Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.647 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renrew81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-11-2022
Kunnen de aandelen in dat cashfund ook worden uitgeleend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Dat cashfund maakt ook gebruik van een swap partij https://www.degiro.nl/hel...egory.html?%20&faqcatid=5 In principe vergelijkbaar dus met een synthetische ETF waarbij er dus wel een tegenpartij risico is (de swap partij)
Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:02:
[...]

Vanaf maart te downloaden....
Helaas nog niet mogelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Zenix op 01-03-2016 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hazelnoot schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:24:
Voorlopig? Je hebt wel twijfels dus. Zoals ik het leest hebben ze het beste met je voor! 8)
Nee hoor. Maar ik kan ook ooit eens gaan stoppen met beleggen vanwege diverse redenen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Nou ik had gisteren dus DEGIRO een mail gestuurd over de jaaropgave. Krijg ik vandaag een standaard bericht dat het vanaf maart te downloaden is.. Nog niks te zien in webtrader behalve van 2013, toen ik nog niet eens een account daar had. Vervolgens vroeg ik waarom het zo langs moest duren, want heb van alle instanties jaaropgave binnen, behalve van hun. Krijg ik weer hetzelfde standaard mailtje... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik had nog geen eens een account in 2013 maar wel die jaaropgaaf inderdaad :+. Is wel leeg natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:47

Duinkonijn

Huh?

Ik ben bezig met m`n inkomstenbelasting.

Nu kom ik op m`n jaaroverzicht tegen dat er belasting is betaald over Canadees dividend, met daarbij het bedrag aan belasting, maar kan niet zien hoeveel dividend is ontvangen

Hoe kan ik zien welke bedrijven hun zitting hebben in Canada? Ik heb hoofdzakelijk Amerikaanse aandelen.

De pest is dat alles in usd/eur betaald is en niet in CAD

stond er dus gewoon wel op

[ Voor 12% gewijzigd door Duinkonijn op 01-03-2016 19:27 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
quote de giro:

de belastingdienst van de Verenigde Staten (International Revenue Service)

pfff haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:37
Sinds wanneer heeft het zoveel haast om de jaaropgave te krijgen? Aangifte doen kan pas vanaf gisteren en die extra week die het degiro duurt heeft weinig invloed verder...

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zijn er mensen die beleggen in het Fair Share Fund van Triodos? Mijn spreekt het fonds aan vanuit de gedachte er achter en het rendement lijkt op het eerste oog best prima. Blijft wel lastig om het risico te achterhalen maar als ik kijk naar de ontwikkelingen van de afgelopen jaren dan zou ik het wel aandurven. Heb er echter niet heel veel verstand van maar zou wel graag willen beginnen met beleggen zonder daarbij actief te willen kopen/verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Notehoutelade schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 18:05:
Ik had nog geen eens een account in 2013 maar wel die jaaropgaaf inderdaad :+. Is wel leeg natuurlijk :P
Als je het jaartal van die link verandert kun je van een jaar naar keuze een jaaropgaaf genereren. Geen idee hoe accuraat overigens, maar dan heb je een indicatie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
inderdaad, 2015 van gemaakt en ik krijg zowaar een pdf :). lijkt nog te kloppen ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30
Aghanim schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:44:
Zijn er mensen die beleggen in het Fair Share Fund van Triodos? Mijn spreekt het fonds aan vanuit de gedachte er achter en het rendement lijkt op het eerste oog best prima. Blijft wel lastig om het risico te achterhalen maar als ik kijk naar de ontwikkelingen van de afgelopen jaren dan zou ik het wel aandurven. Heb er echter niet heel veel verstand van maar zou wel graag willen beginnen met beleggen zonder daarbij actief te willen kopen/verkopen.
Ik doe (o.a.) dat nu iets meer dan een jaar, als alternatief voor een deel van m'n spaargeld wat ik (voorlopig) niet nodig denk te hebben.
Als je er geen omkijken naar wilt hebben en vrij safe wil zitten lijkt het mij een goede optie, en zou je bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar certificaten van de Triodos bank, of bv obligaties bij Meesman.
Dit soort producten moet je m.i. zeker niet ad-hoc gaan kopen en verkopen o.b.v. de koers, maar die is (en dat maakt het dan weer makkelijk) ook redelijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
elmarko schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 11:25:
[...]

Schoolvoorbeeld van to-good-to-be-true. Garanties worden geboden tot de garantiepot leeg is en dat kan wel eens sneller gebeuren dan je denkt.

In het verleden zijn meer voorbeelden (o.a. boober) van P2P platformen met deze hoge rentes.. gedoemd te mislukken.
Voorlopig heb je een soort van gelijk gekregen, maar niet om de reden die je noemt. Twino heeft namelijk een flat-rate van 10% ingesteld voor alle loans. Dat is te weinig voor mij, dus ik ben aan het afronden daar totdat ze weer bij zinnen komen ;) (if ever).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:33
Sandyman538 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:14:
[...]

Zoals gezegd, zoek in dit topic naar ETF's. Zo ben ik er ook mee begonnen :) En je hebt vrij simpele 'all world' ETF's die lage kosten hebben en een enorme spreiding. Daar ben ik zelf mee begonnen.
Goede tip, dit heb ik ook gedaan. Daarnaast heb ik trackbelegger.nl(/gids) gelezen (goede site trouwens).

Ik vind de strategie van lage kosten, hoge spreiding en maandelijkse inleg ook bij mij passen. De markt timen lukt me toch niet en ook wil ik ook niet continue de beurs volgen omdat ik toevallig in een aantal individuele aandelen heb belegd. Ik voel dan ook wel wat voor VTI en VXUS.

Ik heb een aantal potjes :

1. +/- 20k snel beschikbaar (nood reservering voor als ik geen klus heb, wasmachine kapot etc ).
2. Pensioen (ben zzper).
3. Voor kinderen later (over 16 jaar wil ik beschikken over het bedrag.

Voor potje 1 houd ik gewoon mijn spaarrekening bij KNAB.

Voor potje 2 twijfel ik een beetje:

Zal ik gaan voor een bankspaar constructie waarbij ik nu geen inkomstenbelasting betaal over dat bedrag. Ook blijft dat dan buiten de vermogensbelasting. Echter kan ik met deze constructie maar terecht bij een aantal partijen en dan kan ik ook niet VTI/VXUS trackers kopen.

Of betaal ik inkomstenbelasting en vermogensbelasting en ga dan via een goedkope broken in VTI/VXUS trackers beleggen ?

Voor potje 3 wil ik gewoon bij een goedkope broker beleggen in die 2 trackers. Alleen zit ik dan weer met vermogensbelasting.. En later schenkingsrecht betalen.

Ik lees overal dat je de kosten zo laag mogelijk moet houden en dat je zo min mogelijk belasting moet betalen. Hoe gaan jullie daarmee om met beleggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

vortexnl1982 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:02:
[...]
Ik lees overal dat je de kosten zo laag mogelijk moet houden en dat je zo min mogelijk belasting moet betalen. Hoe gaan jullie daarmee om met beleggen ?
VRH is in Nederland een gegeven, daar kan je niet zo veel aan doen. Wellicht kan je deels beleggen in een aangewezen "groenfonds" voor korting in box 3 (effectief 1,9% binnen de vrijstelling), maar de vraag is of dat opweegt tegen een eventueel lagere rente of rendement.

De VRH is natuurlijk alleen relevant voor het deel in box 3; de bankspaarconstructie valt daar buiten. Het nadeel van die constructie is dat je niet vrij kan beschikken over het vermogen zonder alsnog de inkomstenbelasting te betalen. Dat is meestal zeer ongunstig omdat het betreffende vermogen in één belastingjaar wordt toegeschreven in box 1. (Zoek op 'afkoop lijfrente')

De kosten kan je uiteraard wel beïnvloeden. Je geeft aan dat je middels buy-and-hold wil beleggen in ETFs. Je wil dan zo min mogelijk vaste kosten en transactiekosten. Vergelijk de tarieven van brokers hierin. Voor transactiekosten in het bijzonder kan je overwegen om niet maandelijks een kleine aankoop te doen, maar per kwartaal of zelfs per jaar een grotere. Kosten per transactie zijn doorgaans een vast bedrag plus een percentage, met een ondergrens.

Wat betreft fondskosten (de TER) zit VTI/VXUS (Vanguard) wel goed.

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 03-03-2016 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je zou voor de kinderen kunnen beleggen met een rekening op hun eigen naam, dan heb je nog wel VRH, maar geen schenkingsrecht volgens mij.
Voor potje 2 zou je ook kunnen kijken naar bv Brand New Day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Zr40 : check, ik neem een broker die goedkoop is. Zat zelf een beetje te denken aan DeGiro met een custody account.
DanTm schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:34:
Je zou voor de kinderen kunnen beleggen met een rekening op hun eigen naam, dan heb je nog wel VRH, maar geen schenkingsrecht volgens mij.
Voor potje 2 zou je ook kunnen kijken naar bv Brand New Day.
BND heeft ook een kinderekening. Daar kun je op storten (vrijblijvend) en dan heb je geen last van schenkingsrecht (want staat op hun naam). Echter zit je wel met hogere kosten en ik vraag me af of die fondsen wel iets zijn.

Zo hebben ze een BND Wereld Indexfonds met 0,59% TER. Dit fonds is wel hedged. Hoe zit het als ik zo'n BND fonds wil verkopen ? Dan moet er nog maar net vraag zijn naar zo'n fonds (wie weet hoe dat zit over 18 jaar).

Hetzelfde geldt voor pensioen: het zijn BND fondsen. Bij hun ZZP pensioenrekening heb je wel nog het voordeel dat je bruto kan inleggen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij een ETF of beleggingsfonds heb je altijd een tegenpartij die het fonds wil kopen/verkopen net onder/boven de waarde van de onderliggende effecten. Zolang de onderliggende effecten waarde hebben zal je het fonds altijd kunnen verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 03-03-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Zr40 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:45:
Bij een ETF heb je altijd een tegenpartij die het fonds wil kopen/verkopen net onder/boven de waarde van de onderliggende effecten. Zolang de onderliggende effecten waarde hebben zal je de ETF altijd kunnen verkopen.
Dat snap ik. Echter twijfel ik aan zo'n BND fonds. Dat kun je alleen via BND verhandelen. Wie zegt dat als ik met pensioen ga ik die BND fondsen nog kwijt kan. Ik weet het niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De BND fondsen zijn een laag om een Vanguard fonds heen. (Soms twee.) Hierin zitten de jaarlijkse kosten van BND in verwerkt (die betaal je dus niet apart aan BND). Daarom is de TER ook hoger dan die van het onderliggende Vanguard fonds.

Als je BND gaat vergelijken met een andere broker, tel dan de jaarlijkse kosten van de broker op bij de jaarlijkse kosten (TER) van het fonds dat je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik pak even de case van het spaargeld van de kids. Stel dat ik uit ga van een fictief rendement van 4%, 200 euro inleg per maand en 16 jaar inleggen.

Via BND klinderspaarrekening heb ik een TER van 0,59 % (die haal ik van mijn 4% rendement af). Bij deze rekening heb ik GEEN VRH. Ik kom met deze opties uit op: € 50.890

Via DEGIRO VTI/VXUS met een gemiddelde TER van 0,21 % (die haal ik van mijn 4% rendement af). Bij deze rekening heb ik WEL VRH (pak even van 2017 wetgeving). Ik kom met deze opties uit op: € 52.558

Ik ben dus goedkoper uit als ik zelf via DeGiro beleg... Of mis ik hier iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:03:
Ik pak even de case van het spaargeld van de kids. Stel dat ik uit ga van een fictief rendement van 4%, 200 euro inleg per maand en 16 jaar inleggen.

Via BND klinderspaarrekening heb ik een TER van 0,59 % (die haal ik van mijn 4% rendement af). Bij deze rekening heb ik GEEN VRH. Ik kom met deze opties uit op: € 50.890

Via DEGIRO VTI/VXUS met een gemiddelde TER van 0,21 % (die haal ik van mijn 4% rendement af). Bij deze rekening heb ik WEL VRH (pak even van 2017 wetgeving). Ik kom met deze opties uit op: € 52.558

Ik ben dus goedkoper uit als ik zelf via DeGiro beleg... Of mis ik hier iets ?
bij de kindspaarrekening heb je wel VRH.
Verder is de TER van VTI/VXUS iets van 0,09% geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
DanTm schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:09:
[...]

bij de kindspaarrekening heb je wel VRH.
Verder is de TER van VTI/VXUS iets van 0,09% geloof ik.
Je hebt helemaal gelijk over VRH + kindspaarrekening ! En ik zie inderdaad dat de TER veel lager is van VTI/VXUS. Dan is het voordeel helemaal weg:

BND:
TER 0,59%
VRH : ja
Eindbedrag: € 50.890

DeGiro:
TER 0.095%
Eindbedrag : € 53.053

Enige nadeel is schenkbelasting maar daar komen we wel uit...
Een groot voordeel is dat ik het geld beschikbaar heb (en bij een kinderrekening staat het vast tot leeftijd 18 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:18:
[...]

Je hebt helemaal gelijk over VRH + kindspaarrekening ! En ik zie inderdaad dat de TER veel lager is van VTI/VXUS. Dan is het voordeel helemaal weg:

BND:
TER 0,59%
Eindbedrag: € 50.890

DeGiro:
TER 0.095%
Eindbedrag : € 53.053

Enige nadeel is schenkbelasting maar daar komen we wel uit...
Een groot voordeel is dat ik het geld beschikbaar heb (en bij een kinderrekening staat het vast tot leeftijd 18 jaar).
je mag per jaar iets van 5000 euro aan je kinderen schenken zonder gezeur. Als de rekening dus op naam van je kinderen staat, en je 200 euro p/maand wil inleggen zal dat geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ok, duidelijk ! Als ik het zo zie kan ik het beste zelf beleggen dan via BND.

Nog een ander vraagje over banksparen. Is dit niet een interessante mogelijkheid om bruto (vrijstelling box 1) te beleggen ? Zijn er mensen die bv bij Binck/BND via een dergelijke constructie beleggen ?

[ Voor 3% gewijzigd door vortexnl1982 op 03-03-2016 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
volgens mij is het rendement bij banksparen met de huidige rentestand bedroevend.
Je kunt wel via BND pensioensparen, dan beleg je ook bruto. Zelfde regels als bij banksparen, maar dan belegd in fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
DanTm schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:21:
volgens mij is het rendement bij banksparen met de huidige rentestand bedroevend.
Je kunt wel via BND pensioensparen, dan beleg je ook bruto. Zelfde regels als bij banksparen, maar dan belegd in fondsen.
Dat laatste bedoelde ik vooral. Het lijkt me wel aantrekkelijk om bruto in te leggen. Alleen bij BND zit je weer aan hun fondsen vast. Ik zie dat Binck ook iets doet met banksparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Opzich zijn de BND fondsen prima hoor, gewoon MSCI World standaard, weinig mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Zenix schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:28:
Opzich zijn de BND fondsen prima hoor, gewoon MSCI World standaard, weinig mis mee.
Klopt, alleen is de TER daar hoger van. Daarnaast zijn het hedged fondsen. Liever zaken die ik niet heb... Het liefste zou ik gewoon VTI/VXUS aanhouden met zo laag mogelijke kosten. Dat moet toch ergens mogelijk zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

vortexnl1982 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:41:
[...]

Klopt, alleen is de TER daar hoger van. Daarnaast zijn het hedged fondsen. Liever zaken die ik niet heb... Het liefste zou ik gewoon VTI/VXUS aanhouden met zo laag mogelijke kosten. Dat moet toch ergens mogelijk zijn ?
Ja bij DEGIRO. Zitten in de kernselectie, kost je wel 5 euro per jaar voor het opzetten van handelingsmogelijkheden, maar dat is het ;) Het is dan wel van belang om geen custody account te nemen, anders moet je betalen voor het ontvangen van dividend. Je kan dan maandelijks VTI/VXUS kopen zonder kosten, maar niet meer dan één keer per maand.

[ Voor 17% gewijzigd door Zenix op 03-03-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Zenix schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:47:
[...]

Ja bij DEGIRO. Zitten in de kernselectie, kost je wel 5 euro per jaar voor het opzetten van handelingsmogelijkheden, maar dat is het ;) Het is dan wel van belang om geen custody account te nemen, anders moet je betalen voor het ontvangen van dividend. Je kan dan maandelijks VTI/VXUS kopen zonder kosten, maar niet meer dan één keer per maand.
Hebben ze daar lijfrenterekeningen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vortexnl1982 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:48:
Ok, duidelijk ! Als ik het zo zie kan ik het beste zelf beleggen dan via BND.

Nog een ander vraagje over banksparen. Is dit niet een interessante mogelijkheid om bruto (vrijstelling box 1) te beleggen ? Zijn er mensen die bv bij Binck/BND via een dergelijke constructie beleggen ?
Niet doen. Mijn 25 jarige ervaring is dat Den Haag altijd weer in een later stadium een regeling verzint waardoor het weer ongunstig wordt. Ik ben blij dat ik al mijn centen gewoon kan besteden hoe ik wil. Ik bepaal zelf wel of ik met 62 met pensioen ga. Wie houdt mij tegen dat ik daarvoor mijn geld besteed (= maar een voorbeeld). Vrijheid, blijheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 17:22:
[...]

Niet doen. Mijn 25 jarige ervaring is dat Den Haag altijd weer in een later stadium een regeling verzint waardoor het weer ongunstig wordt. Ik ben blij dat ik al mijn centen gewoon kan besteden hoe ik wil. Ik bepaal zelf wel of ik met 62 met pensioen ga. Wie houdt mij tegen dat ik daarvoor mijn geld besteed (= maar een voorbeeld). Vrijheid, blijheid!
Het scheelt wel behoorlijk met inleg, in principe leg je bruto in. Dat scheelt bij mij nogal als ik in de 52 % schaal val... Het voordeel is ook dat de overheid er niet bij komt als je per ongeluk in de bijstand terecht komt of als je failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vortexnl1982 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:49:
[...]

Het scheelt wel behoorlijk met inleg, in principe leg je bruto in. Dat scheelt bij mij nogal als ik in de 52 % schaal val... Het voordeel is ook dat de overheid er niet bij komt als je per ongeluk in de bijstand terecht komt of als je failliet gaat.
Ik wijs je alleen op de nadelen van een zeer onbetrouwbare partij, namelijk onze regeringen die altijd weer iets anders verzinnen. Garanties uit het verleden zijn geen resultaten voor de toekomst. >:)

Jouw geld, jouw keuzes. Ik wil altijd zelf de regisseur van mijn geld blijven en er vrij over kunnen beschikken wanneer ik dat wil of nodig heb zonder allerlei fratsen van de overheid (ok, rendementsheffing).

NB: let maar eens op wat er met de hypotheekrente gaat gebeuren en nu al gebeurt (aftrek ieder jaar minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:44:
[...]

Ik wijs je alleen op de nadelen van een zeer onbetrouwbare partij, namelijk onze regeringen die altijd weer iets anders verzinnen. Garanties uit het verleden zijn geen resultaten voor de toekomst. >:)

Jouw geld, jouw keuzes. Ik wil altijd zelf de regisseur van mijn geld blijven en er vrij over kunnen beschikken wanneer ik dat wil of nodig heb zonder allerlei fratsen van de overheid (ok, rendementsheffing).

NB: let maar eens op wat er met de hypotheekrente gaat gebeuren en nu al gebeurt (aftrek ieder jaar minder).
Haha je hebt helemaal gelijk wat betreft de onbetrouwbaarheid van de (r)overheid ! Kijk, ze kunnen er mee stoppen maar wat er in die pot zit gaat niet opeens belast worden ofzo, dat geloof ik niet. Zo'n lijfrente heeft wel grote fiscale voordelen (box 1 uitgesteld, box 3 vrijstelling). Ook het voordeel dat de (r)overheid er niet bij kan als je failliet gaat of in de bijstand komt (tot 250k / 6k per jaar inleg).

Ik zeg ook niet dat je al je spaargeld er in moet stoppen maar ik zit te denken aan een mix:

Lijfrente beleggen voor (gedeelte) pensioen, stukje aflossen huis en gewoon wat op de spaarrekening. Dan houd je de flexibiliteit met je spaar/beleggingsrekening, zorg je voor lagere maandlasten (aflossen hypotheek) en maximale fiscale voordelen met je lijfrente beleggingsrekening.

[ Voor 8% gewijzigd door vortexnl1982 op 04-03-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb jarenlang klanten geadviseerd inzake dit soort producten en hen ook gewezen op de nadelen van dit soort constructies. De plussen en de minnen moet jezelf afwegen. Zoals gezegd, ik ben geen voorstander van dichtgetimmerde constructies. Mijn leidinggevende waar daar nooit blij mee dat ik eerlijk en objectief adviseerde, die keken alleen naar targets.

Het gaat niet opeens belast worden maar ze kunnen bijvoorbeeld gaan wijzigen hoe het aan te wenden, met welk tarief het belast wordt bij uitkeren, de termijn waarin je moet uitkeren etc etc. Ik betaal liever 1,2 % en iets minder voordeel dan dat ik in een wurgconstructie zit met weinig flexibiliteit.

Succes met je keuze en nu maar weer on-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:15

DropjesLover

Dit dus ->

Hmmm, had ik nu maar dus 3 weken geleden in de olie-EFT's gezeten, dan zou er nu alweer 25% winst zijn :')

Blijft nog steeds de vraag van mij overeind staan, kan ik met 1000 euro ook een rekening openen bij een broker zoals Lynx?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 20:10
Op de site van lynx zit een uitstekende chatfunctie waar je wel antwoord kan krijgen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:52
DropjesLover schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:07:
Hmmm, had ik nu maar dus 3 weken geleden in de olie-EFT's gezeten, dan zou er nu alweer 25% winst zijn :')

Blijft nog steeds de vraag van mij overeind staan, kan ik met 1000 euro ook een rekening openen bij een broker zoals Lynx?
Minimum eerste inleg is 3000 euro, staat bij veel gevraagde vragen op de website.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:15

DropjesLover

Dit dus ->

evleerdam schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:36:
[...]

Minimum eerste inleg is 3000 euro, staat bij veel gevraagde vragen op de website.
Weet ik, maar ik doelde dus ook op andere brokers.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config

Ja. Die 3k is bluf, je opent de rekening gewoon op 0 namelijk. Storten is optioneel.

edit: ging over DeGiro

[ Voor 4% gewijzigd door Config op 08-03-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Ik herinner me niet precies hoe het bij Lynx zit, maar bij IB (waarvan Lynx een reseller is) word je toch echt geacht een eerste storting van een bepaald niveau te doen voor je rekening volledig geactiveerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Anders kan je DeGiro ook nog kiezen als dat een eis is bij Lynx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-09 15:48
Weet iemand hoe je short kan gaan op bv de AEX index voor langere termijn? Ik verwacht bijvoorbeeld dat de AEX aan het eind vh jaar lager staat dan nu. Ik heb bij Alex wel gezien dat je per dag kan shorten (elke dag langer kost 5%), dit vind ik niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Short turbo/speeder met lage hefboom (richting de 1,00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Brabant zeggen wij: As is verbrand hout. As ik dit, as ik dat ...... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
Config schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:10:
Short turbo/speeder met lage hefboom (richting de 1,00)
en kan je dan de periode instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:50

Ad Hox

N/A

Ik heb sinds april '15 een maandelijkse inleg van 100 EUR bij BND. Op dit moment in totaal zo'n 80 EUR verlies. De inleg is voor de lange termijn (+/- 30 jaar). Naar mijn idee koop ik nu relatief 'goedkoop' in, doordat de koersen lager staan. Delen jullie die stelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
superpolm schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:21:
[...]

en kan je dan de periode instellen?
Nee ze expireren niet, ze hebben wel een stoploss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:31
Heb laatst een rekening geopend bij Lync maar nog niks gestort. Kreeg van de week wel een mail + telefoontje wanneer ik ging storten, dus ze dringen er wel op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ad Hox schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:46:
Ik heb sinds april '15 een maandelijkse inleg van 100 EUR bij BND. Op dit moment in totaal zo'n 80 EUR verlies. De inleg is voor de lange termijn (+/- 30 jaar). Naar mijn idee koop ik nu relatief 'goedkoop' in, doordat de koersen lager staan. Delen jullie die stelling?
Wie o wie weet het antwoord? Niemand. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zit soortgelijk, en het is dubbel. Logisch gezien heb je gelijk, en door dalende koers koop je meer voor dezelfde prijs. Emotioneel heb je liever dat hij in de + staat. Conclusie: Niet teveel naar willen kijken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 16:49
superpolm schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:45:
Weet iemand hoe je short kan gaan op bv de AEX index voor langere termijn? Ik verwacht bijvoorbeeld dat de AEX aan het eind vh jaar lager staat dan nu. Ik heb bij Alex wel gezien dat je per dag kan shorten (elke dag langer kost 5%), dit vind ik niet interessant.
Put optie met strike dec 2016/jan 2017?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alleen als de koers gaat stijgen. Je koopt pas goedkoop in als de koers op verkoop moment hoger is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:01
Sissors schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 07:31:
[...]

Ik zit soortgelijk, en het is dubbel. Logisch gezien heb je gelijk, en door dalende koers koop je meer voor dezelfde prijs. Emotioneel heb je liever dat hij in de + staat. Conclusie: Niet teveel naar willen kijken ;).
Ik heb halverwege juni 2015 begonnen met een MSCI World belegging. Had bij de start wat geld ingelegd en ben daarna ook maandelijks 100 euro aan het sparen. Ik sta nu op 7% verlies. Is dat zuur? Ja. Komt het ooit wel weer goed. Vast wel. Twee maanden geleden stond het nog op -10% verlies dus kan altijd erger :)

En zolang je het niet verkoopt is het een papieren verlies. De bedoeling is om dit minimaal een flink aantal jaren te laten staan dus komt ooit wel weer goed.

[ Voor 11% gewijzigd door Robkazoe op 09-03-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 07:31:
[...]

De beurs staat nog steeds skyhigh, zeker gezien de economische vooruitzichten (ook historisch gezien). Hij mag van mij nog veel verder in elkaar klappen. Maak je maar klaar voor verliescijfers van 30% of meer want die tijd komt nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
Hermaniak88 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:12:
[...]

Put optie met strike dec 2016/jan 2017?
waar staat die strike voor? kost dit ook geld tot aan die periode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:56:
[...]

De beurs staat nog steeds skyhigh, zeker gezien de economische vooruitzichten (ook historisch gezien). Hij mag van mij nog veel verder in elkaar klappen. Maak je maar klaar voor verliescijfers van 30% of meer want die tijd komt nog een keer.
Tja dat vertel je hier al een hele tijd, maar het gebeurd nog niet echt. Als je hem nu 30% te hoog vindt staan, wie zegt dat hij niet naar 50% te hoog gaat? Als je bij 10% te hoog bent uitgestapt, heb je dus al 20% gemist.

Ik heb iig geen enkele illusies dat ik de beurs kan voorspellen en/of timen, dus buy & hold blijft het :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 21:43:
[...]

Tja dat vertel je hier al een hele tijd, maar het gebeurd nog niet echt. Als je hem nu 30% te hoog vindt staan, wie zegt dat hij niet naar 50% te hoog gaat? Als je bij 10% te hoog bent uitgestapt, heb je dus al 20% gemist.

Ik heb iig geen enkele illusies dat ik de beurs kan voorspellen en/of timen, dus buy & hold blijft het :).
Oh nee, we zijn al -20%. En wie zegt dat ik ben uitgestapt? >:)

Ik reageer overigens alleen op het geluiden dat men 10% verlies heeft en dat dat nog veel erger kan worden. Zeker als je buy and hold strategie hebt. ;) Als je daar niet tegen kan vooral niet gaan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor buy and hold zijn slechts twee factoren van belang: de totale aankoopprijs en uiteindelijk de totale verkoopprijs. Als buy and hold belegger maakt het je niets uit wat de koers doet op momenten wanneer je niets koopt of verkoopt.

Daarnaast heb je nog het 'cost average effect' (elders ook 'dollar cost averaging' genoemd), wat zegt dat bij periodieke aankopen (en uiteindelijk periodieke verkopen) het effect van gunstige en ongunstige transactiemomenten tegen elkaar wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DCA werkt alleen bij aankopen, bij verkopen is het precies andersom. Bij aankopen betekend het dat als je een vast bedrag inlegt, je meer koopt als de koers laag staat (wat logisch is), en je dus uiteindelijk relatief meer van je portefeuille hebt ingekocht bij een lage koers dan bij een hoge koers.

Als je daarna met pensioen gaat en elke maand voor 1000 euro aandelen verkoopt bijvoorbeeld, dan heb je het als nadeel: Relatief het grootste gedeelte van je aandelen verkoop je op het moment dat de koers slecht staat, om maar die 1000 euro te halen. Dan ben je dus beter af om een vaste hoeveelheid aandelen per maand te verkopen, maar moet je nog wel rond kunnen komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het effect van DCA gaat zeker op bij verkopen (hoge koers compenseert lage koers), alleen zoals je terecht zegt moet je minstens voor je benodigde bedrag aandelen verkopen. Dat zal overigens alleen een probleem zijn als je sterk volatiele aandelen bezit. De meeste trackers zijn dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
superpolm schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 18:48:
[...]

waar staat die strike voor? kost dit ook geld tot aan die periode?
De strike is de uitoefenprijs, met als afloopdatum bijvoorbeelde de 3e vrijdag van december 2016/januari 2017. Simpel gezegd; bij een put moet de onderliggende waarde onder de strike liggen voor een positief resultaat, bij een call dus er boven. Als je denkt dat de beurs daalt, bijvoorbeeld ten opzichte van nu, kan je een put met strike 440 kopen met expiratie dec 2016/jan 2017. Is de onderliggende waarde boven de 440 rond de expiratie datum dan loopt je optie waardeloos af (inleg kwijt). Vergeet trouwens niet om rekening te houden met de verwachtingswaarde, die nu behoorlijk hoog ligt voor posities met een langere looptijd.

[ Voor 10% gewijzigd door HansPatat050 op 10-03-2016 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Weet iemand waar ik een lijst kan vinden met welke Nederlandse aandelen per kwartaal, dividend uitkeren. Per stom toeval kwam ik op Unilever uit, maar ik neem aan dat die niet de enige zijn.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
Duinkonijn schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 08:38:
Weet iemand waar ik een lijst kan vinden met welke Nederlandse aandelen per kwartaal, dividend uitkeren. Per stom toeval kwam ik op Unilever uit, maar ik neem aan dat die niet de enige zijn.
http://www.dividendplaza....m/aex/@@dividendoverzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Heeft iemand ervaring met Pritle? Ik zoek iets wat lijkt op Betterment in de VS: geen omkijken naar mijn beleggingen, maar wel een gedegen rendement. Deze kwam bij mij op, wellicht zijn er natuurlijk andere varianten. Het viel me vooral op dat Pritle nog niet bekend was op GoT. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Krisp schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:23:
Heeft iemand ervaring met Pritle? Ik zoek iets wat lijkt op Betterment in de VS: geen omkijken naar mijn beleggingen, maar wel een gedegen rendement.
Ik heb geen ervaring met Pritle of Betterment, maar aan deze omschrijving kan je voldoen met elke broker waarbij je automatisch periodiek kan inleggen in een goed gespreide ETF (bijvoorbeeld de veel genoemde Vanguard fondsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Zr40 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:51:
[...]

Ik heb geen ervaring met Pritle of Betterment, maar aan deze omschrijving kan je voldoen met elke broker waarbij je automatisch periodiek kan inleggen in een goed gespreide ETF (bijvoorbeeld de veel genoemde Vanguard fondsen).
Dat is zeker een andere optie waar ik naar kijk. :)

Betterment zit overigens in de VS en is niet toegankelijk voor niet-Amerikanen. Hun fee is wel veel lager dan Pritle (0,15% vs 0,5%), wat Pritle weer wat onaantrekkelijker maakt.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:48

psy

Duinkonijn schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 08:47:
[...]

Tnx, alleen Shell dus, buiten Unilever, verder kijken :P
Of buiten Nederland kijken. Of buiten Europa. Heb zelf ook wat amerikaanse dividendaandelen, heb je toch ook een soort buffer als de euro weer eens verder onderuit gaat.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

psy schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:50:
[...]

Of buiten Nederland kijken. Of buiten Europa. Heb zelf ook wat amerikaanse dividendaandelen, heb je toch ook een soort buffer als de euro weer eens verder onderuit gaat.
Ik zit momenteel hoofzakelijk in Amerika. heb 2 Europese bedrijven nu (nl&de)

Tis leuk om te doen. Je rekening stijgt en daalt en ik word er zo koopziek van als de pest :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 23:04

Fuelke

Forza Ferrari

Duinkonijn schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:59:
[...]

Ik zit momenteel hoofzakelijk in Amerika. heb 2 Europese bedrijven nu (nl&de)

Tis leuk om te doen. Je rekening stijgt en daalt en ik word er zo koopziek van als de pest :P
Als je wil uitbreiden naar GBP, dan is er GlaxoSmithKline, ook kwartaaldividend, ook betaalbaar in aandelen.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 07:43:
DCA werkt alleen bij aankopen, bij verkopen is het precies andersom. Bij aankopen betekend het dat als je een vast bedrag inlegt, je meer koopt als de koers laag staat (wat logisch is), en je dus uiteindelijk relatief meer van je portefeuille hebt ingekocht bij een lage koers dan bij een hoge koers.

Als je daarna met pensioen gaat en elke maand voor 1000 euro aandelen verkoopt bijvoorbeeld, dan heb je het als nadeel: Relatief het grootste gedeelte van je aandelen verkoop je op het moment dat de koers slecht staat, om maar die 1000 euro te halen. Dan ben je dus beter af om een vaste hoeveelheid aandelen per maand te verkopen, maar moet je nog wel rond kunnen komen :).
Wat dacht van een mooi moment afwachten voor je (pre)pensioen, in 1 keer je winst pakken en dat investeren in een mooi pakket vastrentende obligaties met een degelijke rating? Of wellicht staat tegen die tijd rente van deposito's weer hoog. Vermogen laten groeien moet je doen als je jong bent. Genieten en interen eventueel als je oud bent. Heb in eigen kring meegemaakt dat helft van opgebouwde vermogen verdampte omdat men te lang in aandelen bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
Hermaniak88 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 07:58:
[...]

De strike is de uitoefenprijs, met als afloopdatum bijvoorbeelde de 3e vrijdag van december 2016/januari 2017. Simpel gezegd; bij een put moet de onderliggende waarde onder de strike liggen voor een positief resultaat, bij een call dus er boven. Als je denkt dat de beurs daalt, bijvoorbeeld ten opzichte van nu, kan je een put met strike 440 kopen met expiratie dec 2016/jan 2017. Is de onderliggende waarde boven de 440 rond de expiratie datum dan loopt je optie waardeloos af (inleg kwijt). Vergeet trouwens niet om rekening te houden met de verwachtingswaarde, die nu behoorlijk hoog ligt voor posities met een langere looptijd.
Bedankt! En als de waarde onder de 440 komt rond die periode, wat verdien je dan? Wat bedoel je met de hoge verwachtingswaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Fuelke schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 18:38:
[...]

Als je wil uitbreiden naar GBP, dan is er GlaxoSmithKline, ook kwartaaldividend, ook betaalbaar in aandelen.
Tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 17:39
superpolm schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 06:43:
[...]

Bedankt! En als de waarde onder de 440 komt rond die periode, wat verdien je dan? Wat bedoel je met de hoge verwachtingswaarde?
Waarde = 440 - index op expiratie.

Maar serieus, beetje zelf zoeken kan geen kwaad: Wikipedia: Put option

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
Lekker met opties gaan beginnen zonder enige kennis....

Snap nooit dat mensen de beurs op gaan zonder enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ach je kunt er jaren over nadenken hoe het zou zijn maar je leert het pas als je het gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

KW25 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:09:
Lekker met opties gaan beginnen zonder enige kennis....

Snap nooit dat mensen de beurs op gaan zonder enige kennis.
Met continu onderuit gaan leer je vanzelf lopen cq handelen

[ Voor 65% gewijzigd door Duinkonijn op 11-03-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Duinkonijn schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:09:
Mits je na de eerste pogingen nog geld over hebt :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Met opties, welke per 100 gaan, kun je niet echt spreken van leergeld. Daar zijn heel andere budgetten voor nodig dan 1 of 2 aandeeltjes hier en daar kopen om te 'leren'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Tsurany schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:38:
[...]

Mits je na de eerste pogingen nog geld over hebt :+
als je verstandig speelt, wed je niet op 1 paard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 13:16
Ach, een kortlopende deep OTM optie is erg goedkoop, verlies je hooguit een euro of 10. Kans op verlies is wel 99% ;) Maar als je wint heb je wel meteen 10000% winst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
Duinkonijn schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:09:
[...]

Succes met het leren met opties 8)7

Probeer het op zn minst met een simulator... Maar maak me niet wijs dat je met zomaar een optie kopen/verkopen het gaat leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Je leert af om het te doen.. als je geen plank voor je kop heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Beleg nooit in iets wat je niet snapt.
Je kan beter jezelf eerst inlezen in opties, en dan een tijdje een simulator proberen.

Als je graag actief wil zijn op de beurs, kan je beter een wereldwijde etf kopen, en niet eentje met een TER van 1%+ (Vanguard of iShares hebben een aardige TER)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
sorry ik zal er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 08:00
"Goed" nieuws: http://www.volkskrant.nl/...-in-fortis-zaak~a4262757/

Ben benieuwd of dat ook wat zou opleveren voor Nederlandse beleggers die zich niet bij zo'n stichting hebben aangemeld, zoals De_Bastaard :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:12
Heeft iemand hier ervaringen met Interactive Brokers? In het bijzonder ben ik benieuwd of je de dividend belasting kunt reduceren naar 15% door hun een W8-BEN op te sturen. De andere 15% kan je dan volgens mij terugkrijgen via de Nederlandse belasting.

Het grootste nadeel dat ik zie bij IB is de "Inactivity Fee", dwz dat je minimaal 10$ per maand aan commissies moet betalen door transacties te doen; als je de 10$ niet haalt, moet je het verschil zelf bijleggen. Maar als je meer dan 100000$ daar hebt staan vervalt die fee ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Dat formulier kan prima.

In dit topic staan ook resellers van IB genoemd die andere tariefstructuren toepassen. De bekendste is Lynx welke in Nederland is gevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:55
Hebben nog meer mensen last een verkeerde jaaropgave van degiro?

Degiro was al laat met hun jaaropgave, deze heb ik vorige week ontvangen. Echter deze klopt niet.
Heb al enkele keren contact gehad hierover met degiro. Echter er lijkt geen schot in te zitten.

Bij degiro hebben ze geen enkele dividend en/of dividendbelasting opgegeven.

Hopelijk kom ik hierdoor niet in de problemen bij de belastingdienst...ze hebben vast de verkeerde gegevens. 😬 (aanname van mijn kant, dat ik hierdoor in de problemen kom.)

[ Voor 6% gewijzigd door internet4me op 17-03-2016 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krisp schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:23:
Heeft iemand ervaring met Pritle? Ik zoek iets wat lijkt op Betterment in de VS: geen omkijken naar mijn beleggingen, maar wel een gedegen rendement. Deze kwam bij mij op, wellicht zijn er natuurlijk andere varianten. Het viel me vooral op dat Pritle nog niet bekend was op GoT. :)
Heb ze van de week eens uitgeprobeerd aangezien je dat al vanaf een tientje kan doen. Tot nu toe niet erg enthousiast, met hun offensieve profiel kom ik inclusief fondskosten op zo'n 0,75-0,80% uit. Met de ETF's VTI en VXUS zit ik op <0,10% (en is het een stuk efficiënter qua dividendbelasting wanneer je VRH betaalt dan de Ierse/Luxemburgse fondsen die door Pritle gebruikt worden). Ook geven ze bij dat profiel aan 5% in een cashfund en 5% in een vrij duur commodities fonds te stoppen, twee categorieën waar ik geen reëel rendement van verwacht op de lange termijn en dus overbodig vind in de portefeuille (overigens is het nog niet geïnvesteerd zoals voorgesteld was bij het aanmaken van het doel, maar heb de rekening pas begin deze week geopend, dus dat zal nog wijzigen).

Vind ook die website niet helemaal lekker werken al ziet het er wel oke uit, sommige grafiekjes zijn niet goed en fondsdocumentatie is soms niet meest recent. Binnenkort ga ik denk ik maar eens contact met ze opnemen om wat punten te bespreken, tot nu toe alleen een bevestigingsmail van ze gehad. Verder was het openen van de rekening zo gebeurd, kon ik via iDeal mijn lage initiële storting doen en was het dus mooi laagdrempelig.

Ik blijf in ieder geval op eigen houtje in indexfondsen beleggen, maar goed om te zien dat er relatief goedkope vermogensbeheerders actief worden in NL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 17:07
Dag allen,

Ik ben relatief nieuw op dit forum. Lees al een tijde het FO forum maar daarin wordt niet echt over beleggen en onderliggende bedrijven gesproken.

Ik vroeg me af wat jullie van het aandeel First Solar vinden.
Eind 2014 hier al ingestapt op 59$ en juni 2015 nog eens op 50$ gemiddeld. Wel puur voor de lange termijn.

Ik zit echter op het moment dat ik het aandeel duur begin omdat ze niet echt capaciteitsuitbreidingen lijken te doen. Ik wil het echt nog niet verkopen omdat ik eigenlijk nog geen geschikt nieuw aandeel zie. Had in IBM willen stappen op 130 of lager maar had toen de cash en de ballen niet om te kopen (FSLR te verkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 14:14
Timberly2 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 21:01:
Dag allen,

Ik ben relatief nieuw op dit forum. Lees al een tijde het FO forum maar daarin wordt niet echt over beleggen en onderliggende bedrijven gesproken.

Eind 2014 hier al ingestapt op 59$ en juni 2015 nog eens op 50$ gemiddeld. Wel puur voor de lange termijn.

Ik zit echter op het moment dat ik het aandeel duur begin omdat ze niet echt capaciteitsuitbreidingen lijken te doen. Ik wil het echt nog niet verkopen omdat ik eigenlijk nog geen geschikt nieuw aandeel zie. Had in IBM willen stappen op 130 of lager maar had toen de cash en de ballen niet om te kopen (FSLR te verkopen).
:?
Je bent ingestapt in First Solar puur voor de lange termijn.
Maar je wilt ze verkopen voor een ander geschikt aandeel. En om wat extra verwarring te zaaien: Niet IBM want die is te duur, maar voor 130,- of lager had je wel IBM ingeruild voor FSLR.

Wat wil je nu precies?
Ik proef een licht troll smaakje, maar ik vergis me graag..

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik beleg niet in individuele aandelen, alleen ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

poehee schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:58:
[...]

:?
Je bent ingestapt in First Solar puur voor de lange termijn.
Maar je wilt ze verkopen voor een ander geschikt aandeel. En om wat extra verwarring te zaaien: Niet IBM want die is te duur, maar voor 130,- of lager had je wel IBM ingeruild voor FSLR.

Wat wil je nu precies?
Ik proef een licht troll smaakje, maar ik vergis me graag..
Volgens mij bedoelt hij dat hij heeft ingestapt op First Solar voor de lange termijn, maar nu van gedachte is veranderd.

Destijds zat hij te twijfelen over IBM en heeft dat niet gedaan.

Volgens mij moet
Timberly2 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 21:01:
Dag allen,

Wat wil je precies bereiken? Als je op de lange termijn geld wilt verdienen zonder idioot veel risico's moet je kijken naar een ETF. En als je meer risico wilt kan je je beperken tot een bepaalde markt en daar een ETF in kiezen.

Individuele aandelen kan alle kanten op gaan, lang of korte termijn. Je hebt te weinig spreiding.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

internet4me schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 20:01:
Hebben nog meer mensen last een verkeerde jaaropgave van degiro?

Degiro was al laat met hun jaaropgave, deze heb ik vorige week ontvangen. Echter deze klopt niet.
Heb al enkele keren contact gehad hierover met degiro. Echter er lijkt geen schot in te zitten.

Bij degiro hebben ze geen enkele dividend en/of dividendbelasting opgegeven.

Hopelijk kom ik hierdoor niet in de problemen bij de belastingdienst...ze hebben vast de verkeerde gegevens. 😬 (aanname van mijn kant, dat ik hierdoor in de problemen kom.)
Weet je zeker dat je dividend hebt ontvangen? Mijn ETF's keren dit namelijk helemaal niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:12
Voor degenen hier met US-stock only ETFs zoals VTI, wat zijn jullie gedachten over currency risk? De EUR staat nog steeds betrekkelijk laag vs de USD, en als de EUR stijgt tot wat hij een paar jaar geleden nog was (1.50 USD), ben je zomaar opeens 40% van je potentiele winst kwijt (of nog meer verlies). Natuurlijk is een zwakke dollar goed voor de US export en dus waarschijnlijk ook voor US aandelen, maar dat zal vast niet het hele verschil goed maken.

Je kan natuurlijk denken dat op de lange termijn de valuta waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt, en als je niet grote bedragen in 1 keer omzet kan je het een beetje uitmiddelen. Toch vind ik het een grote onbekende in mijn planning - wie weet hoe de verhouding tussen de US en Eurozone over 20 jaar zijn. Ik twijfel dan ook of ik niet wat meer ETFs in euro-only bedrijven zou moeten hebben om dit risico te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:55
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:34:
[...]

Weet je zeker dat je dividend hebt ontvangen? Mijn ETF's keren dit namelijk helemaal niet uit.
:) :) Zeker wel. Niet veel maar toch. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Finwe schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 15:07:
Voor degenen hier met US-stock only ETFs zoals VTI, wat zijn jullie gedachten over currency risk?
spreiden is sowieso een goed idee. de notatie van de ETF maakt weinig uit, het gaat meer om de onderliggende aandelen en bedrijven. VTI zit voornamelijk in amerikaanse bedrijven, dus om meer te spreiden zou je er VXUS of VEU of iets europees bij kunnen doen. Je zou ook kunnen zeggen dat je met een huis en een baan (je tijd voor euros) al behoorlijk in Europa zit geinvesteerd .
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:34:
[...]

ETFs kunnen gewoon dividend uitkeren. Er zijn zelfs ETFs gericht op hoog dividend aandelen.

Alleen kan het zijn dat er dubbel wordt belast (eerst het dividend van het bedrijf aan de ETF wat wordt belast, en daarna van de ETF naar jou, wat ook wordt belast).
Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.