Waar baseer je dit op?Cubic X schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:26:
[...]Maar deze actie heeft wel schade toegebracht aan Unilever want nu is duidelijk dat er zaken bij Unilever niet goed gaan en ze veel teveel overhead hebben, er zullen dus mensen ontslagen worden om op de kosten te besparen. Een andere mogelijkheid is dat Unilever de voedseltak gaat verkopen en daar word ik ook niet blij van...Het liefste zie ik dat ze gewoon zo door gaan en misschien zelf een overname doen van 15+ miljard euro om de groei aan te jagen, maar iets zegt me dat dat niet gaat gebeuren.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Failed Kraft Plan Leaves Unilever With Something to Prove. Kortom, het spelletje in de voedsel en consumentengoederen sector is nog niet over.
Overname spelletjes zijn er altijd geweest, in welke sector dan ook.Cubic X schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 07:53:
[...]
Failed Kraft Plan Leaves Unilever With Something to Prove. Kortom, het spelletje in de voedsel en consumentengoederen sector is nog niet over.
Maar Unilever heeft het bod toch afgeslagen? En dat terwijl het eind (hoger bod) nog lang niet in zicht was.
Dat er mogelijk zaken (food/non-food) gesplitst gaan worden is al jaren bekend, ook binnen Unilever. Mensen ontslaan en reorganiseren is een continu proces. Niks vreemds.
Ik ben, als Unilever aandeelhouder, ook niet blij met een overname (door een aggressieve investeerders partij).
Zo'n partij koopt een grote taart, snijdt het in stukken, en verdeelt het (sommige puntjes houden en sommige verkopen).
Ik snap jouw opmerking dat het niet goed gaat met Unilever niet? Dat er schade is toegebracht? Wat dan?
Unilever staat flink hoger (5 a 7%) dan voor het overnamebod.....fijn voor mij en jou, maar ik snap het niet helemaal. Waarom staat het aandeel niet gewoon weer op 40? Is dit alleen nieuws-speculatie waarde? Was het onderschat?
Schade in de zin van dat Unilever (en vooral de CEO) zich moeten bewijzen dat het resoluut afslaan van dit bod de juiste keuze was. Een bewijsdrang + druk vanuit andere aandeelhouders en de markt kan er voor zorgen dat er haastige beslissingen genomen gaan worden zoals Unilever opsplitsen in voeding en consumentengoederen, terwijl ik daar niet zo blij mee zou zijn. Ik heb liever dat Unilever in de huidige vorm doorgaat en misschien zelf een overname doet, alhoewel dat de balans weer zou verslechteren. Zoals het Bloomberg artikel ook al vermeld worden er nu ook stappen van Unilever verwacht, de leiding kan eigenlijk niet rustig doorgaan zoals ze al jaren doen.poehee schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:57:
[...]
Overname spelletjes zijn er altijd geweest, in welke sector dan ook.
Maar Unilever heeft het bod toch afgeslagen? En dat terwijl het eind (hoger bod) nog lang niet in zicht was.
Dat er mogelijk zaken (food/non-food) gesplitst gaan worden is al jaren bekend, ook binnen Unilever. Mensen ontslaan en reorganiseren is een continu proces. Niks vreemds.
Ik ben, als Unilever aandeelhouder, ook niet blij met een overname (door een aggressieve investeerders partij).
Zo'n partij koopt een grote taart, snijdt het in stukken, en verdeelt het (sommige puntjes houden en sommige verkopen).
Ik snap jouw opmerking dat het niet goed gaat met Unilever niet? Dat er schade is toegebracht? Wat dan?
Unilever staat flink hoger (5 a 7%) dan voor het overnamebod.....fijn voor mij en jou, maar ik snap het niet helemaal. Waarom staat het aandeel niet gewoon weer op 40? Is dit alleen nieuws-speculatie waarde? Was het onderschat?
Een andere optie die aangehaald wordt in het artikel van Bloomberg is het verhogen van de schuldenlast (want ten opzichte van de concurrenten heeft Unilever een lage schuld) om flink wat aandelen terug te kopen of een flink extra dividend uit te keren, maar ook dat vind ik zinloos en het niet waard om flink meer schulden te maken.
Kortom, ik ben vooral bang voor de stappen die de leiding van Unilever nu gaat maken om te laten zien dat het afwijzen van dit bod de juiste keuze was, terwijl ik de huidige structuur/werkwijze van Unilever prima vind

Edit: kijk daar gaan we al, Unilever gaat kijken wat ze strategisch moeten veranderen: Unilever Reviewing Options for Change After Kraft Bid Fails. Reken er maar op dat Unilever gaat splitten
[ Voor 6% gewijzigd door Cubic X op 22-02-2017 15:11 ]
Vorige week kocht ik SIPEF en zoals bij ieder bedrijf registreer ik me dan voor investor alerts / press releases via mail. Bij Sipef staat er ook de keuze om het jaarverslag per post te krijgen. Dat had ik dus aangevinkt voor het jaarverslag van 2016 dacht ik.
Kwam vandaag thuis, zat het jaarverslag 2015 in de brievenbus, met een handgeschreven nota: "vriendelijk aangeboden". Kijk, dat vond ik dus wel leuk
Kwam vandaag thuis, zat het jaarverslag 2015 in de brievenbus, met een handgeschreven nota: "vriendelijk aangeboden". Kijk, dat vond ik dus wel leuk
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Dat zou ik ook moeten doen. Maar ik ben dus echt een passieve actieve belegger. Doe je dat altijd bij het bedrijf zelf of gebruik je een vaste site?Fuelke schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:07:
Vorige week kocht ik SIPEF en zoals bij ieder bedrijf registreer ik me dan voor investor alerts / press releases via mail.
Grappig. Ik vind het altijd zonde als IB een uitnodiging van de aandeelhoudersvergadering stuurt met dan een kilo aan jaarverslag erbij. Of bij een overname een kilo documentatieKwam vandaag thuis, zat het jaarverslag 2015 in de brievenbus, met een handgeschreven nota: "vriendelijk aangeboden". Kijk, dat vond ik dus wel leuk

Wat is IB?Rukapul schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:26:
Grappig. Ik vind het altijd zonde als IB een uitnodiging van de aandeelhoudersvergadering stuurt met dan een kilo aan jaarverslag erbij. Of bij een overname een kilo documentatiePDF wil do.
InteractiveBrokers waarschijnlijk? Een grote online broker. In Nederland zit oa. Lynx op hun platform.
Eens, ook zeer kwalijke zaak. Had dolgraag komende jaren elk jaar wat unilever bijgekocht, gewoon lekker doorgaan op het oude pad.Cubic X schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:32:
[...]
Schade in de zin van dat Unilever (en vooral de CEO) zich moeten bewijzen dat het resoluut afslaan van dit bod de juiste keuze was. Een bewijsdrang + druk vanuit andere aandeelhouders en de markt kan er voor zorgen dat er haastige beslissingen genomen gaan worden zoals Unilever opsplitsen in voeding en consumentengoederen, terwijl ik daar niet zo blij mee zou zijn. Ik heb liever dat Unilever in de huidige vorm doorgaat en misschien zelf een overname doet, alhoewel dat de balans weer zou verslechteren. Zoals het Bloomberg artikel ook al vermeld worden er nu ook stappen van Unilever verwacht, de leiding kan eigenlijk niet rustig doorgaan zoals ze al jaren doen.
Een andere optie die aangehaald wordt in het artikel van Bloomberg is het verhogen van de schuldenlast (want ten opzichte van de concurrenten heeft Unilever een lage schuld) om flink wat aandelen terug te kopen of een flink extra dividend uit te keren, maar ook dat vind ik zinloos en het niet waard om flink meer schulden te maken.
Kortom, ik ben vooral bang voor de stappen die de leiding van Unilever nu gaat maken om te laten zien dat het afwijzen van dit bod de juiste keuze was, terwijl ik de huidige structuur/werkwijze van Unilever prima vind.
Edit: kijk daar gaan we al, Unilever gaat kijken wat ze strategisch moeten veranderen: Unilever Reviewing Options for Change After Kraft Bid Fails. Reken er maar op dat Unilever gaat splitten.
Nu zijn de aandelen spontaan relatief duur, krijg je overhaastte beslissingen, die niet per se voordeling zijn voor de echte aandeelhouder en slechts voor de snel-winst-pakken jongens.
Hoop dat het management gewoon de rug recht houdt en lekker doorgaat op de huidige weg. Dan kunnen wij er ook nog jaren van genieten.
Persoonlijk hoop ik anders dat ze een bedrijf als wessanen overnemen. Relatief goedkoop en goed groeiend (bij de huidige koers <1 miljard) zodat er wel een signaal wordt afgegeven zonder dat er een enorme schuldenlast bij komt. Een grote naam als Danone of Beiersdorf opnemen lijkt me momenteel niet het juiste pad.
[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 23-02-2017 17:44 ]
Kan iemand mij een goed dashboard voor koersen/trackers aanraden? Ik ben opzoek naar een dashboard waar ik véél koersen kan toevoegen, rendementen over bepaalde tijdsperiodes kan bekijken etc. Ik heb rondgekeken op Yahoo Finance en Bloomberg, maar voor zover ik kan zien zijn daar niet echt dashboards waar je in één keer een hele boel informatie kan zien.
Ik handel momenteel overigens bij ING (individuele bedrijven, trackers) en Robeco (fondsen). De gedachte gaat al een tijdje door m'n hoofd om de ING te vervangen voor DeGiro. Hoewel ik hier veel enthousiaste verhalen lees ben ik toch een beetje huiverig. Als je dit NRC artikel van vorig jaar erbij pakt komt DeGiro daar toch niet heel goed uit naar voren: https://www.nrc.nl/nieuws...-een-plek-1580214-a458844
Ik handel momenteel overigens bij ING (individuele bedrijven, trackers) en Robeco (fondsen). De gedachte gaat al een tijdje door m'n hoofd om de ING te vervangen voor DeGiro. Hoewel ik hier veel enthousiaste verhalen lees ben ik toch een beetje huiverig. Als je dit NRC artikel van vorig jaar erbij pakt komt DeGiro daar toch niet heel goed uit naar voren: https://www.nrc.nl/nieuws...-een-plek-1580214-a458844
Ze hebben aan een paar brokers gevraagd wat ze vinden van hun nieuwe concurrent die al hun klanten afpakt. En dan gewoon gepubliceerd.monnick schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:42:
Dat is ook weer een beetje overdreven. Zo slecht was dat stuk niet, beetje oppervlakkig ja, maar het artikel is niet aan "ons" gericht. De kritiek op DeGiro is niet geheel onterecht, als je snapt wat ze doen is het misschien voor een actieve particuliere belegger meer dan acceptabel... Een superlaag tarief moet ergens vandaan komen.RocketKoen schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:52:
[...]
Ze hebben aan een paar brokers gevraagd wat ze vinden van hun nieuwe concurrent die al hun klanten afpakt. En dan gewoon gepubliceerd.
Om te reageren op een iets oudere post.D_Jeff schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:38:
Vraagje in het algemeen: Houden jullie rekening met een 7 jaren cyclus in de economie? (7 goede jaren, 7 slechte jaren, enz)
Juist dit houd me op dit moment tegen. Ik had me altijd voorgenomen om te beginnen met beleggen als het relatief slecht gaat. Maar nu ik dit jaar echt wil beginnen met beleggen moet ik beginnen in een tijd waarbij het al ruime tijd goed gaat.
De kans dat ik nu instap in een bubbel is groter. Mijn verliezen kunnen ook groter zijn vergeleken met andere die 3 jaar geleden zijn ingestapt.
w00t
Als je er vanuit gaat dat je binnen de 10 jaar weer verkoopt heb je daar inderdaad kans op. Echter, er zijn hier genoeg voorbeelden voorbij gekomen waaruit het historisch gezien blijkt dat, indien je strategie "Buy & Hold" is met een horizon van 30 jaar of zo, het totaal niet uitmaakt wanneer je instapt. Dat 'winstje' van die drie jaar is op die 30+ jaar echt niet zo veel.FireStarter schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:59:
[...]
Mijn verliezen kunnen ook groter zijn vergeleken met andere die 3 jaar geleden zijn ingestapt.
Terugkijkend is het natuurlijk altijd makkelijk praten maar het verleden zegt echt wel iets. Ik zeg daarom ook altijd: "Resultaten uit het verleden bieden juist garantie voor de toekomst". Je moet natuurlijk wel alle resultaten uit het verleden pakken, de goede en de slechte.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ik zag dat DeGiro zijn mobiele website en app vernieuwd heeft, ziet er een stuk beter uit. De app werkt daadwerkelijk nu.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Nou, ik heb twee accounts en dan is zo'n inlogcode leuk bedacht, maar het werkt gewoon niet. Moet om te switchen gewoon weer email+PW invoeren.Tsurany schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:17:
Ik zag dat DeGiro zijn mobiele website en app vernieuwd heeft, ziet er een stuk beter uit. De app werkt daadwerkelijk nu.
Tsja.. Wie heeft er dan ook 2 accounts.coelho schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:32:
[...]
Nou, ik heb twee accounts en dan is zo'n inlogcode leuk bedacht, maar het werkt gewoon niet. Moet om te switchen gewoon weer email+PW invoeren.
Mijn rabobank app werkt volgens hetzelfde principe. Hij onthoudt je rekeningnummer en vraagt om een 5 cijferige code om in te loggen.
1e keer inloggen (of met een andere account) betekent dat je 2 factor auth. moet gebruiken (raboscanner).
Misschien dat ze het zo kunnen maken dat je verschillende rekeningen onder 1 login krijgt, net als ik mijn spaar en betaalrekening bij de bank onder dezelfde login heb zitten. Maar ik denk dat je de uitzondering bent door 2 accounts te hebben.
Ik kan natuurlijk ook niet in de toekomst kijken, en misschien is nu instappen wel een verschrikkelijk slecht idee. Maar dat weet niemand. Random voorbeeld, deze post was ruim 2 jaar geleden hier gemaakt:FireStarter schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:59:
[...]
Om te reageren op een iets oudere post.
Juist dit houd me op dit moment tegen. Ik had me altijd voorgenomen om te beginnen met beleggen als het relatief slecht gaat. Maar nu ik dit jaar echt wil beginnen met beleggen moet ik beginnen in een tijd waarbij het al ruime tijd goed gaat.
De kans dat ik nu instap in een bubbel is groter. Mijn verliezen kunnen ook groter zijn vergeleken met andere die 3 jaar geleden zijn ingestapt.
Oftewel, diegene schrijft dat het toen een heel slecht idee was om in te stappen, alles stond al sky high! Sindsdien heeft bijvoorbeeld een Meesman meer dan 25% rendement gehad.Een beurs die nu sky high staat, met onderliggend enorm veel problemen en adviezen als je voor de lange termijn belegt nu gewoon kunt kopen.Typisch gedrag van de particuliere beleggers die 5 jaars rit nu gemist hebben, mooie verhalen horen, nu instappen, nog wellicht een klein stukje meepakken en dan een pak op hun donder krijgen als de beurs inzakt.
Als iemand kan voorspellen wat de beurs doet, dan zit die hier waarschijnlijk niet
IkRocketKoen schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:38:
[...]
Tsja.. Wie heeft er dan ook 2 accounts.
Heb je dan niet ook een zakelijke en een privé telefoon?s_schimmel schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:21:
[...]
IkZakelijk en privé gescheiden dus twee accounts. Zou makkelijker zijn geweest als er in het menu een mogelijkheid was om te kunnen wisselen van account. Deze update is wel al een hele verbetering, misschien komen dit soort features ook nog wel.
Dat kan bij meesman dus wel! Gewoon ff mailtje sturen, zo gefixeds_schimmel schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:21:
[...]
IkZakelijk en privé gescheiden dus twee accounts. Zou makkelijker zijn geweest als er in het menu een mogelijkheid was om te kunnen wisselen van account. Deze update is wel al een hele verbetering, misschien komen dit soort features ook nog wel.
Nou, ik kom ook maar eens instappen
Gisteren op dit idee gekomen, naar aanleiding van een verhaal van een collega. Toen zij in dienst kwam heeft ze x aantal aandelen in dit bedrijf gekocht, toen á $80/stuk. Deze staan inmiddels op $143.
Stomme is, dat ik er al aan heb zitten denken toen ik oktober '14 in dienst kwam (via een acquisitie) en toen de koers op $50 stond
Ik heb al zitten kijken bij mijn eigen bank (ING) maar bedrijf in kwestie staat niet op deze pagina genoemd. Nu ik dit topic zo lees, zou het gewoon een kwestie moeten zijn van een accountje aanmaken bij DeGiro of een andere broker om ze via daar aan te kopen?
Gisteren op dit idee gekomen, naar aanleiding van een verhaal van een collega. Toen zij in dienst kwam heeft ze x aantal aandelen in dit bedrijf gekocht, toen á $80/stuk. Deze staan inmiddels op $143.
Stomme is, dat ik er al aan heb zitten denken toen ik oktober '14 in dienst kwam (via een acquisitie) en toen de koers op $50 stond

Ik heb al zitten kijken bij mijn eigen bank (ING) maar bedrijf in kwestie staat niet op deze pagina genoemd. Nu ik dit topic zo lees, zou het gewoon een kwestie moeten zijn van een accountje aanmaken bij DeGiro of een andere broker om ze via daar aan te kopen?
[ Voor 4% gewijzigd door ShitHappens op 25-02-2017 13:59 ]
Je werkt zelf bij het bedrijf begrijp ik? Over het algemeen niet verstandig om aandelen te kopen in het bedrijf waar je zelf werkt, immers als het slecht gaat met het bedrijf en je bijv. daardoor je baan verliest zal het tegelijkertijd ook slecht gaan met je aandelen terwijl je juist op dat moment dat geld mogelijkerwijs kan goed kan gebruiken.
Eens met Hielko. Een investering in de eigen werkgever moet je een hoger risico toekennen. De waardering moet dus in elk geval zo zijn dat de verwachte opbrengst hoger is dan een investering met een anders gelijk risico. Tevens moet het beschouwd worden vanuit een portefeuille perspectief met de nodige spreiding.
* Rukapul belegt niet in de eigen werkgever om het verwachte rendement, maar om de aanschafkorting op te strijken.
Bijzonder trouwens: het bedrijf in kwestie heeft een negatieve boekwaarde en een K/W 58. Het bedrijf is een beetje een speciaal geval want er worden al jaren eigen aandelen ingekocht o.a. door schuld uit te geven en de rest uit de (sterke) cash flow uit operations. Iets om goed naar te kijken voor zwaar in te zetten, want er is duidelijk sprake van financial engineering.
* Rukapul belegt niet in de eigen werkgever om het verwachte rendement, maar om de aanschafkorting op te strijken.
Bijzonder trouwens: het bedrijf in kwestie heeft een negatieve boekwaarde en een K/W 58. Het bedrijf is een beetje een speciaal geval want er worden al jaren eigen aandelen ingekocht o.a. door schuld uit te geven en de rest uit de (sterke) cash flow uit operations. Iets om goed naar te kijken voor zwaar in te zetten, want er is duidelijk sprake van financial engineering.
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 25-02-2017 12:26 ]
@Hielko Ja inderdaad, op een vast contract in een redelijk sterke positie. Daarnaast zal ik niet zeggen dat het nooit slecht zal gaan - niemand weet wat de toekomst brengt. Maar jaar na jaar zijn de cijfers steeds positiever, dit jaar toegetreden in de S&P500, mag duidelijk zijn dat daar een stijgende lijn in zit. Bovendien heb ik reeds een spaarrekening die ruim voldoende is om een eventuele overbrugging tussen 2 banen te vormen. Enige geboekte winst zie ik dus enkel als een aanvulling op 'gewoon' sparen en niet als vervanging ervan.
@Rukapul Die aanschafkorting wordt bij ons helaas enkel aan de Amerikaanse collega's gegeven. Zij kunnen zelfs aandelen laten aankopen via het salaris. Zou je die laatste alinea willen toelichten, als je daar inderdaad mijn werkgever bedoelt?
@Rukapul Die aanschafkorting wordt bij ons helaas enkel aan de Amerikaanse collega's gegeven. Zij kunnen zelfs aandelen laten aankopen via het salaris. Zou je die laatste alinea willen toelichten, als je daar inderdaad mijn werkgever bedoelt?
Als je dat niet begrijpt, waarom zou je dan instappen in het bedrijf? Je koopt toch ook geen tweedehands auto zonder überhaupt te snappen wat een kilometerstand is?
Zo meteen verschijnt weer de jaarlijkse shareholder letter van Warren Buffett, ik kijk er wel naar uit i.v.m. Trump en de opkomende AI (in auto's), daar zal die vast wat over te vertellen hebben
.
Hij is idd de uitzondering, 2 is weinigRocketKoen schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:38:
[...]
Tsja.. Wie heeft er dan ook 2 accounts...
Maar ik denk dat je de uitzondering bent door 2 accounts te hebben.
Ik heb 4 accounts, 1 van mezelf en 3 van m'n kinderen waarvan ik mederekeninghouder ben.
Heeft dat nog enig fiscaal voordeel of is het puur het gemak van het straks over kunnen dragen van de rekening?koksie schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:57:
[...]
Hij is idd de uitzondering, 2 is weinig.
Ik heb 4 accounts, 1 van mezelf en 3 van m'n kinderen waarvan ik mederekeninghouder ben.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Voor zover ik het weet zit het zo:
- Tot ze meerderjarig zijn betaal je er gewoon vermogensbelasting over.
- Als ze 18 zijn kunnen ze over het geld beschikken, maar dan wel zonder schenkbelasting.
- Als ze 18 zijn kunnen ze over het geld beschikken, maar dan wel zonder schenkbelasting.
Klopt, dat laatste is idd de hoofdreden dat ik het zo gedaan heb.feelthepower schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 21:55:
Voor zover ik het weet zit het zo:
Daarbij: zo is mooi inzichtelijk hoe groot hun positie is, zonder dat het op mijn account in de totalen zit. Ook voor de overzichtelijkheid en zuiverheid vind ik het netter zo. Ik heb ook hun spaarrekeningen op hun eigen namen opgezet om bovengenoemde redenen.
De stand (en geschiedenis, zie bv https://www.google.nl/search?q=sp500 op max) van de beurs laat me wel nadenken over m'n verdeling spaargeld/obligaties/aandelen. Ik denk dat je horizon daarbij heel belangrijk is. Één van de dingen die zou kunnen gebeuren is dat er een flinke crash komt, en dat het 10+ jaar duurt voordat een portefeuille weer de waarde heeft die het vandaag heeft. Je kan alleen zelf beoordelen of dat een acceptabel scenario is wat je verwacht uit te kunnen zitten.FireStarter schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:59:
[...]
Om te reageren op een iets oudere post.
Een weloverwogen verdeling tussen spaargeld/obligaties/aandelen en eventueel rustig aan / stapsgewijs instappen lijkt mij een goede manier om hier mee om te gaan.
[ Voor 15% gewijzigd door Jesse op 28-02-2017 10:06 ]
op tweakers wordt verwacht dat je zelf ook wat onderzoek doet.Saturnus schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:08:
Wat zijn goede brokers die aandelen met hefboom kunnen aanbieden?
Met zoeken krijg je van die websites die je alvast de 'goede' richting uit sturen met hun referal links. Daar ga ik niet op vertrouwen.Carfanatic schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:56:
[...]
op tweakers wordt verwacht dat je zelf ook wat onderzoek doet.
Je kan toch je eigen vergelijking maken door naar de kosten te kijken die deze partijen rekenen?Saturnus schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:31:
[...]
Met zoeken krijg je van die websites die je alvast de 'goede' richting uit sturen met hun referal links. Daar ga ik niet op vertrouwen.
Interessant stukje uit Buffets jaarlijkse verslag:
Now, to my bet and its history. In Berkshire’s 2005 annual report, I argued that active investment management by professionals – in aggregate – would over a period of years underperform the returns achieved by rank amateurs who simply sat still. I explained that the massive fees levied by a variety of “helpers” would leave their clients – again in aggregate – worse off than if the amateurs simply invested in an unmanaged low-cost index fund. (See pages 114 - 115 for a reprint of the argument as I originally stated it in the 2005 report.)
Subsequently, I publicly offered to wager $500,000 that no investment pro could select a set of at least
five hedge funds – wildly-popular and high-fee investing vehicles – that would over an extended period match the performance of an unmanaged S&P-500 index fund charging only token fees. I suggested a ten-year bet and named a low-cost Vanguard S&P fund as my contender. I then sat back and waited expectantly for a parade of fund managers – who could include their own fund as one of the five – to come forth and defend their occupation. After all, these managers urged others to bet billions on their abilities. Why should they fear putting a little of their own money on the line?
Maar kosten is niet het enige wat speelt he. Het kan een market maker zijn, etc. Ervaringen van Tweakers zijn mij meer waard.Tsurany schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:59:
[...]
Je kan toch je eigen vergelijking maken door naar de kosten te kijken die deze partijen rekenen?
Beetje late reactie, ik doe het bij het bij het bedrijf zelf.Rukapul schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:26:
[...]
Dat zou ik ook moeten doen. Maar ik ben dus echt een passieve actieve belegger. Doe je dat altijd bij het bedrijf zelf of gebruik je een vaste site?
Meeste grote bedrijven hebben wel een dergelijke functie, binnen de portefeuille is GSK de grote uitzondering, of ik moet er overheen gekeken hebben.
Bij de Amerikaanse bedrijven schakel je wel best de SEC filing meldingen uit, anders kan je wel eens overspoelt worden met mails

Heel de wereld staat royaal in de plus.
Wat staat ons morgen voor slechts te wachten
?
#pessimist mode off
Wat staat ons morgen voor slechts te wachten
#pessimist mode off
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Vandaag is weer de Giro Exchange Connection Fee 2017 afgeschreven. Ik dacht dat dit max 2.50 per beurs per jaar was? Ik zit met vorige maand nu al over dit bedrag!
Edit: is die 2.50 per ticker? Dus als ik bijvoorbeeld AAPL, NKE, KO en TWTR heb, is dat dus 10.00 per jaar? Als dat zo is ga ik direct weg bij de Giro.
Edit: is die 2.50 per ticker? Dus als ik bijvoorbeeld AAPL, NKE, KO en TWTR heb, is dat dus 10.00 per jaar? Als dat zo is ga ik direct weg bij de Giro.
[ Voor 32% gewijzigd door RekZ op 01-03-2017 20:53 ]
Per beurs als ik het goed heb. En de maand nadat je er voor het eerst op gehandeld hebt wordt deze afgeschreven. Dus heb je in feb op een beurs gehandeld waar je niet in jan. Op hebt gehandeld kan het kloppen.
De 4 stocks die je noemt zijn 3x nyse en 1x Nasdaq. Heb je appl in feb gekocht?
De 4 stocks die je noemt zijn 3x nyse en 1x Nasdaq. Heb je appl in feb gekocht?
[ Voor 16% gewijzigd door hv08 op 01-03-2017 21:00 ]
Mijn portfolio is niet veranderd, maar het lijkt wel of ze nu stelselmatig elke maand ongeveer 1.77 euro van m'n account afhalen. Terwijl ik maar op 2 beurzen actief ben (NYSE en Nasdaq)
Het is natuurlijk maar een klein bedrag, maar het is ook een heel klein portfolio... Als ik volgende maand weer 1.77 euro kwijt ben, zien ze mij niet meer terug bij De Giro.
Het is natuurlijk maar een klein bedrag, maar het is ook een heel klein portfolio... Als ik volgende maand weer 1.77 euro kwijt ben, zien ze mij niet meer terug bij De Giro.

Niks gekocht op een Amerikaanse nevenmarkt of zo ?
Nope, ik heb echt 100% zeker alleen maar NYSE en Nasdaq aandelen in mijn portfolio. Ook niks van andere beurzen gekocht of verkocht.Fuelke schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:31:
Niks gekocht op een Amerikaanse nevenmarkt of zo ?
Zojuist ook een mail naar De Giro gestuurd, ben benieuwd...
Nou het is een beetje verwarrend, eind dec 2016 hebben ze het gedaan voor heel 2016, daarna zijn ze overgestapt op einde maand waarin je hebt gehandeld.
Als ze NYSE en nasdaq als 2 aparte beurzen zien, dan zou het wel kunnen dat je 2x het bedrag hebt betaald dit jaar. Maar goed, ze hebben vast een mooie toelichting voor je.
Als ze NYSE en nasdaq als 2 aparte beurzen zien, dan zou het wel kunnen dat je 2x het bedrag hebt betaald dit jaar. Maar goed, ze hebben vast een mooie toelichting voor je.
Ja klopt, maar daarom vind ik het zo vreemd dat ik voor 2017 nu al op het dubbele bedrag zit van geheel 2016 terwijl er eigenlijk niks aan mijn portfolio is veranderd (ik heb alleen maar wat dingen verkocht in deze rally).hv08 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:40:
Nou het is een beetje verwarrend, eind dec 2016 hebben ze het gedaan voor heel 2016, daarna zijn ze overgestapt op einde maand waarin je hebt gehandeld.
Zijn er hier meer mensen met een account bij De Giro? Hoe zit het bij jullie?
Ik zit ook bij De Giro. Nog steeds zeer dankbaar dat ik deze stap een jaar geleden gemaakt heb. Ondanks de wat ad hoc wijzigingen in de kleine kosten. Deze kruimelkosten vallen echt in het niet bij wat er gebeurt indien de beurs eens een bad day heeft. Vandaag was het overigens zeer zonnig. Ondanks dat ik inmiddels al 2/3 van mijn portefeuille verkocht heb toch maar weer een equivalent van zo'n 280 connection fees erbij. Ik wacht nog maar even met de verkoop van de rest.RekZ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:45:
[...]
............. (ik heb alleen maar wat dingen verkocht in deze rally).
Maar goed, de berekening klopt m.i. Nasdaq en NYSE zijn twee aparte beurzen. Volgens je bijgevoegde schema is over beide beurzen is de connection fee 2017 nu bij je in rekening gebracht. Die zal je m.i. in 2017 niet meer op je rekening terug zien. Aanvang 2018 is de eerstvolgende.
Je kan wel op willen stappen bij die giro, maar geloof me, alleen een spaarrekening is goedkoper. Qua kosten dan.....
Als het hier bij blijft en ik de komende maanden dus geen connection fee meer krijg ben ik tevredenOttiglioM schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:13:
[...]
Maar goed, de berekening klopt m.i. Nasdaq en NYSE zijn twee aparte beurzen. Volgens je bijgevoegde schema is over beide beurzen is de connection fee 2017 nu bij je in rekening gebracht. Die zal je m.i. in 2017 niet meer op je rekening terug zien. Aanvang 2018 is de eerstvolgende.
Ik zit ook alleen bij de Nasdaq en NYSE (en AEX, maar die is gratis). Heb 31/1 2x€2,50 betaald en gisteren niks. Dus hier klopt het gewoon.RekZ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:45:
[...]
Ja klopt, maar daarom vind ik het zo vreemd dat ik voor 2017 nu al op het dubbele bedrag zit van geheel 2016 terwijl er eigenlijk niks aan mijn portfolio is veranderd (ik heb alleen maar wat dingen verkocht in deze rally).
Thnx, dat is toch heel anders dan bij mij dan. Ik ben benieuwd naar het antwoord van De Giro.RocketKoen schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:52:
[...]
Ik zit ook alleen bij de Nasdaq en NYSE (en AEX, maar die is gratis). Heb 31/1 2x€2,50 betaald en gisteren niks. Dus hier klopt het gewoon.
De bedragen zijn wel een beetje vreemd, maar tot nu toe klopt het wel. Ik ben ook alleen op Nasdaq/NYSE actief en heb de volgende fees
31/1 1.39 EUR
28/2 2.50 EUR
28/2 1.11 EUR
Uiteindelijk is het wel 2x2.50 EUR, maar ik snap niet waarom het in 3 bedragen is afgeschreven.
31/1 1.39 EUR
28/2 2.50 EUR
28/2 1.11 EUR
Uiteindelijk is het wel 2x2.50 EUR, maar ik snap niet waarom het in 3 bedragen is afgeschreven.
Ik denk de portefeuille grootte?
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Ik heb zelf meer vertrouwen in een echte bank en ben net van De Giro overgestapt naar de ING, het kost misschien iets meer maar dat heb ik er wel voor over.monnick schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:42:
Kan iemand mij een goed dashboard voor koersen/trackers aanraden? Ik ben opzoek naar een dashboard waar ik véél koersen kan toevoegen, rendementen over bepaalde tijdsperiodes kan bekijken etc. Ik heb rondgekeken op Yahoo Finance en Bloomberg, maar voor zover ik kan zien zijn daar niet echt dashboards waar je in één keer een hele boel informatie kan zien.
PS, ik koop alleen ETF's voor de lange termijn.
[ Voor 76% gewijzigd door Ernemmer op 02-03-2017 13:27 ]
Precies mijn insteek waarvoor ik AMG meer dan een half jaar geleden voor heb gekocht, een grote goede deal en meteen 11% hoger noteren. Ze gingen al goed de afgelopen maand nadat ze stevig gezakt waren.
(wel een bedrijf wat extreem hard piekt)
(wel een bedrijf wat extreem hard piekt)
[ Voor 9% gewijzigd door alaintje op 03-03-2017 10:05 ]
Beleggingshorizon 30 jaar.Ernemmer schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:59:
[...]
Ik heb zelf meer vertrouwen in een echte bank en ben net van De Giro overgestapt naar de ING, het kost misschien iets meer maar dat heb ik er wel voor over.
PS, ik koop alleen ETF's voor de lange termijn.
500 eur per maand inleg
16 euro basisfee per jaar meer dan degiro; over 30 jaar 480 euro
40 euro kosten bij 12 transacties per jaar; over 30 jaar 1200 euro
Rendement 4% bij de giro = 182.500
Rendement 4% bij ING minus 0,24% servicefee = 177.800
Totaal verschil 6380 euro. Verschil is nog groter omdat ik transactiekosten van 0,04% extra niet meegenomen heb en de servicefee van 0,12% die erbij opkomt bij een vermogen groter dan 75000 euro. Dat vind ik persoonlijk toch redelijk forse kosten.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
ETF's zijn gewoon gratis, daar worden geen transactiekosten voor gerekend.Sandyman538 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:53:
[...]
Beleggingshorizon 30 jaar.
500 eur per maand inleg
Totaal verschil 6380 euro. Verschil is nog groter omdat ik transactiekosten van 0,04% extra niet meegenomen heb en de servicefee van 0,12% die erbij opkomt bij een vermogen groter dan 75000 euro. Dat vind ik persoonlijk toch redelijk forse kosten.
Uhm. Als je 30 jaar lang €500 per maand inlegt dan is je inleg na 30 jaar €180.000,- Dus ik gok dat je berekening niet klopt....Sandyman538 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:53:
[...]
Beleggingshorizon 30 jaar.
500 eur per maand inleg
Als ik even snel reken (maandelijks rendement)
Een inleg van 500 per maand en 4% rendement zonder verdere kosten = €347.024,70 na 360 perioden.
Bij een inleg van 499 per maand (ivm basiskosten) en een rendement van (4-0.24)% = €331.892,52
Na 10 jaar komt die 2e boven de 75k vermogen. Als ik dan reken met 0,12% extra kosten kom je op €325.936,50
In dit voorbeeld kost ING je dus ruim €21k of 6,5% op het eind.
Deze berekening helpt nog niet, omdat die uitgaat van de verkeerde kosten. De werkelijke kosten bij ING zijn:RocketKoen schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:10:
[...]
Uhm. Als je 30 jaar lang €500 per maand inlegt dan is je inleg na 30 jaar €180.000,- Dus ik gok dat je berekening niet klopt....
Als ik even snel reken (maandelijks rendement)
Een inleg van 500 per maand en 4% rendement zonder verdere kosten = €347.024,70 na 360 perioden.
Bij een inleg van 499 per maand (ivm basiskosten) en een rendement van (4-0.24)% = €331.892,52
Na 10 jaar komt die 2e boven de 75k vermogen. Als ik dan reken met 0,12% extra kosten kom je op €325.936,50
Altijd 16 euro per jaar + (0.24% * belegd vermogen tot 75K) + (0.12% * belegd vermogen van 75K tot 2.5M)
Ik ben persoonlijk blij met Lynx/IB, waar ik alleen transactiekosten hoef te betalen, en niet meer te maken heb deze continue geld-aftroggeling.
Klopt, zie dat ik daarvoor 20 jaar heb berekend...RocketKoen schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:10:
[...]
Uhm. Als je 30 jaar lang €500 per maand inlegt dan is je inleg na 30 jaar €180.000,- Dus ik gok dat je berekening niet klopt....
Inderdaad het punt wat ik wilde maken, veel extra kosten voor een gevoel van zekerheid. Lekker doen als iemand dat wil hoor, maar ik koop er na 30 jaar liever een extra nieuwe auto voorAls ik even snel reken (maandelijks rendement)
Ik zie dat ze het inderdaad lekker handig in 2 kolommen hebben staan. Anyhow, dan haal je die 1200 euro er vanaf. Heb je nog steeds enorme extra kosten. Het punt blijft hetzelfde.Terpen Tijn schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:22:
[...]
Deze berekening helpt nog niet, omdat die uitgaat van de verkeerde kosten. De werkelijke kosten bij ING zijn:
Altijd 16 euro per jaar + (0.24% * belegd vermogen tot 75K) + (0.12% * belegd vermogen van 75K tot 2.5M)
Ik ben persoonlijk blij met Lynx/IB, waar ik alleen transactiekosten hoef te betalen, en niet meer te maken heb deze continue geld-aftroggeling.
[ Voor 26% gewijzigd door Sandyman538 op 03-03-2017 12:25 ]
Ja, dat blijft het zeker.Sandyman538 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:24:
Ik zie dat ze het inderdaad lekker handig in 2 kolommen hebben staan. Anyhow, dan haal je die 1200 euro er vanaf. Heb je nog steeds enorme extra kosten. Het punt blijft hetzelfde.
Mijn keuze voor Lynx/IB is daardoor ook ingegeven (als dat niet duidelijk was). Daarnaast is IB redelijk groot (5 miljard belegd vermogen; 2x dat van De Giro voor zover ik kan nagaan), en zijn je beleggingen sowieso veilig ondergebracht in een apart bewaarbedrijf, zodat een eventueel faillisement je niet zou moeten kunnen raken.
Bij ING heb je dan wel het depositogarantie ding (100k), maar geen aparte bewaring, dus of dat beter is...
Het klopt dat IB groter is dan DeGiro, maar beide brokers werken met een aparte bewaarbedrijf dus in het geval van faillisement is hier geen wezelijk verschil.
De depositogarantie geldt alleen met cash die je hebt staan en niet je aandelen. Ik weet het niet maar ik heb zelden meer dan 1-200 EUR cash staan bij mijn broker.
De depositogarantie geldt alleen met cash die je hebt staan en niet je aandelen. Ik weet het niet maar ik heb zelden meer dan 1-200 EUR cash staan bij mijn broker.
Ik heb de berekening aangepast en dan kom ik op €328.226,39Terpen Tijn schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:22:
[...]
Deze berekening helpt nog niet, omdat die uitgaat van de verkeerde kosten. De werkelijke kosten bij ING zijn:
Op korte termijn merk je niet zoveel verschil. Dan betaal je 1 of 2 euro per maand meer bij de ING dan bij DeGiro. Maar over die euro krijg je wel 30 jaar lang geen rendement.
Als je kijkt naar de laatste termijn, dan ben je bij de ING al €92/maand kwijt aan kosten.
Het moraal van het verhaal is in ieder geval dat een paar tiende procent bewaarkosten een flink effect kunnen hebben op je lange termijn rendement.
Nu valt de ING nog best mee, ik heb ze gezien met 0,5 of 1%.
Zo leer ik elke dag wat, ik dacht dat beleggingen ook onder de DGS vielen.Yoicaa schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:01:
Het klopt dat IB groter is dan DeGiro, maar beide brokers werken met een aparte bewaarbedrijf dus in het geval van faillisement is hier geen wezelijk verschil.
Misschien toch maar weer overstappen, de interface van De Giro is een stuk beter en die 0,24% werkt toch wel erg ver door in het eindsaldo.
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 03-03-2017 13:41 ]
De ETF's bij de Giro zijn voor het basis stuk natuurlijk * gratis met een fair use policy, maar iig niet onbeperkt bijkopen per maand.
Koop je ETF's buiten gratis basis deel betaal je wel kosten. Voor een goede berekening zou je die mee moeten nemen. Ik heb namelijk ETF's die buiten dat gratis deel vallen.
Zit je bij de giro dan op een andere beurs te kopen dan Amsterdam/Brussel betaal je per beurs per jaar ook connectiviteitskosten van 2,50.
Ik zit zelf bij ING en DeGiro en bepaalde ETF's die in het gratis deel zitten doe ik bij de Giro, aandelen ook. Rest bij de ING ondanks die 16pj en 0,24%
Koop je ETF's buiten gratis basis deel betaal je wel kosten. Voor een goede berekening zou je die mee moeten nemen. Ik heb namelijk ETF's die buiten dat gratis deel vallen.
Zit je bij de giro dan op een andere beurs te kopen dan Amsterdam/Brussel betaal je per beurs per jaar ook connectiviteitskosten van 2,50.
Ik zit zelf bij ING en DeGiro en bepaalde ETF's die in het gratis deel zitten doe ik bij de Giro, aandelen ook. Rest bij de ING ondanks die 16pj en 0,24%
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Het is niet zo moeilijk om in het gratis deel te blijven.Kees_frl schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:05:
De ETF's bij de Giro zijn voor het basis stuk natuurlijk * gratis met een fair use policy, maar iig niet onbeperkt bijkopen per maand.
En zelfs voor de dingen die niet gratis zijn, zijn ze vaak nog een stuk goedkoper als bij de concurrent.
Ik had bijvoorbeeld aandelen gekocht bij degiro, dat is daar niet gratis. Mijn huisgenoot heeft dezelfde aandelen gekocht, maar hij wilde dat bij "zijn eigen bank" doen.
Ik was €0.55 transactiekosten kwijt. Hij €4.
Maar helemaal gratis is het inderdaad niet.
Je zit al snel aan €5 per jaar voor de Nasdaq en de NYSE connection fee.
En ondanks dat er geen transactiekosten zijn betaal je wel 0,10% valutakosten bij omwisselen tussen € en $.
Het is eigenlijk alleen echt gratis als je ETF's uit de kernselectie koopt op de Nederlandse beurs. Maar die hebben vaak veel hogere lopende kosten (0,3 tot 0,5%) dan ETF's op de Amerikaanse beurzen (onder de 0,1%).
Ook dan is het niet echt gratis en betaal je die connection fee. Gratis gaat je sowieso niet lukken, spotgoedkoop wel. Amerikaanse ETF's aankomen uit de kernselectie kost je 0,1% bij aankoop en 0,1% bij verkoop, gecombineerd met 2,50 per jaar aan connection fees. Dat lijkt mij prima toch?
Ik heb het in ieder geval nog niet goedkoper gevondenTsurany schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:56:
Ook dan is het niet echt gratis en betaal je die connection fee. Gratis gaat je sowieso niet lukken, spotgoedkoop wel. Amerikaanse ETF's aankomen uit de kernselectie kost je 0,1% bij aankoop en 0,1% bij verkoop, gecombineerd met 2,50 per jaar aan connection fees. Dat lijkt mij prima toch?
Gratis ETF's op de AEXTsurany schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:56:
Dan heb je pas weinig kosten
De goedkoopste ETF die ik heb kost 0,03% TER per jaar. Deze is in dollars en kost dus wel 0,10% per transactie aan valutakosten.alaintje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:34:
[...]
Gratis ETF's op de AEX![]()
Dan heb je pas weinig kosten.
Ik heb er ook een op de AEX. Die kost me geen valutakosten en geen connection fee. Maar wel een TER van 0,30% per jaar.
Voor een buy-and-hold ETF betaal ik liever 2x 0,10% dan elk jaar 0,27% extra.
Ah daar heb je gelijk in!RocketKoen schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 17:14:
[...]
De goedkoopste ETF die ik heb kost 0,03% TER per jaar. Deze is in dollars en kost dus wel 0,10% per transactie aan valutakosten.
Ik heb er ook een op de AEX. Die kost me geen valutakosten en geen connection fee. Maar wel een TER van 0,30% per jaar.
Voor een buy-and-hold ETF betaal ik liever 2x 0,10% dan elk jaar 0,27% extra.
http://nos.nl/artikel/216...ven-de-21-000-punten.html
Op Wall Street eindigde de Dow Jones-index voor het eerst in de geschiedenis boven de 21.000 punten, vooral dankzij banken en andere financiële instellingen.
Wat zei ik bij de 20000 punten?
ik vrees dat de dow jones al op de top zit ivm Trump
Salvatron in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
De beleggers waren vrolijk, zijn vrolijk en blijven vrolijk mwoahahaha
Trump zal de economie wel eens eventjes in orde maken...
Op Wall Street eindigde de Dow Jones-index voor het eerst in de geschiedenis boven de 21.000 punten, vooral dankzij banken en andere financiële instellingen.
Wat zei ik bij de 20000 punten?

De beleggers waren vrolijk, zijn vrolijk en blijven vrolijk mwoahahaha

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Gewoon lekker de bel blijven opblazen, I guess.
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e
Ach, zolang er geen alternatief voor aandelen is blijft dit wel even doorgaan. Daarnaast hebben bedrijven ook goede resultaten. Ben nog niet zo bang voor een crash, eerder een kleine correctie van rond de 5%.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Valt wel mee hoor. De gerapporteerde winsten ondersteunen de koersrally. De beurs lijkt misschien 'duurder' dan 20 jaar geleden, maar vergeet niet dat de rente ontzettend laag is en dit een positieve invloed heeft op bedrijven en dus de beurs. Daarnaast lijkt er een nieuwe revolutie aan te komen door middel van AI en automatisering waardoor met minder mensen meer geproduceerd kan worden, dit leidt uiteraard weer tot meer groei voor bedrijven en dus een hogere beurskoers (dit zie je nu al gebeuren wereldwijd, mensen eruit maar meer omzet/winst). Ik denk dat de huidige rally gerechtvaardigd is. Gaan we op termijn weer dippen (-10%)? Ja dat wel, maar de huidige koersen zijn niet zo raar.
Dit topic heet Beleggen op de beurs in de praktijk. Macro economisch / politiek geneuzel van een niet-belegger met geen ander doel dan dat op zichzelf hoort hier niet.Salvatron schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 01:53:
Wat zei ik bij de 20000 punten?![]()
De beleggers waren vrolijk, zijn vrolijk en blijven vrolijk mwoahahaha![]()
Ik denk niet dat je een bescheiden reactie had geplaatst om te vermelden dat je er helemaal naast zat als de beurs zuidwaarts was gegaan...of zit ik ernaast??Salvatron schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 01:53:
Wat zei ik bij de 20000 punten?![]()
De beleggers waren vrolijk, zijn vrolijk en blijven vrolijk mwoahahaha![]()

[ Voor 6% gewijzigd door poehee op 05-03-2017 09:15 ]
Hoe bedoel je dit?poehee schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:40:
[...]
Ik denk niet dat je een bescheiden reactie had geplaatst om te vermelden dat je er helemaal naast zat als de beurs zuidwaarts was gegaan...of zit ik ernaast??
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Hij zit er naast toch?poehee schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:40:
[...]
Ik denk niet dat je een bescheiden reactie had geplaatst om te vermelden dat je er helemaal naast zat als de beurs zuidwaarts was gegaan...of zit ik ernaast??
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Zijn er nog meer mensen geintresserd in de inschrijving op Avantium?
Yes ik ben er ook naar aan het kijken.alaintje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:34:
Zijn er nog meer mensen geintresserd in de inschrijving op Avantium?
Stomme vraag misschien, waarom is een voorinschrijving eventueel 'beter' dan eerste dag of later op de markt aanschaffen?
[ Voor 57% gewijzigd door Kees_frl op 06-03-2017 13:22 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Prijs is nooit 100% vast. Meestal wordt een bandbreedte opgegeven. Daadwerkelijke prijs hangt af van vraag en aanbod.Kees_frl schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:14:
[...]
Yes ik ben er ook naar aan het kijken.
Stomme vraag misschien, waarom is een voorinschrijving eventueel 'beter' dan eerste dag of later op de markt aanschaffen?
Daarnaast, beetje achtergrond:
https://www.iex.nl/Column/257217/IPO-Avantium-11-euro.aspx
https://www.iex.nl/Nieuws...910.1001797106.1477667996
Ligt er aan wat het aandeel doet.Kees_frl schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:14:
[...]
Yes ik ben er ook naar aan het kijken.
Een uurtje na het openen van de beurs kan het aandeel makkelijk 50% meer waard zijn (zie snapchat vorige week). Dan pak je met je voorinschrijving lekkere winst.
Daar tegenover staat bijvoorbeeld Facebook dat na de IPO binnen 3 dagen 30% kwijt was.
Het voordeel van voorinschrijven is dat je op je gemakje alle beschikbare documenten door kan nemen en kan beslissen of de prijs die ze vragen redelijk is.
ik doe maandelijks een transactie naar het degiro account van mijn vrouw. Zet gewoon haar account naam in de omschrijving. Echter het komt wel eens voor dat ik er weer achteraan moet mailen dat het geld niet in haar account staat.
Zijn er meerdere degiro gebruikers die dat probleem ook hebben?
Kan dat zijn dat ik ook een account heb met het zelfde rekeningnummer eraan?
Bij mijn zoon komen de betalingen wel elke maand keurig binnen, maar hij heeft dan wel een eigen bankrekening die ook enkel aan zijn account zit.
Bij mijn zoon komen de betalingen wel elke maand keurig binnen, maar hij heeft dan wel een eigen bankrekening die ook enkel aan zijn account zit.
Ik wist niet eens dat dat kon...KoRnboy112 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:08:
ik doe maandelijks een transactie naar het degiro account van mijn vrouw. Zet gewoon haar account naam in de omschrijving. Echter het komt wel eens voor dat ik er weer achteraan moet mailen dat het geld niet in haar account staat.
Ik maak het geld zelf eerst over naar de betaalrekening die gekoppeld is aan mijn account bij degiro. En dan maak ik het geld via iDeal over vanuit mijn account bij degiro.
En aangezien overmaken naar dezelfde bank en betalen via ideal allebei geen verwerkingstijd hebben staat het binnen 5 minuten bij mijn degiro account bijgeschreven.
Ja staat bij mij gewoon zo geprogrammeerd bij de bank dat daar elke maand automatisch een bedrag naar toe gaat. Doormiddel van een periodieke overschrijving. Voordeel is dat ik er dan geen omkijken naar heb, maar meestal wel 1 of 2 dagen verwerkingstijd..RocketKoen schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:37:
[...]
Ik wist niet eens dat dat kon...
Ik maak het geld zelf eerst over naar de betaalrekening die gekoppeld is aan mijn account bij degiro. En dan maak ik het geld via iDeal over vanuit mijn account bij degiro.
En aangezien overmaken naar dezelfde bank en betalen via ideal allebei geen verwerkingstijd hebben staat het binnen 5 minuten bij mijn degiro account bijgeschreven.
Maar ja, dat voordeel werkt in dit geval dus in mijn nadeel, is nu al 2 keer verkeerd gaan. Dan moet ik er weer achteraan mailen en komt het allemaal wel goed, maar ja.
Ben trouwens wel benieuwd wie waar posities in heeft..? Ben meer een LT belegger en dan toch meer US als EUR.
Even kort mijn lijstje op dit moment:
Johnson & Johnson
Mettler Toledo Intl
Microsoft Corp
Novartis
Realty Income
Reynolds American
Unilever
SEB
Seb is trouwens van Tefal spul en Mettler Toledo van de weegschalen etc.
Daarnaast heb ik nog wat NN fondsen via Fitvermogen en wat EFTs zoals bijv. Think Total Market UCITS ETF Neutraal
Voor de kinderen storten we regelmatig geld in: iShares Core MSCI World UCITS ETF
[ Voor 27% gewijzigd door KoRnboy112 op 06-03-2017 14:54 ]
En koop je dan ook automatisch de juiste aandelen? Anders zie ik het voordeel er niet van in, je moet alsnog apart inloggen voor de aankopen.
Nee dat gaat dus niet.. maar kan ook zijn dat er bijv. 2 maanden nodig zijn om weer aan 't bedrag te komen. Is eigenlijk gewoon meer puur omdat ik dan niet kan vergeten om er geld op te zetten.Tsurany schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:51:
En koop je dan ook automatisch de juiste aandelen? Anders zie ik het voordeel er niet van in, je moet alsnog apart inloggen voor de aankopen.
Maar als je vergeet de aandelen te kopen dan heb je er toch alsnog niks aan dat het geld er staat? Ik zie niet wat er lastig is aan met iDeal geld storten op het moment dat je de aandelen gaat aanschaffen.
Ja, ik denk dat je inderdaad wel een punt hebt. Makkelijker is dan enkel alleen de automatische overboeking doen bij de bank naar de juiste tegenrekening en dan met de hand geld uploaden via iDeal en dat gelijk kopen.Tsurany schreef op maandag 6 maart 2017 @ 15:04:
Maar als je vergeet de aandelen te kopen dan heb je er toch alsnog niks aan dat het geld er staat? Ik zie niet wat er lastig is aan met iDeal geld storten op het moment dat je de aandelen gaat aanschaffen.
Bedankt voor de toelichting.RocketKoen schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:01:
[...]
Ligt er aan wat het aandeel doet.
Een uurtje na het openen van de beurs kan het aandeel makkelijk 50% meer waard zijn (zie snapchat vorige week). Dan pak je met je voorinschrijving lekkere winst.
Daar tegenover staat bijvoorbeeld Facebook dat na de IPO binnen 3 dagen 30% kwijt was.
Het voordeel van voorinschrijven is dat je op je gemakje alle beschikbare documenten door kan nemen en kan beslissen of de prijs die ze vragen redelijk is.
Mijn gevoel (kan het totaal niet onderbouwen en snapchat bewijst het tegenovergestelde) is dat na de beursgang het aandeel (wat) stijgt en mensen weer uitstappen (snelle winst) en vervolgens het aandeel lager staat.
Nu beleg ik voor de lange termijn, maar ik twijfel gewoon bij ze. Zeker een goede optie voor mij iig.
Anderen nog argumenten waarom er wel of juist niet in wordt gestapt?
[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 06-03-2017 16:34 ]
Ik doe persoonlijk niet aan losse aandelen.KoRnboy112 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:46:
[...]
Ben trouwens wel benieuwd wie waar posities in heeft..? Ben meer een LT belegger en dan toch meer US als EUR.
Tot dit jaar deed ik VTI 50% / VXUS 50%, maar sinds dit jaar heb ik
VTI 25%
VBR 25% (US small cap value)
VEU 25% (ex-US large blend)
VSS 25% (ex-US small cap blend)
Eigenlijk ben ik opzoek naar een Ex-US large value ETF, maar er is geen ETF met een lage TER
Ik overweeg om VTI naar VOO te veranderen of 30/20 vti/vbr te doen ivm te veel small cap tilt.
Gewoon uit interese, MTO (aan FRA in EUR) of MTD (aan NYSE in USD)?KoRnboy112 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:46:
Mettler Toledo Intl
En kijk je dan naar de producten/afzetmarkt? Of hoe men het financieel rondbrengt? Wat denk je van Anton Paar, Sartorius en/of Thermo Fisher Scientific die her en der overlap hebben met de dingen die MT allemaal doet.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Gewoon MTD, ik kijk idd naar de producten, afzetmarkt en de financiële info. Dat zijn zeker ook interessante bedrijven. Echter wil ook niet al te veel in ongeveer dezelfde vijver vissen. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik dicht bij het vuur zit bij MTQwerty-273 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 17:41:
[...]
Gewoon uit interese, MTO (aan FRA in EUR) of MTD (aan NYSE in USD)?
En kijk je dan naar de producten/afzetmarkt? Of hoe men het financieel rondbrengt? Wat denk je van Anton Paar, Sartorius en/of Thermo Fisher Scientific die her en der overlap hebben met de dingen die MT allemaal doet.
Anders zou ik waarschijnlijk hier ook niet in durven beleggen, sinds kort zitten ze trouwens ook in de S&P 500. En staan op de kooplijst van 2019 van een us beursanalist welke recentelijk is gepubliceerd in Beleggers Belangen.
Afgelopen jaren hebben ze zeer solide resultaten geboekt.
Check Schwab fundamental indices. Hebben een value tilt en TER is goed te doen. Ze hebben ex us small value en ex us large value.Ik doe persoonlijk niet aan losse aandelen.
Tot dit jaar deed ik VTI 50% / VXUS 50%, maar sinds dit jaar heb ik
VTI 25%
VBR 25% (US small cap value)
VEU 25% (ex-US large blend)
VSS 25% (ex-US small cap blend)
Eigenlijk ben ik opzoek naar een Ex-US large value ETF, maar er is geen ETF met een lage TER![]()
Ik overweeg om VTI naar VOO te veranderen of 30/20 vti/vbr te doen ivm te veel small cap tilt.
Dit kreeg ik bij het inloggen https://www.degiro.nl/pensioenrekening.html goed alternatief voor BND.
Ik ben niet zo'n fan van DeGiro, maar dit lijkt me toch wel een mooi product waar geen enkel alternatief voor is.Zenix schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:08:
Dit kreeg ik bij het inloggen https://www.degiro.nl/pensioenrekening.html goed alternatief voor BND.
De vrijheid van zelf sparen/beleggen. Met alle belastingvoordelen van pensioensparen.Zenix schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:08:
En volgens het AFM rekent het gemiddeld pensioenfonds 0,53% aan kosten. DeGiro 0,2% (zolang je niet voor meer dan die 0,2% aan transacties doet).
Dat scheelt je gemiddeld 10% op je pensioenuitkering.
Dit topic is gesloten.