het ging over dit stuk https://www.pritle.com/wp...016/07/InvestmentNews.pdf
Je geld op de bank zijn ook maar enen en nullen. En dat in je portemonnee is waardeloos papier.Anoniem: 760155 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:12:
Ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie. En dat in combinatie met mijn (mss onterechte) gevoel dat beurzen en corporates op lange termijn onhoudbaar zijn ivm onze huidige disruptive wereld. Daarnaast heb ik ook het idee dat je als particuliere (domme ;-0 ) belegger vaak achter het net vist.
Dus als de maatschappij instort maakt het weinig uit of je nu aandelen hebt of geld.
De "domme belegger" vist inderdaad achter het net. Maar dan zit je met ETF's nog best goed.
De grootste valkuilen zijn volgens mij:
1) Actief beheerde fondsen met een kostenplaatje van enkele procenten. Terwijl ze het gemiddeld niet beter doen dan de ETF's.
2) Particuliere actieve handelaren. De grote jongens hebben de informatie altijd eerder en hebben supercomputers om die informatie te analyseren. Voordat jij op het linkje hebt geklikt om een kwartaalverslag te downloaden, heeft de supercomputer zijn orders al geplaatst.
Natuurlijk kun je in beide gevallen nog steeds beter zijn dan de rest. Maar het is altijd een race die je met een achterstand begint.
En dan natuurlijk nog de mensen die echt alles kwijtraken door leveraged posities of beleggingsfondsen die piramidespellen blijken te zijn.
Ik had even een klein vraagje over waar je zoal in belegt 
Op 't moment is m'n portfolio 100% aandelen, met de nadruk op dividend-gerelateerde aandelen zoals Johnson & Johnson. Maar op de (veel) langere termijn wil ik daar langzaamaan wat obligaties aan toevoegen voor de stabiliteit. Nu zijn de meeste landen obligaties voorzien van een "fijne" negatieve rente waar je als kleine belegger gewoon op in zou leveren.
Zijn hier mensen die ook in obligaties beleggen, en waar zoek je die zoal? Bedrijfsobligaties heb ik al eens voorbij zien komen, maar waar ik bij (dividend)aandelen me al zoveel mogelijk in probeer te lezen m.b.t. de kwaliteit ervan, vind ik 't bij (bedrijfs)obligaties nog lastiger om te doorgronden wat het doet en de gezondheid ervan.
Op 't moment is m'n portfolio 100% aandelen, met de nadruk op dividend-gerelateerde aandelen zoals Johnson & Johnson. Maar op de (veel) langere termijn wil ik daar langzaamaan wat obligaties aan toevoegen voor de stabiliteit. Nu zijn de meeste landen obligaties voorzien van een "fijne" negatieve rente waar je als kleine belegger gewoon op in zou leveren.
Zijn hier mensen die ook in obligaties beleggen, en waar zoek je die zoal? Bedrijfsobligaties heb ik al eens voorbij zien komen, maar waar ik bij (dividend)aandelen me al zoveel mogelijk in probeer te lezen m.b.t. de kwaliteit ervan, vind ik 't bij (bedrijfs)obligaties nog lastiger om te doorgronden wat het doet en de gezondheid ervan.
Ik loop tegen het volgende aan. Sinds enkele maanden koop ik aandelen van bedrijven die een trackrecord hebben met uitbetalen van dividenden. Het idee is om elke keer (maand, kwartaal?) nieuwe aandelen te kopen zodat ik mooie spreiding krijg van bijvoorbeeld 40 a 50 bedrijven in diverse sectoren. Gewoon vast blijven houden, niet kijken naar de dagkoers en alleen bijkopen als ze in de "aanbieding" zijn. Hier zit het probleem. Ik heb op dit moment de volgende aandelen in mijn portefeuille:
Zijn er andere Tweakers met een zelfde strategie? Hoe pakken jullie dit aan? Zijn ETF wellicht beter voor mij? Ik wel wat gelezen over ETF maar begrijp nog niet exact hoe ze werken. Hoor graag hoe anderen dit aanpakken.
Aan de ene kant wil ik "in control" zijn, ook ik had een Aegon woekerpolis die gelukkig wel wat winst heeft opgeleverd maar ver beneden het pessimistisch rendement. Zelf aandelen kopen en vasthouden en dividend herinvesteren. Aan de andere zijn er mensen die er veel meer van weten en er meer tijd in kunnen steken dan ik. Ja ik wil het advies van mensen met kennis van zaken maar niet lasten waardoor een gedeelte van mijn inleg aan kosten kwijt ben aan advies. Overigens ben ik zeker niet te beroerd om te betalen voor advies, alleen niet meer over de inleg.
Wellicht goed om te weten dat ik een rekening bij DeGiro heb.
- Johnson & Johnson
- Nike
- Target
- Kinder Morgan
- (pas recent gekocht dus na de flinke dividend cut)
- Microsoft
- Qualcomm
Zijn er andere Tweakers met een zelfde strategie? Hoe pakken jullie dit aan? Zijn ETF wellicht beter voor mij? Ik wel wat gelezen over ETF maar begrijp nog niet exact hoe ze werken. Hoor graag hoe anderen dit aanpakken.
Aan de ene kant wil ik "in control" zijn, ook ik had een Aegon woekerpolis die gelukkig wel wat winst heeft opgeleverd maar ver beneden het pessimistisch rendement. Zelf aandelen kopen en vasthouden en dividend herinvesteren. Aan de andere zijn er mensen die er veel meer van weten en er meer tijd in kunnen steken dan ik. Ja ik wil het advies van mensen met kennis van zaken maar niet lasten waardoor een gedeelte van mijn inleg aan kosten kwijt ben aan advies. Overigens ben ik zeker niet te beroerd om te betalen voor advies, alleen niet meer over de inleg.
Wellicht goed om te weten dat ik een rekening bij DeGiro heb.
[ Voor 19% gewijzigd door Loev op 10-08-2016 12:49 ]
Dit had je veel makkelijker kunnen oplossen door een ETF te kopen.
Kijk eens naar deze:
iShares EURO Dividend UCITS ETF
Om opgenomen te worden moeten de bedrijven uiteraard aan een aantal eisen voldoen. Dat het uitbetalen van dividend een belangrijke eis is zal duidelijk zijn. Eens per kwartaal betaald deze ETF dividend uit. Op jaarbasis is er een dividend van meer dan 4% te verwachten.
Een mooie ETF voor de langetermijnbelegger dus. Een goed instappunt kiezen is uiteraard wel belangrijk. De 30 bedrijven zijn redelijk evenwichtig opgenomen en geen enkel bedrijf drukt echt een zwaar stempel.
En deze:
Vanguard High Dividend Yield ETF
In totaal zijn er meer 430 verschillende Amerikaanse aandelen in opgenomen. Het spreekt voor zich dat alleen aandelen met hoge dividend uitbetalingen zijn opgenomen.
Naast de voordelen van het dividend heeft een dergelijke ETF nog een groot voordeel. Dividend werkt als een magneet voor lange termijnbeleggers. Het voordeel bij lange termijnbeleggers is dat men zelden uitstapt bij heftige marktbewegingen. Dit zorgt voor meer stabiele koersen.
En deze:
Vanguard All-World High Dividend Yield UCITS ETF
Deze ETF van Vanguard zegt dan wel wereldwijd te beleggen maar uiteraard zijn hoog dividend aandelen vooral in ontwikkelde economieën te vinden.
De VS is met bijna 40% het grootst. De nummer 2 is het Verenigd Koninkrijk met meer dan 10%. Opvallende derde is Zwitserland met meer dan 5%. Duitsland, Frankrijk, Japan en Australië volgen dan met ieder minder dan 5% in deze hoog dividend ETF. Er zijn dan nog enkele tientallen landen met kleine percentages.
En wat informatie over ETF's
Een ETF wordt ook wel een tracker genoemd en als de ETF een index volgt heten ze indextrackers. ETF staat voor exchange traded fund maar de vertaling van tracker wat volger betekend geeft beter aan wat het ding moet doen. Een ETF heeft dus als taak de onderliggende waarden te volgen.
Een ETF zal dus geen beter resultaat boeken dan de onderliggende waarden maar wel zo belangrijk ook geen slechter. Dat maakt een ETF zeer betrouwbaar.
Een ETF is het best te vergelijken met een beleggingsfonds want ook met een beleggingsfonds koopt men een mandje aandelen of andere onderliggende waarden. Er is echter 1 groot verschil tussen een ETF en een beleggingsfonds en dat is dat bij een beleggingsfonds er telkens aan en verkopen plaatsvinden binnen dat fonds.
Een beleggingsfonds heeft een manager die moet trachten met actief beleid een beter resultaat te halen. Een ETF heeft geen manager en moet gewoon de waarden binnen de ETF volgen.
Kijk eens naar deze:
Om opgenomen te worden moeten de bedrijven uiteraard aan een aantal eisen voldoen. Dat het uitbetalen van dividend een belangrijke eis is zal duidelijk zijn. Eens per kwartaal betaald deze ETF dividend uit. Op jaarbasis is er een dividend van meer dan 4% te verwachten.
Een mooie ETF voor de langetermijnbelegger dus. Een goed instappunt kiezen is uiteraard wel belangrijk. De 30 bedrijven zijn redelijk evenwichtig opgenomen en geen enkel bedrijf drukt echt een zwaar stempel.
En deze:
In totaal zijn er meer 430 verschillende Amerikaanse aandelen in opgenomen. Het spreekt voor zich dat alleen aandelen met hoge dividend uitbetalingen zijn opgenomen.
Naast de voordelen van het dividend heeft een dergelijke ETF nog een groot voordeel. Dividend werkt als een magneet voor lange termijnbeleggers. Het voordeel bij lange termijnbeleggers is dat men zelden uitstapt bij heftige marktbewegingen. Dit zorgt voor meer stabiele koersen.
En deze:
Deze ETF van Vanguard zegt dan wel wereldwijd te beleggen maar uiteraard zijn hoog dividend aandelen vooral in ontwikkelde economieën te vinden.
De VS is met bijna 40% het grootst. De nummer 2 is het Verenigd Koninkrijk met meer dan 10%. Opvallende derde is Zwitserland met meer dan 5%. Duitsland, Frankrijk, Japan en Australië volgen dan met ieder minder dan 5% in deze hoog dividend ETF. Er zijn dan nog enkele tientallen landen met kleine percentages.
En wat informatie over ETF's
Een ETF wordt ook wel een tracker genoemd en als de ETF een index volgt heten ze indextrackers. ETF staat voor exchange traded fund maar de vertaling van tracker wat volger betekend geeft beter aan wat het ding moet doen. Een ETF heeft dus als taak de onderliggende waarden te volgen.
Een ETF zal dus geen beter resultaat boeken dan de onderliggende waarden maar wel zo belangrijk ook geen slechter. Dat maakt een ETF zeer betrouwbaar.
Een ETF is het best te vergelijken met een beleggingsfonds want ook met een beleggingsfonds koopt men een mandje aandelen of andere onderliggende waarden. Er is echter 1 groot verschil tussen een ETF en een beleggingsfonds en dat is dat bij een beleggingsfonds er telkens aan en verkopen plaatsvinden binnen dat fonds.
Een beleggingsfonds heeft een manager die moet trachten met actief beleid een beter resultaat te halen. Een ETF heeft geen manager en moet gewoon de waarden binnen de ETF volgen.
[ Voor 23% gewijzigd door CeesKees op 10-08-2016 12:51 ]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Dit is niet mijn strategie (ik heb bij de giro twee trackersLoev schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:39:
[...]
Als ik van al deze bedrijven moet houden wanneer de koers laag is om extra aandelen te kopen dan moet ik actief de beurs volgen en dat is nou net niet de bedoeling, zeker als de spreiding groter wordt dan wordt het een dagtaak. Ik wil de aandelen 20-30 jaar vasthouden zodat het dividend een mooie extra is op het pensioen, wellicht minder werken in de toekomst?
[...]
Was ik maar rijk en niet zo knap...
Ik ben nog erg nieuw in het beleggen en zou graag wat verduidelijking willen. Ik heb op dit moment nog geen geld belegd en ook nog geen broker. Ik zou graag een hypothetische situatie willen bespreken.
Stel ik heb een Binck Basic account met dit tarievenoverzicht. Ik wil voor €1000 aandelen in deze iShares ETF kopen. De ETF heeft als vestiging Ierland.
Wat zijn de totale kosten die ik maak als ik bovenstaande transactie volbreng?
1. Het is een ETF, dus ik kijk naar de rij `Aandelen, obligaties & ETF's' in het tarievenoverzicht van Binck Basic. Ik betaal €6,50 vaste kosten plus 0,10% van de aankoopwaarde met een minimum van €10. In dit geval is dat dus min(6,50 + 0,001*1000,10) = €10.
2. Het is een ETF, maar de ETF heeft als vestiging Ierland. Dus ik kijk naar de rij `Effecten overige beurzen'. Ik betaal €9,50 plus 0,15% van de aankoop waarde met een minimum van €10. In dit geval is dat dus min(9,50 + 0,0015*1000,10) = €11.
3. Het is een ETF, maar de ETF heeft als vestiging Ierland en ik moet ook nog transactiebelasting betalen (zie pagina 2 van het tarievenoverzicht). De transactie kosten zijn €11 (zie punt 2) en daar komt nog eens 1% van de effectieve waarde van de transactie bij. Ik weet niet precies wat de effectieve waarde van de transactie is in dit geval: is het €1000 of 1000 + 11 = €1011? Stel het is €1000, dan zijn de totale kosten voor het uitvoeren van de transactie 11 + 0,01*1000 = €21.
Alvast erg bedankt voor jullie hulp.
Stel ik heb een Binck Basic account met dit tarievenoverzicht. Ik wil voor €1000 aandelen in deze iShares ETF kopen. De ETF heeft als vestiging Ierland.
1. Het is een ETF, dus ik kijk naar de rij `Aandelen, obligaties & ETF's' in het tarievenoverzicht van Binck Basic. Ik betaal €6,50 vaste kosten plus 0,10% van de aankoopwaarde met een minimum van €10. In dit geval is dat dus min(6,50 + 0,001*1000,10) = €10.
2. Het is een ETF, maar de ETF heeft als vestiging Ierland. Dus ik kijk naar de rij `Effecten overige beurzen'. Ik betaal €9,50 plus 0,15% van de aankoop waarde met een minimum van €10. In dit geval is dat dus min(9,50 + 0,0015*1000,10) = €11.
3. Het is een ETF, maar de ETF heeft als vestiging Ierland en ik moet ook nog transactiebelasting betalen (zie pagina 2 van het tarievenoverzicht). De transactie kosten zijn €11 (zie punt 2) en daar komt nog eens 1% van de effectieve waarde van de transactie bij. Ik weet niet precies wat de effectieve waarde van de transactie is in dit geval: is het €1000 of 1000 + 11 = €1011? Stel het is €1000, dan zijn de totale kosten voor het uitvoeren van de transactie 11 + 0,01*1000 = €21.
Belangrijker dan de vestigingsplaats van de ETF, is op welke beurs hij noteert. Als je het tarievenblad bekijkt, zie je als eerste voetnoot de beurzen waarop de tarieven van optie 1 van toepassing zijn:RitzRitz schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:21:
Ik ben nog erg nieuw in het beleggen en zou graag wat verduidelijking willen. Ik heb op dit moment nog geen geld belegd en ook nog geen broker. Ik zou graag een hypothetische situatie willen bespreken.
Wat stamp duty betreft durf ik geen antwoord geven.Euronext Amsterdam, BATS Chi-X, Euronext Brussel, Parijs en Lissabon
Anoniem: 91034
ETF handelt op Amsterdam. Geen stamp duty, geen hogere tarieven etc.RitzRitz schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:21:
Zou alleen nooit meer bij Binck een rekening openen. Te duur. Ga naar DeGiro.
Dividend beleggen is helaas een fabeltje. De hoog-dividend ETF's presteren eerder slechter dan beter dan de algehele index.CeesKees schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:46:
Kijk eens naar deze:
En deze:
En deze:
Dat kan ik zien op de website van de iShares ETF onder het kopje Listings? Daar zie ik inderdaad Nyse Euronext - Euronext Amsterdam staan.Anoniem: 91034 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:31:
[...]
ETF handelt op Amsterdam. Geen stamp duty, geen hogere tarieven etc.
Zou alleen nooit meer bij Binck een rekening openen. Te duur. Ga naar DeGiro.
Hoe weet je dat er sowieso geen Stamp Duty betaald moet worden? Enkel het feit dat hij aan de Euronext Amsterdam te koop is, is genoeg?
Bedankt voor de informatie!
Dat is een heel andere discussie.Anoniem: 91034 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:38:
[...]
Dividend beleggen is helaas een fabeltje. De hoog-dividend ETF's presteren eerder slechter dan beter dan de algehele index.
Er werd specifiek een vraag gesteld over dividend aandelen.
Loev schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:39:
Als ik van al deze bedrijven moet houden wanneer de koers laag is om extra aandelen te kopen dan moet ik actief de beurs volgen en dat is nou net niet de bedoeling, zeker als de spreiding groter wordt dan wordt het een dagtaak. Ik wil de aandelen 20-30 jaar vasthouden zodat het dividend een mooie extra is op het pensioen, wellicht minder werken in de toekomst?
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Wat betreft de discussie bij welke broker je het beste kunt gaan: is het niet erg dat DeGiro je aandelen uitleent? Als DeGiro failliet gaat, kun je dan niet je aandelen verliezen? Hoe is het interface van DeGiro in vergelijking met interfaces van andere brokers?
*knip* lmgtfy linkjes zijn op het forum niet gewenstRitzRitz schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:44:
Wat betreft de discussie bij welke broker je het beste kunt gaan: is het niet erg dat DeGiro je aandelen uitleent? Als DeGiro failliet gaat, kun je dan niet je aandelen verliezen? Hoe is het interface van DeGiro in vergelijking met interfaces van andere brokers?
Interface kun je gratis uittesten door een account aan te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 10-08-2016 23:29 ]
You're either part of the solution or you're part of the problem
Dan open je een custody account bij degiro. Geen turbo's en opties schrijven uit m'n hoofd, maar verder gelijk, dan drop je daar het geld in wat je met aandelen doet en opent een tweede rekening voor de spielerij
Er zijn nog wel wat meer verschillen. Ook geen realtime koersen voor Euronext en werden er bij een custody ook geen kosten gerekend bij uitbetaling van dividend?neographikal schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:01:
Dan open je een custody account bij degiro. Geen turbo's en opties schrijven uit m'n hoofd, maar verder gelijk
And I'm the only one and I walk alone.
Ik heb zo'n custody accountPromoX schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:16:
[...]
Er zijn nog wel wat meer verschillen. Ook geen realtime koersen voor Euronext en werden er bij een custody ook geen kosten gerekend bij uitbetaling van dividend?
AMS heb ik wel live. Voor andere beurzen moet ik betalen of 15 min vertraging slikken.
Maar je bent toch beperkt tot limit hit orders (andere orders moet je net zoveel voor betalen als bij andere brokers) dus echt last heb je daar niet van.
Dividend kost je bij degiro sowieso geld. Maar voor een costody account is het een paar euro extra.
Verder moet je overigens nog wel opletten bij het kopen van USD aandelen of ETF's. Want je moet ook betalen om je euro's om te wisselen.
Dat vette is gelukkig onzinRocketKoen schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:41:
[...]
Ik heb zo'n custody account
AMS heb ik wel live. Voor andere beurzen moet ik betalen of 15 min vertraging slikken.
Maar je bent toch beperkt tot limit hit orders (andere orders moet je net zoveel voor betalen als bij andere brokers) dus echt last heb je daar niet van.
Dividend kost je bij degiro sowieso geld. Maar voor een costody account is het een paar euro extra.
Verder moet je overigens nog wel opletten bij het kopen van USD aandelen of ETF's. Want je moet ook betalen om je euro's om te wisselen.
Mijn dividend wordt kosteloos uitgekeerd.
Tenzij je de 15% dividendbelasting bedoeld..
Kijk op de tarievensheets bij extra dienstenPromWarMachine schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:45:
[...]
Dat vette is gelukkig onzin
Mijn dividend wordt kosteloos uitgekeerd.
Tenzij je de 15% dividendbelasting bedoeld..
voor een gewone account: Dividend verwerking : gratis
Bij een custody account: €1 + 3% (met een max van 10%).
Overigens staat daar ook dat de koersinfo voor de AMS 15 min vertraagd is, maar ik heb gewoon gratis realtime info.
[ Voor 12% gewijzigd door RocketKoen op 10-08-2016 16:51 ]
Precies wat ik zeg dus.. ik heb een gewoon account, geen custodyRocketKoen schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:49:
[...]
Kijk op de tarievensheets bij extra diensten
voor een gewone account: Dividend verwerking : gratis
Bij een custody account: €1 + 3% (met een max van 10%).
Overigens staat daar ook dat de koersinfo voor de AMS 15 min vertraagd is, maar ik heb gewoon gratis realtime info.
Dank voor het mooie en lange verhaal. Ik zal het rustig doorlezen.
[ Voor 21% gewijzigd door Loev op 10-08-2016 16:59 ]
Een ETF is een vast pakket aandelen. Die dan weer in kleine stukjes wordt gehakt en doorverkocht.Loev schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:55:
[...]
Dank voor het mooie en lange verhaal. Ik zal het door lezen, ik begrijp niet zo goed waarom een ETF een tracker wil volgen en waarom dat kosten bespaard.
Dat pakket passen ze hooguit 1x per kwartaal aan. En als ze zo'n pakket precies dezelfde verhoudingen aandelen geven als een tracker dan is het mooi herkenbaar. Wil je bijvoorbeeld in Nederland beleggen, dan koop je een AEX ETF.
Dat is goedkoper dan actief beheerde fondsen omdat je geen mensen hebben die de hele dag aan het kopen en verkopen zijn om zoveel mogelijk winst te maken. En in de praktijk haalt een gemiddeld actief beheerd fonds geen beter resultaat dan een tracker.
Je kan die aandelen natuurlijk ook zelf kopen. Maar omdat je dan elke keer 20 transacties doet ipv 1 (sommige ETF's hebben zelfs honderden aandelen) betaal je je blauw aan transactiekosten.
Inderdaad, dit kan zelfs gaan om duizenden aandelen. Hierdoor krijg je een goede spreiding, als dus één van die stukjes failieit gaat bijvoorbeeld heb jij daar amper last van. Verder heb je er geen omkijken naar. Als je meer wilt weten zoek ETF in dit topic, want de meerderheid hier belegd in ETF's.
Die koersen is nogal relatief, open een account ernaast en je hebt streaming koersen. Of open een account bij Binck en je hebt streaming koersen. Problem solved
Of Google Finance werkt ook perfect voor de meeste.
Je mist nog wat kosten, de Service Fee die Binck Bank Basic gaat vragen vanaf volgende maand over de waarde van je portefeuille in ETF's.RitzRitz schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:21:
Zelf zit ik bij Binck Bank Fundcoach. Dit past beter bij mijn strategie van periodiek beleggen in verschillende ETF's, er worden dan namelijk bij aankoop geen transactie kosten in rekening gebracht. Daarvoor in de plaats betaal je wel 0.15% Service Fee (bewaarloon).
Door de negatieve verhalen over DeGiro heb ik deze broker eigenlijk nooit overwogen.
Maar met de introductie van die servicefee gaan wel de tarieven omlaag.
Dacht ik gelezen te hebben
https://www.binck.nl/klanten/tariefsaanpassingen/binck-basic
Dacht ik gelezen te hebben
https://www.binck.nl/klanten/tariefsaanpassingen/binck-basic
[ Voor 42% gewijzigd door CeesKees op 11-08-2016 09:44 ]
Heb je bij Binck Fundcoach een vrije keuze in welke ETF's je belegt of mag je enkel beleggen in de 6 geselecteerde Alles-in-1 Portefeuilles die ze noemen op hun website?The_FrankO schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:40:
[...]
Je mist nog wat kosten, de Service Fee die Binck Bank Basic gaat vragen vanaf volgende maand over de waarde van je portefeuille in ETF's.
Zelf zit ik bij Binck Bank Fundcoach. Dit past beter bij mijn strategie van periodiek beleggen in verschillende ETF's, er worden dan namelijk bij aankoop geen transactie kosten in rekening gebracht. Daarvoor in de plaats betaal je wel 0.15% Service Fee (bewaarloon).
Door de negatieve verhalen over DeGiro heb ik deze broker eigenlijk nooit overwogen.
Vrije keus. Alleen ze hebben niet alle ETF's. Bijvoorbeeld de veel gebruikte VTI en VXUS hebben ze niet in de fundcoach zitten.RitzRitz schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:27:
[...]
Heb je bij Binck Fundcoach een vrije keuze in welke ETF's je belegt of mag je enkel beleggen in de 6 geselecteerde Alles-in-1 Portefeuilles die ze noemen op hun website?
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Waarom is het of DeGiro of Binck? Als je degelijk wil beleggen kan dat zeker ook met Lynx/IB. Veel stabieler platform, veel meer markten, veel goedkoper.
Ik weet nog de tijd dat Binck als jonge speler / innovator in de markt, juist die fee's etc. liet verdwijnen, en daar ook erg veel reclame mee maakte. Nu doen ze precies het omgekeerde.
Ik weet nog de tijd dat Binck als jonge speler / innovator in de markt, juist die fee's etc. liet verdwijnen, en daar ook erg veel reclame mee maakte. Nu doen ze precies het omgekeerde.
Dit is onzin. Vanguard heeft vergelijkbare beleggingsfondsen en ETFs, die beide net zo passief een index volgen met nét zulke lage kosten. Het enige verschil is dat beleggingsfondsen elke dag nabeurs een NAV-waarde toegekend krijgen, waar de volgende dag weer voor ingekocht wordt. ETFs zijn in pakketjes opgehakte delen van deze beleggingsfondsen, die actiever verhandeld worden, want kunnen op elk moment van een beursdag aan- en verkocht worden en kennen daardoor ook een bid-askspread. Je zou hier door een tijdelijke hogere vraag dus teveel voor kunnen betalen (en andersom natuurlijk), waar je bij een (passief) beleggingsfonds de juiste waarde betaalt. Bovendien koop je een ETF per hele stuks en kan je in een (passief) beleggingsfonds geldbedragen beleggen, die gewoon verdeeld worden in x,xxx stuks van het fonds.CeesKees schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:46:
Er is echter 1 groot verschil tussen een ETF en een beleggingsfonds en dat is dat bij een beleggingsfonds er telkens aan en verkopen plaatsvinden binnen dat fonds.
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id
Onzin. Je bent in de war met een indexfonds.Armada schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:56:
[...]
Dit is onzin. Vanguard heeft vergelijkbare beleggingsfondsen en ETFs, die beide net zo passief een index volgen met nét zulke lage kosten. Het enige verschil is dat beleggingsfondsen elke dag nabeurs een NAV-waarde toegekend krijgen, waar de volgende dag weer voor ingekocht wordt. ETFs zijn in pakketjes opgehakte delen van deze beleggingsfondsen, die actiever verhandeld worden, want kunnen op elk moment van een beursdag aan- en verkocht worden en kennen daardoor ook een bid-askspread. Je zou hier door een tijdelijke hogere vraag dus teveel voor kunnen betalen (en andersom natuurlijk), waar je bij een (passief) beleggingsfonds de juiste waarde betaalt. Bovendien koop je een ETF per hele stuks en kan je in een (passief) beleggingsfonds geldbedragen beleggen, die gewoon verdeeld worden in x,xxx stuks van het fonds.
Onzin. Een indexfonds is een beleggingsfonds dat de index volgt. Verwar de beleggingsstrategie niet met de vorm.Anoniem: 91034 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:38:
[...]
Onzin. Je bent in de war met een indexfonds.
Pompidom...
http://www.telegraaf.nl/d...n_en_indextrackers__.html
Het verschil tussen indexfondsen en indextrackers
Zowel indexfondsen als indextrackers (ETF’s) volgen passief een index, maar er zijn ook verschillen tussen beide financiële instrumenten en overwegingen om te kiezen voor de een of de ander.
Hoewel de toegenomen populariteit van passief beleggen vooral wordt toegeschreven aan ETF’s zijn indexfondsen veel ouder. Het eerste beleggingsfonds dat passief een index volgde, stamt uit 1975, terwijl indextrackers pas twee decennia worden verhandeld. Aanvankelijk werden indexfondsen met name door pensioenfondsen gebruikt, maar de afgelopen jaren zijn ze steeds populairder geworden bij particuliere beleggers. In de Verenigde Staten heeft passief beleggen een marktaandeel van circa 50%. Europa is bezig met een inhaalslag. Bedroeg het marktaandeel in 2004 4,1%, in 2013 was het al toegenomen tot 11,6%.
Zowel indexfondsen als indextrackers hebben het zo nauwkeurig repliceren van het rendement van een index tot hoofdtaak. Stel dat een index bestaat uit het aandeel Philips en Unilever, die elk voor respectievelijk 60% en 40% meewegen dan zullen het indexfonds en indextracker die gebruikt maakt van fysieke replicatie dezelfde aandelen in dezelfde verhouding aanhouden. Omdat indices uit veel meer dan twee aandelen bestaan, kunnen beide beleggingsproducten met een relatief geringe inleg brede spreiding realiseren.
Moeilijk kiezen?
De keuze voor een indexfonds of ETF heeft met de eigen beleggingsdoelstellingen te maken en met de omvang van het belegde vermogen. Is de belegging bedoeld als potje voor later, of om de studie van de kinderen te betalen? En kies ik daarbij voor aandelen, obligaties of alternatieve beleggingen? Voor de ene financiële doelstelling kan een indexfonds soelaas bieden, terwijl voor andere een ETF voor de hand ligt. Een goed gesprek met een financieel adviseur kan helpen bij die afweging. Wel is de reikwijdte van ETF’s (met wereldwijd 2.200 beursgenoteerde producten) veel groter dan dat van indexfondsen. Wie alleen in suiker wil beleggen, kan dat wel doen met een ETF maar niet met een indexfonds.
Hoewel ze hetzelfde doel nastreven, is de wijze van verhandelen van indextrackers en indexfondsen heel afwijkend. Indexfondsen worden eenmaal per dag verhandeld tegen de netto fondswaarde en indextrackers gedurende de beursdag tegen realtime koersen. De marktprijs van een indextracker wordt in een koers uitgedrukt, die voortdurend in beweging kan zijn. Een beleggingsfonds wordt één keer per dag tegen de netto fondswaarde (NAV) verhandeld. Dat is de som van de koersen van alle effecten in de portefeuille gedeeld door het totale aantal uitstaande participaties/aandelen. De NAV schommelt elke dag, omdat de waarde van de onderliggende beleggingen stijgt en daalt.
Kosten
Het lijkt voordelig dat indextrackers doorlopend verhandelbaar zijn zolang de beurs open is, maar het noodzaakt beleggers soms om met een flinke premie te kopen of forse korting te verkopen. Net als bij aandelen kan de spread - het verschil tussen de hoogste prijs die een koper wil betalen en laagste prijs waarvoor een verkoper de ETF van de hand wil doen - flink oplopen, zeker in volatiele tijden. Dat kan leiden tot hogere transactiekosten. Indexfondsen geven de belegger de zekerheid dat koop- en verkooporders tegen de NAV worden uitgevoerd.
Hét uithangbordje van zowel indexfondsen als indextrackers zijn de lage kosten. Dat komt omdat een passieve strategie niet vraagt om fondsbeheerders, analisten en onderzoekers. Desondanks kunnen indexfondsen en indextrackers onderling flink in kosten verschillen. De kosten van het aanhouden van een indexfonds en indextracker worden uitgedrukt in de Total Expense Ratio (TER), hoewel die niet de totale kosten inzichtelijk maakt. Een gering kostenverschil maakt op de lange termijn een groot verschil in rendement. Bij gemiddelde beheerkosten van 1,29% op jaarbasis wordt op 10.000 euro in tien jaar tijd 1.883 euro ingehouden. Als dat percentage 0,12 zou zijn, was een belegger 154 euro aan beheerkosten kwijt in dezelfde periode.
http://www.telegraaf.nl/d...n_en_indextrackers__.html
Het verschil tussen indexfondsen en indextrackers
Zowel indexfondsen als indextrackers (ETF’s) volgen passief een index, maar er zijn ook verschillen tussen beide financiële instrumenten en overwegingen om te kiezen voor de een of de ander.
Hoewel de toegenomen populariteit van passief beleggen vooral wordt toegeschreven aan ETF’s zijn indexfondsen veel ouder. Het eerste beleggingsfonds dat passief een index volgde, stamt uit 1975, terwijl indextrackers pas twee decennia worden verhandeld. Aanvankelijk werden indexfondsen met name door pensioenfondsen gebruikt, maar de afgelopen jaren zijn ze steeds populairder geworden bij particuliere beleggers. In de Verenigde Staten heeft passief beleggen een marktaandeel van circa 50%. Europa is bezig met een inhaalslag. Bedroeg het marktaandeel in 2004 4,1%, in 2013 was het al toegenomen tot 11,6%.
Zowel indexfondsen als indextrackers hebben het zo nauwkeurig repliceren van het rendement van een index tot hoofdtaak. Stel dat een index bestaat uit het aandeel Philips en Unilever, die elk voor respectievelijk 60% en 40% meewegen dan zullen het indexfonds en indextracker die gebruikt maakt van fysieke replicatie dezelfde aandelen in dezelfde verhouding aanhouden. Omdat indices uit veel meer dan twee aandelen bestaan, kunnen beide beleggingsproducten met een relatief geringe inleg brede spreiding realiseren.
Moeilijk kiezen?
De keuze voor een indexfonds of ETF heeft met de eigen beleggingsdoelstellingen te maken en met de omvang van het belegde vermogen. Is de belegging bedoeld als potje voor later, of om de studie van de kinderen te betalen? En kies ik daarbij voor aandelen, obligaties of alternatieve beleggingen? Voor de ene financiële doelstelling kan een indexfonds soelaas bieden, terwijl voor andere een ETF voor de hand ligt. Een goed gesprek met een financieel adviseur kan helpen bij die afweging. Wel is de reikwijdte van ETF’s (met wereldwijd 2.200 beursgenoteerde producten) veel groter dan dat van indexfondsen. Wie alleen in suiker wil beleggen, kan dat wel doen met een ETF maar niet met een indexfonds.
Hoewel ze hetzelfde doel nastreven, is de wijze van verhandelen van indextrackers en indexfondsen heel afwijkend. Indexfondsen worden eenmaal per dag verhandeld tegen de netto fondswaarde en indextrackers gedurende de beursdag tegen realtime koersen. De marktprijs van een indextracker wordt in een koers uitgedrukt, die voortdurend in beweging kan zijn. Een beleggingsfonds wordt één keer per dag tegen de netto fondswaarde (NAV) verhandeld. Dat is de som van de koersen van alle effecten in de portefeuille gedeeld door het totale aantal uitstaande participaties/aandelen. De NAV schommelt elke dag, omdat de waarde van de onderliggende beleggingen stijgt en daalt.
Kosten
Het lijkt voordelig dat indextrackers doorlopend verhandelbaar zijn zolang de beurs open is, maar het noodzaakt beleggers soms om met een flinke premie te kopen of forse korting te verkopen. Net als bij aandelen kan de spread - het verschil tussen de hoogste prijs die een koper wil betalen en laagste prijs waarvoor een verkoper de ETF van de hand wil doen - flink oplopen, zeker in volatiele tijden. Dat kan leiden tot hogere transactiekosten. Indexfondsen geven de belegger de zekerheid dat koop- en verkooporders tegen de NAV worden uitgevoerd.
Hét uithangbordje van zowel indexfondsen als indextrackers zijn de lage kosten. Dat komt omdat een passieve strategie niet vraagt om fondsbeheerders, analisten en onderzoekers. Desondanks kunnen indexfondsen en indextrackers onderling flink in kosten verschillen. De kosten van het aanhouden van een indexfonds en indextracker worden uitgedrukt in de Total Expense Ratio (TER), hoewel die niet de totale kosten inzichtelijk maakt. Een gering kostenverschil maakt op de lange termijn een groot verschil in rendement. Bij gemiddelde beheerkosten van 1,29% op jaarbasis wordt op 10.000 euro in tien jaar tijd 1.883 euro ingehouden. Als dat percentage 0,12 zou zijn, was een belegger 154 euro aan beheerkosten kwijt in dezelfde periode.
Anoniem: 643677
Ik vroeg me af: als jullie een bom geld hebben op een spaarrekening, is dit moment dan een geschikt moment om in te stappen in een ETF index tracker? Dan zou je dus verwachten dat de bull market nog lekker een poosje doorgaat.
Ik zit in deze situatie en persoonlijk ben ik skeptisch. 2016 is een wisselvallig jaar, waarbij de meeste wereldwijde indexen nu weer tegen all-time highs aanlopen. Een cruciaal moment als je het mij vraagt. Gezien de geschiedenis wordt het m.i. tijd voor een correctie, en is 2016 so far nog een te stabiel jaar om als correctie gezien te worden.
Ik zit dus eigenlijk te wachten op een dergelijke correctie (25% drop), zodat ik mijn spaargeld in een Index tracker kan beleggen, nadat er een grootschalige correctie heeft plaatsgevonden (dip buyen dus).
Hoe staan jullie hierin? (Ik weet dat dit puur speculeren is, maar ik ben benieuwd wat het sentiment onder jullie is)
Ik zit in deze situatie en persoonlijk ben ik skeptisch. 2016 is een wisselvallig jaar, waarbij de meeste wereldwijde indexen nu weer tegen all-time highs aanlopen. Een cruciaal moment als je het mij vraagt. Gezien de geschiedenis wordt het m.i. tijd voor een correctie, en is 2016 so far nog een te stabiel jaar om als correctie gezien te worden.
Ik zit dus eigenlijk te wachten op een dergelijke correctie (25% drop), zodat ik mijn spaargeld in een Index tracker kan beleggen, nadat er een grootschalige correctie heeft plaatsgevonden (dip buyen dus).
Hoe staan jullie hierin? (Ik weet dat dit puur speculeren is, maar ik ben benieuwd wat het sentiment onder jullie is)
De Nederlandse markt schommelt al een tijdje op hetzelfde niveau.Anoniem: 643677 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:25:
Ik vroeg me af: als jullie een bom geld hebben op een spaarrekening, is dit moment dan een geschikt moment om in te stappen in een ETF index tracker? Dan zou je dus verwachten dat de bull market nog lekker een poosje doorgaat.
De Amerikaanse markt zit juist op een hoogtepunt. Dus sommige analisten verwachten binnenkort weer een daling. Maar als je kijkt naar de macro economische cijfers dan lijkt de economie daar net aan een periode van herstel en groei te beginnen. En dan zal de markt nog een paar jaar blijven klimmen (tot de volgende crash/crisis).
Het is achteraf heel makkelijk zeggen "Ik had toen in moeten stappen". Maar niemand kan echt weten of de koersen binnenkort omhoog gaan of omlaag. Alleen dat ze op de lange termijn eigenlijk altijd omhoog gaan.
Zelfs iemand die in 2008 is ingestapt (en heeft vastgehouden) staat nu weer in de plus.
En ik weet niet hoe dat met jouw spaarrekening zit. Maar ik krijg op het moment 0,40% rente terwijl de vermogensbelasting nog gezellig uit gaat van 4%... Dus als je het op je spaarrekening laat staan verlies je sowieso.
Onderzoek lijkt te laten zien dat een groot bedrag in een keer het meeste rendement geeft. Of dit absoluut is, of vergeleken met een afbouwend deel vastrentend (spaarrekening) weet ik niet. Ik zelf zou het puur voor je gemoedsrust in stukken ophakken en gewoon periodiek in gaan leggen. Denk aan bedrag / 12 of 24, afhankelijk van hoe groot.
Maandelijks inleggen in ETF bij degiro kost niks extra.
Maandelijks inleggen in ETF bij degiro kost niks extra.
Echt, als Ceeskees het heeft over het verschil tussen (gangbare, actief beheerde) beleggingsfondsen en ETF's ga jij vervolgens het over indexfondsen hebben. Maar je noemt het gewoon beleggingsfondsen.Armada schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:24:
[...]
Onzin. Een indexfonds is een beleggingsfonds dat de index volgt. Verwar de beleggingsstrategie niet met de vorm.
Je bent een beetje in de war.
Welk onderzoek?feelthepower schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:00:
Onderzoek lijkt te laten zien dat een groot bedrag in een keer het meeste rendement geeft. Of dit absoluut is, of vergeleken met een afbouwend deel vastrentend (spaarrekening) weet ik niet...
You're either part of the solution or you're part of the problem
Nou, er is inderdaad wel iemand in de war hier.Anoniem: 91034 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 17:17:
[...]
Echt, als Ceeskees het heeft over het verschil tussen (gangbare, actief beheerde) beleggingsfondsen en ETF's ga jij vervolgens het over indexfondsen hebben. Maar je noemt het gewoon beleggingsfondsen.
Je bent een beetje in de war.
Ceeskees heeft vanmiddag wel juiste info aangehaald, en daar staat wel duidelijk waar precies het verschil zit en daar staat ook in als uitleg van een indexfonds "Het eerste beleggingsfonds dat passief een index volgde[...]".
Maar goed, blijkbaar hanteer jij een definitie van een beleggingsfonds dat deze altijd actief beheerd moet worden. Dat mag, maar dat is niet de gangbare. Nogmaals het vehikel (ETF of beleggingsfonds) staat _los_ van de beleggingsstrategie (actief vs passief).
Voor de duidelijkheid, ik probeer niet mijn gelijk te krijgen of om iemand te overtuigen. Ik beroep me hier op een thread op bogleheads. https://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?t=101965
Ik ben niet de expert en kan de gelinkte onderzoeken niet op waarde schatten. Verder vertel ik je dat ik vanwege mijn gevoel me fijner voel bij dollar cost averaging.
Onder andere Vanguard wordt gelinkt in die thread, toch niet de minste zou je zeggen.
Opvolging hoeft toch niet zoveel tijd te kosten? Er zijn apps die toelaten om je aandelenportefeuille bij te houden, die daaraan een nieuwsfilter koppelen. (Seeking Alpha bv.), daarnaast hebben veel Amerikaanse bedrijven een e-mail service voor investeerders waar je kan aangeven wat je wil ontvangen. (Slotkoersen, weekverloop, kwartaalresultaten en presentaties.)Loev schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:39:
Ik loop tegen het volgende aan. Sinds enkele maanden koop ik aandelen van bedrijven die een trackrecord hebben met uitbetalen van dividenden. Het idee is om elke keer (maand, kwartaal?) nieuwe aandelen te kopen zodat ik mooie spreiding krijg van bijvoorbeeld 40 a 50 bedrijven in diverse sectoren. Gewoon vast blijven houden, niet kijken naar de dagkoers en alleen bijkopen als ze in de "aanbieding" zijn. Hier zit het probleem. Ik heb op dit moment de volgende aandelen in mijn portefeuille:Als ik van al deze bedrijven moet houden wanneer de koers laag is om extra aandelen te kopen dan moet ik actief de beurs volgen en dat is nou net niet de bedoeling, zeker als de spreiding groter wordt dan wordt het een dagtaak. Ik wil de aandelen 20-30 jaar vasthouden zodat het dividend een mooie extra is op het pensioen, wellicht minder werken in de toekomst?
- Johnson & Johnson
- Nike
- Target
- Kinder Morgan
- (pas recent gekocht dus na de flinke dividend cut)
- Microsoft
- Qualcomm
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Dat je gemiddeld meer rendement maakt is eigenlijk een inkopper: De beurs gaat gemiddeld omhoog, dus hoe eerder je instapt hoe meer rendement.feelthepower schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 18:49:
[...]
Voor de duidelijkheid, ik probeer niet mijn gelijk te krijgen of om iemand te overtuigen. Ik beroep me hier op een thread op bogleheads. https://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?t=101965
Ik ben niet de expert en kan de gelinkte onderzoeken niet op waarde schatten. Verder vertel ik je dat ik vanwege mijn gevoel me fijner voel bij dollar cost averaging.
Onder andere Vanguard wordt gelinkt in die thread, toch niet de minste zou je zeggen.
Wat ik mij afvraag is wat de standaard deviatie is van dat rendement. En als het over een hoop geld gaat (voor jou) is het ook belangrijk dat je je er goed bij voelt.
Dit blog-artikel van brandnewday gaat hier mooi op in: http://www.brandnewdayblo...and/maandelijks-beleggen/Sissors schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:12:
[...]
Dat je gemiddeld meer rendement maakt is eigenlijk een inkopper: De beurs gaat gemiddeld omhoog, dus hoe eerder je instapt hoe meer rendement.
Wat ik mij afvraag is wat de standaard deviatie is van dat rendement. En als het over een hoop geld gaat (voor jou) is het ook belangrijk dat je je er goed bij voelt.
Heel simpel gezegd: Het spreiden van je inleg verlaagt de standaarddeviatie, dit werkt natuurlijk omhoog, maar ook omlaag, als je op het goede moment alles inlegt is je opbrengst natuurlijk hoger dan verspreid inleggen. Maar de crux zit hem natuurlijk net in het "op het goede moment".
Echter, er komt natuurlijk ook nog bij dat geld wat je niet inlegt, sowieso niks oplevert. Dit is ook te zien uit de grafieken, de lijn voor in 1 keer alles inleggen ligt zelfs bij een slechte beurs nog boven de lijn voor gespreide inleg omdat een groot deel van het geld tijden lang aan de zijlijn staat te wachten...
Nu is rente niet meegenomen voor het geld aan de zijlijn, daar moet nog wel rekening mee gehouden worden.
Dat is een mooie interessante blog die je daar post. Leuk om te lezen!Xqlusive schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:46:
[...]
Dit blog-artikel van brandnewday gaat hier mooi op in: http://www.brandnewdayblo...and/maandelijks-beleggen/
Heel simpel gezegd: Het spreiden van je inleg verlaagd de standaarddeviatie, dit werkt natuurlijk omhoog, maar ook omlaag, als je op het goede moment alles inlegt is je opbrengst natuurlijk hoger dan verspreid inleggen. Maar de crux zit hem natuurlijk net in het "op het goede moment".
Echter, er komt natuurlijk ook nog bij dat geld wat je niet inlegt, sowieso niks oplevert. Dit is ook te zien uit de grafieken, de lijn voor in 1 keer alles inleggen ligt zelfs bij een slechte beurs nog boven de lijn voor gespreide inleg omdat een groot deel van het geld tijden lang aan de zijlijn staat te wachten...
Nu is rente niet meegenomen voor het geld aan de zijlijn, daar moet nog wel rekening mee gehouden worden.
Er is echter nog een reden waarom je zou kiezen voor periodiek inleggen in plaats van alles in één keer ==> Je hebt het geld simpelweg nog niet
Ik denk dat er hordes mensen zijn die periodiek beleggen omdat ze op dit moment geen startkapitaal hebben.
Wel is deze informatie natuurlijk interessant voor het geval die doelgroep ineens een groot bedrag te besteden krijgt. De vraag of ze met dat grote bedrag dan ineens moeten bijkopen of periodiek moeten verdelen is dan een interessante en lijkt te nijgen naar "stop er maar meteen bij".
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Kwam 2 interessante posts tegen die ik hier even wil delen:
1 uitleg van MMM over wat een REIT is. Nog niet heel duidelijk uitgelegd hier volgens mij:
http://www.mrmoneymustach...lazy-landlord-with-reits/
2. Artikel over hoe en in welke ETF's verschillende type investeerders/professionals beleggen (bijv. financieel adviseur, private banker, etc) voor hun cliënten:
http://www.etf.com/sectio...-buying-what-etf/page/0/1
1 uitleg van MMM over wat een REIT is. Nog niet heel duidelijk uitgelegd hier volgens mij:
http://www.mrmoneymustach...lazy-landlord-with-reits/
2. Artikel over hoe en in welke ETF's verschillende type investeerders/professionals beleggen (bijv. financieel adviseur, private banker, etc) voor hun cliënten:
http://www.etf.com/sectio...-buying-what-etf/page/0/1
Sinds ik ben begonnen met aandelen (2000) houd ik elke aan- en verkoop bij. Ook de koersen van alle aandelen in bezit op 31-12/01-01 houd ik bij evenals kosten en uitgekeerd dividend. Via deze gegevens kan ik prima mijn (jaarlijkse) rendement per aandeel en ook totaal bepalen.
Het wordt lastiger als ik van 1 specifiek aandeel 5 keer 2 stuks heb gekocht, en later weer 3 stuks verkoop. Ik heb dan 6 regels/record in een tabel. 5x een aankoop van 2 stuks en 1x een verkoop van 3 stuks. Maar de winst (door koersstijging) die ik later maak op mijn gekochte aandelen klopt niet meer, want ik heb een onbekend deel verkocht.
Wat ik nu doe is naast de echte verkoop ook alle overige aandelen op papier verkopen en datzelfde aantal weer aan te kopen, zodat alle aandelen in 1 aankoop zitten. Ik krijg er dan dus 2 regels bij met verkoop van 7 stuks en een aankoop van 7 stuks tegen dezelfde koers. Dit klopt qua winst, maar ik ben nu wel mijn langjarige reeks kwijt op de oorspronkelijk gekochte aandelen. Die heb ik immers virtueel verkocht.
Weten jullie een betere manier om de aan- en verkopen te monitoren? En hoe doen jullie het?
Hoe zouden jullie dit oplossen?
Het wordt lastiger als ik van 1 specifiek aandeel 5 keer 2 stuks heb gekocht, en later weer 3 stuks verkoop. Ik heb dan 6 regels/record in een tabel. 5x een aankoop van 2 stuks en 1x een verkoop van 3 stuks. Maar de winst (door koersstijging) die ik later maak op mijn gekochte aandelen klopt niet meer, want ik heb een onbekend deel verkocht.
Wat ik nu doe is naast de echte verkoop ook alle overige aandelen op papier verkopen en datzelfde aantal weer aan te kopen, zodat alle aandelen in 1 aankoop zitten. Ik krijg er dan dus 2 regels bij met verkoop van 7 stuks en een aankoop van 7 stuks tegen dezelfde koers. Dit klopt qua winst, maar ik ben nu wel mijn langjarige reeks kwijt op de oorspronkelijk gekochte aandelen. Die heb ik immers virtueel verkocht.
Weten jullie een betere manier om de aan- en verkopen te monitoren? En hoe doen jullie het?
Hoe zouden jullie dit oplossen?
Als je dit in Excel doet, kom je denk ik een heel eind met AVERAGEIF. Iets van =AVERAGEIF(A1:A999; "Shell"; B1:B9999). Met nog een paar kolommen erbij kun je ook rekening houden met orders van verschillende aantallen. Je kunt dan ook SUMIF gebruiken om de aantallen en aanschafprijzen apart op te tellen en vervolgens te delen.
Ik ben sinds deze maand ook gaan beleggen via DeGiro in ETF's. Hoe selecteren jullie eigenlijk de ETF's om in te investeren? Kijken jullie gewoon naar de top10 best presterende? Via een financieel adviseur? Voorbeeld portfolio van een bekende belegger? Of zijn daar andere methodes\adviezen voor?
Ik heb momenteel 2 ETF's, geselecteerd via diverse beleggingsites waar deze wel goed naar voren kwamen voor de komende periode (blijft een gok natuurlijk) :
iShares S&P 500 Value
VANGUARD FTSE EM
Ik wil dit gaan uitbreiden naar 4 tot maximaal 6 ETF's om zo het risico wat meer te spreiden maar ik weet niet zo goed hoe ik de overige moet selecteren.
Ik heb momenteel 2 ETF's, geselecteerd via diverse beleggingsites waar deze wel goed naar voren kwamen voor de komende periode (blijft een gok natuurlijk) :
iShares S&P 500 Value
VANGUARD FTSE EM
Ik wil dit gaan uitbreiden naar 4 tot maximaal 6 ETF's om zo het risico wat meer te spreiden maar ik weet niet zo goed hoe ik de overige moet selecteren.
Die ETFs volgen de Amerikaanse en Engelse beursindices, toch? Waarom kies je daarvoor en niet voor een wereldwijde ETF (e.g., iShares Core MSCI World)? Dat lijkt mij een voor de hand liggende manier om spreiding te realiseren.bones schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 12:29:
Ik ben sinds deze maand ook gaan beleggen via DeGiro in ETF's. Hoe selecteren jullie eigenlijk de ETF's om in te investeren? Kijken jullie gewoon naar de top10 best presterende? Via een financieel adviseur? Voorbeeld portfolio van een bekende belegger? Of zijn daar andere methodes\adviezen voor?
iShares S&P 500 Value
VANGUARD FTSE EM
[ Voor 3% gewijzigd door Terpen Tijn op 14-08-2016 18:11 ]
Spreiding is een must, maar met ETF's zit je al goed. Met IWDA zit je al prima (even zoeken op deze code).bones schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 12:29:
iShares S&P 500 Value
VANGUARD FTSE EM
Ja ik zat zelf ook te denken om een wereldwijde index toe te voegen, maar had zelf de Vanguard Total World Stock Index Fund in gedachten. Zal eens kijken naar die ishares core msci world.Terpen Tijn schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 18:11:
[...]
Die ETFs volgen de Amerikaanse en Engelse beursindices, toch? Waarom kies je daarvoor en niet voor een wereldwijde ETF (e.g., iShares Core MSCI World)? Dat lijkt mij een voor de hand liggende manier om spreiding te realiseren.
Ok dus als ik deze nog zou toevoegen : iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUR) | IWDAAnoniem: 91034 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 18:34:
[...]
Spreiding is een must, maar met ETF's zit je al goed. Met IWDA zit je al prima (even zoeken op deze code).
Dan zit ik al redelijk goed qua spreiding?
iShares Core MSCI World UCITS ETF heeft prima spreiding. Mist alleen nog wel de emerging markets. Zit dus bijvoorbeeld geen China en Brazilië in.
De all world van Vanguard heeft dat weer wel, maar die heeft 0.05% hogere TER (0.20 vs 0.25)
De all world van Vanguard heeft dat weer wel, maar die heeft 0.05% hogere TER (0.20 vs 0.25)
Voor degenen die een ETF portfolio willen maken en inspiratie zoeken: https://www.bogleheads.org/wiki/Lazy_portfolios
Emerging markets heb ik al, zie mijn eerdere postThe_FrankO schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 19:29:
iShares Core MSCI World UCITS ETF heeft prima spreiding. Mist alleen nog wel de emerging markets. Zit dus bijvoorbeeld geen China en Brazilië in.
VANGUARD FTSE EM
Ps, ik dacht dat degiro geen transactiekosten berekende? zie nu toch kosten eraf zijn gegaan? Is dat omdat het niet in euro is?
[ Voor 15% gewijzigd door bones op 15-08-2016 10:05 ]
Niet alle trackers zijn gratis, de lijst is hier te vinden: https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdfbones schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 09:24:
[...]
Ps, ik dacht dat degiro geen transactiekosten berekende? zie nu toch kosten eraf zijn gegaan? Is dat omdat het niet in euro is?
Ook geldt dat er wel kosten in rekening gebracht worden als je binnen een kalendermaand koopt en verkoopt. 2 zelfde type orders (dus kopen/kopen, of verkopen/verkopen) met een minimum van 1000 euro is dan weer wel gratis.
Hmm maar die vanguard valt wel in hun kernselectie en heb alleen gekocht meer niet. Zal ze eens mailen dan.Xqlusive schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:16:
[...]
Niet alle trackers zijn gratis, de lijst is hier te vinden: https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf
Ook geldt dat er wel kosten in rekening gebracht worden als je binnen een kalendermaand koopt en verkoopt. 2 zelfde type orders (dus kopen/kopen, of verkopen/verkopen) met een minimum van 1000 euro is dan weer wel gratis.
Of zit er nog een verschil in limit of market order qua kosten?
Ik heb een basic account overigens
PS, dus 2 keer een verschillende ETF aankopen in 1 kalendermaand, levert ook kosten op?
[ Voor 6% gewijzigd door bones op 15-08-2016 13:36 ]
Alleen limit orders zijn gratis. Market orders moet je wel voor betalen.bones schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:28:
[...]
Hmm maar die vanguard valt wel in hun kernselectie en heb alleen gekocht meer niet. Zal ze eens mailen dan.
Of zit er nog een verschil in limit of market order qua kosten?
Ik heb een basic account overigens
Het tarief voor de DEGIRO Trackers Kernselectie geldt alleen voor limit hit orders, indien de limit hit order nog niet beschikbaar is geldt dit tarief ook voor limit orders.
Bron: https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf
Hmmmm ik plaats altijd market orders en betaal ook geen transatiekosten
Ik ben eens aan het kijken naar een beleggersrekening om pensioen in op te bouwen, omdat de rente (en het rendement van de aandelen) die DeltaLloyd me biedt met hun product ook niet veel meer doet. Nu ken ik Brandnewday wel en vind hun kosten best meevallen, maar ik vroeg me af of jullie nog tips hadden die ik misschien niet ken 
Meesman biedt bijvoorbeeld geen bankspaarproduct (pensioensparen) zoals Brandnewday aan, en Robein waar ik al een indexbeleggersrekening heb heeft dit verder ook niet.
Aanvullend vraagje is of jullie, áls jullie zelf voor aanvullend pensioen sparen, dit ook beleggen of dat je dit toch liever (mét karige rente) op een gewone bankspaarrekening à la DeltaLloyd zet?
Meesman biedt bijvoorbeeld geen bankspaarproduct (pensioensparen) zoals Brandnewday aan, en Robein waar ik al een indexbeleggersrekening heb heeft dit verder ook niet.
Aanvullend vraagje is of jullie, áls jullie zelf voor aanvullend pensioen sparen, dit ook beleggen of dat je dit toch liever (mét karige rente) op een gewone bankspaarrekening à la DeltaLloyd zet?
Ik heb toevallig een maandje geleden een BND account geopend. Mijn voornaamste reden was belastingvoordeel (net zoals bij banksparen) en een investering voor mijn pensioen. Huidige rentes zijn zo laag dat ik het niet zie zitten om mijn geld meer dan 30 jaar vast te zetten tegen de huidige rentes. Ik verwacht dat er in 30 jaar wel meer rendement gemaakt gaat worden.joramoudenaarde schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 16:49:
Ik ben eens aan het kijken naar een beleggersrekening om pensioen in op te bouwen, omdat de rente (en het rendement van de aandelen) die DeltaLloyd me biedt met hun product ook niet veel meer doet. Nu ken ik Brandnewday wel en vind hun kosten best meevallen, maar ik vroeg me af of jullie nog tips hadden die ik misschien niet ken
De schele indiaan ziet je altijd twee keer staan
Ik zit zelf voor mijn pensioen bij BND. Bevalt me heel erg goed moet ik zeggen. Heb daar ook mjin hypotheekrekening lopen. Nette kosten en goede service!joramoudenaarde schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 16:49:
Ik hoor inderdaad wel meer goede verhalen over BND, en toen ik een poosje geleden een vraag had reageerden ze ook snel en concreet. Wat dat betreft uitstekend dus! 
Ik heb zo'n bankspaarproduct bij DeltaLloyd, en volgens mij zijn hun kosten voor beleggen veel hoger dan BND, én de fondsen die ik daar heb hebben de afgelopen 2 jaar eigenlijk niets opgeleverd. Om maar niet te spreken van de rentes op hun deposito's en variabel sparen in datzelfde product. Als ik dat vergelijk met m'n index-rekening bij Robein en m'n eigen beleggingen bij Binck, dan doen die het vele malen beter dan wat ik bij DeltaLloyd voor elkaar krijg.
Vandaar m'n interesse in een beleggersrekening met belastinvoordeel in de vorm van een bankspaar-achtig product
Maar als de algemene ervaringen bij jullie ook al zo positief zijn over BND, en ik kan zelf eigenlijk weinig andere aanbieders vinden die het beter doen in service en prijs, dan heeft het misschien ook niet veel zin om eindeloos verder te kijken
Ik heb zo'n bankspaarproduct bij DeltaLloyd, en volgens mij zijn hun kosten voor beleggen veel hoger dan BND, én de fondsen die ik daar heb hebben de afgelopen 2 jaar eigenlijk niets opgeleverd. Om maar niet te spreken van de rentes op hun deposito's en variabel sparen in datzelfde product. Als ik dat vergelijk met m'n index-rekening bij Robein en m'n eigen beleggingen bij Binck, dan doen die het vele malen beter dan wat ik bij DeltaLloyd voor elkaar krijg.
Vandaar m'n interesse in een beleggersrekening met belastinvoordeel in de vorm van een bankspaar-achtig product
hmmm.. ik ook en heb ook nog geen transactiekosten voorbij zien komen..One-eye864 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 11:31:
Hmmmm ik plaats altijd market orders en betaal ook geen transatiekosten
Even een beginnersvraag voor mijn beeldvorming.CeesKees schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:46:
Kijk eens naar deze:
(...)
Ik zie dat dividend in het rendement zit verwerkt, bij genoemde ETF is dit het afgelopen 1 jaar 0.03%. En 5.34% dividend in afgelopen periode, uitkering is maandelijks. Waarde is 20 euro, dus per maand (bij gelijke prestaties) zou je grofweg maandelijks een euro uitgekeerd krijgen op je rekening? En de ETF zelf zou 5% per jaar in waarde dalen?
Geen idee of je ETF in waarde zakt elke keer het een dividend uitkeert; maar het zou me wel logisch lijken moest dit het geval zijn.Aikon schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:19:
[...]
Even een beginnersvraag voor mijn beeldvorming.
Ik zie dat dividend in het rendement zit verwerkt, bij genoemde ETF is dit het afgelopen 1 jaar 0.03%. En 5.34% dividend in afgelopen periode, uitkering is maandelijks. Waarde is 20 euro, dus per maand (bij gelijke prestaties) zou je grofweg maandelijks een euro uitgekeerd krijgen op je rekening? En de ETF zelf zou 5% per jaar in waarde dalen?
Maar je ETF dat je vernoemd (IDVY) keert per kwartaal uit, niet maandelijks. Zie https://www.ishares.com/n...s-euro-dividend-ucits-etf en dan 'uitkeringen'
[ Voor 2% gewijzigd door D!zzy op 15-08-2016 23:03 . Reden: linkje gewijzigd ]
Scherp, nog even gecontroleerd, maar op Binck staat maandelijks, dat zal dan niet kloppen. Maar het gaat me om het principe natuurlijk. Hoe zit het precies?
Je moet hier lezen dat "limit hit orders" nog niet bestaan. En dan geldt het voor alle orders dus. Een limiet order die direct uitgevoerd word (want koop limiet paar euro boven de prijs) is dus ook prima.Blauwschaap schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 11:28:
[...]
Alleen limit orders zijn gratis. Market orders moet je wel voor betalen.
Het tarief voor de DEGIRO Trackers Kernselectie geldt alleen voor limit hit orders, indien de limit hit order nog niet beschikbaar is geldt dit tarief ook voor limit orders.
Bron: https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf
Niets aan de hand dus. Geen kosten voorlopig.
Ik lees het anders. Geen kosten geldt alleen voor limit hit orders en zolang die nog niet bestaan geldt het ook voor limit orders. En dus niet voor andere orders.Anoniem: 91034 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:46:
[...]
Je moet hier lezen dat "limit hit orders" nog niet bestaan. En dan geldt het voor alle orders dus. Een limiet order die direct uitgevoerd word (want koop limiet paar euro boven de prijs) is dus ook prima.
Niets aan de hand dus. Geen kosten voorlopig.
Blijkbaar zijn er dus wel mensen die geen orderkosten betalen voor market orders, maar volgens de uitleg van De Giro zou je wel kosten moeten betalen voor market orders.
Interessant wat je zegt over die limiet order paar euro boven de prijs...als ik een paar euro meer biedt dan dan hoogste laat prijs, koop ik dan automatisch tegen de dan hoogste laat prijs?
Wat als op dat moment net iemand besluit wat stukken te verkopen voor een paar euro meer dan de hoogste laat prijs op dat moment?
Ik heb het even getest, maar ik betaal geen transactiekosten voor een market order, ook al staat dat wel in hun tarieven overzicht.Blauwschaap schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:57:
[...]
Ik lees het anders. Geen kosten geldt alleen voor limit hit orders en zolang die nog niet bestaan geldt het ook voor limit orders. En dus niet voor andere orders.
Blijkbaar zijn er dus wel mensen die geen orderkosten betalen voor market orders, maar volgens de uitleg van De Giro zou je wel kosten moeten betalen voor market orders.
Interessant wat je zegt over die limiet order paar euro boven de prijs...als ik een paar euro meer biedt dan dan hoogste laat prijs, koop ik dan automatisch tegen de dan hoogste laat prijs?
Wat als op dat moment net iemand besluit wat stukken te verkopen voor een paar euro meer dan de hoogste laat prijs op dat moment?
Ik heb wel transactiekosten betaald voor een eerdere limit order, omdat de beurs blijkbaar al gesloten was (andere tijden dan in NL).
[ Voor 14% gewijzigd door bones op 16-08-2016 10:06 ]
Een verkoop order een paar euro boven de scherpste laat prijs, heeft pech. Want die zal niet worden uitgevoerd. Denk er nog maar eens over naBlauwschaap schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:57:
[...]
Je handelt 99% van de gevallen tegen de professionele market maker (zoals Flow Traders). De geeft continu koop en verkoop orders af in ETF's.
Vaag...in hun tarievenoverzicht staat niets over orderkosten bij het plaatsen van een order als een beurs is gesloten.bones schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:04:
[...]
Ik heb het even getest, maar ik betaal geen transactiekosten voor een market order, ook al staat dat wel in hun tarieven overzicht.
Ik heb wel transactiekosten betaald voor een eerdere limit order, omdat de beurs blijkbaar al gesloten was (andere tijden dan in NL).
Blijft toch een beetje een schimmige broker.
Hier ook wel eens orders geplaatst bij een gesloten beurs zonder transactiekosten. Enige transactiekosten die ik betaald heb was toen ik 2 (koop) transacties binnen een maand deed op dezelfde EFT. Dit laatste staat ook op het tarievenoverzicht en was dus een fout/onwetendheid van mijzelf.Blauwschaap schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:10:
[...]
Vaag...in hun tarievenoverzicht staat niets over orderkosten bij het plaatsen van een order als een beurs is gesloten.
Blijft toch een beetje een schimmige broker.
Ah uiteraard...logisch. Dacht net even niet goed na inderdaadAnoniem: 91034 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:09:
[...]
Een verkoop order een paar euro boven de scherpste laat prijs, heeft pech. Want die zal niet worden uitgevoerd. Denk er nog maar eens over na
Je handelt 99% van de gevallen tegen de professionele market maker (zoals Flow Traders). De geeft continu koop en verkoop orders af in ETF's.
Stel je schiet een order in, en deze is nog niet uitgevoerd. Kan ik deze dan nog aanpassen zonder transactiekosten of ziet hij dat dan als 2 kooptransacties op hetzelfde ETF ?One-eye864 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:12:
[...]
Hier ook wel eens orders geplaatst bij een gesloten beurs zonder transactiekosten. Enige transactiekosten die ik betaald heb was toen ik 2 (koop) transacties binnen een maand deed op dezelfde EFT. Dit laatste staat ook op het tarievenoverzicht en was dus een fout/onwetendheid van mijzelf.
Ja je kan hem gewoon annuleren en een nieuwe plaatsen. Pas als hij uitgevoerd is telt hij mee voor je "fair use policy"bones schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:18:
[...]
Stel je schiet een order in, en deze is nog niet uitgevoerd. Kan ik deze dan nog aanpassen zonder transactiekosten of ziet hij dat dan als 2 kooptransacties op hetzelfde ETF ?
En fair use policy of niet, de tarieven van DeGiro zijn zoveel lager dan bij de rest. Die paar euro af en toe vind ik wel prima.
De mogelijkheden rondom extra rendement door verrekening dividendbelasting komt hier regelmatig terug. Meesman heeft hier op https://mijn.meesman.nl/k...or-belastingvoordeel.html een stukje over geschreven (incl. bijgevoegde brief met (korte) uitleg van Mazars).
Je linkje werkt niet (vraagt om inloggegevens).henkjobse schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:35:
De mogelijkheden rondom extra rendement door verrekening dividendbelasting komt hier regelmatig terug. Meesman heeft hier op https://mijn.meesman.nl/k...or-belastingvoordeel.html een stukje over geschreven (incl. bijgevoegde brief met (korte) uitleg van Mazars).
Deze werkt wel:
https://www.meesman.nl/k/...or-belastingvoordeel.html
Valt op zich toch wel mij bij binckbank toch? Tarieven van fundcoach gaan naar 0,15% per jaar over portefeuille. Periodiek beleggen in ETF is gratis. Dus om een portefeuille van 20k aan te houden zit je aan kosten van 30 euro per jaar. DeGiro is nog goedkoper met 0 euro service fee, maar ik vind die 3 tientjes over zo'n portefeuille ook wel meevallen.Anoniem: 91034 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:23:
En fair use policy of niet, de tarieven van DeGiro zijn zoveel lager dan bij de rest. Die paar euro af en toe vind ik wel prima.
Flinke knauw vandaag voor ASML. Onterecht IMO. De verwachtingen van EUV machines zijn anders dan de Intel topman schetst. Zie ook dit en dit artikel.
Mooi moment om m'n positie iets uit te bereiden.
Mooi moment om m'n positie iets uit te bereiden.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Eigenlijk alleen als je periodiek beleggen gebruikt.Sandyman538 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 19:09:
[...]
Valt op zich toch wel mij bij binckbank toch? Tarieven van fundcoach gaan naar 0,15% per jaar over portefeuille. Periodiek beleggen in ETF is gratis. Dus om een portefeuille van 20k aan te houden zit je aan kosten van 30 euro per jaar. DeGiro is nog goedkoper met 0 euro service fee, maar ik vind die 3 tientjes over zo'n portefeuille ook wel meevallen.
Als je 20k wilt beleggen betaal je bij Bink transactiekosten.
Fundcoach heeft toch een minimum van 60 euro?Sandyman538 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 19:09:
[...]
Valt op zich toch wel mij bij binckbank toch? Tarieven van fundcoach gaan naar 0,15% per jaar over portefeuille. Periodiek beleggen in ETF is gratis. Dus om een portefeuille van 20k aan te houden zit je aan kosten van 30 euro per jaar. DeGiro is nog goedkoper met 0 euro service fee, maar ik vind die 3 tientjes over zo'n portefeuille ook wel meevallen.
Per 1 september niet meer. Zie https://www.binck.nl/klan...passingen/binck-fundcoach
Blijven wel de verkoopkosten, maar dat is ook prima te overzien bij een buy&hold strategie. Ik vind de site iig veel completer en beter werken dan DeGiro. Het voelt ook gewoon wat professioneler.
Blijven wel de verkoopkosten, maar dat is ook prima te overzien bij een buy&hold strategie. Ik vind de site iig veel completer en beter werken dan DeGiro. Het voelt ook gewoon wat professioneler.
[ Voor 108% gewijzigd door Aikon op 17-08-2016 22:09 ]
Ik vind het er ook beter uitzien dan DeGiro. Maar heb naast het account bij Binck ook een account bij DeGiro.Aikon schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:03:
Per 1 september niet meer. Zie https://www.binck.nl/klan...passingen/binck-fundcoach
Wat is de reden/voordeel van 2 accounts bij verschillende brokers? Heb je bij beide dezelfde portefeuille of totaal verschillende?Sandyman538 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 07:41:
[...]
Ik vind het er ook beter uitzien dan DeGiro. Maar heb naast het account bij Binck ook een account bij DeGiro.
Ps, klopt het dat bij Binq er ook geen transactiekosten zijn? Ik lees dit nu op hun site :
Zonder transactiekosten periodiek beleggen
Wist u dat u bij Binck Fundcoach geen transactiekosten voor periodiek beleggen betaalt? Op deze manier kunt u flink besparen op kosten.
[ Voor 27% gewijzigd door bones op 18-08-2016 09:50 ]
Anoniem: 760155
Bericht op Eufin:
https://www.eufin.nl/inde...=98:eufin-nieuws&Itemid=4
In het tweede kwartaal van 2016 is het beheerde vermogen van alle 1.812 Nederlandse beleggingsinstellingen toegenomen van 766,7 miljard euro naar 805,1 miljard euro dankzij nieuwe instappers en een positief rendement. Het totaalrendement van alle fondsen gezamenlijk in het tweede kwartaal kwam uit op 3,5 procent ofwel 26,8 miljard euro. Dat is het hoogste niveau sinds het eerste kwartaal van 2015.
Dat is niet zoveel he 3,5%!!!
Bovenstaande artikel gaat trouwens vooral over hypotheek beleggingsfondsen. Hier een artikel dat over alle beleegingsfondsen gaan: https://www.eufin.nl/inde...=98:eufin-nieuws&Itemid=4
In het tweede kwartaal van 2016 is het beheerde vermogen van alle 1.812 Nederlandse beleggingsinstellingen toegenomen van 766,7 miljard euro naar 805,1 miljard euro dankzij nieuwe instappers en een positief rendement. Het totaalrendement van alle fondsen gezamenlijk in het tweede kwartaal kwam uit op 3,5 procent ofwel 26,8 miljard euro. Dat is het hoogste niveau sinds het eerste kwartaal van 2015.
Bovenstaande artikel gaat trouwens vooral over hypotheek beleggingsfondsen. Hier een artikel dat over alle beleegingsfondsen gaan: https://www.eufin.nl/inde...=98:eufin-nieuws&Itemid=4
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 760155 op 18-08-2016 10:15 ]
Tja, het staat er vrij duidelijk he? Let wel op dat je wel gewoon verkoopkosten hebt.bones schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:45:
[...]
Ps, klopt het dat bij Binq er ook geen transactiekosten zijn? Ik lees dit nu op hun site :
Wist u dat u bij Binck Fundcoach geen transactiekosten voor periodiek beleggen betaalt? Op deze manier kunt u flink besparen op kosten.
Binck kent veel kosten. Is het niet via aankoopkosten, dan is het wel via jaarlijks "bewaarloon". Het is een peperdure broker.bones schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:45:
[...]
Wat is de reden/voordeel van 2 accounts bij verschillende brokers? Heb je bij beide dezelfde portefeuille of totaal verschillende?
Je maakt vast een grapje. 3,5% in een kwartaal is enorm veel. Op jaarbasis zou dat uitkomen op 14%.Anoniem: 760155 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:11:
Bericht op Eufin:
De AEX heeft in dezelfde periode net wat minder dan 1% rendement laten zien. Dus het rendement van die fondsen komt waarschijnlijk uit Amerikaanse beleggingen en/of obligaties.
[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 91034 op 18-08-2016 10:34 ]
Ik heb enkele vragen over de risico's die je mogelijkerwijs loopt als investeerder als je in ETF's belegt.
1) Over risico's bij de broker:
- Als je broker jouw aandelen uitleent, en failliet gaat, dan verlies je mogelijk de uitgeleende aandelen, toch? Waar is eigenlijk te vinden hoeveel wordt uitgeleend? Bij Lynx kon ik hier bijvoorbeeld niks over vinden.
- De portefeuille zelf is normaliter ondergebracht in een beheerbedrijf, die niet snel failliet zal gaan. Maar het schijnt wel te kunnen. Iemand die hiervoor een scenario kan schetsen?
- Klopt het dat liquide middelen die gestald zijn bij de broker wel deel zijn van een eventueel faillisement; en dat de gehele waarde dus verloren kan gaan?
2) Over risico's bij de ETF aanbieder:
- Als de aanbieder van de ETF failliet gaat, wat gebeurt er dan met de uitstaande aandelen in hun fondsen? Worden de onderliggende (bedrijfs-)aandelen over de fonds-aandeelhouders verdeeld? Is hier een verlies mogelijk?
- Wat gebeurt er in het geval van een synthetische ETF? Is het risico hier nog hoger doordat tegenpartijen hun verplichtingen niet na zouden kunnen komen?
3) Zijn er nog risico's die ik vergat te benoemen?
- Als je broker jouw aandelen uitleent, en failliet gaat, dan verlies je mogelijk de uitgeleende aandelen, toch? Waar is eigenlijk te vinden hoeveel wordt uitgeleend? Bij Lynx kon ik hier bijvoorbeeld niks over vinden.
- De portefeuille zelf is normaliter ondergebracht in een beheerbedrijf, die niet snel failliet zal gaan. Maar het schijnt wel te kunnen. Iemand die hiervoor een scenario kan schetsen?
- Klopt het dat liquide middelen die gestald zijn bij de broker wel deel zijn van een eventueel faillisement; en dat de gehele waarde dus verloren kan gaan?
2) Over risico's bij de ETF aanbieder:
- Als de aanbieder van de ETF failliet gaat, wat gebeurt er dan met de uitstaande aandelen in hun fondsen? Worden de onderliggende (bedrijfs-)aandelen over de fonds-aandeelhouders verdeeld? Is hier een verlies mogelijk?
- Wat gebeurt er in het geval van een synthetische ETF? Is het risico hier nog hoger doordat tegenpartijen hun verplichtingen niet na zouden kunnen komen?
3) Zijn er nog risico's die ik vergat te benoemen?
Het uitlenen van aandelen is geen big deal. Maar als het gebeurt en de partij die de stukken leent ze niet kan teruggeven, én de broker gaat failliet dán zal het naar rato over de beleggers verrekend worden. De kans dat dit gebeurt is extreem klein. De schade zou een paar procent zijn van je aandelen die uitgeleend zijn.Terpen Tijn schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:38:
Ik heb enkele vragen over de risico's die je mogelijkerwijs loopt als investeerder als je in ETF's belegt.
Beheerbedrijven hebben geen activiteiten, en kunnen dus niet failliet gaan.
Liquide middelen zijn beperkt gegarandeerd. Bij banken in NL zoals Binck tot 100k. Bij Lynx/IB tot 1 miljoen. Bij DeGiro tot 20k.
Dit risico is nog kleiner dan punt 1. Ik vermoed dat de losse ETF's gescheiden zijn van elkaar. Verder zijn er aandelen / obligaties etc in bezit in de ETF. Een ETF aanbieder die failliet gaat, dat zie ik niet zo voor me. Echt, zit hier ook niet over in.2) Over risico's bij de ETF aanbieder:
Synthetische ETF's kennen meer risico dan fysieke replicatie. Klopt. Want tegenpartij risico.
De beurs kan hard zakken.3) Zijn er nog risico's die ik vergat te benoemen?
Dank voor je heldere antwoorden. Dat laatste risico had ik impliciet al wel op het netvlies.Anoniem: 91034 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:38:
[...]
Het uitlenen van aandelen is geen big deal. Maar als het gebeurt en de partij die de stukken leent ze niet kan teruggeven, én de broker gaat failliet dán zal het naar rato over de beleggers verrekend worden. De kans dat dit gebeurt is extreem klein. De schade zou een paar procent zijn van je aandelen die uitgeleend zijn.
Beheerbedrijven hebben geen activiteiten, en kunnen dus niet failliet gaan.
Liquide middelen zijn beperkt gegarandeerd. Bij banken in NL zoals Binck tot 100k. Bij Lynx/IB tot 1 miljoen. Bij DeGiro tot 20k.
[...]
Dit risico is nog kleiner dan punt 1. Ik vermoed dat de losse ETF's gescheiden zijn van elkaar. Verder zijn er aandelen / obligaties etc in bezit in de ETF. Een ETF aanbieder die failliet gaat, dat zie ik niet zo voor me. Echt, zit hier ook niet over in.
Synthetische ETF's kennen meer risico dan fysieke replicatie. Klopt. Want tegenpartij risico.
[...]
De beurs kan hard zakken.
Bij binck fundcoach zitten bepaalde ETF's niet in het assortiment, die schaf ik dan weer aan bij DeGiro.bones schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:45:
[...]
Wat is de reden/voordeel van 2 accounts bij verschillende brokers? Heb je bij beide dezelfde portefeuille of totaal verschillende?
Je kunt hier wel steeds zo uitgesproken over zijn, maar voor bepaalde beleggers (zoals ik) die periodiek wat ETF aanschaft is Binck helemaal niet zo duur. Zoals eerder gezegd, op een portefeuille van 20k kost het je 3 tientjes per jaar. Dat kun je moeilijk peperduur noemen.Anoniem: 91034 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:31:
[...]
Binck kent veel kosten. Is het niet via aankoopkosten, dan is het wel via jaarlijks "bewaarloon". Het is een peperdure broker.
Dat er ook situaties te verzinnen zijn waarbij ze wel veel duurder zijn kan ik begrijpen. Daarom is het goed om brokers te vergelijken op een manier zoals jij het wilt gebruiken. Veel/weinig aankopen, periodiek of niet, ETF/aandelen/obligaties/turbo's or whatever etc. etc.
Je kan 30 euro weinig vinden als "bewaarloon". Ik vind het 30 euro teveel.Sandyman538 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:48:
Je kunt hier wel steeds zo uitgesproken over zijn, maar voor bepaalde beleggers (zoals ik) die periodiek wat ETF aanschaft is Binck helemaal niet zo duur. Zoals eerder gezegd, op een portefeuille van 20k kost het je 3 tientjes per jaar. Dat kun je moeilijk peperduur noemen.
Ik heb een wat grotere portefeuille, en moet er niet aan denken om vele honderden euro's per jaar kwijt te zijn aan zoiets achterhaalds als "bewaarloon" of "servicekosten".
En juist bij kleine bedragen, hakken kosten er al snel fors in.
Bewaarloon bij Binck is een percentage, dus dat hakt er niet extra in bij kleine bedragen.
Voor mij is het simpel, je betaald 0.15% bij Binck voor een beter werkende, veel completere site dan bij bijv. DeGiro. Noem het bewaarloon, noem het gewoon kosten. Voor niks gaat de zon op. Ik vind 0.15% niet zo heel veel. Daarnaast is periodiek kopen gratis, zit je alleen nog met 5 euro + 0.10% verkoopkosten. Dat kan heel veel zijn in sommige situaties, kan ook niet relevant zijn als je voornamelijk buy & hold doet.
Ik twijfel zelf nog tussen Binck en DeGiro, maar neig naar Binck ondanks die paar euro's aan extra kosten.
Voor mij is het simpel, je betaald 0.15% bij Binck voor een beter werkende, veel completere site dan bij bijv. DeGiro. Noem het bewaarloon, noem het gewoon kosten. Voor niks gaat de zon op. Ik vind 0.15% niet zo heel veel. Daarnaast is periodiek kopen gratis, zit je alleen nog met 5 euro + 0.10% verkoopkosten. Dat kan heel veel zijn in sommige situaties, kan ook niet relevant zijn als je voornamelijk buy & hold doet.
Ik twijfel zelf nog tussen Binck en DeGiro, maar neig naar Binck ondanks die paar euro's aan extra kosten.
Ik bedoelde, bij kleine bedragen hakt zo'n 5 euro minimum aan verkoop kosten er in. Overigens lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat Binck de servicekosten van 0.15% volgend jaar gaat verhogen (stel, ze maken er 0.5% van - als je dan weg wilt moet je dokken voor verkoop..).Aikon schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:25:
Bewaarloon bij Binck is een percentage, dus dat hakt er niet extra in bij kleine bedragen.
Als je twijfelt, neem een rekening bij beiden.Ik twijfel zelf nog tussen Binck en DeGiro, maar neig naar Binck ondanks die paar euro's aan extra kosten.
Hou er rekening mee dat aanvragen bij Binck nog gebeurt met informatiemappen, dus dat duurt wat langer
Mijn vraag is dan: Wat heb je aan een betere website/client als je alleen periodiek mag inleggen.Aikon schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:25:
Dat is net zoiets als een spoiler op een opel astra.
Ik ben ook bezig om mijn portefeuille bij de thuisbank af te bouwen en over te gaan op een broker zonder bewaarloon; ik sluit me dus aan bij macondo. Die ~.15% bewaarloon is vrijwel net zoveel als een ETF rekent. Waarom dubbel betalen?
Je sprak alleen over het bewaarloon, maar idd die vaste bedragen zijn vervelend en die houden me ook enigszins tegen. Daarom noem ik een buy & hold strategie. Ik mag toch aannemen dat men minstens met €1000 gaat beleggen, en dan is eenmalig €5 toch wel te overzien na een aantal jaren. Maar goed, ieder voor zich, geheel afhankelijk van je strategie ook.Anoniem: 91034 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:31:
[...]
Ik bedoelde, bij kleine bedragen hakt zo'n 5 euro minimum aan verkoop kosten er in. Overigens lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat Binck de servicekosten van 0.15% volgend jaar gaat verhogen (stel, ze maken er 0.5% van - als je dan weg wilt moet je dokken voor verkoop..).
Ik vind het erg vreemd dat DeGiro dus nul kosten gaat rekenen als ik maandelijks ETF's ga kopen. Als in: nul kosten in totaal. Ergens moeten ze toch geld verdienen? Voelt niet goed. Of ze doen een vreemde truck met 'mijn' geld en ETF's of ze gaan de tarieven uiteindelijk gewoon verhogen of iets... Ik snap dat ze op andere typen transacties wel omzet draaien maar toch.
Ik heb een rekening bij beide. Het kwam bij mij juist wat gek over dat ik binnen een paar minuten voor bij wijze van duizenden euro's aandelen kan kopen bij DeGiro... Maar goed, ook wel weer erg fijn natuurlijk.Als je twijfelt, neem een rekening bij beiden.
Hou er rekening mee dat aanvragen bij Binck nog gebeurt met informatiemappen, dus dat duurt wat langer
Goed punt. Zeker omdat ik simpelweg bij Binck de website kan raadplegen, en dan bij DeGiro de order kan plaatsen.RocketKoen schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:31:
[...]
Mijn vraag is dan: Wat heb je aan een betere website/client als je alleen periodiek mag inleggen.
Dat is net zoiets als een spoiler op een opel astra.
[ Voor 11% gewijzigd door Aikon op 18-08-2016 15:44 ]
Ze verdienen aan cash die je op je rekening hebt staan (negatieve rente).Aikon schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:43:
[...]
Ik vind het erg vreemd dat DeGiro dus nul kosten gaat rekenen als ik maandelijks ETF's ga kopen. Als in: nul kosten in totaal. Ergens moeten ze toch geld verdienen? Voelt niet goed. Of ze doen een vreemde truck met 'mijn' geld en ETF's of ze gaan de tarieven uiteindelijk gewoon verhogen of iets... Ik snap dat ze op andere typen transacties wel omzet draaien maar toch.
Of aan boetes voor rood staan als je geen cash op je rekening hebt staan op het moment dat je ergens kosten moet betalen.
Het uitlenen van je aandelen aan optie beleggers. Dit kun je uitzetten maar dan ga je betalen voor dividend uitkeringen.
0,10% opslag voor transacties in een andere valuta.
En ze hopen natuurlijk dat je klant blijft op het moment dat je wel actiever gaat beleggen.
Dit topic is gesloten.