als het om dividend bronbelasting gaat in ieder geval wel.
Maar dividend belasting wordt op verschillende manieren geheven, dit zijn de mogelijke scenarios zoals ik ze begrepen heb:
Allereerst zijn er landen die dividend bron belasting heffen, dus de bedrijven (de ''bron'') betalen rechtstreeks aan de belastingdienst. In Nederland 15%. Maar er zijn ook landen die geen dividend bronbelasting kennen, zoals de UK. Als dividend in een dividend bron belasting land wordt uitgekeerd aan een buitenlander (of bv fonds/ETF) dan geldt het belastingverdrag tussen beide landen. Meestal komt het er denk ik op neer dat ieder land een lagere dividend belasting mag heffen.
Dan zijn er landen waar bedrijven geen dividend bron belasting betalen, maar de ontvangers (aandeelhouders). Een voorbeeld is de UK (heeft wel een ruime vrijstelling als je weinig verdient denk ik).
En dan zijn er nog landen die weinig of geen dividend belasting heffen bij eigen burgers (afh. van hoeveel belasting je betaalt), maar wel bij buitenlandse aandeelhouders. Een voorbeeld is de USA met 30% dividend belasting, maar bij een belastingverdrag zoals met Nederland wordt dit 15% (wat weer verrekend kan worden met VRH). Ik heb geen ervaring met hoe dit wordt ingehouden, ik neem aan via je broker.
Ik weet alleen niet hoe het werkt bij accumulatieve ETFs gevestigd in de VS en buitenlandse beleggers in zo'n ETF. Bedrijven in de VS betalen volgens mij dividend belastingvrij aan zo'n ETF en normaal wordt er pas dividend belasting ingehouden bij belegger als dividend ETF wordt uitgekeerd, maar dat gebeurt dus niet bij een ETF dat dividend herinvesteert.
Misschien weet iemand hoe dit werkt?
zie hier een overzicht hoe verschillende landen omgaan met dividend belasting
Wikipedia: Dividend tax