Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.787 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Phoenix-X schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 18:16:
Voor iedereen die naar groenfondsen aan het kijken is het Triodos en ASN fonds zijn gesloten voor nieuwe aankopen van aandelen ivm de 70% regel en worden pas weer in 2017 opnieuw geopend.

https://www.triodos.nl/nl...-tijdelijk-niet-mogelijk/

https://www.asnbank.nl/pa...-groenprojectenfonds.html
Minder, dan blijft alleen die groenbank ongein over maar daar vind ik niet veel info over.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 12:45:
[...]
Minder, dan blijft alleen die groenbank ongein over maar daar vind ik niet veel info over.
Rukapul schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:11:
[...]
Handig dat dat dan niet op de hoofdpagina van het fonds wordt gezet 8)7
[…]
Voor zover ik weet is die Groenbank Note nog steeds een groene beleggingen voor de Belastingdienst. In het Overzicht fondsen en beleggingen met belastingvoordeel staat dat de ABN AMRO Groenbank bv is aangewezen als groenfonds per 1 april 1999 en deze status nog niet is vervallen.

Verder kan ik alleen een brochure (pdf) vinden uit 2011 met informatie over de Groenbank Notes en daarin wordt expliciet het belastingvoordeel genoemd evenals andere kenmerken van dit product. Helaas kon ik de prospectus van dit product niet vinden, deze is niet (meer) te vinden op https://www.abnamromarkets.nl. Ik heb verder geen aanleiding gevonden om aan te nemen dat de fiscale status tussen 2011 en heden is veranderd.

In de Enkelvoudige halfjaarlijkse jaarrekening (pdf) van ABN AMRO Groenbank B.V. d.d. 30 september 2016 staat overigens nog het volgende:
Overige ontwikkelingen
Nadat het kabinet besloten had om de fiscale voordelen voor groen beleggen vanaf 1 januari 2011 te beperken door geleidelijke afbouw van de heffingskorting, heeft de Groenbank in december 2010 besloten het proactief verstrekken van nieuwe groenleningen en het aantrekken van de gerelateerde funding tot een minimum te beperken, anders dan zij voor het voldoen aan regelgeving noodzakelijk vindt. Het beheer van de bestaande lening portefeuille wordt voortgezet en de lopende lening contracten worden uitgediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
De prospectus is inderdaad niet meer te vinden. Ook niet via google, bing, afm of archive.org. Strikt genomen heb je dus ook niet op papier staan wanneer (of) de coupondatum is en moet je externe bronnen vertrouwen.

Ik heb trouwens nog even lopen rekenen, maar door de lagere VRH (0.86% ipv 1.2% in de laagste schaal) is het voordeel van groen beleggen ook flink kleiner voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SanderH_ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:19:
In het verlengde van mijn "ontdekking" van het three-fund portfolio ééns If You Can: How Millennials Can Get Rich Slowly van William J. Bernstein doorgenomen (gratis te downloaden als booklet).

Beste wel interessant. Er zit ook een soort van starterslist in qua boeken. Iemand die ervaringen heeft met onderstaande lijst?
  • The Millionaire Next Door - Thomas Stanley & William Danko
  • Common Sense on Mutual Funds - Jack Bogle
  • Devil Take the Hindmost - Edward Chancellor
  • The Great Depression: A Diary - Benjamin Roth
  • Your Money and Your Brain - Jason Zweig
  • How a Second Grader Beats Wall Street - Allan Roth
  • All About Asset Allocation - Rick Ferri
De moeite om deze aan te schaffen?
De moeite op welke manier? Dat je wat te lezen hebt in de kerstvakantie als je je verveelt? Of dat je er financieel gezien wat aan hebt? Want het idee van gewoon buy & hold van ETFs (waar dat 3-fund portfolio natuurlijk weer gewoon een variant van is als ik het goed begrijp) is natuurlijk dat je niet eerst 8 boeken hoeft te lezen om het te begrijpen/doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Rukapul schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:41:
De prospectus is inderdaad niet meer te vinden. Ook niet via google, bing, afm of archive.org. Strikt genomen heb je dus ook niet op papier staan wanneer (of) de coupondatum is en moet je externe bronnen vertrouwen.

Ik heb trouwens nog even lopen rekenen, maar door de lagere VRH (0.86% ipv 1.2% in de laagste schaal) is het voordeel van groen beleggen ook flink kleiner voor de meeste mensen.
Met de huidige notering is hij zelfs negatief voor het gros van de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 22:38
Ik had voor één ETF uit de kernselectie een buy order van 2 stuks geplaatst (limit). Deze is voor 2x 1 stuk uitgevoerd, in dezelfde minuut. Bij de tweede aankoop staat een "Giro Transaction Fee" van €0,50. Enig idee waar dat bedrag vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De tweede transactie per maand voor dezelfde ETF is niet gratis. Maar blijkbaar telt DeGiro een gedeeltelijke uitvoering zelfs als aparte transactie :o

[ Voor 48% gewijzigd door Zr40 op 20-12-2016 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Zr40 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:36:
De tweede transactie per maand voor dezelfde ETF is niet gratis. Maar blijkbaar telt DeGiro een gedeeltelijke uitvoering zelfs als aparte transactie :o
Dat lijkt me dan ook niet de bedoeling. Ik zou er iig even over klagen bij de klantenservice.
Maar het klopt inderdaad dat een 2e buy geld kost als deze < €1000 is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 11:51
Ik probeer zelf mijn rendementen te berekenen van een maandelijkse inleg in een ETF.
Ik kom er helaas niet uit hoe ik dit in Excel oplos.
Ik heb dus een reeks inleggen van zeg € 100 per maand.
Na 12 maand heb ik dus € 1200 ingelegd, maar stel, de beleggingen vertegenwoordigen een ongerealiseerde waarde van € 1300,-.
Aangezien er een reeks betalingen zijn geweest kan je dit niet simpel op elkaar delen en omrekenen naar jaarrendement. Immers, de eerste € 100 heeft langer uitgestaan dan de laatste € 100 die is ingelegd.

Ik ben alle financiële formules in Excel langsgeweest maar kan geen goede formule vinden. Hoe berekenen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StecaGrid schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:58:
Ik probeer zelf mijn rendementen te berekenen van een maandelijkse inleg in een ETF.
Na 12 maand heb ik dus € 1200 ingelegd, maar stel, de beleggingen vertegenwoordigen een ongerealiseerde waarde van € 1300,-.
Aangezien er een reeks betalingen zijn geweest kan je dit niet simpel op elkaar delen en omrekenen naar jaarrendement. Immers, de eerste € 100 heeft langer uitgestaan dan de laatste € 100 die is ingelegd.

Ik ben alle financiële formules in Excel langsgeweest maar kan geen goede formule vinden. Hoe berekenen jullie dit?
Wat je zoekt is "time weighted return". Google maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
En de functie die je in Excel gebruikt is xirr().

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:04:
[...]
Wat je zoekt is "time weighted return". Google maar.
Rukapul schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:11:
En de functie die je in Excel gebruikt is xirr().
Ik heb e.e.a. ingelezen en kom dan tot de volgende sheet.
https://www.dropbox.com/s...esultaat%20test.xlsx?dl=0

Ik heb het gevoel dat ik nog steeds veel te moeilijk denk. Of is er geen 'betere' manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Kan je niet gewoon alles verdiscounteren naar 1 bepaalde tijd met PV of FV? Dan kan je het eindbedrag delen door deze waarde en heb je je rendement?
StecaGrid schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:54:
[...]

[...]

Ik heb het gevoel dat ik nog steeds veel te moeilijk denk. Of is er geen 'betere' manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
StecaGrid schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:54:
[...]

[...]

Wat is je probleem hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Rukapul schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:24:
[...]

Wat is je probleem hiermee?
Gevoelsmatig heb ik het idee dat het makkelijker of overzichtelijker kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ja, tuurlijk, maar dat zijn details. Dan moet je eerst bedenken hoe je het vorm wilt geven. Vervolgens bedenk je de formule(s) erbij.

In Google Docs is het allemaal net wat flexibeler. Daar heb ik bijvoorbeeld conditional xirr constructies waarbij ik xirr bereken gegeven een filter, bv een specifiek fonds. Dat zou net zo goed voor een jaartal kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Zr40 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:39:
Bij Meesman zijn de vaste kosten 0,5% per jaar, bij zelf kopen betaal je de vaste kosten van de gekozen ETF en mogelijk de vaste kosten van je broker. Als die samen lager zijn dan 0,5% per jaar dan is het goedkoper om het zelf te kopen.
Thanks, ik heb de kernselectie van deGIRO gedownload maar waar kan je n makkelijk vinden wat de producten precies inhouden en wat de jaarlijkse kosten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
StecaGrid schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:58:

Uitgaande van A1 t/m A2 is 1jan/1feb/1mar enz., en B1 t/m B12 is je inleg, dan dien je de inleg negatief te maken (in jouw voorbeeld worden B1 t/m B12 dus -100). In rij 13 zet je de datum waarop je je rendement wilt bepalen en de huidige waarde als positief getal.

Vervolgens gebruik je de volgende formule in een andere cel:

=IR.SCHEMA(B1:B13;A1:A13)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Ik wilde opties schrijven op AB Inbev, maar ik heb weinig ervaring met Europese opties, nu zie ik bij het contract staan BFX / INT of BFX / ITK. Voor wat staat INT of ITK? Iemand die het weet? Op google weinig over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:34:
Ik wilde opties schrijven op AB Inbev, maar ik heb weinig ervaring met Europese opties, nu zie ik bij het contract staan BFX / INT of BFX / ITK. Voor wat staat INT of ITK? Iemand die het weet? Op google weinig over te vinden.
Je hebt opties op de Duitse Eurex op AB Inbev. Die hebben ITK als afkorting.

Op de Brusselse beurs hebben de opties INT als afkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:37:
[...]

Je hebt opties op de Duitse Eurex op AB Inbev. Die hebben ITK als afkorting.

Op de Brusselse beurs hebben de opties INT als afkorting.
Ok thx, wat is de 4IT en 5IT dan want dat is beide of Belfox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Rukapul schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:30:
Ja, tuurlijk, maar dat zijn details. Dan moet je eerst bedenken hoe je het vorm wilt geven. Vervolgens bedenk je de formule(s) erbij.
coelho schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:32:
[...]

Uitgaande van A1 t/m A2 is 1jan/1feb/1mar enz., en B1 t/m B12 is je inleg, dan dien je de inleg negatief te maken (in jouw voorbeeld worden B1 t/m B12 dus -100). In rij 13 zet je de datum waarop je je rendement wilt bepalen en de huidige waarde als positief getal.

Vervolgens gebruik je de volgende formule in een andere cel:

=IR.SCHEMA(B1:B13;A1:A13)
Volgens mij kom ik zo een heel eind qua overzicht op de lange termijn. Voor de IR.SCHEMA functie maakt het niet uit wat je positief en wat negatief is, als je de inleg en ongerealiseerd resultaat maar niet beide positief of negatief hebt.

Zie het geüpdated model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:45:
[...]

Ok thx, wat is de 4IT en 5IT dan want dat is beide of Belfox.
Dat zijn weekopties. Week 4 en Week 5 van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
StecaGrid schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:51:
[...]

[...]

Volgens mij kom ik zo een heel eind qua overzicht op de lange termijn. Voor de IR.SCHEMA functie maakt het niet uit wat je positief en wat negatief is, als je de inleg en ongerealiseerd resultaat maar niet beide positief of negatief hebt.

Zie het geüpdated model
Ben nu geen expert, en ook niet in excel, maar is het probleem hier niet dat je nu nog steeds geen IRR weet over de hele termijn? Dan zou je alles onder elkaar moeten zetten ipv 1 kolom per jaar, en op de jaarwisselingrijen een -XXX gevolgd door & +XXX zetten. Dan kan je xirr toepassen op welke termijn je maar wil; per jaar, laatste 3 jaar, totaal.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Buzz_Fuzz schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 17:27:
[...]

Ben nu geen expert, en ook niet in excel, maar is het probleem hier niet dat je nu nog steeds geen IRR weet over de hele termijn? Dan zou je alles onder elkaar moeten zetten ipv 1 kolom per jaar, en op de jaarwisselingrijen een -XXX gevolgd door & +XXX zetten. Dan kan je xirr toepassen op welke termijn je maar wil; per jaar, laatste 3 jaar, totaal.
Maar waarom zou ik het over de hele periode willen weten. Het is toch juist interessant om dit per jaar te weten? Door ieder jaar de balans op te maken. Ik kan het natuurlijk ook in een lange reeks en een draaitabel gooien, als dat interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Dat hangt van jou af, maar weten wat je return is over de volledige termijn is toch interessant?

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42

Sandyman538

SandstorM [148839]

StecaGrid schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 17:42:
[...]

Maar waarom zou ik het over de hele periode willen weten. Het is toch juist interessant om dit per jaar te weten? Door ieder jaar de balans op te maken. Ik kan het natuurlijk ook in een lange reeks en een draaitabel gooien, als dat interessant is.
Ik vind het inderdaad ook allemaal vrij complex gedacht, of ik denk te simpel. Ik doe ook maandelijks ETF's kopen, dat hou ik bij in excel, Januari voor 196 euro ETF A en 236 euro voor ETF B, en dat doe ik dan voor alle maanden. Uiteindelijk heb ik eind van het jaar 12x (tegen wisselende koersen) ETF's gekocht. Dan tel ik de aankoopwaarde van die 12 maanden op en kijk naar de waarde van de ETF's op 31 december. Dan heb ik totale aankoopwaarde 5000 euro, huidige waarde portefeuille 5500 euro = 10% rendement. Maar misschien bereken ik het dus wel verkeerd :P

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Buzz_Fuzz schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 17:46:
Dat hangt van jou af, maar weten wat je return is over de volledige termijn is toch interessant?
Tja, maar daarvoor kan je ook naar de jaarrendementen kijken. Dat hoeft mi niet zo nauwkeurig.
Sandyman538 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 17:54:
[...]

Ik vind het inderdaad ook allemaal vrij complex gedacht, of ik denk te simpel. Ik doe ook maandelijks ETF's kopen, dat hou ik bij in excel, Januari voor 196 euro ETF A en 236 euro voor ETF B, en dat doe ik dan voor alle maanden. Uiteindelijk heb ik eind van het jaar 12x (tegen wisselende koersen) ETF's gekocht. Dan tel ik de aankoopwaarde van die 12 maanden op en kijk naar de waarde van de ETF's op 31 december. Dan heb ik totale aankoopwaarde 5000 euro, huidige waarde portefeuille 5500 euro = 10% rendement. Maar misschien bereken ik het dus wel verkeerd :P
In wezen doe je jezelf daarmee tekort, want een inleg per 1 juli heeft maar 6 maanden kunnen renderen. Een rendement van 10% in 6 maanden is ca 20% op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:24

Fuelke

Forza Ferrari

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TcZiKqtjJdzic2ojXx6p40bc/full.jpg

Wall Street is gesloten op 26/12/2016 en 02/01/2017

[ Voor 25% gewijzigd door Fuelke op 20-12-2016 18:50 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 22:38
icecreamfarmer schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:10:
[...]

Met de huidige notering is hij zelfs negatief voor het gros van de mensen.
Hoe kom je op die conclusie? Zelfs met enkel de 0,7% heffingskorting (die er naast de vrijstelling is) kan het al uit.
Nu bijvoorbeeld aan te kopen voor 101,95. Je krijgt er 101,50 van terug (nominaal + 1,5% coupon) op 2 januari.

Vrijstelling levert daarnaast tot 75k (na aftrek van 25k heffingsvrij vermogen) +/- 0,87% op.

[ Voor 9% gewijzigd door remcoboy1479 op 21-12-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

remcoboy1479 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:08:
[...]

Hoe kom je op die conclusie? Zelfs met enkel de 0,7% heffingskorting (die er naast de vrijstelling is) kan het al uit.
Nu bijvoorbeeld aan te kopen voor 101,95. Je krijgt er 101,50 van terug (nominaal + 1,5% coupon) op 2 januari.

Vrijstelling levert daarnaast tot 75k (na aftrek van 25k heffingsvrij vermogen) +/- 0,87% op.
Dat is toch praktisch niets, zeker als je aan en verkoopkosten meeneemt.

• StecaGrid
StecaGrid schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:43:
[...]

Thnx!

Heb je die rekeningen ook op naam van de kinderen gezet? Daar ben ik wat huiverig voor aangezien ik daar wel eens negatieve verhalen over hoor. Volgens mij heb je bij de giro geen opstartkosten en minimale verplichte inleg als ik het zoeken zie. Kan ik daar net als bij meesman maandelijks een vast bedrag in een etf stoppen? En ook meerdere accounts openen?

Voor wat spreiding zou ik dan niet alles op een us indexfonds willen zetten. Ik vond de twee categorieën van meesman, Europa en wereldwijd wel mooi bedacht. Dus 2x 25 euro.

Maar is een etf voor 18 jaar de beste optie? Wellicht dat dat geld tegen die tijd liquide gemaakt moet worden voor studie bijvoorbeeld. Is een obligaties fonds dan niet beter?
Ik heb zojuist een reactie gekregen van de giro mbt splitsen van portefeuilles en automatisch inleggen.
Het is dus toegestaan om meerdere accounts te openen. Je moet helaas wel zelf maandelijks inleggen.
Op dit moment is het niet mogelijk om binnen hetzelfde account meerdere portefeuilles te scheiden. Echter kunt u wel zoveel mogelijk accounts als u wilt, aanmaken bij DEGIRO.

U heeft eigenlijk twee manieren waarop u een portefeuille kunt aanhouden voor uw kinderen

De eerste manier is het aanmaken van een minderjarig account. Dit houdt in dat u per account één kind als hoofdrekeninghouder registreert en uzelf als mederekeninghouder registreert. Echter heeft dit dus wel als gevolg dat uw kinderen een account op hun naam hebben staan.

Indien u toch gebruik wilt maken van deze optie, ontvangen wij graag een aantal documenten van u:
- Een kopie van uw ID en een kopie van de ID van de minderjarige (indien deze ouder is dan 14).
- Een ingevuld en ondertekend acceptatieformulier waarbij de minderjarige wordt geregistreerd als hoofdrekeninghouder en u als wettelijk vertegenwoordiger als mede-rekeninghouder (zie bijlage).

Daarnaast dienen uw kinderen een betaalrekening te hebben op hun eigen naam, waarvan ook een eerste verificatiestorting gedaan kan worden.
Ten slotte wil ik u erop wijzen dat uw account enkel op het niveau ‘Basic’ uitgevoerd kan worden, dit houdt in dat u niet kan handelen in derivaten en enkel long posities aan kunt houden.

De tweede optie is om simpelweg zelf meerdere accounts te openen op uw eigen naam. U voorkomt hiermee dat uw kinderen een account op hun naam hebben staan, maar kunt toch meerdere portefeuilles aanhouden.

Ten slotte, is het niet mogelijk om een maandelijkse order automatisch in te leggen. U kunt echter wel vanuit uw bank een automatische overboeking regelen die dan handmatig naar ons zal worden verstuurd.
Het overboeken van een handmatige storting duurt doorgaans één werkdag, dus het is handig om hier rekening mee te houden in het geval dat u snel wilt kunnen reageren op ontwikkelingen in de markt.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
icecreamfarmer schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:18:
[...]

Dat is toch praktisch niets, zeker als je aan en verkoopkosten meeneemt.
Niet met je eens, levert toch een leuk centje op als je er even ruim een ton kan parkeren met je partner. Helemaal als je in de hogere schijven zit volgend jaar. Ik ben alleen al twee jaar op rij te lui / laat om het te regelen .. Weet iemand wat de precieze transactiekosten / slippage zijn bij bijvoorbeeld Binck of Interactive Brokers?

Het zou me overigens niks verbazen als de 'groene korting' in de komende jaren wordt afgeschaft. Die fondsen moeten midden december dicht vanwege te grote instroom en reken maar dat een groot deel van dat geld er in januari weer uitloopt. Heeft niks met groen beleggen te maken, alleen maar belastingarbitrage. En het zal onder het nieuwe stelsel volgend jaar alleen nog maar erger worden.

[ Voor 60% gewijzigd door writser op 22-12-2016 10:47 ]

Onvoorstelbaar!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 10:32
Leuk, ik zie bij DEGIRO in mijn portefeuille nu dividendreserveringen staan van mijn VTI en VXUS. Wanneer betalen ze dat uit en komt dat in je cash funds terecht?

• RocketKoen
Damocles.NL schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:07:
Leuk, ik zie bij DEGIRO in mijn portefeuille nu dividendreserveringen staan van mijn VTI en VXUS. Wanneer betalen ze dat uit en komt dat in je cash funds terecht?
27/12 volgens nasdaq.com
(kun je overigens toch zelf wel googlen?)

TheS4ndm4n#1919

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

writser schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:34:
[...]

Niet met je eens, levert toch een leuk centje op als je er even ruim een ton kan parkeren met je partner. Helemaal als je in de hogere schijven zit volgend jaar. Ik ben alleen al twee jaar op rij te lui / laat om het te regelen .. Weet iemand wat de precieze transactiekosten / slippage zijn bij bijvoorbeeld Binck of Interactive Brokers?

Het zou me overigens niks verbazen als de 'groene korting' in de komende jaren wordt afgeschaft. Die fondsen moeten midden december dicht vanwege te grote instroom en reken maar dat een groot deel van dat geld er in januari weer uitloopt. Heeft niks met groen beleggen te maken, alleen maar belastingarbitrage. En het zal onder het nieuwe stelsel volgend jaar alleen nog maar erger worden.
Dat ligt er maar net aan of je de opgebouwde rente mee moet betalen. Ik heb zo 40k die ik hierin wil doen maar dan heb ik wel meer info nodig dan wat ik nu gevonden krijg.

Want hij staat op 102,25% en je krijgt 1,5% terug.
Het belasting tarief is 67% in het 1,63% tarief en 33% in het 5,39% tarief. (Ik vraag mij trouwens echt af waarom men voor zo'n moeilijk construct gekozen heeft.)

Normaal zou je belasting op €40k boven de vrh vrijstelling:
40k * 1,63% * 67% = 437
40k * 5,39% * 33% = 711
(437 + 711) * 30% = €344 aan VRH oftewel 0,861% (oude situatie €480 of 1,2%)

Nu met groenfonds:
1k * 102,25 * 40 = €40,900
40k * 1,5% = €600 rente
€344 belastingvoordeel
€40.000 - €40.900 = €-900 waarde verlies
€-20 aan en verkoopkosten bij Degiro.
Voordeel: €24.

Voor dat voordeel ga ik niet allemaal moeilijk lopen doen en risico lopen.
Zelfs bij een ton is de winst mwah.
Mocht bovenstaande niet kloppen dan hoor ik het graag.

• Cadezo
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:12:
[...]
Dat ligt er maar net aan of je de opgebouwde rente mee moet betalen. Ik heb zo 40k die ik hierin wil doen maar dan heb ik wel meer info nodig dan wat ik nu gevonden krijg.

Want hij staat op 102,25% en je krijgt 1,5% terug.
Het belasting tarief is 67% in het 1,63% tarief en 33% in het 5,39% tarief. (Ik vraag mij trouwens echt af waarom men voor zo'n moeilijk construct gekozen heeft.)

Normaal zou je belasting op €40k boven de vrh vrijstelling:
40k * 1,63% * 67% = 437
40k * 5,39% * 33% = 711
(437 + 711) * 30% = €344 aan VRH oftewel 0,861% (oude situatie €480 of 1,2%)

Nu met groenfonds:
1k * 102,25 * 40 = €40,900
40k * 1,5% = €600 rente
€344 belastingvoordeel
€40.000 - €40.900 = €-900 waarde verlies
€-20 aan en verkoopkosten bij Degiro.
Voordeel: €24.

Voor dat voordeel ga ik niet allemaal moeilijk lopen doen en risico lopen.
Zelfs bij een ton is de winst mwah.
Mocht bovenstaande niet kloppen dan hoor ik het graag.
(Eventuele) opgelopen rente hoeft niet betaald te worden bij aankoop.

Je vergeet in je berekening overigens nog de heffingskorting van 0,7% voor groene beleggingen.

Ik had nog een vraag uitstaan bij ABN AMRO over de prospectus. Kreeg als antwoord dat het enige wat ze konden vinden de brochure was die ik al in een eerdere post had gelinkt...

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20
Volgens mij moet je de opgelopen rente wel betalen als je een obligaties koopt, dus je betaald 102.25% + (bijna) 1.5% (die je weer terug krijgt). In de hoogste schaal is de VRH 1.6% plus je krijgt 0.7% heffingskorting, oftewel het rendement is praktisch nul.

• Cadezo
  • Niet online
Hielko schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:01:
Volgens mij moet je de opgelopen rente wel betalen als je een obligaties koopt, dus je betaald 102.25% + (bijna) 1.5% (die je weer terug krijgt). In de hoogste schaal is de VRH 1.6% plus je krijgt 0.7% heffingskorting, oftewel het rendement is praktisch nul.
Het is natuurlijk geen pure obligatie, maar een structured product. Feitelijk staat de couponrente nog niet vast, deze wordt pas vastgesteld op de peildatum. Bovendien tegen welk percentage zou de rente moeten oplopen, het minimum van 1,5% of het maximum van 6,0%? Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat (eventuele) opgelopen rente niet hoeft te worden betaald bij aankoop (in tegenstelling tot 'normale' obligaties).

[ Voor 21% gewijzigd door Cadezo op 22-12-2016 22:29 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Cadezo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:44:
[...]

(Eventuele) opgelopen rente hoeft niet betaald te worden bij aankoop.

Je vergeet in je berekening overigens nog de heffingskorting van 0,7% voor groene beleggingen.

Ik had nog een vraag uitstaan bij ABN AMRO over de prospectus. Kreeg als antwoord dat het enige wat ze konden vinden de brochure was die ik al in een eerdere post had gelinkt...
Ik ben niet zo fiscaal onderlegd maar de heffingskorting heb ik toch meegenomen?
Of komt die nog bovenop het feit dat je er geen vrh over hoeft te betalen?

Want zo werkte het niet als ik de site van de belastingdienst begrijp.

• Cadezo
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:16:
[...]
Ik ben niet zo fiscaal onderlegd maar de heffingskorting heb ik toch meegenomen?
Of komt die nog bovenop het feit dat je er geen vrh over hoeft te betalen?

Want zo werkte het niet als ik de site van de belastingdienst begrijp.
Nee, je hebt alleen de vrijstelling box 3 meegenomen. Er is ook nog een heffingskorting van 0,7%.
Korting voor groene beleggingen
Belegt u of uw fiscale partner geld in een groenfonds? Dan krijgt u de korting voor groene beleggingen. Groene beleggingen zijn beleggingen in fondsen die door ons zijn erkend en die investeren in projecten voor milieubescherming. Of wij een fonds hebben erkend, staat bij Groene beleggingen.

De heffingskorting voor groene beleggingen wordt berekend over maximaal de vrijstelling die u gebruikt bij het bepalen van uw belastbaar inkomen in box 3 (sparen en beleggen). De heffingskorting is 0,7% van uw vrijstelling in box 3. Wij berekenen de heffingskorting automatisch bij het vaststellen van uw aanslag.

(…)

• Hielko
Cadezo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:12:
[...]

Het is natuurlijk geen pure obligatie, maar een structured product. Feitelijk staat de couponrente nog niet vast, deze wordt pas vastgesteld op de peildatum. Bovendien tegen welk percentage zou de rente moeten oplopen, het minimum van 1,5% of het maximum van 6,0%? Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat (eventuele) opgelopen rente niet hoeft te worden betaald bij aankoop (in tegenstelling tot 'normale' obligaties).
That makes sense. Idd redelijk onmogelijk om opgebouwde rente vast te stellen voor dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Cadezo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:21:
[...]

Nee, je hebt alleen de vrijstelling box 3 meegenomen. Er is ook nog een heffingskorting van 0,7%.

[...]
Die heffingskorting wordt over je totale belasting aanslag berekend?
Dus bij €40k is het:
40k * 0,7% * 42% (belastingtarief) = €112.

Doe ik het zo goed of hoef ik het niet nog eens maal het belasting tarief te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, heffingskortingen worden op het eind gewoon afgetrokken van je totale belastingaanslag. 42% komt hier niet eens bij kijken want dat gaat over box 1, oftewel salaris en dergelijke.

Stel dat je belastingaanslag € 1000 zou zijn. Met een heffingskorting van 40k * 0,7% gaat hier € 280 van af en hoef je maar € 720 te betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 23-12-2016 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:13:
[...]
Die heffingskorting wordt over je totale belasting aanslag berekend?
Dus bij €40k is het:
40k * 0,7% * 42% (belastingtarief) = €112.

Doe ik het zo goed of hoef ik het niet nog eens maal het belasting tarief te doen?
Ik denk dat je het begrip heffingskorting en aftrekpost door elkaar haalt. Met een aftrekpost verminder je de grondslag waarover belasting wordt geheven, een heffingskorting verminderdt direct het te betalen bedrag aan belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Zr40 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:34:
Nee, heffingskortingen worden op het eind gewoon afgetrokken van je totale belastingaanslag. 42% komt hier niet eens bij kijken want dat gaat over box 1, oftewel salaris en dergelijke.

Stel dat je belastingaanslag € 1000 zou zijn. Met een heffingskorting van 40k * 0,7% gaat hier € 280 van af en hoef je maar € 720 te betalen.
Ok dan is het wel de moeite. Dat geldt ook als je al flinke aftrekposten hebt? (Studie, dividend terug gave).
Tevens zou het nog zin hebben als ik nu mijn geld naar mijn rabo en dan de degiro sluis dan kan ik dinsdag kopen dacht ik.

[ Voor 10% gewijzigd door icecreamfarmer op 23-12-2016 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat durf ik niet te zeggen. Maar je zou het kunnen berekenen door de voorlopige aanslag in te vullen (niet ondertekenen!) voor jouw situatie, en dan het verschil te vergelijken tussen 40k op je spaarrekening en 40k in een groene belegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Zr40 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:42:
Dat durf ik niet te zeggen. Maar je zou het kunnen berekenen door de voorlopige aanslag in te vullen (niet ondertekenen!) voor jouw situatie, en dan het verschil te vergelijken tussen 40k op je spaarrekening en 40k in een groene belegging.
Nee het is meer dat de peildatum voor de coupon op 27 december ligt.
http://www.iexprofs.nl/Pr...5-Rente-Vast-Note-II.aspx

De vraag is hoe laat die peildatum is. Ik moet mijn spaargeld namelijk van argenta naar rabo naar DeGiro sturen. Ik denk dat het geld dan pas op dinsdag bij degiro staat om de aandelen/certificaten te kopen.
Op zijn vroegst heb ik dus om 9:00 die certificaten in mijn bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Hier wat geld in NN Mix funds 2, 3 en 4 gezet, voor 25-50-25 % zeg maar. Via Fitvermogen, heeft nog iemand hier iets lopen, en/of de NN Mix funds? :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
icecreamfarmer schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:47:
[...]

Nee het is meer dat de peildatum voor de coupon op 27 december ligt.
http://www.iexprofs.nl/Pr...5-Rente-Vast-Note-II.aspx
Die peildatum is niet relevant, want dat gaat slechts over de hoogte van de coupon en die is toch al wel bekend namelijk het minimum.
De vraag is hoe laat die peildatum is. Ik moet mijn spaargeld namelijk van argenta naar rabo naar DeGiro sturen. Ik denk dat het geld dan pas op dinsdag bij degiro staat om de aandelen/certificaten te kopen.
Op zijn vroegst heb ik dus om 9:00 die certificaten in mijn bezit.
Ik denk dat het vrij kansloos is. Het aanbod is heel dun en tegen prijzen die het grootste deel van het fiscale voordeel opeten. Gisteren werden er alleen een paar stukken (48k euro) tegen 102.35 verhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je 5000 tot 7500 euro (max 10.000, liever minder) wilt investeren in een fonds of vermogensbeheer (bijvoorbeeld van Lynx), waar moet ik dan eigenlijk rekening mee houden? Ik zie bij de verschillende aanbieders (Alex, Binck, Meesman, Lynx, maar ook ABN) zo veel verschillen... ik zie door de financiële bomen het bos niet meer...

Hoe zit het met dit soort investeringen? Is het voor de belastingdienst alsnog vermogen, of kan ik door eigen geld te investeren onder de grens van vermogensbelasting terecht komen?

Alex heeft een fijne website en app zo te zien. Maar ik moet dan minimaal 25.000 euro investeren om te laten beleggen. Da's al snel geen optie dus.

Binck Alles-in-1 Portefeuilles lijken perfect op het eerste gezicht: ik verwacht geen gouden bergen, ik wil het liefst gewoon met 5000 euro beginnen en maandelijks een (door mij te bepalen) bedrag in de portefeuille bijstorten. Mis ik nu belangrijke bijkomende kosten?

Meesman komt vaker terug in dit topic en de ervaringen lijken positief. Het fonds "Aandelen Wereldwijd" lijkt mij dan ideaal. Ik hoef geen laag risico. Ik investeer met geld wat ik kan missen. Maar "Meesman" klinkt bijna als de bakker om de hoek... zit ik beter bij een grote(re) gevestigde naam?

Het Lynx beleggingsfonds lijkt volgens hun eigen resultaten vooral negatief uit te pakken. Of lees ik die pagina verkeerd?

ABN AMRO is de bank waar ik bij zit met al mijn bankrekeningen. Profielfonds Beleggen is een optie met zo te zien een goed rendement. Het fijne is natuurlijk dat ik al mijn financiële zaken bij 1 bedrijf heb, maar ik lees ook dat er hogere kosten bij komen kijken en dat de resultaten niet noodzakelijk zo positief zijn als bijvoorbeeld een Meesman.

Q: Waar zou jij beginnen met 5000 tot 7500 euro?

Q: Is het verstandig om te spreiden? Bijvoorbeeld: 4000 in Meesman, en 4000 bij Binck? Kan dit of is het veel werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Rukapul schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:38:
[...]

Die peildatum is niet relevant, want dat gaat slechts over de hoogte van de coupon en die is toch al wel bekend namelijk het minimum.

[...]
Is dat ook niet de uitkeer datum?
Ik denk dat het vrij kansloos is. Het aanbod is heel dun en tegen prijzen die het grootste deel van het fiscale voordeel opeten. Gisteren werden er alleen een paar stukken (48k euro) tegen 102.35 verhandeld.
Ik zag het idd, ik laat het dan maar voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Blue-eagle schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:42:
Hoe zit het met dit soort investeringen? Is het voor de belastingdienst alsnog vermogen, of kan ik door eigen geld te investeren onder de grens van vermogensbelasting terecht komen?
Of je geld op een spaarrekening staat, in een sok onder je bed ligt of in aandelen geinvesteerd is maakt voor de belastingdienst niet uit, tenzij je in enkele specifieke 'groene' fondse investeerd. De discussie daarover is hierboven te lezen.
Alex heeft een fijne website en app zo te zien. Maar ik moet dan minimaal 25.000 euro investeren om te laten beleggen. Da's al snel geen optie dus.
Waarom zou je voor 'laten beleggen' willen kiezen? De kans is groot dat dat je minder opbrengt dan wanneer je een brede index-tracker koopt. De extra (beheer) kosten ben je sowieso kwijt.
Meesman komt vaker terug in dit topic en de ervaringen lijken positief. Het fonds "Aandelen Wereldwijd" lijkt mij dan ideaal. Ik hoef geen laag risico. Ik investeer met geld wat ik kan missen. Maar "Meesman" klinkt bijna als de bakker om de hoek... zit ik beter bij een grote(re) gevestigde naam?
Voordeel bij Meesman vindt ik dat ze vrij goedkoop zijn, duidelijk zijn over hun verdienmodel, en dat dat verdienmodel op langere termijn duurzaam te handhaven is. Bij een partij zoals DeGiro (waar je goedkoper uit kan zijn) is dat m.i. minder duidelijk.
Het Lynx beleggingsfonds lijkt volgens hun eigen resultaten vooral negatief uit te pakken. Of lees ik die pagina verkeerd?
Het presenteren van fondsresultaten is marketing en heel sterk afhankelijk van over welke tijdspanne er bv gepresenteerd wordt. Daarnaast zou ik je aanraden om een rendement over een bepaalde periode ook te vergelijken met de algemene ontwikkeling op de beurs (bv de SP500)
Een veelgebruikte truc van aanbieders van beleggingsfondsen is dat ze diverse fondsen opzetten, die een paar jaar laten lopen, (zonder mee te adverteren) kijken welke het goed doet, die op de website zetten, en de slechte een stille dood laten sterven. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst is in feite nog wat eufemistisch uitgedrukt. :)
Q: Waar zou jij beginnen met 5000 tot 7500 euro?
Ik zou kijken naar een partij zoals Meesman, DeGiro (kernselectie trackers) of evt Pritle.
Q: Is het verstandig om te spreiden? Bijvoorbeeld: 4000 in Meesman, en 4000 bij Binck? Kan dit of is het veel werk?
Ja, wel door een brede index tracker te kopen. Bijvoorbeeld VTI en VXUS of bij Meesman 'Aandelen Wereldwijd en een klein deel Aandelen opkomende landen)
Spreiden over diverse brokers lijkt me met een dergelijk (klein) bedrag en als je gewoon in duidelijke producten investeerd niet de moeite, ik zou het iig niet doen.

Meesman komt overigens begin 2017 met beleggen in een model portefeuille met automatische herbalancering en afbouwen naar een einddatum indien gewenst.

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 23-12-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:05
PCJR schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:24:
Hier wat geld in NN Mix funds 2, 3 en 4 gezet, voor 25-50-25 % zeg maar. Via Fitvermogen, heeft nog iemand hier iets lopen, en/of de NN Mix funds? :)
Je had het je zelf iets simpeler kunnen maken door alleen mix fonds 3 aan te kopen :P De basis van deze fondsen is vrijwel gelijk behalve natuurlijk de verhouding aandelen/obligaties:

2 ~ 25/75%
3 ~ 50/50%
4 ~ 75/25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Hazelnoot schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:27:
[...]

Je had het je zelf iets simpeler kunnen maken door alleen mix fonds 3 aan te kopen :P De basis van deze fondsen is vrijwel gelijk behalve natuurlijk de verhouding aandelen/obligaties:

2 ~ 25/75%
3 ~ 50/50%
4 ~ 75/25%
Ik had dit vooraf al gezien inderdaad ;) Maar voor het gevoel, spreiding, whatever, ziet dit leuker uit hehe.

Heb jij hier ook iets van?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kicx
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-09 21:59
Jesse schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:07:
[...]

Meesman komt overigens begin 2017 met beleggen in een model portefeuille met automatische herbalancering en afbouwen naar een einddatum indien gewenst.
Heb je hier wellicht meer informatie over?

Ik ben ook (tevreden) klant van Meesman en heb hier nog niets van vernomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Kicx schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:06:
[...]
Heb je hier wellicht meer informatie over?

Ik ben ook (tevreden) klant van Meesman en heb hier nog niets van vernomen!
Eind november deden ze een onderzoekje ivm een aanpassing aan hun web interface. In de mock-ups in die enquete was het te zien, en in de uitslag van het onderzoek meldden ze het ook. Het staat voor het eerste kwartaal in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kicx
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-09 21:59
Jesse schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:11:
[...]

Eind november deden ze een onderzoekje ivm een aanpassing aan hun web interface. In de mock-ups in die enquete was het te zien, en in de uitslag van het onderzoek meldden ze het ook. Het staat voor het eerste kwartaal in de planning.
Daar heb ik helemaal overheen gekeken, in de uitslag zie ik het inderdaad staan.
Dan ben ik wel benieuwd naar de kosten van Laten Beleggen, maar dat gaan we binnen enkele maanden vanzelf zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je in deze fondsen beleggen? Geloof je serieus nog in actief beheerde stock pickers? :D

Los van slechte resultaten, de kosten zijn er veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:50:
[...]

Waarom zou je in deze fondsen beleggen? Geloof je serieus nog in actief beheerde stock pickers? :D

Los van slechte resultaten, de kosten zijn er veel te hoog.
Ik heb niet veel ervaring, dat ten eerste. Verder lijkt lijkt het risico relatief beperkt en niet absurd hoog, zit er een goede spreiding in, wil ik er geen omkijken naar hebben, en zijn de kosten laag volgens diverse websites waarbij met enkele jaren beleggen er een prima rendement in zit.

Ik geloof verder nergens in, mocht je betere opties hebben wat je kunt doen met wat spaargeld in plaats van op de bank te laten staan, sta ik open voor suggesties :)

Bronnen o.a.:
http://kassa.vara.nl/file...en_Vermogenbeheerders.jpg
http://kassa.vara.nl/nieu...beheer-lopen-flink-uiteen
https://www.veb.net/begin...gelijking-totaalpakketten
http://www.debeurs.nl/Forum/209/Beleggingsfondsen.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Genoeg over geschreven in dit topic wat beter is, bijv Meesman of paar goedkope ETFs (bij bijv degiro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinkother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-09 09:27
Ik ben gestopt bij Fitvermogen. De website is langzaam, onoverzichtelijk over de fondsen en de opbrengt viel mij erg tegen van zowel de mix fondsen als eigen gekozen fondsen.
Ben toen (maart 2016) gestart met Pritle (robot investment) en moet zeggen dat ik best tevreden ben met de opbrengt (9% na 0,76% kosten). Elk kwartaal een rapportage met de stand van zaken.
De kosten zijn best hoog ten opzicht van me eigen ETF portfolio (0,135%) maar moedig graag dit soort beleggen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PCJR schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:10:
[...]

Ik heb niet veel ervaring, dat ten eerste. Verder lijkt lijkt het risico relatief beperkt en niet absurd hoog, zit er een goede spreiding in, wil ik er geen omkijken naar hebben, en zijn de kosten laag volgens diverse websites waarbij met enkele jaren beleggen er een prima rendement in zit.

Ik geloof verder nergens in, mocht je betere opties hebben wat je kunt doen met wat spaargeld in plaats van op de bank te laten staan, sta ik open voor suggesties :)

Bronnen o.a.:
http://kassa.vara.nl/file...en_Vermogenbeheerders.jpg
http://kassa.vara.nl/nieu...beheer-lopen-flink-uiteen
https://www.veb.net/begin...gelijking-totaalpakketten
http://www.debeurs.nl/Forum/209/Beleggingsfondsen.aspx
Programma's van de publieke omroep over geld en financien zijn meestal bagger. Radar. Kassa. EenVandaag. Grimbergen.

Beetje off-topic, maar wilde dat toch weven kwijt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
Thinkother schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:14:
[...]

Ik ben gestopt bij Fitvermogen. De website is langzaam, onoverzichtelijk over de fondsen en de opbrengt viel mij erg tegen van zowel de mix fondsen als eigen gekozen fondsen.
Ben toen (maart 2016) gestart met Pritle (robot investment) en moet zeggen dat ik best tevreden ben met de opbrengt (9% na 0,76% kosten). Elk kwartaal een rapportage met de stand van zaken.
De kosten zijn best hoog ten opzicht van me eigen ETF portfolio (0,135%) maar moedig graag dit soort beleggen aan.
Tja, als aandelen wereldwijd omhoog gaan dan maakt elk fonds een mooi rendement. Ook de fondsen met relatief hoge kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Thinkother schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:14:
[...]

Ik kan alleen vergelijken met wat ik hier lees, Dynamic Mix fund III, rendement 9,06% en dat is incl. 0,65% jaarlijkse kosten. Dit is dus lager in vergelijk met wat je hierboven aangeeft?

Mix fund II is 6,85% rendement en 0,36% jaarkosten. Waar kan ik nog lager gaan? Is Pritle of DeGiro goedkoper met dezelfde waarden voor rendement?

Morningstar geeft ook goede beoordeling aan de Dynamic Mix, voor hoe ver dit wat zegt natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
PCJR schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:01:
[...]

Ik kan alleen vergelijken met wat ik hier lees, Dynamic Mix fund III, rendement 9,06% en dat is incl. 0,65% jaarlijkse kosten. Dit is dus lager in vergelijk met wat je hierboven aangeeft?

Mix fund II is 6,85% rendement en 0,36% jaarkosten. Waar kan ik nog lager gaan? Is Pritle of DeGiro goedkoper met dezelfde waarden voor rendement?

Morningstar geeft ook goede beoordeling aan de Dynamic Mix, voor hoe ver dit wat zegt natuurlijk :P
Als je even het bekendste indexfonds (ETF) pakt, VTI. Die heeft 10,63% rendement + 2% dividenduitkering dit jaar en 0,05% kosten. Je mix fondsen presteren dus flink slechter dan de index en zijn duurder.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:05
PCJR schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:41:
[...]

Ik had dit vooraf al gezien inderdaad ;) Maar voor het gevoel, spreiding, whatever, ziet dit leuker uit hehe.

Heb jij hier ook iets van?
Ja ik heb meerdere NN fondsen waaronder Mix fonds 3.
RocketKoen schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:21:
[...]

Als je even het bekendste indexfonds (ETF) pakt, VTI. Die heeft 10,63% rendement + 2% dividenduitkering dit jaar en 0,05% kosten. Je mix fondsen presteren dus flink slechter dan de index en zijn duurder.
VTI Is toch puur aandelen?

[ Voor 36% gewijzigd door Hazelnoot op 23-12-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
100% US stocks ja.
vaak gecombineerd met VXUS (100% stock buiten de US) en een ETF die uit 100% bonds bestaat.

[ Voor 21% gewijzigd door RocketKoen op 23-12-2016 18:11 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinkother
Hielko schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:13:
[...]

Tja, als aandelen wereldwijd omhoog gaan dan maakt elk fonds een mooi rendement. Ook de fondsen met relatief hoge kosten...
Klopt, maar als ik door iets of iemand anders laat beleggen verwacht ik wel iets degelijks qua rapportages en werking van de website. Dat was in mijn ogen niet bij Fitvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinkother
PCJR schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:01:
[...]

De kosten zijn inderdaad iets minder.Maar die 9% is over 12 maanden en die van mij over 9 maanden. Bij Pritle is er geen fee meer van 250k. Ze herbalanceren ook elke maand alles.

Het laagste blijft zelf een etf portfolio doen bij DeGiro. Met bijvoorbeeld VTI+VXUS+BND. Tussen de 0.08 en 0.10% afhankelijk de gekozen verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

BND zou ik niet doen vanwege de valuta. Obligaties moeten stabiel onderdeel zijn in je portfolio en we hebben gezien met de valutakoersen laatste tijd dat niet het geval is. Daarom obligaties in euro een goede hiervoor is deze dat is de BND voor Europa. https://www.ishares.com/n...nl_NL&userType=individual

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:39
Ik zie iedereen druk in de weer met VTI, VXUS, IWDA, etc...
Nu heb ik mij de afgelopen dagen eens bezig gehouden met het vergelijken van de ETF's. De een zit wel in de US, de ander weer juist niet.
Ik zie mensen VTI en VXUS kopen om een mix te maken. Goed plan behalve dat VXUS niet performt...
Als je nu kijkt naar de Think Global Equity ETF heeft deze een mix van 40% US, 40% europa, en ook nog eens 2,29% dividend.
Met deze ene ETF, ben je dan toch helemaal klaar? En de performance is ook veel beter dan de rest.
Of zie ik iets over het hoofd?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

Volgens Bloomberg doet IWDA het beter dan TGET. Verschil tussen die twee en de VTI en VXUS combo is voornamelijk de Emerging markets. Als je in de hele markt wilt beleggen dan is EM wel een onderdeel naar mijn mening.

[ Voor 24% gewijzigd door Zenix op 24-12-2016 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Remco schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 22:03:
Nu heb ik mij de afgelopen dagen eens bezig gehouden met het vergelijken van de ETF's. De een zit wel in de US, de ander weer juist niet.
Ik zie mensen VTI en VXUS kopen om een mix te maken. Goed plan behalve dat VXUS niet performt...
Als je nu kijkt naar de Think Global Equity ETF heeft deze een mix van 40% US, 40% europa, en ook nog eens 2,29% dividend.
Met deze ene ETF, ben je dan toch helemaal klaar? En de performance is ook veel beter dan de rest.
Je mist alleen het regeltje "In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst".
Maar je zit met die ETF inderdaad redelijk gespreid met je investeringen. En de kosten zijn ook niet heel hoog.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Net een beleggingsrekening geopend bij Nationale Nederlanden, je krijgt nu 50 euro bonus. Genoeg om de kosten op korte termijn te dekken en dan alsnog een rendement over te houden. Zodra dat bedrag is uitgekeerd weer de rekening opzeggen :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:33
ik heb al jaren een paar euro in een fonds van triodos, maar keek van de week even naar de kosten

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pBiBcJG.jpg

:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
Carfanatic schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:59:
ik heb al jaren een paar euro in een fonds van triodos, maar keek van de week even naar de kosten

[afbeelding]

:o
Daar gaat een deel van je winst :p .
Duurste ETF die ik heb is 0,6 of 0,74% en dat is de global REIT, maar dat is geen heel groot aandeel van mijn portefeuille.

Staat nog een hoop dividend wat uitgekeerd moet worden zie ik, leuk extraatje voor de kerst 8) .

[ Voor 10% gewijzigd door alaintje op 25-12-2016 13:39 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:24

Fuelke

Forza Ferrari

De broker waarbij ik de meerderheid van mijn aandelen / fondsen portefeuille geparkeerd heb geeft regelmatig een aantal webinars over diverse beleggingen en -strategieën. Nadien gaan deze ook op YouTube.

Dit is hun meeste recente:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=yR0WPXXeHvM]

Hier gaan ze onder andere in op:
  • Macro economische indicatoren
  • Munten
  • Grondstoffen, Olie en VLCC tarieven
  • "Top picks selectie" van KBC (AM & Securities)
  • "Top picks" voor 2017 volgens KBC Asset Management & KBC Securities
Dat "favorietenlijstje is overigens ook te downloaden

[ Voor 19% gewijzigd door Fuelke op 25-12-2016 13:56 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:39
RocketKoen schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 23:42:
[...]

Je mist alleen het regeltje "In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst".
Ik heb het even in een tabel gezet (let niet op de opmaak):
.................................................... Rendement
ETFTER20112012.....2013.....2014.....2015.....
iShares Core MSCI World UCITS ETF IWDA 0,20% -5.88 15.53 26.68 5.05 -0.77
Vanguard Total stock market VTI 0,05% 1.08 16.44 33.51 12.58 0.4
Vanguard Total int. stock VXUS 0,13% . 18.27 14.87 -4.84 -4.1
Vanguard FTSE All-World ex-US 0,13% -14.03 18.72 14.27 -4.56 -4.76
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF VWRL 0,25% . 22.69 4.28 -2.23
Think Think Global Equity UCITS ETF 0,20% 14.24 23.62 14.27 11.51

Al met al lijkt het mij een redelijk goede keus.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Remco schreef op zondag 25 december 2016 @ 15:02:
[...]
Ik heb het even in een tabel gezet (let niet op de opmaak):
.................................................... Rendement
ETFTER20112012.....2013.....2014.....2015.....
iShares Core MSCI World UCITS ETF IWDA 0,20% -5.88 15.53 26.68 5.05 -0.77
Vanguard Total stock market VTI 0,05% 1.08 16.44 33.51 12.58 0.4
Vanguard Total int. stock VXUS 0,13% . 18.27 14.87 -4.84 -4.1
Vanguard FTSE All-World ex-US 0,13% -14.03 18.72 14.27 -4.56 -4.76
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF VWRL 0,25% . 22.69 4.28 -2.23
Think Think Global Equity UCITS ETF 0,20% 14.24 23.62 14.27 11.51

Al met al lijkt het mij een redelijk goede keus.
Houd er wel rekening mee dat behalve die Think ETF al je rendementen in USD genoteerd zijn en dat de euro t.o.v. de dollar met zo'n 20% is gedaald in 2014-2015. Dat vertekent het beeld aardig.

Zie bijvoorbeeld hieronder een vergelijking tussen de Think ETF (blauw), Vanguard FTSE All-World ETF VWRL (grijs) en de iShares Core MSCI World ETF (groen), maar dan gemeten in euro's:

Afbeeldingslocatie: http://www.trackerbelegger.nl/wp-content/uploads/2016/12/TGET_IWDA_VWRL.png

Redelijk dezelfde richting dus na +-3,5 jaar. Vanguard doet het wat slechter doordat ze ook in opkomende markten beleggen. Ik zou zelf mijn keuze niet maken op basis van historische rendementen, ik kijk liever naar hoe gespreid en tegen welke kosten belegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ehh, ja wel!

dit bedoelde ik dus, er kan nu niet meer gehandeld worden in dit fonds...

https://www.triodos.nl/nl...-tijdelijk-niet-mogelijk/

wellicht iemand andere tips van groene fondsen die stabiel zijn en nog wel verhandeld kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VXUS doet het prima, alleen de euro doet het slecht. Als je belegt bent in VXUS zal je zien dat je resultaat in euro's gemeten wel degelijk gestegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:54:
[...]

VXUS doet het prima, alleen de euro doet het slecht. Als je belegt bent in VXUS zal je zien dat je resultaat in euro's gemeten wel degelijk gestegen is.
De euro staat niet per see laag. Maar de dollar staat hoog.
En bijna alle aandelen in VXUS worden in andere valuta verhandeld. Daarna omgerekend naar dollars om de koers te bepalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op maandag 26 december 2016 @ 22:34:
[...]

De euro staat niet per see laag. Maar de dollar staat hoog.
En bijna alle aandelen in VXUS worden in andere valuta verhandeld. Daarna omgerekend naar dollars om de koers te bepalen.
Eens.

Als je je eigen rendement in euro's uitrekent vervolgens - dan valt het reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
Dit inderdaad. Met 500 aandelen in verschillende werelddelen en bedrijven uit vrijwel alle sectoren vertegenwoordig ben je inderdaad helemaal klaar. In ieder geval meer spreiding dan waarvan men 20-30 jaar geleden kon dromen. Zeker tegen de lopende kosten van deze ETF en het mooie dividend (zonder dividend lekkage) is dit volgens mij een heel mooie tracker voor iedere ETF belegger in NL.
Daarnaast is een ander groot voordeel in mijn ogen dat het om een gelijk gewogen index gaat. Maar dat mag iedereen zelf bepalen.

Voor mij was het in ieder geval reden genoeg om, wat betreft het ETF deel van m'n portefeuille, niet meer verder te zoeken, en vervolgens een paar keer per jaar je portefeuille te moeten herwegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardbeg10 op 27-12-2016 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je nu kijkt naar de Think Global Equity ETF heeft deze een mix van 40% US, 40% europa
Niet exact; deze ETF heeft een cap van 40% elk voor aandelen uit Noord-Amerika, Europa, en Azië. Oftewel de precieze verdeling kan variëren, maar de regio's worden in elk geval tussen 20% en 40% gehouden.
Ardbeg10 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 09:34:
[...]
Zeker tegen de lopende kosten van deze ETF en het mooie dividend (zonder dividend lekkage) is dit volgens mij een heel mooie tracker voor iedere ETF belegger in NL.
De lopende kosten van deze Think ETF zijn 0,20% per jaar. De lopende kosten van 50% VTI + 50% VXUS zijn 0,09%. Het zou gunstiger zijn om deze ETF te nemen wanneer het daadwerkelijk ontweken dividendlek groter wordt dan het verschil in lopende kosten. Dat bereken je zo: (hoger kostenpercentage / dividendpercentage) = drempel dividendlek. In dit geval: 0,11% / 2,29% = 0,048, oftewel 4,8%. Het bespaarde dividendlek moet dus minimaal 4,8% zijn om met de Think ETF gunstiger uit te zijn dan met VTI/VXUS.

Volgens http://www.trackerbelegger.nl/dividendlekkage-berekenen/ was het gemiddelde dividendlek over de afgelopen jaren van VTI 0,0% en van VXUS 6,0%, samen bij een gelijke verdeling 3,0%. Dat is lager dan 4,8%, dus zou het op basis van deze gegevens gunstiger geweest zijn om juist VTI/VXUS te nemen. Dit natuurlijk zonder de winst of verlies op de onderliggende aandelen in beschouwing te nemen.

Als het dividendpercentage zou stijgen dan wordt het verschil natuurlijk kleiner. Vanaf 4% dividend per jaar slaat de vergelijking om in het voordeel van de Think ETF. Hetzelfde geldt als de kosten daarvan zouden dalen. Bij een kostenverschil onder 0,07% per jaar wordt de Think ETF gunstiger in deze vergelijking. Met de huidige kosten van VTI/VXUS moeten de kosten van Think daarvoor onder de 0,16% komen.

Hoe dan ook, het uiteindelijke verschil is redelijk klein; met de huidige gegevens is het 0,02% per jaar. De transactie om naar de andere ETF over te stappen zou meer kunnen kosten dan het op een redelijke termijn oplevert. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 27-12-2016 10:28 . Reden: Percentagefout en typfout gefixed (waar is mijn koffie heen...) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Een stukje achtergrond over het verdienmodel en toekomstperspectief van de Giro. Ze willen dus primair groeien. Daarna zullen ze wel op zoek gaan naar een verdienmodel.

Aandeelhouders staken vorig jaar € 7,2 mln in internetbroker DeGiro

DeGiro leed in 2015 een verlies van € 1,8 mln op een omzet van € 17,3 mln. Een jaar eerder was de omzet nog € 7 mln, waarop het bedrijf een verlies van € 780.595 leed.

Om harder te groeien hebben we dus extra kapitaal nodig.'

Schaal is namelijk alles, doceert de directeur van DeGiro. 'De brokers die in meerdere landen voet aan de grond hebben gekregen, zullen de komende jaren overblijven',

Volgens Nagel is het aantal klanten dit jaar van 80.000 naar 'dik boven' 140.000 gegroeid, die samen tegen de 10 miljoen transacties deden. In de eerste negen maanden behaalde DeGiro een brutowinst van € 1,5 mln.

[ Voor 9% gewijzigd door StecaGrid op 27-12-2016 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Nou mijn ETF 's VTI en VXUS zijn lekker aan het dalen de laatste dagen. Hoopte eigenlijk op een eindsprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Damocles.NL schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:18:
Nou mijn ETF 's VTI en VXUS zijn lekker aan het dalen de laatste dagen. Hoopte eigenlijk op een eindsprint.
Liever een daling op het eind dan een stijging ;) . Hoe lager ze staan hoe minder belasting we straks hoeven te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Damocles.NL schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:18:
VTI is vanaf 1 november vanaf 108.08 naar 115.75 nu gegaan en VXUS van 46.13 naar 45,8 nu. Dus eigenlijk VXUS neutraal, maar VTI staat toch wel op een erg ruime winst (en dit is alleen nog maar van de afgelopen 2 maanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 18:31

BTU_Natas

Superior dutchie

Op het einde van jaar, vind toch altijd distributie plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sandyman538 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:50:
[...]

VTI is vanaf 1 november vanaf 108.08 naar 115.75 nu gegaan en VXUS van 46.13 naar 45,8 nu. Dus eigenlijk VXUS neutraal, maar VTI staat toch wel op een erg ruime winst (en dit is alleen nog maar van de afgelopen 2 maanden).
VXUS neutraal? De dollar is hard gestegen, dus het is veel meer waard geworden voor jou als Europese belegger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:39:
[...]

VXUS neutraal? De dollar is hard gestegen, dus het is veel meer waard geworden voor jou als Europese belegger.
Klopt. En ook heb ik de dividend uitkering niet meegerekend. Dus ik ben zeer tevreden met deze ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Ik ook, dat zeker. In November begonnen en nog 350 euro in de plus. Vandaag weer voor 1500 euro bijgekocht.

[ Voor 22% gewijzigd door Damocles.NL op 30-12-2016 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Met de laatste handelsdag van 2016 in Amerika halverwege is dit mijn eindstand:
- Beleggingsportefeuille met 34% gegroeid dit jaar. Onder andere vanwege beursstijgingen, maar ook door nieuw geld en herbelegging van uitgekeerd dividend.
- €3120 aan dividend ontvangen (bruto, dus +/- €2650 netto).

Beste belegging vanaf de start van mijn portefeuille tot nu toe (buy en hold/monitor strategy):
- Microsoft +167%
- Intel +117%
- Digital Realty Trust +77%
- Starbucks +61%
- Mastercard +53%

Berkshire Hathaway heeft ook een flinke rally gedaan de laatste 2 maanden :D .

De meeste tech (gerelateerde) bedrijven staan bovenaan en dat is precies waar ik ze ooit voor aangeschaft heb. De stabiele dividendbetalers (Coca-Cola, Johnson & Johnson, Unilever, Procter & Gamble, etc.) in mijn account hebben het dit jaar ook vrij aardig gedaan. Zelfs mijn REITS staan nog flink in de plus ondanks de rentestijgingen :) .

De enige daler die ik nu nog heb is Kinder Morgan (KMI) met -42%, maar deze krabbelt langzaam wel weer op en de fundamenten van dit bedrijf verbeteren inmiddels weer :) .

De opbouw van de belegging ziet er sinds ik het ben gaan bijhouden (31-12-2013) als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/6b365757eb.png
Ik heb de bedragen even weggehaald, maar sinds 30-06-2014 is het in ieder geval boven de €100.000. De forse daling 31-12-2015 heeft te maken met de aankoop van een huis ;).

Op naar volgend jaar *O* .

[ Voor 15% gewijzigd door Cubic X op 30-12-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hallo, ik heb een volledige n00b vraag. Sparen levert niets op en ik heb een potje waar ik het komende jaar niet aan zal hoeven komen. Ik overweeg om een low-maintenance belegging te doen in een ETF. Ik heb er de ballen verstand van en ik zie mezelf dit ook niet als hobby oppakken. Ik ben dus op zoek naar een ETF met lage kosten waar ik begin volgend jaar een som geld in stop en het er in principe aan het einde van het jaar weer uithaal. Ik ben me bewust van het risico en kan het geld in principe missen, maar wil geen groot risico nemen. Met mijn (beperkte) onderzoek zo ver ben ik op SCHX uitgekomen, maar ik hoor graag jullie mening over welke tracker aan te raden is en via welke site je deze goedkoop kunt kopen en volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De Euro heeft de laatste paar dagen weer wat goed gemaakt tenopzichte van de USD, daardoor zie je bijvoorbeeld bij de VTI en VXUS combinatie weer wat dalen als je het in Euro's terug rekent.

Ik ben in mei dit jaar begonnen met periodiek beleggen in een aantal ETF's. Nou bereken ik het rendement als volgt:
((huidige-waarde + dividend) - totaal-aankoop - totaal-kosten) / totaal-aankoop
Hiermee kom ik op zo'n 8,30% uit.

Echter een paar pagina's terug wordt er in dit topic gesproken over de XIRR functie dus ben ik daar maar eens mee aan de slag gegaan. Dividend als negatieve waardes, kosten en aankoop ook als positieve waardes. Onderaan plaats ik de huidige waarde * -1. Met de XIRR kom ik dan uit op een rendement van zo'n 25,60%

Dat is nogal een verschil! Ik snap alleen niet helemaal wat ik berekend heb 7(8)7 de 8,30% geeft het percentage van het totale ingelegde bedrag meer is geworden.
Hogere cijfers is altijd mooi en leuk om meer mensen in mijn omgeving lekker te maken om te gaan beleggen, maar mijn totale vermogen is dit jaar niet met 25% toegenomen :? Wat heb ik aan dit percentage?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:14
wian schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:47:
Hallo, ik heb een volledige n00b vraag. Sparen levert niets op en ik heb een potje waar ik het komende jaar niet aan zal hoeven komen. Ik overweeg om een low-maintenance belegging te doen in een ETF. Ik heb er de ballen verstand van en ik zie mezelf dit ook niet als hobby oppakken. Ik ben dus op zoek naar een ETF met lage kosten waar ik begin volgend jaar een som geld in stop en het er in principe aan het einde van het jaar weer uithaal. Ik ben me bewust van het risico en kan het geld in principe missen, maar wil geen groot risico nemen. Met mijn (beperkte) onderzoek zo ver ben ik op SCHX uitgekomen, maar ik hoor graag jullie mening over welke tracker aan te raden is en via welke site je deze goedkoop kunt kopen en volgen.
Uit je bericht maak ik op dat je een beleggingshorizon van één jaar hebt.

Beleggen doe je IMHO niet met een horizon die korter is dan 5 jaar (en al helemaal niet als je er 'de ballen verstand' van hebt).

In andere woorden ==> Lekker dat geld bij een LeasePlanBank of NN-Bank plaatsen tegen 0.7%.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bedankt voor je duidelijke reactie :) Ga ik meteen even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:14
De IRR zegt wat over het rendement dat je gehaald hebt als je beleggingen allemaal 1 jaar oud zouden zijn.

Stel je begint met 100 euro in juli. Eind december is het 110 euro waard. Dat is een effectieve stijging van 10 euro oftewel 10%.

Echter...het geld heeft maar 6 maanden gerendeerd. Zou je dit extrapoleren naar jaarbasis dan is je rendement niet 10% maar 20%. Die 20% is dus je IRR.

Wat heb je hier nu aan. Wel, je kunt gedurende het jaar hiermee inschatten of je belegging en timing van je belegging het goed doet of niet. Dit kan je helpen om eventuele besluiten te nemen inzake verkopen, kopen, aanhouden. Of gewoon leuk om gedurende het jaar mee te pochen richting je vrienden, 20% klinkt leuker dan 10% :+

In the end komt de effectieve rendementsberekening weer om de hoek kijken. Immers, zou je na 6 maanden je beleggingen weer verkopen dan krijg je toch echt, dit voorbeeld even blijven aanhouden, dat tientje mee...en niet twintig euro.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.