Darks schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 00:53:
[...]
Inderdaad, het is ook maar een idee om een vorm van actief beleggen te doen, maar gezien de kosten gaat dat waarschijnlijk toch afvallen. Misschien stop ik uit interesse beter 1000 EUR in een gemengd indexfonds en dan kan ik zo de markt wat volgen.
Voor mijn beleggingsplan ben ik evenwel niet overtuigd van ETF's, bij maandelijkse spreiding heb je last van de transactiekosten (behalve bij DeGiro) en ik vind het een vreemde strategie om blindelings een volledige index te volgen, ik ben benieuwd hoe ze zich de komende jaren gaan handhaven. Ik denk dat het gewoon een Keyplan gaat worden, ondanks de beheerskosten in de onderliggende fondsen lijkt me dit nog de beste manier om op lange termijn maandelijks te beleggen.
Moet je voor de lol maar eens gaan berekenen.
Stel je legt nu €1000 in. En je komt er pas over 20 jaar weer aan.
Laten we aannemen dat de markt gemiddeld 7% stijgt elk jaar. En het is ook al bekend dat een beheerd fonds het gemiddeld niet beter doet dan de markt.
Vergelijk nu een beheerd fonds met 1% beheerskosten met een index tracker die 0,1% kost.
Je beheerde fonds groeit naar €1000*1,06^20=€3207
Je index tracker groeit naar €1000*1,069^20=€3798
Bij een inleg van €1000 betaal je dus bijna €600 extra over 20 jaar.
Je betaalt bij transactiekosten vaak een vast bedrag + een percentage.
Bijvoorbeeld €4 + 0,1%
Dat percentage blijft gelijk, of je nu maandelijks of jaarlijks inlegt. Maar degene die maandelijks inlegt betaalt wel 11 keer €4 extra.
Daarom is degiro populair omdat je geen transactiekosten betaalt op een aantal populaire ETF's.
En daarom kun je bij veel andere brokers ook maandelijks inleggen zonder transactiekosten.
[
Voor 17% gewijzigd door
RocketKoen op 27-01-2017 10:10
]