen. Er kunnen allerlei redenen zijn om toch voor een dergelijk portfolio te kiezen.

Daarnaast: met het oog op de rentestand nu kiezen voor minder obligaties (dan volgens je originele strategie) is naar mijn idee een vorm van market timing. Mocht je de rentestand toch een argument vinden dan moet je imho ook onder ogen zien dat de beurzen op dit moment ongekend hoog staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:09
Dank allen voor de informatieve reacties.

Ik zal proberen een korte uitleg te geven:
Ik heb inderdaad geen verstand van beleggen.
Ik ben destijds benaderd door een financieel advies bedrijfje, omdat ik een woekerpolis had en niet wist hoe ik hier vanaf moest komen. Destijds had ik de woekerpolis afgesloten via Helica Finacieel Advies, Google maar eens op ervaringen. Ik was toen nog jong en naief. Inmiddels ben ik 32.

We hebben een afspraak gemaakt, een paar uur gezeten en wat testjes gemaakt. Dit is verwerkt in een verslag (ik was toen 27 jaar) en later bij mij thuis besproken. Zijn advies was:
1. een kortlopend spaarproduct. Dit werd een deposito voor 5 jaar.
2. lange termijn sparen, beleggingsrekening bij Brand New Day

Dit was in april 2012.
Uit de testen kwam dat ik defensief was, vandaar het gekozen profiel.
Ik wilde wat meer met mijn spaargeld doen, de rentes daalden en ik wilde graag wat meer rente ontvangen en voor later een leuk bedrag overhouden.
Dat zijn advieskosten duur waren, zou best. Ik ben keurig geholpen verder. Ik was bang dat ik dat geld uit de woekerpolis nooit zou terugzien of misschien een schijntje ervan. Daarom heb ik zijn kosten uit het vrijgekomen bedrag betaald. Voor je gevoel lijkt het dan minder.
Iedereen heeft zo zijn specialisme en verstand van bepaalde zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
AceAlpha schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:03:
[...]

Hoezo de SCHX (van schwab) en niet de iShares variant of VTI bijvoorbeeld?
Lagere ter.
Tenminste, last time I checked. Ze zijn de laatste tijd allemaal flink aan het concurreren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:31
RocketKoen schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:05:
[...]

Lagere ter.
Tenminste, last time I checked. Ze zijn de laatste tijd allemaal flink aan het concurreren.
Scheelt idd 0.02% in het voordeel van SCHX. Wel heeft deze 754 posities tegen 3512 voor VTI. Ook heeft VTI 9% in micro en kleine bedrijven, SCHX slechts 0.22%.

Dus lagere kosten, maar ook kleinere spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
koksie schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:47:
[...]

Scheelt idd 0.02% in het voordeel van SCHX. Wel heeft deze 754 posities tegen 3512 voor VTI. Ook heeft VTI 9% in micro en kleine bedrijven, SCHX slechts 0.22%.

Dus lagere kosten, maar ook kleinere spreiding.
het verschil tussen 100 en 1000 posities is vrij klein. Die extra 900 zijn vaak maar 1% van de etf in waarde.
Het is inderdaad wel large cap. Maar dat vind ik niet erg.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
AceAlpha schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:01:

Vraag kwam me al bekend voor: https://www.reddit.com/r/..._welke_vier_etfs_kies_je/

Bogleheads.org bespreekt portfolio's uitvoerig op hun wiki: https://www.bogleheads.org/wiki/Lazy_portfolios https://www.bogleheads.org/wiki/Three-fund_portfolio
Eerder in dit topic is er ook al heel veel over gezegd.

[ Voor 15% gewijzigd door Jesse op 28-03-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
Jesse schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:11:
[...]

Vraag kwam me al bekend voor: https://www.reddit.com/r/..._welke_vier_etfs_kies_je/

Bogleheads.org bespreekt portfolio's uitvoerig op hun wiki: https://www.bogleheads.org/wiki/Lazy_portfolios https://www.bogleheads.org/wiki/Three-fund_portfolio
Eerder in dit topic is er ook al heel veel over gezegd.
Ik hoopte op een ander publiek hier met andere reacties. Ben bekend met de Reddit topic, maar blijft basic VTI + VXUS combinatie veel terugkomen. Waar staat het trouwens over ETF Portfolio samenstelling op tweakers? Kon het niet direct terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
AceAlpha schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:40:
[...]
Ik hoopte op een ander publiek hier met andere reacties. Ben bekend met de Reddit topic, maar blijft basic VTI + VXUS combinatie veel terugkomen. Waar staat het trouwens over ETF Portfolio samenstelling op tweakers? Kon het niet direct terugvinden.
Tja, het onderwerp is nu eenmaal al flink uitgekauwd. (En je vraag nogal algemeen) Hier zal je ook veel VTI/VXUS tegenkomen, omdat dat gewoon een hele goede optie is. Als je in dit topic zoekt naar de naam van een etf (bv VTI) zal je heel veel posts tegenkomen over waarom die etf en waarom een bepaalde verdeling.

Bijvoorbeeld:
indexample in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
MAC90 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Radeoxx in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Gabliboeba in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
joramoudenaarde in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Verwijderd in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-07 23:32

SPT

Chief schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 10:05:
[...]

Ik snap je punt en "experts" roepen al jaren dat de rente eindelijk weer eens omhoog moest. Ik had die mening ook, Werkelijkheid was dat de rente alleen maar omlaag ging. Dit is Nederlandse 10jr rente op staatsobligaties sinds 1999 (langere historie niet zo snel aanwezig)
[afbeelding]

Dit is de Amerikaanse tegenhanger waar de rente eigenlijk sinds begin 80'er jaren alleen maar omlaag ging:

[afbeelding]

Ik kan argumenten noemen dat de rente omhoog zou moeten maar ook argumenten dat de nieuwe norm lager is dan vroeger......
In de jaren '80 was de inflatie ook een stuk hoger dan nu, zodat een deel van de daling die jij waarneemt het gevolg is van een dalende inflatie en niet van een dalende reële rente. Zelfs de reële rente is nu - risicovrij - negatief. Onder die omstandigheid bieden obligaties een verkeerd soort zekerheid, namelijk de zekerheid dat je je geld verliest. :) De rente kan niet veel lager worden dan hij nu is, als hij gelijk blijft verdien je er niets aan, en als hij stijgt kan dat aanzienlijke verliezen opleveren (bij langlopende obligaties). Door de rentepariteit is uitstappen naar beleggingen in andere landen ook geen alternatief.

Trouwens helemaal eens met de opmerking dat het aflossen van de hypotheek in veel gevallen de meest aantrekkelijke optie is. Ik heb mijn hypotheek zelf ook al bijna afgelost, reden dat ik (individuele) aandelen koop is dat ik dat wel leuk vind: leuk om me in de bedrijven te verdiepen, en je hebt op het werk iets om over te praten met de collega's. En de opmerking dat je als je van een gokje wagen houdt beter naar het casino kunt is natuurlijk evident onjuist: de aandelenmarkt heeft nog altijd een forse positieve verwachtingswaarde, in tegenstelling tot casino's en loterijen.

Ik lees op dit forum trouwens behoorlijk wat aversie tegenover het beleggen in individuele aandelen, maar dat is wat mij betreft niet altijd terecht. Natuurlijk is een ETF vaak efficiënter, omdat met een diversifieerde portfolio hetzelfde verwachte rendement bij een lager risico kan worden gehaald. Maar daar staat wel tegenover dat aan ETF's kosten verbonden zijn. Verder fungeren sommige aandelen als een natuurlijke hedge. Als je bijvoorbeeld een auto hebt is het een heel goed idee om flink in de olie (bijvoorbeeld Shell) te stappen, omdat de koers van dat aandeel sterk gecorreleerd is aan de benzineprijs. Als je dus je positie goed afstemt op je benzineverbruik, kan je het beleggingsrisico deels wegstrepen tegen de benzineprijs die je aan de pomp betaald terwijl je wel meeprofiteert van het aandelenrendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
SPT schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:29:
[...]

In de jaren '80 was de inflatie ook een stuk hoger dan nu, zodat een deel van de daling die jij waarneemt het gevolg is van een dalende inflatie en niet van een dalende reële rente. Zelfs de reële rente is nu - risicovrij - negatief. Onder die omstandigheid bieden obligaties een verkeerd soort zekerheid, namelijk de zekerheid dat je je geld verliest. :) De rente kan niet veel lager worden dan hij nu is, als hij gelijk blijft verdien je er niets aan, en als hij stijgt kan dat aanzienlijke verliezen opleveren (bij langlopende obligaties). Door de rentepariteit is uitstappen naar beleggingen in andere landen ook geen alternatief.
Die verliezen op obligaties heb je alleen als je ze met verlies verkoopt. Als je ze houdt tot de aflossingsdatum krijg je gewoon de couponwaarde terug. Obligatie-ETFs hebben iets meer koersrisico als ze doorlopend zijn. Als de rente omhoog gaat wordt de tracker op een geven moment weer aangevuld met obligaties met hogere rente en krijg je weer iets meer rente uitgekeerd. Je hebt ETFs met een einddatum, daar kan je het koersverlies als gevolg van rentestijgingen ook mee afdekken.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
SPT schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:29:
[...]

Deels mee eens. Als je nu (deels) uit het obligatiefonds stapt en in het aandelenfonds stapt dan probeer je de markt te timen, je wijkt immers af van je lange termijn strategie van 50%/50%. Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt om dit te doen, als je maar beseft wat je doet.

Ook ik had jaren de verwachting dat de rente wel weer omhoog moest maar ik heb het dus jaren aan het foute eind gehad :). Wanneer de rente weer omhoog gaat, ik durf het niet te zeggen.

Even gekeken. Als ik nu een 10y US Treasury koop op 2.42% rente en daar een 10y USD/EUR fixed/fixed cross currency overheen leg dan kom ik ex bid/ask op 0.37% in Eurotermen wat dicht bij de 0.38% ligt die je nu krijgt op 10y Duitsland obligaties. Beiden hebben van de meeste ratingagencies (for what it's worth) de hoogste kredietwaardering.
Je zult al omlaag moeten in kredietwaardigheid wil de rente beetje leuk worden. 10y Frankrijk doet nu 0.95%. Risico opslag is toegenomen. Wellicht omdat de Franse verkiezingen die komen meer onzekerheid geeft dan de herverkiezing van Merkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 22:36
http://www.cnbc.com/2017/...over-the-next-decade.html
Investing pioneer Jack Bogle believes investors should dramatically lower their expectations for returns over the next decade.

"It doesn't mean you should stop investing, but it means you should be investing in accordance with the expectation of lower returns in the future [...]"
Ik ben me ervan bewust dat we met aandelen in overvalued territory zijn, maar ook dat de alternatieven op dit moment zo onaantrekkelijk zijn dat aandelen nog steeds de place-to-be zijn. Ik heb aan mijn strategie dan ook nog niets veranderd, maar ik krijg het wel in toenemende mate benauwder als ik erover nadenk dat dit ook een keer leeg moet lopen (ik denk zelf aan een langdurige, langzame terugloop van de beurswaardering over tijd).

Ook als je naar de Schiller P/E kijkt bewegen we ons weer op eenzame hoogte. Overigens lees ik graag op SeekingAlpha mee, en de artikelen van The Heisenberg ( :+ ) laten vaak mooi zien hoe de geopolitieke en centrale bank situaties invloed uitoefenen op de beurzen: https://seekingalpha.com/...articles#regular_articles

Ik heb niet zozeer een vraag, maar ik wilde eigenlijk gewoon even delen dat ik het 'niet helemaal meer weet' wat betreft beleggen in aandelen of (gedeeltelijk) terug gaan naar cash op dit moment. Ik ben een aantal jaar na de crash van 2009 begonnen met een portfolio en heb daar veel plezier aan beleefd dat op te bouwen. Ook was mijn doel altijd dit vast te houden voor 'forever', daar heb ik de bedrijven op uitgezocht. Deze periode gaat gewoon een mooie test voor mijn beleggingsfilosofie worden ;-) Wat jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
Mijn filosofie is dat als je met een horizon van 30 jaar elke maand hetzelfde bedrag erin blijft pompen (index fonds) je altijd winst behaald, onafhankelijk van wat de markt doet.

[ Voor 13% gewijzigd door TI_Observer op 29-03-2017 10:25 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
sheez88 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:21:
Mijn filosofie is dat als je met een horizon van 30 jaar elke maand hetzelfde bedrag erin blijft pompen (index fonds) je altijd winst behaald, onafhankelijk van wat de markt doet.
Jack Bogle believes the stock market will return only 4% annually over the next decade
nog steeds beter dan de huidige spaarrente :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08 14:57
Cyclonist schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:15:
http://www.cnbc.com/2017/...over-the-next-decade.html

[...]

Ik ben me ervan bewust dat we met aandelen in overvalued territory zijn, maar ook dat de alternatieven op dit moment zo onaantrekkelijk zijn dat aandelen nog steeds de place-to-be zijn. Ik heb aan mijn strategie dan ook nog niets veranderd, maar ik krijg het wel in toenemende mate benauwder als ik erover nadenk dat dit ook een keer leeg moet lopen (ik denk zelf aan een langdurige, langzame terugloop van de beurswaardering over tijd).
Je leest te veel alarm verhalen van het kaliber zerohedge etc. Waarom? Omdat doom verhalen nu eenmaal tot betere bezoekersaantallen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Arcadius schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:30:
[...]

Je leest te veel alarm verhalen van het kaliber zerohedge etc. Waarom? Omdat doom verhalen nu eenmaal tot betere bezoekersaantallen leiden.
Dat lijkt me nou niet echt een doemverhaal ala zero hedge, gewoon een redelijke verwachting in het huidige klimaat van lage rentes. Het zou iig onrealistisch zijn om een 10% rendement oid te verwachten omdat dat het historische rendement is geweest terwijl rentes nu lager zijn dan ooit. Uiteindelijk zijn de prijzen van alle asset classes aan elkaar gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:38:
[...]

Dat lijkt me nou niet echt een doemverhaal ala zero hedge, gewoon een redelijke verwachting in het huidige klimaat van lage rentes. Het zou iig onrealistisch zijn om een 10% rendement oid te verwachten omdat dat het historische rendement is geweest terwijl rentes nu lager zijn dan ooit. Uiteindelijk zijn de prijzen van alle asset classes aan elkaar gerelateerd.
Ceteris paribus, als een bedrijf geld leent om nieuwe activiteiten te ontplooien, en ze kunnen nu lenen tegen 1% vs 4%, dan zou ik verwachten dat ze onder de streep beter presteren, niet slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
Hielko schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:38:
[...]

Het is een standaard riedeletje, mensen die wat hebben gelezen op internet en dan roepen dat "de beurs te hoog staat". Een crash is aanstaande!

Overigens gaat het om reeel rendement, gecorrigeerd voor inflatie. Dan kan 4% juist heel erg goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
ehoutgast schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:47:
[...]

Ceteris paribus, als een bedrijf geld leent om nieuwe activiteiten te ontplooien, en ze kunnen nu lenen tegen 1% vs 4%, dan zou ik verwachten dat ze onder de streep beter presteren, niet slechter.
Dat is allang in de prijs verwerkt. Als de rente van 4 naar 1% gaat is dat ook heel mooi voor obligaties. Maar dat is verleden. De prijs van obligaties is omhoog evenals de prijs van aandelen, nu is voor beiden het toekomstig verwachte rendement lager. Bij obligaties is die direct observeerbaar aangezien ze een vaste coupon hebben terwijl dat minder duidelijk is bij aandelen, maar wel enigszins herleidbaar door bijvoorbeeld te kijken naar bijv. earnings yield en groei verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Arcadius schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:53:
[...]

Het is een standaard riedeletje, mensen die wat hebben gelezen op internet en dan roepen dat "de beurs te hoog staat". Een crash is aanstaande!

Overigens gaat het om reeel rendement, gecorrigeerd voor inflatie. Dan kan 4% juist heel erg goed zijn.
Dat is toch mijn punt? 4% is geen zerohedge doemscenario....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
Hielko schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:55:
[...]

Dat is toch mijn punt? 4% is geen zerohedge doemscenario....
Ik reageerde op deze tekst:

"Ik ben me ervan bewust dat we met aandelen in overvalued territory zijn,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Zouden jullie je mening eens willen geven over de volgende samenstelling van trackers:

Think Global Equity UCITS ETF (40%) - Global, voor maximale spreiding
Think AEX UCITS ETF (10%) - AEX, stukje home bias (eerder al genoemd door een andere Tweaker, spreekt me ook aan)
iShares S&P 500 UCITS ETF (Dist) (30%) - Gericht op Amerika (op de lange termijn een veilige haven imo)
Think Sustainable World UCITS ETF I (10%) - Vanuit persoonlijke voorkeur, wellicht later uit te breiden
Think Morningstar High Dividend UCITS ETF (10%) - Sprak me op de een of andere manier gewoon aan

Wel vrij veel Think zie ik nu, de AEX tracker zou nog bij bijvoorbeeld iShares gehaald kunnen worden, al zag ik onderling amper verschil (logisch).

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
SavageBrother schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:13:
Zouden jullie je mening eens willen geven over de volgende samenstelling van trackers:

Think Global Equity UCITS ETF (40%) - Global, voor maximale spreiding
Think AEX UCITS ETF (10%) - AEX, stukje home bias (eerder al genoemd door een andere Tweaker, spreekt me ook aan)
iShares S&P 500 UCITS ETF (Dist) (30%) - Gericht op Amerika (op de lange termijn een veilige haven imo)
Think Sustainable World UCITS ETF I (10%) - Vanuit persoonlijke voorkeur, wellicht later uit te breiden
Think Morningstar High Dividend UCITS ETF (10%) - Sprak me op de een of andere manier gewoon aan

Wel vrij veel Think zie ik nu, de AEX tracker zou nog bij bijvoorbeeld iShares gehaald kunnen worden, al zag ik onderling amper verschil (logisch).
Je 2 grootste zijn wel best duur.
IVV en VOO zijn veel goedkopere S&P500 trackers
En in plaats van de dure global equity kun je ook VXUS nemen en dan combineren met een ETF voor de Amerikaanse markt. Zoals een S&P500 (die je toch al wil) Of een wat algemenere VTI of SCHX.

Je andere 3 ETF's zijn ook duur. Maar aangezien ze een wat kleinere markt en doelgroep hebben is dat normaal. Je gaat niet zomaar een goedkoper alternatief vinden.

Als je bij DeGiro gaat moet je trouwens even checken of het in je kernselectie zit. Dan betaal je geen transactiekosten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Excuses, helemaal vergeten. Deze komen allemaal uit de kernselectie van DeGiro (waar ik dan ook bij zit).

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Laatst online: 13-09 11:57
Iemand vroeg vandaag aan mij hoeveel rente er betaald dient te worden over het effectenkrediet bij Binck. De persoon heeft een effectenkrediet en een VBR van €45.000 (op basis van dekkingswaarde portefeuille). Hij gaf aan dat het niet echt te vinden is op Binck en toen ik ging zoeken moest ik hem gelijk geven :X. In de handleiding wordt niet gesproken over rente percentages indien je het krediet aanspreekt. Ik ga er dus maar vanuit dat het debetrente tarief dan geldt? Dit zou neerkomen op 6% verrekend per kwartaal. Is dat correct?

Even los van het feit of het gebruik van een dergelijk krediet handig is (is het niet in mijn ogen) moet de verschuldigde rente toch duidelijk aangegeven worden lijkt mij? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ja, waar zou die 6% debetrente anders over gaan? Maar gezien je vraag snap je volgens mij niet helemaal hoe het werkt. Hoeveel je VBR is heeft niks te maken met wat je betaalt, dat is simpelweg hoeveel je nog kan kopen. Als je rood staat betaal je over het bedrag dat je dan rood staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Arcadius schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:53:
[...]

Jammer dat je er niet inhoudelijk op in wilt gaan, je vind de beurs op dit moment niet overgewaardeerd?

Op de bijgevoegde links (met name op de artikelen van Seeking Alpha) worden bijvoorbeeld dingen aangehaald als het langzaam terugbrengen van het stimuleringsbeleid van centrale banken, en het zoeken naar rendement in de markt van o.a. institutionele beleggers. Dat brengt wel degelijk een risico met zich mee en is bepaald geen zero hedge statement wat ook Hielko probeerde duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Laatst online: 13-09 11:57
Hielko schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:46:
Ja, waar zou die 6% debetrente anders over gaan? Maar gezien je vraag snap je volgens mij niet helemaal hoe het werkt. Hoeveel je VBR is heeft niks te maken met wat je betaalt, dat is simpelweg hoeveel je nog kan kopen. Als je rood staat betaal je over het bedrag dat je dan rood staat.
Ja maar de VBR is opgebouwd uit o.a. de dekkingswaarde van de portefeuille als je een effectenkrediet hebt, geld dat je dus niet daadwerkelijk (cash) hebt maar leent met je portefeuille als onderpand. Maar daar zal je dan inderdaad wel 6% debetrente over moeten betalen. Er staat dat die 6% debetrente geldt voor een negatief saldo op je EUR rekening, het kwartje viel gisteren niet dat als je geld leent je saldo dus negatief is :P . Inmiddels is dat kwartje wel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Cubic X schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 07:53:
[...]

Ja maar de VBR is opgebouwd uit o.a. de dekkingswaarde van de portefeuille als je een effectenkrediet hebt, geld dat je dus niet daadwerkelijk (cash) hebt maar leent met je portefeuille als onderpand. Maar daar zal je dan inderdaad wel 6% debetrente over moeten betalen. Er staat dat die 6% debetrente geldt voor een negatief saldo op je EUR rekening, het kwartje viel gisteren niet dat als je geld leent je saldo dus negatief is :P . Inmiddels is dat kwartje wel gevallen.
Het wordt volgens mij pas anders indien je margin niet meer hoog genoeg is en je een margin-call gaat krijgen o.i.d van je broker.

Traden op margin snap ik eerlijk gezegd ook niet, tenzij je daytrader probeert te zijn. Wat ik ook niet begrijp overigens, want dat werkt niet op de lange termijn. :+

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
Cyclonist schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:43:
[...]

Jammer dat je er niet inhoudelijk op in wilt gaan, je vind de beurs op dit moment niet overgewaardeerd?

Op de bijgevoegde links (met name op de artikelen van Seeking Alpha) worden bijvoorbeeld dingen aangehaald als het langzaam terugbrengen van het stimuleringsbeleid van centrale banken, en het zoeken naar rendement in de markt van o.a. institutionele beleggers. Dat brengt wel degelijk een risico met zich mee en is bepaald geen zero hedge statement wat ook Hielko probeerde duidelijk te maken.
Ik heb geen mening over de hoogte van de beurs. Ik weet alleen dat *ik* de markt niet kan timen. En ook weet ik dat er elk jaar gezaghebbende economen (Shiller, Hussman, etc) en grote banken claimen dat de aandelenmarkt te hoog staat.

Omdat ik geen mening heb over de beurs, kan ik dus prima belegd blijven. En dat heeft mij een prachtig rendement opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Arcadius schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:29:
[...]

Ik heb geen mening over de hoogte van de beurs. Ik weet alleen dat *ik* de markt niet kan timen. En ook weet ik dat er elk jaar gezaghebbende economen (Shiller, Hussman, etc) en grote banken claimen dat de aandelenmarkt te hoog staat.

Omdat ik geen mening heb over de beurs, kan ik dus prima belegd blijven. En dat heeft mij een prachtig rendement opgeleverd.
Kijk dat is een antwoord waar ik wat mee kan, en ook een duidelijke filosofie die op de lange termijn altijd goed gewerkt heeft. Dat betekend natuurlijk niet dat de ontwikkelingen die ik aanhaalde per definitie onjuist zijn: Ik ben gewoon benieuwd naar wat voor invloeden dat kan hebben op de komende beursperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:21
Cyclonist schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:43:
[...]
Ik ben gewoon benieuwd naar wat voor invloeden dat kan hebben op de komende beursperiode.
De invloed van die ontwikkelingen kan er voor zorgen dat koersen zullen dalen, gelijkblijven of zullen stijgen. Meer kan ik er niet over zeggen, ik heb m'n glazen bol uitgeleend aan Warren Buffet en hij wil 'm niet teruggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Op vrijwel ieder gegeven moment zijn er partijen die claimen dat iets over- of ondergewaardeerd is obv hun modellen en visie. Zelf kritisch naar kijken en obv daarvan je eigen mening vormen. Acht je de de kans niet groot dat je consequent goed kunt timen dan zou ik dat vooral niet doen en gewoon de verhouding die je in je portefeuille hebt in de verschillende asset classes gewoon intact houden.

De zoektocht van instutionele beleggers - bijvoorbeeld pensioenfondsen en verzekeraars naar rendement gaat in cycli, bijna net zoals economische cycli. Dat is ook niet vreemd:
a) Vanwege karakter van hun pensioen/verzekerings verplichtingen beleggen zij veruit het grootste gedeelde in fixed income
b) Zij moeten een bepaald rendement halen om aan hun toekomstige pensioenverplichtingen te kunnen voldoen.
Als het rendement/yield op fixed income hoger ligt dan wat zij nodig hebben dan is er weinig extra motivatie om extra risico te nemen voor extra rendement. Als bijvoorbeeld de 30j rente op Nederlands staatspapier op 6% ligt dan is dat in principe al voldoende voor deze beleggers. Hoge rente betekent echter ook waarschijnlijk hoge inflatie en om dat omlaag te brengen zullen Centrale Banken een tightnening monetair beleid voeren --> rente daalt --> rendement op nieuwe premies die ze ontvangen daalt --> gaan meer risico nemen door bijvoorbeeld in bedrijfsobligaties te beleggen --> vraag naar deze beleggingen neemt toe --> risicopremie op deze obligaties neemt af.
Dit is min of meer een normale cyclus. Wat we afgelopen jaren hebben gezien is daar een extreme versie van. De rente, voor welke looptijd dan ook, heeft nog nooit zo lang zo laag gestaan. Dat heedt deze beleggers dus min of meer gedwongen op zoek te gaan naar hoger rendement zoals ik hierboven beschreven heb. Eerst via bedrijfsobligaties maar als daar risicopremie (zoals nu) ook erg laag is dan moeten ze op zoek naar andere asset classes.

Overigens: risicopremie op bedrijfsobligaties zelf hebben nog een cyclus en dat is de default cyclus wat inherent is aan de economische cyclus. Gaat economie goed, lage default rates en andersom (wel met een lag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ook als je niet van plan bent de markt te timen kan het wel zinnig zijn om een poging te wagen om te bepalen wat de huidige waardering zegt over de verwachte toekomstige rendementen. Immers is het wel zinvol om enigszins te kunnen bepalen hoeveel geld je bijv. elke maand opzij moet zetten om op leeftijd X met pensioen te kunnen gaan, of uitgave Y te kunnen doen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:30
Hopelijk kan ik hier wat goed advies inwinnen.
Anderhalf jaar geleden een omslagpunt bereikt en in de spaarmodus geschoten. Nog niet zo erg als in het FO topic vaak te zien is, maar we gaan bewuster met geld om en kunnen hierdoor mooi wat sparen.

Nu is het punt gekomen dat de buffer die we hebben wel voldoende is en gezien het spaargeld weinig oplevert lijkt het me zinvoller om te bekijken hoe een beter rendement te halen.

Aflossen in de hypotheek is op dit moment niet echt zinvol aangezien de lage rente voor de komende 5 jaar. Als ik over 5 jaar een slechte rente voorgeschoteld krijg wil ik wel graag de mogelijkheid hebben om zoveel mogelijk af te lossen.

Hypotheek:
Members only:

Spaargeld:
Members only:

Ik heb geen verstand van beleggen maar zou eigenlijk vanaf nu ongeveer 200 a 300 euro per maand willen inleggen op een beleggingsrekening om te zien wat dit de komende 5 jaar voor me gaat doen. Vanaf dan een beslissing maken om het eventueel in de hypotheek te stoppen als de rente erg hoog wordt of hier toch mee door te gaan. Eventueel zou ik eenmalig een bedrag (5000 euro bijvoorbeeld) willen storten als start.

Het is dus allemaal geld wat ik wel kan missen maar toch een bedrag om er serieus mee om te gaan en daarmee hopelijk iets te leren van de beleggingswereld.

Wat is volgens jullie de beste manier om te starten in mijn situatie?

EDIT: Ik woon in Belgie, werk in Nederland. Mijn vrouw werkt in Belgie. Misschien nuttige info, misschien niet van toepassing :)

[ Voor 4% gewijzigd door sNielz123 op 01-04-2017 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
sNielz123 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:58:
*knip*

Wat is volgens jullie de beste manier om te starten in mijn situatie?

*knip*
Allereerst zou ik je aanraden om je enigszins in te lezen. De links van Jasper in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7" vond ik zelf een laagdrempelige maar goede basis.

Als je vervolgens een idee krijgt over een te volgen strategie kan je die hier eens tegen het ligt houden. Daarna moet je op zoek naar een geschikte broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er mensen die ervaring hebben met broker DeGiro?
Ik ben van plan om te gaan beleggen in Etf's; Ishares, Think of Vanguard.
Hoe vinden jullie het en hoe betrouwbaar is het?
Ik heb gezocht of er een topic over was, maar heb niets gevonden.

Gr. Wesley

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 14:18
@Verwijderd Misschien eens in dit topic zoeken?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kraades schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:08:
@Verwijderd Misschien eens in dit topic zoeken?
388 pagina's?:P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 13:46
Ja, een beetje inzet wordt wel verwacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
slechts 48 pagina's als je bovenin zoekt op degiro d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carfanatic schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:52:
[...]

slechts 48 pagina's als je bovenin zoekt op degiro d:)b
O thnx, dat ga ik even proberen.:)
Hebben mensen hier ETF's bij DeGiro?
Ik twijfel zelf tussen deze trackers:
- AEX
- Global equity
- Europa stoxx
- US based stocks

Wat zou voor de lange termijn een goede investering zijn?
Ik zie graag jullie beargumentatie tegemoet:D

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 20:48 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.