Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 14-11-2015 11:49 . Reden: even voor de duidelijkheid een waarschuwingkje toegevoegd ]
Je hoeft natuurlijk niet alles perse na te rekenen, maar het is toch wel fijn om enigszins te weten wat je risicoprofiel is van een dergelijke belegging en hoe het precies kan reageren in verschillende omstandigheden. Wat je effectief doet is een verzekering verkopen. Wil je toch weten wat voor risico je hebt overgenomen van iemand, en hoeveel die persoon daar precies voor betaalt. En die vraag is toch verdomt lastig te beantwoorden voor de VXX.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:41:
Het gaat hem in eerste instantie om de VIX futures natuurlijk. Als tweede maand stijgt, maar eerste maand daalt - dan is het duur rollen. De contango in normale markt zorgt voor het bloeden van de VXX ETF.
Ik kan alles narekenen, maar zie het nu daar niet zo van in. Sowieso is "de" implied volatility een kwestie van definities.
Hij kan prima oneindig richting het nulpunt blijven gaan, doen ze gewoon om de zoveel tijd een reverse split om de prijs van de ETF weer een beetje omhoog te krijgen.Salvatron schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:12:
[...]
Zullen wellicht veel speculanten tussen zitten, daar heb je weinig kennis voor nodig. Enige wat niet kan is dat die etf's eeuwig naar het nulpunt gaan maar misschien heffen ze ze op een gegeven moment op en verzinnen ze weer een andere etf die lekker naar het nulpunt racet, kun je die weer shorten.
Je moest toch ziek veel transacties doen om die ipad te krijgen?Rukapul schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:06:
[...]
Nou, dit rendement is inmiddels gemaakt met de Lynx welkomstactie:
+EUR 5,50 aan transactie resultaat (voor de 'extra' transacties om aan het minimum te komen)
+EUR 28,00 aan teveel vergoed transactietegoed (of er zit ergens in de rapportagefout)
+EUR 440,00 aan nieuwwaarde iPad Air 2
Misschien dat ik dat beleggen maar moet laten en voor de acties moet gaan
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Verwijderd
De VIX is natuurlijk rangebound. Dat is een groot verschil. Het kan tijdelijk exploderen naar 100, maar daar niet vervolgens heel lang blijven. Laat staan doorlopen naar 200. Dat is echt uitgesloten.Hielko schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 15:08:
[...]
Je hoeft natuurlijk niet alles perse na te rekenen, maar het is toch wel fijn om enigszins te weten wat je risicoprofiel is van een dergelijke belegging en hoe het precies kan reageren in verschillende omstandigheden. Wat je effectief doet is een verzekering verkopen. Wil je toch weten wat voor risico je hebt overgenomen van iemand, en hoeveel die persoon daar precies voor betaalt. En die vraag is toch verdomt lastig te beantwoorden voor de VXX.
Dat is een groot verschil met short puts of calls in aandelen. Een aandeel kan gewoon 100% stijgen. En vervolgens doorstijgen. Of 1000% er bij in een paar dagen tijd.
Verwijderd
Je kunt geen short vol positie opzetten die delta neutraal blijft. Met time spreads kan je een eind komen, maar dan kom je short theta. Niet ideaal.Hielko schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:32:
Als je een enigszins vergelijkbare strategie wilt opzetten dan doe je die natuurlijk delta neutraal en ben je short vol.
Verwijderd
misschien begrijp ik je grafieken verkeerd, maer het lijkt mij dat als je een portefeuille kiest van 75 aandelen je het risico loopt net alle verliezers te kiezen, dat risico loop je niet met de gehele markt te nemen. En dat risico zie ik niet terug in die grafieken.[b]begintmeta schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 19:59:
Toch beter een portefeuille van pakweg 75 aandelen random kiezen in plaats van een indextracker nemen?
100 transacties met een minimale transactiewaarde van 1000 euro.icecreamfarmer schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:52:
[...]
Je moest toch ziek veel transacties doen om die ipad te krijgen?
Dat is ver boven m'n normale transactieaantal, maar met wat discipline prima te doen. Tevens een goede aanleiding om het Lynx platform wat beter te leren kennen. Ik moest immers er een rapportage uit kunnen peuteren met alle transacties om te checken of ik op koers lag
Kwestie van discipline dus
Over IB/Lynx trouwens nog wel een puntje: de rapportages kunnen ingeladen worden in Excel, maar het formaat is gaar omdat er een HTML variant wordt gehanteerd. Het resultaat is een bestand wat niet goed geinterpreteerd wordt op een systeem met NL settings omdat getal- en datumnotaties niet werken. /luxeproblemen
Dat klopt natuurlijk, naarmate de grootte van de portfolio toeneemt zal de variantie afnemen. Ter illustratie nog eens een plotje gemaakt van 50 portefeuilles per portefeillegrootte om de spreiding in prestaties te illustreren. De variantie neemt trouwens behoorlijk snel af naarmate de portefeuille groeit (ik neem trouwens aan dat hier al enorm veel onderzoek naar is gedaan, maar zit totaal niet in dat veld).Verwijderd schreef op maandag 16 november 2015 @ 17:03:
[...]
misschien begrijp ik je grafieken verkeerd, maer het lijkt mij dat als je een portefeuille kiest van 75 aandelen je het risico loopt net alle verliezers te kiezen, dat risico loop je niet met de gehele markt te nemen. En dat risico zie ik niet terug in die grafieken.

De kans dat je portfolio beter presteert dan gemiddeld (de proportie van beter presterende portfolios) is zoals in de vorige grafiek te zien was dus wel iets groter als je geen al te grote portefeuille neemt, voor een portfolio van alle aandelen is de kans het beter of slechter te doen uiteraard 0, bij andere groottes wijkt hij dus in dit geval eigenlijk nooit veel af van 0.5.
Maar nogmaals, de onderligegnde gegevens zijn belangrijk en de door mij gebruikte gegevens zijn uiteraard naar verwachting erg gebiasd (bedrijven die nu in de SP500 staan moeten in het verleden eigenlijk wel eens iets (abnormaal) goed hebben gedaan), hier is vast wel iemand die de bestanddelen van de SP500 in 1995 zal kunnen downloaden via Bloomberg of anderen, de periode tussen toen en nu voor die aandelenlijkst is uiteraard interessanter, dus mocht iemand zo'n lijst hebben...
[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 16-11-2015 21:55 ]
Maar wat heb je dan aan en verkocht zonder al te grote risico's te lopen?Rukapul schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:48:
[...]
100 transacties met een minimale transactiewaarde van 1000 euro.
Dat is ver boven m'n normale transactieaantal, maar met wat discipline prima te doen. Tevens een goede aanleiding om het Lynx platform wat beter te leren kennen. Ik moest immers er een rapportage uit kunnen peuteren met alle transacties om te checken of ik op koers lag
Kwestie van discipline dus
Over IB/Lynx trouwens nog wel een puntje: de rapportages kunnen ingeladen worden in Excel, maar het formaat is gaar omdat er een HTML variant wordt gehanteerd. Het resultaat is een bestand wat niet goed geinterpreteerd wordt op een systeem met NL settings omdat getal- en datumnotaties niet werken. /luxeproblemen
De aandelen voor de 'extra' transacties staan hieronder. Daarnaast heb ik normale orders opgesplitst in blokken van iets meer dan EUR 1000.icecreamfarmer schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 08:43:
[...]
Maar wat heb je dan aan en verkocht zonder al te grote risico's te lopen?
BRK.B
DIS
GE
IBM
INTC
IWV
JNJ
KO
MCD
MRK
MSFT
PG
QQQ
RSX
VZ
WMT
XOM
De fondsen hierboven zijn typische large caps en ETFs. Tijd van aanhouden was meestal een of twee dagen of een paar uur met een enkele uitschieter naar boen. Op een gegeven moment aankooptijden bewust willekeurig gehouden om zo min mogelijk in de val te trappen om minimaal quite te willen spelen op transacties. De keer dat ik daar wel in trapte leidde dat tot een $115 verlies op een enkele transactie (loss aversion).
Je moet wanneer je een bepaald risico neemt gedisciplineerd doorgaan. Uiteindelijk heb je de statistiek aan je zijde
Overigens was deze exercitie ook goed voor nog meer zaken. Ik heb nu bijvoorbeeld m'n sheets omgeklust naar Google Docs, data links aangebracht, de IRR automatisch laten uitrekenen per jaar per fonds en per jaar voor de hele portefeuille. Het komt steeds meer 'in control'.
Nu weer lekker verder met value beleggen
Dat gebruik ik al vanaf het begin. Super makkelijk. Enige wat ik handmatig opzoek zijn de kosten van mijn Rabo certificaten en BA prefs. Die zijn onvindbaar in google finance. Verder kijk ik in januari wat de dividenden van het afgelopen jaar zijn geweest en vul die in. De rest van het jaar kijk ik daar niet meer naar.Rukapul schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:12:
[...]
De aandelen voor de 'extra' transacties staan hieronder. Daarnaast heb ik normale orders opgesplitst in blokken van iets meer dan EUR 1000.
BRK.B
DIS
GE
IBM
INTC
IWV
JNJ
KO
MCD
MRK
MSFT
PG
QQQ
RSX
VZ
WMT
XOM
De fondsen hierboven zijn typische large caps en ETFs. Tijd van aanhouden was meestal een of twee dagen of een paar uur met een enkele uitschieter naar boen. Op een gegeven moment aankooptijden bewust willekeurig gehouden om zo min mogelijk in de val te trappen om minimaal quite te willen spelen op transacties. De keer dat ik daar wel in trapte leidde dat tot een $115 verlies op een enkele transactie (loss aversion).
Je moet wanneer je een bepaald risico neemt gedisciplineerd doorgaan. Uiteindelijk heb je de statistiek aan je zijde
Overigens was deze exercitie ook goed voor nog meer zaken. Ik heb nu bijvoorbeeld m'n sheets omgeklust naar Google Docs, data links aangebracht, de IRR automatisch laten uitrekenen per jaar per fonds en per jaar voor de hele portefeuille. Het komt steeds meer 'in control'.
Nu weer lekker verder met value beleggenEr staat een fonds op de rit om geanalyseerd te worden, maar heb niet de tijd (ik schat een uur of 8 ) om het helemaal te doorgronden: Talen Energy (0.25 tangible book value, maar een heleboel mitsen en maren).
Ben trouwens wel hoe jij je IRR berekend voor aandelen. Voor vastgoed is het voor mij gesneden koek maar aandelen fluctueren nogal.
Met ImportXML() kun je het eenvoudig van een website afschrapen. Zeker als het netjes tussen tags met een id of name staat dan is het niet meer dan een URL met een eenvoudige XPath expressie. Tutorials online te vinden.icecreamfarmer schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:42:
[...]
Dat gebruik ik al vanaf het begin. Super makkelijk. Enige wat ik handmatig opzoek zijn de kosten van mijn Rabo certificaten en BA prefs. Die zijn onvindbaar in google finance.
Zo deed ik het ook... handmatig door de afschriften van Alex/BinckVerder kijk ik in januari wat de dividenden van het afgelopen jaar zijn geweest en vul die in. De rest van het jaar kijk ik daar niet meer naar.
De XIRR() functie is je vriend. Puur een kwestie van cash flows (inleg, kosten, dividend, verkoop) met datums. Om het per jaar te doen start je het jaar met het saldo op 1 jan als negatieve cash flow (fictieve inleg) en de laatste entry is voor today() met de huidige waarde (positieve cashflow; fictieve verkoop).Ben trouwens wel hoe jij je IRR berekend voor aandelen. Voor vastgoed is het voor mij gesneden koek maar aandelen fluctueren nogal.
Als je trouwens net zoals ik alle transacties in een lijst hebt staan dan moet je om het per fonds te doen nog wel wat trucjes toepassen:
1
| =ARRAY_CONSTRAIN(ARRAYFORMULA(XIRR(IF(A3:A103=A103,L3:L103,0),IF(A3:A103=A103,C3:C103,0))), 1, 1) |
Kolom A bevat de fondsnaam.
Kolom C bevat de datum.
Kolom L bevat de cash flow.
Het is belangrijk dat voor een bepaald fonds de range moet starten met een rij voor het betreffende fonds. Als de IF() resulteert in een lege eerste entry in de array dan werkt het niet. Tevens is de XIRR functie ook erg gevoelig voor de data waar het op opereert. Als je een #NUM krijgt dan kan het verkleinen van de range of het opgeven van de rate_guess parameter het oplossen.
[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 17-11-2015 10:21 ]
Verwijderd
De transactiekosten zijn toch bijkans meer dan een ipad? Als je aandelen kort aan wil houden zal je verwachte rendement ongeveer op 0 uitkomen. Tikje lager waarschijnlijk. Transactiekosten...Rukapul schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:12:
[...]
De aandelen voor de 'extra' transacties staan hieronder. Daarnaast heb ik normale orders opgesplitst in blokken van iets meer dan EUR 1000.
BRK.B
DIS
GE
IBM
INTC
IWV
JNJ
KO
MCD
MRK
MSFT
PG
QQQ
RSX
VZ
WMT
XOM
Nu weer lekker verder met value beleggenEr staat een fonds op de rit om geanalyseerd te worden, maar heb niet de tijd (ik schat een uur of 8 ) om het helemaal te doorgronden: Talen Energy (0.25 tangible book value, maar een heleboel mitsen en maren).
Je kreeg tot EUR 500 transactiekosten terug in de actieperiode.Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:21:
[...]
De transactiekosten zijn toch bijkans meer dan een ipad? Als je aandelen kort aan wil houden zal je verwachte rendement ongeveer op 0 uitkomen. Tikje lager waarschijnlijk. Transactiekosten...
Voor Euronext aandelen kan dat niet uit, maar voor Amerikaanse (of Canadese) aandelen kan dat prima uit
Ik heb dus 0 transactiekosten gehad. Sterker nog, ook de aandelen voor m'n reguliere portefeuille heb ik zonder kosten verkregen. Daar kwam nog bij dat men het niet tot op de komma heeft nagerekend en dat ik ook op de transactiekosten een paar tientjes heb verdiend.
Het was allemaal van tevoren doorgerekend en gepland
Ik ben benieuwd hoe je dat bijvoorbeeld van:Rukapul schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:00:
[...]
Met ImportXML() kun je het eenvoudig van een website afschrapen. Zeker als het netjes tussen tags met een id of name staat dan is het niet meer dan een URL met een eenvoudige XPath expressie. Tutorials online te vinden.
[...]
http://www.aex.nl/products/bonds/XS1002121454-XAMS
of
https://www.bourse.lu/ins...cdVal=33961&cdTypeVal=OBL
Af kunt schrapen. Voor google finance deed ik het voor shell eerder zo:
=ImportXml("http://www.google.com/finance?q=AMS:RDSA";"//span[@class='pr']//*[1]")
Mijn website programmeer skills zijn echter zeer laag.
Ik kijk gewoon op morningstar die het jaar dividend automatisch optelt. 5 Min werk.Zo deed ik het ook... handmatig door de afschriften van Alex/BinckMaar Met Lync is het een kwestie van even de juiste rapportjes genereren en verwerken
[...]
Ik gebruik het ook alleen om mijn yield en passieve cashflow te voorspellen.
Ah ok. Daar doe ik nu niets mee. Ik heb een sheet met mijn totale winsten en verliezen per jaar per categorie.De XIRR() functie is je vriend. Puur een kwestie van cash flows (inleg, kosten, dividend, verkoop) met datums. Om het per jaar te doen start je het jaar met het saldo op 1 jan als negatieve cash flow (fictieve inleg) en de laatste entry is voor today() met de huidige waarde (positieve cashflow; fictieve verkoop).
Als je trouwens net zoals ik alle transacties in een lijst hebt staan dan moet je om het per fonds te doen nog wel wat trucjes toepassen:
code:
1 =ARRAY_CONSTRAIN(ARRAYFORMULA(XIRR(IF(A3:A103=A103,L3:L103,0),IF(A3:A103=A103,C3:C103,0))), 1, 1)
Kolom A bevat de fondsnaam.
Kolom C bevat de datum.
Kolom L bevat de cash flow.
Het is belangrijk dat voor een bepaald fonds de range moet starten met een rij voor het betreffende fonds. Als de IF() resulteert in een lege eerste entry in de array dan werkt het niet. Tevens is de XIRR functie ook erg gevoelig voor de data waar het op opereert. Als je een #NUM krijgt dan kan het verkleinen van de range of het opgeven van de rate_guess parameter het oplossen.
icecreamfarmer schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:54:
Ik ben benieuwd hoe je dat bijvoorbeeld van:
http://www.aex.nl/products/bonds/XS1002121454-XAMS
of
https://www.bourse.lu/ins...cdVal=33961&cdTypeVal=OBL
Af kunt schrapen. Voor google finance deed ik het voor shell eerder zo:
=ImportXml("http://www.google.com/finance?q=AMS:RDSA";"//span[@class='pr']//*\[1]")
Mijn website programmeer skills zijn echter zeer laag.
1
| =index(split(index(ImportXML("https://www.bourse.lu/instrument/market?cdVal=33961&cdTypeVal=OBL","//td[@class='paddingTab ligneImpaire']"),2), " "),1) |
De naam/type van het veld vind je in Firefox door rechts te klikken en dan inspect element te kiezen.
Meestal zit je direct goed. In dit geval is de website iets minder netjes geprogrammeerd en krijg je meerdere resultaten terug waar je nog wat in moet selecteren. Meer dan index en stringfuncties zijn dat echter niet. Je kunt het waarschijnlijk ook geheel in XPath oplossen, maar dat is al snel pure zelfkastijding.
[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 17-11-2015 11:10 ]
Dank zat mij nu in te lezen en zag die functie nu idd ook langskomen.Rukapul schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:08:
[...]
code:
1 =index(split(index(ImportXML("https://www.bourse.lu/instrument/market?cdVal=33961&cdTypeVal=OBL","//td[@class='paddingTab ligneImpaire']"),2), " "),1)
De naam/type van het veld vind je in Firefox door rechts te klikken en dan inspect element te kiezen.
Meestal zit je direct goed. In dit geval is de website iets minder netjes geprogrammeerd en krijg je meerdere resultaten terug waar je nog wat in moet selecteren. Meer dan index en stringfuncties zijn dat echter niet. Je kunt het waarschijnlijk ook geheel in XPath oplossen, maar dat is al snel pure zelfkastijding.
Ik zal eens uitzoeken of chrome het ook heeft want hier heb ik geen FF.
Chrome heeft het ook. Krijg trouwens wel een parse error met jouw formule.
Edit: Als ik het in nieuwe spreadsheet doet hij het perfect. Erg wispelturig af en toe wanneer die functies werken.
Edit5: Ligt aan je spreadsheet settings, die staan bij mij altijd op NL en dan raakt hij in de war van de punten en komma's eens kijken hoe ik hier omheen ga werken.
Edit6: Het is gelukt.
1
| =CONCATENATE(split(index(split(index(ImportXML("https://www.bourse.lu/instrument/market?cdVal=33961&cdTypeVal=OBL";"//td[@class='paddingTab ligneImpaire']");2); " ");1);".");)/10 |
Of
1
| =Value(CONCATENATE(index(split(index(split(index(ImportXML("https://www.bourse.lu/instrument/market?cdVal=33961&cdTypeVal=OBL";"//td[@class='paddingTab ligneImpaire']");2); " ");1);".");1);",";index(split(index(split(index(ImportXML("https://www.bourse.lu/instrument/market?cdVal=33961&cdTypeVal=OBL";"//td[@class='paddingTab ligneImpaire']");2); " ");1);".");2))) |
Overigens had ik daar eerst een elegantere formule voor maar die krijg ik niet meer terug gevonden.
Feitelijk moet hij de . in een , omzetten.
[ Voor 39% gewijzigd door icecreamfarmer op 17-11-2015 13:26 ]
Yield
1
| =ImportXML(concatenate("http://etfs.morningstar.com/quote-banner?&t=",$A4), "//span[@id='Yield']") |
NAV
1
| =ImportXML(concatenate("http://etfs.morningstar.com/quote-banner?&t=",$A4), "//span[@id='NAV']") |
TER
1
| =ImportXML(concatenate("http://etfs.morningstar.com/quote-banner?&t=",$A4), "//span[@id='Expenses']") |
http://www.nu.nl/economie...ndsen-verder-gedaald.html
Heeft dat enige betrekking tot privébeleggingen van mensen zoals hier in dit topic? Ik vond het nogal een fors percentage wat ze hebben ingeteerd namelijk, iets wat eigenlijk meer opviel gezien de grote hoeveelheid kleine beleggers die juist zijn gaan beleggen omdat spaarrentes amper meer iets opleveren. Ik had gedacht dat dit vermogen daarom zou gaan stijgen in plaats van dalen.
Naast de geintjes van grondstoffen (goud, silver, koper, olie..) welke allen nog eens 20-30% extra gedaald zijn. En simpelweg iets als Volkswagen heeft ook enorme impact op alles wat daarin belegd heeft.pirke schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 23:03:
Als mensen overstappen van een fonds naar een ETF of zelf beleggen dan verklaart dat een hoop. Ook zal de daling vd beurzen in Q3 een flinke rol hebben gespeeld, die is even 20% gezakt afhankelijk van je meet moment.
Over het algemeen was het een slecht jaar voor de meeste, en kleine dalingen van <5% (want daar heb je het hier over) zijn dan logisch.
Let trouwens ook op dat in kwartaal 1 (de referentie) de koersen enorm opliepen doordat de usd/EUR klapte. Kan dus best dat ondanks deze 'daling' er nog steeds een stijging is voor 1 jan-31 dec.
[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 18-11-2015 08:23 ]
Verwijderd
Er is helemaal geen percentage genoemd. Verder draait het om twee zaken. Lagere koersen en mensen die switchen naar bijvoorbeeld ETF's. Aan de hand van het stukje niet te zeggen.joramoudenaarde schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:23:
Er viel me zojuist een berichtje over beleggingsfondsen op nu.nl op:
http://www.nu.nl/economie...ndsen-verder-gedaald.html
Heeft dat enige betrekking tot privébeleggingen van mensen zoals hier in dit topic? Ik vond het nogal een fors percentage wat ze hebben ingeteerd namelijk, iets wat eigenlijk meer opviel gezien de grote hoeveelheid kleine beleggers die juist zijn gaan beleggen omdat spaarrentes amper meer iets opleveren. Ik had gedacht dat dit vermogen daarom zou gaan stijgen in plaats van dalen.
Verwijderd
Hangt beetje van de gehanteerde definitie af. Maar heb even opgezocht wat de S&P heeft gedaan in Q3, Een -7.4% - hakt er natuurlijk ook aardig in. Dus maakt weinig uit of ETF's wel of niet zijn opgenomen.begintmeta schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:28:
Een etf is toch net zo goed een fonds?
Zat te denken aan speculatief gokje, alleen iets teveel aanwezige en doorlopende negatieve berichten (met name op gebied van risico's, top van het bedrijf die niet mee wilt doen, opgepoetste cijfers, beurssentiment in het algeheel)...Ascension schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:50:
Nog mensen hier die instappen in ABN AMRO?
Uiteindelijk dus toch niet doorgezet. Acht de kans te groot dat het op korte termijn al omlaag gaat duiken.
Misschien over 1-2 jaar nog eens kijken, als het dividendbeleid in de praktijk wat duidelijker is geworden en de kast met lijken opgeruimd is.
[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 18-11-2015 14:13 ]
Maar natuurlijk: het is speelgeld en ik reken dan ook niet op grote winsten.
Verder is voor de definitie van "niet al te lang vasthouden" ook per persoon anders, dat zal voor de meesten ergens tussen een dag en een jaar zitten.
[ Voor 45% gewijzigd door pirke op 18-11-2015 15:23 ]
Statistiek is gemiddelde, gaat beide kanten op. Ik ben meer van murphy's law, en die zegt dat iedereen hier fout zit. Zowel de kopers als de wegblijversRukapul schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:16:
Lekker representatief hier. Gaat die koers straks eerst naar beneden omdat alle speculatoren eruit willen met winstMaar doe mee hoor. De statistiek is aan onze zijde
Prijs komt tussen 17,50 en 18 euro te liggen. Hiertussen "is genoeg vraag om alle aandelen te plaatsen".
Dan kun je niet beleggen. Je moet uitgaan van gecalculeerde risico's.Xanaroth schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:56:
[...]
Statistiek is gemiddelde, gaat beide kanten op. Ik ben meer van murphy's law, en die zegt dat iedereen hier fout zit. Zowel de kopers als de wegblijvers
Zoals met alle beleggingen moet je de omvang van je belegging goed in overeenstemming brengen met je eigen risicoinschatting.
Verwijderd
Op drie accounts heb ik ingeschreven. Totaal voor 2500 stukken, maar we zullen zien. Benieuwd hoeveel ik er toegewezen zal krijgen. En of je morgen al kan verkopen in de opening.Ascension schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:50:
Nog mensen hier die instappen in ABN AMRO?
Zat een vleugje sarcasme in (resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst..), dacht dat dat wel opviel.Rukapul schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:48:
[...]
Dan kun je niet beleggen. Je moet uitgaan van gecalculeerde risico's.
Zoals met alle beleggingen moet je de omvang van je belegging goed in overeenstemming brengen met je eigen risicoinschatting.
Waarom gooi je 40-45k in ABN? Wat zie jij wat wij niet zien?Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:38:
[...]
Op drie accounts heb ik ingeschreven. Totaal voor 2500 stukken, maar we zullen zien. Benieuwd hoeveel ik er toegewezen zal krijgen. En of je morgen al kan verkopen in de opening.
Kan dat namelijk niet een klein gokje meer noemen, neem 2 willekeurige families en die hebben minder vermogen dan jij in 1x op ABN zet.
[ Voor 30% gewijzigd door Xanaroth op 19-11-2015 19:44 ]
Ik gun het je van harte, maar dat is een hoop geld!Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:38:
[...]
Op drie accounts heb ik ingeschreven. Totaal voor 2500 stukken, maar we zullen zien. Benieuwd hoeveel ik er toegewezen zal krijgen. En of je morgen al kan verkopen in de opening.
Heb zelf ingeschreven met 25 aandelen
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Het gaat niet om de omvang van de portefeuille, maar meer specifiek waarom hij bij deze IPO een dergelijk bedrag inlegt.Rukapul schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:44:
Laten we nou niet de omvang van portefeuilles gaan bediscussieren. De een is en kleine belegger, de andere een grote.
Het lijkt me namelijk geen rare aanname, dat dit niet meer 'gewoon' kleingeld/speelgeld is waarmee een beetje wordt gespeculeerd.
Maar als ik lees hoe hij bezig is valuta risico's af te dekken, vertelt dat ie een pro is, en hoe hij praat over spreiding, heb ik het idee dat hij dit een klein leuk lief gokje vind, en dat een order in deze grote, nog geen 0,05% van zijn belegd vermogen beslaat.
Hij neemt of geen risico's (want het bedrag is zo klein, dat het aanvoelt als een dubbeltje verliezen) of er zit een goed verhaal achter.
Beide vind ik reuze intressant, en wil ik graag meer van weten.
Ik ben een beginnend belegger, en weet zo'n beetje net hoe dividend werkt en wat een P/E ratio is, maar ik moet zijn hele zin, woord voor woord door google trekken, en dan nog heb ik de helft van de tijd geen idee waar de beste man het over heeft.
Verder zit ik gehefboomd op de AEX met lange termijn call opties omdat ik er vertrouwen in heb dat we de komende paar jaar de 500 nog wel een keer aantikken. Gekocht toen we een paar weken terug op 425 stonden ofzo. Ook schrijf ik regelmatig korte termijn puts om tijdwinst te pakken. Allemaal risico's, maar alles ingecalculeerd met voldoende middelen om tijdelijke klappen op te vangen. Vanochtend even wat herordening gedaan en 40k in wat gokjes gestopt: elke aankoop van een aandeel blijft een gecalculeerde gok. De een wat risicovoller dan de andere. Tot nu tot pakt mijn strategie goed uit, dus ga ik daar lekker mee door.
Als de inschrijven een succes is, krijg je vaak een fractie van de stukken effectief toegewezen. Bijvoorbeeld 25% van waarop je hebt ingeschreven, mijn gok dat dat de redenering is. Zit natuurlijk wel wat risico aan.Xanaroth schreef op donderdag 19 november 2015 @ 21:35:
[...]
Het gaat niet om de omvang van de portefeuille, maar meer specifiek waarom hij bij deze IPO een dergelijk bedrag inlegt.
Het lijkt me namelijk geen rare aanname, dat dit niet meer 'gewoon' kleingeld/speelgeld is waarmee een beetje wordt gespeculeerd.
En over 45 minuten gaat het los
Sinds de melding in augustus niks meer van gezien.
Coca-Cola Enterprises, een bedrijf dat los staat van het moederbedrijf van de beroemde frisdrank, bundelt de krachten met het eveneens onafhankelijke Coca-Cola Iberian Partners en het Duitse Coca-Cola Erfrischungsgetränke AG. Zij vormen samen een bedrijf met activiteiten in dertien landen en een omzet van ongeveer 12,6 miljard dollar (11,5 miljard euro).
Coca-Cola Company, de eigenaar van de frisdrank, krijgt een belang van 18 procent in de bottelarij. Diens aandelen krijgen een notering in Amsterdam, Madrid en New York.
[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 20-11-2015 08:59 ]
Verwijderd
Ten eerste krijg je maar een klein percentage. Dus als je inschrijft voor 50k, krijg je in het echt natuurlijk veel minder. En de reden voor inschrijving is dat het mij een zekerheid leek dat de opening hoger zou zijn. Een lagere opening zou rampzalig zijn geweest voor Dijsselbloem.[b]Xanaroth schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:42:
Waarom gooi je 40-45k in ABN? Wat zie jij wat wij niet zien?
Kan dat namelijk niet een klein gokje meer noemen, neem 2 willekeurige families en die hebben minder vermogen dan jij in 1x op ABN zet.
Ipv 2500 aandelen kreeg ik er 1250. En ook niet op de maximum prijs. Dus het gaat maar om 22k. Natuurlijk nog best een flink bedrag.
De helft heb ik in de opening verkocht. De andere helft kijk ik nog even aan. En dinsdag komen er opties op ABN (link). Ook leuk.
Zelf heb ik ze er op Eur 18.25 uitgedaan. Ik denk niet een heel spannend aandeel verder om te (dag)handelen, dus weinig kans dat ik er snel weer positie heb.
Coca-Cola European Partners will be headquartered in London and trade on the Euronext Amsterdam, the New York Stock Exchange and the Madrid Stock Exchange. The transaction, pending regulatory and shareholder approvals, is expected to close in the second quarter of 2016.Xanaroth schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 08:59:
Over IPO gesproken, terwijl we wachten op de opening. Is er al nieuws over de fusie van coca cola bottelaars die ook in Amsterdam naar de beurs zou gaan?
Sinds de melding in augustus niks meer van gezien.
[...]
Bron: http://www.nasdaq.com/art...eu-antitrust-nod-cm541598
[ Voor 58% gewijzigd door DJTimo op 20-11-2015 17:12 ]
Precies. De overheid gaat natuurlijk niet alle Nederlandse burgers een voorkeursbehandeling geven bij het toekennen van aandelen en vervolgens het aandeel op een ridicuul hoge prijs op de markt brengen. Als het aandeel vandaag 10% keldert zou dat op zijn minst een PR-disaster zijn geweest voor de regering (en waarschijnlijk een motie van wantrouwen jegens Dijsselbloem).Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:56:
[...]
En de reden voor inschrijving is dat het mij een zekerheid leek dat de opening hoger zou zijn. Een lagere opening zou rampzalig zijn geweest voor Dijsselbloem.
Daarom leek het mij ook waarschijnlijk dat, in overleg met de bookrunners, het aandeel op een conservatieve prijs op de markt zou worden gebracht. Win-win: de overheid heeft geen winstoogmerk maar vangt een leuk bedrag, elke burger kan gegarandeerd een pluk aandelen kopen op een mooie prijs en de beursgang levert goede PR voor de regering op. Op basis van een (extreem simplistische) p/b of p/e benadering leek de geschatte IPO-prijs ook niet extreem duur. Daarom had ik me ook ingeschreven voor een paar honderd stuks.
Ging volgens plan, gezien een toewijzing van 28.6% hadden ze waarschijnlijk de IPO ook wel wat hoger kunnen plaatsen. Volgende keer zal ik ook vooraf wat posten, makkelijk praten natuurlijk nu
[ Voor 5% gewijzigd door writser op 20-11-2015 17:52 ]
Onvoorstelbaar!
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Nope, het aandeel was immers nog niet beursgenoteerd. Als er nu weer aandelen worden verkocht kan dat mogelijk wel via 1 of meerdere SPO's.Jrz schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 09:25:
De ABN beursgang is geen IPO, maar een SPO
Ik dacht dat abn voorheen op de beurs stond. my bad.Hielko schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 10:34:
[...]
Nope, het aandeel was immers nog niet beursgenoteerd. Als er nu weer aandelen worden verkocht kan dat mogelijk wel via 1 of meerdere SPO's.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
[ Voor 4% gewijzigd door jschoorl2 op 21-11-2015 17:35 ]
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Verder is een dure dollar in het begin nadelig, terwijl een dure dollar op het eind juist gunstig is. Persoonlijk vind ik de dollar momenteel te duur om daar nu in te gaan zitten, maar dat is mijn mening. Voor hetzelfde geld wordt hij nog veel sterker.
Duidelijke uitleg, en een goede suggestie om aan het eind gelijdelijk uit te stappen.pirke schreef op zondag 22 november 2015 @ 00:32:
Je middelt inderdaad uit op 20-30 jaar bekeken, al heb je wel een uitstap risico: als je je vermogen naar euro's wilt gaan omzetten omdat je geplande einddatum dichterbij komt en de dollar staat dan zwak dan heb je een flink lager rendement. De dollar kan dan ook sterk staan en dan heb je flink voordeel. Maar tegen je einddatum wil je een lage volatiliteit hebben met weinig risico, dus zul je al heel wat eerder moeten gaan afbouwen.
Verder is een dure dollar in het begin nadelig, terwijl een dure dollar op het eind juist gunstig is. Persoonlijk vind ik de dollar momenteel te duur om daar nu in te gaan zitten, maar dat is mijn mening. Voor hetzelfde geld wordt hij nog veel sterker.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om een deel van de inleg in euro's te doen ipv usd en bijvoorbeeld VXUS om te ruilen in een soortgelijke etf maar dan in euro's? Suggesties?
het gaat vooral om de valuta's van de onderliggende aandelen. Bij VXUS zullen de meeste onderliggende aandelen al in een andere valuta dan dollars zijn (er zit een heel deel euro's in). Gaat de dollar omhoog dan werkt dat 2 kanten op.jschoorl2 schreef op zondag 22 november 2015 @ 09:07:
[...]
Duidelijke uitleg, en een goede suggestie om aan het eind gelijdelijk uit te stappen.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om een deel van de inleg in euro's te doen ipv usd en bijvoorbeeld VXUS om te ruilen in een soortgelijke etf maar dan in euro's? Suggesties?
Het meeste valuta (wat betreft de dollar dan) risico loop je met VTI eigenlijk. Maar ook daar zijn er allerlei onderliggende mechanismen die het effect dempen (die Amerikaanse bedrijven doen weer handel in Europa etc).
Dus jou tip is zo laten en dit gecombineerd met de vorige aan het eind geleidelijk uitstappenDanTm schreef op zondag 22 november 2015 @ 09:36:
[...]
het gaat vooral om de valuta's van de onderliggende aandelen. Bij VXUS zullen de meeste onderliggende aandelen al in een andere valuta dan dollars zijn (er zit een heel deel euro's in). Gaat de dollar omhoog dan werkt dat 2 kanten op.
Het meeste valuta (wat betreft de dollar dan) risico loop je met VTI eigenlijk. Maar ook daar zijn er allerlei onderliggende mechanismen die het effect dempen (die Amerikaanse bedrijven doen weer handel in Europa etc).
Daar de ETF-en gedurende langere tijd zijn aangekocht tegen diverse koersen wordt het dan ook weer over langere tijd tegen diverse koersen verkocht. Gemiddeld schijnt het dan allemaal niet veel impact te hebben (en als het wel een kleine impact heeft kan dat zowel negatief als positief uitvallen, net zoiets als de koersen zelf dus:) )
Bedoelen dan hetzelfde met gelijkdelijk uitstappen, maar dit is precies zoals ik het voor ogen hadDanTm schreef op zondag 22 november 2015 @ 10:03:
Ik heb een soortgelijke portfolio (basis van VTI+VXUS) en ben niet van plan geleidelijk uit te stappen, behalve in de zin dat ik vanaf het moment dat ik stop met werken geleidelijk ga interen (dividend nemen + verkoop enige aandelen om van te leven).
Daar de ETF-en gedurende langere tijd zijn aangekocht tegen diverse koersen wordt het dan ook weer over langere tijd tegen diverse koersen verkocht. Gemiddeld schijnt het dan allemaal niet veel impact te hebben (en als het wel een kleine impact heeft kan dat zowel negatief als positief uitvallen, net zoiets als de koersen zelf dus:) )
Verwijderd
Je zou natuurlijk een deel van je VTI+VXUS kunnen vervangen door bw IWDA op Euronext Amsterdam. Dat is de iShares Core World. Kosten zijn 0.2%. Voordeel is wellicht dat je maar een aankoop hoeft te doen. linkjschoorl2 schreef op zondag 22 november 2015 @ 09:07:
[...]
Duidelijke uitleg, en een goede suggestie om aan het eind gelijdelijk uit te stappen.
Ik meen dat je bij DeGiro maar een ETF aankoop gratis kunt doen per maand. En op de Euro/dollar wisseling bij DeGiro lever je natuurlijk wel marge in (evenals bij veel andere brokers natuurlijk).
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2015 14:01 ]
Klopt, binnen dezelfde ETF, als je dus meerdere ETF's hebt kan je vaker transacties doen. Maar in principe is dit voor een buy en hold voldoende.Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:57:
[...]
Ik meen dat je bij DeGiro maar een ETF aankoop gratis kunt doen per maand. En op de Euro/dollar wisseling bij DeGiro lever je natuurlijk wel marge in (evenals bij veel andere brokers natuurlijk).
Marge is 0.1%, vti + vxus 0.09% kosten. Blijft dus goedkoper.Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:57:
[...]
Je zou natuurlijk een deel van je VTI+VXUS kunnen vervangen door bw IWDA op Euronext Amsterdam. Dat is de iShares Core World. Kosten zijn 0.2%. Voordeel is wellicht dat je maar een aankoop hoeft te doen. link
Volgens het tarievenoverzicht van deGiroZenix schreef op zondag 22 november 2015 @ 14:23:
[...]
Klopt, binnen dezelfde ETF, als je dus meerdere ETF's hebt kan je vaker transacties doen. Maar in principe is dit voor een buy en hold voldoende.
* een overzicht met DEGIRO Trackers Kernselectie kunt u terugvinden in het document center op www.degiro.nl
** Het tarief voor de DEGIRO Trackers Kernselectie geldt alleen voor limit hit orders, indien de limit hit order nog niet beschikbaar is geldt dit tarief ook voor limit orders. Het tarief voor de DEGIRO Trackers Kernselectie is gebaseerd op een Fair use Policy.
*** DEGIRO rekent u transactiekosten wanneer u de DEGIRO Trackers Kernselectie gebruikt als handelsinstrument. Kortom: wanneer u, binnen een maand, meer dan 1 transactie doet in hetzelfde instrument uit de DEGIRO Trackers Kernselectie worden deze transacties afgerekend tegen het tarief van de desbetreffende beurs.
Voor mij is het 1 keer per maand inleggen en kopen en dan is deGiro het voordeligste.
[ Voor 3% gewijzigd door jschoorl2 op 22-11-2015 16:09 ]
Of zijn er misschien betere aankopen die meer profijt hebben van een rentestijging?
Verwijderd
kijk naar de verdeling van landen (en dus valuta) van de aandelen van de fondsen waar je in belegt en of dit overeenkomt met het valutarisico wat je wilt lopen.jschoorl2 schreef op zondag 22 november 2015 @ 09:07:
[...]
Bijvoorbeeld: met de fondsen die je gekozen hebt, zit je voor 60% in Amerikaanse aandelen en slechts 8% (20% van 40%) in eurozone aandelen. Je loopt dus een groot valutarisico
Als je weinig valutarisico wilt, kun je bijvoorbeeld beter voor 50% in Europese aandelen beleggen via een MSCI of FTSE Europa ETF (of EMU voor alleen eurozone) en de rest in een VS ETF (SP500) en Emerging markets ETF.
Persoonlijk houd ik een verdeling aan van ongeveer 1/3 Europa, 1/3 VS en 1/3 rest van wereld voor mijn aandelen aan. Marktkapitalisatie gewogen zou het aandeel VS rond de 50% moeten zijn (in euros) maar dat is mij te hoog.
Verwijderd
Cool, wist ik niet. Geinig.Zenix schreef op zondag 22 november 2015 @ 14:23:
[...]
Klopt, binnen dezelfde ETF, als je dus meerdere ETF's hebt kan je vaker transacties doen. Maar in principe is dit voor een buy en hold voldoende.
Heb mijn ETF's vooral bij IB staan trouwens.
Sorry, maar dit klinkt een beetje simplistisch. Je moet je ook afvragen in hoeverre een rentestijging al is ingeprijsd. Als iedereen een rentestijging verwacht hoeven obligaties natuurlijk niet pas lager te handelen als de rente daadwerkelijk verhoogd is. In alle kranten heeft allang gestaan dat een meerderheid van FED functionarissen voor een 'rate hike' in december zijn. Waarom weet jij beter dan de bondhandelaren van bijvoorbeeld Goldman Sachs of JP Morgan dat je nu short moet gaan?Xanaroth schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:49:
De renteverhoging in de US lijkt toch steeds zekerder te worden, en daarop aan het kijken naar mijn volgende aankoop. Is een short-treasury opzet een idee om hiervan te profiteren, zoals: https://www.google.com/fi...1&ei=mkhHVrjnD8nlsAGHza4Q
Of zijn er misschien betere aankopen die meer profijt hebben van een rentestijging?
Lees bijvoorbeeld dit of kijk dit. Een december 2015 renteverhoging van ~0.20% is al ingeprijsd (in het filmpje hebben ze het over 80% kans) en de markt houdt ook al rekening met meerdere renteverhogingen in 2016. Wat heb jij hier nog aan toe te voegen?
In het algemeen zou ik zeggen dat het nutteloos is om op de korte termijn te speculeren op rentebesluiten. Als Piet Particulier loop je altijd achter de feiten aan.
[ Voor 26% gewijzigd door writser op 23-11-2015 23:28 ]
Onvoorstelbaar!
Als ik als eerste particulier achter de feiten aanloop, zijn er na mij genoeg mensen om geld aan te verdienen.writser schreef op maandag 23 november 2015 @ 23:15:
[...]
Sorry, maar dit klinkt een beetje simplistisch. Je moet je ook afvragen in hoeverre een rentestijging al is ingeprijsd. Als iedereen een rentestijging verwacht hoeven obligaties natuurlijk niet pas lager te handelen als de rente daadwerkelijk verhoogd is. In alle kranten heeft allang gestaan dat een meerderheid van FED functionarissen voor een 'rate hike' in december zijn. Waarom weet jij beter dan de bondhandelaren van bijvoorbeeld Goldman Sachs of JP Morgan dat je nu short moet gaan?
Lees bijvoorbeeld dit of kijk dit. Een december 2015 renteverhoging van ~0.20% is al ingeprijsd (in het filmpje hebben ze het over 80% kans) en de markt houdt ook al rekening met meerdere renteverhogingen in 2016. Wat heb jij hier nog aan toe te voegen?
In het algemeen zou ik zeggen dat het nutteloos is om op de korte termijn te speculeren op rentebesluiten. Als Piet Particulier loop je altijd achter de feiten aan.
Vandaar gewoon de open vraag, wat voor aankoop zou daar het meeste van kunnen profiteren.
En al deden ze dat wel dan maak je alsnog verlies door transactiekosten en de beheersfee van de ETF.
[ Voor 19% gewijzigd door writser op 24-11-2015 00:01 ]
Onvoorstelbaar!
Zelf zit ik dus in HOS (offshore) en sinds gisteren TLN (electriciteitsopwekking). Meer mensen met een belang in die sector?
Ik heb zelf VNR maar dat aandeel is in euro's 77% gekelderd. Had het gekocht als speculatie aandeel omdat ik verwachte dat door de situatie in oekraine de gasprijs omhoog zou gaan.Rukapul schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:41:
De Amerikaanse energiemarkt ligt echt op apegapen. Van olieboeren, energieopwekbedrijven tot dienstverleners aan de energiesector staan de aandelen laag. Soms logisch door enorme leverage, soms twijfelachtig. Je zou toch denken dat er sprake moet zijn van een undershoot voor de sector als geheel.
Zelf zit ik dus in HOS (offshore) en sinds gisteren TLN (electriciteitsopwekking). Meer mensen met een belang in die sector?
[...]
Gelukkig maar voor €500 inzitten. Wat het aandeel gedaald is wordt deels goedgemaakt door het dividend rendement en het feit dat ik nu veel minder kwijt ben aan energiekosten
Tevens BP voor €500 (-15%), Shell voor €100 (-14%) en KMI voor €50 (-5%).
Shell en KMI had ik gekocht van het gratisch transactie tegoed van Binck om te kijken hoe het aankopen van aandelen werkte.
Zit er nu wel aan te denken om meer geld in KMI te stoppen.
Ondanks het dividend zou ik wel even kijken wat er gebeurt bij een negatief eigen vermogen, want dat is nu praktisch afwezig en als we de intangibles eraf trekken dan is het al negatief. Tevens is er een hele kerstboom aan preferente aandelen, etc., waardoor je echt goed de kapitaalsstructuur moet bekijken voor je in de common aandelen stapt.
[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 24-11-2015 10:07 ]
Zit direct in chevron, exxon, conoco, shell, BP. Dan nog via HAL trust een beetje sbm offshore en vopak, en via weir group ook wat blootstelling aan die sector. Schat dat het grofweg mijn grootste exposure is, na financials, met ~6,5-7% in totaal, de indirecte belangen van weir/HAL maakt een exact percentage op de komma nauwkeurig wat lastig.Rukapul schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:41:
De Amerikaanse energiemarkt ligt echt op apegapen. Van olieboeren, energieopwekbedrijven tot dienstverleners aan de energiesector staan de aandelen laag. Soms logisch door enorme leverage, soms twijfelachtig. Je zou toch denken dat er sprake moet zijn van een undershoot voor de sector als geheel.
[...]
edit: zie dat je ook electriciteit meeneemt. Dan heb ik ook nog zaken als Consolidated Edison, Vectren erbij en loopt het op richting 10% totale blootstelling.
Zit nog wel te denken om meer gericht op offshore er nog wat specifiek bij te doen, omdat die lijken te gaan profiteren van windmolenparken in zee, en onze franse vrienden bij total er ook nog bij te zetten.
Alleen goud/silver ziet er ook interessant uit. COMEX voorraden staan enorm laag, en meen het laagste niveau voorraad in 15 jaar (lijkt erop dat 2002-2003 voor het laatst dergelijke lage voorraad kende). Sommige aandelen daar staan op 25% van de top een paar jaar terug, door de dalende prijzen. Echter als straks de voorraad op is kan daar wel eens een harde omslag aan komen. Gezien de steeds hogere consumptie van goud in electronica, lijkt me dat een kwestie van tijd.
Mja, rentebesluit wat ik al eerder aangaf zet me ook aan het denken... kan 1 euro niet 5x inzetten, dus dat wordt kiezen.
[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 24-11-2015 11:19 ]
Ik heb die €500 al afgeschreven.Rukapul schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:04:
Die VNR is wel briljant. Gewoon in 3 kwartalen even $1.2B aan impairment nemen.
Ondanks het dividend zou ik wel even kijken wat er gebeurt bij een negatief eigen vermogen, want dat is nu praktisch afwezig en als we de intangibles eraf trekken dan is het al negatief. Tevens is er een hele kerstboom aan preferente aandelen, etc., waardoor je echt goed de kapitaalsstructuur moet bekijken voor je in de common aandelen stapt.
Ik had ze moeten verkopen toen ze op plus 33% stonden.

Wijsheid achteraf is kraakheldericecreamfarmer schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:20:
[...]
Ik heb die €500 al afgeschreven.
Ik had ze moeten verkopen toen ze op plus 33% stonden.
Verwijderd
marktmanipulatie? waarde drukken?
op eenvoudige wijze golfjes veroorzaken en op mee pikken?
wie zal het zeggen
storingen op kritische momenten komen maar al te vaak voor tegenwoordig
en de lat is behoorlijk gezakt tot op een punt waar men niet eens meer opkijkt van "storingen"
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2015 13:57 ]
Verwijderd
Heeft het wel zin om met dergelijke kleine bedragen te beleggen?icecreamfarmer schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:45:
[...]
Ik heb zelf VNR maar dat aandeel is in euro's 77% gekelderd. Had het gekocht als speculatie aandeel omdat ik verwachte dat door de situatie in oekraine de gasprijs omhoog zou gaan.
Gelukkig maar voor €500 inzitten. Wat het aandeel gedaald is wordt deels goedgemaakt door het dividend rendement en het feit dat ik nu veel minder kwijt ben aan energiekosten.
Tevens BP voor €500 (-15%), Shell voor €100 (-14%) en KMI voor €50 (-5%).
Shell en KMI had ik gekocht van het gratisch transactie tegoed van Binck om te kijken hoe het aankopen van aandelen werkte.
Zit er nu wel aan te denken om meer geld in KMI te stoppen.
Verwijderd
bij een dergelijke volatiliteit, wie weet.Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:04:
[...]
Heeft het wel zin om met dergelijke kleine bedragen te beleggen?

Hoe kan ik per ETF / portfolio nu op jaarbasis het rendement berekenen? Ik werk met deGiro en kan daar in xls een overzicht van mijn aankopen / verkopen downloaden en een overzicht van mijn valutatransacties downloaden.
Een andere optie zou kunnen zijn om in finance.google.com een portfolio aan te maken of op behr.nl.
Hoe doen jullie dit?
Met name omdat de meeste online tooling alleen naar de ETF valuta kijken, en ik in de EUR waarde geïnteresseerd ben (koop enkel USD ETFs).
Verwijderd
Je kan je transactie vrij simpel downloaden in excel formaat toch? En hoe hou je bij welke eurusd koers er stond op welke dag?DanTm schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:13:
ik heb een mooie Google Sheet gemaakt waar ik mijn DeGiro transacties in importeer (knip/plak met wat handwerk).
Met name omdat de meeste online tooling alleen naar de ETF valuta kijken, en ik in de EUR waarde geïnteresseerd ben (koop enkel USD ETFs).
Verder kun je de GOOGLEFINANCE functie gebruiken om allerlei real-time info op te halen, en je kunt overige webdata importeren (gebruik ik bv voor Dividend % en diverse morningstar info).
Ik vraag me af wat je hiermee nou probeert te zeggen. Verdenk je ABN AMRO er nu van om na de IPO een storing te hebben veroorzaakt zodat klanten hun toegewezen aandelen er niet uit kunnen gooien?Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:50:
opvallende storingen bij ABN na beursgang
marktmanipulatie? waarde drukken?
op eenvoudige wijze golfjes veroorzaken en op mee pikken?
wie zal het zeggen
storingen op kritische momenten komen maar al te vaak voor tegenwoordig
en de lat is behoorlijk gezakt tot op een punt waar men niet eens meer opkijkt van "storingen"
Incompetentie van technisch verantwoordelijken zou ik misschien nog in mee kunnen gaan, maar op deze manier de boel bewust manipuleren kan ik moeilijk geloven.
Verwijderd
het hoeft ABN AMRO zelf natuurlijk niet te zijn
ik gooi gewoon een steentje op omdat ik een patroon begin te zien
maar het is, door de resources die ik beschikbaar heb en de opzet van de beurs, nou eenmaal zo dat potentieel iedereen een aandeelhouder, of juist niet voor een drop, in het verhaal zou kunnen zijn, en dus moeilijk om concreet zo een "kritisch moment" aan te wijzen
wie zijn de belanghebbenden
ik heb een vermoeden oa. om de reden die ik noem
-- punt is min of meer eigenlijk dat ik wil zeggen dat ik er mijn vingers niet aan wil branden
een ander persoon die risico meer voor lief neemt vind het juist misschien een interessant gegeven om er zo eens tegenaan te kijken
ben zelf meer van de "ethische" fondsen en langetermijndenken
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2015 14:40 ]
Verwijderd
Als je helemaal de koning bent, de perfecte aandelen koopt ; dan hou je me bedragen van 100 euro misschien genoeg over om een jaartje een Netflix abonnement te betalen. Dat schiet toch niet op?Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:06:
[...]
bij een dergelijke volatiliteit, wie weet.
Ha mooi. Ik worstel alleen nog met opties. Lastig dat precies mee te nemen..DanTm schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:18:
De Giro rekening overzicht bevat de bedragen in Euro's en Dollars (bij gebruik van AutoFX tenminste) gekoppeld aan het OrderId. Per transactie weet ik dan de koers in Euro's en Dollars etc.
Verder kun je de GOOGLEFINANCE functie gebruiken om allerlei real-time info op te halen, en je kunt overige webdata importeren (gebruik ik bv voor Dividend % en diverse morningstar info).
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2015 15:22 ]
Ik ben onlangs gecontacteerd door mijn Belgische broker met de mededeling dat ze mijn rekening opzeggen: de bank wil/kan niet omgaan met de extra administratieve last van iemand die in de VS woont. Ik heb een 4-tal weken om bij een andere bank een nieuwe aandelenrekening te openen en alles over te zetten; enkel geen enkele bank wil eraan omdat ik in de VS woon; enkel spaar en zicht zijn ok.
Alles verkopen lijkt me geen goed idee (lange termijn...). Het naar de VS verhuizen is kostelijk. Iemand een idee wat mijn opties zijn?
[ Voor 14% gewijzigd door koentje115 op 24-11-2015 15:37 ]
Is die actie niet alleen voor de transactiekosten (fees)? Of kan je er gewoon gratis aandelen door krijgen (200 storten, aandelen kopen en vervolgens aandelen + 200 Binck-saldo krijgen)?icecreamfarmer schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:45:
[...]
Verwijderd
IB.koentje115 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:30:
Dit is een dubbelpost; ik werd gevraagd om het volgende in dit topic te vragen:
Ik ben onlangs gecontacteerd door mijn Belgische broker met de mededeling dat ze mijn rekening opzeggen: de bank wil/kan niet omgaan met de extra administratieve last van iemand die in de VS woont. Ik heb een 4-tal weken om bij een andere bank een nieuwe aandelenrekening te openen en alles over te zetten; enkel geen enkele bank wil eraan omdat ik in de VS woon; enkel spaar en zicht zijn ok.
Alles verkopen lijkt me geen goed idee (lange termijn...). Het naar de VS verhuizen is kostelijk. Iemand een idee wat mijn opties zijn?
Als je geen transactie kosten hoeft te betalen valt het wel mee. Ik beleg nu grotere bedragen maar dit Was de uit probeer fase.Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:04:
[...]
Heeft het wel zin om met dergelijke kleine bedragen te beleggen?
Bedankt. Ik verdiep me er in. Het ziet er naar uit dat ik Europese assets kan verplaatsen naar de IB rekening.
Verwijderd
IB is veruit de goedkoopste broker in de US, alleen hanteren ze wel een minimum fee limiet. Dat laten ze zitten als je vermogen er boven de 100k (of 250k, weet niet precies) is.koentje115 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:41:
[...]
Bedankt. Ik verdiep me er in. Het ziet er naar uit dat ik Europese assets kan verplaatsen naar de IB rekening.
Beiden vormen geen probleem. Bedankt.Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:43:
[...]
IB is veruit de goedkoopste broker in de US, alleen hanteren ze wel een minimum fee limiet. Dat laten ze zitten als je vermogen er boven de 100k (of 250k, weet niet precies) is.
Je leert er wellicht een beetje hoe de markt werkt. En als je alles verbrandt is er ook niks aan de hand - goedkope levensles. Maar voor de winst hoef je het inderdaad niet te doen.Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:04:
[...]
Als je helemaal de koning bent, de perfecte aandelen koopt ; dan hou je me bedragen van 100 euro misschien genoeg over om een jaartje een Netflix abonnement te betalen. Dat schiet toch niet op?
[ Voor 24% gewijzigd door writser op 24-11-2015 17:16 ]
Onvoorstelbaar!
Dit idd. Het heeft mij doen besluiten dat ik liever etfs koop.writser schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:11:
[...]
Je leert er wellicht een beetje hoe de markt werkt. En als je alles verbrandt is er ook niks aan de hand - goedkope levensles. Maar voor de winst hoef je het inderdaad niet te doen.
Wat ik nu heb houdt ik aan want er is toch geen man overboord als het weg is.
Dit topic is gesloten.