Welke beleggingsvorm raden jullie aan om te starten?
Ik heb momenteel letterlijk 100% van mijn kapitaal over verschillende spaarrekeningen gespreid. Een tijd geleden ging ik in ETF's instappen, maar toen wat getwijfeld. Ondertussen is de rente (niet erg verrassend) maar blijven zakken. Getrouwheid + basis brengen ze ongeveer allemaal 1% op. In combinatie met een de inflatie ben ik dus in mijn eigen vel aan het snijden. Al (te lang) aan het inlezen en ik zit nu met volgend plan:
Reserves
Een deel blijft op de spaarrekening(en) staan. Voorzieningen voor onverwachtige uitgaven, en uiteraard om een deel veiligheid in te bouwen
ETF
Daarnaast een stuk of 3 ETF's met voldoende spreiding. Ik denk momenteel aan
IWDA (US heavy), in combinatie met een EU heavy en een klein deel emerging markets (al lijkt de laatste mij niet zo verstandig).
Dividend growth stocks
Afsluitend zou nog een stuk of 10 dividend "all stars" kopen met de bedoeling om deze te gaan herinvesteren. Hoofdzakelijk blue chip. Momenteel heb ik deze in gedachten:
Dat is zo een beetje mijn lange termijn plan. De 2 grote vragen waar ik nu mee zit is natuurlijk waar ik mee begin, en welk % ik waar ga investeren. ETF's zijn laagdrempelig, maar eenmaal je er hebt ingetekend stopt het verhaal zo wel een beetje aangezien het passief beleggen is en je vooral op langere termijn (5-10j) je er (hopelijk) voordeel uit zal halen.
Ik voel me er ook niet echt lekker bij om als rookie direct grote bedragen in aandelen te pompen. Anderzijds kan je ook moeilijk met 1 of 2 dividend stocks beginnen aangezien je dan 0 diversificatie hebt.
Afsluitend: Ik zit (binnenkort) bij Binck. Stel ik koop morgen aandeel X:
- Transactiekost: 7.25 EUR (of meer afhankelijk van bedrag & beurs)
- Beurstaks: 0.27%

- Buitenlandse bronbelasting: X% (afhankelijk van oorsprong)
Zie ik nog bepaalde kosten over het hoofd?