Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.795 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 10:32
Gisteren voor 3K VTI en VXUS bij De Giro aangekocht. Merk nu al dat ik steeds zit te kijken hoe ze het doen haha. Hoe vaak betalen ze dividend uit en wat mag je daar van verwachten?

De 50/50 verdeling is dat in aantal aandelen of bedrag?

[ Voor 14% gewijzigd door Damocles.NL op 16-11-2016 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Damocles.NL schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:12:
Gisteren voor 3K VTI en VXUS bij De Giro aangekocht. Merk nu al dat ik steeds zit te kijken hoe ze het doen haha. Hoe vaak betalen ze dividend uit en wat mag je daar van verwachten?
VTI en VXUS betalen elke drie maanden dividend uit. De historische dividendbetalingen kan je opzoeken, voor VTI is dat bijvoorbeeld: http://www.nasdaq.com/symbol/vti/dividend-history
De 50/50 verdeling is dat in aantal aandelen of bedrag?
Bedrag. De verdeling verandert dan ook wanneer de koers verandert. Je kan dan bijvoorbeeld periodiek herbalanceren. Of als je nieuwe aankopen doet, het fonds dat achterloopt in de verdeling bijkopen. Dat geeft hetzelfde resultaat als herbalanceren zonder de kosten van extra transacties te moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik wil de koersen van die ik via Meesman heb ingekocht volgen in Google Now. Daarom ben ik op zoek naar de exacte koersnamen maar dat wil nog niet zo lukken. Het gaat bij mij om de volgende koers:

Aandelen wereldwijd = MSCI World Index (is dat deze)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Je kunt altijd zoeken op ISIN code die uniek is.
Deze als ik zo snel kijk:
http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F0GBR063YN

[ Voor 53% gewijzigd door technorabilia op 19-11-2016 08:37 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Wat vinden jullie van Vanguard S&P 500 ETF als belegging?

Van de ETF's heb ik nu dus 50/50 VTI en VXUS.

[ Voor 30% gewijzigd door Damocles.NL op 21-11-2016 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:41

Zenix

BOE!

Nutteloos, zit ook allemaal in VTI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:07

Fuelke

Forza Ferrari

Ter info, Wall Street is donderdag gesloten wegens Thanksgiving, en op vrijdag is er om dezelfde reden maar een halve dag handel.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
Aghanim schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 07:51:
Ik wil de koersen van die ik via Meesman heb ingekocht volgen in Google Now. Daarom ben ik op zoek naar de exacte koersnamen maar dat wil nog niet zo lukken. Het gaat bij mij om de volgende koers:

Aandelen wereldwijd = MSCI World Index (is dat deze)?
Heb je hier iets aan? De exacte onderliggende fondsen staan in de brochure dacht ik.
Muncher schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:20:
Zou graag al mijn investeringen in 1 overzicht willen hebben (zoals Google Finance), maar de Meesman fondsen vind je niet terug. Dus wil nu zelf wat klussen in Spreadsheets.
Weet iemand hoe je de koersen van Meesman een beetje makkelijk in Google Spreadsheet krijgt? Heb het met importhtml function in Google Sheets geprobeerd, maar krijg steeds error (waarschijnlijk omdat de data niet in een table of list staat). Any tips?

https://www.meesman.nl/onze-fondsen/koersen

*update:

Opgelost middels: =IMPORTHTML("http://www.meesman.nl/onze-fondsen/koersen", "table", 1). Waarden worden nog niet als dollars opgeslagen, moet ik nog fixen.

*update 2:

Ik heb ook meteen een script gemaakt wat de data bijwerkt periodiek.

1. Klik op tools => Script Editor => New Project.
2. Paste de volgende code in:
code:
1
2
3
4
5
6
function getData() {
  var queryString = Math.random();
  var cellFunction = '=IMPORTHTML("http://www.meesman.nl/onze-fondsen/koersen?' + queryString + '","table",1)';

SpreadsheetApp.getActiveSheet().getRange('A1').setValue(cellFunction);
}

Let op: .getRange('VELD') geeft aan waar in de actieve sheet de waarden gepaste moeten worden. In mijn geval is dat veld A1.
3. In de scripteditor: Resources => all trigger => add new trigger
4. Kies hoe vaak je de waarden bijgewerkt wilt hebben. Wees een beetje schappelijk, we willen geen DDOS op deze site. Ik heb hem zelf op Hourly => Every 8 hours staan. Ik zou hem liever nog later zetten, maar ik weet niet hoe vaak zij hun koersen op deze site plaatsen.
5. Je moet het script autoriseren. Graag doen als je er gebruik van wilt maken.
6. Klaar.

Nu nog ff nadenken hoe ik historische data beetje goed kan neerpennen. Dus bijv. elke dag de slotkoers ergens dumpen. TBC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Webinar op 7 december, onder andere over ETF's

https://www.onlineseminar...van-sparen-naar-beleggen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Muncher schreef op maandag 21 november 2016 @ 18:46:
[...]

Heb je hier iets aan? De exacte onderliggende fondsen staan in de brochure dacht ik.

[...]
Ik ga er naar kijken, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Wall Street op record hoogte en de AEX op 453. Ik maak me toch wat zorgen voor de komende periode :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:38
Squ1zZy schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:41:
Wall Street op record hoogte en de AEX op 453. Ik maak me toch wat zorgen voor de komende periode :|
En die european property etf van mij blijft maar zakken :/ .
Ik ben ook van plan binnenkort voor 50% uit te stappen en het geld even op zij te zetten.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
alaintje schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:54:
[...]

En die european property etf van mij blijft maar zakken :/ .
Ik ben ook van plan binnenkort voor 50% uit te stappen en het geld even op zij te zetten.
Dit komt over als een beslissing op basis van emotie. Totaal begrijpelijk overigens, alleen geen goede raadgever. Niemand kan consequent vooraf bepalen of de beurs hoog of laag staat.
En als Trump daadwerkelijk losgaat met investeren, zou ik eerder instappen dan uitstappen.

Er is altijd een aanleiding te vinden om je emotie te ondersteunen. En op termijn is dat duur leergeld.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-08 23:37
Zijn er eigenlijk ook indextrackers (ETF's) van de Nederlandse economie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Vraagje, zit hier iemand bij Binck toevallig? Ik ben een beetje aan het rondkijken naar obligaties, maar echt álles lijkt te worden aangeduid als "aandelen". Kun je op een makkelijke manier eigenlijk in je gekochte aandelen/obligaties, zien of iets een obligatie is of niet?

Trouwens vind ik ook zoeken naar obligaties een stuk minder makkelijk dan volgens mij nodig zou moeten zijn. Ik wilde eens kijken naar Amerikaanse Staatsobligaties vanwege de blijkbaar gunstige prijzen/rendementen, maar ik kan ze niet eens vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Damocles.NL schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:19:
Wat vinden jullie van Vanguard S&P 500 ETF als belegging?

Van de ETF's heb ik nu dus 50/50 VTI en VXUS.
Zenix schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:27:
Nutteloos, zit ook allemaal in VTI.
Niet geheel nutteloos. Bij DeGiro kan je maar 1x per maand een ETF gratis aankopen/verkopen. Dus als je in 1 maand meer opdrachten wilt uitvoeren kan je ervoor kiezen VTI en VXUS te doen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

kmf schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 11:33:
[...]

[...]

Niet geheel nutteloos. Bij DeGiro kan je maar 1x per maand een ETF gratis aankopen/verkopen. Dus als je in 1 maand meer opdrachten wilt uitvoeren kan je ervoor kiezen VTI en VXUS te doen.
Dan kan je beter ITOT kopen, is hetzelfde als VTI. Counterpart van VXUS is IXUS.

Kortom
Vanguard: VTI & VXUS
IShares: ITOT & IXUS

Kleine verschillen, maar vergelijk ze maar eens bij Bloomberg, komt op hetzelfde neer. Ook gratis bij DeGiro.

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 22-11-2016 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
poehee schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:24:
[...]

Dit komt over als een beslissing op basis van emotie. Totaal begrijpelijk overigens, alleen geen goede raadgever. Niemand kan consequent vooraf bepalen of de beurs hoog of laag staat.
En als Trump daadwerkelijk losgaat met investeren, zou ik eerder instappen dan uitstappen.

Er is altijd een aanleiding te vinden om je emotie te ondersteunen. En op termijn is dat duur leergeld.
Dat is natuurlijk waar, maar ik 'moet' wellicht binnenkort een auto kopen dus dat speelt mee, dan zou ik sowieso wat extra geld op zij moeten zetten.
Tevens is uitstappen op emotie niet hetzelfde als instappen op emotie vind ik, de eerste kun je alleen rendement mee verliezen, met de tweede geld.
Ik heb 2 wekelijks ingelegd en op het begin losse aandelen gekocht, per dag verschilt het, maar daar staat toch een paar % winst op momenteel.

Heeft iemand trouwens nog een verklaring waarom etf's gebaseerd op property de laatste tijd zakken? Vooral in Amerika lijkt dit het geval, te maken met Trump?

[ Voor 7% gewijzigd door alaintje op 22-11-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
alaintje schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:36:
[...]

Heeft iemand trouwens nog een verklaring waarom etf's gebaseerd op property de laatste tijd zakken? Vooral in Amerika lijkt dit het geval, te maken met Trump?
Ik zit hier in dezelfde boot als jij. IPRP die blijft zakken de laatste 2 maand, terwijl m'n IWDA wel op z'n record staat.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:45
Dat lijkt mij te komen doordat de rente stijgt, en daardoor dalen vastgoedfondsen. Zie het ook aan mijn vastgoedfonds helaas :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
alaintje schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:36:
[...]
Dat is natuurlijk waar, maar ik 'moet' wellicht binnenkort een auto kopen dus dat speelt mee, dan zou ik sowieso wat extra geld op zij moeten zetten.
Tevens is uitstappen op emotie niet hetzelfde als instappen op emotie vind ik, de eerste kun je alleen rendement mee verliezen, met de tweede geld.
Snap ik, maar in werkelijkheid is er GEEN verschil tussen op emotie instappen of uitstappen. Het is allebei even slecht (of goed, maar dat is het niet naar mijn mening). Voor mij is er geen groot verschil tussen (misgelopen) rendement en geld.
Als je op korte termijn geld nodig hebt voor een grote aanschaf, dan stop je dat geld niet even in aandelen! Gewoon op een spaarrekening met 0,5% (meer is beter).
Ik heb 2 wekelijks ingelegd en op het begin losse aandelen gekocht, per dag verschilt het, maar daar staat toch een paar % winst op momenteel.
2 wekelijks (of elke andere frequentie, mits de transactiekosten niet te zwaar wegen) is prima. Klinkt als buy-and-hold en dat is onverslaanbaar.
Geen idee, maar een poging is al gedaan hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grappig dat al mijn ETF's het goed doen behalve iShares STOXX Europe 50 UCITS ETF. Europa blijft toch enorm achter lopen qua herstel lijkt het wel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:53
Squ1zZy schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:41:
Het verschil tussen Wall Street (Dow Jones, S&P500 e.d.) vs de AEX is vrij makkelijk te begrijpen. AEX wordt het dividend niet opgeteld, bij de Amerikaanse fondsen gebeurt dit wel. Als je de AEX met herbeleggen van dividend wilt hebben, heb je de AEX GR nodig: https://www.iex.nl/Index-Koers/99189/AEX-GR.aspx En die staat inderdaad niet op een all time high, maar zit daar wel dicht tegenaan te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
DJ en S&P 500 zijn ook geen total return indices (zoals bv de DAX dat wel is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Tsurany schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:33:
Grappig dat al mijn ETF's het goed doen behalve iShares STOXX Europe 50 UCITS ETF. Europa blijft toch enorm achter lopen qua herstel lijkt het wel.
http://nos.nl/artikel/214...r-twijfels-in-europa.html
Maar op het Europese vasteland liggen de kaarten anders. De AEX trok zich wel iets aan van Wall Street, maar blijft steken rond de 450 punten. De winst voor dit jaar is, met moeite, een schamele 3 procent. De Duitse Dax-index is dit jaar zelfs nog niks opgeschoten en staat net zo hoog als voor de verkiezing van Trump. En de Franse beurs staat zelfs lager dan begin dit jaar.

Het blijft puzzelen voor economen, bedrijven en beleggers. De onzekerheid en onduidelijkheid is groot, zowel wat Trump als brexit gaan brengen, en doorgaans zorgt dat voor voorzichtige beleggers. Maar blijkbaar werkt de brutaliteit en no nonsense van Trump aanstekelijk, en leggen de Britten een soort van zelfverzekerdheid aan de dag.
Robkazoe schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:50:
[...]

Het verschil tussen Wall Street (Dow Jones, S&P500 e.d.) vs de AEX is vrij makkelijk te begrijpen. AEX wordt het dividend niet opgeteld, bij de Amerikaanse fondsen gebeurt dit wel. Als je de AEX met herbeleggen van dividend wilt hebben, heb je de AEX GR nodig: https://www.iex.nl/Index-Koers/99189/AEX-GR.aspx En die staat inderdaad niet op een all time high, maar zit daar wel dicht tegenaan te schuren.
Leuke aflevering van Planet Money over de Dow Jones en waarom deze achterhaald is: http://www.npr.org/sectio...443-dont-believe-the-hype

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 22:03
Aghanim schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:44:
[...]

Ik ga er naar kijken, bedankt!
ISIN van fondsen van Meesman:

NL0010436689 Meesman Aandelen Opkomende Landen
NL0010436671 Meesman Aandelen Europa
NL0010436663 Meesman Aandelen Wereldwijd
NL0010436697 Meesman Obligaties Wereldwijd
NL0010436705 Meesman Obligaties Eurolanden

Bron: Morningstar

[ Voor 13% gewijzigd door One-eye864 op 23-11-2016 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* natrappen is niet nodig.

[ Voor 93% gewijzigd door Krisp op 24-11-2016 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Laatst online: 19:52
Via mijn werkgever heb ik nu voor het eerst ook begeven op de aandelenmarkt.
Ik heb het volgende ingelegd:

Uw bijdrage / Your contribution (EUR): 2500
Equivalent van 20% korting / Equivalent of 20% disocunt (EUR): 625.00
Compensatie voor rente / Compensation for interest (EUR): 9.38
Total amount of (EUR): 3134.38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Bobo221 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 18:55:
Via mijn werkgever heb ik nu voor het eerst ook begeven op de aandelenmarkt.
Ik heb het volgende ingelegd:

Uw bijdrage / Your contribution (EUR): 2500
Equivalent van 20% korting / Equivalent of 20% disocunt (EUR): 625.00
Compensatie voor rente / Compensation for interest (EUR): 9.38
Total amount of (EUR): 3134.38
Er staan volgens mij geen fondsen in je post, alleen bedragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Muncher schreef op woensdag 23 november 2016 @ 18:59:
[...]

Er staan volgens mij geen fondsen in je post, alleen bedragen :)
Excuses:

Bayer AG Share

88.34 EUR | -1.27 EUR
23.Nov.2016 17:35:25 CET

Exchange 44 XETRA (Closed)
High 89.79 EUR
Low 87.96 EUR

Aandelen worden aagekocht in Maart 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Bobo221 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:00:
[...]

Excuses:

Bayer AG Share

88.34 EUR | -1.27 EUR
23.Nov.2016 17:35:25 CET

Exchange 44 XETRA (Closed)
High 89.79 EUR
Low 87.96 EUR

Aandelen worden aagekocht in Maart 2017
Waarom heb je specifiek deze gekocht en niet een pakket met aandelen/ETF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:02
Waarom is het voor Lynx bij het aanmelden zo belangrijk om te weten welk opleidingsniveau ik heb gevolgd en wie mijn werkgever is? :?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Muncher schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:27:
[...]

Waarom heb je specifiek deze gekocht en niet een pakket met aandelen/ETF?
Omdat ik verder geen keus had. (Bayer is mijn werkgever)

1 keer in het jaar kunnen medewerkers aandelen kopen waarna de werkgever 20% boven jouw eigen inleg bijlegt.

Verder kon ik ook gebruik maken van verlofdagen als inleg. (Ik had nog 48 verlofdagen over) dus mijn gehele inleg is betaald door mijn verlofdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:37:
Waarom is het voor Lynx bij het aanmelden zo belangrijk om te weten welk opleidingsniveau ik heb gevolgd en wie mijn werkgever is? :?
Omdat het een Amerikaanse broker is (IB), die dat wil weten. Lynx is alleen maar een labeltje er overheen.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:37:
Werkgever is van belang ivm handelsrestricties die je werkgever je heeft opgelegd cq. meldplicht van handel bij je werkgever. Dat melden kunnen ze automatisch voor je doen. Binck vraagt dat volgens mij ook.

Opleidingsniveau ... waarschijnlijk omdat ze denken dat een hoog opleidingsniveau betekent dat je meer kennis van zeken hebt en/of veel verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wat euro's over op mijn beleggingsrekening. Iemand een suggestie wat voor super laag risico fonds ik kan kopen? Wellicht heb ik het over 2 weken nodig (indien koop van huis)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Indien het puur om het debiteurenrisico gaat: staatsobligaties

Indien het om het rendement gaat: lekker laten voor wat het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:16:
Indien het puur om het debiteurenrisico gaat: staatsobligaties

Indien het om het rendement gaat: lekker laten voor wat het is
Bij de ene broker moet ik betalen voor tegoeden in EUR, bij de andere broker (DeGiro) is geld niet gegarandeerd boven een zeker bedrag.

Staatsobligaties, mja - maar eens doen om wat te experimenteren. Risicoloos is het niet, want prijs zakt behoorlijk weg natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Hoeft niet. Als je bv NL0011923107 koopt op 100.06% welke afloopt op 31 dec 2016 dan heb je (praktisch) geen koersrisico.

Die ISIN kwam trouwens bovendrijven door eenvoudig bij IB op Dutch te zoeken. De keuze is reuze :+

[ Voor 34% gewijzigd door Rukapul op 25-11-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:45
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:15:
Ik heb wat euro's over op mijn beleggingsrekening. Iemand een suggestie wat voor super laag risico fonds ik kan kopen? Wellicht heb ik het over 2 weken nodig (indien koop van huis)..
Het verboden woord in dit topic, een spaarrekening :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hazelnoot schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:04:
[...]

Het verboden woord in dit topic, een spaarrekening :+
Als koop van huis niet doorgaat, moet ik dan alles weer terugboeken. Zo'n gedoe.

Plus bij Amerikaanse broker heb ik vermogen daar wel nodig voor de margin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:32:
[...]
Als koop van huis niet doorgaat, moet ik dan alles weer terugboeken. Zo'n gedoe.

Plus bij Amerikaanse broker heb ik vermogen daar wel nodig voor de margin.
Niet dat ik hier verstand of ervaring mee heb, maar wat in me opkomt is een money market fund. Ik vraag me wel af of het de moeite waard is ivm transactiekosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het eerst een staatsobligatie gekocht. Loopt over 224 dagen af, 4.5%

Alleen prijs is 103.25%

Als ik het uitzit, gaat het mij dus 50 euro kosten (bij 10k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Laatst online: 13-09 11:57
Weet iemand hoe het zit met dividend ontvangen uit Zwitserland en Ierland? Ik wil via Binck een pluk Novartis AG (Zwitserland) en Medtronic (Ierland) kopen voor mijn dividendportefeuille. Zwitserland rekent normaal gesproken 35% dividendbelasting en vanuit Ierland is het normaal 20% aan belasting, maar Nederland heeft met beide landen een verdrag voor 15% dividendbelasting. Draag ik via Binck automatisch 15% af of moet ik dit later zelf regelen via de verschillende belastingdiensten? Want dat terugvragen is een hoop gedoe en dat is mij het niet waard, dan koop ik liever andere (aandelen in) bedrijven. Via Binck en Google krijg ik niet echt antwoord op deze vraag...

Ik weet dat Novartis ook een ADR heeft in de VS, maar ik wil juist bewust de CHF variant vanwege currency exposure.

Overigens ga ik dit jaar voor het eerst over de €3000 aan dividend ontvangen! :D :) .

[ Voor 5% gewijzigd door Cubic X op 25-11-2016 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
One-eye864 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:17:
[...]

ISIN van fondsen van Meesman:

NL0010436689 Meesman Aandelen Opkomende Landen
NL0010436671 Meesman Aandelen Europa
NL0010436663 Meesman Aandelen Wereldwijd
NL0010436697 Meesman Obligaties Wereldwijd
NL0010436705 Meesman Obligaties Eurolanden

Bron: Morningstar
Ik wil deze koersen in Google Now krijgen. Helaas werkt daar zoeken op ISIN niet. Veel verder dan deze benamingen kom ik niet in Google Now:

Aandelen wereldwijd:
AMS:IWRD (ishares world) of
LON:IWR (ishares msci world etf USD)

Obligaties Eurolanden:
SYBB:FRA (SPDR Ba Eur Gov EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Bij Meesman op de website staat prominent dat de kosten 0,5℅ zijn (buiten transactiekosten). Relatief goed te doen zeker als je vergelijkt met banken.
Maar wat zijn dan de kosten die je hier ziet:
http://www.morningstar.nl....aspx?id=F0000003NG&tab=5
Zijn er naast de 0,5℅ nog verborgen kosten die buiten beeld worden "verrekend"?
Betaal je in dit voorbeeld dan nog eens 0,9℅ extra dus 1,4℅ totaal? Dus 0,5℅ aan Meesman voor het faciliteren en 0,9℅ fondskosten.

[ Voor 20% gewijzigd door technorabilia op 26-11-2016 09:03 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Cubic X schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 20:36:
Weet iemand hoe het zit met dividend ontvangen uit Zwitserland en Ierland? Ik wil via Binck een pluk Novartis AG (Zwitserland) en Medtronic (Ierland) kopen voor mijn dividendportefeuille. Zwitserland rekent normaal gesproken 35% dividendbelasting en vanuit Ierland is het normaal 20% aan belasting, maar Nederland heeft met beide landen een verdrag voor 15% dividendbelasting. Draag ik via Binck automatisch 15% af of moet ik dit later zelf regelen via de verschillende belastingdiensten? Want dat terugvragen is een hoop gedoe en dat is mij het niet waard, dan koop ik liever andere (aandelen in) bedrijven. Via Binck en Google krijg ik niet echt antwoord op deze vraag...

Ik weet dat Novartis ook een ADR heeft in de VS, maar ik wil juist bewust de CHF variant vanwege currency exposure.

Overigens ga ik dit jaar voor het eerst over de €3000 aan dividend ontvangen! :D :) .
3000 euro dividend, hoe groot is je dividendportefeuille dan, rond de 100.000 zeker? En wat verwacht je aan koersrendement dit jaar?

Naast mijn ETF's wil ik eigenlijk ook wel richting een dividendportefeuille gaan werken. Tips waar te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:42

Je krijgt geen andere currency exposure door Novartis in Zwitserland te kopen dan de ADR in de VS kopen. In beide gevallen koop je precies hetzelfde aandeel, en dat aandeel is terug omgerekend in euro's altijd hetzelfde waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Damocles.NL schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 12:54:
[...]

3000 euro dividend, hoe groot is je dividendportefeuille dan, rond de 100.000 zeker? En wat verwacht je aan koersrendement dit jaar?

Naast mijn ETF's wil ik eigenlijk ook wel richting een dividendportefeuille gaan werken. Tips waar te beginnen?
Ja net iets boven de €100.000 inderdaad. Koersrendement boeit mij niet zo heel veel, ik doe het puur om het extra inkomen in de vorm van dividend. Ik heb een mix van 'dividend champions' (25+ jaren achtereen het dividend verhoogd) zoals Coca-Cola, Johnson & Johnson, McDonalds, AT&T, 3M en dergelijke aangevuld met wat 'dividend growers' zoals onder andere Starbucks, Microsoft en Mastercard. Verder heb ik nog een positie in Berkshire Hathaway van de bekende Warren Buffett, deze doet het toevallig dit jaar wel aardig wat koers betreft maar betaald geen dividend :) .

Ik weet niet of ik weer individuele aandelen zou kiezen als ik opnieuw zou beginnen. Een dividend ETF zoals SCHD of DLN vind ik ook heel interessant en het scheelt wat tijd en effort in zin van management en research.

Mocht ik wel weer met individuele aandelen beginnen dan zou ik eerst de core wat aandelen betreft opbouwen. De core moet dan bestaan uit grote bedrijven die dividend champion zijn, een goed startpunt is de CCC (champion, challengers en contenders) lijst van David Fish. De CCC-lijst bevat Amerikaanse dividend aandelen die minstens een aantal jaren achtereen het dividend hebben verhoogd. Ik zou dan research doen naar de champions dus :) .
Hielko schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:19:
[...]

Je krijgt geen andere currency exposure door Novartis in Zwitserland te kopen dan de ADR in de VS kopen. In beide gevallen koop je precies hetzelfde aandeel, en dat aandeel is terug omgerekend in euro's altijd hetzelfde waard.
Correct, maar ik wil juist wat in CHF aanhouden om naast de Euro en Dollar ook wat CHF exposure te hebben. De koersrisico's van CHF <--> Euro neem ik voor lief, net zoals ik het koersrisico Dollar <--> Euro al voor lief neem ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Ik dacht dat er voor bepaalde Zwitserse aandelen een bronheffing bestond die lager was dan die 35%, maar ik vind het niet meer terug welke de voorwaarde dan was.

Aha:
Van dividenden van Zwitserse aandelen houdt u van het brutobedrag slechts 47,45% over. De Zwitserse bronheffing bedraagt immers liefst 35%. Er is evenwel één uitzondering: indien een Zwitsers bedrijf haar dividend betaalt vanuit de zogenaamde ‘capital contribution reserves’. Dan is er geen 35% bronheffing verschuldigd. Voor Adecco is dat bijvoorbeeld het geval voor 0,90 CHF van de 2,4 CHF die wordt uitbetaald. Ook bij BB Biotech (zowat 12,25 CHF van de 14,5 CHF p.a.) was dat het geval. LafargeHolcim betaalt 1,50 CHF uit over boekjaar 2015, eveneens uit deze reserves. Bij Novartis en Roche is dat traditioneel niet het geval.
https://static.tijd.be/be...20160412_naderbekeken.pdf

[ Voor 69% gewijzigd door Fuelke op 26-11-2016 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

kraades schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 08:57:
Bij Meesman op de website staat prominent dat de kosten 0,5℅ zijn (buiten transactiekosten). Relatief goed te doen zeker als je vergelijkt met banken.
Maar wat zijn dan de kosten die je hier ziet:
http://www.morningstar.nl....aspx?id=F0000003NG&tab=5
Zijn er naast de 0,5℅ nog verborgen kosten die buiten beeld worden "verrekend"?
Betaal je in dit voorbeeld dan nog eens 0,9℅ extra dus 1,4℅ totaal? Dus 0,5℅ aan Meesman voor het faciliteren en 0,9℅ fondskosten.
De 0,5% is inclusief de kosten van het onderliggende fonds. Waarom Morningstar 0,65% laat zien weet ik niet, maar Morningstar is niet de officiële bron. Misschien was het vroeger ooit 0,65% en is Morningstar het vergeten aan te passen?

Overigens is ℅ geen procentteken, maar een 'care of' teken. Als je inzoomt zie je dat het meer op c/o dan op % lijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Bedankt, ik heb het voor alle zekerheid nog aan Meesman zelf gevraagd.
Ik heb inderdaad een ℅ ipv % gebruikt. Ik heb echt een bril nodig...

Edit:
Ik ben dan ook wel benieuwd wat de "management fee" precies inhoudt.
Hier bv. 0,19%:
http://www.morningstar.nl....aspx?id=F0GBR063YX&tab=5

[ Voor 37% gewijzigd door technorabilia op 27-11-2016 09:32 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Weet iemand hoe het zit met dividend ontvangen uit Zwitserland en Ierland? Ik wil via Binck een pluk Novartis AG (Zwitserland) en Medtronic (Ierland) kopen voor mijn dividendportefeuille. Zwitserland rekent normaal gesproken 35% dividendbelasting en vanuit Ierland is het normaal 20% aan belasting, maar Nederland heeft met beide landen een verdrag voor 15% dividendbelasting. Draag ik via Binck automatisch 15% af of moet ik dit later zelf regelen via de verschillende belastingdiensten?
Bronbelasting zal automatisch ingehouden worden. Staat op het Binck-afschrift. En dat is inderdaad 15% als dat in het belastingverdrag is afgesproken. Daar hoef je verder dus niets aan te doen behalve bij de belastingaangifte de bronbelasting op te voeren zodat die in mindering wordt gebracht op je VRH.
Want dat terugvragen is een hoop gedoe en dat is mij het niet waard, dan koop ik liever andere (aandelen in) bedrijven. Via Binck en Google krijg ik niet echt antwoord op deze vraag...
Terugvragen gaat je sowieso praktisch niet lukken. Je hebt dan (genotariseerde) documenten van je broker, belastingdienst, etc. nodig wat je typisch niet gaat lukken. In dat opzicht zijn belastingverdragen gewoon een wassen neus. Frankrijk is hier een notair voorbeeld. Ik heb diverse Franse deelnemingen waaronder een met 6.5% dividendrendement...
Naar ik heb begrepen kun je in het algemene geval geen (bron)heffingen ontlopen door een ADR variant te kopen. De details heb ik niet meer bij de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 26-11-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:42
Klopt, ADR is in principe identiek. Geloof dat Royal Dutch Shell een soort van interessante uitzondering is omdat het bedrijf zowel Nederland als Engels is, en de aandelen die in beide landen verhandeld worden daadwerkelijk verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Rukapul schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 20:16:
[...]

Bronbelasting zal automatisch ingehouden worden. Staat op het Binck-afschrift. En dat is inderdaad 15% als dat in het belastingverdrag is afgesproken. Daar hoef je verder dus niets aan te doen behalve bij de belastingaangifte de bronbelasting op te voeren zodat die in mindering wordt gebracht op je VRH.

[...]
Ah, dat is goed nieuws. Als Binck alleen het bedrag inhoud dat ik verschuldigd ben om te betalen dan scheelt dat al een hoop gedoe :) .
Terugvragen gaat je sowieso praktisch niet lukken. Je hebt dan (genotariseerde) documenten van je broker, belastingdienst, etc. nodig wat je typisch niet gaat lukken. In dat opzicht zijn belastingverdragen gewoon een wassen neus. Frankrijk is hier een notair voorbeeld. Ik heb diverse Franse deelnemingen waaronder een met 6.5% dividendrendement...
[...]
Maar als er al 15% wordt ingehouden in plaats van het lokale plaatselijke tarief, dan heb je er verder toch geen omkijken naar? Die 15% krijg niet terug. Ik geef het dividend altijd aan in mijn belastingaangifte en dat wordt dan verrekend :) .
,
Naar ik heb begrepen kun je in het algemene geval geen (bron)heffingen ontlopen door een ADR variant te kopen. De details heb ik niet meer bij de hand.
Klopt, het tarief is afhankelijk van de plaats van vestiging van het bedrijf en niet afhankelijk van de plaats waar de aandelen verhandeld worden (met Shell en Unilever als uitzondering geloof ik). Medtronic is een leuk voorbeeld, dit is een Amerikaans bedrijf dat tot 2014 gevestigd was in de VS. Later hebben ze een Ierse farmaceut overgenomen en de hoofdzetel/vestigingsplaats verplaatst naar Ierland waardoor ze nu Ierse belasting betalen en ook de Ierse bronbelasting (20%) i.p.v. Amerikaanse brondbelasting (30% geloof ik) wordt geheven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Cubic X schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:45:
Maar als er al 15% wordt ingehouden in plaats van het lokale plaatselijke tarief, dan heb je er verder toch geen omkijken naar? Die 15% krijg niet terug. Ik geef het dividend altijd aan in mijn belastingaangifte en dat wordt dan verrekend :) .
Yup. Dat werkt dus voor het merendeel van de landen, maar bijvoorbeeld dus niet voor Frankrijk omdat het belastingverdrag het daar niet maximeert op 15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Rukapul schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:48:
[...]

Yup. Dat werkt dus voor het merendeel van de landen, maar bijvoorbeeld dus niet voor Frankrijk omdat het belastingverdrag het daar niet maximeert op 15%.
Oh ja, dat is ook zo! Ik heb in de begintijd van mijn portefeuille een positie gehad in Sanofi en daar werd inderdaad veel belasting van ingehouden, dat is ook de reden dat ik dat nu wil voorkomen met Novartis en Medtronic ;) . Frankrijk heeft toch ook nog zoiets als een transactie taks? Dat waren onder andere redenen om te stoppen met Franse deelnemingen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Zr40 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 19:04:
[...]

De 0,5% is inclusief de kosten van het onderliggende fonds. Waarom Morningstar 0,65% laat zien weet ik niet, maar Morningstar is niet de officiële bron. Misschien was het vroeger ooit 0,65% en is Morningstar het vergeten aan te passen?

Overigens is ℅ geen procentteken, maar een 'care of' teken. Als je inzoomt zie je dat het meer op c/o dan op % lijkt ;)
Klopt, voor de volledigheid het antwoord van meesman:

Hartelijk dank voor uw bericht. De kosten die Morningstar weergeeft zijn kosten uit het verleden. Deze waren aangepast op hun website, maar zijn blijkbaar weer teruggezet. Ik zal contact met hen opnemen om te vragen dit weer te corrigeren.

De lopende kosten zijn voor al onze fondsen 0,5%.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Damocles.NL schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 12:54:

Dat dividend beleggen is een wassen neus. Het idee dat een bedrijf altijd dividend zal uitkeren klopt niet. Wat voor "dividend aristocrats" of dividendkampioenen je ook neemt.

Op gegeven moment kom je een bedrijf tegen dat plotseling het mes zet in het dividend (voorbeelden te over, denk aan banken of aan Alcoa). Dan gaat je performance volledig door het putje. Dividend biedt niet de zekerheid die veel beleggers verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Zwitserland gaat 35% vanaf via Binck. Daar moet je dus zelf achteraan gaan om de rest van je dividend binnen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:34:
[...]

Dat dividend beleggen is een wassen neus. Het idee dat een bedrijf altijd dividend zal uitkeren klopt niet. Wat voor "dividend aristocrats" of dividendkampioenen je ook neemt.

Op gegeven moment kom je een bedrijf tegen dat plotseling het mes zet in het dividend (voorbeelden te over, denk aan banken of aan Alcoa). Dan gaat je performance volledig door het putje. Dividend biedt niet de zekerheid die veel beleggers verwachten.
Bij veel bedrijven is (jaar na jaar hoger) dividend uitkeren een doel op zich. Dat kan lang goed gaan, maar het vertroebelt altijd de focus van het bedrijf. En dan prevaleert dividend uitkeren boven investeren.
Dividend uitkeren hoort een gevolg te zijn, geen doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Interessante aflevering van VPRO Tegenlicht van afgelopen zondag. Gaat over het monetaire beleid van de ECB, de verhouding met de markt en wat de invloed van de maandelijkse 80 miljard is op beleggers en overheidsbeslissingen:

http://www.vpro.nl/progra...6-2017/geldscheppers.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Muncher schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:59:
Interessante aflevering van VPRO Tegenlicht van afgelopen zondag. Gaat over het monetaire beleid van de ECB, de verhouding met de markt en wat de invloed van de maandelijkse 80 miljard is op beleggers en overheidsbeslissingen:

Ik zag op het slot een mevrouwtje die de jaren 50 idealiseerde. Vaste wisselkoersen en zo. Economische groei.

En bittere armoede door gebrek aan handel, dat was ze vast even vergeten. Heb geen hoge pet op van Tegenlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Xanaroth schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:54:
[...]

Zwitserland gaat 35% vanaf via Binck. Daar moet je dus zelf achteraan gaan om de rest van je dividend binnen te halen.
Damn, dat is jammer. Heb je ervaring met Binck en Zwitserse aandelen? Het zelf terugvragen is mij teveel moeite voor die paar centen, dat is een ellenlange procedure :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 11:28
Hallo allen,

Zoals velen voor mij ben ik me aan het inlezen in het investeren (buy-and-hold) voor de lange termijn.
Nu zie ik op meerdere plekken terugkomen om aandelen in VTI/VXUS te kopen. VTI ziet er inderdaad goed uit (voor zover mijn onervaren oog dat ziet), maar VXUS lijkt niet heel positief te lopen. Is het nog steeds verstandig om daar op in te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Je vergeet het dividend hierbij. Verstandig lijkt het mij zeker, misschien is het over half jaar wel anders, niemand kan dat voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Cubic X schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:24:
[...]

Damn, dat is jammer. Heb je ervaring met Binck en Zwitserse aandelen? Het zelf terugvragen is mij teveel moeite voor die paar centen, dat is een ellenlange procedure :X .
Ja, heb daar paar zitten en neem ook de moeite niet om de procedure aan te gaan. Het is wel iets om in de gaten te houden, alleen met giganten als Nestle neem ik dat voor lief. Zijn te weinig van dergelijke bedrijven om heel kieskeurig te doen over de valuta, helemaal als CHF exposure juist iets is dat je wilt toevoegen.

Komt vanzelf een punt dat het gaat lonen elk jaar dat formulier in te vullen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:30
Spacey1989 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:41:
Hallo allen,

Zoals velen voor mij ben ik me aan het inlezen in het investeren (buy-and-hold) voor de lange termijn.
Nu zie ik op meerdere plekken terugkomen om aandelen in VTI/VXUS te kopen. VTI ziet er inderdaad goed uit (voor zover mijn onervaren oog dat ziet), maar VXUS lijkt niet heel positief te lopen. Is het nog steeds verstandig om daar op in te stappen?
Mijn kristallen bol is beslagen vandaag dus ik weet niet welke het beste resultaat zal hebben over 15 jaar.

Er zijn allerlei scenarios te bedenken waarbij de ene of de andere beter is.

Het is inderdaad zo dat VTI het beter doet dan VXUS in de afgelopen 5 jaar.

Dus dan zou je kunnen redeneren dat VTI binnenkort terug zal moeten vallen naar het gemiddelde en dat VXUS een inhaalslagje zou kunnen maken. Aan de andere kant, misschien heeft de US wel een systematisch voordeel t.o.v. de rest van de wereld en blijft hierdoor grotere groei vertonen.

Ik heb beide ETF's in mijn mandje zitten want ik heb geen passend antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 11:28
Ik had dit antwoord wel kunnen verwachten :-)

In ieder geval goed om te horen dat deze minder positieve trend jullie niet tot zorgen doet brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:18
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:34:
[...]

Welke strategie / criteria pas jij toe ? Groeibedrijven uitzoeken ? Dividend beleggen is in mijn beleving niet alleen blind dividend aandelen kopen. Het is van belang om ondergewaardeerde bedrijven uit te zoeken. Dat is het altijd natuurlijk, maar als dat dan ook bedrijven zijn die al heel lang een leuk dividend uitkeren is dat in mijn optiek zeker niet verkeerd. Als extra criterium lijkt me dit geen slechte.

Maar graag leer ik van andere invalshoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CornermanNL schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:35:
[...]

Welke strategie / criteria pas jij toe ? Groeibedrijven uitzoeken ? Dividend beleggen is in mijn beleving niet alleen blind dividend aandelen kopen. Het is van belang om ondergewaardeerde bedrijven uit te zoeken. Dat is het altijd natuurlijk, maar als dat dan ook bedrijven zijn die al heel lang een leuk dividend uitkeren is dat in mijn optiek zeker niet verkeerd. Als extra criterium lijkt me dit geen slechte.

Maar graag leer ik van andere invalshoeken.
Ik doe helemaal niet meer in losse aandelen. Wat ik nog heb, gaat er binnenkort uit. Behalve overigens echte overname situaties (Delta Lloyd).

Losse fondsen hebben afgelopen jaren alleen maar wat rendement gekost. Een bleeder en je rendement op losse aandelen is foetsie.

Doe alleen nog maar ETF's en perpetual bonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:18
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:36:
[...]

Ik doe helemaal niet meer in losse aandelen. Wat ik nog heb, gaat er binnenkort uit. Behalve overigens echte overname situaties (Delta Lloyd).

Losse fondsen hebben afgelopen jaren alleen maar wat rendement gekost. Een bleeder en je rendement op losse aandelen is foetsie.

Doe alleen nog maar ETF's en perpetual bonds.
Bedankt ! , ETF's zorgen ook nog eens voor een goede spreiding en lage kostenratio. Ik heb er ook een aantal maar daarnaast heb ik ook nog steeds losse fondsen. Ik blijf het leuk vinden om uit te zoeken. Maar het is inmiddels wel bewezen dat ETF's door de lage kosten en spreiding de juiste weg zijn.

Ik blijf nog even eigenwijs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 18:31

BTU_Natas

Superior dutchie

Aangezien het einde van 2016 nadert, op welke datum gaan we YTD met elkaar vergelijken? Laatste beurs dag van het jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
*knip* monetaire politiek op zichzelf is hier offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 30-11-2016 16:53 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Muncher schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:59:

Ok, Fair enough. Maar als je kijkt naar de€80.000.000.000 kapitaal injectie per maand die niet langer dan een aantal jaar is vol te houden. Dan is in de periode erna toch een enorme dip te verwachten. Hoe moet je daarmee omgaan?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Cubic X schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:24:
[...]

Als het gaat om CHF exposure, kijk je dan niet beter naar ofwel een money market fonds, of naar een goed Zwitsers bedrijf met een laag dividendrendement? Dat laatste is natuurlijk wel makkelijk gezegd dan gedaan :P

Misschien kan je inspiratie opdoen uit de posities van The Swiss Helvetia Fund ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Vandaag op BNR: hoe indexfondsen invloed uitoefenen op aandeelhoudersvergaderingen. Eigenlijk rare situatie, want deze fondsen zijn passief. Maar door hun omvang, hebben ze soms een redelijk stem tijdens de vergaderingen.

https://www.bnr.nl/radio/...cht-hebben-over-bedrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Hmmm losse aandelen lijkt mij toch niet de juiste weg voor dividend, ik kom net VYM – Vanguard High Dividend Yield tegen. Klinkt als een leuke aanvulling naast VTI en VXUS. Al vraag ik mij af welke verhouding je dan moet gaan aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JortK
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09-2022
kraades schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:33:
[...]

Ok, Fair enough. Maar als je kijkt naar de€80.000.000.000 kapitaal injectie per maand die niet langer dan een aantal jaar is vol te houden. Dan is in de periode erna toch een enorme dip te verwachten. Hoe moet je daarmee omgaan?
Men hoopt natuurlijk dat de inflatie gaat aantrekken, waardoor een behoorlijk deel van de injecties weer "verdampt". :)

Probleem is alleen (zoals men ook aangeeft) dat veel van dat geld niet in de "reële" economie terecht komt, waardoor de inflatie ook niet toeneemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damocles.NL schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:41:
Hmmm losse aandelen lijkt mij toch niet de juiste weg voor dividend, ik kom net VYM – Vanguard High Dividend Yield tegen. Klinkt als een leuke aanvulling naast VTI en VXUS. Al vraag ik mij af welke verhouding je dan moet gaan aanhouden.
Het probleem is dat deze dividend ETF's niet beter renderen dan normale ETF's. Ook gecorrigeerd voor risico blijkt het niet zo'n succes, vergeleken met goedkope SPY of VTI ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:11
Vraagje aan jullie over VTI en VXUS, aangezien deze naar mijn weten niet op de Euronext genoteerd zijn. Hoe doen jullie dat met dividendbelasting terughalen? Zag een paar posts hierover hierboven, maar kan het niet precies vinden.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 18-09 06:54
Muncher schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:16:
Vandaag op BNR: hoe indexfondsen invloed uitoefenen op aandeelhoudersvergaderingen. Eigenlijk rare situatie, want deze fondsen zijn passief. Maar door hun omvang, hebben ze soms een redelijk stem tijdens de vergaderingen.

https://www.bnr.nl/radio/...cht-hebben-over-bedrijven
Heb het ook gehoord, maar dat heeft niet zo veel te maken met wat in dit topic met ETF bedoeld wordt. Om een indexfund een significant aandeel in 1 bedrijf te laten hebben, moet dat fonds een zeer beperkte index volgen. En dat staat nu precies tegenover het principe van grote spreiding wat hier wordt aangehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:34:
[...]

Het probleem is dat deze dividend ETF's niet beter renderen dan normale ETF's. Ook gecorrigeerd voor risico blijkt het niet zo'n succes, vergeleken met goedkope SPY of VTI ETF's.
Er zijn meerder wegen naar Rome in belegging land. ETF's zijn een simpel redelijk verstandige keuze te noemen, maar zijn niet per definitie de beste. (En verre van de slechste)

De kosten van een ETF vind ik nog steeds te hoog, dat kan veel lager. Maar dan zit er wat meer werk in. Het blijf ook een hobby, al hoop ik er ooit van te kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
DappereDodo schreef op donderdag 1 december 2016 @ 05:47:
[...]

Heb het ook gehoord, maar dat heeft niet zo veel te maken met wat in dit topic met ETF bedoeld wordt. Om een indexfund een significant aandeel in 1 bedrijf te laten hebben, moet dat fonds een zeer beperkte index volgen. En dat staat nu precies tegenover het principe van grote spreiding wat hier wordt aangehangen.
Zelfs ETF's die tienduizend verschillende aandelen hebben, verdelen hun geld niet eerlijk over die aandelen.
Neem bijvoorbeeld IVV, een grote S&P500 tracker. Die heeft 3,14% in Apple zitten en 2,5% in Microsoft.
Dat is respectievelijk 2,7 en 2,2 miljard dollar. In beide gevallen is dit ongeveer 0,5% van de aandelen van dat bedrijf.
Op dezelfde manier heeft VXUS meer dan 1% van Nestle in zijn bezit.

Als je dan ook nog bedenkt dat een grote uitgever van ETF's als bijvoorbeeld Morningstar of Blackrock meerdere ETF's hebben met een deel dezelfde aandelen. Dan heb je al snel een stem op de aandeelhouders vergadering.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
BTU_Natas schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:39:
[...]

Er zijn meerder wegen naar Rome in belegging land. ETF's zijn een simpel redelijk verstandige keuze te noemen, maar zijn niet per definitie de beste. (En verre van de slechste)

De kosten van een ETF vind ik nog steeds te hoog, dat kan veel lager. Maar dan zit er wat meer werk in. Het blijf ook een hobby, al hoop ik er ooit van te kunnen leven.
Hmmm, wat is de beste, meest verstandige, volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Ik stel mijn eigen ETF samen , . Ik reken de solvabiliteit en rentabiliteit uit, en hanteer nog een aantal arbitraire voorwaarden (bedrijf moet groot genoeg zijn, winstgevend, en meerdere bronnen kwa kasstroom en een optie voor drip hebben)

Ik beleg, nu sinds 2jaar, en tot nu toe, draait het als een trein (ytd elkaar, 30%+)

Ook interessant, op het bogleheads forum, vind je nu een artikel, waar in staat dat small caps het in de long run winnen van large cap etf beleggingen.

[ Voor 23% gewijzigd door BTU_Natas op 01-12-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Klopt het dat het niet mogelijk is om bij Degiro realtime koersen van NYSE Arca (VTI) te volgen, dus zonder 15m delay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:33
Tanooki schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:20:
Klopt het dat het niet mogelijk is om bij Degiro realtime koersen van NYSE Arca (VTI) te volgen, dus zonder 15m delay?
kreeg daar gisteren een mailtje over van degiro
Gratis real-time koersen voor US aandelen

Met de feestmaand voor de deur verheugt het ons dat wij u vanaf 1 december gratis real-time koersen van Amerikaanse aandelen kunnen aanbieden. De koersen komen van BATS, de grootste Amerikaanse aandelenbeurs naast NASDAQ en NYSE.

Zodra u een transactie in Amerikaanse aandelen verricht ontvangt u binnen 24 uur gratis real-time koersen. Deze blijft u ontvangen tot het eind van de daarop volgende maand. Mocht u niet handelen in de US maar wel de koersen willen zien dan kunt u zich hier ook op abonneren. Zie de tarievenlijst voor de kosten van het abonnement. Een overzicht van de koersen die u via BATS ontvangt treft u hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTU_Natas schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:39:
[...]

Neuh, de kosten van ETF's zijn doorgaans superlaag. Dat kan je als particulier echt niet overtreffen. Tenzij je nooit herweegt, maar dan loop je teveel extra risico.

Het nadeel van ETF's is dat het saai is. En jij vindt stockpicking leuk. Dat is een prima argument (serieus) ;)

Zelf trouwens ook op 30% ytd. Alleen ben ik zo'n beetje vol belegd - geen spaargeld oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tanooki schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:20:
Ik zit bij lynx met hetzelfde 'probleem'. Via tradingview.com kan je met mooie grafieken veel koersen alsnog realtime volgen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
Acomo op dit moment op een mooie aanbieding van ruim 20%. Lijkt mij dat het bedrijf er fundamenteel gezien even sterk uitziet als ca. 6 maanden geleden, toen het aandeel de 25 aantikte.

Gezien o.a. de redelijk hoge PB, hoge korte termijn schuld en wisseling aan het roer voor mij op dit moemnt niet interessant, maar wellicht voor de dividendbeleggers een mooi instapmoment. Acomo doet tegen de huidige koers toch zo'n 5% dividend.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardbeg10 op 01-12-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Ardbeg10 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:29:
Acomo op dit moment op een mooie aanbieding van ruim 20%. Lijkt mij dat het bedrijf er fundamenteel gezien even sterk uitziet als ca. 6 maanden geleden, toen het aandeel de 25 aantikte.

Gezien o.a. de redelijk hoge PB, hoge korte termijn schuld en wisseling aan het roer voor mij op dit moemnt niet interessant, maar wellicht voor de dividendbeleggers een mooi instapmoment. Acomo doet tegen de huidige koers toch zo'n 5% dividend.
Een high risk aandeel, prima tip voor de gokker onder ons. Geen lange termijn keuze dunkt me.

https://swanest.com/quote...terdam-ADAM%20COMMODITIES
http://www.acomo.nl/acomo...tepping-down-in-may-2017/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
Lijkt me een duidelijke mening. Mag ik je om je onderbouwing en je definitie van "high risk" vragen?

[ Voor 199% gewijzigd door Ardbeg10 op 01-12-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Tijdje geleden AB inbev bijgekocht. Staan ze nu in totaal -10% :( . slechte timing.
Gaat gelukkig wel goed met zowat alles gerelateerd aan de olie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
alaintje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:32:
Tijdje geleden AB inbev bijgekocht. Staan ze nu in totaal -10% :( . slechte timing.
Heb je wel doelen gesteld wanneer je zou uitstappen? Of is dit meer een long term investering?

Ik ben(na een jaar stilstaan) mij aan het richten op een andere strategie. In plaats van losse aandelen spreid ik de investering over meerdere bedrijven in een zelfde industrie(mix van underperformers + grote bedrijven). Tot nu toe lijkt dat best aardig te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
LED-Maniak schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:55:
[...]

Heb je wel doelen gesteld wanneer je zou uitstappen? Of is dit meer een long term investering?

Ik ben(na een jaar stilstaan) mij aan het richten op een andere strategie. In plaats van losse aandelen spreid ik de investering over meerdere bedrijven in een zelfde industrie(mix van underperformers + grote bedrijven). Tot nu toe lijkt dat best aardig te werken.
Sowieso long term. Maar het is toch altijd leuker om groene cijfers te zien dan rode.
Maar net zoals amg (advanced metals) verwacht ik niet dat deze op de long term (5+jaar) lager zullen staan dan nu.
Tevens ontvang ik van Inbev nog wat dividend.

Ik koop in een vaste cyclus ETF's.
De meeste staan nog rood, zelfs na enkele maanden, behalve de s&p 500 en vxus. Maar bij degiro wordt het dividend/uitkering volgens mij niet in het totaal resultaat weergegeven. Dus dat zou ik in mijn eigen bestand dan moeten nakijken. En dan heb ik denk ik wel winst op meerdere ETF's.
Maar aandelen van shell en sbm hebben mij meer opgeleverd dan alle etf's bij elkaar. Maar dit kan (zeer) sterk verschillen per dag door de olie.

Deze maand stap ik in op de Global REIT van ishares. Eigenlijk alweer te laat aan de historie te zien, maar goed dat maakt niet veel voor de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubic X
Ardbeg10 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:29:

Ah Acomo, mijn NL portfolio topper! :D . Ooit gekocht in 2012 voor €12.30 en lekker 'op de plank' laten liggen. Ondertussen aantal jaren een dik dividend gekregen en redelijke koerswinst. Acomo is geen populair aandeel, maar zeer solide wat mij betreft. De wisselingen aan de top zijn jammer, maar dat overleven ze wel. Ik houd ze nog wel een aantal jaren vast :) .
alaintje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:32:
AB Inbev wordt voor mij nu pas interessant. Het enige nadeel voor mij is dat ze geen stabiel dividend kennen (meerdere jaren althans) en een beetje koopziek zijn met daardoor een enorme schuld. Nu er geruchten zijn dat hun volgorde aankoop wel eens Coca-Cola kon worden ben ik heel benieuwd waarvan ze dat eventueel gaan financieren...Een groot pluspunt wat mij betreft is dat 3G Capital achter AB Inbev zit, dat is wel een goede club om dit soort mega overnames te doen. 3G Capital is wel van de efficiëntie: grote aankopen doen, flink snijden in de kosten (overhead eruit, personeel eruit, etc.) en vervolgens de winst enorm verhogen en aandeelhouders verwennen :> :) . Misschien neem ik binnenkort wel een positie in AB Inbev ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
KW25 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:59:
Vraagje aan jullie over VTI en VXUS, aangezien deze naar mijn weten niet op de Euronext genoteerd zijn. Hoe doen jullie dat met dividendbelasting terughalen? Zag een paar posts hierover hierboven, maar kan het niet precies vinden.
Je vraagt sneeuwt een beetje onder in de discussies, maar ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar. :o
Is het voldoende om een W-8BEN formulier in te vullen bij bijvoorbeeld de Giro?

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
[...]

AB Inbev wordt voor mij nu pas interessant. Het enige nadeel voor mij is dat ze geen stabiel dividend kennen (meerdere jaren althans) en een beetje koopziek zijn met daardoor een enorme schuld. Nu er geruchten zijn dat hun volgorde aankoop wel eens Coca-Cola kon worden ben ik heel benieuwd waarvan ze dat eventueel gaan financieren...Een groot pluspunt wat mij betreft is dat 3G Capital achter AB Inbev zit, dat is wel een goede club om dit soort mega overnames te doen. 3G Capital is wel van de efficiëntie: grote aankopen doen, flink snijden in de kosten (overhead eruit, personeel eruit, etc.) en vervolgens de winst enorm verhogen en aandeelhouders verwennen :> :) . Misschien neem ik binnenkort wel een positie in AB Inbev ;) .
Dat van Coca-Cola wost ik niet.
Die bezit ik zelf trouwens ook :p . Alhoewel een kleiner percentage, gegokt 2-4% van mijn portefeuille, inbev is daarentegen wat groter.
Het dividend is inderdaad wat wisselend en het opkopen is denk ik wel nodig om de grootste te blijven, maar dat kost ze inderdaad veel geld. Maar een bedrijf hoeft niet per se winstgevend te zijn, toch :+ .

edit:/
Laat DeGiro bij jullie ook maar tot 8 november terug kijken bij bepaalde aandelen?

[ Voor 3% gewijzigd door alaintje op 02-12-2016 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:11
.SnifraM schreef op donderdag 1 december 2016 @ 19:08:
[...]

Je vraagt sneeuwt een beetje onder in de discussies, maar ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar. :o
Is het voldoende om een W-8BEN formulier in te vullen bij bijvoorbeeld de Giro?
Nog een beetje gekeken. Lijkt me wel dat een W-8BEN formulier invullen genoeg moet zijn. Vanaf volgend jaar maar eens wat in beleggen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.