[b]
Bij een groter belegd vermogen worden de kosten bij Robeco ONE overigens wel een stuk groter (1.41% vs. 0.10%) en ik zou er bij BinckBank dan voor kunnen kiezen om bijv. per kwartaal (kosten dan EUR 37.50) in te leggen?
Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Via Robeco ONE krijg ik bijv. geen dividend, bij ETF's is dat wel mogelijk, of wordt dit dividend ge-herinvesteerd in 'extra' aandelen? Qua brokers nog aanraders? Ik neig zelf naar BinckBank; Lynx en DeGiro vertrouw ik toch niet helemaal en beleggen via de grote banken is relatief duur volgens mij.
Alvast bedankt voor de reacties!
je kunt naar mijn mening net zo goed 1x per jaar inleggen ipv maandelijks.
Als je Binck Fundcoach neemt, betaal je 5 euro per ETF transactie. En 0.15% bewaarloon pj.
Als je Robeco one neutraal profiel wilt nabootsen, kun je 50% spaargeld aanhouden (geen kosten) en 50% in bijvoorbeeld Vanguard All World ETF stoppen.
Kosten per jaar zijn dan: 0 voor je spaargeld, 50% van 0.25 voor je ETF + 0.15 bewaarloon = ongeveer 0.2% per jaar plus je 5 euro transactiekosten.
Je ontvangt dividend bij Vanguard ETFs. Als je wilt dat dividend wordt herbelegd (valt aan te bevelen als je in opbouwfase kapitaal zit) dan kun je misschien een iShares MSCI World ETF nemen dat dividend niet uitkeert
bijvoorbeeld
http://www.ishares.com/nl...-world-ucits-etf-acc-fund
let wel: met de stijging van de dollar, maken USA aandelen inmiddels al bijna 60% uit van een market cap wereldindex. Als je meer Europa wilt, moet je zelf een verdeling in ETFs maken (bv. 40% USA, 40% Europa, 20% emerging markets).
Wel jaarlijks herbalanceren tussen spaargeld en ETF als je je profiel neutraal wilt houden zoals Robeco one doet.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 24-01-2015 15:27
]