Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.769 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aikon schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:59:

Lijkt me juist dat je dan primair een betrouwbare partij wilt en secondair lage kosten.
Dat lijkt mij evident. Wat wil je met die opmerking zeggen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08 14:57
Ik ga ook inschrijven op Rabobank Certificaten. Bij DeGiro, dus wellicht mag ik wat met margin inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

Nou een tijdje zitten lurken in dit topic, nu toch ook maar een rekening geopend bij Meesman.
Ik start met 200 euro per maand. Dit kan ik makkelijk missen en het zou enkel jammer zijn als ik alles zou verliezen. Nu heb ik het wat verspreid over meerdere fondsen i.p.v. alles op een. 100 euro op obligaties en de andere 100 euro verdeeld over meerdere aandelen. Heeft dit behalve wat extra kosten nog andere gevolgen ?

* Thrilseeka is nooit een ster geweest in voorwaarden lezen.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
Thrilseeka schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:14:
Nou een tijdje zitten lurken in dit topic, nu toch ook maar een rekening geopend bij Meesman.
Ik start met 200 euro per maand. Dit kan ik makkelijk missen en het zou enkel jammer zijn als ik alles zou verliezen. Nu heb ik het wat verspreid over meerdere fondsen i.p.v. alles op een. 100 euro op obligaties en de andere 100 euro verdeeld over meerdere aandelen. Heeft dit behalve wat extra kosten nog andere gevolgen ?

Minder obligaties, meer aandelen. Je bent vast nog jong. Doe 25 / 175.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:33
StecaGrid schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:01:
[...]

Bij de Giro moet je zelf het desbetreffende ETF kopen. Dus zelf geld storten en zelf een order plaatsen. Bij de Giro kan je enkel hele aandelen kopen. Wil je bijvoorbeeld 150 per maand beleggen en de ETF staat op 114 euro, dan hou je nog 36 euro over. Tenzij je daar wat anders mee doet dan staat dat er tot volgende maand.

Meesman is voor de luie belegger. 5 keuzes voor fondsen en automatische incasso en automatische inleg van exact 150 euro, en dus bijv 1,2365 aandeel. Meesman is saai, maar je kan weinig fout doen. Ik ben meer een luie belegger dus kies voor Meesman
Heeft dat voor 2016 nog wat leuks opgeleverd?
2) Heb je de winst 'afgeroomd' of laten staan als herbelegging?

Verder dank voor het heldere antwoord :)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 18-09 18:30
Thrilseeka schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:14:

Veel gebruikte richtlijn (alhoewel ietswat verouderd) is dat je leeftijd het percentage obligaties in je portefeuille bepaald. Dus als je nu 30 bent, dan bouw je een portefeuille wat voor 30% uit obligaties en 70% uit aandelen bestaat. Idee daarachter is dat door steeds meer obligaties en minder aandelen te kopen naarmate je ouder word, je het risico op waardeverlies beperkt. Echter, het is maar een richtlijn dus bepaal voor jezelf hoeveel risico je wilt lopen.

Bogleheads heeft een paar interessante portfolio's waar je naar kan kijken ter inspiratie: https://www.bogleheads.org/wiki/Lazy_portfolios

(PS. Bogle komt van John C. Bogle: de bedenker van mutual funds en de founder van Vanguard),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 11:51
D_Jeff schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:42:
[...]

Heeft dat voor 2016 nog wat leuks opgeleverd?
2) Heb je de winst 'afgeroomd' of laten staan als herbelegging?

Verder dank voor het heldere antwoord :)
Ik snap je vraag niet helemaal. Historische rendementen staan op de website maar bieden geen garanties.
Ik snap niet waarom je de winst zou willen afromen als luie belegger anders dan herbalancering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 10:32
Wat ik een groot nadeel vind van VTI en VXUS is de notering in Dollars waardoor ik naast het verloop van de koers ook nog daar mee te maken heb. Dan staan VTI en VXUS in de + en heb ik alsnog een slechte dag.

Hoe gaan jullie daar mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De notering in dollars vind ik niet belangrijk. Als je een ETF genoteerd in euro's hebt die dezelfde verdeling aanhoudt als VTI of VXUS, dan heeft deze exact dezelfde blootstelling aan dollars, alleen zie je dit niet aan de koers.

Op transactiekosten na maakt het geen verschil of jij wisselt tussen dollars en euro's, of dat het fonds dat voor je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Ja, dat is duidelijk. Maar zelf kijk ik naar de EUR/USD op dit moment en denk dat het weer terug kan gaan naar 1.20 en dan maak je toch best een flink verlies door die koerswisseling.

Of zie ik daar iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:49
Damocles.NL schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:11:
Ja, dat is duidelijk. Maar zelf kijk ik naar de EUR/USD op dit moment en denk dat het weer terug kan gaan naar 1.20 en dan maak je toch best een flink verlies door die koerswisseling.

Of zie ik daar iets verkeerd?
Het gaat om de inhoud van de ETF, niet de valuta waar in de ETF genoteerd is. Als de inhoud exact hetzelfde is maakt het niks uit of ie in dollars of euro's noteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Ascension schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:15:
[...]

Het gaat om de inhoud van de ETF, niet de valuta waar in de ETF genoteerd is. Als de inhoud exact hetzelfde is maakt het niks uit of ie in dollars of euro's noteert.
Maar wanneer ik mijn ETF's zou inwisselen voor cash in euro's dan is het toch van invloed. Dus als je nu koopt en het moment van verkopen is bij een EUR/USD koers van 1.25 dan verlies ik dat stukje rendement. Daar gaat het mij om.

De waarde van de ETF is daar niet van invloed op. Dat is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, dat maakt helemaal niets uit. De onderliggende aandelen zijn ook in diverse valuta genoteerd. Wat ik al zei, of jij de valutaconversie doet of het fonds maakt geen enkel verschil voor je rendement.

Wat wél uit maakt is dat je eventueel besluit om je dollars te houden en pas later te verkopen voor euro's. Maar dan ben je met valutaspeculatie bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:44
Die snelle 0,7 procent stijging in de dollar vandaag hakt er toch extra stevig in als alles ook weer een dag rood staat.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
alaintje schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:37:
Die snelle 0,7 procent stijging in de dollar vandaag hakt er toch extra stevig in als alles ook weer een dag rood staat.
Als je 0,7% snel/veel vindt, dan kun je je ook gaan afvragen of beleggen wel voor jou geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Een paar maanden geleden stond de dollar 10% lager dan nu. Dus dat is inderdaad niets.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen waarom DEGIRO op dit moment een (pre market) dagresultaat van VXUS aangeeft van -3,89%? :?

Edit: Heb nu de webtrader en de app tegelijk open: Webtrader geeft -3,89% aan, de app +0,15% (maar wel een absoluut bedrag dat overeenkomst met -3,89%)

Low cost broker is leuk, maar dit is toch wel erg knudde van Degiro.. :(

[ Voor 50% gewijzigd door Tanooki op 13-01-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De ene geeft het dagresultaat na conversie naar euro's ten opzichte van de koers en wisselkoers van gisteren, de andere kijkt alleen naar de koers van het effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:46:
De ene geeft het dagresultaat na conversie naar euro's ten opzichte van de koers en wisselkoers van gisteren, de andere kijkt alleen naar de koers van het effect.
Daarmee is toch niet die -3,89% verklaard? Die verklaring zie ik in ieder geval niet terug in de koers van EUR/USD sinds gisteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zou het -0,389% kunnen zijn? Ik gebruik Degiro al een hele tijd niet meer maar ik herinner me vaag zo'n foute weergave waarbij de decimaalpunt één cijfer verschoven is bij een klein genoeg percentage.

Is hieronder verklaard :)

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 13-01-2017 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01
Tanooki schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:03:
[...]

Daarmee is toch niet die -3,89% verklaard? Die verklaring zie ik in ieder geval niet terug in de koers van EUR/USD sinds gisteren..
Was rare trade in VXUS gisteren after hours op +4%. Nu staat het weer op normale niveau: https://www.google.com/fi...S&ei=q7V4WMC0LYaVUZq-keAK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Hielko schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:11:
[...]

Was rare trade in VXUS gisteren after hours op +4%. Nu staat het weer op normale niveau: https://www.google.com/fi...S&ei=q7V4WMC0LYaVUZq-keAK
Over rare trade gesproken: Ik heb in een biotech geinvesteerd met een prijs van ongeveer €0,16 per aandeel. Wat nu als ik bij een aankoop per ongeluk €16 in zou typen en de ruimte in mijn account heb om de order uit te voeren? Maak ik dan iemand heel gelukkig die de hoofdprijs voor zijn aandelen krijgt of zakt mijn bod dan automatisch naar de hoogste biedprijs van dat moment?

Indien het uitgevoerd wordt, dan zou je dus tegenover zo'n aandeel altijd ene paar stukken à €16 in de laat moeten zetten en hopen dat iemand zich vergist. Of werkt het zo niet?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Bij Degiro had ik ook een keer zo'n fout gemaakt, maar gelukkig werd er toch gewoon ingekocht op de werkelijke prijs van het aandeel, zelfs niet eens een hogere prijs dus.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 12:57
Ook wel bekend onder de naam Fat Finger error.
Ik zou me er niet te druk om maken. Op zowel broker -als exchange level zijn hier beveiligingen voor ingesteld, waardoor je order nooit zal worden geaccepteerd. In het ergste geval neem je, afhankelijk van de liquiditeit, een paar regels uit het boek uit en betaal je 17 of 18 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Hielko schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:11:
[...]

Inderdaad een opvallende trade, maar ook die kan volgens mij niet het vermelde dagverschil van -3,89% verklaren? Of schiet mijn begrip van de markt hier tekort?

Het verschil van -3,89% staat er overigens al de hele dag op, zodat ik vermoed dat er bij Degiro iets misgegaan is.

Hebben anderen met VXUS via Degiro wel een logisch dagverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:44
Xanaroth schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:32:
[...]

Als je 0,7% snel/veel vindt, dan kun je je ook gaan afvragen of beleggen wel voor jou geschikt is.
Dat niet. Maar het was vrij plots vond ik. 1% in één dag is anders vrij veel. Dagen achter elkaar zo'n daling is toch niet vol te houden.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bunneh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:18
Tanooki schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:37:
[...]

Inderdaad een opvallende trade, maar ook die kan volgens mij niet het vermelde dagverschil van -3,89% verklaren? Of schiet mijn begrip van de markt hier tekort?

Het verschil van -3,89% staat er overigens al de hele dag op, zodat ik vermoed dat er bij Degiro iets misgegaan is.

NDQ opent pas 15:30,dan zal het waarschijnlijk veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
[...]

Die schiet tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:40
[...]

Wel logisch in het licht van de trade van gisteren after hours, maar dat bedoel je vast niet. Ik heb idd ook een -3.89% bij DeGiro op VXUS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Er is after-hours (5:38pm local time) een trade voor $49,30 geregistreerd met een volume van 0. foutje in de feed ofzo dus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
koksie schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:01:
[...]

Wel logisch in het licht van de trade van gisteren after hours, maar dat bedoel je vast niet. Ik heb idd ook een -3.89% bij DeGiro op VXUS.
`

Maar dat dagverschil zou toch gerelateerd moeten zijn aan de slotkoers van gisteren, en niet aan één rare trade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Tanooki schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:09:
[...]
`

Maar dat dagverschil zou toch gerelateerd moeten zijn aan de slotkoers van gisteren, en niet aan één rare trade?
Maar die trade is de laatste trade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Hielko schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:05:
[...]

Tja, als ik de prospectus lees snap ik eigenlijk niet waarom ze zo populair zijn. Ze staan helemaal onderaan in de capital structure, Rabobank kan zonder problemen besluiten om niks/minder te betalen en ze kunnen daarnaast ze ook nog terugkopen op E25.
Lijkt op een aandeel zonder stemrecht, met een voorspeld dividend van rond de 5.5%. Ook geen enkel geld terug bij faillissement, ook geen gegarandeerd dividend etc, maar dan kunnen deze door het bedrijf worden teruggekocht tegen de nominale waarde, die koersverlies oplevert. Dat is bij aandelen niet mogelijk.

Ik zie geen significant groter risico dan aandelen, ik zie wel een verwacht dividendrendement van rond de 5.5%. Lijkt me geen heel verkeerd product als onderdeel van een gespreide portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
koksie schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:47:
[...]

Lijkt op een aandeel zonder stemrecht, met een voorspeld dividend van rond de 5.5%. Ook geen enkel geld terug bij faillissement, ook geen gegarandeerd dividend etc, maar dan kunnen deze door het bedrijf worden teruggekocht tegen de nominale waarde, die koersverlies oplevert. Dat is bij aandelen niet mogelijk.

Ik zie geen significant groter risico dan aandelen, ik zie wel een verwacht dividendrendement van rond de 5.5%. Lijkt me geen heel verkeerd product als onderdeel van een gespreide portfolio.
Bovendien krijg je dividend "per dag". Als je ze een maandje hebt, krijg je ook echt 1/12 van 5,65%. Dus circa een half procent per maand, voor relatief weinig risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
koksie schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:47:
[...]

Nee het risico is niet hoger dan bij aandelen, maar wel bijna net zo hoog. Dan is 5.5% een karig rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Hielko schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:56:
[...]

Nee het risico is niet hoger dan bij aandelen, maar wel bijna net zo hoog. Dan is 5.5% een karig rendement.
De kans op een dip lijkt me wel een stuk kleiner.

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 13-01-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Nog iets wat me opvalt bij DeGiro. In mijn ETF account heb ik een rond bedrag geinvesteerd. Ik weet dus precies wat mijn storting is. Wanneer ik linksboven het bedrag bij TOTAAL ACCOUNT verminder met mijn inleg, dan is mijn totale winst niet gelijk aan het bedrag dat ik heb wanneer ik in de lines van mijn aangekochte trackers de bedragen onder Totaal Resultaat bij elkaar optel. Daar zit bijna 10 euro verschil tussen. Iemand hier een verklaring voor? Ik heb verder geen andere aankopen en verkopen gedaan en het kan ook niet met dividend te maken hebben want dat was significant meer dan het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
coelho schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:55:
Nog iets wat me opvalt bij DeGiro. In mijn ETF account heb ik een rond bedrag geinvesteerd. Ik weet dus precies wat mijn storting is. Wanneer ik linksboven het bedrag bij TOTAAL ACCOUNT verminder met mijn inleg, dan is mijn totale winst niet gelijk aan het bedrag dat ik heb wanneer ik in de lines van mijn aangekochte trackers de bedragen onder Totaal Resultaat bij elkaar optel. Daar zit bijna 10 euro verschil tussen. Iemand hier een verklaring voor? Ik heb verder geen andere aankopen en verkopen gedaan en het kan ook niet met dividend te maken hebben want dat was significant meer dan het verschil.
Kijk bij je rekening details? staan alle transacties op

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Laatst online: 21:27
coelho schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:55:
........Daar zit bijna 10 euro verschil tussen. ...........
De Giro Exchange Connection Fee? Bij mij was die € 12.50. Afgeboekt 30-12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
OttiglioM schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:53:
[...]

De Giro Exchange Connection Fee? Bij mij was die € 12.50. Afgeboekt 30-12.
Dat zal 'm zijn! Had ik even niet aan gedacht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

alienfruit

the alien you never expected

Kwestie van identiteitsfraude gehad, al mijn investeringen weg. Weg spaargeld en toekomstige pensioen ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe krijg je dat voor elkaar?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 18-09 18:30
coelho schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:00:
[...]

Dat zal 'm zijn! Had ik even niet aan gedacht 8)7
Wat is dat voor fee?
alienfruit schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:41:
Kwestie van identiteitsfraude gehad, al mijn investeringen weg. Weg spaargeld en toekomstige pensioen ;(
Wtf? Wat is er gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Handelen op de EuroNext beurzen is gratis. Voor iedere andere beurs betaal je €2,50 per jaar bij degiro.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Kwestie van identiteitsfraude gehad, al mijn investeringen weg..............
Dat is heel beroerd nieuws.... Iets waar je van uit gaat dat het redelijkerwijs niet kan gebeuren. Ik heb met je te doen. Is het definitief weg of is er nog een mogelijkheid het terug te halen? Sterkte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
Kun je hier nog iets over kwijt? Welke broker bijvoorbeeld? Ik weet dat sommige brokers alles met handtekening willen zien en je per post het eea krijgt, waarbij anderen alles online regelen en dus eigenlijk alleen toegang tot je mailaccount nodig is.

En daarnaast, gaan ze nog iets voor je vergoeden? Als hun systeem niet op orde is en identiteitsfraude makkelijk maakt, dan zijn ze wellicht ook nog wel coulant, tenzij je zelf nalatig bent geweest.

En wat zei je advocaat? Als het om veel geld gaat zou ik dat toch wel even laten toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

tomtom901

Moderator General Chat
Ik ben benieuwd welke broker.. ook bij de giro maar even two factor authentication aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
tomtom901 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:01:
Ik ben benieuwd welke broker.. ook bij de giro maar even two factor authentication aangezet.
Same here, terwijl ik een hekel heb aan two factor authentication heb ik het voor DeGiro ook maar aangezet omdat ik om een of andere reden die club ook niet helemaal vertrouw (maar ze zijn wel goedkoop :) ). Ik moest wel bij DeGiro mijn identiteit bevestigen of ik fiscaal inwoner van Nederland ben, dit moest voor 20 januari maar ik kwam er bij toeval achter omdat ik inlogde...niks via de mail over gehoord en dat terwijl ik toch al sinds het kan DeGiro gebruik (sinds eind 2015 of zo dus?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Heb het gevoel dat DeGiro hier sowieso lakser in is dan bijvoorbeeld Binck. Gisteren voor een ander nog gekeken waar het gemakkelijkst/goedkoopst maandelijks belegd kan worden in een ETF. Toen Binck aangevraagd om te proberen. Zij vragen wel om een kopie ID en meer gegevens per post te sturen.
Kan me bij DeGiro niet heugen dat ik ooit kopie van mn ID moest opsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MarcelP102 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:55:
Heb het gevoel dat DeGiro hier sowieso lakser in is dan bijvoorbeeld Binck. Gisteren voor een ander nog gekeken waar het gemakkelijkst/goedkoopst maandelijks belegd kan worden in een ETF. Toen Binck aangevraagd om te proberen. Zij vragen wel om een kopie ID en meer gegevens per post te sturen.
Kan me bij DeGiro niet heugen dat ik ooit kopie van mn ID moest opsturen.
Bij deGiro moet je eenmalig een bedrag overmaken vanaf een rekening die op dezelfde naam staat als je rekening bij hun (anders kun je niet handelen). Volgens mij is dan de enige manier op opgelicht te worden dat iemand bij bank X een rekening opent met jouw naam. En vervolgens bij deGiro jouw tegenrekening veranderd en alles plundert.

Klinkt niet echt als iets wat zomaar voor elkaar is, tenzij diegene heel dicht bij je staat.

Maar wie zegt dat het uberhaupt bij deGiro gebeurd is. Wellicht kan hij wat meer info geven om anderen deze ellende te besparen :X Succes er mee in ieder geval!

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
.SnifraM schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:50:
[...]
Bij deGiro moet je eenmalig een bedrag overmaken vanaf een rekening die op dezelfde naam staat als je rekening bij hun (anders kun je niet handelen). Volgens mij is dan de enige manier op opgelicht te worden dat iemand bij bank X een rekening opent met jouw naam.
Wijzigen van de tegenrekening bij DeGiro kan alleen schriftelijk of per email. Indien dan weer een storting moet worden gedaan ter identificatie dan lijkt het me toch redelijk safe. Tenzij bank X ook de mist in gaat bij de identificatie. Tja, hoe veilig is veilig.... Je woning 100% inbraak proof maken is ook niet echt mogelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Laten we vooral niet zonder informatie gaan speculeren naar aanleiding van een gedropte oneliner welke in het topic niet eens thuishoort bij gebrek aan discussiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
.SnifraM schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:50:
[...]

Bij deGiro moet je eenmalig een bedrag overmaken vanaf een rekening die op dezelfde naam staat als je rekening bij hun (anders kun je niet handelen). Volgens mij is dan de enige manier op opgelicht te worden dat iemand bij bank X een rekening opent met jouw naam. En vervolgens bij deGiro jouw tegenrekening veranderd en alles plundert.

Klinkt niet echt als iets wat zomaar voor elkaar is, tenzij diegene heel dicht bij je staat.

Maar wie zegt dat het uberhaupt bij deGiro gebeurd is. Wellicht kan hij wat meer info geven om anderen deze ellende te besparen :X Succes er mee in ieder geval!
Een account hoeft niet per sé leeggehaald te worden, als iemand toegang heeft door een gestolen login/pw dan kan deze ook je geld op andere wijze inzetten waardoor je het verliest. Ik heb dit in het verleden ook wel eens met pokeraccounts gehoord dat kapitalen weggespeeld werden door anderen. Of de eigenaar zei het dat hij gehackt was, maar uiteindelijk was het een excuus om eigen stupiditeit te verhullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

tomtom901

Moderator General Chat
Rukapul schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:20:
Laten we vooral niet zonder informatie gaan speculeren naar aanleiding van een gedropte oneliner welke in het topic niet eens thuishoort bij gebrek aan discussiewaarde.
Niemand heeft gezegd dat het DeGiro of welke broker dan ook betreft, maar wel dat het voor mij even met de neus op de feiten is, en dat buiten een sterk wachtwoord, 2 factor auth geen overbodige luxe is.

Dan wel on topic, wie doet mee aan de rabo certificaten emissie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Ik ben me aan het verdiepen in beleggen om meer uit een deel m’n spaargeld te kunnen halen. Aangezien ik niet altijd door de bomen het bos nog zie, hoop ik dat jullie me hierbij kunnen helpen. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk research zelf te doen.

Ik draai liever zelf niet aan de knoppen omdat ik geen verstand heb waar in te investeren. Hierdoor kies ik het liefste voor beheerd beleggen. Als partij ben ik uitgekomen bij de ING omdat de meeste beleggers hier zitten (400.000) en de kosten het laagst lijken.

Ook binnen beleggen met beheer kan je veel verschillende keuzes maken. Zo heb je bijvoorbeeld actief beheer (hogere kosten) en passief (lagere kosten).

In eerste instantie wilde ik graag actief beleggen totdat ik de volgende info van het AFM las:

https://www.afm.nl/nl-nl/...n-algemeen/actief-passief

Hierin wordt aangegeven: “Wetenschappelijk onderzoek naar de prestaties van beleggingsfondsen laat keer op keer zien dat actief gemanagede fondsen het niet beter doen dan passieve fondsen.”

Volgens de info van het AFM kan je dus beter kiezen voor passieve fondsen. Passieve fondsen worden ook incl. beheerd beleggen aangeboden bij de ING: https://reportportal.morn...bkUAXYc0uSQ%3D%3D&ver=316

Een nadeel van deze beleggingen vind ik dat er nog niet echt een track record is opgebouwd (actief beheer gaat terug tot 2009). Deze beleggingsstrategie is pas sinds 2015 beschikbaar bij de ING. De rendementen lijken vergeleken met actief beheer beter: https://reportportal.morn...v4T9lJzPn1g%3D%3D&ver=316

Wat zou nu nog een goede reden zijn om voor actief beheer te kiezen?

Verder geeft de ING in de documenten ook aan waar ze in investeren en hoeveel. Zou je dit eventueel zelf kunnen kopiëren en tegen nog lagere kosten kunnen beleggen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Goede reden om voor actief beheer bij ING te kiezen; absoluut 0,0. Enige wat je zeker weet is dat je hoge kosten krijgt en een stel prutsers te geld gaan beheren. En ook passief bij ING; waarom??? Ook dat kan veel goedkoper ergens anders. En passief is passief; dat maakt afgezien van de kosten nauwelijks uit waar je het doet, en een gebrek aan track record is ook niet echt belangrijk. Je kan de performance van een index zover terug berekenen als nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
tomtom901 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:42:
[...]

Dan wel on topic, wie doet mee aan de rabo certificaten emissie?
Ik. Ik had ze nog niet in m'n portefeuille en doe eraan mee. Als ik alles toegewezen krijg waarvoor ik ingeschreven heb, zullen ze ongeveer 3% van m'n portefeuille aandelen en ETF's uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 12:02

Greyfox

MSX rulez

Ik neem ze nu ook voor het eerst op.
Als ik alles toegewezen krijg ongeveer 5% van mijn portefeuille.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Hielko schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:35:
Goede reden om voor actief beheer bij ING te kiezen; absoluut 0,0. Enige wat je zeker weet is dat je hoge kosten krijgt en een stel prutsers te geld gaan beheren. En ook passief bij ING; waarom??? Ook dat kan veel goedkoper ergens anders. En passief is passief; dat maakt afgezien van de kosten nauwelijks uit waar je het doet, en een gebrek aan track record is ook niet echt belangrijk. Je kan de performance van een index zover terug berekenen als nodig.
Wat zou een betere optie zijn dan de ING? Ik dacht dat ik daar wel goed zou zitten. De rendementen zien er goed uit en ze hebben meerdere beleggingsawards gewonnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mastasidaz op 15-01-2017 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Lees dit topic eens door, worden meerdere prima opties besproken om met lage kosten passief te beleggen. Overigens, "beleggingsawards"... Wij van WC Eend adviseren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Mastasidaz schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:58:
[...]

Wat zou een betere optie zijn dan de ING? Ik dacht dat ik daar wel goed zou zitten. De rendementen zien er goed uit en ze hebben meerdere beleggingsawards gewonnen.
degiro, lynx, binck, meesman.

De eerste 3 laten je zelf handelen. Waarbij ze op volgorde van goedkoop naar duur staan. De duurdere hebben ook wat betere interface en service. Meesman maakt het wat makkelijker, vergelijkbaar met de fondsen die banken als ING aanbieden. Maar dan wel veel goedkoper dan de banken (en duurder dan de andere 3).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Bedankt voor de info RocketKoen. Over Meesman lees ik veel goede verhalen en de kosten zijn lager dan bij de ING. Wat ik lastig vind is het rendement vergelijken. Volgens het document van de ING zijn de volgende rendementen behaald met index beleggen: https://reportportal.morn...bkUAXYc0uSQ%3D%3D&ver=316

2015 is +6.6% 2016 +8,4%

Bij Meesman bestaat een neutraal profiel uit 40% aandelen wereldwijd, 10% opkomende landen en 50% obligaties wereldwijd. De rendementen hiervan zijn (2015):

Aandelen wereldwijd: +10,5% (2015) +10,8% (2016
Opkomende landen: -5,5% (2015) +13,8% (2016)
Obligaties wereldwijd: +0,7% (2015) +0,8 (2016)

Dit komt als gecombineerd rendement volgensmij niet hoger dan de de ING? Ben ik appels met peren aan het vergelijken of zie ik het zo goed?

[ Voor 6% gewijzigd door Mastasidaz op 16-01-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Resultaten uit het verleden enzo.

Maar persoonlijk ben ik gewoon voor 100% aandelen wereldwijd gegaan. Obligaties zijn dan wel relatief veiliger, maar voor die rendementen die je ziet heb ik mijn veilige gedeelte gewoon op de spaarrekening (en in de hypotheek aflossen) zitten. Mijn horizon is dus ook lang genoeg dat dat kan.

Maar anders is het lastig vergelijken, immers wie bepaald wat neutraal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Dus bijvoorbeeld i.p.v. 2000 beleggen in 60% aandelen en 40% obligaties doe je nu 1200 in aandelen en zet je 800 op je spaarrekening? Ik denk eraan om het ook zo te doen i.v.m. de stand van zaken omtrent de obligaties.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Mastasidaz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:50:
Bedankt voor de info RocketKoen. Over Meesman lees ik veel goede verhalen en de kosten zijn lager dan bij de ING. Wat ik lastig vind is het rendement vergelijken. Volgens het document van de ING zijn de volgende rendementen behaald met index beleggen: https://reportportal.morn...bkUAXYc0uSQ%3D%3D&ver=316

2015 is +6.6% 2016 +8,4%

Bij Meesman bestaat een neutraal profiel uit 40% aandelen wereldwijd, 10% opkomende landen en 50% obligaties wereldwijd. De rendementen hiervan zijn (2015):

Aandelen wereldwijd: +10,5% (2015) +10,8% (2016
Opkomende landen: -5,5% (2015) +13,8% (2016)
Obligaties wereldwijd: +0,7% (2015) +0,8 (2016)

Dit komt als gecombineerd rendement volgensmij niet hoger dan de de ING? Ben ik appels met peren aan het vergelijken of zie ik het zo goed?
Relatief simpel https://www.meesman.nl/l/...w+30-06-2015.pdf?ext=.pdf kortlopende obligaties leveren minder op en geven minder risico. Daarnaast zeer kredietwaardig dat is A of hoger, terwijl ING het grooste gedeelte in BBB heeft zitten.

ING heeft een meer risicovolle index en meer vergelijkbaar met https://www.meesman.nl/on...nds-obligaties-eurolanden omdat ING en Meesman beiden bij deze Europese overheidsobligaties volgen met een groot deel BBB. Zie ook de factscheet van Meesman https://www.meesman.nl/l/...e+30-06-2015.pdf?ext=.pdf

Doe voor de grap eens obligaties wereldwijd vervangen met obligaties Europa en vergelijk dan nog eens.

Kortom het Wereldwijde Meesman fonds is door de kortlopende obligaties en hoge kreditwaardigheid stabieler als de ING als bijvoorbeeld de rentes gaan stijgen. Terwijl het volgen van de Europese obligaties meer rendement lijkt op te leveren, maar bestaat uit meer langlopende obligaties en de kredietwaardigheid is lager. Als rentes gaan stijven zal zullen deze obligaties harder omlaag gaan.

Persoonlijk zou ik helemaal geen obligaties nemen en gewoon met 100% aandelen beginnen en dan 10 jaar voordat je het wilt opnemen elk jaar 10% in obligaties omzetten. Daarmaast natuurlijk wel een deel op je spaarrekening.

[ Voor 23% gewijzigd door Zenix op 16-01-2017 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
kraades schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:27:
Dus bijvoorbeeld i.p.v. 2000 beleggen in 60% aandelen en 40% obligaties doe je nu 1200 in aandelen en zet je 800 op je spaarrekening? Ik denk eraan om het ook zo te doen i.v.m. de stand van zaken omtrent de obligaties.
Ik heb het veilige deel van mijn vermogen ook nog op de spaarrekening staan. Maar ik heb 2 andere redenen:
- Ik heb het waarschijnlijk op korte termijn nodig ivm de aankoop van een huis.
- Ik heb nog niet genoeg kennis van hoe obligaties precies werken dat ik er in wil investeren.

Ik bewaar obligaties wel voor als ik 50+ ben ofzo ;) Binnenkort kan ik als het goed is "veilig" investeren door extra aflossingen op de hypotheek.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
kraades schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:27:
RocketKoen schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:32:
[...]

Ik heb het veilige deel van mijn vermogen ook nog op de spaarrekening staan. Maar ik heb 2 andere redenen:
- Ik heb het waarschijnlijk op korte termijn nodig ivm de aankoop van een huis.
- Ik heb nog niet genoeg kennis van hoe obligaties precies werken dat ik er in wil investeren.

Ik bewaar obligaties wel voor als ik 50+ ben ofzo ;) Binnenkort kan ik als het goed is "veilig" investeren door extra aflossingen op de hypotheek.
Daar valt veel voor te zeggen, maar obligaties hebben de neiging om op lange termijn toch een iets hoger rendement te geven (was altijd 4%, maar misschien is dit nu iets lager) dan spaargeld.

Dus waarom niet in obligaties?
Als je achter de hand wilt houden om in aandelen te stoppen als er een dip komt, dan is het vaak nog steeds handiger om het in obligaties te houden -- obligaties stijgen vaak (niet altijd) in zulke situaties.

Gechargeerd: de enige reden om het in cash te stoppen is om op korte termijn er iets mee te willen doen (zoals RocketKoen dit toepast).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:49
Wat zouden jullie doen met een redelijk groot bedrag (enkele 10K's) welke je pas over een half jaar nodig hebt. Een neerwaarts risico van 2% is daarbij acceptabel.

Zijn Rabobank certificaten een optie of kan ik het beter op een spaarrekening zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Spaarrekening. Als je max 2% mag verliezen is er vrijwel geen verstandige optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
Mastasidaz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:50:
... Wat ik lastig vind is het rendement vergelijken....
Klopt. Daarom kan je beter ook maar geen tijd en energie verspillen aan deze bezigheid want je hebt er, in mijn beleving, helemaal niets aan. Tenzij je van mening bent dat resultaten uit het verleden hetzij een indicatie, hetzij enige vorm van garantie voor de toekomst zullen zijn.

Wat je wel kan vergelijken zijn de kosten waarmee je mee te maken krijgt tijdens je beleggingen. Er zijn intussen wel heel veel indicaties die allemaal de correlatie lijken te hebben dat dat de beste lange termijn rendementen worden gehaald met die beleggingsproducten met de laagste begeleidende kosten. Dat zijn niet alleen de doorlopende beheerskosten maar ook de kosten van de broker op het moment van in en uitstappen.

En over het moment van in en uitstappen gesproken, dat heeft pas een substantieel invloed op je rendement. Maar wat is een opportuun moment? Dat weet niemand.

Persoonlijk zou ik op dit moment niet instappen. De beurzen zijn wereldwijd over het afgelopen jaar best wel flink geklommen. Dat maakt de kans op verlies, in mijn beleving, groter dan de kans op winst. Ik denk nu eerder aan uitstappen, het bedrag in bijv. goud of gewoon op bank parkeren, en dan rustig afwachten tot er weer een substantiële wereldwijde dip in de koersen komt. Zoals bijvoorbeeld die van eind januari, begin februari 2016. En ehh... mocht dat moment de komende jaren niet meer komen. Rustig stil blijven zitten en vast houden aan mijn plan. Maar goed, ik heb makkelijk praten. Ik ben begonnen met inkopen op 19 januari 2016. Elke dag wat. Op 11 februari was het dieptepunt. Alles roder dan rood. Dat vreet best aan je. Maar ik bleef vasthouden aan mijn plan. Ik bleef bijkopen. Dit weekend zat ik op een plus van 26,82%. Eigenlijk het totaal rendement zoals ik me dit voor de komende 5 jaar had voorgesteld. Nu al "binnen". Beginnersgeluk denk ik. Maar ik wil nog wel meer geluk...., daarom ga ik nu verkopen i.p.v. bijkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Bedankt voor alle reacties!

@OttiglioM, ik ben het met je eens dat we wellicht op de top zitten. Echter wil ik maandelijks gaan inleggen (250pm), dan heeft een correctie op de korte termijn weinig invloed denk ik? Verder wil ik op de lange termijn gaan beleggen voor minimaal 20 jaar om de risico's van het instapmoment zoveel mogelijk te verkleinen. Ik ben nog relatief jong (27) en zou in een slechte markt ook ervoor kunnen kiezen om de aankomende 30 jaar te beleggen. Eventueel zelfs nog de aankomende 40 jaar, als ik m'n pensioen überhaupt haal op 67 jarige leeftijd :P.

Is het eventueel via een partij als Binck of deGiro mogelijk tegen nog lagere kosten te beleggen in de indexen waar Meesman in belegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat kan, de Meesman indexfondsen volgen een bepaalde index. Als je een fonds hebt dat dezelfde index volgt kan je die via DeGiro of Binck aanschaffen.

Hier kan je meer lezen over de fondsen: https://www.meesman.nl/onze-fondsen/onze-indexfondsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Mastasidaz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:24:
Bedankt voor alle reacties!

@OttiglioM, ik ben het met je eens dat we wellicht op de top zitten. Echter wil ik maandelijks gaan inleggen (250pm), dan heeft een correctie op de korte termijn weinig invloed denk ik? Verder wil ik op de lange termijn gaan beleggen voor minimaal 20 jaar om de risico's van het instapmoment zoveel mogelijk te verkleinen. Ik ben nog relatief jong (27) en zou in een slechte markt ook ervoor kunnen kiezen om de aankomende 30 jaar te beleggen. Eventueel zelfs nog de aankomende 40 jaar, als ik m'n pensioen überhaupt haal op 67 jarige leeftijd :P.

Is het eventueel via een partij als Binck of deGiro mogelijk tegen nog lagere kosten te beleggen in de indexen waar Meesman in belegt?
Bij DeGiro kun je goedkoop VTI + VXUS doen. Dan heb je kosten van €5 (naar degiro) + 0,10% (naar vanguard) per jaar. Moet je alleen zelf elke maand met ideal geld overmaken en zelf een kooporder plaatsen voor deze fondsen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De koers van de VTI is wel vrij hoog, rond de 110 dollar. De koers van VXUS is rond de 45 dollar. Dat is even lastig als je maandelijks wilt inkopen aangezien je enkel in hele aandelen kan inkopen. Wil je een 50/50 mix houden moet je dus even handig spreiden met wanneer je welke koopt.

Je kan dus kiezen om maandelijks bijvoorbeeld 1x VTI en 2x VXUS te kopen, dan ben je rond de 200 dollar klaar en heb je grofweg een 50/50 verhouding. Om dan alsnog op je gewenste inleg per maand uit te komen koop je elke maand een VTI of VXUS bij afhankelijk van wat nodig is voor de gewenste verhouding.

[ Voor 35% gewijzigd door Tsurany op 16-01-2017 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je maandelijks (of anders periodiek) inkoopt dan maakt het niet heel veel uit. Je koopt dan alleen de ETF die verhoudingsgewijs het meeste achterloopt ten opzichte van de gekozen ideale verdeling. Als bijkomend voordeel heeft het op deze manier inkopen automatisch het effect van herbalanceren, en je beperkt de transactiekosten door maar één transactie per maand uit te voeren :)

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 16-01-2017 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
Mastasidaz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:24:
Ik ben nog relatief jong (27) en zou in een slechte markt ook ervoor kunnen kiezen om de aankomende 30 jaar te beleggen. Eventueel zelfs nog de aankomende 40 jaar, als ik m'n pensioen überhaupt haal op 67 jarige leeftijd :P.
Daar heb je gelijk in. Op zo'n lange termijn en bij geleidelijke inleg wordt er veel glad gestreken.... Toch kan het geen kwaad na te denken over strategieën die je rendement nog wat extra op kunnen krikken. Dat extra rendement zou je wel eens meer nodig kunnen hebben dan je nu lief lijkt. Althans, indien ik nog 27 was (ben nu 61) zou ik me op basis van de huidige kennis en ontwikkelingen best wel zorgen maken over mijn pensioen. Het gemorrel aan de AOW is m.i. slechts een voorbode van wat nog komen gaat. De "problemen" met de pensioenfondsen zijn m.i. een stuk structureler van aard dan een "tijdelijke" dip in de rekenrente. In het bijzonder voor jongeren dus.

Maar goed, zo'n strategie zou dus kunnen zijn dat je het geld dat je nu denkt maandelijks opzij te gaan zetten niet direct investeert maar gewoon spaart op een direct opneembare spaarrekening. En dan intussen rustig de beursontwikkeling in de gaten gaan houden. En dan toeslaan op het moment dat de beurs weer eens een substantiële dip heeft. Met nog vier jaar Trump voor de boeg lijkt zo'n kans me zeer reëel.... Veel beleggers zijn o zo nerveus en laten zich door alles opnaaien. Als lange termijn belegger kan jij daar je voordeel mee doen....

Intussen zou je kunnen beginnen door bij een low cost aanbieder wat ervaring op te doen. Bij degiro kan je op je de euronext Amsterdam geheel kosteloos af een toe een bescheiden ETFje kopen. En een maand later weer geheel kosteloos verkopen. Om wat te oefenen en voorbereid te zijn voor het grote moment....

Persoonlijk ben ik zeer content met die giro. Wat ze er ook over schrijven. Ik kan me in die negatieve kritiek niet vinden. Maar ik ben dan ook niet iemand die een first class treatment verwacht bij economy class ticket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OttiglioM schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:15:
[...]

Daar heb je gelijk in. Op zo'n lange termijn en bij geleidelijke inleg wordt er veel glad gestreken.... Toch kan het geen kwaad na te denken over strategieën die je rendement nog wat extra op kunnen krikken. Dat extra rendement zou je wel eens meer nodig kunnen hebben dan je nu lief lijkt. Althans, indien ik nog 27 was (ben nu 61) zou ik me op basis van de huidige kennis en ontwikkelingen best wel zorgen maken over mijn pensioen. Het gemorrel aan de AOW is m.i. slechts een voorbode van wat nog komen gaat. De "problemen" met de pensioenfondsen zijn m.i. een stuk structureler van aard dan een "tijdelijke" dip in de rekenrente. In het bijzonder voor jongeren dus.

Maar goed, zo'n strategie zou dus kunnen zijn dat je het geld dat je nu denkt maandelijks opzij te gaan zetten niet direct investeert maar gewoon spaart op een direct opneembare spaarrekening. En dan intussen rustig de beursontwikkeling in de gaten gaan houden. En dan toeslaan op het moment dat de beurs weer eens een substantiële dip heeft. Met nog vier jaar Trump voor de boeg lijkt zo'n kans me zeer reëel.... Veel beleggers zijn o zo nerveus en laten zich door alles opnaaien. Als lange termijn belegger kan jij daar je voordeel mee doen....

Intussen zou je kunnen beginnen door bij een low cost aanbieder wat ervaring op te doen. Bij degiro kan je op je de euronext Amsterdam geheel kosteloos af een toe een bescheiden ETFje kopen. En een maand later weer geheel kosteloos verkopen. Om wat te oefenen en voorbereid te zijn voor het grote moment....

Persoonlijk ben ik zeer content met die giro. Wat ze er ook over schrijven. Ik kan me in die negatieve kritiek niet vinden. Maar ik ben dan ook niet iemand die een first class treatment verwacht bij economy class ticket.
Helemaal met je eens! Maar jouw en mijn strategie zijn de wijzen hier het niet mee eens. Wacht maar af wat je nu over je heen krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ascension schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:49:
Wat zouden jullie doen met een redelijk groot bedrag (enkele 10K's) welke je pas over een half jaar nodig hebt. Een neerwaarts risico van 2% is daarbij acceptabel.

Zijn Rabobank certificaten een optie of kan ik het beter op een spaarrekening zetten.
Mooi stukje hierover: https://www.iex.nl/Column...-inschrijven-of-niet.aspx

Mooi van wegblijven van deze vermomde aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

OttiglioM schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:15:
Ik heb het geluk dat zowel mijn vorige werkgever als mijn huidige werkgever met individuele beleggingsrekeningen werken. Je bouwt je eigen kapitaal op in plaats van alles in een pensioenfonds te stoppen. Dat scheelt toch aanzienlijk met betrekking tot risico.
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:24:
Helemaal met je eens! Maar jouw en mijn strategie zijn de wijzen hier het niet mee eens. Wacht maar af wat je nu over je heen krijgt. ;)
Het lastige is dat je met afwachten tot een grote dip wellicht een heel stuk rendement gaat verliezen. Wie weet komt de komende vier jaar geen gigantische dip en heb je dus een flink stuk rendement misgelopen. Toekomst voorspellen blijft lastig, anders was iedereen wel miljonair ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Zr40 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:11:
Als je maandelijks (of anders periodiek) inkoopt dan maakt het niet heel veel uit. Je koopt dan alleen de ETF die verhoudingsgewijs het meeste achterloopt ten opzichte van de gekozen ideale verdeling. Als bijkomend voordeel heeft het op deze manier inkopen automatisch het effect van herbalanceren, en je beperkt de transactiekosten door maar één transactie per maand uit te voeren :)
Zolang je per kalendermaand maar 1 transactie doet per ETF, is het bij degiro gratis (voor vti en vxus).
De meeste brokers hebben wel zoiets om te zorgen dat je niet onredelijk veel betaalt aan transactiekosten voor maandelijks inleggen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
Tsurany schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:32:
Ik heb het geluk dat zowel mijn vorige werkgever als mijn huidige werkgever met individuele beleggingsrekeningen werken. Je bouwt je eigen kapitaal op in plaats van alles in een pensioenfonds te stoppen. Dat scheelt toch aanzienlijk met betrekking tot risico.
Dat is zeker een gelukkige omstandigheid. M.i. heb je niet zo zeer een marktrisico maar een risico dat je als jongere moet betalen/boeten voor "verworven zekerheden" van de oudere pensioengerechtigde. De één noemt het solidariteit. De andere diefstal. ik neig naar het laatste.
Het lastige is dat je met afwachten tot een grote dip wellicht een heel stuk rendement gaat verliezen. Wie weet komt de komende vier jaar geen gigantische dip en heb je dus een flink stuk rendement misgelopen. Toekomst voorspellen blijft lastig, anders was iedereen wel miljonair ;)
Klopt. Maar het gaat om kansen afwegen. M.i. is de kans op een forse dip groter dan de kans op flink stuk rendement. Zoals ik een een eerder bericht al schreef is sinds de vorige dip al een fors rendement bereikt. Ter illustratie, sinds 11 februari 2016 tot afgelopen weekend : De VXUS 19,56%, De VTI 26,67%, De VANGUARD FTSE All-World 32,11%. En om eens eentje uit de Emerging Markets te pakken: ISHARES MSCI BRAZIL 111,72%. De bomen blijven niet in de hemel groeien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Tja, dat verhaal heb ik ook talloze malen gehoord eind 2009/begin 2010 toen de beurskoersen zo ongeveer hersteld waren van de financiele crisis. Dat zou toen ook teveel voorlopen op de realiteit, prijzen veel te hoog, ergste moest nog komen etc etc. Ondertussen zijn de meeste belangrijke indexen sindsdien met 100% omhoog, zit je dan mooi mee als je al de tijd zit te wachten tot de volgende crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
OttiglioM schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:11:
[...]
Klopt. Maar het gaat om kansen afwegen. M.i. is de kans op een forse dip groter dan de kans op flink stuk rendement. Zoals ik een een eerder bericht al schreef is sinds de vorige dip al een fors rendement bereikt. Ter illustratie, sinds 11 februari 2016 tot afgelopen weekend : De VXUS 19,56%, De VTI 26,67%, De VANGUARD FTSE All-World 32,11%. En om eens eentje uit de Emerging Markets te pakken: ISHARES MSCI BRAZIL 111,72%. De bomen blijven niet in de hemel groeien....
Dat is de "what goes up has to come down" methodiek van beleggen.
En het omgekeerde, dat na een dip wel een herstel moet komen.

Daarnaast kijk je wel naar een heel selectief stukje data.
VXUS staat ten opzichte van 15 mei 2015 (vorige piek) namelijk op -17,5%
VTI staat ten opzichte van 15 mei 2015 op +6,6%
Als je dan trend analyse gaat doen moet je naar alle data kijken. En dan zie je dat VTI boven zijn trend zit nu en VXUS flink lager gewaardeerd is. Beide te verklaren door de sterke dollar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe het nou niet. De eerste wijsgeren hier gaan er al tegen in. Ik las dat je al net als ik wat langer meedraait en wij hebben onze lessen reeds geleerd. ;)

Harstikke mooi koopmoment nu: https://www.investing.com...sci-world---acc?cid=47285 Gewoon doen! (Einde cynisme). Edit: zet de grafiek ff naar 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:32:

Wat jij wil, vooral kopen als de beurs skyhigh staat. Nee want als die dip volgens jou dan over 4 jaar komt stap ik weer met een behoorlijk bedrag in en maak ik dat daarna weer ruimschoots goed. Ik heb het niet over maandelijks een eurootje of 100/200 kopen. Maar goed, ik ga die discussie hier niet meer aan. Succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
RocketKoen schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:24:
Als je dan trend analyse gaat doen.....
Dat pretendeer ik niet. De voorbeelden zijn niet meer dan illustraties binnen het kader van mijn boerenverstand. Het is een interessante vraag of zo'n boerenverstand slechter/beter zou presteren dan door de wol geverfde analisten/deskundigen. De toekomst zal me dat leren.

Dat boerenverstand van me ziet de beurs als een financieel expansievat. Met daarin als "harde" basis het werkkapitaal/vermogen van de genoteerde bedrijven. Die harde basis vormt een harde bodem voor de beurs. Daarboven een hoeveelheid "gebakken lucht". De waan van de dag voedt of onttrekt dagelijks gebakken lucht aan die beurs. In mijn beleving (en niets meer dan die beleving) zit er op dit moment wel erg veel gebakken lucht in die beurzen. Bijna alle zichzelf respecterende centrale banken pompen al jaren enorme sommen geld vanuit het niets in de markt en daarmee ook (indirect) in de beurzen. In landen met een te sterke valuta (Japan en Zwitserland) schijnen ze zelfs direct aandelen in te kopen....

Hoe dan ook, mijn mening naast die van vele andere....

Waarschijnlijk putten we uit verschillende data bronnen. In mijn bronnen heeft VXUS gepiekt op 19 juni 2014. Dat was -13,76% t.o.v. afgelopen weekend. De VTI had op die datum een plus van 15,03%. Voor zover de dollarkoers er toe doet, een reden te meer om momenteel terughoudend zijn met die VTI, lijkt me. Er van uitgaande dat je het rendement later in euro's wilt genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 18:02:
[...]

Wat jij wil, vooral kopen als de beurs skyhigh staat. Nee want als die dip volgens jou dan over 4 jaar komt stap ik weer met een behoorlijk bedrag in en maak ik dat daarna weer ruimschoots goed. Ik heb het niet over maandelijks een eurootje of 100/200 kopen. Maar goed, ik ga die discussie hier niet meer aan. Succes verder.
Als je direct met zo'n vijandige houding klaar staat kan je inderdaad beter niet reageren. Je wilt kennelijk je mening geven maar zodra iemand er op reageert sla je volledig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
OttiglioM schreef op maandag 16 januari 2017 @ 18:20:
[...]

Dat pretendeer ik niet. De voorbeelden zijn niet meer dan illustraties binnen het kader van mijn boerenverstand. Het is een interessante vraag of zo'n boerenverstand slechter/beter zou presteren dan door de wol geverfde analisten/deskundigen. De toekomst zal me dat leren.

Dat boerenverstand van me ziet de beurs als een financieel expansievat. Met daarin als "harde" basis het werkkapitaal/vermogen van de genoteerde bedrijven. Die harde basis vormt een harde bodem voor de beurs. Daarboven een hoeveelheid "gebakken lucht". De waan van de dag voedt of onttrekt dagelijks gebakken lucht aan die beurs. In mijn beleving (en niets meer dan die beleving) zit er op dit moment wel erg veel gebakken lucht in die beurzen. Bijna alle zichzelf respecterende centrale banken pompen al jaren enorme sommen geld vanuit het niets in de markt en daarmee ook (indirect) in de beurzen. In landen met een te sterke valuta (Japan en Zwitserland) schijnen ze zelfs direct aandelen in te kopen....

Hoe dan ook, mijn mening naast die van vele andere....

Waarschijnlijk putten we uit verschillende data bronnen. In mijn bronnen heeft VXUS gepiekt op 19 juni 2014. Dat was -13,76% t.o.v. afgelopen weekend. De VTI had op die datum een plus van 15,03%. Voor zover de dollarkoers er toe doet, een reden te meer om momenteel terughoudend zijn met die VTI, lijkt me. Er van uitgaande dat je het rendement later in euro's wilt genieten.
Banken die massaal "investeren in de economie" is juist om inflatie aan te jagen. Als je geld blijft bijdrukken wordt het geld namelijk minder waard. Kapitaal goederen worden dan, uitgedrukt in valuta, meer waard (in feite wordt geld minder waard).
Je kan dan kiezen om je geld te investeren in valuta (gewoon op je spaarrekening zetten dus) of in kapitaalgoederen (aandelen van bedrijven).

Om een beurscrash te krijgen moet er iets flink fout gaan. Bijvoorbeeld:
- Een bank die omvalt door slechte leningen (Amerikaanse banken crisis).
- Een land dat zijn staatsleningen niet meer kan aflossen (griekenland).
- Enorme werkeloosheid (VS jaren 30. Zuid Europa nu).
Veel mensen hadden verwacht dat de verkiezing van een reality-TV ster tot president van de VS wel genoeg zou zijn... Maar tot nu toe heeft dat het tegenovergestelde effect.

Pieken en dalen kun je hebben. Maar als je voor de lange termijn belegt maakt dat niets uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

[...]

Er is één probleem met deze redenatie, en dat blijft de vraag waar de top is. Want als je de grafiek van MusicMaster bekijkt, had je hetzelfde ook 3-4 jaar geleden bijvoorbeeld kunnen denken, en dan stond je geld nu op de spaarrekening al jaren niet te renderen, want de top zal toch echt een keer waarschijnlijk kopen.

Jouw voorbeeld geeft dit ook goed weer: Een jaar geleden werd ook door sommige in dit topic verteld dat nu instappen absoluut een heel slecht idee zou zijn (die overigens zelf gewoon periodiek bleven inleggen, daar niet van), want hij stond sky high. Maar wat zie je, sinds die tijd dus een 20+% rendement. Nu zullen die opmerkingen vast niet exact toen gemaakt zijn, maar ik durf te stellen dat door niet te kopen op dat moment dat je minstens 10% rendement zou mislopen.

Ik vind persoonlijk dit een mooie: https://qz.com/487013/thi...to-sell-stocks-right-now/. Het kopen/verkopen is een beetje bagger uitgewerkt, en dat kan je imo ook verder negeren. Waar het om gaat is die grafiek, bedenk bij het zien van de grafiek op welk moment je zou willen instappen en uitstappen, en kijk aan het einde hoe goed je de pieken en dalen getimed hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:52:
Doe het nou niet. De eerste wijsgeren hier gaan er al tegen in...........
Vandaag heb ik er wel even zin aan. Blue monday denk ik. En ik kan altijd nog met de noorderzon vertrekken indien de grond me te heet onder de voeten wordt....
Harstikke mooi koopmoment nu: https://www.investing.com...sci-world---acc?cid=47285 Gewoon doen!
Zo is het. Anderen kochten ook.....
RocketKoen: Pieken en dalen kun je hebben. Maar als je voor de lange termijn belegt maakt dat niets uit.
Met de eerste zin ben ik het helemaal eens. Voor het overige blijf ik zo eigenwijs bij aan- en verkoop, voor zover mogelijk, op zoek te gaan naar opportune momenten binnen de grenzen van die lange termijn.
@Sissors: Er is één probleem met deze redenatie, en dat blijft de vraag waar de top is.
Het is niet zo dat ik denk dat er eens een top is en daarna een pad dat nog louter naar beneden voert. Wat ik bedoel is dat je binnen zo'n grafiek, die op lange termijn naar steeds hoger tendeert, bij uitvergroting ook een zigzagpatroon kunt ontwaren. Mijn idee was en is om te proberen op de bodem van zo'n zigzag je (periodieke) inleg te doen. Maar het blijft lastig/onmogelijk om bij benadering een piek of bodem te duiden. Dat klopt helemaal. Dat maakt het spannend. En het biedt kansen. Op extra winst of op extra verlies... Ieder moet uiteindelijk doen wat het gevoel ingeeft. Mijn gevoel is op dit moment eerder verkopen dan aankopen.

[ Voor 30% gewijzigd door OttiglioM op 16-01-2017 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Ik lees nog steeds aandachtig mee. Mooi om de verschillende invalshoeken te zien. Dat de beurs nu hoog staat is een feit denk ik, of het nog (veel) hoger kan weet niemand.

In eerste instantie wilde ik graag 250 p.m. gaan inleggen. Zou het een idee zijn om nu te beginnen met 150 p.m. en als de beurs daadwerkelijk binnen 1-2 jaar helemaal instort dan te gaan verhogen naar 250 p.m.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mastasidaz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:41:
Ik lees nog steeds aandachtig mee. Mooi om de verschillende invalshoeken te zien. Dat de beurs nu hoog staat is een feit denk ik, of het nog (veel) hoger kan weet niemand.

In eerste instantie wilde ik graag 250 p.m. gaan inleggen. Zou het een idee zijn om nu te beginnen met 150 p.m. en als de beurs daadwerkelijk binnen 1-2 jaar helemaal instort dan te gaan verhogen naar 250 p.m.?
Wat is je beleggingshorizon, 5, 10, 30, 40 jaar? Met welk doel wil je beleggen, spelen, pensioenopbouw, studiefonds voor de kids? Hoeveel risico wil jij en eventueel je partner lopen, 50% waardedaling, 10%, niets? Wat kan je als alternatief met je geld doen, schulden aflossen? Iets anders?

Beantwoordt die vragen voor jezelf en ga dan bedenken of beleggen wat voor je is. Praat eventueel met een financieel adviseur / je bank.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zessen
  • Laatst online: 18-09 23:24
Robeco adverteert met een alternatief voor indexbeleggen: QI Global Developed Enhanced Index Equities.
https://www.robeco.nl/beleggen/enhanced-index-beleggen/
Ik begrijp dat velen Robeco duur vinden, echter de lopende kosten zijn m.i. redelijk met 0,3%.
De lopende kosten van een ETF als Think Global Equity zijn weliswaar met 0,2% wel lager, maar dit geldt ook voor de spreiding (250 wereldwijd gespreide aandelen tov 700 bij Robeco).
Je moet natuurlijk van het actieve beheer houden, maar de resultaten zijn bij elke periode hoger dan die van indextrackers (althans volgens de staafdiagrammen op hun site).
Je betaalt natuurlijk ook dienstverleningskosten (0,16-0,36) maar ook bij brokers als Binck betaalt je een service fee (ik weet dat er goedkopere brokers zijn).
Vraag is eigenlijk: is dit nu een echt alternatief voor indexbeleggen?
Ik denk dat je je moet afvragen of het actieve beheer je de (iets) hogere kosten waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Het is een alternatief voor indexbeleggen zoals ongeveer elk actief beheerd fonds dat is; hogere kosten krijg je gegarandeerd, betere prestaties; waarschijnlijk niet. Zeker niet bij Robeco... dat is gewoon een bedrijf wat lekker teert op de naamsbekendheid van de Rabobank e.d. en zo makkelijk retail klanten kan scoren. Je hoeft niet te verwachten dat een willekeurig fonds wat gericht is op retailbeleggers is opgezet door iemand met een geniaal inzicht. Gewoon in van de vele producten waarvan ze denken, laten we kijken of dit aanslaat en we het aan de man kunnen brengen.

Overigens qua kosten/diversificatie:

1. Bij een beetje fatsoenlijke broker heb je geen service fee slash bewaarloon.
2. Think Global Equity is nou niet direct de goedkoopste ETF, maar is belastingtechnisch gunstig voor Nl'ers. Het Robeco fonds niet.
3. 250 of 700 aandelen maakt weinig uit, daarom heeft de Think ETF er "slechts" 250. Veel ETF's die een wereldwijde index volgen hebben er juist een stuk meer dan 700. Dus als dat je argument is; voor NOG lagere kosten kan je NOG maar diversificatie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
zessen schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:36:
Robeco adverteert met een alternatief voor indexbeleggen: QI Global Developed Enhanced Index Equities.
.......... maar de resultaten zijn bij elke periode hoger dan die van indextrackers (althans volgens de staafdiagrammen op hun site).
Het mooiste product komt natuurlijk in de etalage. Diegenen waar het minder mee gegaan is krijgen we niet te zien. Ik zou er niet op varen. Grotendeels ben ik het wel met Hielko eens. Robeco drijft op grotendeels op de Rabobank, een ander deel is oude roem.

Overigens is mijn huidige VUT lijfrente (van 2015 tot 2020) geheel gebaseerd op de opbrengst van Robeco fondsen. 2/3 Hollands Bezit 1/3 Vastrentende waarden. Aangekocht in de periode 1996 t/m 2000. Er liep ook nog een verzekering doorheen. Dat maakt vergelijken lastiger. Maar ik heb in totaal 22k gestort en op een uiterst gunstige moment (juni 2015) 77k gevangen. Grappig is het om eens in de MorningStar grafiek te kijken. hoe grillig het allemaal kan gaan. Zet de tab even op MAX

Hoe dan ook, ik denk nu dat zelf doen loont. Des te meer indien je op alle kleintjes let...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:52

Armada

-Wat wil je weten?-

OttiglioM schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:06:
[...]

Robeco drijft op grotendeels op de Rabobank
Toch wel gek, als Rabobank vier jaar geleden Robeco verkocht heeft? O-)

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Volgens mij heeft de Rabobank nog 10 procent van de aandelen. In ieder geval is de samenwerking tussen beide partijen nog springlevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Armada schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 00:00:
[...]Toch wel gek, als Rabobank vier jaar geleden Robeco verkocht heeft? O-)
Vanuit de huidige eigendomsverhoudingen gezien misschien wel. Maar vanuit mijn consumentenvisie is de in 1990 ingezette band met de Rabobank nog evident aanwezig. Wat goed is voor Robeco is goed voor de Rabobank. En omgekeerd. Ik zie graag echte onafhankelijkheid. Ook na de verkoop van 90% eigendom door de Rabobank zie ik Robeco nog steeds als een uit zijn krachten gegroeide, op een bank gelijkende, moloch die het vooral moet hebben van een mix van goedgelovigheid en gemakzucht van haar clientèle. Zoals het business model van elke grootbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
Ach, die Robeco fondsen kun je doorgaans ook aankopen bij andere brokers (eventueel zonder service fee). Met 0.3% kosten is het niet zo veel verschil met een andere etf. Als ze dat verschil nou ook nog eens goedmaken met hun algoritme, dan is het helemaal prima. De vraag is alleen, of je er vertrouwen in hebt dat dat lukt. Het zou namelijk ook zomaar wat kunnen underperformen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Ik heb net een rekening geopend bij degiro (custody account). Nu ben ik opzoek naar de fondsen van Meesman aandelen wereldwijd en aandelen opkomende landen. MSCI World en MSCI Emerging Markets.

Er zijn zoveel verschillende fondsen aan verschillende beurzen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Welke fondsen komen het dichtst in de buurt en hoe zie ik dat? Hoe zit het met een valuta risico?

MSCI Emerging Markets heb ik kunnen vinden, maar de valuta is dan SEK 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Mastasidaz op 17-01-2017 19:27 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.