Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.754 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:36

Fuelke

Forza Ferrari

Mastasidaz schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:26:
Ik heb net een rekening geopend bij degiro (custody account). Nu ben ik opzoek naar de fondsen van Meesman aandelen wereldwijd en aandelen opkomende landen. MSCI World en MSCI Emerging Markets.

Er zijn zoveel verschillende fondsen aan verschillende beurzen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Welke fondsen komen het dichtst in de buurt en hoe zie ik dat? Hoe zit het met een valuta risico?

MSCI Emerging Markets heb ik kunnen vinden, maar de valuta is dan SEK 8)7
Bijvoorbeeld

https://www.ishares.com/b...-world-ucits-etf-inc-fund

https://www.ishares.com/b...arkets-ucits-etf-inc-fund

Ik ben niet goed thuis in de Nederlandse Broker markt, maar volgens mij zijn Meesman fondsen niet verkrijgbaar bij een andere broker? Of je formuleert je vraag verkeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Fuelke op 17-01-2017 19:38 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Bedankt voor je reactie Fuelke. Op de website van Meesman staat dat de volgende twee indexes worden gevolgd: MSCI World en MSCI Emerging Markets.

https://www.ishares.com/b...-world-ucits-etf-inc-fund lijkt heel erg op: https://www.meesman.nl/l/...w+30-06-2015.pdf?ext=.pdf

Wat is dan nog een reden om via Meesman te beleggen en niet via Degiro?

[ Voor 55% gewijzigd door Mastasidaz op 17-01-2017 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Mastasidaz schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:53:
Bedankt voor je reactie Fuelke. Op de website van Meesman staat dat de volgende twee indexes worden gevolgd: MSCI World en MSCI Emerging Markets.

https://www.ishares.com/b...-world-ucits-etf-inc-fund lijkt heel erg op: https://www.meesman.nl/l/...w+30-06-2015.pdf?ext=.pdf

https://www.ishares.com/n...-world-ucits-etf-acc-fund deze is goedkoper, zelfde index. Qua index geen verschil, alleen je moet bij degiro zelf aandelen kopen en overmaken etc. Ik heb laatst nog suggesties gedaan voor portfolio via IShares. Wel opletten dat je voor divend uitkeringen moet betalen bij degiro met custody account, bij gewone niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 17-01-2017 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Heb je bij degiro eigenlijk last van de P.D.T. Rule? Dus dat je maar 3 daytrades per week mag doen onder als je account onder de 25000 dollar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
Nee, is alleen bij US brokers een regel zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Zenix schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:01:
[...]

https://www.ishares.com/n...-world-ucits-etf-acc-fund deze is goedkoper, zelfde index. Qua index geen verschil, alleen je moet bij degiro zelf aandelen kopen en overmaken etc. Ik heb laatst nog suggesties gedaan voor portfolio via IShares. Wel opletten dat je voor divend uitkeringen moet betalen bij degiro met custody account, bij gewone niet.
Bedankt voor je reactie Zenix. Hoe heb je dit fonds gevonden? Wanneer ik de rendementen vergelijk met het fonds van Meesman lijken er toch verschillen in te zitten. Hoe kan dit als beide dezelfde index volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:05
Mastasidaz schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:26:
Ik heb net een rekening geopend bij degiro (custody account). Nu ben ik opzoek naar de fondsen van Meesman aandelen wereldwijd en aandelen opkomende landen. MSCI World en MSCI Emerging Markets.

Er zijn zoveel verschillende fondsen aan verschillende beurzen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Welke fondsen komen het dichtst in de buurt en hoe zie ik dat? Hoe zit het met een valuta risico?

MSCI Emerging Markets heb ik kunnen vinden, maar de valuta is dan SEK 8)7
Kosten dividend:
€ 1,00 + 3,00% van dividend (maximaal 10,00%)

Je kunt dan beter de ACC fondsen nemen, die keren geen dividend uit maar herinvesteren dat in het fonds (hogere koers dus ipv dividend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:51
Panzer_V schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 06:57:
Eergisteren is een persbericht van NN Group verschenen waarin nieuwe obligaties uitgegeven worden.

https://www.nn-group.com/...llion-of-senior-notes.htm

Een achtergestelde obligatie met een looptijd van 31 jaar (obligatie callable en rente variabel na 10 jaar) met een rente van 4,625% per jaar (ISIN: XS1550988643)

En een zes jarige 'senior note' met een rente van 0,875% per jaar (ISIN: XS1550988569)

Die achtergestelde obligatie kan interessant zijn om een paar jaar in de portefeuille te houden (voor de mensen die geen RABO certificaten willen hebben ;) ).
Bij DeGiro staat XS1550988643 genoteerd in Frankfurt en is er totaal geen informatie beschikbaar. Op andere sites zie ik dat hij momenteel al loopt. Iemand hier meer informatie over of moet ik DeGiro maar even contacteren morgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-08 23:37
Oh nee! Ik ben vandaag de winst die ik in maanden had opgespaard bijna allemaal kwijt. Op VTI alleen al ben ik vandaag volgens DeGiro 1,5% verloren (als ik naar de inleg en dagresultaat€ kijk). Het vervelende is alleen dat de website van DeGiro een VTI dagresultaat van -0,44% aangeeft en de grafiek ook geen enorme dip laat zien. Waar komt die discrepantie vandaan?

Nog een ding met DeGiro, ik kan de grafiek van VTI niet meer dan 3 maanden terug zetten. Dit probleem speelt ook al maanden. Ik begin me zo onderhand toch te irriteren aan de imo slechte UI van DeGiro. Zijn er hier mensen die zijn overgestapt en meer tevreden zijn met hun online broker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:09
aufbakanleitung schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:28:
Waar komt die discrepantie vandaan? Nog een ding met DeGiro, ik kan de grafiek van VTI niet meer dan 3 maanden terug zetten
Je moet het resultaat nog corrigeren naar het verschil in dollarkoers tussen de dag van aankoop en vandaag.

Ik kan VTI tot 5 jaar terugzetten. Soms blijft een grafiek wel eens achterwege. "geen data". In zo'n geval doet de interactieve grafiek (opent meestal in een nieuw tabblad) het meestal wel.

Soms kleine irritaties. Ik kan er mee leven. Even geduld hebben lost vaak veel op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:59
Oh nee! Ik ben vandaag de winst die ik in maanden had opgespaard bijna allemaal kwijt. Op VTI alleen al ben ik vandaag volgens DeGiro 1,5% verloren (als ik naar de inleg en dagresultaat€ kijk). Het vervelende is alleen dat de website van DeGiro een VTI dagresultaat van -0,44% aangeeft en de grafiek ook geen enorme dip laat zien. Waar komt die discrepantie vandaan?

Nog een ding met DeGiro, ik kan de grafiek van VTI niet meer dan 3 maanden terug zetten. Dit probleem speelt ook al maanden. Ik begin me zo onderhand toch te irriteren aan de imo slechte UI van DeGiro. Zijn er hier mensen die zijn overgestapt en meer tevreden zijn met hun online broker?
Dit komt volgens mij omdat ze toen (of recent in iedergeval) zijn overgestapt op een nieuwe interface.
De website heeft een tijd geleden een update gekregen. De interactieve versie laat idd meer zien ;) .

Tijd om binnenkort weer tekopen :P . (lees volgende week)

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Op FTM een stukje over de Rabobank, waarom die obligaties eigenlijk aandelen zijn (is dat eigenlijk altijd niet zo voor achtergestelde bedrijfsobligaties, behalve dat je iets meer vooraan in de rij staat van een lege winkel)
https://www.ftm.nl/artikelen/rabobank-moet-naar-de-beurs

[ Voor 38% gewijzigd door poehee op 18-01-2017 07:45 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bunneh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:29

Gebruik Tradingview.com voor charts _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Mastasidaz schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:53:
https://www.meesman.nl/k/...oordeel.html#.WH8iW33JWUk
En als je in dit topic zoekt op de naam van een broker dan komen alle denkbare voor- en nadelen wel zo'n beetje langs, zei het inclusief veel herhaalde vooroordelen, maar daar kan je prima zelf een schifting in maken.

Ik heb beide geprobeerd en de eenvoudige interface en dat het automatisch gaat vind ik een groot voordeel. Daarbij zet ik m'n geld bij voorkeur weg bij een partij die zo min mogelijk een cowboy imago heeft (en daar naar handelt).

[ Voor 16% gewijzigd door Jesse op 18-01-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:48
Vraagje in het algemeen: Houden jullie rekening met een 7 jaren cyclus in de economie? (7 goede jaren, 7 slechte jaren, enz)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik niet. Als buy-and-hold belegger maakt het mij niets uit wat de economie in de tussentijd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
D_Jeff schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:38:
Vraagje in het algemeen: Houden jullie rekening met een 7 jaren cyclus in de economie? (7 goede jaren, 7 slechte jaren, enz)
Is dit echt een ding? Anyway, ik ben een buy-and-hold belegger, dus het boeit me niet zoveel. Als de boel echt omlaag dondert, koop ik wellicht wat extra bij. De rest zien we over 20+ jaar wel. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Ik denk niet dat Genesis een goed adviesboek is voor beleggen :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Mastasidaz schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:16:
[...]

Bedankt voor je reactie Zenix. Hoe heb je dit fonds gevonden? Wanneer ik de rendementen vergelijk met het fonds van Meesman lijken er toch verschillen in te zitten. Hoe kan dit als beide dezelfde index volgen?
Deze erg is vaak besproken in topic zoek op IWDA. Verschil in rendementen komt door valuta waarin de rendementen worden laten zien. Als je kijkt op Bloomberg kijkt is er geen verschil

https://www.bloomberg.com/quote/MEINAWE:NA
https://www.bloomberg.com/quote/IWDA:NA

IWDA doet het iets beter door lagere kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 18-01-2017 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:30
alienfruit schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:41:
Kwestie van identiteitsfraude gehad, al mijn investeringen weg. Weg spaargeld en toekomstige pensioen ;(
Zou je nog iets meer willen vertellen over er gebeurd is?
Als er ergens een zwakte in het systeem zit willen wij natuurlijk voorkomen dat iemand anders hier de dupe van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:48
RocketKoen schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:01:
[...]

Ik denk niet dat Genesis een goed adviesboek is voor beleggen :P
Meer een dingetje uit mn Economie boek, die spreekt over een complete cirkel van 14 jaar. Kort rondje Wiki leert dat er dus 2 personen uit het verleden dat "gedefinieerd" hebben.

En ja, toevallig weet ik dat die ook bestaat :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 16:44
Sorry, maar ik hoop niet dat dit serieus is :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
D_Jeff schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:11:
[...]

Meer een dingetje uit mn Economie boek, die spreekt over een complete cirkel van 14 jaar. Kort rondje Wiki leert dat er dus 2 personen uit het verleden dat "gedefinieerd" hebben.

En ja, toevallig weet ik dat die ook bestaat :P
Er bestaat wel zoiets als conjunctuur.
Dat is wel iets dat je bij economie op de middelbare school hoort te leren. Als ze dat hebben uitgelegd als 7 goede jaren gevolgd door 7 slechte jaren, dan heb je misschien op een heel erg christelijke school gezeten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
RocketKoen schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:40:
[...]

Er bestaat wel zoiets als conjunctuur.
Dat is wel iets dat je bij economie op de middelbare school hoort te leren. Als ze dat hebben uitgelegd als 7 goede jaren gevolgd door 7 slechte jaren, dan heb je misschien op een heel erg christelijke school gezeten.
Wikipedia: Juglar cycle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat lijkt niet op de omschrijving van D_Jeff. De Juglar cycle is een cyclus van 7 tot 11 jaar, terwijl het economieboek van D_Jeff het heeft over een vaste cyclus die zich precies elke 14 jaar herhaalt. Daarnaast heeft de Juglar cycle specifiek betrekking op investeringen van goederen (in de zin van 'aanschaffen voor gebruik'), niet op de prestaties van de gehele economie.

[ Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 18-01-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Zenix schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:29:
[...]

Deze erg is vaak besproken in topic zoek op IWDA. Verschil in rendementen komt door valuta waarin de rendementen worden laten zien. Als je kijkt op Bloomberg kijkt is er geen verschil

https://www.bloomberg.com/quote/MEINAWE:NA
https://www.bloomberg.com/quote/IWDA:NA

IWDA doet het iets beter door lagere kosten.
Bedankt voor je hulp Zenix! Ik merk dat ik het nog lastig vind in welke trackers ik moet gaan investeren. Ik zie veel VTI + VXUS langskomen, maar wat houden deze trackers precies in? VTI is aandelen binnen Europa en VXUS Amerika? De Think Global Equity ETF wordt ook genoemd, is dit een waardevolle toevoeging of vervanger?

Door me in te lezen heb ik tot nu toe geleerd vooral veel te spreiden (wereldwijd). Daarnaast kunnen voor de lange termijn ook emerging markets interessant zijn. Mijn beleggingshorizon is 30 jaar om mogelijk eerder te kunnen stoppen met werken. Is een brede spreiding + een klein stuk emerging markets (80/20) dan een goede combinatie? Of dient dit anders ingedeeld te worden? Ik heb veel spaargeld achter de hand, hierdoor wil ik nog wachten met obligaties. Het lijkt mij raadzaam de 100% aandelen portefeuille gedurende de tijd langzaam om te zetten in obligaties om minder last te hebben van een grote klap wanneer ik het einde van mijn horizon nader. Door maandelijks in te leggen probeer ik het risico van instappen zoveel mogelijk te beperken.

Verder vroeg ik me in hoeverre het mogelijk is met een broker als Degiro te besparen aan kosten ten opzichte van een Meesman. Hoe zit het met het dividendlek en mogelijke valutarisico's? Ik lees ook wisselende verhalen over Degiro, hierdoor zou ik liever voor iets meer kosten beleggen bij Binck, Lynx of een bank als dat qua kosten uitkomt. Nadeel hiervan is wellicht dat je het verschil met een Meesman aan kosten teniet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Mastasidaz schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:45:
[...]

Bedankt voor je hulp Zenix! Ik merk dat ik het nog lastig vind in welke trackers ik moet gaan investeren. Ik zie veel VTI + VXUS langskomen, maar wat houden deze trackers precies in? VTI is aandelen binnen Europa en VXUS Amerika? De Think Global Equity ETF wordt ook genoemd, is dit een waardevolle toevoeging of vervanger?

Door me in te lezen heb ik tot nu toe geleerd vooral veel te spreiden (wereldwijd). Daarnaast kunnen voor de lange termijn ook emerging markets interessant zijn. Mijn beleggingshorizon is 30 jaar om mogelijk eerder te kunnen stoppen met werken. Is een brede spreiding + een klein stuk emerging markets (80/20) dan een goede combinatie? Of dient dit anders ingedeeld te worden? Ik heb veel spaargeld achter de hand, hierdoor wil ik nog wachten met obligaties. Het lijkt mij raadzaam de 100% aandelen portefeuille gedurende de tijd langzaam om te zetten in obligaties om minder last te hebben van een grote klap wanneer ik het einde van mijn horizon nader. Door maandelijks in te leggen probeer ik het risico van instappen zoveel mogelijk te beperken.

Verder vroeg ik me in hoeverre het mogelijk is met een broker als Degiro te besparen aan kosten ten opzichte van een Meesman. Hoe zit het met het dividendlek en mogelijke valutarisico's? Ik lees ook wisselende verhalen over Degiro, hierdoor zou ik liever voor iets meer kosten beleggen bij Binck, Lynx of een bank als dat qua kosten uitkomt. Nadeel hiervan is wellicht dat je het verschil met een Meesman aan kosten teniet doet.
VTI = VS
VXUS = De hele wereld, behalve de VS.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Daaraan toevoegen zou ik ook trackerbelegger.nl website doornemen, staat veel over dividendlek. Zal je nog stuk meer leren.DeGiro is prima voor ETF's uit de kernselectie. Ik zou inderdaad niet naar Binck gaat voor simpele ETF's, omdat je dan inderdaad nog meer kwijt bent. Je tactiek qua verdeling is redelijk. Qua valuta is dit ook wel interessant om te lezen https://www.vanguardcanad...dge-or-not-hedge-tlrv.pdf kortom hedgen heeft geen zin.

VXUS heeft trouwens ook Emering markets

Ik heb overigens ook wat Rabobank certificaten gekocht. Ze waren uiteindelijk niet 115,04 per stuk, maar 108. De koers staat nu rond de 111, waardoor ik al wat koerswinst heb. https://www.iex.nl/Column...caten-108-of-27-euro.aspx

[ Voor 22% gewijzigd door Zenix op 18-01-2017 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Zenix schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:43:
Daaraan toevoegen zou ik ook trackerbelegger.nl website doornemen, staat veel over dividendlek. Zal je nog stuk meer leren.DeGiro is prima voor ETF's uit de kernselectie. Ik zou inderdaad niet naar Binck gaat voor simpele ETF's, omdat je dan inderdaad nog meer kwijt bent. Je tactiek qua verdeling is redelijk. Qua valuta is dit ook wel interessant om te lezen https://www.vanguardcanad...dge-or-not-hedge-tlrv.pdf kortom hedgen heeft geen zin.

VXUS heeft trouwens ook Emering markets

Ik heb overigens ook wat Rabobank certificaten gekocht. Ze waren uiteindelijk niet 115,04 per stuk, maar 108. De koers staat nu rond de 111, waardoor ik al wat koerswinst heb. https://www.iex.nl/Column...caten-108-of-27-euro.aspx
trackerbelegger.nl heeft veel goede info :*) , bedankt voor de tip! Op de website noemt Mick bijvoorbeeld de: Total World Stock Index ETF (ticker: VT). Hiermee bezit je ruim 7000 aandelen. Hoe beoordeel je of dit een betere investering is dan bijvoorbeeld VTI + VXUS?

Verder vraag ik me ook af of het beter is Emerging markets gescheiden te hebben in een aparte index of samen met andere aandelen. Wanneer ze samen zitten kan wellicht de verhouding ontwikkelde aandelen / emerging markets wijzigen waardoor het risico van je portefeuille veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:55
Kijk naar de TER, die is van VT hoger dan van VXUS+VTI. Gezamenlijk bieden ze meer verschillende aandelen dan VT, ergo: meer spreiding tegen lagere kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:07

alienfruit

the alien you never expected

Ik ben een tijdje terug verhuisd naar een ander land. Ik heb in Zwitserland mijn bankzaken lopen. Alleen mijn bank verstuurde alle belangrijke gegevens nog naar mijn oude adres. Sindsdien is er wat fout gegaan waardoor iemand alle gegevens had om nieuwe bankpas e.d. aan te vragen. Vervolgens heeft iemand al mijn aandelen verkocht van mijn broker account en mijn spaarrekening geplunderd. De bank zegt dat het mijn fout is en mijn advocaat kon er niks meer aan doen. Omdat het volgens de bank mijn fout is valt er niks te vergoeden: weg = weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gezien je ook weet wie er op dat adres nu woont, neem ik aan aangifte van diefstal, fraude, identiteitsdiefstal, etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Vreselijk!
Als ik kijk naar bijvoorbeeld Meesman dan lijkt dat ook een gewone login/password/reset opzet te zijn. Eigenlijk best wel slecht ervan uitgaande dat je dan volledige toegang hebt tot je portefeuille.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:29
Vandaag bij DeGiro een rekening geopend. Zie dat best veel mensen hier zitten, correct?
Bestaat eigenlijk op zichzelf nog niet zo heel lang, wat is jullie ervaring hiermee want ik lees soms nogal wat tegenstrijdige dingen. En hoe zit het met het risico "DeGiro is geen bank, dus bij faillissement van de broker zelf is er voor het geld op de rekening geen aanspraak mogelijk op het depositogarantiestelsel."

Wil er in ieder geval zeker van zijn dat als ik ergens met een broker begin dat deze te vertrouwen is en ik hier wel een tijdje kan blijven hangen :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JortK
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09-2022
Riven schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:42:
Vandaag bij DeGiro een rekening geopend. Zie dat best veel mensen hier zitten, correct?
Bestaat eigenlijk op zichzelf nog niet zo heel lang, wat is jullie ervaring hiermee want ik lees soms nogal wat tegenstrijdige dingen. En hoe zit het met het risico "DeGiro is geen bank, dus bij faillissement van de broker zelf is er voor het geld op de rekening geen aanspraak mogelijk op het depositogarantiestelsel."

Wil er in ieder geval zeker van zijn dat als ik ergens met een broker begin dat deze te vertrouwen is en ik hier wel een tijdje kan blijven hangen :) :>
Waarom open je een rekening bij een broker waar je eigenlijk nu nog bedenkingen bij hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riven
JortK schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:43:
[...]

Waarom open je een rekening bij een broker waar je eigenlijk nu nog bedenkingen bij hebt?
Omdat ik alleen de interface en dergelijk wil bekijken, zag veel klachten voorbij komen dat de interface die ze gebruiken niet zo "gebruiksvriendelijk" is. Zelf heb ik hier weinig problemen mee.
Echter heb hier nog niets op gestort, dus echt begonnen zijn we nog niet. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wil er in ieder geval zeker van zijn dat als ik ergens met een broker begin dat deze te vertrouwen is en ik hier wel een tijdje kan blijven hangen :>
https://www.degiro.nl/over-degiro/veilig-vertrouwd.html

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen

Dat deposito garant systeem is er ook niet voor niets.
Banken mogen voor elke euro spaargeld die jij stort, 10 euro aan leningen uitschrijven.
Als er dus een bankenrun komt, hebben ze een probleem. Jouw spaargeld is namelijk uitgeleend.
En als teveel mensen hun lening niet terug kunnen betalen (zie hypotheek crisis) valt de bank ook om.

Een broker verdient zijn geld vooral de premies die je ze betaalt. En veel brokers verdienen ook nog wat door aandelen van klanten uit te lenen aan mensen die shorten.
Dat laatste kun je bij DeGiro voorkomen door een custody account te nemen. Maar er is in het verleden zover ik weet nog nooit een broker om die reden omgevallen.

Natuurlijk is er altijd een kans. Maar de kans dat je je geld op een andere manier kwijt raakt op de beurs is echt 1000x zo groot. Dus als je al bang bent dat je broker failliet gaat en je dan je geld kwijt raakt, dan kun je je geld beter op de spaarrekening laten staan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riven
RocketKoen schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:53:
[...]

Dat deposito garant systeem is er ook niet voor niets.
Banken mogen voor elke euro spaargeld die jij stort, 10 euro aan leningen uitschrijven.
Als er dus een bankenrun komt, hebben ze een probleem. Jouw spaargeld is namelijk uitgeleend.
En als teveel mensen hun lening niet terug kunnen betalen (zie hypotheek crisis) valt de bank ook om.

Een broker verdient zijn geld vooral de premies die je ze betaalt. En veel brokers verdienen ook nog wat door aandelen van klanten uit te lenen aan mensen die shorten.
Dat laatste kun je bij DeGiro voorkomen door een custody account te nemen. Maar er is in het verleden zover ik weet nog nooit een broker om die reden omgevallen.

Natuurlijk is er altijd een kans. Maar de kans dat je je geld op een andere manier kwijt raakt op de beurs is echt 1000x zo groot. Dus als je al bang bent dat je broker failliet gaat en je dan je geld kwijt raakt, dan kun je je geld beter op de spaarrekening laten staan.
Klinkt inderdaad vrij logisch, achteraf gezien best een kansloze vraag :/
Risico's nemen hoort er bij, ben nog een beginner wat beleggen betreft en veel aan het inlezen op dit moment. Heb op dit moment m'n bedenkingen bij alles, dus we blijven even door lezen.

Dank voor uw antwoord meneer :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RocketKoen schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:53:
[...]
Dit klopt niet helemaal. De mensen aan wie die 10 euro geleend wordt laten dit niet op de bank staan, want ze hebben dit geld nodig (anders zouden ze niet lenen). Het systeem werkt juist omdat élke bank dit doet, waarbij banken zelf een rekening met saldo of schuld aanhouden bij de centrale bank (de DNB). Die centrale bank is toevallig ook de uitvoerende instantie voor het depositogarantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:07
Riven schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:57:
[...]

Klinkt inderdaad vrij logisch, achteraf gezien best een kansloze vraag :/
Risico's nemen hoort er bij, ben nog een beginner wat beleggen betreft en veel aan het inlezen op dit moment. Heb op dit moment m'n bedenkingen bij alles, dus we blijven even door lezen.

Dank voor uw antwoord meneer :>
Geen kansloze vraag hoor, het is een risico. Dat er nog nooit zo'n partij is omgevallen betekent niet dat het nooit kan gebeuren, dat moet toch wel de les zijn van de afgelopen 10 jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
Voor mensen die zich aan het orienteren/inlezen zijn zou ik de links in deze post aanraden: Jasper in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:54
Ascension schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:29:
[...]

Geen kansloze vraag hoor, het is een risico. Dat er nog nooit zo'n partij is omgevallen betekent niet dat het nooit kan gebeuren, dat moet toch wel de les zijn van de afgelopen 10 jaar...
Wikipedia: MF Global

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
In principe vertrouwen wij erop dat onze brokers onze aankopen netjes bewaren in een aparte holding ter bescherming tegen failissement. Op welke manieren wordt gecontroleerd dat dit ook netjes gebeurd (IMF?) en er geen greep in de pot wordt gedaan zoals bij MF_Global blijkbaar is gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:54
Dat doen de toezichthouders, de AFM en de DNB (in Nederland). Ook zijn er compensatiestelsels voor als er iets verkeerd gaat. De precieze details hangen af van in welk land je broker gevestigd is. Ik ben geen expert op dat gebied.

Maar uiteindelijk is het natuurlijk ook een vertrouwenskwestie. Er kunnen nog zo veel wetten en garantiestelsels zijn, als je denkt dat de hele financiële wereld op instorten staat (ik lees hierboven iets over de 7 slechte jaren ..) en/of dat alle bankiers oplichters zijn dan kun je beter blikken bonen en benzine inslaan.

[ Voor 93% gewijzigd door writser op 19-01-2017 12:52 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
alienfruit schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 02:08:
Ik ben een tijdje terug verhuisd naar een ander land. Ik heb in Zwitserland mijn bankzaken lopen. Alleen mijn bank verstuurde alle belangrijke gegevens nog naar mijn oude adres. Sindsdien is er wat fout gegaan waardoor iemand alle gegevens had om nieuwe bankpas e.d. aan te vragen. Vervolgens heeft iemand al mijn aandelen verkocht van mijn broker account en mijn spaarrekening geplunderd. De bank zegt dat het mijn fout is en mijn advocaat kon er niks meer aan doen. Omdat het volgens de bank mijn fout is valt er niks te vergoeden: weg = weg
Ik snap alleen niet hoe je dan bij je broker kunt inloggen / inbreken?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
alienfruit schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 02:08:
Bedankt dat je hier nog even op terugkomt, dit is voor velen (incl. voor mij) een doemscenario :( Dus als je het niet erg vind nog een paar vraagjes.

Heb je je adres wijziging doorgegeven aan je bank?
Wat is er fout gegaan waardoor er een nieuwe bankpas aangevraagd kon worden en wie is de schuldige (jij, bank, ?)
Hoe komt het dat ze met een nieuwe bankpas overal bij konden komen?

Had je rekeningen bij verschillende banken?

Hoe hebben ze je aandelen kunnen verkopen en hoe is je spaarrekening geplunderd? via een ontline platform, telefonische order of papieren verkoop order?

Hoe hebben de daders de veiligheids checks voor deze platformen kunnen omzeilen?

Hoe is het geld uiteindelijk weggesluisd, Contante opname/Overschrijving?

Aangezien de nieuwe bewoner van je oude adres er blijkbaar iets mee te maken had wat heeft de politie hiermee gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Ernie schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:39:
[...]
Dus als je het niet erg vind nog een paar vraagjes
Dat zijn er nogal wat. Zelf ben ik ook wel benieuwd maar ik kan me ook voorstellen dat de getroffene hierin niet het achterste van zijn tong wil laten zien.

De politie heeft al heel wat informatie omtrent Identiteitsfraude. Ik denk dat iedereen het kan overkomen in het slechts denkbare scenario. In de afhandeling ervan gaat het erom of je evidente nalatigheid ter voorkoming kan worden verweten. Uit het verhaal van TS lijkt op te maken dat hij/zij hierin niet voldoende sterk staat. Maar goed, al lezende besef ik dat ik zelf ook niet altijd even consequent ben in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
kraades schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:12:
[...]

Ik snap alleen niet hoe je dan bij je broker kunt inloggen / inbreken?
Als je bank ook je broker is.
Bij de rabobank zitten bijvoorbeeld de betaal en spaarrekening achter dezelfde login als je verzekering, hypotheek en beleggingen als je die bij hun hebt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:44
Ik was eerst van plan om voor een 85% IWDA & 15% EMIM te gaan.
Recentelijk ontdekte ik de morningstar x-ray tool waarbij je je fondsen kan ingeven en je spreiding ziet.

Met deze verdeling kom ik als volgt uit:

30 / 28 / 27
5 / 4 / 4
0 / 0 / 0

Hierbij bevat mijn portefeuille geen small caps.

Volgens officiële info:
"As of 2015, developed market and US stock market had (non-float) capitalization comprising approximately 75% of the global market: emerging market capitalization comprised approximately 25% of the global market. Small Cap stocks make up approximately 10% of the market."

Met deze verdeling cover ik dus zeker al geen 10% van de totale markt?

Indien ik mijn procenten aanpas naar 50/50 heb ik dit resultaat:

30 / 25 / 25
6 / 4 / 3
1 / 1 / 1

Ik had verwacht een veel groter aantal small caps uit te komen met de 50/50 verdeling. Iemand die kan verklaren waarom dit niet het geval is? En iemand die bepaalde verdeling kan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dotacom schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:46:
Ik was eerst van plan om voor een 85% IWDA & 15% EMIM te gaan.
Recentelijk ontdekte ik de morningstar x-ray tool waarbij je je fondsen kan ingeven en je spreiding ziet.

Met deze verdeling kom ik als volgt uit:

30 / 28 / 27
5 / 4 / 4
0 / 0 / 0

Hierbij bevat mijn portefeuille geen small caps.

Volgens officiële info:
"As of 2015, developed market and US stock market had (non-float) capitalization comprising approximately 75% of the global market: emerging market capitalization comprised approximately 25% of the global market. Small Cap stocks make up approximately 10% of the market."

Met deze verdeling cover ik dus zeker al geen 10% van de totale markt?

Indien ik mijn procenten aanpas naar 50/50 heb ik dit resultaat:

30 / 25 / 25
6 / 4 / 3
1 / 1 / 1

Ik had verwacht een veel groter aantal small caps uit te komen met de 50/50 verdeling. Iemand die kan verklaren waarom dit niet het geval is? En iemand die bepaalde verdeling kan aanraden?
EMIM is gewoon bijna volledig Large Cap.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
RocketKoen schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:40:
[...]

Als je bank ook je broker is.
Bij de rabobank zitten bijvoorbeeld de betaal en spaarrekening achter dezelfde login als je verzekering, hypotheek en beleggingen als je die bij hun hebt.
Het is nog erger bij de Rabo: de credentials die jij om 3am halfdronken bij een dodgy kebabzaak gebruikt (pas + PIN) zijn ook exact de credentials die nodig zijn om alle gekoppelde online diensten te plunderen. Tegen de tijd dat de kater weg is kun je zien dat dat ook geldt voor je vermogen en is het tijd voor een nieuwe kater :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Rukapul schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:07:
[...]

Het is nog erger bij de Rabo: de credentials die jij om 3am halfdronken bij een dodgy kebabzaak gebruikt (pas + PIN) zijn ook exact de credentials die nodig zijn om alle gekoppelde online diensten te plunderen. Tegen de tijd dat de kater weg is kun je zien dat dat ook geldt voor je vermogen en is het tijd voor een nieuwe kater :+
Niet eens aan gedacht inderdaad...
Al zijn banken wel verzekerd tegen de schade van skimmen. Maar met je pinpas + code kunnen ze inderdaad ook gezellig je hele spaarrekening plunderen en je paslimiet verhogen (lekker nuttig zo'n limiet).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:44
RocketKoen schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:05:
[...]

EMIM is gewoon bijna volledig Large Cap.
Wat raad je dan aan? Nog een 3e fonds te vinden dat in smallcaps handelt? Of laat ik dit marktsegment beter links liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
kraades schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:04:
Vreselijk!
Als ik kijk naar bijvoorbeeld Meesman dan lijkt dat ook een gewone login/password/reset opzet te zijn. Eigenlijk best wel slecht ervan uitgaande dat je dan volledige toegang hebt tot je portefeuille.
Dat is heel vaak bij zulke zaken het geval. Bij de Giro volgens mij hetzelfde, en bij mijn spaarbank ook niet anders. In principe is dat geen probleem verder, gezien de echte beveiliging erin zit dat de tegenrekening vast staat, en je dus als het goed is enkel naar je eigen rekening ermee kan overmaken (Oké bij de Giro kan je nog door heel veel handelen geld kwijtraken, maar dan is het al meer vandalisme dan diefstal geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dotacom schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:52:
[...]

Wat raad je dan aan? Nog een 3e fonds te vinden dat in smallcaps handelt? Of laat ik dit marktsegment beter links liggen?
Ik laat small cap zelf links liggen.
Emerging markets ook trouwens.

Ik heb op het moment zelf SCHX (Vergelijkbaar met VTI, maar iets goedkoper); VXUS en IAEX (stukje home market bias).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Sissors schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:12:
[...]

Dat is heel vaak bij zulke zaken het geval. Bij de Giro volgens mij hetzelfde, en bij mijn spaarbank ook niet anders. In principe is dat geen probleem verder, gezien de echte beveiliging erin zit dat de tegenrekening vast staat, en je dus als het goed is enkel naar je eigen rekening ermee kan overmaken (Oké bij de Giro kan je nog door heel veel handelen geld kwijtraken, maar dan is het al meer vandalisme dan diefstal geworden).
DeGiro heeft wel two-factor authentication though. Dus ik mag hopen dat je die ook gewoon moet gebruiken als je het wachtwoord wilt wijzigen.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:59
Rutix schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 18:28:
[...]

DeGiro heeft wel two-factor authentication though. Dus ik mag hopen dat je die ook gewoon moet gebruiken als je het wachtwoord wilt wijzigen.
Wat ik ook nog wel eens opmerk bij DeGiro is dat als ik naar: https://trader.degiro.nl/traders/#!/market ga terwijl ik niet geforceerd heb uitgelogd ik gewoon verder kan na uren (in één websessie) browsen. Maar zodra ik naar een ander scherm wil hij pas aankomt met je moet opnieuw inloggen. Maar je kon hierdoor dus wel mijn saldo zien zeg maar alles van je dashboard.
Niet erg want ik gebruik een dergelijke belegingsrekening alleen vanaf mijn eigen IP adressen/devices. Dus nooit via een openbare computer. Maar alsnog een beetje vreemd, heeft denk ik met cookies te maken.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Ik volg het topic dagelijks en probeer me zo goed mogelijk in te lezen, toch zijn er voor mij nog een aantal onduidelijkheden. Ik hoop dat jullie mij hiermee willen helpen.

Als ik het goed begrijp van trackerbelegger.nl is de TER bij de combinatie VXUS en VTI: 0,155%. Hierbij is het dan belangrijk dat je vermogensrendementheffing betaalt. Liefst boven de 33k om het volledig met elkaar te kunnen verrekenen. Moet dit dan belegd vermogen zijn? Of mag het ook ander vermogen zijn? Bijvoorbeeld spaargeld?

Is het moeilijk om het dividendrendement terug te vragen bij de belastingdienst of valt het mee? Wat moet hier voor gedaan worden?

Hoe kan je het beste de TER van Meesman berekenen? Je betaalt daar 0,50% per jaar en 0,25% per storting. Betekent dit dat de TER 0,75% is?

Verder vroeg ik me af in hoeverre een VXUS en VTI en Meesman werken op het moment dat het slecht gaat met de aandelen binnen de index. Stel Apple gaat falliet. Heb je hier dan 1 keer last van en wordt vervolgens de plek van Apple ingenomen door een ander bedrijf? Of blijf je hier last van houden?

Wanneer ik kijk naar de spreiding van Meesman en VXUS en VTI, lijkt de spreiding van VXUS en VTI veel hoger tegen lagere kosten. Beter kan niet? Of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Mastasidaz op 19-01-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
Mastasidaz schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:27:
Ik volg het topic dagelijks en probeer me zo goed mogelijk in te lezen, toch zijn er voor mij nog een aantal onduidelijkheden. Ik hoop dat jullie mij hiermee willen helpen.

Als ik het goed begrijp van trackerbelegger.nl is de TER bij de combinatie VXUS en VTI: 0,155%. Hierbij is het dan belangrijk dat je vermogensrendementheffing betaalt. Liefst boven de 33k om het volledig met elkaar te kunnen verrekenen. Moet dit dan belegd vermogen zijn? Of mag het ook ander vermogen zijn? Bijvoorbeeld spaargeld?
De TER voor 50/50 VTI/VXUS is 0.09% overal (50%*0.05% + 50%*0.13%). Alles in box 3 telt mee dus ook je spaargeld.
Is het moeilijk om het dividendrendement terug te vragen bij de belastingdienst of valt het mee? Wat moet hier voor gedaan worden?
Dit kan je gewoon via je jaarlijkse belastingaangifte doen. Als je alle stappen doorloopt komt er vanzelf een vraag of je dividend hebt ontvangen.
Hoe kan je het beste de TER van Meesman berekenen? Je betaalt daar 0,50% per jaar en 0,25% per storting. Betekent dit dat de TER 0,75% is?
De 0.25% is een eenmalig kost per storting. Dus het eerste jaar is de TER 0.75%, maar daarna is het 0.50% dit moet je voor elke storting weer op nieuw zien. bv je stort jaarlijk €1000 sinds 2013 dan krijg je het volgende
2013 - €1000 - TER 0.75
2014 - €2000 - TER (0.5+0.75)/2
2015 - €3000 - TER (0.5+0.5+0.75)/3
etc
Verder vroeg ik me af in hoeverre een VXUS en VTI en Meesman werken op het moment dat het slecht gaat met de aandelen binnen de index. Stel Apple gaat falliet. Heb je hier dan 1 keer last van en wordt vervolgens de plek van Apple ingenomen door een ander bedrijf? Of blijf je hier last van houden?
Het zijn allemaal trackers dus als Apple 1% van de index is heeft de ETF ook 1%, zakt Apple naar 0.01% van de Index zal de ETF dit gewoon volgen. Gaat Apple falliet zal die ook uit de ETF verdwijnen en daar hoeft niet een andere bedrijf voor terug te komen.
Wanneer ik kijk naar de spreiding van Meesman en VXUS en VTI, lijkt de spreiding van VXUS en VTI veel hoger tegen lagere kosten. Beter kan niet? Of zie ik dit verkeerd?
De mening zijn hier over verdeeld, maar ik zie het ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
Mastasidaz schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:27:

TER van VTI = 0,05%
https://personal.vanguard...undIntExt=INT&FundId=0970

TER van VXUS = 0.13%
https://personal.vanguard...undId=3369&FundIntExt=INT

Gewogen gemiddelde nemen van de twee en je hebt de kosten, bij 50/50 VTI/VXUS is de totale TER dus 0.09%

Dividendrendement ingehouden in Nederland is een makkie. Je krijgt rond de tijd van de belastingaangifte jaaropgaven van je brokers en banken. Hierop staat netjes de ingehouden dividendbelasting en die vul je simpelweg in bij de belastingaangifte.

De bezetting van een index veranderd wel vaker. In 2014 was het gedoe met Imtech en is die uit de AEX gegooid. Samen met nog een paar anderen. Als ik het me goed herinner stond rond kerst 2014 de AEX rond de 390. Dus het zal er ongetwijfeld effect op hebben.

In het specifieke geval van Apple en VTI. Het aandeel van Apple in VTI is 2.45% (http://www.etf.com/VTI). Dus als je aanneemt dat het failliet gaan van Apple geen enkel effect heeft op de rest van de index zou ik een koersval van 2.45% verwachten. Echter die aanname is in mijn ogen compleet onrealistisch, als een grote jongen als Apple het hoekje omgaat zijn er veel meer bedrijven waar het een effect op zal hebben.

Bij je TER berekening bij Meesman moet je ook rekening houden met de verkoop kosten van de fondsen. Dat is nog een keer 0.25% extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ervan uitgaande dat je gewoon buy & hold doet is gaat de TER voor langere periodes van Meesman naar de 0.5% toe. Over 10 jaar kom ik met wat wiskunde uit op per jaar kosten van 0.55% bijvoorbeeld.

Onder de streep puur financieel gezien en als je je geen zorgen maakt over de Giro is VTI+VXUS simpelweg goedkoper dan Meesman, daar kan geen discussie over zijn. Overigens is het gat nog wel iets kleiner doordat één van die twee nog wat dividend lek heeft (uit mijn hoofd) wat Meesman niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:37
Ernie schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:30:
[...]
Bij je TER berekening bij Meesman moet je ook rekening houden met de verkoop kosten van de fondsen. Dat is nog een keer 0.25% extra.
Overigens betaal je bij De Giro ook 0.1% over de verkoop (en aankoop) van je fondsen als je de opbrengst in USD om laat zetten in EUR.

[ Voor 4% gewijzigd door Blauwschaap op 20-01-2017 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
Blauwschaap schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:59:
[...]

Overigens betaal je bij De Giro ook 0.1% over de verkoop (en aankoop) van je fondsen als je de opbrengst in USD om laat zetten in EUR.
Daar heb je helemaal gelijk in :)
je hebt ook nog 0.1% bij het ontvangen van USD dividend en weer 0.1% bij het herbeleggen van dit dividend. Ook de exchange connection fee van €2.50 per beurs per jaar moeten we niet vergeten natuurlijk.

Brokers vergelijken is veel uitzoekwerk en elke verandering in beleggingsstrategie of tarieven en dan kun je het weer controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:52

Armada

-Wat wil je weten?-

Het klopt helemaal niet. Spaarrekening geld wordt niet uitgeleend. Uitgeleend geld wordt op dat moment gecreëerd door een commerciële bank. En weer vernietigd bij aflossing, bij interactie met de centrale bank etc.

https://www.ing.nl/media/...sparadox_tcm162-92912.pdf
https://economie.rabobank.../hoe-werkt-geldschepping/

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yoicaa
Ernie schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:18:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in :)
je hebt ook nog 0.1% bij het ontvangen van USD dividend en weer 0.1% bij het herbeleggen van dit dividend. Ook de exchange connection fee van €2.50 per beurs per jaar moeten we niet vergeten natuurlijk.

Brokers vergelijken is veel uitzoekwerk en elke verandering in beleggingsstrategie of tarieven en dan kun je het weer controleren.
Ik heb nog een tip voor de 0.1% exchange fee bij uitbetaling van dividend. Als je AutoFX aan heb staan worden vreemde valuta's in de nacht overgezet naar EUR. Ik heb bewust AutoFX uitgezet en op deze manier blijft de dividend in USD en dit kan ik weer gebruiken om nieuwe aandelen te kopen. Mocht ik meer USD nodig hebben zet ik de AutoFX om wat te kopen en daarna zet ik het weer uit.

Je houdt nog wel de 0.1% bij het storten, maar niet bij de dividend betalingen/herbeleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Yoicaa schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:55:
[...]

Ik heb nog een tip voor de 0.1% exchange fee bij uitbetaling van dividend. Als je AutoFX aan heb staan worden vreemde valuta's in de nacht overgezet naar EUR. Ik heb bewust AutoFX uitgezet en op deze manier blijft de dividend in USD en dit kan ik weer gebruiken om nieuwe aandelen te kopen. Mocht ik meer USD nodig hebben zet ik de AutoFX om wat te kopen en daarna zet ik het weer uit.

Je houdt nog wel de 0.1% bij het storten, maar niet bij de dividend betalingen/herbeleggingen.
Dat zat ik me ook al af te vragen.

Dus je houd dan op het moment van uitzetten dollars en euro's aan op de rekening. Als je autoFX weer aanzet, worden dan niet de dollars weer automatisch omgezet naar euro's?

En, als je dus bij koopt en je hebt te weinig dollars, dan pakt hij bij de transactie met AutoFX weer aan automatisch de dollars en koopt hij dollars bij via autoFX naargelang je nodig hebt.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
Klopt helemaal wat je zegt.

Ik heb dus USD en EUR op mijn rekening. Als ik USD te kort kom bij het kopen zet ik AutoFX aan en nadat ik het gekocht heb gelijk weer uit.

Tenzij je specifiek opdracht geeft (b.v. door het kopen van aandelen) zal AutoFX overdag niks omzetten. AutoFX controleert 's nachts of er openstaande USD bedragen staan op rekening.

Hier is een direct quote van een mailwisseling die ik met Degiro heb gehad.
"Let wel: het terug zetten van handmatig naar autoFX zorgt ervoor dat uw huidige hoeveel USD overnight terug worden gezet naar Euro’s."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Yoicaa schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:33:

Ik heb dus USD en EUR op mijn rekening. Als ik USD te kort kom bij het kopen zet ik AutoFX aan en nadat ik het gekocht heb gelijk weer uit.

Tenzij je specifiek opdracht geeft (b.v. door het kopen van aandelen) zal AutoFX overdag niks omzetten. AutoFX controleert 's nachts of er openstaande USD bedragen staan op rekening.

Hier is een direct quote van een mailwisseling dit met Degiro heb gehad.

[...]
Goed om te weten. Ik had het aan laten staan omdat ik had verwacht dat hij meteen als je dollars naar euro's omzet als je het aanzet. Maar dat gebeurt dus pas snachts.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
Yoicaa schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:33:

Hier is een direct quote van een mailwisseling die ik met Degiro heb gehad.

[...]
Dankje! Elke stukje rendement is mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Ernie schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Dankje! Elke stukje rendement is mooi meegenomen :)
Klopt. Hoewel het rendement in mijn geval wel mee valt. 2x0,1% van het dividend van jaarlijks 3% is niet zo heel veel met een belegd "vermogen" van €1.600 :z

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_doorman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:55
Ik heb deze week een rekening geopend bij lynx waarna ik me aan het inlezen ben in VTI + VXUS zoals al vaker voorbij is gekomen op dit forum.
Nu kom ik het volgende tegen waar ik niet uit kom.
Beide fondsen zijn in dollar. Dit betekent dat ik twee dingen kan doen.
1: Ik koop het fonds aan in euro's en betaal een debetrente van 2,5% bij lynx.
2: Ik koop eerst dollars van mijn euro's en schaf daarna de fondsen aan?

Nu staat de dollar vrij goed t.o.v. de euro. Is de kans nu niet erg groot dat het eventueel behaalde resultaat van de fondsen teniet wordt gedaan doordat de dollar minder waard wordt?

Mocht er iets niet kloppen in mijn twee opties hoor ik het ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:56
Zit echt in dubio.
Gisteren long gegaan op de dow met een hoge hefboom.
Tot op €35 euro genaderd op een margin call close. Alles bijna van de laatste maand rally verspeeld.
maar goed..is niet gesloten en vandaag sta ik opeens weer in de plus.

Ik hoop aan de ene kant dat vandaag eindelijk de dow richting de 20000 kan gaan en dat ik mijn positie lekker open laat om flink te cashen, maar aan de andere kant ben ik blij dat ik alles van gisteren weer terug en nog een klein plusje erbij.

Met Trump nu met de inauguratie weet ik het zo niet meer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Sissors schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:12:
[...]

Ja klopt. Niet aan gedacht van de tegenrekening.

Hier voor de volledigheid nog de reactie van Meesman:

Hartelijk dank voor uw bericht. Beveiliging en privacy zijn zeer belangrijke onderwerpen voor een online dienstverlener als Meesman. Hierop wordt ook in toenemende mate door de wetgevers en toezichthouders op toegezien, zoals blijkt uit de meldplicht datalekken die vanaf 1 januari 2016 van kracht is geworden.

Wat in het kader van beveiliging het belangrijkste is, is dat uw geld veilig is en niet kan worden ontvreemd. Onze processen en procedures zijn zo ingericht dat dit zo goed als uitgesloten is.

Als een onbevoegde al toegang zou krijgen tot uw portefeuille kan die persoon wel verkoopopdrachten online opgeven maar de opbrengst daarvan kan uitsluitend worden overgemaakt naar de tegenrekening van de rekeninghouder. En die kan niet online worden gewijzigd. Dat moet schriftelijk worden gedaan met kopie geldig identiteitsbewijs. Dergelijke schriftelijke verzoeken worden voor verwerking ook nog telefonisch door ons geverifieerd bij de rekeninghouder.

De rekeninghouder krijgt ook een melding per mail dat een verkoopopdracht is opgegeven en kan maatregelen treffen als hij of zij die opdracht niet zelf online heeft opgegeven. Het mailadres kan wel online worden gewijzigd, maar een bevestiging daarvan gaat naar zowel het gewijzigde mailadres als naar het nieuwe mailadres, zodat een rekeninghouder ziet dat zijn of haar mailadres online is gewijzigd en maatregelen kan nemen als dat niet door hem- of haarzelf is gedaan.

Los van deze processen en procedures willen we natuurlijk voorkomen dat onbevoegden (eenvoudig) toegang krijgen tot de portefeuilles van onze participanten. Dit betekent dat we regelmatig de mogelijkheden van multifactor authenticatie met onze webbouwer bespreken en gebruik ervan op termijn zeker overwegen. We kunnen op dit moment nog niet aangeven wanneer we dit zullen gaan toepassen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
k_doorman schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:21:
Ik heb deze week een rekening geopend bij lynx waarna ik me aan het inlezen ben in VTI + VXUS zoals al vaker voorbij is gekomen op dit forum.
Nu kom ik het volgende tegen waar ik niet uit kom.
Beide fondsen zijn in dollar. Dit betekent dat ik twee dingen kan doen.
1: Ik koop het fonds aan in euro's en betaal een debetrente van 2,5% bij lynx.
2: Ik koop eerst dollars van mijn euro's en schaf daarna de fondsen aan?

Nu staat de dollar vrij goed t.o.v. de euro. Is de kans nu niet erg groot dat het eventueel behaalde resultaat van de fondsen teniet wordt gedaan doordat de dollar minder waard wordt?

Mocht er iets niet kloppen in mijn twee opties hoor ik het ook graag :)
Bij Lynx moet je inderdaad dollars kopen. Dat kost je minimaal $4 per transactie. Dus het is aan te raden om alles in 1 keer om te zetten.
https://www.lynx.nl/service/handelen-buitenlandse-effecten/

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

SonyEricsson schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:22:
Zit echt in dubio.
Gisteren long gegaan op de dow met een hoge hefboom.
Tot op €35 euro genaderd op een margin call close. Alles bijna van de laatste maand rally verspeeld.
maar goed..is niet gesloten en vandaag sta ik opeens weer in de plus.

Ik hoop aan de ene kant dat vandaag eindelijk de dow richting de 20000 kan gaan en dat ik mijn positie lekker open laat om flink te cashen, maar aan de andere kant ben ik blij dat ik alles van gisteren weer terug en nog een klein plusje erbij.

https://www.google.nl/search?q=dow+jones&gws_rd=ssl

Ik heb er geen verstand van maar ik vrees dat de dow jones al op de top zit ivm Trump. Nu Trump president is kunnen de aandelen wel eens gaan dalen omdat beleggers al vrolijk zijn geweest over de republikeinse partij en de vrolijkheid is inmiddels wel zo'n beetje over dus zullen de aandelen niet zo veel meer stijgen... Volgens Buffet zullen ze op de lange termijn echter wel weer stijgen...

https://finance.yahoo.com...ys-us-fine-120010269.html

Buffett said, "we're almost always a buyer of stocks over time."

Reiterating his call to invest for the long haul, Buffett acknowledged that he doesn't know where the stock market will go in the next "10 days or a year or two years."

But one thing he said he does know: "It's going to be higher 10 years, 20 years from now."

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
SonyEricsson schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:22:
Ik hoop aan de ene kant dat vandaag eindelijk de dow richting de 20000 kan gaan en dat ik mijn positie lekker open laat om flink te cashen, .............
Ik heb er ook geen verstand van maar het handboek psychologie zegt dat indien je een plan maakt dat je daar trouw aan moet blijven. In voor- en tegenspoed :) Diegenen die hun plannen tussentijds bijstellen maken hun brokken eigenlijk alleen maar groter dan diegenen die rustig blijven zitten terwijl ze geknipt en geschoren worden. Zegt het handboek......

Voor zover mijn mening er toe doet: Ik denk dat we een mooie tijd gehad hebben. Ik schat de kans het grootst dat er de komende maanden niet veel wijzigingen gaan komen. Wat plussen en minnen en per saldo zijwaartse bewegingen. Maar wie ben ik......

Nog geen jaar geleden ben ik als novice op de beurs gekomen. De helft van mijn box3 heb ik er ondergebracht. Inmiddels heb ik een rendement van iets meer dan 26% gescoord. Het is verleidelijk om de andere helft ook in te zitten. Maar ik doe het niet. Integendeel. Gisteren en vandaag heb ik de helft van de portefeuille verkocht. Volgende week kijk ik nog even de kat uit de boom, maar bij ongewijzigde tendens gaat de rest er ook uit. Of het een verstandige actie is zal de toekomst leren. Maar het is in ieder geval volgens het handboek psychologie. Van alle beursprofeten en andere aanbevelers die ik het afgelopen jaar gelezen heb vertrouw ik daar nog het meest op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Om verschillende trackers met elkaar te vergelijken heb ik deze samen in een grafiek gezet:

Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/m03uaz3ph/Trackers.png

Wat me opvalt is de lage performance van VXUS (oranje) en de hoge performance van het Meesman Index fonds Wereldwijd ten opzichte van IWDA. Als ik het eerder goed heb begrepen zijn IWDA en Meesman wereldwijd hetzelfde? Waar kan het verschil door komen?

Wat zou een reden kunnen zijn voor de lage performance van VXUS? Is het aan te raden wanneer je zowel VTI en VXUS hebt meer te investeren in VTI? Bijvoorbeeld 70/30?

[ Voor 10% gewijzigd door Mastasidaz op 21-01-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Noteren alle trackers in dezelfde valuta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:33
Zit waarschijnlijk in de wisselkoers waardoor het zo anders lijkt.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Mastasidaz schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:26:
Om verschillende trackers met elkaar te vergelijken heb ik deze samen in een grafiek gezet:
Als ik het eerder goed heb begrepen zijn IWDA en Meesman wereldwijd hetzelfde? Waar kan het verschil door komen?
Mooie grafiek maar het roept meer vragen op dan het beantwoordt :)
Gemakshalve ga ik er van uit dat land en sectorverdeling één op één gelijk zijn. Opvallend is dat aanvang 2015 de prestaties van beide indices sterk uit elkaar gaan drijven. De in september 2014 ingezette stijging van de dollar (15-20%) was toen al voor een flink deel achter de rug. Verschillen in beheerskosten kunnen m.i. het resterende substantiële verschil niet verklaren. Mijn voorlopige conclusie: Beide fondsen volgen niet exact dezelfde indices.
Wat zou een reden kunnen zijn voor de lage performance van VXUS?
US fondsen doen het bovengemiddeld goed. De laatste paar jaar krijgen euro-beleggers een stevig extraatje door de gestegen dollarkoers. (Je krijgt op dit moment relatief meer euro's terug dan je er indertijd ingestopt hebt) Die VXUS moet het helemaal zonder US fondsen doen. Je kan het dus niet goed vergelijken met de andere trackers die voor een kleine 60% uit US fondsen bestaan.
Is het aan te raden wanneer je zowel VTI en VXUS hebt meer te investeren in VTI? Bijvoorbeeld 70/30?
Indien je denkt dat resultaten uit het verleden mede bepalend zijn voor resultaten in de toekomst, dan wel. Er zijn echter ook analytici die van mening zijn dat de Amerikaanse beurzen de meest overgewaardeerde zijn op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
OttiglioM schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:36:
[...]
Mooie grafiek maar het roept meer vragen op dan het beantwoordt :)
Gemakshalve ga ik er van uit dat land en sectorverdeling één op één gelijk zijn. Opvallend is dat aanvang 2015 de prestaties van beide indices sterk uit elkaar gaan drijven. De in september 2014 ingezette stijging van de dollar (15-20%) was toen al voor een flink deel achter de rug. Verschillen in beheerskosten kunnen m.i. het resterende substantiële verschil niet verklaren. Mijn voorlopige conclusie: Beide fondsen volgen niet exact dezelfde indices.

[...]
US fondsen doen het bovengemiddeld goed. De laatste paar jaar krijgen euro-beleggers een stevig extraatje door de gestegen dollarkoers. (Je krijgt op dit moment relatief meer euro's terug dan je er indertijd ingestopt hebt) Die VXUS moet het helemaal zonder US fondsen doen. Je kan het dus niet goed vergelijken met de andere trackers die voor een kleine 60% uit US fondsen bestaan.

[...]
Indien je denkt dat resultaten uit het verleden mede bepalend zijn voor resultaten in de toekomst, dan wel. Er zijn echter ook analytici die van mening zijn dat de Amerikaanse beurzen de meest overgewaardeerde zijn op dit moment.
Bedankt voor je uitgebreide reactie OttiglioM! Ik heb ontdekt dat er toch een fout in de grafiek aanwezig was. Hieronder de juiste grafiek met IWDA:NA en MEINAWE:NA (Meesman wereldwijd).

Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/ibz0bkv3v/Trackers.png

Nu is duidelijk te zien dat IWDA het iets beter doet ten opzichte van Meesman vanwege lagere kosten. Zoals je aangeeft is het inderdaad lastig om je keuzes hierop te baseren. Dan ben je eigenlijk al aan het voorspellen.

Is het niet vreemd dat VTI als "volledig Amerikaanse tracker" wordt verslagen door IWDA? Heeft dit alleen te maken met de euro en dollar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Mastasidaz schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:26:

[afbeelding]

Wat me opvalt is de lage performance van VXUS (oranje) en de hoge performance van het Meesman Index fonds Wereldwijd ten opzichte van IWDA. Als ik het eerder goed heb begrepen zijn IWDA en Meesman wereldwijd hetzelfde? Waar kan het verschil door komen?

Wat zou een reden kunnen zijn voor de lage performance van VXUS? Is het aan te raden wanneer je zowel VTI en VXUS hebt meer te investeren in VTI? Bijvoorbeeld 70/30?
Wat heb je gebruikt om die grafiek te maken :+? Ik zoek nog een tool om zulke grafiekjes te maken.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Mastasidaz schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:40:
Is het niet vreemd dat VTI als "volledig Amerikaanse tracker" wordt verslagen door IWDA?
In het kader van de uitspraak dat de Amerikaanse beurzen op dit moment het meest overgewaardeerd zouden zijn is dit wel vreemd ja. Althans, ik zou het je niet kunnen uitleggen. Misschien heb heb ik mijn oor maar bij ordinaire kletsmajoors te luisteren gelegd i.p.v. gedegen beursgoeroes :)

Nu is het zo dat je deze fondsen niet één op één kunt vergelijken maar je zou er grofweg uit kunnen afleiden dat de niet US componenten binnen de IWDA de afgelopen 5 jaar beter gepresteerd hebben dan de zuivere US componenten binnen dat fonds. Nu weet ik niet of die US componenten binnen de IWDA even "total stock" zijn als die in de VTI. En de weging kan ook verschillen. Maar het blijft opmerkelijk.
Heeft dit alleen te maken met de euro en dollar?
Meten doet weten.

20 januari 2012 voor € 100 aangekocht:
1,91 stuks VTI (US9229087690) ($ = 1,29)
4,62 stuks Ishares Core MSCI world (IE00B4L5Y983)

20 januari 2017 verkocht. ($ = 1,07)
1,91 stuks VTI x 116,91 (+73,12%) = $ 223,3 = € 208,69
4,62 stuks Ishares x 42,32 (+95,47%) = € 195,51

Strikt genomen heb je in dit geval meer totaal rendement gehaald op je VTI. Maar alleen vanwege het valutavoordeel. Niet vanwege de prestaties van de onderliggende waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastasidaz
Rutix schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:16:
[...]

Wat heb je gebruikt om die grafiek te maken :+? Ik zoek nog een tool om zulke grafiekjes te maken.
Ik maak de vergelijkingen via Bloomberg: https://www.bloomberg.com/markets. Wanneer je een tracker hebt geselecteerd kan je bij "Add Comparison" trackers toevoegen om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Mastasidaz schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:36:
[...]

Ik maak de vergelijkingen via Bloomberg: https://www.bloomberg.com/markets. Wanneer je een tracker hebt geselecteerd kan je bij "Add Comparison" trackers toevoegen om te vergelijken.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Waarom zijn er van dezelfde ETF verschillende 'smaken' te vinden? Bijvoorbeeld 'iShares S&P 500 UCITS ETF' met ISIN "IE0031442068' Krijg ik de symbolen ISSP, IUSA en IDUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het effect is op meerdere beurzen genoteerd, en heeft niet op elke beurs hetzelfde symbool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen bij Meesman te gaan beleggen. Mijn horizon is 30 / 35 jaar. Volgens de voorbeeldportefeuille zou je dan het beste kunnen kiezen voor 80% Aandelen wereldwijd en 20% Opkomende landen. Nu heb ik zelf veel vertrouwen in de aandelen wereldwijd, maar minder in de aandelen opkomende landen. Deze zijn naar mijn mening veel instabieler dan ontwikkelde landen.

Wat vinden jullie van de verdeling in de voorbeeldportefeuille?

[ Voor 13% gewijzigd door Mastasidaz op 22-01-2017 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Als je de hele Wereld wilt volgen hoort EM erbij. Vorig jaar deed EM het een stuk beter, jaar daarvoor slecht. Het is inderdaad wat minder stabiel, maar het kan ook zomaar weer een jaar heel erg goed gaan doen, of jaren we hebben geen glazen bol. https://www.msci.com/docu...e6-47b9-82be-e1fc565ededb De ACWI is vergelijkbaar met de verdeling die je wilt aanhouden.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 22-01-2017 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Zenix schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:01:
Als je de hele Wereld wilt volgen hoort EM erbij. Vorig jaar deed EM het een stuk beter, jaar daarvoor slecht. Het is inderdaad wat minder stabiel, maar het kan ook zomaar weer een jaar heel erg goed gaan doen, of jaren we hebben geen glazen bol. https://www.msci.com/docu...e6-47b9-82be-e1fc565ededb De ACWI is vergelijkbaar met de verdeling die je wilt aanhouden.
Bedankt voor info Zenix. Als ik goed lees heeft MSCI World de afgelopen 10 jaar 4.41% rendement behaald jaarlijks en MSCI Emerging Markets 2.17%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie OttiglioM! Ik heb ontdekt dat er toch een fout in de grafiek aanwezig was. Hieronder de juiste grafiek met IWDA:NA en MEINAWE:NA (Meesman wereldwijd).

[afbeelding]

Nu is duidelijk te zien dat IWDA het iets beter doet ten opzichte van Meesman vanwege lagere kosten. Zoals je aangeeft is het inderdaad lastig om je keuzes hierop te baseren. Dan ben je eigenlijk al aan het voorspellen.

Is het niet vreemd dat VTI als "volledig Amerikaanse tracker" wordt verslagen door IWDA? Heeft dit alleen te maken met de euro en dollar?
Is er rekening gehouden met het al dan niet uitkeren van dividend door de ETF in deze grafieken?

Ik kan er zo snel niks over vinden op bloomberg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
  • Laatst online: 26-08 14:57
[...]

[afbeelding]

Ik zie geen Meesman in de grafiek overigens. En ten tweede, nee dat IWDA het beter doet is logisch. Want de valuta effecten zijn dáár wel overgezet. De valuta effecten in VTI neem je daarentegen helemaal niet mee. Bij deze de resultaten, overgezet naar euro en inclusief divididend.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9sU9KKT.png

[ Voor 6% gewijzigd door Arcadius op 23-01-2017 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:07

PromWarMachine

Forsaken Archer

Loev schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:42:
[...]
Hoe en waar kom jij aan je data om tot kopen of juist niet over te gaan. Er is zoveel informatie beschikbaar dat ik door de bomen het bos niet zie. Ik let nu op dividend yield, payout ratio, prijs aandeel tozv 52 high en low, dividend stijgingen in het verleden (~10 jaar) Heb jij getallen in je hoofd zitten waar een aandeel aan moet voldoen wil je tot koop overgaan?
Hehe, ik snap het probleem.
Echt keiharde eisen heb ik niet, want soms moet je je een beetje aanpassen aan de markt.

Ik begin altijd met de CCC lijst van David Fish en dan specifiek de complete lijst.
Dat is zowel Champions als Contenders als Challengers. Minimaal 5 jaar verhoging dus.

Daarna ongeveer dit:

• Yield bij voorkeur ~3%, maar in ieder geval >2%
• Payout ratio <=65% (minder is beter)
• DGR-3 >=10%
• DGR-5 >= 10%
• P/E <= 20
• Huidige prijs zo dicht mogelijk bij 52w low waarde

Liefst ook een sector waar ik nog niet heel erg diep in zit, maar dat is momenteel lastig.

Wat overblijft is een top 3 aan kanshebbers.
Volgens dit lijstje zou dat bv VFC, BT of AMGN kunnen zijn.

Als ik lui ben, wil het wel eens voorkomen dat ik een van deze gewoon koop, maar eigenlijk wil je ook nog even onderzoeken of de daling in prijs een structurele oorzaak heeft.
Als het bedrijf voor het derde of vierde kwartaal achtereenvolgens slechte cijfers heeft laten zien, kun je er misschien beter vanaf blijven. Zeker als ze 'slechts' 5 á 6 jaar dividendverhogingen hebben laten zien.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Ik lees het topic even door en kom Meesman een aantal keer tegen. Is men hier tevreden over, zijn er wellicht andere/betere alternatieven welke het afwegen waard is? Ik wens ook maandelijks in te leggen en het geld over een 35/40 jaar aan te kunnen spreken. Dit ter compensatie van minder AOW/pensioen door wonen in het buitenland. Daarbij rekening houdend met vermogensbelasting en de kosten van Meesman à 0,5% blijft er gemiddeld genomen voldoende over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Divak schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:35:
Ik lees het topic even door en kom Meesman een aantal keer tegen. Is men hier tevreden over, zijn er wellicht andere/betere alternatieven welke het afwegen waard is? Ik wens ook maandelijks in te leggen en het geld over een 35/40 jaar aan te kunnen spreken. Dit ter compensatie van minder AOW/pensioen door wonen in het buitenland. Daarbij rekening houdend met vermogensbelasting en de kosten van Meesman à 0,5% blijft er gemiddeld genomen voldoende over.
Ik zit zelf bij Meesman (en Alex/BND/IB/Binck).
Meesman is voor mij tot nu toe de meest transparante partij. Reacties (mail) zijn snel en duidelijk.
De jaarvergaderingen zijn koddig (aanrader).

De enige klacht die rondgaat over Meesman (correct me if I'm wrong) zijn de kosten. Maar behalve helemaal zelfdoen (en dan ook nog via DeGiro) is er geen goedkopere partij. Bij Robeco/Evi/Alex is alles veel minder transparant (en duurder).

Het verschil in rendement over 30 jaar tussen Meesman en zelf doen is niet nihil, maar ook zeker niet procenten per jaar...eerder rond de 0,25% (aangezien Meesman ook het dividendlek aanpakt). Voor mij persoonlijk totaal acceptabel.

En dan nog moet je het, als je het zelf doet, ook nog wel goed doen. Exacte replicatie met Meesman is misschien lastig. Zelf doen is meer voor de liefhebbers/hobbyisten, anders niet aan beginnen is mijn mening.

Ik heb geen belang bij mijn positieve reacties over Meesman, maar ik ben wel fan.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
PromWarMachine schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:19:
[...]

Hehe, ik snap het probleem.
Echt keiharde eisen heb ik niet, want soms moet je je een beetje aanpassen aan de markt.

Ik begin altijd met de CCC lijst van David Fish en dan specifiek de complete lijst.
Dat is zowel Champions als Contenders als Challengers. Minimaal 5 jaar verhoging dus.

Daarna ongeveer dit:

• Yield bij voorkeur ~3%, maar in ieder geval >2%
• Payout ratio <=65% (minder is beter)
• DGR-3 >=10%
• DGR-5 >= 10%
• P/E <= 20
• Huidige prijs zo dicht mogelijk bij 52w low waarde

Liefst ook een sector waar ik nog niet heel erg diep in zit, maar dat is momenteel lastig.

Wat overblijft is een top 3 aan kanshebbers.
Volgens dit lijstje zou dat bv VFC, BT of AMGN kunnen zijn.

Als ik lui ben, wil het wel eens voorkomen dat ik een van deze gewoon koop, maar eigenlijk wil je ook nog even onderzoeken of de daling in prijs een structurele oorzaak heeft.
Als het bedrijf voor het derde of vierde kwartaal achtereenvolgens slechte cijfers heeft laten zien, kun je er misschien beter vanaf blijven. Zeker als ze 'slechts' 5 á 6 jaar dividendverhogingen hebben laten zien.
Super, bedankt! Is DGR van 10% is misschien wat hoog? Ik moet inderdaad als instapper goed letten op de payout ratio. Jammer dat veel bedrijven op mijn lijstje erg duur zijn. (tegen de 52 high) Ik kende de lijst van Fish, hierin filteren is zeker handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Loev schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:14:
[...]

Super, bedankt! Is DGR van 10% is misschien wat hoog? Ik moet inderdaad als instapper goed letten op de PE ratio. Jammer dat veel bedrijven op mijn lijstje erg duur zijn. (tegen de 52 high) Ik kende de lijst van Fish, hierin filteren is zeker handig.
Een laag (1-2%) moet hoge groei hebben, en hoog dividend (zeg 3+%) mag een lagere groei hebben, want daar krijg je in absolute termen meer - en levert een relatieve stijging dus in absolute termen meer op.

Zo heb ik bijvoorbeeld Realty Income, welke 4,18% oplevert tegenover mijn oorspronkelijke inleg. Dan is dividendgroei erg leuk, alleen wanneer het niet of amper stijgt blijft >4% aantrekkelijk.
DGR is daar nu 4,7% stuk lager dan die 10% DGR bijvoorbeeld. Maar op de 4,18% die ik krijg neerkomt op 0,196% stijging - dus gelijk is aan een ~10% DGR bij een aandeel dat een yield van 2% heeft.

Datzelfde geldt bijvoorbeeld over de pay-out ratio, die bepaalt de houdbaarheid van het dividend en de ruimte voor toekomstige verhogingen. Een 2% aandeel met 8% DGR en 10% payout ratio heeft een grotere kans op (meer) groei dan een 2% aandeel met 15% DGR maar 80% payout ratio.

Dus uiteindelijk moet je al die factoren als 1 geheel zien, omdat ze elkaar beïnvloeden, en afwegen wat richting de toekomst de beste papieren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Divak schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:35:
Afgelopen jaar ook begonnen bij Meesman en ben hier tevreden over. Het gemak, transparantie, voorspelbaarheid en redelijke kosten (en verwachte stabiliteit daarvan), gaven voor mij de doorslag. Zoals eerder opgemerkt kan het wellicht iets goedkoper via Degiro, maar dat betekent meer handwerk en of de kosten daarvan op lange termijn ook stabiel blijven, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Mocht je juist genoegen scheppen in het 'zelf doen', dan kun je beter bij een andere partij dan Meesman aan de slag. Voor mijzelf ben ik bang dat ik dan teveel zou gaan handelen, met oplopende kosten tot gevolg (ook geleerd door schade en schande), dus ik zit liever bij een partij waar een en ander redelijk vast ligt, zeker voor beleggingen op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Xanaroth schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:38:
[...]

Een laag (1-2%) moet hoge groei hebben, en hoog dividend (zeg 3+%) mag een lagere groei hebben, want daar krijg je in absolute termen meer - en levert een relatieve stijging dus in absolute termen meer op.

Zo heb ik bijvoorbeeld Realty Income, welke 4,18% oplevert tegenover mijn oorspronkelijke inleg. Dan is dividendgroei erg leuk, alleen wanneer het niet of amper stijgt blijft >4% aantrekkelijk.
DGR is daar nu 4,7% stuk lager dan die 10% DGR bijvoorbeeld. Maar op de 4,18% die ik krijg neerkomt op 0,196% stijging - dus gelijk is aan een ~10% DGR bij een aandeel dat een yield van 2% heeft.

Datzelfde geldt bijvoorbeeld over de pay-out ratio, die bepaalt de houdbaarheid van het dividend en de ruimte voor toekomstige verhogingen. Een 2% aandeel met 8% DGR en 10% payout ratio heeft een grotere kans op (meer) groei dan een 2% aandeel met 15% DGR maar 80% payout ratio.

Dus uiteindelijk moet je al die factoren als 1 geheel zien, omdat ze elkaar beïnvloeden, en afwegen wat richting de toekomst de beste papieren heeft.
Ik maakte een fout door PE te gebruiken i.p.v. payout ratio. Aangepast :)
Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.