De tekst gaat over buitenlandse bronbelasting ingehouden op dividend. Het belastingverdrag met het land in kwestie bepaalt of en hoeveel er verrekend mag worden. (Nederland lijkt een verdrag te hebben met zo'n beetje elk ontwikkeld land, maar ik heb er nog geen inhoudelijk gezien. Dat lijkt mij het lastigste van deze hele oefening...)
Wat de Nederlandse dividendbelasting betreft, klopt helemaal
edit:
(Probeer maar eens wat er gebeurd als je invult dat je superveel buitenlandse dividendbelasting hebt betaald en dan hetzelfde bedrag voor de Nederlandse dividendbelasting)
Oke, fictief scenario. Ik heb een vermogen van 100k NL en 100k US. Verder 1.7k ingehouden Nederlandse dividendbelasting, 10k dividend ontvangen uit US waarvan 1.5k ingehouden is.
Resultaat:
* Belasting box 3: 646 (bestaande uit VRH van 2146 met aftrek van 1.5k)
* 1.7k terug te krijgen onder post "Af: ingehouden loonbelasting en premie volksverzekeringen, dividendbelasting en kansspelbelasting"
De verrekende buitenlandse dividendbelasting verlaagt dus rechtstreeks de belasting over box 3 (maar dat kan nooit lager worden dan 0, let daar op als je met superveel dividend met weinig vermogen gaat rekenen).
De ingehouden Nederlandse dividendbelasting krijg je onconditioneel terug.
[
Voor 61% gewijzigd door
Zr40 op 06-01-2015 23:21
. Reden: Betere weergave van resultaat ]