Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.656 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
KoningPaulus schreef op maandag 11 april 2016 @ 19:08:
[...]

DEGIRO_Beleggingsfondsen_Kernselectie Deze doel je op vermoed ik? Hier staat-ie niet bij in ieder geval.
Dus is het voordeliger om via triodos zelf te beleggen, begrijp ik dat goed?
Zo nauwkeurig heb ik er in het verleden niet naar gekeken. In veel gevallen is het zelfs gratis bij de aanbieder zelf. Daar staat tegenover dat het vaak veel omslachtiger is met rekening openen, overmaken tussen rekeningen, etc.

Ik heb het gewoon via Lynx/IB gekocht en verkocht met een paar euro transactiekosten. Groot nadeel daar is dat orders maar in een heel klein dagelijks tijdvenster ingelegd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben mij aan het inlezen in turbo's, maar ik snap niet helemaal waarom ik de hefboom niet kan reproduceren. Voor de euro-aandelen kloppen ze allemaal exact, maar voor de dollar-aandelen kom ik tot een verschil van 15%. Zit er hier een koersverschil in verwerkt en hoe heeft dat dan inpakt op de hefboom?

Edit:
De rekenfout gevonden. De laat is in Euro en de prijs in dollar dus er moest nog een koersconversie overheen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2016 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
Toch best blij dat ik de gok heb genomen met de emissie van MT.... Was de grote verliezer van mijn portefeuille maar dat is in korte tijd omgedraaid. Het kan verkeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Ascension schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:52:
Toch best blij dat ik de gok heb genomen met de emissie van MT.... Was de grote verliezer van mijn portefeuille maar dat is in korte tijd omgedraaid. Het kan verkeren!
Same here! Was weliswaar niet de grootste verliezer in mijn portefeuille (Fagron en Delta Lloyd kunnen er ook wat van :) ) maar heel lekker ging het ook niet. Nu staan ze er voor mij weer goed bij. Dan nog blijft het, zoals je zegt, een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Wel een interessant stukje over de interne matching.

Wel een beetje wij van WC-eend gehalte...

https://www.degiro.se/dat...ply_DEGIRO_11-04-2016.pdf

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Piper schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:26:
[...]

ABN is te duur. Wil je gemak en maandelijks inleggen dan is Meesman erg makkelijk en goedkoper dan de ABN. Via deGiro kan het nog iets goedkoper, maar lenen ze je aandelen uit. Hoe wenselijk dat is verschillen de meningen over. Binck kan ook nog. Ik zou ABN in ieder geval links laten liggen, geen meerwaarde.
Meesman 0.5% lopende kosten en ABN heeft 0.36% jaarlijkse kosten (0.2% aankoop), dus ABN is na 1 jaar al goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:46

Piper

No guts, no glory

Hbeez schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:03:
[...]

Meesman 0.5% lopende kosten en ABN heeft 0.36% jaarlijkse kosten (0.2% aankoop), dus ABN is na 1 jaar al goedkoper.
Alleen komen er bij de ABN ook nog kosten van het beleggingsfonds zelf bij.

Voor zover ik weet heeft de ABN geen fondsen met een TER lager dan 0,14% maar ik heb ze niet allemaal doorgekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Ik wil zelf eigenlijk gespreid instappen met Binck, maar met transactiekosten van 6,50+0,1% en minimale transactiekosten moet je eigenlijk 3500 euro per keer inleggen, wil je niet dat de transactiekosten richting de 1% gaan.. kosten voor ETF's zijn hetzelfde. Ik stap al via Meesman gespreid in, maar uiteindelijk wil ik meer variatie in m'n portfolio aanbrengen dan alleen Meesman. Hoe stappen jullie gespreid in zonder je scheel te betalen aan transactiekosten?

[ Voor 7% gewijzigd door Hbeez op 14-04-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
transactiekosten zijn inderdaad best hoog, maar zijn wel eenmalig (tweemalig!) voor buy en hold.

Aan de ene kant wil je regelmatig inleggen (want wat geld beschikbaar), en aan de andere kant wil je je geld eerst wat opsparen om zo lagere transactiekosten te hebben. Er is dus een optimaal punt dat afhankelijk is van je verwachte return.

dit tooltje heb ik gemaakt om te kiezen tussen maandelijks, kwartaal, of jaarlijks inleggen.
http://indexample.com/regular-investment-optimalisation/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Met Meesman kan je al behoorlijk spreiden, wereldwijd bevat zo uit m'n hoofd 1600 aandelen, dat is al best een spreiding. Je kunt evt nog afwisselen met obligaties/opkomende markten etc, hoeveel spreiding zoek je?

Ik leg ook nog niet genoeg in om over te stappen naar Binck. Betaal ook nog geen VRH dus dan zit ik prima bij Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Hbeez schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:33:
Ik wil zelf eigenlijk gespreid instappen met Binck, maar met transactiekosten van 6,50+0,1% en minimale transactiekosten moet je eigenlijk 3500 euro per keer inleggen, wil je niet dat de transactiekosten richting de 1% gaan.. kosten voor ETF's zijn hetzelfde. Ik stap al via Meesman gespreid in, maar uiteindelijk wil ik meer variatie in m'n portfolio aanbrengen dan alleen Meesman. Hoe stappen jullie gespreid in zonder je scheel te betalen aan transactiekosten?
Vergeet niet dat je de transactiekosten enkel hebt als je aankoop maakt danwel verkoopt.

Stel 20 jaar onder buy&hold, 100 euro inleggen:

- Zelf aankoop doen maakt 6,50 + 0,1% = 6,60 kosten in totaal. Dan nog de ETF kosten van zeg 0,2% erbij over 20 jaar is nog eens 4 euro. Totale kosten 10,60.

- Meesman is 0,25% over inleg + 0,5%/jaar betaal je in totaal 10.25 euro.

Dus staar je niet enkel blind om een hoog beginbedrag. Kan afschrikken, maar de lagere lopende kosten (welke afhankelijk zijn van de koers, niet de originele inleg!!) kan het zeer interessant maken als je 'hold' periode lang genoeg is om toch voor relatief hoge transactiekosten te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Xanaroth schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:37:
...
- Zelf aankoop doen maakt 6,50 + 0,1% = 6,60 kosten in totaal. ...
Hanteert Binck eigenlijk geen minimum van 10€?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:39

icecreamfarmer

en het is

begintmeta schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:42:
[...]

Hanteert Binck eigenlijk geen minimum van 10€?
Yep.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg een extra beleggingrekening bij Lynx te openen. Ik heb er al een eentje bij Binck. Wat is jullie ervaring met Lynx? Valt het onder het depositogarantiestelsel? Verborgen kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Beleggingen vallen nooit onder depositogarantiestelsel. Misschien Cash wel maar dat staat vast wel vermeld, ik verwacht het persoonlijk niet omdat het een echte broker is.

[ Voor 51% gewijzigd door Zenix op 15-04-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegoeden aangehouden bij Binck bijvoorbeeld wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56

zomertje

Barisax knorretje

Hbeez schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:33:
Binck heeft ook fundcoach, dan kun je maandelijks inleggen zonder kosten. Heb je gelijk je spreiding :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ja, dat is een bank. DeGiro,Lynx bijvoorbeeld zijn brokers. Maar maakt verder weinig uit gewoon niet teveel Cash aanhouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 15-04-2016 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:36
koksie schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:55:
[...]

Ik heb hier een keer over gemaild met De Giro, het antwoord was: "De termijn van de ‘fair use policy’ loopt per kalendermaand, dat wil zeggen wanneer u op 29 oktober een transactie heeft gedaan dan kunt u op 1 november weer een gratis transactie doen."
Ik heb het voor alle zekerheid ook nog even nagevraagd bij De Giro en heb inderdaad hetzelfde antwoord gekregen:

"Er wordt inderdaad zoals u aangeeft uitgegaan van de kalendermaand. U zou dus inderdaad aan het eind van de maand kosteloos een transactie kunnen doen in een bepaald product uit de kernselectie, en begin volgende maand weer kosteloos een transactie doen in hetzelfde product.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

zomertje schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:04:
[...]

Binck heeft ook fundcoach, dan kun je maandelijks inleggen zonder kosten. Heb je gelijk je spreiding :)
Dan zit je, op de eerste 3 maanden na, al aan minstens 60,= bewaarkosten per jaar. Als je net begint en met kleine bedragen maandelijks in wil stappen is Meesman niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Blauwschaap schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:22:
[...]

Ik heb het voor alle zekerheid ook nog even nagevraagd bij De Giro en heb inderdaad hetzelfde antwoord gekregen:

"Er wordt inderdaad zoals u aangeeft uitgegaan van de kalendermaand. U zou dus inderdaad aan het eind van de maand kosteloos een transactie kunnen doen in een bepaald product uit de kernselectie, en begin volgende maand weer kosteloos een transactie doen in hetzelfde product.."
Ok duidelijk! Bedankt voor het navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 12:43
Welke beleggingsvorm raden jullie aan om te starten?

Ik heb momenteel letterlijk 100% van mijn kapitaal over verschillende spaarrekeningen gespreid. Een tijd geleden ging ik in ETF's instappen, maar toen wat getwijfeld. Ondertussen is de rente (niet erg verrassend) maar blijven zakken. Getrouwheid + basis brengen ze ongeveer allemaal 1% op. In combinatie met een de inflatie ben ik dus in mijn eigen vel aan het snijden. Al (te lang) aan het inlezen en ik zit nu met volgend plan:

Reserves
Een deel blijft op de spaarrekening(en) staan. Voorzieningen voor onverwachtige uitgaven, en uiteraard om een deel veiligheid in te bouwen

ETF
Daarnaast een stuk of 3 ETF's met voldoende spreiding. Ik denk momenteel aan IWDA (US heavy), in combinatie met een EU heavy en een klein deel emerging markets (al lijkt de laatste mij niet zo verstandig).

Dividend growth stocks
Afsluitend zou nog een stuk of 10 dividend "all stars" kopen met de bedoeling om deze te gaan herinvesteren. Hoofdzakelijk blue chip. Momenteel heb ik deze in gedachten:Dat is zo een beetje mijn lange termijn plan. De 2 grote vragen waar ik nu mee zit is natuurlijk waar ik mee begin, en welk % ik waar ga investeren. ETF's zijn laagdrempelig, maar eenmaal je er hebt ingetekend stopt het verhaal zo wel een beetje aangezien het passief beleggen is en je vooral op langere termijn (5-10j) je er (hopelijk) voordeel uit zal halen.

Ik voel me er ook niet echt lekker bij om als rookie direct grote bedragen in aandelen te pompen. Anderzijds kan je ook moeilijk met 1 of 2 dividend stocks beginnen aangezien je dan 0 diversificatie hebt.

Afsluitend: Ik zit (binnenkort) bij Binck. Stel ik koop morgen aandeel X:
  • Transactiekost: 7.25 EUR (of meer afhankelijk van bedrag & beurs)
  • Beurstaks: 0.27% :)B
  • Buitenlandse bronbelasting: X% (afhankelijk van oorsprong)
Zie ik nog bepaalde kosten over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 14:03
Transactiekosten moet je 2x doen. Je moet het immers ook ooit weer een keer verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Uhm... dit zie ik links op mijn www.degiro.nl?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YxbauPVm.png

Fout op de website?

[ Voor 9% gewijzigd door chronoz op 17-04-2016 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Waarom die blue chip aandelen aanschaffen? Deze hebben ook al een overwicht in de ETF's. Als je graag extra dividend wilt hebben neem dan een dividend ETF. Daarnaast zou ik emerging markets zeker niet links laten liggen, ze zijn het afgelopen jaar behoorlijk gedaald, veel kenners zeggen zelfs dat het goed moment is om in te stappen bij emerging markets, of dat echt zo is dat kan niemand natuurlijk zeggen. http://www.ishares.com/nl...ing-markets-imi-ucits-etf als je bij IShares wilt blijven kan je die bijvoorbeeld nemen. Of je neemt Vanguard All-World http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000YXJO dan ben je gelijk klaar, hoef je niet te kijken naar een verdeling.

Verder geef je aan dat je IWDA wilt gaan nemen en een EU heavy ETF. Je bent op de hoogte dat die EU aandelen die je wilt aanschaffen ook binnen IWDA aanwezig zijn? Daardoor heb je wel overlap, als je dat wilt vermijden dan zou ik een small caps EU ETF kopen, want IWDA is large caps. Heb je ook gekeken naar Amerikaanse ETF's? Ik weet niet of België ook een verdrag heeft met de Verenigde Staten?

Persoonlijk snap ik ook niet dat mensen naar Binck gaan terwijl DEGIRO of Lynx een stuk goedkoper zijn. Je kan bijvoorbeeld al je aankopen doen bij DEGIRO in eerste instantie en een jaar aanhouden. En dan bijvoorbeeld je portefeuille overboeken naar Lynx( tot 200 euro hoef je niks te betalen bij overboeken) Als je bijvoorbeeld niet bij een partij als DEGIRO wilt blijven.

Ik zou het als beginner gewoon lekker simpel houden.
chronoz schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:31:
[afbeelding]

Fout op de website?
Nieuwe crisis komt eraan! :+ Ik heb het ook

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 17-04-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
chronoz schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:31:
[afbeelding]

Fout op de website?
http://www.iex.nl/ laat dit de hele dag al zien. Wellicht een reactie op het feit dat Iran niet aan tafel zit vandaag. We merken het morgen wel. Technisch foutje zeggen ze.

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 17-04-2016 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Is gewoon een fout - beurzen zijn helemaal niet open en er is (dus) ook geen future handel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 12:43
Zenix schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:31:
Waarom die blue chip aandelen aanschaffen? Deze hebben ook al een overwicht in de ETF's. Als je graag extra dividend wilt hebben neem dan een dividend ETF. Daarnaast zou ik emerging markets zeker niet links laten liggen, ze zijn het afgelopen jaar behoorlijk gedaald, veel kenners zeggen zelfs dat het goed moment is om in te stappen bij emerging markets, of dat echt zo is dat kan niemand natuurlijk zeggen. http://www.ishares.com/nl...ing-markets-imi-ucits-etf als je bij IShares wilt blijven kan je die bijvoorbeeld nemen. Of je neemt Vanguard All-World http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000YXJO dan ben je gelijk klaar, hoef je niet te kijken naar een verdeling.

Verder geef je aan dat je IWDA wilt gaan nemen en een EU heavy ETF. Je bent op de hoogte dat die EU aandelen die je wilt aanschaffen ook binnen IWDA aanwezig zijn? Daardoor heb je wel overlap, als je dat wilt vermijden dan zou ik een small caps EU ETF kopen, want IWDA is large caps. Heb je ook gekeken naar Amerikaanse ETF's? Ik weet niet of België ook een verdrag heeft met de Verenigde Staten?

Persoonlijk snap ik ook niet dat mensen naar Binck gaan terwijl DEGIRO of Lynx een stuk goedkoper zijn. Je kan bijvoorbeeld al je aankopen doen bij DEGIRO in eerste instantie en een jaar aanhouden. En dan bijvoorbeeld je portefeuille overboeken naar Lynx( tot 200 euro hoef je niks te betalen bij overboeken) Als je bijvoorbeeld niet bij een partij als DEGIRO wilt blijven.

Ik zou het als beginner gewoon lekker simpel houden.
Vanguard is niet zo interessant als Belg zijnde. Er moet eigenlijk voldaan worden aan volgende voorwaarden:
  • Domicilie in land zonder bronheffing (bvb Ierland) -> iShares
  • Geen uitkering van dividend -> Capitalising
Zijn meerdere afzonderlijke ETF's niet beter dan 1 "World" ETF? Zo heb je maximale exposure.

En waarom die blue chips? Het hele idee van dividend growth stocks spreekt mij wel aan. Daarnaast zijn de meeste aandelen die ik aanhaal vrij defensief. Ik verkies trouwens Binck omdat ik er gratis 100 EUR transactietegoed krijg, en daarnaast hebben ze blijkelijk een erg goede support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zenix schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:31:

[...]

Nieuwe crisis komt eraan! :+ Ik heb het ook
Ik denk dat je zelf al genoeg reden geeft om niet bij DeGiro te zitten; een broker die koersen niet eens juist weer kan geven ga ik echt niet een zak effecten geven. Doorzoek vooral ook eens dit topic, dit is namelijk niet de enige keer dat ze iets raars flikken. Heel ver van weg blijven.

Lynx hoor ik weinig negatiefs over, behalve dat de software vrij ingewikkeld is.
SanderH_ schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:35:
[...]

Zijn meerdere afzonderlijke ETF's niet beter dan 1 "World" ETF? Zo heb je maximale exposure.
Ik neem aan dat je 'spreiding' bedoelt in plaats van 'exposure'? En nee, dat hangt er maar net vanaf.

[ Voor 14% gewijzigd door Cocytus op 17-04-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

pirke schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:16:
[...]

http://www.iex.nl/ laat dit de hele dag al zien. Wellicht een reactie op het feit dat Iran niet aan tafel zit vandaag. We merken het morgen wel. Technisch foutje zeggen ze.
Volgens mij een issue bij Commerzbank. Gebruiken ze allebei.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

SanderH_ schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:35:
[...]

Vanguard is niet zo interessant als Belg zijnde. Er moet eigenlijk voldaan worden aan volgende voorwaarden:
  • Domicilie in land zonder bronheffing (bvb Ierland) -> iShares
  • Geen uitkering van dividend -> Capitalising

En waarom die blue chips? Het hele idee van dividend growth stocks spreekt mij wel aan. Daarnaast zijn de meeste aandelen die ik aanhaal vrij defensief. Ik verkies trouwens Binck omdat ik er gratis 100 EUR transactietegoed krijg, en daarnaast hebben ze blijkelijk een erg goede support.
Nee die All-World die ik aangaf is Large caps net zoals IWDA, maar dan ook met emerging markets erbij. Komt dus op hetzelfde neer. Maar gezien dividend België kan je beter die combo nemen die ik eerder aangaf en dan maximaal 20% emerging markets.

Ja maar heb je dat wel nodig als beginner? Die aandelen zitten ook in je ETF en dan heb je weer probleem met divenduitkerinngen, terwijl je dat via die ETF juist wilt vermijden.

Als die 100 euro tegoed op is dan zou ik switchen naar Lynx. Die hebben ook een Belgische afdeling, met goede support. Het kan wel iets ingewikkelder zijn in het begin, maar jij hebt je goed ingelezen. Dan is dat geen probleem.
Cocytus schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:08:
[...]

Ik denk dat je zelf al genoeg reden geeft om niet bij DeGiro te zitten; een broker die koersen niet eens juist weer kan geven ga ik echt niet een zak effecten geven. Doorzoek vooral ook eens dit topic, dit is namelijk niet de enige keer dat ze iets raars flikken. Heel ver van weg blijven.
Ik zit er al een tijd. Er zijn zeker nadelen bij, maar het is niet zo dat je aandelen daar minder veilig zouden zijn. Ik volg dit topic al een stuk langer en ben daar van op de hoogte. Alsnog is degiro een goede optie omdat ze simpelweg de goedkoopste zijn. Die strategie die ik aangaf kan je goed gebruiken om de initiële transactiekosten te vermijden.

Verder staan ze gewoon onder toezicht, het is geen Plus500 ofzo.

[ Voor 21% gewijzigd door Zenix op 18-04-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterfles
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-05-2021
SanderH_ schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:56:
Welke beleggingsvorm raden jullie aan om te starten?

......
Mijn advies als je wilt beginnen met beleggen. Hou het dicht bij huis. Dus de Nederlandse markt evt de Europese.

Heb ook een aantal Europese dividend ETF's. Die keren niet meer uit dan de AEX etf van Ishares.

Ook in Nederland liggen er genoeg beleggingskansen. Je bent sneller instaat om een gevoel te krijgen betreft de Nederlandse markt. En je zit niet met valuta schommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees dat DeGiro de kosten voor uitboeken verhoogd heeft. Vertienvoudigd zelfs. Sneaky.

http://beleggenmetetf.nl/...ro-is-het-echt-zo-slecht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waterfles schreef op maandag 18 april 2016 @ 12:50:
[...]

Mijn advies als je wilt beginnen met beleggen. Hou het dicht bij huis. Dus de Nederlandse markt evt de Europese.

Heb ook een aantal Europese dividend ETF's. Die keren niet meer uit dan de AEX etf van Ishares.

Ook in Nederland liggen er genoeg beleggingskansen. Je bent sneller instaat om een gevoel te krijgen betreft de Nederlandse markt. En je zit niet met valuta schommelingen.
Slecht advies. Koop gewoon een wereldwijde ETF. Minder nodeloos risico. De AEX volgen, dat doet echt helemaal niemand. En terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:49:
Ik lees dat DeGiro de kosten voor uitboeken verhoogd heeft. Vertienvoudigd zelfs. Sneaky.

http://beleggenmetetf.nl/...ro-is-het-echt-zo-slecht/
Damn, 100 euro per positie die je over wilt boeken. Ze zijn echt wanhopig om te zorgen dat er niemand op korte termijn weggaat. Gewoon positie verkopen, cash overboeken en nieuwe positie aankopen is 'maar' 10-20 euro.

Dat klinkt echt als iets wat elk moment kan omvallen, waarom zou je anders dergelijke wanhoopspoging doen om leegloop te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanaroth schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:55:
[...]

Damn, 100 euro per positie die je over wilt boeken. Ze zijn echt wanhopig om te zorgen dat er niemand op korte termijn weggaat. Gewoon positie verkopen, cash overboeken en nieuwe positie aankopen is 'maar' 10-20 euro.

Dat klinkt echt als iets wat elk moment kan omvallen, waarom zou je anders dergelijke wanhoopspoging doen om leegloop te voorkomen?
Ik snap het ook niet. En ook in het geheim. Dit is zo'n slechte PR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Inderdaad na dat vorige verhaal met die opzetten handelingsmogelijkheden kan ik ook echt niet meer adviseren om bij die partij te gaan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterfles
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:50:
[...]

Slecht advies. Koop gewoon een wereldwijde ETF. Minder nodeloos risico. De AEX volgen, dat doet echt helemaal niemand. En terecht.
Lol. Daar ben ik het dus totaal niet mee eens.

Nederlandse markt is 100x beter te volgen dan de wereldwijde markt.

World market index etf kopen, hold en buy is alleen hopen dat het ooit boven je gemiddelde aankoopprijs komt.
De AEX heeft net als de world market index etf ook zijn up and down trends. Alleen is de AEX markt beter te volgen.

En trouwens met mij, zijn er ook een hoop professionele belegers die alleen de Nederlandse markt volgen. Neem Jim Tehupuring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waterfles schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:46:
[...]

Wat valt er precies te volgen dan? Wat ga je doen met je gevolgde dingen?
World market index etf kopen, hold en buy is alleen hopen dat het ooit boven je gemiddelde aankoopprijs komt.
Ik merk het al, je bent een van de vele Nederlanders zonder verstand van beleggen. Je ziet beleggen als een soort gokspelletje?
En trouwens met mij, zijn er ook een hoop professionele belegers die alleen de Nederlandse markt volgen. Neem Jim Tehupuring
Ik ben een professionele belegger. Jim is dat niet. Hji heeft er ook weinig verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

waterfles schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:46:
[...]

De AEX heeft net als de world market index etf ook zijn up and down trends. Alleen is de AEX markt beter te volgen.

Wat je zegt kan je ook over de AEX zeggen. Waarom is de AEX makkelijker te volgen? Dan zou je ook kunnen zeggen dat één aandeel beter te volgen is, want dat is nog beter te volgen. Alleen omdat het minder aandelen heeft? Het gewicht van de grote jongens zal in een index bij de AEX ook meer effect hebben dan de grotere jongens in een wereldwijde ETF.
Wat professionele beleggers doen interessant mij persoonlijk weinig. Daarvan zijn er ook genoeg die fouten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Bij de AEX investeer je maar in 25 bedrijven, dat is niet echt goede risicospreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterfles
Ieder zijn strategie. Heb niet zo zin om inhoudelijk op macondo te reageren, omdat hij ook op fok.nl zich zelf nogal hoog heeft zitten.
Genoeg Nederlandse professionele beleggers die zich alleen richten op de Nederlandse markt en ik ga daarin mee.
Ik heb een beter gevoel bij de Nederlandse markt en de bedrijven, dan in de wereld economie.
Volgens mij is dat ook één van de punten die Waren Buffet hanteer, het kennen van de bedrijven waarin je belegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterfles
chronoz schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:00:
Bij de AEX investeer je maar in 25 bedrijven, dat is niet echt goede risicospreiding.
Als je maandelijks belegd, zit je risicospreiding daar al in.

En wil jij meer als 25 bedrijven volgen? Kost teveel tijd. Of je moet niet werken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waterfles schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:02:
Ieder zijn strategie. Heb niet zo zin om inhoudelijk op macondo te reageren, omdat hij ook op fok.nl zich zelf nogal hoog heeft zitten.
Genoeg Nederlandse professionele beleggers die zich alleen richten op de Nederlandse markt en ik ga daarin mee.
Ik heb een beter gevoel bij de Nederlandse markt en de bedrijven, dan in de wereld economie.
Volgens mij is dat ook één van de punten die Waren Buffet hanteer, het kennen van de bedrijven waarin je belegd.
Je ontwijkt de vraag. Wat wil je doen met volgen? Verkopen op de top en dan weer terugkopen op de bodem? Serieus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterfles
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:04:
[...]

Je ontwijkt de vraag. Wat wil je doen met volgen? Verkopen op de top en dan weer terugkopen op de bodem? Serieus?
Ahhh het liefst wel. :)
Maarja wie weet wanneer de bodem of top is gezet.
Dus nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:53:
Jim is dat niet. Hji heeft er ook weinig verstand van.
Jij zegt het, ik dacht het al jaren :D

Wat was ik verbaasd dat die prater van Alex ineens ergens opdook in een hoedanigheid als belegger / expert. Zie je ineens die kop op RTL Z opduiken :F De ene na de andere holle frase.

Als je bv op z'n Linkedin kijkt dan zie je ook voornamelijk marketing en sales. En dat past keurig in het verlengde van de seminar's die hij bij Alex verzorgde en andere rollen waar praten de belangrijkste kwaliteit is.

Vraag me echt af of die ook significant met eigen geld belegt.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2016 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:30

Don Quijote

El Magnifico

waterfles schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:03:
[...]

Als je maandelijks belegd, zit je risicospreiding daar al in.

En wil jij meer als 25 bedrijven volgen? Kost teveel tijd. Of je moet niet werken etc.
Wat? Volgens mij haal je nu wat dingen door de war. Met het investeren in 25 Nederlandse bedrijven heb je nog niet bepaald alle unsystematic risk weggenomen.

Gespreid instappen is verder wellicht prettig voor je gemoedstoestand, maar heeft een lager verwacht rendement dan lump-sum instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waterfles schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:13:
[...]

Ahhh het liefst wel. :)
Maarja wie weet wanneer de bodem of top is gezet.
Dus nee
Dus heeft het geen enkele zin de markt te willen "volgen". Het idee van een ETF is dat je het koopt en lekker op de plank legt. Geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterfles
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:23:
[...]

Dus heeft het geen enkele zin de markt te willen "volgen". Het idee van een ETF is dat je het koopt en lekker op de plank legt. Geen omkijken meer naar.
Ja dat is een strategie idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Had DEGIRO nog mail gestuurd waarom ze weer geen tariefwijzigingen communiceren en waarom het 10x duurder is geworden:
''Wij bieden u bij DeGiro de mogelijkheid om te handelen aan uiterst voordelige tarieven. Onze transactiekosten kunnen wij dermate laag houden doordat wij steeds bezig zijn onze bedrijfsprocessen te optimaliseren. Het overboeken van effecten is doorgaans een uiterst arbeidsintensieve en kostelijke zaak. Door de kosten voor het overboeken van effecten te verhogen, trachten wij klanten een extra stimulus te geven om deze overboeking zelf te faciliteren. Dit is mogelijk door de posities te liquideren en vervolgens de gelden terug te boeken naar uw tegenrekening.

Klanten die wensen over te boeken naar een andere partij worden overigens altijd telefonisch gecontacteerd over deze kost. ''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:29
Doen ze toch knap, eerst wat reclame en dan een soort van antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tja, en als je een béétje portefeuille (al dan niet met buitenlandse effecten) hebt, ben je gewoon genaaid want dan is ver- en aankopen duurder dan overboeken was (of zelfs nu is), nog los van het koersrisico dat je bij iets simpels als overboeken portefeuille niet zou hoeven lopen. Bevestigt maar weer dat DeGiro voor klein bier-beleggers is. Ben je serieus dan zoek je een serieuze partij.

[ Voor 36% gewijzigd door Cocytus op 20-04-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
DeGiro kennende kun je zelfs niet uitsluiten dat op een dag de kosten voor een verkooptransactie flink hoger worden.

Je zou daar toch product owner zijn en verantwoordelijk voor het gepruts en wanorde.

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2016 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Het voorkomt dat mensen gratis ETFs en goedkoop aandelen aankopen bij DeGiro en als ze een leuk mandje hebben dit ergens anders gaan stallen. Ik snap ze wel. Netjes is het niet, maar wel begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo doe ik het :)

Maandelijkse aankoop bij degrio van etf gratis en bij een bepaald bedrag overboeken naar mijn bolero account. Doet dit wel zelf door te kopen en verkopen op zelfde moment.

Denk dat velen dit doen en snap ook wel dat ze dit willen tegengaan. Velen wellicht laten overzetten door degiro door de acties bij verschillende brokers. Dit is een reactie hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:39

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 07:51:

Maandelijkse aankoop bij degrio van etf gratis en bij een bepaald bedrag overboeken naar mijn bolero account. Doet dit wel zelf door te kopen en verkopen op zelfde moment.

Denk dat velen dit doen en snap ook wel dat ze dit willen tegengaan. Velen wellicht laten overzetten door degiro door de acties bij verschillende brokers. Dit is een reactie hierop.
Huh wat is het nut dan :?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 07:51:

Dus dan heb je alsnog de transactiekosten...

Ga dan gewoon van maandelijks naar bv kwartaalinleg direct bij je andere account. Heb je hetzelfde effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanaroth schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:35:
[...]

Dus dan heb je alsnog de transactiekosten...

Ga dan gewoon van maandelijks naar bv kwartaalinleg direct bij je andere account. Heb je hetzelfde effect?
Ik heb gewoon geen zo'n budget zoals de meesten hier.
Ik beleg 200euro per maand.

Als ik dit met bolero doe betaal ik 7,5euro transactiekosten. Nu doe ik die 200euro inleg gratis bij degiro maandelijks en schrijf ik 1x per jaar de 2400 euro in één keer over naar bolero.

Dus 1x transactiekosten van 7,5euro ipv 12x7,5 euro. Lijkt me toch een verschil.

Heb dit deze maand voor de eerste keer gedaan terwijl er een actie lopende is bij Bolero dat je transactiekosten terugkrijgt (transactie tegoed) bij het kopen van een etf.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2016 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Wat zijn jullie ervaringen met Brand New Day?
Heb daar een beleggingsrekening sinds maart 2015 lopen. Momenteel is het rendement -3,5%.

Ik heb ongeveer 50/50 op het volgende.
BND Euro Obligatie Indexfonds
BND Duurzaam Wereld Indexfonds

Als ik kijk naar de fondsen van BND hebben ze over 2015 bijna allemaal in de - gedraaid.
Wat is wijsheid?

Ik wil niet veel risico lopen. Dus het gaat voornamelijk in obligaties zitten.
Maar bij BND gaat het alleen berg afwaarts. Hoe zit dit bij de andere aanbieders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:28
Ik heb zelf via Robein.nl (indexbeleggen) en Binck (zelf beleggen) over 2015 respectievelijk ±7% en ±2% winst gemaakt, maar het rendement over 2016 tot nu toe is ook bijna allemaal minnetjes :)

Voor zover ik kan zien (en ik heb er niet héél veel verstand van) zijn een hoop obligaties ook alles behalve prettig om nu te kopen aangezien ze in de min lijken te staan, behalve bedrijfsobligaties geloof ik. Ik heb zelf ETF's en een aantal gewone aandelen die dividend uitkeren, en dat bevalt me op zich prima. Maar beleggen = risico, hoe weinig ook, onafhankelijk of je nu aandelen of obligaties koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timskiej schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:57:
Wat zijn jullie ervaringen met Brand New Day?
Heb daar een beleggingsrekening sinds maart 2015 lopen. Momenteel is het rendement -3,5%.

Ik heb ongeveer 50/50 op het volgende.
BND Euro Obligatie Indexfonds
BND Duurzaam Wereld Indexfonds

Als ik kijk naar de fondsen van BND hebben ze over 2015 bijna allemaal in de - gedraaid.
Wat is wijsheid?

Ik wil niet veel risico lopen. Dus het gaat voornamelijk in obligaties zitten.
Maar bij BND gaat het alleen berg afwaarts. Hoe zit dit bij de andere aanbieders?
Wacht maar tot de spaarrente ooit gaat oplopen. Kijken of je dan nog zo blij bent met een obligatiefonds. Hoezo weinig risico? Dit is een misvatting dat obligaties geen of weinig risico geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pirke schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:53:
Het voorkomt dat mensen gratis ETFs en goedkoop aandelen aankopen bij DeGiro en als ze een leuk mandje hebben dit ergens anders gaan stallen. Ik snap ze wel. Netjes is het niet, maar wel begrijpelijk.
Makkelijk op te lossen. Je verkoopt je mandje, boekt gelden naar de andere beleggingsrekening en koopt daar weer hetzelfde aan. Ok, zal niet dezelfde koers zijn maar in 1 of 2 dagen zal dat niet zo'n vaart lopen. Kosten verkoop de Giro zijn dan €0,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Dan blijven simpele ETF's toch wel makkelijk als je bijvoorbeeld twee ETF's hebt voor de hele werld kan je gewoon nog overboeken bijvoorbeeld naar Lynx, die vergoeden tot 200 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:44:
[...]

Makkelijk op te lossen. Je verkoopt je mandje, boekt gelden naar de andere beleggingsrekening en koopt daar weer hetzelfde aan. Ok, zal niet dezelfde koers zijn maar in 1 of 2 dagen zal dat niet zo'n vaart lopen. Kosten verkoop de Giro zijn dan €0,-
Naast de bid-ask spread en dubbele transactiekosten loop je wel degelijk koersrisico. Alles is op 1 dag te regelen als je op die andere rekening al genoeg cash hebt staan. Als je echter een grote portefeuille hebt en weinig cash dan zit er nog een paar dagen tussen. En hoe vaak zie je niet 5% verschil in een paar dagen tijd? Ok omlaag is gunstig en gaat harder, maar dan nog... Als de andere broker toch voor het grootste deel de kosten vergoed dan is het een veilige en makkelijke optie om maar gewoon flink te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pirke schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:32:
[...]

Naast de bid-ask spread en dubbele transactiekosten loop je wel degelijk koersrisico. Alles is op 1 dag te regelen als je op die andere rekening al genoeg cash hebt staan. Als je echter een grote portefeuille hebt en weinig cash dan zit er nog een paar dagen tussen. En hoe vaak zie je niet 5% verschil in een paar dagen tijd? Ok omlaag is gunstig en gaat harder, maar dan nog... Als de andere broker toch voor het grootste deel de kosten vergoed dan is het een veilige en makkelijke optie om maar gewoon flink te betalen.
Ik zelf lig er niet wakker van van die De Giro soap hier. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:34
Onlinebroker DeGiro is in het eerste kwartaal verder doorgegroeid. Het aantal transacties nam met 71% toe vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2015, het aantal rekeningen verdubbelde. Dat meldt DeGiro vrijdag in een persbericht.

Voor het eerst sinds de oprichting in 2008 sluit de prijsvechter een kwartaal met nettowinst af. Onder de streep bleef er €1,3 mln over, terwijl in het eerste kwartaal van 2015 nog €1,4 mln verlies werd gedraaid. Alle zeventien landen droegen bij aan het kwartaalresultaat. Directeur Gijs Nagel: 'We zijn erg blij om te zien, dat onze benadering gericht op schaalvoordelen werkt.'

[ Voor 61% gewijzigd door R.van.M op 22-04-2016 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 08:23

Armada

-Wat wil je weten?-

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:41:
[...]

Wacht maar tot de spaarrente ooit gaat oplopen. Kijken of je dan nog zo blij bent met een obligatiefonds. Hoezo weinig risico? Dit is een misvatting dat obligaties geen of weinig risico geven.
Voor een echte hold-strategie denk ik nog steeds dat het prima is en kan je nu wel kiezen om de markt te timen met obligaties, maar dan ga je tegen het gedachtengoed in.
Hier een stuk van Vanguard hierover. Het is wat ouder, maar het vraagstuk doet zich natuurlijk elke keer voor als de rentes laag staan...
https://www.vanguard.com/pdf/icrrol.pdf

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Armada schreef op zondag 24 april 2016 @ 09:59:
[...]

Voor een echte hold-strategie denk ik nog steeds dat het prima is en kan je nu wel kiezen om de markt te timen met obligaties, maar dan ga je tegen het gedachtengoed in.
Hier een stuk van Vanguard hierover. Het is wat ouder, maar het vraagstuk doet zich natuurlijk elke keer voor als de rentes laag staan...
HET gedachten goed? :? Je bedoelt jouw gedachten goed. Ik haal het niet in mijn hoofd met zulke lage rentestanden nu obligaties kopen. Heb je je al verdiept wat op dit moment het effectief rendement van een fatsoenlijke A-rating obligatie is? Obligaties reageren bijna 1 op 1 op rentestanden en dus kan je op je vingers natellen dat wat je nu koopt totaal oninteressant is.

Wel eens van anti-cyclisch beleggen gehoord? Zo koop ik ook al jaren aandelen. Ik koop groot in als jij en de rest van NL huivert bij de gedachte aandelen te kopen (zoals in 2009). Als iedereen er uit rent, vlieg ik er juist in met grote bedragen. Waarom wil toch altijd iedereen kopen als ze in het cafe horen dat iemand de afgelopen jaren dik heeft verdient?

Buy and hold levert helemaal niet altijd op. Heb al eerder hier verteld: Heb een pluk Obam in mijn hypotheek. 1e storting €15000,-. Gekocht 18 jaar (!!!!) geleden. Waarde nu €10450,-. Poe poe, dat levert lekker op inclusief dividend. Mag blij zijn dat als over 12 jaar mijn hypotheek afloopt ik break-even speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 23:57
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:32:
[...]
Buy and hold levert helemaal niet altijd op. Heb al eerder hier verteld: Heb een pluk Obam in mijn hypotheek. 1e storting €15000,-. Gekocht 18 jaar (!!!!) geleden. Waarde nu €10450,-. Poe poe, dat levert lekker op inclusief dividend. Mag blij zijn dat als over 12 jaar mijn hypotheek afloopt ik break-even speel.
Niemand die denkt dat buy-en-hold werkt met een enkel aandeel. Wel met een breed gediversifieerde portfolio.
Armada schreef op zondag 24 april 2016 @ 09:59:
[...]

De meeste obligatiefondsen zijn gewoon dom voor de Nederlandse particulier, simpelweg omdat een spaarrekening (tot 100K euro) in bijna alle opzichten een superieur product is. Meer rendement, maar hetzelfde risico (in het geval van Nederlandse staatsobligaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:25
Hielko schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:47:
[...]

Niemand die denkt dat buy-en-hold werkt met een enkel aandeel. Wel met een breed gediversifieerde portfolio.
OBAM is een beleggingsinstelling, en toen ook nog een meer gerenommeerde, dus in die zin was het niet direct een gekke beslissing. Tegenwoordig zou je dan inderdaad eerder voor een ETF-tracker kiezen in plaats van een actief beheerd ding als OBAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

De meeste obligatiefondsen zijn gewoon dom voor de Nederlandse particulier, simpelweg omdat een spaarrekening (tot 100K euro) in bijna alle opzichten een superieur product is. Meer rendement, maar hetzelfde risico (in het geval van Nederlandse staatsobligaties).
Klopt dat? Want dat zou betekenen dat er geen spread (of zelfs negatief) is voor het risicodeel van een obligatie(indexfonds)? Dan zou er toch in het prijzen iets niet goed gaan. YTMs zijn wel laag, en met een renteverhoging krijg je wel een afwaardering van de bonds (percentageverschuiving maal duration), maar het idee is toch dat er bij het aflossen van de bonds er weer ingekocht wordt met een hoger YTM, die hoger zouden moeten zijn dan een risicoloze spaarrekening (en zo over de komende jaren het verlies van de renteverhoging weer zouden compenseren)? Begrijp ik niet wat het achterliggende idee zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Armada schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:00:
[...]

Klopt dat? Want dat zou betekenen dat er geen spread (of zelfs negatief) is voor het risicodeel van een obligatie(indexfonds)? Dan zou er toch in het prijzen iets niet goed gaan. YTMs zijn wel laag, en met een renteverhoging krijg je wel een afwaardering van de bonds (percentageverschuiving maal duration), maar het idee is toch dat er bij het aflossen van de bonds er weer ingekocht wordt met een hoger YTM, die hoger zouden moeten zijn dan een risicoloze spaarrekening (en zo over de komende jaren het verlies van de renteverhoging weer zouden compenseren)? Begrijp ik niet wat het achterliggende idee zou moeten zijn?
Ja dat klopt. Kijk maar wat voor rentes Nederlandse staatsobligaties hebben en vergelijk dat met deposito's met een vergelijkbare looptijd. Als particulier krijg je een stukje gratis sponsoring van de Nederlandse staat omdat die zo aardig is om garant te staan tot 100K. Je krijgt dus eigenlijk de rente van een product met risico, maar dan zonder het risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:32:
[...]

Volgens hun eigen performance, zou je bedrag verdubbeld moeten zijn. Heb je niet stiekem een dikke woeker polis? Zodat hun kosten al jouw rendement op eten?

Ik zou eens bellen en vragen, kan niks van kloppen als ik dat mooie grafiekje van dat Obam mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Hielko schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:04:
[...]

Ja dat klopt. Kijk maar wat voor rentes Nederlandse staatsobligaties hebben en vergelijk dat met deposito's met een vergelijkbare looptijd. Als particulier krijg je een stukje gratis sponsoring van de Nederlandse staat omdat die zo aardig is om garant te staan tot 100K. Je krijgt dus eigenlijk de rente van een product met risico, maar dan zonder het risico.
Die vergelijking lijkt mij te eenvoudig: die kijkt alleen maar naar NL staatsobligaties (niet internationaal) en niet naar investment grade bonds. Daarnaast kijkt het alleen naar het nu, waarbij de YTM nu gelijk of lager is, maar met een deposito zet je het muurvast, waarbij een obligatieindexfonds wel meeschuift met betere marktrentes (negatief voor de bondwaarde, maar positief voor nieuw aangekochte bonds in het fonds, die meer rente gaan opleveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTU_Natas schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:15:
[...]

Volgens hun eigen performance, zou je bedrag verdubbeld moeten zijn. Heb je niet stiekem een dikke woeker polis? Zodat hun kosten al jouw rendement op eten?

Ik zou eens bellen en vragen, kan niks van kloppen als ik dat mooie grafiekje van dat Obam mag geloven.
Nope. Zit in een zuivere beleggingshypotheek, geen polis dus, maar een gekoppeld effectendepot. NB: ik weet niet waar jij grafieken bekijkt of je kijkt niet goed. https://www.obam.nu/fonds-in-beeld/obam-koers/ Kleine correctie heb het 16 jaar geleden gekocht en investering was €12.000,- Toen had ik nog geen kennis van zaken en werd mij ook verteld dat buy and hold altijd geld oplevert. Nee jongens, dat is niet waar. Maar kopen jullie maar vrolijk door met een beurs die hoog staat door rentemanipulatie en een run van 7/8 jaar omhoog zonder enige fundamentele onderbouwing. Ik moest dat mijn klanten ook vertellen toen ik nog voor een grote bank werkte. (maar deed het niet O-) ).

Mijn strategie. Voorlopig cash houden en wachten. Wachten op de grote klap (en die komt) en dan de koopjesmarkt op. En koop geen obligatiefondsen. Alleen als je tevreden bent met rendement van ongeveer 2 % per jaar na aftrek van alle kosten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2016 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als je commentaar geeft verdiep je dan eerst eens in wat Obam is en was. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:39:
[...]

Als je commentaar geeft verdiep je dan eerst eens in wat Obam is en was. |:(
Tja, somehow verwacht ik niet dat mensen een actief beheerd fonds met een geconcentreerde portfolio aanhalen als een voorbeeld van buy-and-hold; want dat doet het fonds ook helemaal niet. Overigens hebben ze daarnaast ook nog eens uitstekend gepresteerd sinds oprichting... dus dan vraag ik me af hoe je er verlies op kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trenchdog schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:51:
[...]

OBAM is een beleggingsinstelling, en toen ook nog een meer gerenommeerde, dus in die zin was het niet direct een gekke beslissing. Tegenwoordig zou je dan inderdaad eerder voor een ETF-tracker kiezen in plaats van een actief beheerd ding als OBAM.
Kan niet in mijn hypotheek anders had ik allang een andere keuze gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Wat Hielko zegt,

Musicmasgters, ze zeggen ongeveer 8% per jaar gehaald te hebben de afgelopen 25 jaar.

Wat jij beweerd met je hypotheek en hun beweerde behaalde belegging resultaten liggen echt mijlen ver uit elkaar.

Hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BTU_Natas schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:02:
Wat Hielko zegt,

Musicmasgters, ze zeggen ongeveer 8% per jaar gehaald te hebben de afgelopen 25 jaar.

Wat jij beweerd met je hypotheek en hun beweerde behaalde belegging resultaten liggen echt mijlen ver uit elkaar.

Hoe kan dat?
Hij heeft 16 jaar geleden op de top van de markt eenmalig wat gekocht in dat fonds.
Maar als ik naar het grafiekje kijk is de huidige top net iets hoger, je zou dus op een lichte winst moeten staan.
Mogelijk dat 16 jaar lang kosten betalen hier nog invloed op heeft (weet niet of die in de grafiek verwerkt zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:59:
[...]

Tja, somehow verwacht ik niet dat mensen een actief beheerd fonds met een geconcentreerde portfolio aanhalen als een voorbeeld van buy-and-hold; want dat doet het fonds ook helemaal niet. Overigens hebben ze daarnaast ook nog eens uitstekend gepresteerd sinds oprichting... dus dan vraag ik me af hoe je er verlies op kan maken.
Ook die opmerking slaat kant nog wal. Waarin zou je dan moeten buy and holden? Oh in een tracker op een index? En een index is wel statisch volgens jou?

Juist fondsen en trackers op indexen zijn producten waarin je met een brede spreiding belegd. Doet niet af dat ik niet geloof in een strategie waarin je helemaal niet kijkt hoe de markt er nu voor staat en als een kip zonder kop nu de helft van je vermogen in aandelen te steken. Ik was ook zo dom destijds toen de beurs sky high stond. Heb geleerd van mijn fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:37:
[...]

Mijn strategie. Voorlopig cash houden en wachten. Wachten op de grote klap (en die komt) en dan de koopjesmarkt op. En koop geen obligatiefondsen. Alleen als je tevreden bent met rendement van ongeveer 2 % per jaar na aftrek van alle kosten.
Dat rendement is alsnog 2% beter dan cash houden. (Of 1% beter dan spaarrekening). Lijkt me overigens optimistisch, maar als je het zo ziet zou je in obligatiefondsen moeten gaan. Overigens uit nieuwsgierigheid, wanneer was jij uitgestapt?

Anyway ik denk dat iedereen het er hier wel over eens is dat je het beste kan kopen als hij laag staat en verkopen als hij hoog staat. Hetgene waar hier de meeste (denk ik) het met je oneens zijn is dat je kan voorspellen wanneer dat is. Als je de historische trend bekijkt kan een boom in de beurs waardes decennia aanhouden. Of het kan na 2 jaar stoppen. Hoe weet je precies dat dit de max is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:08:
[...]

Dat rendement is alsnog 2% beter dan cash houden. (Of 1% beter dan spaarrekening). Lijkt me overigens optimistisch, maar als je het zo ziet zou je in obligatiefondsen moeten gaan. Overigens uit nieuwsgierigheid, wanneer was jij uitgestapt?

Anyway ik denk dat iedereen het er hier wel over eens is dat je het beste kan kopen als hij laag staat en verkopen als hij hoog staat. Hetgene waar hier de meeste (denk ik) het met je oneens zijn is dat je kan voorspellen wanneer dat is. Als je de historische trend bekijkt kan een boom in de beurs waardes decennia aanhouden. Of het kan na 2 jaar stoppen. Hoe weet je precies dat dit de max is?
Ik stap niet uit met mijn aankopen die ik al heb gedaan. Heb alleen door schenkingen, sparen ondertussen weer een behoorlijke spaarrekening en wacht op weer een lekkere crash, lees als iedereen roept ik ga nooit meer beleggen als de beurs weer eens op NOS Journaal is door crash en dat soort slecht nieuws. Ik heb nog een jaar of 20 te gaan tot mijn pensioen en ongeveer 3 tot 5 jaar daarvoor dump ik alles en ga ik lekker interen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Dus hij heeft de markt getimed, en niet steeds bijgekocht. Tja dan kan je deze missers krijgen. Er zal vast ook iemand zijn, die op het diepe dal all in is gegaan, en nu overal loopt te vertellen dat ie een winst van xx% heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:13:
[...]

Ik stap niet uit met mijn aankopen die ik al heb gedaan. Heb alleen door schenkingen, sparen ondertussen weer een behoorlijke spaarrekening en wacht op weer een lekkere crash, lees als iedereen roept ik ga nooit meer beleggen als de beurs weer eens op NOS Journaal is door crash en dat soort slecht nieuws. Ik heb nog een jaar of 20 te gaan tot mijn pensioen en ongeveer 3 tot 5 jaar daarvoor dump ik alles en ga ik lekker interen.
Huh? Je zegt dat de beurs keihard gaat crashen, maar je stapt niet uit? Die gooi ik onder het koptje "dafuq".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:31

CeesKees

I rest my Kees

Papieren verlies is niet erg..... Maar een gerealiseerd verlies, dat wil ik niet!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb OBAM ook nog een tijd gehad in een ver verleden, maar die zijn behoorlijk van het pad af geweest voor een behoorlijke periode. De fondsmanager is ook een aantal maal gewisseld. Feitelijk weet het na de jaren '90 niet meer systematisch te outperformen.
BTU_Natas schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:02:
Wat Hielko zegt,

Hoe kan dat?
Deze vraag zie ik toch wel graag beantwoord. Is er binnen de hypotheek sprake van extra kosten die ten laste van het saldo zijn gebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:14:
[...]

Huh? Je zegt dat de beurs keihard gaat crashen, maar je stapt niet uit? Die gooi ik onder het koptje "dafuq".
Ik beleg ook voor de komende 20 jaar en meeste stukken die ik heb, heb ik gelukkig zo'n 6/7 jaar geleden gekocht. Ik koop dus alleen zoveel mogelijk in dramatijden. Net alles jullie kan ik ook niet timen wanneer een beurs crasht en precies het dieptepunt is. Ik weet alleen wel dat de beurs nu te hoog staat in relatie tot de economie. Dus, ik wacht gewoon lekker met groot kopen als de beurs klop krijgt en dan sudder ik lekker 20 jaar door. Ik heb het hier niet over bedragen van €1000,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTU_Natas schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:13:
Dus hij heeft de markt getimed, en niet steeds bijgekocht. Tja dan kan je deze missers krijgen. Er zal vast ook iemand zijn, die op het diepe dal all in is gegaan, en nu overal loopt te vertellen dat ie een winst van xx% heeft.
Nee hoor. Ik zeg toch ook dat ik een rukfonds Obam heb. Bescheidenheid siert de mens.

Obam was onder Rolf Stout destijds het neusje van de zalm. Vroeger was alles beter. :+

NB: en toen ik Obam kocht heb ik me laten adviseren door zo'n geweldige "adviseur" die ook predikte dat het echt niet uitmaakt wanneer je koopt. Niks getimed dus. Vandaar dat ik nu wel probeer op dips te kopen. Zeker hele grote dips.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:23:
[...]

Nee hoor. Ik zeg toch ook dat ik een rukfonds Obam heb.
Dit wordt nu wel heel bont.

Volgens morningstar etc. heeft OBAM over de afgelopen 18 jaar 100%75% stijging meegemaakt. Dat is geannualiseerd 3.9%3.2% per jaar. Geen gouden bergen, maar ook niet "ruk". (wel minder goed dan benchmarks/indices)

Zou je op het dieptepunt in 1998 hebben geinvesteerd dan was het 150%115% tot nu toe geweest, oftewel 5.2%4.3% geannualiseerd. (wederom wel minder goed dan benchmarks/indices)

Op het hoogtepunt in 1998 zou er sprake zijn van 60% rendement of 2.6% geannualiseerd.

Bij bovenstaande ben ik er vanuit gegaan dat Morningstar "na kosten" weergeeft en dus niet het bruto interne rendement van het fonds. Op de OBAM site hebben ze het ook over de "koers" wat dus na kosten is.

(Dips tot ca hetzelfde niveau kwamen voor in 2003 en 2009.)

[ Voor 45% gewijzigd door Rukapul op 26-04-2016 17:03 . Reden: naar verkeerd lijntje gekeken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Punt blijft staan, dat het intressant is om te weten wat er met zijn hypotheek pot is gebeurd.

Waar is de winst gebleven, die zou er moeten zijn. Dus nogmaals, kan je verduidelijken, of navraag doen bij de Obam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:20:
[...]

Ik beleg ook voor de komende 20 jaar en meeste stukken die ik heb, heb ik gelukkig zo'n 6/7 jaar geleden gekocht. Ik koop dus alleen zoveel mogelijk in dramatijden. Net alles jullie kan ik ook niet timen wanneer een beurs crasht en precies het dieptepunt is. Ik weet alleen wel dat de beurs nu te hoog staat in relatie tot de economie. Dus, ik wacht gewoon lekker met groot kopen als de beurs klop krijgt en dan sudder ik lekker 20 jaar door. Ik heb het hier niet over bedragen van €1000,-.
Ik blijf het vreemd vinden. Als je weet dat de beurs nu veel te hoog staat, dan verkoop je toch nu en koop je als hij laag staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTU_Natas schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:49:
Punt blijft staan, dat het intressant is om te weten wat er met zijn hypotheek pot is gebeurd.

Waar is de winst gebleven, die zou er moeten zijn. Dus nogmaals, kan je verduidelijken, of navraag doen bij de Obam?
Ik zal eens op mijn gemak nazoeken wat ik precies (was nog net in Guldens) heb geinvesteerd en waar ik nu sta. Op dit moment heb ik het niet precies voor de bril. Ik weet wel dat ik na die lange tijd buy and hold nu al zeker weet dat ik niet blij wordt. Ik zou nu net voor het moment van aflossing hypotheek zitten dan was ik mooi klaar. Adviseurs rekende toen ook nog met 15% gemiddeld per jaar. Ahum, foutje meneer de adviseur. Ik ben blij als ik 6/7% per jaar maak nu..

Vandaar dat ik gewoon blijf bij mijn standpunt dat je nooit precies kan timen maar toch echt wel kan inschatten wanneer een beurs laag staat en wanneer hoog in combinatie met factoren die hier invloed op hebben.

Ik ben er eerlijk in. Ik koop ook nog steeds €200,- per maand, maar een grote hap geld ineens op dit moment (10.000 den Euro's)......no way.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2016 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb me aangemeld bij de Giro om eens te proberen of actief beleggen iets voor mij is. Heb 1000,- gestort dus is een mooi bedrag om een beetje mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Laatst online: 27-06 21:35
Moah tip van mij voor jou is lees je in op de davidfish lijst van goede blue chip bedrijven. Dividendgrowthinvestor.com.. voorheen kon ik je dividendmantra.com aanraden maar die is sinds een halfjaartje ofzo overgenomen en zit de originele auteur niet meer op... wat wel kan is de wat oudere artikelen daarvan te lezen. Nog steeds heel informatief. Heeft mij goed de ogen geopend destijds.

Turbos e.d zijn heel risicovol. Koop bijvoorbeeld eens 1 dividend aandeel realty income. Betaald elke maand een groeiend dividend uit. Wel is hij een beetje aan de hoge kan qua prijs. Maar wel een heeel veilig aandeel bestaat heel wat jaren en heeft het dividend elk jaar verhoogd.

Veel informatie over de bedrijven kan je gemakkelijk vinden op www.seekingalpha.com.

Ga analyses lezen en leer. Koop niet zomaar iets omdat het een mooie hoge yield heeft. Hogere yield is meer risico.

Bedrijven zoals disney mogen misschien slecht lijken vanwege 1.5% yield maar dat word de komende 5 jaar zowiezo wel met 15% pj verhoogd is wat ik heb gelezen van bedrijfsinformatie op www.seekingalpha.com

Passief beleggen levert je meer op dan actief beleggen volgens de statistieken. Maar weet wanneer je stopt na zoveel te hebben verloren. Met Actief beleggen is net als een casino.. mijn advies is passief dat zal je het meeste opleveren op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09

Fuelke

Forza Ferrari

Fa­cebook zal ook een split door­voe­ren via de toe­ken­ning van bo­nus­aan­de­len. Dit be­te­kent dat u per be­staand beurs­ge­no­teerd A-aan­deel 2 nieuw aan­de­len van de C-klas­se krijgt die even­eens een apar­te beurs­no­te­ring krij­gen. U hoort ons al komen : deze trans­ac­tie is on­der­he­vig aan roe­ren­de voor­hef­fing (naar voor­beeld split­sing Goog­le A in A- en C-aan­de­len).
De Belg wordt met de split via bonusaandelen weerom fiscaal benadeeld.
Met andere woorden, onze fiscus beschouwt deze afsplitsing als een dividend uitkering en dus word er 27% roerende voorheffing afgehouden.

Hoe bekijkt de Nederlandse fiscus dit ? Hoeveel belasting betalen jullie bij een afsplitsing ?

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Niets.

Alles wordt via de vermogensrendementsheffing verrekend (1.2% = 30% over 4% forfetair rendement over vermogen boven een drempel).

Maar waarom zou ik aandelen FB willen bezitten?

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 28-04-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09

Fuelke

Forza Ferrari

Geen idee waarom je dat zou willen :P

Het ging om het splitsingsverhaal en de fiscale druk voor Belgen zoals ik ;)

Ik kon ook het voorbeeld aangehaald hebben van Symantec of anderen.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Op dit moment ben ik een student. Over een jaar hoop ik een full-time baan te hebben. Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over het investeren van een deel van mijn loon. Er is (nog) geen specifiek doel hiervoor en de bedoeling is om een flinke pot op te bouwen voor later. Een aanvulling op mijn pensioen, eerder stoppen met werken, de studie voor eventuele kinderen. Wie weet.

In het begin zag ik door de bomen het bos niet meer maar na enig speurwerk lijkt het beste plan om een mix te kopen van passief belegde fondsen in aandelen en obligaties. Het is mijn eigen geld, dus ik wil er rendement over maar ook niet veel risico.

Ik wil mij toespitsen op zeer brede en goedkope fondsen zoals de Vanguard S&P500 of een wereld index. Rendement van aandelen, maar niet het risico van het kopen van individuele aandelen van bedrijven.

Uiteraard heb ik veel gelezen over De Giro. Een zeer goedkope broker waarbij bepaalde fondsen zelfs geen transactiekosten kennen. Maar er zijn dan ook weer veel verhalen over onprofessionaliteit van DeGiro en twijfelachtige constructies. Zoals het uitlenen van je ETF's waardoor je meer risico loopt.

Bekende namen als Binck hebben een maandelijks transactievrij programma, maar de minimale kosten zijn daar €60. Niet handig als je met een paar 100 euro per maand wil beginnen.

Ook Meesman en andere instellingen hebben veel hogere kosten dan De Giro.

Het lijkt mij dus dat je als kleine belegger met een buy-and-hold strategie het beste af bent bij De Giro met een custody account om die onzin van uitlenen van je ETF's tegen te gaan.

Maar dan komt de belasting om de hoek kijken: blijkbaar kun je bij De Giro alleen kiezen voor cash-dividend, en niet voor stock dividend om het meteen terug te investeren. Maar in tegenstelling tot Binck en andere platformen kun je bij De Giro géén gebruik maken van het belastingverdrag met de VS om maar 15% dividendbelasting te betalen. De bronnen die ik hiervoor heb zijn relatief oud, maar ik kan geen recente bronnen vinden die het tegenspreken. Dit is natuurlijk zeer zonde. Als je 30 jaar lang wil inleggen is 200% dividendbelasting natuurlijk een flinke deuk.

Zijn er hier mensen die net als ik maandelijks een relatief klein bedrag willen inleggen? En kan iemand mij meer vertellen over De Giro. En dan vooral de mogelijkheid om 15% dividend belasting te betalen, of om stock dividend te krijgen?

En daarnaast: klopt mijn aanname dat je met een custody account veilig bent bij eventuele problemen bij De Giro? Want dan zijn de ETF's jouw eigendom, ondanks alles. Is deze aanname correct?

Sorry voor de vragen. Ik ben mezelf aan het inlezen en vrij veel informatie die ik vind is 1) gebaseerd op buitenlandse wetgeving, 2) onvolledig 3) elkaar tegensprekend, 4) gedateerd.

Daarom hoop ik dat enkele mensen hier hun ervaringen als kleine buy-and-hold belegger kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Uitlenen van effecten bij Degiro is maar een klein en verwaarloosbaar risico. De partij zelf is wat bijzonder, maar je aandelen staan gewoon veilig bij een bewaarbedrijf.

Zie ook deze vraagstukken aan de minister.

Je kan bij Degiro gewoon een W8-BEN formulier invullen zodat je maar 15% belasting betaald. :)

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.