Of je geld op een spaarrekening staat, in een sok onder je bed ligt of in aandelen geinvesteerd is maakt voor de belastingdienst niet uit, tenzij je in enkele specifieke 'groene' fondse investeerd. De discussie daarover is hierboven te lezen.
Alex heeft een fijne website en app zo te zien. Maar ik moet dan minimaal 25.000 euro investeren om te laten beleggen. Da's al snel geen optie dus.
Waarom zou je voor 'laten beleggen' willen kiezen? De kans is groot dat dat je minder opbrengt dan wanneer je een brede index-tracker koopt. De extra (beheer) kosten ben je sowieso kwijt.
Meesman komt vaker terug in dit topic en de ervaringen lijken positief. Het fonds "Aandelen Wereldwijd" lijkt mij dan ideaal. Ik hoef geen laag risico. Ik investeer met geld wat ik kan missen. Maar "Meesman" klinkt bijna als de bakker om de hoek... zit ik beter bij een grote(re) gevestigde naam?
Voordeel bij Meesman vindt ik dat ze vrij goedkoop zijn, duidelijk zijn over hun verdienmodel, en dat dat verdienmodel op langere termijn duurzaam te handhaven is. Bij een partij zoals DeGiro (waar je goedkoper uit kan zijn) is dat m.i. minder duidelijk.
Het Lynx beleggingsfonds lijkt volgens
hun eigen resultaten vooral negatief uit te pakken. Of lees ik die pagina verkeerd?
Het presenteren van fondsresultaten is marketing en heel sterk afhankelijk van over welke tijdspanne er bv gepresenteerd wordt. Daarnaast zou ik je aanraden om een rendement over een bepaalde periode ook te vergelijken met de algemene ontwikkeling op de beurs (bv de SP500)
Een veelgebruikte truc van aanbieders van beleggingsfondsen is dat ze diverse fondsen opzetten, die een paar jaar laten lopen, (zonder mee te adverteren) kijken welke het goed doet, die op de website zetten, en de slechte een stille dood laten sterven. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst is in feite nog wat eufemistisch uitgedrukt.

Q: Waar zou jij beginnen met 5000 tot 7500 euro?
Ik zou kijken naar een partij zoals Meesman, DeGiro (kernselectie trackers) of evt Pritle.
Q: Is het verstandig om te spreiden? Bijvoorbeeld: 4000 in Meesman, en 4000 bij Binck? Kan dit of is het veel werk?
Ja, wel door een brede index tracker te kopen. Bijvoorbeeld VTI en VXUS of bij Meesman 'Aandelen Wereldwijd en een klein deel Aandelen opkomende landen)
Spreiden over diverse brokers lijkt me met een dergelijk (klein) bedrag en als je gewoon in duidelijke producten investeerd niet de moeite, ik zou het iig niet doen.
Meesman komt overigens begin 2017 met beleggen in een model portefeuille met automatische herbalancering en afbouwen naar een einddatum indien gewenst.
[
Voor 10% gewijzigd door
Jesse op 23-12-2016 10:27
]