Toon posts:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste
Acties:
  • 841.276 views

Onderwerpen

Verwijderd

RocketKoen schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:48:
[...]

Ze verdienen aan cash die je op je rekening hebt staan (negatieve rente).
Of aan boetes voor rood staan als je geen cash op je rekening hebt staan op het moment dat je ergens kosten moet betalen.
Het uitlenen van je aandelen aan optie beleggers. Dit kun je uitzetten maar dan ga je betalen voor dividend uitkeringen.
0,10% opslag voor transacties in een andere valuta.

En ze hopen natuurlijk dat je klant blijft op het moment dat je wel actiever gaat beleggen.
Dit.

En er is nog een inkomstenbron. Als je een ETF koopt, willen ze tegen jou in handelen en zo de spread te verdienen. Stel, de markt in een ETF is 30.10-30.15. Jij betaalt 30.15.

Als ze de trade overnemen, dan verdienen ze 2,5 cent ten opzichte van de waarde van deze ETF. Hebben ze wel veel massa voor nodig, en het is niet makkelijk. Maar daar gaan ze uiteindelijk geld mee verdienen.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-10 21:11

BTU_Natas

Superior dutchie

Dus de transactie kosten worden in de koers verwerkt, en dan noemen ze het gratis :P

Verwijderd

BTU_Natas schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:04:
Dus de transactie kosten worden in de koers verwerkt, en dan noemen ze het gratis :P
Nee, dat heb je niet goed begrepen.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk met dividendlekkage als je bij Binck of DeGiro bijv. iShares Asia Pacific Dividend ETF koopt, gevestigd in Ierland? Moet je daar nog iets voor doen, of is dat de broker z'n pakkie an?

Kan er geen duidelijk, eenduidig antwoord op vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Aikon op 18-08-2016 16:19 ]

Verwijderd

Aikon schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:19:
Hoe zit het eigenlijk met dividendlekkage als je bij Binck of DeGiro bijv. iShares Asia Pacific Dividend ETF koopt, gevestigd in Ierland? Moet je daar nog iets voor doen, of is dat de broker z'n pakkie an?

Broker zijn pakkie aan. Dividend lekkage is alleen echt belangrijk als het gaat om veel Nederlandse aandelen (waar Nederlands vestigingsadres een betere behandeling krijgt).

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10 19:22
Aikon schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:19:

Je kan de 15% dividend belasting niet aftrekken van je belasting, omdat de belasting is betaald door de uitgever van de ETF en niet door jou.

Je kan het voorkomen door een ETF te kopen dat is Nederland is uitgegeven door een Fiscale Beleggingsinstelling (FBI). Alleen dan mag je de betaalde belasting aftrekken.

Maar bij iShares kun je er dus niets aan doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:23:
[...]

Broker zijn pakkie aan. Dividend lekkage is alleen echt belangrijk als het gaat om veel Nederlandse aandelen (waar Nederlands vestigingsadres een betere behandeling krijgt).
Nee, is ook belangrijk bij buitenlandse aandelen. Als je bijv. een Amerikaanse ETF koopt met Amerikaanse aandelen dan betaalt de ETF geen dividendbelasting en kan jij de 15% die jij betaalt verrekenen met de Nederlandse belastingen. Koop je echter een Ierse ETF met Amerikaanse aandelen dan betaalt de ETF 15% belasting die je niet terug kan vragen.

• Aikon
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:28:
[...]

Je kan de 15% dividend belasting niet aftrekken van je belasting, omdat de belasting is betaald door de uitgever van de ETF en niet door jou.

Je kan het voorkomen door een ETF te kopen dat is Nederland is uitgegeven door een Fiscale Beleggingsinstelling (FBI). Alleen dan mag je de betaalde belasting aftrekken.

Maar bij iShares kun je er dus niets aan doen.
Dus als ik Think Morningstar High Dividend ETF zou kopen via Binck kan ik wel dividend aftrekken?

• RocketKoen
Aikon schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 20:40:
[...]

Dus als ik Think Morningstar High Dividend ETF zou kopen via Binck kan ik wel dividend aftrekken?
Think adverteert er mee dat je bij hun ETF's wel de dividendbelasting kan aftrekken.
https://thinketfs.nl/uitleg-usps/fiscale-aspecten

Maar ik ben verder geen belastingexpert ofzo :P

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 18-08-2016 20:46 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Ik kwam dit op een andere site tegen over DeGiro (met een link naar het geek :+ forum, maar zie daar niks over staan op deze pagina) :
http://www.amsterdamtrade...y-wise-pound-foolish.html
DeGiro secretly charged customers for transactions at foreign exchanges. There’s a line in the fee schedule nobody ever heard about. It says “Setting up trade possibilities” (pdf). This means doing transactions at an exchange abroad comes at a small extra cost.
There’s a selection of ETF’s you can invest in free of charge. Very attractive for small investors with a few hundred euros to play around. However, some of these free ETF’s are listed on a foreign exchange. Meaning a “setting up trade possibilities” cost is charged anyway.
Dus stel ik koop via DeGiro een Vanguard Total International Stock ETF, die via NASDAQ gaat. Dan komen er dus alsnog extra kosten bij? Zie die nu namelijk nog niet staan.

[ Voor 79% gewijzigd door bones op 19-08-2016 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Deze zijn bij mij aan het begin van het jaar ingehouden. Moet zeggen dat ik de ophef hierover een beetje raar vind.

Ik kan me namelijk helder herinneren dat ik deze regel zag en de kosten verwachtte, echter werden ze de eerste paar jaar kwijtgescholden. Pas vanaf dit jaar worden ze gerekend.

Uit mn hoofd zeg ik dat het maar om 4 euro per exchange gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Avinator88 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:55:
Deze zijn bij mij aan het begin van het jaar ingehouden. Moet zeggen dat ik de ophef hierover een beetje raar vind.

Ik kan me namelijk helder herinneren dat ik deze regel zag en de kosten verwachtte, echter werden ze de eerste paar jaar kwijtgescholden. Pas vanaf dit jaar worden ze gerekend.

Uit mn hoofd zeg ik dat het maar om 4 euro per exchange gaat.
€2.50 per beurs. Staat inderdaad gewoon bij de tarieven.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-10 21:39
Van de website van De Giro:

DEGIRO hanteert kosten voor het ‘Opzetten van handelsmogelijkheden’. Om de enorme hoeveelheid beurzen te kunnen aanbieden en technische support te geven in Europa, Azië en Noord-Amerika vragen wij een minimale bijdrage aan diegene die gebruik maken van deze beurzen. DEGIRO hanteert een ‘pay-per-use’ policy in haar tarifering. Hierdoor betaalt u alleen wanneer u gebruik maakt van een bepaalde dienst en wordt u niet belast indien u geen gebruikt maakt van een bepaalde dienst.

U betaalt €2,50 met een maximum van 0,25% over uw totale portefeuillewaarde (hoogst genomen waarde over het kalenderjaar) per jaar per beurs met uitzondering van Euronext Amsterdam en Euronext Brussel. De kosten worden gerekend als u een transactie heeft gedaan of een positie aanhoudt gedurende het kalenderjaar.

Bijvoorbeeld: Uw totale portefeuille waarde bedraagt € 5.000,- en u heeft transacties gedaan op Euronext Amsterdam, Euronext Derivaten en Eurex. Daarnaast houdt u posities aan op de NYSE en Euronext Amsterdam.

Euronext Amsterdam € 0,00 (posities & transacties) (thuismarkt)
Euronext Derivaten € 2,50 (transacties)
Eurex € 2,50 (transacties)
NYSE € 2,50 (posities)
Connectiviteit kosten in dit jaar eenmalig: 3 x € 2,50 = € 7,50
bones schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:34:
[...]
Dus stel ik koop via DeGiro een Vanguard Total International Stock ETF, die via NASDAQ gaat. Dan komen er dus alsnog extra kosten bij? Zie die nu namelijk nog niet staan.
In dit geval betaal je dus 2,50 euro extra voor het jaar waarin je die transactie hebt gedaan. Daarnaast zul je dus 2,50 euro moeten betalen voor elk jaar dat je die ETF aanhoudt.

[ Voor 15% gewijzigd door Blauwschaap op 19-08-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wil ik wat ETF's kopen bij DeGiro die ik bij Binck had uitgezocht >:) en daar dus gratis aankoop zouden zijn periodiek, en €5 + 0,10% verkoop. Vallen ze allemaal buiten de kernselectie bij DeGiro en dan kosten ze resp. €2 + 0,02% en €4 + 0,04%. Oftewel vrijwel even duur of duurder dan bij Binck (als je aan- en verkoop meetelt) afhankelijk ook van hoe lang je ze aanhoudt... Daarnaast zie ik op de website niet of een ETF bij de kernselectie zit of niet (of kijk ik daar overheen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-10 21:39
Aikon schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:21:
Wil ik wat ETF's kopen bij DeGiro die ik bij Binck had uitgezocht >:) en daar dus gratis aankoop zouden zijn periodiek, en €5 + 0,10% verkoop. Vallen ze allemaal buiten de kernselectie bij DeGiro en dan kosten ze resp. €2 + 0,02% en €4 + 0,04%. Oftewel vrijwel even duur of duurder dan bij Binck (als je aan- en verkoop meetelt) afhankelijk ook van hoe lang je ze aanhoudt... Daarnaast zie ik op de website niet of een ETF bij de kernselectie zit of niet (of kijk ik daar overheen?).
https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf

Via: https://www.degiro.nl/hel...ven-conditieoverzichten/2

[ Voor 5% gewijzigd door Blauwschaap op 19-08-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Blauwschaap schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:15:

In dit geval betaal je dus 2,50 euro extra voor het jaar waarin je die transactie hebt gedaan. Daarnaast zul je dus 2,50 euro moeten betalen voor elk jaar dat je die ETF aanhoudt.
Maar dat is toch niet per ETF want dat is mij onduidelijk. Ik heb bijvoorbeeld nu 4 verschillende ETF's aangekocht dit jaar die via NASDAQ lopen.
Geld dan die 1x 2,50 euro? 4x 2,50 euro? Of 0,25% over de totale waarde?

Er staat per jaar per beurs, dus dan zou ik denken 1 x 2,50 euro. Maar wat bedoelen ze met die 0,25 % maximum van de waarde?

[ Voor 16% gewijzigd door bones op 19-08-2016 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@blauwschaap: Ja, ok, ik bedoel het gedeelte achter de inlog. Daar zie je het niet volgens mij.

En hierboven lees ik dat je dus ook nog €2,50 kwijt bent per buitenlandse beurs. Aan de telefoon werd gezegd dat wat ik in mijn vorige post beschreef alles was wat ik kwijt zou zijn... Belde over een ETF op de Italiaanse beurs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Aikon schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:25:
@blauwschaap: Ja, ok, ik bedoel het gedeelte achter de inlog. Daar zie je het niet volgens mij.

En hierboven lees ik dat je dus ook nog €2,50 kwijt bent per buitenlandse beurs. Aan de telefoon werd gezegd dat wat ik in mijn vorige post beschreef alles was wat ik kwijt zou zijn... Belde over een ETF op de Italiaanse beurs...
Als je ETF's kijkt achter de inlog zit er links boven een dropdown menu waar je kan kiezen tussen alles en alleen gratis.

Heel veel ETF's zitten inderdaad niet in de kernselectie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dank je, heb het gevonden.

Voor zover het goedkope bij DeGiro, ik ga lekker bij Binck beleggen, kost gemiddeld denk ik evenveel maar alles eraan geeft me een beter gevoel. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 19-08-2016 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:06
bones schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:24:
[...]

Maar dat is toch niet per ETF want dat is mij onduidelijk. Ik heb bijvoorbeeld nu 4 verschillende ETF's aangekocht dit jaar die via NASDAQ lopen.
Geld dan die 1x 2,50 euro? 4x 2,50 euro? Of 0,25% over de totale waarde?

Er staat per jaar per beurs, dus dan zou ik denken 1 x 2,50 euro. Maar wat bedoelen ze met die 0,25 % maximum van de waarde?
Het staat er inderdaad toch vrij duidelijk. Per jaar per beurs.

Met die 0,25% wordt bedoeld dat deze kosten maximaal 0,25% van je portefeuillewaarde zal zijn (hoogste waarde in het jaar). Heb je dus in 2016, op het hoogtepunt, 200 euro in je portefuille dan betaal je maar 0,25% = € 0,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Avinator88 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:55:

Niemand wist er van. "Opzetten handelsmogelijkheden" - wat is dat? Stond destijds ook nergens aangegeven. Als jij wist wat dit betekende, ben je helderziende :D

En nogal schokkend dat ze kosten zónder beleggers te informeren in rekening brachten, met terugwerkende kracht over drie jaar terug. Verder klein bier, maar toch : dit zou je nooit moeten doen als broker. Daar gáát je reputatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik snap niet hoe je jaarlijks €2,50 nu klein bier noemt, terwijl je de eenmalige €5,00 verkoopkosten bij Binck gister nog betiteld als 'hakt er in'. Zeker met drie jaar terugwerkende kracht blijkbaar, ben je dus in 1x meer kwijt als bij Binck. Het gaat bij beide om paar euro's hoor daar niet van ;)

Anyway ik heb een leuke asset allocatie bedacht, naar mijn idee goede ETF's erbij gezocht en bij Binck nu m'n eerste orders gepland. Even kijken hoe dat precies loopt en dan volgende maand de rest erbij plannen. Leuk om er zo mee bezig te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-10 15:37
Ben benieuwd wat je asset allocatie is en je beweegredenen voor de allocatie :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:08:
Ik snap niet hoe je jaarlijks €2,50 nu klein bier noemt, terwijl je de eenmalige €5,00 verkoopkosten bij Binck gister nog betiteld als 'hakt er in'.
Omdat het eenmalig per jaar is. En DeGiro per order al vaak meer dan 2,50 goedkoper is dan Binck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wyhi schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:11:
Ben benieuwd wat je asset allocatie is en je beweegredenen voor de allocatie :)?
60% aandelen (1/3 Triodos (eigenlijk certificaten, die had ik al), 1/3 AEX, 1/3 nader te bepalen, denk Asia-Pacific)
30% obligaties Europa langlopend
10% vastgoed wereldwijd

Dit naar voorbeeld van diverse alles-in-1 portefeuilles i.c.m. natte vingerwerk en idealen. Daarnaast natuurlijk voldoende buffer op een spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 21:17

Fuelke

Forza Ferrari

Lotus boekt olympische cijfers

Met een omzetgroei van 31 procent klopt de koekjesbakker ook de eigen verwachtingen. De Britse overnames blijken een schot in de roos en de verkoop van speculoos en speculoospasta in het buitenland loopt als een trein.

Een omzetgroei van 31 procent tot 256 miljoen euro en een stijging van de bedrijfswinst met 53 procent tot 43 miljoen euro. 'Historische cijfers', zegt topman Jan Boone in een reactie. 'Dat hebben we nog nooit meegemaakt en we zijn er uiteraard heel trots op'. Volgens Boone zijn de halfjaarcijfers beter dan de eigen verwachtingen.
http://www.tijd.be/ondern..._cijfers.9800041-3072.art

Ik heb geen glazen bol, maar ik ben er zeker van dat het aandeel maandag de €2000 grens sloopt. :P

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03:54

CeesKees

I rest my Kees

Dus jij voorspelt een stijging van 3,7%.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Wat is jullie kijk op het kopen van aandelen in bedrijven die edelmetalen winnen zuals ruperts resources?
De koers is flink omhoog gegaan van hun.
Maar klinkt een beetje als een te grote bubbel.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Ik zou nooit individuele aandelen kopen, in welke sector dan ook.

En een koers die al omhoog gegaan is... Daar zit natuurlijk minder rek in dan in een koers die nog omhoog moet gaan.

Kijk eens naar deze ETF:
VanEck Vectors Rare Earth Strategic Metals ETF

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 21:17

Fuelke

Forza Ferrari

CeesKees schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:43:
Dus jij voorspelt een stijging van 3,7%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Nt46CWTNlkNjA5dRxJppOErl/full.jpg

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:44

Sandyman538

SandstorM [148839]

Wel leuk en aardig, maar jouw bericht kwam na het sluiten van de beurs, dus kon ik geen aandelen kopen en vandaag is het aandeel geopend op 2058, dus heeft het geen zin meer.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
CeesKees schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:14:
Kijk eens naar deze ETF:
VanEck Vectors Rare Earth Strategic Metals ETF
Zie deze alleen niet staan op zowel DeGiro als Binck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-10 21:55
Aikon schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:53:
[...]

Zie deze alleen niet staan op zowel DeGiro als Binck?
GIYF :) https://www.google.com/fi...ei=YbC6V4HnMY2LswHVi63wBQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, op Google kan ik het wel vinden natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

ISIN: US92189F7428
Symbool: REMX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Sandyman538 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:44:
[...]

Wel leuk en aardig, maar jouw bericht kwam na het sluiten van de beurs, dus kon ik geen aandelen kopen en vandaag is het aandeel geopend op 2058, dus heeft het geen zin meer.
De cijfers zijn nabeurs gepubliceerd, wat denk je zelf |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Cocytus schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:51:
[...]

De cijfers zijn nabeurs gepubliceerd, wat denk je zelf |:(
Dat is precies mijn punt. Je hebt dus niks aan zo'n post van "i told you so" dat een koers behoorlijk in de plus geraakt als een bedrijf nabeurs met prachtige cijfers komt. Dan hoef je geen raketgeleerde te zijn om te weten dat de koers natuurlijk omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik heb nooit gedacht aan tweakers als het ging om beleggen. Ik zit zelf op veel forums waaronder gesloten forums, maar zie toch dat er veel met modder wordt gegooid. Daarnaast wordt er veel gepraat na hun positie en niets onderbouwd.

Toch maar eens op tweakers proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Sandyman538 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:48:
[...]

Dat is precies mijn punt. Je hebt dus niks aan zo'n post van "i told you so" dat een koers behoorlijk in de plus geraakt als een bedrijf nabeurs met prachtige cijfers komt. Dan hoef je geen raketgeleerde te zijn om te weten dat de koers natuurlijk omhoog gaat.
Ik denk dat dat ook niet het punt was van de eerste post van Fuelke, doen alsof hij koersen kan voorspellen cq dat hij met die link een geweldige kooptip gaf. We zien namelijk allemaal dat het nabeurs nieuws is en een kind had bij het zien van dit nieuws kunnen bedenken dat de koers ging stijgen. Ik denk dat het punt eerder was dat Fuelke al sinds 2014 Lotus tipt in dit topic en dat het gelinkt nieuws aantoont dat dat een hele goede tip was (+110% in 2 jaar). Misschien had je dus gewoon eerder moeten luisteren als je zo graag goede tips uit dit topic wil halen, in plaats van nu moeilijk doen over een post die je verkeer interpreteert. Maar goed, /care

[ Voor 18% gewijzigd door Cocytus op 22-08-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Sandyman538 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:48:
[...]

Nou ja, je weet maar nooit natuurlijk.
Genoeg bedrijven gezien die met geweldige kwartaalcijfers komen waarvan het aandeel meteen instort. En hetzelfde andersom.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrigun99
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-04-2023
Okay het volgende:

Ik heb geen enkele ervaring met beleggen. Tot op zekere hoogte was ik ook eigenlijk niet voornemens om mij in 'het beleggen' te gaan verdiepen.

Maar ja...dan zie je de rentepercentages op je spaarrekening teruglopen, waar m'n spaargeld langzaam toeneemt (ergo, er meer buffer ontstaat om 'vast te zetten', te investeren of bv. te gaan beleggen). Ik ben me nu aan het oriënteren op wat ik het beste kan gaan doen. En waar beter, dan hét forum waar ik altijd mijn electronica informatie vandaan haal. ;)

Wat ik graag zou willen in een ideale wereld:

- beleggen op een defensieve/neutrale manier
- ik begin, dus staar mij zeer zeker niet blind op een hoog rendement
- het liefste een kleine inleg (om ervaring op te doen) ad 1.000 / 2.000
- voor een dubbeltje op de 1e rang: lage (verborgen) kosten
- bij een stabiele partij, die het daadwerkelijk beleggen uitvoert. Ik wil geen koersen in de gaten houden (want zou een té emotionele belegger zijn om per dag in te spelen op actuele koersen).

En nu merk ik dat ik het bijzonder moeilijk vind 'om simpelweg te beginnen'. Online is natuurlijk alles terug te vinden, maar dan loop ik er tegenaan dat ik erg weinig vrije tijd heb (en het niet mijn meest favoriete onderwerp betreft).

Als ik dan bv. kijk naar wat Alex aanbiedt (https://www.alex.nl/laten-beleggen) is dat iets wat mij aanspreekt. Daar ligt voor mij een cruciaal probleem: ik weet niet welke partij betrouwbaar/goedkoop etc. is. Bovendien wil ik nu NIET hoog instappen (waar zij minimaal 25k doen).

Daarom vraag ik jullie hulp in mijn zoektoch:
1) wat zouden jullie mij aanraden?
2) welke websites (naast die van de OP) zouden jullie mij adviseren?
3) welke ervaringen hebben jullie met aanbieders zoals Alex?
4) etc

HELP!? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Morrigun99 op 22-08-2016 21:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-10 19:44
Als je geen ervaring hebt, raad ik je aan om je toch in te lezen in de materie. Ik zag laatst op Reddit 5 posts van iemand die aan een vriendin de basis informatie over beleggen uitlegde.

1) https://www.reddit.com/r/...overzicht_voor_beginners/
2) https://www.reddit.com/r/...ht_voor_beginners_deel_2/
3) https://www.reddit.com/r/..._beginners_deel_3_kosten/
4) https://www.reddit.com/r/..._beginners_deel_4_hoe_te/
5) https://www.reddit.com/r/...ht_voor_beginners_deel_5/

Daarnaast zijn er veel mensen die van mening zijn dat je geen mensen in moet schakelen om voor jou te beleggen, maar via indexfondsen moet beleggen in veel bedrijven. Wil je daar meer over lezen, lees dan de volgende blog post: http://jlcollinsnh.com/20...-a-simple-path-to-wealth/ & http://thepowerofthrift.com/thriftygals-money-strategy/

Deze blogger heeft trouwens ook veel posts geschreven over aandelen en raad aan om zijn blogs in de volgende volgorde te lezen: http://jlcollinsnh.com/stock-series/

Heb je een goed gevoel bij index fondsen maar wil je nog steeds niet zelf alle touwtjes in armen nemen, kijk dan eens naar https://www.pritle.com/nl/ of https://www.meesman.nl/

Ik ben zelf ook pas nét begonnen met het verdiepen in deze onderwerpen, dus ben ook erg benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Jasper op 22-08-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrigun99
Ah top. Ik ga me inlezen + hier reageren.

Dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 09:44

Zenix

BOE!

Alex sowieso niet doen, Google maar eens. Verder website van trackerbelegger bekijken en bogleheads als je in ETF's wilt gaan beleggen. Zoek ook ETF in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrigun99
Zenix schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:13:
Alex sowieso niet doen, Google maar eens. Verder website van trackerbelegger bekijken en bogleheads als je in ETF's wilt gaan beleggen. Zoek ook ETF in dit topic.
Nou....Alex overwoog ik dus, totdat de wijze van rendementsberekening bekend werd. Redelijk dramatisch inderdaad.

Nu zou ik het liefste niet zelf aan het roer staan, maar werden ETF's mij inderdaad in mijn omgeving ook al aangeraden.

Het vinden van een startpunt - qua inlezen/informeren - bleek gewoon wat minder eenvoudig dat ik inschatte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Morrigun99 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:27:
[...]

Nou....Alex overwoog ik dus, totdat de wijze van rendementsberekening bekend werd. Redelijk dramatisch inderdaad.

Nu zou ik het liefste niet zelf aan het roer staan, maar werden ETF's mij inderdaad in mijn omgeving ook al aangeraden.

Het vinden van een startpunt - qua inlezen/informeren - bleek gewoon wat minder eenvoudig dat ik inschatte.
ETF kan je ook laten doen met meesman en brandnewday, maar kost wel wat meer. In alle gevallen is het verstandig dat je weet hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-10 22:23
BrandNewDay zou ik alleen doen als het om pensioen gaat omdat de fiscus dat goedgekeurd heeft. Is voor zover ik weet de enige die die goedkeuring heeft.

Ik kies voor VTI en VXUS bij DeGiro: geen kosten aan de broker, erg lage TER en enorme spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:31
koksie schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 23:13:
BrandNewDay zou ik alleen doen als het om pensioen gaat omdat de fiscus dat goedgekeurd heeft. Is voor zover ik weet de enige die die goedkeuring heeft.

Ik kies voor VTI en VXUS bij DeGiro: geen kosten aan de broker, erg lage TER en enorme spreiding.
Mogelijk nadeel van die Amerikaanse Vanguard ETFs is dat je de 'teveel betaalde' dividendbelasting alleen van een eventuele vermogensheffing kan aftrekken, voor zover ik heb begrepen. Met NL of Ierse ETFs heb je dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Terpen Tijn schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 23:20:
[...]

Mogelijk nadeel van die Amerikaanse Vanguard ETFs is dat je de 'teveel betaalde' dividendbelasting alleen van een eventuele vermogensheffing kan aftrekken, voor zover ik heb begrepen. Met NL of Ierse ETFs heb je dit probleem niet.
Dat is niet zo, Ierse ETFs zijn zelfs problematischer omdat je teveel betaalde dividendbelasting ook niet van een eventuele vermogensheffing kan aftrekken (omdat deze door het fonds betaald worden, en vervolgens krijg jij dividend uitgekeerd waar geen belasting meer van wordt ingehouden (dus kan je ook niks meer terug vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Cocytus schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:10:
[...]
Misschien had je dus gewoon eerder moeten luisteren als je zo graag goede tips uit dit topic wil halen, in plaats van nu moeilijk doen over een post die je verkeer interpreteert. Maar goed, /care
Nou, nou, nou, een beetje minder mag ook wel :/

Het zou prima kunnen hoor dat ik de post verkeerd begrepen heb, maar de laatste tijd zie je nogal vaak in het topic mensen die op een slow friday 14% rendement halen. Vooral veel mensen die achteraf met hun kooptips komen, vandaar.

En wees gerust, ik lees hier mee voor de fun, met beleggen vaar ik een eigen koers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Hielko schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 23:38:
[...]

Dat is niet zo, Ierse ETFs zijn zelfs problematischer omdat je teveel betaalde dividendbelasting ook niet van een eventuele vermogensheffing kan aftrekken (omdat deze door het fonds betaald worden, en vervolgens krijg jij dividend uitgekeerd waar geen belasting meer van wordt ingehouden (dus kan je ook niks meer terug vragen).
Ok, dan heb je het over het dividendlek in de ETF zelf? Dat is inderdaad wel een terechte opmerking, als ik de post van TrackerBelegger hierover ( http://www.trackerbelegger.nl/dividendlekkage-berekenen/ ) er nog eens bij pak.

Het persoonlijke dividendlek op een Ierse ETF is weliswaar 0% (bovenste tabel), maar Ierse ETF lekken zelf wel relatief veel weg (maak ik op uit de onderste tabel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-10 22:23
Klopt. En aangezien ik boven de VRH grens uitkom, mag ik de 15% persoonlijke dividendbelasting aftrekken en is die bij mij effectief ook 0. Voor mij is de VTI -VXUS combi dus prima. Zit je onder de VRH grens (en blijf je daar voorlopig onder), dan kun je Ierse ETF's overwegen. Bedenk wel dat het totaalplaatje van belang is, dus dividendlek+TER zijn je uiteindelijke kosten. En dan zijn VTI en VXUS nog steeds moeilijk te verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 10:08

Mojo

The Power Within

Je zou zelfs nog kunnen kijken naar deze: NL0011309349. .

Is geen ETF, maar een passief beleggingsfonds. Een TER van 0,15 en eenmalige kosten bij in en uitstappen, maar geen dividendlekkage omdat het een Nederlandse instelling is waardoor je dus de 15% dividendbelasting kan verrekenen in Box 1 en altijd aftrekbaar is.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:20
Hi allen,
ik ben ook begonnen met beleggen, nu in eerste instantie nog wat spielerij. Heb rekening bij Giro geopend, maar kan daar aantal getallen niet aansluiten. Wellicht dat jullie mijn denkfout snel kunnen doorzien.
Heb 2 transacties gedaan tot op heden:
7 stuks van product A van $73,10
1 stuks van product B van $ 47,16.

Nu is de huidige koers op dit moment:
product A: $73,04
product B: $47,29

Waarde totaal portefeuille zou dan m.i. moeten zijn afgenomen met 0,06 * 7 = $0,42-$0,13 cent = 0,29$ cent verlies.
Echter in euro's is mijn portefeuille met +/- €1,50 afgenomen.

Ik kan nergens transactie kosten terug vinden, daarnaast lijkt mij dit ook niet te verklaren door valutaverschil.
Iemand ervaring met die overzichten van je huidige waarden en die "tot.res.€" kolom in Degiro?

Producten zijn ETF's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Valutawinsten en verliezen maak je over de gehele waarde van de inleg. Je hebt iets van E500 aan aandelen gekocht, als dan de euro 1% meer waard wordt tov de dollar dan maak je E5 verlies (omdat je dollars gekocht hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhrancK
Dank voor snelle reactie.
OK, dus het verschil zit hem dan wel in het valutaverschil 8)7 , in dit geval door daling waarde dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
PhrancK schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:39:
Dank voor snelle reactie.
OK, dus het verschil zit hem dan wel in het valutaverschil 8)7 , in dit geval door daling waarde dollar.
Yup, ze rekenen je portefeuille waarde weer terug naar euro's.

En je betaalt 0,10% valuta wissel kosten.
Dat gebeurt ook bij transacties.

Dus als jij je aandelen straks verkoopt en nieuwe amerikaanse aandelen terug koopt. Dan rekent degiro 0,10% om je $ om te zetten naar €. En dan nog een keer om je € weer om te zetten naar $.

Als je dus iets in dollars verkoopt en je wilt later iets in dollars terug kopen, dan kun je beter de functie "autoFX" uitzetten in je valuta scherm.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
RocketKoen schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:50:
[...]

Als je dus iets in dollars verkoopt en je wilt later iets in dollars terug kopen, dan kun je beter de functie "autoFX" uitzetten in je valuta scherm.
Goede tip. Had daar helemaal nog niet aan gedacht. (Al heb ik wel vooral een buy-hold strategie)

Kan je gewoon onbeperkt autoFX aan en uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
One-eye864 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:00:
[...]
Goede tip. Had daar helemaal nog niet aan gedacht. (Al heb ik wel vooral een buy-hold strategie)

Kan je gewoon onbeperkt autoFX aan en uit zetten?
Nog niet geprobeerd, maar ik neem aan van wel.

Je moet wel oppassen als je het uit hebt staan. Als je dan bijvoorbeeld een aandeel in dollars koopt terwijl je euro's in je cash account hebt zitten. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe ze daar mee omgaan. Maar optie 1 is dat de transactie niet doorgaat vanwege onvoldoende saldo. Optie 2 is dat je "rood" staat in dollars terwijl je genoeg euro's op je rekening hebt. En op rood staan zit een boete van €10 + rente.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Volgens mij rekent DeGiro ook iets 7e ofso voor valuta transacties. Dus de AutoFX uitzetten is voor kleinere bedragen niet per se rendabel.

Staat ergens in de prijslijst in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Avinator88 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:12:
Volgens mij rekent DeGiro ook iets 7e ofso voor valuta transacties. Dus de AutoFX uitzetten is voor kleinere bedragen niet per se rendabel.

€9 als je het handmatig doet (uit mijn hoofd).
Dus dat is inderdaad pas rendabel bij €10.000 of meer.

Maar het is dus wel handig als je Amerikaanse aandelen verkoopt en van de opbrengst andere koopt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Avinator88 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:12:

Als je bijvoorbeeld gaat herbalanceren kan het wel handig zijn. Scheelt toch weer 0,2%.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:51
Mojo schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:53:
[...]

Als je bijvoorbeeld gaat herbalanceren kan het wel handig zijn. Scheelt toch weer 0,2%.
Misschien ook interessant om het het uit te zetten ten tijde van dividendbetalingen...

Ik gok dat je geen order met euro's & dollars gecombineerd kan kopen, dus maak ik er dan beter 2 verschillende aankopen van. Dividend naar VXUS of VTI, autoFX aanzetten, en dan inleg naar de ander, autoFX weer uitzetten.

Of probeer ik dan ECHT voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhrancK
Goede tip idd, dank!
Zoals aangegeven zit ik momenteel nog in de 'leer' fase, ben wat boeken aan het lezen, internet af aan het struinen en zelf klein aan het 'spelen' via Degiro. Strategie gaat niet zijn korte termijn speculeren, maar relatief simpele buy&hold voor min 10 jaar, dus lange termijn.

Vanuit de spielerij nu stuit ik nog op een volgende vraag (een absolute beginners vraag) die ik jullie wil voorleggen :), gezien ik zelf het antwoord niet helemaal kan vinden. Het betreft ETF's, in dit geval ETF's die verhandeld worden in Amerika via de beurs NYSEArca.
De NYSEArca opent later dan bijv de Dow Jones. Echter de ETF's bestaat deels uit aandelen die bijv listed zijn op de Dow Jones. Stel de aandelen waaruit je ETF bestaat, gaan op de Dow Jones flink omhoog of omlaag gaan. De ETF die deze aandelen bevat staat nog op de close price van de vorige dag, door de latere openingsdatum van de beurs waarop deze verhandeld wordt tov de dow jones. Daarna opent de NYSEArca, wordt in dit geval eerst de prijs van de ETF aangepast naar de waarde van de onderliggende aandelen, dus de waarde verandert daarmee alvorens een transactie van de ETF kan worden uitgevoerd OF begint de ETF (theoretisch in dit geval) op de closing price van gisteren en wordt de prijs daarna bepaald door vraag en aanbod en zal door marktwerking deze snel worden vastgesteld op de waarde van de onderliggende aandelen?

Eigenlijk samengevat de vraag mbt werking van een ETF: wordt de waarde van een ETF direct vastgesteld door vraag en aanbod van de ETF zelf (en daarmee indirect door de waarde van de onderliggende aandelen) of direct vastgesteld door de verandering van waarde van de onderliggende aandelen/obligaties/producten?

Ik hoop dat ik beetje duidelijk heb verwoord :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Een ETF werkt met een NAV. Die wordt dagelijks bepaald.

Zelf koop ik mijn ETF's aan op de amerikaanse beurs op het moment dat de meeste onderliggende aandelen nog verhandeld worden. Dat geeft de beste dagprijs IMO. Dus rond een uur of 16:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
De prijs van een aandeel die je ziet is de prijs van de laatste transactie.

Maar beleggers kunnen de hele dag aanbieden om aandelen te kopen of verkopen voor een bepaalde prijs.
Maar alleen als de markt open is kun je op zo'n aanbod ingaan. Dan komt er een transactie en verandert de prijs op de ticker.

Dus ondanks dat de prijs van een aandeel stil lijkt te staan als de beurs gesloten is, beweegt de prijs van het vraag een aanbod constant.
Zo zul je ook bij gewone aandelen zien dat ze vaak een flink stuk hoger of lager openen, als er savonds of in het weekend nieuws is geweest over dat bedrijf.

Dus als jij een S&P 500 ETF hebt die op de AMS wordt verhandeld. En je ziet dat de S&P 500 na het sluiten van de beurs in Amsterdam nog 3% omhoog is gegaan. Dan kun je die ETF niet de volgende ochtend voor de sluitingsprijs kopen. Meteen bij het openen van de beurs is hij dan 3% duurder.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhrancK
@ Mojo en Rocketkoen: dank voor uitleg!
Heb het inmiddels (een stuk) scherper.

IMO legt het volgende artikel, site van Mojo, goed uit hoe prijs ETF zich verhoudt tot onderliggende stukken en het mechanisme waardoor deze aligned blijven tov bijvoorbeeld een fonds:
http://www.etf.com/etf-ed...redemption-mechanism.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Laatst online: 20-10 12:01
Ik ben mij een aardige tijd al aan het verdiepen en hoop binnenkort te passief te kunnen gaan beleggen met ETF's, per maand een vast bedrag instellen wat ik wil investeren.

Ik had de nodige vragen en hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Erg populair lijkt hier DeGiro en Binck, maar wat ik mij eigenlijk af vroeg is of er ook iemand vanguard gebruikt in NL? Ik begrijp ook dat je om dividend lekkage te voorkomen moet handelen met een in een NL (of EU) gevestigde ETF?

Mijn originele idee is om in de S&P 500 te investeren en ik begrijp dat het dan een UCITS ETF moet zijn om dit te doen.

Als ik rond kijk kan ik nergens een (goede) demo zien hoe het precies werkt op bijvoorbeeld DeGiro of Binck.

(Het komt er op neer dat ik bijvoorbeeld 200-400 euro p/maand wil investeren in (bijvoorbeeld) de S&P 500 voor 15+ jaar)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 07:53
Volgens mij kan je als nederlandse particulier geen klant worden van Vanguard.
Over dividendlekkage: http://www.trackerbelegger.nl/dividendlekkage-berekenen/

S&P500 zijn alleen grote bedrijven (en 'maar' 500). Je zou ook naar bv. VTI kunnen kijken, eventueel in combinatie met VXUS als je VTI niet wereldwijd genoeg vind.

Demo weet ik niet, maar over die interface zou ik me niet zo veel zorgen maken als ik maar enkele transacties per maand ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 11:11

RgR

Na een tweet van Hillary over exorbitante prijzen van een medicijn, zijn de aandelen van veel biotech-bedrijven zojuist tussen de 3 en 6 procent gedaald. Als je deze aandelen of een ETF op dit gebied op het oog had misschien een mooi moment om in te stappen; zoveel daling lijkt mij wel wat overdreven als reactie op 1 tweet.

• Stef87
  • Laatst online: 20-10 12:01
Jesse schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:04:
Volgens mij kan je als nederlandse particulier geen klant worden van Vanguard.
Over dividendlekkage: http://www.trackerbelegger.nl/dividendlekkage-berekenen/

S&P500 zijn alleen grote bedrijven (en 'maar' 500). Je zou ook naar bv. VTI kunnen kijken, eventueel in combinatie met VXUS als je VTI niet wereldwijd genoeg vind.

Demo weet ik niet, maar over die interface zou ik me niet zo veel zorgen maken als ik maar enkele transacties per maand ga doen.
Bedankt, zojuist een DeGiro account aangemaakt om even in te kijken. Ik verdiep mij wat meer om later te besluiten waar ik maandelijks in wil investeren!

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-10 11:49
Vraag mij af of er hier wel eens iemand bonds (obligaties) koopt.

Ik ben op zoek naar een goede screener voor US corp bonds en EUR Corp bonds.

De Yahoo bond screener is niet goed, geeft te weinig informatie (en soms zelfs foutieve).

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:58
DEGIRO rekent u transactiekosten wanneer u de DEGIRO Trackers Kernselectie gebruikt als handelsinstrument. Kortom: wanneer u,
binnen een maand, meer dan 1 transactie doet in hetzelfde instrument uit de DEGIRO Trackers Kernselectie worden deze transacties
afgerekend tegen het tarief van de desbetreffende beurs.
Betreft dit een maand na de eerste koop/verkoop of een kalendermaand?

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-10 12:57
remcoboy1479 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:54:
[...]

Betreft dit een maand na de eerste koop/verkoop of een kalendermaand?
Het betreft een kalendermaand: https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

RgR schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:34:
Na een tweet van Hillary over exorbitante prijzen van een medicijn, zijn de aandelen van veel biotech-bedrijven zojuist tussen de 3 en 6 procent gedaald. Als je deze aandelen of een ETF op dit gebied op het oog had misschien een mooi moment om in te stappen; zoveel daling lijkt mij wel wat overdreven als reactie op 1 tweet.
Dat is volgens mij de manier om e.e.a. te bekijken.

Ik heb dan nog een mooie voor je:

VanEck Vectors Junior Gold Miners ETF (GDXJ)
Deze is in een paar weken tijd toch al snel 10-15% minder waard (incl wisselkoers)

Zodra er een dipje op de beurzen komt kan deze snel omhoog schieten, want de mijnen gaan altijd harder dan de koers van de onderliggende grondstof. En zoals we weten, goud zal het altijd goed doen...

• One-eye864
CeesKees schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:11:
[...]

Ik heb dan nog een mooie voor je:

VanEck Vectors Junior Gold Miners ETF (GDXJ)
Deze is in een paar weken tijd toch al snel 10-15% minder waard (incl wisselkoers)
Hmmm dat is inderdaad ook een hele mooie! Die gaat hier erbij in het mandje.

• RocketKoen
CeesKees schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:11:
[...]
En zoals we weten, goud zal het altijd goed doen...
Dan moet je misschien eens verder dan 1 jaar terug kijken naar de goudprijs.
Hij ging t/m 2011 eigenlijk alleen maar omhoog. tot een piek van $59/g
Maar op het moment staat de prijs op $42/g.
Met een dieptepunt eind vorig jaar van $34/g
Tussen 2011 en 2015 is de waarde dus bijna gehalveerd. En hij begint nu net pas weer op te krabbelen.

Dit kun je zien als een zeepbel die uit elkaar is gespat. Of als een tijdelijke dip.
In het eerste geval was de prijs in 2011 veel te hoog en komt hij daar nooit meer. In het tweede geval wel en kun je nu heel goedkoop goud inkopen.

TheS4ndm4n#1919

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

De goudprijs is op dit moment alleen maar aan het dalen omdat men verwacht dat Yellen van de FED deze week iets gaat zeggen over een mogelijke renteverhoging dit jaar. Die kan dan een kwart (0.25) procentpunt bedragen.
Alsof iedereen dan opeens al z'n geld weer op een spaarrekening zal gaan zetten.

Goud is en blijft een veilige haven, een wapen tegen het bijdrukken van geld (inflatie) en altijd een goed tegengewicht tegen dalende beurzen.

Een van die twee zit er toch zeker aan te komen.

Daarnaast kan goud (en zilver) een fluctuatie laten zien van enkele procenten per dag (dat is nog eens wat anders dan een kwart tot een half per jaar).

Dus voor de lange termijn is goud zeker nog wel een goede optie.

En dan een mining-ETF die altijd harder beweegt dan de onderliggende grondstof koers. (dat doen de mining koersen altijd)

Ik zou een ETF als deze proberen te verkopen op +50%. (>1 jaar) of tussen de 30- en 40% <1 jaar.

Deze is trouwens ook interessant (en niet in USD, dus minder valuta risico)
ETFS DAXglobal Gold Mining GO UCITS ETF
AUCO

[ Voor 24% gewijzigd door CeesKees op 25-08-2016 10:26 ]

• Flarlarlar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-07-2022
Ik ben nog nieuw met het hele aandelen/beleggen gebeuren. Ik zoek eigenlijk gewoon een plek waar ik Crude Oil en Goud kan kopen en kan vasthouden voor een jaar of 2/3 zonder dat de kosten de pan uit gaan en daar gewoon klein mee te beginnen. Volgens mij moet je bij plus 500 meer gaan voor de korte termijn, omdat er 1 of andere extra fee bovenop komt als je een positie open houdt.
Wat voor site kan ik voor dit soort lange termijn activiteiten het beste gebruiken?

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Je kunt toch bij een willekeurige (goedkoopste) broker een aantal (stuks van) 'crude oil' en een aantal 'physical gold' etf's kopen?

En... Thats it.

[ Voor 5% gewijzigd door CeesKees op 25-08-2016 13:53 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Flarlarlar schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:20:
Ik ben nog nieuw met het hele aandelen/beleggen gebeuren. Ik zoek eigenlijk gewoon een plek waar ik Crude Oil en Goud kan kopen en kan vasthouden voor een jaar of 2/3 zonder dat de kosten de pan uit gaan en daar gewoon klein mee te beginnen. Volgens mij moet je bij plus 500 meer gaan voor de korte termijn, omdat er 1 of andere extra fee bovenop komt als je een positie open houdt.
Wat voor site kan ik voor dit soort lange termijn activiteiten het beste gebruiken?
Blijf in elk geval echt weg bij de boeven van Plus500, Bux, etc. :X

Een synthetische ETF op de grondstof is een veel betere keuze inderdaad.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

One-eye864 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:26:
[...]
Hmmm dat is inderdaad ook een hele mooie! Die gaat hier erbij in het mandje.
Gelukt? Inmiddels al 4% in de +. (tov opening, is nog lager geweest)

[ Voor 72% gewijzigd door CeesKees op 25-08-2016 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
CeesKees schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 16:27:
[...]

Gelukt? Inmiddels al 4% in de +. (tov opening, is nog lager geweest)
Jazeker! Staat hier nu op + 4,23% :P

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Mooi man. Wat je kunt doen is op +7% verkopen (nu alvast doorlopende order instellen) en vervolgens op physical zilver dit trucje herhalen.

Daar zit ook nog flink rek in. En is vandaag niet gestegen.

• Terpen Tijn
Vraagje: Is het normaal om twee keer commissie aan je broker te moeten betalen als je een aankoop doet die (om een of andere reden) op dag 1 niet volledig uitgevoerd wordt, en waarvan het restant dan (automatisch) op dag 2 wordt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-10 07:47
RocketKoen schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:37:
De prijs van een aandeel die je ziet is de prijs van de laatste transactie.

Maar beleggers kunnen de hele dag aanbieden om aandelen te kopen of verkopen voor een bepaalde prijs.
Maar alleen als de markt open is kun je op zo'n aanbod ingaan. Dan komt er een transactie en verandert de prijs op de ticker.

Dus ondanks dat de prijs van een aandeel stil lijkt te staan als de beurs gesloten is, beweegt de prijs van het vraag een aanbod constant.
Zo zul je ook bij gewone aandelen zien dat ze vaak een flink stuk hoger of lager openen, als er savonds of in het weekend nieuws is geweest over dat bedrijf.

Dus als jij een S&P 500 ETF hebt die op de AMS wordt verhandeld. En je ziet dat de S&P 500 na het sluiten van de beurs in Amsterdam nog 3% omhoog is gegaan. Dan kun je die ETF niet de volgende ochtend voor de sluitingsprijs kopen. Meteen bij het openen van de beurs is hij dan 3% duurder.
Kleine correctie. De closing price van een aandeel is de laatste prijs waarop gehandeld is tijdens de reguliere openingstijden van de beurs. Daarnaast heb je pre-market trading en after-hours trading. Die laatste twee worden voornamelijk gebruikt door instutionele partijen hoewel steeds meer particulieren er toegang tot kunnen krijgen.
De opening price van datzelfde aandeel is de eerst verhandelde prijs. Die kan hoger/lager liggen dan de closing price van de voorgaande dag. Je voorbeeld klopt wel qua redering.
Galactic schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 07:38:
Vraag mij af of er hier wel eens iemand bonds (obligaties) koopt.

Ik ben op zoek naar een goede screener voor US corp bonds en EUR Corp bonds.

De Yahoo bond screener is niet goed, geeft te weinig informatie (en soms zelfs foutieve).
Besef wel dat als je discretionaire obligaties wilt kopen dat je vaak een minimale nominale waarde moet kopen? Deze liggen vaak op 100,000 voor instutional bonds en 10,000 voor retail bonds. Wil je een gediversifeerde obligatieportefeuille opbouwen dan is er relatief veel kapitaal nodig. Uiteraard kan je dan obligatiefondsen kopen. Dan heb je diversificatie maar heb je over het algemeen te maken met meer kosten.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Chief-XL schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 04:58:
[...]

Kleine correctie. De closing price van een aandeel is de laatste prijs waarop gehandeld is tijdens de reguliere openingstijden van de beurs. Daarnaast heb je pre-market trading en after-hours trading. Die laatste twee worden voornamelijk gebruikt door instutionele partijen hoewel steeds meer particulieren er toegang tot kunnen krijgen.
De opening price van datzelfde aandeel is de eerst verhandelde prijs. Die kan hoger/lager liggen dan de closing price van de voorgaande dag. Je voorbeeld klopt wel qua redering.

[...]

Besef wel dat als je discretionaire obligaties wilt kopen dat je vaak een minimale nominale waarde moet kopen? Deze liggen vaak op 100,000 voor instutional bonds en 10,000 voor retail bonds. Wil je een gediversifeerde obligatieportefeuille opbouwen dan is er relatief veel kapitaal nodig. Uiteraard kan je dan obligatiefondsen kopen. Dan heb je diversificatie maar heb je over het algemeen te maken met meer kosten.
Ik zocht iets wat kan dienen voor de margin requirement als ik opties schrijf. Dit om portefeuille efficient(er) te structureren. Bij voorkeur mid-term bonds en met investment grade rating (gemiddeld A). Bedragen zijn geen probleem, maar het kopen van individuele stukken is inderdaad zeer omslachtig gebleken. Ondertussen heb ik een paar EFT's gevonden welke het veel makkelijker maken (bijvoorbeeld AGG, CIU).

Het is dat kleine beetje extra rendement, ipv het geld cash aan te houden. Verder is het natuurlijk niet erg sexy zo een bond EFT.

[ Voor 4% gewijzigd door Galactic op 26-08-2016 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-10 07:47
Just in case: je loopt wel een risico dat ALS je een margin call krijgt dat je de stukken moet verkopen tegen winst/verlies dus dat je naast rendement ook meer risico loopt.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Chief-XL schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:20:
Just in case: je loopt wel een risico dat ALS je een margin call krijgt dat je de stukken moet verkopen tegen winst/verlies dus dat je naast rendement ook meer risico loopt.
Het dient inderdaad in de gaten gehouden te worden.
Ik heb zoiezo alerts lopen als margin cushion onder bepaalde waarden loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 07:53
Hebben mensen tips voor bond etf's?
Ik zoek iets als aanvulling op vti/vxus, maar bonds in usd (bnd/bndx/bsv) voel ik niet voor ivm het koersrisico. In eur is de keuze niet zo dik bij Vanguard (vety/vecp), zijn de kosten wat hoger en ze zitten ook niet in de kernselectie bij DeGiro..
iShares (IE00B3F81R35) zit daar wel in maar dat zijn alleen corporate bonds en is ook iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik zat zelf aan deze te denken:
http://www.morningstar.co...ot.aspx%3Fid%3D0P0000M2XH

Maar of het ook echt wat is... ben er ook wel benieuwd naar waar op te letten en waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Jesse schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:36:
Hebben mensen tips voor bond etf's?
Ik zoek iets als aanvulling op vti/vxus, maar bonds in usd (bnd/bndx/bsv) voel ik niet voor ivm het koersrisico. In eur is de keuze niet zo dik bij Vanguard (vety/vecp), zijn de kosten wat hoger en ze zitten ook niet in de kernselectie bij DeGiro..
iShares (IE00B3F81R35) zit daar wel in maar dat zijn alleen corporate bonds en is ook iets duurder.
https://www.ishares.com/n...-aggregate-bond-ucits-etf zie hier samenstelling
https://index.barcap.com/Home/Guides_and_Factsheets euro aggregate. Sowieso geen BND/BNDX doen met obligaties, die moeten stabiel deel zijn van je portfolio zonder valutarisico. Onderdeel ook van kernselectie. Deze ETF is de Europese variant van BND.

Overigens zou ik niet in obligaties gaan, maar dat is al vaker hier besproken.
Aikon schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:45:
Ik zat zelf aan deze te denken:
http://www.morningstar.co...ot.aspx%3Fid%3D0P0000M2XH

Maar of het ook echt wat is... ben er ook wel benieuwd naar waar op te letten en waarom.
Niet doen, langere looptijd is meer risico en diepere dalingen als rente omhoog gaat. Die ETF die ik hierboven aangaf zit gemiddeld qua looptijd en zal minder hard geraakt worden bijvoorbeeld.

[ Voor 99% gewijzigd door Zenix op 26-08-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik wil helemáál niet geraakt worden :P Is er ergens wat allesomvattende informatie te vinden hoe obligaties werken? Ik kom telkens losse flodders tegen, of van die gehypte blogs waar je niet veel wijzer van wordt.

Wat zou jij als alternatief voor obligaties nemen dan? Ik zie het in elke mix zitten, als stabiele factor lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Aikon schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:05:
Ik wil helemáál niet geraakt worden :P
De enige manier om dat gegarandeerd te krijgen bij beleggen is .... niet beleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik wil helemáál niet geraakt worden :P Is er ergens wat allesomvattende informatie te vinden hoe obligaties werken? Ik kom telkens losse flodders tegen, of van die gehypte blogs waar je niet veel wijzer van wordt.

Wat zou jij als alternatief voor obligaties nemen dan? Ik zie het in elke mix zitten, als stabiele factor lijkt me.
http://www.investopedia.com/terms/d/duration.asp
http://www.investopedia.com/ask/answers/05/bondrisks.asp
http://nypost.com/2015/08...s-so-dangerous-right-now/
http://fd.nl/opinie/11420...kent-steeds-meer-risico-s

Ik ben geen expert, maar als je beetje zoekt op bonds risk of obligaties dan wordt het behoorlijk goed uitgelegd. Het is door de alsmaar dalende rente een stabiele factor gebleven al jaren daalt de rente, hij zal toch keer weer omhoog moeten gaan of niet? In dit topic is het volgens mij ook al vaker besproken. Als je bijvoorbeeld 30 jaar hebt om te beleggen zou ik gewoon in 100% aandelen beginnen en over 10-20 jaar eens kijken hoeveel je jaarlijks gaat omzetten naar obligaties of depositos om zo risico tegen het einde te beperken.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 26-08-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dank je, ik ga ze eens doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic

Heel basic uitgelegd. Als je een EFT koopt met obligaties met een gemiddelde looptijd 4 jaar en de rente stijgt 1% (niet onwaarschijnlijk volgend jaar). Dan zal de EFT met 4% dalen. Als de looptijd gemiddeld 15 jaar zou zijn, dan zou deze met 15% dalen.

Voetnoot: Niets is stabiel, niets is risicovrij. Zelfs een treasury bond is in niet 100% risicovrij.

[ Voor 6% gewijzigd door Galactic op 26-08-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Bedankt voor je uitleg. Voor de duidelijkheid: de :P stond er niet voor niks. Al mijn beleggingen zijn met geld dat 'over' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Terpen Tijn schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 22:13:
Vraagje: Is het normaal om twee keer commissie aan je broker te moeten betalen als je een aankoop doet die (om een of andere reden) op dag 1 niet volledig uitgevoerd wordt, en waarvan het restant dan (automatisch) op dag 2 wordt gekocht?
Om mijn eigen vraag maar te beantwoorden (misschien loopt iemand anders er ooit nog tegenaan): Het schijnt een normale gang van zaken te zijn. Een onvolledig uitgevoerde order wordt bij het sluiten van de beurs geschrapt, en als nieuwe order (voor de rest) de volgende dag ingelegd; met kosten als gevolg.

Kennelijk is er weinig aan te doen. Schijnt wel zeldzaam te zijn, hoewel ik het dus tegenkwam met een heel courante ETF (iShares MSCI World), en mijn order bij het openen van de beurs al klaarstond.

Ter lering ende vermaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevefox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 15:52
Beste medetweakers,

Ik volg dit topic al geruime tijd en heb ook een rekening geopend bij DeGiro.
Zelf ben ik ook aan het kijken naar hoe obligatie-ETF's precies werken.

Stel nu de ETF: iShares Euro Covered Bond UCITS ETF
De waarde van deze ETF stijg al sinds de introductie.
Je zou toch zeggen dat de waarde van deze ETF ver boven de nominale waarde ligt. Ik verwacht dat de marktrente de komende tijd niet meer zal dalen, alleen stijgen. Logischerwijs daalt de waarde van deze ETF dan. Dit lijkt mij dan net zo risicovol als aandelen.
Klopt het wat ik aanneem?

Wat zou een reden zijn om deze ETF toch aan te kopen, de rente die wordt uitgekeerd o.i.d.?
Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.