Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.660 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-03-2022
@Xanaroth. En voor wat betreft dividendbelasting? Want daar zit ook nog een verschil volgens mij. Dit begreep ik echter niet helemaal.

@Blik1984. Ja, deze draad heb ik ook doorgelezen. Maar ik vind het IEX forum geen fijne bron, daar wordt zoveel onzin gepost en geflamed, dat ik dat bij voorbaat al uitsluit als "echte" info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Orbit Jupiter schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:00:
@Xanaroth. En voor wat betreft dividendbelasting? Want daar zit ook nog een verschil volgens mij. Dit begreep ik echter niet helemaal.

@Blik1984. Ja, deze draad heb ik ook doorgelezen. Maar ik vind het IEX forum geen fijne bron, daar wordt zoveel onzin gepost en geflamed, dat ik dat bij voorbaat al uitsluit als "echte" info.
Exact 0 verschil. Dividend is voor beiden hetzelfde bedrag in US$, dus je krijgt hetzelfde uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
Allright, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
En, gaan we de 500 nog halen dit jaar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:31

CeesKees

I rest my Kees

Zenix schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:13:
[...]

Wat zijn de kosten voor het fonds en adviseur?
Het is altijd goedkoper om gewoon ETF's te nemen zoals VTI en VXUS die al besproken zijn, wel dollar genoteerd VTI: https://personal.vanguard...undId=0970&FundIntExt=INT VXUS: https://personal.vanguard...undId=3369&FundIntExt=INT hebben zo'n 9000 aandelen over de gehele aandelenmarkt van de wereld. Of je kiest voor een ETF die zich in Europa bevind: http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000YXJO Deze ETF's zijn allemaal gratis aan te kopen via DeGiro. Meer informatie over ETF's http://www.trackerbelegger.nl/ https://thinketfs.nl/academy

Zo'n fonds zal altijd minder spreiding bieden dan bovenstaande ETF's en waarschijnlijk ook honderden euro's meer kosten op lange termijn. Ik zie ook in het filmpje Vanguard voorbij komen, waarschijnlijk wordt je geld dan in goedkope Vanguard fondsen geïnvesteerd en verdiend je adviseur en het platform er ook nog over, dan kan je het beter zelf doen of niet? Dan krijg je meer rendement.

Als je ook nog minder risico wilt nemen dan kan je obligaties erbij nemen http://www.ishares.com/nl...-aggregate-bond-ucits-etf hiermee heb je alle investment grade obligaties van bedrijven, overheden en nog een paar soorten in Europa. Persoonlijk zou ik op dit moment niet in de bonds gaan vanwege de QE. Dan ben je met drie of twee ETF's klaar! Als verdeling wordt vaak 60/40 verhouding aangehouden voor aandelen en obligaties, maar als je nog jong bent zou ik eerder met 80/20 beginnen.

Als je het allemaal te ingewikkeld vind om zelf te doen. Dan kan je kijken bij Meesman of Brand New Day. Dat zal misschien ook goedkoper zijn dan je adviseur met fondsen.
Het hele ETF verhaal begin ik een beetje te begrijpen, maar waar ik nog wel een vraag over heb is het volgende:

Is het ETF zelf (dus de aantallen per aandeel) ook buy and hold, of worden er maandelijks/dagelijks transacties gedaan?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
Voor zover ik weet verschilt dit per ETF. Je kan in trackers stappen waarbij er handelaren actief voor jou handelen om het pakket dat de ETF vormt te optimaliseren, maar er bestaan ook trackers die terughoudender handelen. Hier verandert de pakketsamenstelling minder snel tot nauwelijks.

Als iemand aanvulling heeft op dit verhaal, graag. Ik wil er ook over leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
CeesKees schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:16:
[...]

Het hele ETF verhaal begin ik een beetje te begrijpen, maar waar ik nog wel een vraag over heb is het volgende:

Is het ETF zelf (dus de aantallen per aandeel) ook buy and hold, of worden er maandelijks/dagelijks transacties gedaan?
Jouw 1 aandeel is in principe buy-and-hold. Ik zeg in principe, omdat een ETF meestal iets volgt. Bijvoorbeeld een ETF AEX - verandert de AEX van samenstelling, zal de ETF ook transacties doen om deze nieuwe samenstelling te weerspiegelen.

Heb je echter een op zichzelf staande ETF die probeert iets te verslaan/bereiken, (zoals 'betere return dan ..'' of 'Door focus op sector X gelijke return te halen als...') dan zal er vaak actief gehandeld worden om dat doel te bereiken. Met daardoor dus ook een grotere kans dat de return NIET gehaald wordt, en zijn de kosten vaak ook hoger vanwege de transactiekosten.
Let dus op, zelfs wanneer ze hun doel bereiken, draai je nog verlies tegenover een meer passieve ETF omdat de hogere kosten ook nog verwerkt moeten worden.

Vandaar dat de ETF wereld zich steeds meer focussed op passieve ETFs met een zo laag mogelijke kostenstructuur (TER). Immers, hoe lager de kosten, hoe makkelijker het is winst te maken en tegelijk hoe lager het risico dat het beschreven doel niet behaald wordt.

Terug naar het voorbeeld - als je de AEX volgt en daardoor bijvoorbeeld 0,2% kosten hebt, ben je gegarandeerd van AEX resultaat en 0,2% kosten.
Als je de AEX probeert te verslaan en daardoor bijvoorbeeld 1% kosten hebt, zal je soms beter en soms slechter presteren.. de hogere kosten van 1% elk jaar zijn echter wel zeker.

[ Voor 49% gewijzigd door Xanaroth op 04-11-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:30
pirke schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:08:
Het zou leuk zijn. Had een half jaar geleden wat geld in een wereld ETF gestopt. Drie weken later een correctie van 10%+ aan mijn broek. Eerste paar weken nog halsstarrig de koersen in de gaten gehouden maar heb dat maar vrij snel losgelaten. Er is toch niets dat je eraan kunt doen.

Maar als ik nu weer even kijk bij Meesman, dan zie ik dat er nog een kleine 3% verlies overeind staat. Dan is het wel weer leuk dat je maandelijks inlegt. Had persoonlijk niet verwacht dat er nu nog maar 3% verlies over zou blijven. Als we de laatste twee maanden die 3% ook dicht kunnen lopen, ben ik tevreden. Maar goed, genoeg gekeken voor dit kwartaal. Laat het geld maar weer lekker zijn werk doen, dan hoef ik er niet op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:28
De markt is inderdaad lekker wispelturig de afgelopen maanden. Ik ging van ±5% verlies naar toch weer ±3% winst vandaag. Bij m'n indexrekening bij Robein ging het van ±2% naar 9% in de afgelopen maand. Ik ben benieuwd wat we rond het einde van 't jaar gaan zien in ieder geval! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orbit Jupiter schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:22:
Voor zover ik weet verschilt dit per ETF. Je kan in trackers stappen waarbij er handelaren actief voor jou handelen om het pakket dat de ETF vormt te optimaliseren, maar er bestaan ook trackers die terughoudender handelen. Hier verandert de pakketsamenstelling minder snel tot nauwelijks.

Als iemand aanvulling heeft op dit verhaal, graag. Ik wil er ook over leren.
We moeten het hier simpel houden. Je hebt ETF's (volgen passief een index) en reguliere beleggingsfondsen (met handelaren en vrije hand). "Actief beheerde ETF's" bestaan wel, maar zijn slechts een heel klein gedeelte (ik meen minder dan 100, vergeleken met meer dan 1000 passieve ETF's. Bovendien zijn de verschillen tussen "active managed ETF's" en beleggingsfondsen zo klein, dat gaat voorbij aan de bezoekers van dit forum.

Passieve ETF's handelen feitelijk alleen bij herweging van de index,

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 07:04
pirke schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:08:
En, gaan we de 300 nog halen dit jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:35
Iemand nog een mening over HTUS ( Hull Tactical ETF)? Meer info http://www.hulltacticalfunds.com/fund-summary.aspx

Wat ik interessant vind Is dat het ook short kan gaan op de S&P500, waardoor je ook bij een beursdaling nog positief rendement kan halen. Aan te schaffen via Binck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een fonds dat enkel verlies heeft geleden sinds het opgericht is en het niet beter doet dan een passieve ETF.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Robkazoe schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:14:
[...]

Het zou leuk zijn. Had een half jaar geleden wat geld in een wereld ETF gestopt. Drie weken later een correctie van 10%+ aan mijn broek. Eerste paar weken nog halsstarrig de koersen in de gaten gehouden maar heb dat maar vrij snel losgelaten. Er is toch niets dat je eraan kunt doen.

Maar als ik nu weer even kijk bij Meesman, dan zie ik dat er nog een kleine 3% verlies overeind staat. Dan is het wel weer leuk dat je maandelijks inlegt. Had persoonlijk niet verwacht dat er nu nog maar 3% verlies over zou blijven. Als we de laatste twee maanden die 3% ook dicht kunnen lopen, ben ik tevreden. Maar goed, genoeg gekeken voor dit kwartaal. Laat het geld maar weer lekker zijn werk doen, dan hoef ik er niet op te letten.
Periodiek beleggen heeft inderdaad als extra voordeel dat het het rendement op je totale portfolio na een storting drukt, omdat het rendement op die storting na storting 0% is.

Je zou aanvullend ook nog kunnen overwegen om 85/15 te gaan beleggen, zodat je bij een rendementsbeweging van 5% of meer kan herbalanceren en daardoor extra voordeel op volatiliteit kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Tsurany schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:03:
Een fonds dat enkel verlies heeft geleden sinds het opgericht is en het niet beter doet dan een passieve ETF.
Dit en duur! Gewoon 20x zo duur als de VTI. Passieve fondsen winnen meestal van actieve fondsen.

[ Voor 17% gewijzigd door Zenix op 06-11-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:41
Kixpo schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 22:40:
Iemand nog een mening over HTUS ( Hull Tactical ETF)? Meer info http://www.hulltacticalfunds.com/fund-summary.aspx

Wat ik interessant vind Is dat het ook short kan gaan op de S&P500, waardoor je ook bij een beursdaling nog positief rendement kan halen. Aan te schaffen via Binck.
Klinkt interessant. Maar wat doen ze nu eigenlijk? Ze kopen/verkopen S&P ETF's met het doel winst te halen, via een een kwantitatief model. Er is verder geen of nauwelijks informatie aanwezig. Zelfs de 'holdings' pagina is verdacht leeg?
Tsurany schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:03:
Leuk, maar het fonds bestaat pas sinds 24 juni. Dat zegt dus in z'n geheel niets.
Zenix schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:20:
[...]

Dit en duur! Gewoon 20x zo duur als de VTI. Passieve fondsen winnen meestal van actieve fondsen.
Dat weten we nou wel. Dat het duurder is, is logisch, dit is een actief fonds. Zou je gewoon niet moeten vergelijken met een passief fonds.

Als je zoekt naar een goed actief fonds, kan je wel zeggen dat een passief fonds meestal beter is maar daar hebben we niets aan natuurlijk.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Naast Binck en DeGiro laatst ook maar eens een Lynx rekening geopend, maar hun handelssoftware valt me echt vies tegen. Erg onoverzichtelijk. De website is verre van ideaal, en de installatie software lijkt uit het jaar 1900 te komen... ligt dat nou aan mij dat ik dit niet prettig vind werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Hear hear. Today's is net zoals Lynx.

Komt vermoedelijk door de onderliggende IB software, welke ook behoorlijk gaar is. Ik weet niet hoe het bij Lynx werkt, maar bij Today's moet je, om een voorbeeld te noemen, geld overmaken naar Duitsland middels een internationale BIC transfer, en dan moet je ook nog eens op een andere site inloggen (niet Today's) om het aan te melden. En als je een positie in dollars wilt openen moet je eerst euro's shorten. Lekker toegankelijk, not. Knullig tot en met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dat klinkt precies hetzelfde als Lynx... ik wilde net m'n email adres veranderen (default staat ie op de klantendesk van Lynx???) gaat niet, moet ik helpdesk Lynx over bellen. Wachtwoord wijzigen idem. En geld inderdaad via Duitsland storten. Dat gaat hem dus niet worden... het enige voordeel van die software is dat ik de implied volatility vd opties makkelijk kan aflezen, maar mijn eigen excel sheet rekent die ook uit op basis vd optie premie. Mijn excel sheet is echter niet realtime 20 minuten vertraagd geautomatiseerd.

Ik blijf nog wel even bij de simpele web interface van DeGiro, of misschien moet ik Binck Active maar eens proberen voor het schrijven van cash covered puts. Daar staat m'n cash veiliger dan bij DeGiro. Weet iemand of die service fee ook voor cash aanhouden geldt, of is dat puur aandelen? Al zit ik dan wel weer met die TOM ipv gewoon op Euronext.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
pirke schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 00:22:
Naast Binck en DeGiro laatst ook maar eens een Lynx rekening geopend, maar hun handelssoftware valt me echt vies tegen. Erg onoverzichtelijk. De website is verre van ideaal, en de installatie software lijkt uit het jaar 1900 te komen... ligt dat nou aan mij dat ik dit niet prettig vind werken?
De software van IB/Lynx heeft een flinke leercurve. Ik was eerst ook niet zo enthousiast, maar heb het nu sinds juni en begin de kracht er echt van in te zien. Daarbij heeft het gratis transactietegoed ook nog eens goed geholpen (nu nog wachten op de gratis iPad :P).

De website is van hetzelfde laken en pak. Eerst verzucht je waarom het allemaal zo moet en gaandeweg realiseer je je dat het toch eigenlijk wel heel erg handig is dat je tig verschillende rapporten kunt laten genereren naar je eigen wens. Probeer bij Alex/Binck/DeGiro maar eens een totaal overzicht te krijgen van al je transacties het afgelopen jaar met alle kosten, dividenden, etc.

Dat het er niet uitziet, tja.
Config schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 00:42:
Hear hear. Today's is net zoals Lynx.

Komt vermoedelijk door de onderliggende IB software, welke ook behoorlijk gaar is. Ik weet niet hoe het bij Lynx werkt, maar bij Today's moet je, om een voorbeeld te noemen, geld overmaken naar Duitsland middels een internationale BIC transfer, en dan moet je ook nog eens op een andere site inloggen (niet Today's) om het aan te melden. En als je een positie in dollars wilt openen moet je eerst euro's shorten. Lekker toegankelijk, not. Knullig tot en met.
Wat is het probleem van iets naar Duitsland overmaken? Het aanmelden is afaik alleen om de verwerking te bespoedigen. Eindresultaat is dat het geld binnen een dag en gratis op je rekening staat.

Persoonlijk vind ik de valuta leveling wel prettig, maar afaik kun je ook een losse FOREX transactie gebruiken als je dat wilt.
pirke schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 02:23:
Dat klinkt precies hetzelfde als Lynx... ik wilde net m'n email adres veranderen (default staat ie op de klantendesk van Lynx???) gaat niet, moet ik helpdesk Lynx over bellen.
Agree. Bij mij was het nog waziger omdat ik ook nog een halve aanmelding voor IB zelf had lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Iemand die ik ken had problemen met Binck omdat deze persoon geen Nederlands sprak indertijd, en dat moest blijkbaar (thanks Binck :w). Die heb ik toen maar Today's aangeraden (DeGiro was toen nog pas net begonnen), en ik beleg toch al zo'n 15 jaar maar ook ik begreep niks van die software en had slechte ervaringen met die club als geheel:

* Geld overmaken naar Duitsland naar een totaal onbekende firma. Dat is voor sommige mensen enorm verdacht.
* Een van de stomste dingen is dan dat je het geld vervolgens moet aanmelden bij Today's, why the fok moet je ze vertellen dat je geld hebt opgestuurd, zit daar nog mens tussen ofzo anno 2015 :?
* Geld overmaken moet op een site van IB, met aparte login en een security token.
* Het aanvragen van zo'n security token (gewoon een ouderwets TAN code lijstje op papier zoals bij de Postbank) is *zeer* omslachtig, onduidelijk. Duurt ook weken want komt uit USA van IB.
* Today's voegt te weinig toe voor Nederlandse beleggers. iDeal niet ondersteunen is een groot gemis. DeGiro kan geld overboeken in 5 minuten.
* Today's heeft amper Nederlandstalige handleidingen, ze verwijzen naar IB. En dat zijn boekwerken.
* Er zijn 2 keuzes qua software: simple en complex. Complex is de IB software, voor handelaren. Zeer complex en tijdrovend, nee dat sluit niet aan bij een beginnende belegger. Dan maar de simpele software, maar die ondersteunt dus geen stortingen, de overzichten zijn onoverzichtelijk, etc. De complexe software kan vast heel veel, maar dat is meer voor handelaren IMO.

Vergelijk dit even met DeGiro of ING waar je binnen 10 minuten in vriendelijke software zit, mét je geld via iDeal of interne ING transfer.

Gadverdamme ik kan me er nog steeds zo over verbazen. Walgelijk.

Kijk anders even dit soort video's, die de interface laten zien:
YouTube: Inleggen order opties
YouTube: Standaardindeling toevoegen

[ Voor 31% gewijzigd door Config op 07-11-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Het lijkt wel een acces/excel visual basic knutselprojectje voor Windows 3.11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Lynx/today's/IB is gewoon voor de echte handelaren en professionals. Het Is een ingewikkeld programma, maar biedt 30X meer mogelijkheden dan DeGiro of ing.

ING en DeGiro zijn voor huis tuin en keuken beleggers.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

evleerdam schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 00:00:
[...]

Dat weten we nou wel. Dat het duurder is, is logisch, dit is een actief fonds. Zou je gewoon niet moeten vergelijken met een passief fonds.

Als je zoekt naar een goed actief fonds, kan je wel zeggen dat een passief fonds meestal beter is maar daar hebben we niets aan natuurlijk.
Dat weten we nou wel? Niemand had het nog genoemd hoor? Graag een wat positievere toon :? Ik vind het namelijk belangrijk om te benadrukken, omdat het honderden euro's kost op de langere termijn.

Ik vind dat passieve fondsen wel goed vergelijken kunnen worden met actieve fondsen er zijn namelijk ook veel actieve fondsen die een gewone index proberen te volgen. En daar zijn er inderdaad ook een paar bij die de index hebben verslaan over de langere termijn.

De Hull ETF maakt gebruik van leverage of inverse ETF's, maar dat is ook niet echt verstandig. Als de fondsbeheerder een foutje maakt met 3x leverage of 3x Inverse ETF dan kan het gelukkig maar met 60% van de ETF mis gaan. En leverage of inverse ETF's hebben moeite om hun index te volgen over een termijn langer dan een dag, waardoor er ook afwijkingen kunnen onstaan. Daarnaast zit er voor 40% in zeer korte termijn bonds, dat zal wel worden gebruikt om de foute keuzes te maskeren, want daar zit geen rendement in. Kortom deze ETF lijkt mij niet echt geschikt voor de gemiddelde ETF of fonds investeerder. En zoals jezelf ook al aangeeft is het fonds niet bepaald transparant. Ik zou er dus zeker niet in investeren.

En je hoeft ook niks te hebben aan mijn mening dat passieve fondsen meestal beter zijn dan de actieve fondsen. Maar dat betekend niet dat andere daar niks aan hebben, want niet iedereen heeft er zoveel verstand van. Het gaat erom dat een belegger nadenkt waarom hij een actief of passief fonds/ETF zou kiezen en niet zomaar een keuze maakt. Hetzelfde geld trouwens bij smart bèta tegenover market-capitalization weighted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
evleerdam schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:17:
Lynx/today's/IB is gewoon voor de echte handelaren en professionals. Het Is een ingewikkeld programma, maar biedt 30X meer mogelijkheden dan DeGiro of ing.

Ben ik het toch niet mee eens. Ondanks dat ik weinig transacties uitvoer vind ik IB/Lynx een verademing qua kosten (Alex/Binck), overzicht/rapportages (Alex/Binck/Degiro) en betrouwbaarheid (DeGiro). Daar staat tegenover de gebruiksvriendelijkheid/leercurve van de user interface.

Met de trader software hoef ik niet veel meer te doen dan op de portfolio tab een fonds in te voeren om daarna een transactie in te voeren. Even valuta af en toe balanseren in de account view en klaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 07-11-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 02:49
Toen ik begon met beleggen ben ik direct bij IB gegaan puur vanwege de kosten, en ik vond het in ieder geval niet bijzonder lastig. Heb ondertussen ook accounts bij de meeste andere brokers zoals Binck, DeGiro, TD Ameritrade etc etc en hoewel de interface er daar een stuk vriendelijker uitziet voor de beginnende belegger voel ik me ook altijd super beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
evleerdam schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:17:

Prima. Mensen worden dan misleid, want de commercials zijn voor een breed publiek, het product niet.

Plus: huis-tuin-keuken is een onjuiste term.

En, ik zie nu:
Today’s heeft de afgelopen tijd niet stil gezeten en we hebben ervoor gekozen al onze kracht te benutten en ons te focussen op één platform: Today’s Pro. Wij vinden het zeer spijtig je te moeten mededelen dat ons Comfort handelsplatform daarom per 1 december 2015 niet meer te gebruiken is. Op deze pagina vind je alle belangrijke informatie hier over.
OMG die simpele software gaat er dus uit. Mesjogge.

[ Voor 3% gewijzigd door Config op 07-11-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Je kan gewoon de webtrader van IB of de mobiele app blijven gebruiken als je de desktopapplicatie te ingewikkeld vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Nah, te laat voor mij. DeGiro is een beter idee, of Binck nu het taalprobleem steeds kleiner wordt. Maar thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik heb sinds kort ook een Lynx rekening, omdat ik hier (en elders) te veel dubieuze zaken heb gelezen met betrekking tot De Giro. Ik vindt de software ook een drama. Voor iemand als ik, die gewoon wat eenvoudige passieve ETFs wil kopen en voor de rest weinig "er aan doen" is de software veel te complex. Ik denk dat Lynx hier een markt laat liggen, want ik vermoed dat veel gebruikers zouden afhaken op deze software.

Ik heb VXUS en VTI gekocht op Lynx, maar blijkbaar dus met geleend geld o.i.d. (vanwege koersbescherming?). Het is me onduidelijk hoe ik dollars aanschaf.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
Waarschijnlijk moet je dan eerst euro's verkopen (short gaan).

Google zegt dit: https://www.lynx.nl/vragen/handelen-buitenlandse-effecten/

Onbegrijpelijk dat het niet automatisch kan, zo gaat het bij Binck en DeGiro wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Bij Binck gaat het toch ook niet automatisch? Bij DeGiro kan het idd wel, maar dan betaal je al wel snel meer dan wanneer je het daar handmatig doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Bij Binck word thet gepresenteerd als 2 rekeningen, waartussen je kunt overboeken. Subtiel wellicht, maar veel beter imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bij Binck heb je wel weer valutadagen waardoor je mogelijk met debetrente zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Zenix schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:26:
[...]

Dat weten we nou wel? Niemand had het nog genoemd hoor? Graag een wat positievere toon :? Ik vind het namelijk belangrijk om te benadrukken, omdat het honderden euro's kost op de langere termijn.

Ik vind dat passieve fondsen wel goed vergelijken kunnen worden met actieve fondsen er zijn namelijk ook veel actieve fondsen die een gewone index proberen te volgen. En daar zijn er inderdaad ook een paar bij die de index hebben verslaan over de langere termijn.

De Hull ETF maakt gebruik van leverage of inverse ETF's, maar dat is ook niet echt verstandig. Als de fondsbeheerder een foutje maakt met 3x leverage of 3x Inverse ETF dan kan het gelukkig maar met 60% van de ETF mis gaan. En leverage of inverse ETF's hebben moeite om hun index te volgen over een termijn langer dan een dag, waardoor er ook afwijkingen kunnen onstaan. Daarnaast zit er voor 40% in zeer korte termijn bonds, dat zal wel worden gebruikt om de foute keuzes te maskeren, want daar zit geen rendement in. Kortom deze ETF lijkt mij niet echt geschikt voor de gemiddelde ETF of fonds investeerder. En zoals jezelf ook al aangeeft is het fonds niet bepaald transparant. Ik zou er dus zeker niet in investeren.

En je hoeft ook niks te hebben aan mijn mening dat passieve fondsen meestal beter zijn dan de actieve fondsen. Maar dat betekend niet dat andere daar niks aan hebben, want niet iedereen heeft er zoveel verstand van. Het gaat erom dat een belegger nadenkt waarom hij een actief of passief fonds/ETF zou kiezen en niet zomaar een keuze maakt. Hetzelfde geld trouwens bij smart bèta tegenover market-capitalization weighted.
Mijn excuses voor mijn negatieve toon. Maar als je de afgelopen 20 pagina's terug leest zie je de discussie over kosten in ETF's elke keer terug komen. Als er dan iemand een keer iets vraagt over een actief fonds, zeggen meteen meerdere mensen dat het duur is. Maar goed, dat is dus wat mij betreft al vaak genoeg besproken.

Precies zoals je zegt, het gaat erom dat een belegger nadenkt waar hij in stapt. Kosten zijn maar 1 aspect. Wellicht heeft het hogere kosten, maar biedt het bescherming in dalende markten? Daardoor kan je volatiliteit afnemen. Ja, uiteraard misschien een lager rendement, maar wel beter slapen 's nachts.
Een beetje bescherming tegen je passieve ETF portfolio is zo gek nog niet, mag best wel wat kosten. Dus dan bedoel ik zelfs nog naast je spaarrekening of obligaties. Een market neutral fonds kan best wel wat toevoegen.

Overigens ben ik het met je eens dat er veel te weinig over dit fonds bekend is om er maar ook iets zinnigs over te zeggen.
MacWolf schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 15:45:
Ik heb sinds kort ook een Lynx rekening, omdat ik hier (en elders) te veel dubieuze zaken heb gelezen met betrekking tot De Giro. Ik vindt de software ook een drama. Voor iemand als ik, die gewoon wat eenvoudige passieve ETFs wil kopen en voor de rest weinig "er aan doen" is de software veel te complex. Ik denk dat Lynx hier een markt laat liggen, want ik vermoed dat veel gebruikers zouden afhaken op deze software.

Ik heb VXUS en VTI gekocht op Lynx, maar blijkbaar dus met geleend geld o.i.d. (vanwege koersbescherming?). Het is me onduidelijk hoe ik dollars aanschaf.
Dit is precies wat ik bedoel, voor de huis-tuin en keuken belegger (wat is er mis met deze term?) is het best een ingewikkeld platform. Je zal inderdaad handmatig dollars moeten aanschaffen.
Config schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 15:52:
Waarschijnlijk moet je dan eerst euro's verkopen (short gaan).

Google zegt dit: https://www.lynx.nl/vragen/handelen-buitenlandse-effecten/

Onbegrijpelijk dat het niet automatisch kan, zo gaat het bij Binck en DeGiro wel.
Ik werk in de industrie en een instructie om aandelen te kopen moet bij ons net zo netjes afgetekend worden als de instructie om dollars/euro's te kopen. Je zou mijn klanten (hedge funds) eens moeten horen als ik valuta ga kopen voor ze, als ze zelf de instructie niet hebben gegeven. Een instructie om aandelen te kopen in een andere valuta geeft mij niet het recht om ook die valuta te kopen. Tenzij je er wellicht afspraken over maakt natuurlijk. Maar dat geeft je weinig flexibiliteit als belegger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
evleerdam schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:11:Ik werk in de industrie en een instructie om aandelen te kopen moet bij ons net zo netjes afgetekend worden als de instructie om dollars/euro's te kopen. Je zou mijn klanten (hedge funds) eens moeten horen als ik valuta ga kopen voor ze, als ze zelf de instructie niet hebben gegeven. Een instructie om aandelen te kopen in een andere valuta geeft mij niet het recht om ook die valuta te kopen. Tenzij je er wellicht afspraken over maakt natuurlijk. Maar dat geeft je weinig flexibiliteit als belegger.
Prima, dan zal IB vast en zeker gebaseerd zijn op deze industriestandaard.

Ik blijf vinden dat dit soort service beneden peil is voor 'huis tuin keuken' beleggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evleerdam schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:11:
Ik werk in de industrie en een instructie om aandelen te kopen moet bij ons net zo netjes afgetekend worden als de instructie om dollars/euro's te kopen. Je zou mijn klanten (hedge funds) eens moeten horen als ik valuta ga kopen voor ze, als ze zelf de instructie niet hebben gegeven. Een instructie om aandelen te kopen in een andere valuta geeft mij niet het recht om ook die valuta te kopen. Tenzij je er wellicht afspraken over maakt natuurlijk. Maar dat geeft je weinig flexibiliteit als belegger.
Appels met peren vergelijken. Als professional moet zo'n administratieve desk zeker geen valuta voor mij gaan handelen. We doen ons eigen portfolio management wel. Dank u.

Particulieren mogen wel iets duidelijker meekrijgen bij IB dat valuta transacties niet automatisch plaatsvinden. Het geinig is trouwens als je Amerikaanse aandelen koopt zonder valuta switch, je automatich gehedged zit voor valuta..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:39

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:21:
[...]

Appels met peren vergelijken. Als professional moet zo'n administratieve desk zeker geen valuta voor mij gaan handelen. We doen ons eigen portfolio management wel. Dank u.

Particulieren mogen wel iets duidelijker meekrijgen bij IB dat valuta transacties niet automatisch plaatsvinden. Het geinig is trouwens als je Amerikaanse aandelen koopt zonder valuta switch, je automatich gehedged zit voor valuta..
Maar hoe loopt dat dan? Je staat dan in de min in die valuta net zoals bij Binck of?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Volgens mij heb ik net de optie gevonden om niet negatief te staan, maar het antwoord bevestigt config op alle punten :+

Je kunt bij IB een regel EUR.USD aanmaken (andersom niet). Je kunt dan euros met dollars kopen door 'buy' en dollars met euros kopen door 'sell'. Als je dat probeert dan krijg je nog wel even een extra scherm of je een 'currency conversion' of een 'FX trade' wilt plegen. De help entry wijst niet direct naar het juiste dus ik gok dat je 'currency conversion' wilt kiezen :+

Afaik kun je ook de bedragen aanpassen als je in account view 'close currency balance' kiest wat een makkelijker manier zou kunnen zijn om niet eerst te shorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:21:
[...]

Het geinig is trouwens als je Amerikaanse aandelen koopt zonder valuta switch, je automatich gehedged zit voor valuta..
Let wel op dat je gewoon rente betaalt over je negatieve usd saldo, die hedge kost je zo'n 50% van je dividend inkomsten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
als je een positief euro saldo er tegenover zet dan krijg je daar ook rente over.

Helaas is dat minder dan wat je moet betalen, anders was het leuk hedgen geweest natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
DanTm schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:08:
als je een positief euro saldo er tegenover zet dan krijg je daar ook rente over.

Helaas is dat minder dan wat je moet betalen, anders was het leuk hedgen geweest natuurlijk.
Plus dat je het geld dat je er tegenover zet niet belegt.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pirke schreef op maandag 09 november 2015 @ 13:37:
[...]

Let wel op dat je gewoon rente betaalt over je negatieve usd saldo, die hedge kost je zo'n 50% van je dividend inkomsten...
Short USD kost je inderdaad 1.62% rente per jaar. Maar via een optie constructie kan je daar makkelijk onderuit. En dat is weer nét te hoog gegrepen voor de gemiddelde belegger.
DanTm schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:08:

Helaas. Je krijgt geen rente. Sterker nog, bij grote bedragen in CHF moet je zelfs rente betalen.
icecreamfarmer schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:47:
[...]

Maar hoe loopt dat dan? Je staat dan in de min in die valuta net zoals bij Binck of?
Ja. Long euro, short dollar. Inclusief de rentes die daar bij horen.

Die box dus.
Dat doe je namelijk zo. Je verkoopt de "box" op S&P 500 opties, de SPX. Dat betekent dat je een diep itm call en diep itm put verkoopt, en de otm call en put er bij koopt. Dan loop je geen enkel risico. Ontvang je wel tijdelijk geld (in USD). Zo leen je feitelijk tegen scherp tarief.

Bijvoorbeeld de 1500-2500 box.
  • Verkoop 1500 call DEC
  • Verkoop 2500 put DEC
  • Koop 1500 put DEC
  • Koop 2500 call DEC
Dit allemaal in één combinatie order. Gaat ongeveer op $999.65. Wordt uiteindeljk $1000 waard. Keer 100, dus gaat om $100k. Levert je dus cash op, en hierdoor kun je de rente vermijden die je anders zou moeten betalen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2015 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:42:
[...]

Short USD kost je inderdaad 1.62% rente per jaar. Maar via een optie constructie kan je daar makkelijk onderuit. En dat is weer nét te hoog gegrepen voor de gemiddelde belegger.

[...]

Helaas. Je krijgt geen rente. Sterker nog, bij grote bedragen in CHF moet je zelfs rente betalen.

[...]

Ja. Long euro, short dollar. Inclusief de rentes die daar bij horen.

Die box dus.
Dat doe je namelijk zo. Je verkoopt de "box" op S&P 500 opties, de SPX. Dat betekent dat je een diep itm call en diep itm put verkoopt, en de otm call en put er bij koopt. Dan loop je geen enkel risico. Ontvang je wel tijdelijk geld (in USD). Zo leen je feitelijk tegen scherp tarief.

Bijvoorbeeld de 1500-2500 box.
  • Verkoop 1500 call DEC
  • Verkoop 2500 put DEC
  • Koop 1500 put DEC
  • Koop 2500 call DEC
Dit allemaal in één combinatie order. Gaat ongeveer op $999.65. Wordt uiteindeljk $1000 waard. Keer 100, dus gaat om $100k. Levert je dus cash op, en hierdoor kun je de rente vermijden die je anders zou moeten betalen.
Maar ze bieden ook een optie om het zonder ingewikkelde optie structuren te regelen?
Op Binck boek ik het namelijk gewoon over naar mijn $ rekening en hoef ik niet tegelijkertijd 4 opties aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Je kan bij IB ook gewoon dollars kopen, maar dan zit je niet gehedged meer tegen veranderingen in de dollar koers. Dat ben je ook niet bij Binck als je daar dollars koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
icecreamfarmer schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:02:
Op Binck boek ik het namelijk gewoon over naar mijn $ rekening en hoef ik niet tegelijkertijd 4 opties aan te kopen.
Dat kan bij elk broker, ook IB. Of je closed je valuta balance direct na aankoop (dan zit je heel even short dollars). Of je doet een handmatige aankoop van dollars vooraf (ik heb eerder hiervoor een mogelijkheid beschreven; zelf niet uitgeprobeerd).

Het verhaal hierboven gaat om juist goedkoop short dollars te zitten (om de rente opslag van de broker te vermijden).

Naar mijn mening moet je als lange termijnbelegger je gewoon niet teveel aantrekken van valutaschommelingen. Je hebt toch geen flauw idee hoe het zich zal ontwikkelen en er zitten intrinsiek dempende effecten in het system.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 10-11-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:22:
[...]

Dat kan bij elk broker, ook IB. Of je closed je valuta balance direct na aankoop (dan zit je heel even short dollars). Of je doet een handmatige aankoop van dollars vooraf (ik heb eerder hiervoor een mogelijkheid beschreven; zelf niet uitgeprobeerd).

Het verhaal hierboven gaat om juist goedkoop short dollars te zitten (om de rente opslag van de broker te vermijden).

Naar mijn mening moet je als lange termijnbelegger je gewoon niet teveel aantrekken van valutaschommelingen. Je hebt toch geen flauw idee hoe het zich zal ontwikkelen en er zitten intrinsiek dempende effecten in het system.
Precies. Wilde het optie verhaal achter een uitklap venster verstoppen maar kon het niet vinden.

Ook akkoord dat je weinig moet aantrekken van valuta schommelingen. Ik heb nu zelf een klein beetje afgedekt. Grootste deel nog gewoon in dollar exposure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Zolang je met geleend geld belegd loop je wel degelijk extra risico, of dat nu door een negatief saldo is of door een optie constructie. Als de belegging het slecht doet en als de dollar meer waard wordt moet je extra euro's gaan bijleggen om de lening terug te betalen. Als je 10k euro belegt kun je zomaar met 12k euro schuld achter blijven als je dollar aandelen niks meer waard zijn terwijl de dollar wel 20% gestegen is.

Dat je geen valuta risico loopt is dus onzin.

[ Voor 35% gewijzigd door pirke op 10-11-2015 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Iemand anders geinteresseerd voor de ABN beursgang?

Wat ik me afvraag: de prijs per aandeel zal ergens tussen de 16 en 20 euro zitten. Dat is nogal een groot verschil: de hoogste indicatie is 25% meer dan de laagste indicatie. Wie bepaalt hoe welke prijs het uiteindelijke wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
De vraag van de institutionele beleggers. Als er niet genoeg zijn die zeggen we kopen die aandelen op 20 euro dan kijken ze of er genoeg vraag is als het een stapje minder is etc net zo lang tot ze de 20% van de ABN Amro aandelen kunnen verkopen.

En ja, ik heb me ingeschreven voor wat stukjes ABN Amro. als particulier krijg je voorrang voor je eerste 250 stukken, dus dat is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:06
Hier een stukje over prijsbepaling aan de hand van een voorbeeld. Geeft een redelijke indicatie van het proces. http://www.forbes.com/sit...ow-does-ipo-pricing-work/

Dat voor de prijsgeving een brede band wordt aangehouden is gebruikelijk. De IPO van Flow Traders had bv een band van 29 to 37 euro. Daar was het aantal aandelen wel weer een stuk lager. In waarde lag de band bij Flow tussen 542mio en 691mio. Bij ABN is de band tussen 3.45mld tot 4.32mld. Repsectievelijk dus 27,5% en 25,2% verschil tussen de onder -en bovengrens. Dit is overigens even grof berekend inclusief de extra toewijzingen.

ABN AMRO heeft aangegeven een dividendaandeel te willen worden. Dit is iets waar institutionele beleggers dol op zijn, dus het is niet vreemd dat de inschrijving inmiddels zo goed als vol is. Zelf heb ik gisteren ook ingeschreven, maar niet zozeer voor de lange termijn. (dat hoop ik althans :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Zouden jullie misschien een toelichting willen geven waarom jullie in ABN willen stappen? Wat ik zo lees is dat de ABN veel slechter is gefinancierd dan bv de ING.*

* (dat is hetgeen wat ik lees, ik heb zelf de ballen verstand van ratio's of bankenaandelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hielko schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:45:
En ja, ik heb me ingeschreven voor wat stukjes ABN Amro. als particulier krijg je voorrang voor je eerste 250 stukken, dus dat is mooi.
Hoe past dat in je value aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Mijn redenatie is dat ABN AMRO nu 20% naar de beurs brengt (23% als je de extra toewijzing mee neemt).
De staat wil van die toko af en de beursgang mag niet falen, anders raken ze de overige 80% later moeilijk kwijt. De solvabiliteit is wat minder florissant bij ABN inderdaad, dat is wel een puntje. Echter, de prijs ligt ergens rond de 8-10 keer de winst, wat erg aantrekkelijk is. (ING doet nu circa 12-13 keer de winst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Rukapul schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:22:
[...]

Hoe past dat in je value aanpak?
Ik ben niet van plan om het aandeel langer dan een dag vast te houden. Noem het intelligent speculation :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
foei :+

Natuurlijk is dit geen WorldOnline, maar er staat me iets tegen om nu ineens op gevoel en wat globale statistieken een aandeel te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Why Indexing Beats Stock-Picking
http://www.bloombergview....exing-beats-stock-picking

en het zijn niet alleen de kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Ik heb geen goed gevoel bij ABN. De laatste tijd iets teveel artikeltjes over boetes en ander gedoe. Of het nou de Euribor hypotheek renteopslag is, of de derivaten miljoenenboete.
Zijn kleine bedragjes voor een bank, alleen als er nu zoveel gevonden wordt, vraag ik me af wat er dan nog meer mis is.

Speculatief misschien interessant, maar lange termijn kijk ik het even lekker aan.

edit: Zie dat er geen transactiekosten zitten bij de eerste koop, dat maakt het plaatje wel iets anders voor een klein gokje. Elke cent stijging is gelijk winst. Misschien dat ik er een 25-50 aanvraag, gewoon om eens aan te kijken wat er gebeurt. Korte termijn staan de tekenen wel goed namelijk (lage prijs voor succes voor toekomstige uitgiftes, stijgende dividend laatste jaren) om 'greater fools' te lokken, lange termijn niet (kosten y-o-y stijgen sneller dan inkomsten, evenals RoE gerommel om de beursgang cijfers mooier te doen lijken, nooit een goed teken).
Morgen maar eens kijken of mijn eigen bankbalans een gokje ziet zitten.

[ Voor 50% gewijzigd door Xanaroth op 11-11-2015 23:30 ]

Verwijderd

Xanaroth schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:11:
Ik heb geen goed gevoel bij ABN. De laatste tijd iets teveel artikeltjes over boetes en ander gedoe. Of het nou de Euribor hypotheek renteopslag is, of de derivaten miljoenenboete.
Zijn kleine bedragjes voor een bank, alleen als er nu zoveel gevonden wordt, vraag ik me af wat er dan nog meer mis is.

Speculatief misschien interessant, maar lange termijn kijk ik het even lekker aan.

edit: Zie dat er geen transactiekosten zitten bij de eerste koop, dat maakt het plaatje wel iets anders voor een klein gokje. Elke cent stijging is gelijk winst. Misschien dat ik er een 25-50 aanvraag, gewoon om eens aan te kijken wat er gebeurt. Korte termijn staan de tekenen wel goed namelijk (lage prijs voor succes voor toekomstige uitgiftes, stijgende dividend laatste jaren) om 'greater fools' te lokken, lange termijn niet (kosten y-o-y stijgen sneller dan inkomsten, evenals RoE gerommel om de beursgang cijfers mooier te doen lijken, nooit een goed teken).
Morgen maar eens kijken of mijn eigen bankbalans een gokje ziet zitten.
IPO is altijd gratis. Maar verkoop natuurlijk niet. En 25 aandelen, waarom zou je daaraan willen beginnen?

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Ik vind het aandeel overgewaardeerd,

Er liggen gegarandeerd nog lijken in de kast bij de ABN,
Er zit geen/nauwelijks groei potentie in,
De rol van cashcow, die het zichzelf toebedeeld, wordt bedreigd door de stjgende kosten.
De cijfers zijn teveel opgeschoond.

Mijn 2 cents

• Orbit Jupiter
Ik durf het ook niet aan met de boys van ABN.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Ik heb me ingeschreven voor een klein aantal aandelen ABN. De hype is zo groot en ik verwacht een spike in de koers de eerste dag. Die €2,- kosten bij verkoop...

Lange termijn is de visie van BTU_Natas denk ik wel correct, snel verkopen dus.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Rukapul
Kreeg vandaag nog een mail van DeGiro over de emissie van ABN AMRO:
U kunt zich voor de emissie van ABN AMRO tot woensdag 18 november 2015 14:00 uur aanmelden, dan wel het verzoek indienen om uw inschrijving in te trekken of aan te passen. Dit alles kunt u doen door een e-mail te sturen naar ca@degiro.nl. Gelieve in de e-mail duidelijk aangeven voor hoeveel stukken u zich wenst in te schrijven.
WTF. De zogenaamd meest geautomatiseerde broker van NL regelt een emissie per email 8)7

Binck heeft gewoon een hele simpele webinterface.
Lynx biedt in zijn geheel geen mogelijkheid tot inschrijving voor een IPO.

• DJTimo
Die mail kreeg ik gisteren en zelfs dat vond ik al rijkelijk laat. Ik had me de dag daarvoor via Binck reeds ingeschreven, dat kostte niet meer dan 20 seconden. Het aantal IPO's is denk ik te laag voor DEGIRO om daar prio aan te geven en het in de webinterface in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:25
Een vraag aan de mensen die een dividend strategie aanhouden. Waarom kies je voor het kopen van losse aandelen van het bedrijf direct, in plaats van een (dividend) ETF tracker? Het laatste lijkt me minder tijd kosten om te onderhouden.

Iemand die dit kan toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Emperor_ schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 09:17:
Een vraag aan de mensen die een dividend strategie aanhouden. Waarom kies je voor het kopen van losse aandelen van het bedrijf direct, in plaats van een (dividend) ETF tracker? Het laatste lijkt me minder tijd kosten om te onderhouden.

Iemand die dit kan toelichten?
Exact wat je zegt - juist vanwege de dividendstrategie ga je richting losse aandelen. Het kent namelijk geen goede ETF producten. Neem de AEX ETF bijvoorbeeld. Levert je iets van 2,2% op jaarbasis aan dividend uiterkingen.

Pak je echter er een paar specifieke dividend bedrijven uit de AEX als Shell (~6% dividend), Philips en Unilever (~3%), Ahold en HAL Trust (~2,5%) kun je vrij makkelijk >3% krijgen op jaarbasis. Doordat ETF producten ook niet-dividend aandelen meenemen, wat de uitkering behoorlijk omlaag trekt, is die voor een dividend focus eigenlijk oninteressant.

Zo zit ik nu op >3,2% op jaarbasis op basis van werkelijk ontvangen dividend (dus met de dividendbelasting meegenomen). Dat deel krijg ik straks nog terug bij de belastingaangifte met verrekening tegen de VRH, en is mijn verwachting dat het effectief >3,7% wordt.
Dus 2,2% ETF, of >3,7% zelf doen. Ik kies dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Maar zijn er niet ETF's die alleen dividend aandelen oppikt? Denk dat Emperor_ dat zich afvraagt. Dan hoef je zelf geen tijd te stoppen in onderzoeken + stockpicken plus de kosten zijn waarschijnlijk een stuk lager dan zelf handmatig aandelen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Robkazoe schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:35:
Maar zijn er niet ETF's die alleen dividend aandelen oppikt? Denk dat Emperor_ dat zich afvraagt. Dan hoef je zelf geen tijd te stoppen in onderzoeken + stockpicken plus de kosten zijn waarschijnlijk een stuk lager dan zelf handmatig aandelen kopen.
Die bestaan voor de US markt wel. Voor de europese markt amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Robkazoe schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:35:
Zeker, in de US. Alleen zit daar vaak wel een 1-2% TER bij in plaats van een 0,x% TER waar je naar zoekt. Samen met dat de uitkering in US$ gedeclareerd wordt en dus sterker zal schommelen met wisselkoers effecten.

Dus je krijgt nu een leuk hoog rendement, welke richting de toekomst echter een stuk minder betrouwbaar is. Door de TER zou je zelfs een negatief jaar kunnen hebben, dat je meer betaald dan dat je eruit krijgt. Risk/Reward ;)

Dividend investing is juist dat je een betrouwbare instroom wilt hebben, en de hoge dividend ETF's die voldoende rendement bieden voldoen dan eigenlijk niet aan het profiel welke juist onvoorspelbaar en risicovol is.

[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 13-11-2015 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanaroth schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:26:
[...]

Zeker, in de US. Alleen zit daar vaak wel een 1-2% TER bij in plaats van een 0,x% TER waar je naar zoekt. Samen met dat de uitkering in US$ gedeclareerd wordt en dus sterker zal schommelen met wisselkoers effecten.

Dus je krijgt nu een leuk hoog rendement, welke richting de toekomst echter een stuk minder betrouwbaar is. Door de TER zou je zelfs een negatief jaar kunnen hebben, dat je meer betaald dan dat je eruit krijgt. Risk/Reward ;)

Dividend investing is juist dat je een betrouwbare instroom wilt hebben, en de hoge dividend ETF's die voldoende rendement bieden voldoen dan eigenlijk niet aan het profiel welke juist onvoorspelbaar en risicovol is.
Leuk, tot je een Alcoa, Ahold of Delta Lloyd in je portefeuille hebt. Kan je jarenlang lekker dividendjes knippen, maar tegen een plotselinge koersval gecombineerd met opschorten van dividend kan je niet op. Foetsie is je rendement.

Dat risico heb je niet met een gespreide ETF,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:18:
[...]

Leuk, tot je een Alcoa, Ahold of Delta Lloyd in je portefeuille hebt. Kan je jarenlang lekker dividendjes knippen, maar tegen een plotselinge koersval gecombineerd met opschorten van dividend kan je niet op. Foetsie is je rendement.

Dat is ook mijn gevoel met dividend. Bedrijven zullen te lang vasthouden om een (groeiend) dividend uit te keren waardoor de financiele positie kan verzwakken. Bij een tegenwind moeten ze dan het dividend schrappen wat dan een dubbel effect heeft, want een groot deel dividend beleggers stapt dan uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

non argumenten, als je een deugdelijke spreiding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Geen non-argument. Er wordt verondersteld vaak (in iedergeval, dat idee krijg ik) dat dividend aandelen veilig zijn omdat de koers je minder uitmaakt, en daar geloof ik niet in.

Een bedrijf dat dividend uitkeert betaald dus een gedeelte van de winst aan de aandeelhouders.
Een bedrijf dat dit niet doet investeerd datzelfde bedrag in zichzelf, waardoor de aandelen evenveel meer waard worden.

Welke keuze een bedrijf maakt zal flink afhangen van hoe het gaat en of ze meer willen investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTU_Natas schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:40:
non argumenten, als je een deugdelijke spreiding hebt.
Dividend is een sigaar uit eigen doos, maar los daarvan - wat is voor jou goede spreiding? Met een portefeuille van 10 aandelen hoeft er maar eentje door het putje te gaan en je hele rendement is weggevaagd. Je komt dan in de min te staan qua resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Xanaroth schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:26:
[...]

die 1% 2% TER is beetje overdreven bijvoorbeeld:
USA ETF's
https://personal.vanguard...undId=0923&FundIntExt=INT 0,10%
https://personal.vanguard...undId=0920&FundIntExt=INT 0,10%
https://www.ishares.com/u...ishares-high-dividend-etf 0,12%
https://www.ishares.com/u...hares-select-dividend-etf 0,39%

Europa met iets hogere TER.
https://www.ishares.com/n...end-100-ucits-etf-de-fund 0,38%
https://etf.deutscheawm.c...end-30-UCITS-ETF-%28DR%29 0,30%
https://etf.deutscheawm.c...end-Yield-Index-UCITS-ETF 0,65%
https://etf.deutscheawm.c...-Index-UCITS-ETF-%28DR%29 0,39%
https://etf.deutscheawm.c...ct-Dividend-100-UCITS-ETF 0,50%
Er zijn er nog meer als je goed zoekt.

Dat valuta risco zou ik mij niet zoveel zorgen over maken als je het een lange termijn houdt.
Voor Europa zijn er inderdaad weinig ETF's beschikbaar voor dividend, maar als je globale spreiding wilt qua dividend aandelen zijn ETF's wel erg handig.

Persoonlijk ben ik totaal geen voorstander van dividend ETF's, omdat het niet altijd meer rendement oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zenix schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:43:
[...]
Persoonlijk ben ik totaal geen voorstander van dividend ETF's, omdat het niet altijd meer rendement oplevert.
Precies. In opgaande markten is dit te verwachten, maar ook in neergaande markten presteerde het minder. Heb overigens wel een idee hoe dit komt. Financials keren (keerden) altijd royaal dividend uit. Maar gaan er bij een echte crisis ook hard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:18:
[...]

Dat zijn geen dividend aandelen - ze keren wel dividend uit, maar de focus van deze bedrijven is niet om non-stop (hoger) dividend uit te keren. In een gesprek over dividend aandelen zouden deze namen nooit omhoog komen, wel unilevers, shells, wolters kluwer, etc.
Dus ik zie niet in waarom deze relevant zijn?
Zenix schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:43:
[...]

die 1% 2% TER is beetje overdreven bijvoorbeeld:
USA ETF's
https://personal.vanguard...undId=0923&FundIntExt=INT 0,10%
https://personal.vanguard...undId=0920&FundIntExt=INT 0,10%
https://www.ishares.com/u...ishares-high-dividend-etf 0,12%
https://www.ishares.com/u...hares-select-dividend-etf 0,39%

Europa met iets hogere TER.
https://www.ishares.com/n...end-100-ucits-etf-de-fund 0,38%
https://etf.deutscheawm.c...end-30-UCITS-ETF-%28DR%29 0,30%
https://etf.deutscheawm.c...end-Yield-Index-UCITS-ETF 0,65%
https://etf.deutscheawm.c...-Index-UCITS-ETF-%28DR%29 0,39%
https://etf.deutscheawm.c...ct-Dividend-100-UCITS-ETF 0,50%
Er zijn er nog meer als je goed zoekt.

Dat valuta risco zou ik mij niet zoveel zorgen over maken als je het een lange termijn houdt.
Voor Europa zijn er inderdaad weinig ETF's beschikbaar voor dividend, maar als je globale spreiding wilt qua dividend aandelen zijn ETF's wel erg handig.

Dan kom je zo te zien gelijk bij ETF's terecht die rond de 3-3,5% geven, net als wanneer je zelf selecteert. Doe het dan zelf, scheelt je de TER :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanaroth schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:56:
[...]

Dat zijn geen dividend aandelen - ze keren wel dividend uit, maar de focus van deze bedrijven is niet om non-stop (hoger) dividend uit te keren. In een gesprek over dividend aandelen zouden deze namen nooit omhoog komen, wel unilevers, shells, wolters kluwer, etc.
Dus ik zie niet in waarom deze relevant zijn?
Zijn inderdaad geen dividend aandelen meer. Wel geweest, tot er iets vervelends gebeurde. Dividend weg, aandeel door het putje. Delta Lloyd valt er een beetje buiten de echte dividend fondsen, maar leuk omdat het zo actueel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ETF aanbieder die zich specialiseert in dividend ETFs is WisdomTree (volgens aanpak van Jeremy Siegel)
Europese site:
http://www.wisdomtree.eu/home

SPDR biedt ook verschillende Dividend ETFs
https://www.spdrseurope.com

Wat betreft het argument van sigaar uit eigen doos: Dividend wordt door sommigen beschouwd als een smart beta factor (net als momentum, value, etc) en zou op lange termijn een hoger rendement geven dan niet dividend aandelen. Jeremy Siegel is aan aanhanger van deze school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Xanaroth schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:56:
[...]

Dan kom je zo te zien gelijk bij ETF's terecht die rond de 3-3,5% geven, net als wanneer je zelf selecteert. Doe het dan zelf, scheelt je de TER :)
Aantal van deze ETF's zijn waarschijnlijk gratis aan te schaffen via DEGIRO. Dan kan je beter de TER betalen dan de transactiekosten van alle losse aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zenix schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:22:
[...]

Aantal van deze ETF's zijn waarschijnlijk gratis aan te schaffen via DEGIRO. Dan kan je beter de TER betalen dan de transactiekosten van alle losse aandelen.
Het enige argument voor individuele aandelen is imho dat het leuker is, En dat is een goede reden (anders kan dit topic ook gesloten worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:28:
[...]

Het enige argument voor individuele aandelen is imho dat het leuker is, En dat is een goede reden (anders kan dit topic ook gesloten worden).
individuele ETFs zijn ook leuk :)
en keus genoeg, er zijn misschien wel meer ETFs dan aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:31:
[...]

individuele ETFs zijn ook leuk :)
en keus genoeg, er zijn misschien wel meer ETFs dan aandelen.
Eh nee. Alleen in de VS zijn er 5000 gewone aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 23:09

Fuelke

Forza Ferrari

Kan iemand me op de goede weg zetten voor het volgende: GlaxoSmithKline betaalt dividend uit met de mogelijkheid om voor aandelen te kiezen. Maar tegen welke ruilverhouding? Ik kom niet op de juiste zoekterm.

In ieder geval, rekening houdende met een kwartaaldividend van 19 pence en een koers van rond de 1300 pence moet die verhouding rond de 70-75 aandelen per extra aandeel als dividend schommelen, maar ik wou het even preciezer weten.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verdwijnen sommige etf's niet vanzelf? Ik zie veel etf's als de sodemieter naar beneden gaan na verloop van jaren (zoals bijv. de VXX). Ik vraag me dan af hoelang ze het volhouden omdat ze op een gegeven moment bij het absolute nulpunt aanbeland zijn. Zo'n beetje als bitcoin-achtige vehikels, waarbij met veel bombarie een nieuwe coin wordt geintroduceerd, waarna er wat spektakel wordt geschopt, waarna je er nooit meer wat van hoort omdat er geen kip is die zich er nog voor interesseert.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fuelke schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:44:
Kan iemand me op de goede weg zetten voor het volgende: GlaxoSmithKline betaalt dividend uit met de mogelijkheid om voor aandelen te kiezen. Maar tegen welke ruilverhouding? Ik kom niet op de juiste zoekterm.

In ieder geval, rekening houdende met een kwartaaldividend van 19 pence en een koers van rond de 1300 pence moet die verhouding rond de 70-75 aandelen per extra aandeel als dividend schommelen, maar ik wou het even preciezer weten.
Nee, dat hangt van van de gemiddelde koers op bepaalde dagen. Dan wordt de omruilverhouding bepaald. Afwachten dus.
Salvatron schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:44:
Verdwijnen sommige etf's niet vanzelf? Ik zie veel etf's als de sodemieter naar beneden gaan na verloop van jaren (zoals bijv. de VXX). Ik vraag me dan af hoelang ze het volhouden omdat ze op een gegeven moment bij het absolute nulpunt aanbeland zijn. Zo'n beetje als bitcoin-achtige vehikels, waarbij met veel bombarie een nieuwe coin wordt geintroduceerd, waarna er wat spektakel wordt geschopt, waarna je er nooit meer wat van hoort omdat er geen kip is die zich er nog voor interesseert.
Als iets té klein wordt in termen van vermogen in de ETF stoppen ze er mee. Heeft meestal meer te maken met gebrek aan interesse dan koersdalingen. De VXX is speciaal geval. Die hóórt te dalen over lange periode.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2015 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:49:
Als iets té klein wordt in termen van vermogen in de ETF stoppen ze er mee. Heeft meestal meer te maken met gebrek aan interesse dan koersdalingen. De VXX is speciaal geval. Die hóórt te dalen over lange periode.
Weet je zeker dat die VXX hoort te dalen? Straks blijft er niks meer over. Trouwens wel handig als je zeker weet dat het gaat dalen, shorten met die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Salvatron schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:44:
ik neem aan dat je bedoelt dat een ETF sluit na teveel kapitaal uitstroom? Uiteraard. Maar dat is verder geen probleem, je krijgt gewoon je geld terug.

De reden dat ik ETFs leuker vind dan aandelen is dat ik niet geloof in stock picking, je haalt de winnaars er toch niet uit, maar wel in het (tijdelijk) volgen van strategieen (bijvoorbeeld smart beta, of regionale verdeling van ETFs). Met een ETF heb je meteen de juiste spreiding, je hoeft geen tijd te verspillen aan doorlichten van individuele bedrijven, wat toch niet werkt, en je kunt je richten op een beetje spelen met je strategie.
Doe ik overigens ook maar beperkt, want ik ben hoofdzakelijk een buy en hold belegger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:26:
[...]

Dividend is een sigaar uit eigen doos, maar los daarvan - wat is voor jou goede spreiding? Met een portefeuille van 10 aandelen hoeft er maar eentje door het putje te gaan en je hele rendement is weggevaagd. Je komt dan in de min te staan qua resultaat.
Dat is het ook. maar liever 1 sigaar in de hand dan 10 in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 23:09

Fuelke

Forza Ferrari

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:49:
Nee, dat hangt van van de gemiddelde koers op bepaalde dagen. Dan wordt de omruilverhouding bepaald. Afwachten dus.
Oh ja, had ik moeten weten, want ook onlangs bij NN is het ook zo gegaan, vond het alleen niet meteen terug op de GSK site.

[ Voor 25% gewijzigd door Fuelke op 13-11-2015 14:59 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Salvatron schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:55:
[...]

Weet je zeker dat die VXX hoort te dalen? Straks blijft er niks meer over. Trouwens wel handig als je zeker weet dat het gaat dalen, shorten met die handel.
Ik zit het ook short. Echter, af en toe gaat deze ETF door het dak. Je hebt wel een beetje stalen ballen en diepe zakken nodig. Als de beurs hard crasht gaat de VXX omhoog. Afgelopen augustus iets van 200%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:07:
[...]

Ik zit het ook short. Echter, af en toe gaat deze ETF door het dak. Je hebt wel een beetje stalen ballen en diepe zakken nodig. Als de beurs hard crasht gaat de VXX omhoog. Afgelopen augustus iets van 200%.
Ik weet dat short VXX een populaire trade is, maar ik snap eigenlijk nooit zo goed waarom de meeste mensen het doen. Het is een super complex product waar weinig mensen echt alle nuances van snappen. Als je zo graag voor verzekeraar wilt spelen waarom schrijf je niet gewoon direct zelf wat S&P 500 opties (waar VXX uiteindelijk ook op gebaseerd is), dan weet je tenminste een stuk beter wat je aan het doen bent en wat voor risico's je loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:18:
[...]

Ik weet dat short VXX een populaire trade is, maar ik snap eigenlijk nooit zo goed waarom de meeste mensen het doen. Het is een super complex product waar weinig mensen echt alle nuances van snappen. Als je zo graag voor verzekeraar wilt spelen waarom schrijf je niet gewoon direct zelf wat S&P 500 opties (waar VXX uiteindelijk ook op gebaseerd is), dan weet je tenminste een stuk beter wat je aan het doen bent en wat voor risico's je loopt.
Aan S&P opties schrijven zitten andere risico's. De index kan hard door je opties heen knallen. Maar verder akkoord, het is een complex product voor particulieren. Ook kopers van dit product snappen het vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ja, ook met een sterke achtergrond in quantative finance? Wat gebeurt er met de VXX als de implied volatility van de december opties met 1% omhoog gaan? Enig idee? Want volgens mij snappen de meeste pro's ook niet helemaal hoe dit product in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat hem in eerste instantie om de VIX futures natuurlijk. Als tweede maand stijgt, maar eerste maand daalt - dan is het duur rollen. De contango in normale markt zorgt voor het bloeden van de VXX ETF.

Ik kan alles narekenen, maar zie het nu daar niet zo van in. Sowieso is "de" implied volatility een kwestie van definities.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
BTU_Natas schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:56:
[...]

Dat is het ook. maar liever 1 sigaar in de hand dan 10 in de lucht.
offtopic:
Beter 1 poes in de hand dan de lucht van 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Rukapul schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:42:
Dat is wel een aardig idee voor als m'n Lynx transactietegoed op is en de gadget binnen :+
maar niet heus, het verschil zou op jaarbasis voor mij niet significant zijn
Nou, dit rendement is inmiddels gemaakt met de Lynx welkomstactie:
+EUR 5,50 aan transactie resultaat (voor de 'extra' transacties om aan het minimum te komen)
+EUR 28,00 aan teveel vergoed transactietegoed (of er zit ergens in de rapportagefout)
+EUR 440,00 aan nieuwwaarde iPad Air 2

Misschien dat ik dat beleggen maar moet laten en voor de acties moet gaan :+

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 13-11-2015 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Hielko schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:18:
[...]

Zullen wellicht veel speculanten tussen zitten, daar heb je weinig kennis voor nodig. Enige wat niet kan is dat die etf's eeuwig naar het nulpunt gaan maar misschien heffen ze ze op een gegeven moment op en verzinnen ze weer een andere etf die lekker naar het nulpunt racet, kun je die weer shorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:33
Fuelke schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:44:

De term is DRIP (Dividend Reinvestment Plan). Hier vind je wat informatie: http://www.gsk.com/en-gb/...ation/manage-your-shares/

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op zich is een indextracker inderdaad praktisch ook altijd al een subset waarmee je zoals hierboven aangegeven bepaalde prioriteiten kan volgen.
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:50:
Why Indexing Beats Stock-Picking
http://www.bloombergview....exing-beats-stock-picking

en het zijn niet alleen de kosten...
Interessant, heb net ff snel zelf net wat in elkaar geflanst, ben benieuwd of we daar iets van kunnen bakken.

Met Yahoo als bron heb ik de koersen (voor splits en dividenden gecorrigeerd ) voor de eerste dagen van januari 1995 en de laaste dagen van december 2014 van 'S&P 500-bedrijven' (huidige) gedownload. Voor 152 bedrijven van de lijst ontbraken gegevens (begin of eind of beide), die heb ik allemaal laten afvallen. Ervanuitgaande dat dat allemaal 'gefaalde' bedrijven zijn heb ik daarom 152 aandelen toegevoegd die van de 'gemiddelde beginkoers' naar 0 zijn gedaald. (Natuurlijk zijn niet al die bedrijven verdwenen zonder compensatie voor de aandeelhouders (denk aan BEAM bijvoorbeeld), maar om behoudend te zijn heb ik dus toch maar negatieve waarden toegevoegd) Ik heb verder weinig aandacht besteed aan controle van de data (is tenslotte even snel tussendoor in elkaar gezet), er waren outliers, de outliers die ik had bekeken klopten in ieder geval (BIIB en CELG als extremen, maar er waren er iets meer). Door het toevoegen van de dalers kwam de index lager uit dan de 'ware S&P500', zonder hoger.

Vervolgens heb ik van elke mogelijk portefeuillegroote 1000 exemplaren toevallig samengesteld (dus uiteindelijk 1000 portefeuilles van 1 aandeel, 1000 van 2 aandelen etc) en de stijging van de portefeuilles vegeleken met de stijging van het gemiddelde van alle aandelen (/de index). Daarnaast heb ik ook per categorie (dus alle portefeuilles van 1, van 2...) gekeken wat de gemiddelde stijging was.

De resultaten heb ik vervolgens even snel geplot:
Plot van een kernelregressie van de gemiddelde prestatie van portfolio's van een bepaalde groot
Plot van prestatie aandelenportefeulle over aantal aandelen in portefeuille

:+ Toch beter een portefeuille van pakweg 75 aandelen random kiezen in plaats van een indextracker nemen?
Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.