Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.797 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
ngroenewoud2 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:06:
[...]

Stelling:

Wie is het eens dat de beurs 85% van de tijd zijwaarts beweegt?
Eens. Maar in die ene 0,1% dat de beurs 50% zakt in de week volgend op je positie opening heb je een groot probleem.

Komt niet vaak voor... Maar het gebeurt toch echt vaak genoeg om er rekening mee te houden ;)

Gooi 5x een dobbelsteen achter elkaar. Heb je niet 5x 6 dan krijg je van mij 1 cent. Als je wel 5x 6 gooit krijg ik 1000 euro van je. Je mag zo vaak spelen als je wilt. Gemiddeld verdien ik dan 1 cent per keer dat je speelt.

Nu hou ik er over op, iedereen mag zelf z'n hoofd stoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngroenewoud2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-04-2023
Ha, gevoelig puntje zie ik al.

Veel doemscenario's hoor ik. Wat natuurlijk altijd kan gebeuren. Zeker 0,1 procent of 0,0001%. Jullie hebben gelijk. Wat ik eigenlijk niet heb gehoord is een oplossing om die 0,1 of 0,0001% kans dat het verkeerd gaat.

Hoe doen jullie dat?

[ Voor 80% gewijzigd door ngroenewoud2 op 28-10-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Genoeg (100% vh risico) cash aanhouden zodat je daarna door kunt rollen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 28-10-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
ngroenewoud2 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:02:
Ha, gevoelig puntje zie ik al.

Veel doemscenario's hoor ik. Wat natuurlijk altijd kan gebeuren. Zeker 0,1 procent of 0,0001%. Jullie hebben gelijk. Wat ik eigenlijk niet heb gehoord is een oplossing om die 0,1 of 0,0001% kans dat het verkeerd gaat.

Hoe doen jullie dat?
Uiteraard geheel voor mijn rekening :) :
Er is geen oplossing voor, anders zou je een gegarandeerd rendement hebben.
Een verzekering kost geld, maar het ironische is dat die verzekering dus maar voor 0,0001% van de gevallen nodig is. Dus je geeft meestal stukjes rendement weg, voor niks.

Een ander nadeel is dat de kanspercentages berekend zijn op basis van het verleden. Kanspercentages variëren tussen verschillende (al dan niet overlappende) periodes.

Of de kans nou 0,00001% of 0,1% of 10% is, het doemscenario kan morgen en daarna de week erna weer plaats vinden. Een soort van 50% (wel of niet). Ik maak vaak de grap dat je 50% kans hebt om de loterij te winnen: je wint hem of je wint hem niet (en verdacht veel mensen gaan glazig kijken).
Je weet dus ook niet wat de toekomstige percentages zijn.

@Pirke: doorrollen is volgens mij dodelijk (of was het sarcastisch?). Je kan er een keer mee wegkomen, maar die keer dat dat niet lukt (en die keer komt) had je echt al je geld op een 2% deposito willen hebben...

[ Voor 12% gewijzigd door poehee op 28-10-2016 17:52 . Reden: 1 quote verwijderd ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 10:32
Is er een vergelijkbaar topic met ervaringen met partijen waar je je vermogen laat beleggen? En dan heb het over bijvoorbeeld 5K en niet 50K...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Damocles.NL schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 10:18:
Is er een vergelijkbaar topic met ervaringen met partijen waar je je vermogen laat beleggen? En dan heb het over bijvoorbeeld 5K en niet 50K...
Ik denk niet dat dat er is met zo'n klein vermogen. Je gaat dan gewoon nat op de kosten. Na de woekerpolisaffaire zijn financiele instellingen voorzichtiger geworden en moeten ze transparanter zijn in hun kosten.

Mijn advies zou zijn om het gewoon "zelf" te doen met een All World ETF. Een zondag middag wat er over lezen en je kunt het ook. Kosten daarvan zijn een stuk lager en door de grote spreiding loop je minder risico. Een account bij Degiro maandelijks de iShares All World ETF op de Amsterdamse beurs in Euro kopen is het heel makkelijk en de kosten zijn zeer laag. De ETF kost 0.25%, dat word van de koers afgehaald per jaar. Degiro zou gratis moeten zijn met die aanpak als ik de voorwaarde en tarieven bekijk. Iets wat ik niet snap dus misschien dat mensen die bij Degiro zitten hier opheldering over kunnen geven?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deludi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 16:36
Hoi,

DeGiro verdient bij aankoop geld aan de Euro-=>Dollar transactie en bij verkoop vice versa.
Tevens kunnen ze bij een standaard account (= non-custody) jouw effecten uitlenen.
Ze verdienen ook geld (rente) op jouw niet-belegde geld.
Er zijn vast wel meer zaken waarmee ze toch nog marge maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
deludi schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:43:
Hoi,

DeGiro verdient bij aankoop geld aan de Euro-=>Dollar transactie en bij verkoop vice versa.
Tevens kunnen ze bij een standaard account (= non-custody) jouw effecten uitlenen.
kosten bij rood staan.
Toegang tot buitenlandse beurzen.

Het zijn allemaal kleine vaste bedragen waar je weinig van voelt als je enkele tienduizenden euro's belegt. Dan ben je bij DeGiro een stuk beter af dan bij een bank die elk jaar 1-2% van je vermogen als marge rekent
Bij kleine bedragen (een paar duizend) worden ze een heel stuk minder interresant.
Maar eerlijk gezegd, als je zo weinig geld "over" hebt kun je het beter op je spaarrekening laten staan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:06

Armada

-Wat wil je weten?-

RocketKoen schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:40:
[...]
Maar eerlijk gezegd, als je zo weinig geld "over" hebt kun je het beter op je spaarrekening laten staan.
Hmmm, dat je met 5k wilt gaan beleggen wil nog niet zeggen dat er niet al een x bedrag op je spaarrekening staat. Het wil ook niet zeggen dat het niet gestaag groeit in de komende jaren door meer inleg. En ook bij een lager bedrag (en dat je werkelijk over hebt), lijkt een degelijke belegging, goed gespreid, weinig kosten, aanzienlijk beter dan de vergoedingen op spaarrekeningen op dit moment.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Armada schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 00:22:
[...]

Hmmm, dat je met 5k wilt gaan beleggen wil nog niet zeggen dat er niet al een x bedrag op je spaarrekening staat. Het wil ook niet zeggen dat het niet gestaag groeit in de komende jaren door meer inleg. En ook bij een lager bedrag (en dat je werkelijk over hebt), lijkt een degelijke belegging, goed gespreid, weinig kosten, aanzienlijk beter dan de vergoedingen op spaarrekeningen op dit moment.
5k vind ik een prima beginpunt. Als je daarna maandelijks wat extra inlegt is het beter dan een spaarrekening.
Maar 1 of 2 duidend euro is de moeite niet. Zeker omdat je door een aantal vaste kosten moeilijk rendement haalt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deludi schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:43:
Hoi,

Inhouse matching.
http://www.amsterdamtrade...egiro-screws-clients.html

(Zelfs als het correct wordt uitgevoerd, levert het geld op. In link hierboven wordt het niet goed uitgevoerd)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2016 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
aufbakanleitung schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:42:
Ik zit er aan te denken €6000 te beleggen via de Giro in indextrackers in de volgende verhouding:
  • 40% Vanguard Total Stock Market Index Fund
  • 40% Vanguard Total International Stock Index Fund
  • 20% Vanguard Total Bond Market Index Fund
*knip*
Vziw zijn al die fondsen in dollars, dat lijkt me een aandachtspunt.

Edit @ Hieronder: VXUS is alles behalve de US.

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 31-10-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24
aufbakanleitung schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:42:
Ik zit er aan te denken €6000 te beleggen via de Giro in indextrackers in de volgende verhouding:
  • 40% Vanguard Total Stock Market Index Fund
  • 40% Vanguard Total International Stock Index Fund
  • 20% Vanguard Total Bond Market Index Fund
Waarom wil je 40% in Vanguard Total Stock Market, en 40% Total International Stock Index? Het eerste fonds is voor 100% in de USA belegd, de tweede over de hele wereld?

Ik heb de werkelijke samenstelling niet gecheckt, maar als het bovenstaande klopt, verwacht ik dat in het International Stock Index Fund ook 55-60% in USA belegd zal zijn; er zit dan veel overlap in. Met deze combinatie zit je voor 60-65% van je portefeuille in aandelen USA (40% plus 0,55 tot 0,60 maal 40%). Kan een prima keuze zijn als dat ook je insteek is. Maar ik zou bij het kiezen van fondsen vooral kijken of de totale (geografische) onderliggende spreiding overeenkomt met jouw insteek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jesse schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:56:
[...]

Vziw zijn al die fondsen in dollars, dat lijkt me een aandachtspunt.
Nee, nee en nog eens nee. Terugkerende kwestie altijd.

Als je een Amerikaanse ETF koopt (in dollars), die investeert in Europese aandelen (in euro's) - dan heb je 0 valuata exposure naar de dollar. Ondanks dat er dollars in je beleggingsrekening staan.

Als je een Europese ETF koopt (in euro's), die investeert in Amerikaanse aandelen (in dollars) - dan heb je wél valuta risico. Ondanks dat er gewoon euro's op je beleggingsrekening staan.

Verder is VTI en VXUS een standaard belegging. Lage kosten, grote spreiding. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:38:
[...]
Nee, nee en nog eens nee. Terugkerende kwestie altijd.

Als je een Amerikaanse ETF koopt (in dollars), die investeert in Europese aandelen (in euro's) - dan heb je 0 valuata exposure naar de dollar. Ondanks dat er dollars in je beleggingsrekening staan.

Als je een Europese ETF koopt (in euro's), die investeert in Amerikaanse aandelen (in dollars) - dan heb je wél valuta risico. Ondanks dat er gewoon euro's op je beleggingsrekening staan.

Verder is VTI en VXUS een standaard belegging. Lage kosten, grote spreiding. Top!
Ok, bedankt. Relevant is dus wat er in de ETF zit.
Je wisselt wel 2x waar allicht iemand aan verdient.

Edit: BND is overigens US (gov en corp) bonds.

[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 31-10-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46

Fuelke

Forza Ferrari

Vergeet niet dat wij al overgegaan zijn naar wintertijd en in de USA nog niet, dus Wall Street en Toronto zijn straks al om 14h30 open ipv 15h30. Ze sluiten ook weer om 21h ipv 22h.

Dit nog gedurende de hele week, pas op 6 november gaan ze ook daar naar wintertijd.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-08 23:37
Hrolfr schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:21:
[...]

Waarom wil je 40% in Vanguard Total Stock Market, en 40% Total International Stock Index? Het eerste fonds is voor 100% in de USA belegd, de tweede over de hele wereld?

Ik heb de werkelijke samenstelling niet gecheckt, maar als het bovenstaande klopt, verwacht ik dat in het International Stock Index Fund ook 55-60% in USA belegd zal zijn; er zit dan veel overlap in. Met deze combinatie zit je voor 60-65% van je portefeuille in aandelen USA (40% plus 0,55 tot 0,60 maal 40%). Kan een prima keuze zijn als dat ook je insteek is. Maar ik zou bij het kiezen van fondsen vooral kijken of de totale (geografische) onderliggende spreiding overeenkomt met jouw insteek.
De Vanguard International Indextracker investeert vrijwel niet in de VS. Vanuit het perspectief van de VS is het dan dus internationaal. De reden dat ik zoveel in de VS investeer is omdat dat volgens mij de meest zeker stijgende markt is; in ieder geval is dat in de geschiedenis altijd gebleken. En voor de set it and forget it strategie lijkt mij dat de meest betrouwbare. Ik kan wel in de meer volatiele Emerging Markets investeren, maar dan moet ik denk ik een stuk actiever beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 21:59
aufbakanleitung schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:15:
[...]

De Vanguard International Indextracker investeert vrijwel niet in de VS. Vanuit het perspectief van de VS is het dan dus internationaal. De reden dat ik zoveel in de VS investeer is omdat dat volgens mij de meest zeker stijgende markt is; in ieder geval is dat in de geschiedenis altijd gebleken. En voor de set it and forget it strategie lijkt mij dat de meest betrouwbare. Ik kan wel in de meer volatiele Emerging Markets investeren, maar dan moet ik denk ik een stuk actiever beleggen.
Houd wel Trump in je achterhoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vinny1 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 23:55:
[...]

Houd wel Trump in je achterhoofd.
Er is altijd wel iets. Brexit. Iran. Rusland. Global warming. ECB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Renteverhoging van de Fed, stand van de zon en maan, overname gesprekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Meer mensen servicekosten bij Binck basic moeten betalen?
Is voor mij de eerste keer.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Ik lees nu ook iets online over ETFs en beleggingsfondsen bij Binck.

Die heb ik toevallig niet maar vind het wel vreemd dat ik geen email over nieuwe tarieven heb ontvangen. De vinkjes van alle mogelijke vormen van spam staan natuurlijk al tijden uit maar zulke basisinformatie hoort altijd gecommuniceerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik heb op 20 juni wel van Binck een email ontvangen dat er een service fee geintroduceerd zou worden. Ik heb nog een enkele ETF bij Binck, maar ik zie nog niet dat er service kosten in rekening zijn gebracht.
Per vrijdag 1 juli 2016 passen we de tarieven voor beleggingsfondsen en ETF's aan. Deze wijziging geldt voor de tariefstructuur Binck Basic. Hieronder ziet u de wijzigingen overzichtelijk weergegeven.

Tariefswijziging in het kort
- De transactiekosten voor ETF's en beleggingsfondsen worden verlaagd.
- Het minimumtarief van € 10 voor transacties in beleggingsfondsen en ETF's wordt afgeschaft.
- Voor beleggingsfondsen en ETF's introduceren wij een service fee van 0,15% per jaar.

Voor een compleet overzicht van alle tarieven kijkt u op deze pagina.
Datum is volgens mij later naar 1 september ipv 1 juli gezet.

[ Voor 63% gewijzigd door pdukers op 01-11-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:33
Waarom zijn de Japanse /Amerikaanse beurs eigenlijk zo kort open (6/6,5 uur)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Carfanatic schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:57:
Waarom zijn de Japanse /Amerikaanse beurs eigenlijk zo kort open (6/6,5 uur)?
Dat komt door onze wintertijd, die loopt niet gelijk met de wintertijd daar. Daarom opent die beurs vanuit ons perspectief ook weer een uur eerder dan normaal.

Pas over een week gaat de USA over op wintertijd. Japan doet niet aan zomertijd.

Zie ook:
Fuelke schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:40:
Vergeet niet dat wij al overgegaan zijn naar wintertijd en in de USA nog niet, dus Wall Street en Toronto zijn straks al om 14h30 open ipv 15h30. Ze sluiten ook weer om 21h ipv 22h.

Dit nog gedurende de hele week, pas op 6 november gaan ze ook daar naar wintertijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 01-11-2016 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
Zr40 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:03:
[...]

Dat komt door onze wintertijd, die loopt niet gelijk met de wintertijd daar. Daarom opent die beurs vanuit ons perspectief ook weer een uur eerder dan normaal.

[...]
Dat heeft daar niks mee te maken. De beurs in de US gaat open om 9:30 en dicht om 16:00. Hier opent 'ie om 9 uur en sluit rond 17:30. Waarom? Geen idee. Traditie I guess.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

Qwerty-273

Meukposter

Traditie inderdaad, gewoon hoe het daar destijds ingeregeld is. Sommige beurzen hebben ook lunch pauzes.
Wikipedia: List of stock exchange opening times

Bijvoorbeeld Nasdaq in dubai is 'open' van 10am-2pm ;)
http://www.nasdaqdubai.com/trading/trading-hours

[ Voor 18% gewijzigd door Qwerty-273 op 01-11-2016 15:41 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Raenius schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:41:
Interessant toevoegingen aan dit topic weer van veel mensen, dank jullie wel! Ik ben nog steeds erg zoekende en na me verdiept te hebben in ETF en index beleggen ben ik me nu aan het inlezen in DGI. Ik vroeg me af na onderstaande berekening gemaakt te hebben of ik het goed begrepen heb.

Fictieve aanschaf AHOLD (AD) bij DeGiro via een Custody account:

Huidige koers is 20,44.

Dus kosten eenmalige aanschaf zijn: Kosten aandelen (25 x 20,44=-€511) + kosten broker (€2,00 + 0,02%(25 * 20,44) = €2,11 => Totaal €513,11.
Opzetten handelsmogelijkheden Amsterdam beurs per jaar: €2,50

Totaal zo te zien voor aanschaf is: €515,61. (verdere aakoop op Amsterdam is dan alleen de eenmalige broker fees).

Nu komt wel een tricky iets. Er worden kosten gerekend voor de dividend verwerking: € 1,00 + 3,00% van dividend (maximaal 10,00%). Ik heb geen idee of dit per aandeel is of gewoon in het totaal (ik ga eigenlijk uit van het laatste).

Volgens: https://www.iex.nl/Aandee...Delhaize-Koninklijke.aspx

Was de uitkering van dividend in per aandeel in 2015 €0,52. Dus laten we voor de makkelijk in 2016 €0,50 aanhouden.

Totale uitkering aan dividend voor 25 stuks is dan €12,50.

Verwerking door DeGiro kost dan in totaal: €1,00 + 3% van dividend (12,50 * 0,03) = €1,375

Totaal wat je ontvangt (voor belasting) is dan €12,50 - €1,375 = €11,125

Totale investering: €515,61
Totale opbrengst (bij gelijk blijven waarde aandelen in heel 2016): €515,61 + €11,125 = €526,726
Rendement zou dan zijn: 1 - (526.726/515.61) x 100 = 2,16%

Uiteraard is hier dan nog geen belasting af gegaan...
Volgens mij is de AEX uitgezonderd van het opzetten van handelsmogelijkheden, tenzij dat niet zo is op een custody account.

Wat is je overweging om een custody account te nemen? In dit voorbeeld mis je dus al dik 10% rendement omdat je een dergelijke account hebt!

Berekening lijkt kloppend.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

In de situatie van Ahold Delhaize ben je dus 1x €1 + 3% kwijt want ze betalen maar jaarlijks ... maar stel dat je een aantal maandelijks uitkerende fondsen / aandelen gaat nemen dan tik je dus maandelijks €1 extra af ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Fuelke schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:10:
In de situatie van Ahold Delhaize ben je dus 1x €1 + 3% kwijt want ze betalen maar jaarlijks ... maar stel dat je een aantal maandelijks uitkerende fondsen / aandelen gaat nemen dan tik je dus maandelijks €1 extra af ... 8)7
En daarom ga je dus niet investeren met maar €500 bij een broker met vaste kosten. Als je voor €10.000 in een aandeel stopt is een euro aan kosten juist weer veel beter dan het percentage van je vermogen dat grote banken vragen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
RocketKoen schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:31:
[...]

5k vind ik een prima beginpunt. Als je daarna maandelijks wat extra inlegt is het beter dan een spaarrekening.
Maar 1 of 2 duidend euro is de moeite niet. Zeker omdat je door een aantal vaste kosten moeilijk rendement haalt.
Ja, 5K lijkt mij net leuk om mee te beginnen. Ik kan het missen mocht het mis gaan en dat is volgens mij ook wel belangrijk bij het beleggen.

Enige probleem is dus dat ik gewoon niet de tijd heb om rustig alles uit te zoeken en in de gaten te houden. Ik wil gaan beleggen met als doel een mooi aanvullend pensioen op te bouwen. Wat zou jij mij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Damocles.NL schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:19:
[...]

Ja, 5K lijkt mij net leuk om mee te beginnen. Ik kan het missen mocht het mis gaan en dat is volgens mij ook wel belangrijk bij het beleggen.

Enige probleem is dus dat ik gewoon niet de tijd heb om rustig alles uit te zoeken en in de gaten te houden. Ik wil gaan beleggen met als doel een mooi aanvullend pensioen op te bouwen. Wat zou jij mij aanraden?
Een account bij DeGiro of Lynx.
En je geld 50/50 stoppen in de ETF's VTI en VXUS.

Dat is de makkelijkste en meest gebruikte buy-and-hold strategie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of een Meesman. Iets eenvoudiger, iets hogere kosten (absoluut gezien, relatief gezien is het verschil in kosten flink, absoluut valt het mee imo).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 19-09 22:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

Toegegeven, Lynx is een stuk duurder dan DeGiro.

Als je klant bent bij een van beiden, is het lastig om de voor- en nadelen van de ander goed in kaart te kunnen brengen. Je kunt immers bij allebei doen wat je moet doen: posities kopen op diverse exchanges. De enige vergelijking die ik dan ook deed, in juli 2014, was op basis van de prijs. Dat won DeGiro uiteraard.

Rond mei van dit jaar was er een actie van Lynx waarbij je je transactiekosten terug kon krijgen.
Dat was voor mij reden om de stap te nemen en ook bij Lynx klant te worden.

Inmiddels heb ik 19 (long term) posities bij DeGiro en 5 bij Lynx.

Dan nu het punt waar ik heen wil, waar Lynx bij mij echt veel punten mee scoort: rapportage.
Eens per maand krijg je een zogenaamd Activity Statement in de mail. Dat is een (html-)overzicht waar echt alles op staat, dat ik wil weten.
• Cost base vs current value per positie
• Realized P/L
• Unrealized P/L (in meerdere valuta indien van toepassing)
• Uitgekeerd en gealloceerd dividend, met scheiding van tax, per positie
• Beschikbaar cash

En meer. Zeer informatief. :)
Dit had ik eerder willen zien / weten. Misschien had ik dat wel gekund, maar ik heb het in ieder geval destijds niet gevonden.

Verplaatsen van m'n posities ga ik niet doen. Met DeGiro als low cost broker ben ik ook tevreden. Bovendien kost het €475 en dat is me echt te gortig, maar het onderwerp van brokers komt veelvuldig voor in dit topic en vind het dan wel zo eerlijk om ook de voordelen van Lynx waar op de site niet uitgebreid over gerept wordt, te belichten.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 18:38
Niet zo'n lekker weekje zo. Tenzij je short zat natuurlijk :+ .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
RocketKoen schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 23:08:
[...]

Een account bij DeGiro of Lynx.
En je geld 50/50 stoppen in de ETF's VTI en VXUS.

Dat is de makkelijkste en meest gebruikte buy-and-hold strategie.
Ok, bedankt. Enige waar ik aan twijfel is om nu in te stappen zijn de presidentsverkiezingen komende week in Amerika. Ik ben bang dat ongeacht de uitslag dit een effect zal hebben op alle koersen. Of denk ik te zwart en zal dat meevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Damocles.NL schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:25:
[...]

Ok, bedankt. Enige waar ik aan twijfel is om nu in te stappen zijn de presidentsverkiezingen komende week in Amerika. Ik ben bang dat ongeacht de uitslag dit een effect zal hebben op alle koersen. Of denk ik te zwart en zal dat meevallen?
VXUS heeft geen amerikaanse aandelen.
Maar over het algemeen houden beleggers al rekening met de uitslagen.

Alleen als het resultaat onverwachts is dan stort de boel even in (zie brexit). Maar dat herstelt binnen een week.

Ik denk niet dat de verkiezingen daar veel invloed gaan hebben over de lange termijn beurs.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raenius
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-08-2021
Mojo schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 17:52:
[...]

Volgens mij is de AEX uitgezonderd van het opzetten van handelsmogelijkheden, tenzij dat niet zo is op een custody account.

Wat is je overweging om een custody account te nemen? In dit voorbeeld mis je dus al dik 10% rendement omdat je een dergelijke account hebt!

Berekening lijkt kloppend.
Thanks voor je antwoord! Ik lees veel verhalen over het uitleen principe van DeGiro. Dit geeft mij een wat onbehaaglijk gevoel, dus vandaar dat ik de berekening vanuit dit type account heb gemaakt. Zijn er duidelijke argumenten om niet voor een custody account te gaan (behalve het financiële aspect)?
RocketKoen schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:45:
[...]

En daarom ga je dus niet investeren met maar €500 bij een broker met vaste kosten. Als je voor €10.000 in een aandeel stopt is een euro aan kosten juist weer veel beter dan het percentage van je vermogen dat grote banken vragen.
Snap ik maar we moeten allemaal ergens beginnen nietwaar? Mijn uiteindelijk doel is een veelvoud van dit bedrag in de aandelen te stoppen, maar wil eerst wat ervaring op doen.

http://www.catalogged.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Raenius schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:16:
Snap ik maar we moeten allemaal ergens beginnen nietwaar? Mijn uiteindelijk doel is een veelvoud van dit bedrag in de aandelen te stoppen, maar wil eerst wat ervaring op doen.
Het probleem is dat je bij lage bedragen niet genoeg rendement haalt om uit de kosten te komen.

Voor een buy-and-hold investering met een paar brede ETF's heb je niet zoveel ervaring nodig. Maar je moet wel even wachten tot je genoeg geld hebt om het rendabel te maken.
Als je actief wilt gaan beleggen is het wel handig om ervaring op te doen zonder meteen tienduizenden euro's op het spel te zetten. Maar daar zijn verschillende "beleggingsgames" voor. Dan beleg je met nepgeld tegen echte koersen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Met €500,- een aantal aandelen kopen in één bedrijf is nog wel te doen met De Giro. Je betaald dan bij aan en verkoop ongeveer €4,20 aan kosten. Dat is 1% van je rendement.

Ben het met je eens dat het niet super gunstig is, maar die 5 euro als "leergeld" is nog wel te behappen.

Een beleggingsgame met fictief geld is toch anders, juist omdat het niet je eigen geld is.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Laatst online: 30-07 15:31
//edit

[ Voor 109% gewijzigd door Loev op 03-11-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
RocketKoen schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 18:03:
[...]

De ETF's zijn qua inhoud wel hetzelfde, maar omdat ze op een andere beurs verhandeld worden kan de prijs uiteen lopen.

Bij jouw ETF zie ik bijvoorbeeld dat de Italiaanse een TER van 0,20 heeft en die in London 0,40.
Waarom dat is weet ik niet precies. Waarschijnlijk iets met de belastingdruk of de kosten om daar te handelen.

Het is dus eigenlijk appels met appels vergelijken, maar je ene appel ligt in de winkel in Rome en de andere in London.
Waar heb je exact de verschillende TER's gevonden per beurs?
Ik vind op Ishares zelf, en alle bestanden daar geen verschil tussen de beurzen. Hij blijft ook aangeven dat ze in dollars bv worden verhandeld maar op de AEX natuulijk met euro's.

Neem bv deze ETF:
IE00B3F81R35
ISHARES CORE EURO CORPOR BOND UCITS ETF
Ik zag dat ik hem in Italie had gekocht, maar zie nu pas dat die gratis te verhandelen is in NL, maar in Italie betaal je transactie kosten. Nu weet ik niet waarom ik hem in italie heb gekocht en niet in Nederland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raenius
Mojo schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:24:
Met €500,- een aantal aandelen kopen in één bedrijf is nog wel te doen met De Giro. Je betaald dan bij aan en verkoop ongeveer €4,20 aan kosten. Dat is 1% van je rendement.

Ben het met je eens dat het niet super gunstig is, maar die 5 euro als "leergeld" is nog wel te behappen.

Een beleggingsgame met fictief geld is toch anders, juist omdat het niet je eigen geld is.
Die beleggingsgames zijn inderdaad interessant, maar zit totaal geen gevoel bij omdat het niet jouw geld.

Ik zag overigens dat mijn initiele berekening niet klopte voor het rendement. Ik nam de kosten ook in de totale waarde mee.

Rendement met een custody account zou dan zijn: 1 - ((€511/€522,125)*100) = 2,13 %
Rendement met een gewoon account zou dan zijn: 1 - ((€511/€523,50)*100) = 2,39 %

Ben ik de enige in mijn huivering voor een gewoon account bij DeGiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raenius schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:33:
[...]

Ben ik de enige in mijn huivering voor een gewoon account bij DeGiro?
Dat denk ik niet. Maar het is gebaseerd op onwetendheid - ik heb een gewoon acount. Niets engs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raenius
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:57:
[...]

Dat denk ik niet. Maar het is gebaseerd op onwetendheid - ik heb een gewoon acount. Niets engs aan.
Beste Macondo, kan je wellicht delen wat voor jou de argumenten waren om toch een gewoon account te nemen?

Mijn onwetendheid zal mij inderdaad parten spelen, maar voor me gevoel is het een erg groot risico als je de de controle (eigenaarschap?) over je aandelen kan verliezen? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raenius schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:11:
[...]

Beste Macondo, kan je wellicht delen wat voor jou de argumenten waren om toch een gewoon account te nemen?

Mijn onwetendheid zal mij inderdaad parten spelen, maar voor me gevoel is het een erg groot risico als je de de controle (eigenaarschap?) over je aandelen kan verliezen? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
Je bent nog steeds eigenaar van je aandelen. Alleen als ik aandelen short ga in Postnl, en jij hebt ze long - dan leen ik ze van jou.

Morgen wordt het overgenomen op €70, en ik ben failliet. Restschuld bij DeGiro die zó groot is dat DeGiro er ook aan failliet gaat. Dan heb ik (als shorter) ook geen geld meer om de aandelen terug te komen. Al het geld is op bij mij én bij DeGiro.

Jouw aandelen zijn uitgeleend. Dan gaan ze van álle accounts met aandelen Postnl naar rato het verlies van de ontbrekende aandelen verrekenen.

Dan ben je bv 5% van je aandelenpositie kwijt (in Postnl). In een super worst case scenario valt dat best te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raenius
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:19:
[...]

Je bent nog steeds eigenaar van je aandelen. Alleen als ik aandelen short ga in Postnl, en jij hebt ze long - dan leen ik ze van jou.

Morgen wordt het overgenomen op €70, en ik ben failliet. Restschuld bij DeGiro die zó groot is dat DeGiro er ook aan failliet gaat. Dan heb ik (als shorter) ook geen geld meer om de aandelen terug te komen. Al het geld is op bij mij én bij DeGiro.

Jouw aandelen zijn uitgeleend. Dan gaan ze van álle accounts met aandelen Postnl naar rato het verlies van de ontbrekende aandelen verrekenen.

Dan ben je bv 5% van je aandelenpositie kwijt (in Postnl). In een super worst case scenario valt dat best te overzien.
Dank voor je uitgebreide uitleg! Navraag bij DeGiro leverde een soortgelijk antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Macondo,

Mag ik uit je verhaal afleiden dat het risico bij het gebruik van ETF dan ook nagenoeg nihil is ?
Ik weet niet ofdat die uberhaupt verhandeld en of uitgeleend worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raolte schreef op zondag 06 november 2016 @ 09:00:
Macondo,

Mag ik uit je verhaal afleiden dat het risico bij het gebruik van ETF dan ook nagenoeg nihil is ?
Ik weet niet ofdat die uberhaupt verhandeld en of uitgeleend worden ?
Ik zou zeggen "verwaarloosbaar" in plaats van nihil, maar inderdaad - daar is het moeilijk voor te stellen dat er iets mee mis kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:06:
[...]

Ik zou zeggen "verwaarloosbaar" in plaats van nihil, maar inderdaad - daar is het moeilijk voor te stellen dat er iets mee mis kan gaan.
Ook hier is het sleutelwoord: spreiding. Je loopt minder risico als de ETF waarin je belegd voldoende aandelen bezit om eventuele klappen op te vangen. Er zijn ook ETF's die slechts een paar bedrijven of een bepaalde sector vertegenwoordigen, zoals cyber security,, zonneenergie of gameproducenten. Wanneer er iets in die industries gebeurd, kan het zijn dat alle aandelen opeens onwijs dalen (zie bijv. die solar energie).

ETF's als VXUS of VTI hebben een enorme spreiding, zowel globaal als industrie. Dus daar loop je inderdaad minder risico. Beleggen is echter nooit zonder risico, hoe klein dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Muncher schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:13:
[...]

Ook hier is het sleutelwoord: spreiding. Je loopt minder risico als de ETF waarin je belegd voldoende aandelen bezit om eventuele klappen op te vangen. Er zijn ook ETF's die slechts een paar bedrijven of een bepaalde sector vertegenwoordigen, zoals cyber security,, zonneenergie of gameproducenten. Wanneer er iets in die industries gebeurd, kan het zijn dat alle aandelen opeens onwijs dalen (zie bijv. die solar energie).

ETF's als VXUS of VTI hebben een enorme spreiding, zowel globaal als industrie. Dus daar loop je inderdaad minder risico. Beleggen is echter nooit zonder risico, hoe klein dan ook.
Waar jij het over hebt heeft niks te maken met het (inderdaad verwaarloosbare) risico van het uitlenen van aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hielko schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:44:
[...]

Waar jij het over hebt heeft niks te maken met het (inderdaad verwaarloosbare) risico van het uitlenen van aandelen.
Niet helemaal.
De kans dat een ETF als VTI crasht waardoor grote fondsen met grote short posities hun margin call niet kunnen betalen, is erg klein.
1 enkel aandeel kan veel meer schommeling (volitility) hebben en veel makkelijker waardeloos worden (failliet).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
RocketKoen schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:33:
[...]

Niet helemaal.
De kans dat een ETF als VTI crasht waardoor grote fondsen met grote short posities hun margin call niet kunnen betalen, is erg klein.
1 enkel aandeel kan veel meer schommeling (volitility) hebben en veel makkelijker waardeloos worden (failliet).
Als een fonds crasht dan hebben partijen met grote short posities een fantastische winstgevende dag. Dat is een deel van de reden waarom het uitlenen van aandelen geen probleem is. Juist wanneer dingen echt mis gaan wordt op dergelijke posities een flinke plus genoteerd.

Wat in theorie wel zou kunnen is dat er een fonds een grote short positie heeft en er vervolgens een enorme short squeeze ontstaat en het aandeel extreem in de plus gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Hielko schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:44:
[...]

Had de post van macondo inderdaad niet goed gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hielko schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:04:
[...]

Als een fonds crasht dan hebben partijen met grote short posities een fantastische winstgevende dag. Dat is een deel van de reden waarom het uitlenen van aandelen geen probleem is. Juist wanneer dingen echt mis gaan wordt op dergelijke posities een flinke plus genoteerd.

Wat in theorie wel zou kunnen is dat er een fonds een grote short positie heeft en er vervolgens een enorme short squeeze ontstaat en het aandeel extreem in de plus gaat.
Ik zat even niet op te letten, je hebt gelijk

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammer90
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 16:05
Vorig jaar ben ik een keer een Nederlandse broker tegen gekomen die tegen minimale kosten aandelentransacties verricht op AEX aandelen mits er maandelijks werd ingelegd. Een beetje hetzelfde kosten systeem als Binck Fundcoach. (Betaal je eenmalig transactiekosten mits je maandelijks inlegt maar dat is enkel voor fondsen)

Ik wil hier graag weer naar kijken voor een op te starten dividendportfolio. Helaas krijg ik de desbetreffende broker niet meer gevonden... Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Zal vandaag een (te) positieve beursdag zijn als voorbereiding op morgen in Amerika? (morgen nacht in amerika dan, niet komende nacht). 3
Heb bijna mijn verlies van heel de vorige week in één dag goed gemaakt.
Nou moet ik niet liegen, ik bedoel dat ik niet meer in het 'rood' sta :+ .

[ Voor 17% gewijzigd door alaintje op 07-11-2016 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:04
--- verkeerde topic

[ Voor 86% gewijzigd door LED-Maniak op 07-11-2016 20:03 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Muncher schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:13:
Er zijn ook ETF's die slechts een paar bedrijven of een bepaalde sector vertegenwoordigen, zoals ... gameproducenten.
Ik zat me onlangs af te vragen of er een EFT of fonds was wat zich daarin specialiseerde :D

Blijkbaar is het fonds zelf ook nog niet zo lang geleden opgericht, begin maart 2016.

Zelf heb ik Take Two Interactive & Activision Blizzard in de eigen portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Wat betekent Trump als president voor de beurs? Nemen jullie nog maatregelen?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
kraades schreef op woensdag 09 november 2016 @ 07:54:
Wat betekent Trump als president voor de beurs? Nemen jullie nog maatregelen?
Zoals?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Als ik de voorspellingen mag geloven en de beurskoersen gaan inderdaad fors omlaag, dan maak ik me klaar om te kopen vanmiddag. Dat zijn mijn maatregelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik kan mij voorstellen dat dit, afhankelijk van je portefeuille, een reden is om te verkopen, verplaatsen, kopen of juist hold?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Ik beleg alleen in ETF's, met een buy-and-hold strategie. Dus hoe lager ik deze kan inkopen, hoe beter voor mij op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Als we Deutsche Bank moeten geloven, dan moeten we de aandelen uit de rechterkolom maar gaan aanschaffen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nGPnegkuvDssXQRyIBDZpEOm/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
Muncher schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:54:
Ik beleg alleen in ETF's, met een buy-and-hold strategie. Dus hoe lager ik deze kan inkopen, hoe beter voor mij op lange termijn.
Ik doe even wat extra aankopen, verwacht wel dat het een klein klapje krijgt en daarna weer omhoog krabbelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
Om eerlijk te zijn had ik een beetje op brexit-achtige beursuitslagen gehoopt. Toen kon je wel mooie aandelen kopen met flinke korting. Maar echte mooie aanbiedingen ben ik nog niet tegengekomen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardbeg10 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:34:
Om eerlijk te zijn had ik een beetje op brexit-achtige beursuitslagen gehoopt. Toen kon je wel mooie aandelen kopen met flinke korting. Maar echte mooie aanbiedingen ben ik nog niet tegengekomen vandaag.
Die was er zo rond 7:00 - toen alles -5% stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Blijkbaar was na de speech van Trump iedereen al weer gerustgesteld... 8)7

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:23
Beleggers gaan een onzekere periode tegemoet en de spanning op de financiële markten houdt zeker aan tot de inauguratie van Donald Trump op 20 januari 2017.

Dat zegt beleggingstrainer Hans Oudshoorn van BinckBank tegen NU.nl in een toelichting op de effecten voor beleggers van de verkiezingswinst van Trump.
Jaja, en daarna zal er natuurlijk nog langer een onzekere periode zijn om reden x...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Ascension schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:02:
[...]
Jaja, en daarna zal er natuurlijk nog langer een onzekere periode zijn om reden x...
Het was pas echt nieuws geweest als de beurs een zekere periode tegemoet ging. :)

Edit: Dat lijstje van de Deutsche Bank verbaasd me overigens wel. Bij de kandidaat die van plan is te bezuinigen op defensie staan bv twee defensiebedrijven. Trump zou meer dan Clinton in infra (bouw) willen investeren. Exxonmobile lijkt me toch ook meer gebaat bij een republikein.

[ Voor 32% gewijzigd door Jesse op 09-11-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Jesse schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:07:
[...]
Edit: Dat lijstje van de Deutsche Bank verbaasd me overigens wel. Bij de kandidaat die van plan is te bezuinigen op defensie staan bv twee defensiebedrijven. Trump zou meer dan Clinton in infra (bouw) willen investeren. Exxonmobile lijkt me toch ook meer gebaat bij een republikein.
Misschien omdat bijvoorbeeld Europese landen zich genoodzaakt gaan zien meer te investeren in defensie als de VS dit terugschroefd en Trump bijvoorbeeld gaat roepen dat artikel 5 van de NAVO een twijfelgevalletje is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:58:
[...]

Die was er zo rond 7:00 - toen alles -5% stond.
Precies, niet echt mooie aanbiedingen dus :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Gister:
The pan-European Stoxx 600 index is expected to plunge by up to 10 percent in the event of Republican candidate Donald Trump emerging as a clear winner in Tuesday's election, according to the latest estimates by analyst at Deutsche Bank.
Vandaag:
Deutsche Bank strategist David Bianco told investors the market will rally into year-end after any post-election sell-off due to the likelihood of a pro-growth Republican agenda.

"We think the message of this election is that America demands stronger economic growth. ... A Republican Congress and president is likely to reduce regulation, cut corporate taxes just enough to be globally competitive and bring cash offshore home," Bianco wrote in a note to clients Wednesday.

"The stock market should be fine. ... We think the stock market sell-off will be short-lived. We think this apparent Republican sweep is positive for the broad market and especially health-care stocks."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Sell the rumour, buy the news...

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Ach, er werd ook hel en verdoemenis geroepen toen bekend werd dat Engeland een Brexit wilde, en ook dat viel eigenlijk heel erg mee op de aandelenmarkt in mijn ogen. Ik denk dat dit soort nieuws altijd met een korrel zout moet worden genomen.

En ook al is het zo, dan blijf je alsnog (meestal) lekker zitten en wacht je tot de dip voorbij is. Of je gaat lekker inkopen in die dagen/weken/maanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
joramoudenaarde schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:23:
Ach, er werd ook hel en verdoemenis geroepen toen bekend werd dat Engeland een Brexit wilde, en ook dat viel eigenlijk heel erg mee op de aandelenmarkt in mijn ogen. Ik denk dat dit soort nieuws altijd met een korrel zout moet worden genomen.

En ook al is het zo, dan blijf je alsnog (meestal) lekker zitten en wacht je tot de dip voorbij is. Of je gaat lekker inkopen in die dagen/weken/maanden :)
Maar toen was er wel een "crash". Alleen na een paar dagen was alles weer op het oude niveau.
Prima investering om op dat dieptepunt 1 dag na de brexit in te kopen.

Maar de paniek lijkt hier al voorbij te zijn voordat de beurs open ging.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Op de beurs is het nooit saai :)

Vanuit mijn portefeuille bekeken ben ik nu (korte termijn) blijer met Trump dan met Brexit... we zullen zoals altijd wel weer zien wat de toekomst brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
RocketKoen schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:48:
[...]

Maar toen was er wel een "crash". Alleen na een paar dagen was alles weer op het oude niveau.
Prima investering om op dat dieptepunt 1 dag na de brexit in te kopen.
Nou ja, sinds de hele ellende daar is de pond wel 15 %- 20% minder waard geworden.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het wisselkoersrisico kun je eenvoudig hedgen door op margin te kopen. Heb ik in elk geval wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Sure, als je gehedged belegt in de UK gaat het prima maar om nou te zeggen dat alles weer terug bij af is .. Britse pensionado's in Spanje zullen daar anders over denken :) .

Onvoorstelbaar!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
De Brexit was wel HET event dit jaar voor mijn portefeuille :*) YTD moet iets van +40% zijn momenteel.
Rukapul schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:26:
Het wisselkoersrisico kun je eenvoudig hedgen door op margin te kopen. Heb ik in elk geval wel gedaan.
Dat is dan ook weer HET voordeel van de lage rente, ook dat is bijna gratis !

[ Voor 59% gewijzigd door Galactic op 10-11-2016 08:54 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:18
Ik had de uitslagen veel groter verwacht, maar ik denk dat de markten zich snel bedacht hebben. De rente blijft laag en met Trump aan de macht zal dit nog wel een tijdje zo blijven. Die wil gaan uitgeven als een gek. Als je de eerste plannen mag geloven.

Ik vind toppen en dalen voorspellen erg lastig, ik hou me er niet mee bezig, koop gewoon iedere maand voor een vast bedrag bij. ETF's en losse aandelen. Schrijf opties en dat is het wel. Geen grote winsten maar ook geen zware verliezen en gestage groei van de portefeuille.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is weer aardig hersteld, zit op hetzelfde niveau als een paar dagen geleden. Wel nog wat bijgekocht maar de dip was zo minimaal dat het weinig impact heeft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Tsurany schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:07:
Het is weer aardig hersteld, zit op hetzelfde niveau als een paar dagen geleden. Wel nog wat bijgekocht maar de dip was zo minimaal dat het weinig impact heeft.
De prijzen waren deels al ingecalculeerd omdat voor de presidentsverkiezing de beurs al flink naar beneden was gegaan.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Ardbeg10
Ben op dit moment aan het kijken naar het Belgische aandeel Brederode. Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat de PB 0,75 bedraagt, terwijl het bedrijf vrijwel enkel activa heeft, voornamelijke bestaande uit cash, aandelen en private equity?
Met andere woorden, indien Brederode al z'n bezittingen (aandelen en ondernemingen) zou verkopen zou het meer opbrengen dan de prijs van het aandeel weertegen het nu verhandeld wordt? Ik kan nergens een schuld op hun balans terugvinden. Zie ik iets over het hoofd of kan ik hier feitelijk posities kopen met 25% korting?

• Hielko
  • Nu online
Dat komt veel vaker voor, een korting van 25% is niet echt uitzonderlijk. De vraag is echter wel in hoeverre de waardering van bijv. de private equity klopt, en daarnaast heeft het bedrijf waarschijnlijk significante overhead. Aangezien het onwaarschijnlijk is dat het bedrijf per direct alles verkoopt moet je in de waardering rekening houden met het feit dat je deze overhead waarschijnlijk nog erg lang moet betalen.

• Ardbeg10
Hielko schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:12:
Dat komt veel vaker voor, een korting van 25% is niet echt uitzonderlijk. De vraag is echter wel in hoeverre de waardering van bijv. de private equity klopt, en daarnaast heeft het bedrijf waarschijnlijk significante overhead. Aangezien het onwaarschijnlijk is dat het bedrijf per direct alles verkoopt moet je in de waardering rekening houden met het feit dat je deze overhead waarschijnlijk nog erg lang moet betalen.
25% komt inderdaad wel vaker voor, dat is niet wat ik opmerkelijk vind. Wat mij wel opvalt is dat het bedrijf nagenoeg geen passiva op de balans heeft staan en de activa vrijwel enkel uit cash, aandelen en equity bestaan.
Ik heb de waardering van de aandelen nagerekend (eind 2015), deze staan inderdaad juist vermeld tegen de geldige marktprijs op dat moment. Equity is iets lastiger te controleren.

Gevoelsmatig lijkt het is alsof je een aandelen mandje koopt met een flinke korting, zonder schulden. Ben al een tijdje opzoek naar het addertje, maar heb het nog niet kunnen vinden. Significante overhead heb ik in de afgelopen jaarverslagen niet kunnen vinden.

Maar vooral het gebrek aan passiva roept bij mij vraagtekens op. Om eerlijk te zijn zelden gezien.

[ Voor 27% gewijzigd door Ardbeg10 op 10-11-2016 13:23 ]

• Hielko
  • Nu online
Genoeg meer bedrijven die zoiets hebben, zit zelf bijv. in Burelle en FPP (beide hebben discount van rond de 40/50%).

• Ardbeg10
Beide bedrijven hebben zo te zien wel degelijk passiva op hun balans staan. Vind het opmerkelijk dat een bedrijf kan bestaan zonder verplichtingen, voor mij een nieuw verschijnsel.

Mag ik vragen waarom je deze bedrijven in je portefeuille hebt opgenomen?

• Hielko
  • Nu online
Brederode lijkt idd bijzonder weinig liabilities te hebben (niet helemaal niks), maar aangezien ze gewoon een portfolio van beleggingen beheren is dat niet zo vreemd. Kosten lijken idd niet super hoog te zijn, maar voor 2015 toch 12.38M portfolio management expenses en 6.33 miljoen belastingen voor totale kosten van ~1.4% op equity van begin van het jaar. Waarschijnlijk zit er nog een veel grotere lading kosten verborgen in alle private equity fondsen die ze bezitten, die zullen wel niet voor nop hun werk doen.

• Rukapul
Mogelijk. Maar bedenk wel dat er soms goede redenen zijn waarom een holding een discount heeft. Denk aan holdingkosten, grootaandeelhouders, etc. Overigens kan het zijn dat als er geliquideerd wordt dat er nog belastingen moeten worden betaald over boekwinsten, etc.

In een geval als dit moet je kijken of waarom je zou willen kopen. Als zodanig is 25% niet enorm veel. Als ik even snel kijk dan zie ik dat het fonds structureel met een discount noteert. Het is dus niet zo dat je op korte termijn een kleinere discount hoeft te verwachten.

Mocht de holding ongeveer in lijn met de markt presteren (niet gecontroleerd) dan kan betekent het wel dat je extra rendement maakt dan direct in de markt.

edit: handig om een pagina een middag open te laten staan 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 10-11-2016 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Fuelke schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:52:
Als we Deutsche Bank moeten geloven, dan moeten we de aandelen uit de rechterkolom maar gaan aanschaffen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nGPnegkuvDssXQRyIBDZpEOm/full.jpg
Leuk lijstje!

JNJ, F & WFC heb ik al.
Pfizer, MDT & VZ stonden al op de wishlist.

Ik verwacht niet dat ze een enorme vaart gaan nemen straks, maar een presidentele boost kan vast geen kwaad. :*)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:33
voorlopig legt trump mij geen windeieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Carfanatic schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:48:
Hier wel...
Iets met aandelen in duurzame energie die het nu niet zo goed doen ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Zit er hier iemand bij Binck toevallig? Ik zat eens te kijken naar obligaties, maar als ik die wil kopen worden ze telkens als aandelen aangegeven. Zit ik verkeerd te kijken misschien? Het lijkt me niet juist dat en obligatie als aandeel wordt getoond, toch? De enige obligaties die ik uit het menu kan vinden zijn overigens alleen Nederlands, terwijl Amerikaanse obligaties (bijvoorbeeld) niet terug te vinden zijn voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
"Ze zweren dat ze er nog eens iets aan gaan doen, maar DeGiro kennende kan dat jaren duren of nooit gebeuren: Je betaalt gewoon een dikke 30% belasting op alle US dividends, in plaats van de gebruikelijke 15%, omdat DeGiro een of andere stupide setup heeft om het geld binnen te krijgen."

Is dit nog steeds actueel, of inmiddels verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

mmmmmark schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:14:
"Ze zweren dat ze er nog eens iets aan gaan doen, maar DeGiro kennende kan dat jaren duren of nooit gebeuren: Je betaalt gewoon een dikke 30% belasting op alle US dividends, in plaats van de gebruikelijke 15%, omdat DeGiro een of andere stupide setup heeft om het geld binnen te krijgen."

Is dit nog steeds actueel, of inmiddels verholpen?
8914 OMEGA HEALTHCARE INVES Dividend 28.67 USD 28,67 26,70
78914 OMEGA HEALTHCARE INVES Dividend Tax -4.30 USD -4,30 -4,00
$4.30 is 15% van $28.67 dus bij mij houden ze 15% in :)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deludi
  • Laatst online: 06-09 16:36
Op gewone USA aandelen wordt inderdaad 15% ingehouden bij deGiro.
Deze mag via box 3 verrekend worden.
Let op: op sommige USA aandelen betaal je een veel hoger tax tarief, denk bijvoorbeeld aan (Master) Limited Partnership (MLP/LP). Dit zijn meestal olie stocks met zeer hoge dividenden. Ingehouden tax percentage is echter ook zeer hoog, ongeveer 40%.... Volgens mij is dat het maximale USA inkomsten tax tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Carfanatic schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:48:
Idem, maar ik zie naar de toekomst toe meerdere scenario's nu, bij Clinton had dit anders gelopen. Weet nog niet goed hoe erop te reageren. Zoiezo lijkt dat we op het einde van een economische cyclus komen. Met Clinton had ik deze sneller zien eindigen, met de investeren waarover je Trump hoort praten, denk ik dat het misschien langer kan duren. Kijk naar bijvoorbeeld vastgoed, grondprijzen in US. Dat begint terug bubble properties aan te nemen in sommige regios, men dunkt. Maar wat zal de trigger zijn?
Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.