Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.594 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Vooral ook even wachten tot er flink op die $25B goodwill afgeboekt moet worden en er dus een (non-cash) verlies gerapporteerd kan worden. Lage energieprijzen vormen het moment waarop balansen in de sector opgeruimd worden :P

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 04-12-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kid Buu schreef op donderdag 03 december 2015 @ 21:30:
Beurzen staan wereldwijd nog steeds rond de all time highs
dat geldt volgens mij alleen voor de Amerikaanse beurs.
De Europese Stoxx50 staat bijvoorbeeld nog ver onder de top van 2000:
https://www.stoxx.com/index-details?symbol=sx5e
Veel emerging markets doen het ook niet best (met name door crashende valuta), en Japan is helemaal droevig met nog steeds een halvering ten opzichte van 1989!
http://www.tradingeconomics.com/japan/stock-market

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:25:
[...]

dat geldt volgens mij alleen voor de Amerikaanse beurs.
De Europese Stoxx50 staat bijvoorbeeld nog ver onder de top van 2000:
https://www.stoxx.com/index-details?symbol=sx5e
Veel emerging markets doen het ook niet best (met name door crashende valuta), en Japan is helemaal droevig met nog steeds een halvering ten opzichte van 1989!
http://www.tradingeconomics.com/japan/stock-market
Belangrijk om op te merken is dat zowel de Euro Stoxx 50 en de Nikkei 225 zijn net als de AEX prijsindices, dus exclusief dividend (wat toch een belangrijk deel van het totale rendement uitmaakt).

Volgens mij klopt het wel aardig dat de indices wereldwijd rond hun hoogtepunten staan. Dat is verder bij een belegging waarvan je wilt dat het stijgt in principe geen probleem. All-time highs van de S&P500 waren er sinds de start in 1950 meer dan 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:42:
[...]

Belangrijk om op te merken is dat zowel de Euro Stoxx 50 en de Nikkei 225 zijn net als de AEX prijsindices, dus exclusief dividend (wat toch een belangrijk deel van het totale rendement uitmaakt).
dat is een goede opmerking, maar is de SP500 geen prijsindex? Ik heb de indruk dat met name de Amerikaanse beurs het goed gedaan heeft in de afgelopen 15 jaar, de rest van de wereld niet zo.

Is dit misschien de Stoxx 50 met dividend herbelegd (Stoxx50 gross return)?
https://www.stoxx.com/index-details?symbol=SX5GR
Gaat helaas niet terug tot 2000, het zal er om spannen denk ik of de Stoxx50 hoger staat dan de top van 2000.

Ik geloof dat Amerikaanse bedrijven nogal aan opkopen van eigen aandelen doen, dat helpt natuurlijk ook bij het opdrijven van de koers.
en de valuta bewegingen maken het nog moeilijker om te vergelijken, de VS hebben naar mijn mening een beetje vals gespeeld met QE, wat de dollar koers enorm onderdrukt heeft. Officieel niet de bedoeling van QE volgens centrale banken, maar volgens mij stiekem de belangrijkste reden waarom ze QE doen.

EDIT: na nog wat Europese Stoxx indices bekeken te hebben moet ik zeggen dat Nordics, UK en Zwitserland het goed gedaan hebben sinds 2000 en crisis van 2009, het is alleen de eurozone die achterblijft. Opmerkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt de Europese blue chip Stoxx50 (gross return) ook in USD bekijken
(selecteer andere valuta in pull down menu).
Vanuit het perspectief van een Amerikaanse belegger staat de Stoxx50 nog onder de top van 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 16:06:
[...]

dat is een goede opmerking, maar is de SP500 geen prijsindex? Ik heb de indruk dat met name de Amerikaanse beurs het goed gedaan heeft in de afgelopen 15 jaar, de rest van de wereld niet zo.

Is dit misschien de Stoxx 50 met dividend herbelegd (Stoxx50 gross return)?
Gaat helaas niet terug tot 2000, het zal er om spannen denk ik of de Stoxx50 hoger staat dan de top van 2000.

Ik geloof dat Amerikaanse bedrijven nogal aan opkopen van eigen aandelen doen, dat helpt natuurlijk ook bij het opdrijven van de koers.
en de valuta bewegingen maken het nog moeilijker om te vergelijken, de VS hebben naar mijn mening een beetje vals gespeeld met QE, wat de dollar koers enorm onderdrukt heeft. Officieel niet de bedoeling van QE volgens centrale banken, maar volgens mij stiekem de belangrijkste reden waarom ze QE doen.
Ja klopt, S&P500 wordt ook meestal de prijsindex variant van genoemd. Was vooral ter illustratie hoe een hoogtepunt op zich niets hoeft te betekenen.

Ah, ik had dat pulldown menu niet gespot, thanks. SX5GR is inderdaad de gross return, dus met bruto dividend herbelegd (exclusief dividendbelasting). SX5R is met netto dividend herbelegd, dus na aftrek dividendbelasting. Vaak wordt bij de berekening van het netto dividend uitgegaan van maximaal mogelijke dividendbelasting, dus als belegger met toegang tot belastingverdragen had je waarschijnlijk iets gehaald tussen de gross return en net return variant in. De (EUR) net return neemt de dotcom bubbel wel mee en ziet het hoogtepunt ergens in april dit jaar. Verschilt inderdaad weer als je het vanuit Amerikaans perspectief bekijkt met de sterke dollar.

Maakt verder niet echt uit, maar onderschrijft inderdaad wel dat het geen prachtige beurstijden zijn geweest (tenzij je het 'geluk' had om bijvoorbeeld in 2009 te starten). Met twee grote beurscrashes in een decennium worden de jaren '00 ook niet voor niets vaak de lost decade genoemd.

De QE is voor mij wel een reden waarom ik de historische koersen niet heel relevant vindt ten opzichte van de huidige. Vind het allemaal maar lastig inschatten dus dat laat ik dan ook maar zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 16:54:
[...]

Maakt verder niet echt uit, maar onderschrijft inderdaad wel dat het geen prachtige beurstijden zijn geweest (tenzij je het 'geluk' had om bijvoorbeeld in 2009 te starten). Met twee grote beurscrashes in een decennium worden de jaren '00 ook niet voor niets vaak de lost decade genoemd.
Inderdaad, maar na nog wat Europese Stoxx indices bekeken te hebben, UK, Zwitserland en Nordics (en allemaal net/gross return in euro) moet ik zeggen dat mijn perceptie met name door de eurozone werd bepaald (Stoxx50). Andere Europese landen hebben het de afgelopen 15 jaar helemaal niet slecht gedaan:

https://www.stoxx.com/index-details?symbol=TCCHGR
https://www.stoxx.com/index-details?symbol=TCUKGR
https://www.stoxx.com/index-details?symbol=DK5Y

De eurozone doet het slechter, maar wat opvalt is dat met name de bluechips index van de eurozone (stoxx50) op hetzelfde niveau staat als 2000. Nul net return over 15 jaar (althans als je toen was ingestapt). De Stoxx600 doet het beter.
https://www.stoxx.com/index-details?symbol=SXXGR
De Stoxx50 heeft misschien te weinig spreiding, te volatiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 17:50:
[...]

Inderdaad, maar na nog wat Europese Stoxx indices bekeken te hebben, UK, Zwitserland en Nordics (en allemaal net/gross return in euro) moet ik zeggen dat mijn perceptie met name door de eurozone werd bepaald (Stoxx50). Andere Europese landen hebben het de afgelopen 15 jaar helemaal niet slecht gedaan:

https://www.stoxx.com/index-details?symbol=TCCHGR
https://www.stoxx.com/index-details?symbol=TCUKGR
https://www.stoxx.com/index-details?symbol=DK5Y

De eurozone doet het slechter, maar wat opvalt is dat met name de bluechips index van de eurozone (stoxx50) op hetzelfde niveau staat als 2000. Nul net return over 15 jaar (althans als je toen was ingestapt). De Stoxx600 doet het beter.
https://www.stoxx.com/index-details?symbol=SXXGR
De Stoxx50 heeft misschien te weinig spreiding, te volatiel?
Ik denk dat de vergelijking tussen EuroStoxx50 en de andere indices die je noemt voor een groot deel beïnvloed is door de afzwakking van de euro en de kredietcrisis. Het rendement van smalle indices is daarnaast ook vaak sterk afhankelijk van een paar grote bedrijven of sectoren. In die Nordic 30 index is bijvoorbeeld Novo Nordisk groter dan 15%, in een index van Zwitserland zullen dat Nestle, Novartis en Roche zijn, in de AEX zijn dat Shell, Unilever en ING. Als zulke bedrijven/sectoren slecht gaan, trekken ze direct de hele index mee.

Maar de analyse klopt verder wel, de eurozone heeft het inderdaad slecht gedaan. De vraag is alleen of je kan inschatten of wilt gokken welk land/regio in de toekomst beter zal presteren en of dat niet al is ingeprijsd in de huidige koersen. Zelf spreid ik wereldwijd en geef ik geen hogere weging aan bepaalde sectoren/landen/bedrijven dan hoe de markt ze meeweegt.

Wat Stoxx600 versus EuroStoxx50 betreft: Ze zijn niet goed vergelijkbaar doordat de landen en sectorspreiding verschilt. De eerste heeft minder blootstelling aan de euro/EU en deed het om die reden waarschijnlijk beter. Ook bevat Stoxx600 vooral meer small en mid caps dan EuroStoxx50 die hoger in risico maar mogelijk ook hoger in rendement zijn geweest. Zelf juich ik meer spreiding alleen maar toe, maar als je juist zoekt naar een hogere weging voor de Eurozone zou een EuroStoxx50 effectiever zijn. Het is maar net waar je naar op zoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stoxx.com is een verslavende site om rendement indices te vergelijken.
eentje die ik interessant vind: dividend aandelen vs totale markt.
Voorbeeld:
Stoxx Europe dividend 40 (hoogste dividend aandelen van Stoxx Europe 600)
Net return 2000-nu (16j) 375% (23%pj)
Stoxx Europe 600
Net return 2000-nu: 45% (2.8% pj)

herbeleggen dividend loont kun je concluderen, maar ook price return kun je eenvoudig vergelijken voor zelfde periode op die site:
stoxx Europe dividend 40: -15%
stoxx Europe 600: -5%

ik heb ook nog de Stoxx global1800 met subset Stoxx global dividend 100 vergeleken en dan is zelfs price return van de dividend selectie beter dan van de global 1800.

Jeremy Siegel heeft misschien toch wel een punt dat je voor lange termijn beter in de dividend aandelen dan totale markt kunt beleggen voor hogere return. Enige punt van kritiek is dat deze berekening niet relevant is wanneer je ieder jaar geld bijstort, dan kan het heel andere resultaten geven.
En die dividend indices worden ieder kwartaal/jaar gewijzigd, dus niet vergelijkbaar met een vaste portfolio van dividend aandelen.

nb. Europe Stoxx50 en Stoxx600 zijn niet alleen eurozone zoals ik eerst dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha ik zou dan geen bloombergterminal aanraden, dan kan je je vast bij de kliniek gaan aanmelden.

Is inderdaad even oppassen naar welke indices je kijkt, Europe Stoxx 50 is inderdaad niet alleen eurozone, Euro Stoxx 50 weer wel. Je hebt er nogal wat om uit te kiezen.

Naar mijn mening is dividend gewoon een manier waarop een bedrijf met haar winsten omgaat en onderdeel van het totale rendement. Vaak kan betere prestatie van zo'n dividendindex verklaard worden door een hoge value of quality factor lading.

Realiseer je dat +-15 jaar niet voldoende is om je verwachtingen op te baseren. Jaren '00 waren uniek vanwege de twee grote crashes en vertekenen het beeld wellicht. Elke vijftien jaar kan verschillen en waarschijnlijk is jouw beleggingshorizon groter dan dat. Ik zou dus als je wat interessants vindt, dat ook eens over een langere periode bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41

Fuelke

Forza Ferrari

In het voorjaar kocht ik perpetual obligaties van RWE, deze werden door RWE gecalled eind september. Geen probleem; met het geld dat daardoor vrijkwam kocht ik opnieuw perpetual obligaties, dit keer van Henkel. Check ik net mijn rekeninguitreksels, blijkt Henkel die obligatie ook al vervroegd terugbetaald heeft eind november. 8)7

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46
Je zegt het alsof dat een verrassing was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLVNPRVNINLVN
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-02-2022
Ik zit er aan te denken om in te stappen in Vanguard FTSE Emerging Markets ETF voor de lange termijn (+/- 25 jaar). The Emerging Markets zijn hard gedaald de laatste jaren, terwijl er volgens mij veel potentie in zit.

Daarnaast ontvang je een keurig dividendrendement van 3.2%, terwijl de waarderingen beduidend lager zijn dan die van de Amerikaanse- en Europese marketen. Zie ook http://www.starcapital.de/research/stockmarketvaluation . Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:05

Sandyman538

SandstorM [148839]

GLVNPRVNINLVN schreef op zondag 06 december 2015 @ 22:04:
Ik zit er aan te denken om in te stappen in Vanguard FTSE Emerging Markets ETF voor de lange termijn (+/- 25 jaar). The Emerging Markets zijn hard gedaald de laatste jaren, terwijl er volgens mij veel potentie in zit.
Dan denkt de rest vd wereld er waarschijnlijk anders over qua potentie ;)

Dat is hard naar beneden is gegaan betekent natuurlijk niet dat het per definitie daarna weer zal herstellen, of zelfs sneller zal herstellen. Als jij denkt dat er veel potentie in zit, lekker doen. Als ik nu met ETF's zou beginnen zou ik in ieder geval iets breder spreiden en niet alleen geld in emrging markets steken.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GLVNPRVNINLVN schreef op zondag 06 december 2015 @ 22:04:

Daarnaast ontvang je een keurig dividendrendement van 3.2%, terwijl de waarderingen beduidend lager zijn dan die van de Amerikaanse- en Europese marketen. Zie ook http://www.starcapital.de/research/stockmarketvaluation . Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Leuk om in te beleggen. Voor een procentje of 5% van je portefeuille. Of als je echt overtuigd bent, misschien 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Aangezien dit een discussieforum is, mist de kern van de zaak: waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kunnen jullie mij een site aanraden waar duidelijk uitgelegd wordt wat er die dag/week op de beurs is gebeurd en wat de oorzaken zijn? Ik zie soms dat mijn fondsen opeens een paar procent gedaald zijn en dan ben ik benieuwd waarom dat precies gebeurt is. Waar zou je zulke uitleg het beste kunnen vinden? Of blijft het een kwestie van zelf de nieuwssites afspeuren?
Een soort beursanalyse maar dan achteraf.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:14:
Kunnen jullie mij een site aanraden waar duidelijk uitgelegd wordt wat er die dag/week op de beurs is gebeurd en wat de oorzaken zijn? Ik zie soms dat mijn fondsen opeens een paar procent gedaald zijn en dan ben ik benieuwd waarom dat precies gebeurt is. Waar zou je zulke uitleg het beste kunnen vinden? Of blijft het een kwestie van zelf de nieuwssites afspeuren?
Een soort beursanalyse maar dan achteraf.
Meeste analyses zijn gelul.

"Beleggers verkochten hun aandelen want zus en zo". "Beleggers namen winst in XYZ".

Ik weet niet wat voor fondsen je hebt over hebt, verder. Misschien valuta resultaten even uitzoeken?
Rukapul schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:39:
Aangezien dit een discussieforum is, mist de kern van de zaak: waarom?
Aantrekkelijke waardering, lage correlatie met andere beleggingen

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Volgens die redenering zou je ook een grotere weging kunnen nemen. Persoonlijk zou ik dat niet doen omdat 'emerging markets' in die fondsen altijd achter de zaken aanlopen (beste signaal: een grote marktpartij verzint een marketing term zoals BRIG). Een andere reden is vaak de eenzijdige sectorverdeling. Die tracker is bijvoorbeeld 30% financials (en 30% china).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik doel dan met name op de wat grotere zaken zoals de rentebesluiten van de europese bank of bepaalde rapportages. En dan het verband tussen dat en wat er op de beurs gebeurd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Macro economie is zeer complex met vele direct en indirecte effecten op korte en lange termijn. Vervolgens komt er een mannetje die in een ver verleden een studie economie heeft afgerond (en zich daarom "econoom" noemt) of toevallig in de financiele sector actief is (en daarom "expert" genoemd wordt) die dan in paar zinnensoundbite van een paar seconde de marktbewegingenwaan van de dag gaat duiden. In dat opzicht sluit ik me helemaal bij macondo hierboven aan: "Meeste analyses zijn gelul." :P

Als ik ergens kriegel van word dan is het wel beursupdates van RTL Z, BNR of nog veel erger: CNBC en co.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Vraagje: hoe kun je EUR/USD schommelingen afdekken bij ETFs in USD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:14
Tsurany schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:24:
Ik doel dan met name op de wat grotere zaken zoals de rentebesluiten van de europese bank of bepaalde rapportages. En dan het verband tussen dat en wat er op de beurs gebeurd.
Eentje welke ik volg is http://beursman.nl met een week, maand en jaaranalyse en is vooral gericht op beleggen in etf en trackers en ligt dit ook goed uit.

[ Voor 11% gewijzigd door jschoorl2 op 07-12-2015 15:38 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:05
Will_Ams schreef op maandag 07 december 2015 @ 14:55:
De vraag is wel is wat je wilt. Veel bedrijven zijn wereldwijd actief en hebben daarom al een currency exposure. De vraag is dus of je het wel volledig kunt hedgen. Daarnaast blijkt uit onderzoek van onder andere Vanguard dat je op lange termijn beter niet kunt hedgen tegen currency exposure.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Radeoxx schreef op maandag 07 december 2015 @ 17:09:
[...]

De vraag is wel is wat je wilt. Veel bedrijven zijn wereldwijd actief en hebben daarom al een currency exposure. De vraag is dus of je het wel volledig kunt hedgen. Daarnaast blijkt uit onderzoek van onder andere Vanguard dat je op lange termijn beter niet kunt hedgen tegen currency exposure.
Zit er zelf aan te denken om bijv. EUR/USD sprinters/turbos te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00
Woo..... Wat is er met de grondstoffen vandaag aan de hand?
-6% voor Brent Oil
-5% voor aardgas
-2 voor alu

Goud, zilver en koper ook omlaag, en dat terwijl de euro/dollar vrij gelijk blijft liggen. Vaak wint de dollar wat aan kracht bij dit soort dalingen van commodities.
Kan geen nieuws vinden op IEX dat wijst op zo'n verklaring.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
OPEC meeting van vrijdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Hielko schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:02:
Je zegt het alsof dat een verrassing was...
Ik moet inderdaad toegeven dat ik mijn obligaties niet zo strak opvolg, terwijl ik de koers van mijn aandelen dagelijks bekijk kijk ik zelden om naar de koers van mijn obligaties, misschien slecht maandelijks.

Van RWE wist ik wel dat als ze dit jaar niet zouden callen, de volgende call pas in 2020 zou zijn. Henkel was wel jaarlijks callable mits een aantal voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jschoorl2 schreef op maandag 07 december 2015 @ 15:35:
[...]

Eentje welke ik volg is http://beursman.nl met een week, maand en jaaranalyse en is vooral gericht op beleggen in etf en trackers en ligt dit ook goed uit.
Thnx, interessant om regelmatig te bekijken. Blijft natuurlijk een mening maar kan informatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Tsurany schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:12:
[...]

Thnx, interessant om regelmatig te bekijken. Blijft natuurlijk een mening maar kan informatief zijn.
Voor dagelijks nieuws gebruik ik http://www.tijd.be/marktenlive/

De grootste aandacht gaat daar natuurlijk naar de Brusselse beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt currency hedged ETFS kopen, zie bijvoorbeeld de ishares site. Of het zin heeft is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:14
In veel gevallen is er ook vaak wel een EUR tegenhanger te vinden van de betreffende ETF, soms met een iets hgere TER. In welke ETF's zit je?

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:31

Zenix

BOE!

jschoorl2 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:39:
[...]

In veel gevallen is er ook vaak wel een EUR tegenhanger te vinden van de betreffende ETF, soms met een iets hgere TER. In welke ETF's zit je?
Als die in EURO genoteerd staat kan je net zo goed in dollars beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:24
Koop Heineken en Unilever, dan beleg je ook in dollars :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Tsurany schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:12:
[...]

Het is zeker een goed begin. Ik ben nu net een maandje bezig met een heel bescheiden bedrag om wat ervaring op te doen. De termen komen nogal bot op je dak en daar staat het rustig uitgelegd en wat advies (beter dan zelf wat aan kloten in dit stadium :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig jaar rond deze tijd zat ik hier ook te kijken, de beurs is weer bijna bij af.... Sparen heeft me een klein beetje rendement op geleverd, het is in elk geval niet minder geworden, zelfs substantieel meer door extra geld in te leggen. Vorig jaar overwoog ik te gaan beleggen (ivm beleid Draghi) nu zie ik daar niet zo veel meer in.

Spaargeld als liquiditeit is altijd handig om achter de hand te hebben bovendien, je raakt het niet kwijt beneden de 100k... Ongelooflijk dat de Draghi euro's ogenschijnlijk zo weinig effect hebben op de beurs (zou het anders negatief geworden zijn?) en inflatie.

Zomaar wat gedachtens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:44:
Vorig jaar rond deze tijd zat ik hier ook te kijken, de beurs is weer bijna bij af.... Sparen heeft me een klein beetje rendement op geleverd, het is in elk geval niet minder geworden, zelfs substantieel meer door extra geld in te leggen. Vorig jaar overwoog ik te gaan beleggen (ivm beleid Draghi) nu zie ik daar niet zo veel meer in.

Spaargeld als liquiditeit is altijd handig om achter de hand te hebben bovendien, je raakt het niet kwijt beneden de 100k... Ongelooflijk dat de Draghi euro's ogenschijnlijk zo weinig effect hebben op de beurs (zou het anders negatief geworden zijn?) en inflatie.

Zomaar wat gedachtens...
Groei in China valt tegen -> alle mijnbouw en grondstofbedrijven zwaar in de min. Opec blijft doorproduceren -> veel oliebedrijven (Shell) in de min, en zo zijn er nog wel een hele hoop andere ontwikkelingen die impact hebben. Je kan je ook afvragen hoe we er voor zouden staan als Draghi niet het vertrouwen in de Euro deels teruggaf.

Persoonlijk lijk ik het jaar aardig te zijn doorgekomen (in ieder geval beter dan sparen), zal aan het einde van het jaar definitieve cijfers geven. Grootste impact op mijn portefeuille hebben de dollarkoers en het inzakken van mijn emerging markters ETF gehad.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
Zo, 't schommelt weer hard de laatste tijd. Ik dacht even dat we in rustiger vaarwater terecht waren gekomen op de beurzen, maar volgens mij gaan we al wiebelend het nieuwe jaar in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Eindejaars rally omlaag ipv omhoog.
Hopelijk zet het nog even door tot begin januari. Scheelt weer VRH, en kunnen we het nieuwe jaar gelijk goed beginnen met leuke koopjes.

Hebben natuurlijk wel begin dit jaar een enorme rally gehad, waardoor het merendeel nog steeds een leuke + laat zien over heel 2015.
Wel benieuwd wat er gaat gebeuren als de jaarrapporten komen. Zie hier en daar toch wat waarderingen die ik niet geheel snap (zoals BMW <10 P/E) welke voornamelijk gedaald/gestegen zijn vanwege de buren ipv eigen prestaties (om bij hetzelfde voorbeeld te blijven: volkswagen).

[ Voor 54% gewijzigd door Xanaroth op 14-12-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:54

Kid Buu

Huh, Pietje?

Eigenlijk was het wel een teken aan de wand. Toen eerder dit jaar de AEX op 500+ noteerde kwamen de guru's uit alle hoeken en gaten die de beurs wel naar de 600 zagen gaan einde van het jaar.

Om maar wat artikelen te noemen:
http://www.nu.nl/economie/21404/aex-richting-600-punten.html
http://www.belegger.nl/Co...jaar-naar-600-punten.aspx

Inmiddels staan we gewoon vlak voor het jaar terwijl de euro aardig wat koopkracht heeft verloren.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Kid Buu schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:52:
Eigenlijk was het wel een teken aan de wand. Toen eerder dit jaar de AEX op 500+ noteerde kwamen de guru's uit alle hoeken en gaten die de beurs wel naar de 600 zagen gaan einde van het jaar.

Om maar wat artikelen te noemen:
http://www.nu.nl/economie/21404/aex-richting-600-punten.html
http://www.belegger.nl/Co...jaar-naar-600-punten.aspx

Inmiddels staan we gewoon vlak voor het jaar terwijl de euro aardig wat koopkracht heeft verloren.
Je eerste link is een artikel van 2002 :+
En je tweede artikel is over iemand die denkt dat een AEX-index technische voorspellingswaarde heeft :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

@Xanaroth: welk meerendeel dan precies?

31 December 2014:
AEX stond op 424, nagenoeg vlak.
S&P500 stond op 2058, die staat paar procent verlies.
DOW30 stond op 17823, die staat paar procent verlies.
DAX stond op 9805, die staat paar procent winst.

AEX buiten beschouwing gelaten, maar als je kijkt naar de toonaangevende indices zie ik alles behalve een leuke plus.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Gabliboeba schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:59:
[...]
Je eerste link is een artikel van 2002 :+
En je tweede artikel is over iemand die denkt dat een AEX-index technische voorspellingswaarde heeft :O
Je hebt gelijk, ik was abuis. Ik heb dit jaar meerdere artikelen gezien waar allerlei guru's en nitwits een podium kregen die de AEX naar 600 zagen gaan. Ik had even snel wat gegoogled naar voorbeelden en niet goed gekeken naar het eerste artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Kid Buu schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:00:
@Xanaroth: welk meerendeel dan precies?

31 December 2014:
AEX stond op 424, nagenoeg vlak.
S&P500 stond op 2058, die staat paar procent verlies.
DOW30 stond op 17823, die staat paar procent verlies.
DAX stond op 9805, die staat paar procent winst.

AEX buiten beschouwing gelaten, maar als je kijkt naar de toonaangevende indices zie ik alles behalve een leuke plus.
Ja oke, dat geeft een vertekend beeld als je puur naar de onderliggende waardering kijkt. Puur in Euro, na de crash eind '14/begin'15, merk je niks van die paar procent op de S&P/DOW/Dax bedrijven. Tel daarbij op dat de AEX inderdaad een lichte + heeft en over het hele jaar genomen kan het als Europeaan best meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik volg je niet helemaal, je had het toch over dit jaar, 2015? Als ik de koers nu ter plekke dit moment neem dan staat de AEX op 422. Dat is 2 punten lager dan de slotkoers van 31 december vorig jaar: licht negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Kid Buu schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:06:
Ik volg je niet helemaal, je had het toch over dit jaar, 2015? Als ik de koers nu ter plekke dit moment neem dan staat de AEX op 422. Dat is 2 punten lager dan de slotkoers van 31 december vorig jaar: licht negatief.
Goed gezakt dan vandaag, nog niet helemaal meegekregen, dacht dat het nog rond de 425-430 schommelde. Mooi voor ons dan, instappen wordt zo steeds leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Kid Buu schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:06:
Maar dan zijn de dividenden buiten beschouwing gelaten. Het totaalrendement is licht positief momenteel.

http://www.iex.nl/Index-Koers/99189/AEX-GR.aspx

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Kan iemand mij uitleggen hoe het belastingtechnisch werkt?

Voorbeeld:
Ik heb 100.000 aan aandelen
Ik verkoop ze over 2 jaar voor 120.000
Ik ontvang 2.000 aan dividend, 25% €500 dividendbelasting.
Ik betaal 30% over 4% verwacht rendement = 4*0,3*100k=€1.200 vermogensheffingsbelasting?
Ik heb 20.000 winst aan waardestijging, 0 belasting.

25% over 2000 = dividendbelasting? Ik heb nog nooit hiervan gehoord namelijk. Is er geen dividendaftrek? Ik ben inmiddels woonachtig in Londen en ben bang dat ik via DeGiro AEX-ETF nu teveel aan belasting betaal.

Ik was altijd in de veronderstelling dat je alleen maar 30% belasting over een verwacht rendement van 4% zou betalen, maar misschien is dat alleen over de waardestijging en betaal je alsnog belasting over het dividend dat je ontvangt?

• chronoz
DeGiro zegt namelijk dit:
Op het dividend wordt door de clearing het percentage ingehouden welke daarop van toepassing is. Het betreffende bedrag wordt zodoenden één op één afgehouden van het bruto dividend dat u ontvangt.

Indien u vragen heeft over welke percentage gehanteerd dienen te worden raad u ik u aan in contact te treden met de belastingdienst.
Ik vraag me af of ze doelen op het percentage van 25%. Op een andere site lees ik dat je alleen 25% dividendbelasting betaalt indien je een aanmerkelijk belang van 5% of hoger hebt.

En het lijkt mij lastig dat ze die 1,2% (30% van 4%) aftrekken, omdat mijn vermogen in Nederland onder het limiet is van de vermogensrendementsheffing.

[ Voor 24% gewijzigd door chronoz op 17-12-2015 16:47 ]

• Hielko
Ben je belastingplichtig in de UK of in NL? In het UK geval heb je helemaal niks te maken met de 1.2% vermogensbelasting, maar moet je wel dividendbelasting betalen (geen idee of dat te verrekenen is met andere belastingen die je in de UK betaald). Als je in NL belastingplichtig bent dan betaal je 1.2% vermogensbelasting en mag je de betaalde dividendbelasting daarmee verrekenen.

Verwijderd

en je betaalt capital gains tax bij verkoop aandelen in UK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik ben belastingplichtig in het VK.

Ik zie nu dat er 15% belasting is afgetrokken van het uitgekeerde dividend. Hoe kom ik erachter waar deze 15% vandaan komt? Of betaalt iedereen dus die 15% en krijgt er niets van terug?

Ik wil me niet in de vingers snijden door te investeren in Nederland en hierdoor meer belasting te betalen dat ik zou als ik hier woonachtig was.

[ Voor 9% gewijzigd door chronoz op 18-12-2015 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

15%, dat zou de dividend bronbelasting kunnen zijn die Nederlandse bedrijven betalen:
http://www.belastingdiens...t/als_u_dividend_ontvangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ah ok, maar betaal je dan niet dubbel belasting? 30% belasting over een verwacht 4% rendement en ook 15%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
chronoz schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:43:
Ah ok, maar betaal je dan niet dubbel belasting? 30% belasting over een verwacht 4% rendement en ook 15%?
Je mag de 15% in mindering brengen op de VRH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Heeft iemand ervaring met ACTIAM fondsen?
Want ik zag ze bij het assortiment van trackers van mijn bank staan mét zeer lage TER. En als ik alle informatie (prospectus, fondsverdeling, etc) doorlees dan zie ik geen vreemde zaken. Daarnaast lijkt het volledig on NL wetgeving/belasting te vallen, dus makkelijker met dividendbelasting en dergelijke.

En lijkt mij een goede optie als passieve deel van mijn portefeuille (ipv bijvoorbeeld de Ierse Vanguards). Ziet of weet iemand nog vreemde zaken van Actiam als vermogensbeheerder?

Oh, ik zie nu dat ze onderdeel zijn van Vivat (oftewel Reaal N.V.), wat weer is overgenomen door Anbang Insurance Group...

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
chronoz schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:34:
Ik ben belastingplichtig in het VK.

Ik zie nu dat er 15% belasting is afgetrokken van het uitgekeerde dividend. Hoe kom ik erachter waar deze 15% vandaan komt? Of betaalt iedereen dus die 15% en krijgt er niets van terug?

Ik wil me niet in de vingers snijden door te investeren in Nederland en hierdoor meer belasting te betalen dat ik zou als ik hier woonachtig was.
In Nederland mag je dat terugvragen en afzetten tegen de VRH (mits je dus boven de VRH grens zit) zodat je niet 2x vermogens belasting betaald.

Hoe dat in het VK zit is iets wat je even daar zou moeten uitzoeken/navragen. Vast wel een belasting adviseur die dat precies weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
DarkKnight schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:48:
Dat is toch gewoon de voortzetting van SNS aandelenfondsen, etc., na de nationalisatie van SNS?

Zelfs onze grote vriend van het voormalige SNS Nederland Aandelenfonds is het hiermee eens op z'n LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/corne-van-zeijl-126345

:+

Overgenomen door NIBC in recent nieuws trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 18-12-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarkKnight schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:48:
Want ik zag ze bij het assortiment van trackers van mijn bank staan mét zeer lage TER. En als ik alle informatie (prospectus, fondsverdeling, etc) doorlees dan zie ik geen vreemde zaken. Daarnaast lijkt het volledig on NL wetgeving/belasting te vallen, dus makkelijker met dividendbelasting en dergelijke.

En lijkt mij een goede optie als passieve deel van mijn portefeuille (ipv bijvoorbeeld de Ierse Vanguards). Ziet of weet iemand nog vreemde zaken van Actiam als vermogensbeheerder?

Oh, ik zie nu dat ze onderdeel zijn van Vivat (oftewel Reaal N.V.), wat weer is overgenomen door Anbang Insurance Group...
Eenmalige kosten die in rekening worden gebracht voordat of nadat u heeft belegd
Instapkosten 0,35%
Uitstapkosten 0,15%

Dit is het maximale bedrag dat van uw geld kan worden ingehouden.

Kosten die jaarlijks aan het fonds worden onttrokken
Lopende kosten 0,50%

Lage TER? waar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Inderdaad alles behalve goedkoop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Nog tips voor mijn Engelse portfolio trouwens? Ik leg maandelijks £1000 in, in mijn belastingvrije Stocks&Shares ISA.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PKZao00l.png
Het lijkt me vrij neutraal en erg gericht op EU/VS, maar geen idee wat beter zou zijn.

Ik zou ook graag mijn bonds/obligaties willen verkopen i.p.v. verhogen naar 25%, wat aangeraden wordt door het boek The Intelligent Investor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

Iemand nog een tip voor een mooie bedrijfsobligatie?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:40:
Iemand nog een tip voor een mooie bedrijfsobligatie?
Rabo certificaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Hoog risico op dit prijspunt plus ik her daar al (te) veel van.
Verder heb ik British airways maar daar wil ik eigenlijk ook niet in uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Misschien wat high yield meuk van Amerikaanse Business Development Corporations? :P

Of arbitrage met Sandridge Energy prefs en common? ;)

De wereld is interessant op het moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Aandelen Delta Lloyd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Rukapul schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:52:
Misschien wat high yield meuk van Amerikaanse Business Development Corporations? :P

Of arbitrage met Sandridge Energy prefs en common? ;)

De wereld is interessant op het moment :)
Ik heb al wat BDC's maar daar ben ik zachts gezegd niet erg over te spreken op enkele na.
Eigenlijk wil in niet veel handelen maar meer een passieve inkomsten stroom hebben.

http://www.morningstar.com/etfs/ARCX/BDCL/quote.html

Dit kan heel interessant zijn wanneer de beurs geklapt is. Nu al een yield van 26%.
Wel zere speculatief natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 22-12-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Schijnen grote problemen te zijn. Ik zoek iets met een yield van ongeveer 6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46
Ben wel benieuwd naar je redenatie om in DL te stappen. Zou die zelf voornamelijk vanuit de short handelen. Voorlopig staat er een emissie aanstaande en heerst er vooral een hoop onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:56:
[...]

Schijnen grote problemen te zijn. Ik zoek iets met een yield van ongeveer 6%.
bij een dergelijk hoge yield zou ik geen individuele obligaties kopen maar high yield fondsen ivm spreiding.
ishares heeft er verschillende, bijvoorbeeld:
High Yield euro bonds:
http://www.ishares.com/nl...-corporate-bond-ucits-etf
YTM: 4.72%
EM dollar bonds:
http://www.ishares.com/nl...ng-markets-bond-ucits-etf
YTM: 6%
Dollar High Yield bonds heeft een hoge YTM van 8% ivm energie bonds die tegen default aan zitten
bij dit soort fondsen moet je denk ik uitgaan van 1-2% daadwerkelijk lagere yield ivm defaults, maar je bent in ieder geval niet zeg 50% van je inleg kwijt bij aanschaf van een individuele high yield obligatie die in default gaat.

US Corporate investment grade bedrijfsobligaties zijn met 3.8% YTM een interessante belegging naar mijn mening:
Euro investment grade geeft minder dan de helft, wel valuta risico uiteraard.

ipv Rabocertificaten kun je kijken naar een Robeco Financials fonds (heb helaas geen link) dat in achtergestelde obligaties van alle Europese investment grade banken belegt, geeft een goede spreiding, en ongeveer 6% yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:09:
[...]

bij een dergelijk hoge yield zou ik geen individuele obligaties kopen maar high yield fondsen ivm spreiding.
High Yield euro bonds:
EM dollar bonds:
Dollar High Yield bonds heeft een hoge YTM van 8% ivm energie bonds die tegen default aan zitten
bij dit soort fondsen moet je denk ik uitgaan van 1-2% daadwerkelijk lagere yield ivm defaults, maar je bent in ieder geval niet zeg 50% van je inleg kwijt bij aanschaf van een individuele high yield obligatie die in default gaat.

US Corporate investment grade bedrijfsobligaties zijn met 3.8% YTM een interessante belegging naar mijn mening:

ipv Rabocertificaten kun je kijken naar een Robeco Financials fonds (heb helaas geen link) dat in achtergestelde obligaties van alle Europese investment grade banken belegt, geeft een goede spreiding, en ongeveer 6% yield.
Dankje. Ik zoek idd iets ter aanvulling van de Rabo certificaten. Liefst minder achtergesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:57:
[...]

Eenmalige kosten die in rekening worden gebracht voordat of nadat u heeft belegd
Instapkosten 0,35%
Uitstapkosten 0,15%

Dit is het maximale bedrag dat van uw geld kan worden ingehouden.

Kosten die jaarlijks aan het fonds worden onttrokken
Lopende kosten 0,50%

Lage TER? waar dan?
Het betreft ISIN: NL0011309349
Helaas kan ik op mijn telefoon de mooie tabel van morningstar niet kopiëren, maar staat toch echt TER van 0.15% en instapkosten van 0.15%.

Wat voor een Nederlandse tracker niet onaardig is.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Volgens de EBI van dat fonds is de TER inderdaad 0,15% en worden er 0,15% instapkosten en 0,10% uitstapkosten in rekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:09:
[...]

High Yield euro bonds:
EM dollar bonds:

Ik heb ze eens bekeken maar een aantal laat een negatieve waarde ontwikkeling zien in markt waarbij de marktrente blijft dalen. Vooral de high yield laat een forse daling zien.

De laatste ziet er interessant uit met redelijk resultaat en minder risico's.
Het zou dan gaan om iets van €5k. Het enige wat mij tegenhoud zijn de valutarisico's. Al zijn die enigzins beperkt doordat die maffe italiaan de geldpers blijft aanzwengelen en ze daar in de VS mee gestopt zijn.
Het risico daar zit hem dan weer meer in rente verhogingen welke obligaties minder waard laten worden.

Ik zoek trouwens iets wat niet veel fluctueert omdat ik spaar voor een huis. Nu heb ik al veel gewoon op de bank staan maar dat wordt steeds minder waard.

Nu zou ik dus ook een etf (vxi + vsus) kunnen kopen maar dat gaat mij iets te veel op en neer op maandbasis.

Dat robeco fonds krijg ik trouwens niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
DJTimo schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:07:
[...]
Ben wel benieuwd naar je redenatie om in DL te stappen. Zou die zelf voornamelijk vanuit de short handelen. Voorlopig staat er een emissie aanstaande en heerst er vooral een hoop onzekerheid.
Volgens mij is het gewoon een redelijk gezond bedrijf, maar moeten ze meer kapitaal gaan aanhouden (ze maken gewoon winst). En ze hebben wat onduidelijk gecommuniceerd, daar houden beleggers niet van.
Dus koers omlaag, dat vinden de shorters leuk, dus koers nog meer omlaag.
Maar onder de lijn is de huidige koers (volgens mijn heel bescheiden mening, en ik ben absoluut geen expert) gewoon te laag.
Ik ben dus met wat geld ingestapt op 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
DanTm schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:00:
[...]

Volgens mij is het gewoon een redelijk gezond bedrijf, maar moeten ze meer kapitaal gaan aanhouden (ze maken gewoon winst). En ze hebben wat onduidelijk gecommuniceerd, daar houden beleggers niet van.
Maar onder de lijn is de huidige koers (volgens mijn heel bescheiden mening, en ik ben absoluut geen expert) gewoon te laag.
Dat is een behoorlijk naieve insteek. Dat het in de basis een gezonde business is is mooi, maar waar het voor de aandeelhouder op neerkomt is welk deel van de toekomstige winsten aan hem gaan toekomen. Met de aankomende claimemissie kun je daar best wat aan rekenen, maar doe dat dan ook vooral in plaats van puur op de operationele business te richten en voorbij te gaan aan de kapitaalsstructuur.

DL heeft overigens ook nog wat (cumpref) perps uitstaan. Risico daarbij wel is dat het niet uitgegeven is door de holding maar door het levenbedrijf. De gewone obligaties doen niets.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 23-12-2015 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:05:
[...]

Dat is een behoorlijk naieve insteek. Dat het in de basis een gezonde business is is mooi, maar waar het voor de aandeelhouder op neerkomt is welk deel van de toekomstige winsten aan hem gaan toekomen. Met de aankomende claimemissie kun je daar best wat aan rekenen, maar doe dat dan ook vooral in plaats van puur op de operationele business te richten en voorbij te gaan aan de kapitaalsstructuur.

DL heeft overigens ook nog wat (cumpref) perps uitstaan. Risico daarbij wel is dat het niet uitgegeven is door de holding maar door het levenbedrijf. De gewone obligaties doen niets.
Naïef zou het zijn als ik niet wist dat mijn inschatting/analyse hiervan incompleet is.
Ben mij van mijn beperkingen en de risicos hierin bewust:)

Maar ik denk dat slecht nieuws koersen soms veel lager laat dalen dan terecht is. Kijk naar bv Volkswagen, die zijn ook alweer een heel stuk omhoog. Sentiment op de beurs kan killing zijn voor de koers.

Het blijft gokken/speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
DanTm schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:16:
[...]

Naïef zou het zijn als ik niet wist dat mijn inschatting/analyse hiervan incompleet is.
Ben mij van mijn beperkingen en de risicos hierin bewust:)

Maar ik denk dat slecht nieuws koersen soms veel lager laat dalen dan terecht is. Kijk naar bv Volkswagen, die zijn ook alweer een heel stuk omhoog. Sentiment op de beurs kan killing zijn voor de koers.

Het blijft gokken/speculeren.
Voor een trader prima, die in bij een winst weer verkoopt. Er zit namelijk na slecht nieuws altijd veel speculatie in een aandeel als het herstelt.

Kijk naar hetzelfde volkswagen: er is praktisch 0 inzicht in kosten en boetebedragen, alles moet nog gaan komen in 2016/2017 en het is nu speculatie dat die redelijk mee gaan vallen.

Voor Delta Lloyd is het ook de vraag dus of koersherstel komt vanuit het bedrijf, of speculanten die hopen dat de schade mee gaat vallen.

Dus speculeer je en verkoop je als er een + staat, prima, leuk kansje. Maar lange termijn tot buy-and-hold lijkt dergelijk grote onzekerheid als over dat bedrijf hangt een enorme red flag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46
DanTm schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:00:
[...]

Dan heb je vandaag alvast een leuke dag vandaag met >+6% op het bord. :)

Het is inderdaad geen kansloos bedrijf en het kan goed zijn dat je (voor nu) een bodem hebt gevonden op €5,-. Ik sluit ook niet uit weer in te stappen voor een bescheiden ritje omhoog, maar dan pas na de emissie.

Het is begrijpelijk dat men een emissie doet, maar hoe men dat gecommuniceerd heeft is onbegrijpelijk, zeker van een financiele instelling zou je anders verwachten. Je kunt niet zeggen, "we doen een emissie, alleen wanneer en op welke prijs gaan we de komende maanden eens rustig bekijken" en dan verwachten dat iedereen op z'n stukken blijft zitten. Had men gezegd, "er moet geld bij, we doen over twee weken een emissie op prijs x", dan was het allemaal een stuk gemoedelijker verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Nog veel erger is de dividenduitkering afgelopen jaar. Je moet echt ernstig twijfelen aan een bedrijf met een dergelijk bestuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 23-12-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Ik ben in principe een B&H belegger met een ETF portfolio, dit was mijn eerste (en waarschijnlijk laatste) uitstapje in speculatie land:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:27:
[...]

Ik heb ze eens bekeken maar een aantal laat een negatieve waarde ontwikkeling zien in markt waarbij de marktrente blijft dalen. Vooral de high yield laat een forse daling zien.
dat heb je met high yield obligaties: dalen net als aandelen met marktsentiment, maar yield stijgt dan wel, dus kan ook goed instapmoment zijn.
De laatste ziet er interessant uit met redelijk resultaat en minder risico's.
Het zou dan gaan om iets van €5k. Het enige wat mij tegenhoud zijn de valutarisico's. Al zijn die enigzins beperkt doordat die maffe italiaan de geldpers blijft aanzwengelen en ze daar in de VS mee gestopt zijn.
Het risico daar zit hem dan weer meer in rente verhogingen welke obligaties minder waard laten worden.
met ondergewaardeerde euro loop je inderdaad valutarisico, de keuze is of lage rente met euro, of valutarisico met dollar
Ik zoek trouwens iets wat niet veel fluctueert omdat ik spaar voor een huis. Nu heb ik al veel gewoon op de bank staan maar dat wordt steeds minder waard.
dan zou ik geen high yield obligaties nemen, die kunnen flink fluctueren.
Dat robeco fonds krijg ik trouwens niet gevonden.
google op Robeco financial institution bonds (let op, ze hebben verschillende versies van dit fonds, sommige betalen geen rente).
Ook dit fonds fluctueert trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is de Robeco Financial Institutions bonds fonds dat ik bedoelde, dank.
Dit zijn achtergestelde obligaties van Europese banken, wel meer risico dus, zeg maar vergelijkbaar met Rabo certificaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:43:
[...]

Dit zijn achtergestelde obligaties van Europese banken, wel meer risico dus, zeg maar vergelijkbaar met Rabo certificaten
Ik twijfel omdat ik met mijn rabobank certificaten al een flinke exposure heb richting Financials. Een bredere dollar gebaseerde lijkt dan logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:43:
[...]

Kosten zijn wel hoog (ong. 1%). En niet via deGiro mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Iedereen weet dat favorietenlijstjes met een korreltje zout genomen worden, maar dit is het favorietenlijstje van KBC Securities & KBC Asset Management:

KBC Securities - Large cap
BAM Groep
Delhaize
GrandVision
Kinepolis Group
Melexis
NN Group
Randstad
SBM Offshore
Umicore
Warehouses De Pauw

KBC Securities - Mid & Small cap
Ablynx
Greenyard Foods
RealDolmen
Roularta
Ter Beke

KBC Asset Management
ADO Properties S.A.
Celgene Corporation
Credit Suisse Group AG
Daimler AG
Royal DSM NV
Groupe Eurotunnel SE
Hera S.p.A.
MetLife, Inc.
Mondelez International, Inc. Class A
Nokia Oyj
Royal Dutch Shell Plc Class A

Meer uitleg bij hun keuze in hun rapport: http://data.kbcsecurities...ro/Top%20Picks%202016.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DanTm schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:13:
[...]

Kosten zijn wel hoog (ong. 1%).
klopt, alleen weet ik niet hoe de kosten die ze noemen zich verhouden tot TER.
TER van bijvoorbeeld ETFs bestaan uit beheerkosten/service provisie (0.47% bij Robeco fonds), maar daar zitten volgens mij transactiekosten niet in. Robeco fonds noemt ook nog ''lopende kosten'' (0.53%), zijn dit transactiekosten?
Helaas blijven kosten een ondoorzichtig verhaal.
Met ETFs ben je meestal beter uit, maar ik weet geen ETF dat in deze achtergestelde obligaties van banken belegt.

• chronoz
Bij accumulatieve ETF's wordt de 15% dividendbelasting er ook gewoon eerst afgetrokken voordat het dividend geherinvesteerd wordt, neem ik aan?

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:37
Fuelke schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:36:
Iedereen weet dat favorietenlijstjes met een korreltje zout genomen worden, maar dit is het favorietenlijstje van KBC Securities & KBC Asset Management:

KBC Securities - Large cap
BAM Groep
...
Meer uitleg bij hun keuze in hun rapport: http://data.kbcsecurities...ro/Top%20Picks%202016.pdf
Wat is hun trackrecord (gemeten/gebenchmarked met indexen/indexfondsen) over de afgelopen 15/20 jaar?
Is KBC zo bijzonder?

You're either part of the solution or you're part of the problem

• honmashinsei
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-08 01:54
Hallo allemaal. Ik heb een leuk kerstextraatje gekregen en wil dit niet op een spaarrekening laten staan. Ik heb vrijwel geen verstand van beleggen. Wat is het slimste om te doen met een bedrag van zo'n €7500? Ik zit te kijken naar vermogensbeheer als Alex of Lynx maar die hebben allemaal hogere minimuminleg. Vastzetten hoeft geen probleem te zijn, ik zou het wel fijn vinden als ik erbij kan natuurlijk. Ik wil niet extreem speculeren, gewoon veilig investeren met een redelijke rente. :)

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
kthxbye schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:51:
Hallo allemaal. Ik heb een leuk kerstextraatje gekregen en wil dit niet op een spaarrekening laten staan. Ik heb vrijwel geen verstand van beleggen. Wat is het slimste om te doen met een bedrag van zo'n €7500? Ik zit te kijken naar vermogensbeheer als Alex of Lynx maar die hebben allemaal hogere minimuminleg. Vastzetten hoeft geen probleem te zijn, ik zou het wel fijn vinden als ik erbij kan natuurlijk. Ik wil niet extreem speculeren, gewoon veilig investeren met een redelijke rente. :)
degiro.nl » gratis trackers en dan lage kosten fondsen met grote spreiding om risico te beperken

Welke fondsen? » toch maar even deze thread doorzoeken :)

• honmashinsei
Def1ant schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:53:
[...]

degiro.nl » gratis trackers en dan lage kosten fondsen met grote spreiding om risico te beperken

Welke fondsen? » toch maar even deze thread doorzoeken :)
Thanks voor je tip! Ik ben echter helemaal niet thuis in deze markt en eerlijk gezegd heb ik ook de tijd niet om me hier in te gaan verdiepen omdat ik bezig ben met het voorbereiden op een nieuwe baan in het buitenland. Dus zekerheid en stabiliteit staan voor mij voorop.

Is het ook wel slim om dit nu te doen (te 'beginnen' met beleggen?) of kan ik het beter 'bij de hand' houden op de spaarrekening? Ben bijna 30, ga een jaar in het buitenland wonen en werken en nog onduidelijk wat er daarna gebeurt. Heb geen hypotheek of andere vaste lasten in NL op het moment. Het is voor mij een beetje onduidelijk, ook gezien de onzekerheid nog over de toekomst. Misschien is het wel slimmer om het achter de hand te houden ipv. ergens in te steken/vast te zetten?

Of een andere vorm van sparen met meer rente?

Bedankt!

p.s. heb ook nog een studieschuld maar die rente is zo laag (0,12%) dat het volgens mij niet heel slim is om dat nu versneld te gaan zitten aflossen?

[ Voor 22% gewijzigd door honmashinsei op 24-12-2015 12:10 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Beleggen is slim als het om geld gaat dat je niet in de nabije toekomst nodig hebt en wat je kan missen als blijkt dat beleggingen tegenvallen. Met fondsen zal niet snel al je geld verdampen maar een verlies van tientallen procenten kan zeker voorkomen.

• honmashinsei
Tsurany schreef op donderdag 24 december 2015 @ 12:25:
Beleggen is slim als het om geld gaat dat je niet in de nabije toekomst nodig hebt en wat je kan missen als blijkt dat beleggingen tegenvallen. Met fondsen zal niet snel al je geld verdampen maar een verlies van tientallen procenten kan zeker voorkomen.
Ah, en beleggen in fondsen is ook alleen verstandig als het om "geld gaat dat je niet in de nabije toekomst nodig hebt en wat je kan missen als blijkt dat beleggingen tegenvallen"?

Verwijderd

chronoz schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:32:
Bij accumulatieve ETF's wordt de 15% dividendbelasting er ook gewoon eerst afgetrokken voordat het dividend geherinvesteerd wordt, neem ik aan?
als het om dividend bronbelasting gaat in ieder geval wel.
Maar dividend belasting wordt op verschillende manieren geheven, dit zijn de mogelijke scenarios zoals ik ze begrepen heb:

Allereerst zijn er landen die dividend bron belasting heffen, dus de bedrijven (de ''bron'') betalen rechtstreeks aan de belastingdienst. In Nederland 15%. Maar er zijn ook landen die geen dividend bronbelasting kennen, zoals de UK. Als dividend in een dividend bron belasting land wordt uitgekeerd aan een buitenlander (of bv fonds/ETF) dan geldt het belastingverdrag tussen beide landen. Meestal komt het er denk ik op neer dat ieder land een lagere dividend belasting mag heffen.

Dan zijn er landen waar bedrijven geen dividend bron belasting betalen, maar de ontvangers (aandeelhouders). Een voorbeeld is de UK (heeft wel een ruime vrijstelling als je weinig verdient denk ik).

En dan zijn er nog landen die weinig of geen dividend belasting heffen bij eigen burgers (afh. van hoeveel belasting je betaalt), maar wel bij buitenlandse aandeelhouders. Een voorbeeld is de USA met 30% dividend belasting, maar bij een belastingverdrag zoals met Nederland wordt dit 15% (wat weer verrekend kan worden met VRH). Ik heb geen ervaring met hoe dit wordt ingehouden, ik neem aan via je broker.
Ik weet alleen niet hoe het werkt bij accumulatieve ETFs gevestigd in de VS en buitenlandse beleggers in zo'n ETF. Bedrijven in de VS betalen volgens mij dividend belastingvrij aan zo'n ETF en normaal wordt er pas dividend belasting ingehouden bij belegger als dividend ETF wordt uitgekeerd, maar dat gebeurt dus niet bij een ETF dat dividend herinvesteert.
Misschien weet iemand hoe dit werkt?

zie hier een overzicht hoe verschillende landen omgaan met dividend belasting
Wikipedia: Dividend tax

Verwijderd

kthxbye schreef op donderdag 24 december 2015 @ 12:30:
[...]

Ah, en beleggen in fondsen is ook alleen verstandig als het om "geld gaat dat je niet in de nabije toekomst nodig hebt en wat je kan missen als blijkt dat beleggingen tegenvallen"?
simpel gezegd: op lange termijn (20+jaar) kun je uitgaan van een gemiddeld rendement van 5-6% bij aandelen (gebaseerd op historische koersen), bij korte termijn (<5jaar) kan het alle kanten uitgaan (dus ook zeg halvering zoals in 2008), en tussen korte en lange termijn is het moeilijk te zeggen.
als je geen verstand hebt van beleggen kun je het best kijken naar aanbieders als meesman.nl en brandnewday.nl. Zij beleggen voor jou tegen lage kosten in indexfondsen.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:24
kthxbye schreef op donderdag 24 december 2015 @ 12:30:
[...]

Als je nu je geld belegd en volgende week is het nog maar de helft waard (reële kans), hoe erg vind je dat? En als het een maand later helemaal weg is, hoe erg vind je dat?

Als je het binnen 5 a 10 jaar nodig hebt moet je niet beleggen. Je kan geluk hebben dat het op deze korte termijn stijgt, maar het kan net zo goed dalen. *meestal* wordt het op de lange termijn meer waard maar je kan echt alles kwijtraken. Dus beleg alleen met geld dat je over hebt: je hebt geen idee wat je er anders mee moet doen. Koop aandelen of een ETF en blijf er 10 jaar af. Makkelijk en saai, maar ga niet emotioneel en bang verkopen als er 20% verlies is. Gewoon lekker laten staan.

Als voorbeeld hoe slecht het kan gaan: Delta Loyd staat op -70% dit jaar, en Imtech op -100%. Beleggingen kunnen hard achteruit hollen, en als ze al herstellen kan dat lang duren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:33:
Ik weet alleen niet hoe het werkt bij accumulatieve ETFs gevestigd in de VS en buitenlandse beleggers in zo'n ETF. Bedrijven in de VS betalen volgens mij dividend belastingvrij aan zo'n ETF en normaal wordt er pas dividend belasting ingehouden bij belegger als dividend ETF wordt uitgekeerd, maar dat gebeurt dus niet bij een ETF dat dividend herinvesteert.
Misschien weet iemand hoe dit werkt?
Fondsen met een domicilie in de VS zijn wettelijk verplicht om dividend uit te keren, dus je hebt überhaupt geen fondsen die het dividend herinvesteren die fiscaal gevestigd zijn in de VS.

Een voorbeeldje hoe het werkt met een ETF gevestigd in Ierland dat in Amerikaanse bedrijven investeert en ontvangen dividend herinvesteert. Het maakt gebruik van het belastingverdrag tussen Ierland en de VS waardoor dividend tegen 15% belast wordt door de Amerikaanse overheid. Het fonds betaalt deze belasting en kan dus maar 85% van het dividend dat door de Amerikaanse bedrijven uitgekeerd wordt herinvesteren.
DarkKnight schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:42:
[...]

Het betreft ISIN: NL0011309349
Helaas kan ik op mijn telefoon de mooie tabel van morningstar niet kopiëren, maar staat toch echt TER van 0.15% en instapkosten van 0.15%.

Wat voor een Nederlandse tracker niet onaardig is.
Interessant fonds, dank voor het delen. Zeker ook interessant omdat het net als bijvoorbeeld het wereldwijde fonds van Meesman de buitenlandse dividendbelasting kan verrekenen. Ter vergelijking, de Ierse MSCI World ETF van iShares lekt zo'n 0,20% per jaar bij 2% dividend. Zou dus maar een paar basispunten dividendlekkage kennen. Is overigens wel een fonds dat verantwoord poogt te investeren, maar zie dat het 1616 van de 1643 aandelen in de index in de portefeuille heeft en met de lage TER zullen ze ook niet al te actief kunnen zijn in het beïnvloeden van het bedrijfsbeleid van 'onverantwoorde' bedrijven. Zal dus prima de index kunnen volgen.

Voor mij nog geen reden om VTI+VXUS in de steek te laten want heb daarmee grotere spreiding (o.a. opkomende markten en kleinere bedrijven). Heb met die combinatie ongeveer 0,06% dividendlek bij 2% dividend, terwijl ik verwacht dat dit actiam fonds en dat van Meesman ook nog enkele basispunten weg laten lekken. Totale kosten van beiden in ieder geval erg laag en verschillen naar mijn mening triviaal. Biedt in ieder geval veel toekomstperspectief dat dit soort goedkope indexfondsen ook in Nederland opduiken :)
Pagina: 1 ... 58 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.