Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.811 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
joramoudenaarde schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 07:57:
Mag ik jullie persoonlijke mening vragen over een aankoop toevallig?
Ik wil een pakketje dividend aandelen kopen, en heb een paar mooie bedrijven gevonden waar ik in wil investeren in aanvulling op m'n bestaande pakketje. Ik wil een beetje verder werken aan diversificatie, en kwam uit op drie aandelen die me wel interessant lijken en waar ik zelf ook wat van snap (in tegenstelling tot sommige bedrijven die niet voor me weg gelegd zijn)

Ik kwam bijvoorbeeld VF Corp (VFC) tegen op Dailytradealert bijvoorbeeld, en toen ik op Yahoo Finance eens verder ben gaan kijken leek die me wel heel interessant. Maar Boeing lijkt ook in een dip te zitten en een aankoop waard te zijn, terwijl ik ASML ook heel interessant vind omdat halfgeleider-bedrijven erg groeien... én een Nederlands bedrijf in m'n portfolio hebben vind ik ook een prettig idee.

Maar goed... dan heb je 3 opties die nu op dit moment een interessante aankoop lijken, terwijl je er maar één kunt kopen :) Vandaar dat ik benieuwd was naar jullie mening (en nee, ik zie het niet als aankoopadvies natuurlijk. Het is pure nieuwsgierigheid) :)
Tja, als ik het tegen mijn maatstaven aanleg dan komen ze er alle 3 niet doorheen. De ratios (PE, BV) van VFC, Boeing en ASML liggen allemaal heel hoog. Zelfs het dividend ligt niet bepaald hoog. Een 'dip' vind ik het ook nauwelijks als een fonds 20% onder de top noteert.

Waar is trouwens >$5B equity gebleven van Boeing het afgelopen jaar :?

Wil niet zeggen dat het geen goede bedrijven zijn, maar qua investering zou ik het nog niet weten.

Persoonlijk vind ik UVV (zelf net uitgestapt) en Intel dan veiligere beleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Ik koop altijd op de 13e van de maand mijn ETFs aan, vandaag dus ook weer. Nu zie ik net staan dat de ex/eff date voor dividend ook op de 13e valt deze maand. Als ik straks iets na 16.00 als Amerika geopend is en de eerste swing uit de koersen is mijn ETFs aankoop, krijg ik dan over die posities ook nog dividend uitgekeerd of droppen ze alleen in koers zonder dat ik er iets tegenover heb?

Met andere woorden, vandaag kopen of enkele dagen wachten?

Overigens heb ik ooit eens voor de 13e gekozen omdat dat ruim voor de ex dividend dates zat (vorig jaar allemaal tussen de 21e en 26e van de maand). Dit jaar ineens tussen 13 en 15. Misschien doe ik er goed aan mijn maandelijkse inleg sowieso naar voren te halen?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coelho schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:22:
Ik koop altijd op de 13e van de maand mijn ETFs aan, vandaag dus ook weer. Nu zie ik net staan dat de ex/eff date voor dividend ook op de 13e valt deze maand. Als ik straks iets na 16.00 als Amerika geopend is en de eerste swing uit de koersen is mijn ETFs aankoop, krijg ik dan over die posities ook nog dividend uitgekeerd of droppen ze alleen in koers zonder dat ik er iets tegenover heb?

Met andere woorden, vandaag kopen of enkele dagen wachten?

Overigens heb ik ooit eens voor de 13e gekozen omdat dat ruim voor de ex dividend dates zat (vorig jaar allemaal tussen de 21e en 26e van de maand). Dit jaar ineens tussen 13 en 15. Misschien doe ik er goed aan mijn maandelijkse inleg sowieso naar voren te halen?
Maakt geen drol uit. Waarom zou je dividend willen ontvangen op aandelen die je zojuist koopt? Markt is op dit gebied heel efficient.

Of je betaalt minder, en ex-div is geweest. Of je betaalt meer, en krijgt direct wat dividend terug. En ETF zakt met dezelfde hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:24
Daarnaast betaal je dividendbelasting over het dividend (of je vermogen moet boven de VRH vrijstelling liggen waardoor je dit terug kunt vragen).

Het kan dus lonen om juist te wachten tot na de ex-dividend date. Je pakt daarmee dezelfde winst als die je gekregen zou hebben door het dividend maar je vermijd de dividendbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
OK, dus dit is een harde cut-off? Dus dividend wordt er op moment X vanaf gehaald en als je daarvoor de stukken had dan krijg je dit uitbetaald en heb je ze niet, dan niet?

Doordat er een tijdrange van meerdere dagen gehanteerd wordt vanaf ex-dividend tot uitbetalen was ik bang dat als ik pech had dat ik dan wel nog de volle prijs zou betalen, vervolgens mijn koers daalt vanwege het dividend dat eraf gaat, maar dat ik vervolgens datzelfde dividend niet zou ontvangen omdat ik de stukken te laat in bezit had. In dat geval kan ik beter wachten tot na de verrekening.

Is het echter 'of wel, of niet' dan maakt het aankoopmoment dus inderdaad niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
. Welke stappen vinden er plaats bij de uitkering van dividend?
De uitkering van dividend kan worden onderverdeeld in 5 stappen. Het is van belang dat u deze stappen begrijpt. We nemen als voorbeeld ING die op 1 juli 2015 aankondigt dat er €0,20 dividend per aandeel wordt uitgekeerd.

1. Vaststellen dividend

Allereerst wordt vastgesteld hoeveel winst ING heeft gerealiseerd. Het bestuur stelt een pay-out ratio vast en bepaalt hoeveel dividend ING per aandeel aan de aandeelhouders wil verstrekken. Dit moet worden goedgekeurd op de aandeelhoudersvergadering.

2. Aankondiging

ING kondigt op 1 juli 2015 aan hoeveel dividend er wordt uitgekeerd. Bij deze aankondiging wordt ook aangegeven wat de ex dividend datum is en wanneer het dividend betaalbaar zal worden gesteld. ING geeft aan dat de ex dividend datum op 10 juli plaatsvind. De betaalbaarstelling vindt op 10 augustus plaats.

3. Ex dividend datum

Op de ex dividend datum (10 juli) wordt de koers van het aandeel gecorrigeerd met de hoogte van het dividend. Als het dividend per aandeel €0,20 bedraagt, zal de koers van het aandeel ook met €0,20 dalen. De koers van ING staat bij de beursopening al direct €0,20 lager.

Let op: als u als belegger dividend wilt ontvangen, moet u één dag voor de ex dividend datum de aandelen in uw bezit hebben. Op de ex dividend datum wordt er nog geen geld uitgekeerd. De betaalbaarstelling van dividend vindt meestal een maand na de ex dividend datum plaats.
4. Record date

Op de record date (15 juli) gaat de onderneming na welke aandeelhouders recht hebben op het dividend. ING registreert elke aandeelhouder die aandelen in zijn bezit had op de dag voor de ex dividend datum (9 juli). Aandeelhouders die op 10 juli pas ING aandelen kochten hebben geen recht op dividend. Alleen aandeelhouders die op 9 juli of eerder aandelen van ING in bezit hadden, hebben recht op de dividenduitkering.

5. Betaalbaarstelling

Dit is de laatste stap bij de uitkering van dividend. De betaalbaarstelling aan de aandeelhouders (10 augustus) is het moment waarop het dividend ook daadwerkelijk wordt uitgekeerd. De betaalbaarstelling vindt plaats in de vorm van cashdividend of stockdividend.
Om het even dus wanneer je koopt (los van belasting of andere 'trucjes').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Aikon schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 12:31:
[...]

Om het even dus wanneer je koopt (los van belasting of andere 'trucjes').
Duidelijk d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je je dividend wilt herinvesteren is het wel handig om nieuwe aandelen te kopen na het uitbetalen van de dividend (zo doe ik het).
Maar bij maandelijks aankopen maakt dat allemaal niet zo heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik beleg via DeGiro en eind vorige week viel mij op dat voor een van mijn ETF's (IE0008470928) de laatste koersinformatie uit februari was. Vond ik vrij raar dus ik heb DeGiro even gemaild en ik krijg het volgende terug:

U heeft bij DEGIRO gekozen voor een Custody profiel. Een van de kenmerken van dit profiel is dat u, in tegenstelling tot bij een standaard profiel, geen realtime koersen vanaf Euronext krijgt. Vanwege een technische reden hadden Custody accounts toch beschikking over realtime koersinformatie van Euronext. In overeenstemming met het tarievenoverzicht is deze faciliteit eind vorige week stopgezet. Als alternatief krijgt u vertraagde koersen vanaf Euronext, of real-time koersen vanaf de altenatieve beurs Chi-X. Dit laatste is het geval bij de koersen die u ziet voor de iShares STOXX Europe 50 UCITS ETF. Het kan zijn dat een aantal producten minder frequent worden verhandeld op deze alternatieve beurs. In dat geval kan de laatst verhandelde koers enigszins verouderd zijn.

Alleen mijn koersinformatie is nu dus vijf maanden vertraagd omdat deze ETF kennelijk niet actief verhandeld wordt op Chi-X. Dit lijkt mij vrij van de zotte, ik kan nu niet meer fatsoenlijk zien wat de waarde van mijn beleggingen zijn maar moet daarvoor externe koersinformatie gaan ophalen. Ik heb ook niet bewust gekozen om de ETF via Chi-X aan te schaffen, voor zover ik weet heb ik deze gewoon via Euronext aangekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 13-09-2016 16:06 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:03:
Ik beleg via DeGiro en eind vorige week viel mij op dat voor een van mijn ETF's (IE0008470928) de laatste koersinformatie uit februari was. Vond ik vrij raar dus ik heb DeGiro even gemaild en ik krijg het volgende terug:

U heeft bij DEGIRO gekozen voor een Custody profiel. Een van de kenmerken van dit profiel is dat u, in tegenstelling tot bij een standaard profiel, geen realtime koersen vanaf Euronext krijgt. Vanwege een technische reden hadden Custody accounts toch beschikking over realtime koersinformatie van Euronext. In overeenstemming met het tarievenoverzicht is deze faciliteit eind vorige week stopgezet. Als alternatief krijgt u vertraagde koersen vanaf Euronext, of real-time koersen vanaf de altenatieve beurs Chi-X. Dit laatste is het geval bij de koersen die u ziet voor de iShares STOXX Europe 50 UCITS ETF. Het kan zijn dat een aantal producten minder frequent worden verhandeld op deze alternatieve beurs. In dat geval kan de laatst verhandelde koers enigszins verouderd zijn.

Alleen mijn koersinformatie is nu dus vijf maanden vertraagd omdat deze ETF kennelijk niet actief verhandeld wordt op Chi-X. Dit lijkt mij vrij van de zotte, ik kan nu niet meer fatsoenlijk zien wat de waarde van mijn beleggingen zijn maar moet daarvoor externe koersinformatie gaan ophalen. Ik heb ook niet bewust gekozen om de ETF via Chi-X aan te schaffen, voor zover ik weet heb ik deze gewoon via Euronext aangekocht.
Gewoon even op internet kijken. Google maar. Opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:27:
[...]

Gewoon even op internet kijken. Google maar. Opgelost.
Leg eens uit, wat kan ik op Google zoeken om dit op te lossen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28
Tsurany schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:03:

:/ Ik ook ineens.
iShares AEX tracker is vandaag 4x verhandeld op die beurs... Waarom zou dat in hemelsnaam standaard zijn in plaats van een vertraging van 15 minuten?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24

Fuelke

Forza Ferrari

Flaherty & Crumrin Incorperated biedt volgens zijn site drie verschillende Closed End Funds aan, maar volgens mij zijn ze alle drie zowat identiek aan elkaar ?

DFP - Dynamic Preferred and Income Fund
The Fund’s investment objective is to seek total return, with an emphasis on high current income. Under normal market conditions, the Fund invests at least 80% of its “Managed Assets” in a portfolio of preferred and other income-producing securities issued by U.S. and non-U.S. companies, including traditional preferred stock, trust preferred securities, hybrid securities that have characteristics of both equity and debt securities, convertible securities, subordinated debt, and senior debt.

FFC - Preferred Securities Income Fund
The Fund’s investment objective is high current income for holders of its common stock consistent with preservation of capital. At least 80% of the Fund's total assets will be invested in a diversified portfolio of preferred securities. The Fund expects that its portfolio of preferred securities will consist principally of 'hybrid' or taxable preferreds

FLC - Flaherty & Crumrine Total Return Fund
The Fund’s investment objective is high current income for holders of its common stock. The Fund's secondary investment objective is capital appreciation. At least 80% of the Fund's total assets will be invested in a diversified portfolio of preferred securities and other income-producing securities consisting of various debt securities.

Dus voor alle drie geld toch als hoofddoel: high income & focus op preferred... en dat doen ze door alle drie de focus op dezelfde sectoren te leggen (Bank + Verzekering maken 75% van de portfolio) en in de Top 10 komen dezelfde namen voor.

Kosten en dividend rendement liggen in dezelfde lijn van elkaar:
DFP: 1,08% - 7,69%
FFC: 0,88% - 7,56%
FLC: 1,28% - 7,55%

Zie ik iets over het hoofd waardoor er wel een duidelijk verschil is tussen de drie 8)7

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:16
RocketKoen schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:56:
[...]

:/ Ik ook ineens.
iShares AEX tracker is vandaag 4x verhandeld op die beurs... Waarom zou dat in hemelsnaam standaard zijn in plaats van een vertraging van 15 minuten?
Omdat de koersinformatie op Chi-X wèl realtime is en daarom deze optie de voorkeur heeft (ik weet het ook niet, maar dat kan ik me zo voorstellen)? Voor de (hoofd)aandelen is Chi-X een prima alternatief vanwege de kleinere spread en doorgaans ruime volumes. Helaas heb je daar met minder liquide producten geen voordeel bij. Als het via de instellingen op DEGIRO niet mogelijk is om (vertraagde) Euronext koersdata default in te stellen zul je moeten gaan betalen voor deze realtime koersdata of op zoek gaan naar een gratis variant elders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:54:
[...]

Leg eens uit, wat kan ik op Google zoeken om dit op te lossen?
Trek je maar niks van hem aan hoor. Maar hij bedoeld dat je de koersinformatie elders op internet kan opzoeken i.p.v. bij DeGiro zelf, ze zijn niet voor niks zo 'goedkoop' zeg maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:07

CeesKees

I rest my Kees

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:41:
[...]

Ben je uitgestapt met je VIX ETF?
Nee natuurlijk niet. Dan zou ik net mijn transactiekosten eruit gehad hebben. Ik heb ook deze etf gekocht om winst te maken.

De vix staat nu op ongeveer 17.5 - 18% in de plus tov de opening van vanmorgen. Dus misschien morgen voor 1/4 uitstappen, al denk ik dat er nog meer te halen valt.

https://www.usmarkets.nl/koersen/NYSEVIX.html

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aikon schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:07:
[...]

Trek je maar niks van hem aan hoor. Maar hij bedoeld dat je de koersinformatie elders op internet kan opzoeken i.p.v. bij DeGiro zelf, ze zijn niet voor niks zo 'goedkoop' zeg maar. :)
Ja dat kan inderdaad, vind het alleen vrij onzinnig om het op deze manier te moeten doen. Volgens mij hebben ze dit gewoon gedaan om mensen te pushen die 5 euro per maand uit te geven.

Kan mijn account ook niet omzetten, dan moet ik alles verkopen en opnieuw kopen.

• DJTimo
  • Laatst online: 15:16
Een broker moet periodiek doorgeven aan de beurs hoeveel realtime marketdata er wordt gedistribueerd en daar ook op afgerekend. Het is niet heel vreemd dat een prijsvechter als DEGIRO die kosten doorbelast aan hen die daarvan gebruik maken.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
CeesKees schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:35:
[...]

Nee natuurlijk niet. Dan zou ik net mijn transactiekosten eruit gehad hebben. Ik heb ook deze etf gekocht om winst te maken.

De vix staat nu op ongeveer 17.5 - 18% in de plus tov de opening van vanmorgen. Dus misschien morgen voor 1/4 uitstappen, al denk ik dat er nog meer te halen valt.

Mag ik vragen hoeveel ETF's je hebt gekocht en wat je transactiekosten waren?

Onvoorstelbaar!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
[...]

Beetje vermoeiend dit.
Je roept wel heel hard dat je niet al je transacties meldt omdat je niet wist dat dat moest, maar als je je winstgevende transacties/posities meldt, hoor je ook je verlieslatende te melden.
Als je van te voren weet dat een etf winst maakt, leen je zoveel mogelijk geld en zet je dat in.

Het is allang bekend dat beleggers verliezen heel snel vergeten en koketteren met de winsten.

Of je meldt niets, of je meldt volledig (en niet achteraf, maar ook vooraf, dus "open" en "close"). Alleen dan is het pas voor anderen interessant (en in alle andere gevallen is het totaal nutteloos).

Ik hang dit aan CeesKees, maar het geldt voor iedereen natuurlijk.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• RocketKoen
DJTimo schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:47:
Een broker moet periodiek doorgeven aan de beurs hoeveel realtime marketdata er wordt gedistribueerd en daar ook op afgerekend. Het is niet heel vreemd dat een prijsvechter als DEGIRO die kosten doorbelast aan hen die daarvan gebruik maken.
Die 15 minuten vertraging is ook helemaal niet erg. De meeste klanten van degiro zullen toch niet actief handelen.

TheS4ndm4n#1919

• Aikon
  • Niet online
@poehee: Niks hoort. Je bepaald zelf of, wanneer en welke transacties je hier neerzet. Je kan toch niks controleren, dus uiteindelijk is de waarde ervan toch nul en komt het neer op vertrouwen in de poster.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RocketKoen schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:16:
[...]

Die 15 minuten vertraging is ook helemaal niet erg. De meeste klanten van degiro zullen toch niet actief handelen.
Klopt, 15 minuten is geen issue, 5 maanden wel.

• RocketKoen
Tsurany schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:37:
[...]

Klopt, 15 minuten is geen issue, 5 maanden wel.
Reactie gehad van degiro:
Bedankt voor uw reactie. Naar aanleiding van uw e-mail is de situatie omtrent koersinformatie voor Custody accounts intern besproken. Voor ETF’s die op de Euronext beurzen worden verhandeld zal de koersinformatie worden omgezet naar een 15 minuten vertraagde weergave, in plaats van CHI-X koersinformatie. Voor aandelen wordt nog bekeken welke methodiek de meest relevante informatie zal verschaffen.

Mocht u nog andere vragen hebben dan hoor ik dat graag van u
Dus dat is weer opgelost.

TheS4ndm4n#1919

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die mail had ik ook net gekregen, fijn dat het is opgelost :D

Verwijderd

[...]

Begint wel lastig te worden zo. Immers, dat is geen ETF maar een CFD.

Dat is geen futiel verschil. Zou heel bijzonder zijn als je 1/6 van je vermogen (!) belegt in een contract-for-difference bij zo'n partij als IG of Plus500.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2016 15:16 ]

• poehee
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:57:
[...]

Begint wel lastig te worden zo. Immers, dat is geen ETF maar een CFD.

Dat is geen futiel verschil. Zou heel bijzonder zijn als je 1/6 van je vermogen (!) belegt in een contract-for-difference bij zo'n partij als IG of Plus500.
Plus500? Ik begreep dat je daar van weg moest blijven. Dan weet je dus ook niet eens zeker of ze de winst uitkeren. Dat doen ze namelijk niet als het hun niet bevalt. Je krijgt gewoonweg het geld niet van je rekening af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plus500, IG, Saxobank - maakt even niet zoveel uit waar Ceeskees zijn geld belegt. Het is een CFD, echt andere koek dan een ETF.

@CeesKees, welke CFD toko heb je gebruikt? En besef je dat het geen ETF is?

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
IMinister Jeroen Dijsselbloem van Financiën en de toezichthouder op de financiële markten, AFM, gaan werken aan een reclameverbod voor bijzonder risicovolle beleggingen.
Dat maakten zij vrijdag bekend.

De reclames voor bepaalde beleggingen lokken consumenten met het vooruitzicht dat je snel veel geld kunt verdienen. Maar de werkelijkheid is dat je gemakkelijk de hele inleg verliest, waarschuwt AFM. Het staat nog niet vast voor welke producten een reclameverbod gaat gelden.

Genoemd worden zogenoemde binaire opties en de hefboomwerking van Contracts for Difference. Deze schadelijke beleggingen worden in Nederland vooral door buitenlandse partijen aangeboden, aldus AFM.

Kunnen we straks niet meer kijken naar een voetbal wedstrijd van Atletico Madrid. :/ 8)7
Waar Plus 500 hoofdsponsor van is.

[ Voor 3% gewijzigd door Raolte op 17-09-2016 07:34 ]

• RocketKoen
Binaire opties doen me dan ook meer denken aan de roulette tafel of de toto. Alleen dan met slechtere odds :P
En de regels voor gok reclame zijn ook heel streng in Nederland.

TheS4ndm4n#1919

• Rukapul
Die reclames houden zo ongeveer ook RTLZ in de lucht (wat meteen een reden is om de zender overdag niet serieus te nemen). Het is op zich terecht dat dergelijke producten zich niet mogen richten op een massa publiek.

Wat je nu echter zult zien is dat er omheen gefietst gaat worden in de reclame uitingen. Even zorgen dat de aanbieder een toegestaan product in het aanbod heeft zitten en de ellende kan verder.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:44

Sandyman538

SandstorM [148839]

Maar moeten we in Nederland nou iedereen beschermen die geen boerenverstand heeft maar wel geld (en daarnaast dollartekens in de ogen)?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Aikon
  • Niet online
Als bedrijven zich niet aan bepaalde fatsoensnormen houden, maar écht en alleen puur voor eigen gewin de consument willen uitmelken, dan ja. Nederland als geheel heeft niks aan individuen die in de schulden raken, ook al is dat hun eigen domme schuld.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:44

Sandyman538

SandstorM [148839]

Aikon schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 12:05:
Als bedrijven zich niet aan bepaalde fatsoensnormen houden, maar écht en alleen puur voor eigen gewin de consument willen uitmelken, dan ja. Nederland als geheel heeft niks aan individuen die in de schulden raken, ook al is dat hun eigen domme schuld.
Tsja, de meeste bedrijven zijn er voor het eigen gewin. Als de levensles 'if it sounds to good to be true, it probably is', bij mensen niet wil doordringen, tsja. Kijk als ze dingen doen die wettelijk niet mogen, prima, aanpakken. Maar als iemand zegt, kijk hier kun je 15% rendement maken, minimale inleg 10k, kleine kans dat je alles kwijtraakt, en dat mensen dat dan doen |:(

Als ik dan dit forum neem, dan denk ik dat 97% zal zeggen, ver weg blijven. En die andere 3 procent moeten dan bij het handje genomen worden om uit te leggen dat dit niet realistisch is en waarschijnlijk erg risicovol.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• writser
Sandyman538 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 12:25:Als ik dan dit forum neem, dan denk ik dat 97% zal zeggen, ver weg blijven. En die andere 3 procent moeten dan bij het handje genomen worden om uit te leggen dat dit niet realistisch is en waarschijnlijk erg risicovol.
3% lijkt me optimistisch. Heb je gezien hoe groot het forex-topic is? Of het bitcoin-topic? Hoeveel mensen in dit topic speculeren met grondstoffen, ETF's waarvan ze niet eens weten wat er in zit of met CFD's? Hoeveel mensen enthousiast zijn over 'Beursman.nl' of over 'Bux'?

In dit topic post een groepje mensen die weten dat ze niet veel weten en verstandig met zo laag mogelijke kosten in indexfondsen beleggen. Daarnaast zijn er misschien nog 5 posters die een beetje verstand van beleggen hebben. De rest is als hobby wat zakgeld aan het verbranden.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sandyman538 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 12:25:
[...]

Tsja, de meeste bedrijven zijn er voor het eigen gewin. Als de levensles 'if it sounds to good to be true, it probably is', bij mensen niet wil doordringen, tsja. Kijk als ze dingen doen die wettelijk niet mogen, prima, aanpakken. Maar als iemand zegt, kijk hier kun je 15% rendement maken, minimale inleg 10k, kleine kans dat je alles kwijtraakt, en dat mensen dat dan doen |:(
Gemiddelde ETF in twee jaar tijd voldoet daar toch wel aan ;). Oké niet de minimale inleg, al heeft bijvoorbeeld een Meesman als je niet maandelijks inlegt officieel wel zo'n minimum.

Maar het blijft altijd een lastige afweging. Wanneer is het eigen verantwoordelijkheid, en wanneer moet je mensen tegen zichzelf in bescherming nemen? En als je geen reclame mag maken voor online gokken, waarom mag het dan wel voor iets als Bux?

• poehee
writser schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 12:42:
[...]

3% lijkt me optimistisch. Heb je gezien hoe groot het forex-topic is? Of het bitcoin-topic? Hoeveel mensen in dit topic speculeren met grondstoffen, ETF's waarvan ze niet eens weten wat er in zit of met CFD's? Hoeveel mensen enthousiast zijn over 'Beursman.nl' of over 'Bux'?

In dit topic post een groepje mensen die weten dat ze niet veel weten en verstandig met zo laag mogelijke kosten in indexfondsen beleggen. Daarnaast zijn er misschien nog 5 posters die een beetje verstand van beleggen hebben. De rest is als hobby wat zakgeld aan het verbranden.
Waar ik nog niet goed de vinger achter krijg is wat "verstand van beleggen" betekent (anders dan de beurstaal spreken). De meest professionele beleggers kunnen de markt niet verslaan. Emotie, transactiekosten en belastingen betekenen per definitie dat je het aflegt tegen de index. Altijd.

Als iemand beweert dat hij verstand van beleggen heeft en om die reden de markt verslaat, dan kan hij of zij zich bij mij melden om goed geld te verdienen. No cure no pay natuurlijk.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:30
Maar de index kan niet de index zijn, die bestaat juist uit goed en slecht presterende bedrijven. Slecht presterende bedrijven horen gestraft te worden, niet doordat ze in de index zitten beschermd te worden. Er zal dus altijd een manier zijn om de index te verslaan, net zoals daarbij horende verliezen. Als dat niet het geval is, is er dan geen sprake van een zeepbel waarop het wachten tot de plof is?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat dat betreft lijkt me het zorgvuldiger uitvoeren van begintmeta in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7" wel interessant.

• RocketKoen
Def1ant schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:42:
Maar de index kan niet de index zijn, die bestaat juist uit goed en slecht presterende bedrijven. Slecht presterende bedrijven horen gestraft te worden, niet doordat ze in de index zitten beschermd te worden. Er zal dus altijd een manier zijn om de index te verslaan, net zoals daarbij horende verliezen. Als dat niet het geval is, is er dan geen sprake van een zeepbel waarop het wachten tot de plof is?
De beste uitleg tot nu toe:

Overigens hebben mensen die buy and hold ETF's hebben vrijwel geen invloed op de koers van de onderliggende aandelen. Je beïnvloed de koers pas op het moment dat je een koop of laat order plaatst.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Def1ant schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:42:
Maar de index kan niet de index zijn.
De index is wel de index.

Iemand CeesKees al ergens gezien?

Ben nu wel benieuwd of de ETF die hij pochte gekocht te hebben (met 1/6e van zijn vermogen) inderdaad een CFD is bij zo'n semi bonafide CFD boer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:38:
[...]

Iemand CeesKees al ergens gezien?
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Weet er iemand waar historische marginverplichtingen te vinden zijn? Zoek hier nu al geruime tijd naar, vooral om te kijken wat deze tijdens de financiële crisis (2007-2008) deden. Ik pas nu zo goed als geen leverage toe op de opties, maar wil in toekomst eventueel overwegen om de margin verplichting te laten oplopen. Maar wil natuurlijk niet vastzitten aan margin calls of geforceerde liquidaties als margin verplichting ineens x4 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Galactic schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:11:
Weet er iemand waar historische marginverplichtingen te vinden zijn? Zoek hier nu al geruime tijd naar, vooral om te kijken wat deze tijdens de financiële crisis (2007-2008) deden. Ik pas nu zo goed als geen leverage toe op de opties, maar wil in toekomst eventueel overwegen om de margin verplichting te laten oplopen. Maar wil natuurlijk niet vastzitten aan margin calls of geforceerde liquidaties als margin verplichting ineens x4 gaat.
De ABN gebruikt bijvoorbeeld deze formule:
CallMargin = {optiepremie + volatiliteitspercentage x (2 x koers onderliggende waarde - expiratieprijs)}*contractgrootte.
Voor Put opties zijn de onderliggende waarde en expiratieprijs omgekeerd.
Volgens mij is die berekening een wettelijke verplichting.

Je premie, contractgrootte en expiratieprijs liggen vast. Dus je margin is vooral afhankelijk van de voliteit van het aandeel en de koers.
Die 2 kun je wel historische gegevens van terugvinden. Maar zijn dus sterk afhankelijk van het aandeel waarop je de optie (ver)koopt.

Maar je broker staat meestal wel toe dat je aandelen gebruikt als margin. Die hoef je dus niet te verkopen om aan je verplichtingen te voldoen.
Je moet alleen niet puur in leveraged opties gaan handelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Sorry, vergeten te vermelden, Amerikaanse opties. Er zit meestal een forumule aan gekoppeld, maar deze is ook niet statisch. Ik weet dat margin verplichtingen kunnen veranderen, op aandelen, opties, forex... Onlangs nog gebeurt tijdens de Brexit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:44:
Sorry, vergeten te vermelden, Amerikaanse opties. Er zit meestal een forumule aan gekoppeld, maar deze is ook niet statisch. Ik weet dat margin verplichtingen kunnen veranderen, op aandelen, opties, forex... Onlangs nog gebeurt tijdens de Brexit.
Amerikaanse opties, dat zijn nagenoeg alle aandelenopties.

Alleen index opties zijn European style.

Maakt voor margin verder weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Ik bedoel niet Amerikaanse of Eoropese stijl opties. Maar opties op Amerikaanse aandelen, indexen en EFTs. Het kan inderdaad wat onduidelijk zijn uit vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Galactic schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:54:
Ik bedoel niet Amerikaanse of Eoropese stijl opties. Maar opties op Amerikaanse aandelen, indexen en EFTs. Het kan inderdaad wat onduidelijk zijn uit vorige post.
Het zal er aan liggen wie je broker is. Op wat minimum bedragen na bepalen die hoe hoog je margin moet zijn. Die formule verandert niet.
Alleen de variabelen die ze gebruiken natuurlijk wel.

Maar IB heeft bijvoorbeeld letterlijk 100+ formules voor verschillende hefbomen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag maar een kaarsje aansteken voor CeesKees. Gisteren na FED nieuws is de volaitility (VIX) verder ingezakt.

Arme CeesKees staat nu met 1/6 van zijn vermogen ongeveer 20% in de min.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:16
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 08:06:
Vandaag maar een kaarsje aansteken voor CeesKees. Gisteren na FED nieuws is de volaitility (VIX) verder ingezakt.

Arme CeesKees staat nu met 1/6 van zijn vermogen ongeveer 20% in de min.
Het is wel stil geworden nadat je CeesKees een paar keer flink de spiegel hebt voorgehouden.... :+

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Gaan hier nog mensen inschrijven op Takeaway.com?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Panzer_V schreef op donderdag 22 september 2016 @ 08:55:
[...]

Het is wel stil geworden nadat je CeesKees een paar keer flink de spiegel hebt voorgehouden.... :+
Ik denk natuurlijk dat hij helemaal geen belegging heeft gedaan in een volatility ETF. Of hij nu iets met beursman te maken heeft weet ik niet, maar dit soort juichverhalen komen overeen. En veel korte termijn winsten in commodity ETF's.. jaja ;)
  • Toen het ging over dit soort producten (VXX etc) was hij er wel maar vertelde niet het gekocht te hebben
  • Op zondag voordat duidelijk werd dat we fors lager zouden openen, en de VXX achtige producten zouden stijgen, zei hij dat hij ze gekocht had. En wel op 2 augustus, na doorvragen
  • Daarna gooide hij het over andere boeg, geen Amerikaanse ETF maar een CFD ergens.
  • Al verkocht? Nee, natuurlijk niet want nog geen winst!
  • Daarna stil..

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 11:09
Iemand ervaringen met site zoals www.etoro.com
Hier kun je eenvoudig portfolios van anderen kopieren of aanpassen.

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:41
alki schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:49:
Niet bekend mee, ff op de site gekeken. Het is een community-based beleggingsplatform. Je kan opgeven wat voor type portfolio je bouwt en mensen kunnen zich dan daarop inschrijven (dat is het kopiëren wat je noemt). Hoe meer mensen deelnemen aan je portfolio, hoe meer geld jij daar aan overhoud in de vorm van maandelijkse betalingen van het platform. Dit staat los van of je portfolio winstgevend is of niet.

Voor de meeste ETF beleggers hier is dit niet echt interessant, want het staat haaks op het buy-and-hold principe. Dit platform is, volgens mij, gericht op mensen die wel in losse aandelen willen stappen en vervolgens er geen aandacht aan willen besteden. In the end ben je nog steeds afhankelijk van de 'manager' van je fonds en moet daar ook de schoorsteen roken.

Wat ben je zelf van plan ermee te doen? Heb je al een account aangemaakt? Wat zijn de instapeisen?

Verwijderd

Alki en Muncher, wellicht maar een eigen draadje opzetten voor dit soort semi-malafide cfd toko's

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2016 10:17 ]

• Muncher
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:15:
Alki : 18 reacties op dit forum
Muncher : 75 reacties op dit forum

En ze komen binnen een half uur aanzetten met een semi-malafide cfd toko.

Toeval, toeval...
Inderdaad, toeval. De wonderen zijn de wereld nog niet uit :) .

Voor de duidelijkheid: ik ben niet betrokken bij dat platform en ben niet van plan erin te beleggen. Mijn vragen waren er meer op gericht om Alki aan het denken te zetten.

Ik zou een beetje oppassen met het schermen van statistieken over posts van gebruikers. Als je mijn profiel naast dat van jou legt, dan kon je er zelf wel eens minder betrouwbaar uitkomen ;).

• Rukapul
Ascension schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:43:
Nee, zelfs niet voor een IPO-ritje. Totaal geen margin of safety.
Zoek in dit topic maar eens op etoro. Wederom een schimmige operatie die met gaming elementen mensen geld uit de zakken probeert te kloppen. Met beleggen heeft het in elk geval weinig te maken.

[ Voor 47% gewijzigd door Rukapul op 22-09-2016 10:27 ]

Verwijderd

Muncher schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:19:
[...]

Inderdaad, toeval. De wonderen zijn de wereld nog niet uit :) .

Voor de duidelijkheid: ik ben niet betrokken bij dat platform en ben niet van plan erin te beleggen. Mijn vragen waren er meer op gericht om Alki aan het denken te zetten.

Ik zou een beetje oppassen met het schermen van statistieken over posts van gebruikers. Als je mijn profiel naast dat van jou legt, dan kon je er zelf wel eens minder betrouwbaar uitkomen ;).
Je hebt gelijk, ik zag het pas later dat ik naar verkeerde getalletje keek. Had het al aangepast overigens.

Vond het opvallend dat jullie beiden geen avatar hebben en beginnen over de notoire spam hut etoro

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 11:09
Sorry mannen dit was echt niet de bedoeling, wilde alleen julie mening/ervaringen over dit platvorm.
In mijn ogen ziet het er ook erg shady uit etc. Een spaanse collega van mij vertelde erover en toen ben ik eens gaan kijken hoe dit nu precies werkte. Niet mijn bedoeling om hier opeens malefide trade apps te posten.
En idd ik had beter eerst ff de search functie kunen gebruiken :X

[ Voor 9% gewijzigd door alki op 22-09-2016 10:32 ]

• Jesse
  • Laatst online: 16-09 16:03
Waarom zou je iemand's portfolio willen kopieren (en daarvoor nog eens extra kosten willen maken) als je weet dat het 80% niet lukt de index te verslaan en het niet te voorspellen is welke 20% dat wel gaat doen?
Heb je gezien wat je moet aftikken als je zelf weer over je geld wilt beschikken?

[ Voor 61% gewijzigd door Jesse op 22-09-2016 13:44 ]

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:25:
[...]

Je hebt gelijk, ik zag het pas later dat ik naar verkeerde getalletje keek. Had het al aangepast overigens.

Vond het opvallend dat jullie beiden geen avatar hebben en beginnen over de notoire spam hut etoro
Hij begon er toch helemaal niet over? Hij stelde gewoon wat (toch wel) kritische vragen wat degene die erover begon ervan verwacht. En geen avatar hebben? Ik weet nog geen eens of ik er één heb :P. (Ik heb ze uitgeschakeld staan op het forum).

Edit: Ah heb dus wel Minion hier ooit ingesteld als avatar :D

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 22-09-2016 10:35 ]

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:34:
[...]

Hij begon er toch helemaal niet over? Hij stelde gewoon wat (toch wel) kritische vragen wat degene die erover begon ervan verwacht. En geen avatar hebben? Ik weet nog geen eens of ik er één heb :P. (Ik heb ze uitgeschakeld staan op het forum).

Edit: Ah heb dus wel Minion hier ooit ingesteld als avatar :D
Geen avatar was de aanleiding om aantal posts te checken, en daar keek ik bij het verkeerde getalletje. Vandaar.

Maar zat er naast.

• Muncher
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:40:
[...]

Geen avatar was de aanleiding om aantal posts te checken, en daar keek ik bij het verkeerde getalletje. Vandaar.

Maar zat er naast.
Leef en laat leven! Terug naar de inhoud aub :).

Ik heb een tijdje geleden me verdiept in Pritle (hopelijk geen malafide CFD club ;)) in een zoektocht naar een Europese/Nederlandse Betterment. Uiteindelijk niets mee gedaan, vond de kosten te hoog. Raar is dat ze op hun site niet de fondsen vermelden waarin je kan beleggen.Ondanks dat Pritle al eens is besproken hier, kon ik ook hier geen fondsen vinden. Dus die heb ik even per mail opgevraagd. Mocht je geïnteresseerd zijn, dit zijn hun fondsen:

Naam VermogenscategorieRegio ISIN code
1 SSgA Euro Corporate Bond Index Obligaties Europa LU0438092701
2 BGIF Euro Government Bond Index Obligaties Europa LU0839963237
3 SSgA EMU Government Bond Index Obligaties Europa LU0438092966
4 BlackRock Euro Corporate Bond Index FundObligaties Europa IE0031080645
5 BNP Paribas InstiCash EUR I Geldmarkten Europa LU0167237972
6 Schroder AS Commodity C Acc Grondstoffen Wereld LU0232506161
7 BGIF Emerging Markets Equity Index N2 USD Aandelen Opkomende Markten LU0836514587
8 Vanguard Emerging Markets Stock Index Aandelen Opkomende Markten IE0031786696
9 Vanguard Japan Stock Index Inst EUR Aandelen Azië Pacific IE0007286036
10 BGIF Pacific ex Japan Equity Index Aandelen Azië Pacific LU0836514314
11 Vanguard European Stock Index Inst EUR Aandelen Europa IE0007987708
12 BGIF Europe Equity Index Aandelen Europa LU0836514157
13 Vanguard US 500 Stock Index Inst EUR Aandelen Noord-Amerika IE0032126645
14 BGIF North America Equity Index Aandelen Noord-Amerika LU0836514405
15 BlackRock Developed Real Estate Index EUR Vastgoed Wereld IE00B83YJG36

*edit* er is nu ook een statement over het resultaat van de afgelopen zes maanden.

*edit 2* ook nog even de kosten opgevraagd per fondsenhuis:

Pritle Fondsen
Naam Kosten*
SSgA Euro Corporate Bond Index 0.21%
BGIF Euro Government Bond Index 0.19%
SSgA EMU Government Bond Index 0.23%
BlackRock Euro Corporate Bond Index Fund
BNP Paribas InstiCash EUR I 0.07%
Schroder AS Commodity C Acc 1.00%
BGIF Emerging Markets Equity Index N2 USD 0.32%
Vanguard Emerging Markets Stock Index 0.27%
Vanguard Japan Stock Index Inst EUR 0.23%
BGIF Pacific ex Japan Equity Index 0.25%
Vanguard European Stock Index Inst EUR 0.30%
BGIF Europe Equity Index 0.25%
Vanguard US 500 Stock Index Inst EUR 0.10%
BGIF North America Equity Index 0.20%
BlackRock Developed Real Estate Index EUR 0.24%

[ Voor 17% gewijzigd door Muncher op 22-09-2016 12:28 ]

• RocketKoen
0,5% kosten bovenop de TER is inderdaad nogal fors. Zeker bij een rendement van minder dan 3% gemiddeld.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

RocketKoen schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:13:
0,5% kosten bovenop de TER is inderdaad nogal fors. Zeker bij een rendement van minder dan 3% gemiddeld.
Dat is het probleem van deze bedrijven. Je hebt echt massive size nodig om een beetje geld te verdienen als beheerder.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:16
Ascension schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:43:
Nope, beleg zelf niet in losse aandelen. En heb persoonlijk nou niet echt vertrouwen in een beursgang van Takeaway.com. Persoonlijk denk ik dat ze willen meeliften op het sentiment van een Facebook/ LinkedIn/ Zalandoo/ Die spelletjesmaker uit Finland (wiens naam mij even ontschoten is) etc.

Ik zie geen toekomst voor de beursgang van zo'n bedrijf. Dit gebaseerd op mijn gevoel overigens ;)

En mocht het wel een 'hit' worden dan verschijnt ie vanzelf in een van de Mutual fondsen of ETF's die ik wel in de portefeuille heb.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• RocketKoen
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:13:
[...]

Dat is het probleem van deze bedrijven. Je hebt echt massive size nodig om een beetje geld te verdienen als beheerder.
Juist niet. Als beheerder verdien je juist altijd geld. Ongeacht of je klanten ook wat verdienen.
En zo'n Prittle doet 1 keer een analyse van het verwachte risico en rendement van 15 ETF's.
Daarna schrijven ze een algoritme die je portefeuille samenstelt aan de hand van je spaardoel. En dat periodiek aanpast.
En dan is het een kwestie van alle portefeuilles bundelen tot de portefeuille van het bedrijf, zodat je niet steeds transacties verwerkt van 1 aandeel.

1x ontwikkelingskosten. Daarna zit je op een strand op de Bahama's liggen terwijl het geld binnenstroomt.

TheS4ndm4n#1919

• Sissors
  • Niet online
Juist wel. Omdat je één keer dat algorithmetje schrijft (denk wel iets meer investering dan dat), en je vervolgens als je klanten totaal €10M hebben nog niks overhoudt na je kosten. Als je klanten €10B hebben, dan heb je met hetzelfde werk een hele hoop geld.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:48
RocketKoen schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:53:
[...]

Juist niet. Als beheerder verdien je juist altijd geld. Ongeacht of je klanten ook wat verdienen.
En zo'n Prittle doet 1 keer een analyse van het verwachte risico en rendement van 15 ETF's.
Daarna schrijven ze een algoritme die je portefeuille samenstelt aan de hand van je spaardoel. En dat periodiek aanpast.
En dan is het een kwestie van alle portefeuilles bundelen tot de portefeuille van het bedrijf, zodat je niet steeds transacties verwerkt van 1 aandeel.

1x ontwikkelingskosten. Daarna zit je op een strand op de Bahama's liggen terwijl het geld binnenstroomt.
Is nog niet zo makkelijk. Als je bijv. 10 miljoen beheert en er 0.5% op pakt krijg je 50.000 per jaar binnen. Kan je misschien net de accountant van betalen oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
Zou graag al mijn investeringen in 1 overzicht willen hebben (zoals Google Finance), maar de Meesman fondsen vind je niet terug. Dus wil nu zelf wat klussen in Spreadsheets.
Weet iemand hoe je de koersen van Meesman een beetje makkelijk in Google Spreadsheet krijgt? Heb het met importhtml function in Google Sheets geprobeerd, maar krijg steeds error (waarschijnlijk omdat de data niet in een table of list staat). Any tips?

https://www.meesman.nl/onze-fondsen/koersen

*update:

Opgelost middels: =IMPORTHTML("http://www.meesman.nl/onze-fondsen/koersen", "table", 1). Waarden worden nog niet als dollars opgeslagen, moet ik nog fixen.

*update 2:

Ik heb ook meteen een script gemaakt wat de data bijwerkt periodiek.

1. Klik op tools => Script Editor => New Project.
2. Paste de volgende code in:
code:
1
2
3
4
5
6
function getData() {
  var queryString = Math.random();
  var cellFunction = '=IMPORTHTML("http://www.meesman.nl/onze-fondsen/koersen?' + queryString + '","table",1)';

SpreadsheetApp.getActiveSheet().getRange('A1').setValue(cellFunction);
}

Let op: .getRange('VELD') geeft aan waar in de actieve sheet de waarden gepaste moeten worden. In mijn geval is dat veld A1.
3. In de scripteditor: Resources => all trigger => add new trigger
4. Kies hoe vaak je de waarden bijgewerkt wilt hebben. Wees een beetje schappelijk, we willen geen DDOS op deze site. Ik heb hem zelf op Hourly => Every 8 hours staan. Ik zou hem liever nog later zetten, maar ik weet niet hoe vaak zij hun koersen op deze site plaatsen.
5. Je moet het script autoriseren. Graag doen als je er gebruik van wilt maken.
6. Klaar.

Nu nog ff nadenken hoe ik historische data beetje goed kan neerpennen. Dus bijv. elke dag de slotkoers ergens dumpen. TBC.

[ Voor 59% gewijzigd door Muncher op 26-09-2016 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 22:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

Jij bent goed bezig Muncher!

Met dat laatste punt, kan ik je wel helpen.
Dat doe ik namelijk ook, hoewel ik geen Meesman heb. Bij mij worden de koersen realtime van Google Finance en Yahoo Finance gehaald.

Aan het eind van de dag (23:00u, dan is USA ook gesloten), haal ik de huidige waarden van de portfolio en de winst (huidige waarde - aanschaf) op en zet ik per dag in een aparte sheet.

Die dag-sheet werkt zo.
In kolom A:A heb ik alle dagen van het jaar staan. Die kun je zo doortrekken.
Vervolgens heb ik in cel D1 het volgende staan:
code:
1
=MATCH(today(),A:A)

Dat bepaalt het celnummer waar de dag van vandaag in staat.
Ik ben in juni hiermee begonnen, dus het dagnummer staat nu op 118.

Vervolgens heb ik deze code gebruikt in een nieuw script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
function VulPFWaarde(){
  var tab1 = SpreadsheetApp.getActiveSpreadsheet().getSheetByName("Portfolio");
  var tab2 = SpreadsheetApp.getActiveSpreadsheet().getSheetByName("PFWpd");
  var waardePortfolio = tab1.getRange("K36").getValue();
  var kostenAanschaf = tab1.getRange("E36").getValue();
  var rij   = tab2.getRange("D1").getValue(); 
tab2.getRange(rij, 2).setValue(waardePortfolio);
tab2.getRange(rij, 3).setValue(waardePortfolio-kostenAanschaf);
}

In K36 staat de waarde van vandaag.
In E36 staat de totale aanschafwaarde.

De rij wordt gevuld met de eerder gedefinieerde D1-waarde.
Zo weet ik dus op welke regel ik de portfolio en de aanschafwaarde neer moet zetten.
Dit heb ik iedere dag tussen 23:00 en 0:00 gescheduled in Google sheets en de rest gaat vanzelf. :Y)

Vervolgens kun je er een (totaal nutteloos..) grafiekje mee maken. Het resultaat ziet er in mijn geval zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JAdNmSoWZKX1gvUkGkpWWTlj/thumb.jpg

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Scripts kunnen dus in de achtergrond draaien. nice

Ik heb ook nog wel een aardige toepassing namelijk: fondsen waarvan google/yahoo finance noch exchanges historische koersdata niet goed weergeven.

Als importhtml niet werkt dan werkt importxml meestal wel in combinatie met de juiste xpath query.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:54
Muncher schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:20:
Nu nog ff nadenken hoe ik historische data beetje goed kan neerpennen. Dus bijv. elke dag de slotkoers ergens dumpen. TBC.
Ik doe het op een iets andere manier

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
function Winst() {
  //set active spreadsheet
  var ss = SpreadsheetApp.getActiveSpreadsheet();

// get both the sheets 
  var sh0 = ss.getSheets()[0], sh9 = ss.getSheets()[9];

// sleep
  Utilities.sleep(6000);

// get cell value
  var cell = sh0.getRange("M3").getValue();

// add total value to other sheet  
  var d = new Date();
  var formattedDate = Utilities.formatDate(new Date(), "GMT", "dd MM yyyy");
  sh9.appendRow([formattedDate, cell]);
}

Sh0 M3 = cell met info
Deze info dumpt hij met een datum in sheet 9
En dan inderdaad elke dag automatisch laten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ik zit juist wel te denken om in Takeaway mee te gaan. Zie er veel potentie in, doordat ze een gewoon een doorgeefluik zijn in een relatief defensieve markt (consumer). Iedereen gebruikt het eigenlijk wel, ze hoeven weinig moeite te doen, en pakken zodoende ook een gezonde 60% marge.

Daarnaast zie ik ook wel een gat in de big data markt, wat ze op de termijn een aantrekkelijke overname/samenwerkingspartner maakt. Mits ze internationaal goed van de grond komen natuurlijk, ze zitten pas in 10 landen.
Als het ze lukt in andere landen de marketing machine uiteindelijk dicht te draaien richting dezelfde 50-60% marge zoals in NL, met de huidige groei van 40-60% per jaar, kan er serieus vuurwerk komen.

Wel eens dat het nu vooral een speculatie aandeel is met een paar 'mits en maar' punten, geheel gericht op vasthouden van de groei en die straks net als NL om kunnen zetten in winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Heb de prospectus nog even doorgebladerd en denk dat ik de volgende keer dat ik bij m'n junkfoodleverancier kom maar om een 12% kickback fee plus EUR 0,19 administratiekosten vraag :+

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 27-09-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Xanaroth schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:34:
Ik zit juist wel te denken om in Takeaway mee te gaan. Zie er veel potentie in, doordat ze een gewoon een doorgeefluik zijn in een relatief defensieve markt (consumer). Iedereen gebruikt het eigenlijk wel, ze hoeven weinig moeite te doen, en pakken zodoende ook een gezonde 60% marge.

Daarnaast zie ik ook wel een gat in de big data markt, wat ze op de termijn een aantrekkelijke overname/samenwerkingspartner maakt. Mits ze internationaal goed van de grond komen natuurlijk, ze zitten pas in 10 landen.
Als het ze lukt in andere landen de marketing machine uiteindelijk dicht te draaien richting dezelfde 50-60% marge zoals in NL, met de huidige groei van 40-60% per jaar, kan er serieus vuurwerk komen.

Wel eens dat het nu vooral een speculatie aandeel is met een paar 'mits en maar' punten, geheel gericht op vasthouden van de groei en die straks net als NL om kunnen zetten in winst.
Het grootste risico is dat er in elke markt eigenlijk maar plek is voor 1 zo'n bedrijf. In Nederland zijn ze dat aan het winnen, maar in die andere 9 landen is iemand anders al marktleider.
Jij hoopt dat ze straks de marktleider worden in al die landen.
Maar het is waarschijnlijker dat het bedrijf dat nu de leider is in een veel grotere markt (Duitsland bijvoorbeeld) met succes de Nederlandse markt overneemt. En dan is takeaway niks meer waard.
Het is een beetje alsof je wedt op David in een gevecht tegen Goliath. Hij kan winnen, maar het zou een wonder zijn.

En 60% marge pak je natuurlijk ook alleen bij zo'n monopolie. Als een concurrent genoegen neemt met 20% bijvoorbeeld dan zul je mee moeten.

[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 27-09-2016 10:50 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Je zou dus een gewogen mandje met concurrenten moeten aanschaffen, maar dan kom je al snel tot de conclusie dat je dan per definitie op een negatieve verwachtingswaarde zit.

Het komt dus neer uit het selecteren van een winnaar, maar je begint met een enorme achterstand door de home market bias.

En dan hebben we het maximale neerwaarse risico dus afgeschat (tegen de 100%). En dan komt de volgende vraag: wat is de opwaardse kans en verwachtingswaarde?

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 27-09-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
RocketKoen schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:48:
[...]

Het grootste risico is dat er in elke markt eigenlijk maar plek is voor 1 zo'n bedrijf. In Nederland zijn ze dat aan het winnen, maar in die andere 9 landen is iemand anders al marktleider.
Jij hoopt dat ze straks de marktleider worden in al die landen.
Maar het is waarschijnlijker dat het bedrijf dat nu de leider is in een veel grotere markt (Duitsland bijvoorbeeld) met succes de Nederlandse markt overneemt. En dan is takeaway niks meer waard.
Het is een beetje alsof je wedt op David in een gevecht tegen Goliath. Hij kan winnen, maar het zou een wonder zijn.

En 60% marge pak je natuurlijk ook alleen bij zo'n monopolie. Als een concurrent genoegen neemt met 20% bijvoorbeeld dan zul je mee moeten.
Waarom zou je enkel een gezonde marge kunnen behalen als je een monopolie hebt? Zijn slechts paar miljoen bedrijven die dat tegenspreken.

Met hun kostenbasis als tussenpersoon cq doorgeefluik, welke je dus puur theoretisch gezien richting de 0 zou kunnen terugbrengen, zou een gezonde marge per direct mogelijk moeten zijn als ze de marketing terugdraaien. Je wordt daar dan geen marktleider mee, dat is waar, maar wel een financieel interessant en gezond bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Xanaroth schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:21:
[...]

Waarom zou je enkel een gezonde marge kunnen behalen als je een monopolie hebt? Zijn slechts paar miljoen bedrijven die dat tegenspreken.

Met hun kostenbasis als tussenpersoon cq doorgeefluik, welke je dus puur theoretisch gezien richting de 0 zou kunnen terugbrengen, zou een gezonde marge per direct mogelijk moeten zijn als ze de marketing terugdraaien. Je wordt daar dan geen marktleider mee, dat is waar, maar wel een financieel interessant en gezond bedrijf.
Concurrentie.
Stel dat een ander bedrijf evenveel marketing doet, maar een veel lagere prijs rekent. Die hebben dan misschien maar 20% marge, maar ze pakken door de lagere prijs het marktaandeel.
Of ze rekenen dezelfde prijzen, maar geven veel meer geld uit aan marketing. Dan pakken ze je marktaandeel ook af.
Er even van uit gaande dat er geen monopolie situatie is en de kwaliteit van beide diensten gelijk is.

En de marketing uitgaven tijdelijk terugschroeven zodat je op papier een hele hoge marge hebt, is nu net iets dat een bedrijf zou doen vlak voor hun IPO. Die marge verdwijnt dan een kwartaal later als sneeuw voor de zon als het marketingbudget weer naar het normale niveau gaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:48
[...]

Meeste online bedrijven opereren in een "winner takes all" markt, oftewel ze bewegen naar een natuurlijke monopoliepositie of ze verliezen marktaandeel en zijn nauwelijks nog wat waard. Om een goed platform te bieden voor consumenten en bedrijven is Just Eat ruwweg evenveel kwijt als de (in Nederland) kleinere concurrent, maar ze kunnen die kosten delen over meer gebruikers. Ze kunnen dus winst maken op een prijspeil waarbij kleinere bedrijven dat niet kunnen, dus als voor een klein bedrijf de markt als prijsvechter binnen te komen is erg lastig. Daarnaast is het zo dat de meeste zaken het liefst op het platform zitten waar de meeste gebruikers zitten, en de meeste gebruikers willen het liefst het platform gebruiken waar de meeste zaken op zitten. Dat is een zichzelf versterkende feedbackloop die lastig te onderbreken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uber heeft vandaag bekend gemaakt in Nederland een concurrent te worden van Takeaway.

Dan hoef ik Takeaway echt niet meer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Die zet van Uber verandert het beeld wel aanzienlijk ja.. hoe klein het tikje van uber ook is, het betekend wel gelijk minder middelen om in Duitsland de concurrentie aan te gaan.
In je 2 grootste markten tegelijk je positie verdedigen wordt toch lastig als je geen geld hebt.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-09 15:20
[...]

Echter, als zij de marketing terug draaien, is er plek op de markt voor een nieuwe speler. Plus met minder marketing zal je minder snel groeien. En groei is wat de (toekomstige) aandeelhouders willen zien. Is dat te weinig, is dat niet goed voor de waarde van het aandeel.

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 15:02
Tweakers,

ik ben e.e.a. aan het checken mbt de ETF: Vanguard Total International Stock met ticker VXUS.
Wat mij echter onduidelijk is de onderliggende aandelen waaruit de ETF is opgebouwd.
Volgens de meeste bronnen, waaronder Vanguard zijn dit >6000 aandelen, zie o.a. hier:
https://advisors.vanguard.com/iippdf/pdfs/FS3369R.pdf

Echter via de nieuwdfeed van mijn broker (Lynx), wordt naar het de volgende pagina verwezen waar het aantal "constituents" uit 899 bestaat:
http://www.etfresearchcen...etail.php?ETF_ticker=VXUS

Kan iemand uitleggen waardoor het verschil komt? Ik heb het idee dat eftresearchcenter een ander type rapport is of dat het verkeerde product selecteer, maar de naam en tickernummer zijn toch echt identiek.

• writser
Geen idee wat voor site dat is, maar die info klopt niet. Negeer die website gewoon lekker. VXUS bevatte eind augustus ongeveer 6000 verschillende aandelen (link).

[ Voor 33% gewijzigd door writser op 29-09-2016 19:00 ]

Onvoorstelbaar!

• Muncher
Ik lees tegenwoordig bij elke week dat de 'markt' zit te wachten op de aankondiging van de FED dat ze 'de rente' gaan verhogen. Ik begrijp niet waarom dit zo belangrijk is. Over welk rente hebben ze het dan? En waarom is dit zo belangrijk? Kan iemand dat uitleggen?

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Ik denk dat die verhoogde rente een redelijke impact gaat hebben op de "prijs" van geld, maar of en hoeveel dat een impact gaat hebben op het dagelijkse leven, geen idee eerlijk gezegd.

Wat ik zelf nog niet zo goed snap, is dat soms bij ontzettend goed nieuws voor een bedrijf, de aandelen tóch zakken. Zoals nu bijvoorbeeld bij Johnson & Johnson: er was een goedkeuring voor een medicijn voor de behandeling van de ziekte Krohn. Erg goed nieuws zou je zeggen, en het zou de verkoop van het medicijn en dus de inkomsten van J&J verhogen lijkt me. Maar vervolgens zakt de waarde van J&J aandelen met ±1,66%... dat kwartje valt nog niet helemaal bij me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 21:30

Qwerty-273

Meukposter

joramoudenaarde schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:42:
Ik denk dat die verhoogde rente een redelijke impact gaat hebben op de "prijs" van geld, maar of en hoeveel dat een impact gaat hebben op het dagelijkse leven, geen idee eerlijk gezegd.

Wat ik zelf nog niet zo goed snap, is dat soms bij ontzettend goed nieuws voor een bedrijf, de aandelen tóch zakken. Zoals nu bijvoorbeeld bij Johnson & Johnson: er was een goedkeuring voor een medicijn voor de behandeling van de ziekte Krohn. Erg goed nieuws zou je zeggen, en het zou de verkoop van het medicijn en dus de inkomsten van J&J verhogen lijkt me. Maar vervolgens zakt de waarde van J&J aandelen met ±1,66%... dat kwartje valt nog niet helemaal bij me.
De waarde hangt dan ook niet af van nieuws, maar de verwachtingen van de belegers over het komende nieuws ;) Dus als men dit verwachte goede nieuws al had meegenomen in de waarde, dan heeft het weinig invloed meer op de waarde als het verwachte nieuws daadwerkelijk nieuws wordt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• RocketKoen
Qwerty-273 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:17:
[...]

De waarde hangt dan ook niet af van nieuws, maar de verwachtingen van de belegers over het komende nieuws ;) Dus als men dit verwachte goede nieuws al had meegenomen in de waarde, dan heeft het weinig invloed meer op de waarde als het verwachte nieuws daadwerkelijk nieuws wordt.
Als iedereen het "nieuws" al verwachte, dan is het technisch gezien geen nieuws meer ;)

TheS4ndm4n#1919

• Rukapul
Als je gewoon aanneemt dat op korte termijn beurskoersen een random walk volgen dan hoef je je meteen niet druk te maken over dat soort nieuws en koersbewegingen.

Ik heb oliegerelateerde aandelen in portefeuille die op dagelijkse basis vele procenten stuiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, druk maken is ook niet echt 't juiste woord... die waardes laten inderdaad soms hele punten verschil zien :) Maar het viel zo op dat het net lijkt alsof aandelen precies het tegenovergestelde laten zien van wat het nieuws verteld, en ik vroeg me af of daar een reden voor was. Ik probeer namelijk 't nieuws een beetje in de gaten te houden om te kijken of m'n aandelen nog "goed" zijn, maar die vlieger gaat niet helemaal op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Rukapul schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:22:
Als je gewoon aanneemt dat op korte termijn beurskoersen een random walk volgen dan hoef je je meteen niet druk te maken over dat soort nieuws en koersbewegingen.

Ik heb oliegerelateerde aandelen in portefeuille die op dagelijkse basis vele procenten stuiteren.
Zeker mee eens, maar geldt de random walk ook niet voor beurskoersen op lange termijn, en stockpicking om die reden zo dodelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 15:02
Over stockpicking gesproken:
Wat is jullie mening op dit moment over Deutsche Bank?
All time low, na all time low. Terwijl dit zo een Global Significant Bank is, acht ik de kans klein dat hij uiteindelijk echt omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
poehee schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:44:
[...]

Zeker mee eens, maar geldt de random walk ook niet voor beurskoersen op lange termijn,
Nee, want een prijs zal zich vrijwel altijd rondom de waarde bewegen (mean reversion).
en stockpicking om die reden zo dodelijk is?
Juist niet. Voor stockpicking heb je idealiter juist periodes van onderwaardering nodig.
PhrancK schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:52:
All time low, na all time low. Terwijl dit zo een Global Significant Bank is, acht ik de kans klein dat hij uiteindelijk echt omvalt.
Een fonds dat van all time high naar all time low 91% daalt kan makkelijk nog een keer door de helft en dan is het vanaf het all time high maar 96% in waarde gedaald ;)

Nu in aandelen DB beleggen is niets anders dan speculatie. Mogelijk dat je ergens nog wel wat bonds kunt vinden die mispriced zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Rukapul op 30-09-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
PhrancK schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:52:
Stel DB wordt geherkapitaliseerd door de Duitse overheid, dan betekent dat nog niet meteen dat je er als aandeelhouder goed vanaf komt.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
DB kan nu leuk shoppen zijn. Kan ook Lehmann Brothers verhaal worden. Juist omdat ie zo groot is, zal er niet zomaar een redding op touw gezet kunnen worden.

Echt puur gokken en speculatie nu. Als ik er geld op zou inzetten, zou ik gaan voor short - bankroet, danwel opdelen zodat de slechte delen failliet gaan en de goede een doorstart kunnen proberen.

Zie ook al de eerste berichten dat ze nog deze maand failliet zullen gaan.

[ Voor 43% gewijzigd door Xanaroth op 30-09-2016 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
writser schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:15:
[...]

Stel DB wordt geherkapitaliseerd door de Duitse overheid, dan betekent dat nog niet meteen dat je er als aandeelhouder goed vanaf komt.
Zie Fortis....

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb zelf 't gevoel dat we in de volgende bubbel zitten op 't moment. Huizenprijzen stijgen flink en verkopen sneller, rentes zakken, de Deutsche Bank staat op knappen lijkt wel, en de Basel III is ook gefaald nu de EU de eisen willen afzwakken vanwege de vele (slechte?) obligaties die veel EU-banken nu nog hebben zoals Spanje bijvoorbeeld.

En toen kwam ik dit artikel nog tegen:
https://www.tcw.com/Insig...9-16_Trading_Secrets.aspx

Hoe staan jullie hier in? Ik heb zelf 't idee om eind dit jaar/volgend jaar eens lekker inkopen te gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
joramoudenaarde schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:07:
Ik heb zelf 't gevoel dat we in de volgende bubbel zitten op 't moment. Huizenprijzen stijgen flink en verkopen sneller, rentes zakken, de Deutsche Bank staat op knappen lijkt wel, en de Basel III is ook gefaald nu de EU de eisen willen afzwakken vanwege de vele (slechte?) obligaties die veel EU-banken nu nog hebben zoals Spanje bijvoorbeeld.

En toen kwam ik dit artikel nog tegen:
https://www.tcw.com/Insig...9-16_Trading_Secrets.aspx

Hoe staan jullie hier in? Ik heb zelf 't idee om eind dit jaar/volgend jaar eens lekker inkopen te gaan doen :)
Behoorlijk mee eens. Daarom ook bewust behoorlijk overweight in goud/zilver (>10% portfolio). Als deze bubbel knapt kan het bijna niet anders dan teruggaan naar een basis zoals goudstandaard - dat er tegenover geld een harde waarde moet staan.

Zou zelf verwachten, met de toetreding van China tot de 'IMF currency basket', dat er een conversie komt van special drawing right vs goud.
Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.