Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.777 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:23

SPT

wian schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:19:
De baas keek naar de voorbeeldportefeuilles en wilde niet verder gaan dan een "matig risico" dus we gaan onze beleggingen indelen volgens voorbeeld profiel C: 40% aandelen wereldwijd, 10% aandelen opkomende markten en 50% obligaties wereldwijd.
Ik weet het niet zo met beleggen in obligaties. Langlopende obligaties zijn door de lage rentestand verre van risico-arm, mocht de economie er toch weer eens bovenop krabbelen (wat niet uit te sluiten is) keldert de waarde van dit soort obligaties. Bij kortlopende obligaties uitgegeven door kredietwaardige partijen is de reële (en soms zelfs de nominale) rente momenteel negatief. Zekerheid houdt dan in dat je je geld met zekerheid geleidelijk kwijt raakt, wat natuurlijk een verkeerde vorm van zekerheid is. Je hebt neem ik aan al een koopwoning en je hypotheek is al afgelost? Dat is financieel veel gunstiger onder de huidige marktomstandigheden dan investeren in obligaties, zeker met de box 3 belasting in het achterhoofd. Qua aandelen kan je ook nog op zoek naar aandelen die een hedge vormen voor je consumptie, als je bijvoorbeeld een auto hebt is het heel erg gunstig om in de olie te gaan (bijv. aandelen Shell). Daardoor valt een belangrijk deel van het risico weg, terwijl in het rendement wel een bepaald risicopremie verwerkt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 13:47
SPT schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:29:
[...]

Ik weet het niet zo met beleggen in obligaties. Langlopende obligaties zijn door de lage rentestand verre van risico-arm, mocht de economie er toch weer eens bovenop krabbelen (wat niet uit te sluiten is) keldert de waarde van dit soort obligaties. Bij kortlopende obligaties uitgegeven door kredietwaardige partijen is de reële (en soms zelfs de nominale) rente momenteel negatief. Zekerheid houdt dan in dat je je geld met zekerheid geleidelijk kwijt raakt, wat natuurlijk een verkeerde vorm van zekerheid is. Je hebt neem ik aan al een koopwoning en je hypotheek is al afgelost? Dat is financieel veel gunstiger onder de huidige marktomstandigheden dan investeren in obligaties, zeker met de box 3 belasting in het achterhoofd. Qua aandelen kan je ook nog op zoek naar aandelen die een hedge vormen voor je consumptie, als je bijvoorbeeld een auto hebt is het heel erg gunstig om in de olie te gaan (bijv. aandelen Shell). Daardoor valt een belangrijk deel van het risico weg, terwijl in het rendement wel een bepaald risicopremie verwerkt zit.
Ik neem aan dat je het hier over staatsobligaties hebt? Bedrijfsobligaties zijn mijns inziens altijd reuze interessant. Zeker als deze in een gespreid fonds komen. Een goede mix van wereldwijde AAA tot en met BBB bedrijfsobligaties kan al gauw een solide rendement van 4 tot 6 procent per jaar opleveren. Eventuele rentestijgingen zie ik hier niet veel roet in het eten gooien. En als je een goed gespreid fonds neemt dan verklein je daarmee het risico van wanbetaling ook enorm.

Heb zelf 25% van mijn portefeuille in zo'n soort fonds gestopt. Wel de 'zekerheid' van een gegarandeerde bovengemiddelde dividendstroom, minder risico en fluctuatie dan aandelen. In mijn optiek een mooie basis voor een portefeuille.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

tomtom901

Moderator General Chat
Panzer_V schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:58:
[...]

Heb zelf 25% van mijn portefeuille in zo'n soort fonds gestopt. Wel de 'zekerheid' van een gegarandeerde bovengemiddelde dividendstroom, minder risico en fluctuatie dan aandelen. In mijn optiek een mooie basis voor een portefeuille.
En welk fonds is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het obligatiefonds van Meesman bevat zowel staatsobligaties als bedrijfsobligaties, zie de factsheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:23

SPT

Panzer_V schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:58:
[...]

Ik neem aan dat je het hier over staatsobligaties hebt? Bedrijfsobligaties zijn mijns inziens altijd reuze interessant. Zeker als deze in een gespreid fonds komen. Een goede mix van wereldwijde AAA tot en met BBB bedrijfsobligaties kan al gauw een solide rendement van 4 tot 6 procent per jaar opleveren.
Door het beleid van de ECB is zelfs het rendement van kortlopende bedrijfsobligaties met een hoge kredietwaardigheid onder 0 gezakt. Bijv. Shell (AA-rating). Bij bedrijfsobligaties met een BBB-rating is het rendement wel iets hoger, maar hier moet nog ongeveer 0,3% vanaf worden geboekt (gemiddelde jaarlijkse default) dus kan kom je ook niet veel hoger dan 1,5%.
wian schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:27:
Het obligatiefonds van Meesman bevat zowel staatsobligaties als bedrijfsobligaties, zie de factsheet.
Dit fonds belegt ook in buitenlandse obligaties en schrijft dat valutarisico's volledig worden afgedekt. Maar het kan toch niet zo zijn dat de risicogecorrigeerde rendementsverwachting na het afdekken van valutarisico's in het buitenland hoger ligt dan in de eurozone? Dan zou er arbitrage zijn, wat door de arbitrageconditie van de rentepariteit niet kan.

Ik nap trouwens wel dat beleggers de afgelopen jaren aardige rendementen hebben kunnen behalen met dit soort obligatiefondsen, want de rente is steeds verder gedaald. De waarde van uitstaande obligatieleningen stijgt dan. Maar dat biedt geen enkele garantie voor de toekomst, want de rente kan ook gelijk blijven op het huidige (lage) niveau of weer gaan stijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door SPT op 03-01-2017 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Wat is nu precie shet verschil tussen Vanguard en iShares. Ik zie dat Ishares een lagere TER heeft, waarom zou je dan voor Vanguard gaan?

Gezien dividendlek, is het dan niet slim om voor een tracker te gaan die herbelegd en juist geen dividend uitbetaald?
Solomon schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:45:
[...]

Je kiest er nou voor om zwaarder in emerging markets te zitten, wil je dat? Zo niet, dan dekt een World ETF prima de markt af. Daarnaast zou ik niet voor deze World ETF gaan, maar splitsen in een Amerikaanse en niet-Amerikaanse ETF (VTI & VXUS of ITOT en IXUS), hiermee zijn je kosten namelijk lager.

[...]

Wat ik doe, is gewoon de datum van al mijn stortingen naar De Giro pakken als negatieve mutatie, en de huidige waarde van mijn portfolio (incl. cash op de rekening van De Giro) pakken als positieve mutatie met de datum van vandaag. Dat lijkt me de eerlijkste manier om er naar te kijken.

Dit brengt wel met zich mee dat m'n cash bij De Giro m'n rendement omlaag haalt, toch vind ik dat de juiste manier om er naar te kijken voor mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
mmmmmark schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:53:
Wat is nu precie shet verschil tussen Vanguard en iShares. Ik zie dat Ishares een lagere TER heeft, waarom zou je dan voor Vanguard gaan?

Gezien dividendlek, is het dan niet slim om voor een tracker te gaan die herbelegd en juist geen dividend uitbetaald?

[...]
Beide zijn prima producten. Het verschil zit in de spreiding. De iShares All World bevat bijvoorbeeld geen emerging markets, de Vanguard All World wel.
De Vanguard VTI samen met de VXUS is overigens goedkoper als je naar de TER kijkt.

Overigens Emerging Markets klinkt altijd eng maar we hebben het hier gewoon over Brazilië, Rusland, India, China (BRIC landen werden ze vroeger genoemd) en nog wat andere landen.

Of een ETF dividend uitbetaald of niet maakt voor dividendlekkage niet uit, dat rendement ben je sowieso kwijt. Ik geloof dat de Think ETF's de enige zijn waar het dividendlekkage terug gevraagd kan worden.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Misschien kijk ik dan verkeerd maar ik zie voor:
Vanguard Total Stock Market ETF 0.05%
Vanguard Total International Stock ETF 0.13%
iShares Core S&P Total U.S. Stock Market ETF 0.03%
iShares Core MSCI Total International Stock ETF 0.11%

Obv bovenstaande lijkt juist de iShares goedkoper toch? Of is dit appels met peren?
The_FrankO schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:15:
[...]

Beide zijn prima producten. Het verschil zit in de spreiding. De iShares All World bevat bijvoorbeeld geen emerging markets, de Vanguard All World wel.
De Vanguard VTI samen met de VXUS is overigens goedkoper als je naar de TER kijkt.

Overigens Emerging Markets klinkt altijd eng maar we hebben het hier gewoon over Brazilië, Rusland, India, China (BRIC landen werden ze vroeger genoemd) en nog wat andere landen.

Of een ETF dividend uitbetaald of niet maakt voor dividendlekkage niet uit, dat rendement ben je sowieso kwijt. Ik geloof dat de Think ETF's de enige zijn waar het dividendlekkage terug gevraagd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
mmmmmark schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:23:
Misschien kijk ik dan verkeerd maar ik zie voor:
Vanguard Total Stock Market ETF 0.05%
Vanguard Total International Stock ETF 0.13%
iShares Core S&P Total U.S. Stock Market ETF 0.03%
iShares Core MSCI Total International Stock ETF 0.11%

Obv bovenstaande lijkt juist de iShares goedkoper toch? Of is dit appels met peren?

[...]
Er is de laatste tijd een beetje een concurrentiestrijd op kosten gaande tussen de grote ETF's.
Dus het loont wel om goed te kijken.

Al maakt het heel veel uit of je nu 0,04 of 0,05 betaalt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
RocketKoen schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:27:
[...]
Er is de laatste tijd een beetje een concurrentiestrijd op kosten gaande tussen de grote ETF's.
Dus het loont wel om goed te kijken.
Al maakt het NIET heel veel uit of je nu 0,04 of 0,05 betaalt.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Het NN Hoog Dividend Obligatiefonds. Bestaat uit wereldwijde bedrijfsobligaties. Hier een linkje https://www.fitvermogen.n...ligatie-Fonds/useFilter/1

Uiteraard is deze gewoon via alle brokers te koop ;)
SPT schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:50:
[...]

Door het beleid van de ECB is zelfs het rendement van kortlopende bedrijfsobligaties met een hoge kredietwaardigheid onder 0 gezakt. Bijv. Shell (AA-rating). Bij bedrijfsobligaties met een BBB-rating is het rendement wel iets hoger, maar hier moet nog ongeveer 0,3% vanaf worden geboekt (gemiddelde jaarlijkse default) dus kan kom je ook niet veel hoger dan 1,5%.
Doordat dit fonds dus wereldwijd obligaties koopt heb je hier niet zoveel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
poehee schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:59:
[...]

Uhm, ja. Dat bedoelde ik. Duidelijk bedtijd :F

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:05:
Je vergeet het dividend. AEX GR (herbeleggingsindex) stond op 31 december 2015 op 1328,48 en op 30 december 2016 op 1509,05. +13,59%. Echter nog steeds geen +16,3%.
Sorry, ik was lui en dacht niet helder na. Foute bron gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

poehee schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:59:
[...]

Daarnaast vergeet men weleens dat de spread ook een rol kan spelen. Een ETF zoals VTI en VXUS heeft een hoger handelsvolume waardoor het verschil tussen bied/laat(spread) laag is, dit kan bij de concurrentie hoger zijn. Dan kan een ETF wel goedkoper zijn, maar door een hogere spread is hij toch duurder.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 04-01-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met het eenmalig storten van een klein bedrag bij Meesman. Gaat om zo'n 5.000 euro en zit daarmee onder de limiet van 10.000. Wel stort ik maandelijks bij. Doen ze hier moeilijk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 00:13
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:22:
Iemand ervaring met het eenmalig storten van een klein bedrag bij Meesman. Gaat om zo'n 5.000 euro en zit daarmee onder de limiet van 10.000. Wel stort ik maandelijks bij. Doen ze hier moeilijk over?
Nee als je maandelijks inlegt doen ze sowieso niet moeilijk over een lagere storting

EDIT: Die 10.000 is alleen van toepassing als het je enige inleg is die je totaal wilt gaan doen. En zelfs dan is de limiet niet zo hard als dat ze over laten komen.

[ Voor 17% gewijzigd door One-eye864 op 04-01-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even terugkomend op wat hierboven ook aangehaald werd; in hoeverre moet je met de huidige dollarkoers rekening houden?
Niet en gewoon ETF's in dollars kopen, wel en ETF's in euro's kopen? Ik wil ook weer wat ETF's aan gaan schaffen, maar hier twijfel ik nog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 21:16
RocketKoen schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:43:
[...]

VTI is alleen VS. Dat is dus niet te vergelijken met VWRL.

Maar de reden dat mensen VTI en VXUS bijvoorbeeld graag kopen, zijn de lage kosten.
Met 50% VTI en 50% VXUS heb je ongeveer dezelfde inhoud als een "All world", maar je betaalt 0,085% ipv 0,25%

Daarnaast is een fonds met Amerikaanse aandelen dat op een Europese beurs wordt verhandeld niet erg praktisch. De waarde verandert terwijl de beurs hier gesloten is en maakt dan op het begin van de volgende beursdag ineens een sprong.
Bedankt, ik zat al een tijdje met de vraag, maar vond de website van de giro onduidelijk. Ik heb een aantal stuks van de volgende: Product Vanguard FTSE All-World UCITS ETF
ISIN IE00B3RBWM25
Symbool/ISIN VWRL

Ondertussen staan ze in de plus, maar is het wijs om ze te dumpen en dan de juiste variant te nemen? Zo ja welke moet ik nemen bij de giro. Er zijn zoveel Vanguard Trackers die allemaal op elkaar lijken. Ik wil gewoon een world tracker, met de laagste kosten. Geen omkijken naar en maandelijks wat geld erin stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:31:
Nog even terugkomend op wat hierboven ook aangehaald werd; in hoeverre moet je met de huidige dollarkoers rekening houden?
Niet en gewoon ETF's in dollars kopen, wel en ETF's in euro's kopen? Ik wil ook weer wat ETF's aan gaan schaffen, maar hier twijfel ik nog over.
Maakt niks uit. Het gaat om de valuta waarin de onderliggende aandelen worden verhandeld.
Als je in euro's wilt beleggen dan kun je kijken naar een ETF met alleen Nederlandse of Europese bedrijven. Ik heb bijvoorbeeld iShares AEX ETF in mijn portefeuille.
Freshnub schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:44:
[...]

Bedankt, ik zat al een tijdje met de vraag, maar vond de website van de giro onduidelijk. Ik heb een aantal stuks van de volgende: Product Vanguard FTSE All-World UCITS ETF
ISIN IE00B3RBWM25
Symbool/ISIN VWRL

Ondertussen staan ze in de plus, maar is het wijs om ze te dumpen en dan de juiste variant te nemen? Zo ja welke moet ik nemen bij de giro. Er zijn zoveel Vanguard Trackers die allemaal op elkaar lijken. Ik wil gewoon een world tracker, met de laagste kosten. Geen omkijken naar en maandelijks wat geld erin stoppen.
Als je vanguard wilt: 50% in VTi stoppen en 50% in VXUS. dan heb je ongeveer dezelfde spreiding als een all-world ETF, maar tegen veel lagere kosten.
Enige lastige bij degiro is dat je alleen "hele" aandelen kan kopen. Dus soms een beetje lastig om maandelijks een vast bedrag in te leggen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Laatst online: 18-09 21:16
RocketKoen schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:57:

[...]

Als je vanguard wilt: 50% in VTi stoppen en 50% in VXUS. dan heb je ongeveer dezelfde spreiding als een all-world ETF, maar tegen veel lagere kosten.
Enige lastige bij degiro is dat je alleen "hele" aandelen kan kopen. Dus soms een beetje lastig om maandelijks een vast bedrag in te leggen.
Bedankt voor je snelle reactie. Nog een vraag, wat verklaart het verschil in prijs van de aandelen?

Op moment van schrijven:

VXUS $ 46
VTI $ 116
VWRL € 67,65

Waarom is VTI bijna dubbele kwa aanschafprijs als er ongeveer hetzelfde zou moeten zitten in de Euro variant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Freshnub schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:03:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie. Nog een vraag, wat verklaart het verschil in prijs van de aandelen?

Op moment van schrijven:

VXUS $ 46
VTI $ 116
VWRL € 67,65

Waarom is VTI bijna dubbele kwa aanschafprijs als er ongeveer hetzelfde zou moeten zitten in de Euro variant?
VTI is niet hetzelfde als VWRL. VTI is alleen de VS. VWRL = all world.
Daarom neem je VXUS erbij, dat is namelijk "all world behalve de VS"

Daarnaast zijn ETF's gewoon pakketten met duizenden aandelen, die dan in kleine stukjes worden gehakt zodat ze een verhandelbare prijs krijgen. Anders krijg je ETF's die $50.000 per aandeel.
Als je een 50/50 verdeling wilt tussen VTI en VXUS neem je dus niet 50 aandelen VTI en 50 aandelen VXUS, maar een 50/50 verdeling in waarde. Dus bijvoorbeeld 30 VTI + 70 VXUS.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
Laat ik eerst kort aangeven wat ik hier kom doen. Je verwacht het niet, maar ook ik ben van plan om een start te maken met beleggen. Mijn spaardeposito (excuus voor het vloeken) en gewone spaarrekening leveren (te) weinig op. Dat moet (op de lange termijn) anders. Het idee is om te beginnen met een éénmalige storting van € 2.000 en dan maandelijks opbouwen met €250. (Buy & hold op in eerste instantie ETF's.)

Tijdens mijn zoektocht valt alleen mij wel op dat in augustus 2015, in ditzelfde topic, verschillende mensen hun twijfels hebben uitgesproken over Degiro en sommige hebben zelfs hun account opgezegd. De meningen vandaag de dag staan daar weer haaks op. Wel een beetje apart als je het mij vraagt, maargoed.

Wat ik op dit moment niet begrijp is wat het daadwerkelijke verschil is tussen een gewoon profiel en een custody profiel bij Degiro? Het korte antwoord heb ik wel gevonden, maar ik kan met mijn huidige kennis niet beoordelen wanneer je nou wel voor custody moet kiezen en wanneer niet. Op basis van onderbuikgevoel zou ik zeggen custody, maar onderbuikgevoel is niet (altijd) een goede raadgever..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik houd een portefeuille bij Degiro aan, die voor >90% bestaat uit VTI/VXUS.

Kan iemand mij uitleggen waarom Degiro begin van de avond nog een aanzienlijk positief dagverschil liet zien, terwijl het dagverschil nu ineens negatief is. De koersen van mijn beleggingen zijn niet gedaald, althans niet genoeg om die omslag te verklaren.

Ik vermoed dat er een verband is met het sluiten van de US beurzen.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 15:38

RgR

Dat zal te maken hebben met de waarde van de dollar ten opzichte van de euro; die is nogal gedaald vandaag (dagverschil -0,78%). Het dagverschil in euro's valt daarom vandaag wat tegen, terwijl VTI vandaag inderdaad wel 0,77% en VXUS vandaag 1,1% is gestegen.
Je zou als je een aandelen-app gebruikt, naast VXUS en VTI ook het "USD/EUR.EUR=X" tickersymbool kunnen toevoegen; zo kan je dit soort schommelingen makkelijk volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:57:
[...]

Maakt niks uit. Het gaat om de valuta waarin de onderliggende aandelen worden verhandeld.
Als je in euro's wilt beleggen dan kun je kijken naar een ETF met alleen Nederlandse of Europese bedrijven. Ik heb bijvoorbeeld iShares AEX ETF in mijn portefeuille.
Maar in principe gaat het om de onderliggende waarde van die aandelen, en die is onafhankelijk van valuta koersen. Nu zal dat wel even duren om bij te stellen, en bedrijven hebben natuurlijk ook last van, of voordeel bij, bepaalde valuta koersen. Maar als je aandelen in een multinational hebt lijkt het mij weinig uitmaken of ze in Euro's of in Dollars worden verhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Sissors schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 23:03:
[...]

Maar in principe gaat het om de onderliggende waarde van die aandelen, en die is onafhankelijk van valuta koersen. Nu zal dat wel even duren om bij te stellen, en bedrijven hebben natuurlijk ook last van, of voordeel bij, bepaalde valuta koersen. Maar als je aandelen in een multinational hebt lijkt het mij weinig uitmaken of ze in Euro's of in Dollars worden verhandeld.
Europese bedrijven die veel in de VS verkopen zullen nu bijvoorbeeld flink meer verdienen omdat hun kosten in € zijn en hun inkomsten in $. En die $ is nu meer € waard dan 2 maanden geleden.
Dan zal het aandeel van dat bedrijf misschien wel omhoog gaan (in €). Maar door diezelfde sterke dollar is het misschien wel in waarde gedaald of gelijk gebleven voor Amerikaanse investeerders.

Het maakt dus inderdaad weinig uit. Maar je moet wel weten wat er aan de hand is. Anders zou een Europeaan de bovenstaande cijfers zien en denken dat het heel goed gaat met het bedrijf. Terwijl alles eigenlijk precies hetzelfde is, behalve de koers van de dollar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
RgR schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:54:
Dat zal te maken hebben met de waarde van de dollar ten opzichte van de euro; die is nogal gedaald vandaag (dagverschil -0,78%). Het dagverschil in euro's valt daarom vandaag wat tegen, terwijl VTI vandaag inderdaad wel 0,77% en VXUS vandaag 1,1% is gestegen.
Je zou als je een aandelen-app gebruikt, naast VXUS en VTI ook het "USD/EUR.EUR=X" tickersymbool kunnen toevoegen; zo kan je dit soort schommelingen makkelijk volgen.
Dat USD/EUR ook in het resultaat zit is mij bekend, maar wordt die dan pas na de handelsuren verwerkt in het resultaat van een ETF ofzo?

Het is anders wel heel opmerkelijk dat binnen een uur na sluiten Nasdaq/NYSE mijn positieve dagresultaat geheel teniet gedaan is.. die -0,78% toe te rekenen aan USD/EUR zal toch niet toevallig in dat ene uurtje zijn ontstaan?

Volgens mij is me wel eerder opgevallen dat het dagresultaat na sluiten US beurs ineens een flinke sprong omhoog of omlaag maakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:14
Wat zie ik over het hoofd bij het volgende :?

SAPEC (EBR:SAP) verkoopt het grootste deel van de activiteiten voor 318M. Het is van plan om 200M uit te keren aan aandeelhouders (EUR150 per aandeel, koers 161).

Het grootste deel van de schulden zit in het af te stoten onderdeel (totale overnamewaarde is daarom ook 456M).

Stel dat er dividendbelasting betaald moet worden a netto 10% (25% minus 15% teruggave NL) als het niet als return of capital wordt aangemerkt. Dan komt er direct dus al EUR135 terug in januari (closing date). Resterende investering EUR26 per aandeel.

Stel dat de waarde van de overige activiteiten op dit moment nul zijn (redelijk want niet winstgevend). Na de overname zullen deze redelijkerwijs 118M (318-200) moeten bedragen, oftewel 87 euro per aandeel. Dat is dus een potentieel van +234%.

Zelfs als je een holdco discount toepast van bv 50% dan resteert er nog +69%.

Dit is zo'n groot verschil dat de markt dit echt wel deels op zou moeten pikken. Dus waar zit mijn fout?

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 05-01-2017 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Rukapul schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:48:

SAPEC (EBR:SAP) verkoopt het grootste deel van de activiteiten voor 318M. Het is van plan om 200M uit te keren aan aandeelhouders (EUR150 per aandeel, koers 161).

Het grootste deel van de schulden zit in het af te stoten onderdeel (totale overnamewaarde is daarom ook 456M).

Stel dat er dividendbelasting betaald moet worden a netto 10% (25% minus 15% teruggave NL) als het niet als return of capital wordt aangemerkt. Dan komt er direct dus al EUR135 terug in januari (closing date). Resterende investering EUR26 per aandeel.

Stel dat de waarde van de overige activiteiten op dit moment nul zijn. Na de overname zullen deze redelijkerwijs 118M (318-200) moeten bedragen, oftewel 87 euro per aandeel. Dat is dus een potentieel van +234%.

Dit is zo'n groot verschil dat de markt dit echt wel deels op zou moeten pikken. Dus waar zit mijn fout?
Ze zijn het van plan. Nergens staat dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

Daarnaast is nog maar de vraag op welke manier ze dit geld gaan uitkeren. Is het via dividend? Of start men een meerjaren opkoop programma om gedurende de komende, zeg drie, jaar aandelen in te kopen voor een max bedrag van 200M.

Kortom...onzekerheid, onzekerheid, onzekerheid. Ga er maar vanuit dat als ze dit geld daadwerkelijk cash zouden uitbetalen de koers allang sky high zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Panzer_V schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:02:
[...]

Ze zijn het van plan. Nergens staat dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

Daarnaast is nog maar de vraag op welke manier ze dit geld gaan uitkeren. Is het via dividend? Of start men een meerjaren opkoop programma om gedurende de komende, zeg drie, jaar aandelen in te kopen voor een max bedrag van 200M.

Kortom...onzekerheid, onzekerheid, onzekerheid. Ga er maar vanuit dat als ze dit geld daadwerkelijk cash zouden uitbetalen de koers allang sky high zou staan.
Dat valt denk ik wel mee. Dit soort bedrijven (en SAPEC ook) heeft vaak een paar groot aandeelhouders die dat geld echt wel willen en management heeft de intentie echt wel:
As regards cash distributable to the shareholders following the closing of the AB sale, based on an initial estimate yet to be confirmed, it is expected to amount to approximately between 200 and 220 million
EUR, about 150 EUR per share. The exact way how the company will organise this distribution of cash to the shareholders is currently under study and is not yet confirmed. No information can therefore be given
in this regard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Rukapul schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:48:

Stel dat de waarde van de overige activiteiten op dit moment nul zijn (redelijk want niet winstgevend). Na de overname zullen deze redelijkerwijs 118M (318-200) moeten bedragen, oftewel 87 euro per aandeel. Dat is dus een potentieel van +234%.

Volgens mij mis je weinig. Ik heb een aardige positie in SAPEC. Staat ook wat info op: http://beursig.com/forum/...ef2cea32a5c35fa7&start=90 en neem aan dat je https://valueandopportuni...ituation-despite-350-ytd/ ook heb gezien. Gaat overigens nog wel even duren voordat het geld wordt uitgekeerd, hoe ze dat gaan doen wordt beslist op de AGM in Juni.

Als Nederlander is het belastingtechnisch goed te doen. Dividend withholding tax is maar liefst 30% in belgie, maar als Nederlander kan je 15% verrekenen met je eigen VRH en de andere 15% kan je relatief goedkoop en gemakkelijk terughalen uit Belgie. Volgens Mylette kunnen ze het doen voor iets meer dan E100 (E75 kosten bij Mylette en E25 bij Binck oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hielko schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:24:
de andere 15% kan je relatief goedkoop en gemakkelijk terughalen uit Belgie. Volgens Mylette kunnen ze het doen voor iets meer dan E100 (E75 kosten bij Mylette en E25 bij Binck oid).
Interessant. Zou dat ook werken via Lynx/IB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Rukapul schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:37:
[...]

Interessant. Zou dat ook werken via Lynx/IB?
Die vraag staat nog open. Ik heb iig mijn huidige positie bij Binck gekocht, dan weet ik zeker dat ik die belasting terug kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

One-eye864 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:24:
[...]
Nee als je maandelijks inlegt doen ze sowieso niet moeilijk over een lagere storting

EDIT: Die 10.000 is alleen van toepassing als het je enige inleg is die je totaal wilt gaan doen. En zelfs dan is de limiet niet zo hard als dat ze over laten komen.
Inmiddels overgemaakt. We gaan ervan uit dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
Ik heb ook een positie in Sapec. Ik was bezig met een langere post maar zie dat Hielko al wat details gepost heeft. Volgens mij is de deal al praktisch afgerond, op de Bridgepoint site staat Sapec al in hun portfolio per 2016: link.

Als particulier in Nederland ben je volgens mij in de relatief bijzondere positie dat je bijna alle dividendbelasting omzeilt. Ik denk dat dit ook deels de opportunity verklaart, veel partijen betalen gewoon de volle pond, oftewel potentieel 30 euro per aandeel. Ook is in België per 1 januari de 'speculatietaks' afgeschaft, waardoor mensen nu belastingvrij kunnen verkopen. Dit zou de prijs momenteel een beetje kunnen drukken - alhoewel ik denk dat de invloed hiervan wel meevalt.

Simpel sheetje van me om de deal te valueren: link. Ik denk dat de stub op zijn minst 40 euro waard is. Zeker meer dan 10 euro. En omdat je een redelijk deel van je investering al vlot terug krijgt is de IRR van de deal uitstekend.
Wij waren vanzelfsprekend ook op de vergadering. Topman Antoine Velge zei dat er zo'n 150 euro per aandeel uitgekeerd zal worden aan de aandeelhouders, wellicht via een combinatie van een (taksvrije) kapitaalvermindering en een uitzonderlijk dividend. Het bedrag is hoger dan verwacht. Analist Bart Goemaere van BeursTips rekende op 120 à 140 euro. Maar de definitieve knoop is nog niet doorgehakt. Velge zei wel dat de uitkering op een zo voordelig mogelijke manier voor de kleine beleggers zal gebeuren.
Bovenstaande komt uit een artikel van De Tijd over de deal (link). Het zou me niet verbazen als Sapec i.p.v. een dividend met een tender offer komt, zeg voor 100m aandelen op 200 euro. Volgens mij is dat belastingtechnisch veel vriendelijker voor kleine aandeelhouders. Bovendien kan de 'founding familiy' dan haar belang een beetje opschroeven op een prijs ruim onder fair value.

Een kapitaalvermindering zou volgens mij betekenen dat ~26 euro van het dividend belastingvrij is maar ik ben geen expert op dat gebied. Misschien kunnen ze nog wat creatief sleutelen. In elk geval, 150 euro waarbij over het gehele bedrag 30% wordt ingehouden lijkt me een van de slechtere mogelijke uitkomsten. Zoals Hielko al meldde wordt volgens IR de wijze van uitbetaling helaas pas beslist op de AGM in juni, dus je krijgt je geld nog niet terug deze maand :) .

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 05-01-2017 12:16 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Ik zie dat Sapec in no time 7x over de kop is gegaan. Wat is daar gebeurd?

En gezien bovenstaande analyse, is het dus verstandig om nu nog wat participaties te nemen? Als ik het goed begrijp moet er sowieso een winst tov de huidige koers uit gaan komen, correct?

edit: En lukt het via DeGiro ook om die 15% terug te halen?

[ Voor 10% gewijzigd door coelho op 05-01-2017 15:40 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Fuelke

Forza Ferrari

Er blijft na de verkoop ook niet zo gek veel meer over van Sipef.
Ergens is het tekenend. Het best presterende Brusselse aandeel van het jaar is er een van een bedrijf dat grotendeels ophoudt te bestaan: Sapec. De Iberische holding verkoopt haar enige echt rendabele tak en strijkt voor die landbouwpoot 318 miljoen euro op.

Wat rest van Sapec (een beetje logistiek, een beetje distributie) is niet om wild van te worden en netto verlieslatend.

Idem voor de vastgoedtak: daar staat volgens Sapec ‘geen enkel nieuw project’ in de steigers, terwijl er voor het industriepark in de Portugese kuststad Setúbal nog geen concrete blijk van interesse is.
http://www.tijd.be/bear_a...de_beurs.9847644-7467.art

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
Oppervlakkige analyse. Er blijft sowieso nog ~100m cash over van de verkoop van Agro. Er staat nog 20m aan assets for-sale op de balans waar al belangstelling voor getoond is. De chemicals business draait break-even. De commodities trading business is winstgevend. Er zit optionele value in hun participatie in schone energie. Er zijn nog wat liabilities maar je betaalt momenteel maar 13m voor het hele pakket als je geen dividendbelasting hoeft te betalen.

@Coelho: niks is gegarandeerd natuurlijk, er kan nog van alles verkeerd gaan.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
writser schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:39:
Oppervlakkige analyse. Er blijft sowieso nog ~100m cash over van de verkoop van Agro. Er staat nog 20m aan assets for-sale op de balans waar al belangstelling voor getoond is. De chemicals business draait break-even. De commodities trading business is winstgevend. Er zit optionele value in hun participatie in schone energie. Er zijn nog wat liabilities maar je betaalt momenteel maar 13m voor het hele pakket als je geen dividendbelasting hoeft te betalen.

@Coelho: niks is gegarandeerd natuurlijk, er kan nog van alles verkeerd gaan.
Nee dat begrijp ik. Gratis geld bestaat niet. Maar hoe groot is de gok om er zeg 10% van mijn verwachte jaarinvesteringen aan te besteden en de rest 'gewoon' in ETFs?

Laat ik het anders vragen: Kopen jullie (de mensen die dit verhaal hierboven uiteengezet hebben) nu nog bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
coelho schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:23:
[...]

Nee dat begrijp ik. Gratis geld bestaat niet. Maar hoe groot is de gok om er zeg 10% van mijn verwachte jaarinvesteringen aan te besteden en de rest 'gewoon' in ETFs?

Laat ik het anders vragen: Kopen jullie (de mensen die dit verhaal hierboven uiteengezet hebben) nu nog bij?
Niet specifiek in dit aandeel. Maar ik heb voor mezelf ook 15% van mijn vermogen beschikbaar voor investeringen met een hoog risico en hoge winst.
Op het moment zit dat allemaal in Tesla.
De rest zit "veilig" in brede ETF's

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
coelho schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:23:
[...]

Antwoord op de eerste vraag ga je hier niet krijgen. Je bent een beginner in stock picking en zult moeten leren.

Je moet zoiets eigenlijk niet eenmalig doen, maar juist door herhaald risicogewogen investeringen statistisch een goed rendement halen. Stel dat dit om wat voor reden dan ook een bleeder wordt...

Ik heb allemaal losse aandelen en maar een fonds tikt de 10% aan en dat komt door koersstijgingen.

Overigens heb ik vandaag aangekocht.

edit:
Overigens zeg ik niet dat je het niet moet doen. Een van mijn eerste uitstapjes naar kwalitatieve stockpicking waar ik echt van geleerd heb was in 2009 met een fonds dat in dit topic werd geintroduceerd (Friedman Industries). Ik ben na eerste uitglijders met financials in 2008 vooral begonnen met het lezen van een aantal boeken. Dat was de beste investering.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 05-01-2017 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Rukapul schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:50:
[...]

Antwoord op de eerste vraag ga je hier niet krijgen. Je bent een beginner in stock picking en zult moeten leren.

Je moet zoiets eigenlijk niet eenmalig doen, maar juist door herhaald risicogewogen investeringen statistisch een goed rendement halen. Stel dat dit om wat voor reden dan ook een bleeder wordt...

Ik heb allemaal losse aandelen en maar een fonds tikt de 10% aan en dat komt door koersstijgingen.

Ken je het gevoel dat je voor de eerste keer dartpijltjes oppakt en baalt dat je geen 180 gooit? Het ziet er tenslotte zo makkelijk uit... En dat het dan fijn is dat er iemand zegt hoe je het beste gaat staan en dat je moet doorgooien met je arm ipv te stoppen met bewegen waar je je pijl loslaat. Dat je vervolgens nog steeds geen 180 gooit is geen punt, de aanwijzing heeft er in ieder geval voor gezorgd dat je uitgangssituatie verbeterd is. De rest zul je zelf moeten trainen. Toe te passen op vele voorbeelden

Zo ook hier. Ik weet waarom ik wil beleggen en ik zie de voordelen in van breed beleggen, vandaar mijn keuze voor ETFs. Maar waarom VTI en VXUS via DeGiro? Puur en alleen omdat ik hier op het juiste spoor ben gezet en bij het nalezen van de informatie tot de conclusie kwam dat het geen slechte keuze was. Was ik zelf zonder de voorzet van dit forum op dezelfde combi uitgekomen? Waarschijnlijk niet.
Ik heb ook gelezen over dividend stocks maar dat is een verhaal waar ik minder achter sta en dus ook van wegblijf.

Zo ook met stock picking. Ondanks dat de algehele consensus is dat de beurs op de lange termijn slechts door weinigen te verslaan is, trekt het toch. Je moet echter wel weten hoe en waar te beginnen. Daarom zijn informatiebronnen als deze erg fijn. Als RocketKoen zegt dat hij 15% van zijn vermogen beschikbaar heeft voor hoog risico investeringen, dan lees ik een bevestiging van iets wat ik zelf ook bedacht had, namelijk dat ik best een beperkt deel van mijn te investeren geld voor iets anders dan ETFs kan gebruiken. Dat er meer mensen zijn die dat doen.

Zo ook met dit specifieke aandeel (en volgende keer misschien weer met wat anders). Ik verwacht niet dat iemand me een koopadvies geeft, maar zeker wanneer er door mensen zo'n uitgebreide analyse geplaatst wordt (na jouw initiele vraag) is het ook wel fijn om te weten hoe hoog het risico ingeschat wordt en waar we nu staan.

In dit specifieke geval ben je spekkoper wanneer je in Juni gekocht hebt voor €25. Maar is er een kans dat je nog meeprofiteert wanneer je nu op €160 koopt? If so, waarom blijft dit aan deel dan niet als een zotte stijgen? Ik probeer de analyse te volgen en daar mijn eigen conclusie uit te trekken. Ofwel, het is fijn om zo af en toe een goede tip op te pikken om de uitgangssituatie te verbeteren, maar 180 gooien zal alleen na veel training lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@Coelho: Zie ook even mijn edit :)

Zijn er trouwens nog contests? De Seekingalpha kandidaten hebben me afgelopen jaar een leuke duit opgeleverd.

edit:
M'n oude print-to-pdfs even nageslagen en http://seekingalpha.com/contests is blijkbaar een vast pagina. Ik zie echter geen manier om daar op een normale manier naartoe te navigeren via de SA site :?

[ Voor 41% gewijzigd door Rukapul op 05-01-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij wat informatie verschaffen over waarom de turbos en sprinters plots geen volume meer hebben op de Amerikaanse beurs? Ik weet dat dit komt door een 50% dividendbelasting, maar kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:40:
Kan iemand mij wat informatie verschaffen over waarom de turbos en sprinters plots geen volume meer hebben op de Amerikaanse beurs? Ik weet dat dit komt door een 50% dividendbelasting, maar kan iemand mij hier wat meer over vertellen?
Bij welke broker zit je? Ik weet dat het bij ING, daar zit ik, vanaf 1 januari niet langer mogelijk is om in deze producten te handelen. Bestaande posities kunnen gesloten worden of aangehouden totdat ze verlopen.

Mogelijk heeft dit er iets mee te maken? Waarom een koers tonen als je toch niet kunt aankopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Panzer_V schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:47:
[...]

Bij welke broker zit je? Ik weet dat het bij ING, daar zit ik, vanaf 1 januari niet langer mogelijk is om in deze producten te handelen. Bestaande posities kunnen gesloten worden of aangehouden totdat ze verlopen.

Mogelijk heeft dit er iets mee te maken? Waarom een koers tonen als je toch niet kunt aankopen....
Ik zit bij DeGiro. Had gisteren mijn $TSLA share verkocht in de hoop deze vandaag weer aan te kunnen kopen na een kleine correctie.

Ik las dat Amerika nu 50% dividendbelasting heft waardoor het voor de aanbieders niet meer interessant is om deze uit te geven.. Nu maar hopen dat er alternatieven komen; kan namelijk ook geen opties kopen. Kun jij wel opties kopen bij ING? Calls, putjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Panzer_V schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:47:
[...]

Heb al wat meer info:
https://nl.citifirst.com/...erliggende-waarde--135178

Vooral dit stuk is interessant:
"Er wordt door uitgevende instellingen van hefboomproducten in samenwerking met de IRS en andere marktdeelnemers gekeken naar mogelijkheden om het inhouden van dividendbelasting te faciliteren.
Totdat een dergelijke oplossing wordt uitgevoerd zal Citi aantal voorzorgsmaatregelen nemen om risico voor beleggers te voorkomen:"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Na voornamelijk gespeeld te hebben met aandelen om door koersschommelingen rendement te genereren, ben ik nu wat meer aan het kijken naar dividendaandelen. Ik heb geen tijd om regelmatig koersen in de gaten te houden en wil dus gewoon een mooi dividendrendement halen. Ik heb al wat geld zitten in Shell, die doet het altijd goed op het gebied van dividend, maar ben op zoek naar andere fondsen. Nu vind ik verschillende lijstjes op internet die met andere percentages komen, ook al is de onderliggende waarde van het aandeel en van het dividend hetzelfde in die lijsten:Ahold Delhaize trekt mij aan omdat hun business een primaire levensbehoefte is. Alleen de samenwerking tussen Belgen en Nederlanders is in het verleden niet altijd soepel gebleken. ING is interessant want de financials zitten na Trumps verkiezing in de lift (ben ik dus eigenlijk wat laat mee), maar de financiële sector blijf ik een gevaarlijke vinden.

Hoe verklaren jullie die verschillende percentages? En welke dividendaandelen vind jij interessant?

Edit: de links hierboven gaan over Nederland, maar op andere beursen liggen uiteraard ook kansen. Alleen lijkt het me dat de uitkering van dividend dan extra kosten met zich mee brengt.

[ Voor 7% gewijzigd door Roenie op 05-01-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tegenwoordig is overal een ETF voor beschikbaar, het zal me niets verbazen als er ook een ETF is voor zonuren :X
Toch vind ik het vreemd dat er geen cryptocurrency ETF is. Dit zou een fysieke replicatie kunnen zijn en hoeft dus niet synthetisch te zijn. Wat is de reden dat hier nog geen enkele ETF uitgever op is gesprongen?

Er wordt al een hele tijd gesproken over Bitcoin ETF van de Winklevos broertjes, maar dan heb je geen spreiding op cryptocurrency en zie ik eigenlijk het nut er niet van in.

Maar mogelijk hoort dit niet thuis in het beleggen topic maar in een speculatie topic :)

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
The_FrankO schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:11:
Toch vind ik het vreemd dat er geen cryptocurrency ETF is. Dit zou een fysieke replicatie kunnen zijn en hoeft dus niet synthetisch te zijn. Wat is de reden dat hier nog geen enkele ETF uitgever op is gesprongen?

Er wordt al een hele tijd gesproken over Bitcoin ETF van de Winklevos broertjes, maar dan heb je geen spreiding op cryptocurrency en zie ik eigenlijk het nut er niet van in.
Die bestaat wel al is het alleen voor Bitcoin. Ik heb er laatst een gevonden voor een arbitrage opportunity: XBT

Dat je anders leest komt door Amerikanen die niet over hun landsgrenzen heenkijken ;) En semantisch gezien noemen ze zich geen ETF, maar ETN.

De arbitrage opportunity was overigens al niet meer groot genoeg om de hoge ETF kosten en kosten om short te gaan op het GBTC bitcoin beleggingsfonds. Dat noteert nog maar 25% boven NAV 8)7
Maar mogelijk hoort dit niet thuis in het beleggen topic maar in een speculatie topic :)
Klopt. Maar arbitrage heeft dan wel weer alles met beleggen te maken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 05-01-2017 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Roenie schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:23:
Na voornamelijk gespeeld te hebben met aandelen om door koersschommelingen rendement te genereren, ben ik nu wat meer aan het kijken naar dividendaandelen. Ik heb geen tijd om regelmatig koersen in de gaten te houden en wil dus gewoon een mooi dividendrendement halen. Ik heb al wat geld zitten in Shell, die doet het altijd goed op het gebied van dividend, maar ben op zoek naar andere fondsen. Nu vind ik verschillende lijstjes op internet die met andere percentages komen, ook al is de onderliggende waarde van het aandeel en van het dividend hetzelfde in die lijsten:Ahold Delhaize trekt mij aan omdat hun business een primaire levensbehoefte is. Alleen de samenwerking tussen Belgen en Nederlanders is in het verleden niet altijd soepel gebleken. ING is interessant want de financials zitten na Trumps verkiezing in de lift (ben ik dus eigenlijk wat laat mee), maar de financiële sector blijf ik een gevaarlijke vinden.

Hoe verklaren jullie die verschillende percentages? En welke dividendaandelen vind jij interessant?

Edit: de links hierboven gaan over Nederland, maar op andere beursen liggen uiteraard ook kansen. Alleen lijkt het me dat de uitkering van dividend dan extra kosten met zich mee brengt.
Waarom kijk je niet naar een dividend fonds of ETF? Enkel een aantal losse dividend aandelen kopen brengt veel meer risico met zich mee voor koersschommelingen en dividend cuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
In het onwaarschijnlijke geval jullie nog niet naar podcasts van Planet Money luisteren, de laatste gaat over de Dow: http://www.npr.org/sectio...443-dont-believe-the-hype

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:24:
[...]

Volgens mij mis je weinig. Ik heb een aardige positie in SAPEC. Staat ook wat info op: http://beursig.com/forum/...ef2cea32a5c35fa7&start=90 en neem aan dat je https://valueandopportuni...ituation-despite-350-ytd/ ook heb gezien. Gaat overigens nog wel even duren voordat het geld wordt uitgekeerd, hoe ze dat gaan doen wordt beslist op de AGM in Juni.

Als Nederlander is het belastingtechnisch goed te doen. Dividend withholding tax is maar liefst 30% in belgie, maar als Nederlander kan je 15% verrekenen met je eigen VRH en de andere 15% kan je relatief goedkoop en gemakkelijk terughalen uit Belgie. Volgens Mylette kunnen ze het doen voor iets meer dan E100 (E75 kosten bij Mylette en E25 bij Binck oid).
Even ter controle, wat zou de winst zijn voor dit jaar?
Als ik het goed zie dat je een half leeg bedrijf over hebt aan het einde van dit jaar?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kovogar
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-09 14:43
Rukapul schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:50:
[...]

edit:
Overigens zeg ik niet dat je het niet moet doen. Een van mijn eerste uitstapjes naar kwalitatieve stockpicking waar ik echt van geleerd heb was in 2009 met een fonds dat in dit topic werd geintroduceerd (Friedman Industries). Ik ben na eerste uitglijders met financials in 2008 vooral begonnen met het lezen van een aantal boeken. Dat was de beste investering.
Mag ik vragen welke boeken je hiervoor gelezen hebt? Zit er namelijk ook over na te denken te beginnen met beleggen maar heb er op dit moment nauwelijks verstand van.

Informatie en tips zijn welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Om te beleggen in brede ETFs heb je geen boek nodig ;)

Voor de mindset om te beleggen in individuele aandelen kan ik nog steeds The Intelligent Investor van Graham aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

Loev schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:00:
[...]

Hier ook een aantal missers:
Nike, 15% gedaald sinds aankoop begin 2016. Wel dividend verhoogd met 12,5%
OHI, zelfde geval al snap ik daar geen donder van. Wellicht wat bij kopen, dividend yield ligt erg hoog :)
KMI, heb ik gekocht na de cut. Even kijken of er een verhoging inzit anders mag die weer weg.
OHI gaat bij mij wel lekker ja. Lijkt het eerste aandeel te worden dat 10% YoC gaat halen. :)
KMI is koffiedik kijken, ik brand m'n handen er even niet aan. Zit sowieso niet graag diep in de Energy business.
NKE daarentegen, staat op mijn watchlist. Die wil ik graag hebben! Erg sterk aandeel IMO.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Laatst online: 18-09 11:51
Wat ik me afvraag: hoe wordt de koers van de Meesman fondsen bepaald?

Bij een ETF (VTI VXUS) snap ik dat dit m.n. afhankelijk is van vraag en aanbod zoals dat normaal ook op de beurs gaat. (al vraag ik me af, hoe bepaald een echte belegger zijn prijs? dit doet hij niet enkel en alleen op de koers)

Maar bij Meesman is er geen actief handelsplatform. Hoe bepaalt Meesman dan de koers? of kijken zij naar de waarde van hun aandelenportefuille die onderdeel is van het Fonds, gedeeld door het totaal aantal aandelen wat men bij hun heeft uitstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:26:
Klopt. Maar arbitrage heeft dan wel weer alles met beleggen te maken :)
Arbitrage is zo ongeveer wel het tegenovergestelde van beleggen. Waar je met beleggen toch wel over een enigszins lange termijn praat (al verschilt de definitie nogal natuurlijk wat lang is) praat je met arbitrage per definitie juist over een zo kort mogelijke termijn. Ik weet dat de termen handel en beleggen zo ongeveer gelijk zijn in de volksmond, maar toch.

Ik heb ook wat Sapec gekocht, vond het toch wel leuk klinken en in het kader van wat ervaring opdoen er toch maar voor gegaan. Ben heel benieuwd hoe het uitpakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Aikon schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:09:
[...]

Arbitrage is zo ongeveer wel het tegenovergestelde van beleggen. Waar je met beleggen toch wel over een enigszins lange termijn praat (al verschilt de definitie nogal natuurlijk wat lang is) praat je met arbitrage per definitie juist over een zo kort mogelijke termijn. Ik weet dat de termen handel en beleggen zo ongeveer gelijk zijn in de volksmond, maar toch.
Ik denk niet dat je het punt vastpinnen op een specifieke eigenschap. Een set van eigenschappen maakt het in praktijk mogelijk om het te classificeren als beleggen, investeren, speculeren of het gewoon zijn eigen klasse te geven (forex, daytrading, cryptocurrencies).
Ik heb ook wat Sapec gekocht, vond het toch wel leuk klinken en in het kader van wat ervaring opdoen er toch maar voor gegaan. Ben heel benieuwd hoe het uitpakt :)
Je was niet de mazzelaar die op 157.20 wat stukken op kon pikken? :P

Ik was handig bezig: bij Binck een order inleggen (ivm discussie hierboven) en vergeten dat er nog een doorlopende order stond bij Lynx/IB. Iemand aandeeltjes SAPEC kopen? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 06-01-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 09:08
Niet zeker of deze is langsgekomen, ik kon het niet vinden:
De Think Global Equity ETF maakte de afgelopen jaren een sterke groei door en daarvan willen we u als belegger laten profiteren.

Naarmate het fonds verder groeit, zullen de lopende kosten dalen. Dit zal het resultaat van het fonds positief beïnvloeden. De lopende kosten zijn 0,20%. Bereikt het fonds een beheerd vermogen van € 200 miljoen dan wordt over het meerdere een fee van 0,17% gerekend. Overschrijdt het fonds de grens van € 400 miljoen, dan wordt over het meerdere 0,15% fee gerekend. Passeert de ETF de grens € 1000 miljoen dan wordt over het meerdere slechts 0,13% management fee onttrokken. De werkelijk berekende lopende kosten zullen in ieder jaarverslag worden gerapporteerd. De huidige AUM is ongeveer € 520 miljoen.
Voor mijn gevoel zijn ze nog niet goedkoop en breed genoeg, maar het gaat in ieder geval de goede kant op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
feelthepower schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:53:

[...]

Voor mijn gevoel zijn ze nog niet goedkoop en breed genoeg, maar het gaat in ieder geval de goede kant op :-)
Pensioenfondsen gaan ook massaal over op ETF's (of private equity). Dus het volume van dit soort ETF's zal nog wel verder groeien.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:35:
Je was niet de mazzelaar die op 157.20 wat stukken op kon pikken? :P
Jup, dat was ik. Maar toen besloot ik om eerst nog even te gaan douchen want twijfelde nog... En toen was ie weer iets duurder. Ach die ene euro meer of minder boeit me niet zo eigenlijk, verkeerde instelling misschien maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 17:26
feelthepower schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:53:

[...]

Hoezo staat daar "over het meerdere"? Dus alleen nieuwe kopers krijgen de lagere kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Terpen Tijn schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:39:
[...]

Hoezo staat daar "over het meerdere"? Dus alleen nieuwe kopers krijgen de lagere kosten?
Nee, de kosten worden berekend over het hele fonds. Een aandeelhouder betaalt dus het gemiddelde.
Als je al aandelen hebt gaan jouw kosten dus ook naar beneden naarmate meer mensen in het fonds investeren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 17:26
RocketKoen schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:54:
[...]

Nee, de kosten worden berekend over het hele fonds. Een aandeelhouder betaalt dus het gemiddelde.
Als je al aandelen hebt gaan jouw kosten dus ook naar beneden naarmate meer mensen in het fonds investeren.
Ok. Stond ik net op het punt om mijn positie in deze ETF te liquideren... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 09:08
Als de huidige AUM (google leert mij: Assets under Management) al 520 miljoen is, houdt dat in dat ze dan nu al lagere kosten dan 0,20 gaan aanbieden? Schijnbaar gaan ze dat dus in de volgende jaarrekening toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
feelthepower schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:52:
Als de huidige AUM (google leert mij: Assets under Management) al 520 miljoen is, houdt dat in dat ze dan nu al lagere kosten dan 0,20 gaan aanbieden? Schijnbaar gaan ze dat dus in de volgende jaarrekening toelichten?
Dan rekenen ze 0,20% van 200 miljoen
0,17 % over de volgende 200 miljoen
en 0,14% over de laatste 120 miljoen.
Net als bij je belastingtarief.

Zou gemiddeld uitkomen op 0,17%
Als ze bijvoorbeeld de kosten 1x per maand incasseren dan betekent dat er elke laatste dag van de maand 0,015% van de waarde van je ETF afgaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 19-09 21:02
Dit jaar wil ik beginnen met beleggen.
Ik heb op Udemy een cursus gevolgd Value Investing bootcamp van valuespreadsheet.com .
Als leek erg aan te raden, al is alles gebaseerd op de Amerikaanse markt. https://www.udemy.com/val...amp-how-to-invest-wisely/

Nu besef ik dat het erg goed gaat op dit moment, en m'n onderbuik gevoel zegt: Wacht op de eerst volgende crisis. Als je dan met een flink budget begint dan kan je een beter rendement behalen.
Maar klopt dit ook?

Nu beginnen met investeren in beleggingen is hetzelfde als dat je een huis in 2009 hebt gekocht.
Helaas kan ik daarover meepraten, m'n huis staat bijna niet meer onder water.

Maar van de andere kant bouw je wel kennis op en een strategie als je nu begint.

Hoe staan jullie hierin?

Als ik de maker van valuespeadsheet.com moet geloven zou het nu ook mogelijk moeten zijn bedrijven te vinden die onder de eigenlijke waarde wordt verhandeld. Hij heeft een spreadsheet gemaakt die verschillende sources gebruikt voor PE, DCF en ROE berekeningen.
Aan de hand hiervan kan je beter een inschatting maken of een aandeelkoers op dit moment de moeite waard is of niet.

Maken jullie ook gebruik van sources om te bepalen waarin jullie beleggen?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Als de beurs de komende 5 jaar omhoog gaat heb je 5 jaar aan rendement verloren, ga je dat later nog goedmaken?

Waarom kies je trouwens voor value investing en geen brede ETF bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
FireStarter schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:26:
Dit jaar wil ik beginnen met beleggen.
Ik heb op Udemy een cursus gevolgd Value Investing bootcamp van valuespreadsheet.com .
Als leek erg aan te raden, al is alles gebaseerd op de Amerikaanse markt. https://www.udemy.com/val...amp-how-to-invest-wisely/

Nu besef ik dat het erg goed gaat op dit moment, en m'n onderbuik gevoel zegt: Wacht op de eerst volgende crisis. Als je dan met een flink budget begint dan kan je een beter rendement behalen.
Maar klopt dit ook?

Nu beginnen met investeren in beleggingen is hetzelfde als dat je een huis in 2009 hebt gekocht.
Helaas kan ik daarover meepraten, m'n huis staat bijna niet meer onder water.

Maar van de andere kant bouw je wel kennis op en een strategie als je nu begint.

Hoe staan jullie hierin?

Als ik de maker van valuespeadsheet.com moet geloven zou het nu ook mogelijk moeten zijn bedrijven te vinden die onder de eigenlijke waarde wordt verhandeld. Hij heeft een spreadsheet gemaakt die verschillende sources gebruikt voor PE, DCF en ROE berekeningen.
Aan de hand hiervan kan je beter een inschatting maken of een aandeelkoers op dit moment de moeite waard is of niet.

Maken jullie ook gebruik van sources om te bepalen waarin jullie beleggen?
Het is een manier om de waarde van een bedrijf te bepalen op basis van publieke cijfers.
De gevaarlijke conclusie is dat de beurswaarde uiteindelijk hetzelfde zal worden.
Maar de kans is groot dat er factoren meespelen die niet in het jaarverslag staan. Bijvoorbeeld het vertrouwen in de (nieuwe) CEO. Het verwachte succes van een nieuw product. Of de uitslag van een lopend onderzoek (naar fraude, corruptie enz) of positieve/negatieve media aandacht.
Dat is allemaal informatie waarop gehandeld wordt. En zelfs dan kan die informatie een heel ander effect hebben als je verwacht.

Voorbeeld: Tesla.
Volgens alle logische berekeningen zou het aandeel de helft waard moeten zijn. Maar omdat veel beleggers geloven dat dit bedrijf een enorm succes gaat zijn staat het nu enorm hoog.
Vorige week zijn er cijfers uitgekomen over de productie van Q4. De cijfers waren lager dan de prognose die aan het begin van het kwartaal was gegeven.
Alle cijfers schreeuwen dus dat het aandeel gaat crashen. Maar in de afgelopen week zijn ze 10% in waarde gestegen. Investeerders hadden blijkbaar veel slechtere Q4 resultaten verwacht.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
Hey Firestarter,

Ook netwerk man zie ik. Persoonlijk vind ik seeking alpha wel een goede site, geeft je inzicht in met name de amerikaanse markt. Je moet hier wel even opletten; mensen kunnen vrij gemakkelijk een stukje insturen, er zitten soms wel mindere stukjes tussen.

Anders kijk ik ook wel eens op een overzicht van de laatste week welke aankopen er gedaan zijn bijv. in de volgende DGI ccommunity: http://www.iwtrs.com/search/label/weeklybuys

Tenslotte haal ik zelf veel info van google finance en yahoo finance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
De vraag is hier al eerder gesteld, echter de antwoorden zijn nog niet echt bevredigend als ik dat zo mag stellen. Wat is nou een goede site/app/sheet om je beleggingen (Zowel ETFs als aandelen) in bij te houden? Ik heb een aantal google sheets gezien die super complex en vooral heel Amerikaans zijn. Nu dacht ik met StockPlus een goede app te hebben, maar die heeft problemen met de komma ipv punt om digits aan te geven maar het toetsenbord dat getoond wordt heeft vanwege de landinstelling alleen een komma... Dat is 'm dus ook niet.

Ik zoek gewoon iets simpels waar ik aankoop/verkoop in kan bijhouden en waar eventueel middels koppelingen naar yahoo of google finance live koersen in getoond worden. Het antwoord 'Excel' had ik uiteraard zelf kunnen verzinnen maar omdat ik vast niet de eerste ben die zoiets wil zie ik het op voorhand niet zo zitten om er uren in te steken voor het een beetje draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Nu online

Fuelke

Forza Ferrari

coelho schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:40:
Ik zoek gewoon iets simpels waar ik aankoop/verkoop in kan bijhouden en waar eventueel middels koppelingen naar yahoo of google finance live koersen in getoond worden.
Als het iets simpels mag zijn: ik gebruik daarvoor De Tijd. Dat is een Belgische krant die vergelijkbaar is met het Financieele Dagblad bij jullie.

Onder "Mijn Diensten" kan je dan een portefeuille maken om je aankopen, verkopen, transacties en dividend bij te houden. Koersinformatie heb je ook, weliswaar 15m delayed voor de meeste Europese beursen alsook VS.

http://www.tijd.be/mijn-diensten/
Google Play: De Tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 20:06
ik gebruik JStock

[ Voor 37% gewijzigd door Carfanatic op 09-01-2017 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Ik gebruik nu de portfolio manager van financial times, die vind ik persoonlijk wel fijn en daarnaast google sheets. Morningstar heeft ook wel een goede portfolio tool, en google of yahoo finance ook. Wat is het waar je precies naar op zoek bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Laatst online: 19-09 15:37
Ik gebruik een zelf aangepaste versie van deze sheet: http://investmentmoats.co...olio-tracker-spreadsheet/

Werkt op zich prima. Je kunt zelf zoveel als gewenst customizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 00:13
Avinator88 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 08:36: Morningstar heeft ook wel een goede portfolio tool
Ik gebruik deze tool van Morningstar ook echter loop ik tegen 1 probleem aan waar misschien iemand van jullie mij mee kan helpen: volgens mij kan je alleen dividend invoeren als het meteen herbelegd wordt wat ik eigenlijk wil is het dividend ook gewoon als contant geld kunnen boeken om later te herbeleggen, zie ik iets over het hoofd of kan deze tool dit inderdaad niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Oef, die weet ik niet, ik heb nooit morningstar gebruikt voor dividenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Rabobank gaat meer Certificaten uitgeven. Ik weet dat aantal Tweakers deze ook hebben. https://www.iex.nl/Column...ertificaten-uitgeven.aspx DEGIRO gaf aan dat inschrijven mogelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 11-01-2017 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Zenix schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:56:
Rabobank gaat meer Certificaten uitgeven. Ik weet dat aantal Tweakers deze ook hebben. https://www.iex.nl/Column...ertificaten-uitgeven.aspx DEGIRO gaf aan dat inschrijven mogelijk is.
Tja, als ik de prospectus lees snap ik eigenlijk niet waarom ze zo populair zijn. Ze staan helemaal onderaan in de capital structure, Rabobank kan zonder problemen besluiten om niks/minder te betalen en ze kunnen daarnaast ze ook nog terugkopen op E25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
En dan te bedenken dat er particulieren zijn die een groot deel van hun vermogen erin hebben zitten.

Ik lig ook dubbel als Rabo beweert sterk gekapitaliseerd te zijn, 3/4 miljard afboekt op een deelneming en een miljard ophaalt. Joh, zou dat eigen vermogen wellicht toch een deuk hebben gekregen na een gefaalde impairment test 8)7

Die certificaten moet je gewoon gewoon als aandelen beschouwen qua risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
PromWarMachine schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:48:
[...]

OHI gaat bij mij wel lekker ja. Lijkt het eerste aandeel te worden dat 10% YoC gaat halen. :)
KMI is koffiedik kijken, ik brand m'n handen er even niet aan. Zit sowieso niet graag diep in de Energy business.
NKE daarentegen, staat op mijn watchlist. Die wil ik graag hebben! Erg sterk aandeel IMO.
Hoe en waar kom jij aan je data om tot kopen of juist niet over te gaan. Er is zoveel informatie beschikbaar dat ik door de bomen het bos niet zie. Ik let nu op dividend yield, payout ratio, prijs aandeel tozv 52 high en low, dividend stijgingen in het verleden (~10 jaar) Heb jij getallen in je hoofd zitten waar een aandeel aan moet voldoen wil je tot koop overgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Rukapul schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:20:
En dan te bedenken dat er particulieren zijn die een groot deel van hun vermogen erin hebben zitten.

Ik lig ook dubbel als Rabo beweert sterk gekapitaliseerd te zijn, 3/4 miljard afboekt op een deelneming en een miljard ophaalt. Joh, zou dat eigen vermogen wellicht toch een deuk hebben gekregen na een gefaalde impairment test 8)7

Die certificaten moet je gewoon gewoon als aandelen beschouwen qua risico.
Ach, wellicht kan je gokken op een Monte dei Paschi scenario waarbij het politiek te gevoelig ligt om al die arme retailbeleggers die dacht dat het veilig spaarproduct was in de portemonnee te raken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
Ik zit eraan te denken om wat spaargeld te gaan beleggen. Heb dit topic "quick and dirty" doorgenomen en zie bijv dat Robeco idioot duur is en dat er aanbevolen wordt om in EFT's te gaan zitten.

Ook zie ik Meesman vaak voorbij komen, alleen lees ik in hun FAQ dat er min. van 10k is (in ineens) of 100/maand totaan 10k.
Qua kosten wel interessant, maar ik zit in een veel lager bedrag (1 - 5k) te denken en 0,25% van €100 gaat op ten duur ook leuk aantikken.

Zijn er ook EFT's die 1-5k accepteren als min. of heeft iemand een beter advies?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zelf aankopen via DeGiro?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
Ik zie nogal wat commentaar op DeGiro in dit draadje voorbij komen.

Is dat volgens jou gegrond?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waar het uiteindelijk op neer komt is dat DeGiro de goedkoopste optie is voor een buy and hold strategie van ETF's. Je kan maandelijks een grote selectie ETF's gratis aankopen of verkopen en je bent erg weinig kwijt aan de lopende vaste kosten. Natuurlijk zijn een aantal dingen bij DeGiro niet zo handig, communiceren ze niet altijd even duidelijk en is er wat discussie over het uitlenen van aandelen.

Echter zie ik persoonlijk geen directe reden om niet langer klant te zijn bij DeGiro. Een groot deel van de Tweakers hier handelt via DeGiro en dat loopt vooralsnog zonder grote problemen. De vraag is vooral of DeGiro op lange termijn tegen deze kosten kan blijven draaien. Dat is een kwestie van afwachten. Maar de aandelen blijven altijd jouw bezit, daar kan DeGiro niet aan komen. Ook bij faillissement ben je beschermd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Nu online

Fuelke

Forza Ferrari

Met reclamefilmpje van Rabobank er bij trouwens 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Laatst online: 18-09 11:51
D_Jeff schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:02:
[...]

Ik zie nogal wat commentaar op DeGiro in dit draadje voorbij komen.

Is dat volgens jou gegrond?
Bij de Giro moet je zelf het desbetreffende ETF kopen. Dus zelf geld storten en zelf een order plaatsen. Bij de Giro kan je enkel hele aandelen kopen. Wil je bijvoorbeeld 150 per maand beleggen en de ETF staat op 114 euro, dan hou je nog 36 euro over. Tenzij je daar wat anders mee doet dan staat dat er tot volgende maand.

Meesman is voor de luie belegger. 5 keuzes voor fondsen en automatische incasso en automatische inleg van exact 150 euro, en dus bijv 1,2365 aandeel. Meesman is saai, maar je kan weinig fout doen. Ik ben meer een luie belegger dus kies voor Meesman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:51
Ik zie het ook net bij DEGIRO staan, ga denk ik wel wat kopen. Zat er al langer over te twijfelen, ben een beginnende belegger. Leuk voor erbij in de portefeuille met een bescheiden bedrag denk ik dan maar. Denk dat dit niet een slecht instap moment aangezien ik er al een tijdje over dacht. Uiteraard ken ik de risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
DeGiro geeft de volgende instructies voor de aankoop van die certificaten:
Manier van inschrijven
U kunt zelf een Order opgeven voor het aantal gewenste stukken waarvoor u zich wilt inschrijven via onderstaande manier:
- Zoek het Certificaat via ‘zoek een product’ onder de naam Rabo Cert. Emissie
- Plaats een Koop Order voor dit product;
- Selecteer Orderduur ‘Doorlopend’;
- U geeft een limietprijs op van €115,04;
- U geeft het aantal (veelvoud van 25) op waarvoor u zich wenst in te schrijven;
- U bevestigt uw Order;
Betekent dit nou dat je dus een veelvoud van 25 certificaten moet kopen (en dus in stappen van 625 euro moet inleggen)? Is dat niet vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:59
Bij Binck staat:
Inschrijven is mogelijk tot maandag 16 januari 2017, 16:30 uur via internet of telefonisch via een medewerker van de Klantenservice & Orderdesk. U kunt zich hier inschrijven. In het scherm dat verschijnt, dient u bij 'Fonds' te kiezen voor ' Rabo Cert 6.5% FRN Perp ' en bij 'Aantal' het nominale bedrag dat u invult, dient een veelvoud van EUR 25, - te zijn. Het minimale bedrag om in te schrijven is EUR 25, -. Houdt u er rekening mee dat de uitgiftekoers nog niet bekend is. De inschrijving op deze emissie is kosteloos.

Een pro rata toewijzing kan van toepassing zijn.

Je moet dus voor een bedrag inschrijven, dat bedrag moet een veelvoud van 25 zijn, zo is hoe ik het lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
coelho schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:54:
DeGiro geeft de volgende instructies voor de aankoop van die certificaten:

[...]

Betekent dit nou dat je dus een veelvoud van 25 certificaten moet kopen (en dus in stappen van 625 euro moet inleggen)? Is dat niet vreemd?
Let ook op dat DeGiro minimaal €50 rekent voor inschrijvingen op emissies.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
RocketKoen schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:36:
[...]

Let ook op dat DeGiro minimaal €50 rekent voor inschrijvingen op emissies.
Dus aan de ene kant profileren ze zich als prijsvechter, maar aan de andere kant zitten er dit soort addertjes onder het gras waar Binck niks rekent. Het zal vast in de kleine lettertjes staan, maar dit valt zo uit de toon met hun andere prijzen dat ik het bijna smerig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
coelho schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:24:
[...]

Dus aan de ene kant profileren ze zich als prijsvechter, maar aan de andere kant zitten er dit soort addertjes onder het gras waar Binck niks rekent. Het zal vast in de kleine lettertjes staan, maar dit valt zo uit de toon met hun andere prijzen dat ik het bijna smerig vind.
Nou ja. Het staat in de prijslijst als: Inschrijven op emissies: €2,00 + 0,02%. (Minimum: €50)
Ik lees dat iig als dat het je €50 kost.

Er zitten een paar diensten tussen waar ze de hoofdprijs voor vragen als je de prijslijst doorleest.
Ik zal ze niet gebruiken, dus het maakt me weinig uit. Dan kun je beter bij een andere broker zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
[...]

RocketKoen schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:37:
[...]
Nou ja. Het staat in de prijslijst als: Inschrijven op emissies: €2,00 + 0,02%. (Minimum: €50)
Ik lees dat iig als dat het je €50 kost.

Er zitten een paar diensten tussen waar ze de hoofdprijs voor vragen als je de prijslijst doorleest.
Ik zal ze niet gebruiken, dus het maakt me weinig uit. Dan kun je beter bij een andere broker zitten.
Degiro vermeldt overigens duidelijk bij het bericht over de inschrijving:
Via DEGIRO kunt u zich kosteloos inschrijven voor de emissie.
Die kosten worden dus niet in rekening gebracht. Overigens was dat ook zo bij vorige inschrijvingen (zoals de IPO's op Euronext).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Eergisteren is een persbericht van NN Group verschenen waarin nieuwe obligaties uitgegeven worden.

https://www.nn-group.com/...llion-of-senior-notes.htm

Een achtergestelde obligatie met een looptijd van 31 jaar (obligatie callable en rente variabel na 10 jaar) met een rente van 4,625% per jaar (ISIN: XS1550988643)

En een zes jarige 'senior note' met een rente van 0,875% per jaar (ISIN: XS1550988569)

Die achtergestelde obligatie kan interessant zijn om een paar jaar in de portefeuille te houden (voor de mensen die geen RABO certificaten willen hebben ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
StecaGrid schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:01:
[...]

Bij de Giro moet je zelf het desbetreffende ETF kopen. Dus zelf geld storten en zelf een order plaatsen. Bij de Giro kan je enkel hele aandelen kopen. Wil je bijvoorbeeld 150 per maand beleggen en de ETF staat op 114 euro, dan hou je nog 36 euro over. Tenzij je daar wat anders mee doet dan staat dat er tot volgende maand.

Meesman is voor de luie belegger. 5 keuzes voor fondsen en automatische incasso en automatische inleg van exact 150 euro, en dus bijv 1,2365 aandeel. Meesman is saai, maar je kan weinig fout doen. Ik ben meer een luie belegger dus kies voor Meesman
Naast degiro heb ik nog fitvermogen en pritle. Die laatste 2 komen ook overeen met jou idee van "luie belegger" :+ Bij mij bevallen deze 3 goed en voorlopig hou ik deze 3 ook aan.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom de keuze voor Pritle of Fitvermogen in plaats van bijvoorbeeld Meesman? Pritle is duurder dan Meesman met extra vaste kosten bovenop de kosten van de fondsen. Fitvermogen rekent enkel de kosten van de fondsen maar de fondsen zijn vaak relatief prijzig en je bent qua keuze aardig beperkt.

Als je alles uit handen geeft lijkt het mij juist zaak om een partij te kiezen met de laagste kosten. Zeker als je een horizon hebt van 10+ jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
[...]

Klopt helemaal. Daarom betaal ik enkele euro's meer en zit ik bij Binck. Als je daar maandelijks inlegt heb je ook geen aanschafkosten (kan 2x per maand) maar wel 0.15% fee. Klantenservice is perfect en de site is imo veel prettiger.
Tsurany schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:43:
Als je alles uit handen geeft lijkt het mij juist zaak om een partij te kiezen met de laagste kosten. Zeker als je een horizon hebt van 10+ jaar.
Lijkt me juist dat je dan primair een betrouwbare partij wilt en secondair lage kosten.

[ Voor 21% gewijzigd door Aikon op 12-01-2017 09:59 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.