Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PromWarMachine
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16-10 12:22

PromWarMachine

Forsaken Archer

quote:
Loev schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:14:
[...]

Super, bedankt! Is DGR van 10% is misschien wat hoog? Ik moet inderdaad als instapper goed letten op de payout ratio. Jammer dat veel bedrijven op mijn lijstje erg duur zijn. (tegen de 52 high) Ik kende de lijst van Fish, hierin filteren is zeker handig.
Zie ook wat Xanaroth hierboven uitlegt :)

Dat staat ook wel bekend als de 10x10 regel. Je wilt idealiter binnen 10 jaar 10% Yield on cost bereiken.
Bij hogere yield heb je een lagere groei nodig en vice versa.

Dividend for Starters

• Loev
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 17:58
//edit

Loev wijzigde deze reactie 23-01-2017 16:20 (98%)

• Fuelke
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13-10 21:12

Fuelke

Forza Ferrari

quote:
Op 12 januari 2017 heeft Norges Bank, met zetel Bankplassen 2, PO Box 1179 Sentrum, Oslo, 0107, Noorwegen, de FSMA en Gimv te kennen gegeven dat per 11 januari 2017 de participatie van Norges Bank in Gimv 766.826 aandelen en stemrechten bedraagt, hetzij 3,02%. Hiermee overschrijden ze de statutaire drempel van 3%.

Op 18 januari 2017 heeft Norges Bank ... te kennen gegeven dat per 13 januari 2017 de participatie van Norges Bank in Gimv 751.956 aandelen en stemrechten bedraagt, hetzij 2,96%. Hiermee dalen ze beneden de statutaire drempel van 3%.

Op 20 januari 2017 heeft Norges Bank ...te kennen gegeven dat per 19 januari 2017 de participatie van Norges Bank in Gimv 771.309 aandelen en stemrechten bedraagt, hetzij 3,03%. Hiermee stijgen ze boven de statutaire drempel van 3%.
http://www.gimv.com/nl/in...l/aandeelhoudersstructuur

Zou er iemand verkocht hebben terwijl ze wouden bijkopen? 8)7

La Ferrari piý bella Ť quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• alienfruit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:05

alienfruit

the alien you never expected

Ja, het probleem is dat ik zowel mijn rekeningen als de brokering diensten bij dezelfde bank had lopen (beide online). Ik heb het gemeld bij de politie, en de bank. Zelfs ombudsman ingeschakeld. Ze weten ook wie het heeft gedaan. Maar het geld is weg en omdat de bank van mening is dat het allemaal mijn fout en kunnen ze niks doen.

Ze vonden het helemaal niet gek dat er plotseling meerdere jaarsalarissen van mijn rekening werden afgeschoren van een spaarrekening die ik al minstens anderhalf jaar niet meer had gebruikt... Echt schandalig. Nu zit ik dus zonder een pensioen en ik dacht het goed voor elkaar te hebben.

Sorry, voor mijn late reactie ik ben op vakantie in AziŽ.

alienfruit wijzigde deze reactie 24-01-2017 06:05 (4%)

• Ernie
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13-10 15:30
quote:
alienfruit schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 05:51:
Ja, het probleem is dat ik zowel mijn rekeningen als de brokering diensten bij dezelfde bank had lopen (beide online). Ik heb het gemeld bij de politie, en de bank. Zelfs ombudsman ingeschakeld. Ze weten ook wie het heeft gedaan. Maar het geld is weg en omdat de bank van mening is dat het allemaal mijn fout en kunnen ze niks doen.

Ze vonden het helemaal niet gek dat er plotseling meerdere jaarsalarissen van mijn rekening werden afgeschoren van een spaarrekening die ik al minstens anderhalf jaar niet meer had gebruikt... Echt schandalig. Nu zit ik dus zonder een pensioen en ik dacht het goed voor elkaar te hebben.

Sorry, voor mijn late reactie ik ben op vakantie in AziŽ.
Bedankt voor je reactie, vreselijk lullig voor je en inderdaad bizar dat er zulke enorme bedragen verschoven kunnen worden zonder dat er ergens een lampje gaat branden. Ik vind dat dit soort dingen bij de zorgplicht van de bank horen. Fijne vakantie en hopelijk kun je via de juridische weg nog gerechtigheid halen.

• Sandyman538
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:15

Sandyman538

SandstorM [148839]

quote:
Ernie schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:55:
[...]

Bedankt voor je reactie, vreselijk lullig voor je en inderdaad bizar dat er zulke enorme bedragen verschoven kunnen worden zonder dat er ergens een lampje gaat branden. Ik vind dat dit soort dingen bij de zorgplicht van de bank horen. Fijne vakantie en hopelijk kun je via de juridische weg nog gerechtigheid halen.
Ik vind dat het bij je eigen zorgplicht hoort dat je adresgegevens bij de bank kloppen. Verder heeft hij het erover dat de post dus naar zijn oude adres ging en dat er 'iets' fout is gegaan, en dat degene die dit gedaan heeft alle gegevens had van hem, dat iets is denk ik wel een belangrijk punt in het verhaal. Je haalt gewoon zelf een fail/safe weg door te verhuizen en dat niet door te geven aan de bank. Verschrikkelijk zuur natuurlijk, maar ik vind dat de bank hier niet zoveel blaam treft. Hoe ver moet de zorgplicht van een bank gaan?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:49
Ik moet bekennen dat ik ook wel een keer ben vergeten om mijn verhuizing door te geven aan de bank. Dat was een rekening die ik eigenlijk niet meer gebruikte, maar er stond nog wel geld op de spaarrekening en op de betaalrekening kon ik rood staan (en het was gratis, want student).
Gelukkig was mijn oude adres dat van mijn ouders. Dus die bewaarde netjes alle post die op het oude adres kwam.
Dat is inclusief een nieuwe creditcard en bankpas. Die stuurde de bank al 3 maanden voor het verlopen van de oude pasjes op.
En als je een nieuwe PIN code vraagt dat sturen ze die ook in zo'n speciale enveloppe naar je postadres.

TheS4ndm4n#1919

• Arcadius
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15-10 16:27
quote:
PromWarMachine schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:19:
[...]
Echt keiharde eisen heb ik niet, want soms moet je je een beetje aanpassen aan de markt.
-knip-
Wat overblijft is een top 3 aan kanshebbers.
Volgens dit lijstje zou dat bv VFC, BT of AMGN kunnen zijn.

Als ik lui ben, wil het wel eens voorkomen dat ik een van deze gewoon koop, maar eigenlijk wil je ook nog even onderzoeken of de daling in prijs een structurele oorzaak heeft.
Als het bedrijf voor het derde of vierde kwartaal achtereenvolgens slechte cijfers heeft laten zien, kun je er misschien beter vanaf blijven. Zeker als ze 'slechts' 5 Š 6 jaar dividendverhogingen hebben laten zien.
Probleem bij dit soort stockpicking is dat je net de verkeerde koopt. Bijvoorbeeld het door jou aangehaalde BT.

Vandaag -20% op boekhoudfraude in Italie. Dat hakt er enorm in, je resultaat dit jaar wordt midscheeps geraakt. Komt misschien goed, maar de gemiddelde ETF zal je niet meer kunnen bijhouden..

Arcadius wijzigde deze reactie 24-01-2017 11:16 (5%)

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:17
quote:
Arcadius schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:00:
[...]

Probleem bij dit soort stockpicking is dat je net de verkeerde koopt. Bijvoorbeeld het door jou aangehaalde BT.

Vandaag -20% op boekhoudfraude in Italie. Dat hakt er enorm in, je resultaat dit jaar wordt midscheeps geraakt. Komt misschien goed, maar de gemiddelde ETF zal je niet meer kunnen bijhouden..
Ik ben ook skeptisch over de aanpak, maar het kan natuurlijk ook de andere kant op werken; overnamebod i.p.v. boekhoudfraude.

Onvoorstelbaar!

• Ernie
  • Laatst online: 13-10 15:30
quote:
Sandyman538 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:04:
[...]

Ik vind dat het bij je eigen zorgplicht hoort dat je adresgegevens bij de bank kloppen. Verder heeft hij het erover dat de post dus naar zijn oude adres ging en dat er 'iets' fout is gegaan, en dat degene die dit gedaan heeft alle gegevens had van hem, dat iets is denk ik wel een belangrijk punt in het verhaal. Je haalt gewoon zelf een fail/safe weg door te verhuizen en dat niet door te geven aan de bank. Verschrikkelijk zuur natuurlijk, maar ik vind dat de bank hier niet zoveel blaam treft. Hoe ver moet de zorgplicht van een bank gaan?
Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk dat je adresgegevens kloppen. Maar fouten maken is menselijk en de processen moeten in mijn ogen zo ingericht zijn dat je niet meerdere jaarlonen kan verliezen hierdoor.

Ik vind dat een bank zorgplicht begint te dragen zodra er meerdere overschrijvingen gedaan worden met een viertal nullen terwijl dit normaliter niet gebeurd.

• writser
Helemaal als die overboekingen naar een nieuw, onbekend rekeningnummer zijn, of als er ineens superveel gepind wordt.

Wat een zuur verhaal. Alienfruit: als je weet wie het gedaan heeft, kun je die mensen dan niet aanklagen? Heb je al gesproken met een advocaat o.i.d.? Of geprobeerd de media in te schakelen?

Onvoorstelbaar!

• kraades
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 16-10 15:56
Offtopic:
Men weet wie het heeft gedaan maar kan niks doen. Pft.

• Tsurany
  • Niet online
Mijn vriendin heeft ook de eerste stapjes gezet. Gisteren een account bij DeGiro aangemaakt en vandaag een order ingezet voor 50% VTI en 50% VXUS. Eens zien hoe dat gaat lopen :)

Zelf zit ik te denken om VANGUARD FTSE ALL-WORLD UCITS ETF te verkopen en in plaats daarvan ook VTI en VXUS te kopen. Vraag me alleen af hoeveel zin dat precies heeft, scheelt op jaarbasis wel ontzettend weinig.

• RobinFoot
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13-10 18:32
Ik wil ook via DeGiro gaan beginnen met de combinatie VTI/VXUS (50/50), waarbij ik elke maand een vast bedrag inleg.
Klopt het dat ik via DeGiro slechts hele aandelen van de ETF in mijn portfolio kan krijgen? Zo ja, hoe doen jullie dit dan met vaste bedragen per maand? Opsparen totdat de verhouding 50/50 wel gemaakt kan worden in hele aandelen?

• Arcadius
quote:
RobinFoot schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:33:
Ik wil ook via DeGiro gaan beginnen met de combinatie VTI/VXUS (50/50), waarbij ik elke maand een vast bedrag inleg.
Klopt het dat ik via DeGiro slechts hele aandelen van de ETF in mijn portfolio kan krijgen? Zo ja, hoe doen jullie dit dan met vaste bedragen per maand? Opsparen totdat de verhouding 50/50 wel gemaakt kan worden in hele aandelen?
Ja. Op de beurs worden aandelen in hele hoeveelheden verhandeld.

• One-eye864
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16-10 14:24
quote:
RobinFoot schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:33:
Ik stort iedere maand hetzelfde bedrag om op rekening bij DeGiro en kijk na de storting welk aandeel ik nodig heb voor de 50/50 verdeling en die koop ik.

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:41
quote:
RocketKoen schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:31:
Ik moet bekennen dat ik ook wel een keer ben vergeten om mijn verhuizing door te geven aan de bank. Dat was een rekening die ik eigenlijk niet meer gebruikte, maar er stond nog wel geld op de spaarrekening en op de betaalrekening kon ik rood staan (en het was gratis, want student).
Gelukkig was mijn oude adres dat van mijn ouders. Dus die bewaarde netjes alle post die op het oude adres kwam.
Dat is inclusief een nieuwe creditcard en bankpas. Die stuurde de bank al 3 maanden voor het verlopen van de oude pasjes op.
En als je een nieuwe PIN code vraagt dat sturen ze die ook in zo'n speciale enveloppe naar je postadres.
Exact hetzelfde verhaal meegemaakt/meegekregen.
Bankadres gewijzigd maar creditcard gegevens niet, sta je in London, is je nieuwe creditcard al 2 maanden op je oude adres en kun je dus niet betalen. De oude bewoner bewaarde alles maar liet ons nooit wat weten, terwijl het een kennis van ons is/was.

Ot:/
Blij met het nieuws over SBM weer.
Beste aankoop sinds vorig jaar Juni, waren mijn eerste aandelen die ik heb gelocht. :7 .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Slomy
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 07:13
Ook ik zou mij graag willen verdiepen in de beginselen van het beleggen op de beurs. Afgelopen jaar ben ik ook maar begonnen met het maken van 'een potje voor later' door maandelijks geld richting een spaarrekening te zetten. Het rendement hierop is natuurlijk bedroevend vandaar verder aan het kijken. Het is absoluut geld wat nu over is en wat ik graag zou willen investeren voor de lange termijn. Oftewel ik ga zeker geen actieve belegger worden, maar eerder kijken naar iets waar ik voor de lange termijn (passief) in kan beleggen in de hoop een beter rendement te behalen dan de spaarrente.

Nou is natuurlijk de vraag: wat moet dit dan gaan worden. Moet ik kijken naar sectoren die voor mij begrijpbaar / tastbaar zijn en de bedrijven hierin waar ik een goed gevoel bij heb en hierin investeren? Kan ik mij beter focussen op bedrijven met een goed rendement zoals bijvoorbeeld een Shell. Of focussen (in ieder geval in het begin) op de hierboven genoemde VTI/VXUS. Of moet ik gewoon denken aan een Meesman en mij daar aanmelden (al zit je daar wel vast aan de minimale maandelijkse inzet als je niet in een keer 10k).

Ik vind het nog lastig om in te schatten wat nu voor mij wijsheid gaat zijn, desondanks heb ik veel aan dit topic en de informatie die hierin verstrekt is geworden (+ in aan het lezen dmv literatuur).

• RocketKoen
quote:
alaintje schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:38:
[...]
Ot:/
Blij met het nieuws over SBM weer.
Beste aankoop sinds vorig jaar Juni, waren mijn eerste aandelen die ik heb gelocht. :7 .
Vandaag niet zo schokkend. Blijft spannend met petrobas.
Maar als je in Juni hebt gekocht dan zit je nu op zo'n 50% winst... Dat is niet verkeerd.
quote:
Slomy schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:12:
Ook ik zou mij graag willen verdiepen in de beginselen van het beleggen op de beurs. Afgelopen jaar ben ik ook maar begonnen met het maken van 'een potje voor later' door maandelijks geld richting een spaarrekening te zetten. Het rendement hierop is natuurlijk bedroevend vandaar verder aan het kijken. Het is absoluut geld wat nu over is en wat ik graag zou willen investeren voor de lange termijn. Oftewel ik ga zeker geen actieve belegger worden, maar eerder kijken naar iets waar ik voor de lange termijn (passief) in kan beleggen in de hoop een beter rendement te behalen dan de spaarrente.

Nou is natuurlijk de vraag: wat moet dit dan gaan worden. Moet ik kijken naar sectoren die voor mij begrijpbaar / tastbaar zijn en de bedrijven hierin waar ik een goed gevoel bij heb en hierin investeren? Kan ik mij beter focussen op bedrijven met een goed rendement zoals bijvoorbeeld een Shell. Of focussen (in ieder geval in het begin) op de hierboven genoemde VTI/VXUS. Of moet ik gewoon denken aan een Meesman en mij daar aanmelden (al zit je daar wel vast aan de minimale maandelijkse inzet als je niet in een keer 10k).

Ik vind het nog lastig om in te schatten wat nu voor mij wijsheid gaat zijn, desondanks heb ik veel aan dit topic en de informatie die hierin verstrekt is geworden (+ in aan het lezen dmv literatuur).
Een goedkope broker (bvb degiro) en goedkope brede ETF's (bijvoorbeeld VTI+VXUS).
Als je je wat meer in wilt lezen kun je misschien zelf een andere combinatie samenstellen.
Losse aandelen kopen zou ik niet doen totdat je je echt hebt verdiept in hoe je goede aandelen kiest. En actief handelen moet je eigenlijk overlaten aan de professionals :P

RocketKoen wijzigde deze reactie 24-01-2017 13:17 (69%)

TheS4ndm4n#1919

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Slomy schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:12:
Als het voor jou niet duidelijk is dan is het in ieder geval verstandig weg te blijven bij specifieke bedrijven of sectoren. Dan is het enkel nog de vraag of je een opslag wilt betalen voor gebruiksgemak (Meesman) of zelf de maandelijkse aankopen wilt doen (VTI/VXUS).

• Slomy
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 07:13
quote:
Tsurany schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:16:
[...]

Als het voor jou niet duidelijk is dan is het in ieder geval verstandig weg te blijven bij specifieke bedrijven of sectoren. Dan is het enkel nog de vraag of je een opslag wilt betalen voor gebruiksgemak (Meesman) of zelf de maandelijkse aankopen wilt doen (VTI/VXUS).
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Personlijk zou ik graag zelf de maandelijkse aankopen gaan doen. Zit nu bij Binck (account uit ver verleden, kom helaas niet in aanmerking voor de huidige (transactietegoed) actie) maar ben aan het kijken naar een degiro account vanwege de toch wel substantieel lagere kosten.
quote:
RocketKoen schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:13:

Een goedkope broker (bvb degiro) en goedkope brede ETF's (bijvoorbeeld VTI+VXUS).
Als je je wat meer in wilt lezen kun je misschien zelf een andere combinatie samenstellen.
Losse aandelen kopen zou ik niet doen totdat je je echt hebt verdiept in hoe je goede aandelen kiest. En actief handelen moet je eigenlijk overlaten aan de professionals :P
Dat is inderdaad voor mij waarschijnlijk het beste beginpunt. Actief handelen daar wil ik mij absoluut ook niet mee bezig houden en daar maak ik mij ook geen illusies over. Denk ook dat het goed is om dat altijd voor ogen te houden. Passief lijkt mij daarnaast gelukkig ook nog een ontzettend leuke bezigheid waar ik vast de nodige uren aan ga besteden!

Slomy wijzigde deze reactie 24-01-2017 13:23 (36%)

• alienfruit

alienfruit

quote:
[b]Sandyman538 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:04:Ik vind dat het bij je eigen zorgplicht hoort dat je adresgegevens bij de bank kloppen. Verder heeft hij het erover dat de post dus naar zijn oude adres ging en dat er 'iets' fout is gegaan, en dat degene die dit gedaan heeft alle gegevens had van hem, dat iets is denk ik wel een belangrijk punt in het verhaal. Je haalt gewoon zelf een fail/safe weg door te verhuizen en dat niet door te geven aan de bank. Verschrikkelijk zuur natuurlijk, maar ik vind dat de bank hier niet zoveel blaam treft. Hoe ver moet de zorgplicht van een bank gaan?
Ik heb wel een adreswijziging doorgegeven middels een formulier en die naar ze opgestuurd. Het probleem alleen is dat ze daar dus geen bevestiging opgeven. Omdat het wijzigen van een adres + post verzending wel een paar weken kan duren. Ik vind zelf wel dat een bank zorgplicht heeft (vonden zelf inderdaad van niet). Als iemand plotseling bedragen overboekt wat hij nog nooit heeft gedaan moet er wel een lampje gaan branden. Juridische weg heb ik al geprobeerd maar de CHF 15k en heeft niks uitgemaakt.

• Arcadius
quote:
alienfruit schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:24:
[...]

Ik heb wel een adreswijziging doorgegeven middels een formulier en die naar ze opgestuurd. Het probleem alleen is dat ze daar dus geen bevestiging opgeven. Omdat het wijzigen van een adres + post verzending wel een paar weken kan duren. Ik vind zelf wel dat een bank zorgplicht heeft (vonden zelf inderdaad van niet). Als iemand plotseling bedragen overboekt wat hij nog nooit heeft gedaan moet er wel een lampje gaan branden. Juridische weg heb ik al geprobeerd maar de CHF 15k en heeft niks uitgemaakt.
Gaat niet echt over beleggen, dit toch?

• Kixpo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:17
Vraagje mbt hedged en unhedged bij BrandNewDay. Ik dacht dat ik het unhedged fonds had gekozen, maar blijkbaar heb ik toch de hedged variant. Gezien de sterk opgelopen dollarkoers lijkt dit niet het beste moment om over te stappen, maar voor de lange termijn lijkt unhedged toch een beter rendement op te leveren.
Wat is wijsheid?

• Arcadius
*knip offtopic*

Rukapul wijzigde deze reactie 24-01-2017 14:01 (92%)

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:06

Zr40

heeft native IPv6

Het risico bij de unhedged variant wat betreft valuta is dat de Euro meer waard kan zijn op moment van verkoop ten opzichte van de munteenheden van de aandelen waarin het fonds belegt. Bij de hedged variant wordt er een constructie gebruikt waarbij valutakoersschommelingen geen effect hebben, maar in feite loop je dan juist het risico dat de Euro minder waard kan zijn.

Hedged, unhedged, 50/50 verdeling ertussen, het zijn allemaal geldige strategieŽn. Kies de risico's waar jij je prettig bij voelt.

Zr40 wijzigde deze reactie 24-01-2017 13:58 (15%)

10x270 Wp zuid (PVOutput | Live)

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 16:43
quote:
Zr40 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:56:
Het risico bij de unhedged variant wat betreft valuta is dat de Euro meer waard kan zijn op moment van verkoop ten opzichte van de munteenheden van de aandelen waarin het fonds belegt. Bij de hedged variant wordt er een constructie gebruikt waarbij valutakoersschommelingen geen effect hebben, maar in feite loop je dan juist het risico dat de Euro minder waard kan zijn.

Hedged, unhedged, 50/50 verdeling ertussen, het zijn allemaal geldige strategieŽn. Kies de risico's waar jij je prettig bij voelt.
Mee eens,
Helaas kun je slechts achteraf weten welke verdeling de juiste zou zijn geweest.

Ik ben overgestapt op unhedged met als argument dat er wat verborgen kosten zitten in afdekken van valutarisico's. Maar dat is op basis van "voor wat hoort wat"...niet heel sterk eigenlijk.

De hamvraag is dus: wat is objectief de beste verdeling (neem bijvoorbeeld looptijd van 100 jaar)?

You're either part of the solution or you're part of the problem

• alaintje
quote:
RocketKoen schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:13:
[...]

Vandaag niet zo schokkend. Blijft spannend met petrobas.
Maar als je in Juni hebt gekocht dan zit je nu op zo'n 50% winst... Dat is niet verkeerd.
Jup 45%.

Amg (advanced metallurgical) was daar de tegenhanger van, heb volgens mij -20% gestaan, toen bijgekocht en zijn ze nog dieper gezakt. Nu zijn ze gelukkig weer wat omhoog.
Zijn wellicht een tikkeltje over gewaardeerd maar denk dat zo'n speler op de lange termijn belangrijk is voor in de portefeuille en blijf deze ook bijkopen denk ik.

Asml heeft t ook wel lekker gedaan, sowieso deze januari nog. Helaas met de helft uitgestapt in ~december. Achja fouten maak je.
AB Inbev was dan weer het volgende kleine minpuntje, ondanks 't dividend klein beetje in het rood afgelopen half jaar.

Voor de rest wel tevreden vorig jaar, zat 1 januari op +5% maar het is mij teveel werk om uit te rekenen aangezien ik toch wel onregelmatig bijstort en verkoop en koop.
Moet dit nog ff fatsoenlihk automatiseren met een macro in excel ofzo. Want je kunt vrij gemakkelijk alles importen van Degiro in een excel.

• Arcadius
quote:
alaintje schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:26:
[...]
Voor de rest wel tevreden vorig jaar, zat 1 januari op +5% maar het is mij teveel werk om uit te rekenen aangezien ik toch wel onregelmatig bijstort en verkoop en koop.
Moet dit nog ff fatsoenlihk automatiseren met een macro in excel ofzo. Want je kunt vrij gemakkelijk alles importen van Degiro in een excel.
Vorig jaar 5% rendement? Ai, dat doet toch zeer natuurlijk.

• alaintje
quote:
Arcadius schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:33:
[...]

Vorig jaar 5% rendement? Ai, dat doet toch zeer natuurlijk.
Ik ben in mei/juni begonnen(met wat nu 30% van mijn huid vermogen zou zijn) en vervolgens 2-3wekelijks bijgekocht.
Dus t valt wel mee hoor.
Dat zou ruim 10-15% per jaar betekenen als je het terug zou kunnen rekenen.

alaintje wijzigde deze reactie 24-01-2017 16:46 (4%)

• PCJR
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16-10 12:41

Ik zie bij zowat all mijn mix funds een behoorlijke sprong, heeft iedereen dat nou of? :/

Trouwens alles in de - hier, op zowel Pritle, Fit en Degiro.
Moet er ook niet iedere week op kijken...maar gewoon 1 keer per jaar :z

E6750@3,2Ghz | Dell u2410 | ColorMunki | Samsung S7 | 7D 15-85 | B&W CM8S2 | Neato Connected | EQ6 | A4B7

• alienfruit

alienfruit

quote:
Arcadius schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:44:
Gaat niet echt over beleggen, dit toch?
Sorry, dat het kwijtraken van aandelen niet bij belegen hoort. Gelukkig ben jij niet je APPL en GOOGL kwijt.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:59
quote:
PCJR schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:57:
[afbeelding]

Ik zie bij zowat all mijn mix funds een behoorlijke sprong, heeft iedereen dat nou of? :/

Trouwens alles in de - hier, op zowel Pritle, Fit en Degiro.
Moet er ook niet iedere week op kijken...maar gewoon 1 keer per jaar :z
Klein gokje, je hebt op die dag geld bijgestort?

• PCJR
quote:
Hielko schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:19:
[...]

Klein gokje, je hebt op die dag geld bijgestort?
Nou ik ben rond de overgang 2016-2017 beginnen met Degiro, Pritle en Fit, dus dat zou goed kunnen :>

E6750@3,2Ghz | Dell u2410 | ColorMunki | Samsung S7 | 7D 15-85 | B&W CM8S2 | Neato Connected | EQ6 | A4B7

• Hazelnoot
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-09 17:44
Volgens mij hebben ze de rendementen van 2012 t/m 2017 in 2014 t/m 2017 gepropt?

https://www.fitvermogen.n...-Mix-Fund-III/useFilter/1

http://www.morningstar.nl...aspx?id=F0GBR04FUV&tab=13

• aufbakanleitung
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-10 21:14
Oke, wat is er aan de hand met deGiro? Die geeft opeens enorme verliezen aan op VTI, genoeg om de winst van de afgelopen twee maanden teniet te doen; maar als ik vervolgens op TradingView de VTI erbij pak zie ik toch een hele nette stijging in de afgelopen 2 maanden.

Doe ik iets verkeerd? Ik zou aan dat dag-/totaalresultaat toch direct moeten kunnen relateren aan het verloop van de grafiek? Moet ik misschien niet met market orders werken bij het kopen/verkopen?

• RocketKoen
quote:
aufbakanleitung schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:47:
Oke, wat is er aan de hand met deGiro? Die geeft opeens enorme verliezen aan op VTI, genoeg om de winst van de afgelopen twee maanden teniet te doen; maar als ik vervolgens op TradingView de VTI erbij pak zie ik toch een hele nette stijging in de afgelopen 2 maanden.

Doe ik iets verkeerd? Ik zou aan dat dag-/totaalresultaat toch direct moeten kunnen relateren aan het verloop van de grafiek? Moet ik misschien niet met market orders werken bij het kopen/verkopen?
Dat laatste sowieso niet. Want je kernselectie transacties (waar VTI in zit) zijn als het goed is alleen gratis bij limit orders.

Ik weet niet precies hoe degiro je totaal en dag resultaat uitrekent.
Ik heb bijvoorbeeld net de helft van mijn aandelen TSLA verkocht. En de winst op die transactie blijft wel op de overgebleven helft staan.
Heb je dus misschien in het verleden VTI met verlies verkocht?

TheS4ndm4n#1919

• aufbakanleitung
Ik heb geen historische verliezen want ik ben twee maanden geleden pas ingestapt. Maar ik heb tot nu toe alles met market orders aangeschaft. Gek dat dat geld kost en limit orders niet, enig idee wat daar de reden voor is? En hoeveel het dan kost?

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:51

Rukapul

Moderator General Chat
Jullie kijken vaker naar de grafiek van jullie trackers dan ik naar mijn actieve portefeuille :P

Gokje: valutaeffecten

• RocketKoen
quote:
aufbakanleitung schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:10:
Ik heb geen historische verliezen want ik ben twee maanden geleden pas ingestapt. Maar ik heb tot nu toe alles met market orders aangeschaft. Gek dat dat geld kost en limit orders niet, enig idee wat daar de reden voor is? En hoeveel het dan kost?
I'm with Rukapul dan.
Ik heb bijvoorbeeld vorige maand VXUS gekocht. En ik sta daar nu §50 verlies op. Maar VXUS staat hoger dan toen ik hem heb gekocht.

De reden is dat de grafiek met de koers in dollars is. Maar degiro berekent je winst/verlies in euro's. En de dollar is de laatste tijd weer minder waard geworden.

TheS4ndm4n#1919

• alaintje
quote:
RocketKoen schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:45:
[...]

I'm with Rukapul dan.
Ik heb bijvoorbeeld vorige maand VXUS gekocht. En ik sta daar nu §50 verlies op. Maar VXUS staat hoger dan toen ik hem heb gekocht.

De reden is dat de grafiek met de koers in dollars is. Maar degiro berekent je winst/verlies in euro's. En de dollar is de laatste tijd weer minder waard geworden.
Jup dat zie je elke dag als je inlogt voor 3-4u.
Je hebt al wat winst of verlies te pakken terwijl de fondsen op 0% verschil staan.
Mocht je ze willen verkopen zou je autoFX uit kunnen zetten om andere aandelen in dollars te willen kopen, aangezien je wel meer dollars hebt dan eerst, maar minder euro's.

• aufbakanleitung
Ah, valuta-effecten. Weer wat geleerd. En als ik dus nu weer trackers wil aanschaffen moet ik dit dus met limit orders doen. Gewoon een paar cent boven de market value invullen als ik wil kopen? (en visa-versa)

• RocketKoen
quote:
aufbakanleitung schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:35:
Ah, valuta-effecten. Weer wat geleerd. En als ik dus nu weer trackers wil aanschaffen moet ik dit dus met limit orders doen. Gewoon een paar cent boven de market value invullen als ik wil kopen? (en visa-versa)
Ja, als je gewoon de laat-prijs (of hoger) invult bij een limit koop order dan doet het eigenlijk hetzelfde als een market order.

Ik gebruik het vaak iets meer waar het voor bedoeld is. "Als dit aandeel onder prijs X zakt, dan wil ik er 30 kopen". En dan vul ik een prijs in die onder de huidige koers ligt. Dan kun je mooi gebruik maken van hele korte dipjes in de prijs.
Het enige nadeel is dat je cash wel vast staat tot de order is gevuld (of je hem intrekt). Je moet dus wel dekking hebben voor alle openstaande limit koop orders.

TheS4ndm4n#1919

• aufbakanleitung
quote:
RocketKoen schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:59:
[...]

Dat laatste sowieso niet. Want je kernselectie transacties (waar VTI in zit) zijn als het goed is alleen gratis bij limit orders.
De term Kernselectie kende ik ook nog niet, ik heb het even moeten uitzoeken, en ik heb dit gevonden:
Voor trackers die niet op de DEGIRO Kernselectie staan geldt het standaard tarief van de beurs waarop de tracker genoteerd staat. Het tarief voor de DEGIRO Trackers Kernselectie geldt alleen voor limit hit orders en is gebaseerd op een Fair use Policy.
Hier staat de kernselectie, en alle Vanguard ETF's lijken erin te staan. Ik ga er even vanuit dat een limit hit order en limit order hetzelfde is. Enige idee waarom dit tarief niet voor market orders zou gelden? Het komt er op neer dat ik al een dagloon heb verspild door me niet goed in te lezen. Ik moet hier maar wat vaker gaan lurken, voor mijn eigen bestwil.
quote:
RocketKoen schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:21:
[...]
Ik gebruik [een limit order] vaak iets meer waar het voor bedoeld is. "Als dit aandeel onder prijs X zakt, dan wil ik er 30 kopen". En dan vul ik een prijs in die onder de huidige koers ligt. Dan kun je mooi gebruik maken van hele korte dipjes in de prijs.
Het enige nadeel is dat je cash wel vast staat tot de order is gevuld (of je hem intrekt). Je moet dus wel dekking hebben voor alle openstaande limit koop orders.
Ah, thanks. Zo gebruikte ik het eerst ook, maar het viel me op dat die orders die ik zo plaats zo lang blijven staan dan. Misschien was ik gewoon te ongeduldig. Of ik was weer eens aan het handelen terwijl de beurs dicht was; ik blijf dat vergeten. 8)7

aufbakanleitung wijzigde deze reactie 25-01-2017 11:13 (28%)

• Roel-J
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 02-10 13:19
quote:
aufbakanleitung schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:07:
[...]

De term Kernselectie kende ik ook nog niet, ik heb het even moeten uitzoeken, en ik heb dit gevonden:
[...]

Hier staat de kernselectie, en alle Vanguard ETF's lijken erin te staan. Ik ga er even vanuit dat een limit hit order en limit order hetzelfde is. Enige idee waarom dit tarief niet voor market orders zou gelden? Het komt er op neer dat ik al een dagloon heb verspild door me niet goed in te lezen. Ik moet hier maar wat vaker gaan lurken, voor mijn eigen bestwil.

[...]

Ah, thanks. Zo gebruikte ik het eerst ook, maar het viel me op dat die orders die ik zo plaats zo lang blijven staan dan. Misschien was ik gewoon te ongeduldig. Of ik was weer eens aan het handelen terwijl de beurs dicht was; ik blijf dat vergeten. 8)7
Tellen ze de transactie kosten niet mee in het winst/verlies percentage? Aangezien DeGiro de "Fair Use Policy" heeft dat je 1x per maand per ETF die op de lijst staat gratis mag aanschaffen, dat je na meerdere transacties ineens verlies ziet ookal staat deze hoger?

• Hielko
Marktorders gebruiken buiten de reguliere beurstijden is niet echt slim. Ik weet niet of DeGiro ze dan daadwerkelijk naar de beurs stuurt, maar als ze dat doen dan betaal je haast gegarandeerd teveel voor je aandelen omdat de bid/ask spreads buiten de reguliere handelstijden veelal een stuk groter zijn.

• aufbakanleitung
quote:
Roel-J schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:20:
[...]

Tellen ze de transactie kosten niet mee in het winst/verlies percentage? Aangezien DeGiro de "Fair Use Policy" heeft dat je 1x per maand per ETF die op de lijst staat gratis mag aanschaffen, dat je na meerdere transacties ineens verlies ziet ookal staat deze hoger?
Damn idd. Ik vind het nogal ver gaat om 3 transacties in een maand als unfair use te bestempelen.
ETF’s en Beleggingsfondsen behorend tot de kernselectie van DEGIRO worden op basis van een fair use policy zonder transactiekosten aangebonden. Dit houdt in dat een cliŽnt iedere kalendermaand ťťn transactie (een aankoop of verkoop), per ISIN code, zonder transactiekosten kan laten uitvoeren. Elke volgende transactie in dezelfde ISIN code en richting wordt op voorwaarde dat de waarde van de transactie 1000 EUR/USD of meer is, ook zonder transactiekosten uitgevoerd. Let op, het opbouwen van een short positie in ETF’s uit de kernselectie valt niet binnen de een fair use policy. Dit betekent dat u daarvoor het standaard tarief van de beurs betaalt waarop de ETF genoteerd staat.
Maar het vervelende is nu dat ik niet kan achterhalen wat de kosten voor Trackers buiten de fair use policy is. Het staat volgens mij niet (duidelijk) bij tarieven. Iemand enig idee? :|

• Tsurany
  • Niet online
"* Voor trackers die niet op de DEGIRO Kernselectie staan geldt het standaard tarief van de beurs waarop de tracker genoteerd staat. Een
overzicht met DEGIRO Trackers Kernselectie kunt u terugvinden in het document center op www.degiro.nl. Het tarief voor de DEGIRO
Trackers Kernselectie geldt alleen voor limit hit orders en is gebaseerd op een Fair usePolicy."

Dan neem ik aan dat ze naar deze tabel verwijzen:
AANDELEN, HEFBOOMPRODUCTEN, WARRANTS & CFDS
LIMIT / MARKET / STOPLOSS / STOPLIMIT / JOIN ORDERS

• OttiglioM
  • Laatst online: 12-10 11:58
quote:
aufbakanleitung schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:43:
Damn idd. Ik vind het nogal ver gaat om 3 transacties in een maand als unfair use te bestempelen.
Die mening deel ik niet. Waar zou de fair use grens dan moeten liggen? Ik denk niet dat ze de kosten zo laag kunnen houden indien ze bijvoorbeeld daytraders gratis gaan faciliteren.
quote:
Het staat volgens mij niet (duidelijk) bij tarieven. Iemand enig idee? :|
Het staat daar toch zwart op wit voor mijn neus. Ben ik nu (lees)blind of ben jij het? Misschien ter verduidelijking: Ze spreken over de reguliere kosten per beurs. En die staan daar.

• RocketKoen
quote:
[...]

[...]

Maar het vervelende is nu dat ik niet kan achterhalen wat de kosten voor Trackers buiten de fair use policy is. Het staat volgens mij niet (duidelijk) bij tarieven. Iemand enig idee? :|
De kernselectie is gratis voor als je buy-and-hold doet of maandelijks inlegt bijvoorbeeld.
Als je actief gaat handelen willen ze graag wat meer aan je verdienen :P
En ze willen dus ook dat je bij periodiek inleggen je beperkt tot 1x per maand. Ipv dat je elke week 1 aandeel bijkoopt bijvoorbeeld.

Je kan overigens onder het kopje "rekening" precies zien welke kosten ze allemaal in rekening hebben gebracht.

TheS4ndm4n#1919

• aufbakanleitung
Oke, dus dan zit ik voor Vanguard op het Amerikaanse tarief § 0,50 + USD 0,004 per aandeel en voor mijn patriottistische "Think AEX UCITS ETF" zit ik op het Nederlandse tarief van § 2,00 + 0,02%. Die kosten zijn best te overzien.

De reden dat ik een beetje zenuwachtig doe over de kosten is vanwege dit soort waarschuwende berichten:
Ze brengen kosten achteraf in rekening. Ook kosten van bijvoorbeeld twee jaar geleden. Gaat niet altijd om groot geld, maar voor kleine beleggers is het schrikken. Niemand houdt van zulke verrassingen. Het is geen incidentele onhandigheid, maar structureel gerommel.

• Jesse
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-10 16:53
quote:
aufbakanleitung schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:12:
*knip*

De reden dat ik een beetje zenuwachtig doe over de kosten is vanwege dit soort waarschuwende berichten:
[...]
Volgens mij moet je ook rekening houden met kosten voor 'valuta' en 'opzetten handelsmogelijkheden'.
Ik kan je aanraden in dit topic eens te zoeken op 'kosten degiro'.

• Hazelnoot
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-09 17:44
quote:
[...]

[...]
Het staat er nu wel duidelijker bij dan in het begin, toen stond er alleen ''fair use'' en kwam/moest je er zelf achter komen dat het 1x per maand is, gelukkig zijn ze goed in achteraf aanvullen/toevoegen van dingetjes en datjes, maar hť, wel lekker goedkoop :)

• RocketKoen
quote:
aufbakanleitung schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:12:
Oke, dus dan zit ik voor Vanguard op het Amerikaanse tarief § 0,50 + USD 0,004 per aandeel en voor mijn patriottistische "Think AEX UCITS ETF" zit ik op het Nederlandse tarief van § 2,00 + 0,02%. Die kosten zijn best te overzien.

[...]
Dat is al aangepast.
Vroeger brachten ze een aantal kosten inderdaad op 31 dec in rekening. Dat gaat als het goed is sinds 2017 op de laatste dag van elke maand.

TheS4ndm4n#1919

• Rubberen
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 29-08 00:25
Door een plots overlijden, en ik erfgenaam ben van de overleden persoon ben ik plots in het bezit van aandelen.. Probleem speelt zich af in Belgie, dit ter info.

Ikzelf heb weinig tot geen kennis over aandelen, dus had ik gehoopt om hier wat raad te krijgen over het doen of al dan niet doen met deze aandelen.

Wat ik voorlopig weet:
Hij gebruikt het meduim Bolero, om zijn aandelen te beheren.
Hij heeft 2 aandelen:
-Telenet (voor een bedrag van +/- 5000euro)
-Ab inbev (geen idee welk bedrag)
Op zijn effecten portefeuiile staat nog 6000euro

Verder heeft hij bij de bank KBC zelf, nog +/-5000dollar staan. Ook als investering bedoeld.

De info uitwisseling met Bolero gaat zťťr moeizaam, maar binnen 2 dagen zouden wij een overzicht moeten krijgen over zijn bolero portefeuille. Dat zou dus meer duidelijkheid moeten geven naar de bedragen en wat hij nu precies allemaal heeft.

Aangezien die aandelen dus tot zijn kapitaal behoren, moet ik hier dus ook susccesierechten op betalen (30%, kloteregering  ). We hebben 2 maand de tijd om te beslissen of we deze al dan niet houden. De dag dat we zeggen, we verkopen de aandelen – zal de huidige dagkoers worden gebruikt om de succesierechten op te berekenen.

Vragen die ik momenteel heb:
-Is het beter dat ik de aandelen nu verkoop (in die periode van 2 maand). Of zijn dit aandelen die naarmate van tijd gaan stijgen in waarde? (laat het duidelijk zijn dat ik ook wel weet dat niemand de toekomst kan voorspellen, echter zijn er wel vaak signalen dat de waarde zal stijgen.)
-Omtrent de dollars. Met trump aan het roer en zijn plan ‘america first’. Lijkt het er naar mijn inzicht wel op dat de dollar een seruieze stijging kan bekomen. Delen jullie die mening? Of zeggen jullie eerder – neen verkopen!
-Zijn er mensen die ervaring hebben met bolero? Als ik bijvoorbeeld de aandelen verkoop, moet ik hier dan een % op betalen naar Bolero toe?

• Hielko
Over een periode van een paar maand is elke verandering van de koers van de aandelen en van de dollar ruis. Heeft weinig zin om ze aan te houden om te gokken op een hogere prijs. En verkopen zal vast wel iets kosten bij Bolero, ze hebben ongetwijfeld een tarievenoverzicht op hun site. Zal misschien een paar tientjes zijn oid, misschien minder, misschien iets meer. Geen idee hoe duur/goedkoop die partij is.

• Tsurany
  • Niet online
De vraag is vooral of jij met dit geld een risico wilt lopen of niet. Kan jij het geld zelf goed gebruiken? Dan verkopen. Heb je dit geld niet direct nodig? Dan kan je een risico lopen.
Echter gezien je beperkte kennis en ervaring zou ik het verkopen. Dat levert je uiteindelijk de minste zorgen op. Als je het geld alsnog wilt investeren kan je dit beter in ETF's stoppen aangezien je daar geen specifieke kennis voor nodig hebt.

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

quote:
Hielko schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:19:
En verkopen zal vast wel iets kosten bij Bolero, ze hebben ongetwijfeld een tarievenoverzicht op hun site. Zal misschien een paar tientjes zijn oid, misschien minder, misschien iets meer. Geen idee hoe duur/goedkoop die partij is.
https://www.bolero.be/upl...enfiche-101-nl-261015.pdf

Verkoop van de aandelen gaat je §30 kosten (§15 voor Telenet & §15 voor AB Inbev)

Daarnaast betaal je ook nog eens 0,27% aan beurstaks bij de verkoop voor beide aandelen.

Die kost van §15 makelaarsloon is enkel voor online orders, dus je moet even met Bolero overleggen hoe ze jou daar tegemoet komen.

Overigens, Bolero stuur eenmaal per jaar een papieren overzicht op, ik heb het mijne eergisteren in de bus gehad. Kijk eens tussen de post van de overledene, misschien zit het er nog tussen.

• Crasheeee
  • Laatst online: 22:32
Hoe moet je eigenlijk met valuta-effecten omgaan op de lange termijn?

Want door een goede spreiding verlaag ik het risico, maar wat als de waarde van het aandeel wel is toegenomen, maar de Dollar/Euro koers is op dat moment dramatisch? Als dat net over 30 jaar gebeurd, dan heb ik niet nogeens 30 jaar om te wachten op een juist moment :)

Crasheeee wijzigde deze reactie 25-01-2017 20:16 (17%)

• RocketKoen
quote:
Crasheeee schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:15:

Want door een goede spreiding verlaag ik het risico, maar wat als de waarde van het aandeel wel is toegenomen, maar de Dollar/Euro koers is op dat moment dramatisch? Als dat net over 30 jaar gebeurd, dan heb ik niet nogeens 30 jaar om te wachten op een juist moment :)
Ligt eraan waarvoor je belegt.
Als je het over 30 jaar in 1 keer wilt opnemen en de koers is dan dramatisch, dan heb je pech.
Maar als je voor bijvoorbeeld je pensioen elke maand wat nodig hebt is het niet erg.

TheS4ndm4n#1919

• OttiglioM
quote:
Crasheeee schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:15:
Ik zie het als een extra risico op risico. Meer risico is meer kans op meer winst. Helaas ook meer kans op meer verlies. Het is maar bij hoeveel risico je je nog lekker voelt. Hou je van een meer speculatieve belegging dan hoef je daar m.i. niet perse naar een niet euro genoteerde beurs.

Het enige objectiveerbare voordeel dat ik bij de hier veelbesproken grote Amerikaanse trackers kan beredeneren zijn de geringere kosten. Dat gaat om een paar tienden van procenten per jaar maar kan na zo'n 30 jaar een flinke slok op de borrel schelen.

Maar 30 jaar is een lange rit. Wat nu zeker lijkt hoeft niet zeker te blijven. Wat indien er in die dertig jaar eens een Amerikaanse president gekozen wordt die vindt dat het maar eens afgelopen moet zijn met die belastingvoordelen voor al die buitenlanders? Amerikanen betalen een flink percentage capital gain tax. Niet amerikanen betalen dat niet..... Lijkt me best wel een vruchtbaar verkiezingsthema. Verdragen kunnen altijd de prullenbak in. Wat niet is kan nog komen. Ik zie dit ook als een (extra) risico.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:51

Rukapul

Moderator General Chat
Valutarisico is grotendeels een non-risico op langere termijn. Veel bedrijven opereren wereldwijd en daar zit dan al typisch een ingebouwde hedge.

Valutarisico is vooral een korte termijn risico.

• Squ1zZy
  • Registratie: april 2011
  • Niet online
Oopsie van het AFM:

"Security should be baked in, not sprayed on!"

• Hielko
quote:
Wat wil je hiermee zeggen?

• Squ1zZy
  • Niet online
quote:
Hielko schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:48:
[...]

Wat wil je hiermee zeggen?
Doe er je voordeel mee of negeer het.

• Hielko
quote:
Squ1zZy schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:53:
[...]

Doe er je voordeel mee of negeer het.
Post dan niks.

• Squ1zZy
  • Niet online
quote:
Of negeer het dan gewoon, mijn hemel |:(

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Waar kijken we eigenlijk naar ?

• Squ1zZy
  • Niet online
quote:
Dat is een betere vraag. Normaal laat het AFM alleen short posities zien bij meer dan 0.5%. Nu is er een lijst gespost die ook onder de 0,5% posities laat zien. Zo is te zien dat kleine partijen short posities hebben en hoeveel (of short posities die onder de radar willen blijven). Bij 0.5% is er een meldplicht namelijk bij de AFM.

• Crasheeee
  • Laatst online: 22:32
quote:
RocketKoen schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:17:
[...]

Ligt eraan waarvoor je belegt.
Als je het over 30 jaar in 1 keer wilt opnemen en de koers is dan dramatisch, dan heb je pech.
Maar als je voor bijvoorbeeld je pensioen elke maand wat nodig hebt is het niet erg.
Zo had ik het niet bekeken. Duidelijk antwoord. Thnx. (Rukapul ook natuurlijk.)

@OttiglioM
Tsja ik snap wat je probeert te zeggen, maar niemand kan hier vertellen hoe het er over 30 jaar uitziet. Zijn alle top bedrijven in de AEX failliet? Of worden jouw vermoedens werkelijkheid? Misschien, maar misschien ook niet. Ik kan het uiteraard niet ontkennen dat het een risico kan zijn.

• SonyEricsson
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 02:21
quote:
OttiglioM schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 19:23:
[...]

Ik heb er ook geen verstand van maar het handboek psychologie zegt dat indien je een plan maakt dat je daar trouw aan moet blijven. In voor- en tegenspoed :) Diegenen die hun plannen tussentijds bijstellen maken hun brokken eigenlijk alleen maar groter dan diegenen die rustig blijven zitten terwijl ze geknipt en geschoren worden. Zegt het handboek......

Voor zover mijn mening er toe doet: Ik denk dat we een mooie tijd gehad hebben. Ik schat de kans het grootst dat er de komende maanden niet veel wijzigingen gaan komen. Wat plussen en minnen en per saldo zijwaartse bewegingen. Maar wie ben ik......

Nog geen jaar geleden ben ik als novice op de beurs gekomen. De helft van mijn box3 heb ik er ondergebracht. Inmiddels heb ik een rendement van iets meer dan 26% gescoord. Het is verleidelijk om de andere helft ook in te zitten. Maar ik doe het niet. Integendeel. Gisteren en vandaag heb ik de helft van de portefeuille verkocht. Volgende week kijk ik nog even de kat uit de boom, maar bij ongewijzigde tendens gaat de rest er ook uit. Of het een verstandige actie is zal de toekomst leren. Maar het is in ieder geval volgens het handboek psychologie. Van alle beursprofeten en andere aanbevelers die ik het afgelopen jaar gelezen heb vertrouw ik daar nog het meest op :)
Bedankt :) jij en de Andere user. Heb hem inderdaad open laten staan. En de afgelopen dagen flinke klappers kunnen maken.

Zo zie je maar...vasthouden aan je eigen strategie. ( heb wel 4k minder winst
door een 2x te snel te verkopen)

• Kovogar
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 15-10 08:29
Zijn er mensen die ervaring hebben met Think ETF's?
Zit nu de RTL Z webinar terug te kijken waarin hier over wordt verteld, maar ik benieuwd of er al mensen hier ervaringen mee hebben, zowel positief als negatief.

Dit lijkt mij namelijk de makkelijkste en een van de meest "veilige" (voor zover dat bestaat) manieren om te beginnen met beleggen, maar ik kan het mis hebben?

Tips en ervaringen zijn welkom :)

Overigens; ik heb vorige week een rekening geopend bij Binck, maar nog niet heel veel mee gedaan i.v.m. tijd tekort :$

Kovogar wijzigde deze reactie 26-01-2017 10:46 (12%)

• Sandyman538
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:15

Sandyman538

SandstorM [148839]

quote:
Kovogar schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:45:
Ik heb er hier Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 wel eens wat over gelezen...

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• OttiglioM
quote:
SonyEricsson schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 07:30:
Zo zie je maar...vasthouden aan je eigen strategie. ( heb wel 4k minder winst
door een 2x te snel te verkopen)
Graag gedaan :) Leuk dat je het nog even terug meldt. Een standvastige en succesvolle strijd tegen je eigen zenuwen is mogelijk wel je beste vriend in roerige beurstijden..... Zelf moet ik nu ook vasthouden aan mijn eigen strategie. Ook al doet het nu even flink pijn. Deutsche Bank. Gewoon een pakketje van 800 blote aandelen zonder turbo. Binnen een week na verkoop ruim § 1700 gestegen.... Het kan verkeren met die Deutsche Bank. Ooit deden ze 98.6 Op 30 september jl. hebben ze even de 9.5 aangetikt. Vanochtend bij beursopening 19.95!
quote:
Crasheeee schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:55:
@OttiglioM
Tsja ik snap wat je probeert te zeggen, maar niemand kan hier vertellen hoe het er over 30 jaar uitziet. Zijn alle top bedrijven in de AEX failliet? Of worden jouw vermoedens werkelijkheid? Misschien, maar misschien ook niet. Ik kan het uiteraard niet ontkennen dat het een risico kan zijn.
Het was niet mijn bedoeling een "Mother, do you think they'll drop the bomb? " scenario te schetsen. Ik bedoelde specifiek de Amerikaanse markt en haar specifieke risico's. In mijn beleving, en niets meer dan mijn beleving, lijkt Amerika momenteel een stukje op weg naar een mix van hervonden cowboy mentaliteit en "eigen land eerst". Dat lijkt me eerder na- dan voordelig voor niet Amerikaanse beleggers. That's all.
quote:
Zit nu de RTL Z webinar terug te kijken waarin hier over wordt verteld, maar ik benieuwd of er al mensen hier ervaringen mee hebben, zowel positief als negatief.
Ik heb er drie lopen. AEX, AMX en Global EQ. Geen bijzondere positieve en/of negatieve ervaringen. Ze hebben niet de meest concurrerende lopende kosten factor maar zijn daarbij "dividend vriendelijk" en genoteerd aan "eigen" beurs. Hetgeen voor mij in hun voordeel spreekt. De koersontwikkeling op de AMX is (relatief gezien) ronduit teleurstellend over het afgelopen jaar. Maar daar kan Think ook niets aan doen. I think.

• Tsurany
  • Niet online
quote:

Dit lijkt mij namelijk de makkelijkste en een van de meest "veilige" (voor zover dat bestaat) manieren om te beginnen met beleggen, maar ik kan het mis hebben?

Tips en ervaringen zijn welkom :)

Overigens; ik heb vorige week een rekening geopend bij Binck, maar nog niet heel veel mee gedaan i.v.m. tijd tekort :$
Ik heb een Think ETF. Gewoon een normale ETF vergelijkbaar met Vanguard of iShares. Alleen dan met net wat hogere kosten waardoor het niet snel de moeite waard is.

• Hielko
quote:
Tsurany schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:48:
[...]

Ik heb een Think ETF. Gewoon een normale ETF vergelijkbaar met Vanguard of iShares. Alleen dan met net wat hogere kosten waardoor het niet snel de moeite waard is.
Je gaat wel wat snel voorbij aan het belasting voordeel die deze ETFs hebben voor NLers.

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Hielko schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:11:
[...]

Je gaat wel wat snel voorbij aan het belasting voordeel die deze ETFs hebben voor NLers.
Refereer je naar de dividend belasting? Op ~790 euro belegd vermogen kreeg ik 4 euro dividend uitgekeerd. Het belastingvoordeel op die paar euro is zeer klein. Als je dat tegen de hogere TER verrekend zit je op centenwerk te kijken.

• PCJR
quote:
Tsurany schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:48:
[...]

Belastingvoordeel even weggelaten; weet iemand zo welke het voordeligste is, iShares, Vanguard of Think. Of ligt dat aan waar je ze hebt (ik Degiro). Of ligt het ook nog aan net welke ETF...

edit: dit heb ik nu om mee te proberen:

PCJR wijzigde deze reactie 26-01-2017 12:41 (11%)

• Tsurany
  • Niet online
Voordeligste kan je eenvoudig bepalen door naar de TER te kijken. Dat geeft aan wat de kosten zijn die gerekend worden.

De iShares S&P 500 UCITS ETF heeft een TER van 0,4%, de Vanguard S&P 500 UCITS ETF een ETF van 0,07%. Dus de Vanguard ETF heeft veel lagere maandelijkse kosten terwijl ze beiden dezelfde index volgen.

• Hielko
quote:
Tsurany schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:22:
[...]

Refereer je naar de dividend belasting? Op ~790 euro belegd vermogen kreeg ik 4 euro dividend uitgekeerd. Het belastingvoordeel op die paar euro is zeer klein. Als je dat tegen de hogere TER verrekend zit je op centenwerk te kijken.
Dat lijkt me wel wat weinig, geloof dat het dividendrendement van de meeste wereldwijd gediversifieerde ETF's zo rond de 2% zit. En op een bedrag van minder dan 1000 euro zijn de jaarlijkse lopende kosten natuurlijk ook zo ongeveer centenwerk... Reken eerst maar eens uit wat daadwerkelijk goedkoper is.

• Arcadius
quote:
Hielko schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:55:
[...]

Dat lijkt me wel wat weinig, geloof dat het dividendrendement van de meeste wereldwijd gediversifieerde ETF's zo rond de 2% zit. En op een bedrag van minder dan 1000 euro zijn de jaarlijkse lopende kosten natuurlijk ook zo ongeveer centenwerk... Reken eerst maar eens uit wat daadwerkelijk goedkoper is.
Hier bijvoorbeeld het verschil bij Think versus concurrenten.

check

• writser
quote:
Tsurany schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:22:
[...]

Op 790 euro belegd vermogen is alles centenwerk (behalve de transactiekosten ..). Je moet geen appels met peren vergelijken. Dividendrendement van de Think AEX tracker is ~3.5%, belastingvoordeel is dan al 15% * 3.5% =0.5% op jaarbasis. Dat is al meer dan de TER.

Onvoorstelbaar!

• Tsurany
  • Niet online
quote:
writser schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:28:
[...]

Op 790 euro belegd vermogen is alles centenwerk (behalve de transactiekosten ..). Je moet geen appels met peren vergelijken. Dividendrendement van de Think AEX tracker is ~3.5%, belastingvoordeel is dan al 15% * 3.5% =0.5% op jaarbasis. Dat is al meer dan de TER.
Correct me if I am wrong. Als je in aanmerking komt voor VRH kan je toch de belasting verrekenen met de VRH en betaal je effectief die belasting niet? Althans, voor ETF's zoals die van Vanguard die in Amerika of Ierland geregistreerd zijn.

• Darks
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:10
Groeten,

Ondanks mijn financiŽle opleiding heb ik met uitzondering van mijn pensioenfonds het beleggen een aantal jaren links laten liggen. Ik volg het economische nieuws nog wel en ben graag op de hoogte van wat er gaande is op de beurs. Nu ben ik voor mezelf een financieel plan aan het maken en wil ik hierin ruimte voorzien om maandelijks een vast bedrag te beleggen in een aandelenfonds op lange termijn.

Na wat lezen in dit topic valt mij op dat er hier toch ook best wel wat actieve beleggers vertoeven, en dat wekt mijn interesse om naast het passieve beleggen ook de beurzen van dichterbij te gaan ontdekken. Maar ik stel mij vooral de vraag of er ook daadwerkelijk iets mee te verdienen valt, of dat het meer een soort hobby is.

In het verleden heb ik voor een bedrag < 1.000 EUR KBC aandelen gekocht, en 3 jaar later met een mooi rendement terug verkocht. Maar dat was eerder een lucky shot, ik had vertrouwen in de bank en ging ervan uit dat na de slechte tijd op de beurs het wel weer zou beteren.

Graag zou ik nu opnieuw voor stel 1000 EUR in een aandeel naar keuze beleggen, vooral omdat ik het interessant vind om mee bezig te zijn. Goed idee of blijft het eerder een gok, ondanks er actief mee bezig te zijn (waar investeer ik in, hoe is het klimaat en sentiment?)?

Alvast dank voor het advies :)

Gamertag: I Darks I

• Hielko
quote:
Tsurany schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:35:
[...]

Correct me if I am wrong. Als je in aanmerking komt voor VRH kan je toch de belasting verrekenen met de VRH en betaal je effectief die belasting niet? Althans, voor ETF's zoals die van Vanguard die in Amerika of Ierland geregistreerd zijn.
Nee, het gaat om belasting die ingehouden wordt als aandelen die in de ETF zitten een dividend uitbetalen aan de ETF zelf, niet om betalingen van de ETF naar de individuele beleggers in deze ETF. Die kan je dus niet verrekenen met de VRH.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 06:18
quote:
Darks schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:44:
Groeten,

Ondanks mijn financiŽle opleiding heb ik met uitzondering van mijn pensioenfonds het beleggen een aantal jaren links laten liggen. Ik volg het economische nieuws nog wel en ben graag op de hoogte van wat er gaande is op de beurs. Nu ben ik voor mezelf een financieel plan aan het maken en wil ik hierin ruimte voorzien om maandelijks een vast bedrag te beleggen in een aandelenfonds op lange termijn.

Na wat lezen in dit topic valt mij op dat er hier toch ook best wel wat actieve beleggers vertoeven, en dat wekt mijn interesse om naast het passieve beleggen ook de beurzen van dichterbij te gaan ontdekken. Maar ik stel mij vooral de vraag of er ook daadwerkelijk iets mee te verdienen valt, of dat het meer een soort hobby is.

In het verleden heb ik voor een bedrag < 1.000 EUR KBC aandelen gekocht, en 3 jaar later met een mooi rendement terug verkocht. Maar dat was eerder een lucky shot, ik had vertrouwen in de bank en ging ervan uit dat na de slechte tijd op de beurs het wel weer zou beteren.

Graag zou ik nu opnieuw voor stel 1000 EUR in een aandeel naar keuze beleggen, vooral omdat ik het interessant vind om mee bezig te zijn. Goed idee of blijft het eerder een gok, ondanks er actief mee bezig te zijn (waar investeer ik in, hoe is het klimaat en sentiment?)?

Alvast dank voor het advies :)
1 aandeel kopen, heb je dan niet het idee dat je aan het wedden bent op 1 paard?

• PhrancK
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-10 16:19
hi allen,

ik ben wat ETF's aan het aankopen. Gewone buy&hold strategie. De meest gelezen keuze om brede geografische portfolio op te bouwen is de VTI (total stock US) gecombineerd met de VXUS (total stock world ongeveer)
Ik zelf heb nu vooral de combi van Vanguard High Dividend Yield ETF (VYM) met de VXUS. VInd de dividend stocks interessant, VYM is dit maar dan specifiek voor US stocks gecombineerd met VXUS om geografisch nog wat te spreiden wat weer niet specifiek op dividend is gericht.

Los van het dividend stuk, wat vinden de ervaren beleggers van deze keuze tov VTI + VXUS?

• Darks
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:10
quote:
ybos schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:58:
[...]

1 aandeel kopen, heb je dan niet het idee dat je aan het wedden bent op 1 paard?
Inderdaad, het is ook maar een idee om een vorm van actief beleggen te doen, maar gezien de kosten gaat dat waarschijnlijk toch afvallen. Misschien stop ik uit interesse beter 1000 EUR in een gemengd indexfonds en dan kan ik zo de markt wat volgen.

Voor mijn beleggingsplan ben ik evenwel niet overtuigd van ETF's, bij maandelijkse spreiding heb je last van de transactiekosten (behalve bij DeGiro) en ik vind het een vreemde strategie om blindelings een volledige index te volgen, ik ben benieuwd hoe ze zich de komende jaren gaan handhaven. Ik denk dat het gewoon een Keyplan gaat worden, ondanks de beheerskosten in de onderliggende fondsen lijkt me dit nog de beste manier om op lange termijn maandelijks te beleggen.

Gamertag: I Darks I

• Muncher
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13-10 23:01
quote:
PCJR schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:39:
[...]

Belastingvoordeel even weggelaten; weet iemand zo welke het voordeligste is, iShares, Vanguard of Think. Of ligt dat aan waar je ze hebt (ik Degiro). Of ligt het ook nog aan net welke ETF...

edit: dit heb ik nu om mee te proberen:
[afbeelding]
Wat betekent (DIST)?

• PCJR
quote:
Ik heb geen idee :P Anyone?

• One-eye864
quote:
DIST -> Keert dividend uit
ACC -> Herbelegt dividend in de ETF

Bron na 30 seconden googlen: https://www.legalandgener...accumulate-or-distribute/

One-eye864 wijzigde deze reactie 27-01-2017 08:37 (29%)
Reden: Link added

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 06:18
quote:
Darks schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 00:53:
[...]

Inderdaad, het is ook maar een idee om een vorm van actief beleggen te doen, maar gezien de kosten gaat dat waarschijnlijk toch afvallen. Misschien stop ik uit interesse beter 1000 EUR in een gemengd indexfonds en dan kan ik zo de markt wat volgen.

Voor mijn beleggingsplan ben ik evenwel niet overtuigd van ETF's, bij maandelijkse spreiding heb je last van de transactiekosten (behalve bij DeGiro) en ik vind het een vreemde strategie om blindelings een volledige index te volgen, ik ben benieuwd hoe ze zich de komende jaren gaan handhaven. Ik denk dat het gewoon een Keyplan gaat worden, ondanks de beheerskosten in de onderliggende fondsen lijkt me dit nog de beste manier om op lange termijn maandelijks te beleggen.
Bij eenmalig aankopen heb je toch ook transactiekosten :?

• kraades
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 16-10 15:56
Ik heb nog een vraag over Meesman. Stel dat je hebt gekozen voor 50/50 mix aandelen/obligaties. Kun je dan wel nog bv. specifiek 100% aandelen/fonds kopen als je dat zou willen? Of worden al je transacties automatisch verdeeld in de mix? (Ik snap dat je dan moet herbalanceren)

• One-eye864
quote:
kraades schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:47:
Ik heb nog een vraag over Meesman. Stel dat je hebt gekozen voor 50/50 mix aandelen/obligaties. Kun je dan wel nog bv. specifiek 100% aandelen/fonds kopen als je dat zou willen? Of worden al je transacties automatisch verdeeld in de mix? (Ik snap dat je dan moet herbalanceren)
Ja hoor je kan iedere maand je opdrachten aanpassen en daarmee dus aanpassen hoe je maandelijkse inleg verdeeld wordt.

Tevens kan je elke week switch orders opgeven om te herbalanceren. En iedere extra storting kan je ook naar een specifiek fonds van je keuze overmaken/inleggen

One-eye864 wijzigde deze reactie 27-01-2017 08:51 (7%)
Reden: aanvulling

• RocketKoen
quote:
Darks schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 00:53:
[...]

Moet je voor de lol maar eens gaan berekenen.
Stel je legt nu §1000 in. En je komt er pas over 20 jaar weer aan.
Laten we aannemen dat de markt gemiddeld 7% stijgt elk jaar. En het is ook al bekend dat een beheerd fonds het gemiddeld niet beter doet dan de markt.

Vergelijk nu een beheerd fonds met 1% beheerskosten met een index tracker die 0,1% kost.
Je beheerde fonds groeit naar §1000*1,06^20=§3207
Je index tracker groeit naar §1000*1,069^20=§3798
Bij een inleg van §1000 betaal je dus bijna §600 extra over 20 jaar.
quote:
ybos schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:39:
[...]

Bij eenmalig aankopen heb je toch ook transactiekosten :?
Je betaalt bij transactiekosten vaak een vast bedrag + een percentage.
Bijvoorbeeld §4 + 0,1%
Dat percentage blijft gelijk, of je nu maandelijks of jaarlijks inlegt. Maar degene die maandelijks inlegt betaalt wel 11 keer §4 extra.
Daarom is degiro populair omdat je geen transactiekosten betaalt op een aantal populaire ETF's.
En daarom kun je bij veel andere brokers ook maandelijks inleggen zonder transactiekosten.

RocketKoen wijzigde deze reactie 27-01-2017 10:10 (17%)

TheS4ndm4n#1919

• Muncher
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13-10 23:01
quote:
One-eye864 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:29:
[...]

DIST -> Keert dividend uit
ACC -> Herbelegt dividend in de ETF

Bron na 30 seconden googlen: https://www.legalandgener...accumulate-or-distribute/
Thanks!

• PCJR
2 erbij:

Nu wilde ik VOO / VANGUARD S&P 500 ETF / US9229083632 kopen, maar ik heb al wat s&p 500.

Iemand nog suggesties om wat uit te breiden met iets anders? Note: ben nog niet zo lang bezig :P

• Tsurany
  • Niet online
Aangezien je gewoon wat aan het spelen bent kan je eens kijken naar iets als een Nasdaq of AEX ETF. Wellicht grondstoffen zoals Zilver of Goud?

• OttiglioM
quote:
PCJR schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:26:
2 erbij: <knip>
Iemand nog suggesties om wat uit te breiden met iets anders? Note: ben nog niet zo lang bezig :P
Tja, wat is je bedoeling? Beetje oefenen of spelen zoals hierboven gesteld wordt? Wat ik je wel kan suggereren is je vooralsnog te beperken tot de gratis kernselectie van de giro. Aandelen vallen daar niet onder. Stel dat je Wolters Kluwer voor § 35 gekocht hebt. Dan incasseer je bij de aankoop meteen al 5,72% "koersverlies" door de transactiekosten van § 2,01. Dat is geen leuk begin lijkt me..... Aandelen koop en verkoop je bij voorkeur per bosje. En niet per stuk....

• PCJR
quote:
OttiglioM schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:21:
[...]

Tja, wat is je bedoeling? Beetje oefenen of spelen zoals hierboven gesteld wordt? Wat ik je wel kan suggereren is je vooralsnog te beperken tot de gratis kernselectie van de giro. Aandelen vallen daar niet onder. Stel dat je Wolters Kluwer voor § 35 gekocht hebt. Dan incasseer je bij de aankoop meteen al 5,72% "koersverlies" door de transactiekosten van § 2,01. Dat is geen leuk begin lijkt me..... Aandelen koop en verkoop je bij voorkeur per bosje. En niet per stuk....
Helder, dat van die aandelen had ik gemerkt ja ;) Uhm, de bedoeling is spelen en oefenen. Wil een pakketje hebben dat ik lange tijd kan laten staan. Heb ook al Fitvermogen en Pritle, wil voor de komende jaren wat opbouwen. Elke zoveel maanden wil bij de 3 geld bijleggen.

Bij Degiro inderdaad de gratis ETF's. Heb ondertussen een aardige favorietenlijst, maar dacht laat ik hier eens horen wat er nog mist in mijn lijstje.

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*