Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.598 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Misschien interessant is om te weten is dat een aantal iShares ETF's in de US een stuk goedkoper zijn geworden. http://www.etf.com/sectio...res-slashes-core-etf-fees

De ITOT gaat ook een bredere index volgen zoals VTI nu ook al doet. Zelf blijf ik wel gewoon bij VTI omdat Vanguard standaard alle winst uit securities lending in de ETF terug stopt, terwijl iShares zelf een stuk van die winst pakt. Daarnaast spreekt Vanguard mij als bedrijf meer aan. Maar het belangrijkste is misschien nog wel is dat de liquiditeit bij VTI een stuk beter is dan bij ITOT. Daarnaast zal het mij niet verbazen als Vanguard de TER ook gaat verlagen.

Toen iShares ITOT flink verlaagde is Schwab daarna ook gelijk gekomen met een verlaging naar 0.03% bij hun SCHB ETF. Ik denk dat het niet meer lang duurt voordat we ETF's krijgen waarbij we bijna geen TER meer betalen. Helaas is de concurrentiestrijd in Europa een stuk minder hevig en zijn de TER's nog steeds een veelvoud hoger hier. Het is de hoop dat Vanguard/Shwab ook actiever worden in Europa met ETF's met een super lage TER zodat iShares hier ook moet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 16:14
DanTm schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:13:
ik heb een mooie Google Sheet gemaakt waar ik mijn DeGiro transacties in importeer (knip/plak met wat handwerk).
Met name omdat de meeste online tooling alleen naar de ETF valuta kijken, en ik in de EUR waarde geïnteresseerd ben (koop enkel USD ETFs).
Kwam portfolioslicer tegen, een zeer uitgebreid (gratis) Excel sheet om e.a. te kunnen volgen. Ga er eens mee aan de slag. Iemand hier al ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: http://portfolioslicer.com/portals/0/Images/scr/Dashboard.png

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
zijn er mensen die margin gebruiken bij DeGiro op USD aandelen/ETFs?
Zo ja, als je USD ETFs aankoopt met je margin ruimte, is het uitstaande bedrag en de rente dan in USD? (oftwel currency hedged?).
Of moet je dan eerst AutoFX uitzetten?
* DanTm snapt nog niet helemaal hoe margin werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jschoorl2 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 10:01:
[...]

Kwam portfolioslicer tegen, een zeer uitgebreid (gratis) Excel sheet om e.a. te kunnen volgen. Ga er eens mee aan de slag. Iemand hier al ervaring mee?

[afbeelding]
Leuk, maar daarmee lukt het niet om mijn opties goed in beeld te krijgen. Blijft lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Iets zegt met dat je toch wel iets beters voorhanden hebt? ;)

Trouwens, valt in de Bloomberg terminal toevallig ook de ShillerPE (CAPE) van de MSCI Europe af te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:09:
Iets zegt met dat je toch wel iets beters voorhanden hebt? ;)
Nou prive niet. Geen idee welk rendement door EURUSD komt, welke door opties en welke door de ETF portfolio..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Rendementen met koers invloed zijn sowieso lastig.
Als je bv het rendement van VXUS gaat opzoeken in de diverse grafieken en tabellen, dan zie je het rendement in dollars (en lijkt het aardig stil te staan).
Daar de onderliggende aandelen grotendeels in allerlei andere valuta zijn (waaronder de EURO) zegt het eigenlijk niets over wat het rendement van deze ETF is voor EUR beleggers.
Eigenlijk zou je valuta gecorrigeerde data moeten hebben.

Ik track dit zelf wel in mijn eigen sheets, maar daar zit nog niet zoveel historische ontwikkeling in.

Voorbeeldje met VEU ipv VXUS (bestaat wat langer)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vLeQNwkHFxKvIgqu6oRxy7q6/full.png

Zonder koerscorrectie lijkt het alsof we de crisis nooit te boven zijn gekomen, met koerscorrectie al wel.

[ Voor 18% gewijzigd door DanTm op 25-11-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-09 13:24
Even een vraagje en alvast excuses als ik het forum vervuil, maar hebben jullie een advies over wat ik met mijn opgebouwde spaargeld kan gaan doen.

Situatie is als volgt:
- ik heb nu 15.000,- spaargeld op een spaarrekening staan met een rente van 1.25%. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
- Elke maand spaar ik sowieso 750,-. Als ik aan het einde van de maan geld over houd kan dit ook 850,- of 1.000,- zijn.
- Ik heb een studieschuld van 35.000,- waar ik 0.12% rente over betaal. Dit bedrag hoeft pas over 40 jaar afbetaald te zijn. Dit rentepercentage kan overigens wijzigen (lees hoger worden) in die 40 jaar.
- Via beurspel.iex.nl heb ik al een beetje belegd met een rendement van 12% in drie maanden, dat is natuurlijk wel lekker maar niet realistisch denk ik.

Nu wil ik natuurlijk niet mijn studieschuld aflossen omdat de rente zo laag is. Dus wat ik wel wil is een hoger rendement dan de eerder genoemde 1.25% met minimale risico. Wat een voordeel is, is dat ik niet direct een heel hoog rendement nodig heb en daarmee dus een hoog risico wil lopen.

Wat ik met het geld wil weet ik nog niet zo goed. Sowieso natuurlijk mijn studieschuld afbetalen maar op dit moment en in de nabije toekomst (5-10 jaar) zie ik niet een aanleiding om het geld ergens voor te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door vdiermen op 25-11-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:24
De vraag is vooral: wat wil je? Hoeveel risico wil je nemen? Hoe erg is het als het over een jaar nog maar de helft de waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vdiermen schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:06:
Even een vraagje en alvast excuses als ik het forum vervuil, maar hebben jullie een advies over wat ik met mijn opgebouwde spaargeld kan gaan doen.

Situatie is als volgt:
- ik heb nu 15.000,- spaargeld op een spaarrekening staan met een rente van 1.25%. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
- Elke maand spaar ik sowieso 750,-. Als ik aan het einde van de maan geld over houd kan dit ook 850,- of 1.000,- zijn.
- Ik heb een studieschuld van 35.000,- waar ik 0.12% rente over betaal. Dit bedrag hoeft pas over 40 jaar afbetaald te zijn.
- Via beurspel.iex.nl heb ik al een beetje belegd met een rendement van 12% in drie maanden, dat is natuurlijk wel lekker maar niet realistisch denk ik.

Nu wil ik natuurlijk niet mijn studieschuld aflossen omdat de rente zo laag is. Dus wat ik wel wil is een hoger rendement dan de eerder genoemde 1.25% met minimale risico. Wat een voordeel is, is dat ik niet direct een heel hoog rendement nodig heb en daarmee dus een hoog risico wil lopen.

Wat ik met het geld wil weet ik nog niet zo goed. Sowieso natuurlijk mijn studieschuld afbetalen maar op dit moment en in de nabije toekomst (5-10 jaar) zie ik niet een aanleiding om het geld ergens voor te gebruiken.
Sorry, slecht nieuws voor je. Wat jij wilt bestaat niet. Er bestaan geen obligaties, deposito's of andere producten die "veilige" beleggingen zijn.

Je kunt twee dingen doen.

1. Een deel van je geld in een gespreide ETF stoppen. Of bv maandelijks een vast bedrag kopen (google "dollar cost averaging").. Nadeel is dat beurs kan zakken. Daar moet je eventueel dan wel tegen kunnen.
2. Blijven sparen. Levert weinig op, maar je verliest in ieder geval niet veel.

Ik raad je sowieso aan met een klein bedrag te beginnen met beleggen. Des noods 100 euro voor het leereffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:21:
[...]

Sorry, slecht nieuws voor je. Wat jij wilt bestaat niet. Er bestaan geen obligaties, deposito's of andere producten die "veilige" beleggingen zijn.

Je kunt twee dingen doen.

1. Een deel van je geld in een gespreide ETF stoppen. Of bv maandelijks een vast bedrag kopen (google "dollar cost averaging").. Nadeel is dat beurs kan zakken. Daar moet je eventueel dan wel tegen kunnen.
2. Blijven sparen. Levert weinig op, maar je verliest in ieder geval niet veel.

Ik raad je sowieso aan met een klein bedrag te beginnen met beleggen. Des noods 100 euro voor het leereffect.
Ja is toch een soort van heilige graal, beleggen zonder risico op verlies ;). Via bijvoorbeeld ABN en KNAB kan je wel geld in een fonds met een laag of hoger risicoprofiel stoppen. Dan zeggen ze dat bij een laag risicoprofiel de kans dat je verlies maakt over 5 jaar zeer gering is.

Is dat dan wat of heeft een van jullie daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vdiermen schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:39:
[...]

Ja is toch een soort van heilige graal, beleggen zonder risico op verlies ;). Via bijvoorbeeld ABN en KNAB kan je wel geld in een fonds met een laag of hoger risicoprofiel stoppen. Dan zeggen ze dat bij een laag risicoprofiel de kans dat je verlies maakt over 5 jaar zeer gering is.

Is dat dan wat of heeft een van jullie daar ervaring mee?
Dat komt in praktijk neer op 1000 euro inleggen, waarvan er met 900 euro niets gedaan zal worden en 100 euro belegd. Tja, Kan inderdaad niet meer dan 900 euro verliezen dan. Beetje rente er bij van die 900 euro cash en klaar.

Kun je het beter zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

vdiermen schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:06:

Situatie is als volgt:
- Ik heb een studieschuld van 35.000,- waar ik 0.12% rente over betaal. Dit bedrag hoeft pas over 40 jaar afbetaald te zijn. Dit rentepercentage kan overigens wijzigen (lees hoger worden) in die 40 jaar.

Hoe is het mogelijk dat je 40 jaar hebt om de stufi terug te betalen? Volgens mij is het maximaal 22 jaar in het oude stelsel inclusief het stopzetten van 5 jaar en twee jaar aanloopfase. Zelfs in het nieuwe leenstel is het maar 35 jaar, met aanloopfase en stopzetten kan dat naar de 40 gaan. Tenzij je onder het nieuwe leenstelsel valt? Maar dat lijkt mij sterk, want dat zou betekenen dat je vorig jaar begonnen bent met een nieuwe studie.

Ik zou ook kijken naar crowdfunding voor de korte termijn. Op Fok! loopt een topic over crowdfunding, maar dat is niet zonder risico's. Geen enkele belegging is zonder risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
Zenix schreef op woensdag 25 november 2015 @ 17:13:
[...]

Hoe is het mogelijk dat je 40 jaar hebt om de stufi terug te betalen? Volgens mij is het maximaal 22 jaar in het oude stelsel inclusief het stopzetten van 5 jaar en twee jaar aanloopfase. Zelfs in het nieuwe leenstel is het maar 35 jaar, met aanloopfase en stopzetten kan dat naar de 40 gaan. Tenzij je onder het nieuwe leenstelsel valt? Maar dat lijkt mij sterk, want dat zou betekenen dat je vorig jaar begonnen bent met een nieuwe studie.
Even DUO gebeld en ik mag toevallig kiezen :), dus of in 15 jaar excl aflossingsvrije fase en aanloopfase of de 35 excl.

[ Voor 5% gewijzigd door vdiermen op 25-11-2015 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

vdiermen schreef op woensdag 25 november 2015 @ 17:21:
[...]

Even DUO gebeld en ik mag toevallig kiezen :), dus of in 15 jaar excl aflossingsvrije fase en aanloopfase of de 35 excl.
Handig om te weten. Het is wel de beste lening om te hebben qua rente percentage Naast de lage rente wordt de schuld bij overlijden ook kwijtgescholden, wat zeker een voordeel is voor eventuele nabestaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
Zenix schreef op woensdag 25 november 2015 @ 17:56:
[...]

Handig om te weten. Het is wel de beste lening om te hebben qua rente percentage Naast de lage rente wordt de schuld bij overlijden ook kwijtgescholden, wat zeker een voordeel is voor eventuele nabestaanden.
Haha ja, maar ga er even voor het gemak uit dat ik die 35 a 40 jaar wel overleef ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als je het echt heel veilig wilt spelen dan zet je zelf een clickfonds op mbv opties. Hiermee lever je iets aan rendement in om je te verzekeren tegen daling vd koersen. Afhankelijk van je opzet krijg je minimaal 90% of zelfs 100% van je inleg terug na een periode van 5 jaar. Bij bepaalde stijgingen kun je het nieuwe niveau "vastzetten", waardoor dat de nieuwe basis wordt.

Redelijk risicoloos als je het goed doet, maar het kost je potentieel rendement. Merk op dat als je na 5 jaar je je oude gegarandeerde bedrag terug pakt, dan ben je wel 5 jaar aan potentiële rendement kwijt. Rond de jaren 2000 was dit een redelijk populaire manier van beleggen onder particulieren, tegenwoordig hoor je er nooit meer iets over vanwege de lage rente...

Voorbeeldje met inleg 1000 euro:

- koop een veilige obligatie met 5% rendement (nu niet te krijgen... 15 jaar geleden wel!) voor 1000 euro en looptijd 5 jaar
- totale opbrengst is 250 euro aan rente
- koop AEX call opties twv 250 euro, bijvoorbeeld AEX 480 opties (ik heb totaal niet naar prijzen gekeken, dit is een voorbeeld...)
- als de beurs stijgt worden de call opties bijv 2x zoveel waard. verkoop deze opties na een bepaalde drempel, koop put opties 480 van de ene helft en koop nieuwe call AEX 490 opties met de resterende helft.
- eventueel kun je de tussentijdse winsten ook apart zetten ipv het in een put optie te stoppen
- etc

Als de beurs daalt dan heb je je tussenresultaat vastgezet, en bij veilige 5 jaars obligaties krijg je na 5 jaar gewoon je inleg weer terug. Hoe je precies de opties koopt/verkoopt (korte/lange termijn etc) bepaalt je daadwerkelijke resultaat. Je moet daar een goede balans in zoeken.

Merk op dat je hier geen dividenden mee binnenkrijgt, en bij een vlakke (or neergaande) beurs verdien je dus niks, het "kost" dus 250 euro in bovenstaand voorbeeld. Het aankopen van opties kost geld, iemand moet dat betalen ;) Daarnaast wordt je geld minder waar door inflatie, dus op die manier kost het ook nog wat. Niet 100% risicoloos, maar je inleg is in ieder geval 99,99% gegarandeerd bij veilige staatsobligaties.

Met een rente van 5% is dit nog wel te doen als je niet van risico houdt, met een negatieve rente zou ik er niet aan beginnen 8)

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 25-11-2015 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 10:23
Beste allen,

Een klein vraagje: Ik heb net als vele een rekening geopend bij deGiro, vanwege de lage kosten voor ETF's (namelijk geen voor de kernselectie) en heb vandaag puur als test 1 aandeel Vanguard Total International Stock (VXUS) gekocht. Deze is gedurende de dag in waarde gestegen: gekocht voor $46,57, staat nu op $46.65. Maar eindstand is dat ik volgens het overzicht 9 cent heb verloren, ipv 8 cent winst. Ik begrijp dat een deel komt door het wisselen van valuta, maar dat is maar 0.1% wat dus neer zou komen op 4 a 5 cent aan kosten, en dus zou ik alsnog een "winst" van 3 a 4 cent moeten hebben.
Mijn vraag is dus, welke kosten mis ik? Moet je de management fee van de ETF upfront betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

juulie19 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:20:
Beste allen,

Een klein vraagje: Ik heb net als vele een rekening geopend bij deGiro, vanwege de lage kosten voor ETF's (namelijk geen voor de kernselectie) en heb vandaag puur als test 1 aandeel Vanguard Total International Stock (VXUS) gekocht. Deze is gedurende de dag in waarde gestegen: gekocht voor $46,57, staat nu op $46.65. Maar eindstand is dat ik volgens het overzicht 9 cent heb verloren, ipv 8 cent winst. Ik begrijp dat een deel komt door het wisselen van valuta, maar dat is maar 0.1% wat dus neer zou komen op 4 a 5 cent aan kosten, en dus zou ik alsnog een "winst" van 3 a 4 cent moeten hebben.
Mijn vraag is dus, welke kosten mis ik? Moet je de management fee van de ETF upfront betalen?
Misschien de valutakoers? Daarnaast zijn koersen vertraagd bij DEGIRO je kan het beste Google finance erbij pakken voor goede bied/laat.

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:31
Zenix schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:29:
[...]

Misschien de valutakoers? Daarnaast zijn koersen vertraagd bij DEGIRO je kan het beste Google finance erbij pakken voor goede bied/laat.
Alleen de koersen van Amsterdam zijn gratis, buitenlandse beurzen niet, die lopen dus 15 minuten achter tenzij je een abonnement neemt. Google Finance gebruiken dus. De TER zou in de koers opgeslagen moeten zitten en dus niet los in rekening gebracht worden dus daar zou het niet aan mogen liggen. Sowieso klopt bij DeGiro het portefeuille overzicht niet altijd. Zo staat ABN Amro nu bij mij al een uur lang op 0% wijziging, maar als ik het fonds aanklik staat ie op +0.1%. Blijkbaar is het overzicht te onnauwekeurig voor dat soort kleine verschillen.

Als ik jou was zou ik gewoon DeGiro mailen met de vraag waarom de getallen afwijken, je krijgt meestal vrij snel antwoord in mijn ervaring.

• DanTm
  • Niet online
juulie19 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:20:
Beste allen,

de dollar koers fluctueert gedurende dag ook en beïnvloed voortdurend de huidige waarde.
Als de dollar koers gezakt is na je aankoop zal je dus op verlies staan ondanks dat het aandeel aan waarde is gestegen.

• juulie19
Ah inderdaad, EUR->USD zat net in een dipje, dat zal het vast geweest zijn.
Bedankt voor de google finance tip! Zal ik zeker gebruiken bij mijn volgende aankopen.

Daarover gesproken, ik ga waarschijnlijk voor Allan Roth's second grader portfolio, die lijkt op wat veel mensen hier doen, namelijk:

60% Vanguard Total Stock Index Fund
30% Vanguard Total International Stock Index Fund
10% Vanguard Total Bond Index Fund

Lijkt dit jullie wat? Veel mensen hier hebben VTI en VXUS, maar Allan en andere mensen adviseren bonds erbij te nemen. Mijn gedachte is dat het wellicht een goed is dit te doen, maar meer om dit gedeelte te gebruiken om de eerste 2 te herbalanceren na een slechte financiële periode.

• DanTm
  • Niet online
juulie19 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:52:
Ah inderdaad, EUR->USD zat net in een dipje, dat zal het vast geweest zijn.
Bedankt voor de google finance tip! Zal ik zeker gebruiken bij mijn volgende aankopen.

Daarover gesproken, ik ga waarschijnlijk voor Allan Roth's second grader portfolio, die lijkt op wat veel mensen hier doen, namelijk:

Lijkt dit jullie wat? Veel mensen hier hebben VTI en VXUS, maar Allan en andere mensen adviseren bonds erbij te nemen. Mijn gedachte is dat het wellicht een goed is dit te doen, maar meer om dit gedeelte te gebruiken om de eerste 2 te herbalanceren na een slechte financiële periode.
Let wel dat dit een amerikaanse portfolio is. Ik zou zelf de percentages vti/vxus wat meer om draaien, en voor bnd misschien een europees alternatief nemen.
Verdeling is ook beetje afhankelijk van je leeftijd.
De boglehead rule is, "percentage bonds/obligaties = je leeftijd".

Verwijderd

Dit is een voorbeeld van een portfolio gericht op Amerikaanse beleggers, je bent ondergewogen voor Europa, ik weet niet of dit een bewuste keuze van je is.
Je zou kunnen beweren dat voor aandelen lange termijn de valuta fluctuatie wordt gecompenseerd in de aandelenkoers, maar dit geldt volgens mij niet voor het obligatie gedeelte. Misschien beter om gewoon euro spaargeld aan te houden ipv dollar obligaties.

Het valt me trouwens in het algemeen op dat veel mensen hier ''Amerikaanse'' portfolio's aanhouden, als de hele wereld dit doet dan is dit misschien mede de verklaring voor waarom de beurswaarde van Amerikaanse aandelen zo groot is, veel groter dan het aandeel van de Amerikaanse economie (gemeten als GDP) in de wereldeconomie zou rechtvaardigen. Als iedereen Amerikaanse aandelen blijft kopen, dan wordt het een self fulfilling prophecy. Maar dat is een discussie op zich.

• bunneh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:03
Stel je hebt 500 euro en wilt dit over deze fondsen verdelen, hoe doe je dit bij DeGiro? aangezien je daar alleen in aantallen kan kopen

Verwijderd

bunneh schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:55:
[...]

Stel je hebt 500 euro en wilt dit over deze fondsen verdelen, hoe doe je dit bij DeGiro? aangezien je daar alleen in aantallen kan kopen
Je kan gewoon in euro opgeven. Alleen met dit soort bedragen is het aantal ETF's meestal 2 tot 3..

• bunneh
  • Laatst online: 21:03
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:58:
[...]

Je kan gewoon in euro opgeven. Alleen met dit soort bedragen is het aantal ETF's meestal 2 tot 3..
Ik bedoel bijv BND etf is al 80 dollar per stuk, is dus al meer dan 10% van 500

Verwijderd

bunneh schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:08:
[...]

Ik bedoel bijv BND etf is al 80 dollar per stuk, is dus al meer dan 10% van 500
Ja, dat begrijpen we. Hoewel ik geen BND zou kopen als ik jou was. Met jouw vermogen ligt BRKA veel meer voor de hand.

• Zenix

Zenix

BOE!

Zoals anderen al aangaven in het een Amerikaanse portefeuille. Op gebied van aandelen zou ik meer voor een 50/50 verdeling kiezen tussen VTI en VXUS als Europeaan omdat je anders overwegend zit in de Amerikaanse aandelen.

De obligaties moeten een veilig onderdeel zijn van je portefeuille met BND heb je valutarisico. Valutarisico is bij aandelen geen probleem, maar obligaties moeten voor stabiliteit zorgen in je portefeuille. Daarom zou ik deze kiezen http://www.ishares.com/nl...aggregate-bond-ucits-etfn Deze ETF pakt net zoals BND allemaal soorten obligaties, maar dan in Europa. Ook gratis aan te schaffen via DEGIRO.

Maar persoonlijk ben ik geen fan van obligaties op dit moment. Ik zie meer in een spaardeposito of crowdfunding voor dat deel van de portefeuille.
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:18:
[...]

Het valt me trouwens in het algemeen op dat veel mensen hier ''Amerikaanse'' portfolio's aanhouden, als de hele wereld dit doet dan is dit misschien mede de verklaring voor waarom de beurswaarde van Amerikaanse aandelen zo groot is, veel groter dan het aandeel van de Amerikaanse economie (gemeten als GDP) in de wereldeconomie zou rechtvaardigen. Als iedereen Amerikaanse aandelen blijft kopen, dan wordt het een self fulfilling prophecy. Maar dat is een discussie op zich.
Bij elke ETF in die een wereldindex volgt is Amerika op dit moment zo'n 55% Het maakt daarbij niet uit waar die wordt aangeschaft of het nou in Amerika of hier met Euro's de aandelen zullen toch worden aangeschaft, zoals jij ook wel zal weten. In een ver verleden was Japan de grootste. Ik vind het geen probleem om voor zo'n groot deel in Amerika aandelen te zitten want veel van die bedrijven halen hun winst over de hele wereld. Als Nederland gebruiken wij allemaal de producten, diensten van al die top bedrijven.

Het aandeel China wordt straks ook een stuk groter in alle ETF's omdat de A shares zullen worden toegevoegd. Vanguard is hier al mee bezig bij hun VWO ETF. Daarna zullen er meer volgen, waardoor de market cap weighted indices ook meer in verhouding staan. Uiteindelijk als je portefeuille over de hele wereld verdeelt zal je maar paar procent meer in China zitten.

[ Voor 44% gewijzigd door Zenix op 26-11-2015 16:20 ]

• juulie19
Zenix schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:04:
[...]

Zoals anderen al aangaven in het een Amerikaanse portefeuille. Op gebied van aandelen zou ik meer voor een 50/50 verdeling kiezen tussen VTI en VXUS als Europeaan omdat je anders overwegend zit in de Amerikaanse aandelen.
Maar hoezo zit ik anders in Amerikaanse aandelen? Zoals je zegt is valutarisico bij aandelen geen probleem. Dus dan zou het toch niet uit moeten maken?
Zenix schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:04:
[...]
De obligaties moeten een veilig onderdeel zijn van je portefeuille met BND heb je valutarisico.
Bedankt voor deze tip. Ik ga dit nog even wat verder uitzoeken.

• Zenix

Zenix

BOE!

juulie19 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:20:
[...]

Maar hoezo zit ik anders in Amerikaanse aandelen? Zoals je zegt is valutarisico bij aandelen geen probleem. Dus dan zou het toch niet uit moeten maken?

[...]

Bedankt voor deze tip. Ik ga dit nog even wat verder uitzoeken.
Dat wat ik zei heeft niks met valutarisico te maken, meer met regio verdeling. Veel Amerikanen hebben helemaal geen internationale aandelen. Maar jij bent Europeaan wil je niet voor minimaal 25% in Europa investeren? Die 50/50 was ook een voorbeeld een ideale verdeling kan ook 55% 45% zijn, maar 60% vs 40 vind ik teveel, zelfs de MSCI World Index zit niet op 60%

• juulie19
Zenix schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:26:
[...]

Dat wat ik zei heeft niks met valutarisico te maken, meer met regio verdeling. Veel Amerikanen hebben helemaal geen internationale aandelen. Maar jij bent Europeaan wil je niet voor minimaal 25% in Europa investeren? Die 50/50 was ook een voorbeeld een ideale verdeling kan ook 55% 45% zijn, maar 60% vs 40 vind ik teveel, zelfs de MSCI World Index zit niet op 60%
Ik wil dus eigenlijk juist geen voorkeur hebben voor Europese aandelen, alleen maar omdat ik zelf Europeaan ben. Ik wil een goed (geografisch) gespreid portfolio die de algehele markt goed representeert, veel spreiding, tegen zo weinig mogelijk kosten. Vandaar de Amerikaanse Vanguard ETF's. Het klopt dat de meeste wereld indexen een 55-45 verdeling hebben, dat is inderdaad misschien een betere optie. Wellicht had Allan Roth zelf die voorkeur voor Amerikaanse aandelen puur en alleen omdat hij zelf Amerikaans is, en is het dus niet per se beter/veiliger.

Verwijderd

juulie19 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:20:
[...]

...is valutarisico bij aandelen geen probleem. Dus dan zou het toch niet uit moeten maken?

[...]
dat is nog maar de vraag, op lange termijn zou het misschien niet uit moeten maken, maar ook dat is niet zeker.
Wat naar mijn mening nu wel het geval is dat je als belegger met te goedkope euros (door ECB QE) te dure Amerikaanse aandelen (zowel qua waardering als door de dure dollar) koopt. Maar dat is slechts mij mening, ik weet uiteraard ook niet wat er op lange termijn gaat gebeuren.

• koksie
Ik heb een vraag: welke in euro genoteerde ETF's zijn dan een alternatief voor VXUS en VTI, zowel qua spreiding als enigszins qua TER? Dan heb je dus geen direct valuta risico (wel indirect in de portefeuille van de ETF natuurlijk). Iemand dit al uitgezocht?

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
juulie19 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:56:
[...]

Ik wil dus eigenlijk juist geen voorkeur hebben voor Europese aandelen, alleen maar omdat ik zelf Europeaan ben. Ik wil een goed (geografisch) gespreid portfolio die de algehele markt goed representeert, veel spreiding, tegen zo weinig mogelijk kosten. Vandaar de Amerikaanse Vanguard ETF's. Het klopt dat de meeste wereld indexen een 55-45 verdeling hebben, dat is inderdaad misschien een betere optie. Wellicht had Allan Roth zelf die voorkeur voor Amerikaanse aandelen puur en alleen omdat hij zelf Amerikaans is, en is het dus niet per se beter/veiliger.
Al je inkomsten/uitgaven zitten in Europa, dus uiteindelijk is voor jou relevant wat je geld doet in Euro's en niet in USD's. Rentes en bijbehorende effecten gaan via de ECB, niet de FED. Regels/wetten/belastingen gaan via brussel en niet washington.

Zodoende kan het handig zijn om niet kwa vermogen geheel van Amerika afhankelijk te zijn op dat vlak, terwijl je uiteindelijk zelf afhankelijk bent van wat er in Europa gebeurt.

Ik denk dan ook dat het is niet omdat je Europeaan bent Europese aandelen hebben, maar Europese aandelen omdat je Europeaan bent en op die basis rekening houden met risico/spreiding.

Verwijderd

koksie schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:06:
Ik heb een vraag: welke in euro genoteerde ETF's zijn dan een alternatief voor VXUS en VTI, zowel qua spreiding als enigszins qua TER?
Ik maak gebruik van Vanguard ETFs die ze verkopen gericht op Europese beleggers (gevestigd in Ierland)
https://www.vanguard.nl/p...duct-list?productType=etf
Dan heb je dus geen direct valuta risico (wel indirect in de portefeuille van de ETF natuurlijk). Iemand dit al uitgezocht?
dat directe valuta risico bestaat niet, er is alleen een indirect valuta risico afhankelijk van de valuta van de aandelen.
De reden dat ik Ierse Vanguard ETFs gebruik is omdat ik liever onder Europese regelgeving val met mijn beleggingen. Dat ik iets hogere kosten betaal neem ik voor lief.

• koksie
Je dividendlek is dacht ik wel hoger bij de in Ierland gevestigde ETF's?

Verwijderd

koksie schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:14:
Je dividendlek is dacht ik wel hoger bij de in Ierland gevestigde ETF's?
ja, voor Amerikaanse aandelen, maar niet perse internationale aandelen.

• pirke
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:18:
[...] Als iedereen Amerikaanse aandelen blijft kopen, dan wordt het een self fulfilling prophecy. Maar dat is een discussie op zich.
Dat gebeurde in China ook: de koersen gingen omhoog, iedereen ging kopen, daardoor gingen de koersen omhoog, waardoor mensen gingen lenen om te kopen, de koersen gingen daardoor nog verder omhoog, etc, tot de hele bubbel klapte.

Of dat nu in de US ook zo is is achteraf makkelijk te zeggen. Vooraf aanzien komen is lastig :)

• Zenix

Zenix

BOE!

koksie schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:06:
Ik heb een vraag: welke in euro genoteerde ETF's zijn dan een alternatief voor VXUS en VTI, zowel qua spreiding als enigszins qua TER? Dan heb je dus geen direct valuta risico (wel indirect in de portefeuille van de ETF natuurlijk). Iemand dit al uitgezocht?
Er is geen goed alternatief voor VTI en VXUS in Europa. De alternatieven missen small en micro caps.
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:01:
[...]

dat is nog maar de vraag, op lange termijn zou het misschien niet uit moeten maken, maar ook dat is niet zeker.
Wat naar mijn mening nu wel het geval is dat je als belegger met te goedkope euros (door ECB QE) te dure Amerikaanse aandelen (zowel qua waardering als door de dure dollar) koopt. Maar dat is slechts mij mening, ik weet uiteraard ook niet wat er op lange termijn gaat gebeuren.
Maar hetzelfde is het geval bij ETF's in Europa. Je kan ze dan wel in Euro's aankopen maar de onderliggende index is vaak USD, waardoor het op hetzelfde neerkomt. Dat is ook de reden dat Europese ETF's met Amerikaanse aandelen een stuk meer gestegen zijn.

[ Voor 102% gewijzigd door Zenix op 26-11-2015 17:34 ]

Verwijderd

Zenix schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:20:
Er is geen alternatief voor VTI en VXUS in Europa. De alternatieven missen small en micro caps.
er zijn tal van ''Europese'' small cap ETFs, maar je moet dan inderdaad wel een extra ETF kopen.

• koksie
Dan zou je dus zelf Europees gevestigde alternatieven voor VXUS en VTI moeten samenstellen obv spreiding, domicilie en TER. Hmmm, eens kijken of dat de moeite waard zou zijn.

• Zenix

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:25:
[...]

er zijn tal van ''Europese'' small cap ETFs, maar je moet dan inderdaad wel een extra ETF kopen.
Dat klopt er is dus geen alternatief voor VTI en VXUS in Europa

Die extra small caps ETF's zijn daarnaast vaak relatief klein waardoor de handelskosten omhoog gaan. Maar hoeveel weging geef je aan zo'n ETF? En eigenlijk als je VTI en VXUS wilt emuleren heb je een small Cap ETF nodig voor de hele wereld inclusief emerging markets. Waardoor er waarschijnlijk nog meer ETF's moeten worden aangeschaft.

Verwijderd

[...]

Maar hetzelfde is het geval bij ETF's in Europa. Je kan ze dan wel in Euro's aankopen maar de onderliggende index is vaak USD, waardoor het op hetzelfde neerkomt. Dat is ook de reden dat Europese ETF's met Amerikaanse aandelen een stuk meer gestegen zijn.
Dat is waar, en dat is een van de redenen waarom ik niet een wereld index koop, maar regionale ETFs en probeer een 1/3 VS, 1/3 Europa en 1/3 rest van wereld verdeling aan te houden (meer GDP gebaseerd dan markt kapitalisatie zeg maar). Ik geef eerlijk toe dat dit ook maar een gok is, en de markt volgen met marktkapitalisatie gewogen verdeling beter zou kunnen zijn.
Maar tegen een ieder die nu vol in Amerikaanse aandelen stapt zou ik wel zeggen dat ik denk dat de euro kunstmatig ondergewogen is door ECB beleid, en dat je de toch al niet goedkope Amerikaanse aandelen duur betaalt met je goedkope euros.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:00
[...]

Er is geen goed alternatief voor VTI en VXUS in Europa. De alternatieven missen small en micro caps.
En hoe groot zitten de small en micro caps in VTI en VXUS dan? Ik las bijvoorbeeld laatst dat de market cap van de russell 3000 index tov de russell 2000 index maar 0,5% groter was. Apple is bijvoorbeeld groter dan alle microcaps samen.

Verwijderd

Zenix schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:33:
[...]
Maar hoeveel weging geef je aan zo'n ETF? En eigenlijk als je VTI en VXUS wilt emuleren heb je een small Cap ETF nodig voor de hele wereld inclusief emerging markets. Waardoor er waarschijnlijk nog meer ETF's moeten worden aangeschaft.
Ik doe inderdaad geen emerging markets voor small caps, ik gebruik SPDR MSCI World small caps ETF (gevestigd in Ierland).
De ''normale' ETFs die MSCI en FTSE indices volgen, beslaan ongeveer 85% van de marktcapitalisatie. De resterende 15% vallen onder hun small caps indices (zoals de MSCI World small caps index).
Ik probeer daarom voor ongeveer 15% in small caps te zitten.

voor de duidelijkheid, er is in principe weinig mis met VTI en VXUS, zeker niet als je het simpel en goedkoop wilt houden, mits er een plan achter zit en je bewust bent van alle issues die regelmatig voorbij komen in deze thread. Maar ik vind het bijvoorbeeld leuk om een klein beetje te spelen met variabelen als regio verdeling.

• Zenix

Zenix

BOE!

Hielko schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:36:
[...]

En hoe groot zitten de small en micro caps in VTI en VXUS dan? Ik las bijvoorbeeld laatst dat de market cap van de russell 3000 index tov de russell 2000 index maar 0,5% groter was. Apple is bijvoorbeeld groter dan alle microcaps samen.
Dat geloof ik graag. Het is inderdaad maar een klein onderdeel.

Ik wil in de gehele markt beleggen en dat kan alleen maar met deze twee ETF's of andere Amerikaanse ETFs. Als je 1500 van die Amerikaanse aandelen hebt zoals bijvoorbeeld bij ITOT en dat vergelijkt met VTI zie je dat er weinig verschillen tussen zitten. Maar daarbij moet niet worden vergeten dat VTI sinds een aantal jaar weer een echte Total Market ETF is geworden, daarvoor volgde het een MSCI Broad USA index? Waardoor er ook veel miste. En weer daarvoor werd er wel een total market index gevolgd. Ondanks dat de verschillen zo klein zijn kiest iShares er ook voor om een total market index te gaan volgen vanaf december met ITOT. Dat zullen ze vast niet voor niks doen. Tevens gaat Vanguard een aantal ETF's verder uitbreiden zodat bij zowat elke ETF small cap en micro caps zitten.
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:42:
[...]

Ik doe inderdaad geen emerging markets voor small caps, ik gebruik SPDR MSCI World small caps ETF (gevestigd in Ierland).
De ''normale' ETFs die MSCI en FTSE indices volgen, beslaan ongeveer 85% van de marktcapitalisatie. De resterende 15% vallen onder hun small caps indices (zoals de MSCI World small caps index).
Ik probeer daarom voor ongeveer 15% in small caps te zitten.

voor de duidelijkheid, er is in principe weinig mis met VTI en VXUS, zeker niet als je het simpel en goedkoop wilt houden, mits er een plan achter zit en je bewust bent van alle issues die regelmatig voorbij komen in deze thread. Maar ik vind het bijvoorbeeld leuk om een klein beetje te spelen met variabelen als regio verdeling.
Ik kan mij ook prima vinden in jouw filosofie als jij je daar goed bij voelt vooral blijven doen. Daar is ook weinig mis mee. Het spelen met regio's is voor mij niet weggelegd houd het liever wat simpeler. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Zenix op 26-11-2015 17:47 ]

Verwijderd

als we het toch hebben over afwijken van de marktkapitalisatie gewogen wereldindex, ik zat te kijken naar historische rendementen van landen in de Credit Suisse 2014 yearbook.
Voor de periode 1965-2014 is dit de top 5 van landen met hoogste real aandelen rendement:

1. Zweden 8.5%
2. Finland 8.1%
3. Zuid Afrika 8%
4. Denemarken 6.9%
5. UK 6.2%
en vervolgens Noorwegen met 6.1%
De bulk van andere landen (VS en Europa) zit rond de 5%.
Wat opvalt is hoe goed de Nordic landen het gedaan hebben. Ik zat er dus over te denken om ook nog maar een Nordic ETF te kopen omdat het aandeel van Nordics in normale indices zo laag is.
Maar ja, dit zijn natuurlijk historische rendementen, en de euro bestond nog niet, dus misschien was hier sprake van een sterk valuta effect. Of hebben de Skandinavische landen iets dat het een goede belegging maakt? De Finse economie doet het nu heel slecht trouwens.

• pirke
Noorwegen zat goed in de olie...

• Xanaroth
Finland doet het niet zo best nee, de Fixit (na Grexit) is al gevallen.

Maar an sich zitten er behoorlijk wat grote spelers in die landen op wereldvlak. Ze leven een beetje onder de radar, waardoor ze niet zo opvallen in de dagelijkse gang van zaken. Noorwegen/zweden/denemarken hebben ook nog steeds een eigen munt wat een plusje is, en zien er zeker interessant uit.

Ook is mijn gevoel dat ze daar wat voorzichtiger met geld omspringen in die landen. Bijvoorbeeld H&M zie ik zo snel, staat netto +300M SEK/jaar aan rente inkomsten (328M erin, 16M eruit). De US tegenhanger Gap Inc staat op 75M USD/jaar aan kosten, zonder tegenhangende inkomsten.
75M USD aan kosten per jaar of 300M SEK (~34M USD) aan inkomsten scheelt op een hoop vlakken, van schuldratio en beschikbare cash tot de lopende rekening. Ook al is het geen schokkend bedrag, werkt het wel door en zegt het wat over hoe de bedrijven gerund worden.

De FTSE Nordic 30 ETF ziet er op dat vlak wel interessant uit. >3% yield, en met de 30 grootste bedrijven ook relatief veilig. Als je kijkt naar de sector verdeling, is de spreiding ook behoorlijk groot lijkt het (30% finance, 20% health, rest 5-10%).
Helaas best kleine ETF van ~50m, er lijken geen grote te zijn op dat vlak. Dus misschien is het beter om daar gewoon zelf paar aandelen op te pikken.

[ Voor 42% gewijzigd door Xanaroth op 26-11-2015 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit groot in VT. Eigenlijk zou ik willen ruilen naar VTI + VXUS, maar dat kost zelfs bij IB ook weer serieus geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:55:
Ik zit groot in VT. Eigenlijk zou ik willen ruilen naar VTI + VXUS, maar dat kost zelfs bij IB ook weer serieus geld.
De TER van VT = 0.17, die van VTI + VXUS (in 50/50 verdeling) = ((0.05 + 0.14)/2) = 0.09.
IB transactie kosten is volgens mij 0.1% (https://www.interactivebr...p?f=1590&p=stocks1#europe). Dus in een paar jaar heb je het terug verdient.

Gaat het om minder dan 5000 dollar dan duurt het wat langer, meer dan 42000 dollar dan korter.

Of je schrijft VT over naar DeGiro, ruilt VT gratis om naar VTI+ VXUS en schrijft het weer terug.
Kost je alleen de overschrijvingskosten van de DeGiro (kosten 10 euro per regel, dus totaal 30 euro).

[ Voor 14% gewijzigd door DanTm op 27-11-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 22:02

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:55:
Erfenis uit het verleden?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DanTm schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:10:
[...]

De TER van VT = 0.17, die van VTI + VXUS (in 50/50 verdeling) = ((0.05 + 0.14)/2) = 0.09.
IB transactie kosten is volgens mij 0.1% (https://www.interactivebr...p?f=1590&p=stocks1#europe). Dus in een paar jaar heb je het terug verdient.

Gaat het om minder dan 5000 dollar dan duurt het wat langer, meer dan 42000 dollar dan korter.

Of je schrijft VT over naar DeGiro, ruilt VT gratis om naar VTI+ VXUS en schrijft het weer terug.
Kost je alleen de overschrijvingskosten van de DeGiro (kosten 10 euro per regel, dus totaal 30 euro).
De fees zijn natuurlijk wat lager. Namelijk 0.005 per aandeel (of minimum $1). Want het handelt in de USA link

Het is meer de spread die je moet overbruggen - en tegelijk natuurlijk. Eerst alle VT verkopen, en daarna pas VTI & VXUS inslaan is ook tricky. Want beurs kan zomaar een half procentje stijgen. Misschien eens kijken naar VWAP orders..

De switch zou een paar honderd dollar besparen, en betere dekking (veel meer aandelen).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Die spread is waarschijnlijk minder dan een cent, en VT(I) en VXUS zijn zo liquide dat je makkelijk miljoenen kan verkopen zonder problemen. Daarnaast kan je bij IB makkelijk lagere fees krijgen dan 0.005 per aandeel als je voor de cost+ structuur kiest. Als je iets is wat je makkelijk kan omwisselen op de beurs met minimale kosten zijn het die ETFs wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:35:
Die spread is waarschijnlijk minder dan een cent, en VT(I) en VXUS zijn zo liquide dat je makkelijk miljoenen kan verkopen zonder problemen. Daarnaast kan je bij IB makkelijk lagere fees krijgen dan 0.005 per aandeel als je voor de cost+ structuur kiest. Als je iets is wat je makkelijk kan omwisselen op de beurs met minimale kosten zijn het die ETFs wel.
Spread van VT is gemiddeld $0.03. Met een beetje size kom je al snel op verlies van $0.02 cent.

https://advisors.vanguard.../investments/bidaskspread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:18:
[...]

Spread van VT is gemiddeld $0.03. Met een beetje size kom je al snel op verlies van $0.02 cent.

even wachten tot de koers een dalende trend laat zien gedurende de dag.
Dan VT verkopen, even wachten, VTI + VXUS terug kopen. Dan maak je mogelijk nog winst ook (zit wel een risico in natuurlijk, als de koers stopt met dalen, billen knijp momementje:)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanaroth schreef op donderdag 26 november 2015 @ 23:19:
Maar an sich zitten er behoorlijk wat grote spelers in die landen op wereldvlak. Ze leven een beetje onder de radar, waardoor ze niet zo opvallen in de dagelijkse gang van zaken. Noorwegen/zweden/denemarken hebben ook nog steeds een eigen munt wat een plusje is, en zien er zeker interessant uit.
Ook is mijn gevoel dat ze daar wat voorzichtiger met geld omspringen in die landen.
precies mijn gevoel, en omdat ze nauwelijks gewicht hebben in Europese of wereldindices volgens mij een interessante aanvulling voor mijn portfolio
Maar of Skandinavie er economisch echt goed voor staat weet ik niet, maar ja, wie wel in Europa of daarbuiten.
De FTSE Nordic 30 ETF ziet er op dat vlak wel interessant uit. >3% yield, en met de 30 grootste bedrijven ook relatief veilig. Als je kijkt naar de sector verdeling, is de spreiding ook behoorlijk groot lijkt het (30% finance, 20% health, rest 5-10%).
Helaas best kleine ETF van ~50m, er lijken geen grote te zijn op dat vlak. Dus misschien is het beter om daar gewoon zelf paar aandelen op te pikken.
Ik neem aan dat je de Globalx FTSE Nordic Region ETF bedoelt.
Grootte fonds lijkt me niet zo'n probleem, spread is misschien hoger maar ik koop toch voor lange termijn

Ik zat te kijken naar de dbx MSCI Nordic ETF, zal niet veel schelen qua samenstelling
https://etf.deutscheawm.c...rdic-Index-UCITS-ETF-(DR)
Goedkoper dan Globalx met 0.3% en een Europese ETF (Ierland).
3.2% dividend yield is inderdaad ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:49:

Ik neem aan dat je de Globalx FTSE Nordic Region ETF bedoelt.
Grootte fonds lijkt me niet zo'n probleem, spread is misschien hoger maar ik koop toch voor lange termijn

Ik zat te kijken naar de dbx MSCI Nordic ETF, zal niet veel schelen qua samenstelling
https://etf.deutscheawm.c...rdic-Index-UCITS-ETF-(DR)
Goedkoper dan Globalx met 0.3% en een Europese ETF (Ierland).
3.2% dividend yield is inderdaad ook niet verkeerd.
Klopt ja, de Globalx ETF bedoelde ik.

De Ierse lijkt mij juist niet fijn, omdat je dan achter het papierwerk aan moet gaan om de dividend lekkage te voorkomen (20% naar 15% verdragsniveau) en daarnaast ook de initiele stamp duty krijgt meen ik (1% van aankoopbedrag).

Die 0,2% die je bespaart per jaar, geef je dan initieel uit aan belasting en blijft vervolgens ook per jaar na het dividendlek (als je het papierwerk niet doet) weinig van over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanaroth schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 12:25:
[...]

Klopt ja, de Globalx ETF bedoelde ik.

De Ierse lijkt mij juist niet fijn, omdat je dan achter het papierwerk aan moet gaan om de dividend lekkage te voorkomen (20% naar 15% verdragsniveau) en daarnaast ook de initiele stamp duty krijgt meen ik (1% van aankoopbedrag).

Die 0,2% die je bespaart per jaar, geef je dan initieel uit aan belasting en blijft vervolgens ook per jaar na het dividendlek (als je het papierwerk niet doet) weinig van over.
Dat fonds van DB-x heeft de Ierse domicilie, maar Ierland belast geen uitgaand dividend van ETF's (aan niet Ierse beleggers dan). Je ontvangt dus 100% van het netto dividend dat de ETF ontvangt. De ETF wordt niet in Ierland verhandeld, maar in Duitsland en de UK, beide kennen geen stamp duty voor ETF's.

Ik vermoed dat de belastingverdragen tussen Ierland en de Scandinavische landen en dat tussen de US en de Scandinavische landen niet sterk afwijken, dus dat de lekkage binnen de fondsen ongeveer gelijk zal zijn. Bij uitkeringen van de ETF met domicilie in de VS betaal je 15% Amerikaanse dividendbelasting, welke je mogelijk in box 3 kan verrekenen in het volgende kalenderjaar (dus wat taxdrag).

Verder is het Ierse fonds wat beter gespreid (60 aandelen ipv 30 bij de Amerikaanse) en inderdaad een stuk goedkoper, ik zou het dus wel weten als ik tussen deze twee fondsen moest kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:03
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:18:
[...]

Als je er groot in zit (>$1m) kun je via Vanguard denk ik wel een swap regelen. En zo dramatisch zijn die ballpark 5 basispunten nou ook weer niet. Avondje uit eten oid.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben er uit.

VT verkocht voor 59.363, VTI gekocht @ 107.394 en VXUS @ 46.487.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 16:05:
Ik ben er uit.

VT verkocht voor 59.363, VTI gekocht @ 107.394 en VXUS @ 46.487.
Gefeliciteerd. Winst of verlies gemaakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DanTm schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 16:17:
[...]

Gefeliciteerd. Winst of verlies gemaakt? :)
$9 verloren, als ik de last op finance yahoo als referentie gebruik. Valt mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Koersdoel ABN verlaagd naar 19 euro ivm renteswaps... ik ben uitgestapt en heb m'n winst genomen: ruim 12% winst in anderhalve week is niet verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Vraag over IB. Enige tijd geleden heb ik een doorlopende limiet buy order ingelegd met SMART routing. Twee weken geleden is deze gedeeltelijk vervuld. Gisteren heeft er volgens Google Finance echter een transactie plaatsgevonden op mijn limietkoers, maar mijn order is niet verder gevuld. Zit mijn order nu 'vast' op een handelsplatform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:48:
Vraag over IB. Enige tijd geleden heb ik een doorlopende limiet buy order ingelegd met SMART routing. Twee weken geleden is deze gedeeltelijk vervuld. Gisteren heeft er volgens Google Finance echter een transactie plaatsgevonden op mijn limietkoers, maar mijn order is niet verder gevuld. Zit mijn order nu 'vast' op een handelsplatform?
Goede vraag, het lijkt mij wel. Over de SMART routing bestaat veel onduidelijkheid. In ieder geval kan er niet `door je heen` gehandeld worden op een andere beurs, zonder dat jij uitvoering krijgt. Dat is verboden in de US.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Mjah, ik snap het niet en kan het ook niet echt goed achterhalen. Het eerste deel van m'n order is op exchange "MM" verhandeld, maar kan niet de betekenis van de afkorting achterhalen.

Op zich wel interessant wat je stelt, want per definitie heeft mijn order op die koers er langer gestaan met de gedeeltelijke invulling als bewijs.

Op welke beurs de trade van Google Finance betrekking heeft weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan maar vooraan liggen in de queue op één beurs tegelijk he. Dus iemand die korter ligt, maar bij andere beurs kan eerder uitvoering krijgen.

Ik gok dat MM betekent dat er direct met een market maker gehandeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dat het een OTC / Pink sheet notering betreft helpt mogelijk ook niet mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Lastig te zeggen zonder verdere informatie. Waarschijnlijk is de andere trade intern afgehandeld door een andere broker. En inderdaad, dat het OTC is helpt niet echt mee volgens mij. Ik ben geen expert m.b.t. het Amerikaanse systeem maar "OTC" is geen echte beurs maar een verzameling van brokerprijzen. Je hebt wat minder garanties op uitvoering. Ik heb bijvoorbeeld wel eens meegemaakt dat een OTC aandeel pre-market handelt, terwijl mijn IB limiet-order dan nog niet 'live' is. Ook irritant.

Meestal kun je op www.otcmarkets.com in elk geval zien of je order vooraan in de markt ligt (bijv. hier). Was het een odd-lot order?

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 02-12-2015 11:33 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Volgens mij heb je bij OTC stocks ook bij niet odd-lot orders geen garantie dat je order zichtbaar wordt in het order boek, en soms zijn ze gewoon niet actief. Bijvoorbeeld pre-market, maar ook tijdens de normale handelsuren als IB vind dat het orderboek te leeg is. Sowieso is orderuitvoering van pink sheet stocks soms wat wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Op zich maakt het me ook niet zo heel veel uit. Is toch puur bedoelt om wat stukken op te pikken voor een leuke prijs, maar dan heb ik natuurlijk geen zin om commissie te gaan betalen over te kleine orders. Ik acht de kans redelijk groot dat het nog wel ingevuld wordt voor de jaarcijfers gepresenteerd gaan worden voor eind maart volgend jaar tenzij tussentijds nieuws verschijnt.
writser schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:32:
Meestal kun je op www.otcmarkets.com in elk geval zien of je order vooraan in de markt ligt (bijv. hier).
Had ik al naar gekeken, maar voor dit aandeel is daar een subscription voor nodig.
Was het een odd-lot order?
Initieel niet (100 stuks), maar nu mogelijk wel (72 stuks openstaand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Subscription is niet nodig, je kan altijd de bid/ask zien. Zie bijv. http://www.otcmarkets.com/stock/SHFK/quote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Weet ik en bid prijs komt overeen. Dacht dat writser ook de grootte en extra info bedoelde om meer details te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Kan je altijd ff een cent hoger bieden oid, dan weet je zeker dat je bovenaan ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Rukapul schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:47:
Initieel niet (100 stuks), maar nu mogelijk wel (72 stuks openstaand).
Ja, wat dan overblijft is een odd lot. Die hoeven niet gepubliceerd te worden (m.a.w. mogen brokers intern vasthouden). Bovendien zie je ze niet in het orderboek liggen. Helemaal in een OTC-aandeel doe je dan mee aan de loterij, spannend of je uitvoering krijgt. Wat er precies precies gebeurd is kom je waarschijnlijk niet achter helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 02-12-2015 12:15 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woow! De dip op de AEX. Gelukkig nog een sla'tje mee kunnen pikken. :*)

Hoe kan zo'n gigantische dip nou ontstaan? 8)7

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tis wa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:15

Kid Buu

Huh, Pietje?

Dat is toch niet zo vreemd tijdens een rente besluit. Brengt altijd volatiliteit met zich mee.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kid Buu schreef op donderdag 03 december 2015 @ 13:49:
Dat is toch niet zo vreemd tijdens een rente besluit. Brengt altijd volatiliteit met zich mee.
Rente besluit? Waar is dat te lezen? Oh ik ben trouwens nieuw op dit vlak, maar dat hadden jullie wellicht al gemerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-08 15:22
Hier op de tijd (ik ben een Belg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danku. ik lees wel op twitter en andere plekken dat FT.com een hele grote fout heeft gemaakt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:49
Schijnen een nieuwsartikel te vroeg online gezet te hebben voor embargo tijd/datum en dat het artikel wat online staat ook nog eens niet juist was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
In het per ongeluk geplaatste artikel stond onterecht dat de rente niet gewijzigd werd maar gelijk bleef. Omdat een verlaging verwacht werd en ingeprijsd was, ontstond er dus een korte hevige dip, tot duidelijk werd dat het een fout was en de rente wel degelijk verlaagd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Inkooptijd :) Sinterklaas is vroeg dit jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Inderdaad, inkooptijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Hier ook maar gelijk trekker over gehaald. Helaas net te laat gezien dat het fout ging op de beurs, maar toch nog wat van de korting mee kunnen snoepen. Euro sterkte ook spontaan aan, dus wel dubbel genieten.

Zal voor FT vast serieuze gevolgen hebben, lijkt me toch dat dit wat rechtzaken gaat opleveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal de AEX vandaag nog stijgen vanaf 453,290 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 15:50:
Zal de AEX vandaag nog stijgen vanaf 453,290 ?
Ik zal het je morgen vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:16
Nu staat hij op 454 dus het antwoord is ja. Of het over 30 minuten ook zo is moet je ff wachten :+

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Kid Buu schreef op donderdag 03 december 2015 @ 13:49:
Mee eens maar wat mij opvalt is dat de waarde van de Euro STIJGT ipv daalt tov de dollar.
Dit terwijl het een verzwakking van de munt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 15:35
Viel mij ook al op, de munt beweegt tegenovergesteld van wat zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
De prijs van aandelen/valuta etc is gebaseerd op verwachtingen. Dat er wat ging gebeuren was allang bekend, dat zat al in de prijs. Nu vallen de maatregelen tegen (er wordt minder gedaan dan verwacht) dus zie je dat in de koers terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Niet om weer weer een discussie aan te zwengelen. We stonden vrij recent nog op 410. Nu zakken we terug naar 450 en wordt het opeens bestempeld als "fikse korting". Beurzen staan wereldwijd nog steeds rond de all time highs en zijn vreselijk afhankelijk van het centrale bank infuus.

Begrijp me niet verkeerd, ik ga zelf de komende 12-24 maanden ook weer gespreid in stappen simpelweg omdat er momenteel gewoon geen alternatief is op simpel spaargeld. Maar al die hosanna over een kleine terugval van de sky highs zou ik maar eens gaan intemmen en bewaren voor we eens echt hard omlaag gaan.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Kid Buu schreef op donderdag 03 december 2015 @ 21:30:
Niet om weer weer een discussie aan te zwengelen. We stonden vrij recent nog op 410. Nu zakken we terug naar 450 en wordt het opeens bestempeld als "fikse korting". Beurzen staan wereldwijd nog steeds rond de all time highs en zijn vreselijk afhankelijk van het centrale bank infuus.

Begrijp me niet verkeerd, ik ga zelf de komende 12-24 maanden ook weer gespreid in stappen simpelweg omdat er momenteel gewoon geen alternatief is op simpel spaargeld. Maar al die hosanna over een kleine terugval van de sky highs zou ik maar eens gaan intemmen en bewaren voor we eens echt hard omlaag gaan.
Vergeleken met koersen richting de 500 (als ECB bazooka waar was geworden icm eindejaarsrally) is dit toch echt flink goedkoper inkopen. Ach, het is in ieder geval nooit saai op de beurs :) Lekker wat popcorn erbij en genieten van de achtbaan! Futures staan ondertussen alweer op zo'n -5%. Ondanks dat ik een stieren portefeuille heb vind ik het leuk om mee te maken. Op de lange termijn klimt alles toch wel weer omhoog en geniet ik vd tijdswaarde. En als we terug gaan naar de 200, nouja, jammer dan, hoort erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Kid Buu schreef op donderdag 03 december 2015 @ 21:30:

Het ligt aan je manier van beleggen.Als je gewoon maandelijks instapt ongeacht het hoe/wat, is het zeer welkom als de dip omlaag net komt op het moment dat je aanschaf gepland staat.

Wel met je eens dat de waarderingen heel hoog zijn puur vanwege de centrale banken. Stoppen de centrale banken te abrupt, dan vallen de waarderingen weg gevolgd door een beurscrash waardoor het infuus weer opgestart moet worden. Tevens schiet dan de rente omhoog, waardoor hoge schulden landen zoals ons kikkerlandje enorm snel failliet kunnen gaan.
Dat is een waanzinnige valkuil waarvan ik bang ben dat ze er misschien niet meer uit kunnen ontsnappen.
Enige uitweg die ik zie is herdefinitie van geld (terug naar een goudstandaard achtige opzet, of hyperinflaite forceren om schulden te verdampen) en in die gevallen heb ik liever iets meer dan enkel een zak cash.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 04-12-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Middelen is altijd fijn, als je eindpunt maar flink hoger staat. Echter zal je je aankopen gegeven moment moeten opvoeren om middeling een effect te laten hebben. Beste devies is nog altijd stil zitten als je geschoren wordt; als je in 2008 was ingestapt had je nu ook gewoon rendement gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Iemand aandelen hier in?
http://www.morningstar.com/stocks/XNYS/KMI/quote.html

Was altijd te hoog geprijsd maar nu zag ik opeens dat ze wel heel goedkoop zijn geworden.
Bijkopen of toch geld in een algemeen energiefonds stoppen?

Of wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
Ik zou nog ff wachten In Amerika komen er de tax selloffs de komende weken inc een rente besluit van de fed. Vandaag komt de Opec bij elkaar en hoewel het bedrijf olie en gas leidingen exploiteert is het wel gebleken dat het flink te leiden heeft van ;lagere olie en commodity prijzen.

Daarnaast schijnt het bedrijf heel veel schuld te hebben wegens de acquisities die het gedaan heeft. Er schijnen ook wat rechtzaken te lopen tegen het aanleggen van nieuwe leidingen.

Probleem is wanneer het dividend een cut krijgt (om de schulden last wellicht niet houdbaar is) dan zou het aandeel door het putje gaan wellicht richting 10 dollar. Het bedrijf is kwa cash positie ook inmiddels niet meer de grootste op dit gebied dat is nl EPD (schijnt nu beter solvabel te zijn)

Aan de andere kant is er verzekerd door het bedrijf dat het dividend zal gaan stijgende komende jaren(staat nu al belachelijk hoog) en heeft het bedrijf een goede staat van dienst(resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst).

Het is wel apart dat KMI Op seekingalpha een jaar geleden vooral heel positief beoordeeld werd en nu voor een heel groot gedeelte negatief.http://seekingalpha.com/symbol/KMI

Wat betreft energie etf's KMI was/is door zijn grootte een belangrijk deel van energie etf's dus een daling van dit aandeel werkt ook voor een gedeelte door in deze etf's

[ Voor 9% gewijzigd door RouterJockey op 04-12-2015 13:05 ]

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.