Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.776 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 15:25:
[...]

In principe heb je alleen te maken met de wisselkoers zodra je daadwerkelijk gaat kopen of verkopen. Dat is precies hetzelfde bij een ETF met een waarde in USD, met het verschil dat je het zelf moet wisselen ipv dat de ETF het voor je doet. De valutawinst of -verlies zit in het ene geval in de koers in EUR, in het andere geval in de waardering in EUR van de koers in USD.

Zolang de onderliggende aandelen in de ETF dezelfde zijn heb je dus wat valuta betreft geen voordeel of nadeel tussen een waarde in USD of een waarde in EUR.
Ik merk bij mezelf dat ik extreem terughoudend ben om nu in ETF's te stappen met een dollarkoers of ETF's die in dollars handelen. Dit vanwege de dollarkoers, die maar blijft zakken.
Maar is dit terecht, of moet je er minder van aantrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 18:26:
[...]

Ik merk bij mezelf dat ik extreem terughoudend ben om nu in ETF's te stappen met een dollarkoers of ETF's die in dollars handelen. Dit vanwege de dollarkoers, die maar blijft zakken.
Maar is dit terecht, of moet je er minder van aantrekken?
Je bedoelt 'die maar blijft stijgen'. De dollar is de laatste tijd in waarde gestegen ten opzichte van de euro.

Als je instapt in fondsen die in dollars beleggen loop je het risico dat de dollar weer gaat dalen. Maar hij kan ook verder stijgen, of ongeveer gelijk blijven. Dat heet 'valutarisico'. Als je niet het risico wil lopen dat de euro-dollar koers ongunstig is op het moment van uitstappen, dan moet je niet instappen in fondsen die in dollars beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 18:45:
[...]

Je bedoelt 'die maar blijft stijgen'. De dollar is de laatste tijd in waarde gestegen ten opzichte van de euro.

Als je instapt in fondsen die in dollars beleggen loop je het risico dat de dollar weer gaat dalen. Maar hij kan ook verder stijgen, of ongeveer gelijk blijven. Dat heet 'valutarisico'. Als je niet het risico wil lopen dat de euro-dollar koers ongunstig is op het moment van uitstappen, dan moet je niet instappen in fondsen die in dollars beleggen.
Volgens mij blijft er dan bij Vanguard weinig over, als je gratis trackers wilt :)
Ik heb een week geleden dus mijn eerste gekocht, maar ben toch wel bang verder in te stappen, omdat de dollar-euro koers volgens mij straks alleen maar slechter (voor mij) kan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2015 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je fondsen met dollars uitsluit dan blijft er sowieso een stuk minder over :)

Bij een fonds met goede spreiding over valuta (bijvoorbeeld Vanguard Total World, om er maar een te noemen) is het risico ten opzichte van een enkele valuta uiteraard kleiner. Of je kan zelf met meerdere fondsen voor een goede spreiding zorgen.

[ Voor 78% gewijzigd door Zr40 op 17-01-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 18:51:
Als je fondsen met dollars uitsluit dan blijft er sowieso een stuk minder over :)

Bij een fonds met goede spreiding over valuta (bijvoorbeeld Vanguard Total World, om er maar een te noemen) is het risico ten opzichte van een enkele valuta uiteraard kleiner. Of je kan zelf met meerdere fondsen voor een goede spreiding zorgen.
Eens, maar gezien de huidige koers is met heel veel instappen ook niet echt verstandig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Dat hangt er van af of je denkt dat je meer weet van de EUR/USD koers dan de markt. Wie weet is dit wel de nieuwe normaal, of zakt hij nog verder, of stijgt hij morgen weer. Dat is behoorlijk koffiedik kijken lijkt me.

Op zich is het natuurlijk goed voor Europese bedrijven dat de Euro minder waard is geworden. Dat lijkt me, samen met het recente herstel in de VS een goede reden om wat meer in het Euro gebied te investeren en dat is ook wat ik zelf doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:18
Waarom niet in een euro hedged fonds beleggen dan, al je geen valuta risico wilt?

Iets als Vanguard world eur hedged: http://funds.ft.com/uk/Tearsheet/Summary?s=IE00B03HD316:EUR

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 18:51:

Vanguard Total World heb ik nu :)
Maar hoe zit het dan met trackers die je in dollars koopt, maar voornamelijk in Europa of Azie investeren? Dat verschil is me niet echt duidelijk.
Voor mijn gevoel heb je (heel grofweg) drie categorieën:
1) US trackers die in US based bedrijven zitten
2) US trackers die in (deels) non-US based bedrijven zitten
3) non-US trackers die (deels) in non US-based bedrijven zitten.

Is het dan ook zo dat het valutarisico bij de eerste het grootst is en bij de derde het kleinst? En wat is het risico bij de tweede groep? Alleen bij aankoop en verkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb het al een keer uitgelegd :) Voor valutarisico gaat het uiteindelijk om de valuta van de onderliggende bedrijven, en niet om wie de valutaconversie doet. Zodra je koopt, converteer jij (of de ETF) jouw euro's naar de valuta('s) in de onderliggende bedrijven. Zodra je verkoopt, converteer jij (of de ETF) deze valuta weer terug naar euro's.

Stel, je kiest een US tracker die in Japanse bedrijven belegt. Jij wisselt euro's om in dollars, en de tracker wisselt dollars om in yen. Dit laatste gebeurt snel*, en waarschijnlijk voert je broker het eerste ook snel uit, dus je hebt maar een zeer kort moment waarop je aan de dollarkoers blootgesteld bent. En als je verkoopt heb je hetzelfde maar dan omgekeerd.

Er is verder wel een klein voordeel aan trackers in euro's: je betaalt zelf geen kosten om valuta aan te kopen. Maar die kosten zijn, zeker als je je positie lang aanhoudt, redelijk klein.

* zo snel als de markt kan reageren op veranderingen in de wisselkoers tussen dollars en yen

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 17-01-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 20:45:
Ik heb het al een keer uitgelegd :) Voor valutarisico gaat het uiteindelijk om de valuta van de onderliggende bedrijven, en niet om wie de valutaconversie doet. Zodra je koopt, converteer jij (of de ETF) jouw euro's naar de valuta('s) in de onderliggende bedrijven. Zodra je verkoopt, converteer jij (of de ETF) deze valuta weer terug naar euro's.

Stel, je kiest een US tracker die in Japanse bedrijven belegt. Jij wisselt euro's om in dollars, en de tracker wisselt dollars om in yen. Dit laatste gebeurt snel*, en waarschijnlijk voert je broker het eerste ook snel uit, dus je hebt maar een zeer kort moment waarop je aan de dollarkoers blootgesteld bent. En als je verkoopt heb je hetzelfde maar dan omgekeerd.

Er is verder wel een klein voordeel aan trackers in euro's: je betaalt zelf geen kosten om valuta aan te kopen. Maar die kosten zijn, zeker als je je positie lang aanhoudt, redelijk klein.

* zo snel als de markt kan reageren op veranderingen in de wisselkoers tussen dollars en yen
Dankje, duidelijk. Neemt niet weg dat je in je voorbeeld dus wel te maken hebt met het wisselen, en als je drie jaar later verkoopt die dollarkoers heel anders (negatiever) kan zijn. Ondanks dat het snel gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij Everest Capital heeft men toch wat misgegokt wat betreft de Zwitserse Frank...

Voor mij is de gedaalde € eigenlijk alleen maar goed geweest, maar ik ga maar nergens op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 21:14:
[...]
Dankje, duidelijk. Neemt niet weg dat je in je voorbeeld dus wel te maken hebt met het wisselen, en als je drie jaar later verkoopt die dollarkoers heel anders (negatiever) kan zijn. Ondanks dat het snel gebeurt.
Nou nee, in het voorbeeld maakt de dollarkoers over 3 jaar (of welke termijn dan ook) helemaal niets uit. De waarde van een fonds is de som van alle onderliggende aandelen. Als daar geen enkele USD tussen zit, dan heb je uitsluitend met de beweging van de dollar te maken tijdens de aankoop en de verkoop.

Voorbeeld:

2015: je koopt voor 1000 euro in een USD fonds dat in yen aandelen belegt. Huidige wisselkoers is 1 EUR = 1.15 USD, en 1 USD = 117 JPY. Je koopt voor 1150 USD in het fonds, waarna je 134550 JPY aan onderliggende aandelen hebt.

Stel, je wil in 2018 verkopen. In de tussentijd is de dollar meer waard geworden, de wisselkoers is nu 1 EUR = 1 USD en 1 USD = 134,55 JPY. De onderliggende aandelen zijn nog steeds 134550 JPY waard, dus de waardering voor je fonds is nu 1000 USD. Deze verkoop je weer, eindresultaat: 1000 euro.

De waarde van de USD is in dit voorbeeld wel veranderd, maar je ziet dat het geen enkele invloed heeft op het eindresultaat. Alleen tussen de 'wissel EUR tegen USD' stap en de 'koop fonds met USD' stap stel je jezelf bloot aan de dollar, echter slechts zeer kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-09 17:52

Armada

-Wat wil je weten?-

Cocytus schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 15:52:
[...]

Je doet net alsof het zonder risico is om in (staats-) obligaties te beleggen, defaults / haircuts uitgezonderd. Maar als de rente omhoog gaat zal de koers van je obligatie ETF dalen. Poef, daar gaat je rendement. En de rentestand is momenteel op een dieptepunt. Een kwart van die ETF is Italiaanse bonds en de rente daarop is momenteel 1.7%, het laagste niveau ooit -- 3 jaar geleden was het nog zo'n 8%, en vorig jaar 4% (alles 10jrs).
Dat zou ik niet durven te beweren. Rendement hangt samen met risico. Ik verwacht in de komende paar jaar geen sterke rentestijging met Mario's plannen.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
Armada schreef op zondag 18 januari 2015 @ 00:26:
[...]

Dat zou ik niet durven te beweren. Verwacht Rendement hangt samen met risico. Ik verwacht in de komende paar jaar geen sterke rentestijging met Mario's plannen.
Fixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belendel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-08 01:22
Zr40 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 00:19:
[...]

Nou nee, in het voorbeeld maakt de dollarkoers over 3 jaar (of welke termijn dan ook) helemaal niets uit. De waarde van een fonds is de som van alle onderliggende aandelen. Als daar geen enkele USD tussen zit, dan heb je uitsluitend met de beweging van de dollar te maken tijdens de aankoop en de verkoop.

Voorbeeld:

2015: je koopt voor 1000 euro in een USD fonds dat in yen aandelen belegt. Huidige wisselkoers is 1 EUR = 1.15 USD, en 1 USD = 117 JPY. Je koopt voor 1150 USD in het fonds, waarna je 134550 JPY aan onderliggende aandelen hebt.

Stel, je wil in 2018 verkopen. In de tussentijd is de dollar meer waard geworden, de wisselkoers is nu 1 EUR = 1 USD en 1 USD = 134,55 JPY. De onderliggende aandelen zijn nog steeds 134550 JPY waard, dus de waardering voor je fonds is nu 1000 USD. Deze verkoop je weer, eindresultaat: 1000 euro.

De waarde van de USD is in dit voorbeeld wel veranderd, maar je ziet dat het geen enkele invloed heeft op het eindresultaat. Alleen tussen de 'wissel EUR tegen USD' stap en de 'koop fonds met USD' stap stel je jezelf bloot aan de dollar, echter slechts zeer kort.
Misschien heb ik het fout, maar volgens mij klopt dit niet helemaal.

In jouw voorbeeld compenseert de USD-JPY koers de EUR-USD koers. Stel dat in jouw voorbeeld na 3 jaar de USD nog steeds 117 JPY waard is. Dan is die 1150 dollar dus ineens 1150 euro waard. Dit is ook zo het geval als het fonds alleen USD aandelen bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 00:19:
goed voorbeeld :)
Juist die laatste stap is waar ik op doelde. Als dan 1EUR = 1,3 USD verkoop je die 1000 USD maar krijg je er maar 769 EUR voor terug.
Dus heeft het alsnog wel invloed, al kan de invloed van de onderliggende valuta dit compenseren. Maar geen enkele invloed klopt dan niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2015 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

belendel schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:02:
[...]

Misschien heb ik het fout, maar volgens mij klopt dit niet helemaal.

In jouw voorbeeld compenseert de USD-JPY koers de EUR-USD koers. Stel dat in jouw voorbeeld na 3 jaar de USD nog steeds 117 JPY waard is. Dan is die 1150 dollar dus ineens 1150 euro waard. Dit is ook zo het geval als het fonds alleen USD aandelen bezit.
In mijn voorbeeld is het enige verschil dat de dollar meer waard geworden is, de yen heeft dezelfde waarde. Je hebt dus meer euro's en meer yen nodig om een dollar te kopen.

Als in mijn voorbeeld de USD ook 117 JPY waard zou zijn, dan zijn zowel de dollar als de yen in waarde gestegen. Het uitgangspunt bij valutaconversies is: afgezien van transactiekosten en spread maakt het niets uit via welke valuta je conversieroute loopt, het resultaat is hetzelfde. Ik probeer duidelijk te maken dat de koers van de valuta van het fonds geen invloed heeft op het eindresultaat, het gaat om de valuta van de aandelen en om je eigen valuta. (In dit voorbeeld, de yen en de euro.)
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:14:
[...]

goed voorbeeld :)
Juist die laatste stap is waar ik op doelde. Als dan 1EUR = 1,3 USD verkoop je die 1000 USD maar krijg je er maar 769 EUR voor terug.
Dus heeft het alsnog wel invloed, al kan de invloed van de onderliggende valuta dit compenseren. Maar geen enkele invloed klopt dan niet.
Als de dollar meer waard wordt krijg je meer euro's of meer yen voor je dollar. En bij aankoop van dollars, dan betaal je meer euro's of yen voor een dollar.

Als je in een rekenvoorbeeld alleen de EUR-USD wisselkoers aanpast, maar niet USD-JPY, dan wordt de yen ook meer of minder waard, namelijk precies de verandering in koers tussen euro's en dollars. In het voorbeeld pas ik dezelfde verandering toe op USD-JPY zodat alleen de dollar in waarde verandert. En dat is precies wat ik probeer duidelijk te maken, de tussenliggende valuta beïnvloedt je eindresultaat niet, alleen de waarde van je eigen valuta en de valuta van de onderliggende bedrijven.

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 18-01-2015 10:50 . Reden: fouten gecorrigeerd. Het is nog vroeg |:( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:31:
[...]

In mijn voorbeeld is het enige verschil dat de dollar meer waard geworden is, de yen heeft dezelfde waarde. Je hebt dus meer euro's en meer yen nodig om een dollar te kopen.

Als in mijn voorbeeld de USD ook 117 JPY waard zou zijn, dan zijn zowel de dollar als de yen in waarde gestegen. Het uitgangspunt bij valutaconversies is: afgezien van transactiekosten en spread maakt het niets uit via welke valuta je conversieroute loopt, het resultaat is hetzelfde. Ik probeer duidelijk te maken dat de koers van de valuta van het fonds geen invloed heeft op het eindresultaat, het gaat om de valuta van de aandelen en om je eigen valuta. (In dit voorbeeld, de yen en de euro.)

[...]

Als de dollar meer waard wordt krijg je meer euro's of meer yen voor je dollar. En bij aankoop van dollars, dan betaal je meer euro's of yen voor een dollar.

Als je in een rekenvoorbeeld alleen de EUR-USD wisselkoers aanpast, maar niet USD-JPY, dan wordt de yen ook meer of minder waard, namelijk precies de verandering in koers tussen euro's en dollars. In het voorbeeld pas ik dezelfde verandering toe op USD-JPY zodat alleen de dollar in waarde verandert. En dat is precies wat ik probeer duidelijk te maken, de tussenliggende valuta beïnvloedt je eindresultaat niet, alleen de waarde van je eigen valuta en de valuta van de onderliggende bedrijven.
dat kwartje wil bij mij nog niet echt vallen helaas :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belendel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-08 01:22
Zr40 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:31:
[...]

[...]

Volgens mij begrijp ik het. Valutarisico is dus wel van toepassing, maar niet zozeer op de valuta van het fonds, maar van de onderliggende aandelen? Bij fondsen die bijv in us bonds beleggen heb je dus wel gewoon met de EUR USD koers te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

belendel schreef op zondag 18 januari 2015 @ 11:46:
[...]
Volgens mij begrijp ik het. Valutarisico is dus wel van toepassing, maar niet zozeer op de valuta van het fonds, maar van de onderliggende aandelen? Bij fondsen die bijv in us bonds beleggen heb je dus wel gewoon met de EUR USD koers te maken?
Precies, want die bonds zijn USD. En uiteindelijk bij verkoop wil je er weer euro's voor terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
belendel schreef op zondag 18 januari 2015 @ 11:46:
[...]

Zr40 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:14:
[...]

Precies, want die bonds zijn USD. En uiteindelijk bij verkoop wil je er weer euro's voor terug :)
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het maakt niet uit in welke currency je een fonds koopt. Alleen de onderliggende currency maakt uit.

Dus ik herhaal het nog maar een keer. Wil je hier vanaf, koop dan het currency hedged euro fonds. Bijvoorbeeld Vanguard world heeft het Vanguard world eur hedged fonds. Dan beleg je in hetzelfde Vanguard world fonds maar Vanguard heeft het valuta risico voor je afgedekt. Met name goed als je bang bent dat de euro weer sterker wordt.

Zie bijvoorbeeld http://funds.ft.com/uk/Tearsheet/Summary?s=IE00B03HD316:EUR

Zelf ben ik van mening dat een beetje currency exposure niet heel erg is. Niet alles in je leven is euro's. Je gaat op vakantie, koopt producten uit andere landen etc. etc. Zie het als een soort hedge.

[ Voor 15% gewijzigd door evleerdam op 18-01-2015 13:26 ]

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zr40 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:14:
[...]

Op zich hoef je niet altijd euro trrug te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

begintmeta schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:42:
[...]

Wel als je in Nederland iets wil betalen. Maar dit begint off topic te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zr40 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:12:
...
Wel als je in Nederland iets wil betalen. Maar dit begint off topic te worden :)
Als je risico's wilt spreiden kan je eventueel ook rekening houden met het geval dat je in NL niet fatsoenlijk met euro kan betalen, en misschien wat reeler en algemener, je kan er rekening mee houden datje buiten Nederland iets zou willen betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 18-01-2015 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En dat heeft dus niks met beleggen te maken, iedereen heeft problemen als euro's niet geaccepteerd worden in Nederland. Laatste reactie van mij op dit stuk off topic.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 18-01-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het heeft wel iets met beleggen te maken, maar niet direct iets met beleggen op de beurs. Het is wellicht wat offtopic, maar jij begon er aanvankelijk over ;). Ik hou er vanaf nu dan ook maar over op.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 18-01-2015 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 11:29
evleerdam schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:25:
[...]

[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het maakt niet uit in welke currency je een fonds koopt. Alleen de onderliggende currency maakt uit.

Dus ik herhaal het nog maar een keer. Wil je hier vanaf, koop dan het currency hedged euro fonds. Bijvoorbeeld Vanguard world heeft het Vanguard world eur hedged fonds. Dan beleg je in hetzelfde Vanguard world fonds maar Vanguard heeft het valuta risico voor je afgedekt. Met name goed als je bang bent dat de euro weer sterker wordt.

Zie bijvoorbeeld http://funds.ft.com/uk/Tearsheet/Summary?s=IE00B03HD316:EUR

Zelf ben ik van mening dat een beetje currency exposure niet heel erg is. Niet alles in je leven is euro's. Je gaat op vakantie, koopt producten uit andere landen etc. etc. Zie het als een soort hedge.
Wat ik dit en bovenstaande haal is dat er dus vrijwel geen verschil is tussen volgende ETF qua valuta risico:

Vanguard FTSE all world (VWRL) welke in EU is en domiciel is Ierland.

De samenstelling van deze ETF is voor een groot deel gelijk aan:
Vanguard total world stock (VT)
of aan combinatie van Vanguard total stock market (VTI) en Total international stock market (VXUS).

Valutarisico is per ETF even groot (tenzij je VTI deel heel groot is, dit zijn alleen US bedrijven), welke je hebt maakt voor je valutarisico dus niet uit. Dividendlekkage kan wel weer een factor zijn die verschil kan opleveren.

Na 3 weken speuren en lezen op internet is wat betreft valutarisico en dividendlekkage mij een hoop duidelijker geworden maar vooral de dividendlekkage blijft een lastige. De risico's/voordelen die je loopt door voor een EU of US based ETF te kiezen zijn bijna niet helder te krijgen.

Voorlopig gekozen voor de Vanguard FTSE all world in EU (VWRL) en Ishare aggregate euro bonds (IEAG) in verdeling van 80/20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
RevQ schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:10:
[...]

Wat ik dit en bovenstaande haal is dat er dus vrijwel geen verschil is tussen volgende ETF qua valuta risico:

Vanguard FTSE all world (VWRL) welke in EU is en domiciel is Ierland.

De samenstelling van deze ETF is voor een groot deel gelijk aan:
Vanguard total world stock (VT)
of aan combinatie van Vanguard total stock market (VTI) en Total international stock market (VXUS).

Valutarisico is per ETF even groot (tenzij je VTI deel heel groot is, dit zijn alleen US bedrijven), welke je hebt maakt voor je valutarisico dus niet uit. Dividendlekkage kan wel weer een factor zijn die verschil kan opleveren.

Na 3 weken speuren en lezen op internet is wat betreft valutarisico en dividendlekkage mij een hoop duidelijker geworden maar vooral de dividendlekkage blijft een lastige. De risico's/voordelen die je loopt door voor een EU of US based ETF te kiezen zijn bijna niet helder te krijgen.

Voorlopig gekozen voor de Vanguard FTSE all world in EU (VWRL) en Ishare aggregate euro bonds (IEAG) in verdeling van 80/20.
Wat je zegt klopt, maar ik moet er iets aan toevoegen.

Een fonds en een eur hedged variant beleggen in hetzelfde. Echter, de eur hedged variant zorgt er met derivaten (meestal valuta forwards) voor dat je geen exposure hebt tot de valuta van de onderliggende aandelen.

Als je dus in het Vanguard all world eur hedged belegt, dan belegt het fonds grotendeels in USD aandelen, maar loop je geen risico tot de USD/EUR Exchange rate. Het maakt dan niet uit of de euro minder of meer waard wordt, dat risico dekken ze af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

begintmeta schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:42:
[...]

Dit idd mijn $ dividenden kan ik nu mooi gebruiken om US aandelen te kopen.
Overigens loop je ook met een hedged tracker valuta risico dmv de onderliggende bedrijven.
Je etf zal voor een groot deel uit multinationals bestaan.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wereldfondsen baseren hun verdeling van aandelen op beurswaarde. Dit was al meer dan 50% Amerikaanse aandelen, en zal met de stijgende dollar alleen maar meer worden. Iets om over na te denken als je minder dollar exposure wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Ik wilde even een kleine "newbie" vraag stellen over het kopen van aandelen :)

Als je een aandeel koopt met een "Ordertype: limiet", hoe werkt dat nou eigenlijk? Ik heb me al in zitten lezen en begreep dat je daar prijs kunt opgeven die als zogeheten limiet wordt ingesteld. Om een voorbeeld te geven:
- Een aandeel wat je wilt kopen staat op €100.
- Omdat je denkt dat het aandeel gaat dalen stel je de "Ordertype: limiet" op bijvoorbeeld €99.
- Dit zou betekenen dat je alléén het aandeel koopt als de prijs ook daadwerkelijk die €99 waard wordt.
- Als dat gebeurt en je het aandeel hebt gekocht, dan volgt jouw aandeel vanaf dat moment de waardestijging (of -daling) van dat bedrijf.

Klopt het nu wat ik zeg? Of begreep ik de term "Ordertype: limiet" verkeerd? :)

Punt is namelijk dat ik een aandeeltje heb gekocht met een waarde van $108,72, die op dit moment een waarde heeft van ±$109,21. Maar als ik dan kijk bij het rendement staat er een négatief "Ongerealiseerd rendement %" van -4,5%. Vandaar dat ik even in de war ben denk ik. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Kapotlood op 21-01-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
opzich klopt het wel wat je zegt over limiet. dat is de maximale prijs die je wilde betalen (bij aankopen).

wellicht is die rendement berekening incl transactiekosten. (of valuta schommeling?) ligt er een beetje aan
wie/hoe/wat berekent.

[ Voor 22% gewijzigd door indexample op 21-01-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Het is een aandeel wat ik via Binck heb gekocht. Het kan zijn dat ze de transactiekosten meerekenen in het rendement, maar ik heb gebruik gemaakt van de €200 transactie-tegoed die Binck aanbiedt, dus dat vond ik een beetje vreemd :)

Ik heb hetzelfde bij de andere 4 aandelen die ik heb gekocht, dus het is in ieder geval consistent. Ik wacht het gewoon even af, en blijft het percentage negatief terwijl de waarde van de aandelen hoger ligt dan wat ik ervoor heb betaald, dan neem ik even contact op met Binck om te vragen hoe ze die berekening maken. Ik zal vast iets over het hoofd zien gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

joramoudenaarde schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:28:
Het is een aandeel wat ik via Binck heb gekocht. Het kan zijn dat ze de transactiekosten meerekenen in het rendement, maar ik heb gebruik gemaakt van de €200 transactie-tegoed die Binck aanbiedt, dus dat vond ik een beetje vreemd :)

Ik heb hetzelfde bij de andere 4 aandelen die ik heb gekocht, dus het is in ieder geval consistent. Ik wacht het gewoon even af, en blijft het percentage negatief terwijl de waarde van de aandelen hoger ligt dan wat ik ervoor heb betaald, dan neem ik even contact op met Binck om te vragen hoe ze die berekening maken. Ik zal vast iets over het hoofd zien gok ik.
Dat klopt ze rekenen transactiekosten welke je later terug gestort krijgt.
Maar de transactiekosten zitten wel in de prijs verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ahh, dan is 't duidelijk :) Dus qua aanschaf kost 't me geen transactiekosten, maar het rendement wordt er wel door beïnvloed. Dan duurt 't gewoon even voordat de transactiekosten terugverdient zijn (tenzij de aandelen dalen)… weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor mensen die niet in market cap maar anders gewogen ETFs willen beleggen:
Think is een optie https://thinketfs.nl/
een nieuwkomer (althans voor in EU geregistreerde ETFs) is WisdomTree
http://www.wisdomtree.eu/home
Ze baseren zich op de filosofie van Jeremy Siegel dat dividend aandelen het beter doen dan niet dividend aandelen, en gebruiken een dividend gewogen index.
( Securities ranking in the highest 30% by dividend yield are selected for inclusion. Companies are weighted in the Index based on annual cash dividends paid.)
http://www.wisdomtree.eu/...dend-approach-to-equities

Hun Europese ETF heeft een dividend yield van 6.3%, leuk als je inkomen zoekt :9

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2015 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Mat al die enorme rendementen de afgelopen jaren lijkt een forse correctie nu toch nog slechts een kwestie van tijd? Draait de economie nu echt zoveel beter dan in 2008? Met nu alle rentes rond 0 en een bijna afwezige inflatie, terwijl centrale banken miljarden de economie in proberen te pompen. Ergens voelt dit niet goed, maar wie weet het knappen van de bubble te timen?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Devil schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:28:
[...]
Ergens voelt dit niet goed, maar wie weet het knappen van de bubble te timen?
Niemand. Maar als je er echt geen goed gevoel bij hebt zou je natuurlijk kunnen overwegen om bijvoorbeeld nu volledig cash te gaan, en de potentieel misgelopen rendementen tussen nu en het moment dat er een correctie is voor lief te nemen. Zelfs als dat betekent dat je 2 jaar 8% rendement misloopt, lijkt me dat een prima keuze wanneer het alternatief is elke dag gespannen naar de koersen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind (vooral amerikaanse) aandelen al een tijd overgewaardeerd. Maar ik weet ook dat dat lang kan duren en nog erger kan worden... Wat ik doe is langzaam beetje bij beetje aandelen en obligaties verkopen zolang de prijzen sterk stijgen. Vorig jaar heb ik zo'n 10% overgeheveld naar spaarrekeningen. Als het blijft stijgen ben ik blij dat ik niet volledig cash ben gegaan. Als er een forse correctie komt ben ik blij dat ik dat wel voor een gedeelte heb gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Ik ben vooral benieuwd wat de dollar gaat doen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:05:
voor mensen die niet in market cap maar anders gewogen ETFs willen beleggen:
Think is een optie https://thinketfs.nl/
een nieuwkomer (althans voor in EU geregistreerde ETFs) is WisdomTree
http://www.wisdomtree.eu/home
Ze baseren zich op de filosofie van Jeremy Siegel dat dividend aandelen het beter doen dan niet dividend aandelen, en gebruiken een dividend gewogen index.
( Securities ranking in the highest 30% by dividend yield are selected for inclusion. Companies are weighted in the Index based on annual cash dividends paid.)
http://www.wisdomtree.eu/...dend-approach-to-equities

Hun Europese ETF heeft een dividend yield van 6.3%, leuk als je inkomen zoekt :9
Interessant idd.
Jammer dat ze geen wereldfonds hebben op die basis.
Alleen VS en Europe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
icecreamfarmer schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 09:42:
[...]

Interessant idd.
Jammer dat ze geen wereldfonds hebben op die basis.
Alleen VS en Europe.
Inderdaad interessant, maar heb toch wel wat kant tekeningen bij de Wisdomtree fondsen.

- Ze verzinnen dus zelf een index en volgen die. In hoeverre is dit een ETF dan en geen gewoon aandelen fonds? Het idee van een ETF is juist dat ze een index volgen maar ik ben van mening dat die index dan wel objectief (door een derde partij) samen gesteld moet worden.

- Het Europese fonds bestaat sinds 21 October 2014. De rendement grafieken zijn dus op basis van een fonds wat nog niet bestond. Het dividend rendement is het dividend wat je vorig jaar verdiend zou hebben toen ze nog niet bestonden. Met zo backward traden kan ik ook wel leuke winsten laten zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

evleerdam schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 09:48:
[...]

Inderdaad interessant, maar heb toch wel wat kant tekeningen bij de Wisdomtree fondsen.

- Ze verzinnen dus zelf een index en volgen die. In hoeverre is dit een ETF dan en geen gewoon aandelen fonds? Het idee van een ETF is juist dat ze een index volgen maar ik ben van mening dat die index dan wel objectief (door een derde partij) samen gesteld moet worden.

- Het Europese fonds bestaat sinds 21 October 2014. De rendement grafieken zijn dus op basis van een fonds wat nog niet bestond. Het dividend rendement is het dividend wat je vorig jaar verdiend zou hebben toen ze nog niet bestonden. Met zo backward traden kan ik ook wel leuke winsten laten zien :)
De filosofie staat mij wel aan. Ik heb nog maar vluchtig gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

[...]

Het is een ETF onder andere omdat het in tegenstelling tot een fonds gewoon intraday verhandeld kan worden op de beurs, op dezelfde wijze als aandelen. Een ETF hoeft zeker niet perse een Index te volgen, veel ETFs zijn wel indextrackers, maar er zijn veel alternatieven mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mat al die enorme rendementen de afgelopen jaren lijkt een forse correctie nu toch nog slechts een kwestie van tijd? Draait de economie nu echt zoveel beter dan in 2008? Met nu alle rentes rond 0 en een bijna afwezige inflatie, terwijl centrale banken miljarden de economie in proberen te pompen. Ergens voelt dit niet goed, maar wie weet het knappen van de bubble te timen?
Vorig jaar was vriend en vijand het met elkaar eens dat obligaties een slecht jaar zouden krijgen (de rente kon immers nauwelijks lager). Zoals bekend zijn de rentes toch nog verder gedaald en hebben obligaties het weer goed gedaan.

Met het aankomende programma van de ECB wordt er waarschijnlijk 50 miljard euro per maand de markten ingepompt. Dat geld moet ergens heen. In markten die zo extreem door de centrale banken worden gemanipuleerd is alles mogelijk.

Persoonlijk verwacht ik een goed jaar voor aandelen en redelijk jaar voor obligaties (rentes toch nog lager).
Aandelen zullen een steeds grotere ontkoppeling met de economie krijgen door de instroom van kapitaal. TINA (there is no alternative).

Zoals hierboven gezegd krijgen steeds meer mensen een vervelend gevoel bij deze hoogtes, maar niemand weet hoe lang het doorgaat voordat het crasht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Kan iemand mij adviseren waar ik het beste aan de slag kan met weinig kapitaal? Dus <2K ?
Ik heb allerlei opties van ING, Binck en LYnx en ga zo maar door bekeken, maar voor mij wordt het een gevalletje boom en bos. Met zo weinig inleg ( wat ik wel wil verhogen op termijn) zijn kosten een belangrijke factor. Zelf zit ik bij de ING, en kosten zijn wel transparant maar bieden maar weinig beleggingsfondsen en ETF's aan. Zo'n binck lijkt me dan weer duur met minimaal 60 euro kosten per jaar. Dan heb je nog een fundix waar kosten in de transactie zitten maar daar is voor mij dan niet duidelijk hoeveel dit dan is?

Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

it0 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:25:
Kan iemand mij adviseren waar ik het beste aan de slag kan met weinig kapitaal? Dus <2K ?
Ik heb allerlei opties van ING, Binck en LYnx en ga zo maar door bekeken, maar voor mij wordt het een gevalletje boom en bos. Met zo weinig inleg ( wat ik wel wil verhogen op termijn) zijn kosten een belangrijke factor. Zelf zit ik bij de ING, en kosten zijn wel transparant maar bieden maar weinig beleggingsfondsen en ETF's aan. Zo'n binck lijkt me dan weer duur met minimaal 60 euro kosten per jaar. Dan heb je nog een fundix waar kosten in de transactie zitten maar daar is voor mij dan niet duidelijk hoeveel dit dan is?

Graag jullie advies.
De kernselectie van degiro.nl kun je gratis in handelen.
Met een klein bedrag zou ik ervoor kiezen een EFT te kopen die de MSCI world index volgt.
Bijvoorbeeld:

IE00B4L5Y983
iShares MSCI World UCITS ETF (Acc) kunnen kopen.
Morningstar link naar EFT

Deze heeft een TER van 0,40% en wordt in Euro's verhandeld (geen valuta wissel kosten)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Naar mijn mening hangt het vooral samen met de enorme geldcreatie van centrale banken. Zolang dat doorgaat (in een wanhopige poging meer inflatie te krijgen is de rente in 6 jaar van 5+% naar 0,05% gegaan) blijven koersen wel hoog, zodra dat stopt (en hopelijk gebeurt dat ook!) zullen koersen weer flink dalen.

Weten wanneer koersen de correctie krijgen is trouwens vrij eenvoudig: net nadat ik instap :P Zo'n geluk heb ik altijd wel...
it0 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:25:
Ik volg dit even... Heb al jaren een account bij Binck, maar nog nooit gebruikt. Veel te veel blinkende aandelenkoersen daar als ik inlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:58:

De kernselectie van degiro.nl kun je gratis in handelen.
Met een klein bedrag zou ik ervoor kiezen een EFT te kopen die de MSCI world index volgt.
Heel veel mensen zijn negatief over de giro omdat je daar geen echter aandelen koopt of dat ze iets uitlenen oid ? Moet ik me daar dan zorgen om maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:44
it0 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 13:01:
[...]

Heel veel mensen zijn negatief over de giro omdat je daar geen echter aandelen koopt of dat ze iets uitlenen oid ? Moet ik me daar dan zorgen om maken?
Dat maakt het ook een partij die nu zo goedkoop is. Geen enkel bedrijf zal jou gratis iets geven. Dat geldt ook voor deGiro. Ze moeten ergens aan verdienen. In dit geval is het dus het uitlenen van spulletjes. Je loopt daar een risico mee. Wil je dat risico nemen? Dan heb je goedkope (lees geen) transactie kosten. Vind je het een te groot risico, dan moet je met je transactiekosten betalen bij een andere broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:06

shinchan03

Niels

RemcoDelft schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 12:06:
Weten wanneer koersen de correctie krijgen is trouwens vrij eenvoudig: net nadat ik instap :P Zo'n geluk heb ik altijd wel...
Wil je dan even laten weten als je instapt :9

Ik ben een tijd terug ook begonnen met beleggen en ben toen voor Binck gegaan met 50 euro transactiekosten kado. Dan kun je in ieder geval de eerste paar inleggen tegen 0 kosten doen. Voor de toekomst wil ik een groter bedrag bij elkaar sparen voordat ik inleg, totdat de kosten acceptabel zijn om in te leggen.

Voor maandelijkse inleg met kleine bedragen maak ik nu gebruik van Robeco/Brand New Day, zodra daar genoeg op staat trek ik het daar weg en leg ik het in bij Binck (Tenminste als de koers bij Robeco/Brand New Day goed gaan). Je moet wat als je met relatief kleine bedragen belegt.

DeGiro heb ik ook naar gekeken, maar het uitlenen van aandelen stond me helemaal niet aan, alsmede het feit dat het geld op je rekening niet onder het depositogarantiestelsel van de bank valt, maar ik geloof belegd wordt.

Wat Robkazoe eigenlijk zegt. Ik vind het risico niet opwegen tegen de transactiekosten, voor mijn gevoel vind ik het gewoonweg fijner om mijn geld betrouwbaarder weg te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door shinchan03 op 22-01-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:22
[...]

Als je een custody account bij de Giro opent lenen ze je aandelen niet uit.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan bij DeGiro ook voor een custody account kiezen en dan worden de onderliggende aandelen niet verhandelt/uitgeleend. Voor dit type account zijn wel andere tarieven geldend voor bepaalde transacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

DeGiro hanteert flink lagere tarieven. Bij de kernselectie zelfs gratis.
Een van de manieren hoe ze geld verdienen is via de uitleen van aandelen.
Het risico is als volgt beperkt:

a) De lener van de aandelen betaald een onderpand van 104%
b) De lener van de aandelen moet bijstorten indien het onderpand onvoldoende is (margin call)
c) De lener gaat falliet, wordt aanspraak gemaakt op kapitaal van DeGiro
d) DeGiro heeft onvoldoende kapitaal, worden de wel teruggekochte aandelen naar rato verdeeld over de in dat fonds beleggende rekeninghouders. Het is dan dus mogelijk dat er een deel van je aandelen weg is.

Dit klinkt natuurlijk best wel eng, maar ik denk dat je dit in perspectief moet zien. De partijen die grote hoeveelheden aandelen lenen is niet Pietje op de hoek, maar grote hedgefunds. Deze partijen hebben een enorm vermogen en kunnen het vaak makkelijk aan om scheef te zitten (bijvoorbeeld Bill Ackman's Pershing Square die flink short zit op Herbalife en daarop reeds $ 500 miljoen verlies leed, maar als fonds winst maakt).

Al met al schat ik het aandelenuitleen risico heel beperkt in en beleg dan ook bij DeGiro. Zeker omdat ik ervoor gekozen heb om iedere maand een beperkt bedrag in trackers te storten (200 eur). De transactiekosten hiervan wegen wat mij betreft op tegen de risico's

Zie voor meer informatie ook
http://www.iexprofs.nl/Co...DeGiro-en-het-risico.aspx
http://www.veb.net/conten...n2014/DEGIRO27082014.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:26:
[...]

Met het aankomende programma van de ECB wordt er waarschijnlijk 50 miljard euro per maand de markten ingepompt. Dat geld moet ergens heen. In markten die zo extreem door de centrale banken worden gemanipuleerd is alles mogelijk.

Persoonlijk verwacht ik een goed jaar voor aandelen en redelijk jaar voor obligaties (rentes toch nog lager).
Aandelen zullen een steeds grotere ontkoppeling met de economie krijgen door de instroom van kapitaal. TINA (there is no alternative).
There is no alternative is volgens mij de drijvende kracht. En nu obligaties nauwelijks nog in waarde kunnen stijgen, des te meer.
Ik betwijfel of QE veel invloed heeft, in de EU is de rente en inflatie al laag. Zonder QE zouden aandelen het volgens mij ook goed doen.
Al zou je denken van wel, er is geen grote historische correlatie tussen groei economie en aandelen koersen, ook bij weinig groei kunnen aandelen het goed doen. Met name internationale bedrijven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
ik neem aan dat ze eigen gemaakte index als benchmark nemen om de tracking error te laten zien. Doet Thinketfs ook.
Ze zouden een market cap index fonds als tweede benchmark kunnen nemen, maar ze hebben denk ik niet de doelstelling om deze op jaarlijkse basis te verslaan, zoals actieve aandelenfondsen met een fondsbeheerder (die moet laten zien dat ie z'n geld waard is).
Het blijft een passief fonds, itt actief aandelenfonds, omdat ze een vaste selectie formule hanteren (de dividend gewogen index van Jeremy Siegel).
ze moeten ergens beginnen :)
Ik vraag me wel af of die 6.3% dividend klopt, is erg hoog.

Desalniettemin denk ik erover om een deel van mijn Europese market cap ETF in deze ETF te stoppen en over een periode van 10 jaar te vergelijken.
Het zijn net snoepjes die ETFs, ik word er hebberig van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:22
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:17:
[...]
d) DeGiro heeft onvoldoende kapitaal, worden de wel teruggekochte aandelen naar rato verdeeld over de in dat fonds beleggende rekeninghouders. Het is dan dus mogelijk dat er een deel van je aandelen weg is.
Is dat wel zo?
Op de website lees ik het volgende:
Uw BELEGGINGEN staaN veilig bij DEGIRO

Doordat uw beleggingen in een apart bewaarbedrijf zijn ondergebracht zijn uw beleggingen veilig. De enige taak van dit bewaarbedrijf is het administreren en bewaren van uw beleggingen. Het voert geen andere activiteiten uit. Dit mag juridisch ook niet. Mocht er onverhoopt iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel, maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf.
Ik begrijp dat je cash saldo foetsie is, maar je aandelen dan toch niet?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remco schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:29:
[...]
Is dat wel zo?
Op de website lees ik het volgende:
[...]
Ik begrijp dat je cash saldo foetsie is, maar je aandelen dan toch niet?
Je aandelen staan in een apart onderdeel, laten we voor het gemak zeggen een derden rekening.
Echter in dit geval zijn jouw aandelen van de derden rekening afgehaald en uitgeleend aan een hedgefonds.

Stel dat er nu een grote onvoorziene verandering in de markt komt (zoals met de zwitserse frank) en het hedgefonds daar zoveel door verlies dat ze failliet zijn betekend dit dat jouw uitgeleende aandelen ook weg zijn (het hedgefonds heeft deze immers verkocht om short te gaan).

Uit de failliete boedel van het hedgefonds komt eventueel nog een beetje geld.
Met dat geld worden een deel van de aandelen terug gekocht en naar rato terug verdeeld over de betreffende mensen van wie het aandeel is uitgeleend.

Daarnaast werd bovenaan aangegeven dat DeGiro geen bankvergunning heeft en daarom onveiliger is om cash aan te houden. Naast de discussie waarom je uberhaubt cash wil aanhouden op je beleggingsrekening (geen rente, met ideal binnen 1 min op je account) valt dat ook wel mee.

Het geld wordt gestopt in een geldfonds, wat net als een gewoon aandeel op de derdenrekening staat.
Voor bedragen boven de ton zou je zelfs kunnen beargumenteren dat het veiliger is, omdat je niets van doen hebt met deposito stelsel. Het cash fonds staat immer onder jouw naam op de derdenrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Overigens een veiliger en goedkoper alternatief is lynx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:52:
Overigens een veiliger en goedkoper alternatief is lynx
Waarom goedkoper (gratis handelen bij bepaalde trackers) en waarom veiliger (Lynx leent ook aandelen uit)?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2015 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:17:
[...]

DeGiro hanteert flink lagere tarieven. Bij de kernselectie zelfs gratis.
Een van de manieren hoe ze geld verdienen is via de uitleen van aandelen.
Het risico is als volgt beperkt:

a) De lener van de aandelen betaald een onderpand van 104%
b) De lener van de aandelen moet bijstorten indien het onderpand onvoldoende is (margin call)
c) De lener gaat falliet, wordt aanspraak gemaakt op kapitaal van DeGiro

Dit klinkt natuurlijk best wel eng, maar ik denk dat je dit in perspectief moet zien. De partijen die grote hoeveelheden aandelen lenen is niet Pietje op de hoek, maar grote hedgefunds. Deze partijen hebben een enorm vermogen en kunnen het vaak makkelijk aan om scheef te zitten (bijvoorbeeld Bill Ackman's Pershing Square die flink short zit op Herbalife en daarop reeds $ 500 miljoen verlies leed, maar als fonds winst maakt).

Al met al schat ik het aandelenuitleen risico heel beperkt in en beleg dan ook bij DeGiro. Zeker omdat ik ervoor gekozen heb om iedere maand een beperkt bedrag in trackers te storten (200 eur). De transactiekosten hiervan wegen wat mij betreft op tegen de risico's

Zie voor meer informatie ook
http://www.iexprofs.nl/Co...DeGiro-en-het-risico.aspx
http://www.veb.net/conten...n2014/DEGIRO27082014.aspx
Zelfde overweging voor mij. Al zal ik bij een groeiend vermogen wel ff opnieuw gaan kijken voor mezelf. 200 eu per maand erin doe ik ook, waaruit bestaat je portfolio?

Mijne Vanguard FTSE all world eu etf.
Ishares euro aggregate bond etf.
En beetje Vanguard reit etf, overweeg ik wel weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RevQ schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:45:
[...]

Zelfde overweging voor mij. Al zal ik bij een groeiend vermogen wel ff opnieuw gaan kijken voor mezelf. 200 eu per maand erin doe ik ook, waaruit bestaat je portfolio?

Mijne Vanguard FTSE all world eu etf.
Ishares euro aggregate bond etf.
En beetje Vanguard reit etf, overweeg ik wel weg te doen.
Ticker Name Beurs TER
IE00B3XXRP09 Vanguard S&P 500 UCITS ETF (EUR) Euronext Amsterdam 0,07%
IE00B4L5Y983 iShares MSCI World UCITS ETF (Acc) Euronext Amsterdam 0,40%
FR0010959676 AMUNDI ETF MSCI EM Euronext Parijs 0,40%

Afhankelijk van het beurs sentiment stort ik bij in een bepaalde categorie.
Op dit moment dus alleen aandelen en geen obligaties. Rentes zullen nog wel wat dalen, maar de rek is er daar voornamelijk uit.

Een categorie waar ik nog naar aan het kijken ben is vastgoed. Hier verwacht ik de komende tijd ook wel een flinke groei en zou goed passen bij de deversificatie van mijn portefuille.

PS. Ik ben trouwens ook wel benieuwd welke EFT's de rest hier heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:21:
[...]

Ticker Name Beurs TER

Afhankelijk van het beurs sentiment stort ik bij in een bepaalde categorie.
Op dit moment dus alleen aandelen en geen obligaties. Rentes zullen nog wel wat dalen, maar de rek is er daar voornamelijk uit.

Een categorie waar ik nog naar aan het kijken ben is vastgoed. Hier verwacht ik de komende tijd ook wel een flinke groei en zou goed passen bij de deversificatie van mijn portefuille.

PS. Ik ben trouwens ook wel benieuwd welke EFT's de rest hier heeft :)
Vanwaar vanguard S&P 500 & MSCI World? Aandeel in amerikaanse bedrijven is veel dubbelop. Of een bewuste keuze?

Vastgoed heb ik nu een stukje Vanguard REIT, echter dit is 100% US. Overwoog dit te verkopen maar is misschien wel interessant om een breder vastgoed ETF terug te kopen. Obligaties laat ik even voor wat het is en stop niks meer in.
Ga me eens verdiepen in de vastgoed ETF's. Als jij interessante opties vind hoor ik dat uiteraard ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RevQ schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:40:
[...]

Vanwaar vanguard S&P 500 & MSCI World? Aandeel in amerikaanse bedrijven is veel dubbelop. Of een bewuste keuze?

Vastgoed heb ik nu een stukje Vanguard REIT, echter dit is 100% US. Overwoog dit te verkopen maar is misschien wel interessant om een breder vastgoed ETF terug te kopen. Obligaties laat ik even voor wat het is en stop niks meer in.
Ga me eens verdiepen in de vastgoed ETF's. Als jij interessante opties vind hoor ik dat uiteraard ook graag.
Ik heb naast deze portefuille een aandelenplan van werk waardoor ik een flinke basis heb in Europa. Daarnaast had ik de afgelopen 2 jaren meer vertrouwen in US en heb op basis van deze 2 zaken besloten om voornamelijk in S&P 500 te beleggen.

De MSCI world is eigenlijk de basis waar ik normaal het meeste in inleg.

Vastgoed in de US voel ik me ook niet zo prettig bij. Denk dat op dit moment zeker door QE vastgoed in Europa een boost zal krijgen. Ik ga volgende week eens kijken of ik daar een tracker voor vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28
[...]

Ik gebruik o.a. deze http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P000090A7

keurig rendement het afgelopen jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Wat zouden de kansen zijn om optimaal te profiteren van de huidige QE en de hoge dollarstand?

Schulden aangaan is 1 maar daar ben ik geen voorstander van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 08:47:
Wat zouden de kansen zijn om optimaal te profiteren van de huidige QE en de hoge dollarstand?

Schulden aangaan is 1 maar daar ben ik geen voorstander van.
Het is een beetje gokken natuurlijk, maar bij QE in Amerika stroomde er veel geld naar de opkomende markten en vastgoed. Dat zijn ook de 2 gebieden waar ik dit jaar (in EFT's) ga investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Gezien de rente op alle producten (spaarrekeningen, obligaties en alle andere vastrentende producten) gaat zakken en nog zeker tot eind 2016 depressed gaat blijven, ben ik nu naarstig op zoek naar stabiele bedrijven met een hoog dividend. In de eerste plaats denk ik dus aan de (Europese) telecomsector. Of nu de olieprijs zo laag staat, zou je wel eens dubbel goede zaken kunnen doen in de Europese energiesector (Statoil? BP? Shell? Total?). Maar ik moet er zelf nog wat verder over nadenken. Wie heeft er nog 2 cents?

[ Voor 6% gewijzigd door Nick The Heazk op 23-01-2015 09:39 ]

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Nick The Heazk schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:38:
Gezien de rente op alle producten (spaarrekeningen, obligaties en alle andere vastrentende producten) gaat zakken en nog zeker tot eind 2016 depressed gaat blijven, ben ik nu naarstig op zoek naar stabiele bedrijven met een hoog dividend. In de eerste plaats denk ik dus aan de (Europese) telecomsector. Of nu de olieprijs zo laag staat, zou je wel eens dubbel goede zaken kunnen doen in de Europese energiesector (Statoil? BP? Shell? Total?). Maar ik moet er zelf nog wat verder over nadenken. Wie heeft er nog 2 cents?
Die etf die eerder getoond is. Met gewogen dividend aandelen. Zou dan wel de euro varianten pakken.
Zelf zit ik ook nog te kijken naar:
https://www.bourse.lu/ins...cdVal=33961&cdTypeVal=OBL

Noteren pari nu. Moet naar beide nog wel onderzoek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:21:
[...]

Ticker Name Beurs TER
Het TER van je iShares ETF is slechts 0.20% :)
Scheelt weer een aardige boterham als je het uitspreidt over 25+ jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:11:
[...]

Het TER van je iShares ETF is slechts 0.20% :)
Scheelt weer een aardige boterham als je het uitspreidt over 25+ jaar.
Volgens Morningstar 0,20% management fee en 0,20% lopende kosten
http://www.morningstar.nl....aspx?id=0P0000MLIH&tab=5

Of lees ik dit verkeerd?

|En ja, lagere TER en lage aankoopkosten maken zo'n gigantisch verschil op lange looptijd. Dat was ook een van de redenen dat ik het risico van DeGiro aandurf.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2015 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:38:
[...]

En ik verwacht dat het systeem van deze meneer wellicht net zo goed werkt als jouw systeem. Alsnog denk ik dat het 0,0 garantie heeft en meer te maken heeft met gokken dan met beleggen.

Prima natuurlijk als je het geld kunt missen en zolang het werkt (en je goed hebt nagedacht wat je doet als het niet werkt).

Deze meneer noemt zelf beleggen vanaf €2.500 inleg, daarvoor betaal je dan €199,- want neerkomt op kosten van 8%. Je moet toch wel een hele bijzondere formule hebben omdat de moeite waard te maken.

Ik vraag me zowel bij jou als bij deze meneer af of die formule wel echt zo bijzonder is, als hij dat zou zijn hadden echt wel meer mensen hem bedacht (en beter).
Mijn kosten zijn vele malen lager, maar je hebt gelijk dat kosten vaak over het hoofd wordt gezien.

Mijn formule is niet eens zo bijzonder, ik kan het je zo vertellen. Ik doe zelf onderzoek naar kleine, onderbelichte fondsen, voordat het grote publiek ze ontdekt. Ik bel zelfs met de CEO om vragen te stellen. Het kopen van sterk ondergewaardeerde small caps is erg lucratief, en dit deel van de aandelenmarkt is erg inefficient. Hier zijn wat feiten:

Op de Amerikaanse markt staan 20000 aandelen genoteerd, waarvan meer dan de helft over het hoofd wordt gezien omdat ze te klein zijn, onbekend, te illiquide, etc. Dit zijn vrij logische redenen maar het gevolg is dat vrijwel niemand er serieus naar kijkt. Diegene die wel serieus onderzoek doen kan echte pareltjes tegenkomen. Doe dit consistent, en je maakt consistent winst, mits je risicomanagement op orde is, dus zet niet alles in op 1 paard.

Punt is dat het wel wat werk kost, het is in die zin geen 'gratis' geld. En je moet een hoog kennis niveau hebben van aandelen, SEC filings kunnen lezen, jaarverslagen doorspitten, management kunnen interviewen, etc. Er komt echt wat bij kijken. Wel enorm leuk, het is echt gaaf werk. En lucratief. Kan bijna geen kantoorbaan tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Met hoeveel 'speel' je ongeveer als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 16:25
Ik ben toch wel teleurgesteld in DEGIRO. Begin december aangegeven dat ik weg wil en mijn posities wil laten overboeken naar Binck. Nu bijna twee maanden hebben zij dit nog steeds niet gedaan na herhaaldelijk gebeld met DEGIRO te hebben. Ze geven aan dat dit een handmatig proces is en hebben mij geboden een "custody account" te nemen (tegen uitlenen onderlingen effecten). Ik had een prima ervaring met ze, maar helaas verpest dit het toch een beetje. Nu moet ik maar braaf wachten totdat ze klaar zijn en kunnen ze mij geen tijd geven wanneer dit gedaan is. Erg frustrerend dit.

Voor mensen die meer willen weten over de tarieven custody: https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht_CUSTODY.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:24:
[...]

Volgens Morningstar 0,20% management fee en 0,20% lopende kosten
http://www.morningstar.nl....aspx?id=0P0000MLIH&tab=5

Of lees ik dit verkeerd?

|En ja, lagere TER en lage aankoopkosten maken zo'n gigantisch verschil op lange looptijd. Dat was ook een van de redenen dat ik het risico van DeGiro aandurf.
Als je op de factsheet van deze ETF kijkt op de site van iShares, zie je dat ze hier ook een TER van 0,20% handhaven. Ik denk dat de management fee op Morningstar alleen betrekking heeft op fondsen die actief beheerd worden, dus bij passieve fondsen is de management fee gelijk aan de TER (maar niet cumulatief).

Ik heb twee weken geleden voor het eerst geld geïnvesteerd via DeGiro in deze tracker en dat heeft tot nu toe goed uitgepakt. Het nieuws van de ECB gisteren heeft een erg positieve invloed gehad op de koerswaarde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]
Ik gebruik IPRP voor mijn real estate exposure. Wel een redelijk groot deel in Unibail..
iShares European Property Yield UCITS ETF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zijn er eigenlijk nog mensen die bewust instappen in obligaties eigenlijk? Nu de rendementen op staatsobligaties kelderen, onder andere dankzij Draghi en z'n 1140 miljard euro, twijfel ik een beetje of dat nog wat oplevert op een termijn van 5-10 jaar.

Ik heb nu een mooi setje van 6 verschillende aandelen, en wil nog wat meer spreiding met m'n volgende aankoop verzorgen. Ik twijfel nu namelijk tussen nog een aantal aandelen, of tóch in obligaties. Maar de staatsobligaties zijn enórm laag, en echt vertrouwen i.v.m. de economie doe ik ze nog niet… om maar niet te spreken van de grotere kans dat tussen nu en 5 jaar die opkoping van staatsleningen de obligatiemarkt niet nóg verder doen kelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

''The S&P 500 as a whole now yields more than Treasury bonds. That doesn't happen very often, but history says stocks tend to do extraordinary well when it does.''

http://www.fool.com/inves...cheap-and-bloody-exp.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

http://nos.nl/artikel/201...-stof-na-megaverlies.html

Het New Yorkse hedgefonds Canarsie Capital beheerde tien maanden geleden 100 miljoen dollar. Daarvan is nog maar 200.000 dollar over. De overige 99,8 procent is verdampt.

Knap werk!

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Salvatron schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 00:06:
http://nos.nl/artikel/201...-stof-na-megaverlies.html

Het New Yorkse hedgefonds Canarsie Capital beheerde tien maanden geleden 100 miljoen dollar. Daarvan is nog maar 200.000 dollar over. De overige 99,8 procent is verdampt.

Knap werk!
Ze zeggen dat dit kwam doordat ze zeer sterk hadden ingezet op een daling van de Zwitserse Franc. En toen kwam een momentje met een enorme standaard deviatie.

Leuk artikel hierover:
http://www.bloombergview....uch-money-on-swiss-francs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:38
Goedemiddag, ik ben sinds kort begonnen met beleggen. Heb een éénmalige inleg gedaan bij Robeco ONE en leg daarnaast maandelijks een bedrag in. Eigenlijk vanuit het gemak voor deze optie gekozen, maar begin me nu te beseffen dat de kosten daar toch wel vrij hoog zijn (1.41% op jaarbasis). Na wat artikelen te hebben gelezen heb ik interesse in ETF's gekregen. Enige nadeel hiervan (in mijn ogen) is dus dat, stel ik blijf maandelijks inleggen, dat ik telkens te maken heb met transactiekosten.

Stel mijn éénmalige inleg is EUR 1,000 en maandelijks leg ik EUR 250 in, dan zouden mijn kosten bij Robeco (1,000 + 12 x 250) = EUR 4,000 * 1.41% = EUR 56.40 op jaarbasis zijn (EUR 35.25 als de kosten over het gemiddelde vermogen worden berekend). Doe ik ditzelfde bij bijv. BinckBank dan zijn de kosten EUR 4,000 * 0.10% + EUR 6.50 * 12 (transacties) = EUR 82 plus de TER van de ETF (ca. 0.30%): EUR 2,500 (gem. belegd vermogen) * 0.30% = EUR 7.50 --> Totaal EUR 89.50. Klopt dit?

Bij een groter belegd vermogen worden de kosten bij Robeco ONE overigens wel een stuk groter (1.41% vs. 0.10%) en ik zou er bij BinckBank dan voor kunnen kiezen om bijv. per kwartaal (kosten dan EUR 37.50) in te leggen?

Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Via Robeco ONE krijg ik bijv. geen dividend, bij ETF's is dat wel mogelijk, of wordt dit dividend ge-herinvesteerd in 'extra' aandelen? Qua brokers nog aanraders? Ik neig zelf naar BinckBank; Lynx en DeGiro vertrouw ik toch niet helemaal en beleggen via de grote banken is relatief duur volgens mij.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Meesman.nl is een goed alternatief voor Robeco, als je slechts in de MSCI World, MSCI Europe of MSCI Emerging Markets geïnteresseerd bent en in de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:06

shinchan03

Niels

@Xander, houd er rekening mee dat je bij Binck minimaal 10 euro transactiekosten betaald:
https://www.binck.nl/tarieven
(zie de min - max in de tabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]

Bij een groter belegd vermogen worden de kosten bij Robeco ONE overigens wel een stuk groter (1.41% vs. 0.10%) en ik zou er bij BinckBank dan voor kunnen kiezen om bijv. per kwartaal (kosten dan EUR 37.50) in te leggen?

Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Via Robeco ONE krijg ik bijv. geen dividend, bij ETF's is dat wel mogelijk, of wordt dit dividend ge-herinvesteerd in 'extra' aandelen? Qua brokers nog aanraders? Ik neig zelf naar BinckBank; Lynx en DeGiro vertrouw ik toch niet helemaal en beleggen via de grote banken is relatief duur volgens mij.

Alvast bedankt voor de reacties!
je kunt naar mijn mening net zo goed 1x per jaar inleggen ipv maandelijks.
Als je Binck Fundcoach neemt, betaal je 5 euro per ETF transactie. En 0.15% bewaarloon pj.
Als je Robeco one neutraal profiel wilt nabootsen, kun je 50% spaargeld aanhouden (geen kosten) en 50% in bijvoorbeeld Vanguard All World ETF stoppen.
Kosten per jaar zijn dan: 0 voor je spaargeld, 50% van 0.25 voor je ETF + 0.15 bewaarloon = ongeveer 0.2% per jaar plus je 5 euro transactiekosten.
Je ontvangt dividend bij Vanguard ETFs. Als je wilt dat dividend wordt herbelegd (valt aan te bevelen als je in opbouwfase kapitaal zit) dan kun je misschien een iShares MSCI World ETF nemen dat dividend niet uitkeert
bijvoorbeeld
http://www.ishares.com/nl...-world-ucits-etf-acc-fund

let wel: met de stijging van de dollar, maken USA aandelen inmiddels al bijna 60% uit van een market cap wereldindex. Als je meer Europa wilt, moet je zelf een verdeling in ETFs maken (bv. 40% USA, 40% Europa, 20% emerging markets).

Wel jaarlijks herbalanceren tussen spaargeld en ETF als je je profiel neutraal wilt houden zoals Robeco one doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2015 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:07
Volgens mij is het zo dat als je periodiek inlegt bij Binck Fundcoach je geen transactiekosten betaalt.

Zie: https://www.binck.nl/tarieven

En dan onderaan bij nummertje 6. Geen transactiekosten bij periodiek inleggen bij bepaalde fondsen en minimaal 20 euro.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meauses schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 15:25:
Volgens mij is het zo dat als je periodiek inlegt bij Binck Fundcoach je geen transactiekosten betaalt.

Zie: https://www.binck.nl/tarieven

En dan onderaan bij nummertje 6. Geen transactiekosten bij periodiek inleggen bij bepaalde fondsen en minimaal 20 euro.
ok, maar dan is de vraag welke fondsen, en geldt dit ook voor ETFs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Verwijderd schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 15:29:
[...]

ok, maar dan is de vraag welke fondsen, en geldt dit ook voor ETFs?
Ja, dit geldt voor nagenoeg alle fondsen en ETFs, die beschikbaar zijn bij Binck Fundcoach. Ik ben nog geen fonds tegengekomen waarbij dit niet geldt.

Maar let wel op, alleen bij periodieke orders.

Quote uit mijn email-conversatie met Binck van afgelopen juni
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over het plaatsen van periodieke orders via uw Fundcoach rekening. Toegevoegd als bijlage treft u een lijst waarin staat aangegeven voor welke fondsen u periodieke orders kunt plaatsen. In principe is dit mogelijk voor alle fondsen waar u ook een eenmalige aankooporder voor kunt plaatsen.

Het plaatsen van periodieke orders wordt echter inderdaad pas mogelijk wanneer uw portefeuille vanuit SNS is overgezet. Vanaf dinsdag 1 juli is uw rekening volledig klaar voor gebruik en kunt u dergelijke orders plaatsen.

Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn.

Heeft u nog vragen?
Voor vragen staat onze Klantenservice & Orderdesk u graag te woord. U kunt contact opnemen op telefoonnummer 020 606 2666 of een e-mail sturen naar klantenservice@binck.nl. De Klantenservice & Orderdesk is bereikbaar op werkdagen van 08:00 uur tot 22:00 uur en op zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur.

Met vriendelijke groet,

Frank Louter
Klantenservice & Orderdes
Bijgaande lijst is destijds een paar keer gelinkt hier in de draad.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32
Ook hier in te zien trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank. Ik zit te kijken naar een aantal genoemde beleggingsfondsen en het valt me op dat ze kosten uitsplitsen.
Bij ETFs ben ik gewend aan TER en ik geloof dat aan/verkoop kosten van effecten binnen fonds daar niet in zitten.

Bij bv. ING Global fund wordt genoemd:
lopende kosten 0.7%
beheerkosten 0.8%
servicekosten 0.1%

Robeco one hanteert:
beheerkosten 0.75%
ongoing charges 0.79%
(waar komt de in deze thread genoemde 1.41% vandaan?)

Wat betekenen deze kosten en hoe verhouden die zich tot TER?
Is bijvoorbeeld beheerkosten vergelijkbaar met TER?
En zijn lopende kosten de aan/verkoop kosten effecten fonds? Wel hoog. Weet iemand welk % je nog voor aan/verkoop kosten binnen fonds moet nemen bij bijvoorbeeld Vanguard ETFs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
Bedankt voor de reacties. Heb even contact opgenomen met BinckBank en periodieke transacties zijn inderdaad kosteloos. De kosten voor Fundcoach bij het handelen in ETF's komt dan op 0.15% service fee (dit is bewaarloon?) plus de TER van de ETF zelf, zeg zo'n 0.30% (worden deze overigens gecorrigeerd in de koers vd ETF?). Kom ik op 0.45% kosten versus 1.41% kosten bij Robeco ONE :)

Nogmaals bedankt en veel handel-succes gewenst allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Xander25 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 17:41:
Bedankt voor de reacties. Heb even contact opgenomen met BinckBank en periodieke transacties zijn inderdaad kosteloos. De kosten voor Fundcoach bij het handelen in ETF's komt dan op 0.15% service fee (dit is bewaarloon?) plus de TER van de ETF zelf, zeg zo'n 0.30% (worden deze overigens gecorrigeerd in de koers vd ETF?). Kom ik op 0.45% kosten versus 1.41% kosten bij Robeco ONE :)

Nogmaals bedankt en veel handel-succes gewenst allen.
Let op, de servicekosten zijn minimaal 60 euro per jaar bij Binck Fundcoach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
Ohja dankje. Dan is BinckBank zeg maar voordeliger qua kosten vanaf zo'n EUR 5,400 belegd vermogen. De mogelijkheden waarin je kunt beleggen even buiten beschouwing gelaten, puur naar kosten gekeken (incl. TER van 0.30%).

[ Voor 6% gewijzigd door TheDeuce op 24-01-2015 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander25 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 18:06:
Ohja dankje. Dan is BinckBank zeg maar voordeliger qua kosten vanaf zo'n EUR 5,400 belegd vermogen. De mogelijkheden waarin je kunt beleggen even buiten beschouwing gelaten, puur naar kosten gekeken (incl. TER van 0.30%).
Wat bedoelt binck met periodiek beleggen? De informatie is redelijk summier op de website
[...] U kiest zelf welk bedrag u periodiek wilt inleggen [..]
Moet dit bedrag elke maand hetzelfde zijn?
Moet deze periodieke belegging altijd hetzelfde fonds kopen of mag dit per maand variëren?

In pricipe lijkt dit voor mij dus een goed alternatief voor DeGiro als je het uitleen risico niet willen hebben.
Indien de transacties gratis is het verschil dus 0,15% per jaar (max 200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
VanMelick, je kunt de hoogte van het bedrag dagelijks aanpassen, net als de fondsen waarin je belegd. Enige 'periodieke' eraan is naar mijn weten dat het óf de 4e óf de 28 vd maand wordt afgeschreven/aangekocht, dan kan de order mee met de bulk aan transacties die BinckBank sowieso maandelijks uitvoerd is mij door een medewerker van Binck verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander25 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:20:
VanMelick, je kunt de hoogte van het bedrag dagelijks aanpassen, net als de fondsen waarin je belegd. Enige 'periodieke' eraan is naar mijn weten dat het óf de 4e óf de 28 vd maand wordt afgeschreven/aangekocht, dan kan de order mee met de bulk aan transacties die BinckBank sowieso maandelijks uitvoerd is mij door een medewerker van Binck verteld.
Klinkt logisch. Ok is dus een interessant alternatief zodra mijn EFT beleggingen een bepaald volume hebben bereikt. Voor kleine bedragen onder de 10.000 blijft het nog relatief duur ten opzichte van DeGiro door de service kosten van 60 eur.

Interesante beurs vandaag trouwens. Syriza heeft de griekse verkiezingen gewonnen, maar de euro stijgt, net als de beurs. Lijkt erop dat er vanuit wordt gegaan dat het allemaal wel los zal lopen in griekenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 09:54:
[...]
Interesante beurs vandaag trouwens. Syriza heeft de griekse verkiezingen gewonnen, maar de euro stijgt, net als de beurs. Lijkt erop dat er vanuit wordt gegaan dat het allemaal wel los zal lopen in griekenland.
Erg vreemd inderdaad. Ik had verwacht dat de Euro nog dieper zou dalen na het nieuws van gisteren. Ben zelf in ieder geval wat pessimistischer wat betreft de Europese situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik ook… zeker omdat Draghi zelf al aangeeft dat hij de euro goedkoper wil krijgen dan de dollar. Als je nu investeert in de Euro denk ik persoonlijk dat je een dief van eigen portomonee bent. De Grieken hebben gewoon een levensgroot probleem: ze hebben schulden die te hoog zijn om terug te kunnen betalen, burgers die hun geld van de bank(en) halen, en een economie die plat op z'n kont ligt… ik geloof zelf dat die opleving van de Euro vooral van tijdelijke aard is, totdat de nieuwe Griekse regering opnieuw om de tafel wil zitten om hun schulden te verlagen cq. kwijtgescholden te krijgen. Maar voor de zomer hangt de Euro onder de Dollar qua waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goedkopere euro is vrijwel het enige doel van QE.

De rentes voor alle europese landen waren al extreem laag. Een half procentje hier en daar heeft weinig invloed op de financiele gesteldheid van de landen.

Daarnaast zullen er maar weinig banken hun staatsobligaties verkopen. Deze horen namelijk bij het laag risico core-kapitaal. Als ze verkopen moeten ze de cash tegen een negatieve rente stallen. Als ze met het geld wat anders kopen gaat het risico omhoog.

Dus de ECB moet het van andere partijen kopen. Echter ook hier zal het aanbod beperkt zijn. Pensioenfondsen in Nederland worden namelijk gedwongen een flink deel van de beleggingen in staatsobligaties aan te houden. Private partijen die nu staatsobligaties hebben zullen denk ik niet opeens alles willen verkopen. Al met al denk ik dat de ECB nog moeite gaat krijgen om iedere maand het volledige bedrag te kopen.

Dus het grootste voordeel wat overblijft is een zwakkere euro. Dit geeft een enorme boost aan alle bedrijven die in Europa produceren. Zij krijgen zonder dat ze iets hoeven te doen zomaar een hogere marge bij verkopen in het buitenland.

Het grote gevaar hiervan is dat er dus minder druk is om de productiviteit te verhogen, terwijl voor buitenlandse partijen dit precies andersom geld.

Als laatste krijg je door een goedkopere euro een lichte inflatie. Goederen die geïmporteerd worden zijn namelijk duurder. De effect is echter eenmalig en beperkt. Je zal dus komend jaar jubelberichten krijgen dat de inflatie stijgt, terwijl deze het jaar erop net zo hard weer inzakt.

Een ander gevaar is dat we een 'currency war' gaan krijgen, waarbij de FED de dollar gaat verzwakken om competitief te blijven. Een verwachting kan zijn dat de FED daarom een rente verhoging langer op zich zal laten wachten. Een echte 'currency war' verwacht ik echter (nog) niet.

Qua beleggingsbeleid is QE denk ik het meest interessant om in europese industrie te beleggen. Zodra QE wordt gestopt/afgebouwd (of eigenlijk, zodra het wordt aangekondigd) uitstappen en de oceaan oversteken

Disclaimer: Bovenstaande is een persoonlijke interpretatie. Zelf voor een flink deel belegd in Duitse industrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

joramoudenaarde schreef op maandag 26 januari 2015 @ 10:08:
Ik ook… zeker omdat Draghi zelf al aangeeft dat hij de euro goedkoper wil krijgen dan de dollar. Als je nu investeert in de Euro denk ik persoonlijk dat je een dief van eigen portomonee bent. De Grieken hebben gewoon een levensgroot probleem: ze hebben schulden die te hoog zijn om terug te kunnen betalen, burgers die hun geld van de bank(en) halen, en een economie die plat op z'n kont ligt… ik geloof zelf dat die opleving van de Euro vooral van tijdelijke aard is, totdat de nieuwe Griekse regering opnieuw om de tafel wil zitten om hun schulden te verlagen cq. kwijtgescholden te krijgen. Maar voor de zomer hangt de Euro onder de Dollar qua waarde.
Is niet zo raar want feitelijk hebben ze verloren. Geen absolute meerderheid dus ze zijn vleugellam.
Verder hebben ze veel beloften gemaakt die ze toch niet waar kunnen maken. De noordelijke landen zullen zeggen slikken of stikken en als er iets is wat ze niet willen is de EU verlaten.

Overigens zit ik met een vraag, is het nu verstandig om bv zwitserse en noorse aandelen te kopen (of is er een non euro etf?).

Verder denk ik idd dat de europese beurzen hard zullen stijgen, veel beurzen zitten vol met multinationals die nu hogere euroinkomsten krijgen.

Deze bv:

http://etfdb.com/2010/non-euro-europe-etf-options/

[ Voor 13% gewijzigd door icecreamfarmer op 26-01-2015 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Kan iemand me toevallig uitleggen hoe het aankopen van obligaties in z'n werking gaat? Ik heb bij Binck de uitleg wel gelezen, en dat begrijp ik wel, het viel me alleen op dat je een minimum aan (staats)obligaties moet kopen… zo wilde ik een aantal Austria/Oostenrijkse obligaties kopen, maar ik moest er minimaal 5000 aanschaffen. Dat zou dan gelijk ±€3300,- kosten.

Gaat er bij iemand toevallig een belletje rinkelen of dit klopt, of heb ik toevallig nét een (staats)obligatie te pakken waarbij het minimum aantal te kopen obligaties zo hoog ligt? :)
Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.