Damocles.NL schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 12:54:
[...]
3000 euro dividend, hoe groot is je dividendportefeuille dan, rond de 100.000 zeker? En wat verwacht je aan koersrendement dit jaar?
Naast mijn ETF's wil ik eigenlijk ook wel richting een dividendportefeuille gaan werken. Tips waar te beginnen?
Ja net iets boven de €100.000 inderdaad. Koersrendement boeit mij niet zo heel veel, ik doe het puur om het extra inkomen in de vorm van dividend. Ik heb een mix van 'dividend champions' (25+ jaren achtereen het dividend verhoogd) zoals Coca-Cola, Johnson & Johnson, McDonalds, AT&T, 3M en dergelijke aangevuld met wat 'dividend growers' zoals onder andere Starbucks, Microsoft en Mastercard. Verder heb ik nog een positie in Berkshire Hathaway van de bekende Warren Buffett, deze doet het toevallig dit jaar wel aardig wat koers betreft maar betaald geen dividend

.
Ik weet niet of ik weer individuele aandelen zou kiezen als ik opnieuw zou beginnen. Een dividend ETF zoals
SCHD of
DLN vind ik ook heel interessant en het scheelt wat tijd en effort in zin van management en research.
Mocht ik wel weer met individuele aandelen beginnen dan zou ik eerst de core wat aandelen betreft opbouwen. De core moet dan bestaan uit grote bedrijven die dividend champion zijn, een goed startpunt is de
CCC (champion, challengers en contenders) lijst van David Fish. De CCC-lijst bevat Amerikaanse dividend aandelen die minstens een aantal jaren achtereen het dividend hebben verhoogd. Ik zou dan research doen naar de champions dus

.
Hielko schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:19:
[...]
Je krijgt geen andere currency exposure door Novartis in Zwitserland te kopen dan de ADR in de VS kopen. In beide gevallen koop je precies hetzelfde aandeel, en dat aandeel is terug omgerekend in euro's altijd hetzelfde waard.
Correct, maar ik wil juist wat in CHF aanhouden om naast de Euro en Dollar ook wat CHF exposure te hebben. De koersrisico's van CHF <--> Euro neem ik voor lief, net zoals ik het koersrisico Dollar <--> Euro al voor lief neem

.