Toon posts:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste
Acties:
  • 842.505 views

Onderwerpen

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:55

Fuelke

Forza Ferrari

Uw Uitbetaling dividenden van 1.122 CP RECLASSIFICATION USA 17.03.16 aan
0,01 USD
Soms word je door je broker voor een raadsel gesteld. Ik had geen enkel idee waar deze dividenden vandaan kwamen ... maar enig speurwerk leerde me dat het soms kan voorvallen dat een dividend wordt uitgekeerd als gewoon dividend, maar dat daarvan later de status kan worden aangepast naar bv. een kapitaalvermindering, waardoor je dus belasting terugkrijgt in de vorm van extra dividend.

http://ibkb.interactivebrokers.com/node/913

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:45

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:34:
[...]

Weet je zeker dat je dividend hebt ontvangen? Mijn ETF's keren dit namelijk helemaal niet uit.
Bij ETF's in Verenigde Staten is dit altijd het geval. Bij Europese ETF's heb je soms ook dat dividenden automatisch worden geïnvesteerd in het ETF oftewel kapitalisatie. Dat zal dan bij jou zo zijn.

Verwijderd

indexample schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 20:57:

[...]

ETFs kunnen gewoon dividend uitkeren. Er zijn zelfs ETFs gericht op hoog dividend aandelen.

Alleen kan het zijn dat er dubbel wordt belast (eerst het dividend van het bedrijf aan de ETF wat wordt belast, en daarna van de ETF naar jou, wat ook wordt belast).
Zeg ik dan dat dat niet zo is? Ik stel alleen dat mijn ETF's geen dividend uitkeren en dan kan je zoeken tot je ons weegt naar dividendbelasting.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Finwe schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 15:07:
Voor degenen hier met US-stock only ETFs zoals VTI, wat zijn jullie gedachten over currency risk? De EUR staat nog steeds betrekkelijk laag vs de USD, en als de EUR stijgt tot wat hij een paar jaar geleden nog was (1.50 USD), ben je zomaar opeens 40% van je potentiele winst kwijt (of nog meer verlies). Natuurlijk is een zwakke dollar goed voor de US export en dus waarschijnlijk ook voor US aandelen, maar dat zal vast niet het hele verschil goed maken.

Je kan natuurlijk denken dat op de lange termijn de valuta waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt, en als je niet grote bedragen in 1 keer omzet kan je het een beetje uitmiddelen. Toch vind ik het een grote onbekende in mijn planning - wie weet hoe de verhouding tussen de US en Eurozone over 20 jaar zijn. Ik twijfel dan ook of ik niet wat meer ETFs in euro-only bedrijven zou moeten hebben om dit risico te verkleinen.
Kijk maar naar wat europese aandelen begin vorig jaar deden. Euro klapte in, dus bedrijven waren ineens 'goedkoop' voor o.a. de US terwijl winsten direct omhoog gingen door currency voordelen. Gingen zo 20-30% omhoog in dezelfde periode.
Kijk bijvoorbeeld Unilever, ging van <30 naar >40 in ongeveer dezelfde periode dat de Euro inzakte. Was je een amerikaan, dan ging je dus van 30x1,5 (~45 dollar/aandeel) naar 1,1x40 (~44 dollar/aandeel). Dan zou je bijna niks gemerkt hebben van de wisselkoers effecten.

Zakt een munt in zie je een 'verlies' maar tegelijk schiet de verwachtte winst omhoog waardoor de koers zelf op 'winst' komt te staan. Heft zichzelf redelijk op.
Dus in mijn ogen is het redelijk verwaarloosbaar, de grote bedrijven in de grote indexes zijn internationaal verspreid, waardoor ze dus eigenlijk zichzelf al gehegded hebben voor je.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 19-03-2016 15:37 ]

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-12 21:51
Zijn er mensen die bij BND zitten? Zo ja, wat is aan te raden qua spreiding/verdeling? Bijvoorbeeld om 1 fonds zwaarder te laten meewegen dan de anderen.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het Wereld Indexfonds is al goed gespreid (hier zit een Vanguard fonds achter die de FTSE Developed index volgt). De andere fondsen volgen een specifiek thema (small cap, emerging markets, duurzaam). Daar zit ook een Vanguard fonds achter en zijn binnen het thema ook uitstekend gespreid, maar ik zou zelf hier niet de focus op leggen qua verdeling.

Voor mijn pensioenrekening bij BND heb ik zelf de volgende verdeling bij inleg:
10% obligatie
60% wereld
18% small cap
12% emerging markets

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-12 21:03
Zr40 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 11:33:
Het Wereld Indexfonds is al goed gespreid (hier zit een Vanguard fonds achter die de FTSE Developed index volgt). De andere fondsen volgen een specifiek thema (small cap, emerging markets, duurzaam). Daar zit ook een Vanguard fonds achter en zijn binnen het thema ook uitstekend gespreid, maar ik zou zelf hier niet de focus op leggen qua verdeling.

10% obligatie
60% wereld
18% small cap
12% emerging markets
Heb jij zo'n ZZP Pensioen rekening bij BND ? Hoe bevalt dat ?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

vortexnl1982 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 13:02:
Heb jij zo'n ZZP Pensioen rekening bij BND ? Hoe bevalt dat ?
Nee, ik heb een normale pensioenrekening. Omdat ik ook via mijn werkgever pensioen opbouw is de maximaal toegestane inleg per jaar redelijk beperkt. Dat maakt de aparte kostenstructuur van de ZZP pensioenrekening niet interessant voor mij.

• Timberly2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12 12:35
poehee schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:58:
[...]

:?
Je bent ingestapt in First Solar puur voor de lange termijn.
Maar je wilt ze verkopen voor een ander geschikt aandeel. En om wat extra verwarring te zaaien: Niet IBM want die is te duur, maar voor 130,- of lager had je wel IBM ingeruild voor FSLR.

Wat wil je nu precies?
Ik proef een licht troll smaakje, maar ik vergis me graag..
Mijn excuses voor de verwarring. Qua waardering vind ik FSLR op dit moment niet aantrekkelijk meer. Dat wil zeggen dat ik niet ga bijkopen op deze niveau's, het aandeel is goed geprijs. Echter, FSLR ga ik wel aanhouden voor de lange termijn omdat ik nog gigantische mogelijkheden zie voor dit type techniek en bedrijf. Maar als tussentijds al koersen worden neergezet die je eigen waardering overschrijden dan kun je toch eerder verkopen en op een geschikter moment bijkopen? Vraag is natuurlijk of dat timen gaat lukken, ben eigenlijk ook van mening dat niemand dat kan, daarom hou ik het maar gewoon aan. Negeer mijn post dus maar ;)

Mijn post was totaal niet duidelijk, dat geef ik toe. Ik had even een vaag ondoordacht moment.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:08

10% obligatie
60% wereld
18% small cap
12% emerging markets
Ik ken BND niet, maar welke ETFs gebruik je voor small cap? Gewoon MSCI World Small Cap?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

KW25 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:02:
Ik ken BND niet, maar welke ETFs gebruik je voor small cap? Gewoon MSCI World Small Cap?
BND biedt maar een handjevol fondsen aan, allemaal gebaseerd op een onderliggend Vanguard fonds. Voor Small Cap gebruiken ze Vanguard Global Small-Cap Index Fund, en die is inderdaad gebaseerd op de MSCI World Small Cap Index.

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Interessant stukje op FT.
86% of active equity funds underperform
Almost every actively managed equity fund in Europe investing in global, emerging and US markets has failed to beat its benchmark over the past decade, raising more questions about the value stockpicking managers add.
...
An in-depth study by S&P Dow Jones Indices also found that 100 per cent of actively managed equity funds sold in the Netherlands have failed to beat their benchmark over the past five years.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Dat is altijd al zo geweest. Niet zo verwonderlijk als daar vele belanghebbenden van moeten mee-eten.
Wat zij vaak doen als het onderpresteren een beetje teveel in de gaten loopt is het fonds opheffen en het overhevelen naar een nieuw fonds met een nog interessanter naam. Dan zijn ze weer verdwenen uit de statistiek. Zwendel. De deelnemers worden op legale manier bestolen. Maar dat begrip daalt slechts zeer langzaam in.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 20-03-2016 22:23 ]

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-12 22:51
Xanaroth schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 15:24:
[...]

Kijk maar naar wat europese aandelen begin vorig jaar deden. Euro klapte in, dus bedrijven waren ineens 'goedkoop' voor o.a. de US terwijl winsten direct omhoog gingen door currency voordelen. Gingen zo 20-30% omhoog in dezelfde periode.
Kijk bijvoorbeeld Unilever, ging van <30 naar >40 in ongeveer dezelfde periode dat de Euro inzakte. Was je een amerikaan, dan ging je dus van 30x1,5 (~45 dollar/aandeel) naar 1,1x40 (~44 dollar/aandeel). Dan zou je bijna niks gemerkt hebben van de wisselkoers effecten.
Mmm dat is wel interessante data, ik had niet gedacht dat het elkaar bijna op zou heffen. Ik probeer het maar op een mooie belans tussen VTI en VXUS te houden dan :)

• KW25
Zr40 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:40:
[...]

BND biedt maar een handjevol fondsen aan, allemaal gebaseerd op een onderliggend Vanguard fonds. Voor Small Cap gebruiken ze Vanguard Global Small-Cap Index Fund, en die is inderdaad gebaseerd op de MSCI World Small Cap Index.
Dankje! Zit er ook al een tijdje aan te denken om small cap in mijn portfolio te stoppen. Misschien die van Vanguard er langzaam aan in gaan doen. Heb je misschien die ISIN code? Kan hem niet vinden. Dacht dat Vanguard niet meer met MSCI werkte eigenlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door KW25 op 21-03-2016 08:54 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

KW25 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:49:
Heb je misschien die ISIN code?
Volgens de Vanguard prospectus is dat IE00B42LF923 of IE00B3XILS57 (ik denk de eerste).

• KW25
Zr40 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:35:
[...]

Volgens de Vanguard prospectus is dat IE00B42LF923 of IE00B3XILS57 (ik denk de eerste).
Dankje, helaas niet beschikbaar op degiro. Kan ook niet echt een soortgelijke vinden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

KW25 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:51:
Dankje, helaas niet beschikbaar op degiro. Kan ook niet echt een soortgelijke vinden.
Misschien voldoet een combinatie van US9220427184 (Vanguard FTSE All World ex-US Small-Cap) en US9229087518 (Vanguard Small-Cap ETF) daarvoor? Of wellicht een andere ETF dan van Vanguard?

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 21-03-2016 11:57 ]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:49
Iemand nog interesse in de DL emissie?

• Xanaroth
pirke schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:50:
Never catch a falling knive?

Als je dan de finance in wilt, lijkt iets als ING me een stukje veiliger. P/E<10 en nog bijna 6% dividend ook, met koers een 30% lager dan de top halverwege vorig jaar.

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Korte vraag. De SPDR S&P Euro Dividend Aristocrats UCITS ETF heeft een distribution yield van 2,73% maar een index dividend yield van 4,00%. Wat zou dit aanzienlijke verschil kunnen verklaren? Dividendlekkage kan toch niet zo groot zijn?

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-12 14:38
Ligt het aan mij of update BND haar koersinformatie slechts zelden?

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12 21:25
creator1988 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:28:
Ligt het aan mij of update BND haar koersinformatie slechts zelden?
De grafiek houdt niet over inderdaad.
Als je op "Maandkoers" klikt zie je netjes up-to-date koersen. T/m 29/2/2016.
De update-frequentie is 1x per maand blijkbaar.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:31
pirke schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:50:
Ik doe mee, ik heb een zeer klein beetje aandelen DL, ooit gekocht en op de plank gelegd, en ik doe nu wel mee met de emissie. Is voor mij wel een echt LT aandeel dus ik doe er verder niks mee voor nu. Ik sta ook op een aardig verlies inmiddels maar ik heb het geld niet nodig, dus ik doe mee met de emissie en laat ze daarna weer lekker liggen waar ze liggen.

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-12 21:51

10% obligatie
60% wereld
18% small cap
12% emerging markets
Bedankt voor je reactie.

Waarom heb je op deze manier verdeeld? Gewoon benieuwd naar de beweegreden(en). En waarom juist niet duurzaam genomen? Heb je hedged of unhedged? Zelf niet echt een idee wat het beste is voor een ETF.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Trezzahn op 26-03-2016 20:39 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Trezzahn schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:34:
Waarom heb je op deze manier verdeeld? Gewoon benieuwd naar de beweegreden(en). En waarom juist niet duurzaam genomen? Heb je hedged of unhedged? Zelf niet echt een idee wat het beste is voor een ETF.
Binnen het Wereld Indexfonds heb ik 10% hedged en 90% unhedged. Ik vind persoonlijk het valutarisico niet echt spannend bij een goede spreiding. Daarnaast is bij hedged het valutarisico juist omgedraaid; wanneer de euro in waarde stijgt, daalt de waarde van de hedged versie van het fonds ten opzichte van de unhedged versie. In het kader van spreiding toch 10% hedged.

Vanwege de gedachte van spreiding heb ik ook een klein deel obligaties (10%), small cap (18%) en emerging markets (12%). Maar die laatste heb ik eigenlijk niet nodig (het Wereld Indexfonds zou ook emerging markets moeten bevatten), die gaat er nu dus uit. Bedankt voor de vraag :)

Ik heb niets in het Duurzaam Wereld Indexfonds omdat ik buiten BND mijn duurzame beleggingen aanhoud. Daarnaast betekent 'duurzaam' voor het onderliggende Vanguard fonds alleen dat de ernstige gevallen worden uitgesloten. De bedrijven die overblijven zijn niet per sé extra duurzaam. Zie de BND factsheet en het portfolio bij Vanguard zelf; Exxon Mobil (olie) en Philip Morris (tabak) zitten in het portfolio van dat fonds. Dat soort bedrijven zou ik persoonlijk nooit 'duurzaam' noemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 26-03-2016 21:49 ]

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:32

RgR

Zr40 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 21:18:
(...)
Vanwege de gedachte van spreiding heb ik ook een klein deel obligaties (10%), small cap (18%) en emerging markets (12%). Maar die laatste heb ik eigenlijk niet nodig (het Wereld Indexfonds zou ook emerging markets moeten bevatten), die gaat er nu dus uit. Bedankt voor de vraag :)
(...)
Ja is dat echt zo? Ik was juist van plan om ook voor een klein deel emerging markets te kiezen omdat ik bij de uitleg van het BND Wereld Indexfonds zie staan: "wereldwijd gespreide index bestaande uit ± 2.000 aandelen van bedrijven uit 24 ontwikkelde landen". Bij de emerging markets staat "index bestaande uit ± 800 aandelen van bedrijven uit 21 opkomende landen". Maar na jouw reactie twijfel ik. Zijn hier nog meer visies op? Ik ga nog maar even heel goed kijken naar de documenten van de achterliggende fondsen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RgR schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:28:
Ja is dat echt zo? Ik was juist van plan om ook voor een klein deel emerging markets te kiezen omdat ik bij de uitleg van het BND Wereld Indexfonds zie staan: "wereldwijd gespreide index bestaande uit ± 2.000 aandelen van bedrijven uit 24 ontwikkelde landen". Bij de emerging markets staat "index bestaande uit ± 800 aandelen van bedrijven uit 21 opkomende landen". Maar na jouw reactie twijfel ik. Zijn hier nog meer visies op? Ik ga nog maar even heel goed kijken naar de documenten van de achterliggende fondsen.
Je hebt gelijk, ik had het fout, er zit inderdaad geen overlap tussen de landen.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12 21:25
RgR schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:28:
[...]Bij de emerging markets staat "index bestaande uit ± 800 aandelen van bedrijven uit 21 opkomende landen".
Ik zat hier even naar te staren.
Wat definieert een "opkomend land"?

Ik associeerde die met Zuid-Amerikaanse landen (Brazilië), Rusland, India en China, maar zo goed gaat het daar niet, en de vooruitzichten (wat dat ook voor waarde moge hebben) zijn ook niet denderend.

Hoe bepaald een fonds die 21 (waarom 21) landen?

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 14:30
ok, je kunt je weken inlezen in al het materiaal maar als je dan daadwerkelijk wat wilt aanschaffen blijkt dat niet zo eenvoudig?

Ik had al een keer een account aangemaakt bij DeGiro dus dacht gisteravond maar even voor 2000 euro 50/50 VXUS en VTI aan te schaffen. Wat ik dan al vreemd vind is dat je niet voor x aantal euros kan kopen, maar dat je per aandeel koopt waardoor je moet rekenen hoeveel je dan moet aanschaffen. Heb een marketorder en dagorder gedaan en vraag me af waarom die nog niet is uitgevoerd...

Moet me dus ook nog maar even verdiepen in het daadwerkelijke uitvoeren op de markt....

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Aniki schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 09:20:
ok, je kunt je weken inlezen in al het materiaal maar als je dan daadwerkelijk wat wilt aanschaffen blijkt dat niet zo eenvoudig?

Ik had al een keer een account aangemaakt bij DeGiro dus dacht gisteravond maar even voor 2000 euro 50/50 VXUS en VTI aan te schaffen. Wat ik dan al vreemd vind is dat je niet voor x aantal euros kan kopen, maar dat je per aandeel koopt waardoor je moet rekenen hoeveel je dan moet aanschaffen. Heb een marketorder en dagorder gedaan en vraag me af waarom die nog niet is uitgevoerd...

Moet me dus ook nog maar even verdiepen in het daadwerkelijke uitvoeren op de markt....
normaal gesproken wordt een marktorder altijd uitgevoerd (je kunt beter een limiet order doen, hoewel dat voor VXUS en VTI niet heel veel zal uitmaken).
Het kan zijn dat je de order natuurlijk buiten handelstijden hebt ingelegd en dat hij vandaag wordt uitgevoerd zodra de amerikaanse beurs open gaat (jaja, het is nog geen 24/7 handelen)

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
DanTm schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 09:34:
[...]

normaal gesproken wordt een marktorder altijd uitgevoerd (je kunt beter een limiet order doen, hoewel dat voor VXUS en VTI niet heel veel zal uitmaken).
Het kan zijn dat je de order natuurlijk buiten handelstijden hebt ingelegd en dat hij vandaag wordt uitgevoerd zodra de amerikaanse beurs open gaat (jaja, het is nog geen 24/7 handelen)
Let daarbij ook op dat volgens de voorwaarden je alleen gratis mag handelen met limit orders

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 14:30
R.van.M schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 09:48:
[...]

Let daarbij ook op dat volgens de voorwaarden je alleen gratis mag handelen met limit orders
een market order kost wel geld?
Het tarief voor de DEGIRO Trackers Kernselectie geldt alleen voor limit hit orders, indien de limit hit order nog niet beschikbaar isgeldt dit
tarief ook voor limit orders. Het tarief voor de DEGIRO Trackers Kernselectie is gebaseerd op een Fair usePolicy.
aha... dus een limit order doen dus...

dacht dat limit order niet veel uitmaakte, bovendien niet zon zin om te moeten gaan gokken wanneer het hoog/laag genoeg is om geaccepteerd te worden. Of zeg ik nu iets doms...

[ Voor 27% gewijzigd door Aniki op 30-03-2016 10:11 ]

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-12 16:08
Zenix schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:47:
[...]

Ja bij DEGIRO. Zitten in de kernselectie, kost je wel 5 euro per jaar voor het opzetten van handelingsmogelijkheden, maar dat is het ;) Het is dan wel van belang om geen custody account te nemen, anders moet je betalen voor het ontvangen van dividend. Je kan dan maandelijks VTI/VXUS kopen zonder kosten, maar niet meer dan één keer per maand.
Dank voor de tip. Ik heb ook een rekening geopend bij De Giro.

Wat mij niet 100% duidelijk is, kun je 1 keer per kalendermaand kosteloos kopen? Dus bijvoorbeeld op 31 januari en dan op 1 februari weer?

• Zenix

Zenix

BOE!

Blauwschaap schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:49:
[...]

Dank voor de tip. Ik heb ook een rekening geopend bij De Giro.

Wat mij niet 100% duidelijk is, kun je 1 keer per kalendermaand kosteloos kopen? Dus bijvoorbeeld op 31 januari en dan op 1 februari weer?
Nee per maand, dus 31 januari en 31 februari. Maar je kan bijvoorbeeld ook ITOT en IXUS van IShares erbij nemen als je vaker per maand iets zou willen kopen, die zijn zowat hetzelde als VTI en VXUS alleen spread is wat groter en het totale vermogen minder.

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Will_Ams schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:51:
Korte vraag. De SPDR S&P Euro Dividend Aristocrats UCITS ETF heeft een distribution yield van 2,73% maar een index dividend yield van 4,00%. Wat zou dit aanzienlijke verschil kunnen verklaren? Dividendlekkage kan toch niet zo groot zijn?
Ben hier nog steeds benieuwd naar. Iemand een idee?

• Blauwschaap
Zenix schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:17:
[...]

Nee per maand, dus 31 januari en 31 februari. Maar je kan bijvoorbeeld ook ITOT en IXUS van IShares erbij nemen als je vaker per maand iets zou willen kopen, die zijn zowat hetzelde als VTI en VXUS alleen spread is wat groter en het totale vermogen.
Ok, helder, dank voor je uitleg.

IXUS kan ik trouwens niet vinden op De Giro....

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:00
Will_Ams schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:50:
[...]

Ben hier nog steeds benieuwd naar. Iemand een idee?
Heb een aantal mogelijkheden:

1. Niet alle dividend inkomsten worden uitbetaald, sommige worden in het fonds gehouden.
2. Kosten worden er van betaald zoals alle fees en belasting op dividend.
3. Het dividend van de onderliggende aandelen veranderd continu, maar het dividend van de index wordt maar twee keer per jaar betaald. Er zal dus altijd een verschil tussen zitten.

Denk dat het een combinatie is van 2 en 3. Ga ik trouwens in de fact sheet kijken van 2015 dan is het verschil een stuk kleiner: index 3.99% en fonds zelf 3.10%.

[ Voor 12% gewijzigd door evleerdam op 30-03-2016 13:16 ]

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Blauwschaap schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:01:
[...]

Ok, helder, dank voor je uitleg.

IXUS kan ik trouwens niet vinden op De Giro....
IXUS, "gewoon" beschikbaar bij de giro

[ Voor 7% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 30-03-2016 14:28 ]

iRacing Profiel

• Blauwschaap
HeAdWaVe74 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:22:
[...]

IXUS, "gewoon" beschikbaar bij de giro
Ik heb hem gevonden...maar alles is "leeg" als ik hem open. Er staan geen koersen, geen grafiek etc. En de "huidige positie" is $0,00

Erg vreemd, dit is de enige ETF waarbij dit zo is. Andere ETF's hebben wel gewoon alle informatie.

• Zenix

Zenix

BOE!

Blauwschaap schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:05:
[...]

Ik heb hem gevonden...maar alles is "leeg" als ik hem open. Er staan geen koersen, geen grafiek etc. En de "huidige positie" is $0,00

Erg vreemd, dit is de enige ETF waarbij dit zo is. Andere ETF's hebben wel gewoon alle informatie.
Klopt, maar je kan hem wel kopen. Gebruik Google Finance voor aanschaf van alle Amerikaanse ETF's. Daar staat realtime koersinformatie.

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Zenix schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:17:
[...]

Klopt, maar je kan hem wel kopen. Gebruik Google Finance voor aanschaf van alle Amerikaanse ETF's. Daar staat realtime koersinformatie.
Ik gebruik zelf Marketwatch voor realtime koeren ( BXE en BCEI )

ik heb me niet verdiept in dat andere fonds, en ook niet een koop getracht.

[ Voor 63% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 30-03-2016 15:53 ]

iRacing Profiel

• Duinkonijn
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

mm Ik had het dubbele aan dividend toegekend gekregen aan Symantec gekregen.

Niks gezegd...mijn naam is haas.
Log 10 minuten geleden in positief.
Log 2 minuten geleden in negatief :P weg dividend

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:31
Zenix schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:17:
[...]

Nee per maand, dus 31 januari en 31 februari. Maar je kan bijvoorbeeld ook ITOT en IXUS van IShares erbij nemen als je vaker per maand iets zou willen kopen, die zijn zowat hetzelde als VTI en VXUS alleen spread is wat groter en het totale vermogen minder.
Ik heb hier een keer over gemaild met De Giro, het antwoord was: "De termijn van de ‘fair use policy’ loopt per kalendermaand, dat wil zeggen wanneer u op 29 oktober een transactie heeft gedaan dan kunt u op 1 november weer een gratis transactie doen."

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-12 18:01
Ik op zoek naar een alternatief voor Meesman, om kosten te besparen.

Het aandelen-gedeelte heb ik inmiddels al omgezet naar de VTI+VXUS combo van Vanguard. Scheelt (inclusief het beperkte dividendlek in VXUS) toch 0,34% ten opzichte van Meesman. Snel verdient :)

Nu zoek ik nog een goed alternatief voor hun Obligatiefonds Wereldwijd (fact sheet). Het doel van het obligatiegedeelte van mijn portfolio is een stabiele waardeontwikkeling, onder alle omstandigheden.

Mijn eerste gedachte was om in de obligatiefondsen van Vanguard te stappen (BND+BNDX). Dit zou echter wel op een aantal punten verschillen tov Meesman:
- Vanguard is niet EUR hedged. Sterker nog, BNDX is zelfs USD hedged. Afgelopen jaar zou dat positief uitgepakt hebben voor ons Europeanen, maar dat kan ook andersom. Wat mij betreft niet echt wenselijk voor het gedeelte van het portfolio dat voor 'stabiliteit' moet zorgen.
- Vanguard probeert zoals het een goed indexfonds betaamt de volledige markt te repliceren. Het obligatiefonds van Meesman is niet een indexfonds, het selecteert specifiek 'kwalitatieve' obligaties.
- Het is mij niet duidelijk in hoeverre Meesman het dividendlek heeft opgelost voor obligaties, voorzover die er is. Bij Vanguard is het in ieder geval zeer beperkt (BNDX betaalde in 2015 een 0,5% belasting over alle inkomsten). Mijn verwachting is dus dat op dit punt Meesman en Vanguard niet significant verschillen.
- Het is mij niet duidelijk welke verhouding BND+BNDX een correcte weerspiegeling is van de Barclays Global Aggregate Index als geheel. Uitgaande van ongeveer een 50/50 verdeling, is de besparing inclusief dividendlek tov Meesman flink: 0,38%.

Hoe kijken jullie hier naar? Hebben jullie nog tips voor alternatieven? Ik heb ook al even gekeken naar de Europese ETF's van Vanguard, maar die zijn niet wereldwijd gespreid.

Alvast dank voor de reacties.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:39
Interactive Brokers / Lynx is toch wel grappig hoor. Ik heb het nu minder dan een jaar en de hoeveelheid post is al groter dan toen ik nog bij Alex zat. Proxy statements. Jaarverslagen. Stemmingen. Gemiddeld genomen komt er toch een dik pak papier binnen wat in een enkel geval domweg neerkomt op een boekwerk :P En dan niet te vergeten de herinneringen voor als je nog niet gestemd hebt.

Misschien dat het toeval is met de bedrijven waarin ik nu wel en toen niet belegde, maar doet Alex/Binck hier uberhaupt aan. Met name i.c.m. corporate actions is het toch wel relevant.

Berkshire Hathaway zijn echt bazen. Die sturen niet alleen het jaarverslag mee, maar ook een Geico reclamefolder :P

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 01-04-2016 15:02 ]

• Tuvow
Rukapul schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:01:
Interactive Brokers / Lynx is toch wel grappig hoor. Ik heb het nu minder dan een jaar en de hoeveelheid post is al groter dan toen ik nog bij Alex zat. Proxy statements. Jaarverslagen. Stemmingen. Gemiddeld genomen komt er toch een dik pak papier binnen wat in een enkel geval domweg neerkomt op een boekwerk :P En dan niet te vergeten de herinneringen voor als je nog niet gestemd hebt.

Misschien dat het toeval is met de bedrijven waarin ik nu wel en toen niet belegde, maar doet Alex/Binck hier uberhaupt aan. Met name i.c.m. corporate actions is het toch wel relevant.

Berkshire Hathaway zijn echt bazen. Die sturen niet alleen het jaarverslag mee, maar ook een Geico reclamefolder :P
Ik krijg inderdaad ook ieder jaar netjes het jaarverslag opgestuurd van VTI en VXUS :)

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:53
Tuvow schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:53:
Ik op zoek naar een alternatief voor Meesman, om kosten te besparen.

Het aandelen-gedeelte heb ik inmiddels al omgezet naar de VTI+VXUS combo van Vanguard. Scheelt (inclusief het beperkte dividendlek in VXUS) toch 0,34% ten opzichte van Meesman. Snel verdient :)
Via welke broker heb je dit dan gedaan?

• Tuvow
Aliene schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:17:
[...]
Via welke broker heb je dit dan gedaan?
Interactive Brokers (rechtstreeks, dus niet via Lynx). Het aanmelden en je eerste aankopen zijn even ingewikkeld, aangezien er nogal wat jargon naar je toe geslingerd wordt. Maar zodra je het onder de knie hebt werkt het prima.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rukapul schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:01:
Dit kreeg ik bij DeGiro dus niet. Ook niet digitaal. Maar ik weet nu wel zeker waar ik een account open zodra ik weer wat transacties wil doen :)

• Tuvow
Na opnieuw wat zoeken naar een alternatief voor het Meesman Obligatiefonds Wereldwijd, ben ik het volgende tegengekomen: Vanguard Global Bond Index Fund - Institutional Plus Hedged (EUR).

Dit fonds van Vanguard met domicilie in Ierland volgt de Barclays Global Aggregate Float Adjusted Bond Index EUR Hedged. Er is dus sprake van brede wereldwijde spreiding en het valutarisico is afgedekt. In feite krijg je hiermee hetzelfde product zoals Vanguard het aanbiedt aan de Amerikanen met de BND+BNDX combo, met als voordeel voor ons Europeanen dat dit fonds naar EUR hedged ipv USD.

De TER is 0,10%. Verder rekent het fonds eenmalig 0,20% aan kosten op het moment dat je instapt (Meesman rekent 0,25% bij zowel in- en uitstappen). Dit fonds is aan te kopen via bijvoorbeeld de Rabobank, het bewaarloon is bij de Rabobank als ik het goed begrijp maximaal € 120 per jaar als je kiest voor 'Rabo Direct Beleggen'. Vanaf € 30.000 is het dan dus goedkoper om voor dit fonds te gaan ipv Meesman.

Kortom, dit lijkt een zeer interessant alternatief te zijn voor het Meesman Obligatiefonds Wereldwijd. Het belangrijkste verschil dat overblijft is dat Vanguard een index volgt, terwijl Meesman selecteert op enkel hoogwaardige obligaties uit een beperkt aantal ontwikkelde landen. Meesman geeft in dit geval bewust prioriteit aan waardebehoud ipv het volgen van een index. Vanguard volgt de gehele markt, en heeft daardoor ook veel obligaties met een lagere rating en een langere looptijd. Zelf vind ik het eigenlijk wel vrij logisch om wereldwijde spreiding in je obligaties te hebben als je dat ook aan de aandelen kant doet. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Ik vind zelf het Amerikaanse Vanguard product 'Target Retirement Funds' een mooi voorbeeld om te volgen voor de invulling van mijn eigen portfolio. Je ziet dat ze daar voor het 'veilige' gedeelte ook alleen BND+BNDX gebruiken. Wel valt het mij op dat ze (net als bij de aandelen) een lichte tilt hebben naar Amerikaanse assets, dat doe ik natuurlijk niet ;). Wat vinden jullie? Is Meesman misschien iets te voorzichtig met hun selectie op enkel kortlopende en hoogwaardige obligaties, of is Vanguard misschien juist wat te agressief?

Verder heb ik nog twee vragen:
  1. Heeft iemand tips over waar dit fonds (IE00BGCZ0B53) van Vanguard het goedkoopst aan te houden is? Het blijkt knap lastig te zijn om uit te vogelen welke brokers/banken dit fonds in hun assortiment hebben.
  2. Hoe zit het met dividendlekkage bij obligatiefondsen? Misschien dat TrackerBelegger hier iets over kan zeggen? Ik ben wel benieuwd of daar nog eventueel een verschil in zit tussen het fonds van Meesman en het fonds van Vanguard. Meesman belegt in een fonds van Dimensional dat ook als domicilie Ierland heeft. Wat dat betreft verschillen ze dus niet van elkaar.
Uiteraard houd ik mij warm aanbevolen voor interessante suggesties inzake andere alternatieven. Alvast bedankt voor de reacties! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tuvow op 02-04-2016 19:14 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
Totaal oninteressant fonds tenzij je denkt dat rentes lager gaan (en de waarde van obligaties hoger is). YTM is 1.5% en daar gaan de kosten nog af. Kan je je geld beter zonder risico op een spaarrekening zetten.

Verder zijn indexen bij bonds (in tegenstelling tot bij aandelen) een stuk minder zeggend omdat je o.a. zit met replicatieproblemen.

• Zenix

Zenix

BOE!

Tuvow schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:59:
Na opnieuw wat zoeken naar een alternatief voor het Meesman Obligatiefonds Wereldwijd, ben ik het volgende tegengekomen: Vanguard Global Bond Index Fund - Institutional Plus Hedged (EUR)

Uiteraard houd ik mij warm aanbevolen voor interessante suggesties inzake andere alternatieven. Alvast bedankt voor de reacties! :)
Minimale investering €200,000,000 Heb je dat ;)
https://www.vanguard.nl/p...&assetCode=BOND##overview
Deze moet je hebben daar is de TER wel iets hoger met 0,20%

Daarnaast eens met Hielko.

• Tuvow
Zenix schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:55:
[...]

Minimale investering €200,000,000 Heb je dat ;)
https://www.vanguard.nl/p...&assetCode=BOND##overview
Deze moet je hebben daar is de TER wel iets hoger met 0,20%
Rabobank biedt alleen die Institutional Plus aan. Ik gok dat Rabobank de beleggingen van haar klanten bundelt ofzo? Zou dat kunnen?

• Zenix

Zenix

BOE!

Tuvow schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:58:
[...]

Rabobank biedt alleen die Institutional Plus aan. Ik gok dat Rabobank de beleggingen van haar klanten bundelt ofzo? Zou dat kunnen?
Ja die hebben waarschijnlijk aan het minimum voldaan. Maar dit verklaard wel waarom je het niet bij andere plekken kan vinden onder die ISIN code, daarvoor moet je de investor ISIN gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 02-04-2016 19:59 ]

• Tuvow
Hielko schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:49:
Totaal oninteressant fonds tenzij je denkt dat rentes lager gaan (en de waarde van obligaties hoger is). YTM is 1.5% en daar gaan de kosten nog af. Kan je je geld beter zonder risico op een spaarrekening zetten.

Verder zijn indexen bij bonds (in tegenstelling tot bij aandelen) een stuk minder zeggend omdat je o.a. zit met replicatieproblemen.
Ik snap je punt. Maar als ik mij niet vergis, dan leveren obligaties normaal gesproken op de lange termijn (20+ jaar) meer op dan een spaarrekening en werken ze dempend tijdens roerige beurstijden. In die zin zijn obligaties ook de klassieke 'veilige' tegenhanger van aandelen in een portefeuille, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Tuvow op 02-04-2016 20:05 ]

• Zenix

Zenix

BOE!

Tuvow schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:00:
[...]

Ik snap je punt. Maar als ik mij niet vergis, dan leveren obligaties normaal gesproken op de lange termijn (20+ jaar) meer op dan een spaarrekening. In die zin zijn obligaties ook de klassieke 'veilige' tegenhanger van aandelen in een portefeuille, toch?
Ik zou je wat meer inlezen over obligaties en de huidige rentestanden. Persoonlijk gezien zou ik liever nu obligaties gaan shorten dan ze long houden, niet dat ik dat aanraad om te doen overigens. Door lage rentes blijven de obligaties stijgen en die lage rentes zijn al jaren het geval. Wat als de rente nou omhoog gaat? Dan storten die obligaties in. Zo'n wereldwijd fonds heeft waarschijnlijk een gemiddelde looptijd van 5 jaar qua obligaties, niet lang, maar zeker ook niet kort. Hoe langer het is hoe meer die reageert op rente wijzigingen. Kijk voor de grap maar eens hoeveel rendement je had gemaakt op langlopende obligaties de afgelopen jaren. Deze zitten ook in zo'n fonds, omdat zoals je zei alles wordt meegenomen.

Wat Hielko probeert te zeggen is dat je er gewoon op dit moment weinig winst mee kan maken, want de rente kan niet veel lager, maar wel omhoog waardoor je obligaties omlaag gaan. Ik zie persoonlijk meer in een spaardeposito of zelfs crowdfunding of zoiets als https://www.lendahand.com/nl/ als je graag meer rendement wilt maken.

Als jij je geld voor 20+ jaar wilt gaan investeren, waarom niet beginnen met 100% aandelen? Dat levert op de lange termijn meestal meer op. En dan de laatste 10 jaar elk jaar 10% in obligaties/deposito stoppen om langzaam het risico te verminderen bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 02-04-2016 20:10 ]

• Tuvow
Zenix schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:07:
[...]
Kijk voor de grap maar eens hoeveel rendement je had gemaakt op langlopende obligaties de afgelopen jaren. Deze zitten ook in zo'n fonds, omdat zoals je zei alles wordt meegenomen.
Niet dat rendementen uit het verleden iets zeggen, maar het gemiddelde rendement per jaar over de afgelopen 5 jaar was 4.5% voor de Barclays Global Aggregate Float Adjusted Bond Index EUR Hedged. Dat ligt in lijn met het lange termijn rendement van ongeveer 4% dat je zou mogen verwachten van obligaties.
Ik zie persoonlijk meer in een spaardeposito of zelfs crowdfunding of zoiets als https://www.lendahand.com/nl/ als je graag meer rendement wilt maken.
Een deposito zou eventueel kunnen. Crowdfunding is wat mij betreft uitgesloten, veel te speculatief voor het doel van dit gedeelte van de portefeuille.
Als jij je geld voor 20+ jaar wilt gaan investeren, waarom niet beginnen met 100% aandelen? Dat levert op de lange termijn altijd meer op. 10 jaar voordat je het wilt gaan gebruiken ga je het dan afbouwen naar deposito/obligaties.
Misschien is dat ook wel een beter idee. Maar gevoelsmatig druist dat wel een beetje in tegen het idee van indexbeleggen waarbij je niet al te veel inspeelt op huidige omstandigheden en wat momenteel het meest lucratief lijkt, maar meer werkt op basis van een verhouding aandelen/obligaties die overeenkomst met het gewenste risicoprofiel. Overigens is mijn doelstelling ook 90% aandelen en 10% obligaties, dus dat is al bijna de 100% aandelen die je noemt ;)

Het idee van obligaties is natuurlijk ook dat ze in tegenovergestelde richting zouden moeten reageren ten opzichte van aandelen. Als het slecht gaat met de aandelen, dan stijgen de obligaties, en andersom. Het zou dus voor een dempend effect moeten zorgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tuvow op 02-04-2016 20:18 ]

• Zenix

Zenix

BOE!

Ja de afgelopen jaren waren goed. Kan best nog wel twee jaar zo doorgaan, maar als er daarna jaren komen van renteverhogingen. Ik snap je filosofie, maar als het maar om 10% gaat, waarom dan ermee beginnen? Die 10% gaat weinig doen qua demping.

Overigens valt het speculatieve karakter van crowdfunding wel mee. Je moet gewoon goed nadenken waarin je investeert. Ik zie het als een beetje als het high yield obligaties, want er zit inderdaad meer risico aan. Maar je hebt niet de renteproblemen.

• Hielko
Tuvow schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:17:
Misschien is dat ook wel een beter idee. Maar gevoelsmatig druist dat wel een beetje in tegen het idee van indexbeleggen waarbij je niet al te veel inspeelt op huidige omstandigheden en wat momenteel het meest lucratief lijkt, maar meer werkt op basis van een verhouding aandelen/obligaties die overeenkomst met het gewenste risicoprofiel. Overigens is mijn doelstelling ook 90% aandelen en 10% obligaties, dus dat is al bijna de 100% aandelen die je noemt ;)
In principe is het geld op een spaarrekening zetten (of in een deposito) kiezen voor dezelfde asset class als bij obligaties, maar omdat voor deze tegoeden tot 100K euro door de staat gegarandeerd worden krijg je een betere rendement/risico verhouding dan bij obligaties. Je zou dom zijn om dat voordeel dat er bestaat voor de kleine belegger/particulier niet te pakken. Pas bij grote vermogens, of wanneer er een groot verschil is tussen spaarrentes en obligatierentes is het nodig om te denken om iets anders te doen.

• Tuvow
Zenix schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:26:
Ja de afgelopen jaren waren goed. Kan best nog wel twee jaar zo doorgaan, maar als er daarna jaren komen van renteverhogingen. Ik snap je filosofie, maar als het maar om 10% gaat, waarom dan ermee beginnen? Die 10% gaat weinig doen qua demping.
Ik hoor wat je zegt. De 10% komt met name voort uit het voorbeeld van Vanguard's Target Retirement Funds, maar ook de adviezen die bijvoorbeeld Betterment en Wealthfront geven. Allemaal hebben ze zelfs in de meest agressieve portefeuilles ~10% obligaties (of iets vergelijkbaars).

• Tuvow
Hielko schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:30:
[...]

In principe is het geld op een spaarrekening zetten (of in een deposito) kiezen voor dezelfde asset class als bij obligaties, maar omdat voor deze tegoeden tot 100K euro door de staat gegarandeerd worden krijg je een betere rendement/risico verhouding dan bij obligaties. Je zou dom zijn om dat voordeel dat er bestaat voor de kleine belegger/particulier niet te pakken. Pas bij grote vermogens, of wanneer er een groot verschil is tussen spaarrentes en obligatierentes is het nodig om te denken om iets anders te doen.
Hoe moet ik YTM precies interpreteren? Ik heb de definitie op Wikipedia gelezen en ik snap dat het iets zegt over het te verwachten rendement. Maar toch snap ik het nog niet helemaal 8)7 Kan die YTM niet over een jaar net zo goed weer 4% zijn?

• Hielko
Tuvow schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:36:
[...]

Hoe moet ik YTM precies interpreteren? Ik heb de definitie op Wikipedia gelezen en ik snap dat het iets zegt over het te verwachten rendement. Maar toch snap ik het nog niet helemaal 8)7 Kan die YTM niet over een jaar net zo goed weer 4% zijn?
Ja, maar alleen als de waarde van de obligaties is gezakt! Als je nu koopt wil je liever dat de YTM volgend jaar nog lager is.

Verwijderd

Tuvow schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:59:
Hoe zit het met dividendlekkage bij obligatiefondsen? Misschien dat TrackerBelegger hier iets over kan zeggen? Ik ben wel benieuwd of daar nog eventueel een verschil in zit tussen het fonds van Meesman en het fonds van Vanguard. Meesman belegt in een fonds van Dimensional dat ook als domicilie Ierland heeft. Wat dat betreft verschillen ze dus niet van elkaar.
Belastinglekkage bij obligatiefondsen is niet echt relevant, heb daar hier een stukje over geschreven. Voor het Vanguard fonds dat je noemt haal ik het volgende uit het jaarverslag (kalenderjaar 2014): Foreign withholding tax: 194.503 en interest 37.763.054. Daarmee kom je uit op 194.503/37.763.054x100%=0,51% belastinglek per procent rente inkomsten. Zelfs als de obligatierentes naar 10% gaan, zou dat pas ongeveer 0,05% aan belastinglekkage zijn.

Net als Zenix en Hielko ben ik niet echt happig op obligatiefondsen en zou ik liever in spaardeposito's investeren. Omdat ik vastrentende beleggingen aanhoud als demping van de aandelen op korte termijn, beperk ik me tot kortlopende (<5j, om het renterisico klein te houden) en hoog kredietwaardige (AA>, om het kredietrisico klein te houden) beleggingen. Hoger risico zorgt vaak niet voor een evenredig hoger rendement bij obligaties. In de kredietcrisis zag je ook eigenlijk alleen kortlopende overheidsobligaties met een positief rendement, vrijwel alle andere beleggingscategorieën gingen omlaag. En juist die crises zijn waarom ik een deel van de portefeuille in vastrentende beleggingen aanhoud.

Je kan nog prima 5-jaars deposito's onder het Nederlandse depositogarantiestelsel krijgen met een rente van 1,5%, wat dus aardig te vergelijken is met het fonds dat je noemt met een duration van +-6,5 jaar en een YTM van 1,5%, wat een aardige benadering van het jaarlijkse rendement is bij gelijkblijvende rente en geen faillissementen. Fonds heeft naast het hogere kredietrisico en renterisico ook nog extra kosten, met name de TER en transactiekosten (ook ivm het afdekken van het valutarisico). Voor mij zou de keuze dus niet echt lastig zijn :)

• Tuvow
Bedankt voor de reacties, wordt zeer op prijs gesteld _/-\o_

Het Meesman Obligatiesfonds Wereldwijd belegd in het Dimensional Global Short Fixed Income Fund (EUR, ACC) fonds. Ik zit daar nu ~1,75 jaar in en heb tot nu toe op jaarbasis 1,9% rendement behaald. Op peildatum 29 februari 2016 was de YTM van dit fonds 0.53% en de gemiddelde looptijd iets minder dan 4 jaar. Betekent dit dan dat ik vanaf nu de komende 4 jaar op jaarbasis ongeveer 0,53% rendement mag verwachten van dit fonds? Wat zijn redenen dat het rendement achteraf toch meer of minder dan 0,53% zal zijn? En hoe waarschijnlijk is dat? Hoe groot is de kans dat ik een hoger rendement behaal als ik het vermogen dat ik nu in dit fonds heb nu omzet naar een 4-jarig deposito à 1,5%?

Veel vragen, maar ik hoop dat het daarmee duidelijker wordt voor mij :) Ik heb de indruk dat die YTM best wel schommelt in korte periodes, dus vandaar dat ik nieuwsgierig ben waarom het voor jullie zo duidelijk is dat deze fondsen de komende jaren niet interessant zijn. Nogmaals dank voor de reacties!

Verwijderd

Juist, 0,53% als alles zo blijft als het nu is en exclusief fondskosten, bij Meesman gaat er nog eens 0,50% op jaarbasis vanaf.

Bij obligaties wordt het historische rendement grotendeels verklaard door renterisico en kredietrisico. De duration/gewogen gemiddelde looptijd is een aardige benadering van het renterisico bij korte en middellange obligaties, waarbij een procent rentestijging bij benadering betekent dat bestaande obligaties hun looptijd als percentage in waarde dalen. In principe kan je dat prima vergelijken met spaardeposito's, daar worden bij rentestijgingen de bestaande deposito's ook relatief minder waard (als ze verhandelbaar zouden zijn). Kredietrisico is wat lastiger in te schatten, maar naar mijn idee onwenselijk als je vastrenderende beleggingen koopt als demping tegen aandelencrashes en men ook uit meer risicovolle obligaties (zoals bedrijfsobligaties) stappen.

Denk dat het fonds aardig vergelijkbaar is met een 4-jaars deposito, alleen met wat hoger kredietrisico vanwege de bedrijfsobligaties. Kan overigens ook positief uitpakken, maar zal vanwege de hoge kredietwaardigheid en korte looptijd niet veel schelen. Zou dus schatten dat de deposito het 1-1,5% beter doet per jaar. Uiteraard geen zekerheden binnen het beleggen.

Wat ik wel een mooie methode vindt om het renterisico wat omlaag te halen, is door jaarlijks een 5-jaars deposito te kopen. Uiteindelijk heb je dan een soort fonds dat mee beweegt met de rentes op 5-jaars deposito's. Komt er ook regelmatig wat geld vrij, dus wat meer liquide.

• Tuvow
Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 22:59:
Juist, 0,53% als alles zo blijft als het nu is en exclusief fondskosten, bij Meesman gaat er nog eens 0,50% op jaarbasis vanaf.
Maar is het niet juist een gegeven dat niet alles zo blijft zoals het nu is? Een periode van 4 jaar lijkt me dan behoorlijk lang om een dergelijke voorspelling over te doen. Ik begrijp dat het er op dit moment slecht uit ziet en ik begrijp ook heel goed de voordelen van het depositogarantiestelsel tov de genoemde obligatiefondsen. Ik stel deze vraag niet om irritant te doen, maar is de kans niet behoorlijk aanwezig dat de situatie er over 6 maanden alweer heel anders uit ziet? Daarom vraag ik mij af hoeveel waarde ik moet hechten aan de huidige YTM en of het verstandig is om op basis van de signalen van nu om te schakelen naar een deposito, in plaats van de rit gewoon uit te zitten.

Verwijderd

Tuvow schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 23:36:
[...]

Maar is het niet juist een gegeven dat niet alles zo blijft zoals het nu is? Een periode van 4 jaar lijkt me dan behoorlijk lang om een dergelijke voorspelling over te doen. Ik begrijp dat het er op dit moment slecht uit ziet en ik begrijp ook heel goed de voordelen van het depositogarantiestelsel tov de genoemde obligatiefondsen. Ik stel deze vraag niet om irritant te doen, maar is de kans niet behoorlijk aanwezig dat de situatie er over 6 maanden alweer heel anders uit ziet? Daarom vraag ik mij af hoeveel waarde ik moet hechten aan de huidige YTM en of het verstandig is om op basis van de signalen van nu om te schakelen naar een deposito, in plaats van de rit gewoon uit te zitten.
Gaat er meer om dat een 4-jaars deposito onder het Nederlands garantiestelsel en een 4-jaars NL staatsobligatie prima vergelijkbaar zijn, behalve dat de rente die de deposito betaalt veel hoger is. Zowel qua kredietrisico als renterisico zijn de twee ongeveer gelijk, dus zou ik qua rendement niet veel verschil verwachten. Als de rentes in een jaar 1% stijgen, zou zowel de deposito als de obligatie relatief 4jx1%=4% in waarde dalen. Als je de obligatie na dat jaar verkoopt omdat er in de markt obligaties met hogere rentes te vinden zijn, realiseer je dus dat verlies.

De YTM is inderdaad een momentopname, we weten niet wat bijvoorbeeld de rentes of faillissementen gaan doen in de toekomst. Tot op zekere hoogte zitten verwachtingen ook al in de obligatiekoersen verwerkt. Het is mijn inziens ook meer handig om een appels-appels vergelijking te kunnen maken. De afgelopen jaren is de YTM op dit soort fondsen sterk gedaald door de dalende rentes. De fondsen moeten immers nieuwe obligaties aankopen en dat gaat niet meer tegen de oude rentes. Als je verwacht dat op korte termijn de rentes gaan stijgen, kan je inderdaad beter cash blijven zitten. Probleem is dat de rentes ook lange tijd laag kunnen blijven of nog verder kunnen dalen.

Ik houd dus in ieder geval de looptijd laag om het effect van rentestijgingen/dalingen klein te houden en de kredietwaardigheid hoog om het effect van faillissementen te minimaliseren. Op basis hiervan heb ik dus gekozen voor staatsobligaties of deposito's als het vastrenderende deel van mijn portefeuille. De YTM pak ik er vervolgens alleen bij als ik twee praktisch gelijkwaardige producten vergelijk, bijvoorbeeld die 4-jaars NL deposito versus de 4-jaars NL staatsobligatie. Hoop dat dit het wat meer verklaart :)

• Tuvow
Ja, het kwartje begint te vallen.

Ik zit er nu over te peinzen om wellicht mijn obligatiegedeelte bij Meesman dan om te gaan zetten naar deposito's. Om direct het effect van ladderen te krijgen, zou mijn idee dan zijn om het bedrag in 5 gelijke stukken op te knippen en die ieder vervolgens in een 1-, 2-, 3-, 4- en 5-jarig deposito te stoppen. Op die manier krijg je een gemiddelde rente van 1,4% tegen een gemiddelde looptijd van 3 jaar. Zodra de 1-jarige deposito dan afloopt, sluit je opnieuw een 5-jarig deposito en blijf je op die manier doorgaan. Het enige nadeel ten opzichte van obligaties is dat je geld vaster zit (obligaties kun je op ieder moment verkopen, met mogelijk een klein verlies) en dat het meer 'gedoe' is (klant zijn van 5 banken is geen pretje). Belangrijk nadeel is dus ook dat je niet kunt herbalanceren en dus ook niet maximaal kunt profiteren van een beurs crash.

Waar kan ik makkelijk checken wat momenteel de YTM's zijn voor Nederlandse en Duitse staatsobligaties?

[ Voor 6% gewijzigd door Tuvow op 03-04-2016 11:30 ]

Verwijderd

Ja, mee eens. Zolang jaarlijks 1/5e van de deposito's vrijkomt en je in de opbouwfase zit (en dus nog inlegt), zal de liquiditeit niet een al te groot probleem zijn. Je kunt uiteraard ook alsnog een deel in obligaties of cash houden puur voor het herbalanceren. Ook is het wel aan te raden om te kijken onder welke voorwaarden je een deposito mag of üverhaupt kan openbreken.

De huidige yields op staatsobligaties kan je bijvoorbeeld hier vinden.

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Ik vind deze wel een goede zoekfunctie hebben:

https://www.boerse-stuttg...oduct-finder/bond-finder/

• Tuvow
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:06:
Ja, mee eens. Zolang jaarlijks 1/5e van de deposito's vrijkomt en je in de opbouwfase zit (en dus nog inlegt), zal de liquiditeit niet een al te groot probleem zijn. Je kunt uiteraard ook alsnog een deel in obligaties of cash houden puur voor het herbalanceren. Ook is het wel aan te raden om te kijken onder welke voorwaarden je een deposito mag of üverhaupt kan openbreken.

De huidige yields op staatsobligaties kan je bijvoorbeeld hier vinden.
Ok. Even uitgaande van deze aanpak van een geladderd deposito met een gemiddelde looptijd van 3 jaar waarbij je jaarlijks een nieuwe deposito afsluit voor 5 jaar: hoe ziet jouw beslissingsboom er dan precies uit in de afweging of je inderdaad opnieuw een deposito afsluit of toch een deel in obligaties doet? Kijk je dan naar de Nederlandse en Duitse rentes voor 3 jaar, of 5 jaar? Of kijk je naar de YTM van een obligatiefonds met een gemiddelde looptijd van ~3 jaar?

Verwijderd

Tuvow schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:24:
[...]

Ok. Even uitgaande van deze aanpak van een geladderd deposito met een gemiddelde looptijd van 3 jaar waarbij je jaarlijks een nieuwe deposito afsluit voor 5 jaar: hoe ziet jouw beslissingsboom er dan precies uit in de afweging of je inderdaad opnieuw een deposito afsluit of toch een deel in obligaties doet? Kijk je dan naar de Nederlandse en Duitse rentes voor 3 jaar, of 5 jaar? Of kijk je naar de YTM van een obligatiefonds met een gemiddelde looptijd van ~3 jaar?
Maakt op dit moment niet echt uit, een 5-jaars deposito onder NLse depositogarantiestelsel heeft een hoger rentepercentage dan de yield van zelfs een 30-jarige obligatie uitgegeven door de Nederlandse staat. In principe is op moment van aankoop vergelijken van het rentepercentage van een 5-jaars deposito met dat van een 5-jaars NL staatsobligatie het eenvoudigst.

Eventueel kan je dan nog meenemen of en wat het je kost als je een deposito openbreekt (kan bijv. minder zijn dan de rente die je ontvangt als je het op dat moment tegen hogere rente kan herinvesteren). Ook zou ik meerekenen wat een obligatiefonds me kost. Denk dat ik bij ongeveer 0,20% verschil in het nadeel voor obligaties de overstap maak naar obligaties in verband met de betere liquiditeit. Maar dat is meer een uit de lucht gegrepen percentage, ik moet die rentes eerst maar eens wat dichter bij elkaar in de buurt zien komen :P

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11 15:14
Zijn hier mensen die Rabobank Ledencertificaten in hun bezit hebben? 6,5% rendement op jaarbasis heb ik me laten vertellen.

It's dogged that does it

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-11 22:48

DarkKnight

Narf

SavageBrother schreef op maandag 04 april 2016 @ 11:44:
Zijn hier mensen die Rabobank Ledencertificaten in hun bezit hebben? 6,5% rendement op jaarbasis heb ik me laten vertellen.
Ja. En nee, het is geen 6.5% rendement. De yield is afhankelijk van de koers en effectief is het nu (met een koers van ~110%) rond de 5%nogwat.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:06

icecreamfarmer

en het is

SavageBrother schreef op maandag 04 april 2016 @ 11:44:
Ik heb ze omdat mijn Rabo extra leden obligaties zijn omgezet.
Ik houd ze voor nu aan maar het is een vrij risicovol product met rare voorwaarden.
Ik zou ze nu niet kopen maar toen was het een goede deal voor €24,40.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:18:
[...]

Ik heb ze omdat mijn Rabo extra leden obligaties zijn omgezet.
Ik houd ze voor nu aan maar het is een vrij risicovol product met rare voorwaarden.
Ik zou ze nu niet kopen maar toen was het een goede deal voor €24,40.
Voorwaarden zijn helemaal niet raar. Het is gewoon een achtergestelde perpertuele lening. Heel gewoon voor dit soort producten. Alleen de Rabo doet, zoals altijd, dat er helemaal geen risico's aanzitten. Hadden mijn schoonvader voor de 1/2 van zijn vermogen erin gestopt. Hoezo adviseren volgens het risicoprofiel en in het belang van de klant? ;)

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:06

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:34:
[...]

Voorwaarden zijn helemaal niet raar. Het is gewoon een achtergestelde perpertuele lening. Heel gewoon voor dit soort producten. Alleen de Rabo doet, zoals altijd, dat er helemaal geen risico's aanzitten. Hadden mijn schoonvader voor de 1/2 van zijn vermogen erin gestopt. Hoezo adviseren volgens het risicoprofiel en in het belang van de klant? ;)
Nee er zit nog een soort administratiekantoor achter die blijkbaar de voorwaarden kan veranderen.
Het is een vrij schimmige constructie met boter zachte voorwaarden richting beleggers.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:36:
[...]

Nee er zit nog een soort administratiekantoor achter die blijkbaar de voorwaarden kan veranderen.
Het is een vrij schimmige constructie met boter zachte voorwaarden richting beleggers.
Zoals altijd. Hoog gegarandeerd rendement zonder risico bestaat niet. Anders had ik allang mijn overwaarde uit mijn woning middels een hypotheek tegen de huidige rente hierin gestopt. Als het te mooi klinkt, is dit ook altijd zo.

Er zal wel een aparte constructie achter zitten omdat Rabo een cooperatieve is en middels die vorm niet op de beurs kan opereren. Ik ga me er niet eens in verdiepen want uit ervaring vind ik Rabo de meest waardeloze bank van NL. We doen net alsof we heel braaf zijn, maar ondertussen.....

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:57
Haha, tijden (paar jaar) geleden eens een schaduwportefeuille gevuld voor ~2000,- ... Net op het werk maar eens ingelogd op mijn Binck account, is die portefeuille nu 3550,- waard.

Had ik toen maar .... :7

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-12 12:04
Hi, ik probeer een order door te voeren op de dekgiro voor een optie maar ik kan niet alle waardes doorvoeren. Bij 0.55 gaat de order gewoon door, als ik dit verander naar 0.54, 0.56, 0.57 etc dan krijg ik de volgende foutmelding:

''rejected order because price (5800) does not match ticksize (500)''

Iemand enig idee wat dit betekend?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De prijs moet voor dat effect een veelvoud zijn van 5 cent.

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-12 12:04
Oke top. Dankje.

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

4EnergyInvest spurt 2.300 procent hoger
Opvallende beweging op de Brusselse beurs: het groenestroombedrijf 4EnergyInvest spurt dinsdagmiddag plots 2.300 procent de hoogte in richting 2,40 euro. De laatste keer dat er in het aandeel werd gehandeld was op 7 maart, toen het aandeel op 0,10 euro sloot.

Wellicht is de forse koersstijging te wijten aan het feit dat een belegger een order zonder limiet heeft ingevoerd. Het verschil tussen de bied- en de laatkoers van het aandeel - zeg maar de prijs die respectievelijk de beste koper en verkoper wil geven - is alvast enorm geworden. De biedkoers is 0,25 euro, de laatkoers is nu 2,40 euro.

Er werden echter slechts voor 209 euro aandelen verhandeld.
8)7 http://www.tijd.be/beurzen/4Energy_Invest.60204400

• waterfles
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-05-2021
Ik lees mee. Wist niet dat er hier ook een topic was :).

Mijn portefeuille bestaat voornamelijk uit trackers. Qua aandelen zit ik in BESI, CORBION, Shell en heel minimaal in Ordina.
De laatste maanden helaas weinig tijd om mij te verdiepen in nieuwe kansen.
Wel wat geïnvesteerd in wat crowdfunding projecten met minimale risico's.

• pirke
  • Laatst online: 17:49
Heeft ie nog geluk dat het om zo'n laag bedrag gaat. Ik heb in het verleden meer leergeld betaald alles bij elkaar :)

• Rukapul
Het bizarre is dat als een kleine belegger zo'n fout maakt hij op de blaren moet zitten terwijl professionele fuckups van grote partijen of zelfs de markt (flash crash) op arbitraire gronden en naar willekeur teruggedraaid kunnen worden.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:05

PromWarMachine

Forsaken Archer

Hmm. Interessante case voor DeGiro.
Hier mijn overzicht van aanstaande dividenden.

GE heeft 15% tax
AT&T heeft 15% tax
Tot zo ver niets mis mee, want ze houden die tax altijd in.

Cisco heeft echter 26% tax?
Lijkt me wat overdreven.

Ik heb ze een mail gestuurd, maar wilde het hier vast melden, want ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn met tech bedrijven in hun portfolio.

code:
1
2
3
4
5
6
7
CA ID   Product Omschrijving    Valuta  Tot. waarde Tot. waarde
36863   GENERAL ELECTRIC COMPA  Dividend 0.2300 x 40.00 shares  USD 9.20    8.071160
36863   GENERAL ELECTRIC COMPA  Dividend Tax -0.0345 x 40.00 shares USD -1.38   -1.210674
43483   CISCO SYSTEMS INC. -    Dividend 5.46   USD 5.46    4.790058
43483   CISCO SYSTEMS INC. -    Dividend Tax -1.44  USD -1.44   -1.263312
44188   AT&T INC.   Dividend 23.52  USD 23.52   20.634096
44188   AT&T INC.   Dividend Tax -3.53  USD -3.53   -3.096869

Dividend for Starters

• elmarko
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-01 14:12
PromWarMachine schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:02:
Hmm. Interessante case voor DeGiro.
Hier mijn overzicht van aanstaande dividenden.

GE heeft 15% tax
AT&T heeft 15% tax
Tot zo ver niets mis mee, want ze houden die tax altijd in.

Cisco heeft echter 26% tax?
Lijkt me wat overdreven.

Ik heb ze een mail gestuurd, maar wilde het hier vast melden, want ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn met tech bedrijven in hun portfolio.

code:
1
2
3
4
5
6
7
CA ID   Product Omschrijving    Valuta  Tot. waarde Tot. waarde
36863   GENERAL ELECTRIC COMPA  Dividend 0.2300 x 40.00 shares  USD 9.20    8.071160
36863   GENERAL ELECTRIC COMPA  Dividend Tax -0.0345 x 40.00 shares USD -1.38   -1.210674
43483   CISCO SYSTEMS INC. -    Dividend 5.46   USD 5.46    4.790058
43483   CISCO SYSTEMS INC. -    Dividend Tax -1.44  USD -1.44   -1.263312
44188   AT&T INC.   Dividend 23.52  USD 23.52   20.634096
44188   AT&T INC.   Dividend Tax -3.53  USD -3.53   -3.096869
Degiro heeft zijn zaakjes rondom de "pending dividends" totaal niet op orde, al geruime tijd. Vorig jaar hierover correspondentie gehad, maar geen bevredigend antwoord terug gekregen.

Bij de daadwerkelijke betaalbaarheidsstelling, kijkt er blijkbaar wel een medewerker naar, en werd bij al mijn dividenden de tax gecorrigeerd naar de juiste hoeveelheid (zonder dat ik daarover heb moeten mailen).

Zo staan er in mijn "pending dividend" overzicht bijv. ook fouten, bijv:
Philip Morris (PM) (staat dat ik 35% voorheffing/dividendbelasting moet betalen; totaal verkeerd)
Pearson (PSO) (staat het dividend in dollars ipv pennies/ponden)
WP Carey (WPC) (staat dat ik 26,33% ??? moet betalen ipv 15%)

Conclusie: 1 grote teringzooi daar!! Het vertrouwen dat ik in ze hem ligt behoorlijk laag, dus controleer alles wat ze eventueel fout kunnen doen.

• waterfles
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-05-2021
Heb ook menig problemen gehad met degiro en het uitbetalen van dividend. Ook al menig keer gemaild. Ben soms het overzicht volledig kwijt. Transparantie mist en heb dat ook gemeld.

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:22
DeGiro is inderdaad een teringzooi.

Nu staat de komma van de ETF waardes weer verkeerd. VTI heeft een waarde van 10.392 ipv 103,92. Keek even raar op naar mijn Portefeuille waarde.

Ben blij dat ik alles heb overgeschreven

• Blauwschaap
maxoss schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:00:
DeGiro is inderdaad een teringzooi.

Nu staat de komma van de ETF waardes weer verkeerd. VTI heeft een waarde van 10.392 ipv 103,92. Keek even raar op naar mijn Portefeuille waarde.

Ben blij dat ik alles heb overgeschreven
Waar heb je het naar overgeschreven?

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:22
Lynx

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
Ik heb hier een aantal mensen gehoord over het triodos groenfonds.
Wat zijn de verschillen qua kosten wanneer je dit koopt bij triodos zelf of bij degiro bijvoorbeeld?
Het is mij niet duidelijk onder welke categorie degiro dit fonds schaart, en dus welke kosten ermee gemoeid gaan.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:50
Zijn hier mensen met Binck die weten hoe je makkelijk een overzicht kan krijgen van al het uitgekeerde dividend?

• Xanaroth
Ascension schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:18:
Zijn hier mensen met Binck die weten hoe je makkelijk een overzicht kan krijgen van al het uitgekeerde dividend?
Gebruik de export-naar-excel functie van je volledige overzicht, en dan sorteren op 'uiterking'. Tenzij je stock-dividend standaard aan hebt staan, dan dien je ook 'afwikkeling' te kiezen.

• Rukapul
KoningPaulus schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:53:
Ik heb hier een aantal mensen gehoord over het triodos groenfonds.
Wat zijn de verschillen qua kosten wanneer je dit koopt bij triodos zelf of bij degiro bijvoorbeeld?
Het is mij niet duidelijk onder welke categorie degiro dit fonds schaart, en dus welke kosten ermee gemoeid gaan.
Voor degiro kun je kijken of het in de kern selectie valt.

Vanuit een rendementsperspectief is het groenfonds eigenlijk alleen interessant als je boven de box3 vrijstelling uitkomt met een risico tussen aandelen en spaargeld in.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:50
Xanaroth schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:47:
[...]

Gebruik de export-naar-excel functie van je volledige overzicht, en dan sorteren op 'uiterking'. Tenzij je stock-dividend standaard aan hebt staan, dan dien je ook 'afwikkeling' te kiezen.
Dank. Standaard gebruik ik stock-dividend, in dit overzicht zie ik bij afwikkeling volgens mij alleen het restant van de dividend uitkering waar geen aandelen gekocht voor kunnen worden. Kan nergens terugvinden hoeveel stock er voor m'n dividend gekocht is. Onderstaand voorbeeld, ik had 101 stuks Shell.

168 29-3-2016 29-3-2016 Afwikkeling 5 Royal Dutch Shell -A- (stock) keuze div. 2,45
167 29-3-2016 29-3-2016 Omwisseling 96 Royal Dutch Shell -A- (stock) keuze div.

Voor het dividend van 96 aandelen zijn aandelen teruggekocht (heb er twee bij gekregen), voor de overige 5 aandelen is 2,45 uitgekeerd.

Ik wil een dividendoverzicht waarbij ik ook inzage heb in de waarde van die omwisseling.

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

DVOP ROYAL DUTCH SHELL -A- (AS) Ex datum: 18/02/2016 Betaaldatum: 29/03/2016 Ratio: 1/47,7872
En van het restant van dividend halen ze (bij mijn broker althans) de roerende voorheffing vanaf voor die nieuwe aandelen.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
Rukapul schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:49:
[...]

Voor degiro kun je kijken of het in de kern selectie valt.

Vanuit een rendementsperspectief is het groenfonds eigenlijk alleen interessant als je boven de box3 vrijstelling uitkomt met een risico tussen aandelen en spaargeld in.
DEGIRO_Beleggingsfondsen_Kernselectie Deze doel je op vermoed ik? Hier staat-ie niet bij in ieder geval.
Dus is het voordeliger om via triodos zelf te beleggen, begrijp ik dat goed?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.