Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste
Acties:
  • 838.731 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:23

Mojo

The Power Within

Kid Buu schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 22:09:
[...]

Om te beginnen wat je moet weten is dat covered calls verkopen hetzelfde is als naakte puts verkopen. Zou het niet direct aanraden voor een simpele buy and hold strategie.
Euh, met een covered call heb je de aandelen als hij ITM eindigt en dus geen (oneindig) risico. Met een naakte put heb je de cash juist niet als hij ITM eindigt.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:38

Kid Buu

Huh, Pietje?

Afbeeldingslocatie: https://www.borntosell.com/borntosell/assets/images/naked-put.png

Zie verdere toelichting: https://www.borntosell.com/covered-call-blog/naked-put

[ Voor 33% gewijzigd door Kid Buu op 08-07-2016 22:49 ]

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:23

Mojo

The Power Within

Ja, maar een naked put is ongedekt met cash. Figuurtje klopt niet.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De figuur vergelijkt het aandeel kopen en een covered call verkopen enerzijds met een naked put verkopen en de cash aanhouden anderzijds. In die zin klopt het wel. Heb je de cash niet of heb je het aandeel al dan is het wel een iets ander verhaal. Met een naked put verkopen is je max. risico overigens niet oneindig maar gefixeerd (namelijk de uitoefenprijs van de aandelen waar je op hebt geschreven, als het aandeel bij de expiratie op 0 staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Muncher schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:59:
Ben me aan het verdiepen in ETF dividend payers en dividend growers. Heb wat artikelen doorgenomen (waaronder http://www.forbes.com/sit...-4-to-avoid/#15dd2cdc693c). Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat het verschil is en hoe beide vormen werken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Dividend payers zijn aandelen die dividend betalen. Meestal wordt hiermee een bedrijf of ETF bedoeld die op een stabiel inkomen gericht zijn, zoals cash cows of bonds. De yield (opbrengsten) op de aankoop prijs is relatief hoog, vaak 3+%, maar veranderd in principe niet. Je krijgt bijvoorbeeld dit jaar 1 euro, volgend jaar weer, en over 15 jaar nog steeds 1 euro per jaar.

Dividend growers zijn aandelen die een groeiend dividend betalen. Meestal wordt hiermee een bedrijf bedoeld die al 10+ (soms wel 50+!) jaar elk jaar opnieuw het dividend verhogen. De yield (opbrengsten) zijn nu relatief laag met 1-3% maar met als doel om elk jaar meer geld te krijgen. Je krijgt bijvoorbeeld dit jaar maar 0,75 euro, maar volgend jaar 0,78 en na 15 jaar misschien wel 1,25.

kleine sidenote: in beide gevallen is herinvestering van dividend nog niet meegenomen, evenals effect van inflatie op wat je effectief uitgekeerd krijgt

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 09-07-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-06 22:15

Armada

-Wat wil je weten?-

Ik weet dat er een apart topic is over beleggen en cryptocurrency, maar wat is jullie mening over een deel van de beleggingsportefeuille in Bitcoin te beleggen ter spreiding? Ik zie ook een ETF van de Winkle Vossjes opgericht worden met de Bitcoin koers als onderliggende index.
Ik lees op dit moment het boek A Random Walk Down Wallstreet van Burton Malkiel en de introductie is fascinerend met de tulpenbollenmanie, South Sea Bubble, internet Bubble etc. De stijging en hype van de Bitcoin koers laat veel parallellen zien, dus ik heb mijn twijfels of ik dit onderdeel zou moeten laten zijn van mijn portefeuille. Wat is jullie beeld?

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Armada schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:45:
Ik weet dat er een apart topic is over beleggen en cryptocurrency, maar wat is jullie mening over een deel van de beleggingsportefeuille in Bitcoin te beleggen ter spreiding? Ik zie ook een ETF van de Winkle Vossjes opgericht worden met de Bitcoin koers als onderliggende index.
Ik lees op dit moment het boek A Random Walk Down Wallstreet van Burton Malkiel en de introductie is fascinerend met de tulpenbollenmanie, South Sea Bubble, internet Bubble etc. De stijging en hype van de Bitcoin koers laat veel parallellen zien, dus ik heb mijn twijfels of ik dit onderdeel zou moeten laten zijn van mijn portefeuille. Wat is jullie beeld?
Met welke reden zou je bitcoin als onderliggende valuta willen kiezen? De aandelen die in de ETF zitten staan in de ETF tegen de locale munteenheid. De koersen van de aandelen en de onderliggende munteenheden variëren in hun eigen markten en het resultaat is uiteindelijk afhankelijk van je eigen referentiemunt. Een simpel voorbeeld, na de Brexit is de pond sterk gedaald, terwijl de koersen van bedrijven aan de Londense beurs die hun geld in andere valuta verdienen sterk zijn gestegen. Omdat de pond zo sterk is gedaald ten opzichte van de euro is het netto effect in euros weer niet zo groot. Als je een ETF uitdrukt in bitcoins dan betekent dat de koers van de bitcoin een extra bron van variatie wordt.

Persoonlijk zie ik niet direct voordelen, en wel nadelen. Blootstelling aan de bitcoinkoersen kan je krijgen door bitcoins te kopen. Als je ETFs in euros of in dollars hebt, dan kan je die ten alle tijden verkopen en de euros/dollars die je daarvoor krijgt omzetten in bitcoins. Als je beide strategieën combineert dan heb je blootstelling aan de ETFs en aan de bitcoins op een inzichtelijke manier. Nadelen die ik persoonlijk zie zijn (i) dat je belegging een stuk complexer wordt, (ii) dat de verhandelbaarheid van je stukken wellicht klein zal zijn omdat het op dit moment niet mogelijk is om in bitcoins ETFs te verhandelen op de traditionele beursen met traditionele brokers, (iii) dat de bitcoinkoersen erg volatiel kunnen zijn (dit is voor sommigen een voordeel).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Sallin schreef op zondag 10 juli 2016 @ 10:10:
[...]

Met welke reden zou je bitcoin als onderliggende valuta willen kiezen? De aandelen die in de ETF zitten staan in de ETF tegen de locale munteenheid. De koersen van de aandelen en de onderliggende munteenheden variëren in hun eigen markten en het resultaat is uiteindelijk afhankelijk van je eigen referentiemunt. Een simpel voorbeeld, na de Brexit is de pond sterk gedaald, terwijl de koersen van bedrijven aan de Londense beurs die hun geld in andere valuta verdienen sterk zijn gestegen. Omdat de pond zo sterk is gedaald ten opzichte van de euro is het netto effect in euros weer niet zo groot. Als je een ETF uitdrukt in bitcoins dan betekent dat de koers van de bitcoin een extra bron van variatie wordt.

Persoonlijk zie ik niet direct voordelen, en wel nadelen. Blootstelling aan de bitcoinkoersen kan je krijgen door bitcoins te kopen. Als je ETFs in euros of in dollars hebt, dan kan je die ten alle tijden verkopen en de euros/dollars die je daarvoor krijgt omzetten in bitcoins. Als je beide strategieën combineert dan heb je blootstelling aan de ETFs en aan de bitcoins op een inzichtelijke manier. Nadelen die ik persoonlijk zie zijn (i) dat je belegging een stuk complexer wordt, (ii) dat de verhandelbaarheid van je stukken wellicht klein zal zijn omdat het op dit moment niet mogelijk is om in bitcoins ETFs te verhandelen op de traditionele beursen met traditionele brokers, (iii) dat de bitcoinkoersen erg volatiel kunnen zijn (dit is voor sommigen een voordeel).
Het ging dan ook niet om de ETF, het ging om beleggingen in Bitcoin in het algemeen als onderdeel van de beleggingsportefeuille. Niet de vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Armada schreef op zondag 10 juli 2016 @ 19:09:
[...]

Het ging dan ook niet om de ETF, het ging om beleggingen in Bitcoin in het algemeen als onderdeel van de beleggingsportefeuille. Niet de vorm.
Dan kun je het beschouwen als speculeren net als in een andere valuta. Je koopt een valuta in de hoop dat het harder in waarde toeneemt dan de valuta waar je vandaan komt (of je short het). Je kan dan zelf een argumentatie opbouwen waarom het de ene dan wel de andere kant opgaat met bijbehorende risicoanalyse. De argumenten zullen anders zijn dan voor andere valuta. Persoonlijk vind ik het vrij speculatief en risicovol en is het niet mijn smaak. Ook zou ik het vergelijken met 'traditionelere' alternatieven en dan bedenken of het beoogde extra rendement het wellicht extra risico van onbekendheid waard is.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91034

PromWarMachine schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 20:49:
Om mijn buy & hold strategie een kleine boost te geven tegen minimale risico's, ben ik aan het bekijken of covered call opties wat voor mij zouden kunnen zijn. Je ziet steeds meer DGI bloggers er over praten en er aan mee doen. Van sommige posities zou ik het ook niet erg vinden als ik ze met een paar procent winst weer zou moeten verkopen, omdat de call afgeroepen wordt.

Maar voor ik me op dat pad ga begeven, wil ik me nog wat meer inlezen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien een linkje met een heldere en objectieve uitleg?
Doe het regelmatig, met wisselend succes. Nadeel is dat je bij een overname oid je niet mee profiteert. Ook bij gestaag stijgende koersen gaat het snel mis. Ik zit persoonlijk nog de 22.5 call short in RDSA.

Paar tips:
  1. Let op dividend. Een call schrijven als er dividend uitgekeerd wordt, dat betekent extra risico op uitoefening en kwijtraken van je stukken. En geen dividend ontvangen. Bv RDSA calls van Augustus en verder.
  2. Let op je kosten. Bij dure brokers is het vaak niet verstandig.
  3. Je kan doorrollen. Als een call nét in-the-money raakt, kan je doorrollen naar de volgende maand met wat geld toe. Dus terugkopen van je short call, en nieuwe call verkopen in verdere maand. In één transactie ("combinatieorder")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-06 21:26
Ik doe veel aan PUT en CALL schrijven, ik schrijf steeds opties, kopen doe ik nooit want dan sta je bij voorbaat al aan de verliezende kant. Calls doe ik altijd gedekt. Ik schijf ze dan zo hoog dat ik denk dat het aandeel net wel/niet zal gaan in de resterende periode. Vaak doe ik dit voor perioden van 1 tot 2 jaar. Momenteel schrijf ik rond de 15% bovenop de koers. Ik doe dit ook op index trackers.

PUT's schrijven doe ik dan weer voor aandelen die ik stieken graag heb, maar te duur vind, of verwacht dat ze ligt zullen dalen tegen expiratie. Vandaag probeer ik bijvoorbeeld enkele put's te schrijven op het aandeel AGEAS DEC 17 op 28.

De grootste positie in mijn portefeuille momenteel zijn geschreven puts SPX DEC 17 op 1.600. Je moet die dingen proberen te schrijven bij hoge volatiliteit voor maximale winst. Ik heb deze geschreven bij de brexit enkele weken geleden. Wat andere ook mogen beweren over timen... vind ik dat mijn timing uitstekend was :)

Tip: Goed aandeel om te oefenen met opties is BRK.B, moet je nog geen rekening houden met dividend en dergelijke!

[ Voor 5% gewijzigd door Galactic op 11-07-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Hoi Tweakers,

Ik ben begonnen met het lezen van dit topic en al snel zie ik de bomen in het bos niet meer. Ik zou graag een belegrekening willen openen, alleen al de hoeveelheid mogelijkheden daarin en het aanbieders is zo gigantisch.... Zo zag ik net ook al een broker staan (IB) waar je minimaal 10k moet storten (ook al doe je er niets mee) en dat vind ik nogal risicovol om meteen met zo'n bedrag te beginnen.

Iemand tips en aanbieders die qua kosten 'acceptabel'. Ik zal geen agressieve belegger zijn, maar wil wel een wereldwijd portfolio tot m'n beschikking hebben (dus niet alleen NL/Europa).

p.s. ik ben toevallig over een week 25, dus mocht die IB alsnog het beste dan zijn, dan hoor ik dat redelijk snel :P....

Groet,

[ Voor 9% gewijzigd door Squishie op 11-07-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik vraag me af of het verstandig is om een direct antwoord te geven op de vraag. Immers, de keuze van de broker is eigenlijk de makkelijkste vraag. Tevens zijn er maar een paar opties en met dit topic en mogelijk een paar andere bronnen streep je de meeste kandidaten zo weg.

Tevens is het geen beslissing waar je je leven aan vast hangt.

Een volledig antwoord kan ook niet gegeven worden, want de verkeerde vraag wordt gesteld. Een belegrekening voor wat immers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:05
Rukapul schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:29:
Ik vraag me af of het verstandig is om een direct antwoord te geven op de vraag. Immers, de keuze van de broker is eigenlijk de makkelijkste vraag. Tevens zijn er maar een paar opties en met dit topic en mogelijk een paar andere bronnen streep je de meeste kandidaten zo weg.

Een volledig antwoord kan ook niet gegeven worden, want de verkeerde vraag wordt gesteld. Een belegrekening voor wat immers?
Stel je eens voor dat je een antwoord moet geven...

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Rukapul schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:29:

Sorry, mogelijk niet specifiek genoeg. Ik wil specifiek gaan beleggen in edele materialen, maar ook in aandelen.

Dus geen obligaties, daarnaast heb ik ook geen interesse in sprints/turbo's etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
xzaz schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:30:
[...]

Stel je eens voor dat je een antwoord moet geven...
Welkom in dit topic. Jou raad ik Plus500 aan. Degene erboven DeGiro (kernselectie). Mezelf Lynx, Binck (en Degiro als last resort).

edit: nav tussenreactie reactie gewijzigd, want van edelmetalen heb ik geen kaas gegeten.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 11-07-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03
Als je elke maand wat geld in aandelen wil beleggen en exposure wil krijgen op edele metalen, èn geen duizenden euro's gelijk wil committeren, dan was DeGiro (kernselectie) helemaal geen slecht voorstel van Rukapul. Zoek een aantal leuke etf's (exchange traded funds) uit die daarin zitten en in aandelen beleggen, en schuif daar elke maand wat geld in. Het geld wat je krijgt op je verjaardag kan een mooi startpunt zijn :)

Het voordeel van DeGiro kernselectie is dat je geen transactiekosten betaalt, iets dat bij andere brokers wel in de papieren kan lopen bij kleine bedragen per keer. Het nadeel van De Giro is dat mensen al dan niet terecht twijfels hebben bij de continuïteit hebben van hen. Daar staat het beleggerscompensatiestelsel dan weer tegenover.

Mocht je je afvragen wat het een en andere betekent wat ik hier zo schrijf, dan raad ik aan te gaan googelen en jezelf in te lezen om te begrijpen wat je gaat doen om jezelf zo voor fouten en onnodige kosten te behoeden. Ook gelijk je eerste procenten gratis rendement als je het positief wilt benaderen ;) In dit topic is ook veel geschreven hierover, dat kan je ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:17

Zenix

BOE!

Idd ik denk ook dat DeGiro ook goed is om mee te beginnen, hun interface is relatief simpel en er ook ETF's die zich focussen op edele metalen, zoals goud.

Ik zou inderdaad zoeken in dit topic op het woordje ETF en kijken naar websites zoals https://thinketfs.nl/academy daar staat duidelijk uitgelegd wat een ETF is (daarmee bedoel ik niet dat je die ETF's van Think moet nemen). Daarna kan je kijken op trackerbelegger.nl bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 11-07-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29

Fuelke

Forza Ferrari

Is er iemand die Nintendo gekocht heeft de afgelopen dagen?

Na de eerste verhalen over Pokémon Go was de koers zo'n 10% hoger gegaan, vandaag doen ze er nog eens zo'n 35% bij 8)7

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:10
Fuelke schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:19:

Na de eerste verhalen over Pokémon Go was de koers zo'n 10% hoger gegaan, vandaag doen ze er nog eens zo'n 35% bij 8)7
Ja zat ook al te kijken. Is dit het moment dat ik met aandelen begin?

Denk het toch niet. De officiële EU en Azië release zal vast nog wat bovenop de koers gooien, maar het blijft aanvoelen als gokken. En ik ben niet bereid daar een paar k op stuk te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 22:21
Ik ben nog steeds alle basis literatuur aan het doornemen. Kwam vandaag het volgende nieuwsbericht tegen.
De Implied Volatility Index (IVIx) van de AEX noteerde maandagmiddag bij een stand van circa 439 punten op 17,9 procent, een daling van 10 procent op weekbasis.

"Met het koersherstel richting 440 komt de AEX optie volatility even tot rust. Een interessant niveau om portefeuilles voor de zomer te hedgen, voor wie dat nog niet heeft gedaan", aldus directeur Herbert Robijn van Finodex.

De Implied Volatility Index Percentiel van 60 procent betekent dat 60 procent van de historische waarnemingen een lagere Implied Volatility Index laat zien.

In de AEX liet Aegon de grootste IVIx stijging op weekbasis zien met 31 procent en een volatiliteit van 64 procent. De sterkste daling kwam voor rekening van Gemalto met een afname van 21 procent en een volatiliteit van 24 procent.

De data is samengesteld door Finodex, aanbieder van Smart Investment Tools voor optie-, aandelen- en turbobeleggers. Wekelijks publiceert ABM Financial News op maandag de nieuwe stand van de volatiliteitsindex.

Door: ABM Financial News. Info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999
Kan iemand uitleggen wat er bedoeld wordt met:
Een interessant niveau om portefeuilles voor de zomer te hedgen, voor wie dat nog niet heeft gedaan"
Rukapul schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:32:
[...]

Welkom in dit topic. Jou raad ik Plus500 aan. Degene erboven DeGiro (kernselectie). Mezelf Lynx, Binck (en Degiro als last resort).

edit: nav tussenreactie reactie gewijzigd, want van edelmetalen heb ik geen kaas gegeten.
Waarom DeGiro als last resort?

[ Voor 12% gewijzigd door Muncher op 11-07-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Muncher schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:47:
Ik ben nog steeds alle basis literatuur aan het doornemen. Kwam vandaag het volgende nieuwsbericht tegen.

[...]

Kan iemand uitleggen wat er bedoeld wordt met:

[.Met het koersherstel richting 440 komt de AEX optie volatility even tot rust. Een interessant niveau om portefeuilles voor de zomer te hedgen, voor wie dat nog niet heeft gedaan .]
Ik vermoed dat hij hint naar het verschijnsel dat er in de zomermaanden gemiddeld een daling of correctie plaatsvind in markten met weinig volume.
Eerlijk gezegd geloof ik daar niets van, als het statistisch significant zou zijn, zou big money daar al lang zijn ingedoken en op die manier het effect weer neutraliseren.
Met hedgen bedoelt hij dat je door middel van opties de kans op verliezen door koersdalingen kan voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Henk007 op 11-07-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Sallin schreef op zondag 10 juli 2016 @ 19:55:
[...]

Persoonlijk vind ik het vrij speculatief en risicovol en is het niet mijn smaak.
Ik twijfel om er toch voor een deel in te stappen. Bitcoin lijkt volwassener te worden, doordat meer en meer winkels (Steam bijvoorbeeld), betaling accepteren. Daarmee lijkt het meer en meer op een echte currency.
De volatiliteit is echter nog wel fors. Ik heb ook geen data over hoeveel van het totaal beschikbaar volume daadwerkelijk gebruikt wordt in echte transacties en wat puur speculatief/trading gebruikt wordt. Maar misschien leuk om als buitencategorie in de portefeuille te gebruiken, je ziet toch regelmatig dat Bitcoins als safe haven gezien wordt bij devaluaties van andere valuta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik lees tekst van Herbert Robijn van Finodex.

De man is met zijn bedrijfje een charlatan. Met pseudo vakkundige praatjes en een wondermodel. Negeren die gast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Muncher schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:47:
Waarom DeGiro als last resort?
Behalve een gare dienstverlening hebben ze retrospectief ook een paar euros van me gestolen ontfutseld.
Fuelke schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:19:

Ik had in 2012 Nintendo gekocht voor $15.20 maar al weer verkocht voor $17.50 in 2013. Had langere adem moeten hebben :P Meer serieus: Nintendo is een zeer cyclisch bedrijf wat elke zoveel jaar terug lijkt te vallen naar zijn boekwaarde (inclusief grote cashvoorraad). Men focust zeer sterk op de hardware terwijl de waarde van Nintendo altijd al in de software franchises heeft gezeten.

Voor deze Pokemon app vraag ik me overigens af welk deel van de revenues Nintendo toekomt en wat de conversiefactor zal zijn. Er zijn 3 partijen betrokken: Nintendo, Pokemon company (waarin Nintendo een belang heeft) en de app maker.

Er is overigens eerder een Pokemon hype geweest en daarna viel de koers erg diep: http://www.bloomberg.com/...ors-went-wild-for-pokemon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Rukapul schreef op maandag 11 juli 2016 @ 23:51:
[...]

Behalve een gare dienstverlening hebben ze retrospectief ook een paar euros van me gestolen ontfutseld.
Vertel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Bedankt voor de reacties :)!

Ik ga zeker even verder googlen naar ETF's.
Daarnaast klinkt inderdaad beter, zolang ik in 'kleinere' bedragen blijf handelen dat minimale transactiekosten wel gewenst zijn. Er zal vast wel een addertje onder het gras zijn....

Ik houd jullie de op de hoogte :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 20:08

zomertje

Barisax knorretje

Armada schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:50:
[...]

Ik twijfel om er toch voor een deel in te stappen. Bitcoin lijkt volwassener te worden, doordat meer en meer winkels (Steam bijvoorbeeld), betaling accepteren. Daarmee lijkt het meer en meer op een echte currency.
De volatiliteit is echter nog wel fors. Ik heb ook geen data over hoeveel van het totaal beschikbaar volume daadwerkelijk gebruikt wordt in echte transacties en wat puur speculatief/trading gebruikt wordt. Maar misschien leuk om als buitencategorie in de portefeuille te gebruiken, je ziet toch regelmatig dat Bitcoins als safe haven gezien wordt bij devaluaties van andere valuta.
Ik heb wat bitcoin omdat ik achter het idee en de technologie sta. Mijn bedoeling is om deze lange termijn vast te houden. Het is allemaal nog in ontwikkeling en de blockchain technologie wordt steeds meer gebruikt in allerlei toepassingen. Ik verwacht nog veel ontwikkelingen.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:32
Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje te kijken naar het aandeel Nvidia. Het is al een week lang bijna elke dag aan het stijgen, vaak met 1/2 procent per dag! Aangezien ik weinig over beleggen weet, is het verstandig om in Nvidia te investeren? Als je naar de grafiek kijkt zie je dat ze een paar weken geleden nog tientallen procenten lager stonden. Is het dan nu slim om te investeren, in de verwachting dat ze verder gaan stijgen? Of zijn ze nu zó verschrikkelijk hoog dat ze alleen nog maar kunnen dalen?

Aangezien ze ~750 miljoen euro winst maken per jaar, 30% van hun winst uitbetalen, wat uitkomt op ~0,5$ per aandeel lijkt het me dat ze een gezond bedrijf zijn om in te investeren. Daar komt bij dat ze vele miljarden op de bank hebben staan in geval van nood. Bovendien is AMD nauwelijks een concurrent als het gaat om high-end chips. En AMD maakt verlies, staat minder sterk in de markt, heeft lagere budgetten en Nvidia is een heel stuk sterker in marketing.

De chip-markt is al lang aan het stijgen. En niet alleen voor consumenten, maar ook Nvidia's chips in supercomputers zijn booming, zo hoor ik tenminste.
En auto's gaan in de toekomst automatisch rijden, en daar zijn ook Nvidia's chips voor nodig.

Of ga ik nu alleen maar mee in de hype?

Is het slim om dit aandeel nu te kopen? Ik heb nog nooit eerder aandelen gekocht voor 'echt' geld (wel met demo-accounts). Dus advies zou zeer welkom zijn.

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Wouter

Edit: ik bedoel niet voor de extreem lange termijn (3 jaar of meer) maar meer om te kopen en dan te verkopen over periodes van enkele weken tot maanden

[ Voor 4% gewijzigd door wouterg00 op 12-07-2016 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Hoeveel is een aandeel Nvidia waard volgens jou?

En hoe kun je enthousiast worden op basis van minder dan 1% dividendrendement.

Ook mooie bedrijven kunnen te duur zijn. Er zijn heel veel bedrijven die op alle ratios beter scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:32
Rukapul schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:36:
Hoeveel is een aandeel Nvidia waard volgens jou?

En hoe kun je enthousiast worden op basis van minder dan 1% dividendrendement.

Ook mooie bedrijven kunnen te duur zijn. Er zijn heel veel bedrijven die op alle ratios beter scoren.
Ik heb geen idee hoeveel dat aandeel waard zou zijn.
Maar ze stijgen binnen een paar weken met 40% - En dan lijkt het me op zijn minst interessant om er naar te kijken. Het dividend is laag, ja, maar daar gaat het mij niet om. Ik zei ook: bedoeld om snel te kopen en verkopen, in de hoop om zo 'mee te liften' op die enorme stijgingen die het aandeel nu heeft.

Omdat het aandeel zo hard stijgt vraag ik me dus af of het niet interessant is om te kopen, omdat het in een groeiende branche zit en bijna monopolist op het gebied van high-end chips.
Maar dat weet ik dus niet zeker of dat slechts een hype is of dat het nóg meer gaat stijgen, daarom leg ik het voor aan jullie - aangezien ik geen ervaring met beleggen heb.

[ Voor 6% gewijzigd door wouterg00 op 12-07-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:36
Buy the rumour, sell the news.

De rumour in Nintendo is net geweest, vannacht ging het aandeel alweer 4,4% naar beneden en dat zal wel weer verder zakken tot het normale niveau wanneer het spelletje over een aantal weken minder gespeeld wordt. Goeie short positie innemen kan wel eens heel lucratief zijn met dit soort hypes.

[ Voor 11% gewijzigd door HansPatat050 op 13-07-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 12:20
wouterg00 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 23:32:
[...]

Ik heb geen idee hoeveel dat aandeel waard zou zijn.
Maar ze stijgen binnen een paar weken met 40% - En dan lijkt het me op zijn minst interessant om er naar te kijken. Het dividend is laag, ja, maar daar gaat het mij niet om. Ik zei ook: bedoeld om snel te kopen en verkopen, in de hoop om zo 'mee te liften' op die enorme stijgingen die het aandeel nu heeft.

Omdat het aandeel zo hard stijgt vraag ik me dus af of het niet interessant is om te kopen, omdat het in een groeiende branche zit en bijna monopolist op het gebied van high-end chips.
Maar dat weet ik dus niet zeker of dat slechts een hype is of dat het nóg meer gaat stijgen, daarom leg ik het voor aan jullie - aangezien ik geen ervaring met beleggen heb.
Na een snelle blik valt het volgende op:
- Erg hoge PE met 45,1
- Erg hoge PB met 6,7
- Current assets ~2x total liabilities, ziet er goed uit.
- Geen lang lopende schulden, wel sinds dit jaar ~1,5Miljard kort lopende schulden, onduidelijk waarom ze deze hebben afgesloten.
- Free cash flow ziet er netjes uit, is laatste jaren altijd positief;
- Netto winst is in 5 jaar tijd met ca. 15% gestegen, netjes maar niet heel opzienbarend.

Al met al lijkt mij het aandeel behoorlijk aan de prijs, maar hun financials zien er zeker niet slecht uit. Je kunt natuurlijk eens andere chip fabrikanten ernaast houden om te kijken hoe zij het doen. Ik weet overigens niet of Nvidia iets biedt dat andere fabrikanten niet zouden kunnen bieden (patenten oid?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:00
Hermaniak88 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:21:

De rumour in Nintendo is net geweest, vannacht ging het aandeel alweer 4,4% naar beneden en dat zal wel weer verder zakken tot het normale niveau wanneer het spelletje over een aantal weken minder gespeeld wordt. Goeie short positie innemen kan wel eens heel lucratief zijn met dit soort hypes.
Is dat zo? Volgens mij is het spel namelijk nog niet wereldwijd uitgebracht. Ik kan het in Duitsland bijvoorbeeld nog niet downloaden...

Zat namelijk zelf te denken om wat aandelen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Hermaniak88 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:21:

Houd er dan wel rekening mee dat het annual report binnenkort gepubliceerd zal worden, er info over de nieuwe console bekend kan worden, price/book nog wel meevalt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:44
De_Bastaard schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:49:
[...]

Is dat zo? Volgens mij is het spel namelijk nog niet wereldwijd uitgebracht. Ik kan het in Duitsland bijvoorbeeld nog niet downloaden...

Zat namelijk zelf te denken om wat aandelen te kopen.
Iedereen weet toch dat het spel wereldwijd gelanceerd gaat worden dus waarom zou het aandeel nog omhoog gaan als het in Europa wordt vrijgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
wouterg00 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:13:
Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje te kijken naar het aandeel Nvidia. Het is al een week lang bijna elke dag aan het stijgen, vaak met 1/2 procent per dag! Aangezien ik weinig over beleggen weet, is het verstandig om in Nvidia te investeren? Als je naar de grafiek kijkt zie je dat ze een paar weken geleden nog tientallen procenten lager stonden. Is het dan nu slim om te investeren, in de verwachting dat ze verder gaan stijgen? Of zijn ze nu zó verschrikkelijk hoog dat ze alleen nog maar kunnen dalen?

Aangezien ze ~750 miljoen euro winst maken per jaar, 30% van hun winst uitbetalen, wat uitkomt op ~0,5$ per aandeel lijkt het me dat ze een gezond bedrijf zijn om in te investeren. Daar komt bij dat ze vele miljarden op de bank hebben staan in geval van nood. Bovendien is AMD nauwelijks een concurrent als het gaat om high-end chips. En AMD maakt verlies, staat minder sterk in de markt, heeft lagere budgetten en Nvidia is een heel stuk sterker in marketing.

De chip-markt is al lang aan het stijgen. En niet alleen voor consumenten, maar ook Nvidia's chips in supercomputers zijn booming, zo hoor ik tenminste.
En auto's gaan in de toekomst automatisch rijden, en daar zijn ook Nvidia's chips voor nodig.

Of ga ik nu alleen maar mee in de hype?

Is het slim om dit aandeel nu te kopen? Ik heb nog nooit eerder aandelen gekocht voor 'echt' geld (wel met demo-accounts). Dus advies zou zeer welkom zijn.

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Wouter

Edit: ik bedoel niet voor de extreem lange termijn (3 jaar of meer) maar meer om te kopen en dan te verkopen over periodes van enkele weken tot maanden
Zelfkennis is de eerste stap tot...

Je zegt zelf dat je er weinig / niets van kent, waarom dan zoveel risico nemen om 1 aandeel te kopen?

Dividendrenetement moet je niet zo naar zien, is een veel gemaakte beleggersfout voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Rukapul schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:50:
[...]

Houd er dan wel rekening mee dat het annual report binnenkort gepubliceerd zal worden, er info over de nieuwe console bekend kan worden, price/book nog wel meevalt, etc.
OK. Misschien komt het moment dichterbij dat ik voor het eerst short wil gaan in een aandeel. Ik weet dat het mogelijk is om short te gaan in NTDOY (ADR) via IB. Ik weet hoe het moet (gewoon verkopen). Maar het lukt me niet om erachter te komen hoeveel het zal kosten om de aandelen te lenen: het zou moeten kunnen via een SLB tool en ook nog via account management, maar vooralsnog word ik niet wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Rukapul schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:13:
[...]

OK. Misschien komt het moment dichterbij dat ik voor het eerst short wil gaan in een aandeel. Ik weet dat het mogelijk is om short te gaan in NTDOY (ADR) via IB. Ik weet hoe het moet (gewoon verkopen). Maar het lukt me niet om erachter te komen hoeveel het zal kosten om de aandelen te lenen: het zou moeten kunnen via een SLB tool en ook nog via account management, maar vooralsnog word ik niet wijzer.
Rechtermuisknop op stock symbol, analytical tools => SLB Rates.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/92565c6d482bb23d493284b5ba16f6c8.png

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Thx!

11% op jaarbasis lijkt me nogal kostbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Dat is zeker kostbaar, echter is die rate wel variabel per dag (jaar basis gerekend). Als je niet voor onaangename verrassingen wil komen te staan kan je altijd naar opties kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:56
Galactic schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:47:
Dividendrenetement moet je niet zo naar zien, is een veel gemaakte beleggersfout voor beginners.
Zou je dit kunnen uitleggen? Want ik ben 1 van die beginners die zich daar nu wel op focussed O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:27:
Thx!

11% op jaarbasis lijkt me nogal kostbaar :P
Valt wel mee hoor. Dit soort short posities wil je toch geen jaren aanhouden? Daar komt bij dat je geld ontvangt, dus wellicht kan je hier wat rendement uit halen.

Een groter gevaar is een stock recall. Moet je gedwongen je aandelen terugkopen.
Kid Buu schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:51:
Dat is zeker kostbaar, echter is die rate wel variabel per dag (jaar basis gerekend). Als je niet voor onaangename verrassingen wil komen te staan kan je altijd naar opties kijken.
De short stock fee wordt ook meegenomen in de optieprijzen.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 91034 op 15-07-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Anoniem: 91034 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:51:
[...]

Valt wel mee hoor. Dit soort short posities wil je toch geen jaren aanhouden? Daar komt bij dat je geld ontvangt, dus wellicht kan je hier wat rendement uit halen.

Een groter gevaar is een stock recall. Moet je gedwongen je aandelen terugkopen.

[...]

De short stock fee wordt ook meegenomen in de optieprijzen.
Niet verstandig om nog meer risco te nemen en dat ontvangen geld ook nog eens risicovol weg te zetten. Blijft dus over een treasury of high quality bond looptijd 1-2 jaar. Rendement daarop verwaarloosbaar. Ik zou er niet aan beginnen shorten, is zeer veel risico, kun je beter CALL schrijven DEC 2016. Hoe dichter bij de huidige waarde hoe hoger je potentieel rendement natuurlijk, maar je kan dan ook kiezen voor wat minder risico door hem 10% OOTM te schrijven.

Heeft iemand ervaring met aankoop treasury of bonds via IB/Lynx?
helpme schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:05:
[...] Zou je dit kunnen uitleggen? Want ik ben 1 van die beginners die zich daar nu wel op focussed O+
Veel belangrijker is de inkomsten van het bedrijf. Vergeet niet dat je rendement stijgt bij een stijging van het aandeel (en dit is procentueel vaak hoger dan een dividend). Vaak is er meer rendement te halen bij aandelen die net niet zoveel dividend uitkeren of zelfs geen dividend (zie Google, Facebook). Maar ook dat is geen algemene regel. Een bedrijf kan ook geen dividend uitkeren omdat het met dit bedrijf heel slecht gaat (kijk naar de banken enkele jaren geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Galactic schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:20:
[...]

Niet verstandig om nog meer risco te nemen en dat ontvangen geld ook nog eens risicovol weg te zetten. Blijft dus over een treasury of high quality bond looptijd 1-2 jaar. Rendement daarop verwaarloosbaar. Ik zou er niet aan beginnen shorten, is zeer veel risico, kun je beter CALL schrijven DEC 2016. Hoe dichter bij de huidige waarde hoe hoger je potentieel rendement natuurlijk, maar je kan dan ook kiezen voor wat minder risico door hem 10% OOTM te schrijven.
Het gevaar van shorten wordt vaak onderschat. Ik zit sommige fondsen structureel short, maar als het mis gaat (koers stijgt) dan wordt het probleem steeds groter. Stel je short iets op $20 en dat is 10% van waarde van je portfolio.

Het stijgt naar $40. Dan neemt de absolute waarde enorm toe van je short positie, ook in relatie tot de rest van je beleggingen. Als het dán nog 5% stijgt dan is de klap veel groter.

Bij long beleggingen is het andersom. Als het zakt, maakt het voor je portfolio resultaat steeds minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Een probleem met shorten is ook dat je het geld mag ophoesten voor het dividend als je niet uitkijkt. Niet dat dat perse veel is.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 519515

Hoe bepalen jullie de grootte van een te nemen positie? Stel, je hebt besloten voor x euro aandelen te kopen, als onderdeel van een portfolio waar ook andere andere asset classes vertegenwoordigd zijn. De totale diversificatie binnen de asset class aandelen moet uit het aan te schaffen pakket komen. Je hebt een groot genoeg aantal even aantrekkelijke aandelen gevonden om zoveel posities te nemen als je wilt. Aanschafkosten zijn typisch 0.1% met een minimum van 10 euro.

Hoeveel posities neem je? Waar is dat van afhankelijk?
Bijvoorbeeld, x = eu20.000. Tien posities van 2k, veertig van 500 euro, of honderd van 200 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Het aantal aandelen wat je koopt maakt niet uit toch.

Als je de keuze hebt gemaakt welk bedrag je wil investeren en je weet ook in welke richting en dan gaat de keuze nog tussen een aantal bedrijven dan mag je je echt niet laten leiden door de individuele prijs.

Dan zijn het eerder ratio's / koers/boekwaarde / dividendrendement / persoonlijke voorkeur die je eindkeuze moeten bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Ik zie iets geks bij DeGiro. Ik heb vandaag een ETF die in waarde is gedaald, terwijl de desbetreffende beurs beurzen vandaag gesloten is. Het gaat om Powershares QQQ Nasdaq 100, uiteraard genoteerd aan de NASDAQ. Als ik kijk naar de openingstijden van de NASDAQ (https://www.lynx.nl/kenni...en-beurzen/#united-states) dan zou de laatste handel in deze ETF hebben moeten plaatsvinden om 22.00 gisteravond, dus ik verwacht vandaag geen beweging.

Ik dacht dat ik hetzelfde had met een ETF op de Arca, maar die handelde tot 02.00 afgelopen. Dus logisch dat daar nog wat beweging in zat.

Ik heb het vermoeden dat ik iets doms over het hoofd zie, maar kan er niet achter komen wat. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
valutakoersen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fuelke schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 19:28:
Dan zijn het eerder ratio's / koers/boekwaarde / dividendrendement / persoonlijke voorkeur die je eindkeuze moeten bepalen.
Mee eens. Zal me proberen te verduidelijken: ik bedoelde de situatie waarbij je een aantal bedrijven hebt gevonden die aan je criteria voldoen en die je allemaal precies even aantrekkelijk vindt. Dus goede price/book, price/sales, quick-ratio, wat je maar belangrijk vindt - voldoen alle bedrijven aan.

Maar dan: koop je van 10 bedrijven ter waarde van 2000 euro aandelen per bedrijf, of van 40 bedrijven ter waarde van 500 euro, of nog anders? Je ruilt hierbij mijns inziens variantie uit tegen hogere kosten, en ik ben benieuwd naar inzichten/richtlijnen/vuistregels die me helpen die afweging te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmarko
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-01 14:12
Muncher schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 20:36:
Ik zie iets geks bij DeGiro. Ik heb vandaag een ETF die in waarde is gedaald, terwijl de desbetreffende beurs beurzen vandaag gesloten is. Het gaat om Powershares QQQ Nasdaq 100, uiteraard genoteerd aan de NASDAQ. Als ik kijk naar de openingstijden van de NASDAQ (https://www.lynx.nl/kenni...en-beurzen/#united-states) dan zou de laatste handel in deze ETF hebben moeten plaatsvinden om 22.00 gisteravond, dus ik verwacht vandaag geen beweging.

Ik dacht dat ik hetzelfde had met een ETF op de Arca, maar die handelde tot 02.00 afgelopen. Dus logisch dat daar nog wat beweging in zat.

Ik heb het vermoeden dat ik iets doms over het hoofd zie, maar kan er niet achter komen wat. Iemand enig idee?
Degiro rekent niet real-time de waarde van je bezittingen om met de omrekenkoers eur/usd. Dan doen ze slecht 1x (?) per dag, achteraf dus. Als het "goed" is is de waarde van de ETF dus niet veranderd (in dollars), maar de waarde van jou bezitting (in euro's) wel.

Daarbij komt het bij degiro regelmatig voor dat ze de verkeerde koers laten zien (in dollars dus). Ik ben opgehouden met ze hierover te mailen... zo vaak. Tsja.. ze blijven de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 07-06 17:10

PromWarMachine

Forsaken Archer

Anoniem: 519515 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 17:22:
Hoe bepalen jullie de grootte van een te nemen positie? Stel, je hebt besloten voor x euro aandelen te kopen, als onderdeel van een portfolio waar ook andere andere asset classes vertegenwoordigd zijn. De totale diversificatie binnen de asset class aandelen moet uit het aan te schaffen pakket komen. Je hebt een groot genoeg aantal even aantrekkelijke aandelen gevonden om zoveel posities te nemen als je wilt. Aanschafkosten zijn typisch 0.1% met een minimum van 10 euro.

Bijvoorbeeld, x = eu20.000. Tien posities van 2k, veertig van 500 euro, of honderd van 200 euro?
Dat ligt vooral aan je lange termijnplan.
Wil je eenmalig een bedrag wegzetten en er niet meer naar omkijken? Dan zou ik me vooral bezig houden met de kwaliteit van de aandelen, zoals Fuelke hierboven al uitlegde.

Ik leg iedere maand in en probeer ongeveer posities aan te leggen in die orde van grootte, met als doel om 30~50 verschillende aandelen in de portfolio te hebben binnen 2 a 4 jaar. Volgens sommigen is 30 aandelen voldoende diversificatie, volgens anderen weer niet. Daar moet je zelf een beeld bij zien te vormen.

Om terug te komen op je suggestie..
• 100 van 200 lijkt me niet ideaal, ten eerste vind je niet zoveel quality aandelen, ten tweede betaal je je blauw (5%) aan transactiekosten.
• Veertig van 500 levert je nog steeds €400 transactiekosten op, ofwel 2%. Dat zou mij te fors zijn.
• Tien van 2k klinkt OK, maar alleen als je daarna verder gaat investeren. Met slechts tien aandelen heb je nooit genoeg diversificatie op de markt. Ik ben zelf begonnen met 5 posities van +- €800 per stuk, maar dat is inmiddels opgelopen tot 23 verschillende posities.

Een rule of thumb die ik regelmatig tegen kom bij een buy & hold strategie is dat je er in ieder geval naar zou moeten streven om geen posities te hebben die meer dan 5% van je totale portfolio vertegenwoordigen.

Op dag 1 echter, waren mijn posities 20% per stuk, maar ik wist dat ik iedere maand zou gaan inleggen, waardoor dat rap minder zou worden. Op dit moment is m'n grootste positie nog 8%.

[ Voor 9% gewijzigd door PromWarMachine op 17-07-2016 00:18 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:16
Anoniem: 519515 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 17:22:

Ik kijk iig ook naar het percentage transactiekosten tov de aankoop. Ik zit bij DeGiro en daar betaal ik 2 euro + 0.02% oid. Als ik dus voor 1000 euro van 1 fonds koop, kost me dat ~0.2%. Op 100 euro is het 2.02% en dat vind ik erg veel. Er is voor zover ik weet geen harde regel voor maar ik zou kiezen voor:
- kies aandelen die jij kwalitatief hoogstaand vindt
- zorg voor voldoende spreiding (waarbij 'voldoende' een variabel begrip is)
- minimaliseer je (transactie)kosten.

Dit zijn afwegingen waar veel over geschreven is maar geen keiharde universele regels voor gelden afaik.

Als ik jouw voorbeeld neem, dan is de eerste bullit geen probleem. De tweede hangt af van je eigen voorkeur en wat jij 'voldoende' vindt. 40 aandelen AEX en AMX zijn geografisch minder gespreid dan 20 aandelen NL en 20 aandelen USA, maar kunnen qua sectoren wel weer meer gespreid zijn. Is dus afhankelijk van een flink aantal parameters, iig meer dan alleen het aantal fondsen.
De derde bullit, kosten, speelt voor mij ook een rol. Ik zou een middenweg kiezen en voor 20 fondsen a 1000 euro gaan, maar dat is mijn insteek. Anderen komen op basis van hun overwegingen wellicht uit op 40 fondsen a 500 euro, want meer spreiding en bij DeGiro nog acceptabele transactiekosten van 0.4%.

Er is dus afaik geen pasklaar antwoord op je vraag wat het beste is, het komt neer op jouw strategie en jouw lange termijn plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:51

CeesKees

I rest my Kees

De vraag is dan ook nog, waarom zo moeilijk doen en individuele aandelen kopen?

Is het niet een idee om, in plaats van (bijvoorbeeld) 20 verschillende aex aandelen, een aantal aex etf's te kopen?
Je spreiding is beter, transactiekosten lager en het is minder gedoe.

Dit is ook mogelijk met een sector, grondstof of geografisch georiënteerde etf.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:05
elmarko schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 23:55:
[...]

Degiro rekent niet real-time de waarde van je bezittingen om met de omrekenkoers eur/usd. Dan doen ze slecht 1x (?) per dag, achteraf dus. Als het "goed" is is de waarde van de ETF dus niet veranderd (in dollars), maar de waarde van jou bezitting (in euro's) wel.

Daarbij komt het bij degiro regelmatig voor dat ze de verkeerde koers laten zien (in dollars dus). Ik ben opgehouden met ze hierover te mailen... zo vaak. Tsja.. ze blijven de goedkoopste.
De mobiele website van de Giro laat volgens mij wel realtime valuata schommelingen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 12:41
Het gaat allemaal om de fees die fondsen rekenen. Op lange termijn kan het heel wat geld kosten.
Onderzoek doen kost tegenwoordig minder tijd dan vroeger. Begin maar eens analyses en bedrijfsgegevens op te zoeken op seekingalpha.com
CeesKees schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:11:

Is het niet een idee om, in plaats van (bijvoorbeeld) 20 verschillende aex aandelen, een aantal aex etf's te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 12:41
De koers is vertraagd bij degiro volgens mij... wat ik altijd doe voor een aankoop is google finance ernaast met de realtime koers.

Adhv die koers leg ik mijn order in.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
[...]

Klopt. Bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
CeesKees schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:11:

Aandeel koop je eenmalig aan en klaar. Een ETF betaal je elk jaar opnieuw (TER) en met een beetje pech daarnaast ook nog een bewaarloon achtige constructie bij je trader van nog eens 0.xx%.

Sterker nog, als je ETF meer waard wordt - ga je MEER betalen. De kosten zijn namelijk % van de waarde en niet de inleg. Gevolg is dat de ETF, bij buy-and-hold, uiteindelijk meer kost dan wat je origineel hebt ingelegd. Daarmee dus ook letterlijk honderden keren meer geld kost dan een aandeel buy-and-hold kopen, als je het over 30+ jaar beleggen hebt.

Ja de spreiding is beter, en potentieel minder gedoe. De transactiekosten lijken lager maar de totale kosten (transactie+TER+bewaarkosten) eindigen juist veel en veel hoger - je betaald er dus gewoon voor, elk jaar opnieuw.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 17-07-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

Sandyman538

SandstorM [148839]

Xanaroth schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:33:
[...]
Ja de spreiding is beter, en potentieel minder gedoe. De transactiekosten lijken lager maar de totale kosten (transactie+TER+bewaarkosten) eindigen juist veel en veel hoger - je betaald er dus gewoon voor, elk jaar opnieuw.
Klopt. De afweging moet iedereen zelf maken. Je ontkomt er met aandelen niet aan om bij het begin grote risico's te hebben doordat je maar bv. 5 verschillende aandelen hebt (zoals hierboven iemand ook zegt). Dan zit je met 20% van je portefeuille in 1 bedrijf. Dat is een behoorlijk risico in het begin. En als je dan positie's van 1000/2000 euro per aandeel in wilt nemen en tussen de 30 en 50 bedrijven wilt hebben voor spreiding heb je dus zo'n 60 tot 100k nodig. Dan heb ik inderdaad liever een 'simpele' ETF, waarbij je extra kosten in de vorm van TER hebt, maar waarbij je de risico's van te weinig spreiding waarschijnlijk niet hebt. Maar zoals gezegd, zoveel mensen zoveel wensen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
[...]

Aandeel koop je eenmalig aan en klaar. Een ETF betaal je elk jaar opnieuw (TER) en met een beetje pech daarnaast ook nog een bewaarloon achtige constructie bij je trader van nog eens 0.xx%.

Sterker nog, als je ETF meer waard wordt - ga je MEER betalen. De kosten zijn namelijk % van de waarde en niet de inleg. Gevolg is dat de ETF, bij buy-and-hold, uiteindelijk meer kost dan wat je origineel hebt ingelegd. Daarmee dus ook letterlijk honderden keren meer geld kost dan een aandeel buy-and-hold kopen, als je het over 30+ jaar beleggen hebt.

Heel veel van die kosten zijn afhankelijk van je broker, niet van de inhoud van je portefeuille.

Het enige wat er bij komt bij een ETF is die TER. Maar er zijn al genoeg ETF's met een TER van <0,10%.
Daar staat tegenover dat je veel minder transacties nodig hebt voor een goede spreiding van je risico. En transacties zijn meestal ook niet gratis.
Zeker als je van plan bent om elke maand geld in te leggen is het een stuk overzichtelijker als je dat niet hoeft te spreiden over 20 losse aandelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hoeveel dividend percentage kun je verwachten met een all dividend portefeuille? Toch zie ik bij lose aandelen een groot risico als een bedrijf het dividend verlaagd, het aandeel kan dan snel in waarde dalen. Veel dividend bedrijven zijn toch olie en financiels. Ik denk dat deze sectors best wel eens minder dividend kunnen gaan uitleveren de komende periode.

Met een ETF heb je minder last van de kosten van het herbalanceren.

Ik vraag me dan ook sterk af wat het dividend percentage is. En wat kan je bijvoorbeeld verwachten van de Think Morningstar North America Equity UCITS ETF?

Even iets anders, hoe kan ik zonder al te hoge kosten dollars van een Amerikaanse broker naar Nederland krijgen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Weet iemand wat de toevoeging "Dist" precies betekent in de naam van een ETF? Bijv. iShares MSCI World UCITS ETF (Dist). Google helpt niet echt, wijst me naar Distribution Yield, maar dat lijkt niet helemaal aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Muncher schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:47:
Weet iemand wat de toevoeging "Dist" precies betekent in de naam van een ETF? Bijv. iShares MSCI World UCITS ETF (Dist). Google helpt niet echt, wijst me naar Distribution Yield, maar dat lijkt niet helemaal aan te sluiten.
Bij een kapitaliserende ETF worden er geen dividenden uitgekeerd, maar deze worden opnieuw geinvesteerd.

Die een distributie ETF worden de dividenden aan jou uitbetaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Fuelke schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:04:
[...]

Bij een kapitaliserende ETF worden er geen dividenden uitgekeerd, maar deze worden opnieuw geinvesteerd.

Die een distributie ETF worden de dividenden aan jou uitbetaalt.
Ah ok. Dus Dist betekent dat dividend aan mij wordt uitgekeerd. Kan ik daarbij . de conclusie trekken dat als er geen Dist in de titel zit, er sprake is van een kapitaliserende ETF? Of is daar ook een specifieke afkorting voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
The_FrankO schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:25:
Even iets anders, hoe kan ik zonder al te hoge kosten dollars van een Amerikaanse broker naar Nederland krijgen?
[...]
Wat een slechte regeling.

Bruto 15% korting, netto 7.2% is vrij normaal, maar:
De vaste verkoopkosten bedragen bij een investering van 5k per jaar en jaarlijkse verkoop 1.5%.
De commissie van 2.25% is fors.
Er resteert dus slechts 3.5% en dat is slecht.

Ik neem trouwens aan dat de koersen de middelkoersen zijn zonder verdere opslag. Anders is het helemaal tenenkrommend.

Van de 3.5% moet je ook het risico nog verdisconteren dat je vaak al ver van tevoren moet beslissen aan te kopen tegen een koers die in de toekomst.

En je hebt zeker ook nog een minimale lockupperiode van 6 maanden.

Ik heb dezelfde 15% bruto, 7.2% netto korting, maar de enige kosten zijn iets van EUR 20 kosten bij verkoop.

Het is me echter niet duidelijk wat de vraag is?

Het is klachtwaardig bij de werkgever dat zo'n slechte dienstverlener is geselecteerd. Het is ook niet mogelijk om de aandelen over te boeken naar een andere broker? Of kunnen dollars aangehouden worden voor latere aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Muncher schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:20:
[...]

Ah ok. Dus Dist betekent dat dividend aan mij wordt uitgekeerd. Kan ik daarbij . de conclusie trekken dat als er geen Dist in de titel zit, er sprake is van een kapitaliserende ETF? Of is daar ook een specifieke afkorting voor?
Acc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Muncher schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:20:
[...]

Je kan het beste de details opzoeken van een ETF voordat je er in investeert. Niet alle informatie zit in de naam verwerkt.
Bijvoorbeeld op de website van de aanbieder. Of door de SINI code te googlen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
RocketKoen schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:23:
[...]

Je kan het beste de details opzoeken van een ETF voordat je er in investeert. Niet alle informatie zit in de naam verwerkt.
Bijvoorbeeld op de website van de aanbieder. Of door de SINI code te googlen
Yes, helemaal mee eens. Dat doe ik natuurlijk, maar soms is het dan nog steeds niet helemaal duidelijk :).
Acc?

[ Voor 13% gewijzigd door Muncher op 17-07-2016 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-06 23:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt mensen! De kosten kunnen snel een behoorlijke hap nemen uit je (nog niet eens gerealiseerde) rendement. Met mijn getalsvoorbeeld zijn die al snel in de procenten.. das nogal wat.

De reden van mijn vraag was vooral hoe je de noodzaak van diversificatie met een klein belegd bedrag precise uitvoert als je geen ETFs wilt. Ik had me niet gerealiseerd dat dertig verschillende bedrijven al aardig divers wordt geacht. Gezien de handelskosten snap ik het advies het reeds beschikbare bedrag te verdelen over een aantal posities die per stuk groot genoeg zijn om niet dood te bloeden aan fee en het aantal posities over de tijd uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Je bent wat optimistisch over eenmalige kosten van aandelen kopen. Het is echt niet zo dat je aandelen koopt en lekker op de plank legt. Kijk maar naar de samenstelling van de AEX zo'n 20 jaar geleden.

Veelbelovende bedrijven toen zijn echt ten gronde gegaan. Maar ook "veilige" aandelen zijn in de loop der jaren weggekwijnd. Ik neem aan dat je zo'n rit omlaag niet helemaal uit wil zitten. Maar vooraf is dat lastig in te schatten.

De ETF kosten zijn marginaal voor beleggers, én ze worden regelmatig herwogen zodat je stabieler resultaat kunt zien.

Ander onderwerp - vrijdag flink afgebouwd op berichten van Turkije. Markt timen lukt nooit, maar dacht - laat dit weekend maar even weinig risico nemen. En dat gaat mij waarschijnlijk kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 07-06 17:10

PromWarMachine

Forsaken Archer

Hoeveel dividend percentage kun je verwachten met een all dividend portefeuille? Toch zie ik bij lose aandelen een groot risico als een bedrijf het dividend verlaagd, het aandeel kan dan snel in waarde dalen. Veel dividend bedrijven zijn toch olie en financiels. Ik denk dat deze sectors best wel eens minder dividend kunnen gaan uitleveren de komende periode.

[...]
Tussen de 2% en 4% ongeveer.
Mijn gemiddelde yield is momenteel 3.46%.
Het gemiddelde percentage ligt er aan hoeveel risico je wilt nemen en of je meer growth focus of meer income focus hebt.

Het is zeker een feit dat veel energie en financiele bedrijven dividend uitkeren, maar het is echt niet zo dat dit de enige sector is waar dividend wordt uitgekeerd. Kijk maar naar mijn spreiding.

Voor wat betreft olie heb je denk ik gelijk. Daarom houd ik die posities bewust klein, ten opzichte van de rest. Voor de financiele sector verwacht ik geen grote problemen de komende tijd. Al vind ik wel dat mijn huidige positie in de financiele sector wat lager zou kunnen. Het is voor mij lastig om goede deals te vinden. Met de Brexit heb ik wat goedkope WFC stukken kunnen kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zTDGvuSJmFwkdtWmyZdcBU5G/full.jpg

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
PromWarMachine schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:03:
[...]

Tussen de 2% en 4% ongeveer.
Mijn gemiddelde yield is momenteel 3.46%.
Het gemiddelde percentage ligt er aan hoeveel risico je wilt nemen en of je meer growth focus of meer income focus hebt.

Het is zeker een feit dat veel energie en financiele bedrijven dividend uitkeren, maar het is echt niet zo dat dit de enige sector is waar dividend wordt uitgekeerd. Kijk maar naar mijn spreiding.

Voor wat betreft olie heb je denk ik gelijk. Daarom houd ik die posities bewust klein, ten opzichte van de rest. Voor de financiele sector verwacht ik geen grote problemen de komende tijd. Al vind ik wel dat mijn huidige positie in de financiele sector wat lager zou kunnen. Het is voor mij lastig om goede deals te vinden. Met de Brexit heb ik wat goedkope WFC stukken kunnen kopen.

[afbeelding]
Altijd wel momenten om in te stappen, dit jaar zijn er al 2 goede geweest. Er zal er nog wel een volgen. Zelf heb ik een aantal PUT's (DEC 2017) gekocht op WFC tijdens de Brexit. Het wil het niet direct in bezit, maar moest het onder de 40 dalen, dan zijn ze zeker welkom. Ondertussen leuke premie opstrijken. Maar ik verwacht niet dat ze deze koers zullen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth

Met een ETF heb je minder last van de kosten van het herbalanceren.

Ik vraag me dan ook sterk af wat het dividend percentage is. En wat kan je bijvoorbeeld verwachten van de Think Morningstar North America Equity UCITS ETF?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Zit zelf toevallig ook op 3,46% op de huidige waarde, gelijk aan PromWarMachine. En dat is echt puur toeval :). Het is best goed te doen om >3% te krijgen, aangezien relatief veel bedrijven te vinden zijn met dergelijke yields.

Verder kun je in alle sectoren bedrijven vinden met mooie dividenden. Met name financials en olie staan bekend, samen met consumer en utilities welke de andere hele grote sectoren op dit gebied. Alleen als je beetje rondneust blijkt in elke sector de top5 aan bedrijven er wel minstens 1 dividend te betalen, dus het is echt niet dat ze zich verstoppen of enkel in een bepaalde niche zitten van hun sector.

Verder is dividend verlaging vaak een gevolg van een slechter presterend bedrijf. Dat betekend dat als het bedrijf geen dividend zou uitkeren, het ook in waarde zou dalen. Het is niet dat dividend bedrijven op dat vlak zoveel anders presteren.
Het enige is dat value-bedrijven vaak werken met overnames en buy-backs, om zo aandeel waarde te creëren, en dividend bedrijven dat geld aan jou geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 18-07-2016 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
[TL;DR] Ik wil gaan investeren in ETF’s om extra bij te sparen voor mijn pensioen. Ik start met 2000 euro, maandelijks 150 tot 200 bijstorten. Mix van obligaties en aandelen ETF’s. Heb hieronder mijn gedachten uiteengezet en wat aanvullende vragen gesteld.

Op basis van alle informatie die ik hier heb ontvangen, ben ik nog eens goed gaan nadenken over beleggen. Het voornaamste doel waarom ik wil gaan beleggen, is dat ik extra wil sparen voor mijn pensioen. Ik heb dus een lange termijn om in te beleggen. Ik ben me gaan verdiepen in mogelijke strategieën en opties. Op basis van bronnen als het boek ‘Beleggen is niet Eng’, podcasts als Planet Money en jullie advies, wil ik mij gaan toeleggen op ETF’s. Hieronder heb ik mijn gedachten en overwegingen uiteen gezet met als doel kennis te delen en hopelijk wat goede tips te krijgen!

Waarom wil je gaan beleggen?
Ik zou graag extra willen sparen voor mijn pensioen, waarbij een eventuele versnelde aflossing van de hypotheek middels opbrengsten uit beleggingen of extra spaargeld voor eventuele kinderen mooi zijn meegenomen. Echter, de prioriteit is bij sparen voor pensioen.

Waarom dit financiële product?
Omdat deze voldoende spreiding bieden, lage kosten met zich meebrengen en op lange termijn goede rendementen laten zien. Daarnaast wil ik niet op dagelijkse basis bezig zijn met mijn beleggingen en laten ETF’s zich makkelijk managen. Ik ben niet echt fan van de beleggingsfondsen (mutual funds) of andere partijen die denken de markt te kunnen verslaan. Ongeveer 80% van deze fondsen kan de benchmark niet bijhouden of voorbij gaan volgens onderzoek van Morningstar. Zie ook de aflevering van John Oliver over Retirement Plans (meer als grapje).

Welke strategie wil je volgen?
Ik wil graag gaan beleggen in ETF’s voor aandelen en obligaties. De vuistregel die ik daarbij hanteer is dat mijn leeftijd het percentage obligaties in mijn portefeuille aangeeft. Dus stel: ik ben nu 30 jaar. Dan wil ik in mijn portefeuille 30% obligaties en 70% aandelen. Als ik 40 ben, wil ik graag 40% obligaties en 60% aandelen, etc. Ik zal deze samenstelling jaarlijks gaan aanpassen.

Waarom deze samenstelling?
Als je jong bent, zijn aandelen een goede belegging. De hogere risico’s die je daarmee loopt, worden uitgesmeerd over het grote aantal jaren dat ik (hopelijk) nog voor de boeg heb en daardoor hopelijk verlaagd. Hopelijk, want je hebt geen garanties. Uitschieters naar beneden worden goed gemaakt, want ik heb de tijd :) . Hoe meer ik richting mijn pensioen ga, hoe meer zekerheid ik wil, dus: minder aandelen, meer obligaties.

Welke producten heb je op het oog?
Bij het selecteren van de producten, let ik op de kosten (laag), spreiding (wereldwijd) en munteenheid (liefst euro). Ik zit nog te twijfelen tussen ETF’s die automatisch de opbrengsten herbeleggen in het fonds en ETF’s die dividend rechtstreeks aan mij uitkeren. De laatste optie is handig, omdat ik met dit dividend jaarlijks de verhouding aandelen – obligaties kan aanpassen om mijn gekozen strategie te volgen.

Op basis van deze strategie, kom ik tot de volgende fondsen. Per fonds noem ik ook een alternatief:

Aandelen - WereldwijdWaarom deze ETF? Lage TER, Valuta is euro, wereldwijde spreiding en goede yields in het verleden. (geen garantie voor toekomst natuurlijk).

AlternatiefWaarom dit alternatief?
Lagere TER, wereldwijde spreading. Gebruikte valuta is dollars.

Obligaties - WereldwijdWaarom deze ETF?: Wereldwijde spreiding, zowel bedrijven als overheden in het fonds, euro als valuta. Relatief lage TER.

AlternatiefWaarom dit alternatief? Wat oudere ETF met meer kengetallen, lagere TER, euro als valuta. Echter, geen wereldwijde spreiding, alleen Europe. Dus wellicht nog losse obligaties bijkopen.

Wat is je startkapitaal? Welke investeringen wil je verder nog doen?
Ik wil beginnen met een inleg van eenmalig €2000 euro, waarbij ik maandelijks tussen de 150 en 200 euro wil bijstorten. Uiteraard in de verhouding aandelen/obligaties zoals die hierboven staat.

Welke broker?
Ik zit op dit moment bij DeGiro ivm de relatief lage transactiekosten. Echter, ik lees nogal wat negatief sentiment in dit topic. Ik ben aan het overwegen om over te stappen naar Lynx, maar moet me nog goed in de kosten verdiepen. Zo te zien zijn deze letterlijk 10x zo hoog dan bij DeGiro, maar dan val ik wel onder het Amerikaanse garantiestelsel voor brokers. Daarnaast wil ik graag een broker die voor mij automatisch maandelijks dezelfde order uitvoert (kopen van aandelen en obligatie ETF). Weet nog niet of Lynx dit ondersteunt of dat ik ergens anders moet gaan kijken.

Dit klinkt als een redelijk saaie strategie. Wil je niet iets met wat meer spanning/mogelijk hogere rendementen/etc.?
Ik zal eerlijk toegeven, dit is niet de meest dynamische strategie die er is. Omdat ik er voor een langere termijn in zit en er weinig (dagelijkse) aandacht aan wil geven, past deze strategie bij mij. Wellicht ga ik in die toekomst wat meer in de short/call/opties zitten. Echter, dit zal dan altijd lopen naast de strategie die hierboven staat.

Vragen:
- Wat is jullie mening over bovenstaande? Zijn er nog zaken die ik ben vergeten? Dingen die anders of beter kunnen?
- Welke broker biedt de optie om maandelijks automatisch ETF’s te kopen? Is vooral handig, kan het ook zelf doen met weinig moeite.
- Hoe moet ik de TER kosten zie die in rekening worden gebracht bij ETF’s? Dus stel, er wordt 0,5% in rekening gebracht als beheerkosten op een fonds van in totaal 1 miljoen euro. Dit is dan 50.000 euro per jaar. Hoe en wanneer wordt dit verrekend?
- Zijn er nog andere kosten naast de TER waar ik naar moet kijken?
- Ik kan maar weinig ETF's vinden voor obligaties die wereldwijd verspreid zijn, waarin zowel bedrijven als overheden zitten. Iemand hier nog goede tips?

Bronnen:
Zelf beleggen versus beleggingsfonds: http://www.z24.nl/geld/de...-beleggingsfondsen-632104
Planet Money – Episode 688: Briljant vs. Boring (http://www.npr.org/sectio...e-688-brilliant-vs-boring)
Beleggen is niet eng – Peter Siks en Manno van der Berg (https://www.bol.com/nl/p/...iet-eng/9200000035645315/)
Rekenhulp samenstellen aandelen versus obligaties: http://www.businesscontac...Beleggen-is-niet-eng.xlsx
Simon Cohen – Beschermd beleggen (nog mee bezig): https://www.bol.com/nl/p/...a-cohen/1001004007114596/
Last Night with John Oliver – Retirement Plans: YouTube: Last Week Tonight with John Oliver: Retirement Plans (HBO)
Nadelen/fouten bij handelen in ETF’s: http://www.investopedia.c...lfund/07/etf_downside.asp
http://www.investopedia.c...st-etf-misconceptions.asp
Kosten ETF's: http://www.morningstar.nl...van-beleggen-in-etfs.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:51
Lijkt me dat je aardig eind op de juiste weg bent, twee dingen waar je wel over moet nadenken:

* Naast TER is het ook belangrijk om te denken over hoe het zit qua belasting. Een ETF die gevestigd is in Ierland heeft andere eigenschappen dan een ETF die gevestigd zit in de VS of NL. In vergelijking met de TER kan een potentieel belastinglek significant zijn.

* Je moet je afvragen of het niet zinniger is om een groot deel van je obligatieportefeuille op een spaarrekening te zetten (en kijk naar de huidige yield to maturity ipv historisch rendement, dat zegt niks). De rente die je krijgt op obligaties bestaat uit de "risicovrije" rente plus een opslag voor de risico's die je loopt met de obligaties. De huidige risicovrije rente is negatief (zie obligaties Nederlandse staat) terwijl je nog een positief rendement krijgt op de spaarrekening/deposito's. Dan pak je mooi een stukje rendement zonder dat je de risico's loopt die je loopt bij een dergelijk fonds.

En een kleine voetnoot, de regel van percentage aandelen = 100 - leeftijd is een enigszins achterhaald concept. Dat is 100 jaar geleden een keer bedacht oid, maar sindsdien is bijv. de levensverwachting een stuk omhoog gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Hielko schreef op maandag 18 juli 2016 @ 15:13:
Lijkt me dat je aardig eind op de juiste weg bent, twee dingen waar je wel over moet nadenken:

* Naast TER is het ook belangrijk om te denken over hoe het zit qua belasting. Een ETF die gevestigd is in Ierland heeft andere eigenschappen dan een ETF die gevestigd zit in de VS of NL. In vergelijking met de TER kan een potentieel belastinglek significant zijn.
Dank, daar had ik nog niet naar gekeken. Heb je een rekenvoorbeeld of een site met meer informatie?
* Je moet je afvragen of het niet zinniger is om een groot deel van je obligatieportefeuille op een spaarrekening te zetten (en kijk naar de huidige yield to maturity ipv historisch rendement, dat zegt niks). De rente die je krijgt op obligaties bestaat uit de "risicovrije" rente plus een opslag voor de risico's die je loopt met de obligaties. De huidige risicovrije rente is negatief (zie obligaties Nederlandse staat) terwijl je nog een positief rendement krijgt op de spaarrekening/deposito's. Dan pak je mooi een stukje rendement zonder dat je de risico's loopt die je loopt bij een dergelijk fonds.
Ok, dus je geeft aan dat ik beter in deposito's kan investeren of een spaarrekening omdat dit een 'betrouwbaarder' rendement geeft dan een ETF met wereldwijde obligaties. Interessant, ga ik me in verdiepen.
En de huidige yield to maturity: wat is dat precies?
En een kleine voetnoot, de regel van percentage aandelen = 100 - leeftijd is een enigszins achterhaald concept. Dat is 100 jaar geleden een keer bedacht oid, maar sindsdien is bijv. de levensverwachting een stuk omhoog gegaan.
Toch zie ik het nog regelmatig terugkomen op investeringsblogs. Is er een andere stelregel die ik zou kunnen hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
Galactic schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:26:
[...]

Altijd wel momenten om in te stappen, dit jaar zijn er al 2 goede geweest. Er zal er nog wel een volgen. Zelf heb ik een aantal PUT's (DEC 2017) gekocht op WFC tijdens de Brexit. Het wil het niet direct in bezit, maar moest het onder de 40 dalen, dan zijn ze zeker welkom. Ondertussen leuke premie opstrijken. Maar ik verwacht niet dat ze deze koers zullen bereiken.
Wat is je broker? Volgens mij kan ik geen puts uitoefenen op Amerikaanse aandelen bij mijn broker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch zie ik het nog regelmatig terugkomen op investeringsblogs. Is er een andere stelregel die ik zou kunnen hanteren?
Graham in 'The Intelligent Investor' stelt dat alles tussen een 25/75 en 75/25 verdeling okee is, en (slechts) afhangt van de 'risk appetite' van het individu - en daarom constant blijft over de hele beleggingscarrière.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Anoniem: 519515 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:59:
[...]

Graham in 'The Intelligent Investor' stelt dat alles tussen een 25/75 en 75/25 verdeling okee is, en (slechts) afhangt van de 'risk appetite' van het individu - en daarom constant blijft over de hele beleggingscarrière.
Die moet ik nog lezen. Maar wel interessante quote want de risk appetite van een belegger kan gedurende zijn leven veranderen. Grofweg: jong = meer risico, oud = minder risico (tenzij je 0,0 pensioen hebt), kinderen erbij = matiger beleggen, etc.

Misschien het boek maar eens lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:16
[quote]Muncher schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:20:
[...]

Dank, daar had ik nog niet naar gekeken. Heb je een rekenvoorbeeld of een site met meer informatie?

[...]

www.trackerbelegger.nl heeft een aantal zeer uitgebreide blogs geschreven over dividendlekkage van NL, US en Ierse ETF's.

Als alternatief voor VT nemen velen (waaronder ik) een combi van VTI en VXUS, die hebben samen een lagere TER en een nog grotere spreiding dan VT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Ik had een perpetual obligatie in CHF, van Swiss Life

Uitgegeven in 2011, op papier een goede aankoop, coupon van 5,25%, goede rating voor het bedrijf, callable om de vijf jaar; ... op één detail had ik niet gelet ... fiscaliteit.

Toen de eerste coupon werd uitbetaald was het even schrikken. Want omdat het Zwitserse obligaties waren passeerde de fiscus twee keer. Eerst ging er Zwitserse roerende voorheffing vanaf, waarna de Belgische fiscus nog eens langskwam. Om uiteindelijk maar iets van 2,5% over te houden.

Eind vorig jaar was ik het beu, ik koop geen obligaties om twee belastingdiensten rijk te maken, dus ze gingen in de verkoop. Echter mijn bank (onderdeel van BNP Paribas Fortis) wou niet meteen meewerken, en de geringe liquiditeit zal ook wel meegespeeld hebben met als gevolg dat ze niet verkocht raakte.

Geen nood, het was niet dat ik het geld dringend nodig heb. Vandaag check ik mijn rekening daar (staat voornamelijk spaargeld geparkeerd) ... blijken ze 14 dagen terug toch verkocht te zijn :D

Ik pak verlies in CHF, maar met dank aan de Zwitserse centrale bank vorig jaar maak ik alsnog winst in EUR.

Heb ik dus een beetje onverwachts geld beschikbaar voor nieuwe obligatie aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Krijg je in België een voorheffing / bronbelasting niet terug en ook niet anderszins verrekenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Galactic schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:26:
[...]

Ik heb slecht nieuws voor je.

Je ontvangt geen leuke premie bij gekochte opties, je betaalt juist premie. En die loopt er langzaam uit (maar vanwege de lange looptijd, slechts heel langzaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Weet iemand waar belegingsrekeningen voor minderjarigen redelijk goedkoop mogelijk zijn? Nu is het eventueel sowieso complexer vanwege wettelijke vereisten, maar ik weet dat bijvoorbeeld Binck cs het in principe wel doet, maar die zijn vanwege gestegen kosten op minder actieve accounts minder interessant geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

begintmeta schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:27:
Weet iemand waar belegingsrekeningen voor minderjarigen redelijk goedkoop mogelijk zijn? Nu is het eventueel sowieso complexer vanwege wettelijke vereisten, maar ik weet dat bijvoorbeeld Binck cs het in principe wel doet, maar die zijn vanwege gestegen kosten op minder actieve accounts minder interessant geworden...
Geen probleem bij DeGiro. Ik ben geadviseerd een andere geboortedatum in te vullen. Als BSN en bankrekening maar kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 91034 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:27:
...

Geen probleem bij DeGiro. Ik ben geadviseerd een andere geboortedatum in te vullen. Als BSN en bankrekening maar kloppen.
:/ Lijkt me een vage gang van zaken moet ik zeggen. Zal eens nadere informatie inwinnen over of het ook 'normaal' kan.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 19-07-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
RouterJockey schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:30:
[...]

Wat is je broker? Volgens mij kan ik geen puts uitoefenen op Amerikaanse aandelen bij mijn broker
Bij zowat elke broker kan je toch handelen in opties? Zelf heb ik momenteel een Lynx account.
Anoniem: 91034 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:43:
[...]

Ik heb slecht nieuws voor je.

Je ontvangt geen leuke premie bij gekochte opties, je betaalt juist premie. En die loopt er langzaam uit (maar vanwege de lange looptijd, slechts heel langzaam).
Moet verkocht zijn natuurlijk, een short put.
Rukapul schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:38:
Krijg je in België een voorheffing / bronbelasting niet terug en ook niet anderszins verrekenbaar?
Je kan dat in veel gevallen helemaal niet recupereren. En als het wel kan, dan is het zo ingewikkeld dat het niet de moeite waard is. Je moet dan diverse exotische belastingformulieren invullen (bij de buitenlandse belastingdienst van het land waarin bedrijf is gevestigd). Extra kosten die je broker aanrekend. De kosten zijn vaak al hoger dan het te recupereren bedrag (denk aan 50 - 75 euro per uikering). Vaak kan je dan ook maar een klein deel recupereren (bijvoorbeeld de helf van de belastingen die zijn ingehouden).

Als je dus 1.000 euro aan dividend ontvangt. Er wordt 15% afgehouden en je kan daarvan 7,5% recupereren, zie je dat het niet rendabel is. Vooral in landen als Frankrijk is dat voor een Belg een probleem.

[ Voor 67% gewijzigd door Galactic op 19-07-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 10:18

DarkKnight

Narf

[...]

Uhm... dat lijkt mij níet de bedoeling.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
DarkKnight schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:58:
[...]

Uhm... dat lijkt mij níet de bedoeling.
Het gaat de broker er om dat een ouder na verliezen op de beurs niet het geld terug komt claimen omdat de orders gemaakt zijn door een minderjarige die niet juridisch bekwaam is.

Het lijkt me alleen niet handig als je straks een leuk vermogen hebt staan op een rekening waar de persoonsgegevens niet van kloppen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 14:57
[...]

Dit is echt wel het recept voor grote miserie straks :F

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-AzErTy- schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:17:
[...]

Dit is echt wel het recept voor grote miserie straks :F
Nee hoor, helemaal niet. Je bent geidentificeerd aan de hand van bsn en bankrekening nummer.

DeGiro is zo ingedekt. Als je komt zeuren dat je te jong en te handelingsonbekwaam was, en met speculaties verloren geld terug wilt : kansloos (en terecht).

Mijn zoontje van een paar maanden oud heeft ook een beleggingsrekening. Hij kan nog niet praten, maar zit al wel vol belegd in ETF's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Nintendo zojuist even uitgechecked :).

Mooie winst gepakt. Het was een risicotje voor korte termijn, maar denk dat de hype er zal uit zal zijn. Tenzij ze miljarden gaan verdienen op die microtransacties, maargoed dat risico aangaan vind ik een brug te ver.

[ Voor 4% gewijzigd door Squishie op 19-07-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 91034 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:27:
...
DeGiro is zo ingedekt. Als je komt zeuren dat je te jong en te handelingsonbekwaam was, en met speculaties verloren geld terug wilt : kansloos (en terecht).

Mijn zoontje van een paar maanden oud heeft ook een beleggingsrekening. Hij kan nog niet praten, maar zit al wel vol belegd in ETF's ;)
Normaalgesproken dekt een beleggingsinstelling dit toch in door te checken of degene die transacties uitvoert wat dat betreft handelingsbekwaam kan worden geacht te zijn, en of hij over het vermogen van de minderjarige mag beschikken? Ik weet ook nog steeds niet hoe BW 1:350 nou precies wel of niet van toepassing zou zijn (ook in het geval van ouderlijk gezag ipv voogdij), op zich is het vooral nodig om te voorkomen dat je kind later een schadevergoeding van je zou eisen...

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 19-07-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

begintmeta schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 15:48:
[...]

Normaalgesproken dekt een beleggingsinstelling dit toch in door te checken of degene die transacties uitvoert wat dat betreft handelingsbekwaam kan worden geacht te zijn, en of hij over het vermogen van de minderjarige mag beschikken? Ik weet ook nog steeds niet hoe BW 1:350 nou precies wel of niet van toepassing zou zijn (ook in het geval van ouderlijk gezag ipv voogdij), op zich is het vooral nodig om te voorkomen dat je kind later een schadevergoeding van je zou eisen...
Je klinkt als een eerstejaars, die het idee heeft dat hij indruk kan maken met dit soort loze teksten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 91034 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 19:55:
...
Je klinkt als een eerstejaars, die het idee heeft dat hij indruk kan maken met dit soort loze teksten.
Ik wacht dan ook vol verwachting op je uitleg over hoe het nou echt zit in de grotemensenwereld. Ik heb eerlijk gezegd wel mijn twijfels of degiro zich op de door jou beschreven manier voldoende zou hebben 'ingedekt', en los daarvan vraag ik me nog af hoe het precies zit omtrent bw 1:350

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 19-07-2016 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Vrienden van mij beleggen via MeesMan. Deze partij rekent 0,5% per jaar en 0,25% per transactie (https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/kosten). Deze kosten zijn al verrekend in de koersen en het rendement. Deze aantallen klinken vrij laag, maar ik heb moeite om voor te stellen hoe dit op de langere termijn uitpakt. Heeft iemand daar een goed voorbeeld van? Ik beleg nu bij DeGiro.

Ik ben opnieuw aan het kijken naar VTI en VXUS ipv VT op basis van de info van koksie en de blog waar hij aan refereert. Hoe kom ik erachter of een fonds haar dividend uitkeert of opnieuw investeert? Ik ben een aantal prospectussen aan het doornemen, maar kom er niet achter. Bijv. bij het Vanguard Total Stock Market ETF (VTI). https://personal.vanguard...ports/q850.pdf?2210114006.

[ Voor 34% gewijzigd door Muncher op 19-07-2016 21:03 ]

Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.