Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.547 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
pirke schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:48:
[...]

Als je nu je geld belegd en volgende week is het nog maar de helft waard (reële kans), hoe erg vind je dat? En als het een maand later helemaal weg is, hoe erg vind je dat?

Als je het binnen 5 a 10 jaar nodig hebt moet je niet beleggen. Je kan geluk hebben dat het op deze korte termijn stijgt, maar het kan net zo goed dalen. *meestal* wordt het op de lange termijn meer waard maar je kan echt alles kwijtraken. Dus beleg alleen met geld dat je over hebt: je hebt geen idee wat je er anders mee moet doen. Koop aandelen of een ETF en blijf er 10 jaar af. Makkelijk en saai, maar ga niet emotioneel en bang verkopen als er 20% verlies is. Gewoon lekker laten staan.

Als voorbeeld hoe slecht het kan gaan: Delta Loyd staat op -70% dit jaar, en Imtech op -100%. Beleggingen kunnen hard achteruit hollen, en als ze al herstellen kan dat lang duren.
mwa, kans dat een wereldwijd gediversifieerde index met 50 procent naar beneden gaat is niet zo heel groot hoor. Zelfs in 2008 ging d'r MSCI world "maar" met 40 procent naar beneden als ik het goed heb, en dat is natuurlijk nog een vrij agressieve allocatie met 100 procent equity. Als je gaat beleggen moet je natuurlijk wel tegen significante verliezen kunnen, maar het is echt niet zo dat je rekening moet houden met 100 procent verliezen en een 10+ jaar tijdshorizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:18
Of de kans groot genoeg is of niet maakt weinig uit, het gaat om het principe achter de vraag. Als je dit scenario absoluut niet kunt hebben dan moet je niet gaan beleggen. Ook een kans van 0,0001 wordt ooit waarheid, dat heb ik zelf ook ooit met harde hand geleerd. Als je er al bij voorbaat vanuit gaat dat dat nooit zal gebeuren dan ben je erg naïef. Maar de intentie vd vraag is dus een risicoprofiel bepalen om te kijken of iemand niet voor de trein springt mocht er zo'n doemscenario voor doen.

Daarnaast: crash in 2000, crash in 2008, daar zit 8 jaar tussen. Het is bijna 2016 en we hebben net een paar vette jaren achter de rug... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:33:
[...]
als het om dividend bronbelasting gaat in ieder geval wel.
Maar dividend belasting wordt op verschillende manieren geheven, dit zijn de mogelijke scenarios zoals ik ze begrepen heb:

Allereerst zijn er landen die dividend bron belasting heffen, dus de bedrijven (de ''bron'') betalen rechtstreeks aan de belastingdienst. In Nederland 15%. Maar er zijn ook landen die geen dividend bronbelasting kennen, zoals de UK. Als dividend in een dividend bron belasting land wordt uitgekeerd aan een buitenlander (of bv fonds/ETF) dan geldt het belastingverdrag tussen beide landen. Meestal komt het er denk ik op neer dat ieder land een lagere dividend belasting mag heffen.

Dan zijn er landen waar bedrijven geen dividend bron belasting betalen, maar de ontvangers (aandeelhouders). Een voorbeeld is de UK (heeft wel een ruime vrijstelling als je weinig verdient denk ik).

En dan zijn er nog landen die weinig of geen dividend belasting heffen bij eigen burgers (afh. van hoeveel belasting je betaalt), maar wel bij buitenlandse aandeelhouders. Een voorbeeld is de USA met 30% dividend belasting, maar bij een belastingverdrag zoals met Nederland wordt dit 15% (wat weer verrekend kan worden met VRH). Ik heb geen ervaring met hoe dit wordt ingehouden, ik neem aan via je broker.
Ik weet alleen niet hoe het werkt bij accumulatieve ETFs gevestigd in de VS en buitenlandse beleggers in zo'n ETF. Bedrijven in de VS betalen volgens mij dividend belastingvrij aan zo'n ETF en normaal wordt er pas dividend belasting ingehouden bij belegger als dividend ETF wordt uitgekeerd, maar dat gebeurt dus niet bij een ETF dat dividend herinvesteert.
Misschien weet iemand hoe dit werkt?

zie hier een overzicht hoe verschillende landen omgaan met dividend belasting
Wikipedia: Dividend tax
Ik voel me de laatste tijd niet altijd even slim.

Maar indien 85% geherinvesteerd wordt in de AEX of er wordt 100% dividend uitgekeerd, 15% zichtbaar ingehouden... dan kun je die 15% blijkbaar verrekenen met de vermogensheffingsbelasting. Anders ben je die 15% kwijt? Of zie je zichtbaar bij accumulatieve fondsen hoeveel je aan dividendbelasting kwijt bent, omdat je het anders dus niet kunt afzetten tegen je vermogensheffingbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chronoz schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 20:13:
[...]
Ik voel me de laatste tijd niet altijd even slim.

Maar indien 85% geherinvesteerd wordt in de AEX of er wordt 100% dividend uitgekeerd, 15% zichtbaar ingehouden... dan kun je die 15% blijkbaar verrekenen met de vermogensheffingsbelasting. Anders ben je die 15% kwijt? Of zie je zichtbaar bij accumulatieve fondsen hoeveel je aan dividendbelasting kwijt bent, omdat je het anders dus niet kunt afzetten tegen je vermogensheffingbelasting?
Is ook niet echt makkelijk te begrijpen die dividendbelasting. Je moet er inderdaad rekening mee houden dat het fonds zelf vaak belasting moet betalen over dividend dat het ontvangt en jij mogelijk belasting moet betalen over het dividend dat uitgekeerd wordt door een fonds. Als het fonds belasting betaalt (bijv. bij een Iers fonds dat 15% dividendbelasting betaalt op dividend van Nederlandse bedrijven), kan je dit niet verrekenen met jouw eigen belastingen en heeft dat dus best een flinke impact op het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Juist, maar het lijkt me wel belangrijk om te weten of het verschil uitmaakt of je een inkomens of accumulatief fonds neemt indien je sowieso geen vermogensheffingsbelasting betaalt en dus niets te verrekenen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Ierse/Luxemburgse fondsen maakt dat niet uit omdat je in beide gevallen zelf geen belasting betaalt. Bij fondsen uit bijv. Duitsland of de VS moet je hier wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kunnen jullie mij vertellen of DeGiro zelf saldo doorgeeft aan de belastingdienst of dat ik dit zelf einde jaar moet noteren en bewaren tot volgend jaar om het dan in de aangifte te verwerken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zelf je saldo noteren lijkt me overbodig (!). de giro informeert jou ergens in 2016Q1 over je saldo op 31-12-2015. of ze daarnaast ook nog de belastingdienst informeren weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Kan geen kwaad om het zelf te noteren, anders zit je straks maanden extra te wachten voordat je aangifte kan doen omdat iets simpels als een jaaroverzicht bij degiro meestal niet zo simpel is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:33
De belastingdienst vult de aangifte in op basis van de door DeGiro aangeleverde gegevens. Vorig jaar scheen er echter met name bij de post buitenlandse dividendbelasting een en ander scheef te lopen. Zelf dubbelcheck ik altijd alle saldi, of dit nu ING, Rabo, Binck of DeGiro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik herinner me van vorig jaar dat degiro 1) heel laat was, en 2) later met een correctie heeft moeten komen :X

Overigens heb ik met diverse brokers/ banken gehad dat de vooringevulde aangifte niet klopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:28

3DDude

I void warranty's

Hmm even via degiro nog wat in een triodos groenfonds stoppen. :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
3DDude schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:43:
Hmm even via degiro nog wat in een triodos groenfonds stoppen. :)
Vraag me af hoe je dat gaat doen? Volgens mij zijn groenfondsen van triodos en asn tijdelijk gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

cnsmr schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:04:
[...]

Vraag me af hoe je dat gaat doen? Volgens mij zijn groenfondsen van triodos en asn tijdelijk gesloten.
Simpel via degiro een order geplaatst.
We zien wel hoe dat loopt. :)

ik zie nergens dat hij tijdelijk gesloten is, alleen een bericht van vorig jaar (2014)

Anders hoor ik graag hoe je dit volume kan verklaren:
http://www.debeurs.nl/Bel...8/Triodos-Groenfonds.aspx

van afgelopen donderdag (vrijdag was kerst natuurlijk ;)).

[ Voor 21% gewijzigd door 3DDude op 27-12-2015 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:02
3DDude schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:08:
[...]

ik zie nergens dat hij tijdelijk gesloten is, alleen een bericht van vorig jaar (2014)

Kan je dat gewoon kopen nu, vervolgens 1e week van januari weer verkopen en zo geen vermogensrendementheffing betalen?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

evleerdam schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:28:
[...]

Kan je dat gewoon kopen nu, vervolgens 1e week van januari weer verkopen en zo geen vermogensrendementheffing betalen?
Zou het niet weten? O-)
Vandaag kan je niks kopen he, de beurs is dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:13
evleerdam schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:28:
[...]

Als dat al kan, heb je natuurlijk wel te maken met een flink koersrisico. Particulieren die dat fonds massaal kopen eind december en weer massaal dumpen in januari...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

DappereDodo schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:41:
[...]

Als dat al kan, heb je natuurlijk wel te maken met een flink koersrisico. Particulieren die dat fonds massaal kopen eind december en weer massaal dumpen in januari...
Kijk voor de grap is hoe stabiel dat fonds is ;)
Ah hij is er vandaag doorgekomen :)

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 29-12-2015 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Laatst online: 10-09 17:02
Heren, dames ook,

Ik kom u vragen om advies. Op dit moment heb ik een deel van ons spaargeld belegd in diverse aandelen rekeningen met diverse risico-profielen. Daarnaast heb in het verleden al een aantal maal overwogen om actief te gaan beleggen maar is dat er echter nooit van gekomen.

Nu wil ik daar toch eens werk van gaan maken en ben ik me aan het inlezen in de materie. Tot dusverre blijft het vrij abstract en ben ik van mening dat ik het me alleen eigen kan maken als ik ook daadwerkelijk aan de slag ga.

Nu is de vraag, is het aan te raden om direct met echt geld te gaan beleggen of zouden jullie adviseren eerst een oefen rekening te openen? Het plan is om te gaan beleggen op korte/middellange termijn. De fonds beleggingen die ik al heb zijn geënt op de lange termijn.

Graag jullie advies in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 10-09 23:07

Fuelke

Forza Ferrari

Het is de laatste week van het jaar dus tijd voor een jaarlijke traditie, mijn top/flop 3 aandelen op jaarbasis.

Top 3
1 - Activision Blizzard - gestegen met 93% sinds 1 januari
2 - Lotus Bakeries - gestegen met 83% sinds 1 januari
3 - Brembo & Van de Velde - beiden gestegen met 59% sinds 1 januari.

Flop 3
1 - Credit Suisse High Yield Bond Fund - gedaald met 17% sinds 1 januari
2 - Voya Global Equity Dividend and Premium Opportunity Fund - gedaald met 13% sinds 1 januari
3 - Ferrari Spa - gedaald met 15% sinds IPO

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
[...]

Dank voor de tip! De rendementsverwachting (IRR) van deze trade is fors en zeker geschikt voor liquide middelen.

Geen idee waarom ik het nooit eerder overwogen heb (waarschijnlijk i.v.m. verwacht koersrisico en/of fiscale eisen en/of renteverlies en valutering), maar ik heb het even uitgezocht en de enige eis is dat op 1 jan het geld in het fonds belegd is. Vervolgens krijg je vrijstelling voor vermogensrendementsheffing (1.2%0 en een extra heffingskorting (0.7%) in box 3. De kosten van het fonds zijn zeer laag (en geen opslag/afslag) en zeer stabiel qua koers omdat er tegen intrinsieke waarde wordt gehandeld waarbij van de onderliggende posities geen grote schommelingen zijn te verwachten. Rond de jaarwisseling is het zelfs te verwachten dat de liquide middelen van het fonds tegen de fiscale limieten liggen (70% moet belegd zijn) en daarom is in 2014 het fonds ook tijdelijk even gesloten.

Toen ik bovenstaande bericht las moest ik even wat geldstromen in gang zetten via tegenrekeningen etc., maar zojuist een flink bedrag als order ingelegd en hopelijk morgen nog een deel.

Overigens verschillen de kosten per broker wel fors:
• Degiro: € 7,50 + 0,10% (+0.20% service fee)
• Binck (Basic; niet "Fundcoach"): € 8,50 + 0,15% (min. € 10 - max € 150 )
• Lynx: 0,10% (min. € 6 - max € 45) [hierbij is me niet duidelijk of de service fee die IB zelf noemt ook van toepassing is)

Bij Lynx is het wel lastig dat orders echt alleen maar tussen bepaalde tijden ingelegd kunnen worden. Volgens de klantenservice 1300-1500, maar de order van 1530 werd om 1600 gewoon geaccepteerd met als het goed is verwerking morgen om 1000. Ook onhandig is dat het fonds niet per mobiel of per webtrader ingelegd kan worden, maar alleen maar via de desktop applicatie.

edit:
argh. Net hierna was de rest ook bij IB binnen, maar te laat om vandaag nog in te leggen. Morgen even doen dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 29-12-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Ik kan het zo snel niet nagaan, maar wellicht komt het omdat ze te zwaar in olie obligaties zaten. Slecht gediversifieerd dus. Zijn er genoeg die dat beter doen, in afwijking op de benchmark/index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fuelke schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:00:
Het is de laatste week van het jaar dus tijd voor een jaarlijke traditie, mijn top/flop 3 aandelen op jaarbasis.

2 - Voya Global Equity Dividend and Premium Opportunity Fund[/url] - gedaald met 13% sinds 1 januari
ik neem aan dat dit gemeten is in dollar, in euro zou je wel eens op winst kunnen staan.
weet je trouwens wat de TER van dit fonds is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noxa schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:48:

Nu is de vraag, is het aan te raden om direct met echt geld te gaan beleggen of zouden jullie adviseren eerst een oefen rekening te openen? Het plan is om te gaan beleggen op korte/middellange termijn. De fonds beleggingen die ik al heb zijn geënt op de lange termijn.

Graag jullie advies in deze.
korte termijn blijft gokken, of je nu oefent of niet. De vraag die je moet stellen is: ben ik bereid aanzienlijk te verliezen met gokken? Zo niet, dan misschien beter lange termijn fonds beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Sallin schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 13:58:
Einde van het jaar en de balans van mijn beleggingen opgemaakt (wat losse aandelen en ETF trackers voor Europa / VS / emerging markets en Europeese obligaties: plus van 7.21%. Ik ben wel tevreden gegeven het onrustige jaar.
Weer een onrustig jaar achter de rug. Zelfde strategie als vorig jaar, nu met een plus van 3.99%. Grootste bewegingen in mijn portefeuille: de dollar / euro koerswijzigingen en het inzakken van de EM tracker met 11.99%. Grootste stijger dit jaar was BAM voor 103.87%, natuurlijk maar voor een klein deel van mijn vermogen. Kon slechter, kon ook zeker beter..

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Rukapul schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:25:
[...]

Dank voor de tip! De rendementsverwachting (IRR) van deze trade is fors en zeker geschikt voor liquide middelen.

Geen idee waarom ik het nooit eerder overwogen heb (waarschijnlijk i.v.m. verwacht koersrisico en/of fiscale eisen en/of renteverlies en valutering), maar ik heb het even uitgezocht en de enige eis is dat op 1 jan het geld in het fonds belegd is. Vervolgens krijg je vrijstelling voor vermogensrendementsheffing (1.2%0 en een extra heffingskorting (0.7%) in box 3. De kosten van het fonds zijn zeer laag (en geen opslag/afslag) en zeer stabiel qua koers omdat er tegen intrinsieke waarde wordt gehandeld waarbij van de onderliggende posities geen grote schommelingen zijn te verwachten. Rond de jaarwisseling is het zelfs te verwachten dat de liquide middelen van het fonds tegen de fiscale limieten liggen (70% moet belegd zijn) en daarom is in 2014 het fonds ook tijdelijk even gesloten.

Toen ik bovenstaande bericht las moest ik even wat geldstromen in gang zetten via tegenrekeningen etc., maar zojuist een flink bedrag als order ingelegd en hopelijk morgen nog een deel.

• Lynx: 0,10% (min. € 6 - max € 45) [hierbij is me niet duidelijk of de service fee die IB zelf noemt ook van toepassing is)

Bij Lynx is het wel lastig dat orders echt alleen maar tussen bepaalde tijden ingelegd kunnen worden. Volgens de klantenservice 1300-1500, maar de order van 1530 werd om 1600 gewoon geaccepteerd met als het goed is verwerking morgen om 1000. Ook onhandig is dat het fonds niet per mobiel of per webtrader ingelegd kan worden, maar alleen maar via de desktop applicatie.

edit:
argh. Net hierna was de rest ook bij IB binnen, maar te laat om vandaag nog in te leggen. Morgen even doen dus.
Klopt en voldoen ze niet aan de eisen d.w.z dat dit fonds een bepaald percentage belegd/geinvesteerd moet hebben in duurzaam zaken dan komt de AFM en wordt de vrijstelling afgekeurd / opgeheven.

Dit is een keer eerder gebeurt dus ze zullen wel nauw toezien dat, dit nu niet meer gebeurt.
(ze bellen niet graag klanten met sorry het gaat toch niet lukken ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Fuelke schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:00:

Top 3
1 - Activision Blizzard - gestegen met 93% sinds 1 januari
2 - Lotus Bakeries - gestegen met 83% sinds 1 januari
3 - Brembo & Van de Velde - beiden gestegen met 59% sinds 1 januari.

Flop 3
1 - Credit Suisse High Yield Bond Fund - gedaald met 17% sinds 1 januari
2 - Voya Global Equity Dividend and Premium Opportunity Fund - gedaald met 13% sinds 1 januari
3 - Ferrari Spa - gedaald met 15% sinds IPO
Lotus Bakeries _/-\o_ . Het is dat ik mezelf er niet toe kan zetten dergelijk bedrag neer te leggen voor 1 enkel aandeel, want hou op het moment toch van flexibiliteit om gedeeltelijk te kunnen (ver)kopen in de toekomst. Zou me wel graag eigenaar hebben genoemd ervan. Blijf ze wel in het oog houden, en hoop heel erg op een stock split in de toekomst.

Top 3
1 - Microsoft - gestegen met 21% sinds 1 januari, maar voor mij 28% want ik kocht het net rond een dipje in maart/april.
2 - Mcdonalds - gestegen met 28% sinds 1 januari, maar 21% voor mij doordat ik pas later in het jaar ben ingestapt.
3 - Siemens - gedaald met -3,1% sinds 1 januari, door instappen in september hier een leuk plusje van +10%.

Flop 3
1 - Iets met olie -45%
2 - Iets met goud -40%
3 - Iets met olie -35%

Wat ze zijn maakt denk ik niet echt uit, het is zo'n beetje altijd een bloedbad geweest dit jaar. Ik dacht dat na drops van ruim 60-70% het einde wel een beetje in zicht zou zijn voor de grondstoffen, en zocht naar een mooie instap. Toen kregen ze nog een trap na, en nog een, en nog een. Of het nou China was of een aansterkende dollar of Iran die de kraan opendraaid.. het was altijd slecht nieuws.
Gelukkig kwam die afstraffing voordat ik een 2e inkoop ging doen in deze aandelen wat betreft gespreid instappen, en die 2e inkoop blijft voorlopig nog wel even wachten voordat ik het verder uitbreid. De bedragen zijn dus nog relatief laag gelukkig.
Oh en toen kwam nog een trap, en nog eentje. En ben vast nog een paar keer natrappen vergeten voor de grondstoffen ;w

Voor 2016 kriebelt het toch wel om misschien de 2e inkoop te gaan doen wat betreft gespreid instappen. Bedoel, in het huidige tempo zijn de grondstoffen binnen een paar maanden gratis en vermoed dat dat niet gaat gebeuren, dus minimaal stabilisatie zou ik toch wel verwachten. Iemand anders gedachtes hierover, koopjesjagen in grondstoffenland of nog even afwachten?

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 29-12-2015 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Ik heb zelf ook een belangrijke exposure aan olie (van voor de correctie: PBR, NOV, DNOW, RDSA, KMI en XLE) en ik zou toch nog even de kat uit de boom kijken. Je blijft best nog even weg van oil servicing bedrijven (e.g. NOV, FI, BRNL, HAL). Wacht gewoon tot hun backlog weer begint toe te nemen. Dan kan je weer met een gerust hart instappen. Needless to say had ik een wild jaar achter de rug :).

Top 3
1. Tigenix NV met ongeveer +125%.
2. Van de Velde NV met ongeveer +60%.
3. B&C Speakers met ongeveer +28% en AVEVA Group met ongeveer +25%

Flop 3
1. Absolute winnaar is natuurlijk ons favoriete Braziliaanse voormalige staatstelecombedrijf Oi SA (en ik plaats er een gepaste emoticon bij: :F ). Na een reverse split aan het begin van het jaar nog een prachtige daling van -80%. De belangrijkste les hierbij was dan ook: value investing op basis van old school Graham-style metrieken is absoluut waardeloos voor een going concern bedrijf. Absoluut waardeloos. Het management is duizende malen belangrijker. Tweede les: soms is buy and fold te verkiezen boven buy and hold. Dit gaat nog een tijdje duren vooraleer Oi ergens in de buurt komt van mijn cost basis. Derde les: geen turnaround plays meer in mijn portfolio. Veel te makkelijk voor het management om het helemaal te screwen en ze zijn voor een reden in deze situatie geraakt. De book value van je harde assets die je een margin of safety geeft, is leuk wanneer het management in de best interest van de shareholders ervoor zou kiezen om de assets te liquideren, maar dat is dus niet relevant voor een going concern. Vierde les: investeren in individuele aandelen buiten de US en Europa (zelfs ADRs) vliegt van mijn lijst met beleggingsideeën. De bescherming van individuele aandeelhouders is er gewoon onvoldoende, zelfs indien ze zich in principe aan de regels van de SEC dienen te houden. Al bij al zeer leerrijk, maar het leergeld was wel duur betaald.

2. Nyrstar NV. Nog een turnaround gone sour. CEO buiten gezet. Basismaterialen. Cash drain. Overleveraged. En weer een nieuwe kapitaalronde. Al met al niet verwonderlijk dat we een daling van -50% zien. Ik geef ze nog wat tijd. De nieuwe CEO lijkt geen hoge pet op te hebben van het geïntegreerde verhaal van Juncker en zet nu gelukkig verschillende slecht presterende mijnen in de verkoop. Een terugkeer naar de hogere margin smelting business kan enkel maar een verbetering zijn t.o.v. de huidige situatie.

3. National Oilwell Varco is dit jaar ook 50% achteruit gezet, maar dat hoeft niet te verwonderen omdat ze een oil servicing bedrijf zijn. Voor de rest is het momenteel nog een prima, gezond bedrijf met een sterke balance sheet (in tegenstelling tot pakweg Oi en Nyrstar). Wachten tot het orderboek weer begint aan te dikken en dan de positie vergroten.

Als toemaatje hebben we ook nog dat andere Braziliaanse voormalig staatsbedrijf in mijn portfolio: Petrobras. Gelukkig heb ik hier wel tijdig het mes in gezet toen het corruptieschandaal aan het licht kwam. Les vier van Oi was ondertussen wel al een beetje doorgedrongen na de farce bij Oi's management en het gestuntel aldaar. Een short positie genomen op mijn hele positie, zodat het verlies op PBR dit jaar eigenlijk nul is. Ik wacht nog rustig af hoe deze situatie zich verder ontwikkeld.

Oftewel samenvattend: turnarounds links laten liggen en enkel nog focussen op het kopen van geweldige, innovatieve bedrijven aan een mooie prijs.

Oh en iemand die lager biedt dan -80% dit jaar?

De positie in Tigenix maakt overigens al het verlies uit NYR en NOV goed, dus dat is dan ook weer de keerzijde van de medaille :)

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo aan het einde van het jaar de balans weer eens aan het opmaken. Wel positief geëindigd, maar met name door Emerging Markets niet zo goed als gehoopt.

Ik heb twee vragen:
- Mbt lange termijn beleggen: Ik lees termijnen van > 25 jaar. Maar dat betekent dus dat je voor die lange periode je geld bij een instantie laat en dat deze instantie er over die 25 jaar nog moet zijn. Hebben jullie daar geen problemen mee? Ik zit nu bij DeGiro en vind dat oke, maar heb niet zoveel vertrouwen in (of een Binck of Meesman) dat ze zo stabiel zijn.
- Met hoeveel % van jullie spaargeld beleggen jullie?

Ik ben volgens mij een redelijk terughoudende belegger wat dat betreft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 13:26
Voor mij is het ook even de tijd om de balans op te maken. Op de brede Europese trackers die ik in het begin van het jaar heb gekocht redelijk wat winst gemaakt (10%). Op trackers die ik midden in het jaar heb bijgekocht verlies gemaakt (VXUS). Verder ook wat verlies gemaakt met high yield EU bonds.
Totaal komt het neer op 2 - 3 % dividendrendement en 2 % koersstijging, dus 4-5% totaal. Hier ben ik best tevreden mee.
Ideetjes voor volgend jaar om small cap te kopen, bijvoorbeeld iShares Core S&P Small-Cap (IJR). Merk toch dat mijn portfolio veel large caps heeft. Ik ben wel gecharmeerd van het Bernstein portfolio:
http://portfoliocharts.com/portfolio/bernstein-portfolio/

Ik probeer 25% cash te houden voor bijkopen op de dips. Ook om de volatiliteit te dempen door small caps. Wat de betrouwbaarheid van Binck betreft. Ik geloof dat de aandelen in een aparte holding staan en dus niet worden beinvloed door het faillissement van Binck. Maar, eigenlijk zou je voor de zekerheid toch bij meerdere brokers moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:00:
Zo aan het einde van het jaar de balans weer eens aan het opmaken. Wel positief geëindigd, maar met name door Emerging Markets niet zo goed als gehoopt.

Ik heb twee vragen:
- Mbt lange termijn beleggen: Ik lees termijnen van > 25 jaar. Maar dat betekent dus dat je voor die lange periode je geld bij een instantie laat en dat deze instantie er over die 25 jaar nog moet zijn. Hebben jullie daar geen problemen mee? Ik zit nu bij DeGiro en vind dat oke, maar heb niet zoveel vertrouwen in (of een Binck of Meesman) dat ze zo stabiel zijn.
- Met hoeveel % van jullie spaargeld beleggen jullie?

Ik ben volgens mij een redelijk terughoudende belegger wat dat betreft :P
Ik zit bij Binck. Enige broker met een papiertje als formele bank, wat aardig wat extra eisen en controles meebrengt tegenover een gewone broker en daardoor zijn niet alleen je aandelen maar ook je gewone euro's daar relatief veilig.

Als dat eenmaal (te) groot is over een paar jaar, zal ik er wel een 2e (en uiteindelijk ook nog wel 3e) aanbieder bij doen. Verwacht dat ING in elk geval erbij komt. Is wel relatief duur (is immers primair bank en niet primair broker), maar gezien het label systeembank komen er wel weer extra veiligheden bij wat betreft eisen aan het bedrijf.

Gewoon kwestie van risico spreiden verder. De aandelen zijn als het goed is veilig, maar je weet nooit hoe lang het duurt totdat je ze elders bijgeschreven krijgt na problemen. Dan is het fijn niet van 1 partij afhankelijk te zijn.

Wat betreft percentage beleggen zit ik nu grofweg 50/50. Alles wat ik 'spaar' beleg ik, dus dat ratio wordt steeds meer beleggen. Het merendeel aan resterend cash (~20k) houd ik vast tot een huis kopen en een beurscrash.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 30-12-2015 16:56 ]

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Zie zojuist een artikel, ben benieuwd hoe jullie dit zien voor het komende jaar? Ik zag zelf eigenlijk de beleggingen voor 2016 wél rooskleurig in... Maar ik verdiep mijzelf er ook te weinig in en beleg enkel via Robeco en Meesman..

http://www.rtlz.nl/financ...r-crashen-de-beurzen-2016

[ Voor 16% gewijzigd door RickvN op 31-12-2015 10:21 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• indexample
  • Niet online
kan het zijn dat er vandaag niet gehandeld kan worden in triodos groenfonds?

had juist nog snel een mooi bedragje vrijgemaakt, maar zie geen koers / orderboek van vandaag.....

[ Voor 14% gewijzigd door indexample op 31-12-2015 10:47 ]

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:03
Voor mijn betaalrekening van Triodos kreeg ik een bericht dat transacties op 30 december voor 23:00 in moesten worden gelegd om dit jaar nog verwerkt te worden.

Misschien dat dit ook voor hun groenfondsen telt.

• Xanaroth
RickvN schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:18:
Zie zojuist een artikel, ben benieuwd hoe jullie dit zien voor het komende jaar? Ik zag zelf eigenlijk de beleggingen voor 2016 wél rooskleurig in... Maar ik verdiep mijzelf er ook te weinig in en beleg enkel via Robeco en Meesman..

http://www.rtlz.nl/financ...r-crashen-de-beurzen-2016
Poetin ontpopt zich als vredesduif en Clinton stapt opzij zodat Trump gegarandeerd wint.

Volgens mij mis je de inhoud van dat artikel een beetje, als je het serieus neemt :9

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

rr7r schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:18:
[...]

Ik kan het zo snel niet nagaan, maar wellicht komt het omdat ze te zwaar in olie obligaties zaten. Slecht gediversifieerd dus. Zijn er genoeg die dat beter doen, in afwijking op de benchmark/index.
Credit Suisse High Yield Bond Fund is a non-diversified, closed-end management investment company. The Fund's primary objective is to seek high current income. The Fund also seeks capital appreciation as a secondary objective. The Fund invests in a range of industries, including aerospace and defense, airlines, auto parts and equipment, brokerage, building and construction, chemicals, energy-exploration and production, food – wholesale, diversified capital goods, department stores, gaming, gas distribution, health facilities, health services, household and leisure products, insurance brokerage, leisure, media – broadcast, media – cable, media – diversified, medical products, metals and mining - excluding steel, oil field equipment and services, oil refining and marketing, packaging, pharmaceuticals, real estate investment trusts, software and telecom-wireless. The Fund's investment advisor is Credit Suisse Asset Management, LLC.

Dividend rendement tikt af op 12% en in de loop van het jaar bijgekocht.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:27:
ik neem aan dat dit gemeten is in dollar, in euro zou je wel eens op winst kunnen staan.
weet je trouwens wat de TER van dit fonds is?
Het is een gemengd resultaat, heb ook hier bijgekocht met de geboekte winst op ACTI en dat bleef binnen USD valuta door de USD rekening bij broker.

Ik vind enkel op pagina 15 van https://investments.voya....rms/fundspace_sar-igd.pdf uitleg bij de management fees.
Xanaroth schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:53:
Lotus Bakeries _/-\o_ . Het is dat ik mezelf er niet toe kan zetten dergelijk bedrag neer te leggen voor 1 enkel aandeel, want hou op het moment toch van flexibiliteit om gedeeltelijk te kunnen (ver)kopen in de toekomst. Zou me wel graag eigenaar hebben genoemd ervan. Blijf ze wel in het oog houden, en hoop heel erg op een stock split in de toekomst.
Ik geloof dat het management wel eens gezegd hebben dat ze daar niet echt mee bezig zijn met de beurskoers en vooral met de verhandelbaarheid. Het snijdt een beetje langs beide kanten: een optisch hoge beurskoers (vandaag €1760) zorgt dat er flinke sprongen zijn bij bedrijfsnieuws omwille van het lage gemiddeld volume. Een split zou zorgen voor meer handelsvolume en ook meer kopers aantrekken.

• RickvN
Xanaroth schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:30:
[...]

Poetin ontpopt zich als vredesduif en Clinton stapt opzij zodat Trump gegarandeerd wint.

Volgens mij mis je de inhoud van dat artikel een beetje, als je het serieus neemt :9
Dan pak je er ook net één uit ;-)... Doelde ook eigenlijk meer op de andere punten en de visie van anderen hierover. Van het VK zie ik ook niet zomaar gebeuren, maar Venezuela, Zuid-Amerika en China?

[ Voor 8% gewijzigd door RickvN op 31-12-2015 14:06 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• Rukapul
  • Nu online
indexample schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:46:
kan het zijn dat er vandaag niet gehandeld kan worden in triodos groenfonds?

had juist nog snel een mooi bedragje vrijgemaakt, maar zie geen koers / orderboek van vandaag.....
Hrolfr schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:59:
Voor mijn betaalrekening van Triodos kreeg ik een bericht dat transacties op 30 december voor 23:00 in moesten worden gelegd om dit jaar nog verwerkt te worden.

Misschien dat dit ook voor hun groenfondsen telt.
Nee en nee.

Je moet goed beseffen waarin je belegt. In dit geval is dat een beleggingsfonds volgens Euronext Fund Services regels. Daarvoor geldt dat een werkdag van tevoren orders ingelegd moeten zijn (geloof voor 1600). Kort daarop wordt de intrinsieke waarde van het fonds berekend waartegen de aandelen de volgende dag (geloof om 1000) geleverd worden.

Moet eerlijk bekennen dat ik moeite had om de exacte werking te vinden. Het meeste is echter nog gelijk uit de tijd dat ik veel deed met Fundcoach welke wel duidelijke beschrijvingen had.

• indexample
  • Niet online
ai jammer, toch nog een dure december geworden dan...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Ik heb uiteindelijk nog orders weten in te leggen op de 29e en 30e. Best een gedoe om geld via allerlei rekeningen klaar te zetten en dan precies tussen 1300 en 1600 orders in te leggen tussen andere dingen door. Het verwachte fiscaal gedreven rendement zal in 2017 echter significant zijn voor even wat schuiven met geld.

Om toch ook weer de balans op te maken: in 2015 een rendement op de beleggingen behaald van 12%.

Weet iemand hoe ik voor 2015 bij IB / Lynx nog een excel overzicht kan downloaden? Dat kon altijd mooi via YTD-optie, maar gisteren niet gedaan en de excel optie is niet beschikbaar voor de yearly-optie :/ Nu wordt het redelijk bewerkelijk om alle dividenden en kosten over te nemen voor het hele jaar.

edit:
blijkbaar kon ik een custom date range invoeren vanaf de dag van activering
Xanaroth schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:53:
[...]

Ik zit bij Binck. Enige broker met een papiertje als formele bank, wat aardig wat extra eisen en controles meebrengt tegenover een gewone broker en daardoor zijn niet alleen je aandelen maar ook je gewone euro's daar relatief veilig.
Het toezicht zal alleen betrekking hebben op de activiteiten van het onderdeel waar de bankvergunning betrekking op heeft. Mijn gok daarbij is dat het de spaarrekening betreft, maar niet de beleggingsrekeningen. Wel zal ook de totale corporate structuur erdoor beinvloed kunnen worden ervan uitgaande dat er niet strak omheen geengineerd is, bijvoorbeeld door de banklicentie aan een losse dochtervennootschap te hangen (niet nagegaan).

Zolang cowboys als DeGiro in Nederland actief kunnen zijn heb ik weinig fiduci in toezicht.

[ Voor 46% gewijzigd door Rukapul op 02-01-2016 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Eens, toezicht hoeft niet per definitie het hele bedrijf te zijn. Alleen iets is beter dan niets lijkt mij. Kan er niet slechter van worden lijkt me :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het eind december aankopen em begin januari weer verkopen van groene beleggingen is toch een helder geval van fraus legis? Of is dit voor de belastingdienst in de praktijk moeilijk hard te maken?

Ik geloof best dat je er in de praktijk normaal gesproken wel mee weg komt, maar dat geldt voor een boel andere creatieve constructies ook (zoals al je spaargeld op 30 dec opnemen en op 2 jan weer storten). Of is het voordeel hier dat je als je wordt betrapt geen extra boete krijgt, maar in andere gevallen wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nikel schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 11:22:
Ik geloof best dat je er in de praktijk normaal gesproken wel mee weg komt, maar dat geldt voor een boel andere creatieve constructies ook (zoals al je spaargeld op 30 dec opnemen en op 2 jan weer storten).
Vergeet niet dat contant geld ook aangegeven hoort te worden als dit meer dan € 517 is op de peildatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:03:
[...]

Vergeet niet dat contant geld ook aangegeven hoort te worden als dit meer dan € 517 is op de peildatum.
Uiteraard, net zoals je groene beleggingen alleen buiten de VRH hoort te houden als je ze daadwerkelijk als belegging hebt. Als je ze alleen kort in de periode rond 1 januari hebt is dat niet het geval.

Voor de duidelijkheid; ik neem geen enkel moreel standpunt in. Ik vraag me af welk risico je als particulier nu precies loopt als je een dergelijke truc toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Als nette burger en belastingbetaler heb ik dit van tevoren uiteraard netjes proberen na te gaan. De site van de belastingdienst zelf gaat expliciet uit van een enkele peildatum. Grootschalig oneigenlijk gebruik wordt voorkomen doordat de wetgever eisen stelt aan de onderliggende beleggingen in het fonds.

Bedenk ook goed dat hier weldegelijk diverse beleggingsrisico's genomen worden. Neem bijvoorbeeld het geval waarbij de fondsbeheerder de nieuwe instoom massaal belegt in een nieuw initiatief waardoor bij massale onttrekking liquide middelen en leencapaciteit tekort schieten en het fonds dus een tijd op slot gaat. Enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
Ik ben aan het onderzoeken of het zinvol is om "goedkoper" aan aandelen shell te komen door aandelen in LON:BG te kopen. Shell is bezig de BG group op te kopen waardoor ze Bg aandelen omzetten tegen een shell aandeel.

Heeft iemand een goede link of weet zo te vertellen of dit zinvol is ja of nee?

Denk dat olie nog wel een tijd laag blijft en wellicht zal shell zelfs over een paar jaar z'n dividend moeten verlagen, wat een verdere verlaging zal hebben. Maar denk dat in de komende tien jaar de olie wel weer eens naar de >80 zal gaan waarbij de majors zullen proviteren nu ze zo in hun kosten aan het snijden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
hoe blikken de indexbeleggers terug op het voorbije beursjaar?
Uit onderstaande grafiek blijkt dat slechts 1 index bovengemiddeld noteerde: de BEL20

Afbeeldingslocatie: https://ci5.googleusercontent.com/proxy/MTRYkLKUW4pUTybrGeEWP5NcSHxvY_MbH6w-2FKxF88wohC3Lj_4qxUNYXrA-vBv8aWAvsNyuGuWtwxHL0M_ci96salK-U9H-j9DH5oBmuclBr6-i_nB03kcOhvMr9DjTfA=s0-d-e1-ft#http://slimbeleggen.net/wp-content/uploads/2016/01/Beursrendementen-2015.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murmandamus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-09 14:16

Murmandamus

(OO (|||)(|||) OO)

RouterJockey schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:57:
Ik ben aan het onderzoeken of het zinvol is om "goedkoper" aan aandelen shell te komen door aandelen in LON:BG te kopen. Shell is bezig de BG group op te kopen waardoor ze Bg aandelen omzetten tegen een shell aandeel.

Heeft iemand een goede link of weet zo te vertellen of dit zinvol is ja of nee?

...
http://www.bg-group.com/assets/files/cms/Shareholder_Guide_including_FAQs.pdf

After all is said and done, there is more said than done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-09 23:14

Armada

-Wat wil je weten?-

dotacom schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:07:
hoe blikken de indexbeleggers terug op het voorbije beursjaar?
Uit onderstaande grafiek blijkt dat slechts 1 index bovengemiddeld noteerde: de BEL20

[afbeelding]
Prima, eerlijk gezegd. Maar kloppen de koersen die je aanhaalt? Het lijkt er wel op, maar binnen mijn S&P 500 ETF ( Vanguard en die trackt behoorlijk nauwkeurig) zie ik een ander rendement dan de 0% die jouw grafiek lijkt aan te geven? Of hebben we het hier over rendement boven een bepaald gemiddelde?

http://www.morningstar.nl....aspx?id=0P0000P0N7&tab=1

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Verschil in rendement in eur en usd. Gemeten in EUR hebben de meeste mensen denk ik prima jaar gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-09 23:14

Armada

-Wat wil je weten?-

Ach, natuurlijk. Maar goed, ook al zou het rendement dit jaar nul zijn of negatief, dan heb ik op lange termijn vertrouwen in de 'reversion to the mean'.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Nou, voor dit jaar is de aftrap in elk geval leuk. China -7% en gelijk de beurs stilgelegd per de nieuwe regels die dit jaar zijn ingegaan, en de rest kleurt tot nu toe ook aardig dieprood.

Benieuwd wat de Europese en Amerikaanse beurzen gaan doen op de eerste dag van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:01

CeesKees

I rest my Kees

Ach, nog een stuk of 255 beursdagen om dit in te halen en er iets van te maken.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Op de laatste werkdag van 2015 wou ik nog vlug aandelen bijkopen op de beurs van Stockholm om zo te ontsnappen aan de nieuwe speculatietaks in België, maar helaas bleek Stockholm gesloten op 31/12 ... ben er nu minder rouwig om want heb vanmorgen goedkoper kunnen aankopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

[...]

Verdomd jammer dat ik dit nu pas lees. Nu mag ik in 2017 €500 aftikken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Rukapul schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:25:
[...]

edit:
Dat groenfonds lijkt sowieso een goed alternatief wanneer mijn spaarrente onder de 1% uit komt.
Noteert hij dirty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:17

fynrd1

Fooled by Randomness

Voor wie in excel zijn portefeuille beheerd, er is een stock connector (gratis) die je actief kan gebruiken om in één oogopslag de meest recente koers te zien. Handig als je het het overzicht wilt behouden, zonder dat je moet inloggen etc. Zoveel meer kan je er natuurlijk niet echt mee doen, maar misschien handig voor sommigen.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 19:32
Ben me aan het verdiepen in indexbeleggen en vandaag deze 235 pagina's doorgeworsteld. Zie dat de VTI and VXUS de twee populairste ETF's zijn en vaker gekozen dan bv de VT vanwege de lagere expense ratio. Daar heb ik een vraag over.

Op morningstar staat dat VXUS een management fee heeft van 0.09%. Op de Vanguard site (https://personal.vanguard...3369&FundIntExt=INT#tab=3) staat dat deze ETF een TER heeft van 0.14%

Voor VTI geldt:

(Morning Star) Fee: 0.03% met een TER van 0.05%

voor VT geldt:

Fee: 0.13% en een TER van 0.17%

Zijn de Morningstar management fees hetzelfde als de expense ratio die Vanguard noemt? En waarom verschillen die?

Als dat zo is, waarom zou je dan niet gaan voor 100% VT in plaats van 50/50 VTI/VXUS gezien VXUS maar 0.03% lagere TER heeft en je wel potentieel twee keer transactiekosten hebt van deze twee ETF's.

En dan nog een ander ding. Ik zit ook op het overzichtspagina te kijken: https://personal.vanguard.com/us/funds/etf/ETFTableView

en vraag me af waarom met name de VXUS zo populair is? De Average Annual Total Returns since inception zijn voor de VXUS 0.94% en de laagste van alle in deze categorie met uitzondering van de VEA ETF.

VT heeft een jaarlijks rendement van 4.12% en VTI 5.9%.

Waarom zou je niet kiezen voor VSS (TER 0.19% (morning star 0.13%??)) met een jaarlijks gemiddelde van bijna 12%? Nu is dat een smallcap tracker, dus kan me voorstellen dat daar veel meer hogere pieken en diepere dalen voorkomen, maar zijn er geen voorbeelden van een ETF in die lijst die een soortgelijk risicoprofiel dragen, maar wel betere returns geven?

En dan nog een laatste vraag: zouden de opbrengsten van de VTI en VXUS gezamenlijk niet gelijk moeten zijn aan die van VT? En waarom is dit niet zo?

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergelijkt appels met peren. Index beleggers hier beleggen niet in ETFs met het hoogste rendement, maar in ETFs die de gehele aandelenmarkt weerspiegelen.
En VTI + VXUS is niet gelijk aan VT omdat de procentuele verdeling in aandelen verschilt.
Als je geinteresserd bent in Vanguard fondsen (en hun filosofie), dan is dit een goed startpunt:
https://www.bogleheads.or...%AE_investment_philosophy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aniki schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:47:
Zijn de Morningstar management fees hetzelfde als de expense ratio die Vanguard noemt? En waarom verschillen die?
De management fee is een onderdeel van de total expense ratio, dus de TER is een completer beeld van de totale kosten. Met 50/50 VXUS en VTI zit je dus op 0,095% TER en met VTI op 0,17%.
Aniki schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:47:
En dan nog een ander ding. Ik zit ook op het overzichtspagina te kijken: https://personal.vanguard.com/us/funds/etf/ETFTableView

en vraag me af waarom met name de VXUS zo populair is? De Average Annual Total Returns since inception zijn voor de VXUS 0.94% en de laagste van alle in deze categorie met uitzondering van de VEA ETF.

VT heeft een jaarlijks rendement van 4.12% en VTI 5.9%.
De startdata zijn niet gelijk, dus is het niet opmerkelijk dat de rendementen dan verschillen. VXUS is bijvoorbeeld pas in 2011 opgericht en sinds die tijd is de Amerikaanse dollar (waarin de rendementen gemeten worden) flink sterker geworden. Bovendien was volgens dit stuk het aandeel van de VS in VT in 2011 nog zo'n 43% en was het volgens Vanguard eind november 2015 zo'n 53%. Als je was begonnen met een groter aandeel VTI in jouw portefeuille dan wat toen de marktweging was, had je inderdaad mooi ingespeeld op een hoger rendement van de Amerikaanse aandelen. Maar goed, dat is door de achteruitspiegel kijkend, we weten helaas niet wat de toekomst gaat brengen.

Je kan dit zelf een beetje nagaan door wat te spelen op portfoliovisualizer.com. Als ik 43% voor VTI gebruik en 57% voor VXUS, heb ik ongeveer de weging die binnen VT was bij de start van VXUS in 2011. Als ik vervolgens herweging uitzet en dus de combinatie VTI en VXUS mee laat bewegen met de verdeling binnen VT, krijg ik een CAGR van 9,96% voor de eerste combinatie en een CAGR van 10,02% voor VT. Prima vergelijkbaar dus naar mijn idee en op lange termijn verwacht ik de eerste combinatie beter te zijn door de lagere kosten. :)

Naar mijn mening zou wereldwijde marktweging het uitgangspunt moeten zijn. Een hogere toewijzing aan smallcaps kan inderdaad beter presteren, maar het hogere risico dat kleinere bedrijven in het verleden hebben getoond kan er ook voor zorgen dat je langere tijd slechter presteert. Het is dan de vraag of je bereid bent dat extra risico op een lager rendement te nemen voor (mogelijk) hoger rendement. En mocht je overtuigd zijn van een hogere toewijzing aan bepaalde risicofactoren, vermoed ik dat daar betere opties voor zijn dan een brede ETF (bijv. een small-value fonds heeft vaak een betere toewijzing aan de value factor dan een large-value fonds). Maar goed, dat gaat wat ver in detail, stap één lijkt me om uit te zoeken of je simpelweg de markt wilt volgen of dat je bepaalde gebieden/sectoren/factoren/etc. wilt overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:17
Hoeveel rekend degiro om VTI/VXUS aan te kopen (aangezien ze in $ zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
R.van.M schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:38:
Hoeveel rekend degiro om VTI/VXUS aan te kopen (aangezien ze in $ zijn)?
0,1%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En dan ook weer 0,1% om ze ooit te verkopen, voor de duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op maandag 04 januari 2016 @ 11:55:
[...]

Dat groenfonds lijkt sowieso een goed alternatief wanneer mijn spaarrente onder de 1% uit komt.
Mwah. Weet jij wat het worst case neerwaartse risico is? Dat het opwaarts behalve fiscaal voordeel niets is weten we al :+
Noteert hij dirty?
Waarom haal je een obligatieterm aan voor een aandelenfonds wat per definitie tegen intrinsieke waarde verhandeld wordt?
fynrd1 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:09:
Voor wie in excel zijn portefeuille beheerd, er is een stock connector (gratis) die je actief kan gebruiken om in één oogopslag de meest recente koers te zien. Handig als je het het overzicht wilt behouden, zonder dat je moet inloggen etc. Zoveel meer kan je er natuurlijk niet echt mee doen, maar misschien handig voor sommigen.
Wel zo handig om de naam/link dan ook te noemen ;)

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar google docs voor dit doel.

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 04-01-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:17

fynrd1

Fooled by Randomness

Rukapul schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:42:
[...]

Mwah. Weet jij wat het worst case neerwaartse risico is? Dat het opwaarts behalve fiscaal voordeel niets is weten we al :+

[...]

Waarom haal je een obligatieterm aan voor een aandelenfonds wat per definitie tegen intrinsieke waarde verhandeld wordt?

[...]

Het zit in de officiële store, die je via elke office 2016 programma kan benaderen.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kunnen schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:36:
[...]

En dan ook weer 0,1% om ze ooit te verkopen, voor de duidelijkheid.
Of 10 euro + 0,02% als je het handmatig doet (voor grotere bedragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 19:32
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:26:
[...]

De management fee is een onderdeel van de total expense ratio, dus de TER is een completer beeld van de totale kosten. Met 50/50 VXUS en VTI zit je dus op 0,095% TER en met VTI op 0,17%.

[...]

De startdata zijn niet gelijk, dus is het niet opmerkelijk dat de rendementen dan verschillen. VXUS is bijvoorbeeld pas in 2011 opgericht en sinds die tijd is de Amerikaanse dollar (waarin de rendementen gemeten worden) flink sterker geworden. Bovendien was volgens dit stuk het aandeel van de VS in VT in 2011 nog zo'n 43% en was het volgens Vanguard eind november 2015 zo'n 53%. Als je was begonnen met een groter aandeel VTI in jouw portefeuille dan wat toen de marktweging was, had je inderdaad mooi ingespeeld op een hoger rendement van de Amerikaanse aandelen. Maar goed, dat is door de achteruitspiegel kijkend, we weten helaas niet wat de toekomst gaat brengen.

Je kan dit zelf een beetje nagaan door wat te spelen op portfoliovisualizer.com. Als ik 43% voor VTI gebruik en 57% voor VXUS, heb ik ongeveer de weging die binnen VT was bij de start van VXUS in 2011. Als ik vervolgens herweging uitzet en dus de combinatie VTI en VXUS mee laat bewegen met de verdeling binnen VT, krijg ik een CAGR van 9,96% voor de eerste combinatie en een CAGR van 10,02% voor VT. Prima vergelijkbaar dus naar mijn idee en op lange termijn verwacht ik de eerste combinatie beter te zijn door de lagere kosten. :)

Naar mijn mening zou wereldwijde marktweging het uitgangspunt moeten zijn. Een hogere toewijzing aan smallcaps kan inderdaad beter presteren, maar het hogere risico dat kleinere bedrijven in het verleden hebben getoond kan er ook voor zorgen dat je langere tijd slechter presteert. Het is dan de vraag of je bereid bent dat extra risico op een lager rendement te nemen voor (mogelijk) hoger rendement. En mocht je overtuigd zijn van een hogere toewijzing aan bepaalde risicofactoren, vermoed ik dat daar betere opties voor zijn dan een brede ETF (bijv. een small-value fonds heeft vaak een betere toewijzing aan de value factor dan een large-value fonds). Maar goed, dat gaat wat ver in detail, stap één lijkt me om uit te zoeken of je simpelweg de markt wilt volgen of dat je bepaalde gebieden/sectoren/factoren/etc. wilt overwegen.
Maak dat 235 pagina's plus jouw blog met heldere betogen waarvoor dank. _/-\o_

Ik begrijp dat een ETF met meer smallcap een hoger risico met zich meebrengt en dat dat op deze manier beleggen niet wenselijk is, maar er zijn ook ETF's van de largecap en megacap. Dat zijn bedrijven die decennia een constant niveau halen. Zijn dat geen alternatieven?

Ik probeer te begrijpen waarom juist deze drie ETF's zo populair zijn hier. Zijn er van andere aanbieders soortgelijke, world market, ETF's? Of die hebben over het algemeen een hogere TER?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:32
Lage kosten, grote spreiding in aandelen en regio's, weinig risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Rukapul schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:42:
[...]

[...]

[...]

Je hebt gelijk, ik was in de war met groene obligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aniki schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:20:
[...]

Ik begrijp dat een ETF met meer smallcap een hoger risico met zich meebrengt en dat dat op deze manier beleggen niet wenselijk is, maar er zijn ook ETF's van de largecap en megacap. Dat zijn bedrijven die decennia een constant niveau halen. Zijn dat geen alternatieven?
met small caps, largecaps of welke selectie dan ook beleg je in slechts een deel van de markt, als indexbelegger wil je in de totale markt beleggen, marktcapitalisatie gewogen. Dit is ook de filosofie van Vanguard oprichter Bogle.
Zodra je gaat afwijken van de markt, en je eigen selectie gaat maken, zeg je in feite dat jij het beter weet dan de markt en dan is het geen echt indexbeleggen meer.
Zijn er van andere aanbieders soortgelijke, world market, ETF's? Of die hebben over het algemeen een hogere TER?
een veel gebruikte world market index is de MSCI World, die door tal van ETF aanbieders wordt aangeboden. Een voorbeeld is de ishares Core MSCI World ETF
http://www.ishares.com/nl/individual/nl/products/251882/SWDA
TER is 0.2%
voordeel van deze ETF is dat dividend automatisch wordt herbelegd in ETF en niet uitbetaald zoals bij Vanguard.
Nadeel van de MSCI World index is dat small caps en emerging markets er niet in zitten, dus als je ook in dit deel van de markt zou willen beleggen moet je er een Emerging markets en small caps ETF bijnemen.
Welke ETF je ook kiest, kijk altijd eerst naar de beschrijving in de factsheet in welke delen van de markt belegd wordt.

Bij Vanguard moet je ook nog weten dat ze ETFs aanbieden die in de VS en in Europa (Ierland) gevestigd zijn. In principe zijn de Amerikaanse ETFs gericht op Amerikaanse beleggers, en Ierse ETFs op Europese beleggers. Als Nederlander kun je beleggen in beide, maar er zijn belastinggevolgen ivm dividendbelasting ed, zoals je waarschijnlijk gelezen hebt.
Een voorbeeld van een Ierse ETF van Vanguard die de FTSE All World index volgt (=Developed + Emerging markets, maar niet small caps) is deze:
https://www.vanguard.nl/p...tId=9505&assetCode=EQUITY
TER 0.25%
De reden dat veel mensen voor Vanguard USA ETFs kiezen is omdat de TER lager is en ze de totale markt coveren.
Ik zou me niet blindstaren op de TER, onder de 0.2% maakt het niet zoveel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aniki schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:20:
[...]

Maak dat 235 pagina's plus jouw blog met heldere betogen waarvoor dank. _/-\o_

Ik probeer te begrijpen waarom juist deze drie ETF's zo populair zijn hier. Zijn er van andere aanbieders soortgelijke, world market, ETF's? Of die hebben over het algemeen een hogere TER?
Dank voor het mooie compliment, mijn respect heb je voor het doorlezen van dit hele topic. :)

Ik sluit me verder aan bij maxoss en salinas. Bredere spreiding en lagere kosten zijn voor mij hoofdredenen om in VTI en VXUS te beleggen.

Dividendlekkage is ook relatief laag met ongeveer 3% keer het dividendrendement (bij 2% dividend is dat 0,06% aan lekkage). Voor dat MSCI World fonds gevestigd in Ierland die genoemd wordt door salinas is dat ongeveer 10% keer het dividendrendement (bij 2% dividend is dat 0,20% aan lekkage per jaar).

Je hebt in de VS nog wel alternatieven, zoals bijvoorbeeld Schwab's SCHB (0,03%TER, US total market), SCHF (0,07% TER, ontwikkelde markten ex-US) en SCHE (0,14% TER, emerging markets mid+large cap). Combi van VTI+VXUS is iets meer gespreid, besparing op TERs is zeer klein met Schwab's ETF's en heeft Vanguard een relatief veilige manier van uitlenen van aandelen binnen de fondsen. Bovendien komt 100% van de winst van het uitlenen ten goede aan de fondsen, bij andere aanbieders is dat vaak niet zo en halen ze hun winst uit het uitlenen van aandelen (bijv. bij dat iShares MSCI World fonds gaat 37,5% naar iShares). Kan zomaar dat verschil in TER's weer goed maken.

Verder ben ik wel fan van de bedrijfsstructuur van Vanguard. Het bedrijf is namelijk in bezit van de beleggingsfondsen zelf, waarvan de aandelen in handen zijn van de beleggers. De fondsbeheerders hoeven zich dus niet nog naast de beleggers ook met het maximaliseren van de winst voor het bedrijf bezig te houden. Wat weer gevolgen heeft voor kosten, maar vooral voor het vertrouwen dat ik heb.

Hoop dat dit het wat meer verklaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:32
Overigens bezit ik VEU en niet VXUS. Geloof dat deze bijna identiek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maxoss schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:49:
Overigens bezit ik VEU en niet VXUS. Geloof dat deze bijna identiek zijn.
Klopt, naar mijn weten is het enige verschil dat VXUS ook small-caps bezit. Waar small-caps ongeveer 8% van de aandelenmarkten wereldwijd bedragen, zal het missen of juist toevoegen ervan geen enorme impact op het eindresultaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat is eigenlijk de kostenefficientste manier om niet al te grote bedragen wat breder in frontier markets te beleggen?

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 05-01-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 09-09 20:10

Zenix

BOE!

begintmeta schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:33:
Wat is eigenlijk de kostenefficientste manier om niet al te grote bedragen wat breder in frontier markets te beleggen?
https://www.ishares.com/u.../FM?referrer=tickerSearch lijkt mij het goedkoopste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
24% Koeweit & 51% financials lijkt me niet zo lekker (imho niet breed genoeg), daarnaast lijkt het verschil tussen ETF en index er bepaald niet positiever op te worden.

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 05-01-2016 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 09-09 20:10

Zenix

BOE!

begintmeta schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:51:
24% Koeweit & 51% financials lijkt me niet zo lekker (imho niet breed genoeg), daarnaast lijkt het verschil tussen ETF en index er bepaald niet positiever op te worden.
Ik zou er sowieso niet in investeren, maar het is de beste optie. RBS heeft een ETF die wat breder is, maar veel te klein om serieus te nemen http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000VOF5
Vergeet ook niet dat de hoge TER ook meegenomen is die grafiek.

Dit is ook leuk leesvoer:
https://static.vgcontent....ext-frontier.pdf?20140110|1559

Nog wat data:
https://www.msci.com/reso...ier-markets-100-index.pdf
https://www.msci.com/docu...03-4998-af26-24de9d5e9a0d
Combi met ACWI https://www.msci.com/reso...heet/msci-acwi-fm-imi.pdf

[ Voor 28% gewijzigd door Zenix op 05-01-2016 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Lees heel veel verschillende verhalen over dividend ETFs. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Will_Ams schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:58:
Lees heel veel verschillende verhalen over dividend ETFs. Iemand suggesties?
je hebt ze in ruwweg twee soorten:
high yield dividend ETFs
voorbeeld
https://www.vanguard.nl/p...tId=9506&assetCode=EQUITY
(selecteert hoogste dividend aandelen van onderliggende FTSE All World index)

of dividend ETFs met bedrijven die stabiel of groeiend dividend uitkeren over een periode van x jaar
voorbeeld
https://www.spdrseurope.c...nd.seam?ticker=ZPRG%20GY&

Ik heb de indruk dat high yield dividend ETFs het ook goed doen met waardestijging door het jaarlijkse selectie proces: aandelen die in waarde gezakt zijn, waardoor dividend yield stijgt worden in index opgenomen totdat koers weer gestegen is, zeg maar een soort value aandelen selectie proces. Maar dit is maar een gok.

een ETF aanbieder gespecialiseerd in dividend ETFs (volgens methodologie Jeremy Siegel) is wisdometree:
http://www.wisdomtree.eu/home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Om nog even terug te komen op het Triodos Groenfonds. Uiteindelijk heb ik de volgende transacties gedaan:
30-12 koop 57.17
31-12 koop 57.11
5-1 verkoop 57.10
koersverlies (gewogen): 0,08%
transactiekosten (relatief aan inleg): 0,20%
fiscaal voordeel (mid 2017): 1,90%
netto voordeel: 1,62%
renteverlies en rentekosten door valutaire debetstanden indien van toepassing zijn verwaarloosbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:12:
[...]

je hebt ze in ruwweg twee soorten:
high yield dividend ETFs
voorbeeld
https://www.vanguard.nl/p...tId=9506&assetCode=EQUITY
(selecteert hoogste dividend aandelen van onderliggende FTSE All World index)

of dividend ETFs met bedrijven die stabiel of groeiend dividend uitkeren over een periode van x jaar
voorbeeld
https://www.spdrseurope.c...nd.seam?ticker=ZPRG%20GY&

Ik heb de indruk dat high yield dividend ETFs het ook goed doen met waardestijging door het jaarlijkse selectie proces: aandelen die in waarde gezakt zijn, waardoor dividend yield stijgt worden in index opgenomen totdat koers weer gestegen is, zeg maar een soort value aandelen selectie proces. Maar dit is maar een gok.

een ETF aanbieder gespecialiseerd in dividend ETFs (volgens methodologie Jeremy Siegel) is wisdometree:
http://www.wisdomtree.eu/home
Bedankt voor de reactie. Om een balans te vinden tussen "high yield" vs "sustainable yield" en "dividend yield gewogen index" vs "market cap gewogen index" zat ik te denken aan een combinatie van de bovenstaande VHYL en ZPRG. Goed idee of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
Denk dat je uit moet kijken met een etf die alleen op hoogte dividend/yield selecteerd.

Mijn gedachte erbij is als volgt: Neem als voorbeeld een oliemajor CVX of COP ofzo. omdat de koers zo gedaald is neemt de yield in eerste instantie toe, een etf die deze selecteerd om de yield zal deze dus opnemen. Echter de olie kan best wel verder dalen --> bedrijven gaan hun dividend cutten en onderwijl gaat de koers verder naar beneden. Op dat moment worden de oliemajors wellicht uit deze etf's verwijderd, waarbij de onderliggende waarde ook nog eens gedaald is.

Op zich hebben bedrijven die een hoog dividend (>4 a 5 procent ??) uitkeren vaak een probleem. Niet voor niets zijn er veel mensen die DGI nastreven (dividend growth investing). Bedrijven selecteren op basis van hun dividend history is denk ik beter, bedrijven die over een langere periode een stijgend dividend laten zien zijn degene die interessant zijn(vaak ook dividend aristocrats genoemd).

Probleem is daarnaast dat buiten de USA de dividend uitkeringen vaak nogal grillig zijn. Lijkt wel of Europesche bedrijven het minder belangrijk vinden.

Wellicht zijn etf's die op meer parameters dividend stocks kiezen beter Bijvoorbeeld VIG of SCHD wat dat betreft beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Will_Ams schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:04:
[...]

Bedankt voor de reactie. Om een balans te vinden tussen "high yield" vs "sustainable yield" en "dividend yield gewogen index" vs "market cap gewogen index" zat ik te denken aan een combinatie van de bovenstaande VHYL en ZPRG. Goed idee of niet?
Ik denk dat je eerst eens voor jezelf moet bepalen wat JIJ wilt en wat JOUW doel is. Afhankelijk van je looptijd, doel, risicobereidheid zijn ETF's wel of niet geschikt voor je.

Bij sommige loop je meer risico, andere minder. Sommigen leven nu direct veel op (als high yield), andere zijn meer gericht op lange termijn/toekomst (zoals dividend aristocrates). Sommige focussen zich puur op dividend en anderen richting zich op zowel dividend groei als koerswinst.

Zo zijn dividend aristocrates zoals SPDR ook zeker het overwegen waard. Tegelijk heb je ook ETFen welke zich richten op specifiek staatspapier of leningen in het algemeen (schulden, staatspapier, hypotheken, ...).
RouterJockey schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:07:
Probleem is daarnaast dat buiten de USA de dividend uitkeringen vaak nogal grillig zijn. Lijkt wel of Europesche bedrijven het minder belangrijk vinden.

Wellicht zijn etf's die op meer parameters dividend stocks kiezen beter Bijvoorbeeld VIG of SCHD wat dat betreft beter.
Het probleem bij non-US bedrijven is dat je heel snel naar jaarlijks of halfjaarlijks dividend gaat, waardoor je inkomstenstroom een stuk instabieler lijkt over het jaar genomen. Het merendeel doet het enkel 1x in april/mei na de jaarcijfers. Gevolg is dat een ETF welke 4x per jaar uitkeerd dus enorm veel geeft uitdeelt in juni, en bijna niks in de andere 3 momenten.

Op zich zijn er wel zat grote Europese bedrijven die meedoen aan dividend lijsten. Echter zijn de meeste online bronnen op een specifieke munt gericht (USD), welke door wisselkoers effecten een heel grillig verloop laten zien en daardoor als 'minder' bestempeld worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 06-01-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Will_Ams schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:04:
[...]

alleen al uit oogpunt van spreiding geen slecht idee, maar het is afhankelijk van wat je doelen zijn.
Persoonlijk beleg ik hoofdzakelijk in market cap gewogen indices ETFs, ik doe wat dividend ETFs erbij, mede om te kijken hoe ze renderen op langere termijn tov market cap indices.
Besef ook dat er genoeg interessante bedrijven zijn die geen dividend uitkeren (bv. tech bedrijven) en in een portfolio met goede spreiding wil je ook daar in beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RouterJockey schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:07:
Mijn gedachte erbij is als volgt: Neem als voorbeeld een oliemajor CVX of COP ofzo. omdat de koers zo gedaald is neemt de yield in eerste instantie toe, een etf die deze selecteerd om de yield zal deze dus opnemen. Echter de olie kan best wel verder dalen --> bedrijven gaan hun dividend cutten en onderwijl gaat de koers verder naar beneden. Op dat moment worden de oliemajors wellicht uit deze etf's verwijderd, waarbij de onderliggende waarde ook nog eens gedaald is.
wat je beschrijft zal zeker gebeuren, maar de vraag is met hoeveel bedrijven?
De FTSE All World market cap index heeft zo'n 3000 aandelen, de helft daarvan wordt zeg jaarlijks geselecteerd voor de FTSE All World High Dividend Yield index.
als wat jij beschrijft massaal gebeurt, dan zou die index jaar in jaar uit een zeer slecht rendement laten zien. Maar mijn waarneming is dat dividend indices, ook High Yield indices, het verrassend goed doen. Hoe verklaar je dit? Ik denk door het ''value'' effect: koersherstel bij een deel van de high yield aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
Wat ik beschijf is een stelling, een bedrijf als Shell en Chevron zal een dividend cut zo lang mogelijk uitstellen omdat het aandeel juist onder onder dividend beleggers gekocht word.De echte high yield effecten zoals Junk bonds zijn wel degelijk sterk in elkaar gezakt de laatste tijd.http://www.google.com/finance?q=NYSEARCA%3AJNK&ei=HiiNVpGpNsODsgG4j5WoDA

In algemene zin geld denk ik wel dat bij een "normaal" aandeel een dividend van > 5 procent toch meestal wel iets aan de hand is en een focus op alleen maar high yield niet goed zal uitpakken. Ben echter niet geheel op de hoogte zal zeker eens de FTSE All World High Dividend Yield gaan bekijken.

Andere high yields zoals BDC's en Reits (met name in de us) doen het volgens mij ook niet zo goed maar ja dit zijn toch echt andere beleggings klassen.

Tech bedrijven hebben vaak een goed growth potentieel als je de juiste kan kiezen, maar het is lastig om dat op de langere termijn te doen . Wat is er gebeurt met bedrijven zoals Kodak,yahoo, Novell etc? Apple kan nu hot zijn over een paar jaar kan dit er heel anders uitzien( in dat geval is een sector etf best een goed idee). Vaak word de haas echter door de schildpad ingehaald... Stocks zoals MCD,JNJ etc zijn er zeer waarschijnlijk nog over 20 jaar en dus beter geschikt voor buy and hold

[ Voor 28% gewijzigd door RouterJockey op 07-01-2016 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nou goed moment om bij te kopen nu, wat een slachting :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
Zo inderdaad... en zo te zien gaat dit nog wel even doorzetten ook. 10+ procent in amper een week heb ik nog niet eerder gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

joramoudenaarde schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:18:
Zo inderdaad... en zo te zien gaat dit nog wel even doorzetten ook. 10+ procent in amper een week heb ik nog niet eerder gezien :)
Je was er niet bij in 2008? Dit is nog niks 8)

Bijvoorbeeld 29 september 2008, 31 punten eraf in één dag:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/8H4nLqIzOFoMNhPUdtizcqUC/full.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door psy op 07-01-2016 09:50 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
Oh, 2008 reken ik niet mee... toen klapte (bijna) álles in elkaar :) Maar voor een relatief normaal nieuw jaar vind ik 't wel opvallend. Nou ik er over nadenk: China stond bekend als de volgende bubbel, dus zó opvallend is het misschien niet eens. Maar ik vond 't wel uit het niets qua timing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:10

Maduth

Probeersel

Never catch a falling knife :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Voor de lange termijn aankopen zijn dit daarentegen de leukere dagen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:01

CeesKees

I rest my Kees

joramoudenaarde schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:59:
Oh, 2008 reken ik niet mee... toen klapte (bijna) álles in elkaar :) Maar voor een relatief normaal nieuw jaar vind ik 't wel opvallend. Nou ik er over nadenk: China stond bekend als de volgende bubbel, dus zó opvallend is het misschien niet eens. Maar ik vond 't wel uit het niets qua timing.
Uit het niets.... Chinese managers mogen per 01-01 aandelen in hun eigen bedrijf verkopen.
Dat zijn ze allemaal gaan doen (cashen). Daar blijkt weer geen vertrouwen uit, wat weer resulteert in.. enz enz.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

joramoudenaarde schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:18:
Ach, als je alleen naar de AEX kijkt, gebeurt het wel vaker:
https://www.google.com/fi...0&ei=GDCOVoGdIISZULPQl7AF

Maar het is wel een interessante daling. De enige vraag die ik heb, is of dit een correctie is van de Chinese beurs, of (zoals het nu lijkt) een wereldwijde correctie.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-09 18:19
Ik hoop dat iedereen beseft dat welke verklaring je ook voor jezelf verzint, erop handelen is speculeren in de zuiverste vorm (zoals handelen altijd is). Dit kan net zo goed een 2008 scenario worden, als dat het een korte spike/opschudding is. Bijvoorbeeld, het antwoord op de vraag op dit wereldwijd is, Chinees gerelateerd (als dat al te scheiden is) is, zegt voor mij helemaal niets voor de koers in de toekomst.

Maar één ding is voor mij een feit: de aandelen/etf's zijn nu (veel) aantrekkelijker dan enkele dagen/weken/maanden geleden. Voor mij zijn dit koopmomenten (e.g. 20% van hierop wachtende liquide middelen).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Hoop wel dat dit doorzet. Met de breaks van China, heb je kans dat de gewone burger juist in paniek raakt. Die hebben immers paar maanden geleden al een 35-40% tik gehad daar die nog vers in het geheugen zit, en zien nu telkens bloedrode cijfers. Zou me niets verbazen als de sellorders voor morgen/maandag/... gewoon klaarstaan en dit de start is van een volgende goede crisis.

Ik wel benieuwd wat er straks gebeurt als de jaarcijfers komen. Zullen die het tij keren, of is het slachtfeest wat vroeger dit jaar.

Heb in elk geval de eerste koop van dit jaar gedaan. Een start van -5 a -10% korting is altijd mooi om te beginnen.

edit: valt me trouwens op hoeveel harder de automotive aandelen omlaag gaan elke keer als er nieuws is rond VW schandaal. Is er soms nog steeds de verwachting dat de rest ook fout zit en boetes moet gaan betalen?

Portfolio lijkt in elk geval beter in elkaar te zitten dan ik dacht om wat tegenwind op te vangen. Sta 'pas' op -2% met name dankzij de gold/silver/income (bond/reit) aandelen. Lijkt toch weer vlucht te zijn naar deze veilige havens.

[ Voor 36% gewijzigd door Xanaroth op 07-01-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
In plaats van dat mensen nu meer gaan kopen door de dalende waardes, zijn er ook nog mensen die overwegen om short te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Lastige van short gaan blijft toch altijd weer de tijdsdruk die dat met zich meebrengt. Ik begin er niet meer aan, in het verleden te vaak de deksel op de neus gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

poehee schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:06:
Ik hoop dat iedereen beseft dat welke verklaring je ook voor jezelf verzint, erop handelen is speculeren in de zuiverste vorm (zoals handelen altijd is). Dit kan net zo goed een 2008 scenario worden, als dat het een korte spike/opschudding is. Bijvoorbeeld, het antwoord op de vraag op dit wereldwijd is, Chinees gerelateerd (als dat al te scheiden is) is, zegt voor mij helemaal niets voor de koers in de toekomst.

Maar één ding is voor mij een feit: de aandelen/etf's zijn nu (veel) aantrekkelijker dan enkele dagen/weken/maanden geleden. Voor mij zijn dit koopmomenten (e.g. 20% van hierop wachtende liquide middelen).
Ik wacht nog .... hopelijk is dit eindelijk de lang verwachte echte correctie die alle opgeblazen lucht uit de beurs blaast en naar normale waardes brengt. Hoop op een 2008 situatie, iedereen gillend eruit, ik er dan in en weer laag kopen voor mijn pensioenpot.
Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.