Zowel VTI als VXUS keren dividend uit en herbeleggen niet. Op morningstar vind je deze info per ETF.Muncher schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:56:
Vrienden van mij beleggen via MeesMan. Deze partij rekent 0,5% per jaar en 0,25% per transactie (https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/kosten). Deze kosten zijn al verrekend in de koersen en het rendement. Deze aantallen klinken vrij laag, maar ik heb moeite om voor te stellen hoe dit op de langere termijn uitpakt. Heeft iemand daar een goed voorbeeld van? Ik beleg nu bij DeGiro.
Ik ben opnieuw aan het kijken naar VTI en VXUS ipv VT op basis van de info van koksie en de blog waar hij aan refereert. Hoe kom ik erachter of een fonds haar dividend uitkeert of opnieuw investeert? Ik ben een aantal prospectussen aan het doornemen, maar kom er niet achter. Bijv. bij het Vanguard Total Stock Market ETF (VTI). https://personal.vanguard...ports/q850.pdf?2210114006.
Maar Meesman herbelegt de dividend uitkering uiteraard.koksie schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:11:
[...]
Zowel VTI als VXUS keren dividend uit en herbeleggen niet. Op morningstar vind je deze info per ETF.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Makkelijk gezegd kost het je 14% van je totaalbedrag na 30 jaar. Maar afhankelijk van welk ander fonds je in belegd kan je ook weer een dividend lek hebben. Als we dan uitgaan van een verschil van 0.25% per jaar dan kost het je 7% na 30 jaar.Muncher schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:56:
Vrienden van mij beleggen via MeesMan. Deze partij rekent 0,5% per jaar en 0,25% per transactie (https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/kosten). Deze kosten zijn al verrekend in de koersen en het rendement. Deze aantallen klinken vrij laag, maar ik heb moeite om voor te stellen hoe dit op de langere termijn uitpakt. Heeft iemand daar een goed voorbeeld van? Ik beleg nu bij DeGiro.
Uiteindelijk zal vaak Meesman onder de streep niet de goedkoopste zijn, dus je hebt niet het meeste rendement. Het is wel eenvoudig, duidelijk en overzichtelijk.
Zou graag een kleine portfolio willen starten voor mijn zoon en er elke maand 100 euro op storten om te investeren maar ik heb zo mijn twijfels of dit wel de juiste manier is.[b][message=47655347,noline]macondo schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:27
Geen probleem bij DeGiro. Ik ben geadviseerd een andere geboortedatum in te vullen. Als BSN en bankrekening maar kloppen.
Al moet ik wel zeggen in amerika is dat beter geregeld en kunnen ouders gewoon een account aanmaken voor hun kinderen en er geld op storten..
Maar tot zijn 18e zou mijn zoon van 4 wel/geen belastingaangifte moeten doen ? lol...
Anders geen account aanmaken voor hem en jaarlijks maximale schenking aan hem geven zodra hij 18 word en goed doet met studie en dergelijke
Je zoon hoeft geen belastingaangifte te doen, maar jij wel want zijn geld telt bij jou vermogen.BabyRattle schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:47:
[...]
Maar tot zijn 18e zou mijn zoon van 4 wel/geen belastingaangifte moeten doen ? lol...
En tegelijk als je straks werkloos raakt en het geld echt nodig hebt ergens voor, dan mag je er niet bij. Of als (hopelijk niet uiteraard), hij het geld alleen aan wiet zou uitgeven en je liever hebt dat jij meer controle hebt waar hij het voor gebruikt, heb je ook geen drol te zeggen meer.
Tel daarbij op dat het wel bij jou vermogen hoort, en ik zou gewoon lekker het op je eigen naam doen.
Tel daarbij op dat het wel bij jou vermogen hoort, en ik zou gewoon lekker het op je eigen naam doen.
Dan zal het bij schenkingen blijven en zal ik voorlopig dat gereserveerde geld goed investeren om het de komende jaren te compounden om er meer van te maken tot hij 18 is.
[ Voor 13% gewijzigd door BabyRattle op 20-07-2016 09:02 ]
Inmiddels heb ik van DeGiro begrepen dat het ook op een 'normale' manier kan, zonder verkeerde geboortedatum. een rekening openen met twee rekeninghouders, een daarvan is de minderjarige, een de wettelijke vertegenwoordiger. Dat zou hun standaardprocedure zijn (formulier kan je opvragen) en het komt ook min of meer overeen met de aanbieders van wie ik verder nog info heb, en is uiteraard een redelijk simpele procedure) dus je kan je eventueel even tot diverse dienstverleners die je interessant vind wenden voor je concrete situatie.BabyRattle schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:47:
...
Zou graag een kleine portfolio willen starten voor mijn zoon en er elke maand 100 euro op storten om te investeren maar ik heb zo mijn twijfels of dit wel de juiste manier is.
...
Dan blijft nog wel het gegeven dat het kind de beheerder van zijn vermogen eventueel voor schade aansprakelijk zou kunnen stellen bij speculatieve beleggingen (in het kader van BW 1:343/350).
Het kan eventueel toch voordeliger zijn om de vermogen ook in aandelen voor het kind op te bouwen, maar dat ligt aan de concrete situatie, verder zijn ook constructies mogelijk om uitgavedoelen te beperken.Sissors schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:55:
En tegelijk als je straks werkloos raakt en het geld echt nodig hebt ergens voor, dan mag je er niet bij. Of als (hopelijk niet uiteraard), hij het geld alleen aan wiet zou uitgeven en je liever hebt dat jij meer controle hebt waar hij het voor gebruikt, heb je ook geen drol te zeggen meer.
Kun je hier eens wat meer over vertellen?begintmeta schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:02:
[...]
verder zijn ook constructies mogelijk om uitgavedoelen te beperken.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Dit lijkt mij de juiste gang van zaken, ja. En ook hoe bij ons beleggersrekeningen voor minderjarigen worden aangemaakt/aangevraagd.begintmeta schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:02:
[...]
Inmiddels heb ik van DeGiro begrepen dat het ook op een 'normale' manier kan, zonder verkeerde geboortedatum. een rekening openen met twee rekeninghouders, een daarvan is de minderjarige, een de wettelijke vertegenwoordiger. Dat zou hun standaardprocedure zijn (formulier kan je opvragen) en het komt ook min of meer overeen met de aanbieders van wie ik verder nog info heb, en is uiteraard een redelijk simpele procedure) dus je kan je eventueel even tot diverse dienstverleners die je interessant vind wenden voor je concrete situatie.
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
Anoniem: 91034 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:27:
[...]
Geen probleem bij DeGiro. Ik ben geadviseerd een andere geboortedatum in te vullen. Als BSN en bankrekening maar kloppen.
Ik heb voor mijn kleintje ook een account geopend via DeGiro. Was netjes en prima geregeld. Het is een account die op 2 namen staat, formeel staat hij volgens mij op mijn eigen naam, zodat je geen last hebt van dat (overigens in mijn ogen extreem betuttelende, laat me lekker zelf bepalen op welke wijze ik voor genoeg voorzieningen wil zorgen voor mijn kinderen) artikel. Vermogen tel ik gewoon bij op die van mijn eigen vermogen.begintmeta schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:27:
Weet iemand waar belegingsrekeningen voor minderjarigen redelijk goedkoop mogelijk zijn? Nu is het eventueel sowieso complexer vanwege wettelijke vereisten, maar ik weet dat bijvoorbeeld Binck cs het in principe wel doet, maar die zijn vanwege gestegen kosten op minder actieve accounts minder interessant geworden...
Wellicht als het fonds wat groter wordt eens kijken naar een wat betere broker, maar nu de kinderbijslag is niet idioot veel en betaal je je niet blauw aan transactiekosten m.b.t. VTI en VXUS.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Op zich kan ik me er wel in vinden dat de samenleving het vermogen van minderjarigen eventueel tegen ouders beschermt, net als dat ik het prima vind dat minderjarigen ook anderszins tegen hun ouders kunnen worden beschermd.Mojo schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:24:
... laat me lekker zelf bepalen op welke wijze ik voor genoeg voorzieningen wil zorgen voor mijn kinderen...
Je kan denken aan (herroepelijke) schenkingen onder bewind, constructies met rechtspersonen, of heel rechtlijnig en/en-rekeningen. Wat zinvol is hangt natuurlijk van de individuele situatie af.Sandyman538 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:13:
[...]
Kun je hier eens wat meer over vertellen?
[ Voor 40% gewijzigd door begintmeta op 20-07-2016 10:14 ]
Iemand hier nog tips voor obligatie ETF's? Zit te kijken naar die van Think maar nadeel vind ik dat die dividend uitkeren, heb liever dat dat herbelegd wordt.
Anoniem: 91034
Die kosten zijn juist heel erg hoog. Over het herbeleggen van dividenden zou ik mij niet zo'n zorgen maken. Een keer per jaar koop je wat bij.Muncher schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:56:
Ik ben opnieuw aan het kijken naar VTI en VXUS ipv VT op basis van de info van koksie en de blog waar hij aan refereert. Hoe kom ik erachter of een fonds haar dividend uitkeert of opnieuw investeert? Ik ben een aantal prospectussen aan het doornemen, maar kom er niet achter. Bijv. bij het Vanguard Total Stock Market ETF (VTI). https://personal.vanguard...ports/q850.pdf?2210114006.
De Amerikaanse grote Vanguard etf's kosten minder dan 0,1%.
Zoals Scissors al aangaf, scheelt dat extreem veel geld. Elk jaar een half procent aftikken kost over 30 jaar 14% van je eindbedrag (0.995^30) - maar dat is in de situatie dat je beleggingen stabiel blijven. Volgens mij is het nog meer als er sprake is van vermogensgroei.
DeGiro lijkt tot nu toe geen haast te hebben om mijn handmatige storting (om account te openen) te verwerken. Maandag morgen overgemaakt en nog steeds kan ik niet aan de slag.
Eigenlijk gelijk na het overmaken een Lynx account aangemaakt. Vereist wel een minimale storting van €3000 en de transactiekosten lijken wat hoger. Maar hopelijk betaald dit zich wel weer terug.
Eigenlijk gelijk na het overmaken een Lynx account aangemaakt. Vereist wel een minimale storting van €3000 en de transactiekosten lijken wat hoger. Maar hopelijk betaald dit zich wel weer terug.
Met iDeal was ik echt binnen paar minuten ready to go bij DeGiro.Martijn19 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:14:
DeGiro lijkt tot nu toe geen haast te hebben om mijn handmatige storting (om account te openen) te verwerken. Maandag morgen overgemaakt en nog steeds kan ik niet aan de slag.
Ik had mijn iDeal betaling geannuleerd en wou het een half uurtje later weer proberen. Helaas kan je maar 1x de betaling starten, daarna is het over.Anoniem: 91034 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:27:
[...]
Met iDeal was ik echt binnen paar minuten ready to go bij DeGiro.
Relatief vergelijken (het kost 5x zoveel), zegt niet heel veel: Of iets nou 0.01% of 0.0001% kost maakt weinig uit. Maar inderdaad, over 30 jaar telt het wel op. Overigens omdat ik lui was even in Excel gegooid: Als je maandelijk ernaast blijft inleggen, dan verminderd dit juist het effect van de hogere kosten: logisch eigenlijk ook, want over hetgeen wat je aan het einde inlegt betaal je maar een paar jaar de kosten over. Tegelijk rendeert dit natuurlijk weer het minst lang.Anoniem: 91034 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:12:
[...]
Die kosten zijn juist heel erg hoog. Over het herbeleggen van dividenden zou ik mij niet zo'n zorgen maken. Een keer per jaar koop je wat bij.
De Amerikaanse grote Vanguard etf's kosten minder dan 0,1%.
Zoals Scissors al aangaf, scheelt dat extreem veel geld. Elk jaar een half procent aftikken kost over 30 jaar 14% van je eindbedrag (0.995^30) - maar dat is in de situatie dat je beleggingen stabiel blijven. Volgens mij is het nog meer als er sprake is van vermogensgroei.
30 jaar lang 10k inleggen bij 5% rendement vergelijken met 4.5% rendement kost je aan het eind van de looptijd iets maar dan 8%. Als we ervan uitgaan dat het verschil 0.25% is, vanwege bijvoorbeeld geen dividend lek bij Meesman, dan loopt dat terug naar ruim 4%.
Is dat veel? Dat is 28000 euro, dat is een behoorlijk bedrag. Al is het ook minder dan een enkel jaar puur aan rendement. Een jaar extra moeten wachten voor je je streefbedrag heb gehaald is wel weer een redelijke tijd, al is dit dan puur op rendement gebaseerd en niet op een jaar ook extra inleg. Andere willen dan weer niet de Giro gebruiken vanwege één van de diverse redenen, en dan kom je al snel op hogere kosten uit, vooral bij relatief lage bedragen.
Oftewel de TL;DR: Meesman is duurder dan bij de Giro. Meesman is wel lekker eenvoudig, overzichtelijk, etc. Uiteindelijk komt het op een afweging neer die iedereen zelf moet maken.
Ja, die 0.75% van Meesman is echt veel meer dan ik er voor over heb. Als er straks magere jaren zijn, waarin we misschien wel blij moeten zijn met 1.5 á 2% rendement, blijft daar bij Meesman de helft van over. 
Nee, dank je.
Meesman is vooral nuttig als je er 0 tijd in wilt stoppen, maar wel meer rendement wilt hebben dan je lokale bank @0.4%. Vriend van mij zit ook bij Meesman. Heeft een automatische incasso van 1k/maand staan en logt eens per jaar eens in om te herverdelen. Voor hem werkt het.
Noot over verschil in tarieven: ze zijn ongeveer 8x zo hoog, afhankelijk wat je koopt.
Disclaimer: ik zit zowel bij DeGiro als bij Lynx.
Heb m'n weg na 3 maanden overigens nog niet gevonden op dat platform..
Lynx Basic werkt beter voor mij.

Nee, dank je.
Meesman is vooral nuttig als je er 0 tijd in wilt stoppen, maar wel meer rendement wilt hebben dan je lokale bank @0.4%. Vriend van mij zit ook bij Meesman. Heeft een automatische incasso van 1k/maand staan en logt eens per jaar eens in om te herverdelen. Voor hem werkt het.
Zal vast komen door je geannuleerde betaling ja. Dan loopt het niet meer via het standaardproces en heb je wat meer geduld nodig. Komt vast goed.Martijn19 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:14:
Noot over verschil in tarieven: ze zijn ongeveer 8x zo hoog, afhankelijk wat je koopt.
Heb m'n weg na 3 maanden overigens nog niet gevonden op dat platform..

Vergeet bij Meesman de 0.25% uitrede kosten niet. Bij de eerder genoemde vanguard fondsen (VTI, VXUS) zijn die maar 0.1% via DeGiro (Valutaconversiekosten bij gebruik van AutoFX trader).PromWarMachine schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:56:
Ja, die 0.75% van Meesman is echt veel meer dan ik er voor over heb. Als er straks magere jaren zijn, waarin we misschien wel blij moeten zijn met 1.5 á 2% rendement, blijft daar bij Meesman de helft van over.
Nee, dank je.
[...]
Zal vast komen door je geannuleerde betaling ja. Dan loopt het niet meer via het standaardproces en heb je wat meer geduld nodig. Komt vast goed.
Heb m'n weg na 3 maanden overigens nog niet gevonden op dat platform..Lynx Basic werkt beter voor mij.
Ik zit ook lekker bij DeGiro, Lynx kwam in mijn geval ongunstig uit qua transactiekosten met $5 of €6 per transactie en nog een beetje extra voor de euro>dollar conversie.
Bij mijn huidige strategie zijn de totale kosten 0.18% (van totaalwaarde portefeuille) hoger bij Lynx dan bij DeGiro.
[ Voor 10% gewijzigd door Ernie op 20-07-2016 16:43 ]
Zoals in PM besproken is deze info niet te vinden op Morningstar. Er zijn wel alternatieven. Fondsen die gevestigd zijn in de VS (bijvoorbeeld te herkennen aan 'US' in de ISIN code) zijn verplicht dividend uit te keren. VTI doet dat dus ook. Bij in Europa genoteerde fondsen staat het vaak in de fondsnaam (bijv. ACC als het accumulating/reinvesting/herbeleggend is en INC of Dist. als het income/distributing/uitkerend is), maar kan je dat ook in de factsheet van het betreffende fonds terugvinden, welke je op de website van de fondsaanbieder moet kunnen vinden.koksie schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:11:
[...]
Zowel VTI als VXUS keren dividend uit en herbeleggen niet. Op morningstar vind je deze info per ETF.
Als je een vergelijker gebruikt, zoals JustETF.com, kun je bij 'Use of profits' selecteren op bijv. accumulating funds (helaas wel alleen voor in Europa gevestigde fondsen deze vergelijker).
DeGiro meldt mij:DarkKnight schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:19:
[...]
Dit lijkt mij de juiste gang van zaken, ja. En ook hoe bij ons beleggersrekeningen voor minderjarigen worden aangemaakt/aangevraagd.
Mijn kids zijn 2 en 3 en ik zit even te kijken naar een betaalrekening op hun naam (wat dus vereist is bij DeGiro). Ik zie alleen dat je pas vanaf een jaar of 8 een betaalrekening kan openen (bij de Rabobank). Hoe hebben jullie dat gedaan ?Het is mogelijk om als wettelijk vertegenwoordiger via DEGIRO een beleggingsrekening voor een minderjarige te openen. Wij hebben dan echter wel een aantal documenten van u nodig:
- Een kopie van uw ID en een kopie van de ID van de minderjarige (indien deze ouder is dan 14).
- Een ingevuld en ondertekend acceptatieformulier waarbij de minderjarige wordt geregistreerd als hoofdrekeninghouder en u als wettelijk vertegenwoordiger als mede-rekeninghouder (zie bijlage).
Controleer of de minderjarige een eigen betaalrekening heeft, de betaalrekening dient dus ook op naam te staan van de minderjarige.
Ten slotte wil ik u erop wijzen dat uw account enkel op het niveau 'Basic' uitgevoerd kan worden, dit houdt in dat u niet kan handelen in derivaten en enkel long posities aan kunt houden.
Ik ben er achter waarom mijn verificatie bij DeGiro zo lang duurt. Ik heb mij geregistreerd als Voornaam Achternaam, maar de betaling van mijn bankrekening werd verzonden als Voorletters / Achternaam, dus kwam het niet overeen
.

Mijn kids hadden al een betaalrekening bij de ABN voor hun eerste verjaardagvortexnl1982 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:05:
Mijn kids zijn 2 en 3 en ik zit even te kijken naar een betaalrekening op hun naam (wat dus vereist is bij DeGiro). Ik zie alleen dat je pas vanaf een jaar of 8 een betaalrekening kan openen (bij de Rabobank). Hoe hebben jullie dat gedaan ?
Bij de Rabobank zitten zeuren.vortexnl1982 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:05:
[...]
DeGiro meldt mij:
[...]
Mijn kids zijn 2 en 3 en ik zit even te kijken naar een betaalrekening op hun naam (wat dus vereist is bij DeGiro). Ik zie alleen dat je pas vanaf een jaar of 8 een betaalrekening kan openen (bij de Rabobank). Hoe hebben jullie dat gedaan ?
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Heb ze al gebeld en ze zeiden dat een betaalrekening alleen kan vanaf 4 jaar. WTF ! Ben jij naar een lokale rabobank gegaan ofzo ?Mojo schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:49:
[...]
Bij de Rabobank zitten zeuren.Destijds 3 maanden oud en ze heeft al een pinpasje
Heb eerlijk gezegd geen zin om een andere bank dan de Rabobank te nemen omdat ik daar zelf ook mijn rekeningen heb..
Bleek bij de ABN Amro makkelijk te regelen, online.vortexnl1982 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:05:
[...]
DeGiro meldt mij:
[...]
Heb inderdaad gebeld en de situatie uiteengezet dat ik een betaalrekening nodig had. Gewoon deze rekening: https://www.rabobank.nl/p...en/rabo-jongerenrekening/vortexnl1982 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:55:
[...]
Heb ze al gebeld en ze zeiden dat een betaalrekening alleen kan vanaf 4 jaar. WTF ! Ben jij naar een lokale rabobank gegaan ofzo ?
Heb eerlijk gezegd geen zin om een andere bank dan de Rabobank te nemen omdat ik daar zelf ook mijn rekeningen heb..
Heb wel gezegd dat ik hoop dat ze mee kunnen werken en dat ik niet genoodzaakt wil zijn over te stappen naar een andere bank.
Haha ik ga ze nog een keer bellen. Bij mij kwamen ze met een lulverhaal dat "het systeem" geen lagere leeftijd dan 4 accepteert... Gezeik zeg !Mojo schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:58:
[...]
Heb inderdaad gebeld en de situatie uiteengezet dat ik een betaalrekening nodig had. Gewoon deze rekening: https://www.rabobank.nl/p...en/rabo-jongerenrekening/
Heb wel gezegd dat ik hoop dat ze mee kunnen werken en dat ik niet genoodzaakt wil zijn over te stappen naar een andere bank.
Ze werken natuurlijk wel met die lokale cooperaties. Bij Rijk van Nijmegen was het na even uiteenzetten geen probleem en netjes geregeld.
Enige wat ik even moest hebben is een uitreksel van haar geboortecertificaat, die kon je via Digid gewoon opvragen.
Enige wat ik even moest hebben is een uitreksel van haar geboortecertificaat, die kon je via Digid gewoon opvragen.
Bij de ABN was het online formuliertje invullen met BSN en klaarMojo schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:06:
Ze werken natuurlijk wel met die lokale cooperaties. Bij Rijk van Nijmegen was het na even uiteenzetten geen probleem en netjes geregeld.
Ik ben al even opzoek naar een nette manier om een geprojecteerd jaarlijks rendement te berekenen. De datums / bedragen waarop ik in een beleggingsfonds inleg zijn vrijwel nooit gelijk. Hier staat een rekenvoorbeeld zoals ik hem zou willen gebruiken.
Wie zou de formule achter dit voorbeeld kunnen uitleggen??
Wie zou de formule achter dit voorbeeld kunnen uitleggen??
doorman gebruik gewoon een google spreadsheet zoals deze dollar cost averaging calculator.
Volgens mij is dat voldoende?
http://www.twoinvesting.com/2011/03/dripdca-spreadsheets/
of deze ?
http://www.buyupside.com/calculators/dollarcostave.php
Volgens mij is dat voldoende?
http://www.twoinvesting.com/2011/03/dripdca-spreadsheets/
of deze ?
http://www.buyupside.com/calculators/dollarcostave.php
Hoe kijken jullie aan tegen het valutarisico door te beleggen in enkel VTI & VXUS? Wil je niet liever betaald worden in euro's?
Echter, ik heb niet echt een goed alternatief kunnen vinden met vergelijkbare kosten die inleg in Euro's rechtvaardigt (bijv. ThinkETF TNAE of TGET).
Echter, ik heb niet echt een goed alternatief kunnen vinden met vergelijkbare kosten die inleg in Euro's rechtvaardigt (bijv. ThinkETF TNAE of TGET).
Voor mij maakt het niets uit. Of ik de dollars omwissel voor euro's of dat het fonds dat doet maakt praktisch gezien geen enkel verschil. Als je het zelf doet moet je weliswaar omwisselkosten betalen, maar wanneer het fonds dat doet zit dit al inbegrepen bij de fondskosten.Muncher schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 19:46:
Hoe kijken jullie aan tegen het valutarisico door te beleggen in enkel VTI & VXUS? Wil je niet liever betaald worden in euro's?
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 21-07-2016 19:52 ]
Met een beetje vertraging en ook al aangehaald (Galactic in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7").Rukapul schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:38:
Krijg je in België een voorheffing / bronbelasting niet terug en ook niet anderszins verrekenbaar?
Er zijn met een aantal landen een overeenkomst waarbij je zelf niks hoeft te doen ongeacht bij welke bank of broker je bent.
Er zijn een aantal brokers die de mogelijkheid bieden om na het ondertekenen van een document je te laten genieten van verminderde bronheffing in een aantal landen tegelijk (bv. Franse aandelen, dan betaal je 15% ipv 30%), waarbij de vermindering voor altijd geld en ook gratis is.
Recuperatie achteraf is een dure aangelegenheid. Mijn broker rekent daar bv. €100 voor aan. Je moet dus al een flinke hoeveelheid dividenden ontvangen hebben.
Voor sommige landen moet je dan nog eens een apart document invullen. Voor Canadese aandelen eentje dat gratis is. Voor Italiaanse aandelen is er eentje met jaarlijkse vernieuwing aan €50.
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Ik vind dat nog een redelijk positieve insteek. Ik heb altijd begrepen dat het praktisch onmogelijk is in NL om het deel van de Franse bronbelasting boven de 15% terug te krijgen.
Ik ontvang al jaren een aardig dividend van een Portugees bedrijf waar ook te veel van wordt ingehouden. Ik heb in 2014 geprobeerd om voor dat jaar ruim 1000 euro terug te claimen maar dat was volgens de belastingexpert "niet de moeite waard" vanwege alle bijkomende kosten. De broker, de custodian, de uitkerende bank in Portugal, iedereen moest een papiertje tekenen voor een paar honderd euro p/p. Nog steeds boos over. Kan voor dat geld naar Portugal EN naar Engeland retour vliegen om een handtekening te scoren ..
Wellicht gaat het met Franse belasting iets makkelijker maar ik zou er niet blind van uit gaan.
Wellicht gaat het met Franse belasting iets makkelijker maar ik zou er niet blind van uit gaan.
Onvoorstelbaar!
Toevallig heb ik hier in het belastingaangifte-topic iets over geschreven:Rukapul schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:01:
Ik vind dat nog een redelijk positieve insteek. Ik heb altijd begrepen dat het praktisch onmogelijk is in NL om het deel van de Franse bronbelasting boven de 15% terug te krijgen.
Je hebt inderdaad een stempel nodig van o.a. de uitkerende instantie en de Nederlandse Belastingdienst. Redelijk omslachtig allemaal...Cadezo in "Belastingaangifte 2015"
(…)
Volgens het belastingverdrag tussen Nederland en Frankrijk (http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBV0004110) mag Frankrijk ten hoogste 15% belasting heffen op dividend aan NL-belastingplichtigen (art. 10, tweede lid, onder b). Als de uitkerende instantie echter toch het Franse nationale tarief (30%) inhoudt, dan kan dit teveel van 15% worden teruggevraagd van de Franse belastingdienst (formulaire 5001 i.c.m. 5000 via http://www.impots.gouv.fr, formulier ook in het Nederlands beschikbaar).
(…)
En de uitkerende instantie is de broker (Binck, IB/Lynx, DeGiro, etc.)?
Kan iemand succesvolle ervaringen bevestigen met bovenstaande brokers (meewerken danwel in toekomst lager tarief inhouden) en de concrete kosten die daar bij kwamen kijken? De theoretische mogelijkheid doen we het niet om natuurlijk.
Kan iemand succesvolle ervaringen bevestigen met bovenstaande brokers (meewerken danwel in toekomst lager tarief inhouden) en de concrete kosten die daar bij kwamen kijken? De theoretische mogelijkheid doen we het niet om natuurlijk.
Ja, de broker (of misschien hun partner). Mijn desbetreffende aandelen stonden bij Société Générale in Parijs, daar heb ik het formulier heengestuurd (na de woonplaatsverklaring van NL Belastingdienst) en zij hebben dat verder verwerkt. Uiteindelijk alleen formulaire 5000 gebruikt, zodat het verdragtarief werd ingehouden.Rukapul schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 22:53:
En de uitkerende instantie is de broker (Binck, IB/Lynx, DeGiro, etc.)?
Ik heb dus geen ervaring met Nederlandse brokers, maar ik zou ze gewoon eens mailen...
Om nog even aan te haken op beleggen voor je kinderen later, ik zag dat BND ook een kinderrekening heeft:
https://www.brandnewday.nl/kinderrekening.html
Ik overweeg nu zo'n rekening af te sluiten om periodiek wat geld op te storten. Op dit moment koop ik iedere maand al VTI + VXUS bij De Giro.
Waar ik nu even mee zit: Heeft het meerwaarde om zo'n rekening bij BND te openen of kan ik net zo goed elke maand wat extra inleggen bij De Giro?
Voordelen van BND:
- Alle inleg is een schenking aan je kind dus op haar 18e is het hele bedrag van haar en hoef ik geen schenkbelasting meer af te dragen.
- Opa's, oma's e.d. kunnen ook geld storten. Zo blijven de geldstromen wat mooier gescheiden dan als ze geld naar mij overmaken en ik het weer gebruik om VTI en VXUS aan te kopen bij De Giro.
Nadelen:
- Hogere kosten dan VTI + VXUS bij De Giro kopen (0.59% TER + 0.5% fees over elke inleg).
Daarnaast zou ik ook gewoon, zoals hier eerder is geopperd, een aparte De Giro rekening kunnen aanvragen op naam van mijn kind.
Wat zijn jullie ideeën hierover?
https://www.brandnewday.nl/kinderrekening.html
Ik overweeg nu zo'n rekening af te sluiten om periodiek wat geld op te storten. Op dit moment koop ik iedere maand al VTI + VXUS bij De Giro.
Waar ik nu even mee zit: Heeft het meerwaarde om zo'n rekening bij BND te openen of kan ik net zo goed elke maand wat extra inleggen bij De Giro?
Voordelen van BND:
- Alle inleg is een schenking aan je kind dus op haar 18e is het hele bedrag van haar en hoef ik geen schenkbelasting meer af te dragen.
- Opa's, oma's e.d. kunnen ook geld storten. Zo blijven de geldstromen wat mooier gescheiden dan als ze geld naar mij overmaken en ik het weer gebruik om VTI en VXUS aan te kopen bij De Giro.
Nadelen:
- Hogere kosten dan VTI + VXUS bij De Giro kopen (0.59% TER + 0.5% fees over elke inleg).
Daarnaast zou ik ook gewoon, zoals hier eerder is geopperd, een aparte De Giro rekening kunnen aanvragen op naam van mijn kind.
Wat zijn jullie ideeën hierover?
Ik zou een een rekening op eigen naam vh kind openen bij De Giro. Ik ben dat ook van plan, alleen is daar een bankrekening op naam vh kind voor nodig en die heb ik nog niet geopend. VTI+VXUS bij de Giro is aanmerkelijk goedkoper dan BND en zal, zeker omdat het nog vele jaren investeren is, dan ook een stuk meer opleveren dan BND.
Ik vind BND ook een prima optie. Het zal toch gaan om relatief kleine bedragen, en BND heeft een mooie dienst met redelijke kosten. Het kan natuurlijk goedkoper, maar soms is er niks mis met een paar euro extra uitgeven.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat er voor de broker in kwestie dan wel veel administratieve rompslomp bij komt kijken en dat kosteloos niet voor ieder land weggelegd is.Als u ook van een vermindering of vrijstelling van buitenlandse heffing wilt genieten voor Italiaanse waarden, gelieve dan de antwoordstrook in bijlage ondertekend terug te sturen. Wij maken hiervoor namelijk nieuwe attesten op en laten deze ondertekenen door uw belastingkantoor. Na ontvangst van deze documenten, worden ze vervolgens doorgestuurd naar onze Italiaanse bewaargever, vooraleer u effectief kunt genieten van een vermindering van de bronbelasting. Deze attesten vervallen jaarlijks en moeten door onze diensten dan opnieuw vernieuwd worden. Door de zware administratieve workload zullen deze attesten standaard vanaf 1 januari 2013 niet meer aangemaakt worden. Om deze opvolging te kunnen garanderen, zal voortaan ook € 50 per hernieuwing van het Italiaans attest worden aangerekend.
Ik heb een vraag aan jullie. Stel, hypothetically, dat ik de afgelopen 8 jaar een rendement heb gemaak van circa 15/20% op de beurs, wat zou jullie reactie zijn?
Dat verleden tijd en tegenwoordige tijd zo nooit in één zin kunnen??Mr_Kahan schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 07:43:
Ik heb een vraag aan jullie. Stel, hypothetically, dat ik de afgelopen 8 jaar een rendement maak van circa 15/20% op de beurs, wat zou jullie reactie zijn?
edited, thanksOne-eye864 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 08:13:
[...]
Dat verleden tijd en tegenwoordige tijd zo nooit in één zin kan??
Een rendement van 15/20% over 8 jaar lijkt me vrij beroerd ;-)
Dat dit niet zo opzienbarend is gegeven de uitzonderlijke omstandigheden door de crash in 2008.Mr_Kahan schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 07:43:
Ik heb een vraag aan jullie. Stel, hypothetically, dat ik de afgelopen 8 jaar een rendement heb gemaak van circa 15/20% op de beurs, wat zou jullie reactie zijn?
Bijna alles is sinds toen met >300% gestegen.
Als je dit nog 8 jaar volhoudt daarentegen call me impressed
God does not play dice
Een makkelijkelijke manier om te kijken of je het "goed" hebt gedaan is kijken of je beter presteerde dan een belangrijke tracker.
Voor een termijn van 8 jaar is het lastig. 2008 was precies die crash. Dus het maakt veel uit of je een paar maanden langer of korter kijkt.
precies 8 jaar geleden stond de AEX op 400 punten. Nu op 453. Een winst van 13%.
Dan heb je het dus net iets beter gedaan.
Je kan het op dezelfde manier vergelijken met een paar andere indices of populaire ETF's.
Voor een termijn van 8 jaar is het lastig. 2008 was precies die crash. Dus het maakt veel uit of je een paar maanden langer of korter kijkt.
precies 8 jaar geleden stond de AEX op 400 punten. Nu op 453. Een winst van 13%.
Dan heb je het dus net iets beter gedaan.
Je kan het op dezelfde manier vergelijken met een paar andere indices of populaire ETF's.
Kan je voor de AEX niet beter de herbelegginsindex pakken, dus inclusief dividend? Die stond op 23-3-2009 (verder terug kan ik niet vinden) op 536 en nu op 1496, plus 165%.RocketKoen schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:13:
WOOF‘Oudere mensen hebben statistisch gezien vaker een huisdier, en er wordt ook meer en meer besteed aan de verzorging ervan. Je moet maar een keer naar de dierenarts zijn geweest om te beseffen dat daar veel geld naartoe gaat.’ Van der Biests favoriet is VCA, een Amerikaanse keten van klinieken voor huisdieren.
De keuze voor VCA - dat niet toevallig de beursticker WOOF meekreeg - bleek alvast uitstekend. Sinds begin dit jaar is het aandeel al 24 procent in waarde gestegen.
Overdrijven is ook een vak-AzErTy- schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:01:
[...]
Dat dit niet zo opzienbarend is gegeven de uitzonderlijke omstandigheden door de crash in 2008.
Bijna alles is sinds toen met >300% gestegen.
Als je dit nog 8 jaar volhoudt daarentegen call me impressed
Maar het hangt heel erg van de timing van de aankoop af inderdaad. Van november 2007 naar nu heeft bijvoorbeelde de DAX index (Duitse index, dat is inclusief dividend) 26% rendement gemaakt.
Echter, vanaf het dieptepunt maart 2009 heeft de DAX een rendement van +155%.
SPY (S&P500 etf) stond op dieptepunt ~73.93 staat nu 217.23 en dat is slechts de index en dan nog zonder dividend herinvestering bovendien doe ik nog niet aan cherrypicking van individuele aandelen.Anoniem: 91034 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:21:
[...]
Overdrijven is ook een vak
Maar het hangt heel erg van de timing van de aankoop af inderdaad. Van november 2007 naar nu heeft bijvoorbeelde de DAX index (Duitse index, dat is inclusief dividend) 26% rendement gemaakt.
Echter, vanaf het dieptepunt maart 2009 heeft de DAX een rendement van +155%.
2008-nu is 300% geen overdrijving imho
God does not play dice
Het is mij nog niet duidelijk of hier nu 15-20% in 8 jaar bedoeld werd of 15-20% per jaar in die 8 jaar.Mr_Kahan schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 07:43:
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Als je op het dieptepunt van de markt (maart 2009) gekocht zou hebben, haal je ongeveer 205% winst in de SPY. Dat is inclusief dividenden.-AzErTy- schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:46:
[...]
SPY (S&P500 etf) stond op dieptepunt ~73.93 staat nu 217.23 en dat is slechts de index en dan nog zonder dividend herinvestering bovendien doe ik nog niet aan cherrypicking van individuele aandelen.
2008-nu is 300% geen overdrijving imho
Aandelenmarkten in Europa hebben bijvoorbeeld veel minder gepresteerd (AEX ongeveer 150%)
Dat is allemaal echt van andere grootte dan 300% (maar ik geef toe, rendementen boven de 100% zijn al snel verwarrend)
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 91034 op 25-07-2016 12:28 ]
Elke jaar.assje schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:49:
[...]
Het is mij nog niet duidelijk of hier nu 15-20% in 8 jaar bedoeld werd of 15-20% per jaar in die 8 jaar.
En je vraag is dan wat onze reactie is? Nou, ik geef je een compliment en ik wens je succes voor in de toekomst.
Wellicht kun je wat bijdragen aan dit topic door uit te leggen hoe je dit gedaan hebt?
Wellicht kun je wat bijdragen aan dit topic door uit te leggen hoe je dit gedaan hebt?
Even een vraagje omtrent DeGiro:
Als je in je portefuille kijkt staat er dagresultaat en totaalresultaat. Het totaalresultaat is echter sinds de start van je account.
Als je dus een aandeel koopt, en daarna verkoopt met 10 euro verlies begin je de volgende keer als je het koopt op -10. Dit vind ik totaal niet handig, want ik wil zien wat het is sinds dat ik het aandeel gekocht heb. Dus dat hij weer op 0 start. Dit kan zeker niet, of zijn er andere methoden voor (behalve elke keer alles bijhouden)?
Als je in je portefuille kijkt staat er dagresultaat en totaalresultaat. Het totaalresultaat is echter sinds de start van je account.
Als je dus een aandeel koopt, en daarna verkoopt met 10 euro verlies begin je de volgende keer als je het koopt op -10. Dit vind ik totaal niet handig, want ik wil zien wat het is sinds dat ik het aandeel gekocht heb. Dus dat hij weer op 0 start. Dit kan zeker niet, of zijn er andere methoden voor (behalve elke keer alles bijhouden)?
Dit kan inderdaad niet. Je moet DeGiro echt zien als een as-is broker. Geen addons, geen instellingen, geen customization. Misschien komt het nog, misschien ook niet.michelb86 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 18:35:
Even een vraagje omtrent DeGiro:
Ik vind 't ook niet zo handig, vooral omdat ik alleen in USD koop en het resultaat alleen te zien is, inclusief koerswisselingen. Daarom houd ik alles met de hand bij.
Je kunt overigens wel een overzichtje van je transacties exporteren.
Inderdaad, dat in USD kopen maar het resultaat in Euro is echt verwarrend (en onoverzichtelijk).PromWarMachine schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:52:
[...]
Dit kan inderdaad niet. Je moet DeGiro echt zien als een as-is broker. Geen addons, geen instellingen, geen customization. Misschien komt het nog, misschien ook niet.
Ik vind 't ook niet zo handig, vooral omdat ik alleen in USD koop en het resultaat alleen te zien is, inclusief koerswisselingen. Daarom houd ik alles met de hand bij.
Je kunt overigens wel een overzichtje van je transacties exporteren.
Ik hield het in een Excel bij en dat moet ik dan maar blijven doen.
Jammere door die koersschommelingen is dat je soms best wat winst kan hebben, maar het door de koers dan teniet gedaan wordt.
Precies, hoewel ik het net andersom had.michelb86 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:04:
[...]
Inderdaad, dat in USD kopen maar het resultaat in Euro is echt verwarrend (en onoverzichtelijk).
Ik hield het in een Excel bij en dat moet ik dan maar blijven doen.
Jammere door die koersschommelingen is dat je soms best wat winst kan hebben, maar het door de koers dan teniet gedaan wordt.
Volgens DeGiro had ik op een zeker moment maar liefst €2000 winst.
Dus ik keek in mijn Google Sheet welk aandeel zo hard gestegen was de afgelopen tijd.. Dat viel helaas tegen. Totale 'werkelijke' winst: $300. Wut?

Dat bleek de stijgende dollar / dalende euro te zijn.
Zolang je het zelf in de valuta bijhoudt waarin je het koopt, blijf je het overzicht houden.
Bij veel trades kan ik me voorstellen dat het wel irritant wordt, maar dat is dan ook precies de groep waar DeGiro minder geschikt voor is.
$300 dollar winst kan nooit €2000 winst zijn. De wisselkoers varieert, maar ook weer niet zó extreemPromWarMachine schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:10:
[...]
Precies, hoewel ik het net andersom had.
Volgens DeGiro had ik op een zeker moment maar liefst €2000 winst.
Dus ik keek in mijn Google Sheet welk aandeel zo hard gestegen was de afgelopen tijd.. Dat viel helaas tegen. Totale 'werkelijke' winst: $300. Wut?
Dat bleek de stijgende dollar / dalende euro te zijn.
Juist als je veel trades doet, is DeGiro geschikt. Want scheelt veel geld.Zolang je het zelf in de valuta bijhoudt waarin je het koopt, blijf je het overzicht houden.
Bij veel trades kan ik me voorstellen dat het wel irritant wordt, maar dat is dan ook precies de groep waar DeGiro minder geschikt voor is.
Was echt waar. Neem dit maar als rekenvoorbeeld, want ik weet niet meer precies in welke periode het was.Anoniem: 91034 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 23:04:
[...]
$300 dollar winst kan nooit €2000 winst zijn. De wisselkoers varieert, maar ook weer niet zó extreem
Als je $20000 had geinvesteerd, was dat op 16 augustus 2014 nog €28000 waard, op 24 januari 2015 was dat nog maar €22.400. Dat is hoe hard de wisselkoers gefluctueerd heeft

EUR/USD graph van XE
Tel daarbij op dat de individuele posities niet fantastisch goed gingen (veel in het rood), waardoor de werkelijke winst echt beperkt werd..
Sinds het dieptepunt van maart 2015 fluctueert het beduidend minder hard.
Ik heb er verder niets aan, ik verbaasde me destijds echter ook over het hoge groene cijfer bij DeGiro.
Zelfs met verlies in dollar kun je winst in euro hebben.Anoniem: 91034 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 23:04:
$300 dollar winst kan nooit €2000 winst zijn. De wisselkoers varieert, maar ook weer niet zó extreem
Voorlopig komt het nog niet denk ik, volgens De Giro hebben ze het platform net ge-upgrade aan de achterkant en wat aan de voorkant (market tab). Ik denk dat ze nu wel even klaar zijn, voor ze dit soort significante wijzigingen gaan doorvoeren aan de voorkant (add-ons, customization, etc.), zou best nog eens erg lang kunnen gaan duren.PromWarMachine schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:52:
[...]
Dit kan inderdaad niet. Je moet DeGiro echt zien als een as-is broker. Geen addons, geen instellingen, geen customization. Misschien komt het nog, misschien ook niet.
Hangt een beetje af van het belegd vermogen in dollars én de timeframe die je neemt. Als je het hebt over één dag, dan heb je serieus vermogen nodig voor zo'n effect (ruim meer dan 100k).PromWarMachine schreef op maandag 25 juli 2016 @ 23:26:
[...]
Was echt waar. Neem dit maar als rekenvoorbeeld, want ik weet niet meer precies in welke periode het was.
Als je $20000 had geinvesteerd, was dat op 16 augustus 2014 nog €28000 waard, op 24 januari 2015 was dat nog maar €22.400. Dat is hoe hard de wisselkoers gefluctueerd heeft
[afbeelding]
EUR/USD graph van XE
Tel daarbij op dat de individuele posities niet fantastisch goed gingen (veel in het rood), waardoor de werkelijke winst echt beperkt werd..
Sinds het dieptepunt van maart 2015 fluctueert het beduidend minder hard.
Ik heb er verder niets aan, ik verbaasde me destijds echter ook over het hoge groene cijfer bij DeGiro.
Nee, zeker geen dag. Eerder maanden.Anoniem: 91034 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 09:53:
[...]
Hangt een beetje af van het belegd vermogen in dollars én de timeframe die je neemt. Als je het hebt over één dag, dan heb je serieus vermogen nodig voor zo'n effect (ruim meer dan 100k).
Dat is voor mensen in het begin ook het verwarrende aan de 'rendementsteller' van DeGiro.
Die start op dag 1 en stopt niet. Geen rendementsbepaling per maand, kwartaal of jaar is mogelijk.
Ik heb toevallig tussen medio 2014 en begin 2015 een relatief groot deel van de huidige portfolio 'omgezet' van euro's in dollars. Daar kreeg ik dus relatief veel dollars voor, ten opzichte van nu. Vervolgens zijn die dollars meer euro's waard geworden, waardoor de zogenaamde profit buitenproportioneel steeg. Dat is hoe ik aan dat effect kwam.
De €100k is voor mij nog ver weg, helaas.
Naar aanleiding van bovenstaande tip gebruik ik nu ook een aangepaste versie van dit document om rendement in dollars en euros uit elkaar te houden.indexample schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:52:
[...]
ik gebruik al een tijdje een (enigzins aangepaste versie van) Stock Portfolio Tracker, in google docs.werkt goed
https://docs.google.com/s...iAXWgrxoA3i3U/edit#gid=21
Ik heb van alle relevante tabbladen (portfolio summary, stock summary en transactions) zelf een "EUR" variant gemaakt.
Werkt toch een stuk beter dan de gare manier waarop De Giro het rendement bijhoudt
Je investeert gewoon automatisch in USD als je Amerikaanse aandelen koopt.
En dat geeft nog wel eens rare effecten als je aandelen zelf niet zoveel bewegen, maar de valutamarkt wel.
Ik zit zelf ook nog een beetje in dubio. Ik wil door de lage rente een groter deel van mijn spaargeld omzetten in ETF's. Maar de europese beurzen lijken me op het moment geen geweldige investering. Alleen de AEX durf ik nog wel aan.
Zou het liever in Amerikaanse large-cap zetten. Maar die staat op het moment relatief hoog. En de euro is enorm zwak. Dus dat verdubbelt het risico
En dat geeft nog wel eens rare effecten als je aandelen zelf niet zoveel bewegen, maar de valutamarkt wel.
Ik zit zelf ook nog een beetje in dubio. Ik wil door de lage rente een groter deel van mijn spaargeld omzetten in ETF's. Maar de europese beurzen lijken me op het moment geen geweldige investering. Alleen de AEX durf ik nog wel aan.
Zou het liever in Amerikaanse large-cap zetten. Maar die staat op het moment relatief hoog. En de euro is enorm zwak. Dus dat verdubbelt het risico
Waarom per sé een markt-etf? Waarom geen grondstof, of grondstof sector?
Kijk bijvoorbeeld eens naar de ETF-Corn (CORN)
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Wat zou het voordeel daarvan zijn?CeesKees schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:58:
Het is niet zo heel zinvol om willekeurige ETF's aan te bevelen zonder daarbij een onderbouwing te geven.
Prima.
De prijs van de etf is historisch laag, op het laagste niveau in jaren. De kans op prijsherstel is dus relatief gezien groot (zie o.a. het verloop over 1, 3 of 5 jaar) Er hoeft maar iets te gebeuren (het blijft een natuurgewas) en de prijs kan daarmee flink omhoog schieten. Het probleem is echter dat het lastig is te voorspellen wanneer dit gaat gebeuren.
Uiteraard niet je volledige vermogen hier insteken, maar dit is zo'n typische etf waar in een korte periode een leuke winst te halen valt (7-10% in een half jaar moet makkelijk kunnen).
Vandaar mijn "kijk eens naar". Dan had je dit zelf ook kunnen concluderen.
De prijs van de etf is historisch laag, op het laagste niveau in jaren. De kans op prijsherstel is dus relatief gezien groot (zie o.a. het verloop over 1, 3 of 5 jaar) Er hoeft maar iets te gebeuren (het blijft een natuurgewas) en de prijs kan daarmee flink omhoog schieten. Het probleem is echter dat het lastig is te voorspellen wanneer dit gaat gebeuren.
Uiteraard niet je volledige vermogen hier insteken, maar dit is zo'n typische etf waar in een korte periode een leuke winst te halen valt (7-10% in een half jaar moet makkelijk kunnen).
[ Voor 6% gewijzigd door CeesKees op 26-07-2016 15:15 ]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Vanwege de brede risico spreiding.CeesKees schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:58:
Anders koop ik liever losse aandelen in een bedrijf dat ik begrijp in plaats van me te gaan verdiepen in een markt waar ik niks van weet.
Daarnaast zijn bij de ETF's de index fondsen vaak het goedkoopst qua lopende kosten.
[ Voor 9% gewijzigd door RocketKoen op 26-07-2016 15:20 ]
Daarin heb je natuurlijk gelijk.RocketKoen schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:19:
[...]
Vanwege de brede risico spreiding.
Anders koop ik liever losse aandelen in een bedrijf dat ik begrijp in plaats van me te gaan verdiepen in een markt waar ik niks van weet.
Daarnaast zijn bij de ETF's de index fondsen vaak het goedkoopst qua lopende kosten.
Je hoeft ook niet al je geld in een bepaalde ETF te stoppen.
Ach, ik denk altijd korte termijn. Dat is iets waarin ik mij nog vaak verkijk.
Dank voor je toelichtingCeesKees schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:11:
Prima.
Persoonlijk ga ik ook voor risico spreiding, op dit moment heb ik alleen VTI en VXUS.
Zo'n corn ETF lijkt mij nogal speculatief. Het kan misschien 10% omhoog in een half jaar maar 10% naar beneden in een half jaar is net zo waarschijnlijk.
Ik ga ook voor de risico spreiding hoor.Blauwschaap schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:25:
[...]
Dank voor je toelichting![]()
Persoonlijk ga ik ook voor risico spreiding, op dit moment heb ik alleen VTI en VXUS.
Zo'n corn ETF lijkt mij nogal speculatief. Het kan misschien 10% omhoog in een half jaar maar 10% naar beneden in een half jaar is net zo waarschijnlijk.
Ik beleg niet alles in deze ETF, slechts een deel. En ook niet voor de lange termijn. Maar dat doe ik over het algemeen niet echt.
Zit niemand hier in de bonds ETF voor langere termijn? Bijv. in BND/BNDX? Heb hier een keer eerder een vraag over gesteld, maar zie niet helemaal in waarom je dit niet in je portfolio zou willen opnemen.
Bonds bewegen vaak tegenovergesteld aan het rentetarief.Muncher schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:12:
Zit niemand hier in de bonds ETF voor langere termijn? Bijv. in BND/BNDX? Heb hier een keer eerder een vraag over gesteld, maar zie niet helemaal in waarom je dit niet in je portfolio zou willen opnemen.
De rente staat op het moment op een historisch laag punt.
De verwachting is niet dat hij binnenkort zal stijgen. Dus voor de korte termijn kun je er nog wel geld in stoppen. Maar de kans dat je op de lange termijn winst maakt als je nu instapt, is heel erg klein.
Welk rentetarief bedoel je?RocketKoen schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:43:
[...]
Bonds bewegen vaak tegenovergesteld aan het rentetarief.
De rente staat op het moment op een historisch laag punt.
De verwachting is niet dat hij binnenkort zal stijgen. Dus voor de korte termijn kun je er nog wel geld in stoppen. Maar de kans dat je op de lange termijn winst maakt als je nu instapt, is heel erg klein.
Reden dat ik het aan het uitzoeken ben, is dat ik mijn strategie nog aan het bepalen ben. Ik kwam deze site tegen, met 'beroemde' portfolio's. Die van Buffet sprak me wel aan (90% stock - 10% bonds).
http://www.forbes.com/sit...-portfolios/#69558c857edc
Van de centrale banken. Bijvoorbeeld de ECB bij euro bonds en de FED voor de VS.Muncher schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 08:06:
[...]
Welk rentetarief bedoel je?
Reden dat ik het aan het uitzoeken ben, is dat ik mijn strategie nog aan het bepalen ben. Ik kwam deze site tegen, met 'beroemde' portfolio's. Die van Buffet sprak me wel aan (90% stock - 10% bonds).
http://www.forbes.com/sit...-portfolios/#69558c857edc
Ik ben verder ook geen expert hoor.
Grondstof ETF's hebben vaak te maken met contango. Groot probleem.CeesKees schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:36:
[...]
Ik ga ook voor de risico spreiding hoor.
Ik beleg niet alles in deze ETF, slechts een deel. En ook niet voor de lange termijn. Maar dat doe ik over het algemeen niet echt.
100 euro bond met 10% rente kopen voor 100 euro, betekend 10 euro inkomsten per jaar en na 10 jaar heb je 200 euro in totaal (10x10 + 100 inleg).Muncher schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:12:
Als die meer waard wordt, gaat de inleg omhoog. Net zoals alles eigenlijk dat meer waard wordt: je betaald meer voor hetzelfde. Bijvoorbeeld 150 euro kopen en je krijgt dezelfde 10x10 rente en 100 euro basiswaarde terug. Levert nog steeds 200 euro op, maar je rendement is nu maar 50 ipv 100 euro.
Bond waarde beweegt dus tegengesteld aan het rendement. Hoe meer de bond waard wordt, hoe minder rendement je krijgt.
Nu staan alle bonds record hoog, en kan het eigenlijk enkel omlaag. Sterker nog, behoorlijk wat bonds gaan ondertussen negatief in rente waardoor je in een catch22 terecht komt. Kopen kost je geld (negatief rendement) of het kost je geld (waarde gaat omlaag omdat rendement stijgt). Zodoende is het eigenlijk een totaal oninteressante markt, die vraagt om een crash.
Bonds zijn overigens prima voor een portfolio, alleen op dit specifieke moment geen interessante aankoop.
Anderzijds kun je kijken naar leningen van bedrijven, die hebben nog wel enig rendement. Alleen daar hoort ook het hogere risico bij - en buffet heeft het specifiek over govt bonds.
[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 27-07-2016 14:38 ]
Mijn bedoeling is dezelfde dag dat ik aandelen aankoop ook weer te verkopen bij de Degiro.
Wat is slimmer, aandelen kopen, opties of een hefboomproduct?
Ik vermoed een Hefboomproduct en dan heb ik gelijk de vraag hoe ik die moet lezen. Ze gaan zeker net als een optie per 100? Wat kost mij bv deze hefboom?
Laatst Bied Laat Stoploss Hefboom Fin. niv.
BNP AHOLD TS 25.356 3,520 3,710 3,730 -25,3560 5,8697 25,3560
domme vraag, maar gaat om geld dus wil liever hier geen fouten mee maken.
Ik vermoed een Hefboomproduct en dan heb ik gelijk de vraag hoe ik die moet lezen. Ze gaan zeker net als een optie per 100? Wat kost mij bv deze hefboom?
Waarom zou je dat per definitie willen?willlem schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:24:
Mijn bedoeling is dezelfde dag dat ik aandelen aankoop ook weer te verkopen bij de Degiro.
Een hefboom kopen en verkopen werkt net als een aandeel.willlem schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:24:
Maar er zit een hefboom effect op.
Je kan bijvoorbeeld voor €100.000 aan aandelen kopen met een hefboom van 50. En dan hoef je maar €2.000 in je account hebben staan. (1/50 van de waarde van de aandelen).
Als het aandeel dan 1% stijgt en je verkoopt weer, dan heb je €1000 winst gemaakt.
Het grote risico is dat je aandeel ook ineens 2% kan zakken. Als je dan verkoopt ben je al je inleg kwijt. En verkoop je niet en zakt het aandeel nog verder, dan moet je geld bij gaan storten om je verliezen te dekken.
Je kan bij degiro op het moment alleen hele aandelen kopen. Ik neem aan dat je bij het voorbeeld van een hefboom van 50, je ook blokken van 50 aandelen moet kopen. Ik kan dat met mijn account niet bevestigen. Maar dat kun je zelf.
De meeste brokers zullen ook wel een limiet stellen aan hoe groot je hefboom mag zijn en hoeveel je verlies mag staan. Zeker voor beginnende beleggers. Anders kun je door een beurscrash niet alleen al je geld kwijt raken, maar ook enorm diep in de schulden komen.
[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 27-07-2016 17:25 ]
Ik had vorige maand (voor het eerst) aandelen gekocht. Op de 22ste, niet de meest verstandige dag van dit jaar...
Uiteindelijk 7% rendement in een maand met 0,5% kosten weten te behalen. (waarbij ik per ongeluk 4 aandelen aegon heb gekocht met een waarde van 16,760 maar met een fee van 12%
. Ah klein foutje gelukkig).
Voor mijn eerste maand prima, moet er niet hebberig door worden en houd mijzelf aan mijn plan om per kwartaal te blijven beleggen, dus in september ga ik weer kopen (eventueel verkopen, maar ik denk het niet).
En dan ook met hetzelfde bedrag als deze periode. Zo kunnen mijn gevoelens een hoop minder mee spelen.
Ik zit te denken aan een 'veilig' ETF zoals "iShares Core Euro Government Bond UCITS" of "iShares Core Euro Corporate Bond UCITS ETF". Dit om mijn portefeuille wat defensiever op te stellen.
Dus dan zit ik 50/50 in aandelen en één ETF. Wellicht ook niet de meest verstandige keuze, maar ik koop zoals eerder gezegd elke termijn aandelen/beleggingen en anders gaat helaas niet.
Had ik 1-2 dagen later aandelen gekocht had mijn rendement op 20% kunnen zitten
.
Maja aan had hebben we niks he!
Uiteindelijk 7% rendement in een maand met 0,5% kosten weten te behalen. (waarbij ik per ongeluk 4 aandelen aegon heb gekocht met een waarde van 16,760 maar met een fee van 12%
Voor mijn eerste maand prima, moet er niet hebberig door worden en houd mijzelf aan mijn plan om per kwartaal te blijven beleggen, dus in september ga ik weer kopen (eventueel verkopen, maar ik denk het niet).
En dan ook met hetzelfde bedrag als deze periode. Zo kunnen mijn gevoelens een hoop minder mee spelen.
Ik zit te denken aan een 'veilig' ETF zoals "iShares Core Euro Government Bond UCITS" of "iShares Core Euro Corporate Bond UCITS ETF". Dit om mijn portefeuille wat defensiever op te stellen.
Dus dan zit ik 50/50 in aandelen en één ETF. Wellicht ook niet de meest verstandige keuze, maar ik koop zoals eerder gezegd elke termijn aandelen/beleggingen en anders gaat helaas niet.
Had ik 1-2 dagen later aandelen gekocht had mijn rendement op 20% kunnen zitten

Absoluut relatief, relatief absoluut.
Heb ik toevallig net gevraagd. Zie mijn post van 27 juli en de suggesties.alaintje schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:40:
Ik had vorige maand (voor het eerst) aandelen gekocht. Op de 22ste, niet de meest verstandige dag van dit jaar...
Uiteindelijk 7% rendement in een maand met 0,5% kosten weten te behalen. (waarbij ik per ongeluk 4 aandelen aegon heb gekocht met een waarde van 16,760 maar met een fee van 12%. Ah klein foutje gelukkig).
Had ik 1-2 dagen later aandelen gekocht had mijn rendement op 20% kunnen zitten.
7% in een maand tijd is mooi mazzel. Maar ga niet denken dat je de smaak te pakken hebt, of dat het komt door je briljante keuzes.alaintje schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:40:
Uiteindelijk 7% rendement in een maand met 0,5% kosten weten te behalen. (waarbij ik per ongeluk 4 aandelen aegon heb gekocht met een waarde van 16,760 maar met een fee van 12%. Ah klein foutje gelukkig).
Had ik 1-2 dagen later aandelen gekocht had mijn rendement op 20% kunnen zitten.
Als je echt gelooft dat het normaal is om 7% per maand te verdienen, is de val dichtbij
Ik stel volgens mij nergens een vraag?Muncher schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:38:
[...]
Heb ik toevallig net gevraagd. Zie mijn post van 27 juli en de suggesties.
edit: aah dit ging over die obligaties.
Het eerste ETF is idd staatsobligaties, maar dan van heel europa. Dit gemengde fonds heeft vooralsnog een goed rendement. Het grootste gedeelte zijn franse staatsobligaties. Ik heb zelf geen last van allerlei regels want in investeer in dit ETF.
Het tweede zijn corporate bonds. Deze staan los van de staatsobligaties en zijn gewoon bedrijfsleningen. Deze doen het vooralsnog ook goed vind ik. Alleen deze hebben een iets hoger risico op snelle daling in koers.
Ik heb het dus niet over direct beleggen in één obligatie, dat heeft momenteel weinig nut
Dat klopt, daarom zeg ik ook dat dit mijn emoties niet moet beinvloeden. En ik beleg sowieso op de langere termijn 5/10+ jaar dus dan heeft dat al minder invloed. Ik blijf mij houden aan aankopen per kwartaal ondanks de goede eerste maand.Anoniem: 91034 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:09:
[...]
7% in een maand tijd is mooi mazzel. Maar ga niet denken dat je de smaak te pakken hebt, of dat het komt door je briljante keuzes.
Als je echt gelooft dat het normaal is om 7% per maand te verdienen, is de val dichtbij
Maar dit was puur 'geluk' zoals eigenlijk de hele beurs werkt. SBM en ASML waren goed in het nieuws gekomen, die hebben het meeste getrokken....
[ Voor 23% gewijzigd door alaintje op 27-07-2016 23:56 ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Waarom zou je een Euro Government Bond kopen?alaintje schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:40:
Kan je beter je geld cash aanhouden op spaarrekening, brengt evenveel/meer op met minder risisco.
Je moet niet beleggen om perse te beleggen.
dat zou ook mijn advies zijn; op dit moment geen obligaties of obligatie ETFs aanschaffen.Galactic schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 07:24:
[...]
Waarom zou je een Euro Government Bond kopen?
Kan je beter je geld cash aanhouden op spaarrekening, brengt evenveel/meer op met minder risisco.
Je moet niet beleggen om perse te beleggen.
Als je dan perse 'fixed income' wilt hebben, gewoon spaarrekening of deposito. Veiliger en waarschijnlijk meer rendement.
De obligatie markt ligt door de enorm lage rente een beetje op z'n kop.
Deze uitspraken kom je in toenemende mate tegen. Overigens ben ik het er gevoelsmatig mee eens; lage rente welke alleen naar boven zou moeten kunnen gaan, dus de waarde van obligaties die je nu koopt kan alleen maar dalen.DanTm schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 09:00:
[...]
dat zou ook mijn advies zijn; op dit moment geen obligaties of obligatie ETFs aanschaffen.
Als je dan perse 'fixed income' wilt hebben, gewoon spaarrekening of deposito. Veiliger en waarschijnlijk meer rendement.
De obligatie markt ligt door de enorm lage rente een beetje op z'n kop.
Echter, drie jaar geleden werd dit ook al gezegd: Historische lage rente, obligaties slechte investering etc. etc. Toch destijds een paar Bond ETFs aangeschaft vanwege het fixed income deel (destijds iets meer dan 2,5% YTM), en ondertussen zijn dit een paar heel goed presterende posities in m'n portefeuille.
Wellicht dat hoe harder er geroepen wordt niet in obligaties te beleggen, hoe meer we Graham moeten geloven dat ze ten alle tijden echt een onmisbaar onderdeel van je portefeuille zijn...?
Ik heb een schaduwportefeuille bij Binck waar ik nu een maand lang dagelijks de 5 stijgers uit de AEX en 5 uit AMX koop. Vergelijk dit met mijn AEXtracker optie.
De schaduwportefeuille is de grote winnaar!
Ok, gaat een beetje dagen nu. Moet het gewoon een keer doen met wat weinig geld en kijken hoe het werkt.RocketKoen schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 17:23:
[...]
Een hefboom kopen en verkopen werkt net als een aandeel.
Maar er zit een hefboom effect op.
Je kan bijvoorbeeld voor €100.000 aan aandelen kopen met een hefboom van 50. En dan hoef je maar €2.000 in je account hebben staan. (1/50 van de waarde van de aandelen).
Als het aandeel dan 1% stijgt en je verkoopt weer, dan heb je €1000 winst gemaakt.
Het grote risico is dat je aandeel ook ineens 2% kan zakken. Als je dan verkoopt ben je al je inleg kwijt. En verkoop je niet en zakt het aandeel nog verder, dan moet je geld bij gaan storten om je verliezen te dekken.
Je kan bij degiro op het moment alleen hele aandelen kopen. Ik neem aan dat je bij het voorbeeld van een hefboom van 50, je ook blokken van 50 aandelen moet kopen. Ik kan dat met mijn account niet bevestigen. Maar dat kun je zelf.
De meeste brokers zullen ook wel een limiet stellen aan hoe groot je hefboom mag zijn en hoeveel je verlies mag staan. Zeker voor beginnende beleggers. Anders kun je door een beurscrash niet alleen al je geld kwijt raken, maar ook enorm diep in de schulden komen.
Ik heb een schaduwportefeuille bij Binck, kijken of ik daar ook in turbo's enz kan handelen.
En die verkoop je dan de volgende dag weer of zo?willlem schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 10:45:
[...]
Ik heb een schaduwportefeuille bij Binck waar ik nu een maand lang dagelijks de 5 stijgers uit de AEX en 5 uit AMX koop. Vergelijk dit met mijn AEXtracker optie.
De schaduwportefeuille is de grote winnaar!
Je hebt uiteraard geen enkele garantie dat de schaduwportefeuille altijd de winnaar blijft zijn
Bij Sprinters en Turbos is er een stop-loss dus meer dan je inleg kan je niet kwijt raken.RocketKoen schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 17:23:
[...]
Overigens zou ik wegblijven van die producten, het klinkt aantrekkelijk maar je bent je geld zo kwijt...
Verkoop altijd voor de sluiting met winst of verlies.Blauwschaap schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 10:54:
[...]
En die verkoop je dan de volgende dag weer of zo?
Je hebt uiteraard geen enkele garantie dat de schaduwportefeuille altijd de winnaar blijft zijn
Een maand testen is misschien te kort maar ooit moet je toch beginnen.
Vooral dat ik heel vaak winst heb bij een zakkende AEX, maakt het erg interessant.
Ik vrees ook dat mijn huidige AEXoptie het erg zwaar gaat krijgen komende maanden en ben ook van plan die als de stijgende flow stopt, mijn optie te verkopen (30k)
Het is daghandel, lijkt mij dat het niet door de stoploss gaat dan. Maar ik ben er ook nog erg bang van omdat het voor mij erg nieuw is.Ascension schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 10:56:
[...]
Bij Sprinters en Turbos is er een stop-loss dus meer dan je inleg kan je niet kwijt raken.
Overigens zou ik wegblijven van die producten, het klinkt aantrekkelijk maar je bent je geld zo kwijt...
Dit topic is gesloten.